quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:11 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ja, ik weet ook dat jij dat weet maar niet iedereen weet dat jij dat weet dus is het goed zeker te weten dat jij het ook weet.
OT even aanpassen he, het is deel 12 al!quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:12 schreef knoblaucha6 het volgende:
Deel 11
[ afbeelding ]
Beaphar start in nauw overleg met de admins van FOK! een dierenspreekuur in Flora & Fauna en stelt hiervoor één van haar dierenartsen beschikbaar.
Beaphar, één van Nederlands grootste producenten van geneesmiddelen en verzorgingsproducten voor huisdieren, probeert met deze service de communicatie met jullie te vergroten en haar passie voor en kennis van huisdieren te delen. Deze dienst is geheel vrijblijvend en betreft geen betaalde campagne; dit kan worden gezien in dezelfde lijn als de diverse webcare-accounts die al op FOK! te vinden zijn. Het betreft in eerste instantie een pilot om te peilen of hier animo voor is.
Het uitgangspunt is om jullie te helpen met tips en adviezen over de verzorging van je huisdier. De dierenartsen bij Beaphar hebben veel kennis op dit gebied, dus doe er je voordeel mee! De dierenarts kan uiteraard geen diagnoses stellen, dit kan tenslotte niet op afstand. Ze zal het dan ook niet nalaten om je te verwijzen naar je eigen dierenarts voor een fysiek consult, als dat naar haar inschatting nodig is.
Leuk! Wanneer?!
De DigitaleDierenArts komt regelmatig langs om je vragen te beantwoorden Dus heb je vragen over jouw huisdier? Over zijn of haar voeding, huidverzorging, algemene verzorging, lichamelijke problemen en/of ongemakken stel ze dan hier!
En hóppa!
Vast even nagekeken of er wel stond wat je wilde zeggen.quote:
Maar dan is het niet meer interessant voor andere mensen om te weten dat ik het weet te weten terwijl zij het misschien ook wel wetenquote:
Ja,reactie op de één na laatste post maar die bleef niet plakkenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:15 schreef trovey het volgende:
[..]
Vast even nagekeken of er wel stond wat je wilde zeggen.
Kon hem in het vorige topic nog net zien.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:21 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ja,reactie op de één na laatste post maar die bleef niet plakken
Plak jij hem danquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:21 schreef trovey het volgende:
[..]
Kon hem in het vorige topic nog net zien.
Ik noob zijn op dat gebied joh.quote:
Nav dit een vraagje aan de DDA:quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:46 schreef Twinky het volgende:
Hij is aan de Fortekor 5mg/d en doet het echt veel beter. Is fitter, hij zit lekker in zijn vel en doet weer vrolijk en vlot. Daarnaast meng ik glucosamine door een beetje natvoer.
quote:
Ik heb verschillende merken brokjes: Purina One, Tom Poes, Royal Canin...quote:Op dinsdag 11 maart 2014 19:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het hangt heel erg per kat af en per brokjes af! Hoeveel energie zit er in jouw brokjes? De calorie-rijke brokjes zitten zeg maar meestal boven 4000 kcal/kg brokjes. Maar er zijn ook wel soorten brokjes die maar 3100 kcal/kg bevatten. Waren de poezels al gesteriliseerd? Een niet-gesteriliseerde /gecastreerde kat heeft ong 30% meer energie nodig dan een gesteriliseerde kat!
Hoe zwaar zijn de katten nu?
Mijn hond was sinds we haar hebben al wat stijf in alle ledematen, speciaal een schoudertje met verminderde spierwerking richting elleboog en heeft een kruisbandoperatie ondergaan 4 jaar geleden dus de fysio gaf toen als advies glusosamine en dan speciaal Cosequin DS . Ze doet het daar prima op, soepeler in al haar bewegingen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:29 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Nav dit een vraagje aan de DDA:
In hoeverre is het gebruik van medicatie bij dieren, zoals in dit geval glucosamine, evidence based? Het effect van glucosamine is bij mensen al erg twijfelachtig, is dit bij dieren anders? Bestaat er bij dieren ook een placebo-respons?
Kwam dat niet gewoon door het virus?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:39 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Mijn hond is stijf in alle ledematen, speciaal een schoudertje met verminderde spierwerkindg richting elleboog en heeft een kruisbandoperatie ondergaan, 4 jaar geleden dus de fysio gaf als advies glusosamine en dan speciaal Cosequin DS voor. Ze doen het er prima op, soepeler in al haar bewegingen.
Tijd terug had ze een heftig darmvirus dus maar even die Cosequin niet gegeven, ik merkte het na 2 weken meteen, veel stijver met opstaan, strammer met lopen.
Sinds toen geef ik haar elke dag weer een halfje en ze beweegt echt duidelijk beter.
Ik wil niet flauw doen, maar er staat nog steeds deel 11quote:
Fixedquote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:32 schreef TwinkleStar001 het volgende:
[..]
Ik wil niet flauw doen, maar er staat nog steeds deel 11(niet in de titel maar bovenaan in de OP)
Ach, het staat erquote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:13 schreef Vicky het volgende:
Bijna goed
[ quote ]
[/ quote ]
en dan zonder spaties
Fijn dat het nu zoveel beter gaat.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:51 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik geloofde er eerst ook niet echt in. Lot is vermoedelijk uit een auto gesmeten op de A 15 toen ze een maand of 5 was want daar in de buurt met versleten zooltjes gevonden, graatmager en beetje kreupel dus ze heeft daardoor een klap op haar gewrichten gehad (vermoeden dus, geen zeker weten)
Toen wij haar kregen toen ze bijna 4 was liep ze al niet erg soepel met 1 pootje. Vanaf toen gaf ik haar een glucosamimepreparaat, wat een beetje hielp maar niet veel. Pas toen de fysio in beeld kwam na haar kruisbandoperatie (toen was ze 7) en dus Cosequin adviseerde ging het serieus een heel stuk beter.
Ze wordt 12 en loopt weer bijna net zo soepel als een jonge hond. Dus ik geloof er inmiddels wel in.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het kan vast gedetailleerder/met meer vakjargon omschreven worden, maar ik ben een beetje gaar.
Maar tips/verbetering/ zijn natuurlijk altijd welkom!![]()
Interessante vraagquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:29 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Nav dit een vraagje aan de DDA:
In hoeverre is het gebruik van medicatie bij dieren, zoals in dit geval glucosamine, evidence based? Het effect van glucosamine is bij mensen al erg twijfelachtig, is dit bij dieren anders? Bestaat er bij dieren ook een placebo-respons?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.UIt een metaanalyse van de studies bij mensen blijkt inderdaad dat resultaten van vele onderzoeken niet eenduidig zijn. En bij de dieren zijn er dus weinig onderzoeken. Wij weten in ieder geval dat het veilig is en lijkt bij sommige mensen/honden te helpen. Als het kan bijdragen tot een betere kwaliteit van het leven van het dier, waarom niet proberen?
Het placebo-effect is inderdaad niet helemaal uit te sluiten. Je kan natuurlijk ook een placebo-effect bij de baas hebben.Maar hey, er is helemaal niks mis met een placebo-effect als het tot positieve resultaten leidt, vind ik! Als mens/dier er gelukkiger van worden, why not?
Hier een interessante artikel over het placebo-effect bij huisdieren
Still, there are many explanations for how a placebo-like effect might be explained in animals. Take conditioning. Conditioning theory proposes that bodily changes result following exposure to a stimulus that previously produced that change. This is perhaps the most intuitively acceptable explanation for any placebo effects in animals.
....
There is a good body of research that demonstrates that human contact has measurable effects on animals.
......
Client expectations can be very powerful motivators. Having participated in a therapeutic transaction, clients generally expect to see some results. Optimistic owners may be more likely to diligently pursue treatments.
En op 25 febr waren de poezels 5 maanden? Dat zijn flinke dames hoorquote:Op dinsdag 11 maart 2014 20:33 schreef Vicky het volgende:
[..]
Ik heb verschillende merken brokjes: Purina One, Tom Poes, Royal Canin...
's ochtends krijgen ze allebei een bakje met zo'n 50 gram brokjes. De dames zijn beiden niet gesteriliseerd.
Minoes woog op 25-02-2014 ongeveer 2865 en Kitty 2670. Minoes heeft zo'n katten onderbuikje.
Het zijn binnenkatten.
Eerlijk gezegd, geen idee... Maar een vlooienkam is bij elke dierenwinkel te koop voor ong euro of 2.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 21:56 schreef deadly_kiss het volgende:
Kan ik voor mijn kattennet zo'n luizenkam gebruiken als van de drogist?
Dat kan natuurlijk ook spanning/stress met zich mee brengenquote:De suikerkat krijgt indd 2xdaags insuline maar verder behandelen we alle katten hetzelfde. Ze krijgen allemaal evenveel aandacht.
Met de jaagspelletjes jaagt snowie net zo hard de anderen achterna, het gaat er nooit hard aan toe...het is echt speels.
snowie is wel de moeder van de andere katten en gedraagt zich altijd al als leider van de groep.
quote:ik heb net nog even zitten plukken maar het is ook echt heel happerig, net alsof ik met een tondeuse heel rommelig stukjes heb weg geschoren!
Ik heb de feliway toch maar weer in het stopcontact gedaan, wie weet...
Wat een mooi uitgebreid antwoordquote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:36 schreef Candaasje het volgende:
Maternale antilichamen zijn antistoffen die het kitten/de pup via het moederdier krijgt. (Volgens mij al tijdens de dracht, via de placenta, niet enkel via de eerste melk (colostrum) toch? Of geldt dat niet voor honden en katten?) Deze antistoffen zorgen voor immuniteit tegen bepaalde pathogenen (afhankelijk welke antistoffen de moeder zelf al bezit en zodoende heeft door kunnen geven.)(Dat waren even vraag 1 en 2 samen.)Maternale antilichamen kunnen het vaccineren bemoeilijken; de maternale antilichamen ruimen de pathogene stoffen afkomstig van het vaccin op, en het puppy/kitten lichaam zelf hoeft eigenlijk vrij weinig te doen. Dus er wordt maar weinig 'eigen' immuniteit opgebouwd. Vandaar dat er geboosterd moet worden; even het lichaam een zetje geven om op eigen kracht de ziekte te lijf te kunnen. )
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Candaasje krijgt een 10+ en een gouden ster.![]()
Serieus? Dat lijkt me zo'n only in America-dingquote:Op woensdag 12 maart 2014 10:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En op 25 febr waren de poezels 5 maanden? Dat zijn flinke dames hoor![]()
Er is niks mis met een klein katten onderbuikje (hoe vaak ik niet gevraagd werd om een tummy tuck bij een kat te doen...)
Letterlijk wat ik dachtquote:Op woensdag 12 maart 2014 10:59 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Serieus? Dat lijkt me zo'n only in America-ding
Het mag ook niet in Nederland he.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:59 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Serieus? Dat lijkt me zo'n only in America-ding
Oh nee, dus toch Neuticlesquote:Op woensdag 12 maart 2014 11:07 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Letterlijk wat ik dacht![]()
Maar goed, je wil niet weten hoe vaak mij uit bepaalde kringen echt met klem is aangeraden om bij Billy een bal te laten implanteren bijvoorbeeld![]()
Bedankt voor je antwoord! Onze dames krijgen dus te veel. Ze vreten niet meteen hun hele bak leeg (behalve als er blikvoer staat, dat vaak in een keer op). Over het algemeen doen ze er wel een half dagje over harde brokjes.quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:00 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En op 25 febr waren de poezels 5 maanden? Dat zijn flinke dames hoor![]()
Er is niks mis met een klein katten onderbuikje (hoe vaak ik niet gevraagd werd om een tummy tuck bij een kat te doen...) De katten zijn meer "binnenvreters", dus slaan hun vet snel in hun buikholte/organen. Als je bij de kat zijn ribben slecht kan voelen dan is hij eigenlijk al verder op een "overgewicht schaal" dan een vergelijkbare hond.
Krijgen zij alleen 50 gram brok per dag per kat? Dat lijkt wel ok qua leeftijd en het gewicht. Of krijgen zij er nog iets anders erbij? In principe 50-70 gram brok per kat per dag zonder tussendoortjes is het gemiddelde. Als je blikvoer ernaast voert, dan moet je uiteraard minder brokjes geven.
En niet alle katten kunnen ad libitum eten (dus onbeperkt). Sommige vreten zich dan helemaal klem, net als de honden. Eigenlijk als een kat de hele dag door telkens een paar brokjes knabbelt, dan is hij geschikt voor ad lib voeren. Maar als de kat zijn etensbak aanvalt en direct alles opeet, dan moet je de brokjes afgewogen in 2 porties per dag geven. En niet meer!
Als je hun laat steriliseren, dan is het verstandig om ongeveer 1/4 minder te gaan voeren (langzaam hoeveel voer afbouwen). En/of overstappen op energiearm voer. Meerdere merken hebben brokjes voor gesteriliseerde katten / binnenkatten. Qua energie het liefst het voer dat onder 3500 kcal/kg metaboliseerbare energie ligt.
Oh, en de kat nooit laten vasten, geeneens 24 uur! Dat ivm gevaar leververvetting (heb ik al een keer uitgelegd). Als de kat op dieet gaat, heel langzaam beginnen, met ong 10% minder voer per dag en dat verder afbouwen.
eens! Het was ook meer een kleine indicatie hoe de dames eruit zienquote:Op woensdag 12 maart 2014 11:50 schreef Cat22 het volgende:
Zo'n kattenhangbuikje is juist fijn om mee te kroelen.![]()
En om hangtepels (in mijn geval bij zogende poezen) moet ik vooral lachen als ze al zwabberend aan komen gerend.![]()
Als een dier er last van heeft is dat een goede indicatie voor een ingreep, maar blijf er anders lekker vanaf ja.
Wat een heerlijke poezelsquote:eens! Het was ook meer een kleine indicatie hoe de dames eruit zien
Ik krijg regelmatig de vraag of onze dames geen Siameesjes zijn. Ze hebben een hele spitse snuit en een dunne staart en best lange achterpoten volgens mij..
[ afbeelding ]
zegt me niksquote:Op woensdag 12 maart 2014 12:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een heerlijke poezels![]()
Zijn dat geen bonte Serval katten dan?Ik vind zij groot en vrij atletisch gebouwd hoor voor 6 maanden oud. Die achterste heeft een hele mooie biceps zo te zien
![]()
Maar je moet inderdaad oppassen dat zij niet te dik worden, zeker als je hun laat steriliseren.
Beide dames tegelijkertijdquote:Op woensdag 12 maart 2014 12:38 schreef Vicky het volgende:
[..]
zegt me niks
Voorlopig laten we ze nog niet steriliseren. Ze zijn nog niet krols... Maar mochten we wel gaan steriliseren.. is het dan beter om beide dames tegelijkertijd te doen of kan dat ook met tussenposen?
quote:Op woensdag 12 maart 2014 10:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat een mooi uitgebreid antwoord
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Candaasje krijgt een 10+ en een gouden ster.![]()
En dank voor de uitleg!
Kleine maand toegediend,en ook al poets ik niet elke dagquote:Op dinsdag 18 februari 2014 16:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Beaphar heeft ook een product op basis van zeewier, Dental powder. Helaas, volgens mij, nog niet te koop in Nederland
Wel in andere landen.
Er zijn wetenschappelijke artikelen die dit ondersteunen, het zou tandplakpreventief/ reducerend werken. Bij mensen is het ook een bekend product.
Wil je zeer hoge effectiviteit, dan moet je toch de tanden elke dag gaan poetsen. Kan dat niet om een of andere reden, dan kan je bijv. een product met zeewier proberen. Uiteraard mag het ook als een aanvulling naast het poetsen van de tanden.
Niet direct van het ergste uit gaan!quote:Op woensdag 12 maart 2014 18:16 schreef knoblaucha6 het volgende:
Tja, Lotje.... even in mijn eigen Jip en Janneke uitleg want al die termen kan ik amper onthouden maar goed:
Het kan van alles zijn, van een ontsteking zijn van het slijmvlies en alles daartussen tot aan een tumor toe.
De da denkt in eerste instantie aan een goedaardig gezwel maar kan dat niet garanderen uiteraard, hij kon wel een punctie doen en opsturen naar het lab maar afgezien van de stress die het Lot op zou leveren die punctie te doen is de uitslag van het lab nooit 100% zaligmakend en áls het een kwaadaardige tumor is moet die toch weggesneden worden, uiteraard weer onder narcose, dat zou dan de derde narcose binnen 8 maanden zijn.
Het eerste advies is het eerst 1-2 weken af te wachten, kijken of die bult groeit, gelijk blijft of krimpt.
Alleen als hij groeit moet hij uiteraard toch weggesneden worden en dan sturen ze het ook op naar het lab.
Een optie om het preventief grondig aan te pakken zou een Prednisonkuur kunnen zijn maar mijn da is daar logisch geen voorstander van zonder details te kennen wat het is.
Blijft hij gelijk en heeft ze er verder geen last van dan lekker laten zitten. Groeit het hard dan kan ik bellen en wordt er meteen een afspraak gemaakt voor ingrijpen.
Krimpen zou het mooiste zijn maar daar niemand nog weet wat het precies is is het even afwachten.
En nou maar bidden en hopen dat die bult niet groeit.
Mijn da kent mij en Lot al sinds ik haar heb, die weet hoe ik er in sta mocht het op het slechtste komen, mijn vorige hond Pepper had kanker dus de da hoeft mij maar aan te kijken en we weten beiden van elkaar precies hoe we er over denken en hoe te handelen.
Maar daar gaan we uiteraard niet van uit. Lot geniet van het heerlijke weer en is verder een blij ei.
Dus de komende 1-2 weken worden even opletten en stevig in de gaten houden.
En ik sta er heel nuchter in, ik ga me geen zorgen maken voor iets wat er niet hoeft te zijn. Tuurlijk dacht ik meteen aan Pepper maar Lotje is een apart creatuur en oersterk dus vooralsnog wacht zelfs ik het maar even rustig af. Ze eet prima, knaagt vrolijk op haar botten dus echt last heeft ze er nog niet van.
quote:Op woensdag 12 maart 2014 18:42 schreef JerryLee het volgende:
http://www.hyperdrug.co.uk/images/plaqueoff60g.jpg
[..]
Kleine maand toegediend,en ook al poets ik niet elke dag,denk ik dat voor het eind van de maand er geen plak/tandsteen meer op der hoektanden zit
quote:Op woensdag 12 maart 2014 09:46 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Interessante vraag![]()
Het effect bij dieren is net als bij mensen enigzins evidence based. Helaas worden er bij dieren nog minder onderzoeken naar gedaan als bij mensen. Hier een paar studies met positieve resultatenDankje voor je uitgebreide antwoord! Interessante artikeltjes ookSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.UIt een metaanalyse van de studies bij mensen blijkt inderdaad dat resultaten van vele onderzoeken niet eenduidig zijn. En bij de dieren zijn er dus weinig onderzoeken. Wij weten in ieder geval dat het veilig is en lijkt bij sommige mensen/honden te helpen. Als het kan bijdragen tot een betere kwaliteit van het leven van het dier, waarom niet proberen?
Het placebo-effect is inderdaad niet helemaal uit te sluiten. Je kan natuurlijk ook een placebo-effect bij de baas hebben.Maar hey, er is helemaal niks mis met een placebo-effect als het tot positieve resultaten leidt, vind ik! Als mens/dier er gelukkiger van worden, why not?
Hier een interessante artikel over het placebo-effect bij huisdieren
Still, there are many explanations for how a placebo-like effect might be explained in animals. Take conditioning. Conditioning theory proposes that bodily changes result following exposure to a stimulus that previously produced that change. This is perhaps the most intuitively acceptable explanation for any placebo effects in animals.
....
There is a good body of research that demonstrates that human contact has measurable effects on animals.
......
Client expectations can be very powerful motivators. Having participated in a therapeutic transaction, clients generally expect to see some results. Optimistic owners may be more likely to diligently pursue treatments.
Zelf ben ik van mening dat het motto 'baadt het niet dan schaadt het niet' niet thuishoort in de geneeskunde. Nagenoeg alle middelen hebben bijwerkingen en daarnaast zijn de kosten van de geneesmiddelen voor de rekening van de maatschappij. Dat laatste is in mijn ogen een belangrijk argument om enkel een middel voor te schrijven indien de effectiviteit van dat middel is aangetoond. Nu is dat bij diergeneeskunde natuurlijk anders omdat mensen zelf betalen voor hetgeen ze hun dier geven. Maar goed, ik ben van mening dat wat terughoudendheid ook wat dieren betreft op zijn plaats is.But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
In reguliere geneeskunde uiteraard niet. Maar wij praten hier over nutraceuticals, dus voedingsmiddelen met gezondheidsclaims (maar geen claims dat zij een ziekte genezen danwel voorkomen).quote:Op woensdag 12 maart 2014 22:01 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Dankje voor je uitgebreide antwoord! Interessante artikeltjes ook
Zelf ben ik van mening dat het motto 'baadt het niet dan schaadt het niet' niet thuishoort in de geneeskunde.
In principe is het gebruik van (dier)geneesmiddelen tegenwoordig vrij streng gereguleerd. Ivm MRSA en MRSI problemen bij mensen mogen de dierenarts veel minder antibiotica voorschrijven. Helaas willen sommige mensen nog steeds voor alles en nog wat een antibioticum kuur. Een virale infectie? Doe mij maar een kuurtje...quote:Nagenoeg alle middelen hebben bijwerkingen en daarnaast zijn de kosten van de geneesmiddelen voor de rekening van de maatschappij. Dat laatste is in mijn ogen een belangrijk argument om enkel een middel voor te schrijven indien de effectiviteit van dat middel is aangetoond. Nu is dat bij diergeneeskunde natuurlijk anders omdat mensen zelf betalen voor hetgeen ze hun dier geven. Maar goed, ik ben van mening dat wat terughoudendheid ook wat dieren betreft op zijn plaats is.
Ik word gewezen door mijn mee-lurkende collegaquote:Op maandag 10 maart 2014 23:30 schreef yvonne het volgende:
Bestel ik meteen Beaphar Multi-Fris voor kattenbakken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |