Zeg je nu dat er wel een causaal verband is?quote:Op woensdag 2 april 2014 12:20 schreef cynicus het volgende:
Ah, het al talloze malen herhaalde 'correlatie != causatie' argument.
Het verschil is dat mijn 'feitjes' op bekende fysica en chemie zijn gebaseerd en als zodanig uitgebreid gedocumenteerd in de wetenschappelijke literatuur. De fysica en chemie voorspelde de opwarming als gevolg van CO2 uitstoot al in de 18e eeuw (causaliteit) en de metingen toonden later de correlatie aan.
Sorry hoor, maar dit klopt simpelweg niet. China stoot bij lange na niet de helft van de CO2 op de wereld uit. Zo ziet onze Co2 uitstoot per land en per hoofd van de bevolking er uit:quote:Op woensdag 2 april 2014 11:18 schreef Oud_student het volgende:
Stel dat het IPCC gelijk heeft, wat ga je er dan concreet aan doen?
We kunnen in Nederland wel tegen heel veel geld en heel veel risico CO2 onder de grond stoppen of gaan handelen in CO2 opties, maar dat haalt natuurlijk niets uit.
Meer dan de helft van de CO2 uitstoot door mensen gebeurt in China
[ afbeelding ]
Merk op de hockeystick vormige grafiek![]()
De plannen in China zijn nog voortvarender
1. Het totaal aan bewezen steenkoolreserves in China wordt geschat op 114,5 miljard ton
2. Men investeert in spoorlijnen en capaciteits uitbreiding van de winning
[..]
Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijnbouw_in_China
Als ik klimaatwetenschapper zou zijn en werkelijk geloofde in deze onderzoeksresultaten, dan zou ik alle energie (CO2 vrij natuurlijk) gebruiken om dit Chinese probleem op te lossen.
En al het onderzoeksgeld kan dan veel beter besteed worden voor het ontwikkelen van hernieuwbare energiebronnen
Nee, het verschil tussen jou en mij is dat ik het niet beter denk te weten dan diegenen die dagelijks dit onderwerp bestuderen en er in de literatuur met hun collega's over discussiëren. Zonder zeer diepgaande kennis van het betreffende onderwerp kun je niet op basis van een paar bevooroordeelde vage argumenten -zoals we die jou de hele tijd zien gebruiken- spreken van echte skepsis.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:22 schreef Lyrebird het volgende:
Ik loop er niet voor weg dat mijn normen en waarden mij motiveren om aan deze discussie deel te nemen. Als ik ergens mensen self righteous people bezig zie, die geen enkele twijfel kennen, terwijl de gebruikte methodes genoeg redenen geven tot skepticisme, dan meng ik me in de discussie.
Pas op, daar gaat je ideologie weer.quote:Als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is, dan zie je dat het hier gaat om ammunitie om de grootste greep in publieke middelen sinds WO2 te nemen.
Joseph Mengele was ook een wetenschapper. Maakt dat zijn uitspraken die -net als nu- volledig politiek waren ineens tot waarheid? Ook als "de grote meerderheid van de wetenschappers" achter hem staat (zoals in nazi-Duitsland ook vermoedelijk het geval was)?quote:Op woensdag 2 april 2014 13:56 schreef Oud_student het volgende:
[..]
"de wetenschap" is een ideaalbeeld: objectief, waardevrij etc
Wetenschappers zijn mensen en als er ook nog bemoeienis is vanuit de politiek, dan zijn ook deze mensen tot alles in staat. (er zijn genoeg voorbeelden bekend)
Zeg je nu dat die er niet zou zijn?quote:Op woensdag 2 april 2014 14:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zeg je nu dat er wel een causaal verband is?
Nee, Wikipedia is matig betrouwbaar, zeker op dit vlak omdat er geen eerlijke verdeling is; het presenteert het IPCC-idee als feit en tegenbeweringen worden onder "conspiracy theories" gegooid.quote:Op woensdag 2 april 2014 10:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom klopt dat dan precies niet? Is dit Wikipedia artikel volledig verzonnen volgens jou?
Ik erken dat ik niet alles weet, dat is juist iets heel anders. Ik waarschuw juist voor mensen die "de waarheid" claimen.quote:Op woensdag 2 april 2014 10:32 schreef cynicus het volgende:
Het verbaasd me niks dat iemand, die al jaren ondanks alle aangedragen informatie laat zien een star geloof in zijn eigen gelijk te hebben, ook nog eens in denial is over het banale feit dat er vele duizenden wetenschappers zijn die zich met het de diverse aspecten van het klimaat bezig houden en dat die gezamenlijk misschien wat meer weten over dit onderwerp dan hij.
...
Het is duidelijk voor eenieder die objectief de feiten weegt dat het stierenvechterje in al zijn ontkenning zover met z'n kop in het zand zit dat die er (heel toepasselijk) bij Australie weer uit komt. Voer voor psychologen.
Oh jee, het volgende stroman argument. Man, denk eens na.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Joseph Mengele was ook een wetenschapper. Maakt dat zijn uitspraken die -net als nu- volledig politiek waren ineens tot waarheid? Ook als "de grote meerderheid van de wetenschappers" achter hem staat (zoals in nazi-Duitsland ook vermoedelijk het geval was)?
Degenen die beweren dat er AGW plaatsvindt zeggen impliciet van wel.
Niet op de manier van die huiskamerfysica. Daar is het Systeem Aarde vele malen te complex voor. En ja, dat bestudeer ik dagelijks, dank je. De Aarde is geen broeikas die je even wat lager kan zetten.quote:
Het is geen stroman, het is een vergelijking. Een ernstige, dat ben ik met je eens. Het laat het politiseren van wetenschap zien. Tegenwoordig is men daar veel gewiekster in.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:43 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oh jee, het volgende stroman argument. Man, denk eens na.![]()
Is de Godwin al vergeven in dit topic?
Oh, is dit nu een claim op authoriteit? Van diegene die zelfs basis zaken niet weet?quote:Op woensdag 2 april 2014 14:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Niet op de manier van die huiskamerfysica. Daar is het Systeem Aarde vele malen te complex voor. En ja, dat bestudeer ik dagelijks, dank je.
Stroman nummer zoveel. De term broeikas is misplaatst, dat weet iedereen die serieus is.quote:De Aarde is geen broeikas die je even wat lager kan zetten.
Het is niet "buiten mijn vakgebied", het is een onderdeel ervan. Je kunt het Systeem Aarde niet reduceren tot "wij stoten CO2 uit, dus warmt de Aarde als geheel op". De Aarde zelf produceert enorme hoeveelheden CO2 (en verbruikt die in de biosfeer, hoort ook nog bij het Systeem Aarde).quote:Op woensdag 2 april 2014 15:05 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oh, is dit nu een claim op authoriteit? Van diegene die zelfs basis zaken niet weet?![]()
Ik wil best geloven dat je iets met geologie doet (zat je niet in de olie industrie ofzo?) en dat je daarvan veel weet, maar dat maakt je nog lang geen expert op het gebied van klimaat. Ik verwijs nogmaals naar voorbeelden van Nobelprijswinnaars die buiten hun vakgebied ook meenden experts te zijn en daarmee hard op hun bek gingen. Het is een bekende valkuil, trap er niet in.
[..]
Stroman nummer zoveel. De term broeikas is misplaatst, dat weet iedereen die serieus is.
Het broeikseffect daarentegen bestaat en een sterker broeikaseffect -aangenomen dat de andere forcings zoals de zon constant zijn- betekend een warmere aarde. Dat is basis fysica, zowel qua theorie als praktijkmetingen, die al decennia lang algemeen geaccepteerd is (behalve door enkele buitenbeentjes zoals elk vakgebied wel buitenbeentjes heeft).
Begin hier maar eens met lezen (ik link dit vergeefs, dat weet ik ook wel) want het Working Group 1 rapport heb je ook nog nooit gelezen.
Je wilt graag dat klimaatwetenschappers wat minder arrogant doen maar misschien moet je eerst even bij jezelf beginnen. Je claimt dus wel degelijk authoriteit maar hebt helaas maar een half idee hoe het werkt.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is niet "buiten mijn vakgebied", het is een onderdeel ervan. Je kunt het Systeem Aarde niet reduceren tot "wij stoten CO2 uit, dus warmt de Aarde als geheel op". De Aarde zelf produceert enorme hoeveelheden CO2 (en verbruikt die in de biosfeer, hoort ook nog bij het Systeem Aarde).
Hier staat een misterie. Modellen zijn niet voorspellend omdat de temperatuur stijgt en daalt?quote:Nogmaals; er is geen enkel voorspellend model door het IPCC gepresenteerd, want de temperatuur daalt en stijgt (de stijgingen worden zelfs met een vergelijkbare rate geobserveerd).
Noem er eens een, met link naar de bron.quote:Basisfysica kun je gebruiken inderdaad. Het geheel reduceren en doemscenario's presenteren (die niet uitgekomen zijn!) heeft daar niks mee te maken.
Stroman nummer zoveel +1. Dit is niet wat de klimaatwetenschap zegt. Je zet jezelf voor aap met dit soort zelfverzonnen alarmisme.quote:Vandaar de dramatische claim nu: "het is nog niet gebeurd, maar die klimatologische collaps staat voor de deur, snel geef veel geld aan CO2-handelaren, voor het te laat is!11!!!!!!11!!"
Nee, dat is geen serieuze wetenschap.
Kun jij bewijzen dat het niks helpt?quote:Daarbij; kun jij bewijzen hoeveel graden de Aarde globaal afkoelt/minder opwarmt door de opslag van CO2?
Uit jouw Wikipedia-link:quote:Op woensdag 2 april 2014 15:53 schreef cynicus het volgende:
[..]
Je wilt graag dat klimaatwetenschappers wat minder arrogant doen maar misschien moet je eerst even bij jezelf beginnen. Je claimt dus wel degelijk authoriteit maar hebt helaas maar een half idee hoe het werkt.
Ja, de natuurlijke uitwisselingen tussen de diverse reservoirs van koolstof (oceaan, atmosfeer en biosfeer) zijn groot maar vrijwel in balans. Dat blijkt ondermeer uit de atmosferische CO2 historie van de aarde die op tijdschalen van honderden en enkele duizenden jaren verrassend constant is. Zie het als je bankrekening: er komt een boel geld binnen en er gaat een boel geld uit, de balans blijft vrijwel hetzelfde. Totdat je vrouw ook gaat verdienen, dan loopt de balans ineens op.
De afgelopen honderdduizenden jaren is het CO2 niveau tussen circa 180 en 300 ppmv gebleven. Nu schieten we als een raket door de 400 ppmv heen en als we met BAU doorgaan gaan de de 700-800 ppmv eind deze eeuw wel halen.
Zoals ik eerder al schreef, er zijn diverse onafhankelijke bewijslijnen die aantonen dat de geobserveerde CO2 stijging door menselijk handelen komt. Je hebt tot dusver gefaald om ook maar enig solide argument (met link) aan te halen die al deze bewijslijnen ontkracht.
De modellen voorspelden allemaal (drastische) temperatuursstijgingen. Die zijn niet gemeten, wel lichte dalingen en iets sterkere stijgingen.quote:Hier staat een misterie. Modellen zijn niet voorspellend omdat de temperatuur stijgt en daalt?
Nee, uiteraard niet, maar dat is onze taak ook helemaal niet. Als beschouwer en ontvanger van een "steen gehouwen wetenschap", moeten ZIJ dat bewijzen, niet ik.quote:Kun jij bewijzen dat het niks helpt?
Nee, inderdaad, precies mijn punt. Klimaatwetenschappers zijn geen domme lui, die presenteren hun bevindingen met nette ranges en onzekerheden. Het is het IPCC dat dat misbruikt (heeft) en tot politiek doel verheven. Zonder discussie, want die 97% he?quote:Stroman nummer zoveel +1. Dit is niet wat de klimaatwetenschap zegt. Je zet jezelf voor aap met dit soort zelfverzonnen alarmisme.
Wikipedia is betrouwbaar als het strookt met jouw opvattingen. Zo niet, dan is het niet betrouwbaar. Maar als de opvattingen zo drastisch zijn veranderd, dan zou je dat moeten zien in statements van bijvoorbeeld de wetenschappelijke academies, niet waar? Of hebben ze er bij de NAS, RS, enzovoort ook al geen kaas van gegeten?quote:Op woensdag 2 april 2014 14:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, Wikipedia is matig betrouwbaar, zeker op dit vlak omdat er geen eerlijke verdeling is; het presenteert het IPCC-idee als feit en tegenbeweringen worden onder "conspiracy theories" gegooid.
Die eerste poll was precies in de warme periode van 1993-2003. Ik ben wel benieuwd naar een eerlijke survey van 2003-2014. Dat gaat al een heel ander beeld geven.
PNASquote:Expert credibility in climate change
Although preliminary estimates from published literature and expert surveys suggest striking agreement among climate scientists on the tenets of anthropogenic climate change (ACC), the American public expresses substantial doubt about both the anthropogenic cause and the level of scientific agreement underpinning ACC. Abroad analysis of the climate scientist community itself, the distribution of credibility of dissenting researchers relative to agreeing researchers, and the level of agreement among top climate experts has not been conducted and would inform future ACC discussions. Here, we use an extensive dataset of 1,372 climate researchers and their publication and citation data to show that ( i)97–98% of the climate researchers most actively publishing in the field support the tenets of ACC outlined by the Intergovernmental Panel on Climate Change, and (ii) the relative climate expertise and scientific prominence of the researchers unconvinced of ACC are substantially below that of the convinced researchers.
Ja hoor in een discussie over global warming zelfs een godwin maken.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Joseph Mengele was ook een wetenschapper. Maakt dat zijn uitspraken die -net als nu- volledig politiek waren ineens tot waarheid? Ook als "de grote meerderheid van de wetenschappers" achter hem staat (zoals in nazi-Duitsland ook vermoedelijk het geval was)?
Degenen die beweren dat er AGW plaatsvindt zeggen impliciet van wel.
In een van de verslagen van het IPCC worden de co2 sinks heus wel genoemd (ik kan me niet voorstellen dat ze dat niet doen als ik zelfs al van het bestaan weet) , lees ze eens door ipv jezelf wel erg te laten kennen en zulke onnozele vragen hier neer te plempen. En dan is mijn vakgebied werktuigbouwkunde zonder al die raakvlakken die jij wel pretendeert te hebben met de klimatologie.quote:Op woensdag 2 april 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:
Iemand zei in dit topic "de gestegen CO2 is ongeveer de helft van wat de mensheid uitstoot". Ik kan het niet narekenen, want geen gegevens, maar als dat waar is, dan weten we dus helemaal niet hoe die CO2-cyclus werkt, want waar blijft die andere helft van de uitstoot? Die is niet zichtbaar in de stijging? Hoe kan dat?
Geen range? hmm, misschien ligt het aan mijn ogen.... Had je liever een stippellijn gewild? Of een plusjes en minnetjes lijn?quote:Op woensdag 2 april 2014 16:00 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Uit jouw Wikipedia-link:
[ afbeelding ]
A - dit is een volkomen onwetenschappelijk plaatje. Geen ranges, geen error bars, niets. Een dikke vaste lijn over de afgelopen honderdduizenden jaren
Je bent alweer vergeten dat die conclusie volgt uit diverse onafhankelijke bewijslijnen. De inzet trekt dus geen conclusie maar geeft die alleen maar weer.quote:B - die inzetgewoon een conclusie trekken en die als feit presenteren. Wederom; onwetenschappelijk
En we gaan weer verder met de Gish Gallop, ditmaal met nr 49. Direct gevolgd door het zoveelste stroman argument over het IPCC.quote:De Aarde heeft veel meer CO2 gehad in het verleden (ja, door middel van proxys geschat -wat ik ook zei, ik stelde niet dat het 59,6228 miljoen jaar geleden 1928,45 ppm was, wat het IPCC wel doet met oudere gegevens) en dat kan de Aarde prima aan.
Ik dacht dat jij van jezelf vond dat je er zoveel van wist? De andere helft is opgenomen door oceanen en biosfeer. Voor deze vraag (en vele andere) verwijs ik naar de FAQ.quote:Iemand zei in dit topic "de gestegen CO2 is ongeveer de helft van wat de mensheid uitstoot". Ik kan het niet narekenen, want geen gegevens, maar als dat waar is, dan weten we dus helemaal niet hoe die CO2-cyclus werkt, want waar blijft die andere helft van de uitstoot? Die is niet zichtbaar in de stijging? Hoe kan dat?
Flauwekul en geen onderbouwing (link).quote:De modellen voorspelden allemaal (drastische) temperatuursstijgingen. Die zijn niet gemeten, wel lichte dalingen en iets sterkere stijgingen.
Wederom een stroman argument, kap daar nou eens mee.quote:Nee, uiteraard niet, maar dat is onze taak ook helemaal niet. Als beschouwer en ontvanger van een "steen gehouwen wetenschap", moeten ZIJ dat bewijzen, niet ik.
Meer onwetendheid van het stierenvechtertje over hoe het IPCC werkt.quote:Nee, inderdaad, precies mijn punt. Klimaatwetenschappers zijn geen domme lui, die presenteren hun bevindingen met nette ranges en onzekerheden. Het is het IPCC dat dat misbruikt (heeft) en tot politiek doel verheven. Zonder discussie, want die 97% he?
Hopenlijk komt de kwaliteit ditmaal boven het vriespunt maar ik houd m'n hart vast.quote:Rest vanavond.
Het is héél erg dichtgetimmerd bewijs. Heel solide argumenten. En bovenop het verhaal van Pieter Tans (die zijn nederlandse accent nog steeds niet is kwijtgeraakt) met alle bewijslijnen komt het aanvullende bewijs van Ralph Keeling t.a.v. atmosferische zuurstof.quote:Op woensdag 2 april 2014 17:22 schreef cynicus het volgende:
Edit:
Pieter Tans, hoewel niet echt prettig om naar te luisteren, legt de leugen terug in de mond van de ontkenners. Ik was ook nog een paar andere onafhankelijke bewijslijnen vergeten, blijkbaar. En dat er meerdere onafhankelijke bewijslijnen bestaan voor afzonderlijke onafhankelijke bewijslijnen, man, hoe dichtgetimmerd wil je bewijs hebben?
En dus, is het niet waar? Tol werkt nog gewoon in volle tevredenheid voor het IPCC? In de Telegraaflink (Daily Mail probeer ik te vermijden) staat trouwens dat het van De Morgen komt.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:02 schreef barthol het volgende:
De een komt met een artikel van De Telegraaf en de volgende met een artikel van de Daily Mail
Prima: hetzelfde nieuws, maar dan van de fanclub van de Democraten, NPR. NPR krijgt er van z'n eigen lezers van langs. Dissenters worden niet getolereerd!quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:02 schreef barthol het volgende:
De een komt met een artikel van De Telegraaf en de volgende met een artikel van de Daily Mail
Ga je het weer eens religieus benaderen, bron staat je niet aan dus dan maar de bron aanvallenquote:Op dinsdag 8 april 2014 15:02 schreef barthol het volgende:
De mensheid is pas 200.000 jaar oud in de 5.000.000.000 die de aarde oud isquote:Op maandag 31 maart 2014 07:37 schreef Evertjan het volgende:
de natuur zal het wel overleven de mensheid niet, maar dat zou alleen maar beter zijn voor de aarde
Maar, alle roddels en achterklap terzijde, ik mis nog steeds het inhoudelijke commentaar dat ons beloofd was. Komt dat nog als deze afleiding veer voorbij is, of volgt nog een erkenning dat beweringen van eigen kunnen misschien iets overdreven waren? Ben ik nou cynisch als ik denk dat alle onzin van dit topic in het volgende topic door dezelfde deelnemers wederom aan bod komt?quote:Professor Tol withdrew in September 2013 from the core writing team that produced the Summary for Policymakers. However he participated actively in the approval process for the Summary in March 2014 and agrees with the final wording on all statements related to the chapter on which he worked.
Daar gaat ondertussen de helft van dit topic over.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ga je het weer eens religieus benaderen, bron staat je niet aan dus dan maar de bron aanvallen
Ja dat is ook het vervelende aan dit soort discussies. Voorstanders die politieke compromissen zien als wetenschappelijke oplossingen en tegenstanders die de wetenschap helemaal niet accepteren.quote:Op dinsdag 8 april 2014 16:23 schreef cynicus het volgende:
[..]
Daar gaat ondertussen de helft van dit topic over.![]()
Heb je een voorbeeld van dat eerste?quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja dat is ook het vervelende aan dit soort discussies. Voorstanders die politieke compromissen zien als wetenschappelijke oplossingen en tegenstanders die de wetenschap helemaal niet accepteren.
Ik vroeg: Heb je een voorbeeld van dat eerste?quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:04 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja dat is ook het vervelende aan dit soort discussies. Voorstanders die politieke compromissen zien als wetenschappelijke oplossingen en tegenstanders die de wetenschap helemaal niet accepteren.
De enige reactie van barthol in dit topic waar jij op reageerde was:quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld barthol waar ik in eerste instantie op reageerde.
In deze post ziet barthol politieke oplossingen als wetenschappelijke oplossingen?quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:02 schreef barthol het volgende:
Volgens mijn bescheiden mening wachten wij hier nog steeds op wetenschappelijke bewijzen waarom het ipcc rapport niet zou kloppen. Ipv de subjectieve gevoelens van sommigen waarbij men hoog van de toren blaast maar op nog geen enkele manier aangetoond heeft dat het rapport nep wetenschap zou bedrijven.quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:20 schreef Chewie het volgende:
Kom op het is gewoon domweg de bron niet willen accepteren vanwege het standpunt.
En in dit topic staan genoeg aanhangers van deze theorie die zonder aarzeling het doemscenario in de OP aannemen, wat duidelijk een politieke uitspraak is maar zeker geen wetenschappelijke.
Precies en daarom klopt de eerste zin van Chewie ook:quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Volgens mijn bescheiden mening wachten wij hier nog steeds op wetenschappelijke bewijzen waarom het ipcc rapport niet zou kloppen. Ipv de subjectieve gevoelens van sommigen waarbij men hoog van de toren blaast maar op nog geen enkele manier aangetoond heeft dat het rapport nep wetenschap zou bedrijven.
Chewie, je mag best weten dat ik artikelen van de hand van David Rose in the Daily Mail niet meer als serieuze bron beschouw. En dat ik ook kritisch ben t.a.v. de journalistiek in o.a. de Telegraaf.quote:Op dinsdag 8 april 2014 17:11 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld barthol waar ik in eerste instantie op reageerde.
En dat geldt ook voor creationisten die om die wetenschappelijke inzichten t.a.v. evolutie niet accepteren, en liever afgaan op wat de evolutie-sceptici en evolutie-ontkenners schrijven.quote:Op dinsdag 8 april 2014 18:18 schreef cynicus het volgende:
[..]
Precies en daarom klopt de eerste zin van Chewie ook:
Kom op het is gewoon domweg de bron niet willen accepteren vanwege het standpunt.
Dat geldt ook voor creationisten?quote:Op dinsdag 8 april 2014 19:56 schreef barthol het volgende:
[..]
En dat geldt ook voor creationisten die om die wetenschappelijke inzichten t.a.v. evolutie niet accepteren, en liever afgaan op wat de evolutie-sceptici en evolutie-ontkenners schrijven.
B.v. in answers in Genesis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |