abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137769229
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers.
fokplaat.jpg DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.

Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_137769243
quote:
Leuk spelletje, heb nu 280 passagiers als max na 2x spelen
pi_137769483
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:33 schreef Basekid_NZ het volgende:

[..]

Leuk spelletje, heb nu 280 passagiers als max na 2x spelen
Ik heb het ook al een aantal keer gespeeld. Kom niet veel verder dan 450
pi_137769539
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:41 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik heb het ook al een aantal keer gespeeld. Kom niet veel verder dan 450
Eckt fantastisch man.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:46:38 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137769636
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:28 schreef b2py het volgende:
Met die lelijke geel/groene meuk van ze :')
De ODEG-kleurstelling valt toch wel mee?
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:51:00 #6
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_137769782
Zeg.. Ik denk dat we met de IC200 straks een trein krijgen die heel erg lijkt op de Bombardier Omneo qua concept. Een combinatie van enkeldeks en dubbeldeks in één trein. Enkeldeks bakken voor toiletten, deuren, fietsplekken en tractieinstallaties en dubbeldeksbakken voor veel zitplaatsen. Die Omneo heeft bijvoorbeeld per meter treinlengte al meer zitplaatsen dan VIRM.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:51:13 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137769790
Oeps, een Italo is door een stootjuk gegaan (via Lokführer):

pi_137769834
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

De ODEG-kleurstelling valt toch wel mee?
Vind het ook wel fraai, eens wat anders dan al dat DB-rood. Al was het in het begin van de concessie van de ODEG nog wel leuker met diverse gehuurd materiaal inclusief loks.

pi_137769889
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:51 schreef James1988 het volgende:
Oeps, een Italo is door een stootjuk gegaan (via Lokführer):

[ afbeelding ]
Het stootjuk denkt daar HEEL anders over :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_137769892
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:46 schreef James1988 het volgende:

[..]

De ODEG-kleurstelling valt toch wel mee?

Doe mij dan maar het rood/wit van Veolia of Arriva.

pi_137769930
Sowieso gaat er niets boven Arriva natuurlijk :)
pi_137769941
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:55 schreef Zug-Chef het volgende:
Sowieso gaat er niets boven Arriva natuurlijk :)
De NSB wel.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:55:56 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137769946
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Zeg.. Ik denk dat we met de IC200 straks een trein krijgen die heel erg lijkt op de Bombardier Omneo qua concept. Een combinatie van enkeldeks en dubbeldeks in één trein. Enkeldeks bakken voor toiletten, deuren, fietsplekken en tractieinstallaties en dubbeldeksbakken voor veel zitplaatsen. Die Omneo heeft bijvoorbeeld per meter treinlengte al meer zitplaatsen dan VIRM.
Dat zou best eens kunnen, met de Omneo voldoe je in één klap aan een paar belangrijke eisen en wensen. Het materieel is zelfstandig toegankelijk voor mensen in een rolstoel, de dubbeldeksbakken geven veel capaciteit, en het geheel is gebaseerd op 'proven technology'. De OMNEO wordt momenteel in Frankrijk getest, tegen de tijd dat dat spul wordt besteld is het al lang en breed in reizigersdienst in Frankrijk.

Een aantal delen terug had ik al eens een artist's impression gepost die ik had gevonden op de website van één of andere Tsjech:

  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:56:30 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137769967
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:54 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het stootjuk denkt daar HEEL anders over :{w
:D

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:55 schreef Zug-Chef het volgende:
Sowieso gaat er niets boven Arriva natuurlijk :)
Groningen toch wel? :+
pi_137770006
Zelfs ik als import-Fries heb meer met Fryslân dan Grunningen. Dus nee :W
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:58:46 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137770037
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:57 schreef Zug-Chef het volgende:
Zelfs ik als import-Fries heb meer met Fryslân dan Grunningen. Dus nee :W
Voor mij als Brabander is het allemaal één pot nat :P

Brabant B-)
pi_137770062
Stelletje provinciaaltjes :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_137770090
Zegt hij die uit in provinciestadje Deventer komt woont :O
pi_137770115
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Zegt hij die uit provinciestadje Deventer komt woont :O
Ik kom nergens vandaan. Ik woon gewoon ergens. Maar ik ben ook een provinciaaltje ja. En blij toe :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 maart 2014 @ 17:06:02 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137770247
Gaaf, er staat een GE PowerHaul op de Kijfhoek. Dat is een bruut apparaat :Y


Bron foto: Mainline Diesels
pi_137770300
Fisma rijmt op clysma.

En ik vind het een konko lelijk ding trouwens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_137770408
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:41 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik heb het ook al een aantal keer gespeeld. Kom niet veel verder dan 450
344 hier, wat is een beetje een goede strategie?
  zaterdag 15 maart 2014 @ 17:15:12 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137770490
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:08 schreef Dr_Flash het volgende:
Fisma rijmt op clysma.
:') _!
quote:
En ik vind het een konko lelijk ding trouwens.
Het is niet de mooiste locomotief die ik ooit heb gezien (dat blijft toch wel de Prima II). :Y
pi_137770533
Niks mis met een Prima mijns inziens. Zeker met een leuk setje ketelwagens erachter.

  zaterdag 15 maart 2014 @ 17:37:49 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137771127
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:06 schreef James1988 het volgende:
Gaaf, er staat een GE PowerHaul op de Kijfhoek. Dat is een bruut apparaat :Y

[ afbeelding ]
Bron foto: Mainline Diesels
gaat in NL testen. Daarna ri Luxemburg.
Vanniddag overgebracht uit Antwerpwn
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 maart 2014 @ 17:50:15 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_137771439
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:58 schreef James1988 het volgende:

[..]

Voor mij als Brabander is het allemaal één pot nat :P

Brabant B-)
waar je van west naar oost vier keer over moet stappen om ergens te komen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_137771722
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

waar je van west naar oost vier keer over moet stappen om ergens te komen
Dat is altijd nog beter dan een keer over te stappen en vervolgens nog nergens te zijn
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 maart 2014 @ 18:01:49 #28
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_137771746
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 18:01 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dat is altijd nog beter dan een keer over te stappen en vervolgens nog nergens te zijn
geen last van :s)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_137771958
Dr is hier genoeg hoor. Supermarkt, cafe's, terrasjes, bios. Alles in de buurt wat ik zo af en toe nodig heb. Werk is dertig kilometer verderop, baas betaald de transportkosten. En eigenlijk altijd ruimte in de trein of bus. Nee, het is prima toeven hier in het hoge noorden.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 18:20:03 #30
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137772292
Als ik werk zou vinden in Friesland, zou ik direct teruggaan naar het Hoge Noorden, zonder enige twijfel.
pi_137772484
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:43 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Eckt fantastisch man.
:D

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:11 schreef b2py het volgende:

[..]

344 hier, wat is een beetje een goede strategie?
Als uitbreidingen de extra lijnen kiezen (meer capaciteit) en een soort ster creëren met de lijnen die elkaar in het midden raken. En evt nog wat andere lijnen verder van het midden elkaar laten raken om dat middelste station iets te ontlasten. Dan kom ik telkens >400 uit. Heb geen idee of dat veel is :P
pi_137773835
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 18:25 schreef Viezze het volgende:

[..]

:D

[..]

Als uitbreidingen de extra lijnen kiezen (meer capaciteit) en een soort ster creëren met de lijnen die elkaar in het midden raken. En evt nog wat andere lijnen verder van het midden elkaar laten raken om dat middelste station iets te ontlasten. Dan kom ik telkens >400 uit. Heb geen idee of dat veel is :P
526 inmiddels :P

pi_137773941
dat lijkt Rotterdam wel.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_137774093
Ja, maar er zitten wel wat foutjes in als ik er achteraf zo naar kijk :P
Had wel wat netter gekund.

Edit: :D

  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:10:38 #35
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_137774282
Jezus Christus ik had vandaag een trein te pakken (RER B) die bestond uit de volgende ingrediënten...

* De trein maakte een extra stop bij Stade de France

* In stade de France speelt vanavond de Interland Rugby Franrkijk - Ierland en het was 1 uur voordat de wedstrijd aanving...

* Morgen is het Sint Patrickday

* In Frankrijk doen ze niet aan gescheiden supportersreizen

* Er worden nooit extra treinen voor wedstrijden ingezet, alleen extra stops...

* Het transport is dit weekend gratis ivm smog

Doe de rekensom :P :{ ;(
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:13:08 #36
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137774408
Driedubbel sardientjes in een te klein blik?
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:14:41 #37
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_137774502
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:13 schreef greavy het volgende:
Driedubbel sardientjes in een te klein blik?
Ja, en bier, en spreekkoren, en er niet uit kunnen stappen waar je wou.... en en en....... -O-
pi_137774509
It's over 9000 :o *O*

|
|
V
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:15:10 #39
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_137774521
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:14 schreef Dr_Flash het volgende:
It's over 9000 :o *O*

|
|
V
*O* *O* *O*
pi_137775236
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:14 schreef Dr_Flash het volgende:
It's over 9000 :o *O*

|
|
V
Jeej! :D
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:32:49 #41
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137775362
Hier nu op de 7020 kilometer (inclusief de 579 kilometer morgen).

In April hebben we wel veel kilometers, ff een inhaalslag slaan. Heb er dan dagen bij zitten met meer dan 1000 kilometer op 1 dag (treinvakantie).
De huidige stand (enkel 5+6+8+18+19+20 april) staat al op 5526 kilometer. De andere dagen staat nog niet alles concreet gepland, er zijn wel ideeën, maar dat bekijken we ter plekke per dag.

[ Bericht 9% gewijzigd door greavy op 15-03-2014 19:38:12 ]
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:33:11 #42
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137775379
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:14 schreef Dr_Flash het volgende:
It's over 9000 :o *O*

|
|
V
*O* *O* *O* Mooi aantal :D
pi_137775407


Ziet er toch best gek uit zo.

Via
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:34:32 #44
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137775438
Je zal maar te ver rijden :P
pi_137775536
Oh dat was me niet eens opgevallen :')

Meer om al die hellende trailers :P
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:38:59 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137775618
Daar had ik niet echt opgelet, ik vindt dat er vrij normaal uitzien hoor. Maar kan aan mij liggen.
pi_137775839
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:38 schreef greavy het volgende:
Daar had ik niet echt opgelet, ik vindt dat er vrij normaal uitzien hoor. Maar kan aan mij liggen.
is het normaal dat containers scheef/schuin op de onderlegger staan dan? :P
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:46:34 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_137775917
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:44 schreef mschol het volgende:

[..]

is het normaal dat containers scheef/schuin op de onderlegger staan dan? :P
Ja, das handig met een eventuele botsing, dan plooit het zoals het moet :P
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:46:59 #49
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_137775929
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:50 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

waar je van west naar oost vier keer over moet stappen om ergens te komen
Dat gaat over Roosenfaal, dat mogen ze gisteren nog aan Zeeland weggeven :{w.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:47:42 #50
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137775957
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:44 schreef mschol het volgende:

[..]

is het normaal dat containers scheef/schuin op de onderlegger staan dan? :P
Nu ik weer kijk is het wel effe wat overdreven ja :')
Maar wel verklaarbaar, zal met de schotel op de wagon te maken hebben enzo. Zijn trailers, geen containers.
pi_137776021
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:44 schreef mschol het volgende:

[..]

is het normaal dat containers scheef/schuin op de onderlegger staan dan? :P
Dit zijn geen containers. Lijkt meer op trailers, nog nooit gezien.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:49:18 #52
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_137776029
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:46 schreef JDude het volgende:

[..]

Dat gaat over Roosenfaal, dat mogen ze gisteren nog aan Zeeland weggeven :{w.
Roosendaal, daar heb ik t idee dat ik altijd daar doe aan achterlichten uitzwaaien, maar dat zal wel komen door altijd pech hebben met overstappen en tiveritus lange perrons... :{
pi_137776107
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:49 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dit zijn geen containers. Lijkt meer op trailers, nog nooit gezien.
Staan regelmatig trailers van DHL op cargo's iig.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:52:01 #54
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137776183
En niet alleen DHL hoor. Er rijden complete treinen met trailers van NorfolkLine, TTS, Ambrogio, Ewals, et cetera ...
Kan nog wel effe doorgaan.

Dan heb je nog de treinen die enkele trailers hebben, zoals DHL tegenwoordig doet, maar ook Arcesa, Ewals, et cetera ...
pi_137776207
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:50 schreef b2py het volgende:

[..]

Staan regelmatig trailers van DHL op cargo's iig.
Wel handig op zich, scheelt weer ontkoppelen/bevestigen. Zal onder aan de streep wel duurder zijn; misschien handig voor grote jongens zoals DHL die lage tijdsmarges hebben.
pi_137776290
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:52 schreef Viezze het volgende:

[..]

Wel handig op zich, scheelt weer ontkoppelen/bevestigen. Zal onder aan de streep wel duurder zijn; misschien handig voor grote jongens zoals DHL die lage tijdsmarges hebben.
Vraag het met af. Vijf chauffeurs naar Düsseldorf, Keulen of München met iedere een trailer of 1 machinist die nog 30 andere trailers mee heeft ;)
pi_137776330
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:54 schreef b2py het volgende:

[..]

Vraag het met af. Vijf chauffeurs naar Düsseldorf, Keulen of München met iedere een trailer of 1 machinist die nog 30 andere trailers mee heeft ;)
Ik bedoel duurder dan een container.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:55:48 #58
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137776354
Enkel trailers, de TTS-trein van- en naar Piacenza:

CrossRail 185 592 + TTS-Zug 40237 nach Piacenza by Durk Houtsma., on Flickr

Een trein met enkele trailers:

CrossRail DE6308 + Feederdienst naar Zeebrugge by Durk Houtsma., on Flickr
pi_137776384
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:55 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik bedoel duurder dan een container.
Lengte is gelijk, 40 voeter vs een trailer ;)
  zaterdag 15 maart 2014 @ 19:57:21 #60
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137776408
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:55 schreef Viezze het volgende:

[..]

Ik bedoel duurder dan een container.
Niet. Die trailers zijn al in het bezit van het bedrijf. Voor die containers moet betaald worden bij de rederij (like MSC of what ever, of het bedrijf moet eigen containers gaan kopen enzo). Dan heeft het bedrijf ook nog overal opleggers nodig waar die containers op kunnen. Kost ook veel centen (ookal huur je overal chauffeurs+opleggers in).
Nu heb je enkel een vrachtwagen+chauffeur nodig, en dat gaat zeker wel in kosten schelen.
pi_137776428
Trailers kan je leasen, containers kan je leasen. En je kan ze ook allebei kopen. Wat is het verschil?
pi_137776498
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:56 schreef b2py het volgende:

[..]

Lengte is gelijk, 40 voeter vs een trailer ;)
Dat snap ik :P

Ik neem aan dat een trailer duurder is dan een container. Als jij een trailer op een trein zet, is dat in feite kapitaalvernietiging; je kan de vracht ook in een container vervoeren die goedkoper is. Maar, met een container heb je twee extra ontkoppel/bevestiging moment (en misschien nog wel meer), terwijl je dat met een trailer niet hebt; die zet je in zijn geheel op een wagen.

Er zullen ongetwijfeld nog andere redenen aan ten grondslag liggen.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 20:00:29 #63
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_137776543
@Greavy, offtopic maar volgens mij ligt de Fokstok bij jou om de hoek als ik het goed heb

GC / FOK!STOK door Nederland #156 ONDERWEG PER TREIN (Nattekat)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 maart 2014 @ 20:00:45 #64
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_137776552
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:57 schreef b2py het volgende:
Trailers kan je leasen, containers kan je leasen. En je kan ze ook allebei kopen. Wat is het verschil?
Het soort vervoer. Trailer is makkelijker in het distributievervoer met meerdere lospunten dan een container
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_137776555
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:59 schreef Viezze het volgende:

[..]

Dat snap ik :P

Ik neem aan dat een trailer duurder is dan een container. Als jij een trailer op een trein zet, is dat in feite kapitaalvernietiging; je kan de vracht ook in een container vervoeren die goedkoper is. Maar, met een container heb je twee extra ontkoppel/bevestiging moment (en misschien nog wel meer), terwijl je dat met een trailer niet hebt; die zet je in zijn geheel op een wagen.

Er zullen ongetwijfeld nog andere redenen aan ten grondslag liggen.
Hangt van het doel van je goederen af. Een container die bij zijn eindbestemming is is natuurlijk goedkoper, maar zowel een container als een trailer kan je achter een vrachtwagen hangen. (Container op een oplegger uiteraard.) Maar een container kan je weer makkelijker op een Maersk boot kwijt, en een trailer niet. Allemaal afwegingen ;)
  zaterdag 15 maart 2014 @ 20:25:32 #66
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_137777639
Even voor de duidelijkheid. Vrijdag heb ik bij fok mijn managerschap en columnistenschap neergelegd. Maar in dit topic blijf ik graag meebabbelen.
pi_137777689
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:25 schreef DriekOplopers het volgende:
Even voor de duidelijkheid. Vrijdag heb ik bij fok mijn managerschap en columnistenschap neergelegd. Maar in dit topic blijf ik graag meebabbelen.
De blog in je ondertitel werkt niet -O-.
dag
  zaterdag 15 maart 2014 @ 20:30:07 #68
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_137777844
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:26 schreef Peter het volgende:

[..]

De blog in je ondertitel werkt niet -O-.
Nee, klopt. Dat heeft de firma Sanoma natuurlijk verknald, destijds...
pi_137777849
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:25 schreef DriekOplopers het volgende:
Even voor de duidelijkheid. Vrijdag heb ik bij fok mijn managerschap en columnistenschap neergelegd. Maar in dit topic blijf ik graag meebabbelen.
Weinig van te merken, je bent gewoon nog rood.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 20:31:06 #70
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_137777888
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:30 schreef b2py het volgende:

[..]

Weinig van te merken, je bent gewoon nog rood.
Dat is nog heel even zo voor een paar laatste dingetjes.
pi_137777947
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:25 schreef DriekOplopers het volgende:
Even voor de duidelijkheid. Vrijdag heb ik bij fok mijn managerschap en columnistenschap neergelegd. Maar in dit topic blijf ik graag meebabbelen.
^O^.
pi_137779134
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:32 schreef greavy het volgende:
Hier nu op de 7020 kilometer (inclusief de 579 kilometer morgen).

In April hebben we wel veel kilometers, ff een inhaalslag slaan. Heb er dan dagen bij zitten met meer dan 1000 kilometer op 1 dag (treinvakantie).
De huidige stand (enkel 5+6+8+18+19+20 april) staat al op 5526 kilometer. De andere dagen staat nog niet alles concreet gepland, er zijn wel ideeën, maar dat bekijken we ter plekke per dag.
Mijn ervaring is dat je kilometers pas kunt tellen als je ze gemaakt hebt. Er kan altijd van alles tussen komen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 15 maart 2014 @ 21:25:45 #73
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_137780313
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat je kilometers pas kunt tellen als je ze gemaakt hebt. Er kan altijd van alles tussen komen.
Hij heeft wel gelijk Greavy, en ook ik spreek uit ervaring!

pi_137780416
Ottignies! ;(
pi_137780497
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 21:28 schreef b2py het volgende:
Ottignies! ;(
Denk eerder Brétigny.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_137780756
Ja dat ja, iets met een i klank aan het eind. :')

Blundertje :@
  zaterdag 15 maart 2014 @ 21:38:19 #77
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_137780800
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:51 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Zeg.. Ik denk dat we met de IC200 straks een trein krijgen die heel erg lijkt op de Bombardier Omneo qua concept. Een combinatie van enkeldeks en dubbeldeks in één trein. Enkeldeks bakken voor toiletten, deuren, fietsplekken en tractieinstallaties en dubbeldeksbakken voor veel zitplaatsen. Die Omneo heeft bijvoorbeeld per meter treinlengte al meer zitplaatsen dan VIRM.


Right.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 15 maart 2014 @ 21:53:02 #78
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_137781341
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 21:38 schreef Duvel het volgende:

[..]



Right.
Mafkees :D
  zaterdag 15 maart 2014 @ 22:06:10 #79
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_137781849
quote:
Hoogst verslavend, bedankt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 22:10:13 #80
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137782006
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat je kilometers pas kunt tellen als je ze gemaakt hebt. Er kan altijd van alles tussen komen.
Ja, dat klopt wel idd. Maarja, daarom zeg ik ook gepland.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 22:11:37 #81
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137782050
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:00 schreef bork het volgende:
@Greavy, offtopic maar volgens mij ligt de Fokstok bij jou om de hoek als ik het goed heb

GC / FOK!STOK door Nederland #156 ONDERWEG PER TREIN (Nattekat)
Dat is hemelsbreed 600 meter bij mij vandaan ofzo, ja.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat je kilometers pas kunt tellen als je ze gemaakt hebt. Er kan altijd van alles tussen komen.
Ja, dat klopt wel idd. Maarja, daarom zeg ik ook gepland.
pi_137782100
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 22:10 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, dat klopt wel idd. Maarja, daarom zeg ik ook gepland.
Nee dat zeg je niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_137782126
Na 1 keer geloven we het ook wel! :)
  zaterdag 15 maart 2014 @ 22:14:33 #84
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137782165
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee dat zeg je niet.
Er staat toch een datum die op zijn vroegst over 3 weken is?
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 15 maart 2014 @ 22:41:13 #85
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_137783155
er is weer beweging rond de DDZ-zesjes. Het enige zesje is naar Onnen geweest voor een test van de airco in de 'klimaatkamer'. Deze is een grote tent die flink warm gestookt kan worden. Is voor eenzelfde test ook een viertje die kant opgestuurd.

Volgens broek op Somda zal er weer een zesje in reizigersdienst verschijnen, terwijl een viertje verlengd wordt tot een zesje en een van beide stellen testen zal ondergaan.
http://somda.nl/forum/14382/p488646/Ontwikkelingen+DDARDDZ/
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 15 maart 2014 @ 23:30:20 #86
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137785426
Ik heb vandaag een retourtje Den Haag HS - Brussel gedaan, omdat het kon. Een paar dingen die me opvielen:

1) De trein staat op een aantal stations tyfuslang stil. 7 minuten in Rotterdam, 3 minuten in Roosendaal, 7 minuten in Antwerpen...
2) Het moment dat je België inrijdt ziet het er meteen verlept uit
3) Het voedselaanbod op Brussel-Zuid is best wel karig in vergelijking met Nederland. Naast de Quick (geen eten) of veel te duren pizza's (Sbarro) is er geen warme hap te krijgen.
4) Het stikt er van de zakkenrollers

Wat dat betreft: Nederland O+
pi_137785609
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:30 schreef James1988 het volgende:
Ik heb vandaag een retourtje Den Haag HS - Brussel gedaan, omdat het kon. Een paar dingen die me opvielen:

1) De trein staat op een aantal stations tyfuslang stil. 7 minuten in Rotterdam, 3 minuten in Roosendaal, 7 minuten in Antwerpen...
2) Het moment dat je België inrijdt ziet het er meteen verlept uit
3) Het voedselaanbod op Brussel-Zuid is best wel karig in vergelijking met Nederland. Naast de Quick (geen eten) of veel te duren pizza's (Sbarro) is er geen warme hap te krijgen.
4) Het stikt er van de zakkenrollers

Wat dat betreft: Nederland O+
Trein in Arnhem van en naar Nijmegen blijft ook altijd 6 minuten staan. Als ze gewoon meteen doorkarren haal ik altijd mijn aansluiting, maar ja, nu dus half uur wachten. Vaak komt ie al met vertraging binnen dus gebruiken ze die 6 minuten regeling om weer 'op tijd' te zijn binnen de vertragingsnorm en dus zonder vertraging weg te rijden... creatief dat wel ;).
  zaterdag 15 maart 2014 @ 23:35:48 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_137785650
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:34 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Trein in Arnhem van en naar Nijmegen blijft ook altijd 6 minuten staan. Als ze gewoon meteen doorkarren haal ik altijd mijn aansluiting, maar ja, nu dus half uur wachten. Vaak komt ie al met vertraging binnen dus gebruiken ze die 6 minuten regeling om weer 'op tijd' te zijn binnen de vertragingsnorm en dus zonder vertraging weg te rijden... creatief dat wel ;).
Die moet toch kopmaken?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_137785719
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Die moet toch kopmaken?
Zo lang hoeft dat niet te duren meer. Als ie met vertraging binnen komt kan ie binnen 2 minuten wegrijden zodat de trein weer zonder vertraging rijdt.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 23:44:56 #90
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_137785989
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:37 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Zo lang hoeft dat niet te duren meer. Als ie met vertraging binnen komt kan ie binnen 2 minuten wegrijden zodat de trein weer zonder vertraging rijdt.
Iets met remproeven enzo, maar daar kunnen anderen in dit topic ongetwijfeld meer over vertellen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  zaterdag 15 maart 2014 @ 23:53:37 #91
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137786300
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:30 schreef James1988 het volgende:
Ik heb vandaag een retourtje Den Haag HS - Brussel gedaan, omdat het kon. Een paar dingen die me opvielen:

3) Het voedselaanbod op Brussel-Zuid is best wel karig in vergelijking met Nederland. Naast de Quick (geen eten) of veel te duren pizza's (Sbarro) is er geen warme hap te krijgen.
En dan heb je nog één of andere "Wok ToGo" toko, dat is ook nog een afbraak aan de naam. Ik verbaas mij er altijd over dat het daar zo beroerd gesteld is.
Ik ga altijd naar Brasserie Europa, bij de Eurostar-terminal eruit en dan oversteken. Hebben daar heerlijke pasta's :D
  zaterdag 15 maart 2014 @ 23:55:23 #92
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_137786371
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:44 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Iets met remproeven enzo, maar daar kunnen anderen in dit topic ongetwijfeld meer over vertellen.
NSR rekent een theoretische rekensom voor het kopmaken met dezelfde machinist:
Treinlengte (bakken) / 2 + 1 = tijd in minuten die nodig is om weer vertrekgereed te kunnen zijn.

Voor een solo Plan V heb je dus 2 minuten nodig (praktijk kan sneller!), een ICM3 heb je dus 2,5 minuut nodig volgens hun theorie enzo.

Bij ICR7 wordt de lok ook als bak meegerekend, dus heb je 5 minuten nodig voor kopmaken. Dan heb je dus aan 6 minuten een mooie tijd, want in Arnhem wordt niet altijd van machinist gewisseld.
pi_137786434
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:37 schreef Deezertje het volgende:

[..]

Zo lang hoeft dat niet te duren meer. Als ie met vertraging binnen komt kan ie binnen 2 minuten wegrijden zodat de trein weer zonder vertraging rijdt.
Twee minuten voor het gereedmaken, beproevingen etc. is erg weinig.

Je moet als opstappend machinist:
- Wachten tot de machinist in de andere cabine de boel heeft afgesloten
- Status van het materieel controleren (veiligheidsmiddelen aanwezig, materieelagenda controleren, aftekenlijst inzien etc.)
- Wachten tot het systeem in de cabine is opgestart
- Beproevingen (kleine remproef + dodeman)
- Naar buiten om de frontseinen te checken
- Diverse apparatuur instellen (welke ook allemaal weer de nodige opstarttijd heeft).
- Contact leggen met HC, portofoontest etc.

Daarbij moet je volgens de officiele regels 1 minuut voor vertrek helemaal gereed zijn. In theorie zou je dan dus 1 minuut hebben om alles voorelkaar te krijgen ;)
pi_137786485
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:55 schreef greavy het volgende:
Bij ICR7 wordt de lok ook als bak meegerekend, dus heb je 5 minuten nodig voor kopmaken. Dan heb je dus aan 6 minuten een mooie tijd, want in Arnhem wordt niet altijd van machinist gewisseld.
Bijna altijd wel. Rijden van Nijmegen naar Amsterdam betekent vrijwel altijd een halfuur (minimaal 20 minuten) pauze in Arnhem. Geloof dat alleen een paar vroege ritten hier uitzondering op zijn ;)
pi_137786797
In België heb je toch ook niet zoiets als Servex? Onbegrijpelijk naar mijn mening, de NS moet daar toch klauwen vol geld aan verdienen... Brussel-Noord en -Centraal hebben ook een Döner Company.
  zondag 16 maart 2014 @ 00:08:25 #97
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_137786834
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 00:07 schreef J.B. het volgende:
In België heb je toch ook niet zoiets als Servex? Onbegrijpelijk naar mijn mening, de NS moet daar toch klauwen vol geld aan verdienen... Brussel-Noord en -Centraal hebben ook een Döner Company.
NMBS heeft geloof ik geen eigen retailtak, maar verhuurt wel de ruimtes op het station aan bedrijven die zich daar willen vestigen.
pi_137786870
quote:
6s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:25 schreef DriekOplopers het volgende:
Even voor de duidelijkheid. Vrijdag heb ik bij fok mijn managerschap en columnistenschap neergelegd. Maar in dit topic blijf ik graag meebabbelen.
^O^.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  zondag 16 maart 2014 @ 09:54:32 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_137792084
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:57 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Twee minuten voor het gereedmaken, beproevingen etc. is erg weinig.

Je moet als opstappend machinist:
- Wachten tot de machinist in de andere cabine de boel heeft afgesloten
- Status van het materieel controleren (veiligheidsmiddelen aanwezig, materieelagenda controleren, aftekenlijst inzien etc.)
- Wachten tot het systeem in de cabine is opgestart
- Beproevingen (kleine remproef + dodeman)
- Naar buiten om de frontseinen te checken
- Diverse apparatuur instellen (welke ook allemaal weer de nodige opstarttijd heeft).
- Contact leggen met HC, portofoontest etc.

Daarbij moet je volgens de officiele regels 1 minuut voor vertrek helemaal gereed zijn. In theorie zou je dan dus 1 minuut hebben om alles voorelkaar te krijgen ;)
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 16 maart 2014 @ 10:42:01 #100
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_137792815
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 00:08 schreef James1988 het volgende:

[..]

NMBS heeft geloof ik geen eigen retailtak, maar verhuurt wel de ruimtes op het station aan bedrijven die zich daar willen vestigen.
Ze verhuren bijvoorbeeld ook aan de retailtak van NS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')