Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Geen probleem hoor om met dit weer depri te zijn. Bij mij komt het dan vooral doordat iedereen dan ineens van allerlei leuks gaat doen met vrienden enzo. En ik niet.quote:Op woensdag 5 maart 2014 12:47 schreef Mishu het volgende:
et dit mooie weer is het toch moeilijk om depri te zijn. Voor mij doet de zon in ieder geval wonderen voor mijn gemoedstoestand.
Oja dat kan ook nog een reden zijn om er depri van te worden.quote:Op woensdag 5 maart 2014 12:56 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Geen probleem hoor om met dit weer depri te zijn. Bij mij komt het dan vooral doordat iedereen dan ineens van allerlei leuks gaat doen met vrienden enzo. En ik niet.
In de winter hoor je daar toch een stuk minder over
Dat is fijnquote:Op woensdag 5 maart 2014 10:21 schreef Murmeli het volgende:
volgende week donderdag mag ik bij de psych op bezoek
Nu nog ff denken of ik dan toch voor die tijd al pillz wil
eigenlijk wel
Noooo gooi het eruit!quote:
Bij vlagen kan de warme zon me wel goed doen. Maar behalve die korte momenten maakt het niet zoveel uit. Van mij mag het ook best stormen en regenen en onweren en donker zijn nu.quote:Op woensdag 5 maart 2014 12:47 schreef Mishu het volgende:
Met dit mooie weer is het toch moeilijk om depri te zijn. Voor mij doet de zon in ieder geval wonderen voor mijn gemoedstoestand.
Ja ikke ook al voor de 2e dag en de avonden/nachten zijn helemaal drama bij mij. Maar komt vast wel goed zomertje lekker rustig aan doen en je vooral niet druk maken.quote:
Whaddup zomertje?quote:
Ja daar zit ik nu in de wachtkamer.quote:Op woensdag 5 maart 2014 13:53 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat is fijnHeb je de huisarts al weer gebeld?
[..]
Noooo gooi het eruit!
[..]
Bij vlagen kan de warme zon me wel goed doen. Maar behalve die korte momenten maakt het niet zoveel uit. Van mij mag het ook best stormen en regenen en onweren en donker zijn nu.
Ja dat hoop ik dus ook steeds. Maar dat gebeurd niet want dan kan ik gewoon ongegeneerd met een kop chocomel met een dekentje op de bank gaan zitten gamen. Zonder dat er iemand komt zeuren dat ik me weer verlies in de spelletjes. Hapje uit het frituur erbij ja zou beter zijn dan dit klote weer.quote:Op woensdag 5 maart 2014 13:53 schreef kuolema het volgende:
[..]
Dat is fijnHeb je de huisarts al weer gebeld?
[..]
Noooo gooi het eruit!
[..]
Bij vlagen kan de warme zon me wel goed doen. Maar behalve die korte momenten maakt het niet zoveel uit. Van mij mag het ook best stormen en regenen en onweren en donker zijn nu.
Succes bij de HA Murm, zet hem op!quote:Op woensdag 5 maart 2014 14:40 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Ja daar zit ik nu in de wachtkamer.
Heb stressbenauwd, hoofdpijn, niet eten. Stom. Heb wel wat eten bij me. Eens kijken of ik zo nog een hap kan weg krijgen
Sterktequote:Op woensdag 5 maart 2014 14:40 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Heb stressbenauwd, hoofdpijn, niet eten. Stom. Heb wel wat eten bij me. Eens kijken of ik zo nog een hap kan weg krijgen
De laatste tijd te druk denk ik. Kan t niet verwerken. En mn hoofd zit te vaak vol met dromen/herbelevingen/zelfverwijten en andere storende dingen.quote:
Ik hoop dat je dat allemaal wel aangeeft, zodat ze je goed kunnen helpen. sterktequote:Op woensdag 5 maart 2014 14:40 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Herkenbaar zelfde hier maar dan niet bij vlagen maar gewoon al een paar jaar lang..quote:Op woensdag 5 maart 2014 15:07 schreef zomertje het volgende:
[..]
De laatste tijd te druk denk ik. Kan t niet verwerken. En mn hoofd zit te vaak vol met dromen/herbelevingen/zelfverwijten en andere storende dingen.
Hier al heel lang, nu herken ik het wel. Maar kan niet altijd op tijd ingrijpen. Het komt achteraf pas opzetten. Het is ooit heel erg uit de hand gelopen, dus nu moet ik echt op tijd aan de rem trekken.quote:Op woensdag 5 maart 2014 15:19 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Herkenbaar zelfde hier maar dan niet bij vlagen maar gewoon al een paar jaar lang..
Sterkte met opbouwen. Ze onderscheiden lichte, matige en zware depressie. Bij zware depressie vind je niks meer leuk. Bij matige vind je dan nog wel wat dingen leuk. Vooral dat zware depressie deel is heftig. Pillen werken t beste bij de matige/zware. Ik hoop dat je er veel aan gaat hebben.quote:Op woensdag 5 maart 2014 15:49 schreef Murmeli het volgende:
Ben weer terug. Pillen gehaald.
Hij houdt niet zo van medicijnen maar ziet dat het bij mij zonder niet goed gaat dus hij ging accoord.
Ik ga toch direct ermee beginnen (vanavond) want of ik nou zondag niet lekker loop door de meds of doordat ik depressief ben maakt ook niet uit. Hij vond het wel goed dat ik aan het hardlopen ben. Was me al eerder opgevallen dat hij daar enthousiast over is. Volgens mij loopt hij zelf ook. Ik had het over de cpc zondag en hij wist me te vertellen dat er drinkposten zijn onderweg en dat de 10 km niet bij de pier komt.
Ik werd heel blij van dat gesprekje effe. Kreeg ik vervolgens weer te horen dat ik niet depressief overkom. Maar ook meteen dat hem dat al vaker bij mij was opgevallen.
Nja op zich denk ik ook niet dat ik nu echt al depressief ben, heb de klachten pas een paar dagen. Maar ik wil ook vooral niet dat het nog heel veel langer duurt.
Oh en ik ga eerst beginnen met 5 mg zodat ik minder last heb (hopelijk) van het opbouwenkwam de ha zelf mee en vond ik wel een puik plan.
ofzo
Nja ook weer niet.haha
Citalopram weer?quote:Op woensdag 5 maart 2014 15:49 schreef Murmeli het volgende:
Ben weer terug. Pillen gehaald.
Hij houdt niet zo van medicijnen maar ziet dat het bij mij zonder niet goed gaat dus hij ging accoord.
Ik ga toch direct ermee beginnen (vanavond) want of ik nou zondag niet lekker loop door de meds of doordat ik depressief ben maakt ook niet uit. Hij vond het wel goed dat ik aan het hardlopen ben. Was me al eerder opgevallen dat hij daar enthousiast over is. Volgens mij loopt hij zelf ook. Ik had het over de cpc zondag en hij wist me te vertellen dat er drinkposten zijn onderweg en dat de 10 km niet bij de pier komt.
Ik werd heel blij van dat gesprekje effe. Kreeg ik vervolgens weer te horen dat ik niet depressief overkom. Maar ook meteen dat hem dat al vaker bij mij was opgevallen.
Nja op zich denk ik ook niet dat ik nu echt al depressief ben, heb de klachten pas een paar dagen. Maar ik wil ook vooral niet dat het nog heel veel langer duurt.
Oh en ik ga eerst beginnen met 5 mg zodat ik minder last heb (hopelijk) van het opbouwenkwam de ha zelf mee en vond ik wel een puik plan.
ofzo
Nja ook weer niet.haha
Jups I knowquote:Op woensdag 5 maart 2014 16:26 schreef zomertje het volgende:
[..]
Sterkte met opbouwen. Ze onderscheiden lichte, matige en zware depressie. Bij zware depressie vind je niks meer leuk. Bij matige vind je dan nog wel wat dingen leuk. Vooral dat zware depressie deel is heftig. Pillen werken t beste bij de matige/zware. Ik hoop dat je er veel aan gaat hebben.
ervaring dus, ik hoop dat t je helpt. Stomme pillen roep ik altijd, maarja, soms moet je wat he. 25mg paroxetine hier, wil terug naar 20.quote:Op woensdag 5 maart 2014 16:28 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Jups I know
Heb ze al bijna 5 jaar geslikt eej
@kuo: ja
Klinkt bij een aantal hier of er een seizoenswisseling aankomt.quote:
Zou je denken? Nog niets van gemerkt zelf van die seizoenswisselingquote:Op woensdag 5 maart 2014 16:37 schreef seasushi het volgende:
[..]
Klinkt bij een aantal hier of er een seizoenswisseling aankomt.
Hier ook stuiter paniek, Even mijn relaxte zelf kwijt. Slaap al 2 weken slecht, maar wil niet meer medicatie slikken. Vandaag de halve dag in bed gelegen in sluimertoestand. De zon schijnt en ik heb weerzin om er in te gaan lopen, maar het hondje moet eruit. De beste therapeut
Waarom wil je omlaag?quote:Op woensdag 5 maart 2014 16:29 schreef zomertje het volgende:
[..]
ervaring dus, ik hoop dat t je helpt. Stomme pillen roep ik altijd, maarja, soms moet je wat he. 25mg paroxetine hier, wil terug naar 20.
Ah zou dat het zijnquote:Op woensdag 5 maart 2014 16:37 schreef seasushi het volgende:
[..]
Nouja wegzakken... meer heen en weer schommelen.. denk ik.quote:Op woensdag 5 maart 2014 20:32 schreef Elvi het volgende:
[..]
Ah zou dat het zijn![]()
Het valt me wel vaker op dat er meerdere mensen tegelijkertijd weer wegzakken. Alsof het besmettelijk is ofzo.
Ik ben al onderweg vanaf de 40mg. Bij mij maakt t dus geen verschil of ik 40 of 25 neem qua klachten. (Ik blijf even gekquote:Op woensdag 5 maart 2014 16:58 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Waarom wil je omlaag?
Van 25 naar 20 moet te doen zijn denk ik. Toen ik van 30 naar 25 en toen naar 20 ging merkte ik niks (was wel citalopram maar de dosering is gelijk)
Sterkte ermee. Als ik in sluimerstand ga dan bespringen soms de dromen en herbelevingen me. Dan heb ik dus nog geen rust. Soms dus expres geen sluimerstand overdag.quote:Op woensdag 5 maart 2014 16:37 schreef seasushi het volgende:
[..]
Hier ook stuiter paniek, Even mijn relaxte zelf kwijt. Slaap al 2 weken slecht, maar wil niet meer medicatie slikken. Vandaag de halve dag in bed gelegen in sluimertoestand. De zon schijnt en ik heb weerzin om er in te gaan lopen, maar het hondje moet eruit. De beste therapeut
Heel herkenbaar daarom slaap ik dus ook echt alleen het hoognodige. Normaal gesproken want om te slapen moet ik die stand wel in.quote:Op woensdag 5 maart 2014 21:36 schreef zomertje het volgende:
[..]
Sterkte ermee. Als ik in sluimerstand ga dan bespringen soms de dromen en herbelevingen me. Dan heb ik dus nog geen rust. Soms dus expres geen sluimerstand overdag.
Ik sta er best voor open, alleen is hardlopen op dit moment niet een van mijn prioriteiten. (Ook al erken ik dat hardlopen erg verslavend kan zijn en een goed middel tegen depressie). Ik ben een paar maanden geleden op fitness gegaan, helaas kon ik door een operatie een paar maanden niet sporten. Nu kan dat weer wel alleen kan ik het niet meer opbrengen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 21:32 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Probeer toch te blijven lopen hoor! Ik ben 2 jaar geleden begonnen met lopen, toen was ik net uit een hele erge dip (maar nog lang niet ok, geloof dat ik toen meds aan het wisselen was ofzo) en ik werd daar best blij van. Ik weet niet of je ervoor open staat om mensen van hier irl te zien, maar ik wil anders best een keer met je mee gaan.
En probeer niet teveel met die 10 km in je hoofd te zitten. Ik weet niet wanneer die run is en hoe ver je al bent,maar 10 km is best een eind. Ik loop nu al 2 jaar en durf nu pas aan een 10 km run mee te doen. Vorig jaar wilde ik ook, maar heb me een maand tevoren toen terug getrokken omdat ik niet durfdeEn ik ben tussendoor vaak gestopt met hardlopen, en dat helpt ook niet, want dan moet je weer opnieuw beginnen of stappen terug doen. Dus ik zou zeggen: ga gewoon door, blijf desnoods een tijdje op hetzelfde niveau zitten, maar je bent in ieder geval buiten en dat is lekkah
ok, ik stop met ranten over hardlopen hahahahaha (ik ben serieus verslaafd, als ik ooit geblesseerd raak en een tijd niet kan lopen moet ik echt heel erg officieel op zoek naar iets vervangends want anders word ik heel erg droevig)
Ik kreeg van hardlopen vooral blessures. Had daar zoveel last van dat ik alleen nog maar met de wandelgroep mee konquote:Op woensdag 5 maart 2014 23:01 schreef Mistico het volgende:
[..]
Ik sta er best voor open, alleen is hardlopen op dit moment niet een van mijn prioriteiten. (Ook al erken ik dat hardlopen erg verslavend kan zijn en een goed middel tegen depressie). Ik ben een paar maanden geleden op fitness gegaan, helaas kon ik door een operatie een paar maanden niet sporten. Nu kan dat weer wel alleen kan ik het niet meer opbrengen.
Goed als iemand met een sociale achterstand en een groot planningsprobleem is dat het enige wat ik zou willen bereiken in mijn leven op het moment. Een leuke vrienden groep, vrije tijd, en een goed lopende opleiding. Helaas heb ik geen van de 3. Behalve een baan maar aangezien ik gemiddeld 54 uur in de week werk loopt dat ook niet zo soepeltjes. En heb ik grote moeite me daar staande te houden al loopt het wel lekker.quote:Op donderdag 6 maart 2014 01:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is oprecht apart. Goed nieuws werkt beter ivg met al die pillen.
Slecht nieuws, en je valt hoe dan ook weer dik in een kuil.
Is het niet makkelijker om een studie/baan/sociale kring te pakken waar de kans op goed nieuws het grootste is?
Dus kies een studie met veel mogelijkheden, een baan met veel collega's en vrije tijd en zorg voor een grote sociale kring? Al is het dat kleine complimentje wat je op je werk krijgt, dat werkt volgens mij beter dan al die medicatie.
Ik ben nog steeds aan het afbouwen en heb oprecht spijt dat ik aan de mirtazepine ben begonnen.
Zeker weten dat al die dingen enorm helpen om depressie te voorkomen. Maar zoals ragingbull zegt is het niet voor iedereen even makkelijk te bereiken en wat voor mij geldt is dat ik het allemaal heb min of meer maar mezelf desondanks alsnog zag wegzakken. Zit dan toch een beetje in de genen oid.quote:Op donderdag 6 maart 2014 01:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Het is oprecht apart. Goed nieuws werkt beter ivg met al die pillen.
Slecht nieuws, en je valt hoe dan ook weer dik in een kuil.
Is het niet makkelijker om een studie/baan/sociale kring te pakken waar de kans op goed nieuws het grootste is?
Dus kies een studie met veel mogelijkheden, een baan met veel collega's en vrije tijd en zorg voor een grote sociale kring? Al is het dat kleine complimentje wat je op je werk krijgt, dat werkt volgens mij beter dan al die medicatie.
Ik ben nog steeds aan het afbouwen en heb oprecht spijt dat ik aan de mirtazepine ben begonnen.
Bij deze daag ik je graag uit om een keer mee te gaan. Waar ongeveer woon je?quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:01 schreef Mistico het volgende:
[..]
Ik sta er best voor open, alleen is hardlopen op dit moment niet een van mijn prioriteiten. (Ook al erken ik dat hardlopen erg verslavend kan zijn en een goed middel tegen depressie). Ik ben een paar maanden geleden op fitness gegaan, helaas kon ik door een operatie een paar maanden niet sporten. Nu kan dat weer wel alleen kan ik het niet meer opbrengen.
Ging je dan niet te hard? En hoe lang heb je het geprobeerd?quote:Op woensdag 5 maart 2014 23:25 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik kreeg van hardlopen vooral blessures. Had daar zoveel last van dat ik alleen nog maar met de wandelgroep mee kon
Toen had ik het wel gezien![]()
Het was begeleid, maar de begeleiders (dat waren mensen die al jaaaren mensen trainden met hardlopen) moesten mij ook steeds afremmen omdat ik gewoon de neiging heb om meer te willen geloof ik.quote:Op donderdag 6 maart 2014 07:52 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Ging je dan niet te hard? En hoe lang heb je het geprobeerd?
Ik had de eerste 3 mnd ook steeds blessures. Kleintjes maar kon niet hardlopen
Nu gaat het goed gelukkig! Ik ben meestal ook erg voorzichtig. Afgelopen zondag nogal los gegaan en daar heb ik wel last van gekregen. Gisteren deed t nog pijn.
Fietsen is ook tofquote:Op donderdag 6 maart 2014 08:02 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Het was begeleid, maar de begeleiders (dat waren mensen die al jaaaren mensen trainden met hardlopen) moesten mij ook steeds afremmen omdat ik gewoon de neiging heb om meer te willen geloof ik.
Ik weet niet meer precies hoelang ik het uiteindelijk gedaan heb maar ik schat zo in een maand of 4 a 6 (was wel maar 1 a 2 keer in de week en niet dagelijks).
Ik denk dat ik het liever toch bij fietsen en wandelen houd
En wat die vrienden betreft, ik blijf erbij dat je je vrienden ook bewust moet uitzoeken en niet met iedere vriendelijke jan alleman in zee gaan omdat die zich vaak kunnen ontpoppen tot kling-ons of ander vervelend tuig dat jou gebruikt en leegzuigt.
En wat betreft die medicatie, zelf had ik dat denk ik gewoon nodig om te stabiliseren. Nu zit ik nog maar op een halve dosis en so far so good!
Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld als nu. (naja, ik heb een beetje kort geslapen vannacht dus zo geweldig voel ik me nou ook weer niet![]()
)
Yeahquote:Op donderdag 6 maart 2014 08:09 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Fietsen is ook tof
Klopt wat je zegt over vriendschappen.
Tof dat t goed gaat met de halve dosis. Ik wil zelf ook niet terug naar 30 mg hoor. 15 of 20 lijkt me prima. Zeker met het oog op mijn rusteloze benen.
Ik ben wel een beetje wappie trws. Ohoh....
Oja en supervetcool dat jij je zo goed voelt. Had het al wel door maar leuk om het zo te lezen. Ik kom weer met je meedoen binnenkort hoor
Waar doet school moeilijk over?quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:25 schreef Raggingbull het volgende:
Damn ik ben net maandag begonnen haha. Dinsdag direct weer gegaan verder nog niet heel veel tijd gehad. Maar was van plan vanavond weer te gaan. Maar zoals het er nu naar uit ziet ga ik het niet trekken. Momenteel stage maar sta inmiddels al 1,5 uur totale paniek stand.. School is zo moeilijk aan het doen en tis echt 1 grote chaos... Heb me teruggetrokken in het magazijn deur dicht muziekje aan. Moest sowieso het magazijn inventariseren dus probeer eventjes rust te vinden maar de chaos in me hoofd word alleen maar groter..
Stage opdrachten allemaal beetje ingewikkeld. Maar ik moet 3 analyses uitwerken inclusief de achterliggende theorie. Maar als ik dat doe word het afgekeurd omdat ik teveel doe en het te gedetailleerd is en dat is niet de opdracht. En als ik doe wat ze zeggen heb ik te weinig vertelt. Verder echt een hoop gezeik met mijn chemie docent. Wat helemaal niet loopt. Moet in totaal deze maand 6 opdrachten maken voor school. 4 dagen per week stage lopen van 08:30 tot 17:00 1 dag school van 08:30 tot 16:30 iedere maandag bewonersoverleg. Moet me kamer bijhouden me douche kortom het hele huishouden.quote:Op donderdag 6 maart 2014 14:53 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Waar doet school moeilijk over?
Whehehe. Herkenbaar ja. En ook zo'n raar gevoel in je buik?quote:Op donderdag 6 maart 2014 12:30 schreef Murmeli het volgende:
Uhhhh die bijwerkingen zijn best heftug. Strakke kaken jonguh! En wazig enzo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |