Zei de grootste nazi op dit forum.....quote:Op donderdag 17 april 2014 07:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Altijd gezellig zo'n verzameling onrendabelen.
Kan je deze later ook onderbouwen? Of anders je excuses aanbieden?quote:Op donderdag 17 april 2014 14:22 schreef 729Sinistra het volgende:
[..]
Zei de grootste nazi op dit forum.....
Ik heb het idee dat jij vrij dom bent. En werkloos.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:22 schreef 729Sinistra het volgende:
[..]
Zei de grootste nazi op dit forum.....
Waarom die kleine handelsunie dan niet wat krachtiger maken zonder noemenswaardig aan homogeniteit en daadkracht in te boeten door die paar extra landen erbij te betrekken (UK, Schotland, De, Zw, N, F)?quote:Op woensdag 16 april 2014 09:53 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De denkfout die jij maakt, Koos, is dat de EU als handelsblok de beste vrijhandelsverdragen voor een willekeurig EU-land af kan sluiten. Dat is te ridicuul voor woorden omdat dat impliceert dat de EU voor Nederland tegelijkertijd het beste handelspakket biedt, tegelijkertijd voor Italie het beste handelspakket biedt, tegelijkertjd voor Spanje het beste handelspakket en tegelijkertijd voor Kroatie het beste handelspakket biedt. Dat is de reden waarom ik tegen het argument "de EU als één handelsblok", zoals jij implicteert, ben omdat de EU onmogelijk voor elk van de 28 variabelen (landen) het beste handelspakket aan kan bieden. Derhalve delft Nederland, van oudsher rijk geworden door met de hele wereld handel te drijven, het onderspit, omdat een handelspakket door een supranationaal orgaan van 28 landen slechts een suboptimaal handelspakket biedt.
Ik pleit niet voor het uitstappen uit de EU, zoals jij wellicht impliceert. Een alternatief zou een kleine handelsunie (Nederland, Duitsland, etc.) kunnen zijn. Ook hier heb je geen optimaal handelspakket voor Nederland, want je moet rekening met de handelsbelangen van de overige unielanden houden, maar het handelspakket is wel meer richting optimaal omdat je enkel met gelijkgestemde economieeen in zo'n handelsunie zit.
Tja, deze lokte jij toch echt zelf uit, als je iemand onrendbabel noemt dan moet je niet gek opkijken dat hij jou een nazi noemt.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Kan je deze later ook onderbouwen? Of anders je excuses aanbieden?
quote:Op donderdag 17 april 2014 14:20 schreef 729Sinistra het volgende:
Heb op Euronews toch een aantal beelden gezien van Antwerpse havenwerkers die een EU-vod van een paal rukte en besmeurde. Het zal zeker geen Pro-EU manifestatie zijn geweest..
Om het met de woorden van 'Loesje'' te zeggen:
[ afbeelding ]
Auwch, die is raak.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:20 schreef 729Sinistra het volgende:
Heb op Euronews toch een aantal beelden gezien van Antwerpse havenwerkers die een EU-vod van een paal rukte en besmeurde. Het zal zeker geen Pro-EU manifestatie zijn geweest..
[ afbeelding ]
Onrendabelen is toch gewoon een ander woord voor Üntermenschen?quote:Op donderdag 17 april 2014 14:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar dat is wel waar een socialer Europa op neerkomt.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:20 schreef 729Sinistra het volgende:
[ afbeelding ]
Het is een ander woord waarmee de lagere sociale klasse wordt aangeduid (in Vlaanderen marginalen genoemd, wegens het aan de rand (marge) staan van de samenleving), je zou het inderdaad kunnen vertalen met Üntermenschen.quote:Op donderdag 17 april 2014 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Onrendabelen is toch gewoon een ander woord voor Üntermenschen?
Nou, ik vind van niet.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:02 schreef El_Matador het volgende:
Onrendabelen en marginalen lijken me niet per se Untermenschen en is gewoon een economisc-sociale term.
Onrendabelen zijn de profiteurs van de maatschappij. (Tientallen) jaren aan de staatstiet hangen en nooit bijdragen.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou, ik vind van niet.
Onrendabelen zijn ook de bureaucraten die leven op kosten van de welvaart die wordt bereikt door productie. Zij voegen niet toe maar onttrekken.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Onrendabelen zijn de profiteurs van de maatschappij. (Tientallen) jaren aan de staatstiet hangen en nooit bijdragen.
Marginalen zijn mensen die niets toe te voegen hebben, velen van hen krijgen juist evenredig veel aandacht. Wilders is er zoeen, net als die domme jihadbaarden die maar de aandacht krijgen voor hun oprispingen.
Untermenschen bestaan in de gedachtegang van Yvonne K.; niet iets om serieus te nemen.
Dan is het geen economisc-sociale termquote:Op donderdag 17 april 2014 17:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Onrendabelen zijn de profiteurs van de maatschappij.
En vergeet bankiers niet.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Onrendabelen zijn ook de bureaucraten die leven op kosten van de welvaart die wordt bereikt door productie. Zij voegen niet toe maar onttrekken.
Natuurlijk, stom, vergeten.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Onrendabelen zijn ook de bureaucraten die leven op kosten van de welvaart die wordt bereikt door productie. Zij voegen niet toe maar onttrekken.
Ja, ze verbruiken het veel te dure belastinggeld van de vele bijdragers.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan is het geen economisc-sociale term
Dat geld ook voor chronisch zieken.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, ze verbruiken het veel te dure belastinggeld van de vele bijdragers.
Die kunnen daar niets aan doen, passieven zou je ze kunnen noemen.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat geld ook voor chronisch zieken.
Je kan ze ook gewoon chronisch zieken noemen.quote:Op donderdag 17 april 2014 18:04 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die kunnen daar niets aan doen, passieven zou je ze kunnen noemen.
Precies wat ik wil zeggen ja, die "indruk" is er niet, dat zijn de feiten.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Door het woord onrendabel te gebruiken, wek je de indruk dat er groepen mensen zijn die meer kosten dan ze opbrengen,
quote:waarmee je automatisch impliceert dat ze minder waard zijn dan anderen, rendabelen.
Wonderlijke conclusies trek jij en walgelijke beschuldigingen bovendien.quote:En dan heb je het (ook) over chronisch zieken, gehandicapten en bejaarden, mensen die niet kunnen werken.
Kortom, Üntermenschen.
Ik vind het gebruik van het woord "onrendabelen" schandelijk en walgelijk.quote:Op donderdag 17 april 2014 18:06 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Precies wat ik wil zeggen ja, die "indruk" is er niet, dat zijn de feiten.
[..]![]()
Dat zit in JOUW hoofd, niet in het mijne. Ik meet de waarde van mensen niet af aan hun bijdrage aan de maatschappij, maar in hun persoonlijkheid en zorg voor anderen. Op landsschaal zijn ze uiteraard minder waard (economisch gezien) dan rendabelen en daarom spoor ik ze overal aan een bijdrage te leveren aan in de eerste plaats zichzelf en de tweede plaats Nederland door gewoon te gaan werken, als het kan wit en anders zwart.
[..]
Wonderlijke conclusies trek jij en walgelijke beschuldigingen bovendien.
Mag je vinden. Ik vind het een prima term om de uitleg die ik hierboven gaf.quote:Op donderdag 17 april 2014 18:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind het gebruik van het woord "onrendabelen" schandelijk en walgelijk.
Neuh, niet echt.quote:Op donderdag 17 april 2014 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Onrendabelen is toch gewoon een ander woord voor Üntermenschen?
Geen van beiden want ik ben allesbehalve links..quote:Op donderdag 17 april 2014 14:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij vrij dom bent. En werkloos.
Ten eerste: Ik bied geen excuses aan eurofielen aan.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Laag opgeleiden en onrendabelen verdienen dan ook een enkeltje Madagaskar.quote:Op vrijdag 18 april 2014 01:19 schreef 729Sinistra het volgende:
[..]
Geen van beiden want ik ben allesbehalve links..
[..]
Ten eerste: Ik bied geen excuses aan eurofielen aan.
Ten tweede: het gebruikt van het woord ''onrendabelen'' doet mij denken aan een zeer donkere periode in de eerste helft van de vorige eeuw. U bent de perfecte reclame voor de eurofiele elite. Arrogant, messianistisch en onverdraagzaam ten aanzien van lagere opgeleide mensen. Dat bewijs je keer op keer dus neem nou die elitaire suprematie terug mee achter de deurmat van je herenhuis in die Amsterdamse grachtengordel en kom maar terug als je je normaal kan gedragen...
Haha, wat triest dit zeg.quote:Op vrijdag 18 april 2014 01:19 schreef 729Sinistra het volgende:
Ten eerste: Ik bied geen excuses aan eurofielen aan.
Dan weet je kennelijk niet wat sinistra betekent.quote:Op vrijdag 18 april 2014 01:19 schreef 729Sinistra het volgende:
[..]
Geen van beiden want ik ben allesbehalve links..
Hou er wel rekening mee dat het in een kapitalistisch systeem compleet van de randvoorwaarden afhangt wie er onrendabel is (neem aan dat onrendabel hier betekent netto-ontvanger).quote:Op donderdag 17 april 2014 17:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Onrendabelen zijn de profiteurs van de maatschappij. (Tientallen) jaren aan de staatstiet hangen en nooit bijdragen.
Marginalen zijn mensen die niets toe te voegen hebben, velen van hen krijgen juist evenredig veel aandacht. Wilders is er zoeen, net als die domme jihadbaarden die maar de aandacht krijgen voor hun oprispingen.
Untermenschen bestaan in de gedachtegang van Yvonne K.; niet iets om serieus te nemen.
Nuttige post, heb eerder een aantal nuttige voorstellen gelezen die van jou account afkomstig waren. Even iets kort daarop inhakend. Achteraf is natuurlijk iedereen het met je eens dat een aantal landen uit de unie geweerd hadden moeten worden, echter zijn zij nu lid.quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens, zullen we het weer gaan hebben over het zieke kindje Europese Unie wat ons land naar de tyfus helpt?
Waarom zou jouw fantasie erg relevant zijn voor nieuwsquote:Op vrijdag 18 april 2014 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens, zullen we het weer gaan hebben over het zieke kindje Europese Unie wat ons land naar de tyfus helpt?
Het was natuurlijk ook mijn intentie om de EU-fielen een beetje te prikkelen met deze sterke stellingname zodat we weer ontopic verder gaan.quote:
En in hoeverre is het realistisch dat bijvoorbeeld de Britten als onderdeel van Groot-Duitsland door het leven willen gaan in de toekomst?quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:47 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Nuttige post, heb eerder een aantal nuttige voorstellen gelezen die van jou account afkomstig waren. Even iets kort daarop inhakend. Achteraf is natuurlijk iedereen het met je eens dat een aantal landen uit de unie geweerd hadden moeten worden, echter zijn zij nu lid.
Als ik het goed volg wil je een nieuw Unie met alle stabiele landen DLD UK etc. etc. Maar hoe gaan we die landen zover krijgen? Ik kan me niet voorstellen dat het effectief is om nu te zeggen we stoppen met de Europese Unie, en we gaan met deze landen verder.
Ben je niet van bang dat dan een aantal zuid-eropese economieën dan flink op hun flikker kunnen krijgen waardoor een domino effect ontstaat? (Volgens mij is dat hele domino effect de reden waarom bepaalde Europese landen in eerste instantie gered zijn).
Sorry knul maar je praat zo veel poep over dit onderwerp dat het me niet zou verbazen dat je dit werkelijk voor jezelf had besloten...quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het was natuurlijk ook mijn intentie om de EU-fielen een beetje te prikkelen met deze sterke stellingname zodat we weer ontopic verder gaan.
Edit: blijkbaar was het voor Du_Ke a.k.a. 99.999, te hoog gegrepen om dit te begrijpen.
In theorie zou het allemaal nog wel kunnen natuurlijk. Zeker als wat Scandinavische landen meedoen om de overmacht van Duitsland te beperken. Ben wel met je eens dat dit een eerste obstakel op de weg zou kunnen vormen.quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:49 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En in hoeverre is het realistisch dat bijvoorbeeld de Britten als onderdeel van Groot-Duitsland door het leven willen gaan in de toekomst?
Oh, welke variant van afbraak van de EU je ook kiest onze welvaart zal het grote slachtoffer zijn, dat is wel duidelijk inderdaad.quote:Op vrijdag 18 april 2014 15:54 schreef tofastTG het volgende:
[..]
In theorie zou het allemaal nog wel kunnen natuurlijk. Zeker als wat Scandinavische landen meedoen om de overmacht van Duitsland te beperken. Ben wel met je eens dat dit een eerste obstakel op de weg zou kunnen vormen.
Echter denk ik dat we de gehele Europese economie een flinke klap toebrengen als we nu ineens stoppen met het EU-project. Dan krijg je ineens alsnog het gevreesde domino effect.
Graag! Of dat we het er nu over eens zijn of niet.quote:
Ik denk dat de meeste Nederlanders het daar inderdaad over eens zullen zijn.quote:Achteraf is natuurlijk iedereen het met je eens dat een aantal landen uit de unie geweerd hadden moeten worden, echter zijn zij nu lid.
Ja en nee. Ik wil graag een nieuw samenwerkingsverband hebben met deze landen wat losstaat van de EU. Of dat wij wel of niet een unie vormen is voor mij een andere discussie. Zelfs al zouden ze een unie vormen dan zou dat m.i. veel beter zijn dan de huidige EU aangezien het een homogenere unie is die een veel kleiner aantal leden heeft en hierdoor veel draagkrachtiger is. Echter zou deze unie ook meer dan 1/3de van de EU-inwoners bevatten en zou het een nog veel groter deel van de technologie, kennis etc. bevatten. Op het vlak van de landbouw zullen we worden verslagen door de ZE landen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zie dit plaatje.quote:Als ik het goed volg wil je een nieuw Unie met alle stabiele landen DLD UK etc. etc.
De UK is nooit enthausiast geweest over de EU, zij doet enkel mee omdat ze de samenwerking voor handel nodig heeft en dat zou het noordelijke blok de UK ook kunnen bieden maar dan zonder allerlei nadelen en met een zwaarder wegende stem voor de UK. Duitsland ligt centraal in dit blok en Duitsland zou de leider van dit blok worden, in ieder geval in de eerste jaren. Duitsland wil graag dat er veel meer wordt geïnvesteerd in technologie, wetenschap en onderzoek, Merkel heeft hier laatst nog een pleidooi voor gedaan. Binnen de EU is dit pleidooi aan dovemansoren gericht (vooral veel landbouwsubsidies) bij het nieuwe blok heeft dit een grote kans van slagen aangezien die andere landen hier ongeveer hetzelfde over denken. Deze landen hebben dus veel te winnen met dat nieuwe blok. Het restant van de EU zal zaken met ons moeten doen en dat zal dan ook gebeuren, net als dat Canada en de USA zaken met elkaar doen, hierbij aantekenende dat het noordelijke blok veel sterker staat t.o.v. het restant van de EU dan Canada t.o.v. de USA.quote:Maar hoe gaan we die landen zover krijgen?
Uiteraard, dat is mijn suggestie dan ook niet, al heeft 9 (99.999) wel de valse indruk gewekt dat ik at zou voorstellen. Ik stel voor dat wij eerst dat blok vormen, als blok van alles goed regelen (handelsakkoorden, grensbewaking, samenwerking voor allerlei projecten (denk bjiv. aan de ESA) en fundamenteel onderzoek) en dan als blok ons lidmaatschap bij de EU opzeggen. Er zal dus een overgangsperiode zijn waarin we beide blokken naast elkaar hebben maar het resultaat is dat we ons na X jaar kunnen afscheiden van de EU. Kijk, wij hebben niet de macht om ongewenste leden uit de EU te schoppen en wij hebben weinig macht om broonodige veranderingen in de EU te implementeren. Wij kunnen niet een knopje induwen en terug de EU van 1994 krijgen. Wel kunnen wij via een omweg hetzelfde resultaat of nog beter krijgen door een nieuw clubje te vormen met die leden die wat toevoegen. Hierbij benadruk ik dat Frankrijk op zichzelf zeker een plekje verdient in dit nieuwe samenwerkingsverband maar dat de geschiedenis ons heeft geleerd dat Frankrijk en Duitsland in hetzelfde blok niet goed functioneert. Oud-moderator 99.999 verwijt mij dan graag dat ik hiermee de ontstaansgeschiedenis van de EU negeer aangezien die landen juist in 1 blok zijn gezet om een einde te maken aan de oorlogen, ik pareer dat me het commentaar dat we nu in een heel andere tijdsgeest leven dan toen, dat toen Europa alle macht had (samen met de USA, Canada, Australië etc.) en intern verdeeld was over hoe die macht te verdelen terwijl tegenwoordig zowel Europa als de USA moeten zien überhaupt een sterke positie in de wereld te behouden in de volgende eeuwen, hun grondstoffen in andere continenten moeten zien veilig te stellen etc.), dat het in deze tijd van ongekende welvaart en belangen buiten Europa volstrekt onrealistisch is dat Frankrijk en Duitsland nog zo met elkaar bekvechten als dat toen gebeurde. Iemand anders merkte terecht op dat de huidige Duitsers ook helemaal geen zin hebben in het voeren van oorlog, dat zij zo'n beetje het meest pacifistische volk van Europa zijn, dit als gevolg van de geschiedenis in de twintigste eeuw. Verder pareerde ik zijn kritiek met de redenatie dat in een Europa met 2 of 3 blokken die blokken elkaar in evenwicht zullen houden, dankzij die blokken is de kans op een oorlog uiterst klein.quote:Ik kan me niet voorstellen dat het effectief is om nu te zeggen we stoppen met de Europese Unie, en we gaan met deze landen verder.
Nee, ik ben van mening dat homogeniteit goed is voor een blok en dat een blok een maximum aantal leden kan hebben tenzij er een sterke federale leiding is. Hoewel de Europese Unie nu for all intents and purposes een federatie is hebbne wij niet die sterke federale leiding, het is niet realistisch dat we die de komende decennia zullen krijgen aangezien de inwoners dat zullen aanvaarden. Verder heeft iedereen behoefte aan een stabiele economie. Wat er de afgelopen 13 jaar gebeurde is dit: de noordelijke landen kochten goedkoop eenvoudige spullen (vooral landbouw)van de ZE landen en verkochten duur complexere producten aan de zuiderse landen. Gevolg: sterke groei van de NE economie en problemen in de ZE economie. Daarnaast had je in ZE ook veel meer problemen met corruptie, zo hebben veel rijke Grieken jarenlang nagenoeg geen belasting betaald. Nu ZE in de shit zit krijgt NE alsnog de rekening gepresenteerd. Ik heb geen moeite met die rekening aangezien wij ook bijna 10 jaar lang hebben verdiend met die Euro, ik stel wel nuchter vast dat het een heilloze weg is om op deze manier verder te gaan aangezien een stabielere economie met minder hoge pieken en dallen beter is voor al deze landen. Omwille van deze redenen geloof ik dat een apart blok voor de ZE landen ook goed is voor de ZE landen.quote:Ben je niet van bang dat dan een aantal zuid-eropese economieën dan flink op hun flikker kunnen krijgen waardoor een domino effect ontstaat? (Volgens mij is dat hele domino effect de reden waarom bepaalde Europese landen in eerste instantie gered zijn).
Tofast stelt nu enkel vast dat de ene partij zijn best doet om het goed te beargumenteren terwijl de andere partij volstaat met dit soort oneliners die allen neerkomen op onheilsprofetieën en zij weten niet waar ze over praten. Erg overtuigend als je zo weinig argumentatie geeft.quote:Op vrijdag 18 april 2014 16:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, welke variant van afbraak van de EU je ook kiest onze welvaart zal het grote slachtoffer zijn, dat is wel duidelijk inderdaad.
Toch knap hoe je je eigen bagger weet te omschrijven danquote:Op vrijdag 18 april 2014 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tofast stelt nu enkel vast dat de ene partij zijn best doet om het goed te beargumenteren terwijl de andere partij volstaat met dit soort oneliners die allen neerkomen op onheilsprofetieën en zij weten niet waar ze over praten. Erg overtuigend als je zo weinig argumentatie geeft.
Dat ik tegen je ongeïnformeerde onnozelheid ben wil niet zeggen dat de EU nu perfect functioneert oid. Maar in de basis zie ik inderdaad grote voordelen voor onze welvaart in een grote vrije interne markt. Wanneer je niet wilt beseffen dat vervangende grenzen van groot belang zijn en dat het niet zomaar mogelijk is om enkel te cherry-picken dan houdt het helaas een keer op ben ik bang.quote:Ik heb mijn best gedaan om een goed verhaal uiteen te zetten, betoog jij nu eens met goede argumenten dat het doorgaan met de huidige EU het beste is voor ons en speel hierbij ook advocaat voor de duivel. Eens zien of dat jij deze uitdaging aandurft.
En dan wel keihard een model bejubelen met extra handelsbelemmeringenquote:Op vrijdag 18 april 2014 17:26 schreef Dven het volgende:
Het blijft verbazingwekkend dat men de huidige voordelen van de EU niet in wil zien, de huidige opbrengsten van de EU niet in wil zien en de nog grotere toekomstige voordelen en opbrengsten niet in wil en kan zien
Kom eens met een bewijs voor die veronderstelde meeropbrengsten?quote:Op vrijdag 18 april 2014 17:26 schreef Dven het volgende:
Het blijft verbazingwekkend dat men de huidige voordelen van de EU niet in wil zien, de huidige opbrengsten van de EU niet in wil zien en de nog grotere toekomstige voordelen en opbrengsten niet in wil en kan zien
Als jij mijn reactie wat zorgvuldiger zou hebben gelezen, of een van vele andere reacties, dan had jij begrepen dat wij niet in hun gezicht zouden spuwen, dat wij onze verantwoordelijkheid zouden nemen en die landen zouden blijven ondersteunen totdat ze uit dit dal zijn en dat we zouden blijven samenwerken als we mijn voorstel zouden volgen. Ook voor hen is het beter om in een homogeen blok te zitten. Jij bent weer flink aan het trollen door te suggeren dat ik zou voorstellen om die lastige PIGS-landen te dumpen nu het financiëel slecht gaat, het tegendeel is waar. We zouden politiek gescheiden verder gaan maar wij zouden hen wel helpen om uit die shit te komen (ook in ons belang) en wij zouden hen niet dumpen omdat het nu slecht met hen gaat maar wij zouden gescheiden verder gaan omdat het voor alle partijen, dus ook voor hen, het beste is. Heb jij soms een of andere "hoe frustreer ik een debat?" cursus gevolgd voor jouw werk?quote:Op vrijdag 18 april 2014 17:26 schreef 99.999 het volgende:
En ja, met een handvol sterke landen functioneel uit de EU stappen en daarbij de Fransen en Italianen in het gezicht spuwen is praktisch gezien natuurlijk gewoon het einde van de EU. Ben erg benieuwd naar een logisch scenario hoe dat anders zou gaan in jouw droom...
quote:Op vrijdag 18 april 2014 16:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Graag! Of dat we het er nu over eens zijn of niet.
[..]
Ik denk dat de meeste Nederlanders het daar inderdaad over eens zullen zijn.
[..]
Ja en nee. Ik wil graag een nieuw samenwerkingsverband hebben met deze landen wat losstaat van de EU. Of dat wij wel of niet een unie vormen is voor mij een andere discussie. Zelfs al zouden ze een unie vormen dan zou dat m.i. veel beter zijn dan de huidige EU aangezien het een homogenere unie is die een veel kleiner aantal leden heeft en hierdoor veel draagkrachtiger is. Echter zou deze unie ook meer dan 1/3de van de EU-inwoners bevatten en zou het een nog veel groter deel van de technologie, kennis etc. bevatten. Op het vlak van de landbouw zullen we worden verslagen door de ZE landen maar daar is dan ook alles mee gezegd. Zie dit plaatje. [
[..]
De UK is nooit enthausiast geweest over de EU, zij doet enkel mee omdat ze de samenwerking voor handel nodig heeft en dat zou het noordelijke blok de UK ook kunnen bieden maar dan zonder allerlei nadelen en met een zwaarder wegende stem voor de UK. Duitsland ligt centraal in dit blok en Duitsland zou de leider van dit blok worden, in ieder geval in de eerste jaren. Duitsland wil graag dat er veel meer wordt geïnvesteerd in technologie, wetenschap en onderzoek, Merkel heeft hier laatst nog een pleidooi voor gedaan. Binnen de EU is dit pleidooi aan dovemansoren gericht (vooral veel landbouwsubsidies) bij het nieuwe blok heeft dit een grote kans van slagen aangezien die andere landen hier ongeveer hetzelfde over denken. Deze landen hebben dus veel te winnen met dat nieuwe blok. Het restant van de EU zal zaken met ons moeten doen en dat zal dan ook gebeuren, net als dat Canada en de USA zaken met elkaar doen, hierbij aantekenende dat het noordelijke blok veel sterker staat t.o.v. het restant van de EU dan Canada t.o.v. de USA.
Als deze twee landen om zijn dan kan je die andere landen vrij gemakkelijk enthausiasmeren.
Niet alleen zou het nieuwe blok veel daadkrachtiger zijn en veel minder middelen verspillen (relatief kleine bestuurslag, 1 parlementszetel in plaats van 2 parlementszetels, veel minder corruptie etc.), ook kan het nieuwe blok vanaf het begin veel beter worden gevormd dan dat de EU is gevormd. Iedereen die een bijdrage leverde aan de vorming van de EU was een leek op het vlak van federatievorming, dat is geen verwijt t.o.v. deze mensen die roeiden met de riemen die ze hadden maar de logische consequentie hiervan is dat ze veel fouten maakten en dat ze veel zaken op een onhandige manier aanpakten. Wij kunnen leren van deze gemaakte fouten, hoe sneller wij met het nieuwe blok starten hoe beter wij hiervan kunnen leren aangezien een deel van de betrokken mensen nog leeft en wij dus met hen in gesprek kunnen.
[..]
Uiteraard, dat is mijn suggestie dan ook niet, al heeft 9 (99.999) wel de valse indruk gewekt dat ik at zou voorstellen. Ik stel voor dat wij eerst dat blok vormen, als blok van alles goed regelen (handelsakkoorden, grensbewaking, samenwerking voor allerlei projecten (denk bjiv. aan de ESA) en fundamenteel onderzoek) en dan als blok ons lidmaatschap bij de EU opzeggen. Er zal dus een overgangsperiode zijn waarin we beide blokken naast elkaar hebben maar het resultaat is dat we ons na X jaar kunnen afscheiden van de EU. Kijk, wij hebben niet de macht om ongewenste leden uit de EU te schoppen en wij hebben weinig macht om broonodige veranderingen in de EU te implementeren. Wij kunnen niet een knopje induwen en terug de EU van 1994 krijgen. Wel kunnen wij via een omweg hetzelfde resultaat of nog beter krijgen door een nieuw clubje te vormen met die leden die wat toevoegen. Hierbij benadruk ik dat Frankrijk op zichzelf zeker een plekje verdient in dit nieuwe samenwerkingsverband maar dat de geschiedenis ons heeft geleerd dat Frankrijk en Duitsland in hetzelfde blok niet goed functioneert. Oud-moderator 99.999 verwijt mij dan graag dat ik hiermee de ontstaansgeschiedenis van de EU negeer aangezien die landen juist in 1 blok zijn gezet om een einde te maken aan de oorlogen, ik pareer dat me het commentaar dat we nu in een heel andere tijdsgeest leven dan toen, dat toen Europa alle macht had (samen met de USA, Canada, Australië etc.) en intern verdeeld was over hoe die macht te verdelen terwijl tegenwoordig zowel Europa als de USA moeten zien überhaupt een sterke positie in de wereld te behouden in de volgende eeuwen, hun grondstoffen in andere continenten moeten zien veilig te stellen etc.), dat het in deze tijd van ongekende welvaart en belangen buiten Europa volstrekt onrealistisch is dat Frankrijk en Duitsland nog zo met elkaar bekvechten als dat toen gebeurde. Iemand anders merkte terecht op dat de huidige Duitsers ook helemaal geen zin hebben in het voeren van oorlog, dat zij zo'n beetje het meest pacifistische volk van Europa zijn, dit als gevolg van de geschiedenis in de twintigste eeuw. Verder pareerde ik zijn kritiek met de redenatie dat in een Europa met 2 of 3 blokken die blokken elkaar in evenwicht zullen houden, dankzij die blokken is de kans op een oorlog uiterst klein.
[..]
Nee, ik ben van mening dat homogeniteit goed is voor een blok en dat een blok een maximum aantal leden kan hebben tenzij er een sterke federale leiding is. Hoewel de Europese Unie nu for all intents and purposes een federatie is hebbne wij niet die sterke federale leiding, het is niet realistisch dat we die de komende decennia zullen krijgen aangezien de inwoners dat zullen aanvaarden. Verder heeft iedereen behoefte aan een stabiele economie. Wat er de afgelopen 13 jaar gebeurde is dit: de noordelijke landen kochten goedkoop eenvoudige spullen (vooral landbouw)van de ZE landen en verkochten duur complexere producten aan de zuiderse landen. Gevolg: sterke groei van de NE economie en problemen in de ZE economie. Daarnaast had je in ZE ook veel meer problemen met corruptie, zo hebben veel rijke Grieken jarenlang nagenoeg geen belasting betaald. Nu ZE in de shit zit krijgt NE alsnog de rekening gepresenteerd. Ik heb geen moeite met die rekening aangezien wij ook bijna 10 jaar lang hebben verdiend met die Euro, ik stel wel nuchter vast dat het een heilloze weg is om op deze manier verder te gaan aangezien een stabielere economie met minder hoge pieken en dallen beter is voor al deze landen. Omwille van deze redenen geloof ik dat een apart blok voor de ZE landen ook goed is voor de ZE landen.
Edit: hier de bron van het plaatje die Waht gebruikte, http://www.weforum.org/re(...)ess-report-2013-2014
Je hebt je post in ieder geval goed onderbouwd, respect daarvoor. Ik vrees alleen dat beleggers niet zo rationeel kijken naar het feit dat een ZE blok ook goed is voor ZE landen. En dat het in alle rust vormen van een nieuwe unie of twee nieuwe unies genoeg is om de rentestanden voor ZE landen omhoog te laten schieten als nooit te voren. Met alle gevolgen van dien.quote:Op vrijdag 18 april 2014 16:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Graag! Of dat we het er nu over eens zijn of niet.
[..]
Ik denk dat de meeste Nederlanders het daar inderdaad over eens zullen zijn.
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |