Inderdaad. En een regering op wereldniveau, die er voor gaat zorgen dat alle vervuilers hard aangepakt gaan worden. Want wie wil nu getroffen worden door het klimaat? Denk aan de kinderen!!!quote:Op maandag 31 maart 2014 06:13 schreef Schunckelstar het volgende:
Tijd om snel wat belastingen in te voeren dan!
Sterker nog, klimaatveranderingen waren er honderden miljoenen, misschien wel miljarden jaren geleden ook al, en zullen er ook nog zijn lang nadat de mens is uitgestorven.quote:Op maandag 31 maart 2014 07:07 schreef Resistor het volgende:
Het klimaat is de laatste 11.000 jaar al aan het opwarmen, en leefden er mensen op wat nu de bodem van de Noordzee is, niets nieuws eigenlijk.
quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Mensen die de menselijke invloed willen vergoelijken Door te stellen dat Klimaatsveranderingen van alle tijden zijn hebben het niet echt goed begrepen.
Okquote:Op maandag 31 maart 2014 08:24 schreef -Kadesh- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Al GoreIPCC
VN
Greenpeace
Het kan natuurlijk nooit kwaad om vervuiling aan te pakken. Dus importheffingen over Chinese goedkoopmeuk als ze daar de vervuiling niet aanpakken bijvoorbeeld.quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Mensen die de menselijke invloed willen vergoelijken Door te stellen dat Klimaatsveranderingen van alle tijden zijn hebben het niet echt goed begrepen.
Dank U. Wat er op het moment aan de gang is zal de ontkenners keihard raken. In de portemonnee, in de gezondheid, en in de veiligheid.quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Volgens mij begrijp je er zelf niks van.quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Waar wordt de huidige opwarming, die toch een behoorlijk snel schijnt te gaan in vergelijking met voorgaande (grote) klimaatveranderingen, dan nog meer door veroorzaakt?quote:Op maandag 31 maart 2014 09:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je er zelf niks van.
Verdiep je eens in de geschiedenis van de Aarde...
Op geologische schaal gezien zijn klimaatveranderingen 'aan de orde van de dag'.
En niemand die zegt dat de mens geen enkele invloed heeft of überhaupt ontkent dat het klimaat verandert. Maar die invloed moet ook niet overschat worden.
Zoals gezegd versnellen we het proces hooguit met onze vervuiling en kunnen we dat hooguit flink vertragen. Maar niet stopzetten of omkeren.
En ja, de vervuiling en de ontbossing mag idd wel wat minder ja en dat men dat aan wil pakken is een goede zaak. Maar ook als we nog steeds in berevellen in grotten zouden wonen zou het klimaat nog steeds veranderen.
Maar zoals het altijd gebracht wordt in de media doet het lijken alsof het puur en alleen maar door de mens komt. En dat is dus niet zo.
Maar goed, jij staat hier op Fok als een troll bekend dus ik hoop dat het gesmaakt heeft.
Grootste gedeelte van je post niet gelezen. Is zinloos wanneer jij het verschil tussen gelijdelijke en abrupte opwarming nog niet snapt.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Op geologische schaal gezien zijn klimaatveranderingen 'aan de orde van de dag'.
En niemand die zegt dat de mens geen enkele invloed heeft of überhaupt ontkent dat het klimaat verandert. Maar die invloed moet ook niet overschat worden.
Zoals gezegd versnellen we het proces hooguit met onze vervuiling en kunnen we dat hooguit flink vertragen. Maar niet stopzetten of omkeren.
En ja, de vervuiling en de ontbossing mag idd wel wat minder ja en dat men dat aan wil pakken is een goede zaak. Maar ook als we nog steeds in berevellen in grotten zouden wonen zou het klimaat nog steeds veranderen.
Maar zoals het altijd gebracht wordt in de media doet het lijken alsof het puur en alleen maar door de mens komt. En dat is dus niet zo.
Maar goed, jij staat hier op Fok als een troll bekend dus ik hoop dat het gesmaakt heeft.
Want die holbewoners produceerden zoveel broeikasgassen, man!quote:Op maandag 31 maart 2014 08:24 schreef -Kadesh- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Al GoreIPCC
VN
Greenpeace
Dat wij invloed hebben op het millieu is de discussie niet, wel kun je je afvragen of de huidige verandering sneller gaat dan voorgaande, of het onomkeerbaar is (kan me niet voorstellen dat wetenschappers zo stellig zijn) en hoe groot onze invloed nu echt is.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waar wordt de huidige opwarming, die toch een behoorlijk snel schijnt te gaan in vergelijking met voorgaande (grote) klimaatveranderingen, dan nog meer door veroorzaakt?
Tot een kwart van de broeikasgassen in de atmosfeer zijn afkomstig van menselijk handelen. Dus in een geologische honderdste van een seconde hebben we de hoeveelheid even met 25% opgehoogd. En dat wil men dan gaan vergelijken met een proces dat zelf 'uren' duurt.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waar wordt de huidige opwarming, die toch een behoorlijk snel schijnt te gaan in vergelijking met voorgaande (grote) klimaatveranderingen, dan nog meer door veroorzaakt?
Midchiem moet je eens niet alles geloven wat je leestquote:Op maandag 31 maart 2014 09:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Tot een kwart van de broeikasgassen in de atmosfeer zijn afkomstig van menselijk handelen. Dus in een geologische honderdste van een seconde hebben we de hoeveelheid even met 25% opgehoogd. En dat wil men dan gaan vergelijken met een proces dat zelf 'uren' duurt.
Daar heb je natuurlijk wel een bron voor ofnie?quote:Op maandag 31 maart 2014 09:38 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
Midchiem moet je eens niet alles geloven wat je leest
Het is ongetwijfeld waar dat de mens invloed heeft, maar dat is verwaarloosbaar.1 grote vulkaanuitbarsting doet al meer schade. En de temperatuur op o.a mars stijgt net zo hard, en ook daar smelten de ijskappen. Of ga je nu beweren dat we daar stiekem oom al wonen
Al Gore komt weer naar Nederland voor maar liefst 200.000 Euro... dus ja, ergens sterven we weer een beetje..quote:
Ik ben te lui om het op te zoeken want mobiel maar wat hij zegt klopt wel.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk wel een bron voor ofnie?
Minder dan erbij komen. Nederland heeft netto bosgroei. Bovendien varen planten en bomen in het noordelijk halfrond wel bij verhoogde CO2-concentraties, die groeien alleen maar harder.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:40 schreef kawotski het volgende:
Als ik zie hoeveel bomen er alleen in Nederland al worden gekapt. Puur voor de biomassa industrie en door wat boompjes meestoken zogenaamd de kolencentrales duurzaam maken. Big business is de zgn klimaatverandering, meer niet. We zien wel over 20 jaar hoeveel de planeet is vernielt onder het mom van duurzaam.
Nee, het is onzin:quote:Op maandag 31 maart 2014 09:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik ben te lui om het op te zoeken want mobiel maar wat hij zegt klopt wel.
Ah nee. Alles wat niet met jouw mening strookt is gebaseerd op foutieve berichtgeving. Laat maar zitten, mensen die zo denken, daar valt geen fatsoenlijke discussie mee te voeren.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:38 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
Midchiem moet je eens niet alles geloven wat je leest
Het is ongetwijfeld waar dat de mens invloed heeft, maar dat is verwaarloosbaar.1 grote vulkaanuitbarsting doet al meer schade. En de temperatuur op o.a mars stijgt net zo hard, en ook daar smelten de ijskappen. Of ga je nu beweren dat we daar stiekem oom al wonen
Niet meer dan, absoluut niet nee, ik had zijn post ook niet goed gelezen. Wel is het zo dat een flinke vulkaanuitbarsting gelijk weer even compenseert voor heel wat Groenlinksprojectjes.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nee, het is onzin:
http://ossfoundation.us/p(...)ore-co2-than-mankind
Site haalt een bron aan van de USGS, niet de minste instantie.
Ah de global cooling hoax. Die kon niet ontbreken natuurlijk.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat wij invloed hebben op het millieu is de discussie niet, wel kun je je afvragen of de huidige verandering sneller gaat dan voorgaande, of het onomkeerbaar is (kan me niet voorstellen dat wetenschappers zo stellig zijn) en hoe groot onze invloed nu echt is.
Dat het allemaal niet zo duidelijk is geeft het ipcc zelf ook wel aan door eerst van global cooling via global warming naar global climate change te gaan.
Als wat de "geleerden" beweren echt waar zou zijn dan zouden we atoombommen op China moeten gooien, daar zijn 15.000 kolenmijnen en elke week gaan er 2 kolencentrales operationeelquote:Op maandag 31 maart 2014 09:02 schreef EdvandeBerg het volgende:
Het kan natuurlijk nooit kwaad om vervuiling aan te pakken. Dus importheffingen over Chinese goedkoopmeuk als ze daar de vervuiling niet aanpakken bijvoorbeeld.
Exact en van hetzelfde niveau is het artikel waar de OP aan refereert.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ah de global cooling hoax. Die kon niet ontbreken natuurlijk.
Ik ben voor een duurzamer samenleving. Maar dan moeten we de echte problemen aanpakken, zoals de milieuvervuiling in China en andere Aziatische landen, boskap in Brazilie en Indonesie maar de echte grote vervuiler is de steeds uitdijende bevolking. Stop met het subsidieren van ongebreideld nieuwe mensjes maken, vooral door mensen in kansloze situaties. Van de gekke dat allerlei goede doelen ziektes tegengaan in overbevolkte gebeieden. Ziektes zijn een van de oplossingen der natuur om overbevolking tegen te gaan.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Exact en van hetzelfde niveau is het artikel waar de OP aan refereert.
Als we in de afgelopen 50 jaar iets geleerd zouden moeten hebben is dat we niet zo stellig moeten zijn over dit onderwerp en dat er voldoende andere argumenten, waar overheden, bedrijven en consumenten wel gevoelig voor zijn, voor een duurzamer samenleving zijn.
Ben het met je eens.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:51 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik ben voor een duurzamer samenleving. Maar dan moeten we de echte problemen aanpakken, zoals de milieuvervuiling in China en andere Aziatische landen, boskap in Brazilie en Indonesie maar de echte grote vervuiler is de steeds uitdijende bevolking. Stop met het subsidieren van ongebreideld nieuwe mensjes maken, vooral door mensen in kansloze situaties. Van de gekke dat allerlei goede doelen ziektes tegengaan in overbevolkte gebeieden. Ziektes zijn een van de oplossingen der natuur om overbevolking tegen te gaan.
Ik ben het wel met je eens dat er wat betreft de consequenties voor mensen waar het klimaatverandering aangaat wel sprake is van behoorlijke onzekerheid. De mens weet zich vaak prima aan te passen aan veranderende omstandigheden en dat gegeven is in combinatie met de richting van technologische ontwikkelingen wel iets dat voorspellingen over de voedselvoorziening in de komende decennia wel erg lastig maakt.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Exact en van hetzelfde niveau is het artikel waar de OP aan refereert.
Als we in de afgelopen 50 jaar iets geleerd zouden moeten hebben is dat we niet zo stellig moeten zijn over dit onderwerp en dat er voldoende andere argumenten, waar overheden, bedrijven en consumenten wel gevoelig voor zijn, voor een duurzamer samenleving zijn.
Dat doe je juist door men uit een kansloze situatie te halen. Mensen met veel kinderen nemen dit voornamelijk als oudedagsvoorziening.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:51 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik ben voor een duurzamer samenleving. Maar dan moeten we de echte problemen aanpakken, zoals de milieuvervuiling in China en andere Aziatische landen, boskap in Brazilie en Indonesie maar de echte grote vervuiler is de steeds uitdijende bevolking. Stop met het subsidieren van ongebreideld nieuwe mensjes maken, vooral door mensen in kansloze situaties. Van de gekke dat allerlei goede doelen ziektes tegengaan in overbevolkte gebeieden. Ziektes zijn een van de oplossingen der natuur om overbevolking tegen te gaan.
Grappig hoe mensen zo casual kunnen praten over een massamoord.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:51 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Begin met het goede voorbeeld zou ik zeggen! Minder, minder, minder, minder...quote:Op maandag 31 maart 2014 10:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ben het met je eens.
Ook al zou je 10 miljard + mensen kunnen voeden (op een duurzame manier) op deze planeet dan zou je nog niet moeten willen dat de wereldbevolking toeneemt.
In diverse culturen krijgt men maar gewoon kinderen, zonder dat daar over nagedacht wordt. Dat doet God/Allah tenslotte en heb je zelf helemaal geen controle over....quote:Op maandag 31 maart 2014 11:01 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat doe je juist door men uit een kansloze situatie te halen. Mensen met veel kinderen nemen dit voornamelijk als oudedagsvoorziening.
Ach ja, dat is oorlog / conflict ook, maar om daar nou niets aan te doen lijkt me ook zowat.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:51 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Maar dit artikel in de OP is waarschijnlijk ook weer een opgeklopt mediaverhaaltje (of klok en klepel) net zoals de cooling hype in de jaren 70 (het stond zelfs op de cover van Time), de wetenschappers bepalen de discussie ook niet dat doen de media, beleidsbepalers en belangengroeperingen.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:59 schreef Monolith het volgende:
Dat hele global cooling verhaal is echter een opgeklopt mediaverhaaltje. De wetenschappelijke consensus midden jaren '70 valt het best te typeren als 'we hebben nog veel te weinig data en onderzoek om iets te kunnen zeggen over de klimaatontwikkeling en de invloed van de mens'.
Het idee dat er allemaal nog heel weinig concreet zeker is over welke mate van invloed de mens heeft op klimaatverandering is een idee dat sterk leeft onder leken en in bepaalde media, maar niet onder wetenschappers.
Neen. Dat is dus niet de oorzaak. Maar als je even religie wil bashen dan mag je dat doen hoor.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:02 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
In diverse culturen krijgt men maar gewoon kinderen, zonder dat daar over nagedacht wordt. Dat doet God/Allah tenslotte en heb je zelf helemaal geen controle over....
Exact. De hoogste geboortecijfers komen niet voor niets voor in de landen die het meest te verduren hebben.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach ja, dat is oorlog / conflict ook, maar om daar nou niets aan te doen lijkt me ook zowat.
Een bijkomend voordeel van welvaart is dat het een negatief effect heeft op mate van reproductie. In die zin is het stimuleren van welvaart dus een bevolkingsbeperkende maatregel.
Oh wacht jij weerquote:Op maandag 31 maart 2014 11:02 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Grappig hoe mensen zo casual kunnen praten over een massamoord.
Door jou te euthanaseren? Je domheid is weer stuitend of ben je te Politiek correct om toe te kunnen geven dat bevolkingsreductie ook zonder geweld kan?quote:Begin met het goede voorbeeld zou ik zeggen! Minder, minder, minder, minder...
Miljoenen kinderen dood laten gaan door goede doelen te laten stoppen met het uitdelen van muggennetten bijvoorbeeld. Die Afrikaantjes wonen tenslotte in een kansloze situatie dus sterf! Als jij dit er niet uithaalde ben je zelf stuitend dom. Hoewel het op fok natuurlijk verboden is om even na te denken over waar mensen hun stupide ideeën op neer komen.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:06 schreef Chewie het volgende:
[..]
Oh wacht jij weer
Waar lees jij eigenlijk massamoord?
[..]
[..]
Door jou te euthanaseren? Je domheid is weer stuitend of ben je te Politiek correct om toe te kunnen geven dat bevolkingsreductie ook zonder geweld kan?
Eigenlijk zegt het wel veel over jou dat je onmiddellijk aan massamoord denkt en wat het zegt is nu niet echt positief te noemen.
Oké, staak de internationale discussie maar. De klimaathoax is debunked door een FOK!ker.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daarom wordt je ermee bestookt, want het is overduidelijk propaganda, aangezien er nooit oplossingen komen terwijl die er volop zijn (men forceert.dat je voor die oplossingen moet strijden, dat veroorzaakt namelijk organisatie)quote:
Onomkeerbaar in die zin dat er gevolgen in werking treden die ons klimaat ingrijpend veranderen, vermoed ik .quote:Op maandag 31 maart 2014 11:16 schreef Fir3fly het volgende:
Ik snap het woordje 'onomkeerbaar' in deze context niet helemaal. Omkeerbaar naar wat? Het niveau van 1900? 1800? 1700?
Dan nog haal ik er geen massamoord uit, of je moet kinderen verwekken in een kansloze omgeving massamoord noemen. Die Afrikanen die jij zo te zien liever zielig houd zijn wat mij betreft beter af met goede voorlichting, voorbehoedsmiddelen en vrij handel. Maar jij geeft ze blijkbaar lievere glinsterend glas en kraaltjes in de vorm van muggennetten.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:13 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Miljoenen kinderen dood laten gaan door goede doelen te laten stoppen met het uitdelen van muggennetten bijvoorbeeld. Die Afrikaantjes wonen tenslotte in een kansloze situatie dus sterf! Als jij dit er niet uithaalde ben je zelf stuitend dom. Hoewel het op fok natuurlijk verboden is om even na te denken over waar mensen hun stupide ideeën op neer komen.
Eensquote:Bevolkingsreductie kan zonder geweld door mensen vrij met elkaar te laten handelen en leven.
En jij krijgt blijkbaar een groter piemeltje van zogenaamde goede doelen die alleen maar de status quo daar in stand houden.quote:Grote kans op dat met enge eco fascistjes en mensen die een groter piemeltje krijgen van het idee goede doelen te laten stoppen met hulp.
Dat snap ik. Maar dat impliceert toch niet dat we daar in de toekomst niets aan zouden kunnen doen? Als je het allemaal zo leest zouden we met de huidige technologie ons eigen klimaat kunnen bepalen, onafhankelijk van welke andere factoren dan ook.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onomkeerbaar in die zin dat er gevolgen in werking treden die ons klimaat ingrijpend veranderen, vermoed ik .
De IPCC site heeft wat internetprobleempjes, maar de samenvatting moet hier te vinden zijn en de volledige versie van het rapport hier.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:03 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar dit artikel in de OP is waarschijnlijk ook weer een opgeklopt mediaverhaaltje (of klok en klepel) net zoals de cooling hype in de jaren 70 (het stond zelfs op de cover van Time), de wetenschappers bepalen de discussie ook niet dat doen de media, beleidsbepalers en belangengroeperingen.
Vroeger zaten mensen nooit in de zon?quote:Op maandag 31 maart 2014 11:35 schreef DrMabuse het volgende:
Dat de terrasjes weer vol zitten met mensen in de zon.
Jij wil bij het weerbericht uitleg over seizoenen?quote:Waarom nooit eens ook vertellen waarom dit zo is en gekomen is?
Het weer is op langere termijn vrij lastig te voorspellen.quote:Wat de toekomst is?
Van warmer weer in het voorjaar en zomer?quote:Het volk eens goed met de neus op de feiten / gevolgen drukken.
Kom er inderdaad niet op maar kan me nog niet voorstellen dat het ipcc zo stellig zou zijn als de OP suggereert.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
De IPCC site heeft wat internetprobleempjes, maar de samenvatting moet hier te vinden zijn en de volledige versie van het rapport hier.
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:quote:Op maandag 31 maart 2014 11:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Kom er inderdaad niet op maar kan me nog niet voorstellen dat het ipcc zo stellig zou zijn als de OP suggereert.
quote:“Negative impacts of climate change on crop yields have been more common than positive impacts (high confidence)”
“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
“… the combination of high temperature and humidity compromising normal human activities, including growing food or working outdoors in some areas for parts of the year (high confidence)”
“Climate change can indirectly increase risks of violent conflicts in the form of civil war and inter-group violence by amplifying well-documented drivers of these conflicts such as poverty and economic shocks (medium confidence)”
“Throughout the 21st century, climate-change impacts are projected to slow down economic growth, make poverty reduction more difficult, further erode food security, and prolong existing and create new poverty traps, the latter particularly in urban areas and emerging hotspots of hunger (medium confidence).”
Staan goede argumenten in voor bevolkingsreductie.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:
[..]
De gevolgen leiden sowieso wel tot bevolkingsreductie.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Staan goede argumenten in voor bevolkingsreductie.
Als de soep zo heet gegeten word wel.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
De gevolgen leiden sowieso wel tot bevolkingsreductie.
Europa heeft relatief weinig last van de gevolgen, dus dat is al mooi. Verder heb ik geen behoefte aan kinderen, dus de gevolgen op de langere termijn zijn mij echt een rotzorg.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als de soep zo heet gegeten word wel.
Eigenlijk is er dus niks aan de hand, het lost zich vanzelf (of ons) wel weer op
Ik ga me er denk ik toch maar wat meer in verdiepen, want ik ben erg benieuwd naar die zogenaamde 'baseline'. Wat is dat en waar is die op gebaseerd?quote:“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
Opwarming doet ook wat met het lees en denkvermogen zie ik.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Vroeger zaten mensen nooit in de zon?
[..]
Jij wil bij het weerbericht uitleg over seizoenen?
[..]
Het weer is op langere termijn vrij lastig te voorspellen.
[..]
Van warmer weer in het voorjaar en zomer?
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:
[..]
Directe invloed van climate change is inderdaad negatief, maar toch hebben we een explosieve crop yield gezien in de laatste tientallen jaren door gebruik van kassen, betere irrigatie en crop rotation, genetische modificatie etc.quote:“Negative impacts of climate change on crop yields have been more common than positive impacts (high confidence)”
Ja tijdens hittegolven gaan er veel meer bejaarden dood dan tijdens gematigde jaren. Toch vergrijst de wereldbevolking nog steeds aanzienlijk, door betere gezondheidszorg en betere levensstandaarden.quote:“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
Iedereen die wel eens in ZO Azie geweest is weet inderdaad hoe kut dit is, maar de opkomst van aircos heeft het leven daar een stuk aangenamer gemaakt. De ontwikkeling van urban heat islands zijn wel een probleem, met name in droge gebieden zoals Saudi Arabie. Alhoewel daar toch niet heel veel mensen meer in de buitenlucht werken (arme Fillipijnen daargelaten). Dat vraagt serieuse ontwikkeling in nieuwe koelingstechnieken. Die zie ik er eerder komen dan dat mensen hun aircos buiten de deur doen, dus klimaatverandering gaat hier weinig aan helpen, positief of negatief.quote:“… the combination of high temperature and humidity compromising normal human activities, including growing food or working outdoors in some areas for parts of the year (high confidence)”
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.quote:“Climate change can indirectly increase risks of violent conflicts in the form of civil war and inter-group violence by amplifying well-documented drivers of these conflicts such as poverty and economic shocks (medium confidence)”
Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.quote:“Throughout the 21st century, climate-change impacts are projected to slow down economic growth, make poverty reduction more difficult, further erode food security, and prolong existing and create new poverty traps, the latter particularly in urban areas and emerging hotspots of hunger (medium confidence).”
Ik krijg het rapport op dit moment niet gedownload maar ik vermoed vooral slechtere en minder voorspelbare oogstopbrengsten en watervoorziening.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:05 schreef Fir3fly het volgende:
“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)
quote:Until mid-century, projected climate change will impact human health mainly by exacerbating health problems that already exist (very high confidence).
Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence).
Examples include greater likelihood of injury, disease, and death due to more intense heat waves and fires (very high confidence); increased likelihood of under-nutrition resulting from diminished food production in poor regions (high confidence); risks from lost work capacity and reduced labor productivity in vulnerable populations; and increased risks from food-and water-borne diseases (very high confidence) and vector-borne diseases (medium confidence).
Positive effects are expected to include modest reductions in cold-related mortality and morbidity in some areas due to fewer cold extremes (low confidence), geographical shifts in food production (medium confidence), and reduced capacity of vectors to transmit some diseases.
But globally over the 21st century, the magnitude and severity of negative impacts are projected to increasingly outweigh positive impacts (high confidence). The most effective vulnerability reduction measures for health in the near-term are programs that implement and improve basic public h ealth measures such as provision of clean water and sanitation, secure essential health care including vaccination and child health services, increase capacity for disaster preparedness and response, and alleviate poverty (very high confidence).
By 2100 for the high-emission scenario RCP8.5, the combination of high temperature and humidity in some areas for parts of the year is projected to compromise normal human activities, including growing food or working outdoors (high confidence).
Ja dat idee kreeg ik van jouw reactie ook.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:07 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Opwarming doet ook wat met het lees en denkvermogen zie ik.
Net als het downplayen ervan.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.
Mocht je er aan toe komen om wat economische studies hierover te lezen dan blijkt dat het aanpakken van klimaatverandering goedkoper is dan geen actie (o.a. Nordhaus, Stern, Krugman, Tol e.a.). Bovendien treffen de gevolgen van ons fossiel brandstof gebruik vooral de armere landen die zelf nog niet veel profiteren van fossiel brandstof gebruik. Aanpakken van klimaatverandering is niet alleen een economisch argument maar ook een moreel.quote:Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.
Natuurlijk, zoals ik al aangaf denk ik dat je bij dit soort zaken bijna niet kunt voorspellen wat het daadwerkelijke effect is. Een ceteris paribus statement is niet direct heel zinvol bij dit soort dingen. Het kan best zijn dat innovatie en technologische ontwikkeling juist een impuls krijgt doordat de voedselproductie meer onder druk komt te staan vanwege de klimaatverandering.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.
[..]
Directe invloed van climate change is inderdaad negatief, maar toch hebben we een explosieve crop yield gezien in de laatste tientallen jaren door gebruik van kassen, betere irrigatie en crop rotation, genetische modificatie etc.
Natuurlijk, maar dat zijn wel losstaande zaken. Zeggen dat het aantal mensen dat overlijdt door een ongezond eetpatroon toeneemt, staat ook los van het feit dat er minder mensen overlijden door een afname van het aantal rokers.quote:[..]
Ja tijdens hittegolven gaan er veel meer bejaarden dood dan tijdens gematigde jaren. Toch vergrijst de wereldbevolking nog steeds aanzienlijk, door betere gezondheidszorg en betere levensstandaarden.
Mwoah, dat citaat heeft het natuurlijk ook over voedselproductie. Er zijn echter zoals ik al eerder aangaf ook genoeg ontwikkelingen gaande die dat soort dingen tegengaan. Zo was er een tijdje terug nog wel een aardige rapportage over nieuwe technologieën om in woestijngebieden toch voedsel te kunnen verbouwen. Ook het optimaal benutten van ruimte in steden door b.v. voedsel te verbouwen op gebouwen gaat enerzijds het probleem van de urban heat islands tegen en levert anderzijds voedsel op. Geen idee in hoeverre dergelijke technologieën levensvatbaar zijn, maar m.i. gaat het IPCC ook wat te makkelijk voorbij aan de innovatieve menselijke geest.quote:[..]
Iedereen die wel eens in ZO Azie geweest is weet inderdaad hoe kut dit is, maar de opkomst van aircos heeft het leven daar een stuk aangenamer gemaakt. De ontwikkeling van urban heat islands zijn wel een probleem, met name in droge gebieden zoals Saudi Arabie. Alhoewel daar toch niet heel veel mensen meer in de buitenlucht werken (arme Fillipijnen daargelaten). Dat vraagt serieuse ontwikkeling in nieuwe koelingstechnieken. Die zie ik er eerder komen dan dat mensen hun aircos buiten de deur doen, dus klimaatverandering gaat hier weinig aan helpen, positief of negatief.
Dit zijn natuurlijk ook alweer 'medium confidence' uitspraken. Zonder het rapport beschikbaar te hebben kan ik niet bepalen wat ze daar nou precies onder verstaan.quote:[..]
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.
[..]
Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.
U was libertarier?quote:Op maandag 31 maart 2014 10:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ben het met je eens.
Ook al zou je 10 miljard + mensen kunnen voeden (op een duurzame manier) op deze planeet dan zou je nog niet moeten willen dat de wereldbevolking toeneemt.
Ik pleit nergens voor een verbod op voortplanting, ik stel alleen maar dat je het niet zou moeten willen dat de wereldbevolking nog verder groeit.quote:
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?quote:Op maandag 31 maart 2014 13:42 schreef El_Matador het volgende:
Geloof sowieso niets wat het IPCC stelt; het zijn geen wetenschappers, maar is een politiek instituut.
Ze hebben een heel slimme methode uitgedacht; ze laten wetenschappers uitspraken doen en die verwerken ze vervolgens op een heel andere manier in hun rapporten. Zo zijn er al velen boos weggelopen bij die lui.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
quote:More than 2,000 scientists from 154 countries typically participate in the IPCC process.
Ja, zeker in het Working Group I (physical basis) rapport. Voor deel II (Impacts and adaptation) en III (Mitigation) moet ook op zogenaamde grijze literatuur vertrouwd worden aangezien veel van de noodzakelijke informatie simpelweg niet in journaals gepubliceerd wordt (bijv. IEA data, of productiedata van Shell/BP maar ook van NGOs).quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..] maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
Dat dacht ik. Je kunt die lui dus niet zomaar wegzetten.quote:
Zoveel was mij ook wel duidelijk ja. Altijd lastig om door het journalistieke gebrabbel heen te worstelen. De titel van het bericht slaat dus ook nergens op.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:49 schreef cynicus het volgende:
Ja, zeker in het Working Group I (physical basis) rapport. Voor deel II (Impacts) en III (Adaptation and mitigation) moet ook op zogenaamde grijze literatuur vertrouwd worden aangezien veel van de noodzakelijke informatie simpelweg niet in journaals gepubliceerd wordt (bijv. IEA data, of productiedata van Shell/BP maar ook van NGOs).
De site is inmiddels weer in de lucht.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat dacht ik. Je kunt die lui dus niet zomaar wegzetten.
Hoewel er wel een keer ophef geweest is over gefingeerde data, als ik het me goed kan herinneren.
quote:Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability
TECHNICAL SUMMARY
Coordinating Lead Authors
Christopher Field (USA), Vicente Barros (Argentina), Katharine Mach (USA), Michael Mastrandrea (USA)
Lead Authors
Maarten van Aalst (Netherlands), Neil Adger (UK), Douglas Arent (USA), Jonathon Barnett (Australia), Richard Betts (UK), Eren Bilir (USA), Joern Birkmann (Germany), JoAnn Carmin (USA), Dave Chadee (Trinidad and Tobago), Andrew Challinor (UK), Monalisa Chatterjee (USA/India), Wolfgang Cramer (Germany /France), Debra Davidson (Canada), Yuka Estrada (USA/Japan), Jean -
Pierre Gattuso (France), Yasuaki Hijioka (Japan), Ove Hoegh-Guldberg (Australia), He-Qing Huang (China), Gregory Insarov (Russian Federation), Roger Jones (Australia), Sari Kovats (UK), Patricia Romero Lankao (Mexico), Joan Nymand Larsen (Iceland), Iñigo Losada (Spain), José Marengo (Brazil), Roger McLean (Australia), Linda Mearns (USA), Reinhard Mechler (Austria), John Morton (UK), Isabelle Niang (Senegal), Taikan Oki (Japan), Jane Mukarugwiza Olwoch (South Africa), Maggie Opondo (Kenya), Elvira Poloczanska (Australia), Hans-O. Pörtner (Germany), Margaret Hiza Redsteer (USA), Andy Reisinger (New Zealand), Aromar Revi (India), Daniela Schmidt (UK), Rebecca Shaw (USA), William Solecki (USA), Dáithí Stone (Canada/South Africa/USA), John Stone (Canada), Ken Strzepek (UNU/USA), Avelino Suarez (Cuba), Petra Tschakert (USA), Riccardo Valentini (Italy), Sebastian Vicuna (Chile), Alicia Villamizar (Venezuela), Katharine Vincent (South Africa), Rachel Warren (UK), Leslie White (USA), Thomas Wilbanks (USA), Poh Poh Wong (Singapore), Gary Yohe (USA)
Review Editors
Paulina Aldunce (Chile), Jean Pierre Ometto (Brazil), Nirivololona Raholijao (Madagascar), Kazuya Yasuhara
(Japan)
De media moet je altijd skeptisch volgen, meestal probeer ik dan ook de bron te checken om te controleren of journalisten/bloggers het artikel recht doen. Maar ik ben bang dat de titel redelijk correct is.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoveel was mij ook wel duidelijk ja. Altijd lastig om door het journalistieke gebrabbel heen te worstelen. De titel van het bericht slaat dus ook nergens op.
Dat is de conclusie die zij trekken ja. Ik zal eens kijken of ik in dat rapport een definitie van het begrip 'baseline' kan vinden.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:58 schreef cynicus het volgende:
[..]
De media moet je altijd skeptisch volgen, meestal probeer ik dan ook de bron te checken om te controleren of journalisten/bloggers het artikel recht doen. Maar ik ben bang dat de titel redelijk correct is.
Het eerste beetje klimaatverandering was namelijk juist over het algemeen positief voor onze soort maar naar mate klimaatverandering voortzet zullen de gevolgen in toenemende mate meer negatief worden. Dat is wel degelijk de conclusie die je uit dit rapport mag trekken, lees de samenvatting maar eens.
Ik heb ondertussen een kopie lokaal. Ik zie een paar bekende namen in de lijst met (hoofd-)auteurs.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
De site is inmiddels weer in de lucht.
Dit zijn bijvoorbeeld de auteurs van de technical summary van het impacts rapport waar dit topic over gaat:
[..]
quote:Maarten van Aalst, Director
Maarten coordinates the Climate Centre's support to climate risk management across the Red Cross/Red Crescent, analysis and documentation of experience, and links with scientific and policy communities on climate change, disaster risk management and development planning. He has worked on adaptation to climate change and disaster risk reduction since 1999, including at the World Bank, African Development Bank, Interamerican Development Bank, OECD and UNDP. He is Coordinating Lead Author of the forthcoming IPCC Special Report on managing extremes, Lead Author of the IPCC Fifth Assessment Report, and holds an adjunct appointment as Research Scientist at the International Research Institute for Climate and Society, Columbia University. Maarten obtained his Ph.D. in Atmospheric Science from Utrecht University.
'baseline' is de context die jij bedoeld is 'geen klimaatverandering'.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is de conclusie die zij trekken ja. Ik zal eens kijken of ik in dat rapport een definitie van het begrip 'baseline' kan vinden.
Ik zie wel meer bekende namen inderdaad. Allemaal wetenschappers. Maar goed, we gaan vanavond wel van onze grote vriend horen welke snode plannetjes wij allemaal niet doorzien.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:00 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen een kopie lokaal. Ik zie een paar bekende namen in de lijst met (hoofd-)auteurs.
Bijv. Maarten van Aalst, werkzaam bij het Rode Kruis:
[..]
Dat snap ik maar dat vind ik nog steeds een vage term. Klimaatverandering is sowieso een pleonasme, maar goed. Bedoelen ze misschien tragere of verandering een andere kant op?quote:Op maandag 31 maart 2014 14:01 schreef cynicus het volgende:
[..]
'baseline' is de context die jij bedoeld is 'geen klimaatverandering'.
Dat er ook voordelen aanzitten bedoel je.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:35 schreef DrMabuse het volgende:
En dan vaak die verdomde debiele weerpraatjes aan het eind van het journaal , waarin met een lach geluld wordt over het mooie weer dat er is / gaat komen.
Dat de terrasjes weer vol zitten met mensen in de zon.
Waarom nooit eens ook vertellen waarom dit zo is en gekomen is?
Wat de toekomst is?
Het volk eens goed met de neus op de feiten / gevolgen drukken.
Desnoods met een debiele grijns op het gezicht.
Wetenschap is geen democratie hoor.quote:
Het hele rapport heb ik nog niet kunnen downloaden en de SPM is maar erg beknopt, dus dit is mijn interpretatie: De 'baseline' is een scenario van bepaalde socio-economische ontwikkeling met een constant klimaat. Door die te vergelijken met hetzelfde scenario maar dan inclusie een opwarmend of afkoelend klimaat (je zou naar nog veel meer detail parameters kunnen kijken) krijg je een beeld van de gevolgen van de verandering in het klimaat.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat snap ik maar dat vind ik nog steeds een vage term. Klimaatverandering is sowieso een pleonasme, maar goed. Bedoelen ze misschien tragere of verandering een andere kant op?
En toch staat daar 'high confidence'. Een gesimplificeerd model maken (ie geen verandering) is pure wetenschap maar om er nou zulke harde conclusies uit te trekken...quote:Op maandag 31 maart 2014 14:16 schreef cynicus het volgende:
[..]
Het hele rapport heb ik nog niet kunnen downloaden en de SPM is maar erg beknopt, dus dit is mijn interpretatie: De 'baseline' is een scenario van bepaalde socio-economische ontwikkeling met een constant klimaat. Door die te vergelijken met hetzelfde scenario maar dan inclusie een opwarmend of afkoelend klimaat (je zou naar nog veel meer detail parameters kunnen kijken) krijg je een beeld van de gevolgen van de verandering in het klimaat.
Dit is natuurlijk allemaal nogal 'soft' en heeft eigenlijk niet echt mijn interesse maar dat is economie sowieso, maar ook hier heb je voordeel bij een consensus oordeel van tientallen, zoniet honderden, experts op dat gebied.
Als ik het zo snel even lees dan interpreteer ik de baseline als de klimaatontwikkelingen minus hetgeen aan menselijk handelen wordt toegeschreven.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:16 schreef cynicus het volgende:
[..]
Het hele rapport heb ik nog niet kunnen downloaden en de SPM is maar erg beknopt, dus dit is mijn interpretatie: De 'baseline' is een scenario van bepaalde socio-economische ontwikkeling met een constant klimaat. Door die te vergelijken met hetzelfde scenario maar dan inclusie een opwarmend of afkoelend klimaat (je zou naar nog veel meer detail parameters kunnen kijken) krijg je een beeld van de gevolgen van de verandering in het klimaat.
Dit is natuurlijk allemaal nogal 'soft' en heeft eigenlijk niet echt mijn interesse maar dat is economie sowieso, maar ook hier heb je voordeel bij een consensus oordeel van tientallen, zoniet honderden, experts op dat gebied.
Het is natuurlijk niet alleen een model. Je hebt de praktijk en je hebt de experts en hun gezamelijke mening. Het gaat hier trouwens om een optelsom van diverse onderwerpen:quote:Op maandag 31 maart 2014 14:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En toch staat daar 'high confidence'. Een gesimplificeerd model maken (ie geen verandering) is pure wetenschap maar om er nou zulke harde conclusies uit te trekken...
De onderbouwing zullen we moeten zoeken in het eigenlijke rapport maar als ik de kop in eigen worden vertaal dan hebben de auteurs hoog vertrouwen in hun stelling dat waar reeds gezondheidsproblemen zijn (door slechte sanitatie/drinkwater, honger, hittegolven, (bos)branden) deze door klimaatverandering erger worden. Komt op mij helemaal niet over als een raar idee.quote:Until mid-century, projected climate change will impact human health mainly by exacerbating health problems that already exist (very high confidence).
Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence).
Examples include greater likelihood of injury, disease, and death due to more intense heat waves and fires (very high confidence); increased likelihood of under-nutrition resulting from diminished food production in poor regions (high confidence); risks from lost work capacity and reduced labor productivity in vulnerable populations; and increased risks from food-and water-borne diseases (very high confidence) and vector-borne diseases (medium confidence).
Positive effects are expected to include modest reductions in cold-related mortality and morbidity in some areas due to fewer cold extremes (low confidence), geographical shifts in food production (medium confidence), and reduced capacity of vectors to transmit some diseases.
But globally over the 21st century, the magnitude and severity of negative impacts are projected to increasingly outweigh positive impacts (high confidence). The most effective vulnerability reduction measures for health in the near-term are programs that implement and improve basic public h ealth measures such as provision of clean water and sanitation, secure essential health care including vaccination and child health services, increase capacity for disaster preparedness and response, and alleviate poverty (very high confidence).
By 2100 for the high-emission scenario RCP8.5, the combination of high temperature and humidity in some areas for parts of the year is projected to compromise normal human activities, including growing food or working outdoors (high confidence).
Mja. Ik ben ook een wetenschapper. Maar iets zegt me dat mijn mening in deze niet in jouw straatje past.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie wel meer bekende namen inderdaad. Allemaal wetenschappers. Maar goed, we gaan vanavond wel van onze grote vriend horen welke snode plannetjes wij allemaal niet doorzien.
Gewoon he, omdat het kan - Cynicus, bij jou gaan er geen nekharen omhoog staan als je het CV van deze auteur van het IPCC hebt gelezen? Het woord belangenverstrengeling weet zich niet door te dringen tot in jouw denkraam?quote:Op maandag 31 maart 2014 14:00 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen een kopie lokaal. Ik zie een paar bekende namen in de lijst met (hoofd-)auteurs.
Bijv. Maarten van Aalst, werkzaam bij het Rode Kruis:
Maarten van Aalst, Director
Maarten coordinates the Climate Centre's support to climate risk management across the Red Cross/Red Crescent, analysis and documentation of experience, and links with scientific and policy communities on climate change, disaster risk management and development planning. He has worked on adaptation to climate change and disaster risk reduction since 1999, including at the World Bank, African Development Bank, Interamerican Development Bank, OECD and UNDP. He is Coordinating Lead Author of the forthcoming IPCC Special Report on managing extremes, Lead Author of the IPCC Fifth Assessment Report, and holds an adjunct appointment as Research Scientist at the International Research Institute for Climate and Society, Columbia University. Maarten obtained his Ph.D. in Atmospheric Science from Utrecht University.
Het gaat mij niet om meningen, het gaat om de claim dat er geen wetenschappers betrokken zouden zijn bij dit soort publicaties. Als dan de auteurs allemaal wetenschappers blijken te zijn, dan zegt dat iets over die claim, niet waar?quote:Op maandag 31 maart 2014 16:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mja. Ik ben ook een wetenschapper. Maar iets zegt me dat mijn mening in deze niet in jouw straatje past.
gequotequote:Op maandag 31 maart 2014 16:43 schreef Monolith het volgende:
basale binomiale kansrekening nog niet eens onder de knie had.
Mja, een mening of een mening gebaseerd op ter zake doende kennis zijn dan ook twee verschillende zaken.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mja. Ik ben ook een wetenschapper. Maar iets zegt me dat mijn mening in deze niet in jouw straatje past.
Nee, ik ben van nature niet zo'n complotdenker. In tegenstelling, hij is al jaren actief op aan dit rapport zeer relevante vakgebieden (dit rapport gaat over: "Impacts, Adaptation and Vulnerability") als risico management en klimaatadaptatie en heeft een zeer relevante opleiding. Als ik op het gebied van klimaat moet kiezen tussen hem of een willekeurig zichzelf wetenschapper noemend forumlid dan weet ik het wel.quote:Gewoon he, omdat het kan - Cynicus, bij jou gaan er geen nekharen omhoog staan als je het CV van deze auteur van het IPCC hebt gelezen? Het woord belangenverstrengeling weet zich niet door te dringen tot in jouw denkraam?
Kansrekening is gewoon het vakgebied. Met basale binomiale kansrekening bedoel ik het bepalen van kansen bij een binomiale verdeling, zoals b.v. X >= 3 gegeven n=4 en p=0.5.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:52 schreef speknek het volgende:
Volgens mij bedoel je binomiale kansverdeling (of binomiale test), binomiale kansberekening betekent niet zoveel?
Dan stel ik jou dezelfde vraag: het feit dat Maarten van Aalst bij een subsidietiet werkt die afhankelijk is van fear mongering doet jou niets? Blijkbaar telt voor jou alleen dat die man ook een PhD heeft?quote:Op maandag 31 maart 2014 16:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om meningen, het gaat om de claim dat er geen wetenschappers betrokken zouden zijn bij dit soort publicaties. Als dan de auteurs allemaal wetenschappers blijken te zijn, dan zegt dat iets over die claim, niet waar?
Ah, een slappe poging om criticasters van het almachtige IPCC in dezelfde hoek te plaatsen als reli-fundamentalisten. Het is zo doorzichtig Monolith.quote:Verder zegt het feit dat iemand wetenschapper is an sich niet zo veel. Je kunt in de VS legio wetenschappers vinden die menen dat de aarde met grofweg de huidige soorten 6000 jaar geleden geschapen is door God, maar dat doen weinig af aan de stand van zaken in de evolutionaire biologie.
Ik ben benieuwd naar de statistiek die gebruik wordt om aan te tonen dat het "ergste nog moet komen".quote:Ik vraag me bij jou wel af in hoeverre je solide kennis hebt van statistiek aangezien je in een ander topic al eens liet blijken dat je basale binomiale kansrekening nog niet eens onder de knie had.
Ik vraag me af wie hier in denial is.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:56 schreef cynicus het volgende:
Fijn, dan gaan we eindelijk eens over op inhoud i.p.v. typische ontkenners geneuzel?
Oh, nee. We blijven blijkbaar bij aanvallen op de persoon i.p.v. inhoud jammer genoeg.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:56 schreef cynicus het volgende:
Fijn, dan gaan we eindelijk eens over op inhoud i.p.v. typische ontkenners geneuzel?
Vanavond. Ben je bereid inhoudelijk te luisteren of ga je mij als idioot afschilderen?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:11 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oh, nee. We blijven blijkbaar bij aanvallen op de persoon i.p.v. inhoud jammer genoeg.
Nounou,quote:Op maandag 31 maart 2014 17:02 schreef Lyrebird het volgende:
Dan stel ik jou dezelfde vraag: het feit dat Maarten van Aalst bij een subsidietiet werkt die afhankelijk is van fear mongering doet jou niets? Blijkbaar telt voor jou alleen dat die man ook een PhD heeft?
Ben je nu tegen jezelf aan het praten?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:11 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oh, nee. We blijven blijkbaar bij aanvallen op de persoon i.p.v. inhoud jammer genoeg.
Maarten zal er inderdaad een goede boterham aan verdienen. Creeer een markt voor je eigen rommel, en zorg dan dat je er goed betaald wordt. Hij heeft goed naar Al Gore gekeken.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Nounou,
het is ook gewoon business opportunity.
https://www.devex.com/new(...)ement-is-local-82405
Zonder climate risk geen climate risk assessment.
Zucht, zal ik het dan nog maar eens in Jip en Janneke taal herhalen?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dan stel ik jou dezelfde vraag: het feit dat Maarten van Aalst bij een subsidietiet werkt die afhankelijk is van fear mongering doet jou niets? Blijkbaar telt voor jou alleen dat die man ook een PhD heeft?
Het is gewoon een handig voorbeeld, omdat het in een Nederlandse context bijna iedereen gelijk duidelijk is dat enkel het hebben van een Phd weinig zegt en niet automatisch je mening meer waard maakt dan die van een ander. Zeker niet wanneer het opvattingen buiten het vakgebied betreft.quote:[..]
Ah, een slappe poging om criticasters van het almachtige IPCC in dezelfde hoek te plaatsen als reli-fundamentalisten. Het is zo doorzichtig Monolith.
Het rapport is al meermaals gelinkt in het topic, dus wat let je? Ik heb daar bovendien eerder in het topic al mijn eigen kritiek op en kanttekeningen bij gegeven.quote:[..]
Ik ben benieuwd naar de statistiek die gebruik wordt om aan te tonen dat het "ergste nog moet komen".
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zucht, zal ik het dan nog maar eens in Jip en Janneke taal herhalen?
Er claimt iemand dat een rapport enkel geschreven is door politici, niet door wetenschappers. Ik geef aan dat de auteurs allen wetenschappers zijn. PUnt is dus niet valide.
over verdere kwalificaties van betreffende auteurs heb ik geen uitspraak gedaan.
Het hebben van een PhD zegt inderdaad vrij weinig. Kan er trouwens wel een aanraden. Er gaat een wereld voor je open. Maar als je er religieuze fanatici bijhaalt, dan zit daar een ander doel achter. Een doel dat vaak door de fear mongers wordt gebruikt om de discussie niet aan te hoeven gaan.quote:Het is gewoon een handig voorbeeld, omdat het in een Nederlandse context bijna iedereen gelijk duidelijk is dat enkel het hebben van een Phd weinig zegt en niet automatisch je mening meer waard maakt dan die van een ander. Zeker niet wanneer het opvattingen buiten het vakgebied betreft.
Ik zal er eens naar kijken.quote:Het rapport is al meermaals gelinkt in het topic, dus wat let je? Ik heb daar bovendien eerder in het topic al mijn eigen kritiek op en kanttekeningen bij gegeven.
Ik ben benieuwd naar die misleidingen.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:22 schreef El_Matador het volgende:
Mono, dat schreef ik niet
Het IPCC is een politiek instituut waar vele wetenschappers die zoals het hoort ruime foutmarges in hun onderzoek verwerken zijn misleid.
Dat is iets heel anders.
Als je in staat bent om inhoudelijk kritiek te leveren zonder de geijkte drogredenen en samenzweringtheorien: Ja, dan wil ik de discussie wel met je aangaan.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vanavond. Ben je bereid inhoudelijk te luisteren of ga je mij als idioot afschilderen?
Je maat Monolith gaf net aan dat het rapport wel te downloaden was.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:25 schreef cynicus het volgende:
[..]
Als je in staat bent om inhoudelijk kritiek te leveren zonder de geijkte drogredenen en samenzweringtheorien: Ja.
Maar ik ben sceptisch als je denk dat je in één avond substantiële inhoudelijke kritiek kunt leveren wat de grote lijnen van het rapport onderuit haalt terwijl het officiële rapport nog niet eens downloadbaar is (alleen de samenvatting is tot dusver gepubliceerd).
Wat, je zit hier te kankeren maar hebt nog niet eens de samenvatting, laat staan het rapport, gelezen?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je maat Monolith gaf net aan dat het rapport wel te downloaden was.
Het antwoord daarop is nee. Zijn kwalificaties zijn natuurlijk afhankelijk van publicaties, relevant werkveld, enzovoort. De IPCC rapporten zijn overigens eigenlijk gewoon een literatuurreviews en niet zo zeer origineel onderzoek. Ik heb echter ook niet zoveel met het continue geLenin de hele tijd. Daarmee kun je elk onderzoek bij voorbaat wel afserveren.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Het is een beetje een reductio ad absurdum vanuit de Nederlandse context bezien. In bijvoorbeeld een Amerikaanse context wordt dit lang niet altijd zo ervaren.quote:[..]
Het hebben van een PhD zegt inderdaad vrij weinig. Kan er trouwens wel een aanraden. Er gaat een wereld voor je open. Maar als je er religieuze fanatici bijhaalt, dan zit daar een ander doel achter. Een doel dat vaak door de fear mongers wordt gebruikt om de discussie niet aan te hoeven gaan.
Ik heb mijn commentaar gegeven op jouw bijdrage over ene Maarten.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:30 schreef cynicus het volgende:
[..]
Wat, je zit hier te kankeren maar hebt nog niet eens de samenvatting, laat staan het rapport, gelezen?
Zelf een nood constateren met onderzoek en dan een bedrijfje opstarten om daarop te kapitaliseren? Nee hoor, dat doe ik ook wel. Goed, ik zeg hooguit 'als je zus en zo doet maak je waarschijnlijk wat minder fouten' en niet 'als je niet doet wat ik zeg gaan miljoenen mensen hartstikke dood [high confidence]'. Dus hij zit wel in een wat betere onderhandelingspositie voor subsidiegelden. Daarom zit hij waarschijnlijk met z'n jonge leeftijd al in de top van allemaal subsidiesponzen, omdat hij heel goed is in het binnenharken van subsidies. Survival of the fittest. Maar waar je mee omgaat corrumpeert en hoe meer projectvoorstellen ik schrijf, hoe minder serieus ik mezelf kan nemen. Maar goed, dit gaat niet over mij.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:31 schreef Monolith het volgende:
Het is een beetje een reductio ad absurdum vanuit de Nederlandse context bezien. In bijvoorbeeld een Amerikaanse context wordt dit lang niet altijd zo ervaren.
Dus maak je ook een assessment van de waarschijnlijkheid alleen is die minder gekwantificeerd.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Zelf een nood constateren met onderzoek en dan een bedrijfje opstarten om daarop te kapitaliseren? Nee hoor, dat doe ik ook wel. Goed, ik zeg hooguit 'als je zus en zo doet maak je waarschijnlijk wat minder fouten'
Maar dat doet hij en het rapport ook helemaal niet. Het IPCC is beleidsrelevant maar absoluut niet beleidsvoorschrijvend. Dus nergens zegt het rapport 'als je niet doet wat ik zeg...', het rapport zegt: 'als je dit wel of niet doet dan gebeurt waarschijnlijk...' en dat is dan ook de taak van de wetenschap.quote:en niet 'als je niet doet wat ik zeg gaan miljoenen mensen hartstikke dood [high confidence]'.
quote:[snip]speculatie over een ander[/snip]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Juist veel meer, want ik doe regelmatig in situ experimenten, komt veel minder extrapolatie bij kijken. Dan nog zou mijn objectieve assessment 'weet ik veel lol' zijn. Maar daar verdien ik geen geld aan. Dus zijn mijn spurieuze doch significante resultaten in beleidszaken en subsidieaanvragen hartstikke waar. Wetenschappelijk gezien is het natuurlijk allemaal veel grijzer.quote:Op maandag 31 maart 2014 18:20 schreef cynicus het volgende:
Dus maak je ook een assessment van de waarschijnlijkheid alleen is die minder gekwantificeerd.
Wat is precies de relatie tussen dit relaas en de quote die je citeert?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Zelf een nood constateren met onderzoek en dan een bedrijfje opstarten om daarop te kapitaliseren? Nee hoor, dat doe ik ook wel. Goed, ik zeg hooguit 'als je zus en zo doet maak je waarschijnlijk wat minder fouten' en niet 'als je niet doet wat ik zeg gaan miljoenen mensen hartstikke dood [high confidence]'. Dus hij zit wel in een wat betere onderhandelingspositie voor subsidiegelden. Daarom zit hij waarschijnlijk met z'n jonge leeftijd al in de top van allemaal subsidiesponzen, omdat hij heel goed is in het binnenharken van subsidies. Survival of the fittest. Maar waar je mee omgaat corrumpeert en hoe meer projectvoorstellen ik schrijf, hoe minder serieus ik mezelf kan nemen. Maar goed, dit gaat niet over mij.
Volgens mij is de analyse van de matador wat uitgelopen.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:25 schreef cynicus het volgende:
Maar ik ben sceptisch als je denk dat je in één avond substantiële inhoudelijke kritiek kunt leveren wat de grote lijnen van het rapport onderuit haalt terwijl het officiële rapport nog niet eens downloadbaar is (alleen de samenvatting is tot dusver gepubliceerd).
Ja, er zijn meer dingen te doen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mij is de analyse van de matador wat uitgelopen.![]()
Alvast een stukje uit de "political abstract": (pagina 14)quote:Ik had het graag gezien inhoudelijke kritiek op een rapport ipv op de individuele onderzoekers te spelen en deze stuk voor stuk een beetje grijs te maken en hiermee een vage logica aanhouden dat veel grijs op den duur zwart wordt.
Dat is er ook gewoon en gelukkig maar. Het zou hier anders verdomd koud zijn. De NASA heeft wel een leuk experimentje voor je.quote:Op dinsdag 1 april 2014 13:59 schreef El_Matador het volgende:
Er wordt wederom gedaan alsof er een direct causaal verband bestaat tussen CO2 en temperatuur.
Die is er niet. En de NASA verdedigt de AGW-"theorie" (er is geen bewijs gevonden, dus geen theorie, maar goed).quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is er ook gewoon en gelukkig maar. Het zou hier anders verdomd koud zijn. De NASA heeft wel een leuk experimentje voor je.
Als je het verschil niet snapt tussen een causale relatie en het zijn van de enige factor, dan moet je je toch iets meer gaan verdiepen in basale wetenschap.
En dan nog vragen mensen zich af waarom dit soort 'kritiek' op klimaatwetenschap wordt vergeleken met de 'kritiek' op de evolutionaire biologie vanuit religieuze hoek. Natuurlijk valt er kritiek te geven op klimaatwetenschap, maar als je serieus denkt dat er geen causaal verband is tussen CO2 en temperatuur, dan valt er weinig discussie te voeren.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die is er niet. En de NASA verdedigt de AGW-"theorie" (er is geen bewijs gevonden, dus geen theorie, maar goed).
En die badinerende houding mag je achterwege laten. De feiten zijn opvallend genoeg.
Monolith, ik heb geen kritiek op klimaatwetenschap, ik heb kritiek op de stellingen dat:quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dan nog vragen mensen zich af waarom dit soort 'kritiek' op klimaatwetenschap wordt vergeleken met de 'kritiek' op de evolutionaire biologie vanuit religieuze hoek. Natuurlijk valt er kritiek te geven op klimaatwetenschap, maar als je serieus denkt dat er geen causaal verband is tussen CO2 en temperatuur, dan valt er weinig discussie te voeren.
Wees blij dat er een causaal verband bestaat, dat is de reden dat jij überhaupt op deze planeet kan leven.
Als mensen dit soort stompzinnige zaken gaan roepen, dan voel ik mij niet geroepen om mijn badinerende houding achterwege te laten.
Laten we dan even de Technical Summary erbij pakken:quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Monolith, ik heb geen kritiek op klimaatwetenschap, ik heb kritiek op de stellingen dat:
• er een direct, meetbaar en causaal verband zou bestaan tussen CO2-concentratie en de globale temperatuur
• de mens verantwoordelijk zou zijn voor een globale temperatuurstijging (~1980-1998)
• het klimaat te regelen is door als een gek CO2 te gaan verhandelen
Een gigantisch complex systeem als het Systeem Aarde (geosfeer, hydrosfeer en atmosfeer) eventjes wegzetten als een thermostaat die je zou kunnen regelen, is een grote belediging voor alle natuurwetenschappers.
Vanavond meer.
Daarnaast focust het IPCC zich natuurlijk ook niet enkel op CO2, zie bijvoorbeeld TS.3:quote:Despite the robust multi-decadal warming, there exists substantial interannual to decadal variability in the rate of warming, with several periods exhibiting weaker trends (including the warming hiatus since 1998) (Figure TS.1). The rate of warming over the past 15 years (1998–2012; 0.05 [–0.05 to +0.15] °C per decade) is smaller than the trend since 1951 (1951–2012; 0.12 0.08 to 0.14] °C per decade). Trends for short periods are uncertain and very sensitive to the start and end years. For example, trends for 15-year periods starting in 1995, 1996, and 1997 are 0.13 [0.02 to 0.24] °C per decade, 0.14 [0.03 to 0.24] °C per decade and 0.07 [–0.02 to 0.18] °C per decade, respectively. Several independently analysed data records of global and regional land surface air temperature obtained from station observations are in broad agreement that land surface air temperatures have increased. Sea surface temperatures (SSTs) have also increased. Intercomparisons of new SST data records obtained by different measurement methods, including satellite data, have resulted in better understanding of errors and biases in the records. {2.4.1–2.4.3; Box 9.2}
Een direct, meetbaar causaal verband bestaat ook helemaal niet. Dat had Hume al door in de 18e eeuw:quote:Drivers of Climate Change
TS.3.1 Introduction
TS.3.2 Radiative Forcing from Greenhouse Gases
TS.3.3 Radiative Forcing from Anthropogenic Aerosols
TS.3.4 Radiative Forcing from Land Surface Changes and Contrails
TS.3.5 Radiative Forcing from Natural Drivers of Climate Change
TS.3.6 Synthesis of Forcings; Spatial and Temporal Evolution
TS.3.7 Climate Feedbacks
TS.3.8 Emission Metrics
De basisprincipes van het broeikaseffect an sich zijn helder en reproduceerbaar in hele simpele experimentjes. Dat geldt eigenlijk voor heel veel zaken in de wetenschap. Dat is echter vaak niet zo spannend, het gaat meer om het effect in complexe systemen als het klimaat, het menselijk lichaam, de cel, enzovoort.quote:Causation is a relation between objects that we employ in our reasoning in order to yield less than demonstrative knowledge of the world beyond our immediate impressions.
Dit is waard om nog even extra te benadrukken.quote:De basisprincipes van het broeikaseffect an sich zijn helder en reproduceerbaar in hele simpele experimentjes.
Wel als iemand de radiative forcing van broeikasgassen (zoals o.a. CO2) ontkent.quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:37 schreef Fir3fly het volgende:
Ontkent er iemand het broeikaseffect dan?
Daar komt dit in wezen wel op neer:quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:37 schreef Fir3fly het volgende:
Zo niet, dan is het een nutteloos stropopredenering.quote:k heb kritiek op de stellingen dat:
• er een direct, meetbaar en causaal verband zou bestaan tussen CO2-concentratie en de globale temperatuur
NEE, dat doet hij niet.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar komt dit in wezen wel op neer:
[..]
Zo niet, dan is het een nutteloos stropopredenering.
Zie vorige post. Je blijft maar stellingen en claims poneren zonder enige onderbouwing en geeft weinig blijk van begrip van wetenschap door te reppen over zaken als 'meetbare causale verbanden'.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:06 schreef El_Matador het volgende:
[..]
NEE, dat doet hij niet.
Die stropop maak jij, ik juist niet. Vriendelijk verzoek te kappen met mij voor een of andere idioot uit te maken.
Nee, maar het broeikas effect is slechts 1 van de vele (bekende) variabelen die het klimaat bepalen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 15:37 schreef Fir3fly het volgende:
- Dit is een cherry pick omdat het begint in een extreem warm jaar 1998, als je met een extreem warme outlier begint is het niet verrassend dat de trend daarna lager is of zelfs korte tijd negatief, zelfs als die trend in werkelijkheid nog steeds positief is. Middelbare school wiskunde niveau. Dit is dus niet de manier om een trend te bepalen. Kijken of de trend voor 1998 zich voortgezet heeft is veel beter.quote:De globale temperatuur daalde lichtjes de afgelopen 15 jaar, terwijl de CO2-concentratie steeg. Huh?
Gozer, ik heb nou juist een heel goed idee van natuurwetenschap.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zie vorige post. Je blijft maar stellingen en claims poneren zonder enige onderbouwing en geeft weinig blijk van begrip van wetenschap door te reppen over zaken als 'meetbare causale verbanden'.
Ga je nog even op m'n inhoudelijk post in dan?quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Gozer, ik heb nou juist een heel goed idee van natuurwetenschap.
Juist stellen dat "de science settled" en "er is enorme consensus -niet waar- dus jij bent een of andere reli-idiote evolutie-ontkenner (barthol) heeft niets maar dan ook niets met wetenschap of inhoudelijke discussie te maken.
Ik laat me niet voor een of andere idioot uitmaken, zeker niet door niet-natuurwetenschappers op een forum.
Vanavond, als ik tijd heb en niet mobiel zit.quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ga je nog even op m'n inhoudelijk post in dan?
Maar je globale uitspraken over het niet wetenschappelijk onderbouwt zijn van het ipcc onderzoek en het wegzetten als een politieke gedreven instituut is dit dan ook geen grote belediging voor alle klimaatwetenschapper die wel serieus aan dit onderzoek hebben meegewerkt. Niet te vergeten de klimaatwetenschapper die niet direct hebben meegewerkt maar gewoon omdat men wel zo'n studie gedaan heeft.quote:Op dinsdag 1 april 2014 14:56 schreef El_Matador het volgende:
Een gigantisch complex systeem als het Systeem Aarde (geosfeer, hydrosfeer en atmosfeer) eventjes wegzetten als een thermostaat die je zou kunnen regelen, is een grote belediging voor alle natuurwetenschappers.
Echt, na ruim 150 jaar klimaatonderzoek is het verband tussen al die variabelen niet bekend? Ook niet een beetje?quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:13 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Nee, maar het broeikas effect is slechts 1 van de vele (bekende) variabelen die het klimaat bepalen.
De zon, wolkenvorming, vulkanisme etc, zijn variabelen die misschien wel veel meer invloed hebben.
Het verband tussen al die variabelen is miet bekend.
Simpel? Heb je wel eens in detail naar een AOGCM gekeken of de nog nieuwere Earth System modellen? Model validatie is trouwens wat modelbouwers een groot deel van de tijd doen: welke onderdelen bootsen de realtiteit goed na en waarom en omgekeerd. Onder andere het IPCC heeft het al vele malen uitgelegd: leesvoer, bijvooorbeeld F.A.Q. 8.1.quote:Wel zijn er simpele modellen gemaakt, de grote vraag blijft: stemmen die overeen met de werkelijkheid.
Je zou dit eens moeten lezen over initial value vs boundary values en wat dit voor gevolgen heeft voor het belang van chaos in de uitkomsten van een model. In een klimaatmodel maakt de precieze timing en plaats van de chaos van het weer niet uit, immers het klimaat is een lange termijn gemiddelde van het weer.quote:En zelfs als je een model zou hebben wat exact met de werkelijkheid overeen zou stemmen, dan is de kans zeer groot dat dit intrinsiek chaotisch is, dwz. zeer kleine verschillen in de begincondities op t=T0 veroorzaken grote verschillen op t= T1, zodat het model maar beperkt (1 jaar, 10 jaar) vooruit kan voorspellen.
Een beetje warmer dan 150 jaar geleden is prima, maar net als met water drinken en vele andere zaken: je kan ook teveel van het goede krijgen.quote:Het klimaat is nooit constant en als de aarde opwarmt, dan mogen we God of Gaia op onze knieen danken, want afkoeling - een ijstijd - zou pas echt fataal voor de mensheid zijn.
Ik begreep je quote verkeerd. Ik weet niet zo goed wat de situatie in Amerika met ons te maken heeft. Wij werken niet voor de olie-industrie, hebben uberhaupt geen gevestigde belangen in klimaatverandering. Sowieso vind ik de vergelijking tussen religekkies en lobbygroepen mank gaan omdat de ene morele dissonantie heeft, en de ander duidelijk geldelijke motieven. Ik vind de vergelijking tussen de olielobby aan de ene kant en ngo's aan de andere kant beter kloppen. Die hebben tegenovergestelde baat bij respectievelijk geen ACC en wel ACC.quote:Op maandag 31 maart 2014 18:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat is precies de relatie tussen dit relaas en de quote die je citeert?
Feit is dat de gevolgen van klimaatverandering onafhankelijk zijn van de oorzaak.quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Vergeet overheden niet. ACC is de ideale boeman om de burger in het gareel te laten lopen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik begreep je quote verkeerd. Ik weet niet zo goed wat de situatie in Amerika met ons te maken heeft. Wij werken niet voor de olie-industrie, hebben uberhaupt geen gevestigde belangen in klimaatverandering. Sowieso vind ik de vergelijking tussen religekkies en lobbygroepen mank gaan omdat de ene morele dissonantie heeft, en de ander duidelijk geldelijke motieven. Ik vind de vergelijking tussen de olielobby aan de ene kant en ngo's aan de andere kant beter kloppen. Die hebben tegenovergestelde baat bij respectievelijk geen ACC en wel ACC.
Natuurlijk was het doel onrealistisch, maar dat maakt dit sprookje ook zo prachtig: wat we ook doen, we zullen nooit in de buurt kunnen komen van wat er nodig is om Gaia tevreden te stemmen, waardoor overheden enorm veel macht krijgen om steeds grotere aflaten te eisen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:04 schreef speknek het volgende:
Ik vind het overigens wel goed dat de conclusie (afgaande op het journaal) lijkt te zijn dat de opwarming eigenlijk onomkeerbaar is, en dat we vooral ervoor moeten zorgen dat het niet helemaal uit de klauwen escaleert. Dat hele idee dat we CO2 emissies wel tot niveau's terug konden brengen van voordat de BRIC landen industrialiseerde heb ik altijd onrealistisch gevonden.
Oh er zit wel een verschil, maar ik zie ook wel een overeenkomst in de zelotische wijze waarop allerhande opvattingen die binnen de wetenschap ook niet ter discussie staan worden bestreden, meestal met enkel verwijzingen naar Lenin en wat vage algemeenheden. Gezien de partijen die belangen hebben bij het bestrijden van de gangbare wetenschappelijke opvattingen over het antropogene broeikaseffect, zou je ook een veel minder uniforme acceptatie van dergelijke opvattingen in de wetenschappelijke literatuur en onder wetenschappers moeten zien, maar dat valt nogal tegen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik begreep je quote verkeerd. Ik weet niet zo goed wat de situatie in Amerika met ons te maken heeft. Wij werken niet voor de olie-industrie, hebben uberhaupt geen gevestigde belangen in klimaatverandering. Sowieso vind ik de vergelijking tussen religekkies en lobbygroepen mank gaan omdat de ene morele dissonantie heeft, en de ander duidelijk geldelijke motieven. Ik vind de vergelijking tussen de olielobby aan de ene kant en ngo's aan de andere kant beter kloppen. Die hebben tegenovergestelde baat bij respectievelijk geen ACC en wel ACC.
De overheid heeft nu al zo veel macht op dit gebied, dat technische ontwikkelingen niet meer door de markt gedicteerd worden - die altijd gecontroleerd z'n werk doet, desnoods met een bust - maar door de overheid. De fiscus was dit jaar al een half miljard kwijt aan elektrische auto's. Wie gaat dat betalen? En wordt het milieu daar veel beter van? Het gaat al snel om gigantische bedragen. Vraag maar aan de Duitsers en de Spanjaarden.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:11 schreef speknek het volgende:
Dat in het gareel lopen zie ik zelf niet zo goed. Van bedrijven misschien, maar de burger heeft er niet zoveel mee te maken? Of het moeten partijen als Groenlinks zijn die vervuilende auto's kunnen weren, maar dat vind ik een beetje peanuts.
In een notendop:quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:04 schreef speknek het volgende:
Ik vind het overigens wel goed dat de conclusie (afgaande op het journaal) lijkt te zijn dat de opwarming eigenlijk onomkeerbaar is, en dat we vooral ervoor moeten zorgen dat het niet helemaal uit de klauwen escaleert. Dat hele idee dat we CO2 emissies wel tot niveau's terug konden brengen van voordat de BRIC landen industrialiseerde heb ik altijd onrealistisch gevonden.
Hm ja en nee.quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:20 schreef Monolith het volgende:
Oh er zit wel een verschil, maar ik zie ook wel een overeenkomst in de zelotische wijze waarop allerhande opvattingen die binnen de wetenschap ook niet ter discussie staan worden bestreden, meestal met enkel verwijzingen naar Lenin en wat vage algemeenheden. Gezien de partijen die belangen hebben bij het bestrijden van de gangbare wetenschappelijke opvattingen over het antropogene broeikaseffect, zou je ook een veel minder uniforme acceptatie van dergelijke opvattingen in de wetenschappelijke literatuur en onder wetenschappers moeten zien, maar dat valt nogal tegen.
Het is toch heel eenvoudig uitrekenen wat voor effect op de CO2-concentratie de verbranding van die miljarden liters olie heeft ieder jaar? Is simpelweg een reactievergelijking van de middelbare school even kloppend maken en die waarden invullen. Als je ook voor alle andere factoren doet dan kun je dus een goede schatting maken van de hoeveelheid CO2 die wij als mensheid in de lucht sturen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 18:29 schreef Richestorags het volgende:
http://www.clim-past.net/8/1213/2012/cp-8-1213-2012.pdf
Onderzoek naar ijskernen op Antarctica suggereert dat in het gebied rond Antarctica temperatuurverhoging eerst kwam, en pas daarna verhoogde CO2-concentraties: een omgedraaid causaal verband. Verklaring die wordt gegeven is dat extra CO2 vrijkomt door plantenresten die onder smeltende ijskernen liggen. Dit verhoogt de algehele concentratie van CO2 in de atmosfeer.
Was het maar zo simpel. De CO2-cyclus is lang niet zo goed begrepen. Vanavond meer uitleg.quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:40 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Het is toch heel eenvoudig uitrekenen wat voor effect op de CO2-concentratie de verbranding van die miljarden liters olie heeft ieder jaar? Is simpelweg een reactievergelijking van de middelbare school even kloppend maken en die waarden invullen. Als je ook voor alle andere factoren doet dan kun je dus een goede schatting maken van de hoeveelheid CO2 die wij als mensheid in de lucht sturen.
Mooi verhaal over tijdelijke dwalingen in de wetenschappelijke vooruitgang maar klimaatwetenschap omvat zo'n ontzettend breed scala aan vakgebieden in natuurkunde, chemie, biologie, astronomie, statistiek en is zo politiek relevant (zodat er genoeg externe krachten zijn die het ongelijk ervan aan willen tonen) en toch is de consensus op hoofdlijnen al decennia lang hetzelfde gebleven zodat jouw voorbeeld nauwlijks te vergelijken valt. Het gaat bij klimaatonderzoek om vele duizenden publicaties per jaar, al decennia lang. Hoeveel zijn er over gamers en geweld?quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:33 schreef speknek het volgende:
[..]
Hm ja en nee.
De wetenschap kan soms behoorlijk exclusief zijn, ook binnenin. Binnen de mediawetenschappen is er uitgebreide consensus over dat games tot agressie leiden. Eigenlijk is iedereen met een beetje naam die er onderzoek naar doet het daar mee eens. De meeste onderzoeken wijzen dat uit, er zijn hele uitgebreide meta-reviews over verschenen, etc. Clear cut deal zou je zeggen. Mensen vlak buiten het vakgebied, zoals ik, zijn het daar vaak totaal niet mee eens. Zelf vind ik de onderzoeksmethoden verkeerd, de uitkomsten irrelevant, de conclusies dat agressief gedrag zich ook uit in de samenleving niet onderbouwd, en de onderzoekers te veel bezig met confirmation bias, en dat wordt eigenlijk ook vrij breed gedragen. Dat heeft zo een tijd lopen sudderen totdat er een comprehensive stuurgroep is gevormd van iedereen die een naam had (en dus vond dat hun vakgebied gelijk heeft), die hebben nogmaals alle data bekeken, een boek geschreven, en iedereen die in weerwil van alle feiten nog steeds vond dat games niet tot gewelddadig gedrag leiden voor religekkie en rotte vis uitgemaakt. Volledige uniformiteit onder de wetenschappers, ben het nog steeds niet met de conclusie eens.
Nou is klimaatwetenschap meer een natuurwetenschap, dus je kunt er minder mitsen en maren bij plaatsen, maar soortgelijke tunnelvisieprocessen kunnen er best werken. Het creeren van klimaatmodellen vergt heel veel logistiek die maar een paar onderzoeksgroepen kunnen maken, en voor verdere conclusies moet er samengewerkt worden met ngo's (die hebben de infrastructuur in het veld) die problemen aan het zoeken zijn om op te lossen. Net zoals natuurlijk wetenschappers ook gewoon bezig zijn met problemen te zoeken, en vooral niet irrelevantie voor zichzelf aan het creeren zijn. Je gaat immers geen onderzoek doen naar dat games niet tot agressiviteit leiden. Je krijgt geen geld om een niet probleem te onderzoeken en als je de hypothese bevestigt krijgt ben je al helemaal overbodig.
Resultaat is dus dat na verloop van tijd over een vrij hot topic alle wetenschappers hetzelfde denken, terwijl buitenstaanders, mensen die er per definitie minder vanaf weten, toch de resultaten niet per se onderschrijven.
Let maar niet op de middeleeuwse stierenvechter hoor. De koolstofcyclus is behoorlijk goed begrepen. En er zijn namelijk diverse onafhankelijke bewijslijnen voor de oorzaak van de geobserveerde stijging van CO2 in de atmosfeer en verzuring van de oceanen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 19:40 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Het is toch heel eenvoudig uitrekenen wat voor effect op de CO2-concentratie de verbranding van die miljarden liters olie heeft ieder jaar? Is simpelweg een reactievergelijking van de middelbare school even kloppend maken en die waarden invullen. Als je ook voor alle andere factoren doet dan kun je dus een goede schatting maken van de hoeveelheid CO2 die wij als mensheid in de lucht sturen.
Je snapt hopelijk wel dat de ijstijden cyclus (cyclus van glacialen en interglacialen) door de Milanovitch cycles wordt veroorzaakt. Dat verschillen in solar forcing daarbij een belangrijke factor is. Dat Co2 forcing daarnaast optreedt als een positieve feedback loop. Naar wat ik heb begrepen zijn de variaties in solar forcing t.g.v. de Milankovitch cycles overigens een zwakkere forcing dan het broeikas effect.quote:Op dinsdag 1 april 2014 18:29 schreef Richestorags het volgende:
Onderzoek naar ijskernen op Antarctica suggereert dat in het gebied rond Antarctica temperatuurverhoging eerst kwam, en pas daarna verhoogde CO2-concentraties: een omgedraaid causaal verband. Verklaring die wordt gegeven is dat extra CO2 vrijkomt door plantenresten die onder smeltende ijskernen liggen. Dit verhoogt de algehele concentratie van CO2 in de atmosfeer.
En de Kleine IJstijd?quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:56 schreef barthol het volgende:
[..]
Je snapt hopelijk wel dat de ijstijden cyclus (cyclus van glacialen en interglacialen) door de Milanovitch cycles wordt veroorzaakt. Dat verschillen in solar forcing daarbij een belangrijke factor is. Dat Co2 forcing daarnaast optreedt als een positieve feedback loop. Naar wat ik heb begrepen zijn de variaties in solar forcing t.g.v. de Milankovitch cycles overigens een zwakkere forcing dan het broeikas effect.
Dit artikel maakt juist deels een einde aan het veelgehoorde maar onjuiste argument dat 'CO2 volgt temperatuur dus CO2 kan geen temperatuurverandering veroozaken':quote:Op dinsdag 1 april 2014 18:29 schreef Richestorags het volgende:
Het argument is natuurlijk sowieso onzin omdat CO2 zowel als feedback op een temperatuurstijging (bijvoorbeeld als gevolg van Milankovich forcing) als zelf een forcing kan zijn. Het maakt een CO2 molecuul namelijk niet uit waarom hij in de atmosfeer zit. Als forcing of als feedback, beide keren zal het bijdragen aan een temperatuurstijging.quote:Utilising a recently developed proxy for regional Antarctic temperature, derived from five
near-coastal ice cores and two ice core CO2 records with high dating precision, we show that the increase in CO2 likely lagged the increase in regional Antarctic temperature by less than 400 yr and that even a short lead of CO2 over temperature cannot be excluded.
OK, het weer wordt bepaald door deze boundary's en omgekeerd wordt het klimaat bepaald door jarenlange metingen van het weer (temperatuur, luchtdruk, vochtigheid, etc).quote:Op dinsdag 1 april 2014 16:54 schreef cynicus het volgende:
Je zou dit eens moeten lezen over initial value vs boundary values en wat dit voor gevolgen heeft voor het belang van chaos in de uitkomsten van een model. In een klimaatmodel maakt de precieze timing en plaats van de chaos van het weer niet uit, immers het klimaat is een lange termijn gemiddelde van het weer.
Hangt van je definitie van 'werkelijkheid' af. Als we het hebben over de spreiding van bijvoorbeeld temperatuur is het klimaat wel degelijk van belang. Schuift het klimaat op dan nemen extremen toe en visa versa. Bijvoorbeeld voor lange termijn projecten als zeedijken of waterberging zijn goede klimaatprojecteis wel degelijk van belang.quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:19 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK, het weer wordt bepaald door deze boundary's en omgekeerd wordt het klimaat bepaald door jarenlange metingen van het weer (temperatuur, luchtdruk, vochtigheid, etc).
Deze boundary's kunnen niet rechtstreeks gemeten worden, maar zijn het gemiddelde van het jarenlange weer op een bepaalde plaats of zelfs een soort gewogen gemiddelde over alle plaatsen over de gehele aarde. Het zijn dus (al dan niet nuttige) gedachten concepten waarmee in werkelijkheid niets correspondeert.
'Chaotisch' wijst op onverklaarbare oorzaak en dat valt wel mee, want het klimaat is grotendeels afhankelijk van de energiebalans van de aarde, veranderingen daarin kunnen we tegenwoordig meten en soms ook voor het verleden reconstrueren.quote:Omdat deze boundary's eigenlijk statistische grootheden zijn gebaseerd op heel veel waarnemingen, zullen ze op een tijdschaal van jaren, heel weinig fluctueren, maar op grotere tijdschalen 10-tallen jaren kunnen ze wel een chaotisch verloop hebben.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk: de aerosols van een vulkaan zijn zelfs voor een grote uitbarsting als Pinatubo binnen drie jaar weer volledig uit de atmosfeer en een uitbreiding van de ijskappen krijg je pas als sneeuw het hele jaar kan blijven liggen. Het weer is te chaotisch om spontaan een jaar lang onder het vriespunt te blijven op de meeste plekken waar 's zomers de temperaturen nu ruim boven nul komen. En tot slot, door de toename van CO2 warmen de polen juist het meeste op, die forcering is er het hele jaar rond elk jaar weer. Er moet echt wel wat meer gebeuren dan een zware vulkaanuitbarsting om de energiebalans langdurig weer negatief te krijgen en de opwarmende trend om te draaien.quote:En wie zegt mij dat een toevallige samenloop van omstandigheden van het weer en bijv een vulkaanuitbarsting het klimaat zodanig kan beïnvloeden dat we een ijstijd krijgen?
Maar als je het in de warme richting duwt door een toename van broeikasgassen komt het echt niet zomaar bij een koude attactor terecht, wereldwijd. Dat blijkt wel uit de geschiedenis van de aarde. Ook hier weer het verschil tussen boundary en initial value problemen: chaos -per definitie- is een initial value probleem terwijl het klimaat een boundary value probleem is. Een energiebalans (het klimaat) vertoond dan ook nauwelijks chaotisch gedrag (wel non-lineair gedrag), die balans wordt grotendeels bepaald door de uitstraling van een warm object (Stefan-Bolzman) als gevolg van de energietoevoer van de zon en het broeikaseffect.quote:Het systeem kan door chaotisch gedrag bij een bepaalde attractor komen, welke deze zijn is niet echt bekend.
Ook de olie-industrie is keihard op de hand van de CO2-waanzinnigen. Het is een enorm lucratieve handel (in lucht!) waar de olie-industrie echt niet slechter van wordt.quote:
Kun je het niet af met argumenten?quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:51 schreef cynicus het volgende:
[..]
Let maar niet op de middeleeuwse stierenvechter hoor.
De stijging van de CO2 is een feit, en direct meetbaar. En ja, natuurlijk heeft de mens daar invloed op. Maar:quote:De koolstofcyclus is behoorlijk goed begrepen. En er zijn namelijk diverse onafhankelijke bewijslijnen voor de oorzaak van de geobserveerde stijging van CO2 in de atmosfeer en verzuring van de oceanen.
Huh, een afname van zuurstof? Kun je dat linken?quote:Het begint natuurlijk bij simpel boekhouden: Instanties als de IEA maar ook private bedrijven als BP houden al sinds jaar en dag bij hoeveel fossiele brandstof wij verbruiken. Dat blijkt ruwweg iets minder dan 2x zoveel te zijn als de geobserveerde stijging in de atmosfeer.
Maar het verbranden van fossiele brandstof geeft zelf ook al een hint. Koolstof komt op natuurlijke wijze in de vorm van drie isotopen voor: C12, 13 en 14, het aandeel van de laatste is nihil. Planten en dieren hebben een voorkeur voor de lichtere variant en hebben dus een andere C12/13 verhouding dan de atmosfeer. Als veel fossiel materiaal verbrand wordt verwacht je dus ook een verschuiving in de atmosfeer. En die zien we dan ook, een verschuiving die past bij de boekhouding.
Het verbranden van koolstof onttrekt zuurstof aan de atmosfeer. Aangezien de opname en uitstoot van CO2 in de atmosfeer niet in evenwicht zijn verwacht je dus een afname van zuurstof. En die zien we dan ook, een afname die past bij de boekhouding.
Dat hangt helemaal van verschillende dingen af:quote:De opgeloste CO2 in de top van de oceanen is in evenwicht met de partiele druk in de atmosfeer, bij een toename van de atmosfeer zal er dus meer CO2 in de oceanen oplossen. De chemische reacties daarvan zijn bekend en de oceanen verzuren zoals we verwachten bij de mate van uitstoot.
Auw. Black smokers, zegt je iets?quote:De CO2 komt niet uit de oceanen
Er zijn verschillende bronnen van CO2, zowel natuurlijk als antropogeen. Antropogeen komt ook voornamelijk door al onze lozingen. Bacteriën zetten dat om in CO2. Extreem voorbeeld is de Macondo-put in de Golf van Mexico.quote:want dan zou de trend in de concentratie CO2 in de top lager moeten zijn dan in diepere lagen maar we zien juist het omgekeerde: CO2 in de top neemt sneller toe dan in de diepte. Ergo de CO2 in de top komt uit de atmosfeer.
Dank voor de link.quote:De SkepticalScience website is heel handig voor het controleren van claims over klimaatverandering. Zij onderbouwen hun artikelen met de wetenschappelijke literatuur.
Mooi want je zei eerder nog dat de koolstof cyclus nog onbegrepen was. En, hup, door gaat de Gish Gallop:quote:Op woensdag 2 april 2014 02:51 schreef El_Matador het volgende:
De stijging van de CO2 is een feit, en direct meetbaar. En ja, natuurlijk heeft de mens daar invloed op.
Er is niemand die het tegenovergestelde heeft beweerd.quote:Maar:
• CO2 is verre van het enige broeikasgas
Molecuul voor molecuul is Methaan een sterker broeikasgas maar de toename is veel minder en de concentratie is vele factoren lager dan CO2. De bijdrage aan de verandering van forcing (en daar hebben we het over) is daarom stukken kleiner dan CO2. Waterdamp is een erg zwak broeikasgas maar er is wel veel van (in de troposfeer) en speelt daar een belangrijke rol. In de stratosfeer zit nauwelijks waterdamp en daar speelt de toename van CO2 wel een sterke rol. Tot slot wordt de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer bepaald door de temperatuur en is daardoor een pure feedback op andere forcings. De toename van waterdamp is dus niet de oorzaak van de temperatuurstijging maar een versterkend effect als gevolg van een andere oorzaak.quote:• Methaan (CH4) en met name waterdamp (!) zijn veel sterkere broeikasgassen
Ach, om in jouw speak te spreken: de oceanen blijven wel bestaan dus er is geen probleem. Nee, vervuiling door o.a. plastic is óók een probleem net als dat de toename van CO2 een probleem vormt. Het ene probleem sluit het andere niet uit. Vraag koraal maar of een toename van vrije H+ invloed heeft op hun calcificatie.quote:• De oceanen worden met name bedreigd door alle rotzooi die we erin dumpen, niet door CO2.
Dit is een slechts een ruim 20 jaar bekend feit.quote:Huh, een afname van zuurstof? Kun je dat linken?
Ja, dat weten de wetenschappers die er over publiceren natuurlijk ook, de koolstof chemie in oceanen is al tijden bekend.quote:Dat hangt helemaal van verschillende dingen af:
• temperatuur van het zeewater
• minerale samenstelling van het zeewater
• opname door natuurlijke consumenten van CO2 (plankton, algen)
Ja. En? Denk je serieus dat die significant bijdragen aan de gemeten verzuring en dat die processen -die van alle tijden zijn- nu ineens in de hoogste versnelling gaan, net op het moment dat wij industrieel CO2 uitstoten? Graag onderbouwen met metingen/schattingen van de hoeveelheid CO2 die zij uitstoten en waarom die toevallig op hetzelfde moment toenemen met onze CO2 uitstoot.quote:Auw. Black smokers, zegt je iets?
Ja. En? Denk je serieus dat die significant bijdragen aan de gemeten CO2 stijging en dat die processen -die van alle tijden zijn- nu ineens in de hoogste versnelling gaan, net op het moment dat wij industrieel CO2 uitstoten? Graag onderbouwing met metingen/schattingen van de toename van bacteriële en andere natuurlijke CO2 uitstoot.quote:Er zijn verschillende bronnen van CO2, zowel natuurlijk als antropogeen. Antropogeen komt ook voornamelijk door al onze lozingen. Bacteriën zetten dat om in CO2. Extreem voorbeeld is de Macondo-put in de Golf van Mexico.
Je leest maar mooi wat ik schrijf, ik ga niet in op stropopjes van een of ander menneke op internet. Wie denk je wel dat je bent?quote:Op woensdag 2 april 2014 09:33 schreef cynicus het volgende:
[..]
Mooi want je zei eerder nog dat de koolstof cyclus nog onbegrepen was. En, hup, door gaat de Gish Gallop:
Dat we dat helder hebben.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:50 schreef Monolith het volgende:
Verder heb ik geen behoefte aan kinderen, dus de gevolgen op de langere termijn zijn mij echt een rotzorg.
quote:Op woensdag 2 april 2014 04:00 schreef El_Matador het volgende:
Er lopen verschillende problemen door elkaar en dat maakt de discussie heel lastig. Daarbij is de complexiteit enorm, niemand weet hoe het echt zit. ZEKER wetenschappers niet. Het claimen van bepaalde "waarheden" is dan ook intrinsiek onwetenschappelijk.
Hoogmoed komt voor de val.
Bovenstaande, dat ben jij. Snap je dat nou echt niet? Duizenden wetenschappers, tienduizenden publicaties vs een of ander menneke op internet dat meent het beter te weten. Wie denk je wel dat je bent?quote:Op woensdag 2 april 2014 09:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je leest maar mooi wat ik schrijf, ik ga niet in op stropopjes van een of ander menneke op internet. Wie denk je wel dat je bent?
quote:
Dat roepen creationisten ook altijd als het gaat over zaken die we niet 'direct waarnemen'. Niet direct waarnemen is een non-argument. Alles wat wij onder een microscoop zien nemen wij niet direct waar. Zie basisuitleg over hoe wetenschap werkt.quote:• geen enkele duidelijkheid (althans niet op de schaal waarop we nu meten, zie onder) hoeveel CO2 er natuurlijk in de atmosfeer zat voordat wij begonnen met meten. Alle metingen zijn indirect.
quote:• geen duidelijkheid hoezeer de verbranding van fossiele brandstoffen die CO2 doet oplopen.
bronquote:Between 1750 and 2011, CO2 emissions from fossil fuel combustion and cement production are estimated from energy and fuel use statistics to have released 375 [345 to 405] PgC. In 2002–2011, average fossil fuel and cement manufacturing emissions were 8.3 [7.6 to 9.0] PgC yr–1(high confidence), with an average growth rate of 3.2% yr–1
(Figure TS.4). This rate of increase of fossil fuel emissions is higher than
during the 1990s (1.0% yr–1). In 2011, fossil fuel emissions were 9.5[8.7 to 10.3] PgC. {2.2.1, 6.3.1; Table 6.1} Between 1750 and 2011, land use change (mainly deforestation), derived from land cover data and modelling, is estimated to have released 180 [100 to 260] PgC. Land use change emissions between 2002 and 2011 are dominated by tropical deforestation, and are estimated at 0.9 [0.1 to 1.7] PgC yr–1(medium confidence), with possibly a small decrease from the 1990s due to lower reported forest loss during this decade. This estimate includes gross deforestation emissions of around 3 PgC yr–1 compensated by around 2 PgC yr–1 of forest regrowth in some regions, mainly abandoned agricultural land. {6.3.2;Table 6.2}
Of the 555 [470 to 640] PgC released to the atmosphere from fossil fuel and land use emissions from 1750 to 2011, 240 [230 to 250] PgC accumulated in the atmosphere, as estimated with very high accuracy from the observed increase of atmospheric CO2 concentration from 278 [273 to 283] ppm in 1750 to 390.5 [390.4 to 390.6] ppm in 2011. The amount of CO2 in the atmosphere grew by 4.0 [3.8 to 4.2]PgC yr–1in the first decade of the 21st century. The distribution of observed atmospheric CO2 increases with latitude clearly shows that the increases are driven by anthropogenic emissions that occur primarily in the industrialized countries north of the equator. Based on annual average concentrations, stations in the NH show slightly higher concentrations than stations in the SH.
An independent line of evidence or the anthropogenic origin of the observed atmospheric CO2 increase comes from the observed consistent decrease in atmospheric oxygen(O2) content and a decrease in the stable isotopic ratio of CO2 (13C/12C) in the atmosphere (Figure TS.5).
The remaining amount of carbon released by fossil fuel and land use emissions has been re-absorbed by the ocean and terrestrial ecosystems. Based on high agreement between independent estimates using different methods and data sets (e.g., oceanic carbon,oxygen and transient tracer data), it is very likely that the global ocean inventory of anthropogenic carbon increased from 1994 to 2010. In 2011, it is estimated to be 155 [125 to 185] PgC. The annual global oceanic uptake rates calculated from independent data sets (from changes in the oceanic inventory of anthropogenic carbon, from measurements of the atmospheric oxygen to nitrogen ratio (O2/N2) or from CO2 partial pressure (pCO2) data) and for different time periods agree with each other within their uncertainties, and very likely are in the range of 1.0 to 3.2 PgC yr–1.
Regional observations of the storage rate of anthropogenic carbon in the ocean are in broad agreement with the expected rate resulting from the increase in atmospheric CO2. Natural terrestrial ecosystems (those not affected by land use change) are estimated by difference from changes in other reservoirs to have accumulated 160 [70 to 250] PgC between 1750 and 2011. The gain of carbon by natural terrestrial ecosystems is estimated to take place mainly through the uptake of CO2 by enhanced photosynthesis at higher CO2 levels and nitrogen deposition and longer growing seasons in mid and high latitudes. Natural carbon sinks vary regionally owing to physical, biological and chemical processes acting on different time scales. An excess of atmospheric CO2 absorbed by land ecosystems gets stored as organic matter in diverse carbon pools, from short-lived (leaves, fine roots) to long-lived (stems, soil carbon).
Waarom klopt dat dan precies niet? Is dit Wikipedia artikel volledig verzonnen volgens jou?quote:Op woensdag 2 april 2014 10:05 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Geloof dat vooral. Ik had echt niet het idee dat ik jou iets bij kon brengen. Volledig verblind, veel plezier nog in je bubble
Het aantal wetenschappers dat zich achter een idee of consensus schaart zegt op zichzelf niets. Wetenschap is geen democratie, waarin de meerderheid gelijk heeft. Juist in de wetenschap geldt dat je een open discussie met elkaar moet hebben. De neutrale toeschouwer kan in dit topic zien welke taktieken er worden gebruikt om de discussie af te kappen. Stel criticasters gelijk aan Creationisten (Monolith), of zeg dat ze gek zijn (Cynicus). Veel gemakkelijker kun je het niet maken.quote:Op woensdag 2 april 2014 10:32 schreef cynicus het volgende:
Het verbaasd me niks dat iemand, die al jaren ondanks alle aangedragen informatie laat zien een star geloof in zijn eigen gelijk te hebben, ook nog eens in denial is over het banale feit dat er vele duizenden wetenschappers zijn die zich met het de diverse aspecten van het klimaat bezig houden en dat die gezamenlijk misschien wat meer weten over dit onderwerp dan hij.
Neem nou de AGU met zijn 35.000 leden, de Ametsoc met zijn 14.000 leden (en zo zijn er nog tientallen organsaties in relevante vakgebieden). Alleen al aan het IPCC AR5 WG1 rapport schreven al bijna 1000 vakrelevante wetenschappers mee en die citeren bijna 10.000 publicaties.
Het is duidelijk voor eenieder die objectief de feiten weegt dat het stierenvechterje in al zijn ontkenning zover met z'n kop in het zand zit dat die er (heel toepasselijk) bij Australie weer uit komt. Voer voor psychologen.
Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijnbouw_in_Chinaquote:Twee oost-west spoorlijnen zijn van groot belang, namelijk de:
Daqin-lijn: deze verbindt de Chinese stad Datong in Shanxi met de zeehaven Qinhuangdao, een afstand van 653 kilometer. Deze lijn heeft een transportcapaciteit van ruim 300 miljoen ton steenkool op jaarbasis. Er bestaan plannen om de capaciteit uit te breiden tot 450 miljoen ton in 2013;
Shenhuang-lijn: deze ligt tussen Shenmu in Shaanxi en de de havenstad Huanghua. Dit is de tweede belangrijke verbinding met een lengte van 853 kilometer. China Shenhua Energy is de eigenaar van de lijn[2]. De capaciteit was ongeveer 140 miljoen ton in 2009; ook hier bestaan plannen voor een verhoging tot 200 miljoen ton in 2014.
De grootste verbruikers van steenkool zijn de elektriciteitscentrales.
quote:• geen enkele duidelijkheid (althans niet op de schaal waarop we nu meten, zie onder) hoeveel CO2 er natuurlijk in de atmosfeer zat voordat wij begonnen met meten. Alle metingen zijn indirect.
Erger nog, de claim van het stierenvechterje is -hoe verrassend- onjuist. Diverse onafhankelijke directe als indirecte metingen aan historische CO2 ondersteunen elkaar. Een directe meting van historische CO2 wordt verkregen door de concentratie CO2 (en andere gassen) in de gasbubbels van ijsboorkernen te analyseren. Zie bijvoorbeeld: Stable Carbon Cycle–Climate Relationship During the Late Pleistocene, Siegenthaler et.al. 2005, Science.quote:Op woensdag 2 april 2014 10:14 schreef Monolith het volgende:
Dat roepen creationisten ook altijd als het gaat over zaken die we niet 'direct waarnemen'. Niet direct waarnemen is een non-argument. Alles wat wij onder een microscoop zien nemen wij niet direct waar. Zie basisuitleg over hoe wetenschap werkt.
En dit is enkel China, wat te denken van al die andere ontwikkelingslanden? Het is beter zaak ons te wapenen tegen de effecten van global warming.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:18 schreef Oud_student het volgende:
Stel dat het IPCC gelijk heeft, wat ga je er dan concreet aan doen?
We kunnen in Nederland wel tegen heel veel geld en heel veel risico CO2 onder de grond stoppen of gaan handelen in CO2 opties, maar dat haalt natuurlijk niets uit.
Meer dan de helft van de CO2 uitstoot door mensen gebeurt in China
Als ik klimaatwetenschapper zou zijn en werkelijk geloofde in deze onderzoeksresultaten, dan zou ik alle energie (CO2 vrij natuurlijk) gebruiken om dit Chinese probleem op te lossen.
En al het onderzoeksgeld kan dan veel beter besteed worden voor het ontwikkelen van hernieuwbare energiebronnen
Ik geloof ook niet dat klimaatwetenschappers heel druk zijn met het politieke beleid in Nederland.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:18 schreef Oud_student het volgende:
We kunnen in Nederland wel tegen heel veel geld en heel veel risico CO2 onder de grond stoppen of gaan handelen in CO2 opties, maar dat haalt natuurlijk niets uit.
[ afbeelding ]
Merk op de hockeystick vormige grafiek![]()
De plannen in China zijn nog voortvarender
1. Het totaal aan bewezen steenkoolreserves in China wordt geschat op 114,5 miljard ton
2. Men investeert in spoorlijnen en capaciteits uitbreiding van de winning
[..]
Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijnbouw_in_China
Als ik klimaatwetenschapper zou zijn en werkelijk geloofde in deze onderzoeksresultaten, dan zou ik alle energie (CO2 vrij natuurlijk) gebruiken om dit Chinese probleem op te lossen.
En al het onderzoeksgeld kan dan veel beter besteed worden voor het ontwikkelen van hernieuwbare energiebronnen
Politiek en onhaalbaar zijn idd vaak synoniemenquote:Op woensdag 2 april 2014 11:30 schreef BlaZ het volgende:
En dit is enkel China, wat te denken van al die andere ontwikkelingslanden? Het is beter zaak ons te wapenen tegen de effecten van global warming.
Echte oplossingen lijken me politiek onhaalbaar.
Volgens mij ontkent niemand dat CO2 uitstoot een invloed heeft op het klimaat.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:51 schreef cynicus het volgende:
[..]
Let maar niet op de middeleeuwse stierenvechter hoor. De koolstofcyclus is behoorlijk goed begrepen. En er zijn namelijk diverse onafhankelijke bewijslijnen voor de oorzaak van de geobserveerde stijging van CO2 in de atmosfeer en verzuring van de oceanen.
Het begint natuurlijk bij simpel boekhouden: Instanties als de IEA maar ook private bedrijven als BP houden al sinds jaar en dag bij hoeveel fossiele brandstof wij verbruiken. Dat blijkt ruwweg iets minder dan 2x zoveel te zijn als de geobserveerde stijging in de atmosfeer.
Maar het verbranden van fossiele brandstof geeft zelf ook al een hint. Koolstof komt op natuurlijke wijze in de vorm van drie isotopen voor: C12, 13 en 14, het aandeel van de laatste is nihil. Planten en dieren hebben een voorkeur voor de lichtere variant en hebben dus een andere C12/13 verhouding dan de atmosfeer. Als veel fossiel materiaal verbrand wordt verwacht je dus ook een verschuiving in de atmosfeer. En die zien we dan ook, een verschuiving die past bij de boekhouding.
Het verbranden van koolstof onttrekt zuurstof aan de atmosfeer. Aangezien de opname en uitstoot van CO2 in de atmosfeer niet in evenwicht zijn verwacht je dus een afname van zuurstof. En die zien we dan ook, een afname die past bij de boekhouding.
De isotopenverhoudingen zijn nu juist bewijs voor de (omvang van de) menselijke component van CO2 toename. Die correlatie / causatie riedeltjes zijn allemaal heel leuk, maar als je het topic daadwerkelijk leest, dan zie je dat daar al uitgebreid op ingegaan is.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:44 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Volgens mij ontkent niemand dat CO2 uitstoot een invloed heeft op het klimaat.
Het gaat om de menselijke maat, wat is onze invloed?
Dat jij wat feitjes noemt die toevallig je aanname ondersteunen is nogal mager.
Ik zou dan ook kunnen aantonen dat er een verband zitten tussen gesignaleerde ooievaars en geboortes.
Natuurlijk wel. Als vrijwel iedereen in een multidiciplinair vakgebied op basis van zijn eigen kennis tot de conclusie komt dat de broeikasgas theorie de beste verklaring is voor de observaties dan zegt dat juist heel veel. Vrijwel alle wetenschap is per definitie consensus based.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het aantal wetenschappers dat zich achter een idee of consensus schaart zegt op zichzelf niets.
Inderdaad, het is geen democratie het is eerder een merocratie: de overheersing van het beste idee, dat krijgt namelijk de meeste aanhangers. Daarom ook: consensus.quote:Wetenschap is geen democratie, waarin de meerderheid gelijk heeft. Juist in de wetenschap geldt dat je een open discussie met elkaar moet hebben.
Welke discussie? Een wetenschappelijke discussie vind plaats op basis van kennis, data en onderbouwen van hypothesen. Het stierenvechtertje heeft zelfs banale feiten fout, biedt geen data en kan geen overtuigend alternatief opstellen. Kortom hij poneert alleen zijn eigen ongeinformeerde mening maar meent het tegelijkertijd beter te weten dan diegenen die het klimaat wel in al zijn facetten bestuderen. Als ik keer op keer, jaar in jaar uit, onder het mom van 'discussie' domme dingen zeg over het oog (waar jij veel meer van weet), dan blijf jij natuurlijk altijd even galantquote:De neutrale toeschouwer kan in dit topic zien welke taktieken er worden gebruikt om de discussie af te kappen. Stel criticasters gelijk aan Creationisten (Monolith), of zeg dat ze gek zijn (Cynicus). Veel gemakkelijker kun je het niet maken.
Een typische fallacy dat zelfs menig Nobelprijs winnaar voor schut heeft gezet: met zeer beperkte kennis van het andere vakgebied menen dat de experts in het andere vakgebied niet weten waar de grenzen van hun kennis ophoudt.quote:Als iemand buiten het vakgebied verbaas ik me over de miljarden die in dit werk worden geinvesteerd, en in de zelfpromotie van het vakgebied. Nergens anders zie je volgens mij zo'n rotsvast vertrouwen in modellen. Als ik zo'n model van het oog zou maken, met zulke beperkte inputs, en daar dan zulke keiharde conclusies aan zou verbinden, bijvoorbeeld over het zicht van een patient, dan zouden mijn collega's me keihard uitlachen. Echt waar jongens, jullie zetten jezelf voor gek met deze wishful thinking.
Wat een simplistische kijk, je hebt rapporten duidelijk niet gelezen. Mijn vertaling: jij bekent dat meer CO2 meer opwarming betekend maar dat minder CO2 uitstoot niet tot minder opwarming leid. Die onlogica komt vermoedelijk voort uit je ideologie die tegen overheidsingrijpen is.quote:CO2 is een broeikasgas - feit.
De hoeveelheid CO2 in de atmosfeer neemt toe - feit.
De temperatuur stijgt al een aantal decennia - feit.
De zeespiegel stijgt - feit.
Heeft uitstootstabilisatie zin? Weten we niet.
Heeft een uitstoot reductie zin? Weten we niet.
Heeft actief afvangen zin? Weten we niet.
En dan ben jij natuurlijk degene die bepaalt wanneer iemand zich neutraal genoeg opstelt? Ik vermoed dat die bepaling heel erg gaat afhangen van de conclusie. Zodra de conclusie niet in jouw ideologische straatje past dan is de 'eenvoudige kosten-baten analyse' te simpel of de uitvoerende niet neutraal genoeg. En zo blijven we de doelpalen verzetten.quote:Wat is de meest efficiente manier om met deze vermeende problemen af te rekenen?
Een eenvoudige kosten-baten analyse, liefst gemaakt door iemand die zich neutraal op kan stellen in deze materie, en die niet afhankelijk is van schnabbels bij overheden, kan inzicht bieden in de materie. Het IPCC zou een instrument kunnen zijn in deze, ware het niet dat ze zich meerdere malen gediskwalificeerd hebben.
Je hebt kritiek op namecalling door mij en anderen maar zelf heb je er ook geen moeite mee.quote:De elephant in the room is dat het hier een probleem betreft dat de hele wereld omvat, wat om een oplossing op wereldniveau zou kunnen vragen. En daar zit 'm de kneep. Vertrouwen we charlatans als Al Gore en het IPCC met deze materie? Vertrouwen we er op dat dit soort instanties in staat zijn om afspraken te maken over een eerlijke verdeling van de kosten en de baten? Stel nu eens dat China zich niets aantrekt van deze problematiek. Ben je dan als organisatie bereid om daar een oorlog over te voeren? En zo ja, is dat dan een goede oplossing?
Nogmaals, wat meer bescheidenheid zou gepast zijn. Kijk naar de rampspoed die de EU de afgelopen jaren over ons heeft uitgestort.
Politici kun je niet met macht vertrouwen. Je moet die lui kort houden. Neem de consument serieus, ga deze niet voor lopen liegen. Het roken heeft die consument uiteindelijk ook afgezworen, maar de discussie over passief roken (hoe goor het ook is) laat zien dat er nog wat nare trekjes aanwezig zijn.
Hey, dat is nou net waar het IPCC een assessment van maakt: een samenvatting van de belangrijkste literatuur op dat gebied om daar een zo goed mogelijk beeld van te krijgenquote:Op woensdag 2 april 2014 11:44 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Volgens mij ontkent niemand dat CO2 uitstoot een invloed heeft op het klimaat.
Het gaat om de menselijke maat, wat is onze invloed?
Ah, het al talloze malen herhaalde 'correlatie != causatie' argument.quote:Dat jij wat feitjes noemt die toevallig je aanname ondersteunen is nogal mager.
Ik zou dan ook kunnen aantonen dat er een verband zitten tussen gesignaleerde ooievaars en geboortes.
En wat ook nogal een contradictie in zijn gehele monoloog is, van de ene kant klaagt hij over de indirecte bewijzen dat deze niet goed zouden zijn, maar van de ander kant neemt hij het wel voor waar aan dat met deze door hem bestreden methodieken bewezen is dat we grote schommelingen in ons klimaat plaats hebben gehad. Normaliter moet je dan toch echt ook meteen de bewijzen die vanuit deze volgens uit deze niet goede data verwerpen.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:27 schreef cynicus het volgende:
Claim van het stierenvechtertje:
[..]
[..]
Erger nog, de claim van het stierenvechterje is -hoe verrassend- onjuist. Diverse onafhankelijke directe als indirecte metingen aan historische CO2 ondersteunen elkaar. Een directe meting van historische CO2 wordt verkregen door de concentratie CO2 (en andere gassen) in de gasbubbels van ijsboorkernen te analyseren.
Ik wil wel een cijfermatig bewijs zien dat in china op dit moment 50% van de CO2 uitstoot plaats vindt. Wat ik vind stoot china 28.6% van het totaal uit. Ach bijna een factor 2 er naast zitten maakt niet uit.quote:Op woensdag 2 april 2014 11:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Politiek en onhaalbaar zijn idd vaak synoniemen![]()
Maar het verbranden van CO2 door de Chinezen is geen hobby of pure hufterigheid, maar een middel om goedkope energie op te wekken.
Als je nu de miljarden van het klimaat onderzoek en onzinnige CO2 opslagprojecten investeert in efficiente en goedkope zonne energie dan gaan de chinezen dat zeker gebruiken
Door de hoge dichtheden in steden in Azië zal de noodzaak voor het aanpakken van vervuiling veel hoger zijn. Ik denk dat China onder dwang van de publieke opinie snel milieuvriendelijker zal worden.quote:Ik heb laatst door china gereisd en van de ene kant een smerig land qau vervuiling , maar van de andere kant verbazingwekkend genoeg in peking rijdt bijvoorbeeld geen op fossiel aangedreven brommertje meer rondt. Ik heb nog nooit zo veel windmolens bij elkaar gezien. Die drie kloven dam levert net zoveel energie als 15 kolencentrales. Dus ook in china is men wel bezig met wat schoner te worden.
Het ging om het gebruik van kolen dat was 43% in 2010 volgens mijn bron, op dit moment zal het wel 50% of meer zijn. En idd in de klimaatwetenschap kijkt men niet op een factor 2quote:Op woensdag 2 april 2014 12:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik wil wel een cijfermatig bewijs zien dat in china op dit moment 50% van de CO2 uitstoot plaats vindt. Wat ik vind stoot china 28.6% van het totaal uit. Ach bijna een factor 2 er naast zitten maakt niet uit.![]()
quote:Op woensdag 2 april 2014 11:18 schreef Oud_student het volgende:
Nee jij beweerde toch echt dat de co2 uitstoot zo hoog was.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:41 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het ging om het gebruik van kolen dat was 43% in 2010 volgens mijn bron, op dit moment zal het wel 50% of meer zijn. En idd in de klimaatwetenschap kijkt men niet op een factor 2
Waarschijnlijk is onder de gevestigde orde wetenschappers over dit standpunt consensus.quote:Op woensdag 2 april 2014 12:10 schreef cynicus het volgende:
Natuurlijk wel. Als vrijwel iedereen in een multidiciplinair vakgebied op basis van zijn eigen kennis tot de conclusie komt dat de broeikasgas theorie de beste verklaring is voor de observaties dan zegt dat juist heel veel. Vrijwel alle wetenschap is per definitie consensus based.
Ah, het bekende verdacht maken van de wetenschapquote:Op woensdag 2 april 2014 13:49 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is onder de gevestigde orde wetenschappers over dit standpunt consensus.
Maar wetenschappelijke doorbraken komen bijna altijd van buitenstaanders, die tegen de consensus stroom in, met veel moeite hun ideeen weten door te zetten.
Wetenschappers zijn net mensen, met een baan, hypotheek en niet te vergeten hun publicatie target en de "loyaliteit" jegens hun opdrachtgever.
CO2 uitstoot door kolen, ja.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:47 schreef Basp1 het volgende:
Nee jij beweerde toch echt dat de co2 uitstoot zo hoog was.
"de wetenschap" is een ideaalbeeld: objectief, waardevrij etcquote:Op woensdag 2 april 2014 13:52 schreef xpompompomx het volgende:
Ah, het bekende verdacht maken van de wetenschap
Nee, je vertaling klopt niet.quote:Op woensdag 2 april 2014 12:10 schreef cynicus het volgende:
Wat een simplistische kijk, je hebt rapporten duidelijk niet gelezen. Mijn vertaling: jij bekent dat meer CO2 meer opwarming betekend maar dat minder CO2 uitstoot niet tot minder opwarming leid. Die onlogica komt vermoedelijk voort uit je ideologie die tegen overheidsingrijpen is.
Ik zou graag zien dat de ideologie uit deze discussie verdwijnt. Laat goede wetenschappers hun werk doen. Wat ik tot nu toe gezien heb, overtuigt niet.quote:En dan ben jij natuurlijk degene die bepaalt wanneer iemand zich neutraal genoeg opstelt? Ik vermoed dat die bepaling heel erg gaat afhangen van de conclusie. Zodra de conclusie niet in jouw ideologische straatje past dan is de 'eenvoudige kosten-baten analyse' te simpel of de uitvoerende niet neutraal genoeg. En zo blijven we de doelpalen verzetten.
Ik loop er niet voor weg dat mijn normen en waarden mij motiveren om aan deze discussie deel te nemen. Als ik ergens mensen self righteous people bezig zie, die geen enkele twijfel kennen, terwijl de gebruikte methodes genoeg redenen geven tot skepticisme, dan meng ik me in de discussie. Als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is, dan zie je dat het hier gaat om ammunitie om de grootste greep in publieke middelen sinds WO2 te nemen.quote:Je hebt kritiek op namecalling door mij en anderen maar zelf heb je er ook geen moeite mee.
In al jouw posts straalt het er heel doorzichtig vanaf dat je vanwege je ideologie de politieke gevolgen van wetenschappelijke kennis afkeurt en dat je daardoor de wetenschappelijke in twijfel trekt. Immers: is er geen (oplosbaar) probleem dan hoeft er ook niet ingegrepen te worden: ideologisch probleem opgelost.
Zeg je nu dat er wel een causaal verband is?quote:Op woensdag 2 april 2014 12:20 schreef cynicus het volgende:
Ah, het al talloze malen herhaalde 'correlatie != causatie' argument.
Het verschil is dat mijn 'feitjes' op bekende fysica en chemie zijn gebaseerd en als zodanig uitgebreid gedocumenteerd in de wetenschappelijke literatuur. De fysica en chemie voorspelde de opwarming als gevolg van CO2 uitstoot al in de 18e eeuw (causaliteit) en de metingen toonden later de correlatie aan.
Sorry hoor, maar dit klopt simpelweg niet. China stoot bij lange na niet de helft van de CO2 op de wereld uit. Zo ziet onze Co2 uitstoot per land en per hoofd van de bevolking er uit:quote:Op woensdag 2 april 2014 11:18 schreef Oud_student het volgende:
[ afbeelding ]
Merk op de hockeystick vormige grafiek![]()
De plannen in China zijn nog voortvarender
1. Het totaal aan bewezen steenkoolreserves in China wordt geschat op 114,5 miljard ton
2. Men investeert in spoorlijnen en capaciteits uitbreiding van de winning
[..]
Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijnbouw_in_China
Nee, het verschil tussen jou en mij is dat ik het niet beter denk te weten dan diegenen die dagelijks dit onderwerp bestuderen en er in de literatuur met hun collega's over discussiëren. Zonder zeer diepgaande kennis van het betreffende onderwerp kun je niet op basis van een paar bevooroordeelde vage argumenten -zoals we die jou de hele tijd zien gebruiken- spreken van echte skepsis.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:22 schreef Lyrebird het volgende:
Ik loop er niet voor weg dat mijn normen en waarden mij motiveren om aan deze discussie deel te nemen. Als ik ergens mensen self righteous people bezig zie, die geen enkele twijfel kennen, terwijl de gebruikte methodes genoeg redenen geven tot skepticisme, dan meng ik me in de discussie.
Pas op, daar gaat je ideologie weer.quote:Als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is, dan zie je dat het hier gaat om ammunitie om de grootste greep in publieke middelen sinds WO2 te nemen.
Joseph Mengele was ook een wetenschapper. Maakt dat zijn uitspraken die -net als nu- volledig politiek waren ineens tot waarheid? Ook als "de grote meerderheid van de wetenschappers" achter hem staat (zoals in nazi-Duitsland ook vermoedelijk het geval was)?quote:Op woensdag 2 april 2014 13:56 schreef Oud_student het volgende:
[..]
"de wetenschap" is een ideaalbeeld: objectief, waardevrij etc
Wetenschappers zijn mensen en als er ook nog bemoeienis is vanuit de politiek, dan zijn ook deze mensen tot alles in staat. (er zijn genoeg voorbeelden bekend)
Zeg je nu dat die er niet zou zijn?quote:Op woensdag 2 april 2014 14:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zeg je nu dat er wel een causaal verband is?
Nee, Wikipedia is matig betrouwbaar, zeker op dit vlak omdat er geen eerlijke verdeling is; het presenteert het IPCC-idee als feit en tegenbeweringen worden onder "conspiracy theories" gegooid.quote:Op woensdag 2 april 2014 10:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom klopt dat dan precies niet? Is dit Wikipedia artikel volledig verzonnen volgens jou?
Ik erken dat ik niet alles weet, dat is juist iets heel anders. Ik waarschuw juist voor mensen die "de waarheid" claimen.quote:Op woensdag 2 april 2014 10:32 schreef cynicus het volgende:
Het verbaasd me niks dat iemand, die al jaren ondanks alle aangedragen informatie laat zien een star geloof in zijn eigen gelijk te hebben, ook nog eens in denial is over het banale feit dat er vele duizenden wetenschappers zijn die zich met het de diverse aspecten van het klimaat bezig houden en dat die gezamenlijk misschien wat meer weten over dit onderwerp dan hij.
...
Het is duidelijk voor eenieder die objectief de feiten weegt dat het stierenvechterje in al zijn ontkenning zover met z'n kop in het zand zit dat die er (heel toepasselijk) bij Australie weer uit komt. Voer voor psychologen.
Oh jee, het volgende stroman argument. Man, denk eens na.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Joseph Mengele was ook een wetenschapper. Maakt dat zijn uitspraken die -net als nu- volledig politiek waren ineens tot waarheid? Ook als "de grote meerderheid van de wetenschappers" achter hem staat (zoals in nazi-Duitsland ook vermoedelijk het geval was)?
Degenen die beweren dat er AGW plaatsvindt zeggen impliciet van wel.
Niet op de manier van die huiskamerfysica. Daar is het Systeem Aarde vele malen te complex voor. En ja, dat bestudeer ik dagelijks, dank je. De Aarde is geen broeikas die je even wat lager kan zetten.quote:
Het is geen stroman, het is een vergelijking. Een ernstige, dat ben ik met je eens. Het laat het politiseren van wetenschap zien. Tegenwoordig is men daar veel gewiekster in.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:43 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oh jee, het volgende stroman argument. Man, denk eens na.![]()
Is de Godwin al vergeven in dit topic?
Oh, is dit nu een claim op authoriteit? Van diegene die zelfs basis zaken niet weet?quote:Op woensdag 2 april 2014 14:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niet op de manier van die huiskamerfysica. Daar is het Systeem Aarde vele malen te complex voor. En ja, dat bestudeer ik dagelijks, dank je.
Stroman nummer zoveel. De term broeikas is misplaatst, dat weet iedereen die serieus is.quote:De Aarde is geen broeikas die je even wat lager kan zetten.
Het is niet "buiten mijn vakgebied", het is een onderdeel ervan. Je kunt het Systeem Aarde niet reduceren tot "wij stoten CO2 uit, dus warmt de Aarde als geheel op". De Aarde zelf produceert enorme hoeveelheden CO2 (en verbruikt die in de biosfeer, hoort ook nog bij het Systeem Aarde).quote:Op woensdag 2 april 2014 15:05 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oh, is dit nu een claim op authoriteit? Van diegene die zelfs basis zaken niet weet?![]()
Ik wil best geloven dat je iets met geologie doet (zat je niet in de olie industrie ofzo?) en dat je daarvan veel weet, maar dat maakt je nog lang geen expert op het gebied van klimaat. Ik verwijs nogmaals naar voorbeelden van Nobelprijswinnaars die buiten hun vakgebied ook meenden experts te zijn en daarmee hard op hun bek gingen. Het is een bekende valkuil, trap er niet in.
[..]
Stroman nummer zoveel. De term broeikas is misplaatst, dat weet iedereen die serieus is.
Het broeikseffect daarentegen bestaat en een sterker broeikaseffect -aangenomen dat de andere forcings zoals de zon constant zijn- betekend een warmere aarde. Dat is basis fysica, zowel qua theorie als praktijkmetingen, die al decennia lang algemeen geaccepteerd is (behalve door enkele buitenbeentjes zoals elk vakgebied wel buitenbeentjes heeft).
Begin hier maar eens met lezen (ik link dit vergeefs, dat weet ik ook wel) want het Working Group 1 rapport heb je ook nog nooit gelezen.
Je wilt graag dat klimaatwetenschappers wat minder arrogant doen maar misschien moet je eerst even bij jezelf beginnen. Je claimt dus wel degelijk authoriteit maar hebt helaas maar een half idee hoe het werkt.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is niet "buiten mijn vakgebied", het is een onderdeel ervan. Je kunt het Systeem Aarde niet reduceren tot "wij stoten CO2 uit, dus warmt de Aarde als geheel op". De Aarde zelf produceert enorme hoeveelheden CO2 (en verbruikt die in de biosfeer, hoort ook nog bij het Systeem Aarde).
Hier staat een misterie. Modellen zijn niet voorspellend omdat de temperatuur stijgt en daalt?quote:Nogmaals; er is geen enkel voorspellend model door het IPCC gepresenteerd, want de temperatuur daalt en stijgt (de stijgingen worden zelfs met een vergelijkbare rate geobserveerd).
Noem er eens een, met link naar de bron.quote:Basisfysica kun je gebruiken inderdaad. Het geheel reduceren en doemscenario's presenteren (die niet uitgekomen zijn!) heeft daar niks mee te maken.
Stroman nummer zoveel +1. Dit is niet wat de klimaatwetenschap zegt. Je zet jezelf voor aap met dit soort zelfverzonnen alarmisme.quote:Vandaar de dramatische claim nu: "het is nog niet gebeurd, maar die klimatologische collaps staat voor de deur, snel geef veel geld aan CO2-handelaren, voor het te laat is!11!!!!!!11!!"
Nee, dat is geen serieuze wetenschap.
Kun jij bewijzen dat het niks helpt?quote:Daarbij; kun jij bewijzen hoeveel graden de Aarde globaal afkoelt/minder opwarmt door de opslag van CO2?
Uit jouw Wikipedia-link:quote:Op woensdag 2 april 2014 15:53 schreef cynicus het volgende:
[..]
Je wilt graag dat klimaatwetenschappers wat minder arrogant doen maar misschien moet je eerst even bij jezelf beginnen. Je claimt dus wel degelijk authoriteit maar hebt helaas maar een half idee hoe het werkt.
Ja, de natuurlijke uitwisselingen tussen de diverse reservoirs van koolstof (oceaan, atmosfeer en biosfeer) zijn groot maar vrijwel in balans. Dat blijkt ondermeer uit de atmosferische CO2 historie van de aarde die op tijdschalen van honderden en enkele duizenden jaren verrassend constant is. Zie het als je bankrekening: er komt een boel geld binnen en er gaat een boel geld uit, de balans blijft vrijwel hetzelfde. Totdat je vrouw ook gaat verdienen, dan loopt de balans ineens op.
De afgelopen honderdduizenden jaren is het CO2 niveau tussen circa 180 en 300 ppmv gebleven. Nu schieten we als een raket door de 400 ppmv heen en als we met BAU doorgaan gaan de de 700-800 ppmv eind deze eeuw wel halen.
Zoals ik eerder al schreef, er zijn diverse onafhankelijke bewijslijnen die aantonen dat de geobserveerde CO2 stijging door menselijk handelen komt. Je hebt tot dusver gefaald om ook maar enig solide argument (met link) aan te halen die al deze bewijslijnen ontkracht.
De modellen voorspelden allemaal (drastische) temperatuursstijgingen. Die zijn niet gemeten, wel lichte dalingen en iets sterkere stijgingen.quote:Hier staat een misterie. Modellen zijn niet voorspellend omdat de temperatuur stijgt en daalt?
Nee, uiteraard niet, maar dat is onze taak ook helemaal niet. Als beschouwer en ontvanger van een "steen gehouwen wetenschap", moeten ZIJ dat bewijzen, niet ik.quote:Kun jij bewijzen dat het niks helpt?
Nee, inderdaad, precies mijn punt. Klimaatwetenschappers zijn geen domme lui, die presenteren hun bevindingen met nette ranges en onzekerheden. Het is het IPCC dat dat misbruikt (heeft) en tot politiek doel verheven. Zonder discussie, want die 97% he?quote:Stroman nummer zoveel +1. Dit is niet wat de klimaatwetenschap zegt. Je zet jezelf voor aap met dit soort zelfverzonnen alarmisme.
Wikipedia is betrouwbaar als het strookt met jouw opvattingen. Zo niet, dan is het niet betrouwbaar. Maar als de opvattingen zo drastisch zijn veranderd, dan zou je dat moeten zien in statements van bijvoorbeeld de wetenschappelijke academies, niet waar? Of hebben ze er bij de NAS, RS, enzovoort ook al geen kaas van gegeten?quote:Op woensdag 2 april 2014 14:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, Wikipedia is matig betrouwbaar, zeker op dit vlak omdat er geen eerlijke verdeling is; het presenteert het IPCC-idee als feit en tegenbeweringen worden onder "conspiracy theories" gegooid.
Die eerste poll was precies in de warme periode van 1993-2003. Ik ben wel benieuwd naar een eerlijke survey van 2003-2014. Dat gaat al een heel ander beeld geven.
PNASquote:Expert credibility in climate change
Although preliminary estimates from published literature and expert surveys suggest striking agreement among climate scientists on the tenets of anthropogenic climate change (ACC), the American public expresses substantial doubt about both the anthropogenic cause and the level of scientific agreement underpinning ACC. Abroad analysis of the climate scientist community itself, the distribution of credibility of dissenting researchers relative to agreeing researchers, and the level of agreement among top climate experts has not been conducted and would inform future ACC discussions. Here, we use an extensive dataset of 1,372 climate researchers and their publication and citation data to show that ( i)97–98% of the climate researchers most actively publishing in the field support the tenets of ACC outlined by the Intergovernmental Panel on Climate Change, and (ii) the relative climate expertise and scientific prominence of the researchers unconvinced of ACC are substantially below that of the convinced researchers.
Ja hoor in een discussie over global warming zelfs een godwin maken.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Joseph Mengele was ook een wetenschapper. Maakt dat zijn uitspraken die -net als nu- volledig politiek waren ineens tot waarheid? Ook als "de grote meerderheid van de wetenschappers" achter hem staat (zoals in nazi-Duitsland ook vermoedelijk het geval was)?
Degenen die beweren dat er AGW plaatsvindt zeggen impliciet van wel.
In een van de verslagen van het IPCC worden de co2 sinks heus wel genoemd (ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet doen als ik zelfs al van het bestaan weet) , lees ze eens door ipv jezelf wel erg te laten kennen en zulke onnozele vragen hier neer te plempen. En dan is mijn vakgebied werktuigbouwkunde zonder al die raakvlakken die jij wel pretendeert te hebben met de klimatologie.quote:Op woensdag 2 april 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:
Iemand zei in dit topic "de gestegen CO2 is ongeveer de helft van wat de mensheid uitstoot". Ik kan het niet narekenen, want geen gegevens, maar als dat waar is, dan weten we dus helemaal niet hoe die CO2-cyclus werkt, want waar blijft die andere helft van de uitstoot? Die is niet zichtbaar in de stijging? Hoe kan dat?
Geen range? hmm, misschien ligt het aan mijn ogen.... Had je liever een stippellijn gewild? Of een plusjes en minnetjes lijn?quote:Op woensdag 2 april 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Uit jouw Wikipedia-link:
[ afbeelding ]
A - dit is een volkomen onwetenschappelijk plaatje. Geen ranges, geen error bars, niets. Een dikke vaste lijn over de afgelopen honderdduizenden jaren
Je bent alweer vergeten dat die conclusie volgt uit diverse onafhankelijke bewijslijnen. De inzet trekt dus geen conclusie maar geeft die alleen maar weer.quote:B - die inzetgewoon een conclusie trekken en die als feit presenteren. Wederom; onwetenschappelijk
En we gaan weer verder met de Gish Gallop, ditmaal met nr 49. Direct gevolgd door het zoveelste stroman argument over het IPCC.quote:De Aarde heeft veel meer CO2 gehad in het verleden (ja, door middel van proxys geschat -wat ik ook zei, ik stelde niet dat het 59,6228 miljoen jaar geleden 1928,45 ppm was, wat het IPCC wel doet met oudere gegevens) en dat kan de Aarde prima aan.
Ik dacht dat jij van jezelf vond dat je er zoveel van wist? De andere helft is opgenomen door oceanen en biosfeer. Voor deze vraag (en vele andere) verwijs ik naar de FAQ.quote:Iemand zei in dit topic "de gestegen CO2 is ongeveer de helft van wat de mensheid uitstoot". Ik kan het niet narekenen, want geen gegevens, maar als dat waar is, dan weten we dus helemaal niet hoe die CO2-cyclus werkt, want waar blijft die andere helft van de uitstoot? Die is niet zichtbaar in de stijging? Hoe kan dat?
Flauwekul en geen onderbouwing (link).quote:De modellen voorspelden allemaal (drastische) temperatuursstijgingen. Die zijn niet gemeten, wel lichte dalingen en iets sterkere stijgingen.
Wederom een stroman argument, kap daar nou eens mee.quote:Nee, uiteraard niet, maar dat is onze taak ook helemaal niet. Als beschouwer en ontvanger van een "steen gehouwen wetenschap", moeten ZIJ dat bewijzen, niet ik.
Meer onwetendheid van het stierenvechtertje over hoe het IPCC werkt.quote:Nee, inderdaad, precies mijn punt. Klimaatwetenschappers zijn geen domme lui, die presenteren hun bevindingen met nette ranges en onzekerheden. Het is het IPCC dat dat misbruikt (heeft) en tot politiek doel verheven. Zonder discussie, want die 97% he?
Hopenlijk komt de kwaliteit ditmaal boven het vriespunt maar ik houd m'n hart vast.quote:Rest vanavond.
Het is héél erg dichtgetimmerd bewijs. Heel solide argumenten. En bovenop het verhaal van Pieter Tans (die zijn nederlandse accent nog steeds niet is kwijtgeraakt) met alle bewijslijnen komt het aanvullende bewijs van Ralph Keeling t.a.v. atmosferische zuurstof.quote:Op woensdag 2 april 2014 17:22 schreef cynicus het volgende:
Edit:
Pieter Tans, hoewel niet echt prettig om naar te luisteren, legt de leugen terug in de mond van de ontkenners. Ik was ook nog een paar andere onafhankelijke bewijslijnen vergeten, blijkbaar. En dat er meerdere onafhankelijke bewijslijnen bestaan voor afzonderlijke onafhankelijke bewijslijnen, man, hoe dichtgetimmerd wil je bewijs hebben?
En dus, is het niet waar? Tol werkt nog gewoon in volle tevredenheid voor het IPCC? In de Telegraaflink (Daily Mail probeer ik te vermijden) staat trouwens dat het van De Morgen komt.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:02 schreef barthol het volgende:
De een komt met een artikel van De Telegraaf en de volgende met een artikel van de Daily Mail
Prima: hetzelfde nieuws, maar dan van de fanclub van de Democraten, NPR. NPR krijgt er van z'n eigen lezers van langs. Dissenters worden niet getolereerd!quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:02 schreef barthol het volgende:
De een komt met een artikel van De Telegraaf en de volgende met een artikel van de Daily Mail
Ga je het weer eens religieus benaderen, bron staat je niet aan dus dan maar de bron aanvallenquote:Op dinsdag 8 april 2014 15:02 schreef barthol het volgende:
De mensheid is pas 200.000 jaar oud in de 5.000.000.000 die de aarde oud isquote:Op maandag 31 maart 2014 07:37 schreef Evertjan het volgende:
de natuur zal het wel overleven de mensheid niet, maar dat zou alleen maar beter zijn voor de aarde
Maar, alle roddels en achterklap terzijde, ik mis nog steeds het inhoudelijke commentaar dat ons beloofd was. Komt dat nog als deze afleiding veer voorbij is, of volgt nog een erkenning dat beweringen van eigen kunnen misschien iets overdreven waren? Ben ik nou cynisch als ik denk dat alle onzin van dit topic in het volgende topic door dezelfde deelnemers wederom aan bod komt?quote:Professor Tol withdrew in September 2013 from the core writing team that produced the Summary for Policymakers. However he participated actively in the approval process for the Summary in March 2014 and agrees with the final wording on all statements related to the chapter on which he worked.
Daar gaat ondertussen de helft van dit topic over.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ga je het weer eens religieus benaderen, bron staat je niet aan dus dan maar de bron aanvallen
Ja dat is ook het vervelende aan dit soort discussies. Voorstanders die politieke compromissen zien als wetenschappelijke oplossingen en tegenstanders die de wetenschap helemaal niet accepteren.quote:Op dinsdag 8 april 2014 16:23 schreef cynicus het volgende:
[..]
Daar gaat ondertussen de helft van dit topic over.![]()
Heb je een voorbeeld van dat eerste?quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja dat is ook het vervelende aan dit soort discussies. Voorstanders die politieke compromissen zien als wetenschappelijke oplossingen en tegenstanders die de wetenschap helemaal niet accepteren.
Ik vroeg: Heb je een voorbeeld van dat eerste?quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja dat is ook het vervelende aan dit soort discussies. Voorstanders die politieke compromissen zien als wetenschappelijke oplossingen en tegenstanders die de wetenschap helemaal niet accepteren.
De enige reactie van barthol in dit topic waar jij op reageerde was:quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld barthol waar ik in eerste instantie op reageerde.
In deze post ziet barthol politieke oplossingen als wetenschappelijke oplossingen?quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:02 schreef barthol het volgende:
Volgens mijn bescheiden mening wachten wij hier nog steeds op wetenschappelijke bewijzen waarom het ipcc rapport niet zou kloppen. Ipv de subjectieve gevoelens van sommigen waarbij men hoog van de toren blaast maar op nog geen enkele manier aangetoond heeft dat het rapport nep wetenschap zou bedrijven.quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:20 schreef Chewie het volgende:
Kom op het is gewoon domweg de bron niet willen accepteren vanwege het standpunt.
En in dit topic staan genoeg aanhangers van deze theorie die zonder aarzeling het doemscenario in de OP aannemen, wat duidelijk een politieke uitspraak is maar zeker geen wetenschappelijke.
Precies en daarom klopt de eerste zin van Chewie ook:quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mijn bescheiden mening wachten wij hier nog steeds op wetenschappelijke bewijzen waarom het ipcc rapport niet zou kloppen. Ipv de subjectieve gevoelens van sommigen waarbij men hoog van de toren blaast maar op nog geen enkele manier aangetoond heeft dat het rapport nep wetenschap zou bedrijven.
Chewie, je mag best weten dat ik artikelen van de hand van David Rose in the Daily Mail niet meer als serieuze bron beschouw. En dat ik ook kritisch ben t.a.v. de journalistiek in o.a. de Telegraaf.quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld barthol waar ik in eerste instantie op reageerde.
En dat geldt ook voor creationisten die om die wetenschappelijke inzichten t.a.v. evolutie niet accepteren, en liever afgaan op wat de evolutie-sceptici en evolutie-ontkenners schrijven.quote:Op dinsdag 8 april 2014 18:18 schreef cynicus het volgende:
[..]
Precies en daarom klopt de eerste zin van Chewie ook:
Kom op het is gewoon domweg de bron niet willen accepteren vanwege het standpunt.
Dat geldt ook voor creationisten?quote:Op dinsdag 8 april 2014 19:56 schreef barthol het volgende:
[..]
En dat geldt ook voor creationisten die om die wetenschappelijke inzichten t.a.v. evolutie niet accepteren, en liever afgaan op wat de evolutie-sceptici en evolutie-ontkenners schrijven.
B.v. in answers in Genesis.
Niet eens met je kwalificatie "onwetenschappelijk vodje". Maar dat vergelijken.... te vaak als ik op Amerikaanse news sites (b.v. Yahoo news) een artikel over klimaatverandering lees en ik vervolgens kijk naar de reacties,zijn het wel dezelfde fox-kijkende teabaggers met hun "those damned stoopid libruls".en dezelfde antiwetenschappelijke drogredenen. Hoog aluhoedje gehalte ook.quote:Op dinsdag 8 april 2014 20:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor creationisten?
Vergelijk je nu mensen die dat onwetenschappelijke vodje van het IPCC bekritiseren met creationisten??
Je liegt en beschuldigt er maar op los, op dit soort troep ga ik niet meer in.quote:Op woensdag 9 april 2014 00:13 schreef Monolith het volgende:
Ach de redenaties van El_M zijn natuurlijk ook wel redelijk te vergelijken met die van creationisten. Eerst beweert hij dat het IPCC enkel uit politici bestaat en vervolgens komt hij met een artikel over een wetenschapper die de overige wetenschappers die betrokken zijn bij het IPCC beticht van kliekjesvorming.
Houd die bagger dan lekker daar. Ik ben geoloog en dus zowel geen creationist als geen believer in die gepropagandeerde hoax van AGW. Dat er creationisten zijn die AGW afwijzen maakt mij nergens creationist.quote:Op dinsdag 8 april 2014 22:55 schreef barthol het volgende:
[..]
Niet eens met je kwalificatie "onwetenschappelijk vodje". Maar dat vergelijken.... te vaak als ik op Amerikaanse news sites (b.v. Yahoo news) een artikel over klimaatverandering lees en ik vervolgens kijk naar de reacties,zijn het wel dezelfde fox-kijkende teabaggers met hun "those damned stoopid libruls".en dezelfde antiwetenschappelijke drogredenen. Hoog aluhoedje gehalte ook.
Voor mij is het dan soms een pot nat!!!
En niet alleen voor mij.
http://www.motherjones.co(...)eniers-joined-forces
Zowel de meest dramatische stijging als de meest conservatieve voorspelling komen niet overeen met de zwarte zigzaglijn, die de gemeten temperatuur aangeeft. Een model dat niet voorspellend werkt, is simpelweg een incorrect model. Per definitie.quote:Op woensdag 9 april 2014 01:36 schreef DarkSkywise het volgende:
Als je het grafiekje uit je post van 14:33 bedoelt... wat laat dat precies zien? (Behalve een blauw gebied, een rood gebied en dat het volgens GeenStijl een "meevaller" is?) Bij welk onderzoek hoort het?
Maar waar komt dat grafiekje zomaar vandaan en waarom zien we niet het vertrekpunt nog van de rode en en blauwe lijnen erbij staan. Het lijkt mijn een redelijk gekunsteld grafiekje. Je gelooft wel de zwarte grafieklijn ondanks dat veel van deze metingen natuurlijk ook uit proxies komen of interpolaties warenquote:Op woensdag 9 april 2014 01:40 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zowel de meest dramatische stijging als de meest conservatieve voorspelling komen niet overeen met de zwarte zigzaglijn, die de gemeten temperatuur aangeeft. Een model dat niet voorspellend werkt, is simpelweg een incorrect model. Per definitie.
Helaas ging een aanzienlijk deel van de 'discussie' nog steeds over WG1 i.p.v. WG2 en 3. Sterker nog, veel bediscussieerde zaken zijn zo basis dat het vreemd is dat het überhaupt nog heet bediscussieerd moet worden. En dat komt -mijns inziens- voor een groot deel omdat de conclusies van WG2 en 3 niet leuk gevonden worden vanwege hun noodzaak tot overheidsingrijpen, wat lijdt tot o.a. cognitieve dissonantie en zelfoverschatting.quote:Op woensdag 9 april 2014 13:35 schreef speknek het volgende:
Helemaal mee eens, gewoon WG2 en WG3 uit het IPCC snijden en we hebben deze discussie ook niet meer.
Ironisch genoeg is dit dezelfde redenatie als het stierenvechtertje: ik ben geoloog dus weet het beter, terwijl telkens weer aangetoond wordt dat zelfs basis kennis ontbreekt. Kennis in het ene (deel)vakgebied maakt iemand nog geen authoriteit in het andere vakgebied.quote:The area of human endeavor with the most experience and sophistication in dealing with feedbacks and analyzing complex systems is electrical engineering, and the most crucial and disputed aspects of understanding the climate system are the feedbacks.
Dat is ook het ironische aan dit hele debat. Mensen als El_m en LB gaan er prat op dat ze bepaalde kwalificaties hebben en gaan stuiteren als de vorm van kritiek die ze leveren wordt vergeleken met standaard creationistische riedeltjes, maar de vergelijkingen zijn overduidelijk. Men komt niet tot een inhoudelijke vorm van kritiek, maar komt met een artikeltje uit een sensatiekrant, ontkent basale, voltstrekt onomomstreden principes, gooit met YouTube filmpjes, hecht selectief enorm veel waarde aan CV's, enzovoort.quote:Op vrijdag 11 april 2014 11:44 schreef cynicus het volgende:
Ja, het stierenvechterje gaat ondanks alles gewoon door met zijn Gish Gallop, gaat niet in op voorgaande argumenten en erkent nooit dat hij het misschien fout had. Hem en andere ideologen met een vaste mening ga ik heus niet overtuigen met argumenten, daar ben ik me terdege van bewust.
Het IPCC is natuurlijk ook slechts een panel dat een literatuurreview doet en op basis daarvan een rapport samenstelt. Prima als je wilt stellen dat het IPCC een organisatie is waarin door politici een richting wordt bepaald en op basis daarvan een selectieve review wordt gedaan, maar dan moet je komen met inhoudelijke voorbeelden van relevant onderzoek dat stelselmatig genegeerd wordt. Ook zul je moeten verklaren waarom al die statements van wetenschappelijke organisaties ook allemaal selectief zouden zijn, in plaats van ze af te doen met 'wikipedia is geen betrouwbare bron' wanneer iemand een link naar een wikipedia pagina geef omdat die een handig overzicht van die statements bevat. De achterliggende organisatie komt inclusief bronvermelding gewoon netjes van de betreffende organisaties af.quote:Op vrijdag 11 april 2014 13:01 schreef cynicus het volgende:
Oh, ik ben het helemaal met je eens hoor dat er genoeg te discussiëren valt over 'impacts' en adaptatie- en mitigatie opties. Dat er discussie mogelijk is wil alleen niet zeggen dat je die rapporten maar moet schrappen (wat Speknek zei), die rapporten bieden juist een assessment van de discussie zoals die gevoerd wordt, en zijn de kern van de opdracht die het IPCC gekregen heeft.
Maar in dit topic komt men tot dusver niet verder dan simpelweg stellen dat het geïnformeerde assessment van de IPCC 'overdreven' is of de auteurs beïnvloed zijn door ideologie, politiek of subsidies. Dat is het gekke: de eigen situatie wordt geprojecteerd op anderen, inhoudelijk wordt er inderdaad niet gereageerd. Eigenlijk is dat ook niet verrassend; om een inhoudelijke discussie te kunnen voeren moet je eerst het nodige van het thema weten en dat het daar aan ontbreekt hebben we ruimschoots gezien.
Als je een theorie hebt, dan moet je dmv experimenten onomstotelijk aan kunnen tonen dat die theorie werkt. De hamvraag zou moeten zijn of MMGW gaat zorgen voor problemen die we niet zelf op kunnen lossen, bijvoorbeeld door de dijken te verhogen of door meer bomen te planten. Het IPCC heeft voor een andere vraagstelling gekozen. Zij probeert aan te tonen dat MMGW tot catastrofale problemen gaat zorgen, waarbij de gemiddelde temperatuur wordt genomen als de canary in the cole mine om aan te kunnen tonen dat er daadwerkelijk catastrofale problemen op zullen gaan treden. Is dat een zinvolle indicator? Heeft het zin om naar grafiekjes te turen die de gemiddelde temperatuur op aarde (menen) aan te tonen? BS-alert. Daarnaast focusseert men te veel op slechts een oplossing: forse reductie van de CO2 uitstoot, die alleen kan worden uitgevoerd door meer macht zal geven aan mensen die niet met die macht om kunnen gaan. Denk VN.quote:Op vrijdag 11 april 2014 13:01 schreef cynicus het volgende:
Oh, ik ben het helemaal met je eens hoor dat er genoeg te discussiëren valt over 'impacts' en adaptatie- en mitigatie opties. Dat er discussie mogelijk is wil alleen niet zeggen dat je die rapporten maar moet schrappen (wat Speknek zei), die rapporten bieden juist een assessment van de discussie zoals die gevoerd wordt, en zijn de kern van de opdracht die het IPCC gekregen heeft.
Maar in dit topic komt men tot dusver niet verder dan simpelweg stellen dat het geïnformeerde assessment van de IPCC 'overdreven' is of de auteurs beïnvloed zijn door ideologie, politiek of subsidies. Dat is het gekke: de eigen situatie wordt geprojecteerd op anderen, inhoudelijk wordt er inderdaad niet gereageerd. Eigenlijk is dat ook niet verrassend; om een inhoudelijke discussie te kunnen voeren moet je eerst het nodige van het thema weten en dat het daar aan ontbreekt hebben we ruimschoots gezien.
De evolutietheorie is dus onzin volgens jou?quote:Op vrijdag 11 april 2014 15:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als je een theorie hebt, dan moet je dmv experimenten onomstotelijk aan kunnen tonen dat die theorie werkt.
Dan kunnen we de meeste modellen wel bij het oud vuil zetten, want zoals jij ook wel weet zitten er bij de meeste modellen wel simplificaties en aannames, die bij lang genoeg data in het model stoppen vanzelf een flinke afwijking gaan opleveren.quote:Op vrijdag 11 april 2014 15:15 schreef El_Matador het volgende:
Een model dat niet klopt met de werkelijkheid is simpelweg een verkeerd model.
Waar worden deze periodes dan ontkent? Jij komt met wat cherry picking aan, waarbij het ook nog eens lokale warmere periodes kunnen zijn die globaal weinig effect op het klimaat hebben gehad.quote:Overigens worden de pre-industriële revolutie warme periodes als de vroege Middeleeuwen en de Romeinse periode (warmer dan nu, ondanks al dat "foute" CO2) gewoon ontkend hier. En dat zijn nog maar recente schommelingen.
Het gaat dan ook om de voorspellende werking, die van geen kanten klopt. Elke meteoroloog, beursanalyst of aardemodelleerder (yo) zou direct ontslagen worden. Waarom krijgt het IPCC zoveel krediet?quote:Op vrijdag 11 april 2014 16:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kunnen we de meeste modellen wel bij het oud vuil zetten, want zoals jij ook wel weet zitten er bij de meeste modellen wel simplificaties en aannames, die bij lang genoeg data in het model stoppen vanzelf een flinke afwijking gaan opleveren.
Ik kom niet met "wat cherry-picking", maar als "het ergste nog moet komen" (wat werkelijk nergens uit blijkt) en dat "ergste" is minder dan 800 jaar geleden, dan dienen die IPCC'ers te verklaren waarom het zo warm was vroeger?quote:Waar worden deze periodes dan ontkent? Jij komt met wat cherry picking aan, waarbij het ook nog eens lokale warmere periodes kunnen zijn die globaal weinig effect op het klimaat hebben gehad.
http://www.skepticalscien(...)iod-intermediate.htm
Het IPCC zoveel krediet, dat zie ik niet zo, het wordt nogal flink afgezeken door een bepaalde subpopulatie, verder boeit 80% tot 90% van de aardebewoners het IPCC voor geen meter.quote:Op vrijdag 11 april 2014 16:28 schreef El_Matador het volgende:
Het gaat dan ook om de voorspellende werking, die van geen kanten klopt. Elke meteoroloog, beursanalyst of aardemodelleerder (yo) zou direct ontslagen worden. Waarom krijgt het IPCC zoveel krediet?
Het ergste moet nog komen zal altijd waar blijken dat is gewoon een loze uitspraak. Bij een flinke komeetinslag hebben we het ergste wel te pakken. Aangezien we de geschiedenis van de aarde en inslagen ook redelijk inzichtelijk hebben zal dat het ergste kunnen zijn wat de mensheid kan overkomen.quote:Ik kom niet met "wat cherry-picking", maar als "het ergste nog moet komen" (wat werkelijk nergens uit blijkt) en dat "ergste" is minder dan 800 jaar geleden, dan dienen die IPCC'ers te verklaren waarom het zo warm was vroeger?
Lokaal is waar, maar het is ook waar dat de noordelijke hemisfeer veel meer land heeft dan de zuidelijke, en er simpelweg geen data is van de zuidelijke helft (was nog niet "ontdekt"), behalve uit indirecte metingen.
quote:Op vrijdag 11 april 2014 15:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als je een theorie hebt, dan moet je dmv experimenten onomstotelijk aan kunnen tonen dat die theorie werkt.
Beide heren trappen in een fallacie, of zetten een stroman argument op. Misschien dat de lessen wetenschapsfilosofie te lang geleden zijn en men vergeten is dat de verkorte Popper niet het begin en einde is van de definitie van wetenschap? Misschien zouden jullie je eens moeten verdiepen in hoe complex systems science werkt?quote:Op vrijdag 11 april 2014 15:15 schreef El_Matador het volgende:
Een model dat niet klopt met de werkelijkheid is simpelweg een verkeerd model.
Hehe, eindelijk gaat het over adaptie en mitigatie. Maar jammer genoeg stopt het direct weer.quote:Op vrijdag 11 april 2014 15:00 schreef Lyrebird het volgende:
De hamvraag zou moeten zijn of MMGW gaat zorgen voor problemen die we niet zelf op kunnen lossen, bijvoorbeeld door de dijken te verhogen of door meer bomen te planten.
Sorry hoor, dit is de zoveelste onzin waaruit blijkt dat je nog nooit een rapport van het IPCC hebt gelezen, laat staan de samenvatting. Doe je dat in je normale werk ook, ongeinformeerd blaten?quote:Het IPCC heeft voor een andere vraagstelling gekozen. Zij probeert aan te tonen dat MMGW tot catastrofale problemen gaat zorgen, waarbij de gemiddelde temperatuur wordt genomen als de canary in the cole mine om aan te kunnen tonen dat er daadwerkelijk catastrofale problemen op zullen gaan treden. Is dat een zinvolle indicator?
Je BS-detector gaat niet af, je BS-generator gaat al pagina's lang af.quote:Heeft het zin om naar grafiekjes te turen die de gemiddelde temperatuur op aarde (menen) aan te tonen? BS-alert.
Wederom, lees eens een rapport. WGIII bijvoorbeeld.quote:Daarnaast focusseert men te veel op slechts een oplossing: forse reductie van de CO2 uitstoot,
Alu hoedje alert!quote:die alleen kan worden uitgevoerd door meer macht zal geven aan mensen die niet met die macht om kunnen gaan. Denk VN. Om een antwoord te geven op die vraag, wordt door wetenschappers gebruik gemaakt van complexe modellen, die niet complex genoeg zijn om die vraag te kunnen beantwoorden.
Waarom denk je dat er decennia voorbij gingen voordat er aan de bel getrokken werd? Waarom denk je dat er diverse nationale en internationale assessment rapporten gemaakt worden? Waarom staan in die rapporten overal haken en ogen en kwantificaties van het vertrouwen in de kennis? Omdat men juist zorgvuldig wil zijn.quote:Een beetje wetenschapper is uitermate voorzichtig met het doen van conclusies.
Ja, individuele onderzoeken of Youtube filmpjes van elektrotechnici moet je nooit zomaar als de waarheid aannemen, daarom doet o.a. het IPCC ook een assessment van alle belangrijkste literatuur en de diverse onafhankelijke bewijslijnen.quote:Wat ik heb geleerd van 20 jaar wetenschap is dat je voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies uit data. Ik heb meerdere carrieres een flinke knauw zien krijgen, omdat men er van overtuigd was dat een bepaald fenomeen bestond. Stonden mensen naar wat ruis te wijzen, en dan moesten wij geloven dat A bestond. Kan me nog een presentatie van iemand van Yale herinneren, die zijn verhaal in fractals had verpakt. Een zeer gewaardeerde collega fluisterde na 3 zinnen bull shit. Als je maar vaak genoeg wordt blootgesteld aan dit soort presentaties, krijg je als toeschouwer een 6e zintuig voor BS.
Maar je kiest toch voor de amateurs i.p.v. het overgrote meerderheid van de klimaatwetenschap, ondanks dat je er zelf al achter bent dat die amateurs meer BS uiten. Is dat wel rationeel? Ondermeer de enorme hoeveelheid BS van klimaatsceptici was voor mij juist de reden om de wetenschap te gaan vertrouwen. Hoe meer skeptische claims je zelf tot in detail uitzoekt, hoe meer je erachter komt hoe weinig serieus de hun discussieniveau en hoe enorm groot de berg bewijs aan de kant van de wetenschap werkelijk is.quote:Ik zie aan beide kanten van de wetenschappelijke discussie een fikse lading BS. Aan 'mijn' kant zie ik meer BS dan aan jouw kant, maar dat kan komen omdat mijn kant het moet doen met goedwillende amateurs, terwijl jouw kant het kan doen met miljarden aan onderzoeksgelden.
Vrijwel nergens wordt zoveel moeite gedaan om modellen te verifiëren en zijn modellen zo kritisch bekeken als in de klimaatwetenschap. Google Scholar geeft bijna 600.000 hits op "climate model validation". Lees de eerste link en de links daarin, er gaat ongetwijfeld een wereld voor je open.quote:Desalnietemin slaat mijn BS-meter wijd uit als ik mensen over modellen hoor praten. In mijn hele wetenschappelijke carrière heb ik nog nooit mensen zo veel waarde zien hechten aan een model.
Waarom denk je dat dit niet bij klimaatmodellen gebeurt? Zie mijn vorige twee links. Zo moeilijk is het toch niet om een bewering te checken voordat je die post?quote:Zoiets wordt in de fysica als een handig hulpmiddel gezien, maar niet iets om een conclusie mee te trekken, zonder dat je het model eens op meerdere manieren flink door de mangel hebt gehaald.
Je wil dus geen bewijzen aannemen van de experts terwijl je zelf aangeeft geen expert te zijn, alleen omdat je 'denkt' dat de modellen geen nuttige informatie geven. Niet echt rationeel maar dat past bij cognitieve dissonantie.quote:Nu zul je mij vast verwijzen naar een FAQ of een realclimate.org pagina, waarin onomstotelijk wordt aangetoond dat die modellen iedere verandering in het klimaat van de afgelopen jaren op iedere plaats op aarde tot in de details hebben voorspeld, maar ik ga die discussie niet aan, omdat ik geen climate scientist ben.
Tja, we hebben het over wetenschap toch? Of wil je graag dat we op het niveau van Erich von Däniken verder gaan? Je kan inderdaad het merendeel van de wetenschappelijke kennis op dit gebied overboord gooien en je vingers in je oren stoppen en heel hard lalalalala roepen. De vraag is of het slim is, denk ook maar eens aan Sylvia Millecam/Jomanda.quote:Dat is ook een beetje het probleem van deze discussie: die moet en zal op jouw helft gespeeld moeten worden, omdat jij ons met FAQs om de oren kunt slaan.
Omdat je je er niet in verdiept hebt en omdat je geen probleem wilt erkennen dat mogelijk een wereldwijde gecoördineerde aanpak nodig heeft?quote:Daar heb ik helemaal geen zin in. Ik ben pragmatisch ingesteld, zie graag oplossingen voor problemen. Maar A) dat we een probleem hebben is volgens mij nog niet aangetoond
Eh, het aanpakken van de grootste veroorzaker raakt kant nog wal? Naast dat reduceren van fossiel brandstofverbruik nog tal van andere millieu-, gezondheid- en veiligheidsvoordelen biedt?quote:en B) de voorgestelde oplossingen raken kant nog wal. Waar begin je dan de discussie?
Niet dat we deze discussie al niet eerder gevoerd hebben of dat ik denk wat nieuws te ga leren maar nu ben ik toch weer benieuwd. Heb jij ondertussen wel rechtstreekse metingen van het noordelijk halfrond uit de Romeinse tijd of de vroege Middeleeuwen? Waaruit blijkt volgens jou dat deze periodes warmer waren dan nu?quote:Op vrijdag 11 april 2014 16:28 schreef El_Matador het volgende:
Lokaal is waar, maar het is ook waar dat de noordelijke hemisfeer veel meer land heeft dan de zuidelijke, en er simpelweg geen data is van de zuidelijke helft (was nog niet "ontdekt"), behalve uit indirecte metingen.
Ben je serieus?? De hoeveelheid historische bronnen is eindeloos; de wijnbouw in Engeland, de in de huidige permafrost begraven Vikingen op Groenland (waarom heet dat eiland zo, denk je?quote:Op vrijdag 11 april 2014 18:17 schreef cynicus het volgende:
Heb jij ondertussen wel rechtstreekse metingen van het noordelijk halfrond uit de Romeinse tijd of de vroege Middeleeuwen? Waaruit blijkt volgens jou dat deze periodes warmer waren dan nu?
Dat ons huidige "warme" klimaat:quote:En, stel nou dat die periodes warmer waren, wat zegt dat over onze kennis van hoe het klimaat werkt?
WTF héb je het over man?quote:Gish Gallop.
Wijnbouw in Engeland is er altijd geweest, Groenland heet niet Groenland omdat het er groen is of ooit was en ik ben erg benieuwd welke in de groenlandse permafrost begraven Vikingen jij op doelt. Hier zijn namelijk al erg veel onjuistheden over verteld. Leuk ook dat je de zonnecyclus erbij haalt. De zon presteert namelijk al jaren ronduit zwak en toch behoort globaal bijna ieder jaar steevast bij de warmste ooit gemeten. Leuk ook dat je el nino noemt. Zijn zusje moet zorgen voor het tegenovergestelde effect. Een kouder jaar. Maar toch was de laatste jaar waarin zij van zich liet horen óók al een te warm jaar. Zoveel onjuisthedenquote:Op dinsdag 15 april 2014 03:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ben je serieus?? De hoeveelheid historische bronnen is eindeloos; de wijnbouw in Engeland, de in de huidige permafrost begraven Vikingen op Groenland (waarom heet dat eiland zo, denk je?), schilderijen, dagboeken, historische verslagen, etc.
[..]
Dat ons huidige "warme" klimaat:
• niet zo warm is
• niet globaal door mensen wordt beinvloed
• we niet tegen windmolens moeten vechten, maar gewoon omgaan met mogelijke klimaatveranderingen, die altijd plaatsvinden en verergerd plaats kunnen vinden door volkomen natuurlijke oorzaken als zonne-activiteit, heftige vulkaanuitbarstingen en spontane ontgassingen op Aarde zelf. In mijn eerste lange stuk staat genoeg informatie hierover.
El Niño is bovendien vele malen belangrijker voor regionale klimaten dan welk miljoenste deel CO2 dan ook, waar volkomen ontoepasbare "forcings" worden verondersteld.
[..]
WTF héb je het over man?
Ah, de bekende Groenlandfout die je vaak ziet in discussies als deze. Niet weten waarom Groenland Groenland heet maar het wel als argument gebruiken:quote:Op dinsdag 15 april 2014 03:20 schreef El_Matador het volgende:
Ben je serieus?? De hoeveelheid historische bronnen is eindeloos; de wijnbouw in Engeland, de in de huidige permafrost begraven Vikingen op Groenland (waarom heet dat eiland zo, denk je?), schilderijen, dagboeken, historische verslagen, etc.
Daar was ik al bang voor. Dit is uiteraard een logische denkfout in oorzaak en gevolg redenatie in de orde van: vroeger waren er al bosbranden dus kunnen mensen geen oorzaak zijn voor bosbranden. Het is de stierenvechter al vaker uitgelegd waar de denkfout zit maar wederom blijkt de ontkenning sterker is dan de rationale.quote:niet globaal door mensen wordt beinvloed
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |