quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:11 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ja, ik weet ook dat jij dat weet maar niet iedereen weet dat jij dat weet dus is het goed zeker te weten dat jij het ook weet.
OT even aanpassen he, het is deel 12 al!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:12 schreef knoblaucha6 het volgende:
Deel 11
[ afbeelding ]
Beaphar start in nauw overleg met de admins van FOK! een dierenspreekuur in Flora & Fauna en stelt hiervoor één van haar dierenartsen beschikbaar.
Beaphar, één van Nederlands grootste producenten van geneesmiddelen en verzorgingsproducten voor huisdieren, probeert met deze service de communicatie met jullie te vergroten en haar passie voor en kennis van huisdieren te delen. Deze dienst is geheel vrijblijvend en betreft geen betaalde campagne; dit kan worden gezien in dezelfde lijn als de diverse webcare-accounts die al op FOK! te vinden zijn. Het betreft in eerste instantie een pilot om te peilen of hier animo voor is.
Het uitgangspunt is om jullie te helpen met tips en adviezen over de verzorging van je huisdier. De dierenartsen bij Beaphar hebben veel kennis op dit gebied, dus doe er je voordeel mee! De dierenarts kan uiteraard geen diagnoses stellen, dit kan tenslotte niet op afstand. Ze zal het dan ook niet nalaten om je te verwijzen naar je eigen dierenarts voor een fysiek consult, als dat naar haar inschatting nodig is.
Leuk! Wanneer?!
De DigitaleDierenArts komt regelmatig langs om je vragen te beantwoorden Dus heb je vragen over jouw huisdier? Over zijn of haar voeding, huidverzorging, algemene verzorging, lichamelijke problemen en/of ongemakken stel ze dan hier!
En hóppa!
Vast even nagekeken of er wel stond wat je wilde zeggen.quote:
Maar dan is het niet meer interessant voor andere mensen om te weten dat ik het weet te weten terwijl zij het misschien ook wel wetenquote:
Ja,reactie op de één na laatste post maar die bleef niet plakkenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:15 schreef trovey het volgende:
[..]
Vast even nagekeken of er wel stond wat je wilde zeggen.
Kon hem in het vorige topic nog net zien.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:21 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ja,reactie op de één na laatste post maar die bleef niet plakken
Plak jij hem danquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:21 schreef trovey het volgende:
[..]
Kon hem in het vorige topic nog net zien.
Ik noob zijn op dat gebied joh.quote:
Nav dit een vraagje aan de DDA:quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:46 schreef Twinky het volgende:
Hij is aan de Fortekor 5mg/d en doet het echt veel beter. Is fitter, hij zit lekker in zijn vel en doet weer vrolijk en vlot. Daarnaast meng ik glucosamine door een beetje natvoer.
quote:
Ik heb verschillende merken brokjes: Purina One, Tom Poes, Royal Canin...quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het hangt heel erg per kat af en per brokjes af! Hoeveel energie zit er in jouw brokjes? De calorie-rijke brokjes zitten zeg maar meestal boven 4000 kcal/kg brokjes. Maar er zijn ook wel soorten brokjes die maar 3100 kcal/kg bevatten. Waren de poezels al gesteriliseerd? Een niet-gesteriliseerde /gecastreerde kat heeft ong 30% meer energie nodig dan een gesteriliseerde kat!
Hoe zwaar zijn de katten nu?
Mijn hond was sinds we haar hebben al wat stijf in alle ledematen, speciaal een schoudertje met verminderde spierwerking richting elleboog en heeft een kruisbandoperatie ondergaan 4 jaar geleden dus de fysio gaf toen als advies glusosamine en dan speciaal Cosequin DS . Ze doet het daar prima op, soepeler in al haar bewegingen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:29 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Nav dit een vraagje aan de DDA:
In hoeverre is het gebruik van medicatie bij dieren, zoals in dit geval glucosamine, evidence based? Het effect van glucosamine is bij mensen al erg twijfelachtig, is dit bij dieren anders? Bestaat er bij dieren ook een placebo-respons?
Kwam dat niet gewoon door het virus?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:39 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Mijn hond is stijf in alle ledematen, speciaal een schoudertje met verminderde spierwerkindg richting elleboog en heeft een kruisbandoperatie ondergaan, 4 jaar geleden dus de fysio gaf als advies glusosamine en dan speciaal Cosequin DS voor. Ze doen het er prima op, soepeler in al haar bewegingen.
Tijd terug had ze een heftig darmvirus dus maar even die Cosequin niet gegeven, ik merkte het na 2 weken meteen, veel stijver met opstaan, strammer met lopen.
Sinds toen geef ik haar elke dag weer een halfje en ze beweegt echt duidelijk beter.
Ik wil niet flauw doen, maar er staat nog steeds deel 11quote:
Fixedquote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:32 schreef TwinkleStar001 het volgende:
[..]
Ik wil niet flauw doen, maar er staat nog steeds deel 11(niet in de titel maar bovenaan in de OP)
Ach, het staat erquote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:13 schreef Vicky het volgende:
Bijna goed
[ quote ]
[/ quote ]
en dan zonder spaties
Fijn dat het nu zoveel beter gaat.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:51 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik geloofde er eerst ook niet echt in. Lot is vermoedelijk uit een auto gesmeten op de A 15 toen ze een maand of 5 was want daar in de buurt met versleten zooltjes gevonden, graatmager en beetje kreupel dus ze heeft daardoor een klap op haar gewrichten gehad (vermoeden dus, geen zeker weten)
Toen wij haar kregen toen ze bijna 4 was liep ze al niet erg soepel met 1 pootje. Vanaf toen gaf ik haar een glucosamimepreparaat, wat een beetje hielp maar niet veel. Pas toen de fysio in beeld kwam na haar kruisbandoperatie (toen was ze 7) en dus Cosequin adviseerde ging het serieus een heel stuk beter.
Ze wordt 12 en loopt weer bijna net zo soepel als een jonge hond. Dus ik geloof er inmiddels wel in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het kan vast gedetailleerder/met meer vakjargon omschreven worden, maar ik ben een beetje gaar.
Maar tips/verbetering/ zijn natuurlijk altijd welkom!![]()
Interessante vraagquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:29 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Nav dit een vraagje aan de DDA:
In hoeverre is het gebruik van medicatie bij dieren, zoals in dit geval glucosamine, evidence based? Het effect van glucosamine is bij mensen al erg twijfelachtig, is dit bij dieren anders? Bestaat er bij dieren ook een placebo-respons?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.UIt een metaanalyse van de studies bij mensen blijkt inderdaad dat resultaten van vele onderzoeken niet eenduidig zijn. En bij de dieren zijn er dus weinig onderzoeken. Wij weten in ieder geval dat het veilig is en lijkt bij sommige mensen/honden te helpen. Als het kan bijdragen tot een betere kwaliteit van het leven van het dier, waarom niet proberen?
Het placebo-effect is inderdaad niet helemaal uit te sluiten. Je kan natuurlijk ook een placebo-effect bij de baas hebben.Maar hey, er is helemaal niks mis met een placebo-effect als het tot positieve resultaten leidt, vind ik! Als mens/dier er gelukkiger van worden, why not?
Hier een interessante artikel over het placebo-effect bij huisdieren
Still, there are many explanations for how a placebo-like effect might be explained in animals. Take conditioning. Conditioning theory proposes that bodily changes result following exposure to a stimulus that previously produced that change. This is perhaps the most intuitively acceptable explanation for any placebo effects in animals.
....
There is a good body of research that demonstrates that human contact has measurable effects on animals.
......
Client expectations can be very powerful motivators. Having participated in a therapeutic transaction, clients generally expect to see some results. Optimistic owners may be more likely to diligently pursue treatments.
En op 25 febr waren de poezels 5 maanden? Dat zijn flinke dames hoorquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:33 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ik heb verschillende merken brokjes: Purina One, Tom Poes, Royal Canin...
's ochtends krijgen ze allebei een bakje met zo'n 50 gram brokjes. De dames zijn beiden niet gesteriliseerd.
Minoes woog op 25-02-2014 ongeveer 2865 en Kitty 2670. Minoes heeft zo'n katten onderbuikje.
Het zijn binnenkatten.
Eerlijk gezegd, geen idee... Maar een vlooienkam is bij elke dierenwinkel te koop voor ong euro of 2.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:56 schreef deadly_kiss het volgende:
Kan ik voor mijn kattennet zo'n luizenkam gebruiken als van de drogist?
Dat kan natuurlijk ook spanning/stress met zich mee brengenquote:De suikerkat krijgt indd 2xdaags insuline maar verder behandelen we alle katten hetzelfde. Ze krijgen allemaal evenveel aandacht.
Met de jaagspelletjes jaagt snowie net zo hard de anderen achterna, het gaat er nooit hard aan toe...het is echt speels.
snowie is wel de moeder van de andere katten en gedraagt zich altijd al als leider van de groep.
quote:ik heb net nog even zitten plukken maar het is ook echt heel happerig, net alsof ik met een tondeuse heel rommelig stukjes heb weg geschoren!
Ik heb de feliway toch maar weer in het stopcontact gedaan, wie weet...
Wat een mooi uitgebreid antwoordquote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:36 schreef Candaasje het volgende:
Maternale antilichamen zijn antistoffen die het kitten/de pup via het moederdier krijgt. (Volgens mij al tijdens de dracht, via de placenta, niet enkel via de eerste melk (colostrum) toch? Of geldt dat niet voor honden en katten?) Deze antistoffen zorgen voor immuniteit tegen bepaalde pathogenen (afhankelijk welke antistoffen de moeder zelf al bezit en zodoende heeft door kunnen geven.)(Dat waren even vraag 1 en 2 samen.)Maternale antilichamen kunnen het vaccineren bemoeilijken; de maternale antilichamen ruimen de pathogene stoffen afkomstig van het vaccin op, en het puppy/kitten lichaam zelf hoeft eigenlijk vrij weinig te doen. Dus er wordt maar weinig 'eigen' immuniteit opgebouwd. Vandaar dat er geboosterd moet worden; even het lichaam een zetje geven om op eigen kracht de ziekte te lijf te kunnen. )
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Candaasje krijgt een 10+ en een gouden ster.![]()
Serieus? Dat lijkt me zo'n only in America-dingquote:Op woensdag 12 maart 2014 10:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En op 25 febr waren de poezels 5 maanden? Dat zijn flinke dames hoor![]()
Er is niks mis met een klein katten onderbuikje (hoe vaak ik niet gevraagd werd om een tummy tuck bij een kat te doen...)
Letterlijk wat ik dachtquote:Op woensdag 12 maart 2014 10:59 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Serieus? Dat lijkt me zo'n only in America-ding
Het mag ook niet in Nederland he.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:59 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Serieus? Dat lijkt me zo'n only in America-ding
Oh nee, dus toch Neuticlesquote:Op woensdag 12 maart 2014 11:07 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Letterlijk wat ik dacht![]()
Maar goed, je wil niet weten hoe vaak mij uit bepaalde kringen echt met klem is aangeraden om bij Billy een bal te laten implanteren bijvoorbeeld![]()
Bedankt voor je antwoord! Onze dames krijgen dus te veel. Ze vreten niet meteen hun hele bak leeg (behalve als er blikvoer staat, dat vaak in een keer op). Over het algemeen doen ze er wel een half dagje over harde brokjes.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En op 25 febr waren de poezels 5 maanden? Dat zijn flinke dames hoor![]()
Er is niks mis met een klein katten onderbuikje (hoe vaak ik niet gevraagd werd om een tummy tuck bij een kat te doen...) De katten zijn meer "binnenvreters", dus slaan hun vet snel in hun buikholte/organen. Als je bij de kat zijn ribben slecht kan voelen dan is hij eigenlijk al verder op een "overgewicht schaal" dan een vergelijkbare hond.
Krijgen zij alleen 50 gram brok per dag per kat? Dat lijkt wel ok qua leeftijd en het gewicht. Of krijgen zij er nog iets anders erbij? In principe 50-70 gram brok per kat per dag zonder tussendoortjes is het gemiddelde. Als je blikvoer ernaast voert, dan moet je uiteraard minder brokjes geven.
En niet alle katten kunnen ad libitum eten (dus onbeperkt). Sommige vreten zich dan helemaal klem, net als de honden. Eigenlijk als een kat de hele dag door telkens een paar brokjes knabbelt, dan is hij geschikt voor ad lib voeren. Maar als de kat zijn etensbak aanvalt en direct alles opeet, dan moet je de brokjes afgewogen in 2 porties per dag geven. En niet meer!
Als je hun laat steriliseren, dan is het verstandig om ongeveer 1/4 minder te gaan voeren (langzaam hoeveel voer afbouwen). En/of overstappen op energiearm voer. Meerdere merken hebben brokjes voor gesteriliseerde katten / binnenkatten. Qua energie het liefst het voer dat onder 3500 kcal/kg metaboliseerbare energie ligt.
Oh, en de kat nooit laten vasten, geeneens 24 uur! Dat ivm gevaar leververvetting (heb ik al een keer uitgelegd). Als de kat op dieet gaat, heel langzaam beginnen, met ong 10% minder voer per dag en dat verder afbouwen.
eens! Het was ook meer een kleine indicatie hoe de dames eruit zienquote:Op woensdag 12 maart 2014 11:50 schreef Cat22 het volgende:
Zo'n kattenhangbuikje is juist fijn om mee te kroelen.![]()
En om hangtepels (in mijn geval bij zogende poezen) moet ik vooral lachen als ze al zwabberend aan komen gerend.![]()
Als een dier er last van heeft is dat een goede indicatie voor een ingreep, maar blijf er anders lekker vanaf ja.
Wat een heerlijke poezelsquote:eens! Het was ook meer een kleine indicatie hoe de dames eruit zien
Ik krijg regelmatig de vraag of onze dames geen Siameesjes zijn. Ze hebben een hele spitse snuit en een dunne staart en best lange achterpoten volgens mij..
[ afbeelding ]
zegt me niksquote:Op woensdag 12 maart 2014 12:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een heerlijke poezels![]()
Zijn dat geen bonte Serval katten dan?Ik vind zij groot en vrij atletisch gebouwd hoor voor 6 maanden oud. Die achterste heeft een hele mooie biceps zo te zien
![]()
Maar je moet inderdaad oppassen dat zij niet te dik worden, zeker als je hun laat steriliseren.
Beide dames tegelijkertijdquote:Op woensdag 12 maart 2014 12:38 schreef Vicky het volgende:
[..]
zegt me niks
Voorlopig laten we ze nog niet steriliseren. Ze zijn nog niet krols... Maar mochten we wel gaan steriliseren.. is het dan beter om beide dames tegelijkertijd te doen of kan dat ook met tussenposen?
quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een mooi uitgebreid antwoord
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Candaasje krijgt een 10+ en een gouden ster.![]()
En dank voor de uitleg!
Kleine maand toegediend,en ook al poets ik niet elke dagquote:Op dinsdag 18 februari 2014 16:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Beaphar heeft ook een product op basis van zeewier, Dental powder. Helaas, volgens mij, nog niet te koop in Nederland
Wel in andere landen.
Er zijn wetenschappelijke artikelen die dit ondersteunen, het zou tandplakpreventief/ reducerend werken. Bij mensen is het ook een bekend product.
Wil je zeer hoge effectiviteit, dan moet je toch de tanden elke dag gaan poetsen. Kan dat niet om een of andere reden, dan kan je bijv. een product met zeewier proberen. Uiteraard mag het ook als een aanvulling naast het poetsen van de tanden.
Niet direct van het ergste uit gaan!quote:Op woensdag 12 maart 2014 18:16 schreef knoblaucha6 het volgende:
Tja, Lotje.... even in mijn eigen Jip en Janneke uitleg want al die termen kan ik amper onthouden maar goed:
Het kan van alles zijn, van een ontsteking zijn van het slijmvlies en alles daartussen tot aan een tumor toe.
De da denkt in eerste instantie aan een goedaardig gezwel maar kan dat niet garanderen uiteraard, hij kon wel een punctie doen en opsturen naar het lab maar afgezien van de stress die het Lot op zou leveren die punctie te doen is de uitslag van het lab nooit 100% zaligmakend en áls het een kwaadaardige tumor is moet die toch weggesneden worden, uiteraard weer onder narcose, dat zou dan de derde narcose binnen 8 maanden zijn.
Het eerste advies is het eerst 1-2 weken af te wachten, kijken of die bult groeit, gelijk blijft of krimpt.
Alleen als hij groeit moet hij uiteraard toch weggesneden worden en dan sturen ze het ook op naar het lab.
Een optie om het preventief grondig aan te pakken zou een Prednisonkuur kunnen zijn maar mijn da is daar logisch geen voorstander van zonder details te kennen wat het is.
Blijft hij gelijk en heeft ze er verder geen last van dan lekker laten zitten. Groeit het hard dan kan ik bellen en wordt er meteen een afspraak gemaakt voor ingrijpen.
Krimpen zou het mooiste zijn maar daar niemand nog weet wat het precies is is het even afwachten.
En nou maar bidden en hopen dat die bult niet groeit.
Mijn da kent mij en Lot al sinds ik haar heb, die weet hoe ik er in sta mocht het op het slechtste komen, mijn vorige hond Pepper had kanker dus de da hoeft mij maar aan te kijken en we weten beiden van elkaar precies hoe we er over denken en hoe te handelen.
Maar daar gaan we uiteraard niet van uit. Lot geniet van het heerlijke weer en is verder een blij ei.
Dus de komende 1-2 weken worden even opletten en stevig in de gaten houden.
En ik sta er heel nuchter in, ik ga me geen zorgen maken voor iets wat er niet hoeft te zijn. Tuurlijk dacht ik meteen aan Pepper maar Lotje is een apart creatuur en oersterk dus vooralsnog wacht zelfs ik het maar even rustig af. Ze eet prima, knaagt vrolijk op haar botten dus echt last heeft ze er nog niet van.
quote:Op woensdag 12 maart 2014 18:42 schreef JerryLee het volgende:
http://www.hyperdrug.co.uk/images/plaqueoff60g.jpg
[..]
Kleine maand toegediend,en ook al poets ik niet elke dag,denk ik dat voor het eind van de maand er geen plak/tandsteen meer op der hoektanden zit
quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Interessante vraag![]()
Het effect bij dieren is net als bij mensen enigzins evidence based. Helaas worden er bij dieren nog minder onderzoeken naar gedaan als bij mensen. Hier een paar studies met positieve resultatenDankje voor je uitgebreide antwoord! Interessante artikeltjes ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.UIt een metaanalyse van de studies bij mensen blijkt inderdaad dat resultaten van vele onderzoeken niet eenduidig zijn. En bij de dieren zijn er dus weinig onderzoeken. Wij weten in ieder geval dat het veilig is en lijkt bij sommige mensen/honden te helpen. Als het kan bijdragen tot een betere kwaliteit van het leven van het dier, waarom niet proberen?
Het placebo-effect is inderdaad niet helemaal uit te sluiten. Je kan natuurlijk ook een placebo-effect bij de baas hebben.Maar hey, er is helemaal niks mis met een placebo-effect als het tot positieve resultaten leidt, vind ik! Als mens/dier er gelukkiger van worden, why not?
Hier een interessante artikel over het placebo-effect bij huisdieren
Still, there are many explanations for how a placebo-like effect might be explained in animals. Take conditioning. Conditioning theory proposes that bodily changes result following exposure to a stimulus that previously produced that change. This is perhaps the most intuitively acceptable explanation for any placebo effects in animals.
....
There is a good body of research that demonstrates that human contact has measurable effects on animals.
......
Client expectations can be very powerful motivators. Having participated in a therapeutic transaction, clients generally expect to see some results. Optimistic owners may be more likely to diligently pursue treatments.
Zelf ben ik van mening dat het motto 'baadt het niet dan schaadt het niet' niet thuishoort in de geneeskunde. Nagenoeg alle middelen hebben bijwerkingen en daarnaast zijn de kosten van de geneesmiddelen voor de rekening van de maatschappij. Dat laatste is in mijn ogen een belangrijk argument om enkel een middel voor te schrijven indien de effectiviteit van dat middel is aangetoond. Nu is dat bij diergeneeskunde natuurlijk anders omdat mensen zelf betalen voor hetgeen ze hun dier geven. Maar goed, ik ben van mening dat wat terughoudendheid ook wat dieren betreft op zijn plaats is.But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
In reguliere geneeskunde uiteraard niet. Maar wij praten hier over nutraceuticals, dus voedingsmiddelen met gezondheidsclaims (maar geen claims dat zij een ziekte genezen danwel voorkomen).quote:Op woensdag 12 maart 2014 22:01 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Dankje voor je uitgebreide antwoord! Interessante artikeltjes ook
Zelf ben ik van mening dat het motto 'baadt het niet dan schaadt het niet' niet thuishoort in de geneeskunde.
In principe is het gebruik van (dier)geneesmiddelen tegenwoordig vrij streng gereguleerd. Ivm MRSA en MRSI problemen bij mensen mogen de dierenarts veel minder antibiotica voorschrijven. Helaas willen sommige mensen nog steeds voor alles en nog wat een antibioticum kuur. Een virale infectie? Doe mij maar een kuurtje...quote:Nagenoeg alle middelen hebben bijwerkingen en daarnaast zijn de kosten van de geneesmiddelen voor de rekening van de maatschappij. Dat laatste is in mijn ogen een belangrijk argument om enkel een middel voor te schrijven indien de effectiviteit van dat middel is aangetoond. Nu is dat bij diergeneeskunde natuurlijk anders omdat mensen zelf betalen voor hetgeen ze hun dier geven. Maar goed, ik ben van mening dat wat terughoudendheid ook wat dieren betreft op zijn plaats is.
Ik word gewezen door mijn mee-lurkende collegaquote:Op maandag 10 maart 2014 23:30 schreef yvonne het volgende:
Bestel ik meteen Beaphar Multi-Fris voor kattenbakken
Ahaquote:Op donderdag 13 maart 2014 10:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik word gewezen door mijn mee-lurkende collegabij Beaphar dat Multi-Fris in Nederland Geurvreter heet. Blijkbaar koopt Zooplus hun Beaphar producten in Duitsland en daar heet het Multi-Fris. Alweer iets geleerd.
Yep, bij een zichtbare besmetting zou ik zeker de ontworming herhalen na 2-3 weken. Het klinkt inderdaad als Dipylidium lintworm die door vlooien overgedragen wordt. Als de kat na de behandeling met een ontwormingsmiddel toch nog een kans gehad om een besmette vlo op te eten, dan kan hij weer besmet worden.quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:23 schreef WinnieWana het volgende:
Hallo DDA
Even een hele simpele vraag over ontworming. Bijna twee weken geleden zag ik bij een van mijn katten kleine witte stukjes/korreltjes bij zijn vacht rondom de anus. Ook zag ik een klein wit stukje uit zijn anus komen. Ik dacht gelijk aan lintworm en heb alle katten behandeld met milbemax en een pipetje advantage tegen vlooien. Daarna geen dode vlooien ( ook geen levende) gevonden en ook geen lintworm of andere wormen in de ontlasting gezien. Is het handig om nu na twee weken weer voor de zekerheid alle vier de katten te ontwormen?
Brrrrrquote:Op donderdag 13 maart 2014 15:39 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Overigens kan het natuurlijk ook een Taenia lintworm zijn (dat zijn van die meterslange gevallen) die zijn proglottiden (eipakketjes) aan het loslaten is. Als de poezen buiten komen en op muisjes jagen dan kunnen zij dat oplopen. Anyway, dan zou ik het ook na 2-3 weken herhalen.
Fijn, zo'n oplettende en goed geinformeerde eigenaar
Nee nog nietquote:Op donderdag 13 maart 2014 15:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heb je trouwens al opvangkittens dit jaar? Met foto's
Van de andere katten kan je alleen spoelwormen krijgen. Of vlooien met lintwormen erin (2 voor de prijs van 1 zeg maarquote:Op donderdag 13 maart 2014 15:48 schreef WinnieWana het volgende:
ook wel in contact met andere katten
Is het alleen dat laatste stukje? Of loopt zij overal te sokken? Verder vind ik 12 jaar al een hele respectabele leeftijd, dus wat mij betreft mag er op deze leeftijd gesokt worden. Een mens van 70 loopt toch ook niet huppelend door de straat?quote:Op donderdag 13 maart 2014 15:51 schreef knoblaucha6 het volgende:
De knuffel is in dank aanvaard![]()
En nee, ik ga niet van het ergste uit maar HHH is nu eenmaal het hart van ons huis.
Ik kan wel merken dat ze wat ouder wordt, vanmorgen mijn auto naar de garage brengen, wel een hele 1,2 kilometer, kippeneindje dus en neem ik HHH zoals gewoonlijk mee, lopen we samen gezellig weer naar huis. Het laatste stukje loopt ze sinds een half jaar te sokken in slowmotion en ze wordt dan ergens rond mei 12 jaar, dat sokken vind ik toch wat vroeg. En juist daarom heb ik zoiets van: wat zit er in dat lijfje wat haar zo matjes maakt?
Zij is natuurlijk telepatisch begaafd (Dog Mentalist) en voelt dat jij zich zorgen maaktquote:Thuis is ze helemaal Lot, gekke meut, buiten in de tuin geniet ze enorm, niks leuker dan "deurtje open" maar ze wordt steeds meer een hielenplakker, waar ik ben is HHH, tot echt zelfs voor mijn tolerantie vervelens aan toe.
Prachtig weer dus ze kan naar haar o zo geliefde buiten liggen keffen naar alle voorbijkomende honden, tuin is helemaal klaar dus ze heeft geen last meer van mijn geschrob en gesnoei dus moest binnen de boel ook schoon, komt madam binnen liggen, terwijl ze heel die tuin tot haar complete beschikking heeft. Deed ze vroeger nooit, nu wel, ze moet per sé daar zijn waar ik ben en dat inmiddels steeds vaker, zo vermoeiend. Ze begint een beetje niet heel erg haar eigen HHH te zijn, ouwe doosch. Daarom maak ik me een tikje zorgen. As we speak komt ze weer binnen aan mijn voeten hangen, vroeger was ze niet uit de tuin te sláán.
Bedoel je begin topic 11?quote:Op donderdag 13 maart 2014 19:14 schreef Harajuku. het volgende:
Weet iemand nog waar al dat gepraat over inenten of niet staat?
Is dat alleen bij die 1200 meter of ook bij een kortere rondje?quote:Op donderdag 13 maart 2014 18:21 schreef knoblaucha6 het volgende:
Haha, zou zo maar kunnen, honden hebben de gave de baas aan te voelen.
En ja, het is net die laatste 200 meter naar huis dat ik bijna de neiging zou hebben haar naar huis te dragen (wat ik niet doe) en eenmaal thuis is het veel hijgen en moe zijn dus in de mand gaan liggen, vrijwillig.
Ik hoop dat HHH minstens 20 wordtquote:Nou is het zo dat ik (ja. zelfs ik) nooit doe of er iets zo bijzonder is dus waar Harige Freule het vandaan haalt is Abracadabra. Sterker nog, ik ben haar geneuzel af en toe ook grondig zat en dat weet ze ook.
En even nuancerend, HHH is een York dus die kunnen oud worden qua ras. Maar voor haar ras is ze zo groot dat niemand weet hoe dat zit, de statistieken gaan enkel over die minimormels.
Haar hart is feilloos, haar bloedwaardes idem en al geeft dat geen garantie, ze zou praktisch gezien oud kunnen worden, zo'n 15-17 jaar maar hé, dat laten we maar aan haar en haar lijfje over. Sec gezegd, die dikke 8 jaar dat ze Hier al gelukkiger is dan ik die 4 jaar daarvoor is al pure winst. Als het ooit haar tijd is gunnen we haar dat, liever zielsgelukkig en iets korter leven dan ongelukkig en tegen beter weten in lang. Ze heeft per slot van rekening al een hele historie die niet zo best was tot ze hier kwam, dat krijg je er lastig uit.
Maar op dat punt zijn we nog niet, gelukkig niet maar stel dat áls, dan kiezen we voor haar, duidelijk en dan rest ons enkel de zekerheid dat ze het goddelijk heeft gehad bij ons. En dat moment is er nog niet en dat mag ook nog wel heel wat jaartjes zo blijven. Wat moeten wij zonder onze HHH![]()
Maar allejezus, wat houden we veel van haar!
Ja, ik hoorde van een medecursist dat ze dat eens had laten doen van haar Duitse herder teef, en er waren 8 pups te zien op de foto. Maar toen ze beviel bleken het er 13, dus tja...quote:Op vrijdag 14 maart 2014 15:36 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb veel vriendinnen die röntgens laten maken van drachtige teven, we houden dan altijd een soort van telwedstrijdje, maar ze liggen dubbel en doorelkaar in die buik, dus dat is niet altijd even simpel
Het gevreesde herpes natuurlijk. Ooooohhhh herpesquote:Op vrijdag 14 maart 2014 15:28 schreef Miss_Isis het volgende:
Dag DiDA, daar was ik weer met een vraagNaar aanleiding van de cursus kynologische kennis 1 die ik volg, en waar het gisteravond ging over dekken, dracht en geboorte, vroeg ik me een paar dingen af.
Gisteren werd benoemd dat sommige fokkers een dierenartsverklaring vragen voor ze hun reu de teef laten dekken, om zeker te zijn dat de teef geen seksueel overdraagbare aandoeningen onder de leden heeft. En ook andersom wordt soms van een dekreu een verklaring gevraagd. Welke SOA's zijn er eigenlijk bij honden en wat zijn de gevolgen van zo'n SOA voor de reu en de teef (en eventuele pups)?
Ik kan mij niet heugen wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb,quote:En een test gaat neem ik aan met bloedafname? Kan elke DA dat makkelijk zelf of moet daar iets voor op worden gestuurd o.i.d.? En wat zijn daar van ongeveer de kosten?
28 dagen, soms iets eerder.quote:Daarna ging het over de dracht, en dat er vanaf 28 (soms 21?)
Interessante vraagquote:dagen met een echo gekeken kan worden of een teef drachtig is. Maar hierbij kon volgens de docente niets gezegd worden over het aantal pups dat wordt verwacht. Om (min of meer) zeker te zijn van het aantal pups laten sommige fokkers daarom een paar dagen voor de uitgerekende datum een röntgenfoto maken. Ik dacht toen aan ons varken en de KI-meneer die langs kwam om te scannen; hij kon met 4 weken dracht niet alleen zien dat ze drachtig was maar ook dat ze waarschijnlijk 10 biggen verwacht (de vorige keer had hij het ook precies goed). Waarom kan het aantal pups bij een hond dan niet ook met een scan (echo) worden bepaald?
Alvast bedankt voor je antwoord!
quote:Op vrijdag 14 maart 2014 16:57 schreef yvonne het volgende:
Dat vraagt om een foto zegt ze dan...
aangezien ze allemaal willen liggen waar ik aan het werk ben krijg je dus dit:
[ afbeelding ]
En je zwangere dierenarts staat er vrolijk naast om die röntgenfoto's te makenquote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:12 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja, ik hoorde van een medecursist dat ze dat eens had laten doen van haar Duitse herder teef, en er waren 8 pups te zien op de foto. Maar toen ze beviel bleken het er 13, dus tja...![]()
Het röntgenen van een drachtige teef staat mij persoonlijk trouwens een beetje tegen, je laat toch straling los op heel kwetsbaar ontwikkelend leven (ook al zijn de pups al bijna 'af' op het moment van de foto).
Bedankt weer voor je uitgebreide antwoordquote:Op vrijdag 14 maart 2014 17:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het gevreesde herpes natuurlijk. Ooooohhhh herpesIn de werkelijkheid gaat ongeveer 20% van de pasgeboren pups dood en maar een klein deel ervan aan herpes. Maar volgens de sommige fokkers is het altijd de schuld van herpes. Maar de zekerheid kan je alleen hebben als je een sectio op dode pups laat verrichten.
Herpesvirus is lastig hoor...Het is te vergelijken met een koortslip bij de mens of niesziekte bij de kat, je kan dus levenslang drager blijven en af en toe virus weer gaan uitscheiden. Elk dierensoort/mens heeft trouwens eigen herpesvirus dat voor andere soorten niet besmettelijk is.
De besmette teven kunnen een abortus krijgen of pups die gedurende de eerste weken dood gaan. En dat herpesvirus kunnen zij oplopen via een besmette reu. Maar ook via een (niet-seksueel)contact met een willekeurige hond dat op dat moment dit virus aan het uitscheiden is.
Wat kan je testen?
Ten eerste kan je antilichamen in het bloed testen. Je dierenarts neemt wat bloed af en stuurt het naar een lab. Maar als de titer hoog terug komt, betekent het nog niks, want misschien heeft de hond het ooit in zijn leven meegemaakt en er nu niks aan de hand is. Eigenlijk moet je 3-4 weken later nog maal antilichamen in het bloed laten onderzoeken. Is de titer gestegen? Dan heeft de hond op dit moment een actieve infectie en mag hij/zij niet voor het fokken gebruikt worden. Je snap natuurlijk wel dat op zo'n manier blijf je aan de gang om de reu te testen. Want als 2 x testen dus goed uitziet, heb je geen enkele garantie dat die hond een paar dagen later niet ergens herpesvirus oploopt.
Herpesvirus kan dus ook een soort verkoudheidsverschijnselen geven en via een neus/neus contact ed overgedragen worden.
Nieuwe testmethode: virus aantonen in een vaginaal swabje bij een teef en bij de reu is het geloof ik, in sperma aan te tonen. Any ways, hier heb je een probleem dat een drager op dat moment geen virus hoeft af te geven en een week later doodleuk dat wel doen en je hond besmetten (denk aan de koortslip bij de mens).
Herpes is een rot virus!
Er is ook een vaccinatie die tijdens de dracht gegeven wordt (vraag je dierenarts). De bedoeling is dat de pups na de geboorte via colostrum maternale antilichamen tegen herpes krijgen en zelf niet ziek worden. Of je het wil doen of niet, kan je het beste afwegen met je dierenarts.
Ik zou niet direct paniekmodus aanzetten, de onderzoeken wijzen aan dat herpesvirus niet zo vaak problemen geeft als de fokkers willen geloven. Qua voorzorgsmaatregelen kan je verder bijv. de laatste 3 weken van de dracht en de eerste 3 weken daarna geen contact hebben met vreemde honden. De pups goed warm houden enz enz
Verder willen sommige fokkers een vaginaal uitstrijkje en bacteriologisch onderzoek op ooohhhh (paniekmodus aan) beta-hemolytische streptococcen. Er zijn genoeg teven met BH streptococcen zonder enkele problemen, dus ik zou er geen waarde aanhechten. Een cytologisch uitstrijkje maken voor het dekken is wel interessant qua hoe ver is de teef in haar cyclus. En ook voor bacteriële overgroei, maar niet in paniek raken van BHS!
Verder heb je in de warme landen allerlei exotische dingen. Als de dek-vakantie van je teef zich beperkt tot Nederland en Noord Europa, zou ik mij daar geen zorgen over maken.
[..]
Ik kan mij niet heugen wanneer ik dat voor het laatst gedaan heb,dus de kosten weet ik niet
Maar je kan natuurlijk je dierenarts daar over vragen. Sommige (fertiliteits-) praktijken bieden allerlei soort pakketten aan voor de begeleiding voor, tijden en na de dracht.
[..]
28 dagen, soms iets eerder.
[..]
Interessante vraag![]()
Punt 1: KI meneer doet het de hele dag door. Een gemiddelde dierenarts schaaft een echo-apparaat a 15.000 euro aan en vervolgens doet er misschien 1 echo per week mee. Tenzij je naar een specialist echografie gaat of een fertiliteitspraktijk. Maar daar is het meestal ook lastig als er meer dan 6-8 pups inzitten.
Punt 2. Volgens mij zie je bij een varken heel duidelijke zwarte blaasjes rondom varkenbaby's (ik heb al duizend jaar geen varken gescand...). En bij een hond is het subtiele tinten grijs die in elkaar overgaan.Het komt door de bouw van vruchtvliezen, volgens mij.
Nou, zitten de sommige mensen op een roze wolk en die komen dan na de bevalling bij je langs met de verhalen dat je gezegd heb dat er 6 pups in zaten, 3 reutjes en 3 teefjes en dat klopte ook wel! Hmm, dat soort uitspraken doe ik dus nooit. Maar als mensen mij hebben onthouden als super-doc, tja, why not![]()
Vanaf 45ste dag kan je een rontgenfoto laten maken (het is veilig voor de moeders en de babes hoor) en dan kan je mooi de schedeltjes tellen.
Even mijn glazen bol pakken!quote:Op zondag 16 maart 2014 15:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mijn kat was vanmorgen nog volop zichzelf, maar sinds vanmiddag is het net een hoopje ellende. Hij heeft al 3 keer gal overgegeven (niet echt heel veel ofzo) en ligt nu een beetje op bed... Is het onschuldig en misschien gewoon een soort van griepje of is het iets waar ik me zorgen om moet maken?
quote:Op zondag 16 maart 2014 15:40 schreef Queller het volgende:
[..]
Even mijn glazen bol pakken!
Is het een poes of een kater? Is hij / zij recent vaak naar de kattenbak geweest? Komt hij / zij buiten, kan hij / zij iets geks gegeten hebben? Heeft hij / zij koorts?
Ja mop, maar daar is op deze manier toch geen antwoord op te gevenquote:Op zondag 16 maart 2014 15:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
Doe ff normaal joh. Het is een serieuze vraag.
Nee, hij komt niet buiten, volgens mij ook nog niet op de kattenbak geweest. En wat betreft eten, hij heeft gister droogvoer op wat nat was (ze zijn nogal lomp als ze water drinken, alles ligt onder). Het zal wel niks zijn, maar dat is misschien het enige wat ik me kan bedenken. Zijn broer heeft ook nergens last van.quote:Op zondag 16 maart 2014 15:41 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja mop, maar daar is op deze manier toch geen antwoord op te geven
Mijn vragen zijn ook serieus...
Echt akelig zouden kunnen zijn een vergiftiging van het een of ander, of verstopping (plasbuis). Ik zou in jouw geval drie dingen doen: (in geval van een kater) voelen of hij een erg volle blaas heeft (if so: direct de DA bellen), kijken of hij koorts heeft (eventueel telefonisch overleggen met de DA), hem iets onweerstaanbaar lekkers aanbieden (eet hij, dan zou ik hem in de gaten houden, maar me verder niet heel erg veel zorgen maken).quote:Op zondag 16 maart 2014 15:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Nee, hij komt niet buiten, volgens mij ook nog niet op de kattenbak geweest. En wat betreft eten, hij heeft gister droogvoer op wat nat was (ze zijn nogal lomp als ze water drinken, alles ligt onder). Het zal wel niks zijn, maar dat is misschien het enige wat ik me kan bedenken. Zijn broer heeft ook nergens last van.
Je moet je zorgen maken.quote:Op zondag 16 maart 2014 15:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mijn kat was vanmorgen nog volop zichzelf, maar sinds vanmiddag is het net een hoopje ellende. Hij heeft al 3 keer gal overgegeven (niet echt heel veel ofzo) en ligt nu een beetje op bed... Is het onschuldig en misschien gewoon een soort van griepje of is het iets waar ik me zorgen om moet maken?
Hm ok, ik ga het laatste zo eens proberen.quote:Op zondag 16 maart 2014 15:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Nee, hij komt niet buiten, volgens mij ook nog niet op de kattenbak geweest. En wat betreft eten, hij heeft gister droogvoer op wat nat was (ze zijn nogal lomp als ze water drinken, alles ligt onder). Het zal wel niks zijn, maar dat is misschien het enige wat ik me kan bedenken. Zijn broer heeft ook nergens last van.
En, al wat wijzer geworden??quote:Op zondag 16 maart 2014 15:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hm ok, ik ga het laatste zo eens proberen.
Mijn katten zijn altijd gezond, dus ik heb geen ervaring met een zieke kat... Beetje onwetend dus
Bedankt!
Ik zie dat je al heleboel goede antwoorden gekregen hebquote:Op zondag 16 maart 2014 15:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hij is net op de kattenbak geweest en hij is aan de dunne. Een helse stank hier... Ze krijgen ook altijd rond deze tijd een blikje natvoer en normaal eet ie gelijk daarvan, maar nu niks. Hou het in de gaten. Als ie morgen nog zo is, bel ik de da.quote:
Een kat moet eigenlijk dagelijks eten (katten kunnen niet tegen het vasten). Als je kipfilet in huis heb, kan je een beetje kipfilet voor hem koken (is lichtverteerbaar) en dat aan hem aanbieden. En de afgekoelde kookvocht kan hij opdrinken (uiteraard zonder zout koken).quote:Op zondag 16 maart 2014 17:35 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Hij is net op de kattenbak geweest en hij is aan de dunne. Een helse stank hier... Ze krijgen ook altijd rond deze tijd een blikje natvoer en normaal eet ie gelijk daarvan, maar nu niks. Hou het in de gaten. Als ie morgen nog zo is, bel ik de da.
Geen kipfilet in huis.... Maar ik heb het idee dat nadat hij gepoept heeft het wel wat beter gaat. Hij eet/drinkt nog niet, maar geeft wel kopjes en rent ook een beetje achter de laser aan.quote:Op zondag 16 maart 2014 18:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een kat moet eigenlijk dagelijks eten (katten kunnen niet tegen het vasten). Als je kipfilet in huis heb, kan je een beetje kipfilet voor hem koken (is lichtverteerbaar) en dat aan hem aanbieden. En de afgekoelde kookvocht kan hij opdrinken (uiteraard zonder zout koken).
Beterschap!
En hoe gaat het nu met de poezel?quote:Op zondag 16 maart 2014 18:23 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Geen kipfilet in huis.... Maar ik heb het idee dat nadat hij gepoept heeft het wel wat beter gaat. Hij eet/drinkt nog niet, maar geeft wel kopjes en rent ook een beetje achter de laser aan.
Daar moet je bij Exil Digitale Dierenarts vragen stellenquote:Op maandag 17 maart 2014 17:24 schreef seasushi het volgende:
Hallo, DA
Ik heb net exil gekocht, tegen vlooien en teken maar ik lees nu allemaal horror verhalen hierover.
Weet jij hier meer van?
Er zit idd permethrin in. Ik ging googlen omdat er geen bijsluiter (meer) in het pakje zat.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:26 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Daar moet je bij Exil Digitale Dierenarts vragen stellen![]()
Wat zijn de werkzame ingrediënten? Als het iets met permethrin is, dan mag het uiteraard niet bij een kat toegepast worden!! Dat staat ook duidelijk aangegeven op de verpakking van het middel, als het goed is.
Verder kunnen alle middelen tegen vlooien en teken in zeer zeldzame gevallen een bijwerking geven. De meeste "horrorverhalen" zijn vaak helaas terug te leiden aan verkeerd gebruik van het middel, dus te veel gegeven of bij een te jong dier, of dus bij een kat ipv een hond.
Mensen, aub altijd goed de verpakking en de bijsluiter lezen! Daar staat trouwens ook onder het kopje "bijwerkingen" de meest voorkomende bijwerkingen (en dat is het ook meestal 1 op 1000 of nog minder vaak).
Any way, als het iets met permethrin is, dan weert het prima vlooien en teken, en is het veilig voor de hond mits toegediend volgens de bijsluiter. Maar niet bij poezen gebruiken.
ik gebruik dat al 8 jaar bij mijn katten en nooit problemen gehad! Ik gebruik ze elke 3maanden en hiermee heb ik ook nooit vlooien of teken bij mijn katten gehad.quote:Op maandag 17 maart 2014 17:24 schreef seasushi het volgende:
Hallo, DA
Ik heb net exil gekocht, tegen vlooien en teken maar ik lees nu allemaal horror verhalen hierover.
Weet jij hier meer van?
Oh jee, dat kan van alles zijn, van een buikgriepje tot een darmafluiting. Eerlijk gezegd, zoals jij het omschrijft, klinkt dat niet als iets wat tot morgen kan wachten. Ik zou toch aanraden om vandaag al bij je dierenarts een afspraak te maken.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 01:13 schreef DeParo het volgende:
Hallo, onze hond, een 6-jarige beagle is al de hele dag ziek en lusteloos. Hij kan bovendien niet slapen want volgens mij heeft hij erg last van zijn buik (de hele tijd aan het strekken, aan het nestelen piepend, en je mag zijn buik ook nauwelijks aanraken). Tijdens het lopen braakte hij geel, waarschijnlijk gal, en net heeft hij het hele huis met slijm ondergekotst (bovendien eet en drinkt hij nauwelijks ik maak me zeer zorgen). Vanmorgen wilde hij wel lopen maar hield het snel voor gezien nadat hij de halve straat had ondergekotst en stond de hele tijd stil.
Morgen gaan we sowieso naar de dierenarts maar hoopte dat iemand hier misschien al vermoedens heeft, alvast dank, hij is nu weer rustig (soort van). Hij lijkt door de pijn ook wat moeite te hebben met lopen en klimmen bijvoorbeeld.
Ik ben even mijn vogel-dierenarts vriendin opgebeld voor deze specialistische vragenquote:Op maandag 17 maart 2014 21:58 schreef 757 het volgende:
Geachte DDA.
Aangezien mijn Beo pas overleden is wil ik een andere kopen om het verlies dragelijk te maken.
De vogel had helaas een hartafwijking (cardiomyopathie) en is binnen 3 maanden na de diagnose overleden ondanks het toedienen van een Fortekor suspensie.
Nu ben ik een jonge Beo op het spoor van bijna 1 jaar oud.
Durf niet meer het risico te nemen om die vogel te kopen zonder een aankoopkeuring gelet op hart, longen en lever.
Wie betaald de kosten van deze keuring en om welk bedrag praten we?
Is het verstandig om deze keuring te laten uitvoeren bij de Universiteit van Utrecht?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dat zijn dan helemaal andere druppels als bij de hond. Eff googlen.... Yep, dat zijn druppeltjes met fipronil, dus net als Beaphar Fiprocat.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 11:37 schreef deadly_kiss het volgende:
ik gebruik dat al 8 jaar bij mijn katten en nooit problemen gehad! Ik gebruik ze elke 3maanden en hiermee heb ik ook nooit vlooien of teken bij mijn katten gehad.
oh! ik las nergens dat het om een hond ging dus ik ging meteen uit van kat (freak)quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Maar dat zijn dan helemaal andere druppels als bij de hond. Eff googlen.... Yep, dat zijn druppeltjes met fipronil, dus net als Beaphar Fiprocat.
Honden-druppels met permethrin zijn echt niet gezond voor een kat
In Nederland Europa mag je alleen geregistreerde producten verkopen, dus de producten die 1. getest zijn op hun effectiviteit, 2. getest zijn op hun veiligheid bij dieren, 3. geen problemen geven bij de eigenaar als hij het dier ermee behandelt.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:23 schreef Dragonberry het volgende:
Over exil zijn inderdaad veel horror verhalen te vinden. Helaas is dit gewoon overal te koop zonder extra informatie, dus zijn er mensen die het verkeerd gebruiken op bijvoorbeeld een te jonge of lichte kat. Ik kan me ook voorstellen dat het verkeerd word aangebracht, waardoor de kat het nog kan oplikken.
Ik las trouwens ook een keer dat Aldi weleens vlooien middeltjes verkoopt wat eigenlijk niet gebruikt mag worden bij katten.. Goed opletten dus.
dit inderdaad ja, met elk middel zullen er wel minpunten en klachten over te vinden zijn.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:23 schreef Dragonberry het volgende:
Over exil zijn inderdaad veel horror verhalen te vinden. Helaas is dit gewoon overal te koop zonder extra informatie, dus zijn er mensen die het verkeerd gebruiken op bijvoorbeeld een te jonge of lichte kat. Ik kan me ook voorstellen dat het verkeerd word aangebracht, waardoor de kat het nog kan oplikken.
Ik las trouwens ook een keer dat Aldi weleens vlooien middeltjes verkoopt wat eigenlijk niet gebruikt mag worden bij katten.. Goed opletten dus.
Nou, misschien ging het dus om een kat die de druppels voor een hond gekregen heeft.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:28 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
oh! ik las nergens dat het om een hond ging dus ik ging meteen uit van kat (freak)![]()
ik gebruik de roze editie voor katten indd
Je zou toch denken dat een kat in een rode circel met een streepje doormidden iets negatiefs betekent...quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:55 schreef deadly_kiss het volgende:
dat is bij exil toch overduidelijk of het voor honden of katten is
Antibiotica werkt natuurlijk alleen tegen bacterien. Snot is meestal viraal, dus dan duurt het met een antibioticum 7 dagen en zonder een antibioticum een week. Hoewel, groene snot kan wijzen op een secundaire bacteriele infectie.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:47 schreef Lroeper het volgende:
Hallo digitaledierenarts,
Ik heb een vraag.
Ik heb een kat uit Griekenland geadopteerd. Ze is nu ongeveer een half jaar bij mij. Sinds dat we haar kregen heeft ze veel last van groene snot, niest ze veel, klinkt soms wat benauwd en hoest. Dit was gelijk nadat ze met het vliegtuig naar Nederland gekomen is. Verder eet ze wel goed, speelt ze veel en lijkt totaal niet ziek. In de tussentijd heeft ze al vier verschillende antibiotica gehad. Dit heeft een klein beetje geholpen maar nog steeds heeft ze alle symptomen. Mijn kat moet aanstaande vrijdag weer naar de dierenarts om bloed te prikken. Aangezien geen enkele antibiotica echt heeft gewerkt ben ik best bang dat er met haar iets ernstigs aan de hand is. Ik maak me ondertussen best wel zorgen...
Heeft u enig idee waar ze last van kan hebben? Eerst werd er door de dierenarts gezegd dat ze iets van bronchitis of niesziekte zou kunnen hebben maar moet het ondertussen dan door die antibiotica niet over zijn gegaan? Wel denk ik dat ze een lage weerstand heeft omdat ze toch een katje is geweest die onder slechte omstandigheden heeft geleefd met veel katten samen. Kan het door haar lage weerstand misschien komen dat het niet over gaat omdat haar lichaam te zwak is om het tegen te gaan?
Inmiddels drinkt hij weer en heeft hij geslapem volgens mij maar dat kan ook door uitputting komen. Hii heeft zelfs weer buiten gelopen, met moeite, maar lijkt beter te gaanquote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh jee, dat kan van alles zijn, van een buikgriepje tot een darmafluiting. Eerlijk gezegd, zoals jij het omschrijft, klinkt dat niet als iets wat tot morgen kan wachten. Ik zou toch aanraden om vandaag al bij je dierenarts een afspraak te maken.
Buikpijn, erg slome hond en blijven braken is spoed en kan niet 24 uur wachten. Ook als hij niet wil/kan eten of drinken, dan moet je zsm een dierenarts raadplegen!
Beterschap!
Bedankt voor de snelle reactie. Ze is in Griekenland al wel op felv/fiv getest en deze waren negatief.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Antibiotica werkt natuurlijk alleen tegen bacterien. Snot is meestal viraal, dus dan duurt het met een antibioticum 7 dagen en zonder een antibioticum een week. Hoewel, groene snot kan wijzen op een secundaire bacteriele infectie.
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om verdere onderzoeken te doen bij je kat. Dus een bloedonderzoek, misschien dan ook even FeLV/FIV test laten doen, deze ziektes kunnen natuurlijk ook zorgen voor een lagere weerstand. En eventueel rontgenfoto's van de borstkas, dan kan je zien of er iets mis is in de longen en de luchtwegen.
Astma komt bij de katten bijv vrij vaak voor.
Ik heb al ergens in een van de topicdelen een hele hoorcollege gegeven over de niesziekte bij katten.Niesziekte wordt dus oa veroorzaakt door katten herpesvirus. Wij, mensen, hebben ook onze eigen herpesvirussen, bijv. koortslip. Iedereen met koortslip weet dat je er heel moeilijk vanaf kan komen, en dat het bij stress/ ziekte weer kan oplaaien. Niesziekte bij kat is net zo (maar niet besmettelijk voor de mens! Herpesvirussen hebben strenge soorten segregatie
). Een kat die ooit niesziekte meegemaakt heeft, kan levenslang drager blijven van herpesvirus. En dat herpesvirus kan weer gaan oplaaien bij stress/vermindere afweer, waardoor de kat weer gaat snotteren. Hoesten/benauwdheid komt gelukkig niet zo vaak voor bij chronische niesziekte. Soms kan je de afweer een handje helpen door voedingsmiddel L-Lysine (overleg even met je dierenarts, het wordt vaak gebruikt bij chronische niesziekte, dit is dus geen geneesmiddel, maar een voedingsmiddel).
Verder kunnen dergelijke symptomen ook komen door een schimmelinfectie in de luchtwegen (dat zijn andere schimmels dan op de huid hoor). Hmm, verder... Bijv. gebitsproblemen kunnen ook resulteren in luchtwegklachten/snot. Het diagnose lijstje is eindeloos...
En omdat de kat uit Griekenland komt, kan hij ook een of andere exotische ziekte hebben. Niet te hopen natuurlijk.
Goed in de gaten houden! Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:13 schreef DeParo het volgende:
[..]
Inmiddels drinkt hij weer en heeft hij geslapem volgens mij maar dat kan ook door uitputting komen. Hii heeft zelfs weer buiten gelopen, met moeite, maar lijkt beter te gaan![]()
![]()
![]()
. Dank!!!!
In principe als zij sindsdien in contact geweest met een andere kat dan kan zij alsnog FeLV opgelopen hebben. Of FIV indien gevochten. Maar ik zou er niet te veel zorgen over maken, dan heb je normaal gesproken erg zieke kat.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:47 schreef Lroeper het volgende:
[..]
Bedankt voor de snelle reactie. Ze is in Griekenland al wel op felv/fiv getest en deze waren negatief.
quote:Wat me wel opvalt bij haar is dat ze in het midden van haar tong zwarte spikkeltjes heeft. Ik las dat dit kan duiden op een schimmelinfectie, klopt dat?
Schimmelziekte staat bij mij echt heel laag op mijn diagnose lijstje in dit geval hoor. Schimmels in de mondholte bij de kat geven bijna nooit problemen, of je moet een kat met FIV/ verzwakt immuunsysteem hebben. En dan heb je meer ontstekingen, dus rode slijmvliezen, zweren op de tong, dat soort dingen. Zwarte spikkels is geen bekend symptoomquote:Stel als ze een schimmelinfectie in haar luchtwegen heeft, kan dit dan ook op haar tong zitten?
[quote][ afbeelding ] [b]
Dan is de kans wel klein dat ze fiv of felv heeft want ze is net voordat ze naar Nederland kwam nog getest en toen ze in Nederland bij mij kwam is ze niet meer in contact gekomen met andere katten. Ze is namelijk een binnenkat.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe als zij sindsdien in contact geweest met een andere kat dan kan zij alsnog FeLV opgelopen hebben. Of FIV indien gevochten. Maar ik zou er niet te veel zorgen over maken, dan heb je normaal gesproken erg zieke kat.
[..]Niks meer googlen, ok?
Zwarte vlekjes kunnen moedervlekjes zijn of wat vuil/haar blijven hangen op haar smaakpapillen (de katten hebben van die verhoornde haakjes op hun tong).
[..]
Schimmelziekte staat bij mij echt heel laag op mijn diagnose lijstje in dit geval hoor. Schimmels in de mondholte bij de kat geven bijna nooit problemen, of je moet een kat met FIV/ verzwakt immuunsysteem hebben. En dan heb je meer ontstekingen, dus rode slijmvliezen, zweren op de tong, dat soort dingen. Zwarte spikkels is geen bekend symptoom![]()
Schimmelinfectie in de neus kan, maar komt ook heel zelden voor. Om diagnose te stellen, moet een dierenarts een biopt nemen diep uit de neus, uiteraard onder narcose en met een lange scoop. Eigenlijk worden eerst de meest voor de hand liggende dingen uitgesloten, dus bij jou kat zou ik denken aan chronische ziekte, astma ed. Bloedonderzoek is een prima diagnostische stap. Verder misschien toch hertesten op FIV/FeLV indien het nodig is. En misschien een swabje nemen diep uit de neus (maar dan moet je eigenlijk het liefst ook onder narcose en met een scoop doen) en dat laten onderzoeken op bacterien en waar zij gevoelig voor zijn. En uiteraard niet alle testen tegelijkertijd er op loslaten, dat is geen Amerika hier. Dus even stapje voor stapje verder kijken. En als alle meest logische dingen uitgesloten zijn en niet bleken te zijn, dan gaan wij jagen op zebra's minder waarschijnlijke dingen.
Nog leuke foto's van je poezenkind om het topic op te leuken?
Mooie dame!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:19 schreef Lroeper het volgende:
[..]
Dan is de kans wel klein dat ze fiv of felv heeft want ze is net voordat ze naar Nederland kwam nog getest en toen ze in Nederland bij mij kwam is ze niet meer in contact gekomen met andere katten. Ze is namelijk een binnenkat.
Ah oké, ik zal dit soort dingen niet meer googelen haha.
Bedankt voor de reacties in ieder geval. Ik hoop echt snel dat er duidelijkheid komt. Hoe langer het nu duurt, steeds meer raak ik elke keer ik bang dat er iets ergs aan de hand is omdat tot nu toe na een half jaar nog niets geholpen heeft.
Hier een foto mijn kat:
[ afbeelding ]
Ik heb er mijn blik opgeworpenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:45 schreef Oksel het volgende:
Beste dierenarts,
In dit topic heb ik een filmpje staan van een zieke kip, verliest steeds 't evenwicht. Zou je er wellicht eens je blik op willen werpen?
Bedankt
F&F / Deze hen afmaken?
Dank, doe ik, na het water en het lopen is hij zichtbaar opgeknapt, eet ook wat kip (z'n normale voer krijgt hij morgen pas weer) en hij is weer aan het schooienquote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Goed in de gaten houden! Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.
In principe kan het geen kwaad als zij iets binnen krijgen, ivermectine is veilig voor chins.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 22:55 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Bea
Ik heb weer eens een chinchilla vraagje. Ik was laatst bij de intratuin waar ik Beaphar anti parasiet 150 zag staan.
[ afbeelding ]
Ik dacht dat het misschien verstandig is om de dames eens preventief zo n pipetje te geven. (De 3 nieuwe dames zijn voor ze bij mij kwamen in contact het andere huisdieren geweest, konijnen, katten, honden en ?)
Ik heb de verpakking bekeken en er staat dat je de druppels (net als bij honden en katten) tussen de schouderbladen moet zetten zodat ze het niet oplikken.
Nu is dat bij onze poes geen probleem maar mijn chinchilla dames zijn erg schone beestjes en verzorgen elkaars onbereikbare plekjes.
Hoe doen andere chinchillahouders dit?
Hoe is het met het oor van Maudie?quote:ik breng het praktisch tussen de oren aan, goed hoog op de huid. Allemaal tegelijk behandelen, vlak voor het eten e/o als ze vers wilgenhout (groenige bast) krijgen; ze zijn dan eerst zo met zichzelf en het (yummy!) hout bezig dat het ondertussen wel goed opdroogd. Bad weghalen als je dat altijd hebt staan, want anders zit het in je badzand en niet op je chin![]()
Je bedoel Program injectie (met lufenuron). Dit is eigenlijk een anti-conceptie middel voor de vlooien, want zij worden er onvruchtbaar van en krijgen geen vlooienbaby's meer. Dit werkt dus alleen bij binnenkatten die niet telkens nieuwe vlooien ergens vandaan halen. En dus niet bij een vlooienplaag. Want het doodt geen volwassen vlooien.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:07 schreef Holyme het volgende:
Hoi! Heb ook een vraagje, ik geloof dat ik het hier ergens heb gelezen, maar kan het zo snel niet vinden. Er bestaat toch een injectie tegen vlooien, en zo ja, wat is dat precies? Dit ivm kat die allergisch is voor pipetjes en bandjes écht niet leuk vindt
Dan kan je prima elke maand een Vlooien Anti-conceptie ampul door het voer doen. En als je een keer een vlooienplaag krijgt, even Vlo Kill+ tabletjes gebruiken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:26 schreef Holyme het volgende:
Oh kijk, dat wist ik niet, er zijn dus nog meer opties, fijn!Ze heeft geen vlooien en komt alleen in de tuin, maar ik behandel ze wel preventief. Ook ivm opvangkittens die nog wel 'ns met dikke wormenbuikjes en een punky kapsel van de ontvlooing hier komen
Ik schrijf de namen even op, dankje
quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:44 schreef Holyme het volgende:
Tof, weer wat wijzer, dankje! (ook namens kat zonder bandje)
Bijvoorbeeld deze was wel vrij punk toen ze hier kwam
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar daar weet mijn kater wel raad mee(kittens leren hier snel dat als ie wil wassen, er gewassen wordt. punt.
)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ach wat sneu voor je caaf...quote:Op woensdag 19 maart 2014 12:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hoi DDA.
Mijn cavia (die met die heterotope botformatie in haar ogen, als je het nog weet) heeft een blaassteen. Volgens mijn dierenarts was deze te groot om te worden uitgeplast, dus verstopping van de plasbuis hoefde voorlopig niet te gebeuren.
Ik geef haar nu veel minder droogvoer, mijn drie cavia's krijgen samen een handvol gemengd droogvoer per dag. Verder krijgen ze een of twee keer per dag zoveel groenvoer als ze op kunnen, en dan met name groente met een lage Ca:P ratio. Een liksteen heeft ze nooit gehad.
Ze heeft een paar keer bloed in de urine gehad, maar de laatste tijd helemaal niet meer en ze plast ook in normale hoeveelheden zonder zichtbare pijn.
Nou vraag ik me af of ik er wel goed aan doe om ze zo weinig droogvoer te geven. De cavia zijn alle drie volwassen. Maar meer dan 10-15 gram per dier per dag zullen ze niet krijgen, en op de verpakking wordt 30-35 gram geadviseerd. Ik geef ze wel veel vitamine c-rijke groente, maar kunnen ze andere stoffen als eiwitten en vetten tekort komen? Ik geef trouwens Natura, Duits merk van de Actionen daar staat geen calciumgehalte op. Heb je nog tips voor een caviavoer met een goed calciumgehalte? En kan ik verder nog iets doen? Ik hoor weleens over een verzurend effect van vitamine c op de urine, klopt dit?
Nog iets: weet jij of een blaassteen opgelost kan worden door voer alleen? Ik wil namelijk niet dat de steen groter wordt of er nieuwe bij komen, maar ik wil ook niet dat deze klein genoeg wordt om in de plasbuis te komen en dat het daar dan vast komt te zitten. Het is al best een oud caviaatje met haar 7 jaar, en hoeveel ze verder nog gezond en vitaal is ben ik bang dat ze een operatie niet meer aan zal kunnen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Maar dan heb je inderdaad een kans op tekorten qua vitamines en mineralen, want de hoeveelheid van deze stoffen in bijv. hooi is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van het hooi en hoe oud het hooi is. Verder moet je zoveel mogeljk diverse groente afwisselen.
- Maar brokjes erbij kan geen kwaad, mits je een goede voedings kiest. Beaphar Care + bevat bijv weinig Calcium en heeft goede Ca/P verhouding.
- Het gewicht van je cavia goed in de gaten houden. Valt zij af: heeft zij misschien toch pijn? Komt zij aan: niet goed, want overgewicht is een van de risicofactoren voor blaasproblemen!
- Geen calciumrijke hooi voeren, dus geen alfalfa. Wel Timothy!
- Geen oxalaat rijke groente voeren, dus geen spinazie, peterselie, selderij of aardbeien.
- Veel water aanbieden.
- Lekkere paardenbloemblaadjes gaan plukken. Die werken vochtafdrijvend, dus goed voor de blaas / afdrijving van kleine steentjes. Ook goed voor de baas in de salade.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Succes met je caaf!
[ Bericht 1% gewijzigd door DigitaleDierenArts op 19-03-2014 13:47:25 ]
quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach wat sneu voor je caaf...
Even puntsgewijs:
- Cavia's hebben meestal zo genaamde calcium oxalaat stenen. Maar zeker weten weet je het pas als je een steen uithaalt en opstuurt voor de analyse.
- Wat te doen bij een blaassteen bij een cavia? Een kleine steen kan de cavia uitplassen. Een grote steen kan alleen dmv een operatie eruit gehaald worden. Een buik operatie dus.
Voordelen van een operatie: de cavia heeft geen pijn/ongemak meer van de steen, de bedoeling is dat zij dezelfde dag vrolijk rond huppelt. Nadelen: narcose bij een cavia is een grotere risico dan bijv. bij een hond of een kat. En de stenen kunnen helaas terugkomen.
- Kan je blaasstenen bij een cavia oplossen? Helaas kan het niet. Blaasstenen oplossen bij een kat is een helemaal ander verhaal, andere stenen, andere zuurtegraad urine enz... Any way, cavia's hebben urine met pH van 8,9, basisch dus en niet zuur. Zelfs als je urine met een of ander geneesmiddel zou aanzuren, weet ik niet wat voor problemen het zou veroorzaken bij een cavia... Vitamine C is niet urine aanzurend, ook niet bij de mens.
- Cavia heeft sowieso dagelijk vitamine C nodig! Het werkt misschien niet aanzurend voor de urine, maar wel belangrijk voor de algemene cavia-gezondheidEen caaf moet dagelijks 20-60 mg vitamine C krijgen naast vitamine C die in haar voeding zit!
Ik zou niet meer dan 100 mg per dag geven, want er bestaat een beetje een twistpuntje over Vit. C. Vit C is namelijk een van de voorlopers van oxalaat (die dus ook in blaasstenen bij een caaf zit). Maar is er nog geen hard bewijs dat een overdosering van vit C blaasstenen bij cavia's zou veroorzaken. Dus een normale dagelijkse dosering vit C is sowieso veilig.![]()
- Verder qua voer:
- In principe kan je BARFen HARFen met je cavia.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Maar dan heb je inderdaad een kans op tekorten qua vitamines en mineralen, want de hoeveelheid van deze stoffen in bijv. hooi is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van het hooi en hoe oud het hooi is. Verder moet je zoveel mogeljk diverse groente afwisselen.
- Maar brokjes erbij kan geen kwaad, mits je een goede voedings kiest. Beaphar Care + bevat bijv weinig Calcium en heeft goede Ca/P verhouding.
- Het gewicht van je cavia goed in de gaten houden. Valt zij af: heeft zij misschien toch pijn? Komt zij aan: niet goed, want overgewicht is een van de risicofactoren voor blaasproblemen!
- Geen calciumrijke hooi voeren, dus geen alfalfa. Wel Timothy!
- Geen oxalaat rijke groente voeren, dus geen spinazie, peterselie, selderij of aardbeien.
- Veel water aanbieden.
- Lekkere paardenbloemblaadjes gaan plukken. Die werken vochtafdrijvend, dus goed voor de blaas / afdrijving van kleine steentjes. Ook goed voor de baas in de salade.Bedankt voor je antwoord!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Succes met je caaf!![]()
Mijn dierenarts heeft alleen gevoeld aan de buik en op basis daarvan vastgesteld dat het een flinke steen was. Zij raadde een operatie af, in haar ervaring komen die stenen heel vaak binnen een paar weken terug en bovendien is een risico dat een oude caaf niet goed hersteld van de narcose groot. Dus ik wil dat eigenlijk gewoon niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Heb jij ervaring met het onder een roesje uitmasseren van een steen in de urinebuis? Ik lees dat dat weleens kan, maar lukt dat nou vaak over het algemeen?
Voorlopig vind ik het niet zo erg als de steen niet kleiner wordt, als hij ook maar niet groter wordt. Ze heeft nu in elk geval niet zichtbaar last van, ze is erg levendig en actief voor haar leeftijd en ziet er veder goed uit. Wel is ze misschien wat te zwaar, maar ze krijgt dus al gelimiteerd droogvoer en geen fruit, snoepjes of brood, dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet doen. Ze loopt als het mooi weer is vaak los op het balkon, en dan strooi ik soms wat groenvoer rond en dan loopt ze de poten uit haar lijf om het allemaal op te eten voordat de andere cavia's haar voor zijn![]()
Ik heb net een mailtje gestuurd naar de fabrikant van het droogvoer dat ik nu geef, met de vraag wat de hoeveelheid calcium en fosfor in het voer is. Als de Ca:P ratio te hoog is ga ik ander voer geven.
Dat van dat oxalaat wist ik trouwens niet, goed om te weten! Ik geef ze regelmatig spinazie omdat daar veel vocht in zit, maar inderdaad ook wel veel calcium en dus oxalaat. Dus dat zal ik minderen. Ik zal sowieso de Nevo tabel er eens bij pakken om te kijken wat ik het beste kan geven, hoewel daar geloof ik alleen de hoeveelheid calcium in staat en geen oxalaat. Maar ik neem aan dat calcium in het algemeen beperken ook wel kan helpen, toch?Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
Bij een reu jaquote:Op woensdag 19 maart 2014 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Mijn dierenarts heeft alleen gevoeld aan de buik en op basis daarvan vastgesteld dat het een flinke steen was. Zij raadde een operatie af, in haar ervaring komen die stenen heel vaak binnen een paar weken terug en bovendien is een risico dat een oude caaf niet goed hersteld van de narcose groot. Dus ik wil dat eigenlijk gewoon niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Heb jij ervaring met het onder een roesje uitmasseren van een steen in de urinebuis?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waar heb je dat gelezen?quote:Ik lees dat dat weleens kan, maar lukt dat nou vaak over het algemeen?Bij een cavia?
Heel goed, vitamine D is ook belangrijk voor de preventie van blaasstenen!quote:Voorlopig vind ik het niet zo erg als de steen niet kleiner wordt, als hij ook maar niet groter wordt. Ze heeft nu in elk geval niet zichtbaar last van, ze is erg levendig en actief voor haar leeftijd en ziet er veder goed uit. Wel is ze misschien wat te zwaar, maar ze krijgt dus al gelimiteerd droogvoer en geen fruit, snoepjes of brood, dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet doen. Ze loopt als het mooi weer is vaak los op het balkon,Gewoon een beetje oppassen met calcium. En voor de zekerheid geen spinazie geven.quote:en dan strooi ik soms wat groenvoer rond en dan loopt ze de poten uit haar lijf om het allemaal op te eten voordat de andere cavia's haar voor zijn![]()
Ik heb net een mailtje gestuurd naar de fabrikant van het droogvoer dat ik nu geef, met de vraag wat de hoeveelheid calcium en fosfor in het voer is. Als de Ca:P ratio te hoog is ga ik ander voer geven.
Dat van dat oxalaat wist ik trouwens niet, goed om te weten! Ik geef ze regelmatig spinazie omdat daar veel vocht in zit, maar inderdaad ook wel veel calcium en dus oxalaat. Dus dat zal ik minderen. Ik zal sowieso de Nevo tabel er eens bij pakken om te kijken wat ik het beste kan geven, hoewel daar geloof ik alleen de hoeveelheid calcium in staat en geen oxalaat. Maar ik neem aan dat calcium in het algemeen beperken ook wel kan helpen, toch?
quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bij een reu jaBij een cavia is het praktisch gezien niet mogelijk.
Als een klein steentje vast zou zitten in de plasbuis, dan zou een dierenarts het misschien terug kunnen drukken naar de blaas. Maar naar buiten uitmasseren, hmm, het lijkt mij niet mogelijk...
Je kan trouwens altijd de afdeling Bijzondere dieren van de Universiteit Utrecht bellen en vragen of zij een goed alternatief voor een operatie weten. (ik ben bang van niet... maar je kan het altijd vragen, toch?). Zij hebben elke werkdag een telefonisch spreekuurJa, onder andere hier http://www.dierenkliniekw(...)ia/urethrasteen.htmlSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Waar heb je dat gelezen?Bij een cavia?
En http://www.degrotecavia.nl/ziektesab.html#blaasproblemenquote:Als de steen goed te voelen is en niet te groot dan kun je deze uit de urethra masseren.quote:In sommige gevallen is het mogelijk om de blaassteen eruit te masseren. Dit moet uiteraard door een dierenarts gedaan worden die daar verstand van heeft.Alleen jammer dat ze na een paar rondjes onder een stoel in de schaduw gaat zitten wachten tot ik haar weer kom ophalenquote:[..]
Heel goed, vitamine D is ook belangrijk voor de preventie van blaasstenen!Maar dat groenvoer strooien werkt wel goed daartegen, ik ga dat wat vaker doen.
Done!quote:[..]
Gewoon een beetje oppassen met calcium. En voor de zekerheid geen spinazie geven.Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
Het oor van Maudie is oke, er zit nog altijd een klein ruw plekje maar daar zal ze mee moeten leren leven. bijoux (aka Heino) is een beetje als de kater van Holyme:"Niet zonder gepoetste oren de deur uit!" En om haar nu een muilkorfje om te doen vind ik een beetje ver gaanquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe kan het geen kwaad als zij iets binnen krijgen, ivermectine is veilig voor chins.
Even een Beaphar collega gevraagd die zelf chinchillahouder is![]()
Zij zegt:
[..]
Hoe is het met het oor van Maudie?
Alweer iets geleerdquote:Op woensdag 19 maart 2014 17:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ja, onder andere hier http://www.dierenkliniekw(...)ia/urethrasteen.html
Te veel in de volle zon is natuurlijk ook niet gezond. Alles met matequote:Op woensdag 19 maart 2014 17:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Alleen jammer dat ze na een paar rondjes onder een stoel in de schaduw gaat zitten wachten tot ik haar weer kom ophalen Maar dat groenvoer strooien werkt wel goed daartegen, ik ga dat wat vaker doen.
En daar heb je geen pics van?quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:58 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Het oor van Maudie is oke, er zit nog altijd een klein ruw plekje maar daar zal ze mee moeten leren leven. bijoux (aka Heino) is een beetje als de kater van Holyme:"Niet zonder gepoetste oren de deur uit!" En om haar nu een muilkorfje om te doen vind ik een beetje ver gaan
quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En daar heb je geen pics van?
quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:10 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nog niet. Maar ik heb wel deze.
Maudie voor. (Met ruw donker plekje op haar linker oor) Zoe (grijs) daar achter en Bijoux (aka Heino, wit, rode ogen, kan niet zingen) aan de lunkerkant. Genieten van hun eigen planten. Knaagtandje en snuffelblad. (Te koop bij intratuin en een groot succes bij de dames)
Het kan in principe geen kwaad, dat is het knoopje van de hechting. Omdat de kattenhuid zo dun is, werkt het zich soms naar buiten. Als het buiten de huid steekt, dan kan je / je dierenarts het het beste afknippen. Als het onder de huid is, kan je het gewoon met rust laten. Het kan wel 2 maanden duren voordat het opgelost is.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:32 schreef J0ycie88 het volgende:
Beste DDA,
Onze poes is 2 weken geleden gesteriliseerd, en de wond is gehecht met oploshechtingen. De wond zoet er prima uit! Alleen nu blijft er een zwart puntje zitten (voelt hard, lijkt mij duidelijk een stukje hechting), kan dit kwaad? Duurt het zolang totdat hechtingen zijn opgelost?
Dank je wel!
Ik zal eens kijken inderdaad, misschien dat ze in Utrecht nog wat meer weten over wat ik kan doen voor het beestje.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Alweer iets geleerd![]()
Ik heb alleen flinke stenen verwijderd dmv een operatie, die waren echt niet uit te masseren vanwege hun grootte. Maar met een kleinere steen kan het blijkbaar wel. Je kan ook eventueel de DK Wilhelminapark bellen om hun advies te vragen, zij zijn wel aardig hoor.Of de afdeling Bijzondere dieren in Utrecht, zoals ik al gezegd heb.
Dank je welquote:[..]
Te veel in de volle zon is natuurlijk ook niet gezond. Alles met mate![]()
Beterschap voor de caaf
Ik zou je wel aanraden om het in de gaten te houden, bij mijn hond bleef er ook een hechting achter en puntje bij paaltje moest ze weer open gemaakt worden omdat het begon te ontsteken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:32 schreef J0ycie88 het volgende:
Beste DDA,
Onze poes is 2 weken geleden gesteriliseerd, en de wond is gehecht met oploshechtingen. De wond zoet er prima uit! Alleen nu blijft er een zwart puntje zitten (voelt hard, lijkt mij duidelijk een stukje hechting), kan dit kwaad? Duurt het zolang totdat hechtingen zijn opgelost?
Dank je wel!
Reactie op de hechtdraad kan, maar gebeurt gelukkig niet altijd/niet vaak. Maar goed in de gaten houden is altijd verstandigquote:Op woensdag 19 maart 2014 23:20 schreef Sorella het volgende:
[..]
Ik zou je wel aanraden om het in de gaten te houden, bij mijn hond bleef er ook een hechting achter en puntje bij paaltje moest ze weer open gemaakt worden omdat het begon te ontsteken.
Wat bij een hond kan gebeuren zou ook bij een kat kunnen gebeuren lijkt mij.
Bij mijn poesen en katers is alles wel goed gegaan, de hond had gewoon pech.
Wat een leukerdquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:07 schreef Franknfurter het volgende:
Hoi DDA!
Ik heb even een vraagje over mijn lieve dame. Ze is half ragdoll, en hoewel ik weet dat ragdolls redelijk stevig gebouwd kunnen zijn vroeg ik me af of mijn Kenzi niet wat te rond aan het worden is. Ze is nu 10 maanden en weegt al bijna 5 kg. Ik las ergens op internet dat ragdolls sowieso erfelijk belast zijn met een beetje een bierbuikje, maar ik weet natuurlijk niet helemaal of dit juist is.
De dierenarts vond haar 6 maanden geleden niet te dik, maar ze is ondertussen gecastreerd en ik weet niet of een kitten dan nog net zo veel mag eten als voorheen?
[ afbeelding ]
Hij is gedraaid dus even het hoofd meedraaien voor de ultieme schattigheid
Jaquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:16 schreef oh-oh het volgende:
Ligt die nou los op een stoel in de trein?
Ik ben zelf ook allergisch voor kattenharen maar niet voor die van haar. Ragdolls schijnen minder van die zooi aan te maken waar mensen op reageren ofzo? Ik zal er in ieder geval in het vervolg even een dekentje onder leggen. Nu nog maar hopen dat de DDA mijn originele vraag nog terug kan vindenquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:22 schreef oh-oh het volgende:
Ik zou dr wel ff lekker sociaal een dekentje onder leggen, lekker dat kattenhaar op die stoel!
Ik zou er uren later nog last van hebben als ik er ging zitten. Mijn honden liggen altijd op dekens op de stoelen in de trein, wel zo netjes. Ik hoop voor je dat we niet eens een coupé binnen komen als de kat er los zou liggen ook![]()
Wij vonden dat het helaas te slecht ging en hebben haar laten inslapen. Is beter zo. Ze heeft 18 mooie jaren gehad!!quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Dit verschilt heel erg per kat en alleen jij kan beslissen of het zo ver is. Ik vind het gewicht wel een goede parameter voor haar algemene welzijn. Ik zou haar elke week gaan wegen. Valt zij nog verder af, dan moet je zich afvragen of het nog reeel is om zo door te gaan.
Snelwerkend schildklier vergt heel veel van haar lichaam! Dat is enorm belastend voor haar hart en ook de nieren. Vaak hebben deze poezen dan ook verhoogde bloeddruk en nierfalen...
Heel veel sterkte met je beslissing!
Ik ga mij niet mengen in die discussiequote:Op donderdag 20 maart 2014 10:56 schreef Harajuku. het volgende:
Hey DDA!
Nu er weer een topic is over iemand die geen 250 euro voor een operatie kan betalen vroeg ik mij wat af. Ik zou het echt voor geen meter trekken als ik een dier weer naar huis moest sturen terwijl die echt medicatie of een operatie nodig heeft. Hoe ga jij hier mee om?
Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ga mij niet mengen in die discussieJe moet dat topic ook goed lezen. 250 euro is niet voor de operatie he. Tegenwoordig heb je een betere alternatief voor de operatie, dus dat wordt niet zo veel meer gedaan, dus precies de prijs weet ik niet
![]()
Joh, bij Shirley gebeurd het regelmatig. Geloof dat de eigenaar dan de keuze krijgt om ook afstand van het dier te doen (meestal kat) en dat Shirley ze dan oplapt en weer een nieuw huisje zoekt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:37 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.
Ik zou iemand niet zonder kwaad woord weg kunnen laten lopen met zijn dier dat medicatie of een operatie nodig heeft denk ikEn vervolgens zou dat dier in mijn hoofd blijven rondspoken
![]()
Maar goed. Veel plezier
Super schattig poezenkind!quote:Op donderdag 20 maart 2014 11:07 schreef Franknfurter het volgende:
Hoi DDA!
Ik heb even een vraagje over mijn lieve dame. Ze is half ragdoll, en hoewel ik weet dat ragdolls redelijk stevig gebouwd kunnen zijn vroeg ik me af of mijn Kenzi niet wat te rond aan het worden is. Ze is nu 10 maanden en weegt al bijna 5 kg. Ik las ergens op internet dat ragdolls sowieso erfelijk belast zijn met een beetje een bierbuikje, maar ik weet natuurlijk niet helemaal of dit juist is.
De dierenarts vond haar 6 maanden geleden niet te dik, maar ze is ondertussen gecastreerd en ik weet niet of een kitten dan nog net zo veel mag eten als voorheen?
[ afbeelding ]
Hij is gedraaid dus even het hoofd meedraaien voor de ultieme schattigheid
Heel veel sterkte met jullie verlies!quote:Op donderdag 20 maart 2014 11:44 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Wij vonden dat het helaas te slecht ging en hebben haar laten inslapen. Is beter zo. Ze heeft 18 mooie jaren gehad!!
Nu een andere vraag, mijn eigen kat(andere was van mijn moeder) niest best vaak. Zo 3x achter elkaar. Ze snottert niet en haar ogen zijn ook niet vochtig. Eet ook goed.
Wel gaat haar neusje soms druppelen als ze keihard spint maar alleen dan.
Ze is 6 jaar.
Zou je hierbij denken dat het de niesziekte kan zijn?!
Vorige jaar gebeurde het ook wel af en toe maar in de winter had ze er volgens mij minder/geen last van.
Of misschien toch wat vaker stofzuigen....
Was notabene 2 weken gelden bij de dierenarts, stom dat ik het niet toen gevraagd heb.
Ik lees:quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:37 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.
Ik zou iemand niet zonder kwaad woord weg kunnen laten lopen met zijn dier dat medicatie of een operatie nodig heeft denk ikEn vervolgens zou dat dier in mijn hoofd blijven rondspoken
![]()
Maar goed. Veel plezier
Of lees ik dat verkeerd of zo?quote:en eigenlijk was een operatie nodig. Hoeveel kost dat? Ongeveer 250 euro. Dat geld heb ik niet zei ze. 'Maar dat bent u nu ook al kwijt' zei de dierenarts. Ze schaamde zich wel dat ze dat niet van tevoren gezegd had.
Moet je dat eigenlijk accepteren als een bloedonderzoek en diagnose 250 euro blijken te kosten zonder dat dat van tevoren is gezegd?
Ik lees dat de operatie 250 euro kost en de onderzoeken met consult die zojuist gebeurd zijn ook 250quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik lees:
[..]
Dus 250 euro voor het bloedonderzoek, consult (en de medicatie blijkt later) en niet voor de operatie.
Of lees ik dat verkeerd of zo?![]()
Helaas blijft bij mij ook alles door mijn hoofd rondspoken... Ook als de eigenaren niet lief tegen mij doenMaar met kwade worden helpt je het dier helaas niet... (en jezelf ook niet).
Lastig hoor...
Ik heb het al aangepastquote:
Ons beestje heeft dat ook. Af en toe is het flink snotteren en niezen. Als dat gebeurd stofzuigen we ook wat extra tegen het stof. Het is meestal na een paar dagen weer over. Al zal hij er altijd last van kunnen blijven houden.quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel veel sterkte met jullie verlies!
Wat betreft de andere kat, het klinkt als chronische niesziekte. Ik heb al ergens uitgelegd, dat niesziekte oa veroorzaakt wordt door Herpesvirus. Een kat kan een levenslang drager worden en het virus kan weer oplaaien in stressperiodes. Eventueel kan je voedingssupplement L-lysine proberen.
Tip kwam van oh-oh. Beter doe je verslag, ik moet pas de 25stequote:Op donderdag 20 maart 2014 14:38 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik lees dat de operatie 250 euro kost en de onderzoeken met consult die zojuist gebeurd zijn ook 250Nu ja, één van ons zal t iig wel goed hebben
![]()
Ik ga trouwens 11 april ook naar die Nannetje? Tannetje? Koning. Die tip kwam hier vandaan toch? Dank daarvoor
Dank voor het antwoord! Ik heb dr even flink geaaid bij thuiskomst (vond ze heeeeul ergquote:Op donderdag 20 maart 2014 13:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Super schattig poezenkind!![]()
![]()
Een beetje buikje mag hoor, dat zie je inderdaad vaak bij Ragdolls. Maar verder moet je wel alle ribben goed kunnen voelen op deze leeftijd. In principe is het verstandig om na de castratie 1/4 minder te gaan voeren. Of overstappen op een voer voor gecastreerde katten met minder energie (metaboliseerbare energie minder dan 3500 kcal/kg moet je dan hebben).
Dit omdat als de kat geen vrouwelijke/mannelijke hormonen aanmaakt, zijn energiebehoefte met ong 25-30% daalt.
quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
voedingssupplement L-lysine
Bedankt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel veel sterkte met jullie verlies!
Wat betreft de andere kat, het klinkt als chronische niesziekte. Ik heb al ergens uitgelegd, dat niesziekte oa veroorzaakt wordt door Herpesvirus. Een kat kan een levenslang drager worden en het virus kan weer oplaaien in stressperiodes. Eventueel kan je voedingssupplement L-lysine proberen.
Klinkt goedquote:Op donderdag 20 maart 2014 16:56 schreef Franknfurter het volgende:
ik kan de ribben allemaal voelen, de rug is duidelijk voelbaar en ook de kont voelt gewoon hard aan.
Het is niet aan te tonen met bloedonderzoek. Het is te vergelijken met koortslip bij de mens, je kom mee naar je huisarts en de huisarts heeft het al zo vaak gezien, zij/hij zegt: oh, u heeft een koortslip. Heeft u veel stress? (maar je krijg van je huisarts geen antibioticum kuur, en terecht, want het is een virus). Overigens, is het een ander soort herpesvirus dan bij de kat en wij zijn niet besmettelijk voor de katten en de katten zijn niet besmettelijk voor ons (al is het niet echt fijn als een verkouden kat je vol in het gezicht niestquote:Op donderdag 20 maart 2014 17:37 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
[..]
Bedankt.
Maar het kan verder dus nu geen kwaad? Binnenkort gaan we verhuizen dus misschien zal ze er dan last van hebben.
Kan de DA dat makkelijk zien? Of moet er dan sowieso een bloedonderzoek gedaan worden?
Top ga eraan denken, bedankt!quote:Op donderdag 20 maart 2014 20:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is niet aan te tonen met bloedonderzoek. Het is te vergelijken met koortslip bij de mens, je kom mee naar je huisarts en de huisarts heeft het al zo vaak gezien, zij/hij zegt: oh, u heeft een koortslip. Heeft u veel stress? (maar je krijg van je huisarts geen antibioticum kuur, en terecht, want het is een virus). Overigens, is het een ander soort herpesvirus dan bij de kat en wij zijn niet besmettelijk voor de katten en de katten zijn niet besmettelijk voor ons (al is het niet echt fijn als een verkouden kat je vol in het gezicht niest)
Als de neusuitvloeiing trouwens groen is en de kat moeite heeft met ademhalen, dan is er mogelijk toch een secundaire bacteriële infectie bij gekomen. Maar uiteraard moet je met een zieke kat naar een dierenarts.
Je kan dus preventief, voorgaand aan de verhuizing beginnen met L-lysine. Het is geen tovermiddel, maar er zijn een paar onderzoeken dat het de uitscheiding van herpesvirus en de klinische verschijnselen bij chronische niesziektekatten vermindert. Dit is geen geneesmiddel, maar een voedingsmiddel.
Verder de verhuizing zo stressvrij mogelijk voor je kat laten verlopen. Gebruik indien nodig Feliway, anti-stress druppels, eventueel anti-stress voedingsmiddelen zoals Zylkene ed. Wat ook kan helpen is met een watje tegen de klieren bij de snorharen van je kat inwrijven (als hij nog in oud huis is en rustig is), even het watje in een plastic zakje inpakken (dan verdampen de feromonen niet/minder) en in jullie nieuwe huis alle deurposten ed op de hoogte van de kat met een watje inwrijven. Dat zit zijn geur al in huis. Dezelfde met dekentjes enz, ongewassen in het nieuwe huis neerleggen.
Succes met de verhuizing!
Hmm, niet in Nederland volgens mij... Wel poedervorm. In het buitenland heb je wel gel en snoepjes.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:23 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Top ga eraan denken, bedankt!
Hopelijk hebben ze die L-lysine in snoepjes ofzo.
Ik heb ooit een oudere cavia gehad die ook geopereerd is aan een blaasteen en die is goed hersteld en het is niet teruggekomen (cavia is uiteindelijk op hoge leeftijd gestorven aan een andere oorzaak) dus het hoeft niet altijd.quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Mijn dierenarts heeft alleen gevoeld aan de buik en op basis daarvan vastgesteld dat het een flinke steen was. Zij raadde een operatie af, in haar ervaring komen die stenen heel vaak binnen een paar weken terug en bovendien is een risico dat een oude caaf niet goed hersteld van de narcose groot. Dus ik wil dat eigenlijk gewoon niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Heb jij ervaring met het onder een roesje uitmasseren van een steen in de urinebuis? Ik lees dat dat weleens kan, maar lukt dat nou vaak over het algemeen?
Voorlopig vind ik het niet zo erg als de steen niet kleiner wordt, als hij ook maar niet groter wordt. Ze heeft nu in elk geval niet zichtbaar last van, ze is erg levendig en actief voor haar leeftijd en ziet er veder goed uit. Wel is ze misschien wat te zwaar, maar ze krijgt dus al gelimiteerd droogvoer en geen fruit, snoepjes of brood, dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet doen. Ze loopt als het mooi weer is vaak los op het balkon, en dan strooi ik soms wat groenvoer rond en dan loopt ze de poten uit haar lijf om het allemaal op te eten voordat de andere cavia's haar voor zijn![]()
Dat van dat oxalaat wist ik trouwens niet, goed om te weten! Ik geef ze regelmatig spinazie omdat daar veel vocht in zit, maar inderdaad ook wel veel calcium en dus oxalaat. Dus dat zal ik minderen. Ik zal sowieso de Nevo tabel er eens bij pakken om te kijken wat ik het beste kan geven, hoewel daar geloof ik alleen de hoeveelheid calcium in staat en geen oxalaat. Maar ik neem aan dat calcium in het algemeen beperken ook wel kan helpen, toch?
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessiequote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:56 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb ooit een oudere cavia gehad die ook geopereerd is aan een blaasteen en die is goed hersteld en het is niet teruggekomen (cavia is uiteindelijk op hoge leeftijd gestorven aan een andere oorzaak) dus het hoeft niet altijd.
Bij mijn cavia zat die steen inderdaad in de urinebuis, operatie verliep uitstekend en heel snel en het herstel ging ook erg vlot. Ze was een jaar of 4 toen dat gebeurde en is uiteindelijk 7 jaar geworden dus operatie ruimschoot overleefd.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 12:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessie
Donequote:Op vrijdag 21 maart 2014 09:29 schreef Qwea het volgende:
DDA? F&F / Meet Link #3 Met goeie tips van Miss_Isis Wil je eens kijken / antwoord geven?
Ik zit trouwens ook te denken... Het is ook verstandig om ontkalk water te geven (tenzij jullie sowieso zacht water in jullie regio hebben), want extra calcium in het water is ook niet goed.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 12:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessie
Oké. Mijn caafje is nu al 6 of 7 jaar, dus een bejaardequote:Op vrijdag 21 maart 2014 13:54 schreef trovey het volgende:
[..]
Bij mijn cavia zat die steen inderdaad in de urinebuis, operatie verliep uitstekend en heel snel en het herstel ging ook erg vlot. Ze was een jaar of 4 toen dat gebeurde en is uiteindelijk 7 jaar geworden dus operatie ruimschoot overleefd.Overigens was ze een klungeltje, brak ook haar teentje toen ze 5 was en die moest uiteindelijk geamputeerd worden want het bot loste op
, ging ook zonder heisa.
![]()
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké. Mijn caafje is nu al 6 of 7 jaar, dus een bejaardeDaarom vind ik het toch een beetje eng. Maar hoewel ze veel slaapt en rust is ze verder gelukkig nog best levendig.
Zo'n ziekenboegcaaf heb ik ook eens gehad trouwens. Die heeft een verstopte talgklier gehad op zijn kont die uiteindelijk barstte, een gezwel op zijn rug dat operatief verwijderd is, scheve ondertanden die uiteindelijk poreus werden en toen steeds afbraken, een hooi-allergie () en op latere leeftijd een chronisch verstopte anaalzak. Die is uiteindelijk 8 geworden.
Troveyquote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.
Blijft stil in huis en mis ze nog steeds heel erg, betrap me er nog regelmatig op dat ik "Goedemorgen katjes" zeg als ik 's morgens de kamer binnenkom en dan ineens het realiseren dat ze er niet meer zijn...oude gewoontes blijven lang hangen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 15:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
TroveyGaat het een beetje na al de ellende de afgelopen tijd?
Ik weet hetquote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.
Dank je! En kijk nog ff of je op de route woontquote:
Dank je en jij ook sterkte en succes.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 17:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik weet hetIk zal dan inderdaad geen keus hebben, maar ben er gewoon een beetje bang voor. Sterkte met het verlies van je katje
Denk dat ik toch maandag langs de DA ga. Zie niest nu wel erg veel. Heb ook het gevoel dat ze een depri is.. speelt niet meer en komt ook niet meer snachts op bed.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, niet in Nederland volgens mij... Wel poedervorm. In het buitenland heb je wel gel en snoepjes.
En het moet op de nuchtere maag (niet samen met het eten), dus wat lastig bij een poes. Meestal wordt 2 x daags 250 mg aangeraden, maar eigenlijk is het beter om 2 x daags 500 mg te geven.
Ik ben wel geen dierenarts, maar toen mijn kattedames geholpen werden is mij verteld dat ze het liever niet doen vanwege een hogere kans op bloedingen tijdens de operatie, maar dat het opzich niet zoveel uitmaakte.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:02 schreef quirina het volgende:
Net contact gehad met eigen dierenarts, schijnt dus niet erg te zijn om een poes die in haar "krolsheid" zit te opereren.. Vreemd hoor overal om me heen dat het niet gezond is.
Maar even besloten om de krolsheid uit te zitten en dan een afspraak te maken. Zooo zielig ze weet niet wat ze met zichzelf aanmoet. Ik hoef haar maar even aan te kijken en ze ligt alweer op d'r buikie te kronkelen. Echt blèren doet ze niet maar wel mekkeren. Ze heeft totaal geen rust.
Die anti jeuk prik is een corticosteroid, dus een soort prednisolon, dat het afweersysteem remt, waardoor het herpesvirus weer oplaait. Als de poes ziek oogt, dan is het inderdaad verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts. Zorg wel dat zij blijft eten en drinken.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 09:07 schreef Kadooosh het volgende:
de anti jeuk prik die ze 2 weken geleden
Ik heb geen enkele bezwaar om een poes tijdens krolsheid te steriliseren! Natuurlijk doe ik het het liefst op de leeftijd van 6 maanden, nog voor de eerste krolsheid als de eierstokken erg klein zijn. Maar als de poes nu in het voorjaar krols wordt dan kan zij telkens krols worden, elke paar dagen. Totdat zij gedekt wordt. Poezen ovuleren namelijk pas na de dekking. Of een nepdekking met een wattenstaafje (maar niet veel eigenaren zijn bereid om dat te doenquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:15 schreef Duur het volgende:
[..]
Ik ben wel geen dierenarts, maar toen mijn kattedames geholpen werden is mij verteld dat ze het liever niet doen vanwege een hogere kans op bloedingen tijdens de operatie, maar dat het opzich niet zoveel uitmaakte.
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Beter nu, dan over 2 maanden als een niks vermoedende dierenarts haar buik open maakt en de baarmoeder vol met kittens aantreft...
Buik weer dichtmaken bedoel je? Baarmoeder wordt niet opengemaakt bij sterilisatie volgens mijquote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?
Ik vergat even dat meestal alleen de eierstokken worden verwijderd. Maar dan zal een kat na de operatie dus gewoon zwanger blijven?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:57 schreef computergirl het volgende:
[..]
Buik weer dichtmaken bedoel je? Baarmoeder wordt niet opengemaakt bij sterilisatie volgens mij
Als het duidelijk is dat een poes zwanger is lijkt t me niet dat ze gaan opereren. Dat controleren ze wel van tevoren.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?
Dat is afhankelijk van de wensen van de eigenaar. De baarmoeder wordt er uiteraard niet opengemaakt, alleen als het een keizersnede is. De kittens zijn alleen de laatste paar dagen van de dracht levensvatbaar. Het protocol is het steriliseren met 6 maanden om dit soort ellende te voorkomenquote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En als je de eierstokken toch weghaalt, blijft de kat dan drachtig of leidt dat tot een miskraam?quote:Op zondag 23 maart 2014 13:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de wensen van de eigenaar. De baarmoeder wordt er uiteraard niet opengemaakt, alleen als het een keizersnede is. De kittens zijn alleen de laatste paar dagen van de dracht levensvatbaar. Het protocol is het steriliseren met 6 maanden om dit soort ellende te voorkomen
Niemand gaat in de praktijk dit soort experimenten uitvoeren. Het zwangerschapshormoon progesteron wordt met name aangemaakt door eierstokken bij de kat en pas laat in de dracht neemt de baarmoeder het over. De baarmoeder moet dan ook eruit.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 22:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik vergat even dat meestal alleen de eierstokken worden verwijderd. Maar dan zal een kat na de operatie dus gewoon zwanger blijven?
Ik weet niet hoe je het zich voorstel, maar het is niet zo makkelijk hoor. Als je geluk heb voel je de ampullen/kittens in de buik, maar dat lukt ook niet altijd hoor (bij maar 1 kitten en de kat met overgewicht). En er wordt standaard geen echo gemaakt voorgaand aan de sterilisatie.quote:Op zondag 23 maart 2014 09:50 schreef quirina het volgende:
Als het duidelijk is dat een poes zwanger is lijkt t me niet dat ze gaan opereren. Dat controleren ze wel van tevoren.
Als je de eierstokken na 45 dag weghaalt, dan theoretisch gezien kan de poes haar dracht volbrengen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand het zou doen, want het is vragen om de problemen. Gaat de bevalling dan goed verlopen? Blijven de placentas er achter? Krijgt de poes een baarmoederontsteking?quote:Op zondag 23 maart 2014 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En als je de eierstokken toch weghaalt, blijft de kat dan drachtig of leidt dat tot een miskraam?
Het gaat inmiddels sinds gisteren al weer beter. Ze is weer heel levendig en niest ook niet meerquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Die anti jeuk prik is een corticosteroid, dus een soort prednisolon, dat het afweersysteem remt, waardoor het herpesvirus weer oplaait. Als de poes ziek oogt, dan is het inderdaad verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts. Zorg wel dat zij blijft eten en drinken.
L-lysine poeder: ik denk dat veel mensen het stiekem wel met het eten mengen (maar dan werkt het theoretisch gezien minder goed). Of met een beetje water (schijnt dat het smakelijk is, ik heb het nog nooit zelf geproefd).
Om even op bovenstaand verhaal terug te komen; vandaag had Noortje weer bloederige diarree dus gelijk wat naar de dierenarts gebracht. Ze heeft dus Giardiaquote:Op zaterdag 25 januari 2014 13:48 schreef fh101 het volgende:
Ik heb een poesje van nog geen jaar oud. Ik zag net bij het verschonen van de kattenbak dat er wat bloed bij haar ontlasting zat. Het bloed was nog nat dus nog vrij recentelijk. De drol zelf was gewoon zacht van textuur; geen gekke dingen. Ze heeft gisteren ongeveer 1/3 van een bouillonblokje op, kan dat ermee te maken hebben?
En is dit iets waarvoor ik (omdat het weekend is) de spoedlijn van de dierenarts zou moeten bellen? Zelf neig ik eigenlijk ernaar om het even aan te kijken. Noortje is nog geen maand bij ons uit het asiel en ze is nog erg schuw. We zijn nu zo ver dat we haar heel voorzichtig mogen aaien, maar oppakken of naar de dierenarts gaan lijkt me nog een ramp.
ik heb ook par jaar terug giardia besmetting gehad, ik heb medicijnen gegeven, de bak goed verschoond en de mandjes na eerste medicatie gewassen, was er eigenlijk en gelukkig meteen van af.. Las toentertijd ook Idd horrorverhalen en over stoom reinigen etc. Wel opletten dat hun achterste schoon is, na ontlasting anders blijven ze zichzelf herbesmettenquote:Op maandag 24 maart 2014 20:25 schreef fh101 het volgende:
[..]
Om even op bovenstaand verhaal terug te komen; vandaag had Noortje weer bloederige diarree dus gelijk wat naar de dierenarts gebracht. Ze heeft dus Giardia![]()
Nu kom ik op het internet allemaal horrorverhalen tegen over het hele huis schoonmaken met chloor en dettol en de kat zelf ook wassen gedurende minstens een week. Maar die posts zijn allemaal al wat ouder, dus ik hoop eigenlijk stiekem dat de medicijnen ondertussen wat verbeterd zijn en dat niet allemaal meer nodig is? De dierenarts hier zei er eigenlijk niets over, maar ik ben zelf dan ook niet langs geweest. Vandaar mijn vraag ook even hier; is het echt nodig om het hele huis (plus kat) zo grondig te ontsmetten?
Je moet ze niet de hele dag laten traplopen maar het kan geen kwaad om het ze wel te leren hoor...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:28 schreef Qwea het volgende:
Hey DDA : F&F / nieuwe pup! tips/tricks gevraagd
Gaat over traplopen bij een pup. Hoe zit dat nou eigenlijk tegenwoordig? Mag een pup nou wel of geen traplopen? Ik dacht altijd van niet ivm de groeiperiode en weinig spiermassa...?
Maar ook al op jonge leeftijd? Ik wil Link wel leren traplopen, althans, naar benee, want die mongool stond laatst halverwegequote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:33 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Je moet ze niet de hele dag laten traplopen maar het kan geen kwaad om het ze wel te leren hoor...
Nou ja dan neem je of een traphekje zodat ie er niet op kan, dan hoeft ie niet naar beneden, of je leert hem voor zijn eigen veiligheid wel even hoe hij er af kan lopen zodat ie niet pleurt als ie naar boven hupst. Dat wil niet zeggen dat ie tien keer per dag die trap op en af moet dan.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar ook al op jonge leeftijd? Ik wil Link wel leren traplopen, althans, naar benee, want die mongool stond laatst halverwegeMaar ik vind hem daar nu nog evel te jong voor eigenlijk?
Conchita (chihuahua) ging zelf al naar boven toen ze 8 weken wasquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar ook al op jonge leeftijd? Ik wil Link wel leren traplopen, althans, naar benee, want die mongool stond laatst halverwegeMaar ik vind hem daar nu nog evel te jong voor eigenlijk?
Gewoon stukje de trap op zetten en naar beneden lopen, komen ze je vanzelf wel achterna. En als ze vallen kun je ze vangen en blijven oefenenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:41 schreef trovey het volgende:
[..]
Conchita (chihuahua) ging zelf al naar boven toen ze 8 weken was....wist alleen niet hoe naar beneden te komen dus maar geleerd voordat ze heel snel de trap zou afkomen.
Riempje aangedaan en tree voor tree haar geleerd om naar beneden te komen, had dat binnen twee keer helemaal door.
Met die prikjes moet je dierenarts een afweging maken hoe noodzakelijk het is. Als je kat er niet zonder kan, dan moet het toch gebeuren.quote:Op maandag 24 maart 2014 18:05 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Het gaat inmiddels sinds gisteren al weer beter. Ze is weer heel levendig en niest ook niet meer.
Eten en drinken bleef ze gelukkig wel goed doen.
Nooit meer die prikjes... stom dat het niet verteld was toen(toch?).
Zal het is in water proberen.
Verkopen ze dit gewoon bij de dierenwinkel of -arts?
Mijn advies is altijd het dier (de kat) goed wassen aan het einde van de kuur (de laatste dag zeg maar) en dan zeker de billen goed wassen. Verder moet je de kattenbak even de elke dag verschonen en ook goed schoonmaken. En alles waar de kat in contact mee komt, dus ook de vloer goed dweilen en alle mandjes ed schoonmaken. Rietenmandjes ed zijn erg leuk, maar helaas niet erg hygienisch. Schoonmaken hoeft niet per se met chloor of dettol, gewone huishoudelijke schoonmaakmiddelen mogen ook. En je moet alles goed laten drogen! Want baby Giardia's (cysten) blijven lang in leven in vochtige omgeving. Alle kussens, dekbed ed waar de kat opligt, wassen op 60 graden.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:25 schreef fh101 het volgende:
[..]
Om even op bovenstaand verhaal terug te komen; vandaag had Noortje weer bloederige diarree dus gelijk wat naar de dierenarts gebracht. Ze heeft dus Giardia![]()
Nu kom ik op het internet allemaal horrorverhalen tegen over het hele huis schoonmaken met chloor en dettol en de kat zelf ook wassen gedurende minstens een week. Maar die posts zijn allemaal al wat ouder, dus ik hoop eigenlijk stiekem dat de medicijnen ondertussen wat verbeterd zijn en dat niet allemaal meer nodig is? De dierenarts hier zei er eigenlijk niets over, maar ik ben zelf dan ook niet langs geweest. Vandaar mijn vraag ook even hier; is het echt nodig om het hele huis (plus kat) zo grondig te ontsmetten?
Hoe vaak je moet behandelen hangt af van het product dat je gebruikt. Sommige spot-on druppels zijn geregistreerd voor 21 dagen, andere voor 5 weken. Even kijken dus.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 08:00 schreef seasushi het volgende:
Hondje blijkt een vlooienallergie te hebben. Haar "vriendin" bleek een paar vlooien te hebben, dus 3 huizen en 2 auto,s en tig dekentjes en 2 honden behandeld. Half weekend mee bezig geweest.
Ik heb een paar keer gelezen dat het verstandig is om voorlopig elke 4 weken te behandelen, maar dan regelmatig van merk te wisselen om resistentie te voorkomen. Klopt dat?
Ik vind het wel verstandig om jonge pup aan te leren om trap te lopen, want als je dat later met bijv. een 80 kg boerboel wil proberen, dan is het niet te doenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:28 schreef Qwea het volgende:
Hey DDA : F&F / nieuwe pup! tips/tricks gevraagd
Gaat over traplopen bij een pup. Hoe zit dat nou eigenlijk tegenwoordig? Mag een pup nou wel of geen traplopen? Ik dacht altijd van niet ivm de groeiperiode en weinig spiermassa...?
Begin ergens met een klein trapje, 5-6 tredenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar nu sinds vandaag een hond die vol met schilfers zitquote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe vaak je moet behandelen hangt af van het product dat je gebruikt. Sommige spot-on druppels zijn geregistreerd voor 21 dagen, andere voor 5 weken. Even kijken dus.
De resistentie is nog niet officieel aangetoond in de onderzoeken. Vaak is het gebrek aan effectiviteit toch te wijten aan het verkeerde gebruik (te weinig, te lange periodes tussen de behandeling, verkeerd toegediend enz).
Spot-on producten pakken ook meestal alleen de volwassen vlooien, sommige ook larven. Maar de poppen zijn bijv. nergens gevoelig voor. 95% van de vlooien (dat zijn de eitjes, larven en poppen) zitten in de omgeving van het dier. Dus het is verstandig om ook de omgeving te behandelen (bijv. met Tapijtspray, werkt ook op laminaat).
Wil je de levende vlooien heel snel doden, dan kan je Vlo Kill + tabletjes gebruiken (kan tegelijkertijd met een spot-on druppels-product). En verder dus inderdaad regelmatig spot-on product blijven geven.
Zo te horen, hebben jullie het al goed opgepakt! Ik hoop dat de honden en het huis heel snel vlo-vrij zijn!
Dank! Kat wassen gaat 'm helaas voorlopig nog niet worden. Ik heb haar pas 3 maanden geleden uit het asiel gehaald en ik mag haar nog niet optillen en zelfs van aaien schrikt ze af en toe nog heel erg. Haar poepgat mocht ik toevallig wel even kort aankomen (vanochtend geprobeerd), dus dat ga ik zeker wel proberen. Kattenbak verschonen ga ik ook doen. Ze gaat nu op handdoeken op haar kussentje liggen dus die kunnen ook elke dag in de was en de vloer stond op het programma om van het weekend geschrobt te worden (we hebben zo'n grintvloer, dus dweilen heeft geen nut), dus dat komt goed uit!quote:Op dinsdag 25 maart 2014 12:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mijn advies is altijd het dier (de kat) goed wassen aan het einde van de kuur (de laatste dag zeg maar) en dan zeker de billen goed wassen. Verder moet je de kattenbak even de elke dag verschonen en ook goed schoonmaken. En alles waar de kat in contact mee komt, dus ook de vloer goed dweilen en alle mandjes ed schoonmaken. Rietenmandjes ed zijn erg leuk, maar helaas niet erg hygienisch. Schoonmaken hoeft niet per se met chloor of dettol, gewone huishoudelijke schoonmaakmiddelen mogen ook. En je moet alles goed laten drogen! Want baby Giardia's (cysten) blijven lang in leven in vochtige omgeving. Alle kussens, dekbed ed waar de kat opligt, wassen op 60 graden.
Soms moet je de behandeling herhalen. Dan moet je ook het hele schoonmaakgebeuren ook herhalen.
Ze was zo klein dat je op mijn hand paste, vond dat een beetje eng, de traptredes waren en zijn hoger dan haar.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:43 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Gewoon stukje de trap op zetten en naar beneden lopen, komen ze je vanzelf wel achterna. En als ze vallen kun je ze vangen en blijven oefenen
Bel toch even je dierenarts zou ik zeggen. Zij heeft liever nu een telefoontje dan om 3 uur 's nachts.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:59 schreef silliegirl het volgende:
*overbezorgde kattenmoeder meldt.
Vanavond meldde mijn poezenkind zich als vanouds thuis, maar ze gedraagt zich anders dan anders. Ze wil niet eten en als ik haar oppak, gilt ze alles bij elkaar, alsof ik haar ontzettend pijn doe. Vanochtend was ze (voor zover ik kon zien) in orde. Ik zie geen verwondingen, alleen wat vuil op haar buik, maar ik kan haar niet goed daar bekijken omdat ze zich niet laat oppakken. Ze ligt nu eigenlijk als een zielig hoopje ellende in elkaar, ze laat zich zelfs niet verleiden tot haar favoriete hapje.
Wat is nu wijsheid? Even aankijken en als ze morgen niet eet naar de dierenarts met haar? Ik vertrouw dit voor geen meter; normaal eet ze alles wat los en vast zit en is ze hartstikke actief..
Er heeft geen DA in de omgeving dienst op dit moment, dus dat is ronduit k*t.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:12 schreef trovey het volgende:
Dierenarts meteen bellen, een kat hoort niet te gillen als je hem/haar oppakt en dat passieve en niet eten zijn ook slechte tekenen, wellicht geraakt door een auto? Zou dit absoluut niet afwachten want je weet niet of er inwendig wat gaande is wat fataal kan worden.
Bel je eigen dierenarts eens, als er een roulatiesysyteem is met andere dierenartsen hoor je vanzelf waar je nu terecht kan, ik zou echt niet afwachten want spinnen is geen teken dat het allemaal goed zit, zelfs stervende katten spinnen soms, zelf helaas mogen ervaren.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:34 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Er heeft geen DA in de omgeving dienst op dit moment, dus dat is ronduit k*t.
Ze eet nu wel wat, spint als ik haar aai (dat mag overal), oppakken herhaal ik maar niet nog een keer en ze ligt zich te wassen. Ik zie dus echt nergens verwondingen, magoed. Ademhaling is normaal.
Een reactie op een spot-on product? hmm, dan zou ik eerder een huidirritatie lokaal op de plek van de toediening verwachten. Meestal mag je 2 dagen nadat je hond een spot-on toegediend heb, de hond weer wassen. Dus eventueel kan je haar wassen met een hypoallergene shampoo.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:37 schreef seasushi het volgende:
[..]
Maar nu sinds vandaag een hond die vol met schilfers zitHele stofwolken komen er van haar af.. Het valt er niet uit te borstelen. Ik heb de neiging om haar in een bad olijfolie te gooien.
Kan dit een allergische reactie zijn op het vlooienspul ( die ze krijgt omdat ze allergisch is voor vlooien)
Ok, goed dat zij gegeten heeft en niet benauwd is! Mag je ook aan haar buik zitten? Want de pijnlijke buik is wel spoed, daar zou ik niet tot morgen mee wachten. Cru gezegd, een gebroken poot kan meestal wel tot morgen wachten, maar bijv. een overvolle blaas niet.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:34 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Er heeft geen DA in de omgeving dienst op dit moment, dus dat is ronduit k*t.
Ze eet nu wel wat, spint als ik haar aai (dat mag overal), oppakken herhaal ik maar niet nog een keer en ze ligt zich te wassen. Ik zie dus echt nergens verwondingen, magoed. Ademhaling is normaal.
Kan ik niet echt peilen, want ze ligt op haar zij. Ze ligt in een hangmatje en als ik langs onder aan haar buik voel (en wat por) reageert ze niet, ze blaast wel als ik aan haar achterkant zit.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ok, goed dat zij gegeten heeft en niet benauwd is! Mag je ook aan haar buik zitten? Want de pijnlijke buik is wel spoed, daar zou ik niet tot morgen mee wachten. Cru gezegd, een gebroken poot kan meestal wel tot morgen wachten, maar bijv. een overvolle blaas niet.
En wat Trovey zegt, het spinnen zegt nog niet. Ik denk dat het spinnen een soort zelf sussend gedrag van een kat is. Dan komen er, denk ik , endorfines vrij. Want ik zie het ook vaak bij doodzieke katten.
P.S. En ik zeg ook niet meteen naar de dierenarts moet rennen, maar even bellen is meestal gratis en vrij toegankelijk. En als de dienstdoende dierenarts zegt: nou, ik zou er toch met de kat hier langskomen, dan moet je dat toch misschien doen.
Misschien kan je haar achterkant dan voorzichtig met warm nat washandje afnemen. En daarna even goed opdrogen. Zucht, het beste is natuurlijk het gehele kat te wassen, maar ik snap dat het heel lastig is... Het probleem is dus dat er toch ergens Giardia oocysten kunnen blijven hangen en je kat zich weer kan herbesmetten door die op te likken. En dan begint er alles opnieuw... Trouwens, als je meerdere katten heb, dan moet je hun allemaal wassen (en ook honden en je eigen handen uiteraard).quote:Op dinsdag 25 maart 2014 18:40 schreef fh101 het volgende:
[..]
Dank! Kat wassen gaat 'm helaas voorlopig nog niet worden. Ik heb haar pas 3 maanden geleden uit het asiel gehaald en ik mag haar nog niet optillen en zelfs van aaien schrikt ze af en toe nog heel erg. Haar poepgat mocht ik toevallig wel even kort aankomen (vanochtend geprobeerd), dus dat ga ik zeker wel proberen. Kattenbak verschonen ga ik ook doen. Ze gaat nu op handdoeken op haar kussentje liggen dus die kunnen ook elke dag in de was en de vloer stond op het programma om van het weekend geschrobt te worden (we hebben zo'n grintvloer, dus dweilen heeft geen nut), dus dat komt goed uit!
Goed punt over het drogen, daar had ik nog niet bij stil gestaan!
Hoe kom ik er straks achter of de infectie echt weg is? Als ze over 4-5 weken pas weer diarree vrij is? Of kan ik beter tussendoor nog een test laten doen?
En het is dus een poes? (ik ben altijd bang voor een verstopte plasbuis bij de katersquote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:49 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Kan ik niet echt peilen, want ze ligt op haar zij. Ze ligt in een hangmatje en als ik langs onder aan haar buik voel (en wat por) reageert ze niet, ze blaast wel als ik aan haar achterkant zit.
Eten is minimaal hoor; 2 stukjes leverworst die ik haar gevoerd heb, maar goed ze at ze op. Ze reageert wel op mij als ik binnenkom, kijkt dan op. Ik laat haar maar even doen denk ik..ze loopt trouwens ook niet mank, maar waar nu exact de pijn zit?
Snap ik, maar voorlopig is het gewoon echt niet mogelijk om haar op te pakken. Ik ga haar de komende dagen gewoon stalken met een washandje en dan maar hopen dat dat in combinatie met al het andere wel schoonmaken genoeg is. Mocht het dan terug komen dan ben ik hopelijk alweer wat verder in haar socialisatie dat ik haar dan misschien wel op kan pakken en zelf wassen.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Misschien kan je haar achterkant dan voorzichtig met warm nat washandje afnemen. En daarna even goed opdrogen. Zucht, het beste is natuurlijk het gehele kat te wassen, maar ik snap dat het heel lastig is... Het probleem is dus dat er toch ergens Giardia oocysten kunnen blijven hangen en je kat zich weer kan herbesmetten door die op te likken. En dan begint er alles opnieuw... Trouwens, als je meerdere katten heb, dan moet je hun allemaal wassen (en ook honden en je eigen handen uiteraard).
In principe is de tijd tussen (her)besmetting en de eerste verschijnselen ongeveer 5 dagen-2 weken, dus als de kat een paar weken diarree vrij is, dan lijkt het goed te gaan. Uiteraard kan het poezenkind zich altijd ergens herbesmetten als zij naar buiten gaat.
Er zijn trouwens heleboel poezen en honden (maar ook mensen, denk ik) die drager van Giardia zijn zonder dat zij er zelf last van hebben.
Ja, 't is een poes. Nee, geen verwondingen aan kop of mond. Tandvlees ziet er ook ok uit.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En het is dus een poes? (ik ben altijd bang voor een verstopte plasbuis bij de katers)
Ook geen verwondingen aan haar bek/kop? Geen bloed in de mond?
Tja, pijnlijke achterkant... Dat kan natuurlijk van alles zijn, kon de kat maar praten...
Hou haar even goed in de gaten!
Je kan ook eventueel overstappen op lichtverteerbaar kattenvoer en/of probiotica gaan gebruiken. Om de darmen te ondersteunen in hun strijd tegen Giardiaquote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:26 schreef fh101 het volgende:
[..]
Snap ik, maar voorlopig is het gewoon echt niet mogelijk om haar op te pakken. Ik ga haar de komende dagen gewoon stalken met een washandje en dan maar hopen dat dat in combinatie met al het andere wel schoonmaken genoeg is. Mocht het dan terug komen dan ben ik hopelijk alweer wat verder in haar socialisatie dat ik haar dan misschien wel op kan pakken en zelf wassen.
Ze lijkt er gelukkig zelf vrij weinig last van te hebben, behalve dan dat ze af en toe (bloederige) diarree heeft. Dan mauwt ze ontzettend, gaat op de bak en heeft diarree, en daarna is het weer goed.
In ieder geval bedankt voor je input! Gelukkig heb ik maar 1 kat, dus dat scheelt. En mocht het terug blijven komen, hopelijk verhuis ik binnenkort en dan zou het in het nieuwe huis giardia vrij moeten zijn
Jouw vriend instructies geven om de kat goed in de gaten te houdenquote:Op woensdag 26 maart 2014 06:37 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ja, 't is een poes. Nee, geen verwondingen aan kop of mond. Tandvlees ziet er ook ok uit.
Vannacht heeft ze eigenlijk amper bewogen, ze sliep de hele tijd. Toen ik opstond reageerde ze op me; ze ging zitten en stond op, liep haar mandje uit maar dat leek te pijnlijk (ze doet alles bedachtzaam en wat houterig, heel traag.. Op basis daarvan zou ik
Wel bijna aan buikpijn denken) en ze ging een etage hoger weer liggen. Heeft wel paar hapjes gegeten, ik mag haar aan haar buik (zijkant) wel aaien, onderkant niet maar dat mag nooit. Volgens mij zit de pijn m op haar heup, daar mag ik niet aankomen. (En misschien deed ik haar met de beweging van oppakken gisteren daarmee zeer..).
Poeslief blijft vandaag binnen en ik ga na werk meteen met haar naar een dierenarts. Vriend kan thuiswerken dus die past op. Als ze de nacht is doorgekomen zal er vandaag ook niet veel geks gebeuren toch?
Ik ken alleen Frontline spray, dat mag vanaf 2e levens dag. Wel natuurlijk goed kijken hoe zwaar de kittens zijn en de spray goed doseren. En de poes even niet aan de kittens laten likken.quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:36 schreef PetiK het volgende:
Hallo DDA,
Onze kittens van een paar dagen oud zitten onder de vlooien. De anti-vlooien pipetten die we normaal gebruiken zijn niet geschikt voor dieren onder de 6 weken. Wat kan ik het beste doen? Alvast bedankt!
Tsja, ze is nu 1 nacht binnen geweest, maar er lag niks zichtbaar in de bak. Op zich is dat niet vreemd, want ze doet niet elke nacht wat. Ik heb toch echt het idee dat het haar achterkantje is; ik dacht vanochtend daar wat bloed in haar vacht te zien, maar ze is zwart (dus moeilijk zien), en ik mag niet aan die plek komen zonder gekrab en gesis.quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Jouw vriend instructies geven om de kat goed in de gaten te houden![]()
Helaas heb ik ook wel eens een kat gezien met gebroken bekken die "prima liep". Maar op de rontgenfoto's had hij toch duidelijk een breuk... Hoe hij dan prima kon lopen, geen idee. Katten zijn mysteriouze wezens![]()
Een kat die met pijn thuis komt, dan zou ik toch een ongeval niet uitsluiten (kat vs auto, kat vs dak, kat vs andere kat....). Dat is er zeer belangrijk om te weten kan zij nog plassen en poepen? Ivm mogelijke trauma urineblaas/darmen.
Komt vast wel goed, gewoon goed in de gaten houden! Beterschap!
Eigenlijk moet je dan op binnenkant van de lippen letten, die worden bleek/blauwig bij shock. Helaas zijn de slijmvliezen bij dieren vaak gepigmenteerd en moeilijk in te schatten.quote:Op woensdag 26 maart 2014 10:29 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Tsja, ze is nu 1 nacht binnen geweest, maar er lag niks zichtbaar in de bak. Op zich is dat niet vreemd, want ze doet niet elke nacht wat. Ik heb toch echt het idee dat het haar achterkantje is; ik dacht vanochtend daar wat bloed in haar vacht te zien, maar ze is zwart (dus moeilijk zien), en ik mag niet aan die plek komen zonder gekrab en gesis.
Mijn zusje heeft trouwens ooit dierenehbo gedaan en instrueerde mij telefonisch om het tandvlees van poezebeest te controleren op symptomen van shock. Kennelijk wordt dat dan bleek? Ik heb geen idee hoe het er uit hoort te zien, maar poezebeest had dezelfde kleur tandvlees als haar vacht: delen zwart gepigmenteerd en delen wittig/roze.
Nee, natuurlijk is dat niet normaalquote:Op de overige kenmerken kon ik uberhaupt al niks vinden; haar hartslagje lijkt normaal, ademhaling is net als normaal (poes heeft astma dus 't is sowieso soms wat sneller, maar nu was dat ook niet), en reageert (alert-ig) als je de kamer inkomt. Ik maak me nu echter toch zorgen om dat wat wittige-tandvlees. Kan het dan toch een shock zijn? nee ik ben niet overbezorgd...
Ik zorg dat ik ruim op tijd ben om met haar naar een dierenarts te gaan vanmiddag! (Mijn menselijke patienten moeten dan maar even wachten) Beter een keer teveel dan te weinig.
ik heb alleen weinig vertrouwen in mijn vaste DA, zijn standaard aanpak is er een spuit antibiotica en een spuit pijnstilling in knallen, en dan maar hopen dat dat wat doet.. Is dat normaal?
Tja, het beste is de dierenarts waar je het fijnst erbij voelt. Er zijn ook dierenartsen die thuisvisites afleggen. Maar in dit geval lijkt mij toch verstandig om een afspraak te maken op de praktijk, omdat er misschien toch nader onderzoek gedaan moet worden.quote:Of kan ik beter met haar naar een dierenkliniek een eindje verderop? Kat haat autorijden dus dat geeft ook stress...
Wat vervelend dat je geen vertrouwen hebt in je DAquote:Op woensdag 26 maart 2014 10:29 schreef silliegirl het volgende:
Ik heb alleen weinig vertrouwen in mijn vaste DA, zijn standaard aanpak is er een spuit antibiotica en een spuit pijnstilling in knallen, en dan maar hopen dat dat wat doet.. Is dat normaal? Of kan ik beter met haar naar een dierenkliniek een eindje verderop? Kat haat autorijden dus dat geeft ook stress...
Wat kan de DDA niet??quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:44 schreef Queller het volgende:
Quotes... de DDA kan er niet mee omgaan
Tuurlijkquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Wat kan de DDA niet??DDA is een vrouw, dus DDA kan alles
![]()
Ja, dat is stom. FOK! is stukquote:Een deel van de tekst stond in sub, dus Splits quote wou er niet tussen...
Bedankt!quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:58 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ken alleen Frontline spray, dat mag vanaf 2e levens dag. Wel natuurlijk goed kijken hoe zwaar de kittens zijn en de spray goed doseren. En de poes even niet aan de kittens laten likken.
Uiteraard moet je de poes ook behandelen! De poes kan je bijvoorbeeld Vlo Kill + (oraal) geven om alle vlooien op dat moment te doden. Dat mag ook bij zogende poezen, dus veilig voor de kittens (bij de kittens mag het pas als zij meer dan 1 kg wegen). En de poes verder met een spot-on preparaat behandelen, wel even goed bij je dierenarts/dierspeciaalzaak informeren welke is veilig voor zogende poezen.
Verder moet je ook de omgeving behandelen, bv. met tapijtspray (poes en de kittens uiteraard ergens anders tijdelijk verplaatsen). En alle kussens, doeken ed wassen op 60 graden.
Want 95% van de vlooien zitten in de omgeving.
De kittens moet je verder vanaf de leeftijd van 3 weken gaan ontwormen. Ten eerste krijgen zij altijd spoelwormen van de moeder via de moedermelk (dat is natuur, de wormen zijn heel slim). En de vlooien brengen lintwormen over op de kittens! Ook de moederpoes moet ontwormd worden tegelijkertijd met de kittens.
Nog leuke foto's van de poezenkinderen?
quote:Op woensdag 26 maart 2014 08:31 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je kan ook eventueel overstappen op lichtverteerbaar kattenvoer en/of probiotica gaan gebruiken. Om de darmen te ondersteunen in hun strijd tegen Giardia![]()
Giardia vrij huisZolang je geen Giardia-vrije kat heb, blijft zij natuurlijk de cysten uitscheiden en zichzelf herbesmetten... Hopelijk slaat de kuur goed aan en is zij vrij.
Grindvloer kan je trouwens met hete stroom reinigen (denk ik...) en daarna goed laten drogen.
Nog leuke foto's van de dame in kwestie?
Nahjah, het is een gedeelde praktijk met meerdere locaties (2 grote en 5 kleinere praktijken). De bezetting op de kleine praktijken rouleert, dus het is altijd net even de vraag wie er op dat moment is. Ieder heeft een eigen specialisatie lijkt het en zijn op die vlakken allemaal goed, maar op de een of andere manier tref ik altijd NET degene die volgens mij eerder veearts is dan dat 'ie iets met kleine gezelschapsdieren kan. zo stuurde 'ie me een keer met een zieke hond weg "ze heeft keelontsteking, geef deze pillen maar", terwijl ik kwam met de klacht dat de hond futloos was en veel moest braken. Ik ben geen dierenarts, dus dan geloof ik dat, maar bij thuiskomst werd hond alleen maar zieker, ik naar de spoeddienst 50 KM verderop, bleek ze acuut nierfalen en een maagbloeding te hebben.quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:44 schreef Queller het volgende:
Ik ben melig. StronT-melig...
Om dan toch nog maar wat zinnigs te zeggen:
[..]
Wat vervelend dat je geen vertrouwen hebt in je DAWij hebben van die DA's die áltijd het goede doen, áltijd klaar staan, áltijd betrokken zijn en me nog nooit hebben teleurgesteld. Zelf niet een heel klein beetje. Ik zou een dorpje verderop rijden
Ach, wat een zwaar poezenlevenquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:32 schreef fh101 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Psst, check het rieten mandje op de achtergrond![]()
[ afbeelding ]
D'r mini staartje maakt het wel makkelijk om bij dr kont te komen![]()
Ik heb nu voer van Almo, dat is volgens mij wel redelijk goed voor haar darmen toch?
Daf*ckquote:Op woensdag 26 maart 2014 13:37 schreef silliegirl het volgende:
zo stuurde 'ie me een keer met een zieke hond weg "ze heeft keelontsteking, geef deze pillen maar", terwijl ik kwam met de klacht dat de hond futloos was en veel moest braken. Ik ben geen dierenarts, dus dan geloof ik dat, maar bij thuiskomst werd hond alleen maar zieker, ik naar de spoeddienst 50 KM verderop, bleek ze acuut nierfalen en een maagbloeding te hebben.
Realistisch gezien; waar mensen werken worden fouten gemaakt, dus dat kan gebeuren. Voor inentingen etc kan ik prima met die man weg, maar zodra er echt iets is krijg ik de neiging om dan inderdaad maar die extra KM's te maken..
Je kan het beste toch aangeven: "ik wil bij die en die dierenarts en niet bij die". En dan wordt het ook trouw op de patientenkaart genoteerd.quote:Op woensdag 26 maart 2014 13:37 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nahjah, het is een gedeelde praktijk met meerdere locaties (2 grote en 5 kleinere praktijken). De bezetting op de kleine praktijken rouleert, dus het is altijd net even de vraag wie er op dat moment is. Ieder heeft een eigen specialisatie lijkt het en zijn op die vlakken allemaal goed, maar op de een of andere manier tref ik altijd NET degene die volgens mij eerder veearts is dan dat 'ie iets met kleine gezelschapsdieren kan. zo stuurde 'ie me een keer met een zieke hond weg "ze heeft keelontsteking, geef deze pillen maar", terwijl ik kwam met de klacht dat de hond futloos was en veel moest braken. Ik ben geen dierenarts, dus dan geloof ik dat, maar bij thuiskomst werd hond alleen maar zieker, ik naar de spoeddienst 50 KM verderop, bleek ze acuut nierfalen en een maagbloeding te hebben.
Realistisch gezien; waar mensen werken worden fouten gemaakt, dus dat kan gebeuren. Voor inentingen etc kan ik prima met die man weg, maar zodra er echt iets is krijg ik de neiging om dan inderdaad maar die extra KM's te maken..
Die tafel wordt inderdaad voor elke maaltijd even grondig schoongemaaktquote:Op woensdag 26 maart 2014 15:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach, wat een zwaar poezenleven![]()
Wat is met de staart gebeurd?![]()
Als zij het goed doet op dit voer, dan is het prima.
Psst, de tafel moet je ook goed schoonmaken, zeker als het jullie eettafel is
Fijn dat zij bij jullie terecht konquote:Op woensdag 26 maart 2014 15:09 schreef fh101 het volgende:
[..]
Die tafel wordt inderdaad voor elke maaltijd even grondig schoongemaakt
Geen flauw idee wat er met haar staart is gebeurd. Het was een zwervertje en met ongeveer 3 maanden is ze naar het asiel gebracht, toen had ze dat al. Er zit onderin nog een duidelijke breuk/knik en bovenin voelt het ook niet helemaal normaal, maar ze heeft er gelukkig geen last van.
Ik kan me jou niet anders voorstellen dan af en toe zo melig als het paard van Christus (en dat was een ezel)quote:Op woensdag 26 maart 2014 12:44 schreef Queller het volgende:
Ik ben melig. StronT-melig...
[..]
Schop of klap?quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:43 schreef silliegirl het volgende:
Ben bij de dierenarts geweest, poes heeft waarschijnlijk een schop of klap gehad. Haar buik lijkt oppervlakkig beurs te zijn. Ze heeft nu pijnstilling voor een aantal dagen, als het dan niet beter gaat moet ik terug.
Daarbij was haar blaas bomvol, dus voor de zekerheid namen ze een punctie (arme kat), maar die was helemaal in orde. De dierenarts zei wel dat ik sneller terug moet als ze niet gaat plassen, maar ik weet nu niet echt hoe lang ik dat mag afwachten? DDA, heb jij een indicatie?
Helaas is het aan de buitenkant niet goed in te schatten. Maar ik zou het gewoon in de gaten houden dat het niet verder groeit of verandert. Mooi dat het verder goed gaat met HHHquote:Op woensdag 26 maart 2014 17:27 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik denk dat áls het een tumor zou zijn die bult zou blijven groeien of denk ik fout ?
Als zij vanavond/nacht niet plast, dan moet je morgenochtend terug. Zij hebben nu wat urine afgenomen, dus de druk is eraf. Het kan natuurlijk zijn dat zij door stress/pijn niet durft te plassen, maar zij moet de aankomende 12 uur toch wat urine produceren, anders moet je dierenarts toch verder kijken (of binnen iets beschadigd is).quote:Op woensdag 26 maart 2014 19:43 schreef silliegirl het volgende:
Ben bij de dierenarts geweest, poes heeft waarschijnlijk een schop of klap gehad. Haar buik lijkt oppervlakkig beurs te zijn. Ze heeft nu pijnstilling voor een aantal dagen, als het dan niet beter gaat moet ik terug.
Daarbij was haar blaas bomvol, dus voor de zekerheid namen ze een punctie (arme kat), maar die was helemaal in orde. De dierenarts zei wel dat ik sneller terug moet als ze niet gaat plassen, maar ik weet nu niet echt hoe lang ik dat mag afwachten? DDA, heb jij een indicatie?
Thanks. Iemand zei dat ze van koffiemelk met water gaan plassen, kan dat geven kwaad? Kattenmelk heb ik niet in huis en ik toch wel graag dat ze iets drinkt eigenlijk.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als zij vanavond/nacht niet plast, dan moet je morgenochtend terug. Zij hebben nu wat urine afgenomen, dus de druk is eraf. Het kan natuurlijk zijn dat zij door stress/pijn niet durft te plassen, maar zij moet de aankomende 12 uur toch wat urine produceren, anders moet je dierenarts toch verder kijken (of binnen iets beschadigd is).
Helaas kan de kat je niet vertellen wat er gebeurd is, dus het kan een schop zijn geweest of iets anders....
er komt gewoon urine in de blaas dus ze zou gewoon moeten gaan plassen.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:16 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Thanks. Iemand zei dat ze van koffiemelk met water gaan plassen, kan dat geven kwaad? Kattenmelk heb ik niet in huis en ik toch wel graag dat ze iets drinkt eigenlijk.
Dat is inderdaad ook een punt. Dan maar afwachten..quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:26 schreef loecje het volgende:
[..]
er komt gewoon urine in de blaas dus ze zou gewoon moeten gaan plassen.
als je nu teveel te drinken geeft (zoals kattenmelk of koffiemelk met water) dan staat de blaas straks op knappen. dat lijkt me nog gevaarlijker dan niet plassen
Als je dierenarts haar niet uitgedroogd vond, dan hoef je in principe geen extra vocht naar binnen proberen te krijgen. En wat Loecje zegt, wij weten nog niet of er iets met de urineblaas aan de hand is.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:16 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Thanks. Iemand zei dat ze van koffiemelk met water gaan plassen, kan dat geven kwaad? Kattenmelk heb ik niet in huis en ik toch wel graag dat ze iets drinkt eigenlijk.
Als er een soort waas over zit, dan is er mogelijk het hoornvlies van het oog beschadigd. Dan is het inderdaad verstandig om je dierenarts naar het oog laten kijken.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:20 schreef Danielle83 het volgende:
Ik heb een cavia van 1 jaar oud en mijn idee is dat die een oogontsteking heeft. Oog is rood en lijkt een soort waas over te zijn. Wat kan ik het beste doen? Ik vertrouw het zelf niet en wil eigenlijk naar de dierenarts gaan.
Nog geen plasjes hierquote:Op woensdag 26 maart 2014 21:35 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook een punt. Dan maar afwachten..
Ja, die kent ze. Alhoewel ze er de laatste maanden weinig gebruik van maakte, want liever buiten, maar voordien was ze een huiskat en deed ze alles op de bak.quote:Op woensdag 26 maart 2014 21:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Als je dierenarts haar niet uitgedroogd vond, dan hoef je in principe geen extra vocht naar binnen proberen te krijgen. En wat Loecje zegt, wij weten nog niet of er iets met de urineblaas aan de hand is.
Is zij trouwens de kattenbak gewend? Want ik zou haar in deze conditie niet naar buiten laten.
ik hoop toch echt dat je nu niet de afspraak hebt gecancelledquote:Op donderdag 27 maart 2014 07:16 schreef silliegirl het volgende:
Zucht. Zet ik de poes in haar reismandje (want we moeten toch naar de dierenarts als je niet plast hoor!) plast ze zowel mij als de reismand onder...
Natuurlijk niet. Al had ik eenmaal bij de DA geen idee wat ik er ging doen, want poes liep ineens rond te springen en at alles wat ze tegenkwam op. Kennelijk zat die volle blaas toch dwars. Poes is nu bij haar pleegouders, zodat ze geen werkdag alleen ligt.quote:Op donderdag 27 maart 2014 08:37 schreef computergirl het volgende:
[..]
ik hoop toch echt dat je nu niet de afspraak hebt gecancelled
Nee. Ze loopt en beweegt naar behoren, dus de DA denkt oprecht niet aan breuken. Bij het onderzoek bleek de gevoeligheid ook echt oppervlakkig te zitten en alle bloed- en urinewaardes bleken normaal.quote:Op donderdag 27 maart 2014 09:07 schreef valentijn101 het volgende:
Wat zei de DA? Zijn er foto s gemaakt?
Het belangrijkste bij blaasproblemen/ preventie van blaasproblemen is dat de kat veel drinkt. Dus blikvoer/natvoer is in principe beter dan droge brokjes, want natvoer is 80% water. Natuurlijk kan je proberen te overstappen naar een andere merk brokjes, maar er is een kans dat de klachten terugkomen. Het scheelt wel dat Varken een poezendame is, want blaasproblemen bij katers kunnen leiden tot de verstopping van plasbuis en levensbedreigende situatie.quote:Op donderdag 27 maart 2014 01:28 schreef Good.vs.Evil het volgende:
Hallo Dierenarts,
Mijn poes Varken had 'vroeger' blaasproblemen.. Toen zij 8mnd was is uiteindelijk na 8 keer bij de dierenarts langs gaan met een overal (maar het liefst op mijn deken) bloed plassende kat, ontdekt dat zij sulfietkristallen in haar blaas had.
Nu is zij 3 en zij zit dus al een tijdje aan het speciaalvoer (royal canin urinary s/o) en ze lijkt geen last meer van haar blaas te hebben. Nu is dat voer vrij prijzig en heb ik ook mijn poes Kip die heel erg van eten houdt en ik ben mijn baan verloren.
Nu ben ik dus aan het kijken waar ik op zou kunnen besparen. Is het noodzakelijk dat Varken dit merk voer nog blijft eten? Of is er ook een goedkopere oplossing?
Mvg,
GvsE (alweer)
En hoe ziet het er uit? Bloed in de urine?quote:Op donderdag 27 maart 2014 07:16 schreef silliegirl het volgende:
Zucht. Zet ik de poes in haar reismandje (want we moeten toch naar de dierenarts als je niet plast hoor!) plast ze zowel mij als de reismand onder...
Hopelijk gaat het snel weer beter!quote:Op donderdag 27 maart 2014 10:03 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee. Ze loopt en beweegt naar behoren, dus de DA denkt oprecht niet aan breuken. Bij het onderzoek bleek de gevoeligheid ook echt oppervlakkig te zitten en alle bloed- en urinewaardes bleken normaal.
De dierenarts blijft erbij dat ze waarschijnlijk een flinke klap/schop heeft gehad, of door iemand hardhandig is vastgepakt, maar zit geen aanwijzingen voor ernstig intern letsel.
Nee normaal.quote:Op donderdag 27 maart 2014 10:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En hoe ziet het er uit? Bloed in de urine?
Dat soort dingen snap ik ook niet hoor... Zij mag inderdaad liever geen NSAIDs (soort pijnstiller) hebben samen met prednisolon. Waarschijnlijk heeft zij Metacam injectie gehad.quote:Op donderdag 27 maart 2014 10:18 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Nee normaal.
Ik word alleen net gebeld door de dierenarts, kennelijk heeft die een fout gemaakt. Amie heeft een pijnstiller gehad die ze helemaal niet had mogen krijgen in combinatie met de pretnison (die ze krijgt voor haar astma). De injectie zou 24 uur werken (heeft ze gisteren gehad) maar de druppels die ik mee had gekregen voor de komende dagen ga ik dus niet geven.
Nu moet ik het aanzien tot morgenochtend en terug als ze dan niet opknapt. Volgens mij (als ik de DA goed begreep) kan ze toch een blaasontsteking hebben, want de pretnison onderdrukt de bacteriegroei. Er zaten wel wat rode bloedcellen in haar urine gisteren, maar de DA nam aan dat dat door de punctie kwam door het gebrek aan bacteriën.
Dit soort dingen snap ik dus niet; ik heb expres al 3x benoemd dat Amie'tje astma heeft en daar pretnisolon voor slikt. En dan krijgen ze het nog voor elkaar iets in mijn poezebeest te spuiten wat ze niet mag hebben!
Dat was inderdaad de injectie ja. Ik heb niet het idee dat die dierenarts mij goed begreep (ik heb haar expres gisteravond al maar geen dosering pretnisolon gegeven, waarom weet ik eigenlijk niet, ik weet van mezelf dat de combinatie van pretnison (ik ben ook astmapatient) met iets anders vaak niet prettig is, dus ik heb dat denk ik doorgetrokken naar de poes), maar nu zeggen ze dus dat ik zonder pijnstilling moet afwachten tot morgenochtend, maar haar wel de pretnisolon moet geven. Is andersom dan niet logischer?quote:Op donderdag 27 maart 2014 10:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat soort dingen snap ik ook niet hoor... Zij mag inderdaad liever geen NSAIDs (soort pijnstiller) hebben samen met prednisolon. Waarschijnlijk heeft zij Metacam injectie gehad.
Ik denk dat je nu goed met je dierenarts moet overleggen hoe het nu verder qua medicatie. Amie heeft toch pijnstilling nodig, lijkt mij. En zij denken dat pijn toch door de blaasontsteking komt en niet door trauma?
Ik denk dat het verstandig is dat je de dierenarts opbelt en vertelt dat 1. de kat niet beter is, 2. hoe moet het zonder de pijnstilling? 3. weten zij zeker dat er geen interne schade is? (ok, 100% zeker weet je het nooit, maar wat hebben zij nu precies gedaan om het uit te sluiten?), 4. waarom denken zij nou dat het blaasontsteking is? Vanwege wat rode cellen in de urine na de blaaspunctie? Of zijn er meer aanwijzingen? Als zij denken dat het de blaasontsteking is, moet je dan toch doorgaan met prednisolon en geen pijnstilling geven?quote:Op donderdag 27 maart 2014 10:44 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat was inderdaad de injectie ja. Ik heb niet het idee dat die dierenarts mij goed begreep (ik heb haar expres gisteravond al maar geen dosering pretnisolon gegeven, waarom weet ik eigenlijk niet, ik weet van mezelf dat de combinatie van pretnison (ik ben ook astmapatient) met iets anders vaak niet prettig is, dus ik heb dat denk ik doorgetrokken naar de poes), maar nu zeggen ze dus dat ik zonder pijnstilling moet afwachten tot morgenochtend, maar haar wel de pretnisolon moet geven. Is andersom dan niet logischer?
Aan de andere kant; ik kan ook niet echt zien hoe ze opknapt met die pijnstiller, dat ze zich dan beter voelt is logisch, maar hoe ze het zonder zou doen weet ik niet.
En ze denken nog steeds trauma, maar nu belde er een andere DA dan ik eerder heb gezien. Deze had (om wat voor reden dan ook, misschien soort van supervisor ofzo?) de onderzoeksresultaten nog is nagekeken en las toen terug dat ik haar pretnisolon geef en die trok dus aan de bel. Zij was heel stellig: geen pijnstilling, wel pretnisolon en bij geen verbetering morgen terugbrengen, want dan misschien toch blaasontsteking (dat kun nu niet uitgesloten worden obv de eerdere punctie, omdat ze dus die pretnisolon slikt, of zo...).
Ik zelf vertrouw het nu al helemaal voor geen meter. Nu heb ik een zieke poes vol pijnstilling die ze dus kennelijk niet mag, en waarvan ik bijna zeker weet dat ze vanavond weer achteruit gaat omdat de pijnstilling dan uitgewerkt is. Vind jij het verantwoordelijk om het nog tot morgenochtend aan te zien? Of denk jij dat ik beter vanavond al met haar terug kan als ik dan nog maar weinig verbetering merk?
Dat is het hele punt; ze is nu kennelijk ineens wel beter. Volgens mijn vader (die nu oppast) klimt ze in de krabpaal, geeft ze kopjes en is ze hartstikke alert en komt om aaitjes vragen. (Niet dat dat nu normaal is trouwens, normaal is ze bij mensen die niet mij zijn zo schuw als wat, maargoed, ze heeft weer ergens energie vandaan gehaald). De dierenarts zei dat ik daarom moet afwachten tot de pijnstilling is uitgewerkt omdat er op dit moment weinig loos lijkt.quote:Op donderdag 27 maart 2014 11:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk dat het verstandig is dat je de dierenarts opbelt en vertelt dat 1. de kat niet beter is, 2. hoe moet het zonder de pijnstilling? 3. weten zij zeker dat er geen interne schade is? (ok, 100% zeker weet je het nooit, maar wat hebben zij nu precies gedaan om het uit te sluiten?), 4. waarom denken zij nou dat het blaasontsteking is? Vanwege wat rode cellen in de urine na de blaaspunctie? Of zijn er meer aanwijzingen? Als zij denken dat het de blaasontsteking is, moet je dan toch doorgaan met prednisolon en geen pijnstilling geven?
Antwoorden allemaal opschrijven, want het is bewezen dat mensen maar 5% van de informatie onthouden![]()
En zorg dat je telkens 1 dierenarts spreekt (misschien die laatste mevrouw dan?), want anders heb je op gegeven moment 3 verschillende verhalen (plus de DDA die zich ermee bemoeit)
Moest zij niet rustig aan doen?quote:
Van mij wel, maar ze luistert toch al nooit. Ze zouden is een gehoorzaamheidstraining voor katten moeten ontwikkelen.quote:Op donderdag 27 maart 2014 13:07 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Moest zij niet rustig aan doen?![]()
Maar dat bestaat toch welquote:Op donderdag 27 maart 2014 13:57 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Van mij wel, maar ze luistert toch al nooit. Ze zouden is een gehoorzaamheidstraining voor katten moeten ontwikkelen.
Ik vind het serieus gewoon echt debiel. Iedere DA krijgt dit als lesstof en als bijscholing en dan presteren ze het nog om NSAID naast een cortico te geven? Slordig dekt de lading wmb niet eens.quote:Op donderdag 27 maart 2014 10:37 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat soort dingen snap ik ook niet hoor... Zij mag inderdaad liever geen NSAIDs (soort pijnstiller) hebben samen met prednisolon. Waarschijnlijk heeft zij Metacam injectie gehad.
Ik denk dat je nu goed met je dierenarts moet overleggen hoe het nu verder qua medicatie. Amie heeft toch pijnstilling nodig, lijkt mij. En zij denken dat pijn toch door de blaasontsteking komt en niet door trauma?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
De dierenarts die me hielp was van oorsprong afrikaans, opzich sprak ze NL, maar wel moeizaam dus misschien begreep ze me niet. Hoe dan ook, toen de fout werd ontdekt hebben ze gebeld, dat vind ik dan wel weer netjes.quote:Op donderdag 27 maart 2014 19:14 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik vind het serieus gewoon echt debiel. Iedere DA krijgt dit als lesstof en als bijscholing en dan presteren ze het nog om NSAID naast een cortico te geven? Slordig dekt de lading wmb niet eens.
Gemiddeld werkt het 24 uur, dus bij ene kat zou het iets sneller uitgewerkt zijn, bij andere wat langer. En het is niet zo dat de kat 23 uur na de injectie geen pijn voelt en 24 uur na de injectie plotseling wel pijn. Je moet gewoon kijken hoe zij vanavond is.quote:Op donderdag 27 maart 2014 18:09 schreef silliegirl het volgende:
DDA, weet jij of die metacam injecties 24 uur werkzaam zijn en de werking dan afneemt of is het volledig uitgewerkt na 24 uur?
Nou, die pijnstiller is geen wondermiddel hoor. Natuurlijk helpt het wel tegen de pijn, maar het is geen morfine of zoquote:Poezekind voelt zich kennelijk een stuk beter dan gisteravond, ze loopt rond, heeft van alles gegeten en was oprecht blij weer thuis te zijn. Kan ik al juichen, of kan het zijn dat de pijnstiller nog werkt en ze straks alsnog terugzakt?
quote:Op donderdag 27 maart 2014 19:39 schreef SgtPorkbeans het volgende:
Hallo
Ik heb een vraagje! Als mijn hond op de vloer ligt, en ik loop bij hem langs (met een goede halve meter ruimte) en dan staat hij zo maar op. Terwijl hij gewoon kan blijven liggen. Is dit omdat hij nieuwschierig is wat ik ga doen? Of is er wat anders aan de hand?HalloSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Bedoel je dat hij jou dan gaat volgen? Het is een heel normaal hondengedrag. Honden zijn groepsdieren, dus het is logisch dat de hond je wil volgen als je langs komt. Misschien weet jij een betere slaapplek of ga je voor je hond prooi vangen worst uit de koelkast halen.
Als de hond schrikt en wegloopt als jij in de buurt komt, dan heb je of heel gevoelig hondje en jij komt in zijn persoonlijke ruimte. Of is er iets mis in jullie hond/baas relatie en moet je eraan werken.
Je fout toegeven is inderdaad wel netjes!quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:35 schreef silliegirl het volgende:
[..]
De dierenarts die me hielp was van oorsprong afrikaans, opzich sprak ze NL, maar wel moeizaam dus misschien begreep ze me niet. Hoe dan ook, toen de fout werd ontdekt hebben ze gebeld, dat vind ik dan wel weer netjes.
Klinkt goed! Ik hoop dat het helemaal goed komt met je poezenkindquote:Ik durf inmiddels voorzichtig te juichen, poes speelt weer met haar balletje, komt aaitjes en knuffels halen, gaat weer op de bak en ze eet weer prima! Denk dat de pijnstilling nu toch wel uitgewerkt is..
Het hoeft niet per se iets mis met het gebit te zijn, als is het verstandig om dat ook na te laten kijken. Het kan ook een vernauwde traanafvoer zijn, bv aangeboren, of Heino heeft ooit een infectie meegemaakt. Gewoon goed het oogje en het gebitje na laten kijken.quote:Op donderdag 27 maart 2014 22:50 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Bea
Ik ga morgen even bij mij DA langs maar ik wil ook graag even jou raadplegen.
Mijn chinchilla bijoux (aka Heino) heeft af en toe last van een tranend oogje.
Ik heb niet het idee dat er iets in zit. Er zit ook geen pus in.
Dus ik denk aan een doorgroeiende tandwortel.
Maar zou ze dan niet constant last moeten hebben? Ze heeft het af en toe en het is na 1 of 2 dagen weer weg.
Ze eet en drinkt goed, heeft een perfect verzorgde vacht en is vrolijk en onderzoekend. Ruikt lekker fris, heeft mooie keuteltjes. heb dus niet het idee dat ze pijn heeft. (Maar ik heb haar dan ook nog niet zo lang)
[ afbeelding ]
Zijn er andere oorzaken behalve doorgroeiende wortels die dit kunnen verklaren?
Ik heb gisteren contact opgenomen met de vorige eigenaar, ze maakte het oogje gewoon schoon met afgekookt water en dan ging het weer over. Of ze verdere ziekte of infecties in het verleden heeft gehad weet ik niet. (Kan ik natuurlijk wel navragen, ik stuur ze af en toe een foto om ze op de hoogte te houden van de dames)quote:Op vrijdag 28 maart 2014 08:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het hoeft niet per se iets mis met het gebit te zijn, als is het verstandig om dat ook na te laten kijken. Het kan ook een vernauwde traanafvoer zijn, bv aangeboren, of Heino heeft ooit een infectie meegemaakt. Gewoon goed het oogje en het gebitje na laten kijken.
Dan nog, die fout had niet gemaakt MOETEN worden.quote:Op donderdag 27 maart 2014 21:35 schreef silliegirl het volgende:
[..]
De dierenarts die me hielp was van oorsprong afrikaans, opzich sprak ze NL, maar wel moeizaam dus misschien begreep ze me niet. Hoe dan ook, toen de fout werd ontdekt hebben ze gebeld, dat vind ik dan wel weer netjes.
Je kan een kat niet gelijk drastisch laten afvallen, zij kunnen niet tegen het vasten! (dan kan de kat problemen met zijn lever krijgen). Je moet beginnen met 10% minder energie per dag, dus 10% per dag minder oud voer. Of inderdaad light voer gebruiken. Je moet naar metaboliseerbare energie van het voer kijken. Gemiddelde poezenvoer bevat ongeveer 4000 mJ/ kg voer. Goed light voer moet onder 3300 mJ/kg voer zitten. Ik ken Smilla niet, dus geen idee hoeveel daar inzit...quote:Op vrijdag 28 maart 2014 00:32 schreef maryen65 het volgende:
DDA ik heb een veel te dikke kater (12 jaar oud, ong 8 kilo) en hij moet echt op dieet. Ik zie dat hij er last van begint te krijgen. Nu heb ik light brokken gekocht van Smilla en hoor ik van iemand anders dat ik hem beter natvoer kan geven. Maar hoeveel gram mag hij dan hebben op een dag? En verdeel ik het over 2 porties of geef ik hem 1. Hij is gewend om de hele dag te eten heb er altijd brokken staan.
Tja, bij een kat /hond kan je het onder narcose uitspoelen/vergroten, bij een chin zou ik dat niet zo snel doen, gezien het geen levensbedreigende aandoening is en narcoserisico nogal groot is. Dus dan zou je waarschijnlijk het gewoon moeten blijven schoonhouden.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 08:44 schreef valentijn101 het volgende:
Oeps, vergeten te vragen. Stel het is een vernauwde traanafvoer. Wat moet ik dan verwachten kwa behandeling?
Ahh, oke. Schoonhouden is geen probleem. De andere dames helpen me daarbijquote:Op vrijdag 28 maart 2014 08:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, bij een kat /hond kan je het onder narcose uitspoelen/vergroten, bij een chin zou ik dat niet zo snel doen, gezien het geen levensbedreigende aandoening is en narcoserisico nogal groot is. Dus dan zou je waarschijnlijk het gewoon moeten blijven schoonhouden.
Maar eerst goed na laten kijken of er niet iets anders aan de hand is.
Soms volgt hij me ja, maar soms staat 'ie ook op en ploft ie op z'n kussen. Als ik dan vlak bij z'n kussen loop is er niks aan de handquote:Op donderdag 27 maart 2014 21:48 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hallo![]()
Bedoel je dat hij jou dan gaat volgen? Het is een heel normaal hondengedrag. Honden zijn groepsdieren, dus het is logisch dat de hond je wil volgen als je langs komt. Misschien weet jij een betere slaapplek of ga je voor je hond prooi vangen worst uit de koelkast halen.
Als de hond schrikt en wegloopt als jij in de buurt komt, dan heb je of heel gevoelig hondje en jij komt in zijn persoonlijke ruimte. Of is er iets mis in jullie hond/baas relatie en moet je eraan werken.
Very charmingquote:
Kansen zeggen iets over de populatie in het geheel, maar niet zo veel over de individuele kat. Gemiddeld heeft een poezendame met overgewicht en van middelbare leeftijd de meeste kans op leververvetting, maar het betekent niet dat slanke gezonden poezenheer het niet kan krijgen. Leververvetting ontstaat omdat het lichaam van de kat zijn eigen vet gaat mobiliseren en het verkeerd opslaan in de lever (een foutje in het ontwerp, degene die katten gebouwd heeft, heeft daar niet goed over nagedachtquote:Deze gorgeous mofo moet er ook aan geloven, blaasgruis.
Hij is van mijn tante en deed vroeger al moeilijk over vers omdat het immers een kat is. Ik heb tegen mijn tante gezegd dat de beste optie mij lijkt dat ze het toch weer eens moet gaan proberen.
Hoe serieus is levervetting? De kans erop bedoel ik dan.
Het is een kat he, geen hond.quote:MIjn kat wilde eerst ook niet, likte alleen een beetje van mijn vinger. Ik heb toen drie keer een kwartier op dag 1 dat voer aangeboden zonder succes maar de volgende dag was het raak. Vrat sindsdien alsof hij nog nooit zoiets lekkers heeft gehad.
Ik vrees dat het bij Ace wat langer gaat duren, thoughMaar ja, als je hem dan steeds toch maar ander voer geeft ivm levervetting krijgt ie ook niet de klik van *ho, ik moet dit eten want ik heb honger*
Wat je kan proberen is het verse vlees even in de magnetron verwarmen dat het handwarm wordt. Dus niet koken maar even een normale prooi-dier temperatuur bereiken (40 graden). Dan komen ook lekkere geuren vrij, vindt de kat vast en zeker lekkerder. Ja, het vergt meer tijd en voorbereiding, maar het poezenkind is geen Labrador dat een half kilo nog bevroren KVV zo hap slik weg naar binnen kan werken.quote:Stel dat ie elke dag een superklein beetje eet, moet je dan ook al bang worden voor levervetting?
Ach, wat erg voor jullie!quote:Op vrijdag 28 maart 2014 09:27 schreef SaskiaR het volgende:
Twee van onze katten waren onlangs ziek, de ene is overleden, de andere is weer beter geworden.
Beide hadden ze bloederige diarree, niet meer kunnen lopen, trillen, uiteindelijk raakte de ene buiten kennis en overleed.
De dierenarts wist niet wat het was, maar dacht dat het geen kattenziekte was. Hij heeft wel injecties gegeven (welke weet ik niet precies), maar bij de ene hielp het dus niet.
Wat zou dit kunnen zijn?
Klinkt heel normaal hoor. Ik zou niet direct naar de hondenpsycholoog gaan met deze klachten.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 09:35 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Soms volgt hij me ja, maar soms staat 'ie ook op en ploft ie op z'n kussen. Als ik dan vlak bij z'n kussen loop is er niks aan de hand
Een reactie op het bandje zou je zien in de nek (onder het bandje zeg maar), maar kale oren... Nee, dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Heeft zij ook jeuk aan de oren? Dan is het misschien verstandig om daar ook na te laten kijken. Poetst zij haar oren overdreven veel? (met haar poten over de oren wrijven)quote:Op vrijdag 28 maart 2014 09:37 schreef silliegirl het volgende:
Poezekind voelt zich weer prima (en is beledigd dat ze nog niet naar buiten mag!)
DDA, ik heb nog een vraag: mijn beide katten dragen de multi-x bandjes, maar nu heeft 1 van de katten (ook amie, dus die ziek was) kale plekken op haar oren; met name op de buitenste randen ervan. Die heeft ze al wat langer, maar ik zie verder geen korstjes oid erop, alleen het haar is weg! Dit is begonnen nadat ze die band ging dragen, kan het een reactie op dat bandje zijn? Of is een kaal oorrandje ook iets om toch even mee langs een dierenarts te gaan? Ze hebben er in ieder geval de laatste keren niets over gezegd (maar ik heb er ook niet naar gevraagd eigenlijk).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |