Ne, maar ik denk dat we ingewikkelde beslissingen beter over kunnen laten aan een orgaan dat zich fulltime in die problematiek kan verdiepen, zijnde een parlement.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:10 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het is ronduit arrogant om te denken dat mensen niet kunnen (re-)ageren op problemen die a la minute spelen. Laat staan om te denken dat politici dat automatisch wel zouden kunnen, met immer de lange-termijn in gedachte.
Je degradeert iedere burger in Nederland nu tot een of ander hopeloze idioot die enkel nadenkt over wat het broodbeleg morgenochtend moet zijn. Maar dat ze tegelijkertijd wel nadenken over hoe Nederland er over 10 jaar uit moet zien. Zie je zelf niet in hoe belachelijk je statement is?
Omdat die vertegenwoordigers bullshit beloven om hun baantje te houden. Bovendien weet die vertegenwoordiger echt niet wat jij of ik willen. Ze hebben hun eigen idee.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:11 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar waarom zou je referenda houden als je al vertegenwoordigers kan kiezen die die beslissingen voor je maken?
Omdat je als kiezer het nooit in zijn totaliteit eens kan zijn met alle standpunten van een partij of politicus. Referenda zijn dan een prima middel om dat te corrigeren.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:11 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar waarom zou je referenda houden als je al vertegenwoordigers kan kiezen die die beslissingen voor je maken?
Je denkt werkelijk dat iedere parlementariër zich dagelijks bezighoudt met alle portefeuilles? Derhalve daar in alle situaties een correcte (lange) termijn politieke koers uit kan bezigen, terwijl de lokale bevolking enkel kan kwijlen uit een mondhoek? Misschien dat jouw politieke insteek niet verder komt dan kwijlen achter je PC, maar ik acht mezelf toch wel redelijk in staat over bepaalde zaken mijn mening te geven. Sterker nog, ik vind dat ik daar gewoon recht op heb.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Ne, maar ik denk dat we ingewikkelde beslissingen beter over kunnen laten aan een orgaan dat zich fulltime in die problematiek kan verdiepen, zijnde een parlement.
Als ik deze post van je lees krijg ik de indruk dat je werkelijk niets van parlementaire democratie begrepen hebt.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Je denkt werkelijk dat iedere parlementariër zich dagelijks bezighoudt met alle portefeuilles? Derhalve daar in alle situaties een correcte (lange) termijn politieke koers uit kan bezigen, terwijl de lokale bevolking enkel kan kwijlen uit een mondhoek? Misschien dat jouw politieke insteek niet verder komt dan kwijlen achter je PC, maar ik acht mezelf toch wel redelijk in staat over bepaalde zaken mijn mening te geven. Sterker nog, ik vind dat ik daar gewoon recht op heb.
Ok, maar ik denk niet dat elke kiezer zich genoeg kan verdiepen in de materie om een weloverwogen beslissing te maken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Omdat je als kiezer het nooit in zijn totaliteit eens kan zijn met alle standpunten van een partij of politicus. Referenda zijn dan een prima middel om dat te corrigeren.
Jij interpreteert mijn afkeer van jouw positie als een voorkeur voor een referendum voor elke scheet. Dat sowieso niet, ik wens zeer zeker niet een referendum voor alles, laat staan een bindend referendum. Maar ik heb wel meer vertrouwen in de mening van het volk dan jou, dat wil ik enkel voorop stellen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Als ik deze post van je lees krijg ik de indruk dat je werkelijk niets van parlementaire democratie begrepen hebt.
En vraag ik me af hoe je jezelf in godsnaam verkiesbaar hebt kunnen stellen.
Mwoh niet echt, ik vind het een betrouwbaarder medium dan een "peiling" en het kan toch de politiek een beeld geven van het sentiment in een land. Zonder dat het meteen een concreet en bindend gevolg geeft.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:29 schreef Kowloon het volgende:
Als je voor een referendum kiest moet het ook een bindend referendum zijn vind ik.
Als de politici hun reet ermee kunnen afvegen zoals destijds met de Europese grondwet dan denk ik niet dat er nog veel mensen hun stem uit komen brengen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:31 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Mwoh niet echt, ik vind het een betrouwbaarder medium dan een "peiling" en het kan toch de politiek een beeld geven van het sentiment in een land. Zonder dat het meteen een concreet en bindend gevolg geeft.
WAT???quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Als ik deze post van je lees krijg ik de indruk dat je werkelijk niets van parlementaire democratie begrepen hebt.
En vraag ik me af hoe je jezelf in godsnaam verkiesbaar hebt kunnen stellen.
Referenda horen gewoon niet in een representatieve democratie.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:33 schreef Kowloon het volgende:
Maar dan kun je ook gewoon een opiniepeiling houden. Stuk goedkoper dan een verkiezingsinfrastructuur op te tuigen. Nee, een referendum moet naar mijn idee altijd bindend zijn, omdat als het referendum genegeerd wordt de schade aan de democratie enorm is.
quote:
Dat was ook absurd inderdaad, maar voor zo'n onderwerp zou het gewoon bindend moeten zijn.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als de politici hun reet ermee kunnen afvegen zoals destijds met de Europese grondwet dan denk ik niet dat er nog veel mensen hun stem uit komen brengen.
Jazeker.quote:
Ik ben wel voorstander van referenda hoor. Zeker als het gaat om zaken als wijziging van de Grondwet en het sluiten van belangrijke verdragen. En dan ook echte bindende referenda. Volksvertegenwoordigers zijn naar mijn idee niet gelegitimeerd om hun eigen soevereiniteit in te perken, terwijl zij dat wel doen met allerlei internationale verdragen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Referenda horen gewoon niet in een representatieve democratie.
En met een directe democratie kan je geen staat met miljoenen inwoners besturen.
Deal with it.
Ik weet het wel zeker.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:37 schreef remlof het volgende:
[..]
Denk je dat je meer dan drie stemmen gaat krijgen morgen?
Gelukkig was het makkelijk raden..quote:
Oh ik zal wel geen zetel krijgen hoor.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gelukkig was het makkelijk raden..
Nou ja (krijg het bijna mijn strot/toetsenbord niet uit, maar ok): succes morgen!
Juist dan NIET. Niet voor niks zo'n moeilijke/omslachtige procedure voor bedacht...quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben wel voorstander van referenda hoor. Zeker als het gaat om zaken als wijziging van de Grondwet en het sluiten van belangrijke verdragen. En dan ook echte bindende referenda. Volksvertegenwoordigers zijn naar mijn idee niet gelegitimeerd om hun eigen soevereiniteit in te perken, terwijl zij dat wel doen met allerlei internationale verdragen.
Maar die vertegenwoordigers hebben we zelf gekozen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:37 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben wel voorstander van referenda hoor. Zeker als het gaat om zaken als wijziging van de Grondwet en belangrijke verdragen. En dan ook echte bindende referenda. Volksvertegenwoordigers zijn naar mijn idee niet gelegitimeerd om hun eigen soevereiniteit in te perken, terwijl zij dat wel doen met allerlei internationale verdragen.
Niet om jou (of wel: want voor die partij)..quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Oh ik zal wel geen zetel krijgen hoor.
Soort lokaal Rita Verdonk-effect zou dat zijn. Met voorkeursstemmen gekozen worden en dan ook nog meer halen dan de lijsttrekker.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:38 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Oh ik zal wel geen zetel krijgen hoor.
Nouja ik heb me gewoon de laatste weken (ook in de lokale krant e.d.) vol gefocussed op ondernemers, en uit die hoek heb ik wel veel steun. De zorg en werkgelegenheid heb ik eigenlijk een beetje "links" (hihi) laten liggen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:39 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Soort lokaal Rita Verdonk-effect zou dat zijn. Met voorkeursstemmen gekozen worden en dan ook nog meer halen dan de lijsttrekker.
Hoe oud ben je nu (mag per dm)?quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:40 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Nouja ik heb me gewoon de laatste weken (ook in de lokale krant e.d.) vol gefocussed op ondernemers, en uit die hoek heb ik wel veel steun. De zorg en werkgelegenheid heb ik eigenlijk een beetje "links" (hihi) laten liggen.
Per dm? Welnee joh.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hoe oud ben je nu (mag per dm)?
Gedaan, maar het werkt niet vooralsnog.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:41 schreef Boze_Appel het volgende:
Gewoon elke week sms-en of ze mogen blijven.
SMS Samsom weg naar 4433
Of gewoon PVV in Den Haag of Almerequote:Op woensdag 19 maart 2014 00:46 schreef remlof het volgende:
Stem xenofoob, stem nummer 28 van de VVD op de lijst van Kutdorpintwente!
Haters gonna hate.quote:
Het huidige stelsel in Nederland kent een aantal fundamentele tekortkomingen die eigenlijk alleen met bindende referenda op te lossen zijn:quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:39 schreef remlof het volgende:
Maar die vertegenwoordigers hebben we zelf gekozen.
Referenda ondermijnen gewoon de al door het volk gegeven macht van het parlement en de senaat en leiden tot een onbestuurbaar land.
Alleen als je anarchist bent kan je daar voor ziin.
Toch geeft ook de wijzigingsprocedure van de Grondwet de burger nog steeds niet de mogelijkheid om zich echt specifiek over één onderwerp uit te spreken. Onacceptabel vind ik dat.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:39 schreef Whiskers2009 het volgende:
Juist dan NIET. Niet voor niks zo'n moeilijke/omslachtige procedure voor bedacht...
Mee eens.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:50 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Toch geeft ook de wijzigingsprocedure van de Grondwet de burger nog steeds niet de mogelijkheid om zich echt specifiek over één onderwerp uit te spreken. Onacceptabel vind ik dat.
Een dergelijke opstelling trekt natuurlijk ook weer extra kiezers aan.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:40 schreef Voorschrift het volgende:
Dus vandaar, ik denk niet dat ik een zetel krijg, maar ik geef gewoon m'n volle mening en niet meer en niet minder. Als mensen dan massaal op me stemmen dan prima, doen ze 't niet dan ook prima. Ik ga 't niet mooier maken dan 't is qua mening.
Daar is niets fouts aan in de definitie van representatieve democratie.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:48 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Het huidige stelsel in Nederland kent een aantal fundamentele tekortkomingen die eigenlijk alleen met bindende referenda op te lossen zijn:
1) Een stem op een persoon of partij betekent een stem op een bundel van ideeën. Het dwingt een kiezer om voor zichzelf bepaalde thema's tegen elkaar uit te ruilen omdat de kans nihil is dat een persoon of partij exact jouw mening verkondigd. Voor zeer fundamentele zaken als wijziging van de Grondwet of internationale verdragen vind ik het niet acceptabel als onderwerpen tegen elkaar uitgeruild moeten worden om zo tot een stem op een persoon of partij te komen.
2) Tijdens de verkiezingen valt maar tot op zekere hoogte te voorspellen wat de politieke thema's zullen worden die er toe doen de komende periode. Het kan dus zo zijn dat je een afweging maakt op bepaalde politieke thema's bij het kiezen van een persoon of partij, terwijl heel andere thema's na de verkiezingen een rol blijken te gaan spelen. In zo'n geval heb je dus een keus gemaakt op basis van de verkeerde informatie. Voor zeer fundamentele zaken als wijziging van de Grondwet of internationale verdragen vind ik het niet acceptabel.
Met andere woorden, bindende referenda kunnen aan tweetal fundamentele fouten in democratische vertegenwoordiging oplossen. Een stelsel gebaseerd op zowel normale verkiezingen als bindende referenda voor de zware onderwerpen is dus naar mijn idee het beste.
Terecht niet.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:50 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Toch geeft ook de wijzigingsprocedure van de Grondwet de burger nog steeds niet de mogelijkheid om zich echt specifiek over één onderwerp uit te spreken. Onacceptabel vind ik dat.
Och mensen willen vaak horen wat ze willen horen, ik doe er niet aan mee, dus het kan twee kanten op. Ik weiger bijvoorbeeld ook langs de deuren te gaan, te flyeren, en al die onzin.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Een dergelijke opstelling trekt natuurlijk ook weer extra kiezers aan.
Je trolls worden steeds slechterquote:Op woensdag 19 maart 2014 00:55 schreef waht het volgende:
Kowloon wint telkens de discussie op inhoud.
Alle Hitlervergelijkingen terug naar Hitlervergelijkingenland.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:56 schreef Friek_ het volgende:
Belachelijk, die PvdA'ers met hun Hitlervergelijkingen. Direct het land uit ermee.
Maar representatieve democratie kent dus naar mijn idee een tweetal fundamentele beperkingen.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:53 schreef remlof het volgende:
Daar is niets fouts aan in de definitie van representatieve democratie.
Lees dan eens wat kritischer, ik zeg niet dat voor alles een bindend referendum gehouden moet worden. Dat zou inderdaad erg onhandig worden. Op dat gebied doe ik dus wel degelijk een concessie. Ik wil die concessie alleen niet doen op echte zware beslissingen zoals een Grondwetswijziging of deelname aan een internationaal verdrag.quote:Als we jouw stellingen zouden volgen zou de burger directe inspraak moeten hebben op elke beslissing van het parlement of de senaat.
Dat werkt dus gewoon niet, een land moet bestuurd worden, Als je daar niet mee kan leven moet je maar sparen en je eigen eiland ergens kopen, het is totaal onrealistisch.
Alle PvdA'ers zijn gewoon smerige kankerhonden.quote:Op woensdag 19 maart 2014 00:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Alle Hitlervergelijkingen terug naar Hitlervergelijkingenland.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |