quote:Op dinsdag 13 mei 2014 13:38 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Koop een patroon voor een simpele mannenbroek en op internet zijn genoeg tutorials te vinden over het maken van broeken. Met name extra duidelijke fotobeschrijvingen voor het inzetten van de rits en taillebanden.
Op het inzetten van de rits (waar je handigheid in moet krijgen) is een broek een relatief makkelijk project.
Ga anders naar een naaicafé, een familielid die kan naaien of ga op naailes. Je kunt het vast jezelf aanleren al zou het meer moeite kosten. Het makkelijkst is als er iemand is waar je hulp aan kunt vragen.
zover was ik dus al gekomen, ik ben best handig met naald en draad trouwensquote:Op dinsdag 13 mei 2014 13:40 schreef ieniminimuis het volgende:
Met de laatste post uit vorig topic.
[..]
Thanks Mry, you're a doll!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:37 schreef Mry het volgende:
Een uitgebreide sew-along voor een mannenbroek:
http://threadtheory.ca/blogs/sew-alongs/tagged/jedediah-sew-along
Die stevigere draad kan juist ook de stof kapot trekken. Als je hele delicate stof hebt dan hoef je geen zwaar garen te gebruiken.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:25 schreef Ludd het volgende:
Misschien een domme vraag, maar voor mij is het naaien allemaal nieuw, dus vergeef me.
Ik heb dit weekend bij een fournituren winkel een basis uitrusting voor naaien aangeschaft. Hierbij moest ik ook garen kopen. Ik heb meerdere klosjes gekocht. Nou heb ik "sew all" en "heavy duty" garen, beide van het merk Gütermann.
Ik merk het verschil duidelijk. De sew all draad kan ik eenvoudig kapot trekken. De heavy duty draad daarentegen is zeer sterk. Ik krijg hem wel kapot getrokken, maar ik moet dan behoorlijk hard trekken, en het zorgde voor een snee in m'n vinger.
Anyway, nou vraag ik me af waarom ik niet altijd de stevige draad zou gebruiken, steviger is toch altijd beter? Er zullen echter wel nadelen zijn, anders zou iedereen wel de extra sterke draad kiezen. Enlighten me.
Ok, maar het prijsverschil is niet zo heel groot, dus dan ga ik liever voor sterk garen.quote:Op maandag 19 mei 2014 14:36 schreef -sabine- het volgende:
Vaak is sterker gare duurder dan "normaal" garen.
Nadeel van "normaal" garen is dat het kan knappen als je snel wilt naaien.
Wat is een hele delicate stof? Kan ik voor normaal katoen gewoon zwaar garen gebruiken?quote:Op maandag 19 mei 2014 14:39 schreef megamandy het volgende:
[..]
Die stevigere draad kan juist ook de stof kapot trekken. Als je hele delicate stof hebt dan hoef je geen zwaar garen te gebruiken.
Ik zou gewoon een 120 gebruiken voor normaal naaiwerk. Dat nummer staat ergens op het rolletje garen.quote:Op maandag 19 mei 2014 15:00 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ok, maar het prijsverschil is niet zo heel groot, dus dan ga ik liever voor sterk garen.
[..]
Wat is een hele delicate stof? Kan ik voor normaal katoen gewoon zwaar garen gebruiken?
Ik neem eigenlijk altijd gewoon maar wat mee, wist niet eens dat er verschil in zatquote:Op maandag 19 mei 2014 17:33 schreef Ludd het volgende:
Ze verkocht overigens ook katoenen garen. Zijn er hier mensen die daar de voorkeur aangeven? Zo ja, waarom?
ik heb vroeger geleerd dat je draad van hetzelfde materiaal als je stof moet zijn.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:33 schreef Ludd het volgende:
Ze verkocht overigens ook katoenen garen. Zijn er hier mensen die daar de voorkeur aangeven? Zo ja, waarom?
98,95 per meter?! Mijn hemel, daar durf je toch amper in te knippen?quote:Op zondag 1 juni 2014 01:18 schreef annelotje het volgende:
Ik denk toch dat het gewoon hele mooie kant is...
Niet zoiets als ze hier hebben? http://www.stoffenshop.eu/producttag.aspx?tagid=10
Toevoeging: deze vond ik nog bij n dure webshop http://www.vangoolstoffenonline.nl/shop/kant-stoffen-74251.html
Bruidstule en organza zijn iets te stijf denk ik..quote:Op zondag 1 juni 2014 01:18 schreef annelotje het volgende:
Ik denk toch dat het gewoon hele mooie kant is...
Niet zoiets als ze hier hebben? http://www.stoffenshop.eu/producttag.aspx?tagid=10
Toevoeging: deze vond ik nog bij n dure webshop http://www.vangoolstoffenonline.nl/shop/kant-stoffen-74251.html
Haha ja, dat weet ik!quote:Op zondag 1 juni 2014 15:01 schreef annelotje het volgende:
Die prijs is echt belachelijk inderdaad maar het was maar n voorbeeld dat ik had gevonden
Heb je je drakentruien niet meer???quote:Op maandag 2 juni 2014 10:47 schreef Brighteyes het volgende:
Slim plan! Kijken of je bij de zeeman iets kan scoren en dat vermaken ofzo.
Ik kreeg net het thema door voor volgende week. Dierentuin... De kinderen mogen als dier verkleed.
Op 12 juni... Lekker warm.
En ik had net mijn dieren-dingen weg gedaan want die van mij houden niet van verkleden...
Oh ja, dat kan ook nog!quote:Op maandag 2 juni 2014 11:00 schreef oh-oh het volgende:
Oh die draken kunnen mooi voor hagedissen door toch?
Ja, daar heb ik ineens heel veel zin in. Ik ga straks eens bij de hema snuffelen voor een aqua shirtje ofzo.quote:
ik had er nog wel een voor je gehad, maar die ligt thuis en daar ben ik pas vanavond weer..quote:Op maandag 2 juni 2014 08:00 schreef E.T. het volgende:
Help! Hoe maak ik in een paar uurtjes (morgen nodig, stoffenwinkel dicht vandaag) een autocoureur pak???
Er was me even een juffendag ontschotenHeb even inspiratie nodig....
Een rolzoom is gewoon je stof omrollen en vasttikken met een gewone of dubbele stik. Een overlockmachine doet dat niet want die werkt/snijdt je stof gewoon af. En nu ga ik even opzoeken of ik je kan helpen met die ajourzoomquote:Op maandag 2 juni 2014 15:06 schreef Schaapje82 het volgende:
Om even midden in een forum erin te vallen...
Ik heb een tijdje terug via marktplaats een medion overlockmachine gekocht (deze als t goed is, ik check zo t typenummer nog wel). Gaat allemaal best prima, maar ik vraag me twee dingen af.
1. wat is een ajourzoom (kan ik volgens het boekje maken, maar ik kan nergens vinden wat het nou precies is en waarvoor het handig is om te gebruiken)
2. kan ik hier een rolzoom mee maken (staat niet in het boekje)
of is een ajourzoom een rolzoom?
Ik ben momenteel bezig met dit projectje: http://img0.etsystatic.com/il_430xN.154627927.jpg
Ik zit te denken over de afwerking van de schouderbanden en wil dus een rolzoom eens uitproberen.
Bedankt!
Mja, ga ik denk maar doen. Ik durf alleen niet zo goed met de instellingen te rommelen nu hij het zo goed doet.quote:Op maandag 2 juni 2014 16:40 schreef E.T. het volgende:
Een rolzoom op een lockmachine is dat de stof afgesneden wordt en langs de rand wordt een hele dichte steek gemaakt die een beetje bol staat; het lijkt of het rolt. Vandaar rolzoom![]()
En volgens mij is dat idd de ajourzoom uit het boekje als ik me goed herrinner. (Heb ook ooit een medion gehad)
De handigste optie is natuurlijk om het op een proeflapje uit te proberen
Zo heb ik mijn goedkoop Hema ding gemold door aan de knop van de draadspanning te draaien omdat ik dacht dat het een knop was om de hoeveelheid steken per centimeter te regelenquote:Op maandag 2 juni 2014 17:03 schreef Schaapje82 het volgende:
[..]
Mja, ga ik denk maar doen. Ik durf alleen niet zo goed met de instellingen te rommelen nu hij het zo goed doet.
Bedankt voor jullie hulp in ieder geval.
Volgens mij is wat je zegt niet zo raar hoor. Zoals jij het uitlegt maak je een rolzoom op de naaimachine toch?quote:Op maandag 2 juni 2014 16:45 schreef megamandy het volgende:
Ja ik zie inderdaad op internet dat ze iets anders met een rolzoom bedoelen dan ik bedoel dus negeer mij maarhaha.
Jep met een "gewone" steek.quote:Op maandag 2 juni 2014 17:28 schreef Mry het volgende:
[..]
Volgens mij is wat je zegt niet zo raar hoor. Zoals jij het uitlegt maak je een rolzoom op de naaimachine toch?
Mijn lockmachine heeft een schuifknop die je om moet zetten als je een rolzoom wil maken. Hij zit voor het naaivoetje en het snijmes enzo. Heb jij zoiets op je machine Schaapje82?
Binnenkort ga ik verhuizen en dan krijg ik de oude Singer van mijn omaquote:Op maandag 2 juni 2014 20:04 schreef Schaapje82 het volgende:
Ah nee, ik bedoelde echt dit: http://2.bp.blogspot.com/(...)600/WEB_ASC_1325.jpg (sorry, geen plaatje, weet niet hoe ik dat kan doen via telefoon)
Ik heb die ajourzoom geprobeerd en dat geeft het gewenste resultaat. Daarvoor moet je een schuifje omzetten op de voet. Redelijk simpel.
Draadspanning ben ik ook geen held mee, maar dat komt vooral door een mini-naaimachientje dat ik had waar ik het niet voor elkaar kreeg zonder lussen te naaien. Nu met mn toyota van de blokker en medion van lidl (of was dat nou een aldi-merk) gaat t eigenlijk wel goed. Maar ja, als t niet stuk is, moet je t niet proberen te maken, luidt het spreekwoord, dus ik blijf er liever zo veel mogelijk vanaf.
En het is niet zo dat je de stof te smal er langs laat gaan? Hij snijdt nog steeds een stukje af? Want soms is het dan ook een beetje bobbelig.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 08:50 schreef Schaapje82 het volgende:
[ afbeelding ]
Dat krijg je er nou van als je met instellingen rommelt. Links in het zwart hoe het gisteren ging, rechts in het groen hoe het vandaag gaat na terugzetten na de rolzoom... Help! Hoe krijg ik het weer netjes? In principe heb ik niks aan de draadspanning veranderd. Zou de naald na terugzetten strakker/losser/hoger/lager zitten dan hij zat? Iemand enig idee wat er aan de hand is?
quote:Op woensdag 4 juni 2014 21:15 schreef Brighteyes het volgende:
Geen idee of het aan de naald ligt.
Bij mijn naaimachine helpt het soms om het spoeltje er eens uit te halen, maar die optie is er bij een locker niet. Heb je hem al helemaal opnieuw ingeregen?
Oh-oh, kijk!
[ afbeelding ]
Nog best aardig gelukt.Het is vlgs mij alleen zwaar om te dragen.
Ik zal morgen een foto maken met kind erin.
Oh, en ik wil nog testen of het me lukt mouwen te maken van een turquoise panty van mij voor hun armen.
Wat tof! Gaaf zeg en ook die kleurenquote:Op woensdag 4 juni 2014 21:15 schreef Brighteyes het volgende:
Geen idee of het aan de naald ligt.
Bij mijn naaimachine helpt het soms om het spoeltje er eens uit te halen, maar die optie is er bij een locker niet. Heb je hem al helemaal opnieuw ingeregen?
Oh-oh, kijk!
[ afbeelding ]
Nog best aardig gelukt.Het is vlgs mij alleen zwaar om te dragen.
Ik zal morgen een foto maken met kind erin.
Oh, en ik wil nog testen of het me lukt mouwen te maken van een turquoise panty van mij voor hun armen.
quote:Op donderdag 5 juni 2014 06:15 schreef Brighteyes het volgende:
[ afbeelding ]
Met een net wakker-hoofd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |