quote:
quote:
Beide heren trappen in een fallacie, of zetten een stroman argument op. Misschien dat de lessen wetenschapsfilosofie te lang geleden zijn en men vergeten is dat de verkorte Popper niet het begin en einde is van de definitie van wetenschap? Misschien zouden jullie je eens moeten verdiepen in hoe complex systems science werkt?
Van zwaartekracht is de theorie ook niet volledig bekend, toch zijn zelfs de voorspellingen van zwaar simplistische Newtowniaanse zwaartekracht theorie in het dagelijks leven bijzonder accuraat.
Van roken is niet bekend hoe het kanker veroorzaakt toch verteld de statistiek ons kristalhelder dat er een relatie is.
De werking van menselijk lichaam is ook nog deels onbegrepen, toch gaat vrijwel iedereen mee met het consensus oordeel van een team artsen dat een behandelingsvoorstel doet voor een kwaadaardige knobbel in de oksel. Waarom? Meerdere onafhankelijke bewijslijnen, daarom.
Zodra je buiten de wiskunde komt is vrijwel elk model imperfect. Toch zijn veel modellen bruikbaar. Al is het maar omdat ze je meer informatie geven dan helemaal niks. En als je belangrijke beslissingen moet maken is het handig om iets te weten dan helemaal niets. Toch willen sommigen graag doen alsof we niks weten...rara waarom?
quote:
Op vrijdag 11 april 2014 15:00 schreef Lyrebird het volgende:De hamvraag zou moeten zijn of MMGW gaat zorgen voor problemen die we niet zelf op kunnen lossen, bijvoorbeeld door de dijken te verhogen of door meer bomen te planten.
Hehe, eindelijk gaat het over adaptie en mitigatie. Maar jammer genoeg stopt het direct weer.
quote:
Het IPCC heeft voor een andere vraagstelling gekozen. Zij probeert aan te tonen dat MMGW tot catastrofale problemen gaat zorgen, waarbij de gemiddelde temperatuur wordt genomen als de canary in the cole mine om aan te kunnen tonen dat er daadwerkelijk catastrofale problemen op zullen gaan treden. Is dat een zinvolle indicator?
Sorry hoor, dit is de zoveelste onzin waaruit blijkt dat je nog nooit een rapport van het IPCC hebt gelezen, laat staan de samenvatting. Doe je dat in je normale werk ook, ongeinformeerd blaten?
quote:
Heeft het zin om naar grafiekjes te turen die de gemiddelde temperatuur op aarde (menen) aan te tonen? BS-alert.
Je BS-detector gaat niet af, je BS-generator gaat al pagina's lang af.
Het IPCC produceert ook veel grafiekjes met regionale temperaturen, bodemvochtigheid, neerslag, seizoensveranderingen, sneeuw/ijs, flora veranderingen etc. Je zou echt eens een rapport moeten lezen.
quote:
Daarnaast focusseert men te veel op slechts een oplossing: forse reductie van de CO2 uitstoot,
Wederom, lees eens een rapport. WGIII bijvoorbeeld.
Maar hoe dan ook, door de lange verblijftijd van fossiele CO2 in de koolstofcyclus blijft de forcing lang aanwezig, accumuleert CO2 en blijft de forcing dus stijgen bij doorgaand gebruik van fossiele brandstoffen en is CO2 ondertussen de belangrijkste forcing van verandering geworden. Het is dus niet meer dan logisch om de oorzaak aan te pakken.
quote:
die alleen kan worden uitgevoerd door meer macht zal geven aan mensen die niet met die macht om kunnen gaan. Denk VN. Om een antwoord te geven op die vraag, wordt door wetenschappers gebruik gemaakt van complexe modellen, die niet complex genoeg zijn om die vraag te kunnen beantwoorden.
Alu hoedje alert!
Dat is overigens helemaal niet nodig als lokaal zelf al was ingegrepen maar hoe langer we wachten hoe groter volgens mij de kans wordt dat geregisseerd internationaal ingrijpen noodzakelijk wordt. Blijf dus maar lang genoeg tegenstribbelen, je wens komt dan vanzelf uit.
quote:
Een beetje wetenschapper is uitermate voorzichtig met het doen van conclusies.
Waarom denk je dat er decennia voorbij gingen voordat er aan de bel getrokken werd? Waarom denk je dat er diverse nationale en internationale assessment rapporten gemaakt worden? Waarom staan in die rapporten overal haken en ogen en kwantificaties van het vertrouwen in de kennis? Omdat men juist zorgvuldig wil zijn.
quote:
Wat ik heb geleerd van 20 jaar wetenschap is dat je voorzichtig moet zijn met het trekken van conclusies uit data. Ik heb meerdere carrieres een flinke knauw zien krijgen, omdat men er van overtuigd was dat een bepaald fenomeen bestond. Stonden mensen naar wat ruis te wijzen, en dan moesten wij geloven dat A bestond. Kan me nog een presentatie van iemand van Yale herinneren, die zijn verhaal in fractals had verpakt. Een zeer gewaardeerde collega fluisterde na 3 zinnen bull shit. Als je maar vaak genoeg wordt blootgesteld aan dit soort presentaties, krijg je als toeschouwer een 6e zintuig voor BS.
Ja, individuele onderzoeken of Youtube filmpjes van elektrotechnici moet je nooit zomaar als de waarheid aannemen, daarom doet o.a. het IPCC ook een assessment van alle belangrijkste literatuur en de diverse onafhankelijke bewijslijnen.
quote:
Ik zie aan beide kanten van de wetenschappelijke discussie een fikse lading BS. Aan 'mijn' kant zie ik meer BS dan aan jouw kant, maar dat kan komen omdat mijn kant het moet doen met goedwillende amateurs, terwijl jouw kant het kan doen met miljarden aan onderzoeksgelden.
Maar je kiest toch voor de amateurs i.p.v. het overgrote meerderheid van de klimaatwetenschap, ondanks dat je er zelf al achter bent dat die amateurs meer BS uiten. Is dat wel rationeel? Ondermeer de enorme hoeveelheid BS van klimaatsceptici was voor mij juist de reden om de wetenschap te gaan vertrouwen. Hoe meer skeptische claims je zelf tot in detail uitzoekt, hoe meer je erachter komt hoe weinig serieus de hun discussieniveau en hoe enorm groot de berg bewijs aan de kant van de wetenschap werkelijk is.
quote:
Desalnietemin slaat mijn BS-meter wijd uit als ik mensen over modellen hoor praten. In mijn hele wetenschappelijke carrière heb ik nog nooit mensen zo veel waarde zien hechten aan een model.
Vrijwel nergens wordt
zoveel moeite gedaan om modellen te verifiëren en zijn modellen zo kritisch bekeken als in de klimaatwetenschap. Google Scholar geeft bijna 600.000
hits op "climate model validation". Lees de eerste link en de links daarin, er gaat ongetwijfeld een wereld voor je open.
Nogmaals, ook imperfecte modellen kunnen nuttig zijn. Ik hecht bijvoorbeeld uitzonderlijk veel waarde aan het imperfecte en aantoonbaar onjuiste Newtoniaanse zwaartekracht model als ik weer eens moet beslissen om wel/niet uit het raam van de 4e verdieping te stappen. Dat komt omdat het model bewezen heeft om goed genoeg te zijn voor het doel (bepalen of het slim is om van een grote hoogte te vallen). Ik hecht ook veel waarde aan het weerbericht voor morgen, ook een voorbeeld van een imperfect model dat nuttig is.
Je BS-meter mag dan wel uitslaan maar je moet je sterk afvragen of je kennis wel in de buurt komt van het niveau dat nodig is om van enige waarde te zijn. Een BS-meter werkt alleen betrouwbaar als je al genoeg weet van het betreffende onderwerp, anders gaat het bij elk contra-intuitief (of contra ideologisch) onderwerp af.
quote:
Zoiets wordt in de fysica als een handig hulpmiddel gezien, maar niet iets om een conclusie mee te trekken, zonder dat je het model eens op meerdere manieren flink door de mangel hebt gehaald.
Waarom denk je dat dit niet bij klimaatmodellen gebeurt? Zie mijn vorige twee links. Zo moeilijk is het toch niet om een bewering te checken voordat je die post?
quote:
Nu zul je mij vast verwijzen naar een FAQ of een realclimate.org pagina, waarin onomstotelijk wordt aangetoond dat die modellen iedere verandering in het klimaat van de afgelopen jaren op iedere plaats op aarde tot in de details hebben voorspeld, maar ik ga die discussie niet aan, omdat ik geen climate scientist ben.
Je wil dus geen bewijzen aannemen van de experts terwijl je zelf aangeeft geen expert te zijn, alleen omdat je 'denkt' dat de modellen geen nuttige informatie geven. Niet echt rationeel maar dat past bij cognitieve dissonantie.
Bovendien, perfectie eisen is een stroman argument. Om risico's in te kunnen schatten heb je geen perfecte informatie nodig. Bedenk dat maar eens als je zonder uitkijken met muziek op een straat wilt oversteken...dan weet je ook niet of er een auto aankomt en toch weet je dat het niet slim is.
quote:
Dat is ook een beetje het probleem van deze discussie: die moet en zal op jouw helft gespeeld moeten worden, omdat jij ons met FAQs om de oren kunt slaan.
Tja, we hebben het over wetenschap toch? Of wil je graag dat we op het niveau van Erich von Däniken verder gaan? Je kan inderdaad het merendeel van de wetenschappelijke kennis op dit gebied overboord gooien en je vingers in je oren stoppen en heel hard lalalalala roepen. De vraag is of het slim is, denk ook maar eens aan Sylvia Millecam/Jomanda.
quote:
Daar heb ik helemaal geen zin in. Ik ben pragmatisch ingesteld, zie graag oplossingen voor problemen. Maar A) dat we een probleem hebben is volgens mij nog niet aangetoond
Omdat je je er niet in verdiept hebt en omdat je geen probleem wilt erkennen dat mogelijk een wereldwijde gecoördineerde aanpak nodig heeft?
quote:
en B) de voorgestelde oplossingen raken kant nog wal. Waar begin je dan de discussie?
Eh, het aanpakken van de grootste veroorzaker raakt kant nog wal? Naast dat reduceren van fossiel brandstofverbruik nog tal van andere millieu-, gezondheid- en veiligheidsvoordelen biedt?
Ik ben benieuwd wat voor oplossing je in gedachten had wat verdere AGW helpt voorkomen en tegelijkertijd ongebreidelde CO2 uitstoot toelaat. Misschien dat je er bij het nadenken daarover achter komt dat dit een knap lastig probleem is zonder CO2 reductie.
[ Bericht 0% gewijzigd door cynicus op 11-04-2014 17:21:11 ]