Nou, misschien ging het dus om een kat die de druppels voor een hond gekregen heeft.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:28 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
oh! ik las nergens dat het om een hond ging dus ik ging meteen uit van kat (freak)![]()
ik gebruik de roze editie voor katten indd
Je zou toch denken dat een kat in een rode circel met een streepje doormidden iets negatiefs betekent...quote:Op dinsdag 18 maart 2014 13:55 schreef deadly_kiss het volgende:
dat is bij exil toch overduidelijk of het voor honden of katten is
Antibiotica werkt natuurlijk alleen tegen bacterien. Snot is meestal viraal, dus dan duurt het met een antibioticum 7 dagen en zonder een antibioticum een week. Hoewel, groene snot kan wijzen op een secundaire bacteriele infectie.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:47 schreef Lroeper het volgende:
Hallo digitaledierenarts,
Ik heb een vraag.
Ik heb een kat uit Griekenland geadopteerd. Ze is nu ongeveer een half jaar bij mij. Sinds dat we haar kregen heeft ze veel last van groene snot, niest ze veel, klinkt soms wat benauwd en hoest. Dit was gelijk nadat ze met het vliegtuig naar Nederland gekomen is. Verder eet ze wel goed, speelt ze veel en lijkt totaal niet ziek. In de tussentijd heeft ze al vier verschillende antibiotica gehad. Dit heeft een klein beetje geholpen maar nog steeds heeft ze alle symptomen. Mijn kat moet aanstaande vrijdag weer naar de dierenarts om bloed te prikken. Aangezien geen enkele antibiotica echt heeft gewerkt ben ik best bang dat er met haar iets ernstigs aan de hand is. Ik maak me ondertussen best wel zorgen...
Heeft u enig idee waar ze last van kan hebben? Eerst werd er door de dierenarts gezegd dat ze iets van bronchitis of niesziekte zou kunnen hebben maar moet het ondertussen dan door die antibiotica niet over zijn gegaan? Wel denk ik dat ze een lage weerstand heeft omdat ze toch een katje is geweest die onder slechte omstandigheden heeft geleefd met veel katten samen. Kan het door haar lage weerstand misschien komen dat het niet over gaat omdat haar lichaam te zwak is om het tegen te gaan?
Inmiddels drinkt hij weer en heeft hij geslapem volgens mij maar dat kan ook door uitputting komen. Hii heeft zelfs weer buiten gelopen, met moeite, maar lijkt beter te gaanquote:Op dinsdag 18 maart 2014 12:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh jee, dat kan van alles zijn, van een buikgriepje tot een darmafluiting. Eerlijk gezegd, zoals jij het omschrijft, klinkt dat niet als iets wat tot morgen kan wachten. Ik zou toch aanraden om vandaag al bij je dierenarts een afspraak te maken.
Buikpijn, erg slome hond en blijven braken is spoed en kan niet 24 uur wachten. Ook als hij niet wil/kan eten of drinken, dan moet je zsm een dierenarts raadplegen!
Beterschap!
Bedankt voor de snelle reactie. Ze is in Griekenland al wel op felv/fiv getest en deze waren negatief.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Antibiotica werkt natuurlijk alleen tegen bacterien. Snot is meestal viraal, dus dan duurt het met een antibioticum 7 dagen en zonder een antibioticum een week. Hoewel, groene snot kan wijzen op een secundaire bacteriele infectie.
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om verdere onderzoeken te doen bij je kat. Dus een bloedonderzoek, misschien dan ook even FeLV/FIV test laten doen, deze ziektes kunnen natuurlijk ook zorgen voor een lagere weerstand. En eventueel rontgenfoto's van de borstkas, dan kan je zien of er iets mis is in de longen en de luchtwegen.
Astma komt bij de katten bijv vrij vaak voor.
Ik heb al ergens in een van de topicdelen een hele hoorcollege gegeven over de niesziekte bij katten.Niesziekte wordt dus oa veroorzaakt door katten herpesvirus. Wij, mensen, hebben ook onze eigen herpesvirussen, bijv. koortslip. Iedereen met koortslip weet dat je er heel moeilijk vanaf kan komen, en dat het bij stress/ ziekte weer kan oplaaien. Niesziekte bij kat is net zo (maar niet besmettelijk voor de mens! Herpesvirussen hebben strenge soorten segregatie
). Een kat die ooit niesziekte meegemaakt heeft, kan levenslang drager blijven van herpesvirus. En dat herpesvirus kan weer gaan oplaaien bij stress/vermindere afweer, waardoor de kat weer gaat snotteren. Hoesten/benauwdheid komt gelukkig niet zo vaak voor bij chronische niesziekte. Soms kan je de afweer een handje helpen door voedingsmiddel L-Lysine (overleg even met je dierenarts, het wordt vaak gebruikt bij chronische niesziekte, dit is dus geen geneesmiddel, maar een voedingsmiddel).
Verder kunnen dergelijke symptomen ook komen door een schimmelinfectie in de luchtwegen (dat zijn andere schimmels dan op de huid hoor). Hmm, verder... Bijv. gebitsproblemen kunnen ook resulteren in luchtwegklachten/snot. Het diagnose lijstje is eindeloos...
En omdat de kat uit Griekenland komt, kan hij ook een of andere exotische ziekte hebben. Niet te hopen natuurlijk.
[b]
Goed in de gaten houden! Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:13 schreef DeParo het volgende:
[..]
Inmiddels drinkt hij weer en heeft hij geslapem volgens mij maar dat kan ook door uitputting komen. Hii heeft zelfs weer buiten gelopen, met moeite, maar lijkt beter te gaan![]()
![]()
![]()
. Dank!!!!
In principe als zij sindsdien in contact geweest met een andere kat dan kan zij alsnog FeLV opgelopen hebben. Of FIV indien gevochten. Maar ik zou er niet te veel zorgen over maken, dan heb je normaal gesproken erg zieke kat.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 15:47 schreef Lroeper het volgende:
[..]
Bedankt voor de snelle reactie. Ze is in Griekenland al wel op felv/fiv getest en deze waren negatief.
quote:Wat me wel opvalt bij haar is dat ze in het midden van haar tong zwarte spikkeltjes heeft. Ik las dat dit kan duiden op een schimmelinfectie, klopt dat?
Schimmelziekte staat bij mij echt heel laag op mijn diagnose lijstje in dit geval hoor. Schimmels in de mondholte bij de kat geven bijna nooit problemen, of je moet een kat met FIV/ verzwakt immuunsysteem hebben. En dan heb je meer ontstekingen, dus rode slijmvliezen, zweren op de tong, dat soort dingen. Zwarte spikkels is geen bekend symptoomquote:Stel als ze een schimmelinfectie in haar luchtwegen heeft, kan dit dan ook op haar tong zitten?
[quote][ afbeelding ] [b]
Dan is de kans wel klein dat ze fiv of felv heeft want ze is net voordat ze naar Nederland kwam nog getest en toen ze in Nederland bij mij kwam is ze niet meer in contact gekomen met andere katten. Ze is namelijk een binnenkat.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe als zij sindsdien in contact geweest met een andere kat dan kan zij alsnog FeLV opgelopen hebben. Of FIV indien gevochten. Maar ik zou er niet te veel zorgen over maken, dan heb je normaal gesproken erg zieke kat.
[..]Niks meer googlen, ok?
Zwarte vlekjes kunnen moedervlekjes zijn of wat vuil/haar blijven hangen op haar smaakpapillen (de katten hebben van die verhoornde haakjes op hun tong).
[..]
Schimmelziekte staat bij mij echt heel laag op mijn diagnose lijstje in dit geval hoor. Schimmels in de mondholte bij de kat geven bijna nooit problemen, of je moet een kat met FIV/ verzwakt immuunsysteem hebben. En dan heb je meer ontstekingen, dus rode slijmvliezen, zweren op de tong, dat soort dingen. Zwarte spikkels is geen bekend symptoom![]()
Schimmelinfectie in de neus kan, maar komt ook heel zelden voor. Om diagnose te stellen, moet een dierenarts een biopt nemen diep uit de neus, uiteraard onder narcose en met een lange scoop. Eigenlijk worden eerst de meest voor de hand liggende dingen uitgesloten, dus bij jou kat zou ik denken aan chronische ziekte, astma ed. Bloedonderzoek is een prima diagnostische stap. Verder misschien toch hertesten op FIV/FeLV indien het nodig is. En misschien een swabje nemen diep uit de neus (maar dan moet je eigenlijk het liefst ook onder narcose en met een scoop doen) en dat laten onderzoeken op bacterien en waar zij gevoelig voor zijn. En uiteraard niet alle testen tegelijkertijd er op loslaten, dat is geen Amerika hier. Dus even stapje voor stapje verder kijken. En als alle meest logische dingen uitgesloten zijn en niet bleken te zijn, dan gaan wij jagen op zebra's minder waarschijnlijke dingen.
Nog leuke foto's van je poezenkind om het topic op te leuken?
Mooie dame!quote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:19 schreef Lroeper het volgende:
[..]
Dan is de kans wel klein dat ze fiv of felv heeft want ze is net voordat ze naar Nederland kwam nog getest en toen ze in Nederland bij mij kwam is ze niet meer in contact gekomen met andere katten. Ze is namelijk een binnenkat.
Ah oké, ik zal dit soort dingen niet meer googelen haha.
Bedankt voor de reacties in ieder geval. Ik hoop echt snel dat er duidelijkheid komt. Hoe langer het nu duurt, steeds meer raak ik elke keer ik bang dat er iets ergs aan de hand is omdat tot nu toe na een half jaar nog niets geholpen heeft.
Hier een foto mijn kat:
[ afbeelding ]
Ik heb er mijn blik opgeworpenquote:Op dinsdag 18 maart 2014 19:45 schreef Oksel het volgende:
Beste dierenarts,
In dit topic heb ik een filmpje staan van een zieke kip, verliest steeds 't evenwicht. Zou je er wellicht eens je blik op willen werpen?
Bedankt
F&F / Deze hen afmaken?
Dank, doe ik, na het water en het lopen is hij zichtbaar opgeknapt, eet ook wat kip (z'n normale voer krijgt hij morgen pas weer) en hij is weer aan het schooienquote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Goed in de gaten houden! Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.
In principe kan het geen kwaad als zij iets binnen krijgen, ivermectine is veilig voor chins.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 22:55 schreef valentijn101 het volgende:
Hallo Bea
Ik heb weer eens een chinchilla vraagje. Ik was laatst bij de intratuin waar ik Beaphar anti parasiet 150 zag staan.
[ afbeelding ]
Ik dacht dat het misschien verstandig is om de dames eens preventief zo n pipetje te geven. (De 3 nieuwe dames zijn voor ze bij mij kwamen in contact het andere huisdieren geweest, konijnen, katten, honden en ?)
Ik heb de verpakking bekeken en er staat dat je de druppels (net als bij honden en katten) tussen de schouderbladen moet zetten zodat ze het niet oplikken.
Nu is dat bij onze poes geen probleem maar mijn chinchilla dames zijn erg schone beestjes en verzorgen elkaars onbereikbare plekjes.
Hoe doen andere chinchillahouders dit?
Hoe is het met het oor van Maudie?quote:ik breng het praktisch tussen de oren aan, goed hoog op de huid. Allemaal tegelijk behandelen, vlak voor het eten e/o als ze vers wilgenhout (groenige bast) krijgen; ze zijn dan eerst zo met zichzelf en het (yummy!) hout bezig dat het ondertussen wel goed opdroogd. Bad weghalen als je dat altijd hebt staan, want anders zit het in je badzand en niet op je chin![]()
Je bedoel Program injectie (met lufenuron). Dit is eigenlijk een anti-conceptie middel voor de vlooien, want zij worden er onvruchtbaar van en krijgen geen vlooienbaby's meer. Dit werkt dus alleen bij binnenkatten die niet telkens nieuwe vlooien ergens vandaan halen. En dus niet bij een vlooienplaag. Want het doodt geen volwassen vlooien.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:07 schreef Holyme het volgende:
Hoi! Heb ook een vraagje, ik geloof dat ik het hier ergens heb gelezen, maar kan het zo snel niet vinden. Er bestaat toch een injectie tegen vlooien, en zo ja, wat is dat precies? Dit ivm kat die allergisch is voor pipetjes en bandjes écht niet leuk vindt
Dan kan je prima elke maand een Vlooien Anti-conceptie ampul door het voer doen. En als je een keer een vlooienplaag krijgt, even Vlo Kill+ tabletjes gebruiken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:26 schreef Holyme het volgende:
Oh kijk, dat wist ik niet, er zijn dus nog meer opties, fijn!Ze heeft geen vlooien en komt alleen in de tuin, maar ik behandel ze wel preventief. Ook ivm opvangkittens die nog wel 'ns met dikke wormenbuikjes en een punky kapsel van de ontvlooing hier komen
Ik schrijf de namen even op, dankje
quote:Op woensdag 19 maart 2014 11:44 schreef Holyme het volgende:
Tof, weer wat wijzer, dankje! (ook namens kat zonder bandje)
Bijvoorbeeld deze was wel vrij punk toen ze hier kwam
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar daar weet mijn kater wel raad mee(kittens leren hier snel dat als ie wil wassen, er gewassen wordt. punt.
)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ach wat sneu voor je caaf...quote:Op woensdag 19 maart 2014 12:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hoi DDA.
Mijn cavia (die met die heterotope botformatie in haar ogen, als je het nog weet) heeft een blaassteen. Volgens mijn dierenarts was deze te groot om te worden uitgeplast, dus verstopping van de plasbuis hoefde voorlopig niet te gebeuren.
Ik geef haar nu veel minder droogvoer, mijn drie cavia's krijgen samen een handvol gemengd droogvoer per dag. Verder krijgen ze een of twee keer per dag zoveel groenvoer als ze op kunnen, en dan met name groente met een lage Ca:P ratio. Een liksteen heeft ze nooit gehad.
Ze heeft een paar keer bloed in de urine gehad, maar de laatste tijd helemaal niet meer en ze plast ook in normale hoeveelheden zonder zichtbare pijn.
Nou vraag ik me af of ik er wel goed aan doe om ze zo weinig droogvoer te geven. De cavia zijn alle drie volwassen. Maar meer dan 10-15 gram per dier per dag zullen ze niet krijgen, en op de verpakking wordt 30-35 gram geadviseerd. Ik geef ze wel veel vitamine c-rijke groente, maar kunnen ze andere stoffen als eiwitten en vetten tekort komen? Ik geef trouwens Natura, Duits merk van de Actionen daar staat geen calciumgehalte op. Heb je nog tips voor een caviavoer met een goed calciumgehalte? En kan ik verder nog iets doen? Ik hoor weleens over een verzurend effect van vitamine c op de urine, klopt dit?
Nog iets: weet jij of een blaassteen opgelost kan worden door voer alleen? Ik wil namelijk niet dat de steen groter wordt of er nieuwe bij komen, maar ik wil ook niet dat deze klein genoeg wordt om in de plasbuis te komen en dat het daar dan vast komt te zitten. Het is al best een oud caviaatje met haar 7 jaar, en hoeveel ze verder nog gezond en vitaal is ben ik bang dat ze een operatie niet meer aan zal kunnen...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Maar dan heb je inderdaad een kans op tekorten qua vitamines en mineralen, want de hoeveelheid van deze stoffen in bijv. hooi is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van het hooi en hoe oud het hooi is. Verder moet je zoveel mogeljk diverse groente afwisselen.
- Maar brokjes erbij kan geen kwaad, mits je een goede voedings kiest. Beaphar Care + bevat bijv weinig Calcium en heeft goede Ca/P verhouding.
- Het gewicht van je cavia goed in de gaten houden. Valt zij af: heeft zij misschien toch pijn? Komt zij aan: niet goed, want overgewicht is een van de risicofactoren voor blaasproblemen!
- Geen calciumrijke hooi voeren, dus geen alfalfa. Wel Timothy!
- Geen oxalaat rijke groente voeren, dus geen spinazie, peterselie, selderij of aardbeien.
- Veel water aanbieden.
- Lekkere paardenbloemblaadjes gaan plukken. Die werken vochtafdrijvend, dus goed voor de blaas / afdrijving van kleine steentjes. Ook goed voor de baas in de salade.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Succes met je caaf!
[ Bericht 1% gewijzigd door DigitaleDierenArts op 19-03-2014 13:47:25 ]
quote:Op woensdag 19 maart 2014 13:40 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ach wat sneu voor je caaf...
Even puntsgewijs:
- Cavia's hebben meestal zo genaamde calcium oxalaat stenen. Maar zeker weten weet je het pas als je een steen uithaalt en opstuurt voor de analyse.
- Wat te doen bij een blaassteen bij een cavia? Een kleine steen kan de cavia uitplassen. Een grote steen kan alleen dmv een operatie eruit gehaald worden. Een buik operatie dus.
Voordelen van een operatie: de cavia heeft geen pijn/ongemak meer van de steen, de bedoeling is dat zij dezelfde dag vrolijk rond huppelt. Nadelen: narcose bij een cavia is een grotere risico dan bijv. bij een hond of een kat. En de stenen kunnen helaas terugkomen.
- Kan je blaasstenen bij een cavia oplossen? Helaas kan het niet. Blaasstenen oplossen bij een kat is een helemaal ander verhaal, andere stenen, andere zuurtegraad urine enz... Any way, cavia's hebben urine met pH van 8,9, basisch dus en niet zuur. Zelfs als je urine met een of ander geneesmiddel zou aanzuren, weet ik niet wat voor problemen het zou veroorzaken bij een cavia... Vitamine C is niet urine aanzurend, ook niet bij de mens.
- Cavia heeft sowieso dagelijk vitamine C nodig! Het werkt misschien niet aanzurend voor de urine, maar wel belangrijk voor de algemene cavia-gezondheidEen caaf moet dagelijks 20-60 mg vitamine C krijgen naast vitamine C die in haar voeding zit!
Ik zou niet meer dan 100 mg per dag geven, want er bestaat een beetje een twistpuntje over Vit. C. Vit C is namelijk een van de voorlopers van oxalaat (die dus ook in blaasstenen bij een caaf zit). Maar is er nog geen hard bewijs dat een overdosering van vit C blaasstenen bij cavia's zou veroorzaken. Dus een normale dagelijkse dosering vit C is sowieso veilig.![]()
- Verder qua voer:
- In principe kan je BARFen HARFen met je cavia.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Maar dan heb je inderdaad een kans op tekorten qua vitamines en mineralen, want de hoeveelheid van deze stoffen in bijv. hooi is heel erg afhankelijk van de kwaliteit van het hooi en hoe oud het hooi is. Verder moet je zoveel mogeljk diverse groente afwisselen.
- Maar brokjes erbij kan geen kwaad, mits je een goede voedings kiest. Beaphar Care + bevat bijv weinig Calcium en heeft goede Ca/P verhouding.
- Het gewicht van je cavia goed in de gaten houden. Valt zij af: heeft zij misschien toch pijn? Komt zij aan: niet goed, want overgewicht is een van de risicofactoren voor blaasproblemen!
- Geen calciumrijke hooi voeren, dus geen alfalfa. Wel Timothy!
- Geen oxalaat rijke groente voeren, dus geen spinazie, peterselie, selderij of aardbeien.
- Veel water aanbieden.
- Lekkere paardenbloemblaadjes gaan plukken. Die werken vochtafdrijvend, dus goed voor de blaas / afdrijving van kleine steentjes. Ook goed voor de baas in de salade.Bedankt voor je antwoord!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Succes met je caaf!![]()
Mijn dierenarts heeft alleen gevoeld aan de buik en op basis daarvan vastgesteld dat het een flinke steen was. Zij raadde een operatie af, in haar ervaring komen die stenen heel vaak binnen een paar weken terug en bovendien is een risico dat een oude caaf niet goed hersteld van de narcose groot. Dus ik wil dat eigenlijk gewoon niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Heb jij ervaring met het onder een roesje uitmasseren van een steen in de urinebuis? Ik lees dat dat weleens kan, maar lukt dat nou vaak over het algemeen?
Voorlopig vind ik het niet zo erg als de steen niet kleiner wordt, als hij ook maar niet groter wordt. Ze heeft nu in elk geval niet zichtbaar last van, ze is erg levendig en actief voor haar leeftijd en ziet er veder goed uit. Wel is ze misschien wat te zwaar, maar ze krijgt dus al gelimiteerd droogvoer en geen fruit, snoepjes of brood, dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet doen. Ze loopt als het mooi weer is vaak los op het balkon, en dan strooi ik soms wat groenvoer rond en dan loopt ze de poten uit haar lijf om het allemaal op te eten voordat de andere cavia's haar voor zijn![]()
Ik heb net een mailtje gestuurd naar de fabrikant van het droogvoer dat ik nu geef, met de vraag wat de hoeveelheid calcium en fosfor in het voer is. Als de Ca:P ratio te hoog is ga ik ander voer geven.
Dat van dat oxalaat wist ik trouwens niet, goed om te weten! Ik geef ze regelmatig spinazie omdat daar veel vocht in zit, maar inderdaad ook wel veel calcium en dus oxalaat. Dus dat zal ik minderen. Ik zal sowieso de Nevo tabel er eens bij pakken om te kijken wat ik het beste kan geven, hoewel daar geloof ik alleen de hoeveelheid calcium in staat en geen oxalaat. Maar ik neem aan dat calcium in het algemeen beperken ook wel kan helpen, toch?Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
Bij een reu jaquote:Op woensdag 19 maart 2014 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Mijn dierenarts heeft alleen gevoeld aan de buik en op basis daarvan vastgesteld dat het een flinke steen was. Zij raadde een operatie af, in haar ervaring komen die stenen heel vaak binnen een paar weken terug en bovendien is een risico dat een oude caaf niet goed hersteld van de narcose groot. Dus ik wil dat eigenlijk gewoon niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Heb jij ervaring met het onder een roesje uitmasseren van een steen in de urinebuis?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waar heb je dat gelezen?quote:Ik lees dat dat weleens kan, maar lukt dat nou vaak over het algemeen?Bij een cavia?
Heel goed, vitamine D is ook belangrijk voor de preventie van blaasstenen!quote:Voorlopig vind ik het niet zo erg als de steen niet kleiner wordt, als hij ook maar niet groter wordt. Ze heeft nu in elk geval niet zichtbaar last van, ze is erg levendig en actief voor haar leeftijd en ziet er veder goed uit. Wel is ze misschien wat te zwaar, maar ze krijgt dus al gelimiteerd droogvoer en geen fruit, snoepjes of brood, dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet doen. Ze loopt als het mooi weer is vaak los op het balkon,Gewoon een beetje oppassen met calcium. En voor de zekerheid geen spinazie geven.quote:en dan strooi ik soms wat groenvoer rond en dan loopt ze de poten uit haar lijf om het allemaal op te eten voordat de andere cavia's haar voor zijn![]()
Ik heb net een mailtje gestuurd naar de fabrikant van het droogvoer dat ik nu geef, met de vraag wat de hoeveelheid calcium en fosfor in het voer is. Als de Ca:P ratio te hoog is ga ik ander voer geven.
Dat van dat oxalaat wist ik trouwens niet, goed om te weten! Ik geef ze regelmatig spinazie omdat daar veel vocht in zit, maar inderdaad ook wel veel calcium en dus oxalaat. Dus dat zal ik minderen. Ik zal sowieso de Nevo tabel er eens bij pakken om te kijken wat ik het beste kan geven, hoewel daar geloof ik alleen de hoeveelheid calcium in staat en geen oxalaat. Maar ik neem aan dat calcium in het algemeen beperken ook wel kan helpen, toch?
quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:53 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Bij een reu jaBij een cavia is het praktisch gezien niet mogelijk.
Als een klein steentje vast zou zitten in de plasbuis, dan zou een dierenarts het misschien terug kunnen drukken naar de blaas. Maar naar buiten uitmasseren, hmm, het lijkt mij niet mogelijk...
Je kan trouwens altijd de afdeling Bijzondere dieren van de Universiteit Utrecht bellen en vragen of zij een goed alternatief voor een operatie weten. (ik ben bang van niet... maar je kan het altijd vragen, toch?). Zij hebben elke werkdag een telefonisch spreekuurJa, onder andere hier http://www.dierenkliniekw(...)ia/urethrasteen.htmlSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
Waar heb je dat gelezen?Bij een cavia?
En http://www.degrotecavia.nl/ziektesab.html#blaasproblemenquote:Als de steen goed te voelen is en niet te groot dan kun je deze uit de urethra masseren.quote:In sommige gevallen is het mogelijk om de blaassteen eruit te masseren. Dit moet uiteraard door een dierenarts gedaan worden die daar verstand van heeft.Alleen jammer dat ze na een paar rondjes onder een stoel in de schaduw gaat zitten wachten tot ik haar weer kom ophalenquote:[..]
Heel goed, vitamine D is ook belangrijk voor de preventie van blaasstenen!Maar dat groenvoer strooien werkt wel goed daartegen, ik ga dat wat vaker doen.
Done!quote:[..]
Gewoon een beetje oppassen met calcium. En voor de zekerheid geen spinazie geven.Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
Het oor van Maudie is oke, er zit nog altijd een klein ruw plekje maar daar zal ze mee moeten leren leven. bijoux (aka Heino) is een beetje als de kater van Holyme:"Niet zonder gepoetste oren de deur uit!" En om haar nu een muilkorfje om te doen vind ik een beetje ver gaanquote:Op woensdag 19 maart 2014 10:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe kan het geen kwaad als zij iets binnen krijgen, ivermectine is veilig voor chins.
Even een Beaphar collega gevraagd die zelf chinchillahouder is![]()
Zij zegt:
[..]
Hoe is het met het oor van Maudie?
Alweer iets geleerdquote:Op woensdag 19 maart 2014 17:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ja, onder andere hier http://www.dierenkliniekw(...)ia/urethrasteen.html
Te veel in de volle zon is natuurlijk ook niet gezond. Alles met matequote:Op woensdag 19 maart 2014 17:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Alleen jammer dat ze na een paar rondjes onder een stoel in de schaduw gaat zitten wachten tot ik haar weer kom ophalen Maar dat groenvoer strooien werkt wel goed daartegen, ik ga dat wat vaker doen.
En daar heb je geen pics van?quote:Op woensdag 19 maart 2014 19:58 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Het oor van Maudie is oke, er zit nog altijd een klein ruw plekje maar daar zal ze mee moeten leren leven. bijoux (aka Heino) is een beetje als de kater van Holyme:"Niet zonder gepoetste oren de deur uit!" En om haar nu een muilkorfje om te doen vind ik een beetje ver gaan
quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En daar heb je geen pics van?
quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:10 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nog niet. Maar ik heb wel deze.
Maudie voor. (Met ruw donker plekje op haar linker oor) Zoe (grijs) daar achter en Bijoux (aka Heino, wit, rode ogen, kan niet zingen) aan de lunkerkant. Genieten van hun eigen planten. Knaagtandje en snuffelblad. (Te koop bij intratuin en een groot succes bij de dames)
Het kan in principe geen kwaad, dat is het knoopje van de hechting. Omdat de kattenhuid zo dun is, werkt het zich soms naar buiten. Als het buiten de huid steekt, dan kan je / je dierenarts het het beste afknippen. Als het onder de huid is, kan je het gewoon met rust laten. Het kan wel 2 maanden duren voordat het opgelost is.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:32 schreef J0ycie88 het volgende:
Beste DDA,
Onze poes is 2 weken geleden gesteriliseerd, en de wond is gehecht met oploshechtingen. De wond zoet er prima uit! Alleen nu blijft er een zwart puntje zitten (voelt hard, lijkt mij duidelijk een stukje hechting), kan dit kwaad? Duurt het zolang totdat hechtingen zijn opgelost?
Dank je wel!
Ik zal eens kijken inderdaad, misschien dat ze in Utrecht nog wat meer weten over wat ik kan doen voor het beestje.quote:Op woensdag 19 maart 2014 20:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Alweer iets geleerd![]()
Ik heb alleen flinke stenen verwijderd dmv een operatie, die waren echt niet uit te masseren vanwege hun grootte. Maar met een kleinere steen kan het blijkbaar wel. Je kan ook eventueel de DK Wilhelminapark bellen om hun advies te vragen, zij zijn wel aardig hoor.Of de afdeling Bijzondere dieren in Utrecht, zoals ik al gezegd heb.
Dank je welquote:[..]
Te veel in de volle zon is natuurlijk ook niet gezond. Alles met mate![]()
Beterschap voor de caaf
Ik zou je wel aanraden om het in de gaten te houden, bij mijn hond bleef er ook een hechting achter en puntje bij paaltje moest ze weer open gemaakt worden omdat het begon te ontsteken.quote:Op woensdag 19 maart 2014 21:32 schreef J0ycie88 het volgende:
Beste DDA,
Onze poes is 2 weken geleden gesteriliseerd, en de wond is gehecht met oploshechtingen. De wond zoet er prima uit! Alleen nu blijft er een zwart puntje zitten (voelt hard, lijkt mij duidelijk een stukje hechting), kan dit kwaad? Duurt het zolang totdat hechtingen zijn opgelost?
Dank je wel!
Reactie op de hechtdraad kan, maar gebeurt gelukkig niet altijd/niet vaak. Maar goed in de gaten houden is altijd verstandigquote:Op woensdag 19 maart 2014 23:20 schreef Sorella het volgende:
[..]
Ik zou je wel aanraden om het in de gaten te houden, bij mijn hond bleef er ook een hechting achter en puntje bij paaltje moest ze weer open gemaakt worden omdat het begon te ontsteken.
Wat bij een hond kan gebeuren zou ook bij een kat kunnen gebeuren lijkt mij.
Bij mijn poesen en katers is alles wel goed gegaan, de hond had gewoon pech.
Wat een leukerdquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:07 schreef Franknfurter het volgende:
Hoi DDA!
Ik heb even een vraagje over mijn lieve dame. Ze is half ragdoll, en hoewel ik weet dat ragdolls redelijk stevig gebouwd kunnen zijn vroeg ik me af of mijn Kenzi niet wat te rond aan het worden is. Ze is nu 10 maanden en weegt al bijna 5 kg. Ik las ergens op internet dat ragdolls sowieso erfelijk belast zijn met een beetje een bierbuikje, maar ik weet natuurlijk niet helemaal of dit juist is.
De dierenarts vond haar 6 maanden geleden niet te dik, maar ze is ondertussen gecastreerd en ik weet niet of een kitten dan nog net zo veel mag eten als voorheen?
[ afbeelding ]
Hij is gedraaid dus even het hoofd meedraaien voor de ultieme schattigheid
Jaquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:16 schreef oh-oh het volgende:
Ligt die nou los op een stoel in de trein?
Ik ben zelf ook allergisch voor kattenharen maar niet voor die van haar. Ragdolls schijnen minder van die zooi aan te maken waar mensen op reageren ofzo? Ik zal er in ieder geval in het vervolg even een dekentje onder leggen. Nu nog maar hopen dat de DDA mijn originele vraag nog terug kan vindenquote:Op donderdag 20 maart 2014 11:22 schreef oh-oh het volgende:
Ik zou dr wel ff lekker sociaal een dekentje onder leggen, lekker dat kattenhaar op die stoel!
Ik zou er uren later nog last van hebben als ik er ging zitten. Mijn honden liggen altijd op dekens op de stoelen in de trein, wel zo netjes. Ik hoop voor je dat we niet eens een coupé binnen komen als de kat er los zou liggen ook![]()
Wij vonden dat het helaas te slecht ging en hebben haar laten inslapen. Is beter zo. Ze heeft 18 mooie jaren gehad!!quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Dit verschilt heel erg per kat en alleen jij kan beslissen of het zo ver is. Ik vind het gewicht wel een goede parameter voor haar algemene welzijn. Ik zou haar elke week gaan wegen. Valt zij nog verder af, dan moet je zich afvragen of het nog reeel is om zo door te gaan.
Snelwerkend schildklier vergt heel veel van haar lichaam! Dat is enorm belastend voor haar hart en ook de nieren. Vaak hebben deze poezen dan ook verhoogde bloeddruk en nierfalen...
Heel veel sterkte met je beslissing!
Ik ga mij niet mengen in die discussiequote:Op donderdag 20 maart 2014 10:56 schreef Harajuku. het volgende:
Hey DDA!
Nu er weer een topic is over iemand die geen 250 euro voor een operatie kan betalen vroeg ik mij wat af. Ik zou het echt voor geen meter trekken als ik een dier weer naar huis moest sturen terwijl die echt medicatie of een operatie nodig heeft. Hoe ga jij hier mee om?
Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ga mij niet mengen in die discussieJe moet dat topic ook goed lezen. 250 euro is niet voor de operatie he. Tegenwoordig heb je een betere alternatief voor de operatie, dus dat wordt niet zo veel meer gedaan, dus precies de prijs weet ik niet
![]()
Joh, bij Shirley gebeurd het regelmatig. Geloof dat de eigenaar dan de keuze krijgt om ook afstand van het dier te doen (meestal kat) en dat Shirley ze dan oplapt en weer een nieuw huisje zoekt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:37 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.
Ik zou iemand niet zonder kwaad woord weg kunnen laten lopen met zijn dier dat medicatie of een operatie nodig heeft denk ikEn vervolgens zou dat dier in mijn hoofd blijven rondspoken
![]()
Maar goed. Veel plezier
Super schattig poezenkind!quote:Op donderdag 20 maart 2014 11:07 schreef Franknfurter het volgende:
Hoi DDA!
Ik heb even een vraagje over mijn lieve dame. Ze is half ragdoll, en hoewel ik weet dat ragdolls redelijk stevig gebouwd kunnen zijn vroeg ik me af of mijn Kenzi niet wat te rond aan het worden is. Ze is nu 10 maanden en weegt al bijna 5 kg. Ik las ergens op internet dat ragdolls sowieso erfelijk belast zijn met een beetje een bierbuikje, maar ik weet natuurlijk niet helemaal of dit juist is.
De dierenarts vond haar 6 maanden geleden niet te dik, maar ze is ondertussen gecastreerd en ik weet niet of een kitten dan nog net zo veel mag eten als voorheen?
[ afbeelding ]
Hij is gedraaid dus even het hoofd meedraaien voor de ultieme schattigheid
Heel veel sterkte met jullie verlies!quote:Op donderdag 20 maart 2014 11:44 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Wij vonden dat het helaas te slecht ging en hebben haar laten inslapen. Is beter zo. Ze heeft 18 mooie jaren gehad!!
Nu een andere vraag, mijn eigen kat(andere was van mijn moeder) niest best vaak. Zo 3x achter elkaar. Ze snottert niet en haar ogen zijn ook niet vochtig. Eet ook goed.
Wel gaat haar neusje soms druppelen als ze keihard spint maar alleen dan.
Ze is 6 jaar.
Zou je hierbij denken dat het de niesziekte kan zijn?!
Vorige jaar gebeurde het ook wel af en toe maar in de winter had ze er volgens mij minder/geen last van.
Of misschien toch wat vaker stofzuigen....
Was notabene 2 weken gelden bij de dierenarts, stom dat ik het niet toen gevraagd heb.
Ik lees:quote:Op donderdag 20 maart 2014 12:37 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Huh? Ik lees dat prima, 250 voor een operatie ivm schildklier. Maar ik vraag je ook niet om mee te doen met de discussie daar, dat zal me verder een rotzorg zijn, door dat topic schoot deze vraag me te binnen.
Ik zou iemand niet zonder kwaad woord weg kunnen laten lopen met zijn dier dat medicatie of een operatie nodig heeft denk ikEn vervolgens zou dat dier in mijn hoofd blijven rondspoken
![]()
Maar goed. Veel plezier
Of lees ik dat verkeerd of zo?quote:en eigenlijk was een operatie nodig. Hoeveel kost dat? Ongeveer 250 euro. Dat geld heb ik niet zei ze. 'Maar dat bent u nu ook al kwijt' zei de dierenarts. Ze schaamde zich wel dat ze dat niet van tevoren gezegd had.
Moet je dat eigenlijk accepteren als een bloedonderzoek en diagnose 250 euro blijken te kosten zonder dat dat van tevoren is gezegd?
Ik lees dat de operatie 250 euro kost en de onderzoeken met consult die zojuist gebeurd zijn ook 250quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:35 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik lees:
[..]
Dus 250 euro voor het bloedonderzoek, consult (en de medicatie blijkt later) en niet voor de operatie.
Of lees ik dat verkeerd of zo?![]()
Helaas blijft bij mij ook alles door mijn hoofd rondspoken... Ook als de eigenaren niet lief tegen mij doenMaar met kwade worden helpt je het dier helaas niet... (en jezelf ook niet).
Lastig hoor...
Ik heb het al aangepastquote:
Ons beestje heeft dat ook. Af en toe is het flink snotteren en niezen. Als dat gebeurd stofzuigen we ook wat extra tegen het stof. Het is meestal na een paar dagen weer over. Al zal hij er altijd last van kunnen blijven houden.quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel veel sterkte met jullie verlies!
Wat betreft de andere kat, het klinkt als chronische niesziekte. Ik heb al ergens uitgelegd, dat niesziekte oa veroorzaakt wordt door Herpesvirus. Een kat kan een levenslang drager worden en het virus kan weer oplaaien in stressperiodes. Eventueel kan je voedingssupplement L-lysine proberen.
Tip kwam van oh-oh. Beter doe je verslag, ik moet pas de 25stequote:Op donderdag 20 maart 2014 14:38 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Ik lees dat de operatie 250 euro kost en de onderzoeken met consult die zojuist gebeurd zijn ook 250Nu ja, één van ons zal t iig wel goed hebben
![]()
Ik ga trouwens 11 april ook naar die Nannetje? Tannetje? Koning. Die tip kwam hier vandaan toch? Dank daarvoor
Dank voor het antwoord! Ik heb dr even flink geaaid bij thuiskomst (vond ze heeeeul ergquote:Op donderdag 20 maart 2014 13:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Super schattig poezenkind!![]()
![]()
Een beetje buikje mag hoor, dat zie je inderdaad vaak bij Ragdolls. Maar verder moet je wel alle ribben goed kunnen voelen op deze leeftijd. In principe is het verstandig om na de castratie 1/4 minder te gaan voeren. Of overstappen op een voer voor gecastreerde katten met minder energie (metaboliseerbare energie minder dan 3500 kcal/kg moet je dan hebben).
Dit omdat als de kat geen vrouwelijke/mannelijke hormonen aanmaakt, zijn energiebehoefte met ong 25-30% daalt.
quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
voedingssupplement L-lysine
Bedankt.quote:Op donderdag 20 maart 2014 14:29 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel veel sterkte met jullie verlies!
Wat betreft de andere kat, het klinkt als chronische niesziekte. Ik heb al ergens uitgelegd, dat niesziekte oa veroorzaakt wordt door Herpesvirus. Een kat kan een levenslang drager worden en het virus kan weer oplaaien in stressperiodes. Eventueel kan je voedingssupplement L-lysine proberen.
Klinkt goedquote:Op donderdag 20 maart 2014 16:56 schreef Franknfurter het volgende:
ik kan de ribben allemaal voelen, de rug is duidelijk voelbaar en ook de kont voelt gewoon hard aan.
Het is niet aan te tonen met bloedonderzoek. Het is te vergelijken met koortslip bij de mens, je kom mee naar je huisarts en de huisarts heeft het al zo vaak gezien, zij/hij zegt: oh, u heeft een koortslip. Heeft u veel stress? (maar je krijg van je huisarts geen antibioticum kuur, en terecht, want het is een virus). Overigens, is het een ander soort herpesvirus dan bij de kat en wij zijn niet besmettelijk voor de katten en de katten zijn niet besmettelijk voor ons (al is het niet echt fijn als een verkouden kat je vol in het gezicht niestquote:Op donderdag 20 maart 2014 17:37 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
[..]
Bedankt.
Maar het kan verder dus nu geen kwaad? Binnenkort gaan we verhuizen dus misschien zal ze er dan last van hebben.
Kan de DA dat makkelijk zien? Of moet er dan sowieso een bloedonderzoek gedaan worden?
Top ga eraan denken, bedankt!quote:Op donderdag 20 maart 2014 20:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het is niet aan te tonen met bloedonderzoek. Het is te vergelijken met koortslip bij de mens, je kom mee naar je huisarts en de huisarts heeft het al zo vaak gezien, zij/hij zegt: oh, u heeft een koortslip. Heeft u veel stress? (maar je krijg van je huisarts geen antibioticum kuur, en terecht, want het is een virus). Overigens, is het een ander soort herpesvirus dan bij de kat en wij zijn niet besmettelijk voor de katten en de katten zijn niet besmettelijk voor ons (al is het niet echt fijn als een verkouden kat je vol in het gezicht niest)
Als de neusuitvloeiing trouwens groen is en de kat moeite heeft met ademhalen, dan is er mogelijk toch een secundaire bacteriële infectie bij gekomen. Maar uiteraard moet je met een zieke kat naar een dierenarts.
Je kan dus preventief, voorgaand aan de verhuizing beginnen met L-lysine. Het is geen tovermiddel, maar er zijn een paar onderzoeken dat het de uitscheiding van herpesvirus en de klinische verschijnselen bij chronische niesziektekatten vermindert. Dit is geen geneesmiddel, maar een voedingsmiddel.
Verder de verhuizing zo stressvrij mogelijk voor je kat laten verlopen. Gebruik indien nodig Feliway, anti-stress druppels, eventueel anti-stress voedingsmiddelen zoals Zylkene ed. Wat ook kan helpen is met een watje tegen de klieren bij de snorharen van je kat inwrijven (als hij nog in oud huis is en rustig is), even het watje in een plastic zakje inpakken (dan verdampen de feromonen niet/minder) en in jullie nieuwe huis alle deurposten ed op de hoogte van de kat met een watje inwrijven. Dat zit zijn geur al in huis. Dezelfde met dekentjes enz, ongewassen in het nieuwe huis neerleggen.
Succes met de verhuizing!
Hmm, niet in Nederland volgens mij... Wel poedervorm. In het buitenland heb je wel gel en snoepjes.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:23 schreef Kadooosh het volgende:
[..]
Top ga eraan denken, bedankt!
Hopelijk hebben ze die L-lysine in snoepjes ofzo.
Ik heb ooit een oudere cavia gehad die ook geopereerd is aan een blaasteen en die is goed hersteld en het is niet teruggekomen (cavia is uiteindelijk op hoge leeftijd gestorven aan een andere oorzaak) dus het hoeft niet altijd.quote:Op woensdag 19 maart 2014 14:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord!
Mijn dierenarts heeft alleen gevoeld aan de buik en op basis daarvan vastgesteld dat het een flinke steen was. Zij raadde een operatie af, in haar ervaring komen die stenen heel vaak binnen een paar weken terug en bovendien is een risico dat een oude caaf niet goed hersteld van de narcose groot. Dus ik wil dat eigenlijk gewoon niet doen als het niet absoluut noodzakelijk is. Heb jij ervaring met het onder een roesje uitmasseren van een steen in de urinebuis? Ik lees dat dat weleens kan, maar lukt dat nou vaak over het algemeen?
Voorlopig vind ik het niet zo erg als de steen niet kleiner wordt, als hij ook maar niet groter wordt. Ze heeft nu in elk geval niet zichtbaar last van, ze is erg levendig en actief voor haar leeftijd en ziet er veder goed uit. Wel is ze misschien wat te zwaar, maar ze krijgt dus al gelimiteerd droogvoer en geen fruit, snoepjes of brood, dus ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan moet doen. Ze loopt als het mooi weer is vaak los op het balkon, en dan strooi ik soms wat groenvoer rond en dan loopt ze de poten uit haar lijf om het allemaal op te eten voordat de andere cavia's haar voor zijn![]()
Dat van dat oxalaat wist ik trouwens niet, goed om te weten! Ik geef ze regelmatig spinazie omdat daar veel vocht in zit, maar inderdaad ook wel veel calcium en dus oxalaat. Dus dat zal ik minderen. Ik zal sowieso de Nevo tabel er eens bij pakken om te kijken wat ik het beste kan geven, hoewel daar geloof ik alleen de hoeveelheid calcium in staat en geen oxalaat. Maar ik neem aan dat calcium in het algemeen beperken ook wel kan helpen, toch?
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessiequote:Op vrijdag 21 maart 2014 10:56 schreef trovey het volgende:
[..]
Ik heb ooit een oudere cavia gehad die ook geopereerd is aan een blaasteen en die is goed hersteld en het is niet teruggekomen (cavia is uiteindelijk op hoge leeftijd gestorven aan een andere oorzaak) dus het hoeft niet altijd.
Bij mijn cavia zat die steen inderdaad in de urinebuis, operatie verliep uitstekend en heel snel en het herstel ging ook erg vlot. Ze was een jaar of 4 toen dat gebeurde en is uiteindelijk 7 jaar geworden dus operatie ruimschoot overleefd.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 12:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessie
Donequote:Op vrijdag 21 maart 2014 09:29 schreef Qwea het volgende:
DDA? F&F / Meet Link #3 Met goeie tips van Miss_Isis Wil je eens kijken / antwoord geven?
Ik zit trouwens ook te denken... Het is ook verstandig om ontkalk water te geven (tenzij jullie sowieso zacht water in jullie regio hebben), want extra calcium in het water is ook niet goed.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 12:37 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké, goed om te weten dat het wel goed kan gaan. Als die steen op een dag vast zit in de urinebuis zal opereren waarschijnlijk ook wel moeten natuurlijk, maar je bericht geeft me weer wat meer hoop voor het beessie
Oké. Mijn caafje is nu al 6 of 7 jaar, dus een bejaardequote:Op vrijdag 21 maart 2014 13:54 schreef trovey het volgende:
[..]
Bij mijn cavia zat die steen inderdaad in de urinebuis, operatie verliep uitstekend en heel snel en het herstel ging ook erg vlot. Ze was een jaar of 4 toen dat gebeurde en is uiteindelijk 7 jaar geworden dus operatie ruimschoot overleefd.Overigens was ze een klungeltje, brak ook haar teentje toen ze 5 was en die moest uiteindelijk geamputeerd worden want het bot loste op
, ging ook zonder heisa.
![]()
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oké. Mijn caafje is nu al 6 of 7 jaar, dus een bejaardeDaarom vind ik het toch een beetje eng. Maar hoewel ze veel slaapt en rust is ze verder gelukkig nog best levendig.
Zo'n ziekenboegcaaf heb ik ook eens gehad trouwens. Die heeft een verstopte talgklier gehad op zijn kont die uiteindelijk barstte, een gezwel op zijn rug dat operatief verwijderd is, scheve ondertanden die uiteindelijk poreus werden en toen steeds afbraken, een hooi-allergie () en op latere leeftijd een chronisch verstopte anaalzak. Die is uiteindelijk 8 geworden.
Troveyquote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.
Blijft stil in huis en mis ze nog steeds heel erg, betrap me er nog regelmatig op dat ik "Goedemorgen katjes" zeg als ik 's morgens de kamer binnenkom en dan ineens het realiseren dat ze er niet meer zijn...oude gewoontes blijven lang hangen.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 15:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
TroveyGaat het een beetje na al de ellende de afgelopen tijd?
Ik weet hetquote:Op vrijdag 21 maart 2014 14:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Als het erger gaat worden heb je uiteindelijk geen keuze wat het resultaat van de behandeling uiteindelijk ook is. Ben zeer recent ook een kater kwijtgeraakt aan complicaties na een behandeling die de oorzaak van een probleem moest opsporen, probleem werd gevonden en aangepakt met succes maar helaas kwamen er complicaties mede doordat hij al stevig op leeftijd was dus die werden hem fataal. Ik had echter ook niet de keuze om hem niet te laten behandelen want dat zou hem ook fataal zijn geworden doordat de oorzaak van zijn probleem dan niet gevonden zou zijn dus soms moet je gewoon iets doen ook al is er een risico i.v.m. de leeftijd van het dier...soms is het gewoon erop of eronder en moet je hopen op het beste.
Dank je! En kijk nog ff of je op de route woontquote:
Dank je en jij ook sterkte en succes.quote:Op vrijdag 21 maart 2014 17:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik weet hetIk zal dan inderdaad geen keus hebben, maar ben er gewoon een beetje bang voor. Sterkte met het verlies van je katje
Denk dat ik toch maandag langs de DA ga. Zie niest nu wel erg veel. Heb ook het gevoel dat ze een depri is.. speelt niet meer en komt ook niet meer snachts op bed.quote:Op donderdag 20 maart 2014 21:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, niet in Nederland volgens mij... Wel poedervorm. In het buitenland heb je wel gel en snoepjes.
En het moet op de nuchtere maag (niet samen met het eten), dus wat lastig bij een poes. Meestal wordt 2 x daags 250 mg aangeraden, maar eigenlijk is het beter om 2 x daags 500 mg te geven.
Ik ben wel geen dierenarts, maar toen mijn kattedames geholpen werden is mij verteld dat ze het liever niet doen vanwege een hogere kans op bloedingen tijdens de operatie, maar dat het opzich niet zoveel uitmaakte.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 11:02 schreef quirina het volgende:
Net contact gehad met eigen dierenarts, schijnt dus niet erg te zijn om een poes die in haar "krolsheid" zit te opereren.. Vreemd hoor overal om me heen dat het niet gezond is.
Maar even besloten om de krolsheid uit te zitten en dan een afspraak te maken. Zooo zielig ze weet niet wat ze met zichzelf aanmoet. Ik hoef haar maar even aan te kijken en ze ligt alweer op d'r buikie te kronkelen. Echt blèren doet ze niet maar wel mekkeren. Ze heeft totaal geen rust.
Die anti jeuk prik is een corticosteroid, dus een soort prednisolon, dat het afweersysteem remt, waardoor het herpesvirus weer oplaait. Als de poes ziek oogt, dan is het inderdaad verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts. Zorg wel dat zij blijft eten en drinken.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 09:07 schreef Kadooosh het volgende:
de anti jeuk prik die ze 2 weken geleden
Ik heb geen enkele bezwaar om een poes tijdens krolsheid te steriliseren! Natuurlijk doe ik het het liefst op de leeftijd van 6 maanden, nog voor de eerste krolsheid als de eierstokken erg klein zijn. Maar als de poes nu in het voorjaar krols wordt dan kan zij telkens krols worden, elke paar dagen. Totdat zij gedekt wordt. Poezen ovuleren namelijk pas na de dekking. Of een nepdekking met een wattenstaafje (maar niet veel eigenaren zijn bereid om dat te doenquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:15 schreef Duur het volgende:
[..]
Ik ben wel geen dierenarts, maar toen mijn kattedames geholpen werden is mij verteld dat ze het liever niet doen vanwege een hogere kans op bloedingen tijdens de operatie, maar dat het opzich niet zoveel uitmaakte.
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Beter nu, dan over 2 maanden als een niks vermoedende dierenarts haar buik open maakt en de baarmoeder vol met kittens aantreft...
Buik weer dichtmaken bedoel je? Baarmoeder wordt niet opengemaakt bij sterilisatie volgens mijquote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?
Ik vergat even dat meestal alleen de eierstokken worden verwijderd. Maar dan zal een kat na de operatie dus gewoon zwanger blijven?quote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:57 schreef computergirl het volgende:
[..]
Buik weer dichtmaken bedoel je? Baarmoeder wordt niet opengemaakt bij sterilisatie volgens mij
Als het duidelijk is dat een poes zwanger is lijkt t me niet dat ze gaan opereren. Dat controleren ze wel van tevoren.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat is in zo'n geval het protocol? Abortus? Of is, afhankelijk van het stadium van ontwikkeling, de baarmoeder met foetussen weer dichtmaken ook mogelijk?
Dat is afhankelijk van de wensen van de eigenaar. De baarmoeder wordt er uiteraard niet opengemaakt, alleen als het een keizersnede is. De kittens zijn alleen de laatste paar dagen van de dracht levensvatbaar. Het protocol is het steriliseren met 6 maanden om dit soort ellende te voorkomenquote:Op zaterdag 22 maart 2014 21:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En als je de eierstokken toch weghaalt, blijft de kat dan drachtig of leidt dat tot een miskraam?quote:Op zondag 23 maart 2014 13:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de wensen van de eigenaar. De baarmoeder wordt er uiteraard niet opengemaakt, alleen als het een keizersnede is. De kittens zijn alleen de laatste paar dagen van de dracht levensvatbaar. Het protocol is het steriliseren met 6 maanden om dit soort ellende te voorkomen
Niemand gaat in de praktijk dit soort experimenten uitvoeren. Het zwangerschapshormoon progesteron wordt met name aangemaakt door eierstokken bij de kat en pas laat in de dracht neemt de baarmoeder het over. De baarmoeder moet dan ook eruit.quote:Op zaterdag 22 maart 2014 22:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik vergat even dat meestal alleen de eierstokken worden verwijderd. Maar dan zal een kat na de operatie dus gewoon zwanger blijven?
Ik weet niet hoe je het zich voorstel, maar het is niet zo makkelijk hoor. Als je geluk heb voel je de ampullen/kittens in de buik, maar dat lukt ook niet altijd hoor (bij maar 1 kitten en de kat met overgewicht). En er wordt standaard geen echo gemaakt voorgaand aan de sterilisatie.quote:Op zondag 23 maart 2014 09:50 schreef quirina het volgende:
Als het duidelijk is dat een poes zwanger is lijkt t me niet dat ze gaan opereren. Dat controleren ze wel van tevoren.
Als je de eierstokken na 45 dag weghaalt, dan theoretisch gezien kan de poes haar dracht volbrengen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand het zou doen, want het is vragen om de problemen. Gaat de bevalling dan goed verlopen? Blijven de placentas er achter? Krijgt de poes een baarmoederontsteking?quote:Op zondag 23 maart 2014 13:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
En als je de eierstokken toch weghaalt, blijft de kat dan drachtig of leidt dat tot een miskraam?
Het gaat inmiddels sinds gisteren al weer beter. Ze is weer heel levendig en niest ook niet meerquote:Op zaterdag 22 maart 2014 20:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Die anti jeuk prik is een corticosteroid, dus een soort prednisolon, dat het afweersysteem remt, waardoor het herpesvirus weer oplaait. Als de poes ziek oogt, dan is het inderdaad verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts. Zorg wel dat zij blijft eten en drinken.
L-lysine poeder: ik denk dat veel mensen het stiekem wel met het eten mengen (maar dan werkt het theoretisch gezien minder goed). Of met een beetje water (schijnt dat het smakelijk is, ik heb het nog nooit zelf geproefd).
Om even op bovenstaand verhaal terug te komen; vandaag had Noortje weer bloederige diarree dus gelijk wat naar de dierenarts gebracht. Ze heeft dus Giardiaquote:Op zaterdag 25 januari 2014 13:48 schreef fh101 het volgende:
Ik heb een poesje van nog geen jaar oud. Ik zag net bij het verschonen van de kattenbak dat er wat bloed bij haar ontlasting zat. Het bloed was nog nat dus nog vrij recentelijk. De drol zelf was gewoon zacht van textuur; geen gekke dingen. Ze heeft gisteren ongeveer 1/3 van een bouillonblokje op, kan dat ermee te maken hebben?
En is dit iets waarvoor ik (omdat het weekend is) de spoedlijn van de dierenarts zou moeten bellen? Zelf neig ik eigenlijk ernaar om het even aan te kijken. Noortje is nog geen maand bij ons uit het asiel en ze is nog erg schuw. We zijn nu zo ver dat we haar heel voorzichtig mogen aaien, maar oppakken of naar de dierenarts gaan lijkt me nog een ramp.
ik heb ook par jaar terug giardia besmetting gehad, ik heb medicijnen gegeven, de bak goed verschoond en de mandjes na eerste medicatie gewassen, was er eigenlijk en gelukkig meteen van af.. Las toentertijd ook Idd horrorverhalen en over stoom reinigen etc. Wel opletten dat hun achterste schoon is, na ontlasting anders blijven ze zichzelf herbesmettenquote:Op maandag 24 maart 2014 20:25 schreef fh101 het volgende:
[..]
Om even op bovenstaand verhaal terug te komen; vandaag had Noortje weer bloederige diarree dus gelijk wat naar de dierenarts gebracht. Ze heeft dus Giardia![]()
Nu kom ik op het internet allemaal horrorverhalen tegen over het hele huis schoonmaken met chloor en dettol en de kat zelf ook wassen gedurende minstens een week. Maar die posts zijn allemaal al wat ouder, dus ik hoop eigenlijk stiekem dat de medicijnen ondertussen wat verbeterd zijn en dat niet allemaal meer nodig is? De dierenarts hier zei er eigenlijk niets over, maar ik ben zelf dan ook niet langs geweest. Vandaar mijn vraag ook even hier; is het echt nodig om het hele huis (plus kat) zo grondig te ontsmetten?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |