Inderdaad. En een regering op wereldniveau, die er voor gaat zorgen dat alle vervuilers hard aangepakt gaan worden. Want wie wil nu getroffen worden door het klimaat? Denk aan de kinderen!!!quote:Op maandag 31 maart 2014 06:13 schreef Schunckelstar het volgende:
Tijd om snel wat belastingen in te voeren dan!
Sterker nog, klimaatveranderingen waren er honderden miljoenen, misschien wel miljarden jaren geleden ook al, en zullen er ook nog zijn lang nadat de mens is uitgestorven.quote:Op maandag 31 maart 2014 07:07 schreef Resistor het volgende:
Het klimaat is de laatste 11.000 jaar al aan het opwarmen, en leefden er mensen op wat nu de bodem van de Noordzee is, niets nieuws eigenlijk.
quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Mensen die de menselijke invloed willen vergoelijken Door te stellen dat Klimaatsveranderingen van alle tijden zijn hebben het niet echt goed begrepen.
Okquote:Op maandag 31 maart 2014 08:24 schreef -Kadesh- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Al GoreIPCC
VN
Greenpeace
Het kan natuurlijk nooit kwaad om vervuiling aan te pakken. Dus importheffingen over Chinese goedkoopmeuk als ze daar de vervuiling niet aanpakken bijvoorbeeld.quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Mensen die de menselijke invloed willen vergoelijken Door te stellen dat Klimaatsveranderingen van alle tijden zijn hebben het niet echt goed begrepen.
Dank U. Wat er op het moment aan de gang is zal de ontkenners keihard raken. In de portemonnee, in de gezondheid, en in de veiligheid.quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Volgens mij begrijp je er zelf niks van.quote:Op maandag 31 maart 2014 08:07 schreef Dven het volgende:
Waar wordt de huidige opwarming, die toch een behoorlijk snel schijnt te gaan in vergelijking met voorgaande (grote) klimaatveranderingen, dan nog meer door veroorzaakt?quote:Op maandag 31 maart 2014 09:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je er zelf niks van.
Verdiep je eens in de geschiedenis van de Aarde...
Op geologische schaal gezien zijn klimaatveranderingen 'aan de orde van de dag'.
En niemand die zegt dat de mens geen enkele invloed heeft of überhaupt ontkent dat het klimaat verandert. Maar die invloed moet ook niet overschat worden.
Zoals gezegd versnellen we het proces hooguit met onze vervuiling en kunnen we dat hooguit flink vertragen. Maar niet stopzetten of omkeren.
En ja, de vervuiling en de ontbossing mag idd wel wat minder ja en dat men dat aan wil pakken is een goede zaak. Maar ook als we nog steeds in berevellen in grotten zouden wonen zou het klimaat nog steeds veranderen.
Maar zoals het altijd gebracht wordt in de media doet het lijken alsof het puur en alleen maar door de mens komt. En dat is dus niet zo.
Maar goed, jij staat hier op Fok als een troll bekend dus ik hoop dat het gesmaakt heeft.
Grootste gedeelte van je post niet gelezen. Is zinloos wanneer jij het verschil tussen gelijdelijke en abrupte opwarming nog niet snapt.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Op geologische schaal gezien zijn klimaatveranderingen 'aan de orde van de dag'.
En niemand die zegt dat de mens geen enkele invloed heeft of überhaupt ontkent dat het klimaat verandert. Maar die invloed moet ook niet overschat worden.
Zoals gezegd versnellen we het proces hooguit met onze vervuiling en kunnen we dat hooguit flink vertragen. Maar niet stopzetten of omkeren.
En ja, de vervuiling en de ontbossing mag idd wel wat minder ja en dat men dat aan wil pakken is een goede zaak. Maar ook als we nog steeds in berevellen in grotten zouden wonen zou het klimaat nog steeds veranderen.
Maar zoals het altijd gebracht wordt in de media doet het lijken alsof het puur en alleen maar door de mens komt. En dat is dus niet zo.
Maar goed, jij staat hier op Fok als een troll bekend dus ik hoop dat het gesmaakt heeft.
Want die holbewoners produceerden zoveel broeikasgassen, man!quote:Op maandag 31 maart 2014 08:24 schreef -Kadesh- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Al GoreIPCC
VN
Greenpeace
Dat wij invloed hebben op het millieu is de discussie niet, wel kun je je afvragen of de huidige verandering sneller gaat dan voorgaande, of het onomkeerbaar is (kan me niet voorstellen dat wetenschappers zo stellig zijn) en hoe groot onze invloed nu echt is.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waar wordt de huidige opwarming, die toch een behoorlijk snel schijnt te gaan in vergelijking met voorgaande (grote) klimaatveranderingen, dan nog meer door veroorzaakt?
Tot een kwart van de broeikasgassen in de atmosfeer zijn afkomstig van menselijk handelen. Dus in een geologische honderdste van een seconde hebben we de hoeveelheid even met 25% opgehoogd. En dat wil men dan gaan vergelijken met een proces dat zelf 'uren' duurt.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waar wordt de huidige opwarming, die toch een behoorlijk snel schijnt te gaan in vergelijking met voorgaande (grote) klimaatveranderingen, dan nog meer door veroorzaakt?
Midchiem moet je eens niet alles geloven wat je leestquote:Op maandag 31 maart 2014 09:34 schreef Dven het volgende:
[..]
Tot een kwart van de broeikasgassen in de atmosfeer zijn afkomstig van menselijk handelen. Dus in een geologische honderdste van een seconde hebben we de hoeveelheid even met 25% opgehoogd. En dat wil men dan gaan vergelijken met een proces dat zelf 'uren' duurt.
Daar heb je natuurlijk wel een bron voor ofnie?quote:Op maandag 31 maart 2014 09:38 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
Midchiem moet je eens niet alles geloven wat je leest
Het is ongetwijfeld waar dat de mens invloed heeft, maar dat is verwaarloosbaar.1 grote vulkaanuitbarsting doet al meer schade. En de temperatuur op o.a mars stijgt net zo hard, en ook daar smelten de ijskappen. Of ga je nu beweren dat we daar stiekem oom al wonen
Al Gore komt weer naar Nederland voor maar liefst 200.000 Euro... dus ja, ergens sterven we weer een beetje..quote:
Ik ben te lui om het op te zoeken want mobiel maar wat hij zegt klopt wel.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk wel een bron voor ofnie?
Minder dan erbij komen. Nederland heeft netto bosgroei. Bovendien varen planten en bomen in het noordelijk halfrond wel bij verhoogde CO2-concentraties, die groeien alleen maar harder.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:40 schreef kawotski het volgende:
Als ik zie hoeveel bomen er alleen in Nederland al worden gekapt. Puur voor de biomassa industrie en door wat boompjes meestoken zogenaamd de kolencentrales duurzaam maken. Big business is de zgn klimaatverandering, meer niet. We zien wel over 20 jaar hoeveel de planeet is vernielt onder het mom van duurzaam.
Nee, het is onzin:quote:Op maandag 31 maart 2014 09:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik ben te lui om het op te zoeken want mobiel maar wat hij zegt klopt wel.
Ah nee. Alles wat niet met jouw mening strookt is gebaseerd op foutieve berichtgeving. Laat maar zitten, mensen die zo denken, daar valt geen fatsoenlijke discussie mee te voeren.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:38 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
Midchiem moet je eens niet alles geloven wat je leest
Het is ongetwijfeld waar dat de mens invloed heeft, maar dat is verwaarloosbaar.1 grote vulkaanuitbarsting doet al meer schade. En de temperatuur op o.a mars stijgt net zo hard, en ook daar smelten de ijskappen. Of ga je nu beweren dat we daar stiekem oom al wonen
Niet meer dan, absoluut niet nee, ik had zijn post ook niet goed gelezen. Wel is het zo dat een flinke vulkaanuitbarsting gelijk weer even compenseert voor heel wat Groenlinksprojectjes.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:47 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nee, het is onzin:
http://ossfoundation.us/p(...)ore-co2-than-mankind
Site haalt een bron aan van de USGS, niet de minste instantie.
Ah de global cooling hoax. Die kon niet ontbreken natuurlijk.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:33 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat wij invloed hebben op het millieu is de discussie niet, wel kun je je afvragen of de huidige verandering sneller gaat dan voorgaande, of het onomkeerbaar is (kan me niet voorstellen dat wetenschappers zo stellig zijn) en hoe groot onze invloed nu echt is.
Dat het allemaal niet zo duidelijk is geeft het ipcc zelf ook wel aan door eerst van global cooling via global warming naar global climate change te gaan.
Als wat de "geleerden" beweren echt waar zou zijn dan zouden we atoombommen op China moeten gooien, daar zijn 15.000 kolenmijnen en elke week gaan er 2 kolencentrales operationeelquote:Op maandag 31 maart 2014 09:02 schreef EdvandeBerg het volgende:
Het kan natuurlijk nooit kwaad om vervuiling aan te pakken. Dus importheffingen over Chinese goedkoopmeuk als ze daar de vervuiling niet aanpakken bijvoorbeeld.
Exact en van hetzelfde niveau is het artikel waar de OP aan refereert.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ah de global cooling hoax. Die kon niet ontbreken natuurlijk.
Ik ben voor een duurzamer samenleving. Maar dan moeten we de echte problemen aanpakken, zoals de milieuvervuiling in China en andere Aziatische landen, boskap in Brazilie en Indonesie maar de echte grote vervuiler is de steeds uitdijende bevolking. Stop met het subsidieren van ongebreideld nieuwe mensjes maken, vooral door mensen in kansloze situaties. Van de gekke dat allerlei goede doelen ziektes tegengaan in overbevolkte gebeieden. Ziektes zijn een van de oplossingen der natuur om overbevolking tegen te gaan.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Exact en van hetzelfde niveau is het artikel waar de OP aan refereert.
Als we in de afgelopen 50 jaar iets geleerd zouden moeten hebben is dat we niet zo stellig moeten zijn over dit onderwerp en dat er voldoende andere argumenten, waar overheden, bedrijven en consumenten wel gevoelig voor zijn, voor een duurzamer samenleving zijn.
Ben het met je eens.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:51 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik ben voor een duurzamer samenleving. Maar dan moeten we de echte problemen aanpakken, zoals de milieuvervuiling in China en andere Aziatische landen, boskap in Brazilie en Indonesie maar de echte grote vervuiler is de steeds uitdijende bevolking. Stop met het subsidieren van ongebreideld nieuwe mensjes maken, vooral door mensen in kansloze situaties. Van de gekke dat allerlei goede doelen ziektes tegengaan in overbevolkte gebeieden. Ziektes zijn een van de oplossingen der natuur om overbevolking tegen te gaan.
Ik ben het wel met je eens dat er wat betreft de consequenties voor mensen waar het klimaatverandering aangaat wel sprake is van behoorlijke onzekerheid. De mens weet zich vaak prima aan te passen aan veranderende omstandigheden en dat gegeven is in combinatie met de richting van technologische ontwikkelingen wel iets dat voorspellingen over de voedselvoorziening in de komende decennia wel erg lastig maakt.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Exact en van hetzelfde niveau is het artikel waar de OP aan refereert.
Als we in de afgelopen 50 jaar iets geleerd zouden moeten hebben is dat we niet zo stellig moeten zijn over dit onderwerp en dat er voldoende andere argumenten, waar overheden, bedrijven en consumenten wel gevoelig voor zijn, voor een duurzamer samenleving zijn.
Dat doe je juist door men uit een kansloze situatie te halen. Mensen met veel kinderen nemen dit voornamelijk als oudedagsvoorziening.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:51 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik ben voor een duurzamer samenleving. Maar dan moeten we de echte problemen aanpakken, zoals de milieuvervuiling in China en andere Aziatische landen, boskap in Brazilie en Indonesie maar de echte grote vervuiler is de steeds uitdijende bevolking. Stop met het subsidieren van ongebreideld nieuwe mensjes maken, vooral door mensen in kansloze situaties. Van de gekke dat allerlei goede doelen ziektes tegengaan in overbevolkte gebeieden. Ziektes zijn een van de oplossingen der natuur om overbevolking tegen te gaan.
Grappig hoe mensen zo casual kunnen praten over een massamoord.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:51 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Begin met het goede voorbeeld zou ik zeggen! Minder, minder, minder, minder...quote:Op maandag 31 maart 2014 10:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ben het met je eens.
Ook al zou je 10 miljard + mensen kunnen voeden (op een duurzame manier) op deze planeet dan zou je nog niet moeten willen dat de wereldbevolking toeneemt.
In diverse culturen krijgt men maar gewoon kinderen, zonder dat daar over nagedacht wordt. Dat doet God/Allah tenslotte en heb je zelf helemaal geen controle over....quote:Op maandag 31 maart 2014 11:01 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat doe je juist door men uit een kansloze situatie te halen. Mensen met veel kinderen nemen dit voornamelijk als oudedagsvoorziening.
Ach ja, dat is oorlog / conflict ook, maar om daar nou niets aan te doen lijkt me ook zowat.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:51 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Maar dit artikel in de OP is waarschijnlijk ook weer een opgeklopt mediaverhaaltje (of klok en klepel) net zoals de cooling hype in de jaren 70 (het stond zelfs op de cover van Time), de wetenschappers bepalen de discussie ook niet dat doen de media, beleidsbepalers en belangengroeperingen.quote:Op maandag 31 maart 2014 10:59 schreef Monolith het volgende:
Dat hele global cooling verhaal is echter een opgeklopt mediaverhaaltje. De wetenschappelijke consensus midden jaren '70 valt het best te typeren als 'we hebben nog veel te weinig data en onderzoek om iets te kunnen zeggen over de klimaatontwikkeling en de invloed van de mens'.
Het idee dat er allemaal nog heel weinig concreet zeker is over welke mate van invloed de mens heeft op klimaatverandering is een idee dat sterk leeft onder leken en in bepaalde media, maar niet onder wetenschappers.
Neen. Dat is dus niet de oorzaak. Maar als je even religie wil bashen dan mag je dat doen hoor.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:02 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
In diverse culturen krijgt men maar gewoon kinderen, zonder dat daar over nagedacht wordt. Dat doet God/Allah tenslotte en heb je zelf helemaal geen controle over....
Exact. De hoogste geboortecijfers komen niet voor niets voor in de landen die het meest te verduren hebben.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach ja, dat is oorlog / conflict ook, maar om daar nou niets aan te doen lijkt me ook zowat.
Een bijkomend voordeel van welvaart is dat het een negatief effect heeft op mate van reproductie. In die zin is het stimuleren van welvaart dus een bevolkingsbeperkende maatregel.
Oh wacht jij weerquote:Op maandag 31 maart 2014 11:02 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Grappig hoe mensen zo casual kunnen praten over een massamoord.
Door jou te euthanaseren? Je domheid is weer stuitend of ben je te Politiek correct om toe te kunnen geven dat bevolkingsreductie ook zonder geweld kan?quote:Begin met het goede voorbeeld zou ik zeggen! Minder, minder, minder, minder...
Miljoenen kinderen dood laten gaan door goede doelen te laten stoppen met het uitdelen van muggennetten bijvoorbeeld. Die Afrikaantjes wonen tenslotte in een kansloze situatie dus sterf! Als jij dit er niet uithaalde ben je zelf stuitend dom. Hoewel het op fok natuurlijk verboden is om even na te denken over waar mensen hun stupide ideeën op neer komen.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:06 schreef Chewie het volgende:
[..]
Oh wacht jij weer
Waar lees jij eigenlijk massamoord?
[..]
[..]
Door jou te euthanaseren? Je domheid is weer stuitend of ben je te Politiek correct om toe te kunnen geven dat bevolkingsreductie ook zonder geweld kan?
Eigenlijk zegt het wel veel over jou dat je onmiddellijk aan massamoord denkt en wat het zegt is nu niet echt positief te noemen.
Oké, staak de internationale discussie maar. De klimaathoax is debunked door een FOK!ker.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Daarom wordt je ermee bestookt, want het is overduidelijk propaganda, aangezien er nooit oplossingen komen terwijl die er volop zijn (men forceert.dat je voor die oplossingen moet strijden, dat veroorzaakt namelijk organisatie)quote:
Onomkeerbaar in die zin dat er gevolgen in werking treden die ons klimaat ingrijpend veranderen, vermoed ik .quote:Op maandag 31 maart 2014 11:16 schreef Fir3fly het volgende:
Ik snap het woordje 'onomkeerbaar' in deze context niet helemaal. Omkeerbaar naar wat? Het niveau van 1900? 1800? 1700?
Dan nog haal ik er geen massamoord uit, of je moet kinderen verwekken in een kansloze omgeving massamoord noemen. Die Afrikanen die jij zo te zien liever zielig houd zijn wat mij betreft beter af met goede voorlichting, voorbehoedsmiddelen en vrij handel. Maar jij geeft ze blijkbaar lievere glinsterend glas en kraaltjes in de vorm van muggennetten.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:13 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Miljoenen kinderen dood laten gaan door goede doelen te laten stoppen met het uitdelen van muggennetten bijvoorbeeld. Die Afrikaantjes wonen tenslotte in een kansloze situatie dus sterf! Als jij dit er niet uithaalde ben je zelf stuitend dom. Hoewel het op fok natuurlijk verboden is om even na te denken over waar mensen hun stupide ideeën op neer komen.
Eensquote:Bevolkingsreductie kan zonder geweld door mensen vrij met elkaar te laten handelen en leven.
En jij krijgt blijkbaar een groter piemeltje van zogenaamde goede doelen die alleen maar de status quo daar in stand houden.quote:Grote kans op dat met enge eco fascistjes en mensen die een groter piemeltje krijgen van het idee goede doelen te laten stoppen met hulp.
Dat snap ik. Maar dat impliceert toch niet dat we daar in de toekomst niets aan zouden kunnen doen? Als je het allemaal zo leest zouden we met de huidige technologie ons eigen klimaat kunnen bepalen, onafhankelijk van welke andere factoren dan ook.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onomkeerbaar in die zin dat er gevolgen in werking treden die ons klimaat ingrijpend veranderen, vermoed ik .
De IPCC site heeft wat internetprobleempjes, maar de samenvatting moet hier te vinden zijn en de volledige versie van het rapport hier.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:03 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar dit artikel in de OP is waarschijnlijk ook weer een opgeklopt mediaverhaaltje (of klok en klepel) net zoals de cooling hype in de jaren 70 (het stond zelfs op de cover van Time), de wetenschappers bepalen de discussie ook niet dat doen de media, beleidsbepalers en belangengroeperingen.
Vroeger zaten mensen nooit in de zon?quote:Op maandag 31 maart 2014 11:35 schreef DrMabuse het volgende:
Dat de terrasjes weer vol zitten met mensen in de zon.
Jij wil bij het weerbericht uitleg over seizoenen?quote:Waarom nooit eens ook vertellen waarom dit zo is en gekomen is?
Het weer is op langere termijn vrij lastig te voorspellen.quote:Wat de toekomst is?
Van warmer weer in het voorjaar en zomer?quote:Het volk eens goed met de neus op de feiten / gevolgen drukken.
Kom er inderdaad niet op maar kan me nog niet voorstellen dat het ipcc zo stellig zou zijn als de OP suggereert.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
De IPCC site heeft wat internetprobleempjes, maar de samenvatting moet hier te vinden zijn en de volledige versie van het rapport hier.
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:quote:Op maandag 31 maart 2014 11:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Kom er inderdaad niet op maar kan me nog niet voorstellen dat het ipcc zo stellig zou zijn als de OP suggereert.
quote:“Negative impacts of climate change on crop yields have been more common than positive impacts (high confidence)”
“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
“… the combination of high temperature and humidity compromising normal human activities, including growing food or working outdoors in some areas for parts of the year (high confidence)”
“Climate change can indirectly increase risks of violent conflicts in the form of civil war and inter-group violence by amplifying well-documented drivers of these conflicts such as poverty and economic shocks (medium confidence)”
“Throughout the 21st century, climate-change impacts are projected to slow down economic growth, make poverty reduction more difficult, further erode food security, and prolong existing and create new poverty traps, the latter particularly in urban areas and emerging hotspots of hunger (medium confidence).”
Staan goede argumenten in voor bevolkingsreductie.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:
[..]
De gevolgen leiden sowieso wel tot bevolkingsreductie.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Staan goede argumenten in voor bevolkingsreductie.
Als de soep zo heet gegeten word wel.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
De gevolgen leiden sowieso wel tot bevolkingsreductie.
Europa heeft relatief weinig last van de gevolgen, dus dat is al mooi. Verder heb ik geen behoefte aan kinderen, dus de gevolgen op de langere termijn zijn mij echt een rotzorg.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als de soep zo heet gegeten word wel.
Eigenlijk is er dus niks aan de hand, het lost zich vanzelf (of ons) wel weer op
Ik ga me er denk ik toch maar wat meer in verdiepen, want ik ben erg benieuwd naar die zogenaamde 'baseline'. Wat is dat en waar is die op gebaseerd?quote:“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
Opwarming doet ook wat met het lees en denkvermogen zie ik.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Vroeger zaten mensen nooit in de zon?
[..]
Jij wil bij het weerbericht uitleg over seizoenen?
[..]
Het weer is op langere termijn vrij lastig te voorspellen.
[..]
Van warmer weer in het voorjaar en zomer?
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:
[..]
Directe invloed van climate change is inderdaad negatief, maar toch hebben we een explosieve crop yield gezien in de laatste tientallen jaren door gebruik van kassen, betere irrigatie en crop rotation, genetische modificatie etc.quote:“Negative impacts of climate change on crop yields have been more common than positive impacts (high confidence)”
Ja tijdens hittegolven gaan er veel meer bejaarden dood dan tijdens gematigde jaren. Toch vergrijst de wereldbevolking nog steeds aanzienlijk, door betere gezondheidszorg en betere levensstandaarden.quote:“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
Iedereen die wel eens in ZO Azie geweest is weet inderdaad hoe kut dit is, maar de opkomst van aircos heeft het leven daar een stuk aangenamer gemaakt. De ontwikkeling van urban heat islands zijn wel een probleem, met name in droge gebieden zoals Saudi Arabie. Alhoewel daar toch niet heel veel mensen meer in de buitenlucht werken (arme Fillipijnen daargelaten). Dat vraagt serieuse ontwikkeling in nieuwe koelingstechnieken. Die zie ik er eerder komen dan dat mensen hun aircos buiten de deur doen, dus klimaatverandering gaat hier weinig aan helpen, positief of negatief.quote:“… the combination of high temperature and humidity compromising normal human activities, including growing food or working outdoors in some areas for parts of the year (high confidence)”
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.quote:“Climate change can indirectly increase risks of violent conflicts in the form of civil war and inter-group violence by amplifying well-documented drivers of these conflicts such as poverty and economic shocks (medium confidence)”
Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.quote:“Throughout the 21st century, climate-change impacts are projected to slow down economic growth, make poverty reduction more difficult, further erode food security, and prolong existing and create new poverty traps, the latter particularly in urban areas and emerging hotspots of hunger (medium confidence).”
Ik krijg het rapport op dit moment niet gedownload maar ik vermoed vooral slechtere en minder voorspelbare oogstopbrengsten en watervoorziening.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:05 schreef Fir3fly het volgende:
“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)
quote:Until mid-century, projected climate change will impact human health mainly by exacerbating health problems that already exist (very high confidence).
Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence).
Examples include greater likelihood of injury, disease, and death due to more intense heat waves and fires (very high confidence); increased likelihood of under-nutrition resulting from diminished food production in poor regions (high confidence); risks from lost work capacity and reduced labor productivity in vulnerable populations; and increased risks from food-and water-borne diseases (very high confidence) and vector-borne diseases (medium confidence).
Positive effects are expected to include modest reductions in cold-related mortality and morbidity in some areas due to fewer cold extremes (low confidence), geographical shifts in food production (medium confidence), and reduced capacity of vectors to transmit some diseases.
But globally over the 21st century, the magnitude and severity of negative impacts are projected to increasingly outweigh positive impacts (high confidence). The most effective vulnerability reduction measures for health in the near-term are programs that implement and improve basic public h ealth measures such as provision of clean water and sanitation, secure essential health care including vaccination and child health services, increase capacity for disaster preparedness and response, and alleviate poverty (very high confidence).
By 2100 for the high-emission scenario RCP8.5, the combination of high temperature and humidity in some areas for parts of the year is projected to compromise normal human activities, including growing food or working outdoors (high confidence).
Ja dat idee kreeg ik van jouw reactie ook.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:07 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Opwarming doet ook wat met het lees en denkvermogen zie ik.
Net als het downplayen ervan.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.
Mocht je er aan toe komen om wat economische studies hierover te lezen dan blijkt dat het aanpakken van klimaatverandering goedkoper is dan geen actie (o.a. Nordhaus, Stern, Krugman, Tol e.a.). Bovendien treffen de gevolgen van ons fossiel brandstof gebruik vooral de armere landen die zelf nog niet veel profiteren van fossiel brandstof gebruik. Aanpakken van klimaatverandering is niet alleen een economisch argument maar ook een moreel.quote:Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.
Natuurlijk, zoals ik al aangaf denk ik dat je bij dit soort zaken bijna niet kunt voorspellen wat het daadwerkelijke effect is. Een ceteris paribus statement is niet direct heel zinvol bij dit soort dingen. Het kan best zijn dat innovatie en technologische ontwikkeling juist een impuls krijgt doordat de voedselproductie meer onder druk komt te staan vanwege de klimaatverandering.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.
[..]
Directe invloed van climate change is inderdaad negatief, maar toch hebben we een explosieve crop yield gezien in de laatste tientallen jaren door gebruik van kassen, betere irrigatie en crop rotation, genetische modificatie etc.
Natuurlijk, maar dat zijn wel losstaande zaken. Zeggen dat het aantal mensen dat overlijdt door een ongezond eetpatroon toeneemt, staat ook los van het feit dat er minder mensen overlijden door een afname van het aantal rokers.quote:[..]
Ja tijdens hittegolven gaan er veel meer bejaarden dood dan tijdens gematigde jaren. Toch vergrijst de wereldbevolking nog steeds aanzienlijk, door betere gezondheidszorg en betere levensstandaarden.
Mwoah, dat citaat heeft het natuurlijk ook over voedselproductie. Er zijn echter zoals ik al eerder aangaf ook genoeg ontwikkelingen gaande die dat soort dingen tegengaan. Zo was er een tijdje terug nog wel een aardige rapportage over nieuwe technologieën om in woestijngebieden toch voedsel te kunnen verbouwen. Ook het optimaal benutten van ruimte in steden door b.v. voedsel te verbouwen op gebouwen gaat enerzijds het probleem van de urban heat islands tegen en levert anderzijds voedsel op. Geen idee in hoeverre dergelijke technologieën levensvatbaar zijn, maar m.i. gaat het IPCC ook wat te makkelijk voorbij aan de innovatieve menselijke geest.quote:[..]
Iedereen die wel eens in ZO Azie geweest is weet inderdaad hoe kut dit is, maar de opkomst van aircos heeft het leven daar een stuk aangenamer gemaakt. De ontwikkeling van urban heat islands zijn wel een probleem, met name in droge gebieden zoals Saudi Arabie. Alhoewel daar toch niet heel veel mensen meer in de buitenlucht werken (arme Fillipijnen daargelaten). Dat vraagt serieuse ontwikkeling in nieuwe koelingstechnieken. Die zie ik er eerder komen dan dat mensen hun aircos buiten de deur doen, dus klimaatverandering gaat hier weinig aan helpen, positief of negatief.
Dit zijn natuurlijk ook alweer 'medium confidence' uitspraken. Zonder het rapport beschikbaar te hebben kan ik niet bepalen wat ze daar nou precies onder verstaan.quote:[..]
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.
[..]
Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.
U was libertarier?quote:Op maandag 31 maart 2014 10:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ben het met je eens.
Ook al zou je 10 miljard + mensen kunnen voeden (op een duurzame manier) op deze planeet dan zou je nog niet moeten willen dat de wereldbevolking toeneemt.
Ik pleit nergens voor een verbod op voortplanting, ik stel alleen maar dat je het niet zou moeten willen dat de wereldbevolking nog verder groeit.quote:
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?quote:Op maandag 31 maart 2014 13:42 schreef El_Matador het volgende:
Geloof sowieso niets wat het IPCC stelt; het zijn geen wetenschappers, maar is een politiek instituut.
Ze hebben een heel slimme methode uitgedacht; ze laten wetenschappers uitspraken doen en die verwerken ze vervolgens op een heel andere manier in hun rapporten. Zo zijn er al velen boos weggelopen bij die lui.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
quote:More than 2,000 scientists from 154 countries typically participate in the IPCC process.
Ja, zeker in het Working Group I (physical basis) rapport. Voor deel II (Impacts and adaptation) en III (Mitigation) moet ook op zogenaamde grijze literatuur vertrouwd worden aangezien veel van de noodzakelijke informatie simpelweg niet in journaals gepubliceerd wordt (bijv. IEA data, of productiedata van Shell/BP maar ook van NGOs).quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..] maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
Dat dacht ik. Je kunt die lui dus niet zomaar wegzetten.quote:
Zoveel was mij ook wel duidelijk ja. Altijd lastig om door het journalistieke gebrabbel heen te worstelen. De titel van het bericht slaat dus ook nergens op.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:49 schreef cynicus het volgende:
Ja, zeker in het Working Group I (physical basis) rapport. Voor deel II (Impacts) en III (Adaptation and mitigation) moet ook op zogenaamde grijze literatuur vertrouwd worden aangezien veel van de noodzakelijke informatie simpelweg niet in journaals gepubliceerd wordt (bijv. IEA data, of productiedata van Shell/BP maar ook van NGOs).
De site is inmiddels weer in de lucht.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat dacht ik. Je kunt die lui dus niet zomaar wegzetten.
Hoewel er wel een keer ophef geweest is over gefingeerde data, als ik het me goed kan herinneren.
quote:Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability
TECHNICAL SUMMARY
Coordinating Lead Authors
Christopher Field (USA), Vicente Barros (Argentina), Katharine Mach (USA), Michael Mastrandrea (USA)
Lead Authors
Maarten van Aalst (Netherlands), Neil Adger (UK), Douglas Arent (USA), Jonathon Barnett (Australia), Richard Betts (UK), Eren Bilir (USA), Joern Birkmann (Germany), JoAnn Carmin (USA), Dave Chadee (Trinidad and Tobago), Andrew Challinor (UK), Monalisa Chatterjee (USA/India), Wolfgang Cramer (Germany /France), Debra Davidson (Canada), Yuka Estrada (USA/Japan), Jean -
Pierre Gattuso (France), Yasuaki Hijioka (Japan), Ove Hoegh-Guldberg (Australia), He-Qing Huang (China), Gregory Insarov (Russian Federation), Roger Jones (Australia), Sari Kovats (UK), Patricia Romero Lankao (Mexico), Joan Nymand Larsen (Iceland), Iñigo Losada (Spain), José Marengo (Brazil), Roger McLean (Australia), Linda Mearns (USA), Reinhard Mechler (Austria), John Morton (UK), Isabelle Niang (Senegal), Taikan Oki (Japan), Jane Mukarugwiza Olwoch (South Africa), Maggie Opondo (Kenya), Elvira Poloczanska (Australia), Hans-O. Pörtner (Germany), Margaret Hiza Redsteer (USA), Andy Reisinger (New Zealand), Aromar Revi (India), Daniela Schmidt (UK), Rebecca Shaw (USA), William Solecki (USA), Dáithí Stone (Canada/South Africa/USA), John Stone (Canada), Ken Strzepek (UNU/USA), Avelino Suarez (Cuba), Petra Tschakert (USA), Riccardo Valentini (Italy), Sebastian Vicuna (Chile), Alicia Villamizar (Venezuela), Katharine Vincent (South Africa), Rachel Warren (UK), Leslie White (USA), Thomas Wilbanks (USA), Poh Poh Wong (Singapore), Gary Yohe (USA)
Review Editors
Paulina Aldunce (Chile), Jean Pierre Ometto (Brazil), Nirivololona Raholijao (Madagascar), Kazuya Yasuhara
(Japan)
De media moet je altijd skeptisch volgen, meestal probeer ik dan ook de bron te checken om te controleren of journalisten/bloggers het artikel recht doen. Maar ik ben bang dat de titel redelijk correct is.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoveel was mij ook wel duidelijk ja. Altijd lastig om door het journalistieke gebrabbel heen te worstelen. De titel van het bericht slaat dus ook nergens op.
Dat is de conclusie die zij trekken ja. Ik zal eens kijken of ik in dat rapport een definitie van het begrip 'baseline' kan vinden.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:58 schreef cynicus het volgende:
[..]
De media moet je altijd skeptisch volgen, meestal probeer ik dan ook de bron te checken om te controleren of journalisten/bloggers het artikel recht doen. Maar ik ben bang dat de titel redelijk correct is.
Het eerste beetje klimaatverandering was namelijk juist over het algemeen positief voor onze soort maar naar mate klimaatverandering voortzet zullen de gevolgen in toenemende mate meer negatief worden. Dat is wel degelijk de conclusie die je uit dit rapport mag trekken, lees de samenvatting maar eens.
Ik heb ondertussen een kopie lokaal. Ik zie een paar bekende namen in de lijst met (hoofd-)auteurs.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
De site is inmiddels weer in de lucht.
Dit zijn bijvoorbeeld de auteurs van de technical summary van het impacts rapport waar dit topic over gaat:
[..]
quote:Maarten van Aalst, Director
Maarten coordinates the Climate Centre's support to climate risk management across the Red Cross/Red Crescent, analysis and documentation of experience, and links with scientific and policy communities on climate change, disaster risk management and development planning. He has worked on adaptation to climate change and disaster risk reduction since 1999, including at the World Bank, African Development Bank, Interamerican Development Bank, OECD and UNDP. He is Coordinating Lead Author of the forthcoming IPCC Special Report on managing extremes, Lead Author of the IPCC Fifth Assessment Report, and holds an adjunct appointment as Research Scientist at the International Research Institute for Climate and Society, Columbia University. Maarten obtained his Ph.D. in Atmospheric Science from Utrecht University.
'baseline' is de context die jij bedoeld is 'geen klimaatverandering'.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is de conclusie die zij trekken ja. Ik zal eens kijken of ik in dat rapport een definitie van het begrip 'baseline' kan vinden.
Ik zie wel meer bekende namen inderdaad. Allemaal wetenschappers. Maar goed, we gaan vanavond wel van onze grote vriend horen welke snode plannetjes wij allemaal niet doorzien.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:00 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen een kopie lokaal. Ik zie een paar bekende namen in de lijst met (hoofd-)auteurs.
Bijv. Maarten van Aalst, werkzaam bij het Rode Kruis:
[..]
Dat snap ik maar dat vind ik nog steeds een vage term. Klimaatverandering is sowieso een pleonasme, maar goed. Bedoelen ze misschien tragere of verandering een andere kant op?quote:Op maandag 31 maart 2014 14:01 schreef cynicus het volgende:
[..]
'baseline' is de context die jij bedoeld is 'geen klimaatverandering'.
Dat er ook voordelen aanzitten bedoel je.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:35 schreef DrMabuse het volgende:
En dan vaak die verdomde debiele weerpraatjes aan het eind van het journaal , waarin met een lach geluld wordt over het mooie weer dat er is / gaat komen.
Dat de terrasjes weer vol zitten met mensen in de zon.
Waarom nooit eens ook vertellen waarom dit zo is en gekomen is?
Wat de toekomst is?
Het volk eens goed met de neus op de feiten / gevolgen drukken.
Desnoods met een debiele grijns op het gezicht.
Wetenschap is geen democratie hoor.quote:
Het hele rapport heb ik nog niet kunnen downloaden en de SPM is maar erg beknopt, dus dit is mijn interpretatie: De 'baseline' is een scenario van bepaalde socio-economische ontwikkeling met een constant klimaat. Door die te vergelijken met hetzelfde scenario maar dan inclusie een opwarmend of afkoelend klimaat (je zou naar nog veel meer detail parameters kunnen kijken) krijg je een beeld van de gevolgen van de verandering in het klimaat.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat snap ik maar dat vind ik nog steeds een vage term. Klimaatverandering is sowieso een pleonasme, maar goed. Bedoelen ze misschien tragere of verandering een andere kant op?
En toch staat daar 'high confidence'. Een gesimplificeerd model maken (ie geen verandering) is pure wetenschap maar om er nou zulke harde conclusies uit te trekken...quote:Op maandag 31 maart 2014 14:16 schreef cynicus het volgende:
[..]
Het hele rapport heb ik nog niet kunnen downloaden en de SPM is maar erg beknopt, dus dit is mijn interpretatie: De 'baseline' is een scenario van bepaalde socio-economische ontwikkeling met een constant klimaat. Door die te vergelijken met hetzelfde scenario maar dan inclusie een opwarmend of afkoelend klimaat (je zou naar nog veel meer detail parameters kunnen kijken) krijg je een beeld van de gevolgen van de verandering in het klimaat.
Dit is natuurlijk allemaal nogal 'soft' en heeft eigenlijk niet echt mijn interesse maar dat is economie sowieso, maar ook hier heb je voordeel bij een consensus oordeel van tientallen, zoniet honderden, experts op dat gebied.
Als ik het zo snel even lees dan interpreteer ik de baseline als de klimaatontwikkelingen minus hetgeen aan menselijk handelen wordt toegeschreven.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:16 schreef cynicus het volgende:
[..]
Het hele rapport heb ik nog niet kunnen downloaden en de SPM is maar erg beknopt, dus dit is mijn interpretatie: De 'baseline' is een scenario van bepaalde socio-economische ontwikkeling met een constant klimaat. Door die te vergelijken met hetzelfde scenario maar dan inclusie een opwarmend of afkoelend klimaat (je zou naar nog veel meer detail parameters kunnen kijken) krijg je een beeld van de gevolgen van de verandering in het klimaat.
Dit is natuurlijk allemaal nogal 'soft' en heeft eigenlijk niet echt mijn interesse maar dat is economie sowieso, maar ook hier heb je voordeel bij een consensus oordeel van tientallen, zoniet honderden, experts op dat gebied.
Het is natuurlijk niet alleen een model. Je hebt de praktijk en je hebt de experts en hun gezamelijke mening. Het gaat hier trouwens om een optelsom van diverse onderwerpen:quote:Op maandag 31 maart 2014 14:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En toch staat daar 'high confidence'. Een gesimplificeerd model maken (ie geen verandering) is pure wetenschap maar om er nou zulke harde conclusies uit te trekken...
De onderbouwing zullen we moeten zoeken in het eigenlijke rapport maar als ik de kop in eigen worden vertaal dan hebben de auteurs hoog vertrouwen in hun stelling dat waar reeds gezondheidsproblemen zijn (door slechte sanitatie/drinkwater, honger, hittegolven, (bos)branden) deze door klimaatverandering erger worden. Komt op mij helemaal niet over als een raar idee.quote:Until mid-century, projected climate change will impact human health mainly by exacerbating health problems that already exist (very high confidence).
Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence).
Examples include greater likelihood of injury, disease, and death due to more intense heat waves and fires (very high confidence); increased likelihood of under-nutrition resulting from diminished food production in poor regions (high confidence); risks from lost work capacity and reduced labor productivity in vulnerable populations; and increased risks from food-and water-borne diseases (very high confidence) and vector-borne diseases (medium confidence).
Positive effects are expected to include modest reductions in cold-related mortality and morbidity in some areas due to fewer cold extremes (low confidence), geographical shifts in food production (medium confidence), and reduced capacity of vectors to transmit some diseases.
But globally over the 21st century, the magnitude and severity of negative impacts are projected to increasingly outweigh positive impacts (high confidence). The most effective vulnerability reduction measures for health in the near-term are programs that implement and improve basic public h ealth measures such as provision of clean water and sanitation, secure essential health care including vaccination and child health services, increase capacity for disaster preparedness and response, and alleviate poverty (very high confidence).
By 2100 for the high-emission scenario RCP8.5, the combination of high temperature and humidity in some areas for parts of the year is projected to compromise normal human activities, including growing food or working outdoors (high confidence).
Mja. Ik ben ook een wetenschapper. Maar iets zegt me dat mijn mening in deze niet in jouw straatje past.quote:Op maandag 31 maart 2014 14:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie wel meer bekende namen inderdaad. Allemaal wetenschappers. Maar goed, we gaan vanavond wel van onze grote vriend horen welke snode plannetjes wij allemaal niet doorzien.
Gewoon he, omdat het kan - Cynicus, bij jou gaan er geen nekharen omhoog staan als je het CV van deze auteur van het IPCC hebt gelezen? Het woord belangenverstrengeling weet zich niet door te dringen tot in jouw denkraam?quote:Op maandag 31 maart 2014 14:00 schreef cynicus het volgende:
[..]
Ik heb ondertussen een kopie lokaal. Ik zie een paar bekende namen in de lijst met (hoofd-)auteurs.
Bijv. Maarten van Aalst, werkzaam bij het Rode Kruis:
Maarten van Aalst, Director
Maarten coordinates the Climate Centre's support to climate risk management across the Red Cross/Red Crescent, analysis and documentation of experience, and links with scientific and policy communities on climate change, disaster risk management and development planning. He has worked on adaptation to climate change and disaster risk reduction since 1999, including at the World Bank, African Development Bank, Interamerican Development Bank, OECD and UNDP. He is Coordinating Lead Author of the forthcoming IPCC Special Report on managing extremes, Lead Author of the IPCC Fifth Assessment Report, and holds an adjunct appointment as Research Scientist at the International Research Institute for Climate and Society, Columbia University. Maarten obtained his Ph.D. in Atmospheric Science from Utrecht University.
Het gaat mij niet om meningen, het gaat om de claim dat er geen wetenschappers betrokken zouden zijn bij dit soort publicaties. Als dan de auteurs allemaal wetenschappers blijken te zijn, dan zegt dat iets over die claim, niet waar?quote:Op maandag 31 maart 2014 16:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mja. Ik ben ook een wetenschapper. Maar iets zegt me dat mijn mening in deze niet in jouw straatje past.
gequotequote:Op maandag 31 maart 2014 16:43 schreef Monolith het volgende:
basale binomiale kansrekening nog niet eens onder de knie had.
Mja, een mening of een mening gebaseerd op ter zake doende kennis zijn dan ook twee verschillende zaken.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mja. Ik ben ook een wetenschapper. Maar iets zegt me dat mijn mening in deze niet in jouw straatje past.
Nee, ik ben van nature niet zo'n complotdenker. In tegenstelling, hij is al jaren actief op aan dit rapport zeer relevante vakgebieden (dit rapport gaat over: "Impacts, Adaptation and Vulnerability") als risico management en klimaatadaptatie en heeft een zeer relevante opleiding. Als ik op het gebied van klimaat moet kiezen tussen hem of een willekeurig zichzelf wetenschapper noemend forumlid dan weet ik het wel.quote:Gewoon he, omdat het kan - Cynicus, bij jou gaan er geen nekharen omhoog staan als je het CV van deze auteur van het IPCC hebt gelezen? Het woord belangenverstrengeling weet zich niet door te dringen tot in jouw denkraam?
Kansrekening is gewoon het vakgebied. Met basale binomiale kansrekening bedoel ik het bepalen van kansen bij een binomiale verdeling, zoals b.v. X >= 3 gegeven n=4 en p=0.5.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:52 schreef speknek het volgende:
Volgens mij bedoel je binomiale kansverdeling (of binomiale test), binomiale kansberekening betekent niet zoveel?
Dan stel ik jou dezelfde vraag: het feit dat Maarten van Aalst bij een subsidietiet werkt die afhankelijk is van fear mongering doet jou niets? Blijkbaar telt voor jou alleen dat die man ook een PhD heeft?quote:Op maandag 31 maart 2014 16:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om meningen, het gaat om de claim dat er geen wetenschappers betrokken zouden zijn bij dit soort publicaties. Als dan de auteurs allemaal wetenschappers blijken te zijn, dan zegt dat iets over die claim, niet waar?
Ah, een slappe poging om criticasters van het almachtige IPCC in dezelfde hoek te plaatsen als reli-fundamentalisten. Het is zo doorzichtig Monolith.quote:Verder zegt het feit dat iemand wetenschapper is an sich niet zo veel. Je kunt in de VS legio wetenschappers vinden die menen dat de aarde met grofweg de huidige soorten 6000 jaar geleden geschapen is door God, maar dat doen weinig af aan de stand van zaken in de evolutionaire biologie.
Ik ben benieuwd naar de statistiek die gebruik wordt om aan te tonen dat het "ergste nog moet komen".quote:Ik vraag me bij jou wel af in hoeverre je solide kennis hebt van statistiek aangezien je in een ander topic al eens liet blijken dat je basale binomiale kansrekening nog niet eens onder de knie had.
Ik vraag me af wie hier in denial is.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:56 schreef cynicus het volgende:
Fijn, dan gaan we eindelijk eens over op inhoud i.p.v. typische ontkenners geneuzel?
Oh, nee. We blijven blijkbaar bij aanvallen op de persoon i.p.v. inhoud jammer genoeg.quote:Op maandag 31 maart 2014 16:56 schreef cynicus het volgende:
Fijn, dan gaan we eindelijk eens over op inhoud i.p.v. typische ontkenners geneuzel?
Vanavond. Ben je bereid inhoudelijk te luisteren of ga je mij als idioot afschilderen?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:11 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oh, nee. We blijven blijkbaar bij aanvallen op de persoon i.p.v. inhoud jammer genoeg.
Nounou,quote:Op maandag 31 maart 2014 17:02 schreef Lyrebird het volgende:
Dan stel ik jou dezelfde vraag: het feit dat Maarten van Aalst bij een subsidietiet werkt die afhankelijk is van fear mongering doet jou niets? Blijkbaar telt voor jou alleen dat die man ook een PhD heeft?
Ben je nu tegen jezelf aan het praten?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:11 schreef cynicus het volgende:
[..]
Oh, nee. We blijven blijkbaar bij aanvallen op de persoon i.p.v. inhoud jammer genoeg.
Maarten zal er inderdaad een goede boterham aan verdienen. Creeer een markt voor je eigen rommel, en zorg dan dat je er goed betaald wordt. Hij heeft goed naar Al Gore gekeken.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Nounou,
het is ook gewoon business opportunity.
https://www.devex.com/new(...)ement-is-local-82405
Zonder climate risk geen climate risk assessment.
Zucht, zal ik het dan nog maar eens in Jip en Janneke taal herhalen?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dan stel ik jou dezelfde vraag: het feit dat Maarten van Aalst bij een subsidietiet werkt die afhankelijk is van fear mongering doet jou niets? Blijkbaar telt voor jou alleen dat die man ook een PhD heeft?
Het is gewoon een handig voorbeeld, omdat het in een Nederlandse context bijna iedereen gelijk duidelijk is dat enkel het hebben van een Phd weinig zegt en niet automatisch je mening meer waard maakt dan die van een ander. Zeker niet wanneer het opvattingen buiten het vakgebied betreft.quote:[..]
Ah, een slappe poging om criticasters van het almachtige IPCC in dezelfde hoek te plaatsen als reli-fundamentalisten. Het is zo doorzichtig Monolith.
Het rapport is al meermaals gelinkt in het topic, dus wat let je? Ik heb daar bovendien eerder in het topic al mijn eigen kritiek op en kanttekeningen bij gegeven.quote:[..]
Ik ben benieuwd naar de statistiek die gebruik wordt om aan te tonen dat het "ergste nog moet komen".
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zucht, zal ik het dan nog maar eens in Jip en Janneke taal herhalen?
Er claimt iemand dat een rapport enkel geschreven is door politici, niet door wetenschappers. Ik geef aan dat de auteurs allen wetenschappers zijn. PUnt is dus niet valide.
over verdere kwalificaties van betreffende auteurs heb ik geen uitspraak gedaan.
Het hebben van een PhD zegt inderdaad vrij weinig. Kan er trouwens wel een aanraden. Er gaat een wereld voor je open. Maar als je er religieuze fanatici bijhaalt, dan zit daar een ander doel achter. Een doel dat vaak door de fear mongers wordt gebruikt om de discussie niet aan te hoeven gaan.quote:Het is gewoon een handig voorbeeld, omdat het in een Nederlandse context bijna iedereen gelijk duidelijk is dat enkel het hebben van een Phd weinig zegt en niet automatisch je mening meer waard maakt dan die van een ander. Zeker niet wanneer het opvattingen buiten het vakgebied betreft.
Ik zal er eens naar kijken.quote:Het rapport is al meermaals gelinkt in het topic, dus wat let je? Ik heb daar bovendien eerder in het topic al mijn eigen kritiek op en kanttekeningen bij gegeven.
Ik ben benieuwd naar die misleidingen.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:22 schreef El_Matador het volgende:
Mono, dat schreef ik niet
Het IPCC is een politiek instituut waar vele wetenschappers die zoals het hoort ruime foutmarges in hun onderzoek verwerken zijn misleid.
Dat is iets heel anders.
Als je in staat bent om inhoudelijk kritiek te leveren zonder de geijkte drogredenen en samenzweringtheorien: Ja, dan wil ik de discussie wel met je aangaan.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vanavond. Ben je bereid inhoudelijk te luisteren of ga je mij als idioot afschilderen?
Je maat Monolith gaf net aan dat het rapport wel te downloaden was.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:25 schreef cynicus het volgende:
[..]
Als je in staat bent om inhoudelijk kritiek te leveren zonder de geijkte drogredenen en samenzweringtheorien: Ja.
Maar ik ben sceptisch als je denk dat je in één avond substantiële inhoudelijke kritiek kunt leveren wat de grote lijnen van het rapport onderuit haalt terwijl het officiële rapport nog niet eens downloadbaar is (alleen de samenvatting is tot dusver gepubliceerd).
Wat, je zit hier te kankeren maar hebt nog niet eens de samenvatting, laat staan het rapport, gelezen?quote:Op maandag 31 maart 2014 17:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je maat Monolith gaf net aan dat het rapport wel te downloaden was.
Het antwoord daarop is nee. Zijn kwalificaties zijn natuurlijk afhankelijk van publicaties, relevant werkveld, enzovoort. De IPCC rapporten zijn overigens eigenlijk gewoon een literatuurreviews en niet zo zeer origineel onderzoek. Ik heb echter ook niet zoveel met het continue geLenin de hele tijd. Daarmee kun je elk onderzoek bij voorbaat wel afserveren.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:24 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Het is een beetje een reductio ad absurdum vanuit de Nederlandse context bezien. In bijvoorbeeld een Amerikaanse context wordt dit lang niet altijd zo ervaren.quote:[..]
Het hebben van een PhD zegt inderdaad vrij weinig. Kan er trouwens wel een aanraden. Er gaat een wereld voor je open. Maar als je er religieuze fanatici bijhaalt, dan zit daar een ander doel achter. Een doel dat vaak door de fear mongers wordt gebruikt om de discussie niet aan te hoeven gaan.
Ik heb mijn commentaar gegeven op jouw bijdrage over ene Maarten.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:30 schreef cynicus het volgende:
[..]
Wat, je zit hier te kankeren maar hebt nog niet eens de samenvatting, laat staan het rapport, gelezen?
Zelf een nood constateren met onderzoek en dan een bedrijfje opstarten om daarop te kapitaliseren? Nee hoor, dat doe ik ook wel. Goed, ik zeg hooguit 'als je zus en zo doet maak je waarschijnlijk wat minder fouten' en niet 'als je niet doet wat ik zeg gaan miljoenen mensen hartstikke dood [high confidence]'. Dus hij zit wel in een wat betere onderhandelingspositie voor subsidiegelden. Daarom zit hij waarschijnlijk met z'n jonge leeftijd al in de top van allemaal subsidiesponzen, omdat hij heel goed is in het binnenharken van subsidies. Survival of the fittest. Maar waar je mee omgaat corrumpeert en hoe meer projectvoorstellen ik schrijf, hoe minder serieus ik mezelf kan nemen. Maar goed, dit gaat niet over mij.quote:Op maandag 31 maart 2014 17:31 schreef Monolith het volgende:
Het is een beetje een reductio ad absurdum vanuit de Nederlandse context bezien. In bijvoorbeeld een Amerikaanse context wordt dit lang niet altijd zo ervaren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |