Retail is maar één klein, tamelijk oninteressant deel. Als je wat creatiever denkt zie je snel de betere mogelijkheden.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:52 schreef Luigi het volgende:
[..]
Maar maak dat eens concreet? Wat is voor mij de uiteindelijke vooruitgang? Persoonlijke aanbiedingen bij de Dixons? Is dat het?
Je hebt gelijk, maar dit is al honderden jaren zo. Of hoe denk je dat men in 1920 recherche-onderzoek deed? Of in 1820? Ook databases langs gaan. Dat het toen kaartenbakken waren in plaats van digitale databases, tja. Het principe is hetzelfde.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat ik al zei, ik ben ook niet bang voor bedrijven. Ik vind het alleen vervelend dat ze mijn data nemen zonder dat deze beschermd is. De gelegenheid maakt de dief. Waar ik mij druk over maak is dat, zonder bescherming, de overheid wél die gegevens kan gaan combineren. Zij zijn de enige partij die belang heeft bij persoonlijke info. Een fototoestellenboer hoeft alleen maar te weten of ik op basis van leeftijd, hobbies en locatie geïnteresseerd ben in een nieuw toestel. De overheid wil die data, gecombineerd met gegevens uit andere databases, misschien wel gebruiken om mij als verdachte aan te merken in onderzoeken waar ik niets van weet.
Die gedachte voert misschien ver, maar onder het mom van veiligheid zullen overheden zich allerlei bevoegdheden toekennen die steeds verder zullen gaan. Dat mijn data van mij is en altijd onder mijn beheer valt vastleggen in de wet verplicht bedrijven de data te verwijderen wanneer ik daar om vraag. Het legt ook de mogelijkheden van overheden aan banden om in de toekomst die data op te eisen. Dat is nu nog teveel grijs gebied.
Zoals ik het zie is er niet één Big Brother met alle gegevens gecentraliseerd, maar zijn er allemaal kleine databases die, mits gecombineerd, heel veel over iemand kunnen vertellen. Voor bedrijven niet zo interessant, voor de overheid des te meer.
Welke data ben je bang die ze tegen je zullen/kunnen gebruiken?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:05 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat ik al zei, ik ben ook niet bang voor bedrijven. Ik vind het alleen vervelend dat ze mijn data nemen zonder dat deze beschermd is. De gelegenheid maakt de dief. Waar ik mij druk over maak is dat, zonder bescherming, de overheid wél die gegevens kan gaan combineren. Zij zijn de enige partij die belang heeft bij persoonlijke info. Een fototoestellenboer hoeft alleen maar te weten of ik op basis van leeftijd, hobbies en locatie geïnteresseerd ben in een nieuw toestel. De overheid wil die data, gecombineerd met gegevens uit andere databases, misschien wel gebruiken om mij als verdachte aan te merken in onderzoeken waar ik niets van weet.
Die gedachte voert misschien ver, maar onder het mom van veiligheid zullen overheden zich allerlei bevoegdheden toekennen die steeds verder zullen gaan. Dat mijn data van mij is en altijd onder mijn beheer valt vastleggen in de wet verplicht bedrijven de data te verwijderen wanneer ik daar om vraag. Het legt ook de mogelijkheden van overheden aan banden om in de toekomst die data op te eisen. Dat is nu nog teveel grijs gebied.
Zoals ik het zie is er niet één Big Brother met alle gegevens gecentraliseerd, maar zijn er allemaal kleine databases die, mits gecombineerd, heel veel over iemand kunnen vertellen. Voor bedrijven niet zo interessant, voor de overheid des te meer.
+1quote:Op maandag 10 maart 2014 12:47 schreef Tijn het volgende:
Je kunt mensen niet blijven afpoeieren met opmerkingen als "aluhoedjes" nadat keer op keer is gebleken dat ze gelijk hebben gehad.
Verschil van perceptie, denk ik, maar ik heb het idee dat je het precies van de andere kant bekijkt als ik. Nu hebben we heel veel kaartenbakken met heel veel informatie, die we geautomatiseerd laten doorzoeken. Ik denk dat jij van mening bent dat er dan dus betere profielen uit moeten komen en dat het de misdaadbestrijding ten goede komt. In absolute aantallen wel, maar ik ben bang voor kokervisie. Dat een onschuldig iemand op basis van de verzamelde data wel schuldig MOET zijn, en dat je dan je onschuld bijna niet meer kunt bewijzen. Want tsja, de data wijst toch uit dat je het wel gedaan moet hebben. En we hebben nu zóveel informatie, we kunnen er toch niet meer naast zitten.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:09 schreef TC03 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar dit is al honderden jaren zo. Of hoe denk je dat men in 1920 recherche-onderzoek deed? Of in 1820? Ook databases langs gaan. Dat het toen kaartenbakken waren in plaats van digitale databases, tja. Het principe is hetzelfde.
Het is wel degelijk een groot verschil of je fysiek langs diverse plek moet gaan om stukje bij beetje gegevens bij elkaar te puzzelen of dat alles direct na een klik op de knop beschikbaar is.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:09 schreef TC03 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar dit is al honderden jaren zo. Of hoe denk je dat men in 1920 recherche-onderzoek deed? Of in 1820? Ook databases langs gaan. Dat het toen kaartenbakken waren in plaats van digitale databases, tja. Het principe is hetzelfde.
Ga je het nu over die boeg gooien?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:05 schreef Individual het volgende:
[..]
Oh nee er zijn mensen met verschillende standpunten!![]()
Bel:
http://www.volkskrant.nl/
http://www.trouw.nl/
http://www.telegraaf.nl/
om ze het te vertellen.
Ja dat noemen we efficiënt. Jij wilt ook graag dat misdaden worden opgelost, nietwaar?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een groot verschil of je fysiek langs diverse plek moet gaan om stukje bij beetje gegevens bij elkaar te puzzelen of dat alles direct na een klik op de knop beschikbaar is.
True that.quote:Op maandag 10 maart 2014 12:47 schreef Tijn het volgende:
Je kunt mensen niet blijven afpoeieren met opmerkingen als "aluhoedjes" nadat keer op keer is gebleken dat ze gelijk hebben gehad.
Klopt, vroeger had de recherche dus 100 man voor dat soort zaken in dienst en nu misschien 10. Maar ze doen nog steeds hetzelfde hoor.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een groot verschil of je fysiek langs diverse plek moet gaan om stukje bij beetje gegevens bij elkaar te puzzelen of dat alles direct na een klik op de knop beschikbaar is.
Ja precies, en onder de vlag van "Jij bent toch ook tegen pedo's??" is privacy ondertussen alleen iets voor paranoïde nerds geworden. Ga toch weg met je drogredenen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:14 schreef waht het volgende:
[..]
Ja dat noemen we efficiënt. Jij wilt ook graag dat misdaden worden opgelost, nietwaar?
De vraag is welke privacy en of die er ooit geweest is en in hoeverre de huidige techniek dat verandert. Men doet alsof vroeger alles privé was en nu alles openbaar. Dat is niet zo. Ik denk er dat er per saldo weinig veranderd is.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja precies, en onder de vlag van "Jij bent toch ook tegen pedo's??" is privacy ondertussen alleen iets voor paranoïde nerds geworden. Ga toch weg met je drogredenen.
En in de perfecte wereld werkt er 1 rechercheur die alle misdaden oplost met behulp van de Skynet superdatabase? Alsjeblieft zeg, het is juist goed als het langs meerdere ogen gaat.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:15 schreef TC03 het volgende:
[..]
Klopt, vroeger had de recherche dus 100 man voor dat soort zaken in dienst en nu misschien 10. Maar ze doen nog steeds hetzelfde hoor.
Alle. Ik wil voorkomen dat er over me gedacht wordt als iemand die in complotten denkt, want ik sta altijd op de barricade tegen mensen die beweren dat zo'n beetje elke instantie het werk van Satan is, maar ik maak me toch zorgen.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:11 schreef Individual het volgende:
[..]
Welke data ben je bang die ze tegen je zullen/kunnen gebruiken?
Misdaden oplossen prima. Maar iedereen op voorhand van criminele activiteiten beschuldigen gaat wat ver, niet?quote:Op maandag 10 maart 2014 13:14 schreef waht het volgende:
[..]
Ja dat noemen we efficiënt. Jij wilt ook graag dat misdaden worden opgelost, nietwaar?
De schaalverandering heeft ook een conceptuele verandering tot gevolg. Als iets moeite kost, gebeurt het kleinschalig en is het van weinig invloed. Maar nu hebben deze gegevens een enorme impact op de maatschappij omdat ze automatisch beschikbaar gemaakt kunnen worden.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:16 schreef TC03 het volgende:
[..]
De vraag is welke privacy en of die er ooit geweest is en in hoeverre de huidige techniek dat verandert. Men doet alsof vroeger alles privé was en nu alles openbaar. Dat is niet zo. Ik denk er dat er per saldo weinig veranderd is.
Nee, nieuwe technieken zorgen voor nieuwe oplossingen maar ook nieuwe problemen, dat gaat altijd zo. Ik zeg alleen maar dat er niks veranderd is als het gaat om profiling. Het is de autoriteiten alleen makkelijker gemaakt.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
En in de perfecte wereld werkt er 1 rechercheur die alle misdaden oplost met behulp van de Skynet superdatabase? Alsjeblieft zeg, het is juist goed als het langs meerdere ogen gaat.
In feite zeg je dat de kans op misbruik is toegenomen omdat het nu makkelijker wordt. De vraag is dus in hoeverre er is misbruik van die gegevens wordt gemaakt in vergelijking met vroeger.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
De schaalverandering heeft ook een conceptuele verandering tot gevolg. Als iets moeite kost, gebeurt het kleinschalig en is het van weinig invloed. Maar nu hebben deze gegevens een enorme impact op de maatschappij omdat ze automatisch beschikbaar gemaakt kunnen worden.
Nu gebruik je zelf een drogreden met je valse dilemma. Het is niet zwart/wit, er zijn bepaalde legitieme doelen waar jij ook achter staat.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja precies, en onder de vlag van "Jij bent toch ook tegen pedo's??" is privacy ondertussen alleen iets voor paranoïde nerds geworden. Ga toch weg met je drogredenen.
Legitiem is in elk geval niet een bank die de betalingsgegevens van hun klanten gebruikt voor advertentieinkomsten.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:19 schreef waht het volgende:
[..]
Nu gebruik je zelf een drogreden met je valse dilemma. Het is niet zwart/wit, er zijn bepaalde legitieme doelen waar jij ook achter staat.
Want dat heb je nodig om hier te mogen posten? Voor een analist ben je nogal zwart/wit bezig mijn vriend.quote:Op maandag 10 maart 2014 13:19 schreef Individual het volgende:
[..]
Wat was jouw analyse ervaring ook alweer?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |