Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het treinverkeer wordt regelmatig stilgelegd vanwege een brandmelding in de Schipholtunnel. Die rook wordt meestal veroorzaakt doordat een trein hard remt of doordat er stof opwaait door werkzaamheden, maar de brandweer controleert toch altijd of er geen sprake is van brand.
Gewoon lekker kittyballonnen blijven kopen dus, DAAR ligt het niet aan
Deze Rahim is Reisinformant op Amersfoort, dus die zal het wel weten. Prognose bij NSR is van 21:30 naar 22:00 gegaan, maar als ik dit zo lees denk ik wel langer...
Deze Rahim is Reisinformant op Amersfoort, dus die zal het wel weten. Prognose bij NSR is van 21:30 naar 22:00 gegaan, maar als ik dit zo lees denk ik wel langer...
Er is een update:
quote:
Zwolle-Amersfoort Donderdag 20 Maart 21:47 Oorzaak Tussen Zwolle en Amersfoort rijden minder treinen door een defect aan het spoor. Er rijden stopbussen tussen Vathorst en Putten. Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. De verstoring is naar verwachting 21 maart rond 2:00 uur verholpen. Reisadvies
Reizigers tussen Amersfoort en Zwolle kunnen omreizen via Deventer.
Treinreizigers van en naar Den Haag wordt momenteel opgeroepen om tijdens de nucleaire top de spits te mijden, omdat de trein vol zit met automobilisten. Krijg de tering, denk ik dan, of een vuile bom in je bakkes. Ga lekker met je auto in de file staan.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 20 maart 2014 22:14 schreef Duvel het volgende: Treinreizigers van en naar Den Haag wordt momenteel opgeroepen om tijdens de nucleaire top de spits te mijden, omdat de trein vol zit met automobilisten. Krijg de tering, denk ik dan, of een vuile bom in je bakkes. Ga lekker met je auto in de file staan.
Ik ga er maandag gewoon lekker weer heen. Ik reis wel buiten de spits, gelukkig
Op donderdag 20 maart 2014 22:14 schreef Duvel het volgende: Treinreizigers van en naar Den Haag wordt momenteel opgeroepen om tijdens de nucleaire top de spits te mijden, omdat de trein vol zit met automobilisten. Krijg de tering, denk ik dan, of een vuile bom in je bakkes. Ga lekker met je auto in de file staan.
dat laatste gebeurt ook wel. De mens is een gewoontedier en er niet snel vanaf te brengen
Op donderdag 20 maart 2014 22:19 schreef Frozen-assassin het volgende: Maar hopen dat de NS overal de treinen wel op aardige lengte krijgt... Dat het geen haringen in ton wordt..
als iedereenmaar thuisblijft kan het best goed aflopen. En anders is het in ieder geval niet NS zijn schuld natuurlijk
Op donderdag 20 maart 2014 22:19 schreef Frozen-assassin het volgende: Maar hopen dat de NS overal de treinen wel op aardige lengte krijgt... Dat het geen haringen in ton wordt..
Alleen de as Leiden - Den Haag C/HS wordt versterkt. Den Haag - Utrecht gaat er bijvoorbeeld om bizarre redenen al op achteruit.
Dus ik kan maandag beter Den Haag - Utrecht doen dan Rotterdam - Utrecht? Ik heb de keus namelijk, het scheelt 1 minuut in reistijd ... geen zin in sardientjestaferelen...
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Op donderdag 20 maart 2014 22:31 schreef V2 het volgende: Dus ik kan maandag beter Den Haag - Utrecht doen dan Rotterdam - Utrecht? Ik heb de keus namelijk, het scheelt 1 minuut in reistijd ... geen zin in sardientjestaferelen...
Ik sta elke middag 22 minuten op Den Haag Centraal en ik heb nog NUL omroepberichten over die kutkerntop gehoord.
Ik heb vanavond zowel in Den Haag Centraal als in Breda omroepberichten gehoord over de NSS en verwachte drukte. "Reis indien mogelijk buiten de spits."
Je kunt er natuurlijk gewoon vanuit gaan dat Den Haag - Amsterdam maandag of dinsdag vlak voor de avondspits plat moet i.v.m. dringende herstelwerkzaamheden o.i.d.
Op donderdag 20 maart 2014 22:43 schreef James1988 het volgende: Je kunt er natuurlijk gewoon vanuit gaan dat Den Haag - Amsterdam maandag of dinsdag vlak voor de avondspits plat moet i.v.m. dringende herstelwerkzaamheden o.i.d.
"Op last van de brandweer is in verband met de immense drukte het treinverkeer stilgelegd. Houdt rekening met meer dan 60 minuten vertraging."
Wordt voor mij toch even slikken en wellicht een traantje wegpingelen dit weekend. Sommigen hier wisten het al, maar mijn tijd als stagiair bij de NS is tot een abrupt einde gekomen. Twee maanden geleden heerste er nog euforie, want na anderhalf jaar was ik zelfs officieel aangenomen bij NSR te Utrecht. Zaterdag zou ik beginnen met mijn praktijkperiode; 50 dagen fulltime aan de slag met als afsluiter het praktijkexamen. Ik keek er gigantisch naar uit, want ik heb er toch bijna twee jaar hard voor gewerkt. Door omstandigheden is het echter allemaal anders gelopen; ik heb slechts 3 van de 4 benodigde theorie-examens weten te halen en dat betekent dat het over en uit is. Het was een leuke tijd, en helaas zal het daarbij blijven
Op donderdag 20 maart 2014 22:48 schreef GlenSpey het volgende: Wordt voor mij toch even slikken en wellicht een traantje wegpingelen dit weekend. Sommigen hier wisten het al, maar mijn tijd als stagiair bij de NS is tot een abrupt einde gekomen. Twee maanden geleden heerste er nog euforie, want na anderhalf jaar was ik zelfs officieel aangenomen bij NSR te Utrecht. Zaterdag zou ik beginnen met mijn praktijkperiode; 50 dagen fulltime aan de slag met als afsluiter het praktijkexamen. Ik keek er gigantisch naar uit, want ik heb er toch bijna twee jaar hard voor gewerkt. Door omstandigheden is het echter allemaal anders gelopen; ik heb slechts 3 van de 4 benodigde theorie-examens weten te halen en dat betekent dat het over en uit is. Het was een leuke tijd, en helaas zal het daarbij blijven
Ze doen niet aan herkansingen?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Al gehad. Ook misgegaan Gewoon heel veel domme pech gehad, op beide examens precies 1 vraag teveel fout. Wegens omstandigheden heb ik me onvoldoende kunnen voorbereiden erop.
Helaas betekent het na een herexamen dat je het voorlopig wel kan vergeten als machinist, in ieder geval voor wat betreft reizigersvervoer.
Al gehad. Ook misgegaan Gewoon heel veel domme pech gehad, op beide examens precies 1 vraag teveel fout. Wegens omstandigheden heb ik me onvoldoende kunnen voorbereiden erop.
Yep, 2 jaar in totaal. Heb er nu ruim anderhalf jaar opzitten. Zou dus dit weekend beginnen met de laatste, afsluitende praktijkperiode: 40 dagen rijden en 10 dagen rangeren, afgesloten met het praktijkexamen.
Helaas betekent het na een herexamen dat je het voorlopig wel kan vergeten als machinist, in ieder geval voor wat betreft reizigersvervoer.
Knap kloten... Wanneer zou je dat theorie-examen weer mogen maken?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Nu herkansen bij een goederenboer en wanneer je Machinist VB bent het alsnog proberen bij een reizigerstoko?
Is ook het plan inderdaad. Heb nog 1 kans over en dat is het theorie-examen voor goederen. Maar daar verwacht ik eerlijk gezegd vrij weinig van. Zit ook nog met het probleem dat ik -mocht ik het halen- een nieuwe stageplek moet regelen en aangezien de meeste leerlingen nu al met de 50 dagen begonnen zijn zit ik dus met een behoorlijke tijdsnood.
En ik heb 0 praktijkervaring in goederen dus dat zit ook niet echt lekker.
Bekend verhaal GlenSpey. Ben 5 jaar geleden ook gezakt met 1 vraag te veel fout.60 vragen, mocht 1 harde vraag missen, had er 2 , de rest helemaal goed, herexamen zelfde verhaal. Praktijk ging wel goed, maar helaas pindakaas, einde oefening... en dat nadat ik een zeker bestaan binnen NS al had opgezegd om mcn te worden. Het is zuur heel zuur, maar gewoon verder kijken, er is meer dan machinist
Dacht vantevoren dat het wel te doen zou zijn. Makkelijk zelfs, ik sta gemiddeld geloof ik ruim een 8 voor alle toetsen over railkennis en dergelijken. Maargoed, soms loopt het allemaal net ff iets anders...
Op donderdag 20 maart 2014 23:04 schreef Hr-Flip het volgende: Bekend verhaal GlenSpey. Ben 5 jaar geleden ook gezakt met 1 vraag te veel fout.60 vragen, mocht 1 harde vraag missen, had er 2 , de rest helemaal goed, herexamen zelfde verhaal. Praktijk ging wel goed, maar helaas pindakaas, einde oefening... en dat nadat ik een zeker bestaan binnen NS al had opgezegd om mcn te worden. Het is zuur heel zuur, maar gewoon verder kijken, er is meer dan machinist
Verdomme wat is dat zuur he Hier hetzelfde: was voor deze opleiding bezig met een koksopleiding. Bijna klaar moest nog een half jaartje, maar ik wilde per se dit gaan doen. Had destijds ook nog een sollicitatie lopen voor een opleiding buschauffeur. Tis nauwelijks te vergelijken maar ik was al erg ver in het traject, geloof een week voordat de opleiding machinist begon belden ze op dat ik kon beginnen. Ook af moeten wijzen.
En dan nu dit, word ik ff dik vier jaar teruggezet dus nog voordat ik aan mijn vorige opleiding begon
Nu zeg ik vast iets heel stoms, maarreuh... NMBS? Al is dat waarschijnlijk helemaal geen optie omdat het spoor in België heel anders in elkaar steekt.
Geen idee eigenlijk. Ik neem aan dat ik daar ook gewoon een opleiding voor moet volgen? En sowieso zou ik dan waarschijnlijk vantevoren al in België moeten wonen EN vloeiend Frans moeten spreken... tja...
Buschauffeur, lijkt me ook prachtig, maar ja geld ontbreekt voor een opleiding.
Weet je ook welke vraag je verkeerd had. Mijn lullige foutje lag in de betekenis voor het geel knipperend sein. De eerste 2 woorden fout, inplaats van Voorbijrijden toegestaan met maximaal 40 km/h of zoveel minder als nodig is om vóór een belemmering te kunnen stoppen.
Had ik Begrenzen tot 40km/h..... blabla, is fout dus streep..... immers je rijdt al 40 km/h door het gele sein wat er voor zat...
Geen idee eigenlijk. Ik neem aan dat ik daar ook gewoon een opleiding voor moet volgen? En sowieso zou ik dan waarschijnlijk vantevoren al in België moeten wonen EN vloeiend Frans moeten spreken... tja...
Een opleiding zul je sowieso moeten volgen. Je hoeft niet per sé in België te wonen, al is het wel handig omdat het afhankelijk is van de standplaats waar je terecht komt. Iedere dag pendelen tussen Utrecht en bijvoorbeeld Oostende lijkt me niet echt een pretje
Vloeiend Frans spreken hoeft naar mijn weten niet als je niet buiten Vlaanderen komt. Spreek je wel twee talen, dan krijg je één of andere toelage.
Een dikke ¤3000 ben je normaal al snel kwijt ja. Bij mij is het grotendeels door Randstad betaald, ik moet alleen twee jaar via hun blijven werken en er wordt 50 weken ¤10 op mijn salaris ingehouden. Ik betaal dus uiteindelijk ¤500 zelf.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Klote zeg dat gun je niemand na 1,5 jaar hard werken vlak voor de eindstreep het niet halen. Sterkte ermee ! Kon je de omstandigheden niet bespreken voor je het examen inging?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Een opleiding zul je sowieso moeten volgen. Je hoeft niet per sé in België te wonen, al is het wel handig omdat het afhankelijk is van de standplaats waar je terecht komt. Iedere dag pendelen tussen Utrecht en bijvoorbeeld Oostende lijkt me niet echt een pretje
Vloeiend Frans spreken hoeft naar mijn weten niet als je niet buiten Vlaanderen komt. Spreek je wel twee talen, dan krijg je één of andere toelage.
Het enige Frans dat ik ken is: 'Ah oui oui, la vache qui rit!'
Een dikke ¤3000 ben je normaal al snel kwijt ja. Bij mij is het grotendeels door Randstad betaald, ik moet alleen twee jaar via hun blijven werken en er wordt 50 weken ¤10 op mijn salaris ingehouden. Ik betaal dus uiteindelijk ¤500 zelf.
Randstad in Twente toch, dus je rijdt bij Syntus. Heb ik ook bij geinformeerd, moest teveel op mijn salaris inleveren, te weinig uurloon en te weinig uren. Ook zit ik nu aan het einde van mijn B fase bij randstad, dus binnenkort wordt ik door hun gedumpt...
Bedankt! Het is inderdaad een enorme lichtzee zo te zien. Stonden de seinen wel gedimd? (Moeten ze even op het zonnetje / maantje klikken...)
ja, dat was gedimd. Door de telefoon lijkt het wat erger dan het is, ongedimd is het 's nachts niet leuk meer Leuk dat scherm ja, zo zie ik em vaak als ik bij de PCL (Treindienstleider minimaal bevoegd Binckhorst Noord en Zuid ) sta
Er is toch eens in Maastricht een trein opgeheven omdat de Franstalige machinist niet in vloeiend Nederlands over zijn vakantie kon vertellen. Hou toch op met die onzin man
Er is toch eens in Maastricht een trein opgeheven omdat de Franstalige machinist niet in vloeiend Nederlands over zijn vakantie kon vertellen. Hou toch op met die onzin man
Dat slaat nergens op. De eis is dat je veiligheidscommunicatie in het Nederlands kunt voeren, niet dat je het over vakanties e.d. gaat hebben.
Denk niet dat mijn vriendin daar gelukkig van wordt, maar ik zal er eens naar kijken. Wellicht zijn er inderdaad nog mogelijkheden daar die hier niet meer zijn
Klote zeg dat gun je niemand na 1,5 jaar hard werken vlak voor de eindstreep het niet halen. Sterkte ermee ! Kon je de omstandigheden niet bespreken voor je het examen inging?
De omstandigheden waren bekend bij school. Er zat wel beweging in het hele gebeuren, maar het heeft gewoon te lang liggen sudderen allemaal. Zonder in teveel detail te treden er was 1 belangrijk kopstuk die niet geloofde dat ik de juiste persoon was voor dit vak en daar is het op misgegaan. Bijna zes weken lang ben ik bezig geweest om dit recht te zetten en daardoor is hetgene waar ik me eigenlijk mee bezig moest houden (het leren voor de examens) er bijna volledig bij ingeschoten.
Randstad in Twente toch, dus je rijdt bij Syntus. Heb ik ook bij geinformeerd, moest teveel op mijn salaris inleveren, te weinig uurloon en te weinig uren. Ook zit ik nu aan het einde van mijn B fase bij randstad, dus binnenkort wordt ik door hun gedumpt...
Tja, je zult inderdaad wel terugvallen in uurloon, hoewel ik het niet slecht betaald vind. Vooral de toeslagen tellen aan. Het aantal uren is heel wisselend inderdaad: je kunt een week van 40 uur hebben en daarna een week van 5 uur, daar is geen pijl op te trekken..
Denk niet dat mijn vriendin daar gelukkig van wordt, maar ik zal er eens naar kijken. Wellicht zijn er inderdaad nog mogelijkheden daar die hier niet meer zijn
België is wel een leuk land, maar de cultuur is totaal anders dan de Nederlandse.
Als je per sé een reizigersvoertuig wilt besturen is metrobestuurder misschien nog iets wat een beetje in je straatje past? Niet helemaal te vergelijken met een intercity, maar wel de nodige raakvlakken.
quote:
De omstandigheden waren bekend bij school. Er zat wel beweging in het hele gebeuren, maar het heeft gewoon te lang liggen sudderen allemaal. Zonder in teveel detail te treden er was 1 belangrijk kopstuk die niet geloofde dat ik de juiste persoon was voor dit vak en daar is het op misgegaan. Bijna zes weken lang ben ik bezig geweest om dit recht te zetten en daardoor is hetgene waar ik me eigenlijk mee bezig moest houden (het leren voor de examens) er bijna volledig bij ingeschoten.
België is wel een leuk land, maar de cultuur is totaal anders dan de Nederlandse.
Als je per sé een reizigersvoertuig wilt besturen is metrobestuurder misschien nog iets wat een beetje in je straatje past? Niet helemaal te vergelijken met een intercity, maar wel de nodige raakvlakken.
[..]
De sluitingsdatum voor deze vacature is 21 maart 2014.
Nog een halfuurtje om mn sollicitatie in te sturen