Nice, wat voor werk doe je nu, en met welke talen werk je nu? Zijn er verder nog talen die je graag zou leren of proberen?quote:Op woensdag 26 maart 2014 20:38 schreef ludicrous_monk het volgende:
Ik heb sinds mijn eerste contact met computers (1992 oid?) wel erg veel geleerd
- Superlogo in 1996, omdat m'n ouders met een boek van Addo Stuur kwamen
- QBASIC in 1998 ofzo, uit de help files, omdat het kon
- Visual Basic 6 in 2000, uit een boek, omdat een klasgenootje er mee aan kwam zetten
- ASP (tevens JavaScript) omdat ik wilde webprogrammeren en PHP er nog niet was(?)/nog niet zo populair was.
- Visual Basic .NET zodra dat uitkwam, omdat ik iets moderners wilde en .NET heel veelbelovend was, en ik nogal veel Basic ervaring had inmiddels.
- C en C++, uit allerlei tutorials, omdat ik games probeerde te maken met Direct3D en dat in Visual Basic veel te traag was.
- C#, uit allerlei tutorials, omdat ik de syntax van C++ wel heel cool vond, veel beter dan VB.NET, maar tegelijk het .NET framework bijzonder gaaf was en Windows Forms veel chiller was om mee te werken dan de MFC.
- PHP, uit allerlei tutorials, omdat ASP wel erg verouderd was en PHP veel coolerder was.
- R, tijdens een vak op de uni.
Recent ook Haskell en Go aan het leren. Ik denk dat het wel belangrijk is dat mensen die van een imperatieve achtergrond komen ook functioneel leren programmeren, omdat het soms zoveel effectiever is.
Sowieso zijn er wel een aantal must-learn talen:
- C# vanwege het feit dat .NET een steengoed platform is en C# als taal extreem weinig losse eindjes heeft.
- C/C++ omdat ze flexibel, razendsnel, en zeer universeel zijn.
- Een of andere serverside webprogtaal, waarschijnlijk PHP, maar alleen maar omdat het min of meer de industry standard is geworden. Daarnaast natuurlijk Javascript, helaas de enige widely-supported clientside webprogtaal.
- Haskell omdat iedereen functioneel programmeren zou moeten leren en het veruit de beste functionele programmeertaal is.
- (mogelijk Java (of liever Scala), omdat er op praktisch elk platform een VM voor is.)
- (mogelijk Objective C, want Apple.)
Ik ben bezig met een startup die software voor radiobroadcasting maakt. Daar gaat alles in C# en C++, en een webkant met PHP.quote:Op woensdag 26 maart 2014 20:57 schreef esv7 het volgende:
[..]
Nice, wat voor werk doe je nu, en met welke talen werk je nu? Zijn er verder nog talen die je graag zou leren of proberen?
Hack is recent uitgekomen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:33 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
Ik ben bezig met een startup die software voor radiobroadcasting maakt. Daar gaat alles in C# en C++, en een webkant met PHP.
Wat talen betreft moet ik Scala echt nog even leren, en verder met Haskell![]()
En een serverside scripting taal die beter is dan PHP, maar welke daar ben ik nog steeds niet uitIk zoek naar een strongly typed object oriented taal voor serverside scripting, wellicht heeft iemand tips?
Lost het ook de vreselijke indeling van de PHP functielibrary op? Waarin:quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:36 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hack is recent uitgekomen.
http://hacklang.org
Oké, zelf wil ik NodeJs gaan leren, alleen is dit niet strongly typed oo, heb je al naar Django gekeken?quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:33 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
Ik ben bezig met een startup die software voor radiobroadcasting maakt. Daar gaat alles in C# en C++, en een webkant met PHP.
En een serverside scripting taal die beter is dan PHP, maar welke daar ben ik nog steeds niet uitIk zoek naar een strongly typed object oriented taal voor serverside scripting, wellicht heeft iemand tips?
Geen idee. Verder ben ik het met je eens over PHP.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:46 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
Lost het ook de vreselijke indeling van de PHP functielibrary op? Waarin:
- alle functies in global scope gedefinieerd zijn![]()
- soms underscores gebruikt worden en soms niet (strpos/str_rot13, urlencode/base64_encode, gettype/get_class, etc.)
- andere naamgevingsshit (de helft van de functies voor arrays begint met "array_", maar de andere helft niet
En hopelijk ook de rare shit door de weak typing in PHP, waardoor '0' false is maar '0.0' true. (Erger nog: "hoi" == 0, en "hoi" == TRUE, maar TRUE != 0. WTF?!)
Scala is best een aardige taal. Het is vergeleken met Java erg expressief, je kunt makkelijk leren met de REPL, meeliften op het Java ecosysteem en bepaalde zaken zijn net wat beter uitgedacht (bijv de programmeur bewust laten kiezen tussen val en var, waarbij de eerste immutable is. In Java zijn de meeste mensen te lui om final te gebruiken). De ondersteuning in IntelliJ is heel behoorlijk.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:33 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
"Strongly typed" blijkt inderdaad vaag te zijn. Ik bedoelde statically typed: al in de code editor moet duidelijk zijn dat bepaalde constructies niet mogelijk zijn, en types moeten zodoende expliciet gedeclareerd worden.quote:Op donderdag 27 maart 2014 02:29 schreef Heremeteit het volgende:
Je bedoelt een static strong typed scripttaal?
Gewoon Python als webtaal en dan maar vrede hebben met het feit dat je zonder echte types werkt?quote:Op donderdag 27 maart 2014 17:44 schreef ludicrous_monk het volgende:
[..]
"Strongly typed" blijkt inderdaad vaag te zijn. Ik bedoelde statically typed: al in de code editor moet duidelijk zijn dat bepaalde constructies niet mogelijk zijn, en types moeten zodoende expliciet gedeclareerd worden.
Maar eerder genoemde slechte indeling van de standard library van PHP stuit me eigenlijk nog meer tegen de borst dan het brakke typesysteem.
Ik heb eigenlijk nog nooit met C# in ASP.NET gewerkt -- dat lijkt me wel een oplossing. Maar de ellende is dan weer dat je webservers op Windows moeten draaienIemand ervaring met mod_mono voor apache? Wat is dan een chille ontwikkelomgeving?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |