abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140566332
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 11:43 schreef piethein het volgende:
Je hebt van die chicks die je graag alleen maar wilt aanduwen, maar heel af en toe kom ik ook een pareltje tegen waarvan ik denk : ALS ik daar iets mee begin, wil ik daar ook tijd/energie in steken, want zij zou zomaar eens mijn potentiële vrouw kunnen worden O+
Contaminatie is dit toch?
Ik vind hem mooi. :P

Per ongeluk ook in dat topic gepost. :')
gr gr
pi_140586526
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan? Hoezo? Is er een regel dat het eigenlijk allemaal maar op één manier kan en mag en treden wij die met voeten?
Nee, het kan en mag niet allemaal maar op één manier. Maar onze taal is geregistreerd in een woordenlijst (voor de betekenis van de woorden die we gebruiken) en in grammatica (voor de manier waarop we die woorden samen gebruiken en tot zinnen formeren).
Deze woordenlijst en grammatica worden gemaakt als registratie van het taalgebruik en dienen daarna als leermiddel voor onze kinderen, in de hoop dat ze verstaanbaar en begrijpelijk met ons kunnen communiceren. Tijdens dat leerproces zijn woordenlijst en grammatica dus normatief: zij dienen geleerd te worden.
Niet alle kinderen letten even goed op om wat voor reden dan ook. En niet alle leraren hebben even goed opgelet tijdens hun opleiding. Daarnaast zijn er de plaatselijke invloeden van dialecten en streektalen, die de kinderen thuis geleerd hebben voor ze naar school gingen.
Een en ander leidt ertoe dat mensen soms slordig met taal omgaan, d.w.z. zich niet houden aan de woordenlijst en de grammatica. Geen doodzonde, dat is waar. En onze eigen taal is ontstaan als gevolg van een ketting van slordig omgaan met vorige talen. (Héél, héél soms is het een kwestie van inventief en vernieuwend omgaan met taal, maar meestal is het slordigheid of domheid of onwetendheid.)
Voor mensen die wel streven naar correct taalgebruik kunnen die fouten een bron van vermaak zijn, of een bron van ergernis of wat dan ook. Zo zijn er mensen op een bepaald forum, FOK!forum, die ooit een topic (d.i. een serie acties en reacties over een bepaald onderwerp) geopend hebben over originele taal- en spelfouten op dat FOK!forum zelf. Ook is er een soortgelijk topic over spel- en taalfouten in het openbaar.
Beide topics zijn dus bedoeld om taalfouten, dat wil zeggen taalgebruik dat afwijkt van de vastgestelde woordenlijst en grammatica, te signaleren. Kortweg: slordig taalgebruik.

Capice?

Wat niet wegneemt dat slordig taalgebruik de bron is van taalverandering. Het werkwoord bedenken nodigt blijkbaar uit tot slordig gebruik, afgaande op de nogal verschillende manieren waarop het gebruikt wordt. Uiteindelijk worden die slordige manieren van gebruik soms gemeengoed en dan worden ze tot normaal taalgebruik toegelaten. Dan worden de woordenlijst en de grammatica aangepast. Op zich niks mis mee, behalve voor de oudere taalgebruikers, die zich de vormen uit hun eigen schooltijd nog herinneren.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 1 juni 2014 @ 01:13:01 #263
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_140588040
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:35 schreef Kees22 het volgende:
Het meest frappante de opmerking in de Taalwijzer: ik bedenk me in de betekenis van zich herinneren.
Goed verhaal.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 juni 2014 @ 08:27:22 #264
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_140590668
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 01:13 schreef hugecooll het volgende:

Goed verhaal.
Woordje weggevallen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_140591005
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 00:09 schreef Kees22 het volgende:
lang verhaal
Oef, wat begrijp jij weinig van taalkunde. Waar zijn die woordenschat en grammatica volgens jou vastgelegd?

De twee werken die het meest in aanmerking komen, zijn, denk ik, de grote Van Dale (een commercieel product) en de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS). Beide zijn in eerste instantie descriptief, en niet prescriptief. Sites als taaladvies.net en onzetaal.nl zijn iets meer prescriptief, maar nog altijd in eerste instantie descriptief. Vandaar ook dat je op taaladvies.net termen tegenkomt als 'standaardtaal in België' en 'standaardtaal in het hele taalgebied'. Daarbij wordt gekeken naar wat voorkomt, naar hoe mensen daadwerkelijk met elkaar praten, en ja, ook naar wat geaccepteerd wordt als 'juist' taalgebruik. Maar taalkundig is er vaak weinig op een constructie aan te merken. Er is taalkundig geen enkele reden om 'groter dan' beter of slechter te vinden dan 'groter als'. Beide constructies komen al eeuwenlang in het hele taalgebied voor. En taal verandert. Dat is een gegeven. Get over it.
pi_140591073
Wel grappig om te zien hoeveel mensen de posts van Kees22 daadwerkelijk lezen.
  Moderator zondag 1 juni 2014 @ 09:37:50 #267
42184 crew  DaMart
pi_140591095
Zullen we anders die discussie voortzetten in een apart topic, zodat hier de originele taalfouten weer de overhand krijgen? :).
  zondag 1 juni 2014 @ 10:39:57 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140591779
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 1 juni 2014 @ 13:34:44 #269
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_140595669
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 22:57 schreef schaakspeler het volgende:
Ik heb al wat afstand proberen op te bouwen, door gelijkdelijk aan het aantal x'jes af te bouwen en niet direct meer te reageren op haar berichtjes.
Mooie!
Gourmetten of steengrillen?
  zondag 1 juni 2014 @ 13:39:56 #270
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_140595803
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 08:27 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Woordje weggevallen.
Onder andere.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 juni 2014 @ 19:44:04 #271
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_140605233
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 2 juni 2014 @ 07:50:08 #272
332574 µ
alt-m
pi_140621493
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 05:52 schreef iemand het volgende:
Het toomt meer aan dat er rare en domme mensen zijn. Blijkbaar ook op facebook.
Hehe.
జ్ఞ‌ా
pi_140621631
Gaan we nou echt alleen nog maar naar typfouten zoeken?
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_140622418
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 08:09 schreef Gravedigger het volgende:
Gaan we nou echt alleen nog maar naar typfouten zoeken?
Valt mij idd ook op. Originele fouten zijn het niet meer, enkel typfouten, is niets grappigs aan...
pi_140656339
quote:
2s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:37 schreef DaMart het volgende:
Zullen we anders die discussie voortzetten in een apart topic, zodat hier de originele taalfouten weer de overhand krijgen? :).
^O^
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140656438
Een zwakte hebben voor iets is geen typefout.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:15:31 #277
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140669472
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:30 schreef daisy2007 het volgende:
Groentesoep met stokbrood, als toetje verse aardbijen.
Vind steenhommels zoemiger
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_140675800
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:11 schreef iemand het volgende:

[..]

Dat lijkt me sowieso niet. Maar hij mag me altijd verassen.
Zelfmoordneigingen? Hoewel de fout op zichzelf niet echt origineel is.
pi_140678639
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 18:25 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zelfmoordneigingen? Hoewel de fout op zichzelf niet echt origineel is.
:O :Z
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_140724550
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:47 schreef iemand het volgende:
Er gaat wellicht binnenkort iets veranderen op mijn werk. Ik ga binnen mijn werk, niet vrijwillig, van Business Unit veranderen omdat mijn afdeling in feite verplaatst wordt. Op dit moment werk ik 40 uur per week. Bij de nieuwe Business Unit is de maximale werkweek 36 uur. Tevens zijn er nog een aantal andere arbeidsvoorwaarden die iets minder zijn (vakantiedagen e.d.).

Iemand ervaring met een dergelijke constructie? Betekent dit dat ik gewoon 10% minder ga verdienen en de andere veranderingen in arbeidsvoorwaarden ook moet slikken of heb ik recht op de oude arbeidsvoorwaarden, danwel een omgangsregeling?

uiteraard ga ik dit ook nog vragen bij mijn baas, maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen
Hij wil graag een goede band houden met zijn oude werkplek?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')