Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ga mij niet mengen in die discussieJe moet dat topic ook goed lezen. 250 euro is niet voor de operatie he. Tegenwoordig heb je een betere alternatief voor de operatie, dus dat wordt niet zo veel meer gedaan, dus precies de prijs weet ik niet
![]()
Joh, bij Shirley gebeurd het regelmatig. Geloof dat de eigenaar dan de keuze krijgt om ook afstand van het dier te doen (meestal kat) en dat Shirley ze dan oplapt en weer een nieuw huisje zoekt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:37 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.
Ik zou iemand niet zonder kwaad woord weg kunnen laten lopen met zijn dier dat medicatie of een operatie nodig heeft denk ikEn vervolgens zou dat dier in mijn hoofd blijven rondspoken
![]()
Maar goed. Veel plezier
Super schattig poezenkind!quote:Op donderdag 20 maart 2014 11:07 schreef Franknfurter het volgende:
Hoi DDA!
Ik heb even een vraagje over mijn lieve dame. Ze is half ragdoll, en hoewel ik weet dat ragdolls redelijk stevig gebouwd kunnen zijn vroeg ik me af of mijn Kenzi niet wat te rond aan het worden is. Ze is nu 10 maanden en weegt al bijna 5 kg. Ik las ergens op internet dat ragdolls sowieso erfelijk belast zijn met een beetje een bierbuikje, maar ik weet natuurlijk niet helemaal of dit juist is.
De dierenarts vond haar 6 maanden geleden niet te dik, maar ze is ondertussen gecastreerd en ik weet niet of een kitten dan nog net zo veel mag eten als voorheen?
[ afbeelding ]
Hij is gedraaid dus even het hoofd meedraaien voor de ultieme schattigheid
Heel veel sterkte met jullie verlies!quote:Op donderdag 20 maart 2014 11:44 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Wij vonden dat het helaas te slecht ging en hebben haar laten inslapen. Is beter zo. Ze heeft 18 mooie jaren gehad!!
Nu een andere vraag, mijn eigen kat(andere was van mijn moeder) niest best vaak. Zo 3x achter elkaar. Ze snottert niet en haar ogen zijn ook niet vochtig. Eet ook goed.
Wel gaat haar neusje soms druppelen als ze keihard spint maar alleen dan.
Ze is 6 jaar.
Zou je hierbij denken dat het de niesziekte kan zijn?!
Vorige jaar gebeurde het ook wel af en toe maar in de winter had ze er volgens mij minder/geen last van.
Of misschien toch wat vaker stofzuigen....
Was notabene 2 weken gelden bij de dierenarts, stom dat ik het niet toen gevraagd heb.
Ik lees:quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:37 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.
Ik zou iemand niet zonder kwaad woord weg kunnen laten lopen met zijn dier dat medicatie of een operatie nodig heeft denk ikEn vervolgens zou dat dier in mijn hoofd blijven rondspoken
![]()
Maar goed. Veel plezier
Of lees ik dat verkeerd of zo?quote:en eigenlijk was een operatie nodig. Hoeveel kost dat? Ongeveer 250 euro. Dat geld heb ik niet zei ze. 'Maar dat bent u nu ook al kwijt' zei de dierenarts. Ze schaamde zich wel dat ze dat niet van tevoren gezegd had.
Moet je dat eigenlijk accepteren als een bloedonderzoek en diagnose 250 euro blijken te kosten zonder dat dat van tevoren is gezegd?
Ik lees dat de operatie 250 euro kost en de onderzoeken met consult die zojuist gebeurd zijn ook 250quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik lees:
[..]
Dus 250 euro voor het bloedonderzoek, consult (en de medicatie blijkt later) en niet voor de operatie.
Of lees ik dat verkeerd of zo?![]()
Helaas blijft bij mij ook alles door mijn hoofd rondspoken... Ook als de eigenaren niet lief tegen mij doenMaar met kwade worden helpt je het dier helaas niet... (en jezelf ook niet).
Lastig hoor...
Ik heb het al aangepastquote:
Ons beestje heeft dat ook. Af en toe is het flink snotteren en niezen. Als dat gebeurd stofzuigen we ook wat extra tegen het stof. Het is meestal na een paar dagen weer over. Al zal hij er altijd last van kunnen blijven houden.quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel veel sterkte met jullie verlies!
Wat betreft de andere kat, het klinkt als chronische niesziekte. Ik heb al ergens uitgelegd, dat niesziekte oa veroorzaakt wordt door Herpesvirus. Een kat kan een levenslang drager worden en het virus kan weer oplaaien in stressperiodes. Eventueel kan je voedingssupplement L-lysine proberen.
Tip kwam van oh-oh. Beter doe je verslag, ik moet pas de 25stequote:Op donderdag 20 maart 2014 14:38 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik lees dat de operatie 250 euro kost en de onderzoeken met consult die zojuist gebeurd zijn ook 250Nu ja, één van ons zal t iig wel goed hebben
![]()
Ik ga trouwens 11 april ook naar die Nannetje? Tannetje? Koning. Die tip kwam hier vandaan toch? Dank daarvoor
Dank voor het antwoord! Ik heb dr even flink geaaid bij thuiskomst (vond ze heeeeul ergquote:Op donderdag 20 maart 2014 13:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Super schattig poezenkind!![]()
![]()
Een beetje buikje mag hoor, dat zie je inderdaad vaak bij Ragdolls. Maar verder moet je wel alle ribben goed kunnen voelen op deze leeftijd. In principe is het verstandig om na de castratie 1/4 minder te gaan voeren. Of overstappen op een voer voor gecastreerde katten met minder energie (metaboliseerbare energie minder dan 3500 kcal/kg moet je dan hebben).
Dit omdat als de kat geen vrouwelijke/mannelijke hormonen aanmaakt, zijn energiebehoefte met ong 25-30% daalt.
quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
voedingssupplement L-lysine
Bedankt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel veel sterkte met jullie verlies!
Wat betreft de andere kat, het klinkt als chronische niesziekte. Ik heb al ergens uitgelegd, dat niesziekte oa veroorzaakt wordt door Herpesvirus. Een kat kan een levenslang drager worden en het virus kan weer oplaaien in stressperiodes. Eventueel kan je voedingssupplement L-lysine proberen.
Klinkt goedquote:Op donderdag 20 maart 2014 16:56 schreef Franknfurter het volgende:
ik kan de ribben allemaal voelen, de rug is duidelijk voelbaar en ook de kont voelt gewoon hard aan.
Het is niet aan te tonen met bloedonderzoek. Het is te vergelijken met koortslip bij de mens, je kom mee naar je huisarts en de huisarts heeft het al zo vaak gezien, zij/hij zegt: oh, u heeft een koortslip. Heeft u veel stress? (maar je krijg van je huisarts geen antibioticum kuur, en terecht, want het is een virus). Overigens, is het een ander soort herpesvirus dan bij de kat en wij zijn niet besmettelijk voor de katten en de katten zijn niet besmettelijk voor ons (al is het niet echt fijn als een verkouden kat je vol in het gezicht niestquote:Op donderdag 20 maart 2014 17:37 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
[..]
Bedankt.
Maar het kan verder dus nu geen kwaad? Binnenkort gaan we verhuizen dus misschien zal ze er dan last van hebben.
Kan de DA dat makkelijk zien? Of moet er dan sowieso een bloedonderzoek gedaan worden?
Top ga eraan denken, bedankt!quote:Op donderdag 20 maart 2014 20:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is niet aan te tonen met bloedonderzoek. Het is te vergelijken met koortslip bij de mens, je kom mee naar je huisarts en de huisarts heeft het al zo vaak gezien, zij/hij zegt: oh, u heeft een koortslip. Heeft u veel stress? (maar je krijg van je huisarts geen antibioticum kuur, en terecht, want het is een virus). Overigens, is het een ander soort herpesvirus dan bij de kat en wij zijn niet besmettelijk voor de katten en de katten zijn niet besmettelijk voor ons (al is het niet echt fijn als een verkouden kat je vol in het gezicht niest)
Als de neusuitvloeiing trouwens groen is en de kat moeite heeft met ademhalen, dan is er mogelijk toch een secundaire bacteriële infectie bij gekomen. Maar uiteraard moet je met een zieke kat naar een dierenarts.
Je kan dus preventief, voorgaand aan de verhuizing beginnen met L-lysine. Het is geen tovermiddel, maar er zijn een paar onderzoeken dat het de uitscheiding van herpesvirus en de klinische verschijnselen bij chronische niesziektekatten vermindert. Dit is geen geneesmiddel, maar een voedingsmiddel.
Verder de verhuizing zo stressvrij mogelijk voor je kat laten verlopen. Gebruik indien nodig Feliway, anti-stress druppels, eventueel anti-stress voedingsmiddelen zoals Zylkene ed. Wat ook kan helpen is met een watje tegen de klieren bij de snorharen van je kat inwrijven (als hij nog in oud huis is en rustig is), even het watje in een plastic zakje inpakken (dan verdampen de feromonen niet/minder) en in jullie nieuwe huis alle deurposten ed op de hoogte van de kat met een watje inwrijven. Dat zit zijn geur al in huis. Dezelfde met dekentjes enz, ongewassen in het nieuwe huis neerleggen.
Succes met de verhuizing!
Hmm, niet in Nederland volgens mij... Wel poedervorm. In het buitenland heb je wel gel en snoepjes.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:23 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Top ga eraan denken, bedankt!
Hopelijk hebben ze die L-lysine in snoepjes ofzo.
Ik heb ooit een oudere cavia gehad die ook geopereerd is aan een blaasteen en die is goed hersteld en het is niet teruggekomen (cavia is uiteindelijk op hoge leeftijd gestorven aan een andere oorzaak) dus het hoeft niet altijd.quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Mijn dierenarts heeft alleen gevoeld aan de buik en op basis daarvan vastgesteld dat het een flinke steen was. Zij raadde een operatie af, in haar ervaring komen die stenen heel vaak binnen een paar weken terug en bovendien is een risico dat een oude caaf niet goed hersteld van de narcose groot. Dus ik wil dat eigenlijk gewoon niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Heb jij ervaring met het onder een roesje uitmasseren van een steen in de urinebuis? Ik lees dat dat weleens kan, maar lukt dat nou vaak over het algemeen?
Voorlopig vind ik het niet zo erg als de steen niet kleiner wordt, als hij ook maar niet groter wordt. Ze heeft nu in elk geval niet zichtbaar last van, ze is erg levendig en actief voor haar leeftijd en ziet er veder goed uit. Wel is ze misschien wat te zwaar, maar ze krijgt dus al gelimiteerd droogvoer en geen fruit, snoepjes of brood, dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet doen. Ze loopt als het mooi weer is vaak los op het balkon, en dan strooi ik soms wat groenvoer rond en dan loopt ze de poten uit haar lijf om het allemaal op te eten voordat de andere cavia's haar voor zijn![]()
Ik heb net een mailtje gestuurd naar de fabrikant van het droogvoer dat ik nu geef, met de vraag wat de hoeveelheid calcium en fosfor in het voer is. Als de Ca:P ratio te hoog is ga ik ander voer geven.
Dat van dat oxalaat wist ik trouwens niet, goed om te weten! Ik geef ze regelmatig spinazie omdat daar veel vocht in zit, maar inderdaad ook wel veel calcium en dus oxalaat. Dus dat zal ik minderen. Ik zal sowieso de Nevo tabel er eens bij pakken om te kijken wat ik het beste kan geven, hoewel daar geloof ik alleen de hoeveelheid calcium in staat en geen oxalaat. Maar ik neem aan dat calcium in het algemeen beperken ook wel kan helpen, toch?
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessiequote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:56 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb ooit een oudere cavia gehad die ook geopereerd is aan een blaasteen en die is goed hersteld en het is niet teruggekomen (cavia is uiteindelijk op hoge leeftijd gestorven aan een andere oorzaak) dus het hoeft niet altijd.
Bij mijn cavia zat die steen inderdaad in de urinebuis, operatie verliep uitstekend en heel snel en het herstel ging ook erg vlot. Ze was een jaar of 4 toen dat gebeurde en is uiteindelijk 7 jaar geworden dus operatie ruimschoot overleefd.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 12:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessie
Donequote:Op vrijdag 21 maart 2014 09:29 schreef Qwea het volgende:
DDA? F&F / Meet Link #3 Met goeie tips van Miss_Isis Wil je eens kijken / antwoord geven?
Ik zit trouwens ook te denken... Het is ook verstandig om ontkalk water te geven (tenzij jullie sowieso zacht water in jullie regio hebben), want extra calcium in het water is ook niet goed.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 12:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessie
Oké. Mijn caafje is nu al 6 of 7 jaar, dus een bejaardequote:Op vrijdag 21 maart 2014 13:54 schreef trovey het volgende:
[..]
Bij mijn cavia zat die steen inderdaad in de urinebuis, operatie verliep uitstekend en heel snel en het herstel ging ook erg vlot. Ze was een jaar of 4 toen dat gebeurde en is uiteindelijk 7 jaar geworden dus operatie ruimschoot overleefd.Overigens was ze een klungeltje, brak ook haar teentje toen ze 5 was en die moest uiteindelijk geamputeerd worden want het bot loste op
, ging ook zonder heisa.
![]()
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké. Mijn caafje is nu al 6 of 7 jaar, dus een bejaardeDaarom vind ik het toch een beetje eng. Maar hoewel ze veel slaapt en rust is ze verder gelukkig nog best levendig.
Zo'n ziekenboegcaaf heb ik ook eens gehad trouwens. Die heeft een verstopte talgklier gehad op zijn kont die uiteindelijk barstte, een gezwel op zijn rug dat operatief verwijderd is, scheve ondertanden die uiteindelijk poreus werden en toen steeds afbraken, een hooi-allergie () en op latere leeftijd een chronisch verstopte anaalzak. Die is uiteindelijk 8 geworden.
Troveyquote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.
Blijft stil in huis en mis ze nog steeds heel erg, betrap me er nog regelmatig op dat ik "Goedemorgen katjes" zeg als ik 's morgens de kamer binnenkom en dan ineens het realiseren dat ze er niet meer zijn...oude gewoontes blijven lang hangen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 15:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
TroveyGaat het een beetje na al de ellende de afgelopen tijd?
Ik weet hetquote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.
Dank je! En kijk nog ff of je op de route woontquote:
Dank je en jij ook sterkte en succes.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 17:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik weet hetIk zal dan inderdaad geen keus hebben, maar ben er gewoon een beetje bang voor. Sterkte met het verlies van je katje
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |