Gewoon alle talen. Van html tot php tot c++ , java, javascript, jquery, visual basic etc.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:41 schreef Monkii het volgende:
Alleen programmeertalen? Geen scripttalen?
Interessant! Leuk dat je tijd genomen hebt om het te typen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:46 schreef Dimens het volgende:
CSS, HTML en met PHP ben ik bezig om te leren.
Ik ben begonnen met CSS te leren via FOK! door simpelweg de CSS code van FOK! aan te passen. Ik had toen net een FOK! abonnement dus ik kon het direct opslaan en zo maakte ik mijn eigen layout.
Daarmee ben je direct bezig met HTML omdat je zonder HTML natuurlijk niets aan je CSS hebt. Dus zodoende begon ik ook met een beetje HTML aanpassen en zelf simpel HTML schrijven en simpele websites te maken die ik met CSS naar eigen smaak kon maken.
Nadat ik HTML onder de knie had, heb ik een statische website gemaakt voor mijn broer die een eigen bedrijf heeft. Mijn zus heeft de layout in Photoshop gemaakt en ik heb deze layout in code omgezet. Daarna is de code een beetje stil gaan liggen.
Ongeveer een jaar geleden begon ik weer interesse te hebben in het programmeren maar dan dynamischer. Toen heb ik een domein gekocht en daar Wordpress op gezet die ik vervolgens ben gaan aanpassen naar smaak. Een beetje zitten kloten en uiteindelijk ben ik deels gaan begrijpen hoe PHP werkt. Ik kon het nog niet programmeren, maar wel zodanig aanpassen dat het deed wat ik wilde.
Op het moment dat ik dacht te weten hoe het werkte, heb ik de website van mijn broer, met toestemming uiteraard, offline gehaald en heb ik in een middag tijd de gehele website van mijn broer in Wordpress gezet inclusief de bekende layout met wat verbeteringen. Nu kunnen zij zelf de website up-to-date houden. Dat is in de zomer van 2013 geweest.
Ondertussen beheer ik verschillende webshops met osCommerce. De HTML code die uit PHP voortkom schrijf ik allemaal naar eigen smaak, maar de PHP code is momenteel nog voornamelijk aanpassen en weinig zelf programmeren. Maar beetje bij beetje leer ik steeds meer totdat ik het mogelijk net zo goed beheer als HTML en CSS.
Leuk! Front end persoon ben je dus? Waarvoor gebruik je het dagelijks? Ken je nog "aanvullingen" van javascript, zoals AJAX en Jquery?quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:50 schreef Catch22- het volgende:
Html, css en javascript gebruik ik dagelijks.
Daarnaast heb ik jaren gewerkt c#, maar daar heb ik al jaren niet echt iets mee gedaan. Gebruik het heeeel soms om iets aan te passen wat een backenddev heeft neergezet.
Java kan ik ook aanpassen. Niet veel meer dan dat.
Php ken ik ook, maar doe ik liever niets mee. Wat een kaktaal.
Ik heb nooit een boek over code opengeslagen. Ik heb het allemaal mijzelf aangeleerd door simpelweg aan te passen en naar het resultaat te kijken. Op een gegeven moment moet je zover zijn dat als je een bepaalde code aanpast, je weet wat het doet. In die status ben ik nu met PHP.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:52 schreef Sucuk het volgende:
ik heb wat ebooks gedownload en bij elkaar meer dan 3000 paginas.. dan ben ik nog wel 2jaar bezig... dus daar kijk ik enorm tegenop want ik studeer en dat neemt al enorm tijd in beslag, laat staan vrije tijd en dan nog eens >3000 paginas.
Nou als jij het zegt, dan geloof ik dat best hoor!quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:54 schreef Catch22- het volgende:
Eerst ajax leren? Ajax is een principe, geen taal.
Ik heb van mijn leven nog nooit een boek gelezen over development trouwens. En ik durf wel te zeggen dat ik een vrij goede frontenddev ben.
En is de code bij jou functioneel maar een grote bende, of volg je wel bepaalde standaarden?quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:56 schreef Dimens het volgende:
[..]
Ik heb nooit een boek over code opengeslagen. Ik heb het allemaal mijzelf aangeleerd door simpelweg aan te passen en naar het resultaat te kijken. Op een gegeven moment moet je zover zijn dat als je een bepaalde code aanpast, je weet wat het doet. In die status ben ik nu met PHP.
Het zal vast een grote bende zijn, maar het werkt inderdaad. En als het niet goed werkt, dan moet het aangepast worden.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:58 schreef Civilian het volgende:
[..]
En is de code bij jou functioneel maar een grote bende, of volg je wel bepaalde standaarden?
Stage? Deed je een ict opleiding of..?quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:56 schreef Catch22- het volgende:
Ik werk dagelijks met jQuery en nu ook met angularjs. En natuurlijk doe ik ook ajaxcalls met jquery.
Ik was eerst allround bezig, maar besloot me te gaan focussen op frontend en interaction design om op een hoger nivo te kunnen werken. Daarom doe ik geen c# meer.
Php is gewoon geen fatsoenlijke taal. Veel te los.
Ik heb alles geleerd tijdens mijn werk. Ben met een minimale basis (2 stages) gaan werken en het in de praktijk geleerd.
Ik neem aan dat je 't dan voor je plezier doet en niet voor je werk?quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:00 schreef Dimens het volgende:
[..]
Het zal vast een grote bende zijn, maar het werkt inderdaad. En als het niet goed werkt, dan moet het aangepast worden.
Ik ben wel iemand van detail.
Ik ben in de status van " what the heck is een foreach, array, loops etc"quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:56 schreef Dimens het volgende:
[..]
Ik heb nooit een boek over code opengeslagen. Ik heb het allemaal mijzelf aangeleerd door simpelweg aan te passen en naar het resultaat te kijken. Op een gegeven moment moet je zover zijn dat als je een bepaalde code aanpast, je weet wat het doet. In die status ben ik nu met PHP.
als je eenmaal een oo-taal kent, is het relatief makkelijk om een andere te leren natuurlijkquote:Op woensdag 12 maart 2014 20:00 schreef ralfie het volgende:
Ik weet niet meer waarom ik al die talen geleerd heb, meeste uit verveling...
html, css, javascript
php/(my)sql
vba, vb
C, C++
Java, Python
vb.net
C#
bij C# blijven hangen. De IDE is gewoon het beste wat ik ooit gehad heb, en ik kan er alles mee. Af en toe gebruik ik nog C of vba voor specifieke dingen, aan webdesign doe ik niet meer dus die hoek staat stil.
Heb alles via (online) tutorials geleerd en door veel experimenteren. Doe verder overigens geen I(C)T opleiding, heb er met mijn werk niet zo veel mee.
Klopt. Bij veel talen is het vaak alleen de andere syntax en functienamen leren.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:01 schreef Catch22- het volgende:
[..]
als je eenmaal een oo-taal kent, is het relatief makkelijk om een andere te leren natuurlijk
Voor mijn werk. Maar het is zo ongeveer van mij en ik ben de enige die er mee bezig is, dus ik zou niet weten waarom het anders moet.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:01 schreef Civilian het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je 't dan voor je plezier doet en niet voor je werk?
Dat is basic php..quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:01 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik ben in de status van " what the heck is een foreach, array, loops etc"
echte basic php begrijp ik.
Wow wat goed van je! Ben stiekem wel jaloers dat je al die talen beheerst! Mag ik weten hoe je het geleerd hebt of welke tuts je gebruikte? Of iig 1 kent om het mij te adviseren? Zoveel keus dat ik niet weet welke goed zijn!quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:00 schreef ralfie het volgende:
Ik weet niet meer waarom ik al die talen geleerd heb, meeste uit verveling...
html, css, javascript
php/(my)sql
vba, vb
C, C++
Java, Python
vb.net
C#
bij C# blijven hangen. De IDE is gewoon het beste wat ik ooit gehad heb, en ik kan er alles mee. Af en toe gebruik ik nog C of vba voor specifieke dingen, aan webdesign doe ik niet meer dus die hoek staat stil.
Heb alles via (online) tutorials geleerd en door veel experimenteren. Doe verder overigens geen I(C)T opleiding, heb er met mijn werk niet zo veel mee.
Hele slechte manier om jezelf onmisbaar te makenquote:Op woensdag 12 maart 2014 20:03 schreef Dimens het volgende:
[..]
Voor mijn werk. Maar het is zo ongeveer van mij en ik ben de enige die er mee bezig is, dus ik zou niet weten waarom het anders moet.
Ook weer een mooie rede voor mijn baas om mij niet te ontslaan. Dan moet hij en een verkoper en een IT'er aan gaan nemen. Nu heeft hij twee vliegen in een klap.
Dat is een andere discussie.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:04 schreef Civilian het volgende:
[..]
Hele slechte manier om jezelf onmisbaar te maken
wat houdt die object oriented (oo en oop) nou precies in?quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:01 schreef Catch22- het volgende:
[..]
als je eenmaal een oo-taal kent, is het relatief makkelijk om een andere te leren natuurlijk
http://searchsoa.techtarg(...)oriented-programmingquote:Op woensdag 12 maart 2014 20:06 schreef Sucuk het volgende:
[..]
wat houdt die object oriented (oo en oop) nou precies in?
Oh jongen...quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:06 schreef Sucuk het volgende:
[..]
wat houdt die object oriented (oo en oop) nou precies in?
Ga ik zeker doen! Ik ga heus niet opeens naar advanced, maar ben benieuwd wat dat nou precies inhoudt en bovendien was het toch losse dingen leren en geen theorie/boek.. dus dan maakt het toch niet uit waar ik begin?quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:13 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Oh jongen...
Begin maar eerst bij de basis.
op het moment niet, is niet iets waar mijn beroep of hobbies naaruit gaanquote:Op woensdag 12 maart 2014 19:37 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Geen intenties om één of meerdere te gaan leren?
Hmmmquote:Op woensdag 12 maart 2014 20:23 schreef aequus het volgende:
[..]
op het moment niet, is niet iets waar mijn beroep of hobbies naaruit gaan
Leuk en interessante pad heb je bewandeld! Welke functie voer jij nu precies uit? Fulltime programmeur is natuurlijk veelste breedquote:Op woensdag 12 maart 2014 20:45 schreef Tijn het volgende:
In 1997 ben ik begonnen met HTML (versie 3 was dat toen). In 1999 ben ik hobbymatig een beetje PHP en MySQL gaan proberen, maar daar snapte ik eigenlijk de ballen van. In 2000 heb ik voor m'n studie een blauwe maandag Java geprobeerd, maar niet doorgezet omdat ik met die studie ben gestopt. In 2001 ben ik gaan werken bij een softwarebedrijf waar ik wat websites en simpele applicaties heb gemaakt met ASP en VisualBasic 6. In 2002 ben ik gaan werken als programmeur en heb ik een stuk of 20 websites gemaakt in PHP, MySQL en Javascript. Toen begon ik een beetje ervaring te krijgen, maar eerlijk gezegd was het nog steeds voornamelijk copy-paste-werk wat ik deed.
In 2003 ben ik toen aan een nieuwe studie begonnen en daar heb ik 3 jaar les gehad in C++. Toen begon het kwartje voor het eerst een beetje te vallen. Vervolgens heb ik voor de derde keer PHP en MySQL opgepakt en begreep ik voor het eerst echt wat ik aan het doen was. Tussen 2007 en 2010 ben ik toen steeds meer met PHP gaan bouwen en kreeg ik het aardig in de vingers.
Vanaf 2010 werk ik fulltime als programmeur en ben ik ook serieus in Javascript gedoken. In 2011 heb ik weer wat Java geleerd door Robocode te spelen. In 2012 heb ik een online cursus C gedaan bij een Australische universiteit en vorig jaar een online cursus Python via een Amerikaanse universiteit. Dat pikte ik allebei hartstikke snel op.
Dus uiteindelijk na een hoop vallen en opstaan en jarenlang prutsen kan ik zeggen dat ik een beetje kan programmeren
Ik maak nu webapplicaties en doe een beetje backendwerk (PHP en MySQL), maar voornamelijk frontend (HTML, CSS, Javascript).quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:47 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Leuk en interessante pad heb je bewandeld! Welke functie voer jij nu precies uit? Fulltime programmeur is natuurlijk veelste breed
Alleen de basis javascript of ook de libraries zoals Jquery en Ajax?quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik maak nu webapplicaties en doe een beetje backendwerk (PHP en MySQL), maar voornamelijk frontend (HTML, CSS, Javascript).
Uiteraard doe ik ook Ajax en gebruik ik jQuery, net als elke moderne webdeveloper.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:50 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Alleen de basis javascript of ook de libraries zoals Jquery en Ajax?
HTML en CSS niet, maar PHP en Javascript natuurlijk wel. Die zijn hartstikke Turing complete en er is niets dat je er niet in kunt programmeren.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:12 schreef Monkii het volgende:
Overigens zijn PHP, HTML, JavaScript en CSS geen programmeertalen.
Neen.. PHP is een scripttaal voor C#, geen programmeertaal.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
HTML en CSS niet, maar PHP en Javascript natuurlijk wel. Die zijn hartstikke Turing complete en er is niets dat je er niet in kunt programmeren.
PHP en JavaScript (ECMAScript) zijn toch echt wel programmeertalen...quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:12 schreef Monkii het volgende:
Overigens zijn PHP, HTML, JavaScript en CSS geen programmeertalen.
Ik las laatst ergens dat HTML+CSS turing complete zou zijn.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
HTML en CSS niet, maar PHP en Javascript natuurlijk wel. Die zijn hartstikke Turing complete en er is niets dat je er niet in kunt programmeren.
:Squote:Op woensdag 12 maart 2014 21:00 schreef Civilian het volgende:
[..]
Neen.. PHP is een scripttaal voor C#, geen programmeertaal.
Wat is volgens jou het verschil tussen een scripttaal en een programmeertaal dan?quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:00 schreef Civilian het volgende:
[..]
Neen.. PHP is een scripttaal voor C#, geen programmeertaal.
Een script (PHP) werkt nooit zelfstandig, maar binnen een ander programma (C#). Een programma/programmeertaal werkt volledig zelfstandigquote:Op woensdag 12 maart 2014 21:02 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ik las laatst ergens dat HTML+CSS turing complete zou zijn.
Maar goed programmeertalen kan je ze niet noemen.
[..]
:S
Sorry, maar dit slaat echt nergens op. PHP wordt niet uitgevoerd door C# en alle high-level code, of het nou PHP, Javascript, C of wat dan ook is wordt altijd omgezet naar machinetaal voordat je computer er iets mee kan. Of dat nou door een interpreter gebeurt of een compiler, maakt toch niet zoveel uit?quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:04 schreef Civilian het volgende:
[..]
Een script (PHP) werkt nooit zelfstandig, maar binnen een ander programma (C#). Een programma/programmeertaal werkt volledig zelfstandig
PHP is geimplementeerd in C, niet C#.quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:04 schreef Civilian het volgende:
[..]
Een script (PHP) werkt nooit zelfstandig, maar binnen een ander programma (C#). Een programma/programmeertaal werkt volledig zelfstandig
C, ook prima. Het blijft hoe dan ook een scripttaal, geen programmeertaalquote:Op woensdag 12 maart 2014 21:09 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
PHP is geimplementeerd in C, niet C#.
En of een programma nou direct op de CPU wordt gedraaid, runtime gecompileerd wordt, in een virtual machine draait of runtime geinterpreteerd word, maakt niet uit.
Kwestie van definitie.quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:12 schreef Civilian het volgende:
[..]
C, ook prima. Het blijft hoe dan ook een scripttaal, geen programmeertaal
Nee, de definitie van een scripttaal is heel wat anders dan die van een programmeertaalquote:Op woensdag 12 maart 2014 21:13 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Kwestie van definitie.
Een scripttaal is ook een programmeertaal.
Wat maakt het uit?quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:13 schreef Civilian het volgende:
[..]
Nee, de definitie van een scripttaal is heel wat anders dan die van een programmeertaal
Het gaat er niet om in wat voor omgeving het uitgevoerd wordt. Het gaat erom wat het script uitvoert. Bij PHP is dat dus uiteindelijk C.quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:14 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat maakt het uit?
Vind je Java ook geen programmeertaal omdat het wordt uitgevoerd door de JVM?
Nee, de interpreter is geschreven in C. Net zoals de JVM. Het maakt echt niks uit.quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:18 schreef Civilian het volgende:
Het gaat er niet om in wat voor omgeving het uitgevoerd wordt. Het gaat erom wat het script uitvoert. Bij PHP is dat dus uiteindelijk C.
Nog even terug op deze quote...quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:04 schreef Civilian het volgende:
[..]
C wordt toch ook weer omgezet naar machine code?quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:18 schreef Civilian het volgende:
De eerste zin op http://php.net zegt al dat het een scripttaal is.
Hier nog wat verschillen:
http://stackoverflow.com/(...)a-scripting-language
http://www.itworld.com/an(...)e-and-scripting-lang
[..]
Het gaat er niet om in wat voor omgeving het uitgevoerd wordt. Het gaat erom wat het script uitvoert. Bij PHP is dat dus uiteindelijk C.
Precies, je gebruikt gewoon wat je nodig hebt, en af en toe moet je even een nieuw taaltje leren.quote:Op woensdag 12 maart 2014 21:14 schreef jatochneetoch het volgende:
Mijn ervaring is dat als je er 1 kan, je de rest ook kan. Komt allemaal op het zelfde neer.
Ik heb liever PHP dan Phytonquote:Op donderdag 13 maart 2014 15:51 schreef Tijn het volgende:
Python is wel een aardige taal om mee te leren programmeren, maar ik denk dat het belangrijkste is dat het je verteld wordt door een goede leraar (in de vorm van een online course, een fysieke cursus, een boek, een tutorial of wat dan ook).
Dat ligt er een beetje aan wat je doelen zijn, als je web applicaties wilt gaan maken zou ik beginnen met javascript. Wil je applicaties gaan maken voor mobile devices dan zou je voor java, c# of objective c kunnen gaan. Wil je programma's voor de pc gaan maken dan zou je bijvoorbeeld voor java of ruby kunnen gaan.quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:47 schreef Sucuk het volgende:
Welke taal raden jullie aan na HTML/CSS?
Web applicaties. Is w3schools aan te raden? Of juist een video course als thenewboston.org ? Ik ging even in andere soortgelijke topics kijken en zodoende kwam ik terecht bij w3schools en thenewboston.orgquote:Op donderdag 13 maart 2014 15:56 schreef esv7 het volgende:
[..]
Dat ligt er een beetje aan wat je doelen zijn, als je web applicaties wilt gaan maken zou ik beginnen met javascript. Wil je applicaties gaan maken voor mobile devices dan zou je voor java, c# of objective c kunnen gaan. Wil je programma's voor de pc gaan maken dan zou je bijvoorbeeld voor java of ruby kunnen gaan.
Het is niet zo erg om PHP te gebruiken als je eenmaal kunt programmeren, maar ik zou het niet aanraden als de taal waar je het mee leert. Al kan het natuurlijk wel, wat jij wil.quote:
W3School was vroeger vooral heel erg slecht. Tegenwoordig gaat het wel, al staat er nog steeds wel iets op dat erg verouderd of gewoon fout is.quote:Hoor van vele dat w3schools ruk is, maar als ik er zo naar kijk, ziet het er redelijk goed uit?
Persoonlijk zou ik het html and css book lezen, dan heb je een zeer solide basis om op verder te gaan. Maar er zijn ook veel mensen op dit forum die van mening zijn dat je beter af ben met wat web tutorials en het verder zelf uit te zoeken. Het nadeel hiervan is naar mijn mening dat je jezelf lelijk structuren en paradigma aan kan gaan leren, aangezien dit bij veruit de meeste tutorials niet aan bod komt, waar het in een goed boek wel wordt geleerd met de achterliggende reden.quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:58 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Web applicaties. Is w3schools aan te raden? Of juist een video course als thenewboston.org ? Ik ging even in andere soortgelijke topics kijken en zodoende kwam ik terecht bij w3schools en thenewboston.org
Welke plekken raad jij dan aan voor JS/Jquery/Ajax en PHP/Mysql?quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is niet zo erg om PHP te gebruiken als je eenmaal kunt programmeren, maar ik zou het niet aanraden als de taal waar je het mee leert. Al kan het natuurlijk wel, wat jij wil.
[..]
W3School was vroeger vooral heel erg slecht. Tegenwoordig gaat het wel, al staat er nog steeds wel iets op dat erg verouderd of gewoon fout is.
Die van John Duckett?! Die heb ik gelezen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:02 schreef esv7 het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik het html and css book lezen, dan heb je een zeer solide basis om op verder te gaan. Maar er zijn ook veel mensen op dit forum die van mening zijn dat je beter af ben met wat web tutorials en het verder zelf uit te zoeken. Het nadeel hiervan is naar mijn mening dat je jezelf lelijk structuren en paradigma aan kan gaan leren, aangezien dit bij veruit de meeste tutorials niet aan bod komt, waar het in een goed boek wel wordt geleerd met de achterliggende reden.
Natuurlijk SQL. Zonder dat geen webapplicaties.quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:57 schreef themole het volgende:
PHP (+HTML & CSS), Java & Scala gebruik ik vaak genoeg. Voor de rest zijn er legio talen die ik wel enigszins ken of ooit heb gebruikt maar niet meer dan dat.
Mozilla heeft goeie Javascript documentatie: https://developer.mozilla.org/en/docs/Web/JavaScriptquote:Op donderdag 13 maart 2014 16:03 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Welke plekken raad jij dan aan voor JS/Jquery/Ajax en PHP/Mysql?
Ik zie nooit SQL eigenlijkquote:Op donderdag 13 maart 2014 16:04 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Natuurlijk SQL. Zonder dat geen webapplicaties.
Wat bedoel je daarmee? Documentatie om te leren en vervolgens in de praktijk toepassen of bedoel je dat de documentatie erbij gepakt moet worden als ik iets vergeten ben?quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mozilla heeft goeie Javascript documentatie: https://developer.mozilla.org/en/docs/Web/JavaScript
Verder kun je voor meer informatie over jQuery, PHP en MySQL gewoon het beste de documentatie van de eigenaar erbij pakken (http://learn.jquery.com, http://www.php.net/manual/en/ en http://dev.mysql.com/doc/).
Maar dat is allemaal pas van toepassing nádat je hebt leren programmeren. Dat is een vaardigheid apart en heeft weinig met de taal te maken die je kiest.
Nee? Spreek je wel eens een database aan, of ben jij van die 5G talen?quote:
Dan zou je nu redelijk wat moeten kunnen qua basis html en css, dan zou ik nar javascript gaan kijken. Persoonlijk zou ik je de meest recente versie van Javascript the Definitive Guide aanraden, maar dit is wel een redelijk dik boek wat even duurt om door te lezen. Maar je kan tijdens het lezen wel gaan beginnen met programmeren aan de hand van de tot dusver opgedane kennis.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:03 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Die van John Duckett?! Die heb ik gelezen.
Mijn HTML & CSS heb ik geleerd door het boek van John Duckett en thenewboston.org. En paar templates gemaakt en daar merkte ik dat ik eraan toe was om door te gaan.
9 van de 10 keer praat ik tegen een REST service aan van een collega van mij, heel af en toe heb ik te maken met een Hibernate laag waar ik wat in doe en dat is het wel zo`n beetje.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:07 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Nee? Spreek je wel eens een database aan, of ben jij van die 5G talen?Opzich een van de voordelen van die VDF taal die we hier gebruiken, daar hoef je ook geen sql voor te gebruiken om database informatie op te vragen/opslaan/wijzigen.
Dat je eerst moet leren programmeren. Het maakt niet zoveel uit met welke taal je dat doet of welke vorm je kiest, het belangrijkste is dat je een goede leraar hebt.quote:
Als je eenmaal kunt programmeren, kun je de documentatie van een nieuwe taal lezen om er vervolgens mee aan de slag te kunnen. Daarna gebruik je het als naslagwerk, want niemand onthoudt alles.quote:Documentatie om te leren en vervolgens in de praktijk toepassen of bedoel je dat de documentatie erbij gepakt moet worden als ik iets vergeten ben?
Daar heb ik hele goede reviews van gelezen, veelal zijn dat altijd bij die o'reilly boeken. Ik vind het gewoon vrij kut dat ik niet direct aan de slag kan! Html en css had ik direct onder de knie, althans dat zijn geen eens talen te noemen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:08 schreef esv7 het volgende:
[..]
Dan zou je nu redelijk wat moeten kunnen qua basis html en css, dan zou ik nar javascript gaan kijken. Persoonlijk zou ik je de meest recente versie van Javascript the Definitive Guide aanraden, maar dit is wel een redelijk dik boek wat even duurt om door te lezen. Maar je kan tijdens het lezen wel gaan beginnen met programmeren aan de hand van de tot dusver opgedane kennis.Verder kan ik het mij wel voorstellen dat dit boek iets te lang gaat duren voordat je echt aan de gang kan, aan de andere kant weet je dan wel gelijk aardig wat van javascript af.
Lekker als het klopwerk al voor je gedaan is natuurlijkquote:Op donderdag 13 maart 2014 16:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
9 van de 10 keer praat ik tegen een REST service aan van een collega van mij, heel af en toe heb ik te maken met een Hibernate laag waar ik wat in doe en dat is het wel zo`n beetje.
En hoe leer ik programmeren volgens jou? Ik kan namelijk geen ICT opleiding volgen, ik volg al een opleiding.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:09 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat je eerst moet leren programmeren. Het maakt niet zoveel uit met welke taal je dat doet of welke vorm je kiest, het belangrijkste is dat je een goede leraar hebt.
[..]
Als je eenmaal kunt programmeren, kun je de documentatie van een nieuwe taal lezen om er vervolgens mee aan de slag te kunnen. Daarna gebruik je het als naslagwerk, want niemand onthoudt alles.
Dat kan niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:09 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik wil leren en direct in de praktijk beginnen en de taal beheersen!
Er zijn meerdere manieren, zoals:quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:10 schreef Sucuk het volgende:
[..]
En hoe leer ik programmeren volgens jou? Ik kan namelijk geen ICT opleiding volgen, ik volg al een opleiding.
Ik klop zelf ook zatquote:Op donderdag 13 maart 2014 16:09 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Lekker als het klopwerk al voor je gedaan is natuurlijk
Succes.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:11 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Hoe dan wel?
Ik wil een topper worden net als jullie
Ik zoek een goede online tutorial, maar kan er geen 1 goede vinden.. Enige waar ik op stuitte was w3schools en thenewboston.org (andere soortgelijke topics )quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er zijn meerdere manieren, zoals:
- een boek
- een online tutorial
- een cursus
- een online cursus (MOOC)
Dat zeg ik: leer eerst programmeren. Pak daarna pas de taal die je nodig hebt voor de applicatie die je wilt maken.quote:
leg je boeken weg en ga een weblog bouwen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:11 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Hoe dan wel?
Ik ken het, wel lekker als je zelf een rits webservices hebt gemaakt om ze dan op de frontend in je eigen javascript bibliotheekje aan te spreken. Althans, ik vind het een leuke manier om mijn eten van te kopenquote:Op donderdag 13 maart 2014 16:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik klop zelf ook zatbouwen meestal een backend & een of meerdere frontend applicaties die nauw samenwerken.
Sommige van ons hebben er gewoon voor gestudeerd. En niet naast een studie gedaan.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:11 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Hoe dan wel?
Juust. Mooi, clean, robuust, gescheiden, herbruikbaar.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:13 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ik ken het, wel lekker als je zelf een rits webservices hebt gemaakt om ze dan op de frontend in je eigen javascript bibliotheekje aan te spreken. Althans, ik vind het een leuke manier om mijn eten van te kopen
Laag op laag.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Juust. Mooi, clean, robuust, gescheiden, herbruikbaar.
Ik begrijp echt werkelijk niet wat je zegt? Leer eerst programmeren? Wat ik daaruit haal is, leer bijv PHP gebruiken en leer dan pas PHP?quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat zeg ik: leer eerst programmeren. Pak daarna pas de taal die je nodig hebt voor de applicatie die je wilt maken.
Klopt, maar het is heus niet onmogelijk om het naast een studie te doen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:14 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Sommige van ons hebben er gewoon voor gestudeerd. En niet naast een studie gedaan.
Nee, net als het niet onmogelijk is om een master/bachelor/phd te halen in je vrije tijd. Kost je wel doorzettingsvermogen en tijd.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:16 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Klopt, maar het is heus niet onmogelijk om het naast een studie te doen.
Nee. Programmeren is in de basis hetzelfde, ongeacht de taal. Een variabele is een variabele, ongeacht of dat in PHP, Java, Javascript of C is. Hoe je ze moet gebruiken, wat je kunt doen om ze te manipuleren, hoe je lijstjes maakt en daaroverheen loopt om een bewerking te doen; al die operaties en manipulaties zijn min of meer hetzelfde, alleen specifiek voor een taal. Dus; programmeerbeginselen leren, pas daarna een taal leren.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:16 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik begrijp echt werkelijk niet wat je zegt? Leer eerst programmeren? Wat ik daaruit haal is, leer bijv PHP gebruiken en leer dan pas PHP?
Leer eerst de basisprincipes van programmeren. Leer hoe variabelen werken, hoe loops werken, hoe condities werken, hoe arrays werken, hoe functies werken, hoe objecten werken, hoe je structuur aanbrengt in een applicatie, hoe je abstractie gebruikt om functionaliteit te groeperen en hergebruiken. Het maakt niet zoveel uit met welke taal je dit leert, het belangrijkste is dat je de informatie krijgt van iemand die weet waar-ie het over heeft.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:16 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik begrijp echt werkelijk niet wat je zegt? Leer eerst programmeren? Wat ik daaruit haal is, leer bijv PHP gebruiken en leer dan pas PHP?
Dat. De programmeertaal is slechts een vehikel en het is in elke taal mogelijk om baggerprogramma's te schrijven.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Leer eerst de basisprincipes van programmeren. Leer hoe variabelen werken, hoe loops werken, hoe condities werken, hoe arrays werken, hoe functies werken, hoe objecten werken, hoe je structuur aanbrengt in een applicatie, hoe je abstractie gebruikt om functionaliteit te groeperen en hergebruiken. Het maakt niet zoveel uit met welke taal je dit leert, het belangrijkste is dat je de informatie krijgt van iemand die weet waar-ie het over heeft.
Vervolgens, nadat je dit allemaal een beetje in de vingers hebt, bedenk je een project, kies je het platform en de taal die daarbij past en begin je je daarin te verdiepen om uiteindelijk te maken wat je wilt maken.
Hou op met leermiddelen en whatnot. Ga gewoon wat bouwen. Serieus. En als je zo graag wat wil lezen; gebruik dan dit: https://learn.jquery.com/quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:52 schreef Sucuk het volgende:
Wat vinden jullie van deze site als leermiddel?:
http://javascript.divendo-webs.com/index.php
Bouwen zonder voorkennis lijkt me lastig? Ik heb helemaal geen zin om te lezen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:54 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Hou op met leermiddelen en whatnot. Ga gewoon wat bouwen. Serieus. En als je zo graag wat wil lezen; gebruik dan dit: https://learn.jquery.com/
hahaha. Tip uit eigen ervaring: niet doen!quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:57 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Bouwen zonder voorkennis lijkt me lastig? Ik heb helemaal geen zin om te lezen.
Stel nu dat ik een occassion-website wil maken, dan zeg jij; gewoon starten en per onderdeel opzoeken hoe?
Dat lukt mij wel, evenals het invoeren van gegevens naar de mysql db.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:59 schreef Catch22- het volgende:
[..]
hahaha. Tip uit eigen ervaring: niet doen!
Ga eerst eens beginnen met een statisch weblog ofzo. Een menutje, overzicht, detailpagina.
Dan ga je eens een modal invoegen, dan eens een async call ofzo. Gewoon bezig gaan en als je iets nodig denkt te hebben, zoek je uit hoe dat moet. Pure theorie lezen zonder dat je de toepassing gelijk ziet is gewoon inefficient.
Wat betreft het vetgedrukte: dat kan ik wel.quote:Op donderdag 13 maart 2014 16:59 schreef Catch22- het volgende:
[..]
hahaha. Tip uit eigen ervaring: niet doen!
Ga eerst eens beginnen met een statisch weblog ofzo. Een menutje, overzicht, detailpagina.
Dan ga je eens een modal invoegen, dan eens een async call ofzo. Gewoon bezig gaan en als je iets nodig denkt te hebben, zoek je uit hoe dat moet. Pure theorie lezen zonder dat je de toepassing gelijk ziet is gewoon inefficient.
Of je begint eerst met PHP. Maar een formulier met een paar velden, checkboxje en sla dat op in een database.
Scherp van je! Nu ik eraan denk, heb je gelijk!quote:Op donderdag 13 maart 2014 17:04 schreef Catch22- het volgende:
Nou, dan ga je toch gewoon bezig met nieuwe features en on-demand dingen leren?
tip op usabilitygebied: "Ga verder"/"Oke"/"Registreren (positieve knoppen) zet je rechts, negatieve ("Annuleren") links.
en "Ik ga akkoord" zou een checkbox moeten zijn.
Dat is mijn werk hequote:Op donderdag 13 maart 2014 17:06 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Scherp van je! Nu ik eraan denk, heb je gelijk!
En een groene annuleren knop kan ook niet natuurlijkquote:Op donderdag 13 maart 2014 17:06 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Scherp van je! Nu ik eraan denk, heb je gelijk!
Moet hartstikke rood zijn!quote:Op donderdag 13 maart 2014 17:08 schreef vallisarosa het volgende:
[..]
En een groene annuleren knop kan ook niet natuurlijk
Aha zoiets dacht ik al. Vetgedrukte snap ik niet...quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:19 schreef Tijn het volgende:
Die combinatie is wat AJAX is: clientside code in je browser die communiceert met serverside code.
Met jQuery roep je bv met $.post() een PHP-file op je server aan en doet daar een transactie met je database. Vervolgens kun je met een callback in Javascript zorgen dat er iets gebeurt wanneer dit is gelukt (of mislukt).
Best seller:quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:26 schreef Tijn het volgende:
Hier staat meer over $.post, inclusief wat simpele voorbeelden: https://api.jquery.com/jQuery.post/
Zou je misschien willen vertellen waarom javascript geen programmeertaal is?quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:56 schreef Shreyas het volgende:
Java, C/C++, Python en R
PHP, Javascript, HTML en CSS zijn geen programmeertalen trouwens.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 20:56 schreef Shreyas het volgende:
Java, C/C++, Python en R
PHP, Javascript, HTML en CSS zijn geen programmeertalen trouwens.
quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
De naam zegt het al, het is een scripttaal. Met JavaScript kun je geen applets of zelfstandige applicaties maken. Het is bedoelt om webpagina's (in html) interactiever te maken.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:02 schreef esv7 het volgende:
[..]
Zou je misschien willen vertellen waarom javascript geen programmeertaal is?
Waarom zou je met Javascript (of PHP wat dat betreft) geen zelfstandige applicaties kunnen maken? En wat maakt dat uit om het niet te classificeren als programmeertaal? Het gaat er toch om dat je ermee kunt programmeren?quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De naam zegt het al, het is een scripttaal. Met JavaScript kunnen je geen applets of zelfstandige applicaties maken. Het is bedoelt om webpagina's (in html) interactiever te maken.
maak je een grap?quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De naam zegt het al, het is een scripttaal. Met JavaScript kun je geen applets of zelfstandige applicaties maken. Het is bedoelt om webpagina's (in html) interactiever te maken.
Moet je niet aan mij vragen, ik heb JavaScript niet bedachtquote:Op donderdag 13 maart 2014 21:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Waarom zou je met Javascript (of PHP wat dat betreft) geen zelfstandige applicaties kunnen maken?
Jaquote:En wat maakt dat uit om het niet te classificeren als programmeertaal?
Er is een verschil tussen scripten en programmerenquote:Het gaat er toch om dat je ermee kunt programmeren?
Dat is wat anders hè, de JVM is een manier om je programma te runnen nadat deze is omgezet naar bytecode.quote:Zoals eerder ook in dit topic: maakt dat Java dan ook geen programmeertaal in jouw ogen, omdat dat door de JVM wordt uitgevoerd?
Net zoals veel Javascriptengines doen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:49 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat is wat anders hè, de JVM is een manier om je programma te runnen nadat deze is omgezet naar bytecode.
Zelf heb ik recent nog een http server geschreven met javascript, is dit niet zelfstandig genoeg?quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De naam zegt het al, het is een scripttaal. Met JavaScript kun je geen applets of zelfstandige applicaties maken. Het is bedoelt om webpagina's (in html) interactiever te maken.
Het draait dus op een server, dus niet zelfstandigquote:Op donderdag 13 maart 2014 21:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Net zoals veel Javascriptengines doen.
Bovendien is Javascript natuurlijk buiten de browser ook beschikbaar, bijvoorbeeld in Node.js.
Ja, net zoals Java op de JVM draait.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:54 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het draait dus op een server, dus niet zelfstandig
Wikipedia is niet altijd even betrouwbaar, de definities liggen hoe dan ook dicht bij elkaar. Als je (technische) informatica gaat studeren en je beweert dat JavaScript een programmeertaal is word je hard uitgelachen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:52 schreef esv7 het volgende:
[..]
Zelf heb ik recent nog een http server geschreven met javascript, is dit niet zelfstandig genoeg?
Eerste regel zegt al een hoop:
http://en.wikipedia.org/wiki/Scripting_language
Wederom de eerste regel:
http://en.wikipedia.org/wiki/JavaScript
Waarom zou dit wel programmeren zijn:quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:49 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen scripten en programmeren
1 2 3 4 5 | int i; for(i = 0; i < 10; i += 1) { printf("Dit is C\r\n"); } |
1 2 3 4 5 | int i; for(i = 0; i < 10; i += 1) { System.out.println("Dit is Java"); } |
1 2 3 4 5 | var i; for(i = 0; i < 10; i += 1) { console.log("Dit is Javascript"); } |
1 2 3 4 | for($i = 0; $i < 10; $i += 1) { echo "Dit is PHP\r\n"; } |
Er zijn nog veel meer links die ik kan plaatsen hoorquote:Op donderdag 13 maart 2014 21:55 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wikipedia is niet altijd even betrouwbaar, de definities liggen hoe dan ook dicht bij elkaar. Als je (technische) informatica gaat studeren en je beweert dat JavaScript een programmeertaal is word je hard uitgelachen.
Een programmeertaal is in staat elke 'resource'' van de computer te gebruiken en te manipuleren. Een programmeertaal kan op een computer draaien zonder dat er sprake is van servergebruik, internet, browsers, etc. Een programmeertaal wordt gecompileerd naar binaire bytecode en vervolgend geïnterpreteerd.quote:
En jij denkt dat Javascript of PHP niet naar machinetaal wordt gecompileerd? Natuurlijk wel, anders kan het niet worden uitgevoerd. Een CPU spreekt geen PHP, net zo min als hij C spreekt. In het eerste geval is er een interpreter, in het laatste een compiler, maar waarom het ene dan wel programmeren zou zijn en het ander niet, ontgaat me echt volledig.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Een programmeertaal is in staat elke 'resource'' van de computer te gebruiken en te manipuleren. Een programmeertaal kan op een computer draaien zonder dat er sprake is van servergebruik, internet, browsers, etc. Een programmeertaal wordt gecompileerd naar binaire bytecode en vervolgend geïnterpreteerd.
Het heeft niets te maken met argumenteren, je doet niet of ik van mening ben dat JavaScript geen programmeertaal is en andere mensen die mening niet delen. Het heeft te maken met de definitie van een programmeertaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:59 schreef esv7 het volgende:
[..]
Er zijn nog veel meer links die ik kan plaatsen hoor.
Maar vooralsnog hebben de mensen die beweren dat javascript geen programmeertaal is geen argumenten, en beweren dat de argumenten die het tegendeel aantonen onbetrouwbaar zijn.
Javascript kan draaien zonder browser of server, en kan gecompileerd worden naar machinecode.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Een programmeertaal is in staat elke 'resource'' van de computer te gebruiken en te manipuleren. Een programmeertaal kan op een computer draaien zonder dat er sprake is van servergebruik, internet, browsers, etc. Een programmeertaal wordt gecompileerd naar binaire bytecode en vervolgend geïnterpreteerd.
Dit heb ik nooit ontkend. Je zal mij niet horen zeggen dat er een wezenlijk groot verschil is tussen programmeren en scripten, maar er is wel degelijk een verschil tussen een programmeertaal en een scripttaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
En jij denkt dat Javascript of PHP niet naar machinetaal wordt gecompileerd? Natuurlijk wel, anders kan het niet worden uitgevoerd. Een CPU spreekt geen PHP, net zo min als hij C spreekt. In het eerste geval is er een interpreter, in het laatste een compiler, maar waarom het ene dan wel programmeren zou zijn en het ander niet, ontgaat me echt volledig.
Bovendien ga je voorbij aan het feit dat het hier alleen maar gaat om talen, dat staat los van de implementatie daarvan. Het is prima mogelijk om een taal die traditioneel voor scripts gebruikt wordt te compileren naar een native executable, want de taal zelf is alleen maar een set regels (zie bv Pypy). Daarom is het ook onzin om te zeggen dat scripten geen programmeren is, want het verschil bevindt zich buiten het abstractieniveau waarop er door de ontwikkelaar gewerkt wordt.
Het verschil is dus dat JavaScript niet gecompileerd hoeft te worden. Het kan, maar het is niet vereist. Het kan door browsers worden geïnterpreteerd tijdens het runnen, wat trouwens meestal gebeurd. Java daarentegen moet gecompileerd worden.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:05 schreef esv7 het volgende:
[..]
Javascript kan draaien zonder browser of server, en kan gecompileerd worden naar machinecode.
http://en.wikipedia.org/wiki/V8_(JavaScript_engine)
Het wordt er niet duidelijker op.
De link verwijst verkeerd door.
De hele scripttalen vs programmeertalen discussie is zo 2007. Alleen scholen denken nog zo.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:06 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit heb ik nooit ontkend. Je zal mij niet horen zeggen dat er een wezenlijk groot verschil is tussen programmeren en scripten, maar er is wel degelijk een verschil tussen een programmeertaal en eens scripttaal.
Universiteiten ookquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:08 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De hele scripttalen vs programmeertalen is zo 2007. Alleen scholen denken nog zo.
We zitten in 2014.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarvan aktequote:
Stel dan even je mening en kennis over JavaScript bij, want je zal worden uitgelachen als je zulke dingen blijft verkondigen.quote:
Maar beschouw je python dan weer wel als programmeertaal?quote:
Ik heb net duidelijk aangegeven wat het verschil is, als je dat niet hebt meegekregen lees mijn posts er dan nog even op naquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Stel dan even je mening en kennis over JavaScript bij, want je zal worden uitgelachen als je zulke dingen blijft verkondigen.
Het verschil zit niet in de taal, want de taal is alleen een set regels op een papiertje. Het verschil zit in de implementatie van een taal, daarin wordt bepaald wat je wel kunt en wat je niet kunt. Je kunt in Java ook niet zomaar willekeurig het geheugen van de hostmachine aanspreken, terwijl dat in C wel kan. Dat maakt Java echter niet minder een programmeertaal dan C dat is. Je kunt met Javascript niet bij het filesystem, terwijl dat met PHP wel kan. Dat heeft niets met het verschil tussen programmeren en scripten te maken, maar dat verschillende implementaties verschillende restricties hebben.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:06 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit heb ik nooit ontkend. Je zal mij niet horen zeggen dat er een wezenlijk groot verschil is tussen programmeren en scripten, maar er is wel degelijk een verschil tussen een programmeertaal en eens scripttaal.
Ja, en die verschillen kloppen niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:13 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik heb net duidelijk aangegeven wat het verschil is, als je dat niet hebt meegekregen lees mijn posts er dan nog even op na
Je hebt net zelf het verschil aangegeven:quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:13 schreef Tijn het volgende:
Het is echt totaal onzinnig om te roepen dat een scripttaal geen programmeertaal is. Elke taal die Turing complete is, is een programmeertaal.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:06 schreef Shreyas het volgende:
En jij denkt dat Javascript of PHP niet naar machinetaal wordt gecompileerd? Natuurlijk wel, anders kan het niet worden uitgevoerd. Een CPU spreekt geen PHP, net zo min als hij C spreekt. In het eerste geval is er een interpreter, in het laatste een compiler, maar waarom het ene dan wel programmeren zou zijn en het ander niet, ontgaat me echt volledig.
Dan nog blijft zijn argument overeind: jouw onderscheid tussen script en programmeer taal is onjuist en achterhaald.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:15 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je hebt net zelf het verschil aangegeven:
[..]
Achterhaald door wie? Door jou?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan nog blijft zijn argument overeind: jouw onderscheid tussen script en programmeer taal is onjuist en achterhaald.
Wat is dan het verschil voor een ontwikkelaar die een applicatie maakt in Javascript + PHP vs een ontwikkelaar die een applicatie maakt in Java? Waarom is dat eerste geen programmeren en dat tweede wel? Dat slaat gewoon nergens op.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:15 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je hebt net zelf het verschil aangegeven:
[..]
Waar zeg ik dat er een verschil voor een ontwikkelaar? Ik heb net gezegd dat er geen wezenlijk groot verschil is tussen scripten en programmeren. Ik zeg alleen dat er wel een verschil is tussen een scripttaal en een programmeertaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil voor een ontwikkelaar die een applicatie maakt in Javascript + PHP vs een ontwikkelaar die een applicatie maakt in Java? Waarom is dat eerste geen programmeren en dat tweede wel? Dat slaat gewoon nergens op.
Door ongeveer de hele wereld van programmeurs. In 2006 had je met je statements nog weg kunnen komen, nu niet meer.quote:
Je geeft een verschil dat niet klopt.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er een verschil voor een ontwikkelaar? Ik heb net gezegd dat er geen wezenlijk groot verschil is tussen scripten en programmeren. Ik zeg alleen dat er wel een verschil is tussen een scripttaal en een programmeertaal.
De TT vraagt: Welke programmeertalen ken jij? Dan noem ik dus programmeertalen en geen scripttalen. Als voor jou het verschil niet bestaat, dan noem jij toch gewoon ook scripttalen, alleen ik doe dat niet.
Dus er is geen verschil tussen programmeren en scripten, maar wel een verschil tussen programmeertaal en een scripttaal? Volg je het zelf nog?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er een verschil voor een ontwikkelaar? Ik heb net gezegd dat er geen wezenlijk groot verschil is tussen scripten en programmeren. Ik zeg alleen dat er wel een verschil is tussen een scripttaal en een programmeertaal.
Er wordt erg veel om mij gereageerd dus ik heb al moeite om het bij te houden. Als je enkel komt met algemene statements zonder onderbouwing of andere wijsheden die nergens op slaan, sla ik jou even over.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Door ongeveer de hele wereld van programmeurs. In 2006 had je met je statements nog weg kunnen komen, nu niet meer.
Heel goed, je snapt hetquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus er is geen verschil tussen programmeren en scripten, maar wel een verschil tussen programmeertaal en een scripttaal? Volg je het zelf nog?
Ik zit op een iPad dus typen is wat lastig. Je komt straks wel aan de beurt.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Er wordt erg veel om mij gereageerd dus ik heb al moeite om het bij te houden. Als je enkel komt met algemene statements zonder onderbouwing of andere wijsheden die nergens op slaan, sla ik jou even over.
Mensen die scripten?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat zijn mensen die werken met een ' scripttaal ' dan volgens jou?
Ik zei dus net al:quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:22 schreef Tijn het volgende:
Maar wat als je een "scripttaal" als Javascript, PHP of Python gebruikt om naar native machinecode te compileren (zoals kan met V8, Hiphop of Pypy)? Zijn het dan opeens wel programmeertalen?
Verschil tussen wat? Je vroeg toch niet om het verschil tussen twee dingen?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat verschol bestond net niet volgens jezelf.
Verschil tussen programmeren en scripten, dat bestond niet zei je zelf.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:24 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Verschil tussen wat? Je vroeg toch niet om het verschil tussen twee dingen?
Ik geef antwoord op je vraag.
En als je Java gebruikt om iets te draaien in BeanShell? Dan is Java opeens geen programmeertaal meer?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik zei dus net al:
JavaScript en PHP KUN je compileren naar machinecode, maar het HOEFT NIET
Een programmeertaal MOET je compileren naar machinecode
Waar zeg ik dan dat het wel bestaat? Ik gaf enkel antwoord op je vraag. Jij vraagt: "hoe noem je mensen die werken met een scripttaal?" Dus ik zeg: "Mensen die scripten", hoe duidelijk wil je het hebben?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Verschil tussen programmeren en scripten, dat bestond niet zei je zelf.
Aha, dit is dus het bewijs dat je het wel snapt, maar niet wilt snappen. Dus beantwoord jij dit zelf maarquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
En als je Java gebruikt om iets te draaien in BeanShell? Dan is Java opeens geen programmeertaal meer?
Je bent dus aan het trollen. Beter ga je weer terug naar het Ajax topic.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waar zeg ik dan dat het wel bestaat? Ik gaf enkel antwoord op je vraag. Jij vraagt: "hoe noem je mensen die werken met een scripttaal?" Dus ik zeg: "Mensen die scripten", hoe duidelijk wil je het hebben?
Als je niet meer inhoudelijk kan reageren en enkel op de man gaat spelen, reageer dan gewoon niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bent dus aan het trollen. Beter ga je weer terug naar het Ajax topic.
Het antwoord is dat een taal alleen een syntax omschrijft en niets zegt over de implementatie ervan. Dus je kunt niet zeggen "Java is een programmeertaal, PHP is geen programmeertaal", want de manier waarop het wordt uitgevoerd hangt af van de implementatie en niet van de taal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Aha, dit is dus het bewijs dat je het wel snapt, maar niet wilt snappen. Dus beantwoord jij dit zelf maar
Iemand die drie posts hierboven zegt dat er geen verschil is en vervolgens 180 graden draait is gewoon niet serieus te nemen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als je niet meer inhoudelijk kan reageren en enkel op de man gaat spelen, reageer dan gewoon niet.
Ik wist wel dat je het snaptequote:Op donderdag 13 maart 2014 22:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het antwoord is dat een taal alleen een syntax omschrijft en niets zegt over de implementatie ervan. Dus je kunt niet zeggen "Java is een programmeertaal, PHP is geen programmeertaal", want de manier waarop het wordt uitgevoerd hangt af van de implementatie en niet van de taal.
Nogmaals, ik beantwoord je vraag. Wat had ik dan moeten zeggen volgens jou? Jij gebruikt zelf de term scripttaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Iemand die drie posts hierboven zegt dat er geen verschil is en vervolgens 180 graden draait is gewoon niet serieus te nemen.
Nee, dat is buiten de scope van wat een taal is. Taal zijn letters op papier, schrift. Hoe de instructies die met de taal zijn geschreven worden uitgevoerd valt buiten het domein van wat tot een taal behoort.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:29 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is dus een kwestie van definitie. Een programmeertaal (of scripttaal) is zeker meer dan de syntax, het gaat er ook om hoe de taal gecompileerd, geïnterpreteerd en uitgevoerd wordt.
Ok als jij dat vindt en als dat jouw definitie is, dan is er geen verschil tussen programmeertaal en scripttaal. Als je ooit eens een vak compilerbouw hebt gevolgd, weet je dat er wel degelijk een verschil bestaat.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat is buiten de scope van wat een taal is. Taal zijn letters op papier, schrift. Hoe deze letters worden geïnterpreteerd valt buiten het domein van wat tot een taal behoort.
Gewoon programmeurs, want dat zijn het.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nogmaals, ik beantwoord je vraag. Wat had ik dan moeten zeggen volgens jou? Jij gebruikt zelf de term scripttaal.
Dat antwoord is ook goed, mijn antwoord ook. Zeker omdat jij met de term ''scripttaal'' kwam in je vraag.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gewoon programmeurs, want dat zijn het.
Is dat vak compilerbouw hetzelfde vak als waar ze je geleerd hebben dat JavaScript 'tegen een API praat' ? Want dan zou ik mijn geld terugvragen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ok als jij dat vindt en als dat jouw definitie is, dan is er geen verschil tussen programmeertaal en scripttaal. Als je ooit eens een vak compilerbouw hebt gevolgd, weet je dat er wel degelijk een verschil bestaat.
Nee, JavaScript is niet eens behandeld tijdens dat vakquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Is dat vak compilerbouw hetzelfde vak als waar ze je geleerd hebben dat JavaScript 'tegen een API praat' ? Want dan zou ik mijn geld terugvragen.
Je antwoord is niet goed, maar dat wil je blijkbaar niet inzien.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:34 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat antwoord is ook goed, mijn antwoord ook. Zeker omdat jij met de term ''scripttaal'' kwam in je vraag.
Waar heb je dan die domme opmerking vandaan getrokken?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:34 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee, JavaScript is niet eens behandeld tijdens dat vak
Dus wat doen ''mensen die scripten'' dan wel? Repareren ze auto's, bakken ze brood? Nee, ze werken met een scripttaal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je antwoord is niet goed, maar dat wil je blijkbaar niet inzien.
Waar heb jij het nu weer overquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waar heb je dan die domme opmerking vandaan getrokken?
Voor iemand die compilers maakt, is dit onderscheid dan ook relevant. Maar voor een programmeur die een applicatie maakt niet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ok als jij dat vindt en als dat jouw definitie is, dan is er geen verschil tussen programmeertaal en scripttaal. Als je ooit eens een vak compilerbouw hebt gevolgd, weet je dat er wel degelijk een verschil bestaat.
Die zijn er niet. Zoek anders eens op vacatures waarin men vraagt om JavaScript scripters en zoek eens op vacatures waarbij men zoekt op JavaScript programmeurs. Misschien dat je dan een keer je oogjes open doet.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:35 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dus wat doen ''mensen die scripten'' dan wel?
Dat ontken ik ook nietquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor iemand die compilers maakt, is dit onderscheid dan ook relevant. Maar voor een programmeur die een applicatie maakt niet.
Maar ook dat kan relevant zijn afhankelijk van de applicatie die je bouwt.quote:En zelfs wanneer dat verschil relevant zou zijn, dan nog zou ik willen beargumenteren dat scripttalen een subcategorie zijn van programmeertalen en er dus ook toe behoren. Programmeren is het opschrijven van instructies. De taal waarin je dat doet is een programmeertaal. De manier die instructies worden uitgevoerd is iets dat zich op een heel ander abstractieniveau plaatsvindt.
quote:
Deze onzin.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:04 schreef Shreyas het volgende:
-Wordt door middel van een API wordt gelimiteerde toegang gegeven tot het systeem
Een programmeertaal is in staat om de hardware van een computer te gebruiken, een scripttaal heeft enkel controle over één (of meerdere) software applicaties.
Dat onderscheid is er al een paar jaren niet meer. Alleen scholieren en studentjes denken nog in die termen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:37 schreef Merkie het volgende:
Een scripttaal of programmeertaal zijn functioneel toch bijna identiek? Dan is dat onderscheid ook niet zo relevant. Niet in deze context in ieder geval.
Dat zou kunnen, maar dat is nog geen reden om te zeggen dat Javascript geen programmeertaal is.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:37 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Maar ook dat kan relevant zijn afhankelijk van de applicatie die je bouwt.
Omdat wij iets verder kijken dan alleen ''coding''quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat onderscheid is er al een paar jaren niet meer. Alleen scholieren en studentjes denken nog in die termen.
Ja joh, studenten kijken verder dan professionals? Je gaat nog even verder met onzin claims strooien ja?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Omdat wij iets verder kijken dan alleen ''coding''
Dat hangt puur af van wat die ''professional'' voor functie heeftquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja joh, studenten kijken verder dan professionals? Je gaat nog even verder met onzin claims strooien ja?
Ik denk dat elke professional op dit moment jou en je (dramatische) kennis van zaken behoorlijk makkelijk de baas is.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:41 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat hangt puur af van wat die ''professional'' voor functie heeft
Wederom een stelling gebaseerd op niets, geen argumenten, geen inhoudelijke reacties, enkel een persoonlijke aanval. Kansloos dus.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat elke professional op dit moment jou en je (dramatische) kennis van zaken behoorlijk makkelijk de baas is.
Een persoonlijke aanval? Ik ga uit van je kennis die je in dit topic laat zien. Als ik dan moet lezen dat je denkt dat JavaScript door middel van een API met gelimiteerde access opereert dan weet ik niet of ik moet huilen of moet lachen om het gebrek aan kennis.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wederom een stelling gebaseerd op niets, geen argumenten, geen inhoudelijke reacties, enkel een persoonlijke aanval. Kansloos dus.
Ik weet niet waar ik moet beginnen om dit aan je uit te leggen, maar wat hier staat is ongeveer hetzelfde als beweren dat de aarde plat is, maar dan vorig jaar.quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je hebt nog geen enkel tegenargument van jou gezien waarin je deze stelling ontkracht. Je roept wel makkelijk dat het lachwekkend is of pure onzin, maar kom dan eens met feiten? Kom dan eens met een bron?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een persoonlijke aanval? Ik ga uit van je kennis die je in dit topic laat zien. Als ik dan moet lezen dat je denkt dat JavaScript door middel van een API met gelimiteerde access opereert dan weet ik niet of ik moet huilen of moet lachen om het gebrek aan kennis.
Van de website van Java:quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:46 schreef Scorpie het volgende:
En overigens, deze doet me nog wel het meest huilen:
[..]
Ik weet niet waar ik moet beginnen om dit aan je uit te leggen, maar wat hier staat is ongeveer hetzelfde als beweren dat de aarde plat is, maar dan vorig jaar.
https://developers.google.com/v8/introquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je hebt nog geen enkel tegenargument van jou gezien waarin je deze stelling ontkracht. Je roept wel makkelijk dat het lachwekkend is of pure onzin, maar kom dan eens met feiten? Kom dan eens met een bron?
Daar ga je dan met je API knulquote:V8 compiles and executes JavaScript source code, handles memory allocation for objects, and garbage collects objects it no longer needs
Jongen, als je niet eens de rudimentaire basis kent van JavaScript en je met droge ogen beweert dat JavaScript alleen maar is om HTML te verrijken, dan kan ik niet anders concluderen dat je of al 2 jaar lang niet op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen of ze doelbewust en stelselmatig genegeerd hebt. In beide gevallen loont het voor mij niet om jou op basis van de beweringen die je doet met enige kennis te verrijken, je doet er toch niks mee.quote:Je manier van discussiëren is meestal zo kortzichtig als dit, persoonlijke aanvallen, doen of je iets weet van de user waar je op reageert, voortdurend lopen zeggen dat ze allemaal onzin en flauwekul beweren, maar als je zelf eens met een argument of theorie moet komen waarin jouw stelling wordt onderbouwt geef je niet thuis.
Je bent dus echt aan het trollen. Het ontbreken van een applet houdt niet in dat je dan met een scripttaal te maken hebtquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:48 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Van de website van Java:
https://java.com/nl/download/faq/java_javascript.xml
Edit: Voor je weer reageert, kom wel even met een andere bron, in plaats van zeggen: ''Nee het klopt niet, het is onzin'', kom met argumenten.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je hebt nog geen enkel tegenargument van jou gezien waarin je deze stelling ontkracht. Je roept wel makkelijk dat het lachwekkend is of pure onzin, maar kom dan eens met feiten? Kom dan eens met een bron?
Je manier van discussiëren is meestal zo kortzichtig als dit, persoonlijke aanvallen, doen of je iets weet van de user waar je op reageert, voortdurend lopen zeggen dat ze allemaal onzin en flauwekul beweren, maar als je zelf eens met een argument of theorie moet komen waarin jouw stelling wordt onderbouwt geef je niet thuis.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:48 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Van de website van Java:
Edit: Voor je weer reageert, kom wel even met een andere bron, in plaats van zeggen: ''Nee het klopt niet, het is onzin'', kom met argumenten.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:04 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met argumenteren, je doet niet of ik van mening ben dat JavaScript geen programmeertaal is en andere mensen die mening niet delen. Het heeft te maken met de definitie van een programmeertaal.
Een aantal verschillen, een scripttaal:
-Wordt geïnterpreteerd tijdens het runnen, het wordt niet gecompileres
-Wordt door middel van een API wordt gelimiteerde toegang gegeven tot het systeem
Een programmeertaal is in staat om de hardware van een computer te gebruiken, een scripttaal heeft enkel controle over één (of meerdere) software applicaties.
Het is een beetje raar om de Java-site van Oracle te nemen als bron voor wat Javascript is, hequote:Op donderdag 13 maart 2014 22:48 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Van de website van Java:
Ik vind dit een aardige introductie: http://javascript.crockford.com/javascript.htmlquote:Edit: Voor je weer reageert, kom wel even met een andere bron, in plaats van zeggen: ''Nee het klopt niet, het is onzin'', kom met argumenten.
Ik wilde dus even aangeven dat ik niet de enige ben die zoiets beweerd.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is een beetje raar om de Java-site van Oracle te nemen als bron voor wat Javascript is, he
[..]
Ik vind dit een aardige introductie: http://javascript.crockford.com/javascript.html
Nee, ouderwetse archaïsche bronnen of commerciële partijen die politieke spelletjes spelen varen er wel bij om iedereen zand in de ogen te strooien. Maar er heeft zich de afgelopen 10, 15 jaar een behoorlijke revolutie afgespeeld rondom Javascript en het is zeker niet meer wat het geweest is of waar het ooit voor ontworpen is.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:51 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik wilde dus even aangeven dat ik niet de enige ben die zoiets beweerd.
Ik kom met een bron die anders is dan wikipediaquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bent dus echt aan het trollen. Het ontbreken van een applet houdt niet in dat je dan met een scripttaal te maken hebt![]()
Nee, je wilde even aangeven dat je je kennis primair gebaseerd hebt op die site die je genoemd.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:51 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik wilde dus even aangeven dat ik niet de enige ben die zoiets beweerd.
Weer een conclusie gebaseerd op niets dus, je blijft wel bezigquote:Op donderdag 13 maart 2014 22:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, je wilde even aangeven dat je je kennis primair gebaseerd hebt op die site die je genoemd.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:53 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Weer een conclusie gebaseerd op niets dus, je blijft wel bezig
quote:Op donderdag 13 maart 2014 21:40 schreef Shreyas het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:04 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met argumenteren, je doet niet of ik van mening ben dat JavaScript geen programmeertaal is en andere mensen die mening niet delen. Het heeft te maken met de definitie van een programmeertaal.
Een aantal verschillen, een scripttaal:
-Wordt geïnterpreteerd tijdens het runnen, het wordt niet gecompileres
Van je eigen bron. Ja, ik neem dus met behoorlijke zekerheid aan dat je welgeteld 1 pagina bezocht hebt om dit op te kalken. Zit ik mis dan? Ik zie dezelfde bewoordingen als die van jou letterlijk terugkomen op die site.quote:"Met JavaScript kunnen geen applets of zelfstandige applicaties worden gemaakt. JavaScript wordt momenteel meestal gebruikt in HTML-documenten. Met JavaScript kan aan webpagina's een mate van interactiviteit worden toegevoegd die gewoonlijk niet met eenvoudige HTML kan worden gerealiseerd. "
Dat kan heul niet, JavaScript wordt volgens hem niet gecompileerd.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:56 schreef totalvamp het volgende:
Wat een discussie
En Javascript is inderdaad veel geavanceerder dan Shreyas denkt. Ik programmeer android apps in javascript. Dit wordt dan gecompiled naar native code.
Ik heb pas na deze reactie:quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Van je eigen bron. Ja, ik neem dus met behoorlijke zekerheid aan dat je welgeteld 1 pagina bezocht hebt om dit op te kalken. Zit ik mis dan? Ik zie dezelfde bewoordingen als die van jou letterlijk terugkomen op die site.
Die website bezocht.quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:46 schreef Scorpie het volgende:
En overigens, deze doet me nog wel het meest huilen:
[..]
Ik weet niet waar ik moet beginnen om dit aan je uit te leggen, maar wat hier staat is ongeveer hetzelfde als beweren dat de aarde plat is, maar dan vorig jaar.
Onjuist vriend, zoals ik al drie keer heb gezegd:quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat kan heul niet, JavaScript wordt volgens hem niet gecompileerd.
quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Onjuist vriend, zoals ik al drie keer heb gezegd:
JavaScript kan compileerd worden, maar het hoeft niet.
Java moet gecompileerd worden.
Zijn dit nou wel of niet jouw letterlijke woorden? Of neem je ze terug?quote:Wordt geïnterpreteerd tijdens het runnen, het wordt niet gecompileres
Ik heb al eerder aangegeven dat ik had moet zeggen:quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
[..]
Zijn dit nou wel of niet jouw letterlijke woorden? Of neem je ze terug?
Maar dat maakt dingen als Python, Ruby en zelfs java toch ook gelijk tot scripting languages, of ben ik nou gek?quote:Op donderdag 13 maart 2014 22:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Onjuist vriend, zoals ik al drie keer heb gezegd:
JavaScript kan compileerd worden, maar het hoeft niet.
Java moet gecompileerd worden.
Java hoeft niet gecompileerd te worden. Gebeurt wel vaak.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:01 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik heb al eerder aangegeven dat ik had moet zeggen:
Wordt geïnterpreteerd tijdens het runnen en hoeft niet gecompileerd te worden ( maar het kan wel ).
Ik neem aan dat je dat wel met me eens bent? Of ben je van mening dat Java niet gecompileerd hoeft te worden?
Jij begrijpt allang wat ik bedoel, heb ik uit je vorige posts opgemerktquote:Op donderdag 13 maart 2014 23:15 schreef Tijn het volgende:
Zelfs C en C++ hoef je niet te compilen, kom ik net achter
http://root.cern.ch/drupal/content/cint
Posted December 31, 2007quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:14 schreef Shreyas het volgende:
Ik denk dat deze website wel vrij goed het verschil benoemt wat ik bedoel:
http://eimg.wordpress.com/2007/12/31/compiled-languages-vs-scripting-languages/
2007quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:14 schreef Shreyas het volgende:
Dus javascript is afhankelijk van hoe je het gebruikt een scripting taal of een programmeer taal?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:14 schreef Shreyas het volgende:
quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:16 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Posted December 31, 2007
Dat is antiek
Voorspelbare reacties, probeer het toch inhoudelijk te houden. Welke argumenten kloppen niet?quote:
Dat Java, C compilers nodig hebben. Dat hebben ze niet en daarom zouden ze ineens scripting talen zijn?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:17 schreef Shreyas het volgende:
[..]
[..]
Voorspelbare reacties, probeer het toch inhoudelijk te houden. Welke argumenten kloppen niet?
Deze bron stelt dat de manier waarop code wordt uitgevoerd de categorisering van de taal verandert. Daar ben ik het fundamenteel mee oneens. Je kunt niet zeggen "als je het compileert dan is het A en als je vertrouwt op een interpreter dan is het B", want je kunt voor vrijwel elke taal kiezen voor compilen of interpreten.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:14 schreef Shreyas het volgende:
Dat scripting talen geen compiler hebben, om te beginnen. Das allang achterhaald.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:17 schreef Shreyas het volgende:
[..]
[..]
Voorspelbare reacties, probeer het toch inhoudelijk te houden. Welke argumenten kloppen niet?
Dat artikel is geschreven in een oud tijdperk, die auteur kan je het niet kwalijk nemen.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Deze bron stelt dat de manier waarop code wordt uitgevoerd de categorisering van de taal verandert. Daar ben ik het fundamenteel mee oneens. Je kunt niet zeggen "als je het compileert dan is het A en als je vertrouwt op een interpreter dan is het B", want je kunt voor vrijwel elke taal kiezen voor compilen of interpreten.
Dat staat er niet, er staat:quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat scripting talen niet gecompileerd worden, om te beginnen. Das allang achterhaald.
C en Java vereisen het ook niet. Een taal heeft niks te eisen, het is maar een taal.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
En dat is nog steeds zo, scripttalen vereisen geen compilatie.
Met behulp van andere applicaties niet nee. Maar normaliter wel, dat weet jij ook.quote:
Scripting languages didn’t have compiler or a compilation process. Those languages used interpreters to translate our source-code to machine executable code on the fly.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat staat er niet, er staat:
Languages that not require compilation are called scripting languages.
En dat is nog steeds zo, scripttalen vereisen geen compilatie.
Ik ben met je eens dat dat inmiddels is veranderd ja.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Scripting languages didn’t have compiler or a compilation process. Those languages used interpreters to translate our source-code to machine executable code on the fly.
Dat staat er toch echt hoor.
Dus het gaat er niet om wat er wel of niet kan, het gaat erom hoe het "normaal gesproken" wordt gebruikt?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Met behulp van andere applicaties niet nee. Maar normaliter wel, dat weet jij ook.
Dus, je bron om je eigen beweringen te onderbouwen is achterhaald. Wat moeten wij nog uitleggen om jou te doen inzien dat je meningen op dit gebied ook achterhaald zijn?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat dat inmiddels is veranderd ja.
Als enkele punten uit dat ''artikel'' achterhaald zijn betekent het niet dat het hele artikel onzin is natuurlijk.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus, je bron om je eigen beweringen te onderbouwen is achterhaald. Wat moeten wij nog uitleggen om jou te doen inzien dat je meningen op dit gebied ook achterhaald zijn?
Wel als het de meest relevante punten uit dat hele artikel zijn waarmee het valt of staat.ben je altijd zo koppig?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als enkele punten uit dat ''artikel'' achterhaald zijn betekent het niet dat het hele artikel onzin is natuurlijk.
Het gaat er om of je er andere applicaties voor nodig hebt.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus het gaat er niet om wat er wel of niet kan, het gaat erom hoe het "normaal gesproken" wordt gebruikt?
Ook dit argument is nogal....onzinnig.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het gaat er om of je er andere applicaties voor nodig hebt.
Ah, weer een persoonlijke aanval.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wel als het de meest relevante punten uit dat hele artikel zijn waarmee het valt of staat.ben je altijd zo koppig?
Tegenargument?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ook dit argument is nogal....onzinnig.
Het vertaalt zich gewoon niet terug naar een verschil in de taal. Natuurlijk is er een verschil tussen het uitvoeren van code via een interpreter vs een compiler. Maar dat wil niet zeggen dat dat betekent dat er fundamentele verschillen zijn in de taal die wij als mensen schrijven. Het verschil tussen Javascript en C is niet dat Javascript wordt uitgevoerd door een interpreter en dan C wordt gecompileerd, want je kunt Javascript ook compileren en je kunt C ook interpreten. En daarom is het onzin om te zeggen dat Javascript geen programmeertaal is, want Javascript is net zo goed een programmeertaal als C, Java of wat dan ook.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Als enkele punten uit dat ''artikel'' achterhaald zijn betekent het niet dat het hele artikel onzin is natuurlijk.
Een onderscheid maken tussen script/compiled languages op basis van het feit of iets wel of niet een third party app nodig heeft vind je dus wel een goed argument?quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:24 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ah, weer een persoonlijke aanval.
[..]
Tegenargument?
Als je Javascript compileert naar machinecode, heb je geen andere applicatie nodig om het uit te voeren. Dat het wel mogelijk is om met een interpreter uit te voeren is irrelevant, want het is mogelijk om elke taal met een interpreter uit te voeren.quote:Op donderdag 13 maart 2014 23:23 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het gaat er om of je er andere applicaties voor nodig hebt.
Dude?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:56 schreef Catch22- het volgende:
Dat bestaat niet. Helaas.
Begin eens met javascript en html. Of als je echt native apps wil maken (en je dus maar op 1 platform wil richten) op objective c (iOs) en java (android, vziw)
je kan met html en js prima androidapps bouwen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:58 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dude?
Hij wilt voor de computer en android. Java pakt beide aan. Dan kom jij met html, javascript, objective C? :![]()
Dus iemand wil desktop + android apps ontwikkelen, wat allebei in Java kan.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:01 schreef Catch22- het volgende:
[..]
je kan met html en js prima androidapps bouwen.
En over android had ik heengelezen.
Html en js zijn wel iets makkelijker te leren dan java. Even cordova erbij en gaan.
HTML & Javascriptquote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:56 schreef Catch22- het volgende:
Dat bestaat niet. Helaas.
Begin eens met javascript en html. Of als je echt native apps wil maken (en je dus maar op 1 platform wil richten) op objective c (iOs) en java (android, vziw)
Java zeg jij? Niet iets met C of Phyton of iets dergelijks?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:58 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dude?
Hij wilt voor de computer en android. Java pakt beide aan. Dan kom jij met html, javascript, objective C? :![]()
Ik zou als ik hem was gewoon beginnen met Java, kan je op beide platformen prima je gang gaan.
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:03 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
HTML & Javascript
Beide zijn web development talen en dat laatste is een scripttaal, voor zover ik weet dat alleen de browser kan lezen.
HTML is geen eens een taal...
Overigens bedankt voor de reactie.
Het kan ook in JavaScript, wat is je punt?quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:03 schreef CrashO het volgende:
[..]
Dus iemand wil desktop + android apps ontwikkelen, wat allebei in Java kan.
En dan raad jij een combinatie van html/js aan (die met tools naar android moet) en dan nog maar weer een 3e taal voor de desktop?
Ja. En het kan ook door direct in de instructieset van de cpu te programmeren met assembly. Betekend dat ook dat je het moet doen? En al helemaal als een beginner het vraagt.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het kan ook in JavaScript, wat is je punt?
Wat een tyfus vergelijkingquote:Op vrijdag 14 maart 2014 18:58 schreef CrashO het volgende:
[..]
Ja. En het kan ook door direct in de instructieset van de cpu te programmeren met assembly. Betekend dat ook dat je het moet doen? En al helemaal als een beginner het vraagt.
Kut trol
Een beginner gelijk Java aansmeren zonder een uitleg geven, dat is pas hersenloos. Hou gewoon alsjeblieft op, je verneukt een prima topic met ontzettende bagger die je waarschijnlijk geleerd hebt in de schoolbanken en je nu hersenloos nablaat.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 19:03 schreef CrashO het volgende:
Een beginner wil voor desktop & android gaan ontwikkelen. Waarom dan direct meerdere talen voor gaan stellen terwijl hij het gewoon in 1 kan? Daarna doorontwikkelen naar flexibelere oplossingen kan altijd nog.
Wie is er nou hersenloos
zoveel maakt t niet uit hoor.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 19:06 schreef CrashO het volgende:
Ik vind Java de grootste aids op deze planeet, niks schoolbanken. Verdien al 6 jaar me brood met C#.
Maar voor deze case is het de beste oplossing.
En waar staat de L in HTML dan voor?quote:
Language.quote:Op zondag 16 maart 2014 07:29 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
En waar staat de L in HTML dan voor?
jahoor.quote:Op zondag 16 maart 2014 10:26 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Language.
Maar ik duidde erop dat het een in zoverre makkelijke taal is dat het niet eens als taal kan worden beschouwd.
Wat zeg je nou weer? Omdat het makkelijk, is het geen taal?quote:Op zondag 16 maart 2014 10:26 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Language.
Maar ik duidde erop dat het een in zoverre makkelijke taal is dat het niet eens als taal kan worden beschouwd.
Hoe heb je Java geleerd? Op internet of via een boek?quote:Op zondag 16 maart 2014 12:18 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
C#: Geleerd op school, maar verder niet echt serieus gebruikt.
C, C++: Idem.
Java: Geleerd omdat ik Android apps wilde ontwikkelen.
SCL, FBD: Geleerd op school.
Gastquote:Op zondag 16 maart 2014 10:26 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Language.
Ik heb de tutorials van derek banas gevolgd. Verder heb ik mijn info hiervandaan gehaald.quote:Op zondag 16 maart 2014 12:33 schreef Kraan-Water het volgende:
[..]
Hoe heb je Java geleerd? Op internet of via een boek?
Oh oke. Kennen jullie trouwens ook alles naast het programmeren? Dus stel dat je c#/c++ kent, kennen jullie dan ook het technische gedeelte en alle begrippen zoals het bitsysteem etc.. of alleen hoe je de taal gebruikt en kan gebruiken, verder niet.quote:e.net/p/2s.gif[/img] Op zondag 16 maart 2014 17:52 schreef Tijn het volgende:
Ik zou gewoon op Wikipedia kijken als ik een globale indruk wil krijgen van een taal die ik niet ken.
Bitsysteem?quote:Op zondag 16 maart 2014 17:58 schreef Sucuk het volgende:
Oh oke. Kennen jullie trouwens ook alles naast het programmeren? Dus stel dat je c#/c++ kent, kennen jullie dan ook het technische gedeelte en alle begrippen zoals het bitsysteem etc.. of alleen hoe je de taal gebruikt en kan gebruiken, verder niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |