Ik had het alleen over Nederlandquote:Op maandag 3 maart 2014 11:55 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Met 90% van het BBP?
Dus NL/Bel/Frankrijk/GB
Dat denk ik wel ja. Dan was Polen in haar eentje al onbegonnen werk geweest.
Don't get me wrong - ik hoop niet dat het gebeurt - maar een serieuze hernieuwde Russische dreiging zou waarschijnlijk eigenlijk best goed zijn voor de tempo van Europese eenwording.quote:Op maandag 3 maart 2014 11:38 schreef Tem het volgende:
[..]
Tja, wellicht wel denk ik maar dat houdt een verdergaande integratie van één Europees beleid in. Met andere woorden het afstaan van de soevereiniteit per land. Ik denk dat men daar voorlopig nog niet aan toe is in Europa.
Volledig!quote:Op maandag 3 maart 2014 13:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oekraïne ligt dan wel gedeeltelijk op het Europese continent
Oekraïne is het enige land tussen de EU en Rusland in. Je wil als EU natuurlijk een stabiele grensstaat hebben, in de eerste plaats zonder burgeroorlog maar ook zeker zonder al te veel Russische invloed. Afgezien van dat het slecht voor de EU is als deze grensstaat tussen de EU en Rusland in erg onstabiel is, lijkt het me daarnaast ook een kans voor de EU om de pro-Europese bevolking van Oekraïne niet kwijt te raken en hen te helpen met het sterken van de democratie zodat ze zich wellicht ook in een verre toekomst bij de EU zouden kunnen aansluiten. Oekraïne is immers een van de landen die Rusland nog tot zijn invloedssfeer rekent en dat afnemen zou de Europese macht vergroten en de Russische macht doen afnemen.quote:maar wat voor invloed heeft dat op Nederland, de UK, Duistland, Frankrijk, Denemarken, Noorwegen, Zwitserland etc.?
Niet dat we daarom maar met onze handen in onze zakken moeten staan te kijken hoe het afloopt, ik ben er zeker een voorstander van om met diplomatie op de Russen in te praten.
Misschien is het antwoord ook niet dat we méér in Defensie moeten investeren - dit relatief lage percentage van 's werelds grootste economie (de EU) is immers al een gigantisch leger - maar is het antwoord dat de samenwerking eindelijk eens van de grond zou moeten komen. Als de EU eindelijk met één stem zal spreken en een eigen Europees defensie-apparaat achter de hand zou hebben en dat het Europees Parlement kan beslissen om dat in te zetten, dan zal een land als Rusland zich wel twee keer bedenken voordat het Europees grondgebied binnenvalt zoals nu op de Krim. Maar nu lachen ze ons (en de Amerikanen) terecht uit.quote:[..]
Geen idee of dat Europa dat momenteel kan maar het verleden heeft helaas aangetoond dat Europese landen erg vaardig zijn in het oorlog voeren en dat ze in een korte tijd een imposant leger en een imposante politiestaat kunnen opbouwen als het nodig is. Ik zie niet in waarom we dat nu niet weer zouden kunnen als het nodig zou zijn, ik hoop natuurlijk dat ik dat niet ga meemaken.
[..]
Waarmee we m.i. bij het grootste probleem zijn aanbeland: anno 2014 heb je in Europa nog steeds al die kleien koninkrijkjes en republiekjes terwijl ze in andere landen per honderden miljoenen tot 1,5 miljard mensen verenigd hebben. Dat gaat toch net wat gemakkelijker met het regelen van heel veel zaakjes. De marktetingkreet "think global, act local" komt in gedachte, we moeten een aantal zaken veel meer centraal aansturen maar andere zaken die wel lokaal geregeld kunnen worden (sociaaleconomisch beleid, cultuur, ...) ook daadwerkelijk lokaal regelen. We moeten dus toe naar een federatiestructuur. Mijn voorkeur gaat dan niet uit naar de huidige EU maar naar een opsplitsing van deze EU in 2 of 3 federaties, dit omwille van te grote culturele en economische verschillen binnen Europa. Voor het leger kunnen deze 2 of 3 federaties dan wel een gezamelijk beleid voeren met 1 commandostructuur.
Dit lijkt mij veel essentiëler dan het pompen van extra geld - wat we momenteel ook gewoon niet hebben - in het leger, dit is een essentiële voorwaarde om extra investeringen in het leger voldoende zinvol te maken.
Eerlijk gezegd ben ik er als Europeaan een beetje trots op dat wij weinig geld besteden aan het leger, anderzijds heb ik voldoende realiteitszin om te beseffen dat de vrede die we momenteel hebben allesbehalve vanzelfsprekend is en dat die louter te danken is aan een periode van ongekende welvaart. Zo gauw bepaalde cruciale grondstoffen te schaars worden en technologische ontwikkelingen die ons van de afhankelijkheid van deze grondstoffen kunnen bevrijden achterblijven dan gaan we weer vechten. Zo gauw het welvaartsniveau van Nederland teveel daalt zal je ook hier weer grootschalige armoede krijgen, dan gaat niet ineens de welvaart voldoende gedeeld worden om dit te voorkomen.
[..]
Deze stelling heb ik reeds duidelijk beantwoord: 1 Europees leger in plaats van samenwerkende legers
[..]
Momentee dus niet naar mijn mening wegens het uitblijven van dat ene Europese leger.
[..]
Ja dus.
[..]
Uiteraard maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een van de randvoorwaarden hiervoor is dat Europa veel meer geld gaat investeren in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, specifiek bepaalde takken van natuurkunde, wiskunde en techniek, CERN is hier een mooi voorbeeld van, zij het dat momenteel ook veel niet-Europese landen hieraan meedoen, wat naar mijn mening prima is. Denk aan de ontwikkeling van nucleaire fusie, betere zonnecellen etc.
Die ontwikkelingen kunnen ons mogelijk op tijd onafhankelijk maken van allerlei grondstoffen die ongelijk zijn verdeeld over de wereld. Ik denk dan niet alleen aan aardolie en gas maar bijv. ook aan grondstoffen zoals lithium en neodymium. We moeten dus eerst en vooral 1 Europees leger invoeren en 1 Europees buitenlands beleid invoeren en meer investeren in dit soort wetenschap en het onderwijs wat hiervoor vereist is. Daarna kunnen we eens gaan bekijken of dat het leger voldoende middelen heeft om haar werk te doen.
Ik heb de laatste dagen een nogal slechte internetverbinding (Telfort kan de grotere drukte door carnaval niet goed aan?) dus ik moest eventjes op mijn geheugen leunen, anders had ik het nog even gecheckt.quote:
Daarom ben ik zeker een voorstander van het bemiddelen met diplomatie. De west-Oekraïners willen dolgraag bij Europa aansluiten, de politici die daar de macht hebben liggen in bed met de Russen (zij helpen hen aan die baantjes in ruil voor hun steun). In essentie dus een probleem wat veroorzaakt is doordat Oekraíne nog maar sinds een korte tijd op eigen benen staat, het is niet omdat de federatie (Sowjetunie) is gesplitst dat daarom alle relaties zijn verdwenen, de Russen hebben nog steeds gigantisch veel invloed in dat land. Zo heb ik het me laten uitleggen door een Oekraïens meisje. Laten we het ijzer smeden nu het heet is. Jij weet dat ik een voorstander ben van 2 of 3 Europese federaties in plaats van 1 maar Oekraïne wat aansluit bij eender welke Europese federatie (voor nu de EU) is nog lang niet mogelijk. Wel kunnen we hen op allerlei manieren helpen en zullen zij dat niet vergeten indien het ooit zo ver komt dat die aansluiting wel realistisch wordt.quote:Oekraïne is het enige land tussen de EU en Rusland in. Je wil als EU natuurlijk een stabiele grensstaat hebben, in de eerste plaats zonder burgeroorlog maar ook zeker zonder al te veel Russische invloed. Afgezien van dat het slecht voor de EU is als deze grensstaat tussen de EU en Rusland in erg onstabiel is, lijkt het me daarnaast ook een kans voor de EU om de pro-Europese bevolking van Oekraïne niet kwijt te raken en hen te helpen met het sterken van de democratie zodat ze zich wellicht ook in een verre toekomst bij de EU zouden kunnen aansluiten. Oekraïne is immers een van de landen die Rusland nog tot zijn invloedssfeer rekent en dat afnemen zou de Europese macht vergroten en de Russische macht doen afnemen.
Volgens mij is het (1) op korte termijn waarborgen van een stabiele grensstaat en (2) op lange termijn Oekraïne binnen de Europese i.p.v. de Russische invloedssfeer brengen voordelig voor alle Europese landen die je noemt.
Zeer terecht ja, dat zij ons uitlachen. Tijd voor 1 Europees leger en 1 Europees buitenlands beleid. Voor nu zal dat via de EU moeten, in de toekomst misschien via de 2 of 3 federaties die ik voor ogen heb, ik geef de EU namelijk weinig kans dat die over 100 jaar nog bestaat. Het zou ook goed overeenkomen met hoe dat in het verleden ging met het ontstaan en uiteenvallen van federaties en andere samenwerkingsverbanden tussen landen. Zelden slaagt de eerste poging, meestal is het slechts een aanzet tot andere ontwikkelingen die uiteindelijk leiden tot wat men voor ogen had maar dan langs een andere weg. Ik voorspel dat we uiteindelijk, binnen enkele decennia, de conclusie zullen trekken dat de EU te divers en te groot is qua aantal landen en dat we beter opsplitsen in 2 of 3 delen.quote:Misschien is het antwoord ook niet dat we méér in Defensie moeten investeren - dit relatief lage percentage van 's werelds grootste economie (de EU) is immers al een gigantisch leger - maar is het antwoord dat de samenwerking eindelijk eens van de grond zou moeten komen. Als de EU eindelijk met één stem zal spreken en een eigen Europees defensie-apparaat achter de hand zou hebben en dat het Europees Parlement kan beslissen om dat in te zetten, dan zal een land als Rusland zich wel twee keer bedenken voordat het Europees grondgebied binnenvalt zoals nu op de Krim. Maar nu lachen ze ons (en de Amerikanen) terecht uit.
Het is nogal cynisch maar inderdaad, het zou misschien wel precies de katalysator zijn die de Europese landen nodig hebben.quote:Op maandag 3 maart 2014 16:28 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Don't get me wrong - ik hoop niet dat het gebeurt - maar een serieuze hernieuwde Russische dreiging zou waarschijnlijk eigenlijk best goed zijn voor de tempo van Europese eenwording.
Tja, alles platbombarderen, laat staan nuken, heeft geen zin. Oorlogen win je nu eenmaal nooit gemakkelijk, ook niet met de huidige technologie. Dit was bovendien geen oorlog tegen Afghanistan maar tegen een corrupt regime wat de macht had gegrepen in Afghanistan. Leuk hoor dat die baardapen zijn verdreven maar die hebben niet voor niets de kans gehad om de macht te grijpen en ze hebben het met die macht nog moeilijker gemaakt voor de oppositie om een structuur te vormen waar een goede machthebber uit kan voortkomen. Zo bezien heeft Nederland misschien wel juist de USA op sleeptouw genomen bij dit conflict, de Americanen zijn meer gaan inzetten op het winnen van de "hearts and minds", iets wat Nederland al deed op het moment dat de Americanen hier nog helemaal geen aandacht aan besteedden.quote:Op maandag 3 maart 2014 14:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Daar zit 'm nou juist de kneep. Men moet 'schone' oorlogen voeren, met alle gevolgen van dien. Ben het met je eens dat de VS genoeg firepower hebben om Afghanistan met conventionele wapens volledig in de as te leggen. Maar dat doen ze niet.
quote:Op maandag 3 maart 2014 17:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Tijd voor 1 Europees leger en 1 Europees buitenlands beleid. ...
Hoe wilde je die eerste met die tweede visie combineren??quote:Ik voorspel dat we uiteindelijk, binnen enkele decennia, de conclusie zullen trekken dat de EU te divers en te groot is ...
Je hapt het lekker naar binnen he, wat je in de kranten leest.quote:Op maandag 3 maart 2014 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, alles platbombarderen, laat staan nuken, heeft geen zin. Oorlogen win je nu eenmaal nooit gemakkelijk, ook niet met de huidige technologie. Dit was bovendien geen oorlog tegen Afghanistan maar tegen een corrupt regime wat de macht had gegrepen in Afghanistan. Leuk hoor dat die baardapen zijn verdreven maar die hebben niet voor niets de kans gehad om de macht te grijpen en ze hebben het met die macht nog moeilijker gemaakt voor de oppositie om een structuur te vormen waar een goede machthebber uit kan voortkomen. Zo bezien heeft Nederland misschien wel juist de USA op sleeptouw genomen bij dit conflict, de Americanen zijn meer gaan inzetten op het winnen van de "hearts and minds", iets wat Nederland al deed op het moment dat de Americanen hier nog helemaal geen aandacht aan besteedden.
Een land bezet houden waar de tegenstander diep geworteld en tussen de burgerbevolking rondloopt is natuurlijk niet te vergelijken met een (defensieve) oorlog tussen twee landen.quote:Op maandag 3 maart 2014 05:23 schreef Lyrebird het volgende:
Als zelfs het meest moderne leger van de wereld, het leger van de VS, niet eens een oorlog kan winnen van een stel fanatiekelingen in Afghanistan, dan kun je je afvragen of investeringen in een moderner leger nog wel zin hebben.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:05 schreef Ambicioso het volgende:
[..]
Een land bezet houden waar de tegenstander diep geworteld en tussen de burgerbevolking rondloopt is natuurlijk niet te vergelijken met een (defensieve) oorlog tussen twee landen.
Men waant zich inderdaad veilig hier in West-Europa. In doemscenario's denken is natuurlijk niet goed, maar de Europese regeringen denken volgens mij ook dat Rusland en China ons met rust zullen laten. Mochten ze wat doen dan komt de VS ons wel helpen..quote:Op dinsdag 4 maart 2014 14:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar als je naar de uitgaven voor de Nederlandse krijgsmacht kijkt, dan zijn die vooral gedaan voor de eerste soort oorlog (denk aan luchtmobiele brigade, uitverkoop van tanks, aankoop kruisraketten), dan voor de tweede soort oorlog.
Ik ben van mening dat het eerste type oorlog niet meer gewonnen kan worden zonder dat er een betere strategie bedacht wordt. Burgerslachtoffers worden niet meer door het publiek geaccepteerd.
Voor het tweede type oorlog hebben we volgens mij niet eens meer een strategie. Men gaat er van uit dat de Russen en de Chinezen ons wel met rust zullen laten.
Dat is niet het enige punt. Een belangrijke reden dat de Nazi's Stalingrad niet hebben kunnen innemen, is omdat ze zoveel transportvliegtuigen hebben verloren bij de verovering van Nederland, België, Noorwegen en Kreta. Tevens heeft dat hen mogelijk ook opgespeeld bij de slag om Engeland. Het gaat er dus niet alleen om of je wint, maar ook dat je bij een totale oorlog de tegenstander dusdanig kan verzwakken dat een overwinning voor de tegenstander een Pyrrhus overwinning wordt. Eentje waar hij de klappen later nog van gaat vangen. Je kan namelijk niet oneindig tanks en vliegtuigen blijven bijbouwen. Bovendien gaat er inderdaad ook een preventieve dreiging uit van een sterk leger. Waarom denk je dat Iran als een gek geld blijft pompen in het leger en grootschalige oefeningen houdt? Als het een kut leger had was het misschien al lang binnengevallen.quote:Op maandag 3 maart 2014 09:05 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
En als ze 90% van het BBP zouden hebben uitgegeven aan defensie zouden ze zeker wel stand hebben gehouden tegen Nazi-Duitsland?
Ik zie een omgekeerd evenredig verband tussen de beschaving van een land en de uitgaven aan oorlogsmachines.quote:Op maandag 3 maart 2014 02:38 schreef Kaas- het volgende:
• Rusland 4,47%
• Verenigde Staten 4,35%
• Oekraïne 2,77%
• Turkije 2,31%
• China 1,99%
• Europese Unie als geheel 1,65%
• Nederland 1,27%
Hmm dan waren we neutraal gebleven want dan waren er voor Hitler te weinig troepen over om belgie en frankrijk binnen te vallen.quote:Op maandag 3 maart 2014 09:05 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
En als ze 90% van het BBP zouden hebben uitgegeven aan defensie zouden ze zeker wel stand hebben gehouden tegen Nazi-Duitsland?
Het is inderdaad wel handig als één land al het zware/slechte werk op zich neemt. Dan kunnen de andere investeren in de eigen beschaving én moreel verheven doen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 19:43 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Ik zie een omgekeerd evenredig verband tussen de beschaving van een land en de uitgaven aan oorlogsmachines.
Je eigen sarcasme geeft je geen ongelijk.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 20:05 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel handig als één land al het zware/slechte werk op zich neemt. Dan kunnen de andere investeren in de eigen beschaving én moreel verheven doen.
Volledig mee eens, het huidige leger kan niet eens winnen van belgie of 300 man een vredesmissie laten draaien in afrika.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 19:40 schreef AgLarrr het volgende:
Geven we te weinig uit? Dat hangt er vanaf wat wij vinden wat ons defensie apparaat moet kunnen. Helaas komt die discussie (politiek) niet echt lekker los.
Vooralsnog hebben we afhankelijk van hoe je het bekijkt a) te weinig geld en middelen voor onze huidige taakstelling, of b) een te ruime taakstelling voor het geld dat we over hebben voor defensie.
In neig naar a. Ook omdat ik vind dat een land van onze omvang voor haar eigen bescherming en de bescherming van haar primaire (economische) belangen niet afhankelijk moet hoeven zijn van anderen. Dat betekent in mijn beleving dus allereerst een sterke marine (gecombineerd met het luchtwapen) en een degelijke landmacht. En met degelijk bedoel ik dan een organisatie die ook beschikking heeft over zwaarder gereedschap dan een IFV.
Vervolgens kunnen we dan kijken wat we eventueel nog samen willen en kunnen - in plaats van moeten.
Inderdaad. Trek dat Benelux samenwerkingsverband eens wat verder door en ontwikkel een gezamenlijke krijgsmacht met België en Luxemburg. Met bijna 30 miljoen mensen moet je toch heel ver kunnen komen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 20:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Volledig mee eens, het huidige leger kan niet eens winnen van belgie of 300 man een vredesmissie laten draaien in afrika.
Dan weet je dat je als NL leger te klein bent geworden, als handelsnatie hebben wij een te groot belang bij een veilige wereld om het met zo'n klein leger aan te moeten doen.
Het liefst begin je in EU verband met het samen kopen van wapens. Dat er diversiteit is, is goed maar je moet je wel afvragen waarom de 10de mbt ontwikkeld moet worden.
Behalve dan dat de laatste niet zonder de eerste kunnen.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 20:08 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Je eigen sarcasme geeft je geen ongelijk.
Ik wil niet flauw doen maar als de eerste niet bestaat dan heeft de laatste een prima leven.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 20:20 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Behalve dan dat de laatste niet zonder de eerste kunnen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |