abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140530230
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:24 schreef iemand het volgende:
Ts is vervend complotdenker
pi_140530330
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:12 schreef Japie77 het volgende:
Er wordt vaak nogal laagdunkend gedaan over mensen die in bepaalde complottheorieen geloven maar dit artikel toont aan dat de complotdenkers geestelijk een stuk gezonder zijn dan mensen die Vadertje Overheid op zijn woord geloofd.
Basketbal voor lilliputters?
pi_140536064
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 07:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Niet het goede topic?
Sinds wanneer is 'onder zijn riem' een uitdrukking?
  vrijdag 30 mei 2014 @ 13:19:13 #244
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140536381
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:10 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Sinds wanneer is 'onder zijn riem' een uitdrukking?
Is het een quote van FOK!?
The love you take is equal to the love you make.
pi_140537121
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Is het een quote van FOK!?
Yup, uit deze recensie.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 14:04:48 #246
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140537814
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 13:42 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Yup, uit deze recensie.
Dat was niet te zien.

Daarnaast denk ik dat dit topic gaat over specifiek het forum, al staat dat nergens zo specifiek aangegeven.

En het is natuurlijk een anglicisme. :)
  vrijdag 30 mei 2014 @ 16:27:33 #247
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_140541958
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 14:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat was niet te zien.

Daarnaast denk ik dat dit topic gaat over specifiek het forum, al staat dat nergens zo specifiek aangegeven.

En het is natuurlijk een anglicisme. :)
ik denk het anders!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_140556530
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 01:41 schreef john2406 het volgende:

[..]

Oei dan heb ik me vergist je wil dus dan juist aandacht hebben.
Je krijgt waarschijnlijk nog geen nagel in een muur en het enigste waar je goed in bent kraak je de mensen mee af?
Mwa, valt wel mee hoor.
Maar wat spijkerbroek citeert: ik zag een taalfout die voor mij volkomen nieuw is, maar voor mijn gevoel wel een trend zou kunnen worden en ook wel past in een al lopende verschuiving van wederkerende <-> wederkerige werkwoorden.
Ik kraak je helemaal niet af, ik wilde gewoon de eerste zijn die dit ziet! O-) :7
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140556705
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 08:29 schreef thabit het volgende:

[..]

Basketbal voor lilliputters?
Ik moest het even nazoeken: http://taaladvies.net/taa(...)dunkend_laatdunkend/
Maar inderdaad. Het leek net genoeg op de juiste term om ernstig te twijfelen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:49:54 #250
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140557070
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Mwa, valt wel mee hoor.
Maar wat spijkerbroek citeert: ik zag een taalfout die voor mij volkomen nieuw is, maar voor mijn gevoel wel een trend zou kunnen worden en ook wel past in een al lopende verschuiving van wederkerende <-> wederkerige werkwoorden.
Ik kraak je helemaal niet af, ik wilde gewoon de eerste zijn die dit ziet! O-) :7
Ik ken wel wederkerende werkwoorden en het wederkerig voornaamwoord, maar wat is een wederkerig werkwoord?
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:58:10 #251
427402 Xanthi
Hardcore lurker;)
pi_140557413
Heej mensen, ik ben vrij nieuw hier en vraag me af; is het eigenlijk 'not done' om hier een beetje in sms taal te typen? Had een post in KLB gezet, waarin ik sommige woorden wat afkortte en een keer tog inplaats van toch schreef. Dat was niet per ongeluk fout maar gewoon sms taal. Meerendeel was gewoon normaal voluit en foutloos geschreven. Maar kreeg toch een veijnige reactie dat ik eens nederlands moest leren... Dus wat vinden jullie: post altijd zonder afkortingen en foutloos of moet sms taal hier en daar ook wel kunnen? Een ander verhaal zijn natuurlijk BreeZaH3 en CAPSLOCK posts, daar erger ik mijzelf ook aan!;)
Good girls go to heaven, bad girls go everywhere...
  vrijdag 30 mei 2014 @ 23:59:12 #252
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140557462
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:58 schreef Xanthi het volgende:
Heej mensen, ik ben vrij nieuw hier en vraag me af; is het eigenlijk 'not done' om hier een beetje in sms taal te typen? Had een post in KLB gezet, waarin ik sommige woorden wat afkortte en een keer tog inplaats van toch schreef. Dat was niet per ongeluk fout maar gewoon sms taal. Meerendeel was gewoon normaal voluit en foutloos geschreven. Maar kreeg toch een veijnige reactie dat ik eens nederlands moest leren... Dus wat vinden jullie: post altijd zonder afkortingen en foutloos of moet sms taal hier en daar ook wel kunnen? Een ander verhaal zijn natuurlijk BreeZaH3 en CAPSLOCK posts, daar erger ik mijzelf ook aan!;)
Open er een topic over.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 00:01:53 #253
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_140557606
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:59 schreef Lienekien het volgende:

Open er een topic over.
Of stuur een sms.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_140557688
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik ken wel wederkerende werkwoorden en het wederkerig voornaamwoord, maar wat is een wederkerig werkwoord?
Hihi, ik haal die termen altijd door elkaar en was te lui om precies te zijn. Dat is dom in dit topic! :@

Ik zoek even op: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wederkerend-werkwoord

Wat ik bedoelde is dat er een verschuiving gaande lijkt heen en terug van wederkerende werkwoorden: werkwoorden die wederkerend zijn worden niet-wederkerend gebruikt en andersom.
"Ik bedenk" wordt "ik bedenk me" en "ik realiseer me" wordt "ik realiseer".

En ik koppel dat aan een andere verschuiving, met als voorbeeld wijzigen/veranderen.
Ik lees steeds vaker: "de begintijd wijzigt", waar moet staan: "de begintijd wordt gewijzigd" of "de begintijd verandert".
Maar hoe dat heet ben ik vergeten.

De vorm: "denk ik me" leek me splinternieuw.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 00:06:50 #255
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140557778
'Denk ik me' had volgens mij 'denk ik me in' moeten zijn.

In die voorbeelden die je noemt zie ik nog geen verschuiving. Misschien kun je het beter illustreren met voorbeeldzinnen.
pi_140558115
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:06 schreef Lienekien het volgende:
'Denk ik me' had volgens mij 'denk ik me in' moeten zijn.

In die voorbeelden die je noemt zie ik nog geen verschuiving. Misschien kun je het beter illustreren met voorbeeldzinnen.
Ik bedenk me: ik verander van mening
Ik bedenk: ik realiseer me opeens

Het is toch al weer een tijdje geleden dat ik "ik bedenk" zag staan waar dat ook bedoeld werd. Zelfs in de krant staat tegenwoordig "ik bedenk me" waar bedoeld wordt: "ik realiseer me" ofwel: "ik bedenk".
Als je voorbeelden wilt zal ik morgen wel eens de krant doorvlooien: gegarandeerd dat ik er een zie.

Overigens vind ik de vorm "denk ik me" nog wel acceptabel. Ik zou denken aan Belgisch of zo.
En misschien heb je gelijk. Maar dan snap ik de reactie van de schrijver weer niet zo goed.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 00:20:49 #257
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140558221
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik bedenk me: ik verander van mening
Ik bedenk: ik realiseer me opeens

Het is toch al weer een tijdje geleden dat ik "ik bedenk" zag staan waar dat ook bedoeld werd. Zelfs in de krant staat tegenwoordig "ik bedenk me" waar bedoeld wordt: "ik realiseer me" ofwel: "ik bedenk".
Als je voorbeelden wilt zal ik morgen wel eens de krant doorvlooien: gegarandeerd dat ik er een zie.

Overigens vind ik de vorm "denk ik me" nog wel acceptabel. Ik zou denken aan Belgisch of zo.
En misschien heb je gelijk. Maar dan snap ik de reactie van de schrijver weer niet zo goed.
Dat zijn geen voorbeeldzinnen.

Maar hier staat het sowieso al heel helder: http://taaladvies.net/taa(...)h_bedenken_bedenken/

'ik bedenk me' betekent dus evengoed 'ik realiseer me'.
pi_140558663
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat zijn geen voorbeeldzinnen.

Maar hier staat het sowieso al heel helder: http://taaladvies.net/taa(...)h_bedenken_bedenken/

'ik bedenk me' betekent dus evengoed 'ik realiseer me'.
Nee, maar wel uitleg.

Ik kom uit Noord-Brabant en heb dus neiging tot de zuidelijke vorm van het Nederlands.
En, zoals je bron al zegt: "ik bedenk me" als "ik verander van mening" is standaardtaal in het hele taalgebied, "ik bedenk me" als "ik bedenk" is standaardtaal in Nederland.

Het meest frappante de opmerking in de Taalwijzer: ik bedenk me in de betekenis van zich herinneren.
Blijkbaar is (zich) bedenken een heel flexibel werkwoord = een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan.

Overigens is zich herinneren ook wel een aardig voorbeeld: het zich wordt steeds meer achterwege gelaten, waarschijnlijk omdat het vreemd staat. "Herinneren wij ons" etc.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 00:44:19 #259
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_140558944
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 00:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nee, maar wel uitleg.

Ik kom uit Noord-Brabant en heb dus neiging tot de zuidelijke vorm van het Nederlands.
En, zoals je bron al zegt: "ik bedenk me" als "ik verander van mening" is standaardtaal in het hele taalgebied, "ik bedenk me" als "ik bedenk" is standaardtaal in Nederland.

Het meest frappante de opmerking in de Taalwijzer: ik bedenk me in de betekenis van zich herinneren.
Blijkbaar is (zich) bedenken een heel flexibel werkwoord = een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan.

Overigens is zich herinneren ook wel een aardig voorbeeld: het zich wordt steeds meer achterwege gelaten, waarschijnlijk omdat het vreemd staat. "Herinneren wij ons" etc.
Een werkwoord waar mensen slordig mee omgaan? Hoezo? Is er een regel dat het eigenlijk allemaal maar op één manier kan en mag en treden wij die met voeten?
pi_140560398
quote:
Dr vriendin is een blond meisje van 22 en ook prachtig, al is blond en blauwe ogen niet helemaal mijn ding maar OK. het is een droom om 2 tegelijk te mogen bereiden.
SEX / Risico's beffen prostituee

Kannibalisme in het privéhuis.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')