Open er een topic over.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 23:58 schreef Xanthi het volgende:
Heej mensen, ik ben vrij nieuw hier en vraag me af; is het eigenlijk 'not done' om hier een beetje in sms taal te typen? Had een post in KLB gezet, waarin ik sommige woorden wat afkortte en een keer tog inplaats van toch schreef. Dat was niet per ongeluk fout maar gewoon sms taal. Meerendeel was gewoon normaal voluit en foutloos geschreven. Maar kreeg toch een veijnige reactie dat ik eens nederlands moest leren... Dus wat vinden jullie: post altijd zonder afkortingen en foutloos of moet sms taal hier en daar ook wel kunnen? Een ander verhaal zijn natuurlijk BreeZaH3 en CAPSLOCK posts, daar erger ik mijzelf ook aan!;)
Of stuur een sms.quote:
Hihi, ik haal die termen altijd door elkaar en was te lui om precies te zijn. Dat is dom in dit topic!quote:Op vrijdag 30 mei 2014 23:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ken wel wederkerende werkwoorden en het wederkerig voornaamwoord, maar wat is een wederkerig werkwoord?
Ik bedenk me: ik verander van meningquote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:06 schreef Lienekien het volgende:
'Denk ik me' had volgens mij 'denk ik me in' moeten zijn.
In die voorbeelden die je noemt zie ik nog geen verschuiving. Misschien kun je het beter illustreren met voorbeeldzinnen.
Dat zijn geen voorbeeldzinnen.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik bedenk me: ik verander van mening
Ik bedenk: ik realiseer me opeens
Het is toch al weer een tijdje geleden dat ik "ik bedenk" zag staan waar dat ook bedoeld werd. Zelfs in de krant staat tegenwoordig "ik bedenk me" waar bedoeld wordt: "ik realiseer me" ofwel: "ik bedenk".
Als je voorbeelden wilt zal ik morgen wel eens de krant doorvlooien: gegarandeerd dat ik er een zie.
Overigens vind ik de vorm "denk ik me" nog wel acceptabel. Ik zou denken aan Belgisch of zo.
En misschien heb je gelijk. Maar dan snap ik de reactie van de schrijver weer niet zo goed.
Nee, maar wel uitleg.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zijn geen voorbeeldzinnen.
Maar hier staat het sowieso al heel helder: http://taaladvies.net/taa(...)h_bedenken_bedenken/
'ik bedenk me' betekent dus evengoed 'ik realiseer me'.
Een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan? Hoezo? Is er een regel dat het eigenlijk allemaal maar op één manier kan en mag en treden wij die met voeten?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:35 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nee, maar wel uitleg.
Ik kom uit Noord-Brabant en heb dus neiging tot de zuidelijke vorm van het Nederlands.
En, zoals je bron al zegt: "ik bedenk me" als "ik verander van mening" is standaardtaal in het hele taalgebied, "ik bedenk me" als "ik bedenk" is standaardtaal in Nederland.
Het meest frappante de opmerking in de Taalwijzer: ik bedenk me in de betekenis van zich herinneren.
Blijkbaar is (zich) bedenken een heel flexibel werkwoord = een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan.
Overigens is zich herinneren ook wel een aardig voorbeeld: het zich wordt steeds meer achterwege gelaten, waarschijnlijk omdat het vreemd staat. "Herinneren wij ons" etc.
SEX / Risico's beffen prostitueequote:Dr vriendin is een blond meisje van 22 en ook prachtig, al is blond en blauwe ogen niet helemaal mijn ding maar OK. het is een droom om 2 tegelijk te mogen bereiden.
Contaminatie is dit toch?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 11:43 schreef piethein het volgende:
Je hebt van die chicks die je graag alleen maar wilt aanduwen, maar heel af en toe kom ik ook een pareltje tegen waarvan ik denk : ALS ik daar iets mee begin, wil ik daar ook tijd/energie in steken, want zij zou zomaar eens mijn potentiële vrouw kunnen worden![]()
Nee, het kan en mag niet allemaal maar op één manier. Maar onze taal is geregistreerd in een woordenlijst (voor de betekenis van de woorden die we gebruiken) en in grammatica (voor de manier waarop we die woorden samen gebruiken en tot zinnen formeren).quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan? Hoezo? Is er een regel dat het eigenlijk allemaal maar op één manier kan en mag en treden wij die met voeten?
Goed verhaal.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 00:35 schreef Kees22 het volgende:
Het meest frappante de opmerking in de Taalwijzer: ik bedenk me in de betekenis van zich herinneren.
Woordje weggevallen.quote:
Oef, wat begrijp jij weinig van taalkunde. Waar zijn die woordenschat en grammatica volgens jou vastgelegd?quote:
Mooie!quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:57 schreef schaakspeler het volgende:
Ik heb al wat afstand proberen op te bouwen, door gelijkdelijk aan het aantal x'jes af te bouwen en niet direct meer te reageren op haar berichtjes.
Hehe.quote:Op maandag 2 juni 2014 05:52 schreef iemand het volgende:
Het toomt meer aan dat er rare en domme mensen zijn. Blijkbaar ook op facebook.
Valt mij idd ook op. Originele fouten zijn het niet meer, enkel typfouten, is niets grappigs aan...quote:Op maandag 2 juni 2014 08:09 schreef Gravedigger het volgende:
Gaan we nou echt alleen nog maar naar typfouten zoeken?
quote:Op zondag 1 juni 2014 09:37 schreef DaMart het volgende:
Zullen we anders die discussie voortzetten in een apart topic, zodat hier de originele taalfouten weer de overhand krijgen?.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |