Op de basisschool was ik simpele spelletjes in elkaar aan het draaien met (Q)Basic

Van daar ben ik verder gegaan met HTML/CSS en Javascript. Eerst uit interesse, op m'n 16e kreeg ik er een bijbaan in als frontenddev.
Daar is toen wat PHP en ColdFusion (

) bijgekomen. Deels heb ik dat mezelf aangeleerd, deels hulp van collega's.
Later werd dat een fulltime baan en kwam de focus meer op PHP/MySQL en ActionScript te liggen en verdween CF gelukkig.
Voor ActionScript heb ik ooit eens een boek gehad, maar dat was meer om de werking van Flash goed te doorgronden. Verder lijkt het heel erg op JavaScript, maar dan met de nadruk op grafische dingen.
Daar heb ik cross-platform UI's mee gemaakt.
Veel later, niet meer werkzaam in de IT, heb ik kennis gemaakt met C voor het programmeren van microcontrollers en spelen met robotica. Het Arduino-platform is ideaal daarvoor omdat je heel snel en eenvoudig verschillende schakelingen in elkaar kan flansen en gelijk resultaat van je werk ziet. Of niet, en dan probeer je wat anders

Sinds een tijdje ben ik bezig met C++ in Qt voor Windows-applicaties. Vooral door Qt en de grote community is het heel vriendelijk om in te stappen. Goede documentatie zorgt er voor dat je er altijd wel uitkomt en van zo'n beetje alle denkbare elementen op het scherm is een makkelijk bruikbare widget beschikbaar in Qt.
Ik ben ooit wel begonnen aan een informatica-opleiding (HI en IMD op Fontys Ehv), maar dat was te kort om er inhoudelijk veel van te leren

Daar wel wat gespeeld met Java en ASP/VB, maar dat was heel basic.
Eigenlijk heb ik alles zelf uitgevogeld, met voor PHP/MySQL support van collega's waar nodig.
Als je de manier van denken beheerst kan je eigenlijk overal wel in programmeren en is Google voldoende om in een 'nieuwe' taal aan de slag te gaan. Dan is het maar net welke taal het beste geschikt is voor wat je wil maken.