abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 juni 2014 @ 22:51:03 #201
399061 kuolema
vermaledijd
pi_140615177
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 14:21 schreef TwistedDoc het volgende:
Hoi allen,

Vandaag op internet een gratis schematherapie-onderzoek ingevuld (link naar het artikel Belangrijk onderzoek naar onder andere YSQ en SMI en de vragenlijst), omdat ik komende vrijdag een psycholoog zie voor een intake voor schematherapie voor mijn autisme-spectrumstoornis. In de vragenlijst voor het schematherapie-onderzoek zat ook de standaard vragenlijst Assessment of Disorders of Personality-according to the DSM-IV (ADP-IV).

Volgens deze ADP-IV vragenlijst scoor ik ook hoog op de persoonlijksstoornissen schizoïde en obsessief-compulsieve persoonlijksstoornis. Moet ik me ergens zorgen over maken, of zou dit een vertekening zijn van de test, vanwege mijn autisme-spectrumstoornis?
Dat zijn precies de twee persoonlijkheidsstoornissen die veel overlap hebben met autisme. Niet zo gek dus dat je daar hoog op scoort als je autisme hebt. Het kan daarom natuurlijk ook zo zijn dat je verkeerd bent gediagnosticeerd. Zoek eens wat info erover op op internet en kijk of je je meer herkent in autisme of in een van die persoonlijkheidsstoornissen - en bij de ps, welke kenmerken daarvan jij herkent- dat zijn wsl degenen die ook lijken op autismekenmerken.

Ik heb overigens nog nooit gehoord van schematherapie voor mensen met autisme.
Why are you wearing that stupid man suit?
  dinsdag 3 juni 2014 @ 11:30:07 #202
427012 Brummetje2.0
Uw meest favoriete kutuser!
pi_140662919
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:51 schreef kuolema het volgende:

[..]

Dat zijn precies de twee persoonlijkheidsstoornissen die veel overlap hebben met autisme. Niet zo gek dus dat je daar hoog op scoort als je autisme hebt. Het kan daarom natuurlijk ook zo zijn dat je verkeerd bent gediagnosticeerd. Zoek eens wat info erover op op internet en kijk of je je meer herkent in autisme of in een van die persoonlijkheidsstoornissen - en bij de ps, welke kenmerken daarvan jij herkent- dat zijn wsl degenen die ook lijken op autismekenmerken.

Ik heb overigens nog nooit gehoord van schematherapie voor mensen met autisme.
Even reageren hoor.

Ik heb nu de diagnose autisme, maar ik vermoed (weet wel bijna zeker) dat ik verkeerd gediagnosticeerd ben. Daar heb ik nml zelf voor gezorgd. :@
Zelf vermoed ik door mijn verleden een combi te hebben van schizoïde en schizotypisch. (Ik ben al ooit eens gediagnosticeerd met een andere schizo-variant: schizo-affectief.)

Ik wil dus graag opnieuw gediagnosticeerd worden, alleen mijn vaste behandelaar is met verlof. En dat duurt nog wel een poosje...
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:40:24 #203
359498 Enfatruskiloin
En-fa-tru-skie-lé-wan
pi_140670377
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 14:21 schreef TwistedDoc het volgende:
Hoi allen,

Vandaag op internet een gratis schematherapie-onderzoek ingevuld (link naar het artikel Belangrijk onderzoek naar onder andere YSQ en SMI en de vragenlijst), omdat ik komende vrijdag een psycholoog zie voor een intake voor schematherapie voor mijn autisme-spectrumstoornis. In de vragenlijst voor het schematherapie-onderzoek zat ook de standaard vragenlijst Assessment of Disorders of Personality-according to the DSM-IV (ADP-IV).

Volgens deze ADP-IV vragenlijst scoor ik ook hoog op de persoonlijksstoornissen schizoïde en obsessief-compulsieve persoonlijksstoornis. Moet ik me ergens zorgen over maken, of zou dit een vertekening zijn van de test, vanwege mijn autisme-spectrumstoornis?
Ik vind het een rare, vage test. Scoor op alle persoonlijkheidsstoornissen minstens hoog. De meeste scores zijn zeer hoog terwijl er bij mij, tot nu toe, nog nooit sprake is geweest van een persoonlijkheidsstoornis. Daarentegen zijn de scores van problemen waar ik bewezen last van heb ondergewaardeerd in deze test.

Ik zou aan deze test niet te veel waarde hechten.
MV NS FR DS MD
pi_140752189
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 17:09 schreef kuolema het volgende:

[..]

Hey Sylvana!

Wat jammer dat de behandeling te intensief voor je is ... maar als ik eerlijk ben vind ik het maar een raar gedoe allemaal daar, wat ik zo van jou heb gehoord.

Fijn dat je nog wel individuele gesprekken hebt nu en dat je niet ineens helemaal niets hebt. Je weet nog niet meer over die deeltijd neem ik aan? Nu maar hopen dat dat wel voor je gaat werken.

Ik heb er nu volgens mij 8 weken deeltijdbehandeling op zitten. Vind het best wel moeilijk om zelf iets in te brengen, hoewel ik wel 1 keer iets heb verteld over iets waar ik nog nooit eerder over heb gesproken (wantrouwen), voor een g-schema, maar ik heb niet het idee dat ik daar wat aan had.
De meeste mensen in de groep zijn types waar ik geen vrienden mee zou kunnen worden zeg maar ... maar ja. Gelukkig gaat degene die ik echt niet mag volgende week weg :P

En wat ik hier ooit heb gezegd, over faalangst en zo bij creatieve therapie, gebeurt nu ook. Ik vind het heel moeilijk en de eerste paar keren ben ik daar gewoon weggegaan. Ik word gewoon enorm zenuwachtig en dan blokkeer ik. Maar ik ben nu wel steeds aanwezig omdat dat verplicht is.

Maar PMT vind ik dan weer heel leuk. Ben best wel fanatiek altijd.

Er zijn nog wat onderzoeken die ik moet doen vanwege diagnostiek die nog niet is afgerond. Heb een gesprek gehad met de psycholoog over mijn angst voor bacteriën en toen zei ze dat ik aan de criteria voor een obsessief-compulsieve stoornis voldoe. Verder woensdag o.a. een IQ test en nog een gesprek met de psycholoog gepland.
Tot zover mijn update :P
Nee ik weet nog niks over die deeltijd. Heb wel gisteren mijn schematest opnieuw gemaakt. Heb hem voor mijn gevoel heel anders ingevuld dan de vorige keer, dus ben benieuwd! Volgende week woensdag krijg ik de terugkoppeling, dus dan zal ik het wel horen. Ik hoop wel dat ik bij de deeltijd ook weer in een groep kan komen waar ze met schematherapie werken.

Ik ben nu een week thuis en de keus voelt nog steeds goed. En thuis gaat het ook heel goed, dat scheelt ook wel. Doe gewoon de dingen die ik moet/wil doen en geniet ontzettend van de rust ;)

Jammer dat het bij jou op de deeltijd nog niet echt wilt lukken. maar het is ook lastig om de anderen te vertrouwen en dingen over jezelf te delen. Daar liep ik ook ontzettend tegenaan bij mijn opname. Wel goed dat je het al 1 keer gedaan hebt! En fijn dat je PMT wel leuk vindt! Hopelijk lukt het om iets met die faalangst bij creatieve therapie te doen. Krijg je daar wel hulp bij, dat ze kijken naar wat voor jou helpend kan zijn om toch iets te doen?

Succes met de onderzoeken, is idd wel fijn als je weet wat je hebt. Dat geeft toch weer duidelijkheid.
pi_140788749
Volgende week woensdag al oriëntatie-/informatiebijeenkomst bij de Bremmele (deeltijdbehandeling)! Het is een groepsbijeenkomst van ongeveer 1 uur waarin de mogelijkheden van de behandeling daar worden toegelicht, je vragen kunt stellen en een rondleiding krijgt. Na deze bijeenkomst krijg ik als ik verder wil een individueel intakegesprek.
pi_140959516
Vanmiddag dus die informatiebijeenkomst bij de Bremmele gehad. Er werd alleen niet zoveel nieuws voor mij verteld, maar was iig wel fijn om de locatie even te kunnen zien. 26 juni heb ik intakegesprek en 2 weken daarna adviesgesprek. Dan hoor ik dus in welke groep ik kom en wat de wachttijd is.

Verder vandaag mijn schematestuitslag gekregen en ik had wel verwacht dat ik minder schema's had, maar deze uitslag had ik nooit verwacht :o
Ik had eerst namelijk 10 schema's, waarvan 5 op zeer hoog ( emotioneel tekort, afhankelijkheid/incompetentie, goedkeuring zoeken, emotionele geremdheid en negativisme/pessimisme) en 5 op hoog ( verlatingsangst, sociale isolatie, onderwerping, hoge eisen en bestraffende houding)
Nu heb ik er nog maar 3!!! :o Emotioneel tekort en zelfopoffering op zeer hoog (die is dus wel nieuw, maar houdt heel erg verband met het schema onderwerping die ik eerst had) en goedkeuring zoeken is van zeer hoog naar hoog gegaan.

Ook mijn modi zijn heel erg veranderd. Eerst had ik kwetsbaar kind, willoze inschikkelijke, onthechte zelfsusser, veeleisende ouder en de gezonde volwassene. En nu heb ik alleen nog willoze inschikkelijke en gezonde volwassene. Dus dat is ook heel erg verbeterd :D
Natuurlijk zal ik af en toe heus nog wel eens last hebben van zo'n schema, dat ze niet meer uit de test komen wil natuurlijk niet zeggen dat ik ze helemaal niet meer heb. Maar ik heb er wel een stuk minder "last" van dan voor mijn opname. In die paar maanden dus toch al best veel bereikt! ^O^
En nu dus verder bij de deeltijd werken aan de schema's die ik nog wel heb en om ervoor te zorgen dat die andere schema's en modi niet meer terugkomen ;)
pi_140965415
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 17:14 schreef Sylvana het volgende:
Vanmiddag dus die informatiebijeenkomst bij de Bremmele gehad. Er werd alleen niet zoveel nieuws voor mij verteld, maar was iig wel fijn om de locatie even te kunnen zien. 26 juni heb ik intakegesprek en 2 weken daarna adviesgesprek. Dan hoor ik dus in welke groep ik kom en wat de wachttijd is.

Verder vandaag mijn schematestuitslag gekregen en ik had wel verwacht dat ik minder schema's had, maar deze uitslag had ik nooit verwacht :o
Ik had eerst namelijk 10 schema's, waarvan 5 op zeer hoog ( emotioneel tekort, afhankelijkheid/incompetentie, goedkeuring zoeken, emotionele geremdheid en negativisme/pessimisme) en 5 op hoog ( verlatingsangst, sociale isolatie, onderwerping, hoge eisen en bestraffende houding)
Nu heb ik er nog maar 3!!! :o Emotioneel tekort en zelfopoffering op zeer hoog (die is dus wel nieuw, maar houdt heel erg verband met het schema onderwerping die ik eerst had) en goedkeuring zoeken is van zeer hoog naar hoog gegaan.

Ook mijn modi zijn heel erg veranderd. Eerst had ik kwetsbaar kind, willoze inschikkelijke, onthechte zelfsusser, veeleisende ouder en de gezonde volwassene. En nu heb ik alleen nog willoze inschikkelijke en gezonde volwassene. Dus dat is ook heel erg verbeterd :D
Natuurlijk zal ik af en toe heus nog wel eens last hebben van zo'n schema, dat ze niet meer uit de test komen wil natuurlijk niet zeggen dat ik ze helemaal niet meer heb. Maar ik heb er wel een stuk minder "last" van dan voor mijn opname. In die paar maanden dus toch al best veel bereikt! ^O^
En nu dus verder bij de deeltijd werken aan de schema's die ik nog wel heb en om ervoor te zorgen dat die andere schema's en modi niet meer terugkomen ;)
Goed om te horen zeg. Ik ben benieuwd hoe het nu verder zal gaan. Ik hoop dat je behalve in de test ook in je dagelijks leven al verandering merkt.

Ik merk dat ik nog steeds veel te doen heb, en soms vraag ik me af of er dingen altijd zullen blijven. Ze zijn al jaren t zelfde (triggers, angsten)
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_140966689
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 20:13 schreef zomertje het volgende:

[..]

Goed om te horen zeg. Ik ben benieuwd hoe het nu verder zal gaan. Ik hoop dat je behalve in de test ook in je dagelijks leven al verandering merkt.

Ik merk dat ik nog steeds veel te doen heb, en soms vraag ik me af of er dingen altijd zullen blijven. Ze zijn al jaren t zelfde (triggers, angsten)
Dankjewel en ja merk het gelukkig ook gewoon in het dagelijks leven hoor :) Pieker veel minder, denk veel positiever, durf me veel meer uit te spreken, mijn eigen mening te geven, eigen keuzes te maken, grenzen aan te geven, hulp/steun vragen ipv alles zelf te doen en kan ook veel beter met emoties omgaan. Durf nu ook irritaties meer uit te spreken zonder meteen bang te zijn dat de ander me af zal wijzen of het uit de hand loopt.

En dat zou best kunnen dat je van sommige dingen altijd last van zult blijven houden. Als je maar wel het idee hebt dat je vooruitgang boekt.
pi_141304909
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 20:13 schreef zomertje het volgende:

[..]

Ik heb dat ook. Sommige dingen zijn aan mij wel degelijk ten goede veranderd, maar andere dingen blijven hetzelfde. Mijn structuur is waardeloos. Ik kan mijzelf verzorgen en mijn huishouden en administratie doen, maar al het andere kost mij moeite en er zijn momenten dat het niet gaat. Dat ging vroeger ook al niet en toen werd mij door anderen verweten dat ik lui was en mijn best niet doe. Ik zeg dat nu allemaal tegen mezelf.

Ik ben er nog steeds mee in dilemma. Het is ergens te makkelijk om gebrek aan structuur aan een psychische stoornis toe te wijzen. Dat doe ik dus ook niet en ik word zelfs boos op mensen die tegen me zeggen dat ik te streng voor mezelf ben. Ik kan niet accepteren dat ik beperkt ben.
  donderdag 19 juni 2014 @ 22:06:25 #210
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_141306158
Goh. Zojuist dit deel van de reeks gelezen. Als partner-van is het ontzettend interessant leesvoer. Met name de boze, gefrustreerde posts geven reden tot nadenken. Ik weet wel dat lief regelmatig zijn emoties niet laat zien, en als ik dit lees dan realiseer ik me weer hoe weinig ik ervan snap, van zijn beleving van de wereld. Ik zie dat dingen niet lukken, ik neem hem dat ook niet kwalijk, maar snáppen doe ik het niet.

Wat ik me dan afvraag:
- is dat nou eigenlijk fijn of vervelend, om geaccepteerd te worden maar niet begrepen? Of zou het prettiger zijn als je naasten snappen wat er misgaat?
- als jouw stoornis geaccepteerd wordt als onderdeel van jouw zijn en je voor vol wordt genomen ondanks dat je soms moet afhaken, is dat dan prettig (want je bent 'gewoon') of is dat naar (want 'hij/zij begrijpt het niet)?
Prrrrr
pi_141309071
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 22:06 schreef mrspoeZ het volgende:
Goh. Zojuist dit deel van de reeks gelezen. Als partner-van is het ontzettend interessant leesvoer. Met name de boze, gefrustreerde posts geven reden tot nadenken. Ik weet wel dat lief regelmatig zijn emoties niet laat zien, en als ik dit lees dan realiseer ik me weer hoe weinig ik ervan snap, van zijn beleving van de wereld. Ik zie dat dingen niet lukken, ik neem hem dat ook niet kwalijk, maar snáppen doe ik het niet.

Wat ik me dan afvraag:
- is dat nou eigenlijk fijn of vervelend, om geaccepteerd te worden maar niet begrepen? Of zou het prettiger zijn als je naasten snappen wat er misgaat?
- als jouw stoornis geaccepteerd wordt als onderdeel van jouw zijn en je voor vol wordt genomen ondanks dat je soms moet afhaken, is dat dan prettig (want je bent 'gewoon') of is dat naar (want 'hij/zij begrijpt het niet)?
Ik spreek nu voor mezelf: ik zou het prettiger vinden als mijn partner me begrijpt en ik zou het best frustrerend vinden als die partner het niet snapt. Mijzelf begrepen voelen is namelijk fijner dan mijzelf niet begrepen voelen, want dat gaat gepaard met frustratie en machteloosheid. Ik kan zoiets mijn partner niet kwalijk nemen, want het is al moeilijk zat om mezelf te begrijpen, laat staan om zoiets onder woorden te brengen en uit te leggen aan anderen.

Maar los van of die ander me wel of niet begrijpt; ik ben degene met de stoornis en ik kom elke keer weer dezelfde moeilijkheden tegen. Ik zou het wel fijn vinden als mijn partner me voor vol aanziet, maar ik kan mezelf niet voor vol aanzien. Ik wil kunnen wat anderen ook kunnen.
  donderdag 19 juni 2014 @ 22:56:42 #212
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_141309659
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 22:48 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik spreek nu voor mezelf: ik zou het prettiger vinden als mijn partner me begrijpt en ik zou het best frustrerend vinden als die partner het niet snapt. Mijzelf begrepen voelen is namelijk fijner dan mijzelf niet begrepen voelen, want dat gaat gepaard met frustratie en machteloosheid. Ik kan zoiets mijn partner niet kwalijk nemen, want het is al moeilijk zat om mezelf te begrijpen, laat staan om zoiets onder woorden te brengen en uit te leggen aan anderen.
Nou dat is precies wat ik bedoel. Ik ZIE dat dingen niet lukken, dat hij soms iets echt wel wil maar niet kan. Ik BEGRIJP het echter niet, omdat ik die blokkade, beperking, problemen niet heb. Ik accepteer dat het zo is maar echt snappen doe ik het niet. [/quote]
quote:
Maar los van of die ander me wel of niet begrijpt; ik ben degene met de stoornis en ik kom elke keer weer dezelfde moeilijkheden tegen. Ik zou het wel fijn vinden als mijn partner me voor vol aanziet, maar ik kan mezelf niet voor vol aanzien. Ik wil kunnen wat anderen ook kunnen.
Ik zie mijn lief als volwaardig, evenveel waard als ik, misschien nog wel veel waardevoller door zijn bijzondere wezen (ik ben immers maar gewoon, dertien in een dozijn), ik ben erg dol op hem en als het één niet kan, dan doen we het ander. Ik zal hem nooit verwijten dat dingen niet lukken, al schop ik hem wel eens omdat ik het idee heb dat hij het zichzelf soms moeilijker maakt dan nodig. Gelukkig accepteert hij dat dan weer van mij :-)
Prrrrr
pi_141310590
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 22:56 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Nou dat is precies wat ik bedoel. Ik ZIE dat dingen niet lukken, dat hij soms iets echt wel wil maar niet kan. Ik BEGRIJP het echter niet, omdat ik die blokkade, beperking, problemen niet heb. Ik accepteer dat het zo is maar echt snappen doe ik het niet.
[..]

Ik zie mijn lief als volwaardig, evenveel waard als ik, misschien nog wel veel waardevoller door zijn bijzondere wezen (ik ben immers maar gewoon, dertien in een dozijn), ik ben erg dol op hem en als het één niet kan, dan doen we het ander. Ik zal hem nooit verwijten dat dingen niet lukken, al schop ik hem wel eens omdat ik het idee heb dat hij het zichzelf soms moeilijker maakt dan nodig. Gelukkig accepteert hij dat dan weer van mij :-)
[/quote]

Je snapt dus bijvoorbeeld niet waardoor hij geblokkeerd raakt, waardoor dingen niet lukken?

En dat je 'maar gewoon bent, dertien in een dozijn': ik denk dat je net als hij bijzonder bent. Iedereen heeft zijn sterke kanten en beperkingen. Hij heeft alleen net als ik de pech dat de beperkingen hem treffen in zijn functioneren.
  donderdag 19 juni 2014 @ 23:16:23 #214
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_141310873
quote:
Je snapt dus bijvoorbeeld niet waardoor hij geblokkeerd raakt, waardoor dingen niet lukken?
Ik zie het. Ik snap dat het niet lukt. Ik begrijp het niet. Als jij hoogtevrees hebt en we gaan samen toch de Eiffeltoren op, dan zie ik op een bepaald moment dat je niet meer verder wil. Dan snap ik dat dat komt door je hoogtevrees. Maar ik begrijp het niet, omdat ik die angst niet heb. Zo snap ik dat hij zijn afwas niet gedaan krijgt, een telefoontje niet kan plegen, een belofte niet kan nakomen. Ik hoef het niet te begrijpen om het te snappen.
quote:
En dat je 'maar gewoon bent, dertien in een dozijn': ik denk dat je net als hij bijzonder bent. Iedereen heeft zijn sterke kanten en beperkingen. Hij heeft alleen net als ik de pech dat de beperkingen hem treffen in zijn functioneren.
Prrrrr
pi_141311909
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:16 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Ik zie het. Ik snap dat het niet lukt. Ik begrijp het niet. Als jij hoogtevrees hebt en we gaan samen toch de Eiffeltoren op, dan zie ik op een bepaald moment dat je niet meer verder wil. Dan snap ik dat dat komt door je hoogtevrees. Maar ik begrijp het niet, omdat ik die angst niet heb. Zo snap ik dat hij zijn afwas niet gedaan krijgt, een telefoontje niet kan plegen, een belofte niet kan nakomen. Ik hoef het niet te begrijpen om het te snappen.

[..]

De afwas doen is een vervelend karweitje. Ik heb daar zelf ook vaak geen zin in, maar dat zou betekenen dat mijn huis vervuild raakt en op den duur zet ik me er wel overheen. Vroeger gingen dat soort dingen me ook moeilijker af, omdat ik mij nog meer klote voelde en behoefte had aan rust en niet aan vervelende verplichtingen. En stiekem zal het ook te maken hebben met dat hij op jou kan terugvallen: als hij het niet doet, doe jij het wel. Dat gaat waarschijnlijk niet bewust en hij zal zichzelf wel voornemen wél de afwas voor jou te doen, omdat jij dan ook weer tevreden bent. Maar dan moet hij wel weer een 'drempel' over. Het is makkelijker om het continu uit te stellen. Op korte termijn voelt hij zich daar beter bij, want hij doet geen vervelend klusje. Op lange termijn voelt hij zich schuldig naar jou en een niksnut.

Hetzelfde is met telefoneren. Soms kan het eng zijn om contact met mensen te hebben en moet je bij telefoneren ook een 'drempel' over. Wanneer iets een verplichting wordt, wordt het groot.

Je hoeft niet zijn sloofje te zijn. Hij kan best wat doen in het huishouden. Maar bouw het klein op. Begin bijvoorbeeld dat hij alleen de afwas hoeft te doen. Of de was in de wasmachine. Als je bijvoorbeeld zegt "ik ga werken en ik verwacht van jou dat je het hier opruimt want het is een zooi", dan zadel je hem op met iets wat groot en onoverzichtelijk is. Hij gaat daar dan als een berg tegenop zien. Kleine klusjes zijn overzichtelijker.
  donderdag 19 juni 2014 @ 23:50:35 #216
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_141312572
We wonen niet samen, zijn troep is niet de mijne. Ik zeg wel eens, joh, de keuken stinkt, misschien moet je afwassen. Gebeurt dat dan niet dan zeg ik, morgen samen poetsen?
Prrrrr
pi_141313069
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:50 schreef mrspoeZ het volgende:
We wonen niet samen, zijn troep is niet de mijne. Ik zeg wel eens, joh, de keuken stinkt, misschien moet je afwassen. Gebeurt dat dan niet dan zeg ik, morgen samen poetsen?
Dat is wel heel lief dat je dat doet. :)

Bij mij heeft mijn zelfstandig wonen er wel voor gezorgd dat ik mijn huishouden doe. Het gebeurt wel regelmatig dat ik overdag op mn nest lig en 's nachts ga afwassen, opruimen en stofzuigen. Maar ik doe het wel. Het geeft mij ook rust als het in mijn huis netjes is.
pi_141327368
quote:

Wat ik me dan afvraag:
Ik vind accepteren voldoende. Ik verwacht niet van anderen dat ze mijn dingen begrijpen. Ik begrijp het soms zelf amper. Maar weten dat iets er is en het accepteren vind ik voldoende. Dat vind ik ook een vorm van begrijpen/begrip.

Ik vind het 2e punt beide. Van sommige mensen vind ik acceptatie van mijn tekortkomingen of grenzen voldoende.
Maar ik wil niet altijd geaccepteerd worden. Ik wil ook wel een gepusht worden en ik push mezelf ook om te veranderen. Dit mag eigenlijk momenteel alleen mijn vriend.
Ik kan dan soms als een klein kind moeilijk doen en gaan lopen drammen van 'je begrijpt me niet' hij kent mij goed genoeg om te weten dat ik daar achteraf dankbaar voor ben.
Hoop dat je er wat aan hebt.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 01:06:32 #219
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_141359615
quote:

Wat ik me dan afvraag:
Geaccepteerd is al heel wat, maar acceptatie en niet begrijpen gaat niet samen. Mijn ouders doen nog steeds alsof alles wel goed met mij komt, die blijven vol houden dat ik 'niet lekker in mijn vel' zou zitten. Fuck dat ik ben gewoon anders door een stoornis, niet dat dat fout is, maar mijn ouders lijken het niet te kunnen accepteren dat hun zoon niet 'normaal' is. Dan tref ik heel veel lui dat als je ermee praat ze direct komen met hun theorieën en bullshit, nee daar heb ik echt geen zin in dat ik mezelf moet verantwoorden voor mijn eigen diagnoses en stoornis. Daarom is het fijn als mensen je gewoon begrijpen en dat accepteren. Niet dat ze alles maar goed moeten vinden, maar erover praten met iemand die het begrijpt is altijd fijner. Maar velen doen alsof ik zit te zeiken over een haaienbeet terwijl ik maar een schrammetje heb. :') Althans zo zien zij dat.

Iedereen is gewoon, het is gewoon dat de maatschappij verwacht dat we allemaal dezelfde baksteen in dezelfde muur zijn. Laten we zeggen dat iedereen zonder stoornis een rode baksteen is, en ik een witte ben doordat ik 'anders' ben? Tja wat maakt mij dat uit ik heb mijn dingen en ervaar de wereld anders, komt altijd wel andere mensen tegen die mij gewoon nemen als ik ben, althans niet oordelen. Maar het lastigste is te voldoen aan alle verplichtingen, het is niet dat ik wegren maar zoals jij zegt met hoogtevrees en de eifeltoren beklimmen, soms zijn er obstakels.

Maar iedere persoon verschilt en de diagnoses maakt niet de persoon zo heb ik ook veel elementen van mijn mensen zijn. En is mijn persoonlijkheid soms ook dominant, dat de stoornis soms weer dominanter is kan ook. Maar het gevaar ligt erin dat sommige hun diagnoses zoveel mogelijk willen worden dan heb je problemen. Ik heb de afwas nu ook laten staan maar ik doe het morgen wel allemaal. Meteen als ik wakker word, ik laat het sowieso nooit langer dan een dag liggen maar met opruimen etc ik maak er mij de tijd voor. Niet iedereen is daarvan gecharmeerd maar goed, ik ben niet iemand die alles meteen op het moment doet.

Veel succes met jou en je vriend.
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_141361257
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 01:06 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Geaccepteerd is al heel wat, maar acceptatie en niet begrijpen gaat niet samen.
Ik denk zelf dat acceptatie en begrip los van elkaar kunnen bestaan. Als ik iemand niet kan accepteren, betekent het dat ik problemen met hem/haar heb. Maar ik heb niet persé problemen met mensen die ik niet begrijp.

En de rest van je verhaal; ik ben het wel met je eens dat mensen van jou verwachten dat je 'meedoet'. Wanneer je anders denkt of doet, zal je snel verzet en onbegrip krijgen. Vroeger in de Middeleeuwen, als je het waagde om te zeggen dat de aarde rond is, werd je opgehangen. Gelukkig is dat tegenwoordig in onze samenleving niet meer zo extreem, maar over het algemeen zal de minderheid je afwijkende ideeen respecteren, los van of ze het ermee eens zijn. Stel dat ik beweer paranormale gaven te hebben. Misschien geloof je daar niet in, maar daar kan je het bij laten. Zo van: ik geloof niet in paranormale gaven, maar hij beweert ze te hebben en dat vind ik okay. Maar de meerderheid zal echter meteen een negatief waarde-oordeel aan mij plakken: dat ik een bedrieger ben of dat ik mijn zogenaamde gaven verwar met psychosen etc. Ik zal dan ook meteen het label schizotypische persoonlijkheidsstoornis krijgen en ik moet in behandeling, want hetgeen wat ik zie, strookt niet met de werkelijkheid.

Ik heb daarom ook moeite met de term persoonlijkheidsstoornis, want hoe bepaal je in godsnaam wanneer iemand normaal is en wanneer iemand afwijkt van de norm.

Ik wil er zelf graag bij horen. Ik wil voldoen aan de norm, want wanneer ik dat niet doe, voel ik mij eenzaam en een outcast en dat gevoel vind ik vreselijk. Wat dat betreft ben ik de norm, want de meeste mensen willen er graag bij horen. En ik heb genoeg interesses waarmee ik aansluiting zou kunnen vinden bij anderen. Maar ik zou mensen die zich juist van de samenleving willen afzonderen, bijvoorbeeld omdat ze zich gekwetst voelen door de mensheid en zich prettiger voelen als ze alleen hun eigen ding kunnen doen, niet verwerpen. Ik zou niet zeggen van "joh, je moet wat meer onder de mensen komen, want dan voel je je beter", ook al is dat op mij persoonlijk wel van toepassing. Maar ik kan accepteren dat ze andere behoeften hebben dan ikzelf.

Mijn oom heeft een schizoide persoonlijkheidsstoornis, vermoed ik. In ieder geval is hij gelukkiger wanneer hij alleen is of met slechts een paar mensen die hij vertrouwt. Hij verschijnt wel op verjaardagen, maar is er dan heel kort bij en opvallend is dat hij direct vertrekt wanneer er eten geserveerd wordt. Je doet hem geen plezier door hem te vragen mee te eten. (Ik weet niet waarom. Ik denk dat hij het fijner vindt om thuis alleen zijn eigen vertrouwde eten te verorberen.) Ik zie verder aan hem dat hij zich heel ongemakkelijk voelt tussen al de andere visitegangers; hij is alleen op de verjaardag omdat hij zich daartoe verplicht voelt. Er zijn mensen die dat raar vinden. Ik probeer hem zoveel mogelijk in zijn waarde te laten en ik zie hem daardoor ook niet als een minderwaardig persoon. Het feit dat hij op de verjaardag verschijnt, ook al voelt hij zich dan ongemakkelijk, vind ik te prijzen aan hem.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 09:03:35 #221
419250 Spongeboss
pi_141363474
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 01:58 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat acceptatie en begrip los van elkaar kunnen bestaan. Als ik iemand niet kan accepteren, betekent het dat ik problemen met hem/haar heb. Maar ik heb niet persé problemen met mensen die ik niet begrijp.

En de rest van je verhaal; ik ben het wel met je eens dat mensen van jou verwachten dat je 'meedoet'. Wanneer je anders denkt of doet, zal je snel verzet en onbegrip krijgen. Vroeger in de Middeleeuwen, als je het waagde om te zeggen dat de aarde rond is, werd je opgehangen. Gelukkig is dat tegenwoordig in onze samenleving niet meer zo extreem, maar over het algemeen zal de minderheid je afwijkende ideeen respecteren, los van of ze het ermee eens zijn. Stel dat ik beweer paranormale gaven te hebben. Misschien geloof je daar niet in, maar daar kan je het bij laten. Zo van: ik geloof niet in paranormale gaven, maar hij beweert ze te hebben en dat vind ik okay. Maar de meerderheid zal echter meteen een negatief waarde-oordeel aan mij plakken: dat ik een bedrieger ben of dat ik mijn zogenaamde gaven verwar met psychosen etc. Ik zal dan ook meteen het label schizotypische persoonlijkheidsstoornis krijgen en ik moet in behandeling, want hetgeen wat ik zie, strookt niet met de werkelijkheid.

Ik heb daarom ook moeite met de term persoonlijkheidsstoornis, want hoe bepaal je in godsnaam wanneer iemand normaal is en wanneer iemand afwijkt van de norm.

Ik wil er zelf graag bij horen. Ik wil voldoen aan de norm, want wanneer ik dat niet doe, voel ik mij eenzaam en een outcast en dat gevoel vind ik vreselijk. Wat dat betreft ben ik de norm, want de meeste mensen willen er graag bij horen. En ik heb genoeg interesses waarmee ik aansluiting zou kunnen vinden bij anderen. Maar ik zou mensen die zich juist van de samenleving willen afzonderen, bijvoorbeeld omdat ze zich gekwetst voelen door de mensheid en zich prettiger voelen als ze alleen hun eigen ding kunnen doen, niet verwerpen. Ik zou niet zeggen van "joh, je moet wat meer onder de mensen komen, want dan voel je je beter", ook al is dat op mij persoonlijk wel van toepassing. Maar ik kan accepteren dat ze andere behoeften hebben dan ikzelf.

Mijn oom heeft een schizoide persoonlijkheidsstoornis, vermoed ik. In ieder geval is hij gelukkiger wanneer hij alleen is of met slechts een paar mensen die hij vertrouwt. Hij verschijnt wel op verjaardagen, maar is er dan heel kort bij en opvallend is dat hij direct vertrekt wanneer er eten geserveerd wordt. Je doet hem geen plezier door hem te vragen mee te eten. (Ik weet niet waarom. Ik denk dat hij het fijner vindt om thuis alleen zijn eigen vertrouwde eten te verorberen.) Ik zie verder aan hem dat hij zich heel ongemakkelijk voelt tussen al de andere visitegangers; hij is alleen op de verjaardag omdat hij zich daartoe verplicht voelt. Er zijn mensen die dat raar vinden. Ik probeer hem zoveel mogelijk in zijn waarde te laten en ik zie hem daardoor ook niet als een minderwaardig persoon. Het feit dat hij op de verjaardag verschijnt, ook al voelt hij zich dan ongemakkelijk, vind ik te prijzen aan hem.
Probleem is stel ik ben schizoïde en iemand accepteert dat. Maar dan niet iets accepteert dat ik doe en wat nogal zwaar is bepaald door mijn schizoïde zijn, stel ik bel hem nooit, en hij gaat daar altijd over zeiken. Dan is het duidelijk dat de acceptatie minder voelt. Althans dat is hoe ik daarover dacht, ik kan er ook compleet naast slaan.

Hmm ik herken me niet zo erin moeite te hebben met de term. Ik wist dat wat amiss was met me, alleen wat het was? No clue, nu weet ik het en is het prima. Maar als ik verder lees zie ik al waar wij fundamenteel verschillen, ik voel me niet eenzaam zonder mensen. Mijn ouders zijn op vakantie en ik zit nu al bijna 15 dagen alleen, het boeit me niets, ik mis ze niet eens echt. Wel voel ik me een beetje een outcast maar dat is prima, daar heb ik vrede mee... De maatschappij is slechts een collectie van individuen als je er met een paar omgaat ga je met ze allemaal om, ik heb 1 individu die ik soms frequent spreek dus prima zo. Ja ik werd in mijn jeugd door leraren geforceerd samen te werken, door mijn ouders een baantje te zoeken. Wat zeggen ze allemaal, 'je valt in isolement, je moet samenwerken etc.' Hah alleen maar averechts gewerkt 6 ongelukkige jarigen zo ongelukkig dat... Dat ik nu wel degelijks angst voor voor wat dan ook. Een lerares zei tegen mijn moeder dat het nooit goed met me zou komen, maar goed ik doe het nu wel redelijk.
.
Ik begrijp je oom en respecteer hem, hij is dapper dat hij op verjaardagen komt, ik doe dat niet. Ik ga niet naar verjaardagen van mijn zussen of zo. Hij is dus heel dapper dat hij gaat, en ja het is een soort ongemak. En iedere persoon voelt toch een beetje alsof ze de energie uit je zuigen. En het eten smaakt niet als je daar moet eten met al die lui om je heen en je ongelukkig voelt. Die mensen die dat raar vinden zijn jammer, die zien niet hoe iemand de moeite doet om te gaan. Als iemand met een lichamelijke beperking 5 meter loopt applaudisseren ze, bij wijze van. Als iemand als je oom naar een verjaardag doet, dan denken ze dat het raar is. Jammer.
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_141364103
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 09:03 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Probleem is stel ik ben schizoïde en iemand accepteert dat. Maar dan niet iets accepteert dat ik doe en wat nogal zwaar is bepaald door mijn schizoïde zijn, stel ik bel hem nooit, en hij gaat daar altijd over zeiken. Dan is het duidelijk dat de acceptatie minder voelt. Althans dat is hoe ik daarover dacht, ik kan er ook compleet naast slaan.
Als iemand meerdere malen klaagt dat jij nooit belt, begrijpt hij gewoon niet dat contact met anderen jou spanning geeft en dat jij je fijner voelt wanneer je alleen bent. Als iemand het een enkel keertje doet, kan het anders liggen. Dan zou hij ook kunnen denken "ik doe mijn best om rekening te houden met zijn behoeften, maar andersom heeft hij schijt aan mijn behoefte om zo af en toe te horen of alles wel ok met hem is". De meeste mensen hebben namelijk wel behoefte aan contact en aan dat andere mensen contact met hen willen. Mensen interpreteren het als afwijzing wanneer iemand geen contact met hen wil.

De behoefte om regelmatig alleen te zijn, heeft iedereen, want sociaal contact is voor iedereen op den duur vermoeiend. Ik kan me zelf helemaal happy voelen wanneer ik alleen ben, rust om me heen heb en kan doen wat ik zelf wil. Wanneer dat te lang gaat duren, merk ik dat ik steeds passiever en vermoeider raak. Ik ga dan ook meer nadenken en piekeren. Ik ga me ongelukkiger voelen en merk dat het alleen zijn me geen rust meer geeft, maar juist energie aan mij onttrekt. Dan heb ik weer behoeften aan sociale contacten. FF naar de supermarkt gaan, kan me al helpen, want al die mensen om me heen geven me het gevoel dat ik weer in de realiteit sta en ik kan me op externe prikkels focussen ipv mijn eigen nare gedachten. Helemaal goed wordt het als ik een bekend persoon tegenkom die ik aardig vind en waarmee ik een praatje maak.

Het gaat in golven denk ik: iedereen heeft afwisselend de behoefte alleen te zijn danwel contact met anderen te hebben. Introverte mensen raken wel sneller vermoeid en zoeken dan de eenzaamheid op. Bij extraverte mensen is dat precies andersom.

Hebben je zussen er vrede mee trouwens dat je niet op hun verjaardag komt of laten ze blijken dat ze het niet leuk vinden?
pi_141364281
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2014 21:46 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik heb dat ook. Sommige dingen zijn aan mij wel degelijk ten goede veranderd, maar andere dingen blijven hetzelfde. Mijn structuur is waardeloos. Ik kan mijzelf verzorgen en mijn huishouden en administratie doen, maar al het andere kost mij moeite en er zijn momenten dat het niet gaat. Dat ging vroeger ook al niet en toen werd mij door anderen verweten dat ik lui was en mijn best niet doe. Ik zeg dat nu allemaal tegen mezelf.

Ik ben er nog steeds mee in dilemma. Het is ergens te makkelijk om gebrek aan structuur aan een psychische stoornis toe te wijzen. Dat doe ik dus ook niet en ik word zelfs boos op mensen die tegen me zeggen dat ik te streng voor mezelf ben. Ik kan niet accepteren dat ik beperkt ben.
Toch is dat juist een belangrijke stap. Het jezelf van alles kwalijk nemen kost nutteloze energie. Jezelf de ruimte geven om dingen op een andere manier op te lossen omdat dat voor jou werkt is een betere aanpak als dat zou lukken.
-Albert Camus.
pi_141364369
quote:

Wat ik me dan afvraag:
Accepteren en rekening houden met mn beperkingen vind ik al heel erg fijn. Begrijpen zou nog fijner zijn, maar als dat niet lukt snap ik dat ook wel.

Wat beperkingen betreft: soms zijn dingen in mn hoofd heel groot en ben ik al zo ver over mn grens dat kleine dingen doen (wasje erin stoppen) niet echt meer lukt. Dan vraag ik hulp of neem ik de rust die ik nodig heb. Doe ik dat niet dan verergert het alleen maar.
-Albert Camus.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 10:43:52 #225
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_141364619
quote:

[..]

Hmm ik herken me niet zo erin moeite te hebben met de term. Ik wist dat wat amiss was met me, alleen wat het was? No clue, nu weet ik het en is het prima. Maar als ik verder lees zie ik al waar wij fundamenteel verschillen, ik voel me niet eenzaam zonder mensen. Mijn ouders zijn op vakantie en ik zit nu al bijna 15 dagen alleen, het boeit me niets, ik mis ze niet eens echt. Wel voel ik me een beetje een outcast maar dat is prima, daar heb ik vrede mee... De maatschappij is slechts een collectie van individuen als je er met een paar omgaat ga je met ze allemaal om, ik heb 1 individu die ik soms frequent spreek dus prima zo. Ja ik werd in mijn jeugd door leraren geforceerd samen te werken, door mijn ouders een baantje te zoeken. Wat zeggen ze allemaal, 'je valt in isolement, je moet samenwerken etc.' Hah alleen maar averechts gewerkt 6 ongelukkige jarigen zo ongelukkig dat... Dat ik nu wel degelijks angst voor voor wat dan ook. Een lerares zei tegen mijn moeder dat het nooit goed met me zou komen, maar goed ik doe het nu wel redelijk.
.
Ik begrijp je oom en respecteer hem, hij is dapper dat hij op verjaardagen komt, ik doe dat niet. Ik ga niet naar verjaardagen van mijn zussen of zo. Hij is dus heel dapper dat hij gaat, en ja het is een soort ongemak. En iedere persoon voelt toch een beetje alsof ze de energie uit je zuigen. En het eten smaakt niet als je daar moet eten met al die lui om je heen en je ongelukkig voelt. Die mensen die dat raar vinden zijn jammer, die zien niet hoe iemand de moeite doet om te gaan. Als iemand met een lichamelijke beperking 5 meter loopt applaudisseren ze, bij wijze van. Als iemand als je oom naar een verjaardag doet, dan denken ze dat het raar is. Jammer.
Jo, hoe gaat ie met jou dan? Kom lekker naar mij, op mijn afdeling zitten. Dan gaan we samen er tegen aan :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 17:12 schreef kuolema het volgende:

[..]

Hoe gaat het met jou?
Hoi,

het gaat nu iets beter. Ik ben verhuisd en ik krijg nu de ondersteuning die ik nodig heb. Ik ben nu eindelijk in staat om naar mensen te gaan die me volledig begrijpen.

Hoe gaat het verder met de rest?
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zaterdag 21 juni 2014 @ 10:47:28 #226
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_141364678
quote:
[..]
Probleem is stel ik ben schizoïde en iemand accepteert dat. Maar dan niet iets accepteert dat ik doe en wat nogal zwaar is bepaald door mijn schizoïde zijn, stel ik bel hem nooit, en hij gaat daar altijd over zeiken. Dan is het duidelijk dat de acceptatie minder voelt. Althans dat is hoe ik daarover dacht, ik kan er ook compleet naast slaan.<knip>
Dan heb ik niet duidelijk gemaakt wat ik bedoelde met die twee termen; met accepteren bedoel ik de effecten die het heeft (inderdaad vergeten te laten weten dat je ok bent, er dagenlang niet toe komen de afwas te doen, een belangrijk telefoontje niet kunnen plegen). Ik zie dat allemaal gebeuren en ik zie dat het geen onwil is maar onmacht. Begrijpen doe ik dat niet; ik heb geen idee wat er allemaal in zijn hoofd rondgaat.
Is het zo duidelijker?
Prrrrr
  zaterdag 21 juni 2014 @ 11:15:37 #227
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_141365191
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:47 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Dan heb ik niet duidelijk gemaakt wat ik bedoelde met die twee termen; met accepteren bedoel ik de effecten die het heeft (inderdaad vergeten te laten weten dat je ok bent, er dagenlang niet toe komen de afwas te doen, een belangrijk telefoontje niet kunnen plegen). Ik zie dat allemaal gebeuren en ik zie dat het geen onwil is maar onmacht. Begrijpen doe ik dat niet; ik heb geen idee wat er allemaal in zijn hoofd rondgaat.
Is het zo duidelijker?
In het geval van schizoïde gaat er niks rond in zijn hoofd. Schizoïde werkt op het niveau van behoeftes en gevoelens. Er komen geen overtuigingen aan te pas.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_141367669
quote:

[..]

Is het zo duidelijker?
Ik weet niet welke diagnose hij heeft. Maar bij mij is het een soort kortsluiting/blokkade. De neiging hebben om te willen vluchten. De paniekreactie die je lijf normaal heeft als je voor een leeuw moet vluchten, alleen komt het nu zomaar op zetten. En teveel prikkels, overprikkeling dus.
-Albert Camus.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 13:48:57 #229
419250 Spongeboss
pi_141369045
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:05 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

FF naar de supermarkt gaan, kan me al helpen, want al die mensen om me heen geven me het gevoel dat ik weer in de realiteit sta en ik kan me op externe prikkels focussen ipv mijn eigen nare gedachten. Helemaal goed wordt het als ik een bekend persoon tegenkom die ik aardig vind en waarmee ik een praatje maak.

Hebben je zussen er vrede mee trouwens dat je niet op hun verjaardag komt of laten ze blijken dat ze het niet leuk vinden?
Mij geven ze het gevoel dat het leven nutteloos is er niets toedoet, en alles verdomd belachelijk is.

Een zus heb ik geen contact mee weiger ik mee te praten mijn ouders vinden dat niets dus nu doen we elkaar enkel een kaartje sturen op de verjaardag en mocht ze komen zeg ik gewoon hoi en verder niets. Maar ik heb er een hekel aan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:43 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Jo, hoe gaat ie met jou dan? Kom lekker naar mij, op mijn afdeling zitten. Dan gaan we samen er tegen aan :)

[..]

Hoi,

het gaat nu iets beter. Ik ben verhuisd en ik krijg nu de ondersteuning die ik nodig heb. Ik ben nu eindelijk in staat om naar mensen te gaan die me volledig begrijpen.

Hoe gaat het verder met de rest?
Waar zit je dan ik voel me verkloot. Mijn ouders zijn op vakantie ik eet hoogstens 1x per dag, en vaak kook ik 1x voor 2 dagen hetzelfde, maar nu merk ik dat ik erg moe ben geworden heb 2 vitaminen pillen geknald mijn lichaam trilt en ik denk dat ik wat tekorten heb, maar ik overleef het vast... Klinkt goed waar je zit je klinkt positief dat is mooi. Ik zit momenteel in mijn eigen bubbel waar ik geen flikker meer geef om de rest, ik denk niet eens meer na bij mijn leven ik leef van dag tot dag, een teken dat ik gestrand ben. Ik praat ook totaal niet meer met mensen, als ik naar buiten ga praat ik steeds minder, soms kijken mensen me raar aan omdat ik zo niets zeg.

quote:

[..]

Is het zo duidelijker?
Ik weet niet welke diagnosis hij heeft. Maar het kan van alles zijn, omdat goed te begrijpen dan zul je moeten praten met hem. Waarom hij het niet doet en hoe hij zich erbij voelt. Als hij dit niet kan zal het geen gezonde relatie zijn, want praten is zo ontzettend belangrijk. Ik heb bewust geen vriendin maar als ik er een had zou ik weten dat het heel moeilijk wordt, en ik dan echt 100% zou moeten willen en dan alles zou moeten uitpraten, maar nogmaals daarom heb ik geen relatie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:15 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

In het geval van schizoïde gaat er niks rond in zijn hoofd. Schizoïde werkt op het niveau van behoeftes en gevoelens. Er komen geen overtuigingen aan te pas.
Jij bent een van de weinige die dit begrijpt, die mensen waar je heen gaan begrijpen die het ook? De meeste lui denken dat ik me zit aan te stellen. Wat ze van mij mogen mij kan het geen zier meer schelen. Maar voor jij voelt alles dan ook natuurlijk? Ik bedoel ik krijg geen prikkelen en mijn gedrag is heel voorspelbaar, als ik de hele dag ergens met iemand ben geweest ben ik daarna moe en wil ik me terugtrekken dan moeten mensen me niet storen. Verder weet ik dat ik in een grote groep mensen slecht functioneer, maar alles is gewoon van te voren te bepalen hoe ik me ongeveer ga voelen willekeur komt er niet aan te pas.
pi_141369702
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 12:58 schreef zomertje het volgende:

[..]

Ik weet niet welke diagnose hij heeft. Maar bij mij is het een soort kortsluiting/blokkade. De neiging hebben om te willen vluchten. De paniekreactie die je lijf normaal heeft als je voor een leeuw moet vluchten, alleen komt het nu zomaar op zetten. En teveel prikkels, overprikkeling dus.
Dat heb ik ook. Ik ben van nature schuw en bang aangelegd. Als kind deed ik ook niet mee aan voetbal; ik had zeg maar de agressie niet. (Agressie is niet persé negatief.) Ik ging liever thuis in mijn eentje wat tekenen. Ik was een makkelijk slachtoffer en liet over me heen lopen en ik was te schijterig om voor mezelf op te komen. Die angst heb ik nu nog; ik vind het moeilijk om mensen aan te spreken of om voor mezelf op te komen. Dat wil echter niet zeggen dat ik nooit boos kan worden; integendeel. Ik kan soms heel explosief reageren, maar het schijterige bange jongetje ben ik daarmee nog steeds.

Een paar dagen geleden heeft mijn buurman tegen mijn moeder geschreeuwd. Ik ben bang voor hem, want hij komt heel imponerend over. Alleen zijn uiterlijk al: gouden tanden, zwarte zonnebril, kaalgeschoren hoofd met wel een pluk haar achter. Hij veroorzaakt overlast met elke keer harde muziek en geschreeuw en er komt altijd asociaal volk bij hem over de vloer. Ik durf niet te zeggen dat hij wat zachter moet doen, want ik ben bang dat ik klappen krijg of andere problemen. (Er valt trouwens sowieso niet met hem te praten. Andere mensen hebben wel tegen hem gezegd zachter te doen, maar dan voelt hij zich het slachtoffer.) Toen ik hoorde dat hij mijn moeder had beledigd was ik door andere omstandigheden al reeds opgefokt, dus ik werd zo kwaad dat ik wel naar hem toeliep. Maar ik durfde hem niet aan te kijken. Als ik niet bang was, had ik hem op zijn bek moeten slaan. Is ook niet goed, maar ik hoor van andere mensen dat ze dat zeker in mijn plaats hadden gedaan. Die wens had ik wel zeker, maar in plaats daarvan maak ik mijn eigen tuin kapot. Mijn moeder helemaal overstuur, omdat ik helemaal flipte. ;(

Ik heb (naast borderline) een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Eigenlijk heffen die twee elkaar op, want mijn ontwijkende trekken verhinderen dat ik impulsief handel. Echter wil dat niet zeggen dat ik daarmee gelukkig ben.

Qua gedrag lijken een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en een schizoide stoornis op elkaar. Mensen met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis kunnen ook heel afgevlakt reageren en weinig emoties voelen (of juist teveel emoties voelen). Het verschil is dat iemand met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis wél behoefte heeft aan contact, ook al gaat hij het voortdurend uit de weg. Hun eenzame leven maakt hen ongelukkig en ze hebben zelf last van hun emoties of gebrek daaraan en hun passieve houding. Hun wens is dat ze kunnen 'meedoen' met andere mensen. Schizoide mensen hebben daarentegen de wens om zich af te zonderen.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 15:09:09 #231
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_141370940
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 13:48 schreef Spongeboss het volgende:
Jij bent een van de weinige die dit begrijpt, die mensen waar je heen gaan begrijpen die het ook? De meeste lui denken dat ik me zit aan te stellen. Wat ze van mij mogen mij kan het geen zier meer schelen. Maar voor jij voelt alles dan ook natuurlijk? Ik bedoel ik krijg geen prikkelen en mijn gedrag is heel voorspelbaar, als ik de hele dag ergens met iemand ben geweest ben ik daarna moe en wil ik me terugtrekken dan moeten mensen me niet storen. Verder weet ik dat ik in een grote groep mensen slecht functioneer, maar alles is gewoon van te voren te bepalen hoe ik me ongeveer ga voelen willekeur komt er niet aan te pas.
Wat is alles?

Verder, aanstellen bestaat niet. Net zoals luiheid niet bestaat, discipline niet bestaat en slachtofferrol niet bestaat. Het zijn allemaal geen psychiatrische termen.
pi_141384091
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 14:15 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Dat heb ik ook. Ik ben van nature schuw en bang aangelegd. Als kind deed ik ook niet mee aan voetbal; ik had zeg maar de agressie niet. (Agressie is niet persé negatief.) Ik ging liever thuis in mijn eentje wat tekenen. Ik was een makkelijk slachtoffer en liet over me heen lopen en ik was te schijterig om voor mezelf op te komen. Die angst heb ik nu nog; ik vind het moeilijk om mensen aan te spreken of om voor mezelf op te komen. Dat wil echter niet zeggen dat ik nooit boos kan worden; integendeel. Ik kan soms heel explosief reageren, maar het schijterige bange jongetje ben ik daarmee nog steeds.

Een paar dagen geleden heeft mijn buurman tegen mijn moeder geschreeuwd. Ik ben bang voor hem, want hij komt heel imponerend over. Alleen zijn uiterlijk al: gouden tanden, zwarte zonnebril, kaalgeschoren hoofd met wel een pluk haar achter. Hij veroorzaakt overlast met elke keer harde muziek en geschreeuw en er komt altijd asociaal volk bij hem over de vloer. Ik durf niet te zeggen dat hij wat zachter moet doen, want ik ben bang dat ik klappen krijg of andere problemen. (Er valt trouwens sowieso niet met hem te praten. Andere mensen hebben wel tegen hem gezegd zachter te doen, maar dan voelt hij zich het slachtoffer.) Toen ik hoorde dat hij mijn moeder had beledigd was ik door andere omstandigheden al reeds opgefokt, dus ik werd zo kwaad dat ik wel naar hem toeliep. Maar ik durfde hem niet aan te kijken. Als ik niet bang was, had ik hem op zijn bek moeten slaan. Is ook niet goed, maar ik hoor van andere mensen dat ze dat zeker in mijn plaats hadden gedaan. Die wens had ik wel zeker, maar in plaats daarvan maak ik mijn eigen tuin kapot. Mijn moeder helemaal overstuur, omdat ik helemaal flipte. ;(

Ik heb (naast borderline) een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis. Eigenlijk heffen die twee elkaar op, want mijn ontwijkende trekken verhinderen dat ik impulsief handel. Echter wil dat niet zeggen dat ik daarmee gelukkig ben.

Qua gedrag lijken een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis en een schizoide stoornis op elkaar. Mensen met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis kunnen ook heel afgevlakt reageren en weinig emoties voelen (of juist teveel emoties voelen). Het verschil is dat iemand met een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis wél behoefte heeft aan contact, ook al gaat hij het voortdurend uit de weg. Hun eenzame leven maakt hen ongelukkig en ze hebben zelf last van hun emoties of gebrek daaraan en hun passieve houding. Hun wens is dat ze kunnen 'meedoen' met andere mensen. Schizoide mensen hebben daarentegen de wens om zich af te zonderen.
Ontwijken, ja, dat kan ik ook wel goed. Maar ik wil wel, dat klopt. En ik ga ook vaak, maar voel me er vaak niet thuis of niet lekker bij. Geeft vaak alleen maar stress, maak me te druk om wat anderen vinden. Muziek maken helpt wel, dan ben ik lekker bezig.
-Albert Camus.
pi_141426762
Ik denk trouwens niet dat je teveel moet analyseren welk gedrag van jezelf afwijkt en dus een persoonlijkheidsstoornis is. Hoewel ik dat zelf tegen wil en dank ook doe, want daarmee kan ik mijn problemen plaatsen en kan ik me verdedigen tegen mensen die vinden dat ik me aanstel of een slappeling ben.

Als je in het verleden zo vaak door diverse mensen ben gekwetst, is het wel te begrijpen dat je je tussen menselijk gezelschap gespannen voelt en liever op jezelf bent. Met de termen schizoide persoonlijkheidsstoornis of ontwijkende persoonlijkheidsstoornis maak je het zo groot. Belangrijker is dat je je leven kan inrichten waarbij je je prettig voelt en waarbij je kan functioneren.

By the way; ik merk zelf dat ik wel groei. Mensen aanspreken gaat stukje bij beetje makkelijker. Ik kan als ik uit ga, makkelijker losgaan en dansen.
  maandag 23 juni 2014 @ 13:37:25 #234
427012 Brummetje2.0
pi_141447662
Dilemma:

Ik vind feestjes met vreemden ver-schrik-ke-lijk. (Kenmerken schizoïde/schizotypisch ps.) Vriend wil me graag mee hebben (hij kent ze wel).

In juli hebben we een meet. We gaan bij iemand thuis eten en er komen - voor mij dus - allemaal vreemden.

Ik weet nu al dat ik me rot ga voelen, aangezien het me niet lukt om met de anderen te praten.

Tóch wil vriend mij perse mee hebben en wil hij absoluut niet alleen gaan.

Wiens gevoel weegt nu zwaarder?
Als ik meega voel ik me rot. Als ik niet meega is vriend boos/teleurgesteld.

Ik vind het ook gewoon zo jammer dat hij me kennelijk totaal niet begrijpt en liever heeft dat ik me rot voel, dan dat hij het gewoon eens alleen doet, omdat het zijn vrienden zijn en absoluut niet de mijne.

:{
pi_141447809
Waarom wil hij absoluut niet alleen gaan dan? Als het zijn vrienden zijn kan hij toch gewoon alleen gaan lijkt mij? Je hoeft toch niet altijd mee, helemaal niet als je je er zo rot door gaat voelen.

Ik heb soms ook geen zin om ergens heen te gaan omdat ik geen energie heb of omdat het dan gewoon ff teveel is. Gelukkig begrijpt mijn vriend dat wel en gaat hij wel gewoon alleen dan.
  maandag 23 juni 2014 @ 13:52:58 #236
427012 Brummetje2.0
pi_141448296
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 13:40 schreef Sylvana het volgende:
Waarom wil hij absoluut niet alleen gaan dan? Als het zijn vrienden zijn kan hij toch gewoon alleen gaan lijkt mij? Je hoeft toch niet altijd mee, helemaal niet als je je er zo rot door gaat voelen.
Omdat hij ALLES samen wil doen... :{
pi_141449560
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 13:52 schreef Brummetje2.0 het volgende:

[..]

Omdat hij ALLES samen wil doen... :{
Ja maar waarom? Daar moet toch wat achter zitten lijkt me? Klinkt niet echt gezond nl. In een relatie moet je elkaar ook een beetje vrijlaten en je eigen ding kunnen doen. Je hoeft niet 24/7 op elkaars lip te zitten :{
  maandag 23 juni 2014 @ 14:30:28 #238
427012 Brummetje2.0
pi_141449671
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 14:28 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja maar waarom? Daar moet toch wat achter zitten lijkt me? Klinkt niet echt gezond nl. In een relatie moet je elkaar ook een beetje vrijlaten en je eigen ding kunnen doen. Je hoeft niet 24/7 op elkaars lip te zitten :{
Zo leuk vind hij me/zo verliefd is hij op mij. Zelfs na 4 jaar nog alles samen willen doen.

Wordt een moeilijke discussie vanavond.
pi_141449862
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 14:30 schreef Brummetje2.0 het volgende:

[..]

Zo leuk vind hij me/zo verliefd is hij op mij. Zelfs na 4 jaar nog alles samen willen doen.

Wordt een moeilijke discussie vanavond.
Het klinkt meer als afhankelijk ipv verliefd in mijn ogen, maar ik ken jullie niet natuurlijk. Succes vanavond!
  maandag 23 juni 2014 @ 14:56:01 #240
427012 Brummetje2.0
pi_141450662
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2014 14:34 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Het klinkt meer als afhankelijk ipv verliefd in mijn ogen, maar ik ken jullie niet natuurlijk. Succes vanavond!
Hij zou zich best kunnen redden zonder mij op dat feestje. Hij is iig niet afhankelijk van mij.
Ik juist eerder van hem, als ik mee zou gaan.

Het is echt het nog steeds zo leuk vinden van mij dat hij me overal mee naar toe wil nemen.
Heeft hij nml zelf een keer gezegd, toen ik ernaar vroeg waarom hij niet alleen wil gaan. Dit is niet de eerste keer dat we dit dilemma hebben.
  maandag 23 juni 2014 @ 22:42:37 #241
427012 Brummetje2.0
pi_141471352
En dan word er gezegd dat we het er vanavond wel over hebben, en dan zit je de hele avond te wachten tot hij het er eens over gaat hebben.

En dat gebeurt dus niet...

En ja, ik ben te eigenwijs om zelf mijn mond open te trekken. ;) Mijn vriend geeft dat aan, dan vind ik dat hij met het gesprek moet beginnen.

Geeft ook wel weer aan hoe belangrijk hij het vindt en hoeveel hij mij met dit respecteert.

Ik heb iig besloten om niet te gaan, zo heb ik er al helemaal geen zin in.
  maandag 23 juni 2014 @ 23:00:08 #242
419250 Spongeboss
pi_141472148
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 15:09 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Wat is alles?

Verder, aanstellen bestaat niet. Net zoals luiheid niet bestaat, discipline niet bestaat en slachtofferrol niet bestaat. Het zijn allemaal geen psychiatrische termen.
Dat ik wel kan indenken hoe ik ga reageren als ik bij veel mensen zit of een dag met veel mensen heb vertoeft etc. Hoe gaat het met jou nu daar? Alles okay?
pi_141478269
quote:
9s.gif Op maandag 23 juni 2014 13:37 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Dilemma:

...
Volgens mij weet je het zelf wel.

Zo af en toe meegaan naar feestjes terwijl je er geen zin in hebt, kan wel goed zijn. Misschien zijn de mensen die je niet kent wel hartstikke aardig en krijg je het toch gezellig. En je toont je goede wil naar anderen toe.

Als ikzelf altijd afga op mijn gevoelens van waar ik zin in heb, lig ik elke dag in mijn nest te rotten, met zakken chips, snoep en frisdrank om me heen en ik zie er dan uit als Jabba The Hut. Ik weet van mezelf dat situaties waar ik tegenop zie goed kunnen uitpakken. Voor mijzelf is het belangrijk dat ik dingen blijf ondernemen.

Echter in jouw geval verandert de zaak, denk ik. Je moet ook in staat zijn nee te kunnen zeggen. Als je vriend wilt dat jij als een soort siamese tweeling alles samen doet, heeft hij een probleem, maar maak het niet jouw probleem. Je hebt ook nog een eigen leven en eigen behoeften. Ik zou er maar met hem over praten dat je niet overal met hem meegaat en ook behoefte hebt om weleens alleen te zijn en dingen voor jezelf en eventueel met andere vrienden te doen. Als hij dat niet wilt accepteren, moet je je afvragen of je nog een relatie met hem wilt of dat het beter is met hem te breken.
pi_141494477
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 21:55 schreef Pulzzar het volgende:
Ik denk trouwens niet dat je teveel moet analyseren welk gedrag van jezelf afwijkt en dus een persoonlijkheidsstoornis is. Hoewel ik dat zelf tegen wil en dank ook doe, want daarmee kan ik mijn problemen plaatsen en kan ik me verdedigen tegen mensen die vinden dat ik me aanstel of een slappeling ben.

Als je in het verleden zo vaak door diverse mensen ben gekwetst, is het wel te begrijpen dat je je tussen menselijk gezelschap gespannen voelt en liever op jezelf bent. Met de termen schizoide persoonlijkheidsstoornis of ontwijkende persoonlijkheidsstoornis maak je het zo groot. Belangrijker is dat je je leven kan inrichten waarbij je je prettig voelt en waarbij je kan functioneren.

By the way; ik merk zelf dat ik wel groei. Mensen aanspreken gaat stukje bij beetje makkelijker. Ik kan als ik uit ga, makkelijker losgaan en dansen.
Ik denk juist dat het krijgen van de diagnose een teken is dat er wat 'anders' is waar ik iets mee kan. Dat in plaats van waar ik in t verleden altijd vastliep op dezelfde problemen en mezelf overal de schuld van gaf.
-Albert Camus.
  woensdag 25 juni 2014 @ 10:47:00 #245
427012 Brummetje2.0
pi_141525595
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 03:20 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Volgens mij weet je het zelf wel.

Zo af en toe meegaan naar feestjes terwijl je er geen zin in hebt, kan wel goed zijn. Misschien zijn de mensen die je niet kent wel hartstikke aardig en krijg je het toch gezellig. En je toont je goede wil naar anderen toe.

Als ikzelf altijd afga op mijn gevoelens van waar ik zin in heb, lig ik elke dag in mijn nest te rotten, met zakken chips, snoep en frisdrank om me heen en ik zie er dan uit als Jabba The Hut. Ik weet van mezelf dat situaties waar ik tegenop zie goed kunnen uitpakken. Voor mijzelf is het belangrijk dat ik dingen blijf ondernemen.

Echter in jouw geval verandert de zaak, denk ik. Je moet ook in staat zijn nee te kunnen zeggen. Als je vriend wilt dat jij als een soort siamese tweeling alles samen doet, heeft hij een probleem, maar maak het niet jouw probleem. Je hebt ook nog een eigen leven en eigen behoeften. Ik zou er maar met hem over praten dat je niet overal met hem meegaat en ook behoefte hebt om weleens alleen te zijn en dingen voor jezelf en eventueel met andere vrienden te doen. Als hij dat niet wilt accepteren, moet je je afvragen of je nog een relatie met hem wilt of dat het beter is met hem te breken.
We hebben het erover gehad en afgesproken het vlak voor die dag er weer over te hebben.

Ik heb nml de neiging om tóch mee te gaan en mijn gevoel dus aan de kant te zetten, zoals ik vrijwel altijd doe. (En daarvan spijt hebben zodra ik op het etentje ben.)

Ik zou het door mijn verlatingsangst ook moeilijk vinden om hem alleen te laten gaan.

Dit is zo tegenstrijdig en dus zo'n dilemma voor mij. ;( Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen...
pi_141676303
Misschien interessant voor sommigen hier:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/29913-onveilige-hechting-en-veilige-gehechtheid-kindvolwassenen.html

Ik begrijp mijzelf veel beter sinds dit soort informatie :)
-Albert Camus.
pi_141980951
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:43 schreef Comp_Lex het volgende:

Ik ben nu eindelijk in staat om naar mensen te gaan die me volledig begrijpen.

Wat wil je daarmee zeggen, dat mensen je vroeger nooit begrepen? Jij bent toch die kerel die ook altijd in het dating topic hing en vertelde dat je elk weekend een nieuwe date had? Of ben ik in de war met iemand anders?
The Lotka-Volterra model of interspecific competition.
  maandag 7 juli 2014 @ 01:08:57 #248
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_141992670
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 20:51 schreef Dertienindozijn het volgende:

[..]

Wat wil je daarmee zeggen, dat mensen je vroeger nooit begrepen? Jij bent toch die kerel die ook altijd in het dating topic hing en vertelde dat je elk weekend een nieuwe date had? Of ben ik in de war met iemand anders?
1) Dat is inderdaad het geval, anders zat ik waarschijnlijk op mijn leeftijd niet met de huidige problemen.

2) Nee, ik ben niet die kerel. Je bent inderdaad in de war met iemand anders.
pi_142186780
Hoe is het hier met iedereen?

Ik heb vanochtend adviesgesprek gehad voor de deeltijdbehandeling. Kom in een structurerend-inzichtgevende groep van 3 dagen in de week, voor 6 maanden lang. Maar kan eventueel 2 keer met 6 weken verlengd worden, dus maximaal 9 maanden. Het is op dinsdag, woensdag en donderdag. Maar ik kan pas half september beginnen waarschijnlijk, dus moet nog even geduld hebben.
Heb vandaag wel meteen al het behandelplan opgesteld, met de doelen etc. Dus dat is wel handig dat dat al af is.

Verder gaat het hier zijn gangetje.Sommige dagen gaat het allemaal wat makkelijker dan de andere, vooral als het slecht weer is merk ik wel dat het allemaal wat moeilijker gaat en stemming wat somberder is. Maar ben nu ongeveer 6 weken thuis en gelukkig niet echt in depressie teruggevallen. Kan eventueel als ik op vakantie ben geweest beginnen in de voorzorggroep, van 1 dag in de week. Maar weet niet of ik dat ga doen, aan de ene kant wel fijn om 1 dag in de week al wat therapie te hebben, aan de andere kant zit ik er niet echt op te wachten om voor die paar weken aan een groep te moeten wennen en dan door te stromen naar de echte deeltijdbehandeling. Dus ik kijk nog wel even hoe het gaat.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 23:37:06 #250
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_142190637
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 22:14 schreef Sylvana het volgende:
Hoe is het hier met iedereen?

Ik heb vanochtend adviesgesprek gehad voor de deeltijdbehandeling. Kom in een structurerend-inzichtgevende groep van 3 dagen in de week, voor 6 maanden lang. Maar kan eventueel 2 keer met 6 weken verlengd worden, dus maximaal 9 maanden. Het is op dinsdag, woensdag en donderdag. Maar ik kan pas half september beginnen waarschijnlijk, dus moet nog even geduld hebben.
Heb vandaag wel meteen al het behandelplan opgesteld, met de doelen etc. Dus dat is wel handig dat dat al af is.

Verder gaat het hier zijn gangetje.Sommige dagen gaat het allemaal wat makkelijker dan de andere, vooral als het slecht weer is merk ik wel dat het allemaal wat moeilijker gaat en stemming wat somberder is. Maar ben nu ongeveer 6 weken thuis en gelukkig niet echt in depressie teruggevallen. Kan eventueel als ik op vakantie ben geweest beginnen in de voorzorggroep, van 1 dag in de week. Maar weet niet of ik dat ga doen, aan de ene kant wel fijn om 1 dag in de week al wat therapie te hebben, aan de andere kant zit ik er niet echt op te wachten om voor die paar weken aan een groep te moeten wennen en dan door te stromen naar de echte deeltijdbehandeling. Dus ik kijk nog wel even hoe het gaat.
Het gaat met mij nu beter :)
Nu ik in een kliniek woon heb ik het gevoel dat ik ondersteuning krijg enzo :)
pi_142200376
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 23:37 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Fijn!
pi_142310815
quote:

[..]

Hoe bedoel je dat je in een kliniek woont? Krijg je daar behandeling of is het meer begeleid wonen?

Wel fijn dat jij je daar prettig voelt! ^O^
pi_142311293
Ik ben wat mensen op Facebook tegengekomen waar ik destijds ook mee in behandeling heb gezeten. Ik heb lang gedacht "het is goed om het achter mij te laten en geen contact met ze te hebben". Maar ik vind het wel leuk om weer wat van ze te vernemen. :)

Iemand waar ik destijds wel closer mee was, daarmee heb ik ook gechat. Maar net als had hij ook een diagnose die achteraf niet blijkt te kloppen. Tegen ons allebei werd hard gezegd dat onze problemen vooral komen omdat we teveel piekeren en dat daar de kern van onze problemen zit. Niet leuk kan ik je vertellen! :N Je voelt je dan niet serieus genomen en op den duur ga je jezelf nog minder serieus nemen en dus meer piekeren en voel je je daarover ook nog 's schuldig. Sinds ik de diagnose borderline heb, heb ik zoiets godzijdank nooit meer van therapeuten gehoord en werd er wel serieus ingegaan op de dingen waarmee ik zat.

Maar hij heeft dus nu de diagnose schizotypische persoonlijkheidsstoornis. Ik had dat destijds nooit in hem herkend. Al vallen er nu wel een paar puzzelstukjes op hun plek, want hij heeft wel wat 'excentrieke trekjes'. En hetgeen wat destijds afgedaan werd als gepieker, blijken dus licht psychotische verschijnselen te zijn. Ik ben ervan geschrokken en heb het met hem te doen. Het gaat ook niet zo goed met hem. ;(
pi_142314470
quote:

[..]

Goed om te horen dat t beter gaat :)
-Albert Camus.
  maandag 21 juli 2014 @ 15:23:51 #255
419250 Spongeboss
pi_142555307
quote:

[..]

Fijn man, hier is het nog goed hard aan-kloten. Wellicht ga ik vroeg of laat de klote op, maar voorlopig gaat het nog goed allemaal. Hopelijk komt er licht, maar ik zou mijn vingers zomaar kunnen branden ik ben niet verstandig bezig, maar goed nog even mijn kop in het zand steken daarna ga ik er wel tegenaan.
  zaterdag 26 juli 2014 @ 01:29:06 #256
419250 Spongeboss
pi_142739557
Het gaat dus goed met jullie allen? Hier is het super kut zonet een flinke klap gehad tijd om over te geven aan het schizoide en in mijn bubbel te gaan leveb dan maar geen gevoelens meer.
pi_142802013
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 01:29 schreef Spongeboss het volgende:
Het gaat dus goed met jullie allen? Hier is het super kut zonet een flinke klap gehad tijd om over te geven aan het schizoide en in mijn bubbel te gaan leveb dan maar geen gevoelens meer.
Het gaat bij mij ook niet goed hoor. Je hoeft niet bang te zijn dat iedereen gelukkig is behalve jij.

En je mag best ff tot jezelf komen en een poos alleen zijn als jij je daar prettig bij voelt. :)
pi_142803367
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 01:29 schreef Spongeboss het volgende:
Nouja ben net lekker op vakantie geweest dus dat was wel fijn. Maar heb momenteel niet zoveel om over te posten eigenlijk, weet niet wat ik moet zeggen.

Balen dat het bij jou weer minder gaat!
pi_142803400
Bij mij wisselt het. Goede momenten en momenten waarbij ik onder de dekens wegkruip omdat de wereld eng is. Leren accepteren en ermee omgaan. *duikt ondertussen weg door een onweersklap*
-Albert Camus.
pi_142963581
Klinkt alsof het wat wisselend gaat hier? Met de een wat beter, met de ander iets minder?

Met mij gaat het even niet zo goed. Ik heb therapie, maar ik kan de behandelaar echt niet vertrouwen. Voel me verschikkelijk onveilig in therapie - en ik kreeg daar maar geen grip op. Inmiddels weet ik dat ik oprechtheid en kwetsbaarheid in de behandelaar mis. Voor mij moet er heel veel menselijkheid getoond worden voordat ik mezelf kwetsbaar zal opstellen. En dat kan ik niet van een therapeut verwachten.

Op dit moment overweeg ik om te stoppen met therapie. Het komt niet op gang, ik kost de behandelaar tijd - en ik zie niet dat het gaat verbeteren.

Buiten therapie komen er wel hele nare gedachten en belevingen op de voorgrond. Ook in het dagelijks leven gaat er van alles minder prettig dus.
pi_142964746
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 18:03 schreef babybanaan het volgende:
Voor mij moet er heel veel menselijkheid getoond worden voordat ik mezelf kwetsbaar zal opstellen. En dat kan ik niet van een therapeut verwachten.
Dat kan je wel degelijk verwachten. Mijn therapeut is namelijk wel zo en dat vind ik heel fijn. Hij vertelt soms persoonlijke dingen dus over zijn eigen leven en eigen gevoel. En soms zelfs over moeilijke periodes in zijn leven of hoe hij situaties ervaart.
Mijn ervaring is wel dat niet iedere therapeut zo is en dat zoiets ook tijd nodig heeft. Je kan altijd om een andere therapeut vragen wanneer de klik er niet is. Stoppen zou heel jammer zijn wanneer je eigenlijk wel hulp nodig hebt.
pi_142965092
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 18:42 schreef appelsap het volgende:

[..]

Dat kan je wel degelijk verwachten. Mijn therapeut is namelijk wel zo en dat vind ik heel fijn. Hij vertelt soms persoonlijke dingen dus over zijn eigen leven en eigen gevoel. En soms zelfs over moeilijke periodes in zijn leven of hoe hij situaties ervaart.
Mijn ervaring is wel dat niet iedere therapeut zo is en dat zoiets ook tijd nodig heeft. Je kan altijd om een andere therapeut vragen wanneer de klik er niet is. Stoppen zou heel jammer zijn wanneer je eigenlijk wel hulp nodig hebt.
Ergens weet ik dat het wel kan. Het probleem is vooral dat ik in mijn leven al zo veel therapeuten versleten heb (gewoon, omdat ik me niet veilig kon voelen), dat ik niet meer durf te vragen of ik kan switchen. Ik heb twee therapeuten gehad bij wie ik me wel relatief veilig kon voelen, de rest lukte allemaal niet. De kans dat het bij een volgende therapeut wel lukt, is voor mij niet zo heel groot. Dan word ik degene die heel veel therapeuten afwerkt, omdat geen enkele "goed genoeg" is. Dat wil ik niet. Dan geen hulp.

Bovendien kost het me wel een paar maanden voordat ik weet of het zal lukken met een therapeut. Ik kan niet eeuwig blijven uitproberen. Het is aan mij om te zorgen dat ik me wel kwetsbaar kan opstellen, niet aan de therapeut.
pi_142998697
Hmm ja dat is wel lastig dan babybanaan als je zoveel moeite hebt om je kwetsbaar op te stellen en om de diepte in te gaan. Ik herken dat ook wel heel erg van mezelf. Ik heb ook al heel veel therapieën gevolgd, maar dat blijft bij mij ook altijd een thema, de ander vertrouwen en me echt bloot durven geven. Vaak blijft het dan toch oppervlakkig gepraat bij mij, tenzij ik echt in een situatie zit dat ik niet anders kan. Het moet bij mij altijd helemaal de pan uit rijzen.

Lang verhaal:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_143023203
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 20:54 schreef Sylvana het volgende:
Hmm ja dat is wel lastig dan babybanaan als je zoveel moeite hebt om je kwetsbaar op te stellen en om de diepte in te gaan. Ik herken dat ook wel heel erg van mezelf. Ik heb ook al heel veel therapieën gevolgd, maar dat blijft bij mij ook altijd een thema, de ander vertrouwen en me echt bloot durven geven. Vaak blijft het dan toch oppervlakkig gepraat bij mij, tenzij ik echt in een situatie zit dat ik niet anders kan. Het moet bij mij altijd helemaal de pan uit rijzen.

Lang verhaal:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En toch kan ik me posts herinneren van nog niet zo lang geleden waarin je over een enorme vooruitgang schreef. Dus probeer het niet te zwart in te zien en bedenk je dat je nog jaren voor je hebt. Ook mbt kinderen enz.
-Albert Camus.
pi_143028825
Lees mee in de hoop op tips
Worry is a misuse of imagination
pi_143028972
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 19:12 schreef zomertje het volgende:

[..]

En toch kan ik me posts herinneren van nog niet zo lang geleden waarin je over een enorme vooruitgang schreef. Dus probeer het niet te zwart in te zien en bedenk je dat je nog jaren voor je hebt. Ook mbt kinderen enz.
Ja rationeel gezien weet ik dat ook wel, maar gevoelsmatig lukt dat soms niet ;) Thnx :*

quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:09 schreef Probability het volgende:
Lees mee in de hoop op tips
Tips waarvoor?
pi_143029106
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:12 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja rationeel gezien weet ik dat ook wel, maar gevoelsmatig lukt dat soms niet ;) Thnx :*

[..]

Tips waarvoor?
Hmm.. Wil niet helemaal uitweiden (gaat over iemand die ik ken) want leest misschien mee, maar vertoont niet helemaal "normaal" gedrag en ben opzoek naar tips om hier mee om te gaan.
pi_143029184
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:15 schreef Probability het volgende:

[..]

Hmm.. Wil niet helemaal uitweiden (gaat over iemand die ik ken) want leest misschien mee, maar vertoont niet helemaal "normaal" gedrag en ben opzoek naar tips om hier mee om te gaan.
Maar je weet zeker dat diegene een persoonlijkheidsstoornis heeft (en welke dan?) of zit je hier nou maar gewoon een beetje zelfdiagnoses te stellen? En hoe wij leven wil toch niks zeggen over hoe die ander leeft, iedereen is anders, met of zonder persoonlijkheidsstoornis. Dus hoe iemand op mij moet reageren wil niet zeggen dat dat ook voor diegene die jij kent geldt. Wat is dat "niet normale" gedrag dan?
pi_143029338
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:16 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Maar je weet zeker dat diegene een persoonlijkheidsstoornis heeft (en welke dan?) of zit je hier nou maar gewoon een beetje zelfdiagnoses te stellen? En hoe wij leven wil toch niks zeggen over hoe die ander leeft, iedereen is anders, met of zonder persoonlijkheidsstoornis. Dus hoe iemand op mij moet reageren wil niet zeggen dat dat ook voor diegene die jij kent geldt.
Nee klopt maar herken bepaalde dingen. Wil ook zeker geen diagnose stellen of die dan vertellen maar wil wel graag weten waar ik eventueel rekening mee kan houden. Aantal andere mensen waarvan ik zeker weet dat ze in diagnose hebben in mijn omgeving - lijkt mij alleen maar fijn om mij dan in te lezen en begrip te krijgen dan weg te lopen/vermijden. - wil niet zeggen dat ik dat doe maar bepaalde dingen kunnen ook best heftig zijn om als buitenstaander mee te maken (polsen insnijden/doorsnijden bijvoorbeeld)
pi_143029414
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:20 schreef Probability het volgende:

[..]

Nee klopt maar herken bepaalde dingen. Wil ook zeker geen diagnose stellen of die dan vertellen maar wil wel graag weten waar ik eventueel rekening mee kan houden. Aantal andere mensen waarvan ik zeker weet dat ze in diagnose hebben in mijn omgeving - lijkt mij alleen maar fijn om mij dan in te lezen en begrip te krijgen dan weg te lopen/vermijden.
Nouja ik denk dat je dan beter aan diegene zelf kunt vragen hoe je het beste kunt reageren en of ze uitleg kan geven.
pi_143029519
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:21 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Nouja ik denk dat je dan beter aan diegene zelf kunt vragen hoe je het beste kunt reageren en of ze uitleg kan geven.
Is dat ook zo bij bijvoorbeeld borderline? Ik lees mij liever eerst in zodat ik gerichte vragen kan stellen. Maar kan het misschien beter aan een psycholoog vragen om het topic niet te kapen.
pi_143029669
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:23 schreef Probability het volgende:

[..]

Is dat ook zo bij bijvoorbeeld borderline? Ik lees mij liever eerst in zodat ik gerichte vragen kan stellen. Maar kan het misschien beter aan een psycholoog vragen om het topic niet te kapen.
Nouja het gevaar is dat in dit topic mensen met verschillende persoonlijkheidsstoornissen zitten. Dus niet alleen met Borderline. En je reageert heel anders op iemand met een Schizoïde PS dan op iemand met Borderline bijvoorbeeld. Maar een handige site voor meer informatie is anders http://www.moeilijkemensen.nl/. Daar kun je wel meer info lezen. En voor specifieke vragen zul je toch echt bij die persoon zelf moeten zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook meerdere vormen van Borderline, je hebt de intrinsieke versie, waarbij het vooral naar binnen is gericht (veel piekeren, zwart-wit denken, gevoel van leegte) en meer extraverte versie (manipulatief, liegen, dreigen etc) Dat is ook een groot verschil natuurlijk.
pi_143029854
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 21:26 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Nouja het gevaar is dat in dit topic mensen met verschillende persoonlijkheidsstoornissen zitten. Dus niet alleen met Borderline. En je reageert heel anders op iemand met een Schizoïde PS dan op iemand met Borderline bijvoorbeeld. Maar een handige site voor meer informatie is anders http://www.moeilijkemensen.nl/. Daar kun je wel meer info lezen. En voor specifieke vragen zul je toch echt bij die persoon zelf moeten zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook meerdere vormen van Borderline, je hebt de intrinsieke versie, waarbij het vooral naar binnen is gericht (veel piekeren, zwart-wit denken, gevoel van leegte) en meer extraverte versie (manipulatief, liegen, dreigen etc) Dat is ook een groot verschil natuurlijk.
Die site ben ik inderdaad al tegen gekomen!
Wil ook niet de verkeerde dingen zeggen of problemen veroorzaken die er niet zijn
pi_143056517
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 19:12 schreef zomertje het volgende:

[..]

SPOILER
pi_143057071
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 16:53 schreef Sylvana het volgende:

[..]

SPOILER
Hm, dat is lastig ja. Bij mij is die wens niet zo groot, dus de keuze om het niet te doen was snel gemaakt. Het is beter van niet, ook al leek het me ook erg gezellig en lief. Ik hoop dat je er nog eens over kan praten met hem.
-Albert Camus.
pi_143057199
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 17:09 schreef zomertje het volgende:

[..]

Hm, dat is lastig ja. Bij mij is die wens niet zo groot, dus de keuze om het niet te doen was snel gemaakt. Het is beter van niet, ook al leek het me ook erg gezellig en lief. Ik hoop dat je er nog eens over kan praten met hem.
Ja als de wens er niet zo sterk is dan is het een stuk makkelijker om de keus te maken om het niet te doen. Maarja, bij mij is dat dus heel anders. Mja, denk dat ik het op de 1 of andere manier maar even uit mijn hoofd moet zien te krijgen, en maar moeten zien wat de toekomst brengt. Hoe moeilijk het ook is...
  maandag 4 augustus 2014 @ 17:17:55 #277
419250 Spongeboss
pi_143057355
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 16:53 schreef Sylvana het volgende:

[..]

SPOILER
Mensen veranderen van mening, ik zou nu totaal geen kinderen willen bijvoorbeeld. Maar dat is omdat ik schizoïde ben ik kan geen liefde geven, beetje mechanisch je kinderen oppakken en ze een knuffel geven is ook geen feest.

Misschien heeft hij gezegd omdat jij kinderen wilde, misschien wilt hij het niet maar zou hij het wel doen als jij het wilde, maar niet voor hem persoonlijk?

quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 17:12 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja als de wens er niet zo sterk is dan is het een stuk makkelijker om de keus te maken om het niet te doen. Maarja, bij mij is dat dus heel anders. Mja, denk dat ik het op de 1 of andere manier maar even uit mijn hoofd moet zien te krijgen, en maar moeten zien wat de toekomst brengt. Hoe moeilijk het ook is...
Wat je ook doet, kijk niet steeds terug met spijt. Dan blijf je erin hangen, denk ik...
pi_143061241
Sylvana,

Ik heb wel enigszins dezelfde twijfels als jij. Ben 2 jaar jonger, ook al flink lang in therapie. Daarnaast nog wel een studie afgerond en op dit moment een full-timebaan.
En toch knaagt er iets. Want ja, hoe ga ik dat doen met een gezin? Wil ik dat ooit? Enerzijds lijkt het me best leuk, maar tegelijkertijd heb ik een kind helemaal niets te bieden. Ik wil ook geen tweede babybanaan op de wereld: één is al te veel (dat is min of meer hoe ik nu in mijn leven sta; geen goede basis voor moederschap).
En ten tweede: ik heb nog nooit een relatie gehad. Ik ben nu dus 25. Als ik dan ooit verliefd zal worden (ook nog nooit echt geweest trouwens), dan zijn er nog allerlei andere obstakels. Durf ik een relatie aan te gaan? Durf ik te vertrouwen op een ander? Durf ik mezelf bloot te geven (figuurlijk, maar ook letterlijk)? Zal ik ooit lichamelijk contact kunnen maken met een ander? Dit zijn stappen die de meeste mensen 10 jaar eerder dan ik al gezet hebben. Ik zie het voorlopig ook nog niet gebeuren allemaal. Dus, ben ik überhaupt nog wel op tijd? Tegen de tijd dat ik dit allemaal overwonnen heb, ben ik vermoedelijk minstens nog een jaar of 10 verder. Dan nog een paar relaties om te oefenen en ik ben zo de 40 gepasseerd. Ik weet dat dit allemaal vrij zwart is, maar het is wel hoe ik het in mijn hoofd heb zitten.

Tegelijkertijd is de wens bij mij ook niet zo sterk en kan ik me meer aansluiten bij Zomertje. Overigens is het gewoon ook echt geen goed plan voor mij om een gezin te stichten. Hoe graag ik mijn familie ook blij zou willen maken met een extra familielid, ik denk dat ik meer schade aanricht bij het kind dan wenselijk is.
Daarbij laat ik nog in het midden of het fysiek allemaal wel kan, want ik heb flink wat kapotgemaakt aan mijn lijf met een anorexiaverleden.

Voor jou begrijp ik wel dat het heel rot is als je het heel graag wilt. Los van het feit dat je wel echt vooruitgang boekt (zoals je een paar pagina's terug al postte) en het dus niet uit te sluiten valt dat het ineens heel goed met je zal gaan, is het heel naar om iets te willen dat misschien niet kan. Weet je al hoe je vriend erin staat? Weet je zeker dat het wel of niet krijgen van kinderen een breekpunt voor hem is of is het een angst?

Edit: 2e spoiler net gelezen. Het klinkt alsof jullie beide nog een soort van twijfelen. Het is wel heel naar. Toch sluit ik me aan bij Zomertje. Je bent nog jong, je hebt nog tijd en misschien wordt die tijd voor zowel jou als je vriend wel sneller rijp dan je denkt.
pi_143213607
Lastig Sylvana, ik snap jouw gevoelens wel.
Ik heb een zoon van 7 en gedurende zijn leven tot nu toe 5 opnames gehad, waarvan 1 langdurige en deeltijd behandeling. Gek genoeg is mijn zoon juist mijn stabiele factor en zorgt hij ervoor dat ik aan de toekomst werk. Juist voor hem neem ik mijn verantwoordelijkheden en leer ik beter doseren, grenzen aangeven en zorg ik voor mijzelf. Wanneer mijn zoon bij zijn vader is heb ik beduidend meer moeite om mijn huidige leven en ritme in stand te houden.
Je bent nog jong en maakt vooruitgang in jouw behandeling, al is het misschien niet zo snel als jij zou willen.
Ik snap jouw zorgen en angst wel maar het zal tijd nodig hebben.
pi_143213980
Dankjulliewel voor jullie reacties :*
Gelukkig ben ik er nu niet meer de hele dag mee bezig, de tijd zal het uit moeten wijzen hoe het verder gaat. Fijn dat jouw zoon voor jou juist een stabiele factor is appelsap :)
pi_143214011
Appelsap, met alle respect...
Een kind zorgt voor een stabiele factor in jouw leven maar geef je hem hetzelfde?

Edit: ik lurk hier omdat ik het inderdaad van de andere kant heb meegemaakt
pi_143214124
Ik voel me de laatste weken gefrustreerd en alleen. Ik heb het gevoel dat ik met niemand over mijn behandeling kan praten omdat mensen het niet begrijpen. Alsof ik opgesloten zit in mijzelf. En in mijn hoofd is het 1 grote warboel, dus zelf kom ik ook niet tot heldere conclusies of inzichten.
Herkenbaar..?
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 21:28:01 #283
419250 Spongeboss
pi_143214237
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:24 schreef appelsap het volgende:
Ik voel me de laatste weken gefrustreerd en alleen. Ik heb het gevoel dat ik met niemand over mijn behandeling kan praten omdat mensen het niet begrijpen. Alsof ik opgesloten zit in mijzelf. En in mijn hoofd is het 1 grote warboel, dus zelf kom ik ook niet tot heldere conclusies of inzichten.
Herkenbaar..?
Jawel mensen begrijpen het nooit of willen niet. Dat is altijd zo verdomme. Ik ga nu flink zuipen Viva la sponsbaas
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 21:29:04 #284
419250 Spongeboss
pi_143214276
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:21 schreef Sarabi het volgende:
Een kind zorgt voor een stabiele factor in jouw leven maar geef je hem hetzelfde?

Met respect? Je lurkt dat is prima. Maar stel jezelf eerst eens voor voordat je zulke dingen vraagt.
pi_143214302
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:24 schreef appelsap het volgende:
Herkenbaar..?
Misschien dat je het hier kunt opschrijven? Wij hebben allemaal wel ervaring met 1 of andere behandeling. Misschien dat je door het op te schrijven de boel een beetje kunt ontwarren? En dat je je ei een beetje kwijt kunt, ook al is het natuurlijk fijner als je daarvoor mensen in je omgeving hebt natuurlijk.
pi_143214351
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:29 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Met respect? Je lurkt dat is prima. Maar stel jezelf eerst eens voor voordat je zulke dingen vraagt.
Sinds wanneer is dat standaard?
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 21:40:21 #287
419250 Spongeboss
pi_143214827
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:30 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Sinds wanneer is dat standaard?
Het is een persoonlijke vraag in een persoonlijk topic. Het is niet standaard maar daar jij het woord respect op tafel legde dacht ik zo...
pi_143214904
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:21 schreef Sarabi het volgende:

Gelukkig wel, anders zou ik dit denk ik niet durven posten. :@
Mijn zoon is mijn stabiele factor geworden omdat ik voor hem alles goed wil doen en de beste moeder wil zijn die er maar kan zijn. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik daar niet alles aan zou doen.
Ik bedoel hiermee trouwens dat hij ervoor zorgt dat ik mijn bed op tijd uitkom, me aankleed en douche, mijn financiën en huishouden op orde zijn, dat ik mijn studie volhoud, dat ik een bijbaan heb, dat ik destructief gedrag en verkeerde contacten voor zover mogelijk vermijd en dat ik mij gedwongen voel te werken aan mijn problemen.
Hoewel ik er op momenten wel eens anders over denk vind ik mijzelf een goede en lieve moeder en durf ik te zeggen dat mijn zoon niks tekort komt, ook niet op emotioneel gebied. En gelukkig denkt mijn omgeving er ook zo over. Ik probeer mijn echt slechte momenten bij hem weg te houden. Ja, ik heb wel eens schommelingen in emoties wat mij wat onvoorspelbaar kan maken. Maar ik denk dat ik voor hem wel een stabiele factor ben, want ik ben er altijd voor hem, ook op slechte momenten. Hij weet wat hij aan mij heeft en dat hij altijd alles kwijt kan. Ik vraag hem ook regelmatig wat er anders/beter kan en daar is hij erg eerlijk in. Die punten verander ik dan en ik let er extra op.
pi_143215066
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:29 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Misschien dat je het hier kunt opschrijven? Wij hebben allemaal wel ervaring met 1 of andere behandeling. Misschien dat je door het op te schrijven de boel een beetje kunt ontwarren? En dat je je ei een beetje kwijt kunt, ook al is het natuurlijk fijner als je daarvoor mensen in je omgeving hebt natuurlijk.
Probeerde het al op te schrijven voor mezelf maar dat lukt momenteel niet. Morgen weer een poging doen, misschien lukt het dan wel.
pi_143215261
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:44 schreef appelsap het volgende:

[..]

Probeerde het al op te schrijven voor mezelf maar dat lukt momenteel niet. Morgen weer een poging doen, misschien lukt het dan wel.
Morgen weer een dag idd dan.
Hoe gaat het nu met jouw schematherapie dan? De vorige keer had je net 1 sessie gehad en dat is al maanden geleden ;)
pi_143215568
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:49 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Morgen weer een dag idd dan.
Hoe gaat het nu met jouw schematherapie dan? De vorige keer had je net 1 sessie gehad en dat is al maanden geleden ;)
Het lukt me nog niet om zelf schema's te maken. Ik vind het ten eerste erg moeilijk om te bepalen wat ik voel en als dat wel lukt weet ik soms niet wat de aanleiding is. Verbanden leggen vind ik ook lastig. Als het om mijzelf gaat dan ben ik er blind voor lijkt wel. Dat is soms best frustrerend.
Als ik dan bij mijn psycholoog ben lukt het met veel hulp en invulling van zijn kant wel. Dan heb ik er wel veel aan en geeft het inzichten. Soms heel confronterend en emotioneel, dus best zwaar.
Bij mij komen regelmatig dezelfde schema's terug waarvan ik er nu 1 in de praktijk af en toe herken en het is me vorige week voor het eerst gelukt om het ook echt in praktijk toe te passen en om mijn gedrag om te zetten. Dus, ik heb goede hoop.
pi_143215704
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:55 schreef appelsap het volgende:

[..]

Het lukt me nog niet om zelf schema's te maken. Ik vind het ten eerste erg moeilijk om te bepalen wat ik voel en als dat wel lukt weet ik soms niet wat de aanleiding is. Verbanden leggen vind ik ook lastig. Als het om mijzelf gaat dan ben ik er blind voor lijkt wel. Dat is soms best frustrerend.
Als ik dan bij mijn psycholoog ben lukt het met veel hulp en invulling van zijn kant wel. Dan heb ik er wel veel aan en geeft het inzichten. Soms heel confronterend en emotioneel, dus best zwaar.
Bij mij komen regelmatig dezelfde schema's terug waarvan ik er nu 1 in de praktijk af en toe herken en het is me vorige week voor het eerst gelukt om het ook echt in praktijk toe te passen en om mijn gedrag om te zetten. Dus, ik heb goede hoop.
Het is ook best lastig idd om het allemaal te ontdekken hoe het zit. En confronterend en emotioneel is het zeker. Maar wel goed dat je al 1 schema hebt die je in de praktijk herkent en dat het je zelfs al is gelukt om je gedrag om te zetten. Vooral dat je dat laatste gedaan hebt is echt al heel goed. Van hoeveel (en welke als je dat wilt vertellen) heb je het meeste last dan? Hoe langer je er mee bezig bent met de therapie hoe beter je het ook kunt toepassen. Dus ik hoop met je mee :)

Dat vind ik wel jammer van die deeltijd dat ze daar niet echt meer met schematherapie werken zoals tijdens de klinische behandeling.
pi_143216854
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 21:58 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Het is ook best lastig idd om het allemaal te ontdekken hoe het zit. En confronterend en emotioneel is het zeker. Maar wel goed dat je al 1 schema hebt die je in de praktijk herkent en dat het je zelfs al is gelukt om je gedrag om te zetten. Vooral dat je dat laatste gedaan hebt is echt al heel goed. Van hoeveel (en welke als je dat wilt vertellen) heb je het meeste last dan? Hoe langer je er mee bezig bent met de therapie hoe beter je het ook kunt toepassen. Dus ik hoop met je mee :)

Dat vind ik wel jammer van die deeltijd dat ze daar niet echt meer met schematherapie werken zoals tijdens de klinische behandeling.
Er wordt nu gericht op de 3 meest overheersende schema's en dat zijn:
1. Emotionele deprivatie
2. Verlatingsangst
3. Schaamte en onvolkomenheid

Er daarna de andere schema's die hoog score en waar ik last van ervaar:
4. Emotionele geremdheid
5. Sociale onaantrekkelijkheid
6. Misbruik en wantrouwen
7. Sociale isolatie
8. Onderwerping

Hebben ze bij de deeltijd een bepaalde richtlijn qua communicatie/therapievorm?
En welke onderdelen ga jij allemaal krijgen?
pi_143217080
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:26 schreef appelsap het volgende:

[..]

Er wordt nu gericht op de 3 meest overheersende schema's en dat zijn:
1. Emotionele deprivatie
2. Verlatingsangst
3. Schaamte en onvolkomenheid

Er daarna de andere schema's die hoog score en waar ik last van ervaar:
4. Emotionele geremdheid
5. Sociale onaantrekkelijkheid
6. Misbruik en wantrouwen
7. Sociale isolatie
8. Onderwerping

Hebben ze bij de deeltijd een bepaalde richtlijn qua communicatie/therapievorm?
En welke onderdelen ga jij allemaal krijgen?
Nouja, die 3 zijn ook wel erg lastige schema's vind ik, dat is niet zo gek dan dat je het nog niet helemaal snapt!

En ze werken bij de deeltijd wel met schematherapie, maar omdat het niet alleen voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek is, werken ze er ook gewoon met psychotherapie. Ik krijg o.a. sociotherapie, PMT, creatieve therapie, psychotherapie, activiteitentherapie en sociale vaardigheidstraining.
pi_143217196
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:31 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Nouja, die 3 zijn ook wel erg lastige schema's vind ik, dat is niet zo gek dan dat je het nog niet helemaal snapt!

En ze werken bij de deeltijd wel met schematherapie, maar omdat het niet alleen voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek is, werken ze er ook gewoon met psychotherapie. Ik krijg o.a. sociotherapie, PMT, creatieve therapie, psychotherapie, activiteitentherapie en sociale vaardigheidstraining.
Klinkt goed. Dat kreeg ik bij mijn deeltijd ook en daar heb ik uiteindelijk veel aan gehad. Hopelijk jij ook.
pi_143217350
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 22:34 schreef appelsap het volgende:

[..]

Klinkt goed. Dat kreeg ik bij mijn deeltijd ook en daar heb ik uiteindelijk veel aan gehad. Hopelijk jij ook.
Dankjewel.Ja ik heb dit ook allemaal al wel gehad tijdens mijn klinische behandeling, alleen was dat dus te intensief. Dus hopelijk lukt het met de iets minder intensievere vorm, dus de deeltijd, wel.
Hier is trouwens foldertje van mijn deeltijd, ik ga de structurerend-inzichtgevende therapie doen.
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:32:55 #297
419250 Spongeboss
pi_143254544
Yay een oud rapport lezen dat je krijgt, en dan lezen dat je ook nog eens schizo-tpyisch bent. Hoezee weer iets erbij.

Dat is me wel nooit juist verteld. Verdomme.
pi_143258421
Ik moet ook weer eens gaan kijken welke schema's er zijn en hoe ze ook al weer heten... zeefhoofd heb ik.
-Albert Camus.
  zondag 10 augustus 2014 @ 17:33:57 #299
419250 Spongeboss
pi_143268702
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 13:35 schreef zomertje het volgende:
Ik moet ook weer eens gaan kijken welke schema's er zijn en hoe ze ook al weer heten... zeefhoofd heb ik.
Hmm ja maar ik weet niet of het je beter doet. Ik voel me nu wel fucked, ze zeiden tegen mij schizoïde nooit schizotypisch. Maar het verklaard wel mijn achterdochtigheid.
pi_143283800
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 17:33 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Hmm ja maar ik weet niet of het je beter doet. Ik voel me nu wel fucked, ze zeiden tegen mij schizoïde nooit schizotypisch. Maar het verklaard wel mijn achterdochtigheid.
Schizoïde en paranoïde overlapt met schizotypisch, dus dat is niet heel vreemd. Je bent, net als ik, cluster A.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')