IK help het je hopen. Serieus.quote:Op maandag 3 maart 2014 02:51 schreef Crazy Harry het volgende:
Je aanname over de VS is verkeerd. Wanneer Europa echt bedreigd/aangevallen wordt, staan de VS binnen no time met manschappen op het continent, met steun van het Amerikaanse volk.
We zijn heel erg afhankelijk van het Amerikaanse Midden-Oosten beleid en we moeten er voor zorgen.dit te kunnen opvangen wanneer Amerika besluit besluit de touwtjes los te laten nu ze olie op eigen bodem gevonden hebben. Zonder het huidige beleid vd Vs daar kan de stabiliteit van olietoevoer en daarmee de gehele Eurpese (en Aziatische) economie in het geding komen.quote:Op maandag 3 maart 2014 02:51 schreef Crazy Harry het volgende:
Je aanname over de VS is verkeerd. Wanneer Europa echt bedreigd/aangevallen wordt, staan de VS binnen no time met manschappen op het continent, met steun van het Amerikaanse volk.
Eehm wat precies...?quote:Op maandag 3 maart 2014 02:38 schreef Kaas- het volgende:
en aangezien we niet langer op de Amerikanen kunnen rekenen zullen we het voortaan zelf moeten opknappen.
Post boven je + alle mogelijke hypothesen.quote:
Alsof wij daar...of ergens anders... iets te vertellen hebben....quote:Op maandag 3 maart 2014 03:13 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Post boven je + alle mogelijke hypothesen.
Heb 4e stelling toegevoegd:quote:Op maandag 3 maart 2014 02:59 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
We zijn heel erg afhankelijk van het Amerikaanse Midden-Oosten beleid en we moeten er voor zorgen.dit te kunnen opvangen wanneer Amerika besluit besluit de touwtjes los te laten nu ze olie op eigen bodem gevonden hebben. Zonder het huidige beleid vd Vs daar kan de stabiliteit van olietoevoer en daarmee de gehele Eurpese (en Aziatische) economie in het geding komen.
Het veiligstellen van Europese belangen. Denk aan directe bedreigingen van het continent (Krim heeft daar potentie voor), onveilige handelsroutes (Arabische Zee) etc.quote:
Dat gebeurt allang... en niet enkel Europa is daar mee bezig...quote:Op maandag 3 maart 2014 03:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Heb 4e stelling toegevoegd:
• EU moet zelfvoorzienend worden op energiegebied (o.a. meer inzetten op duurzame energie), om onafhankelijk van de grote olie- en gasmogendheden (Midden-Oosten, Rusland) te kunnen opereren
Krim is een opgeblazen luchtverhaal van een oude macho die hoest en verkouden is... meer is het niet...quote:Op maandag 3 maart 2014 03:18 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Het veiligstellen van Europese belangen. Denk aan directe bedreigingen van het continent (Krim heeft daar potentie voor), onveilige handelsroutes (Arabische Zee) etc.
Je reageert op het niet ter zake doende gedeelte uit mijn post (de recente voorbeelden die ik geef om duidelijk te maken wat ik bedoel) en negeert het wel ter zake doende gedeelte. Ik denk na over de toekomst, de exacte scenario's die zich dan zullen afspelen zijn nu niet bekend en de vraag is of een gemeenschappelijk Europees buitenlands- en defensiebeleid wellicht effectiever is in het verdedigen van Europese belangen.quote:Op maandag 3 maart 2014 03:25 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Krim is een opgeblazen luchtverhaal van een oude macho die hoest en verkouden is... meer is het niet...
De Arabische zee is niet veel veranderd, dus daar hoeft niet meer geld naartoe... en daarbij zijn wij niet de enige die daar gebruik van maken...
Verreweg het grootste gedeelte van onze maatschappij draait er nog volledig op en op dit moment zijn we nog erg afhankelijk van Rusland en olieproducerende landen. De transitie die de EU maakt naar duurzame energie (en zelfvoorziening in het algemeen) is zo goed als afwezig, want de ontwikkelingen gaan zo traag als stront door een trechter.quote:Op maandag 3 maart 2014 03:20 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Dat gebeurt allang... en niet enkel Europa is daar mee bezig...
Olie en gas was leuk.. maar behoorlijk achterhaald tegenwoordig...
De plekken waar het vandaan komt blijven vervuild achter en hebben alle hulp nodig straks...
Ik reageer op je hele quotes... beetje raar om te zeggen dat ik dan op een gedeelte daarvan reageer...quote:Op maandag 3 maart 2014 04:02 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je reageert op het niet ter zake doende gedeelte uit mijn post (de recente voorbeelden die ik geef om duidelijk te maken wat ik bedoel) en negeert het wel ter zake doende gedeelte. Ik denk na over de toekomst, de exacte scenario's die zich dan zullen afspelen zijn nu niet bekend en de vraag is of een gemeenschappelijk Europees buitenlands- en defensiebeleid wellicht effectiever is in het verdedigen van Europese belangen.
Je reactie wekt de indruk dat je het niet nodig acht om Europese belangen te verdedigen enkel op basis van de twee voorbeelden die ik uit de actualiteit geef, terwijl het vraagstuk juist onbekende toekomstige ontwikkelingen in zijn algemeenheid betreft.quote:Op maandag 3 maart 2014 04:11 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik reageer op je hele quotes... beetje raar om te zeggen dat ik dan op een gedeelte daarvan reageer...![]()
Om via voorbeelden te verduidelijken wat ik bedoel met Europese belangen (je vroeg er immers naar). Alleen ging je vervolgens in op de voorbeelden en niet op de stelling.quote:en als ze niet ter zake doen.. waarom post je het dan?
Kijk, dit is wat ik zocht: je mening erover!quote:Die Europese belangen zijn groot genoeg en daar mag best iets vanaf... het is helemaal niet nodig om die belangen effectiever te verdedigen...
Het word juist tijd dat er 1 geheel komt...
Zelfvoorziening... het woord zegt het al he..?quote:Op maandag 3 maart 2014 04:07 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Verreweg het grootste gedeelte van onze maatschappij draait er nog volledig op en op dit moment zijn we nog erg afhankelijk van Rusland en olieproducerende landen. De transitie die de EU maakt naar duurzame energie (en zelfvoorziening in het algemeen) is zo goed als afwezig, want de ontwikkelingen gaan zo traag als stront door een trechter.
Onduidelijke toekomstige ontwikkelingen zijn niet te voorspellen... maar daar speelt de EU ook geen grote rol in...quote:Op maandag 3 maart 2014 04:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je reactie wekt de indruk dat je het niet nodig acht om Europese belangen te verdedigen enkel op basis van de twee voorbeelden die ik uit de actualiteit geef, terwijl het vraagstuk juist om onbekende toekomstige ontwikkelingen gaat.
Dan moet je het anders posten....quote:Op maandag 3 maart 2014 04:16 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Om via voorbeelden te verduidelijken wat ik bedoel met Europese belangen (je vroeg er immers naar). Alleen ging je vervolgens in op de voorbeelden en niet op de stelling.
Zo dachten de Nederlanders er in 1939 ook over.quote:Op maandag 3 maart 2014 08:53 schreef kristalhelder het volgende:
Ik ben wel voor een gezamenlijk Europees leger, maar meer geld stoppen in alleen het defensiebudget van Nederland lijkt me dom, omdat het veel geld kost en dus moet er dan op andere fronten meer bezuinigd worden. En als Nederland bijna al het BBP zou uitgeven aan defensie en in een oorlog met een ander (groter) land terechtwam zouden ze alsnog worden overrompeld, dus nutteloze uitgaven.
En als ze 90% van het BBP zouden hebben uitgegeven aan defensie zouden ze zeker wel stand hebben gehouden tegen Nazi-Duitsland?quote:Op maandag 3 maart 2014 08:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Zo dachten de Nederlanders er in 1939 ook over.
Dat dachten we de afgelopen 25 jaar ja. Maar het conflict op de Krim laat zien dat het niet klopt. En gelijk weten we ons geen raad, zoals ook mooi duidelijk werd aan een van de reacties van de VS: Rusland zou niet 21e-eeuws bezig zijn.quote:Op maandag 3 maart 2014 07:59 schreef Kumerian het volgende:
Al met al is geld in defensie stoppen altijd verloren geld. Het levert je helemaal niets op. Als er oorlog komt maakt het helemaal niet uit hoeveel geld je er in gestopt hebt, je hebt al meteen en volledig verloren. Oorlog kent geen winnaars.
Een veel betere optie is om te zorgen dat we helemaal geen interessant doelwit zijn. Oorlogen hebben, per definitie, altijd een economische reden. Zolang Europa dus zorgt dat we met zoveel mogelijk andere landen (en in ieder geval de landen die militair iets te betekenen hebben) sterke economische banden hebben hoeven we nauwelijks iets aan militairisme te doen.
Het is een vergissing te denken dat een leger dient om een oorlog te voeren.quote:Op maandag 3 maart 2014 09:05 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
En als ze 90% van het BBP zouden hebben uitgegeven aan defensie zouden ze zeker wel stand hebben gehouden tegen Nazi-Duitsland?
Op dit moment is de NATO-norm van 2% bnp al te veel gevraagd.quote:Op maandag 3 maart 2014 08:53 schreef kristalhelder het volgende:
Ik ben wel voor een gezamenlijk Europees leger, maar meer geld stoppen in alleen het defensiebudget van Nederland lijkt me dom, omdat het veel geld kost en dus moet er dan op andere fronten meer bezuinigd worden. En als Nederland bijna al het BBP zou uitgeven aan defensie en in een oorlog met een ander (groter) land terechtwam zouden ze alsnog worden overrompeld, dus nutteloze uitgaven.
Nederland is ondertussen al onder de 1% bnp gezakt.quote:Op maandag 3 maart 2014 09:34 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Op dit moment is de NATO-norm van 2% bnp al te veel gevraagd.
Het conflict op de Krim is EXACT het bewijs van mijn stelling. Rusland heeft enorme economische belangen in de Oekraïne. De gaspijplijn naar Europa loopt daar. De coupe daar brengt dat belang in gevaar en dus grijpen ze in. Dit is één op één een bevestiging van mijn stelling.quote:Op maandag 3 maart 2014 09:30 schreef Igen het volgende:
Dat dachten we de afgelopen 25 jaar ja. Maar het conflict op de Krim laat zien dat het niet klopt. En gelijk weten we ons geen raad, zoals ook mooi duidelijk werd aan een van de reacties van de VS: Rusland zou niet 21e-eeuws bezig zijn.Sommige landen is het blijkbaar worst of ze 'modern' bezig zijn of niet, als het maar tot succes leidt. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Welke enorm belangrijke pijplijn loopt door de Krim dan?quote:Op maandag 3 maart 2014 11:01 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Het conflict op de Krim is EXACT het bewijs van mijn stelling. Rusland heeft enorme economische belangen in de Oekraïne. De gaspijplijn naar Europa loopt daar. De coupe daar brengt dat belang in gevaar en dus grijpen ze in. Dit is één op één een bevestiging van mijn stelling.
En terechtquote:Op maandag 3 maart 2014 09:34 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Op dit moment is de NATO-norm van 2% bnp al te veel gevraagd.
Vertel.quote:Op maandag 3 maart 2014 11:24 schreef Wegenbouwer het volgende:
Een leger dient slechts ter bescherming van de staat en haar machthebbers. De gewone burger is alleen maar de dupe van mogelijke oorlogen om landsgrenzen. Om nog maar te zwijgen over de talloze keren dat het leger juist tegen de bevolking is ingezet.
Tja, wellicht wel denk ik maar dat houdt een verdergaande integratie van één Europees beleid in. Met andere woorden het afstaan van de soevereiniteit per land. Ik denk dat men daar voorlopig nog niet aan toe is in Europa.quote:Op maandag 3 maart 2014 04:02 schreef Kaas- het volgende:
de vraag is of een gemeenschappelijk Europees buitenlands- en defensiebeleid wellicht effectiever is in het verdedigen van Europese belangen.
quote:Op maandag 3 maart 2014 02:51 schreef Crazy Harry het volgende:
"slechts ter bescherming van de staat en machthebbers"...quote:Op maandag 3 maart 2014 11:24 schreef Wegenbouwer het volgende:
Een leger dient slechts ter bescherming van de staat en haar machthebbers. De gewone burger is alleen maar de dupe van mogelijke oorlogen om landsgrenzen. Om nog maar te zwijgen over de talloze keren dat het leger juist tegen de bevolking is ingezet.
Met 90% van het BBP?quote:Op maandag 3 maart 2014 09:05 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
En als ze 90% van het BBP zouden hebben uitgegeven aan defensie zouden ze zeker wel stand hebben gehouden tegen Nazi-Duitsland?
Niet helemaal juist, pipo. De staat is het idee dat binnen bepaalde landsgrenzen de inwoners dienen te leven onder één en dezelfde overheid. Volk en staat zijn niet voor niets twee verschillende woorden. Een volk kan nog bestaat, ook als de staat uit elkaar valt. Ook kan een volk over meerdere staten verspreid zijn.quote:Op maandag 3 maart 2014 11:43 schreef Pumatje het volgende:
Pipo.. en wie zijn de staat en haar machthebbers?
Juist, het volk en de door haar democratisch gekozen regering.
Ik trok het meer in het algemene, dus niet alleen nederland. En dan zijn er talloze voorbeelden te noemen. Het Nederlandse volk is zo gezagsgetrouw, zelfs als er iets als een samenleving als 1984 zou ontstaan, zullen ze nog staan te juichen om het geweldige systeem.quote:En ik ben nog benieuwder naar alle keren dat het leger volgens jou is ingezet tegen ons ( de bevolking ).
het volk kiest haar vertegenwoordigers die uiteindelijk formeren om het land te besturen en zo is de regering uiteindelijk democratisch gekozen. Dit topic gaat over investeringen in defensie, niet over een discussie of we beter afzijn in een anarchie of deelbestuur. Dat is een ander topic.quote:Op maandag 3 maart 2014 12:20 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Niet helemaal juist, pipo. De staat is het idee dat binnen bepaalde landsgrenzen de inwoners dienen te leven onder één en dezelfde overheid. Volk en staat zijn niet voor niets twee verschillende woorden. Een volk kan nog bestaat, ook als de staat uit elkaar valt. Ook kan een volk over meerdere staten verspreid zijn.
Ten tweede wordt de regering niet democratisch gekozen, Pipo.
[..]
Ik trok het meer in het algemene, dus niet alleen nederland. En dan zijn er talloze voorbeelden te noemen. Nederland is zo gezagsgetrouw, zelfs als er iets als een samenleving als 1984 zou ontstaan, zullen ze nog staan te juichen om het geweldige systeem.
We zijn de 16e economie en het 5e exportland ter wereld en jij denk dat wij geen invloed hebben?quote:Op maandag 3 maart 2014 13:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We moeten hierbij in ogenschouw nemen dat Nederland een relatief klein landje is wat weinig invloed heeft in de wereld.
Oekraïne ligt dan wel gedeeltelijk op het Europese continent maar wat voor invloed heeft dat op Nederland, de UK, Duistland, Frankrijk, Denemarken, Noorwegen, Zwitserland etc.?quote:Op maandag 3 maart 2014 02:38 schreef Kaas- het volgende:
Europa is veel linkser en pacifistischer en meer van de diplomatieke aanpak. Iets anders was ook niet echt nodig, want conflicten zullen er niet meer zijn op ons continent, zo was de gedachte. De huidige situatie op de Krim met Rusland en Oekraïne laat echter zien dat een conflict op het Europese continent verre van uitgesloten is en aangezien we niet langer op de Amerikanen kunnen rekenen zullen we het voortaan zelf moeten opknappen.
Geen idee of dat Europa dat momenteel kan maar het verleden heeft helaas aangetoond dat Europese landen erg vaardig zijn in het oorlog voeren en dat ze in een korte tijd een imposant leger en een imposante politiestaat kunnen opbouwen als het nodig is. Ik zie niet in waarom we dat nu niet weer zouden kunnen als het nodig zou zijn, ik hoop natuurlijk dat ik dat niet ga meemaken.quote:Maar kan Europa dat?
Waarmee we m.i. bij het grootste probleem zijn aanbeland: anno 2014 heb je in Europa nog steeds al die kleien koninkrijkjes en republiekjes terwijl ze in andere landen per honderden miljoenen tot 1,5 miljard mensen verenigd hebben. Dat gaat toch net wat gemakkelijker met het regelen van heel veel zaakjes. De marktetingkreet "think global, act local" komt in gedachte, we moeten een aantal zaken veel meer centraal aansturen maar andere zaken die wel lokaal geregeld kunnen worden (sociaaleconomisch beleid, cultuur, ...) ook daadwerkelijk lokaal regelen. We moeten dus toe naar een federatiestructuur. Mijn voorkeur gaat dan niet uit naar de huidige EU maar naar een opsplitsing van deze EU in 2 of 3 federaties, dit omwille van te grote culturele en economische verschillen binnen Europa. Voor het leger kunnen deze 2 of 3 federaties dan wel een gezamelijk beleid voeren met 1 commandostructuur.quote:Europa is verdeeld en komt maar niet met een passende reactie. Er is geen Europees leger en het gemeenschappelijke buitenlandse beleid is ook nog niet helemaal van de grond, waardoor de woorden van de EU-buitenlandschef ook niet echt aankomen (de Russen weten dat ze verder toch niet veel kan doen).
Deze stelling heb ik reeds duidelijk beantwoord: 1 Europees leger in plaats van samenwerkende legersquote:• Krijgsmacht van EU-landen moeten meer gaan samenwerken om een pan-Europese taskforce te vormen die snel in kan grijpen op eigen continent waar nodig.
Momentee dus niet naar mijn mening wegens het uitblijven van dat ene Europese leger.quote:• Uitgaven aan Defensie in Europa zijn te laag.
Ja dus.quote:• EU moet een gemeenschappelijk buitenlands beleid voeren om zo haar invloed wereldwijd te vergroten.
Uiteraard maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een van de randvoorwaarden hiervoor is dat Europa veel meer geld gaat investeren in fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, specifiek bepaalde takken van natuurkunde, wiskunde en techniek, CERN is hier een mooi voorbeeld van, zij het dat momenteel ook veel niet-Europese landen hieraan meedoen, wat naar mijn mening prima is. Denk aan de ontwikkeling van nucleaire fusie, betere zonnecellen etc.quote:• EU moet zelfvoorzienend worden op energiegebied (o.a. meer inzetten op duurzame energie), om onafhankelijk van de grote olie- en gasmogendheden (Midden-Oosten, Rusland) te kunnen opereren
Jij hebt de slogan van Rutte nog in je hoofd? Wij zijn inmiddels gezakt naar hoogstens* de 18de plaats en we zullen nog verder gaan zakken gezien de inhaalslag die bepaalde landen maken.quote:Op maandag 3 maart 2014 13:55 schreef AdmiralGeneral_Aladeen het volgende:
[..]
We zijn de 16e economie...
Wij zijn inmiddels gezakt naar hoogstens de 7de plaats en ...quote:en het 5e exportland ter wereld
Zie hier in een notendop het grootste probleem van Europa, de te grote verdeeldheid doordat we nog steeds leven in piepkleine koninkrijkjes en republiekjes terwijl ze in de rest van de wereld zich wel verenigd hebben in grote staten. Nu hoeven wij niet 1 staat te vormen maar een federatie of 2 of 3 federaties zou wel een goede zaak zijn. En dus niet zo miepen over welke taal een volk spreekt.quote:En pas als alle Fransen perfect Engels gaan leren spreken ben ik voor een Europees Leger, tot die tijd....
Amerika niet sterk omdat ze moeite hebben met baardapen uit bergen te halen? Geef ze alle vrijheid (geen conventies) en ze zijn zo klaar. Zonder (de dreiging van) het Amerikaanse leger (marine) was Taiwan nu Chinees, Z-Korea één (Noord-)Korea, Japan in constante dreiging/gevaar (misschien zelfs aangevallen) door of van China en (Noord-)Europa Russisch.quote:Op maandag 3 maart 2014 05:23 schreef Lyrebird het volgende:
Mijn antwoord: nee, niet meer investeringen, tenzij je aan kunt tonen dat we er sterker van worden.
Ik had deze reactie nog niet gelezen, het zal wel duidelijk zijn naar aanleiding van mijn vorige reacties dat ik het hier volmondig mee eens. Hoe dan ook is het belangrijkste dat we eens goed investeren in onze wetenschap en dus ook in ons hoger onderwijs, de rest komt dan vanzelf wel goed. Vraag het eens aan de Finnen.quote:Op maandag 3 maart 2014 02:54 schreef LelijKnap het volgende:
Een belangrijk deel is inventiviteit: wetenschap en technologie. In Europees verband daarin investeren lijkt mij een goed idee en een reële mogelijkheid, immers staat dat niet in de weg voor degene die bang zijn soevereiniteit te verliezen door de creatie van een EUleger.
Je moet natuurlijk ook op dit moment sterk zijn, dus een hogere investering in huidig materiaal en manschappen ed moet ook gebeuren, maar oorlogen worden uiteindelijk gewonnen of verloren door verschil in technologie.
Europa is ook de prima plek daarvoor, veel landen met behoorlijk degelijk onderwijs, hoogopgeleide mensen en inventiviteit (op allerlei vlakken). (Itt de VS waar een absurd groot deel vd wetenschappers uit het buitenland gehaald worden - iets wat steeds moeilijker wordt).
Daar zit 'm nou juist de kneep. Men moet 'schone' oorlogen voeren, met alle gevolgen van dien. Ben het met je eens dat de VS genoeg firepower hebben om Afghanistan met conventionele wapens volledig in de as te leggen. Maar dat doen ze niet.quote:Op maandag 3 maart 2014 14:06 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Amerika niet sterk omdat ze moeite hebben met baardapen uit bergen te halen? Geef ze alle vrijheid (geen conventies) en ze zijn zo klaar. Zonder (de dreiging van) het Amerikaanse leger (marine) was Taiwan nu Chinees, Z-Korea één (Noord-)Korea, Japan in constante dreiging/gevaar (misschien zelfs aangevallen) door of van China en (Noord-)Europa Russisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |