Denk dat ik toch maandag langs de DA ga. Zie niest nu wel erg veel. Heb ook het gevoel dat ze een depri is.. speelt niet meer en komt ook niet meer snachts op bed.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, niet in Nederland volgens mij... Wel poedervorm. In het buitenland heb je wel gel en snoepjes.
En het moet op de nuchtere maag (niet samen met het eten), dus wat lastig bij een poes. Meestal wordt 2 x daags 250 mg aangeraden, maar eigenlijk is het beter om 2 x daags 500 mg te geven.
Ik ben wel geen dierenarts, maar toen mijn kattedames geholpen werden is mij verteld dat ze het liever niet doen vanwege een hogere kans op bloedingen tijdens de operatie, maar dat het opzich niet zoveel uitmaakte.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:02 schreef quirina het volgende:
Net contact gehad met eigen dierenarts, schijnt dus niet erg te zijn om een poes die in haar "krolsheid" zit te opereren.. Vreemd hoor overal om me heen dat het niet gezond is.
Maar even besloten om de krolsheid uit te zitten en dan een afspraak te maken. Zooo zielig ze weet niet wat ze met zichzelf aanmoet. Ik hoef haar maar even aan te kijken en ze ligt alweer op d'r buikie te kronkelen. Echt blèren doet ze niet maar wel mekkeren. Ze heeft totaal geen rust.
Die anti jeuk prik is een corticosteroid, dus een soort prednisolon, dat het afweersysteem remt, waardoor het herpesvirus weer oplaait. Als de poes ziek oogt, dan is het inderdaad verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts. Zorg wel dat zij blijft eten en drinken.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 09:07 schreef Kadooosh het volgende:
de anti jeuk prik die ze 2 weken geleden
Ik heb geen enkele bezwaar om een poes tijdens krolsheid te steriliseren! Natuurlijk doe ik het het liefst op de leeftijd van 6 maanden, nog voor de eerste krolsheid als de eierstokken erg klein zijn. Maar als de poes nu in het voorjaar krols wordt dan kan zij telkens krols worden, elke paar dagen. Totdat zij gedekt wordt. Poezen ovuleren namelijk pas na de dekking. Of een nepdekking met een wattenstaafje (maar niet veel eigenaren zijn bereid om dat te doenquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:15 schreef Duur het volgende:
[..]
Ik ben wel geen dierenarts, maar toen mijn kattedames geholpen werden is mij verteld dat ze het liever niet doen vanwege een hogere kans op bloedingen tijdens de operatie, maar dat het opzich niet zoveel uitmaakte.
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Beter nu, dan over 2 maanden als een niks vermoedende dierenarts haar buik open maakt en de baarmoeder vol met kittens aantreft...
Buik weer dichtmaken bedoel je? Baarmoeder wordt niet opengemaakt bij sterilisatie volgens mijquote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?
Ik vergat even dat meestal alleen de eierstokken worden verwijderd. Maar dan zal een kat na de operatie dus gewoon zwanger blijven?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:57 schreef computergirl het volgende:
[..]
Buik weer dichtmaken bedoel je? Baarmoeder wordt niet opengemaakt bij sterilisatie volgens mij
Als het duidelijk is dat een poes zwanger is lijkt t me niet dat ze gaan opereren. Dat controleren ze wel van tevoren.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?
Dat is afhankelijk van de wensen van de eigenaar. De baarmoeder wordt er uiteraard niet opengemaakt, alleen als het een keizersnede is. De kittens zijn alleen de laatste paar dagen van de dracht levensvatbaar. Het protocol is het steriliseren met 6 maanden om dit soort ellende te voorkomenquote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En als je de eierstokken toch weghaalt, blijft de kat dan drachtig of leidt dat tot een miskraam?quote:Op zondag 23 maart 2014 13:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de wensen van de eigenaar. De baarmoeder wordt er uiteraard niet opengemaakt, alleen als het een keizersnede is. De kittens zijn alleen de laatste paar dagen van de dracht levensvatbaar. Het protocol is het steriliseren met 6 maanden om dit soort ellende te voorkomen
Niemand gaat in de praktijk dit soort experimenten uitvoeren. Het zwangerschapshormoon progesteron wordt met name aangemaakt door eierstokken bij de kat en pas laat in de dracht neemt de baarmoeder het over. De baarmoeder moet dan ook eruit.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 22:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik vergat even dat meestal alleen de eierstokken worden verwijderd. Maar dan zal een kat na de operatie dus gewoon zwanger blijven?
Ik weet niet hoe je het zich voorstel, maar het is niet zo makkelijk hoor. Als je geluk heb voel je de ampullen/kittens in de buik, maar dat lukt ook niet altijd hoor (bij maar 1 kitten en de kat met overgewicht). En er wordt standaard geen echo gemaakt voorgaand aan de sterilisatie.quote:Op zondag 23 maart 2014 09:50 schreef quirina het volgende:
Als het duidelijk is dat een poes zwanger is lijkt t me niet dat ze gaan opereren. Dat controleren ze wel van tevoren.
Als je de eierstokken na 45 dag weghaalt, dan theoretisch gezien kan de poes haar dracht volbrengen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand het zou doen, want het is vragen om de problemen. Gaat de bevalling dan goed verlopen? Blijven de placentas er achter? Krijgt de poes een baarmoederontsteking?quote:Op zondag 23 maart 2014 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En als je de eierstokken toch weghaalt, blijft de kat dan drachtig of leidt dat tot een miskraam?
Het gaat inmiddels sinds gisteren al weer beter. Ze is weer heel levendig en niest ook niet meerquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Die anti jeuk prik is een corticosteroid, dus een soort prednisolon, dat het afweersysteem remt, waardoor het herpesvirus weer oplaait. Als de poes ziek oogt, dan is het inderdaad verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts. Zorg wel dat zij blijft eten en drinken.
L-lysine poeder: ik denk dat veel mensen het stiekem wel met het eten mengen (maar dan werkt het theoretisch gezien minder goed). Of met een beetje water (schijnt dat het smakelijk is, ik heb het nog nooit zelf geproefd).
Om even op bovenstaand verhaal terug te komen; vandaag had Noortje weer bloederige diarree dus gelijk wat naar de dierenarts gebracht. Ze heeft dus Giardiaquote:Op zaterdag 25 januari 2014 13:48 schreef fh101 het volgende:
Ik heb een poesje van nog geen jaar oud. Ik zag net bij het verschonen van de kattenbak dat er wat bloed bij haar ontlasting zat. Het bloed was nog nat dus nog vrij recentelijk. De drol zelf was gewoon zacht van textuur; geen gekke dingen. Ze heeft gisteren ongeveer 1/3 van een bouillonblokje op, kan dat ermee te maken hebben?
En is dit iets waarvoor ik (omdat het weekend is) de spoedlijn van de dierenarts zou moeten bellen? Zelf neig ik eigenlijk ernaar om het even aan te kijken. Noortje is nog geen maand bij ons uit het asiel en ze is nog erg schuw. We zijn nu zo ver dat we haar heel voorzichtig mogen aaien, maar oppakken of naar de dierenarts gaan lijkt me nog een ramp.
ik heb ook par jaar terug giardia besmetting gehad, ik heb medicijnen gegeven, de bak goed verschoond en de mandjes na eerste medicatie gewassen, was er eigenlijk en gelukkig meteen van af.. Las toentertijd ook Idd horrorverhalen en over stoom reinigen etc. Wel opletten dat hun achterste schoon is, na ontlasting anders blijven ze zichzelf herbesmettenquote:Op maandag 24 maart 2014 20:25 schreef fh101 het volgende:
[..]
Om even op bovenstaand verhaal terug te komen; vandaag had Noortje weer bloederige diarree dus gelijk wat naar de dierenarts gebracht. Ze heeft dus Giardia![]()
Nu kom ik op het internet allemaal horrorverhalen tegen over het hele huis schoonmaken met chloor en dettol en de kat zelf ook wassen gedurende minstens een week. Maar die posts zijn allemaal al wat ouder, dus ik hoop eigenlijk stiekem dat de medicijnen ondertussen wat verbeterd zijn en dat niet allemaal meer nodig is? De dierenarts hier zei er eigenlijk niets over, maar ik ben zelf dan ook niet langs geweest. Vandaar mijn vraag ook even hier; is het echt nodig om het hele huis (plus kat) zo grondig te ontsmetten?
Je moet ze niet de hele dag laten traplopen maar het kan geen kwaad om het ze wel te leren hoor...quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:28 schreef Qwea het volgende:
Hey DDA : F&F / nieuwe pup! tips/tricks gevraagd
Gaat over traplopen bij een pup. Hoe zit dat nou eigenlijk tegenwoordig? Mag een pup nou wel of geen traplopen? Ik dacht altijd van niet ivm de groeiperiode en weinig spiermassa...?
Maar ook al op jonge leeftijd? Ik wil Link wel leren traplopen, althans, naar benee, want die mongool stond laatst halverwegequote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:33 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Je moet ze niet de hele dag laten traplopen maar het kan geen kwaad om het ze wel te leren hoor...
Nou ja dan neem je of een traphekje zodat ie er niet op kan, dan hoeft ie niet naar beneden, of je leert hem voor zijn eigen veiligheid wel even hoe hij er af kan lopen zodat ie niet pleurt als ie naar boven hupst. Dat wil niet zeggen dat ie tien keer per dag die trap op en af moet dan.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar ook al op jonge leeftijd? Ik wil Link wel leren traplopen, althans, naar benee, want die mongool stond laatst halverwegeMaar ik vind hem daar nu nog evel te jong voor eigenlijk?
Conchita (chihuahua) ging zelf al naar boven toen ze 8 weken wasquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar ook al op jonge leeftijd? Ik wil Link wel leren traplopen, althans, naar benee, want die mongool stond laatst halverwegeMaar ik vind hem daar nu nog evel te jong voor eigenlijk?
Gewoon stukje de trap op zetten en naar beneden lopen, komen ze je vanzelf wel achterna. En als ze vallen kun je ze vangen en blijven oefenenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:41 schreef trovey het volgende:
[..]
Conchita (chihuahua) ging zelf al naar boven toen ze 8 weken was....wist alleen niet hoe naar beneden te komen dus maar geleerd voordat ze heel snel de trap zou afkomen.
Riempje aangedaan en tree voor tree haar geleerd om naar beneden te komen, had dat binnen twee keer helemaal door.
Met die prikjes moet je dierenarts een afweging maken hoe noodzakelijk het is. Als je kat er niet zonder kan, dan moet het toch gebeuren.quote:Op maandag 24 maart 2014 18:05 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Het gaat inmiddels sinds gisteren al weer beter. Ze is weer heel levendig en niest ook niet meer.
Eten en drinken bleef ze gelukkig wel goed doen.
Nooit meer die prikjes... stom dat het niet verteld was toen(toch?).
Zal het is in water proberen.
Verkopen ze dit gewoon bij de dierenwinkel of -arts?
Mijn advies is altijd het dier (de kat) goed wassen aan het einde van de kuur (de laatste dag zeg maar) en dan zeker de billen goed wassen. Verder moet je de kattenbak even de elke dag verschonen en ook goed schoonmaken. En alles waar de kat in contact mee komt, dus ook de vloer goed dweilen en alle mandjes ed schoonmaken. Rietenmandjes ed zijn erg leuk, maar helaas niet erg hygienisch. Schoonmaken hoeft niet per se met chloor of dettol, gewone huishoudelijke schoonmaakmiddelen mogen ook. En je moet alles goed laten drogen! Want baby Giardia's (cysten) blijven lang in leven in vochtige omgeving. Alle kussens, dekbed ed waar de kat opligt, wassen op 60 graden.quote:Op maandag 24 maart 2014 20:25 schreef fh101 het volgende:
[..]
Om even op bovenstaand verhaal terug te komen; vandaag had Noortje weer bloederige diarree dus gelijk wat naar de dierenarts gebracht. Ze heeft dus Giardia![]()
Nu kom ik op het internet allemaal horrorverhalen tegen over het hele huis schoonmaken met chloor en dettol en de kat zelf ook wassen gedurende minstens een week. Maar die posts zijn allemaal al wat ouder, dus ik hoop eigenlijk stiekem dat de medicijnen ondertussen wat verbeterd zijn en dat niet allemaal meer nodig is? De dierenarts hier zei er eigenlijk niets over, maar ik ben zelf dan ook niet langs geweest. Vandaar mijn vraag ook even hier; is het echt nodig om het hele huis (plus kat) zo grondig te ontsmetten?
Hoe vaak je moet behandelen hangt af van het product dat je gebruikt. Sommige spot-on druppels zijn geregistreerd voor 21 dagen, andere voor 5 weken. Even kijken dus.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 08:00 schreef seasushi het volgende:
Hondje blijkt een vlooienallergie te hebben. Haar "vriendin" bleek een paar vlooien te hebben, dus 3 huizen en 2 auto,s en tig dekentjes en 2 honden behandeld. Half weekend mee bezig geweest.
Ik heb een paar keer gelezen dat het verstandig is om voorlopig elke 4 weken te behandelen, maar dan regelmatig van merk te wisselen om resistentie te voorkomen. Klopt dat?
Ik vind het wel verstandig om jonge pup aan te leren om trap te lopen, want als je dat later met bijv. een 80 kg boerboel wil proberen, dan is het niet te doenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:28 schreef Qwea het volgende:
Hey DDA : F&F / nieuwe pup! tips/tricks gevraagd
Gaat over traplopen bij een pup. Hoe zit dat nou eigenlijk tegenwoordig? Mag een pup nou wel of geen traplopen? Ik dacht altijd van niet ivm de groeiperiode en weinig spiermassa...?
Begin ergens met een klein trapje, 5-6 tredenquote:Op dinsdag 25 maart 2014 10:34 schreef Qwea het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |