abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:58:10 #251
427402 Xanthi
Hardcore lurker;)
pi_140557413
Heej mensen, ik ben vrij nieuw hier en vraag me af; is het eigenlijk 'not done' om hier een beetje in sms taal te typen? Had een post in KLB gezet, waarin ik sommige woorden wat afkortte en een keer tog inplaats van toch schreef. Dat was niet per ongeluk fout maar gewoon sms taal. Meerendeel was gewoon normaal voluit en foutloos geschreven. Maar kreeg toch een veijnige reactie dat ik eens nederlands moest leren... Dus wat vinden jullie: post altijd zonder afkortingen en foutloos of moet sms taal hier en daar ook wel kunnen? Een ander verhaal zijn natuurlijk BreeZaH3 en CAPSLOCK posts, daar erger ik mijzelf ook aan!;)
Good girls go to heaven, bad girls go everywhere...
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:59:12 #252
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140557462
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:58 schreef Xanthi het volgende:
Heej mensen, ik ben vrij nieuw hier en vraag me af; is het eigenlijk 'not done' om hier een beetje in sms taal te typen? Had een post in KLB gezet, waarin ik sommige woorden wat afkortte en een keer tog inplaats van toch schreef. Dat was niet per ongeluk fout maar gewoon sms taal. Meerendeel was gewoon normaal voluit en foutloos geschreven. Maar kreeg toch een veijnige reactie dat ik eens nederlands moest leren... Dus wat vinden jullie: post altijd zonder afkortingen en foutloos of moet sms taal hier en daar ook wel kunnen? Een ander verhaal zijn natuurlijk BreeZaH3 en CAPSLOCK posts, daar erger ik mijzelf ook aan!;)
Open er een topic over.
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 00:01:53 #253
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_140557606
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:59 schreef Lienekien het volgende:

Open er een topic over.
Of stuur een sms.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_140557688
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ken wel wederkerende werkwoorden en het wederkerig voornaamwoord, maar wat is een wederkerig werkwoord?
Hihi, ik haal die termen altijd door elkaar en was te lui om precies te zijn. Dat is dom in dit topic! :@

Ik zoek even op: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wederkerend-werkwoord

Wat ik bedoelde is dat er een verschuiving gaande lijkt heen en terug van wederkerende werkwoorden: werkwoorden die wederkerend zijn worden niet-wederkerend gebruikt en andersom.
"Ik bedenk" wordt "ik bedenk me" en "ik realiseer me" wordt "ik realiseer".

En ik koppel dat aan een andere verschuiving, met als voorbeeld wijzigen/veranderen.
Ik lees steeds vaker: "de begintijd wijzigt", waar moet staan: "de begintijd wordt gewijzigd" of "de begintijd verandert".
Maar hoe dat heet ben ik vergeten.

De vorm: "denk ik me" leek me splinternieuw.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 31 mei 2014 @ 00:06:50 #255
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140557778
'Denk ik me' had volgens mij 'denk ik me in' moeten zijn.

In die voorbeelden die je noemt zie ik nog geen verschuiving. Misschien kun je het beter illustreren met voorbeeldzinnen.
pi_140558115
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:06 schreef Lienekien het volgende:
'Denk ik me' had volgens mij 'denk ik me in' moeten zijn.

In die voorbeelden die je noemt zie ik nog geen verschuiving. Misschien kun je het beter illustreren met voorbeeldzinnen.
Ik bedenk me: ik verander van mening
Ik bedenk: ik realiseer me opeens

Het is toch al weer een tijdje geleden dat ik "ik bedenk" zag staan waar dat ook bedoeld werd. Zelfs in de krant staat tegenwoordig "ik bedenk me" waar bedoeld wordt: "ik realiseer me" ofwel: "ik bedenk".
Als je voorbeelden wilt zal ik morgen wel eens de krant doorvlooien: gegarandeerd dat ik er een zie.

Overigens vind ik de vorm "denk ik me" nog wel acceptabel. Ik zou denken aan Belgisch of zo.
En misschien heb je gelijk. Maar dan snap ik de reactie van de schrijver weer niet zo goed.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 31 mei 2014 @ 00:20:49 #257
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140558221
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik bedenk me: ik verander van mening
Ik bedenk: ik realiseer me opeens

Het is toch al weer een tijdje geleden dat ik "ik bedenk" zag staan waar dat ook bedoeld werd. Zelfs in de krant staat tegenwoordig "ik bedenk me" waar bedoeld wordt: "ik realiseer me" ofwel: "ik bedenk".
Als je voorbeelden wilt zal ik morgen wel eens de krant doorvlooien: gegarandeerd dat ik er een zie.

Overigens vind ik de vorm "denk ik me" nog wel acceptabel. Ik zou denken aan Belgisch of zo.
En misschien heb je gelijk. Maar dan snap ik de reactie van de schrijver weer niet zo goed.
Dat zijn geen voorbeeldzinnen.

Maar hier staat het sowieso al heel helder: http://taaladvies.net/taa(...)h_bedenken_bedenken/

'ik bedenk me' betekent dus evengoed 'ik realiseer me'.
pi_140558663
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat zijn geen voorbeeldzinnen.

Maar hier staat het sowieso al heel helder: http://taaladvies.net/taa(...)h_bedenken_bedenken/

'ik bedenk me' betekent dus evengoed 'ik realiseer me'.
Nee, maar wel uitleg.

Ik kom uit Noord-Brabant en heb dus neiging tot de zuidelijke vorm van het Nederlands.
En, zoals je bron al zegt: "ik bedenk me" als "ik verander van mening" is standaardtaal in het hele taalgebied, "ik bedenk me" als "ik bedenk" is standaardtaal in Nederland.

Het meest frappante de opmerking in de Taalwijzer: ik bedenk me in de betekenis van zich herinneren.
Blijkbaar is (zich) bedenken een heel flexibel werkwoord = een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan.

Overigens is zich herinneren ook wel een aardig voorbeeld: het zich wordt steeds meer achterwege gelaten, waarschijnlijk omdat het vreemd staat. "Herinneren wij ons" etc.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 00:44:19 #259
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140558944
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, maar wel uitleg.

Ik kom uit Noord-Brabant en heb dus neiging tot de zuidelijke vorm van het Nederlands.
En, zoals je bron al zegt: "ik bedenk me" als "ik verander van mening" is standaardtaal in het hele taalgebied, "ik bedenk me" als "ik bedenk" is standaardtaal in Nederland.

Het meest frappante de opmerking in de Taalwijzer: ik bedenk me in de betekenis van zich herinneren.
Blijkbaar is (zich) bedenken een heel flexibel werkwoord = een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan.

Overigens is zich herinneren ook wel een aardig voorbeeld: het zich wordt steeds meer achterwege gelaten, waarschijnlijk omdat het vreemd staat. "Herinneren wij ons" etc.
Een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan? Hoezo? Is er een regel dat het eigenlijk allemaal maar op één manier kan en mag en treden wij die met voeten?
pi_140560398
quote:
Dr vriendin is een blond meisje van 22 en ook prachtig, al is blond en blauwe ogen niet helemaal mijn ding maar OK. het is een droom om 2 tegelijk te mogen bereiden.
SEX / Risico's beffen prostituee

Kannibalisme in het privéhuis.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_140566332
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 11:43 schreef piethein het volgende:
Je hebt van die chicks die je graag alleen maar wilt aanduwen, maar heel af en toe kom ik ook een pareltje tegen waarvan ik denk : ALS ik daar iets mee begin, wil ik daar ook tijd/energie in steken, want zij zou zomaar eens mijn potentiële vrouw kunnen worden O+
Contaminatie is dit toch?
Ik vind hem mooi. :P

Per ongeluk ook in dat topic gepost. :')
gr gr
pi_140586526
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan? Hoezo? Is er een regel dat het eigenlijk allemaal maar op één manier kan en mag en treden wij die met voeten?
Nee, het kan en mag niet allemaal maar op één manier. Maar onze taal is geregistreerd in een woordenlijst (voor de betekenis van de woorden die we gebruiken) en in grammatica (voor de manier waarop we die woorden samen gebruiken en tot zinnen formeren).
Deze woordenlijst en grammatica worden gemaakt als registratie van het taalgebruik en dienen daarna als leermiddel voor onze kinderen, in de hoop dat ze verstaanbaar en begrijpelijk met ons kunnen communiceren. Tijdens dat leerproces zijn woordenlijst en grammatica dus normatief: zij dienen geleerd te worden.
Niet alle kinderen letten even goed op om wat voor reden dan ook. En niet alle leraren hebben even goed opgelet tijdens hun opleiding. Daarnaast zijn er de plaatselijke invloeden van dialecten en streektalen, die de kinderen thuis geleerd hebben voor ze naar school gingen.
Een en ander leidt ertoe dat mensen soms slordig met taal omgaan, d.w.z. zich niet houden aan de woordenlijst en de grammatica. Geen doodzonde, dat is waar. En onze eigen taal is ontstaan als gevolg van een ketting van slordig omgaan met vorige talen. (Héél, héél soms is het een kwestie van inventief en vernieuwend omgaan met taal, maar meestal is het slordigheid of domheid of onwetendheid.)
Voor mensen die wel streven naar correct taalgebruik kunnen die fouten een bron van vermaak zijn, of een bron van ergernis of wat dan ook. Zo zijn er mensen op een bepaald forum, FOK!forum, die ooit een topic (d.i. een serie acties en reacties over een bepaald onderwerp) geopend hebben over originele taal- en spelfouten op dat FOK!forum zelf. Ook is er een soortgelijk topic over spel- en taalfouten in het openbaar.
Beide topics zijn dus bedoeld om taalfouten, dat wil zeggen taalgebruik dat afwijkt van de vastgestelde woordenlijst en grammatica, te signaleren. Kortweg: slordig taalgebruik.

Capice?

Wat niet wegneemt dat slordig taalgebruik de bron is van taalverandering. Het werkwoord bedenken nodigt blijkbaar uit tot slordig gebruik, afgaande op de nogal verschillende manieren waarop het gebruikt wordt. Uiteindelijk worden die slordige manieren van gebruik soms gemeengoed en dan worden ze tot normaal taalgebruik toegelaten. Dan worden de woordenlijst en de grammatica aangepast. Op zich niks mis mee, behalve voor de oudere taalgebruikers, die zich de vormen uit hun eigen schooltijd nog herinneren.
  zondag 1 juni 2014 @ 01:13:01 #263
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_140588040
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:35 schreef Kees22 het volgende:
Goed verhaal.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 juni 2014 @ 08:27:22 #264
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_140590668
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 01:13 schreef hugecooll het volgende:

Goed verhaal.
Woordje weggevallen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_140591005
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 00:09 schreef Kees22 het volgende:
lang verhaal
Oef, wat begrijp jij weinig van taalkunde. Waar zijn die woordenschat en grammatica volgens jou vastgelegd?

De twee werken die het meest in aanmerking komen, zijn, denk ik, de grote Van Dale (een commercieel product) en de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS). Beide zijn in eerste instantie descriptief, en niet prescriptief. Sites als taaladvies.net en onzetaal.nl zijn iets meer prescriptief, maar nog altijd in eerste instantie descriptief. Vandaar ook dat je op taaladvies.net termen tegenkomt als 'standaardtaal in België' en 'standaardtaal in het hele taalgebied'. Daarbij wordt gekeken naar wat voorkomt, naar hoe mensen daadwerkelijk met elkaar praten, en ja, ook naar wat geaccepteerd wordt als 'juist' taalgebruik. Maar taalkundig is er vaak weinig op een constructie aan te merken. Er is taalkundig geen enkele reden om 'groter dan' beter of slechter te vinden dan 'groter als'. Beide constructies komen al eeuwenlang in het hele taalgebied voor. En taal verandert. Dat is een gegeven. Get over it.
pi_140591073
Wel grappig om te zien hoeveel mensen de posts van Kees22 daadwerkelijk lezen.
  Moderator zondag 1 juni 2014 @ 09:37:50 #267
42184 crew  DaMart
pi_140591095
Zullen we anders die discussie voortzetten in een apart topic, zodat hier de originele taalfouten weer de overhand krijgen? :).
  zondag 1 juni 2014 @ 10:39:57 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140591779
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 1 juni 2014 @ 13:34:44 #269
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_140595669
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 22:57 schreef schaakspeler het volgende:
Ik heb al wat afstand proberen op te bouwen, door gelijkdelijk aan het aantal x'jes af te bouwen en niet direct meer te reageren op haar berichtjes.
Mooie!
Gourmetten of steengrillen?
  zondag 1 juni 2014 @ 13:39:56 #270
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_140595803
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 08:27 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Woordje weggevallen.
Onder andere.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 juni 2014 @ 19:44:04 #271
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_140605233
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 2 juni 2014 @ 07:50:08 #272
332574 µ
alt-m
pi_140621493
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 05:52 schreef iemand het volgende:
Het toomt meer aan dat er rare en domme mensen zijn. Blijkbaar ook op facebook.
Hehe.
జ్ఞ‌ా
pi_140621631
Gaan we nou echt alleen nog maar naar typfouten zoeken?
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_140622418
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 08:09 schreef Gravedigger het volgende:
Gaan we nou echt alleen nog maar naar typfouten zoeken?
Valt mij idd ook op. Originele fouten zijn het niet meer, enkel typfouten, is niets grappigs aan...
pi_140656339
quote:
2s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:37 schreef DaMart het volgende:
Zullen we anders die discussie voortzetten in een apart topic, zodat hier de originele taalfouten weer de overhand krijgen? :).
^O^
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')