quote:Seed: 11041979
Terrain type: Valleys
Terrain size: Large
Climate: Fair
Disasters: On
Starting Conditions: Hard
Zal ik als ik thuis kom wel even in de OP zetten. (als je dat wilt)quote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:49 schreef Drebbelman het volgende:
FOK!seed:
[..]
[ afbeelding ]
Als je deze map speelt is het leuk om om de 5 jaar een update te posten zodat we elkaars stadje kunnen vergelijken
meer gatherers/vissers/huntersquote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:56 schreef prefix1 het volgende:
Hoe goed te beginnen telkens te weinig voedsel
meer strenge winters?quote:of te weinig babys....
die komen vanzelf aanwaaien volgens mijquote:En hoe krijg je nomads??
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:39 schreef SuperHarregarre het volgende: nu even eerste dorp bouwen.
![]()
Maar je moet wel een Town Hall hebben.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:59 schreef mschol het volgende:
[..]
die komen vanzelf aanwaaien volgens mij
dat ook iddquote:Op zaterdag 22 februari 2014 11:00 schreef Sejt het volgende:
[..]
Maar je moet wel een Town Hall hebben.
Niet noodzakelijk, maar soms wel erg fijn. Ik heb nu bijvoorbeeld in jaar 18 een overschot aan voedsel en kan een groep nomads heel goed gebruiken voor m'n mijnen en quarry. En toevallig komen ze er net aan.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 11:04 schreef BlaZ het volgende:
Nomads zijn absoluut niet noodzakelijk, ik heb 300 inwoners gehaald zonder gebruik te maken van nomads.
Langzame groei vermindert eerder de kans op voedseltekorten.
Ik gebruik overigens vissers puur als reserve, is er dan een tekort aan voedsel dan kan ik direct 20 vissers aan het werk zetten.
Ja dat klopt. Als je een ruim overschot hebt is er ook weinig aan de hand. Hou er alleen ook rekening mee dat nomads zich ook voortplanten. Dus 20 man extra +15 kinderen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 11:28 schreef Sejt het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk, maar soms wel erg fijn. Ik heb nu bijvoorbeeld in jaar 18 een overschot aan voedsel en kan een groep nomads heel goed gebruiken voor m'n mijnen en quarry. En toevallig komen ze er net aan.
Whut? lol. Ik ben nog steeds bezig met dorp 1/1. Het gaat nu fantastisch, al duurde het 25 jaar voordat het eindelijk beter ging en nog een 25 jaar voordat ik een goed voedseloverschot had opgebouwd.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:46 schreef dekkered het volgende:
[..]
Succes. Hoop voor jou dat het beter gaat met je dorp dan met mijn eerste 5/10
Zorgen voor een overschot aan stookhout?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 11:51 schreef Kikopuz het volgende:
-Edit-
Er schijnt geen andere manier te zijn volgens le interwebz. Het is óf je blacksmith naast je mijn plaatsen, óf een bulk coal traden en hopen dat je blacksmith genoeg heeft
Je moet wel zorgen dat je een stadhuis hebt voordat je nomads kan krijgenquote:Op zaterdag 22 februari 2014 10:56 schreef prefix1 het volgende:
Hoe goed te beginnen telkens te weinig voedsel of te weinig babys....
En hoe krijg je nomads??
wat problemen met te snel groeien of te langzaam. 1 keer in 1 keer geen tools meer zodoende dat ze te weinig eten kregen. Een keer perongeluk aan laten staan waardoor mijn markt plus huizen in de fik gingen, waardoor ook problemen ontstonden.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 11:51 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Whut? lol. Ik ben nog steeds bezig met dorp 1/1. Het gaat nu fantastisch, al duurde het 25 jaar voordat het eindelijk beter ging en nog een 25 jaar voordat ik een goed voedseloverschot had opgebouwd.
Zit nu wel met het volgende, ik probeer steel tools te maken en moet dus coal mijnen. Maar mijn citizens gebruiken het gewoon als fuel :/ Weet iemand hoe je dat kan voorkomen? Mijn blacksmith is hierdoor werkloos!
-Edit-
Er schijnt geen andere manier te zijn volgens le interwebz. Het is óf je blacksmith naast je mijn plaatsen, óf een bulk coal traden en hopen dat je blacksmith genoeg heeft
Dan moet je kijken waarof die stadsmensen werken en daar een huis maken. Als het goed is wisselen ze van plek (gaat de 1ne gast in de stad werken en de andere als boer)quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:14 schreef Drebbelman het volgende:
is er ook een manier om te zorgen dat de juiste personen in het juiste huisje gaan wonen?
ik heb bijvoorbeeld wat afgelegen farms en wil dat de boeren dicht bij huis gaan wonen, maar nu zijn er 'stadsmensen' erin gaan wonen, die dus ver van hun werk wonen.. en de boeren wonen nog in de stad
Niet alleen beans zijn goed. Aardappels zijn ook best goed ben ik achter gekomen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:31 schreef Sejt het volgende:
Beans zijn overpowered!
[ afbeelding ]
15 daklozen zijn net geaccepteerde nomads.
Wonen je boeren te ver weg? Dit zorgt er voor dat ze te ver moeten lopen en dat ze dan minder productief zijn.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:47 schreef Sejt het volgende:
M'n aardappelen zijn echt waardeloos. Iemand een idee waarom? Vorige winter heb ik de bonen en aardappels al verwisseld qua veld, maar de bonen doen het overal goed.
[ afbeelding ]
Ik combineer het gewoon heel goed.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef BlaZ het volgende:
Meestal woont dan 1 van de farmers wat verder weg. Geen idee verder, ik gebruik gewoon een paar honderd schapen als voedselvoorziening.
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef dekkered het volgende:
[..]
Wonen je boeren te ver weg? Dit zorgt er voor dat ze te ver moeten lopen en dat ze dan minder productief zijn.
Nee, m'n farmers wonen allemaal even dichtbij in huizen die ik rond m'n akkergebied heb gebouwd.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef BlaZ het volgende:
Meestal woont dan 1 van de farmers wat verder weg. Geen idee verder, ik gebruik gewoon een paar honderd schapen als voedselvoorziening.
Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:08 schreef Bart het volgende:
Maakt het nou nog uit wat je verbouwt? Graan/aardappels/mais, boeit het wat?
met één soort voedsel worden ze sneller ziek of zo?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:09 schreef dekkered het volgende:
[..]
Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.
gaat hun health van omlaag ja. Kan je vooral goed zien als je net begint.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:10 schreef Bart het volgende:
[..]
met één soort voedsel worden ze sneller ziek of zo?
Dit ziet er wel efficiënt uit. Dat is inderdaad een goed idee om huis dichtbij de velden te plaatsen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:06 schreef Sejt het volgende:
Nee, m'n farmers wonen allemaal even dichtbij in huizen die ik rond m'n akkergebied heb gebouwd.
Dit jaar gaat het echter iets beter. Bonen doen het nog steeds erg goed.
Naar mijn weten zijn je mensen gelukkiger als ze meer afwisseling in eten hebben.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:09 schreef dekkered het volgende:
[..]
Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.
Heeft ook met je health te maken.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:17 schreef Sejt het volgende:
[..]
Naar mijn weten zijn je mensen gelukkiger als ze meer afwisseling in eten hebben.
tnx!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:11 schreef dekkered het volgende:
[..]
gaat hun health van omlaag ja. Kan je vooral goed zien als je net begint.
Een markt zorgt er voor dat hij alles binnen krijgt (de vendor gaat naar alle barns toe met zijn kruiwagen (kan ook meer mee nemen) zodoende dat je mensen zelf dat niet hoeven te doen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:19 schreef Drebbelman het volgende:
Hebben ze eigenlijk behoefte aan een markt als er een storage barn en firewood-veldje dichterbij is?
dat weet ik, maar gaan mensen ook echt naar de markt als ze ook eten uit de storage barn kunnen halen?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:20 schreef dekkered het volgende:
[..]
Een markt zorgt er voor dat hij alles binnen krijgt (de vendor gaat naar alle barns toe met zijn kruiwagen (kan ook meer mee nemen) zodoende dat je mensen zelf dat niet hoeven te doen.
Waarom denk je dat je Markt een radius heeft? Die radius gaat naar die markt toe.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:22 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
dat weet ik, maar gaan mensen ook echt naar de markt als ze ook eten uit de storage barn kunnen halen?
ofwel, als ik een paar huisjes bij verafgelegen boerderijen en forester hut/woodcutter heb, zijn die mensen dan zelfvoorzienend of gaan ze alsnog een extreem lange wandeling naar de markt maken dan?
Nu weet ik wat of die herdsman aan het doen was. Helemaal aan de zijkant van de map ligt er iets. En de 2 nieuwe herdsman zijn er ook helemaal naar toe gelopen...quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:17 schreef dekkered het volgende:
[..]
Heeft ook met je health te maken.
voedsel teller staat op over de 17k (en dan zit er waarschijnlijk nog een 5000 in men tradepost).
Gaat er net een gast dood door honger... Geen idee wat of die gedaan heeft. (ergeste is nog dat hij naast de beans velden zit ook nog ook..
goed punt lol.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:24 schreef dekkered het volgende:
[..]
Waarom denk je dat je Markt een radius heeft? Die radius gaat naar die markt toe.
je moet ze wel indelen als bouwers;)quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:52 schreef Typisch het volgende:
Waarom bouwen mijn inwoners in het begin niks? Ik zuig er blijkbaar heel hard in, ze bouwen niet eens een huisje als ik ze dat vraag.
Dat doe ik uiteraardquote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:53 schreef prefix1 het volgende:
[..]
je moet ze wel indelen als bouwers;)
Dit. Ging wel redelijk, hoor ik ineens dat pop up geluid. Halve stad dood.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:43 schreef prefix1 het volgende:
pfffff bouw ik net lekker op 60+ mensen voedsel tekort iedereen zowat dood... je moet wel heel goed opletten wat je bouwt volgens mij want binne 5 mins kan het zo omgekeerd zijn..
wat staan ze dan wel te doen?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 14:04 schreef Typisch het volgende:
Ze bouwen niet. Op hard krijg je natuurlijk geen stone, dus ik heb ze alles in de omgeving laten mijnen. Maar ze laten het gewoon liggen en gaan er niet mee bouwen.![]()
Zelfs de bomen e.d. laten ze gewoon op de bouwvelden staan.
Wat is deze?
Ze doen helemaal niks, het is helemaal aan het begin van de game (met de FOK!seed).quote:Op zaterdag 22 februari 2014 14:08 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
wat staan ze dan wel te doen?
mijn ervaring is dat als je over een te groot gebied zegt dat ze resources moeten weghalen dat dat altijd prioriteit krijgt.. ook bouwers gaan dan soms bomen kappen op andere plaatsen in plaats van te bouwen.
In een van mijn eerste games kostte het me een paar jaar om een fishing dock te bouwen. Er stond welgeteld één boompje op het perceel dat weggehaald moest worden. Ik had echter ook gezegd dat ze het hele gebied eromheen moesten leeghalen. Na een paar jaar was alles eromheen gekapt en weggehaald, maar dat ene boompje op het fishing dock perceel stond nog steeds overeind.
Bij start, spatiebalk > pauze.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 14:09 schreef Typisch het volgende:
[..]
Ze doen helemaal niks, het is helemaal aan het begin van de game (met de FOK!seed).
Dat resources weghalen doen ze dus wel, maar bouwen niet.![]()
zorg wel dat je een stockpile hebt. Anders telt het niet als dat het van je zelf is. En doe niet te veel kappen/minenquote:Op zaterdag 22 februari 2014 14:09 schreef Typisch het volgende:
[..]
Ze doen helemaal niks, het is helemaal aan het begin van de game (met de FOK!seed).
Hoezo niet te veel kappen?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 14:14 schreef dekkered het volgende:
[..]
zorg wel dat je een stockpile hebt. Anders telt het niet als dat het van je zelf is. En doe niet te veel kappen/minen
Je moet wel builders aanwijzen he.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:52 schreef Typisch het volgende:
Waarom bouwen mijn inwoners in het begin niks?
Ik zuig er blijkbaar heel hard in, ze bouwen niet eens een huisje als ik ze dat vraag.
Blijf dus maar lekker bij FMquote:Op zaterdag 22 februari 2014 14:09 schreef Typisch het volgende:
[..]
quote:
Klopt, gaan ze bomen kappen voor wat ze gaan bouwen terwijl ze het ook van een stapel kunnen halen. Aan het begin deed ik ook veel gebieden selecteren om bomen te kappen, iron en stone te minen, maar dat krijgt een veels te hoge prioriteit. Kleine gebieden selecteren om wat mee te doen en let ook hoever ze moeten lopen icm winter.quote:mijn ervaring is dat als je over een te groot gebied zegt dat ze resources moeten weghalen dat dat altijd prioriteit krijgt.. ook bouwers gaan dan soms bomen kappen op andere plaatsen in plaats van te bouwen.
een pasture heb je inderdaad nog niets aan zo vroeg in het spel.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:42 schreef Typisch het volgende:
[ afbeelding ]
Ben nu wel aardig op weg volgens mij. Alleen die pasture kan ik nog niet gebruiken, want heb nog geen trade post.Is er nog een manier om mensen sneller kinderen te laten krijgen?
Maar mijn hapiness is nog goed, is het dan niet beter om pas later zo'n tavern neer te knallen?quote:
Ja, dat idee had ik ook. Kwam één huis tegen met 6 volwassenen, dat is niet helemaal de bedoeling denk ik.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:45 schreef Drebbelman het volgende:
[..]
een pasture heb je inderdaad nog niets aan zo vroeg in het spel.
wat betreft kinderen.. ik hou in het begin gewoon één huisje per twee volwassenen aan, dan gaat het best rap.
Tavern ook alleen later bouwen voor de happiness, kinderen krijgen is 1 van de makkelijkste dingen in het spel zonder hulp.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 15:49 schreef Typisch het volgende:
[..]
Maar mijn hapiness is nog goed, is het dan niet beter om pas later zo'n tavern neer te knallen?
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier hebben ze just Scarlet Fever gekregen door stomme nomadsquote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:08 schreef Kikopuz het volgende:
Yay ik heb een achievement!
Healthy
Maintain high health for 10 years in a town with at least 100 citizens!
Je moet veldjes ook afwisselen met elkaar, dus geen 3 aardappelvelden naast elkaar want als je dan in 1 een disease krijgt is alles raak.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:09 schreef dekkered het volgende:
[..]
Alcohol is altijd de oplossing.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:07 schreef JCPepino het volgende:
Tavern werden ze bij mij in ieder geval erg blij van, maar kan zijn dat mijn voedsel zo eenzijdig was dat alcohol DE oplossing was bij mij
Townhall bouwen en wachten. Meer is het niet.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:35 schreef prefix1 het volgende:
hoe krijg je nomads? me stad heeft nu genoeg voedsel en ben flink babys aant fixe haha
Dan accepteert die merchant geen food (vissen valt ook onder food) dus dan zal je een ander soort goederen aan moeten bieden, zoals tools, firewood e.d.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:46 schreef einschtein het volgende:
Ik heb vissen en food in mijn trading dock, nu komt de merchant met 6 schapen maar kan ik de vissen en food niet selecteren om ervoor in te ruilen.
Wat moet ik dan doen?
Je trading post moet aan water zitten dat verbonden is met de grote rivier. Ook al is dat via een kleine rivier ertussen. Een rivier dat niet aan de grote rivier hangt gaat niet werken.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:52 schreef Typisch het volgende:
Trading post neer gezet, nu maar wachten op een merchant dan.
Maakt het nog uit waar je gaat zitten met je vissers trouwens (groter meer = meer vissen?)? Aangezien je je trading post ook niet aan open wateren hoeft te zetten.
Hm, daar had ik niet zoveel van.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:49 schreef Sejt het volgende:
[..]
Townhall bouwen en wachten. Meer is het niet.
[..]
Dan accepteert die merchant geen food (vissen valt ook onder food) dus dan zal je een ander soort goederen aan moeten bieden, zoals tools, firewood e.d.
Ja, dan kan het hard gaan.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:04 schreef Jump het volgende:
Crisis juist op tijd kunnen opvangen, zonder tools vallen is een ramp:
[ afbeelding ]
Been there.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 17:04 schreef Jump het volgende:
Crisis juist op tijd kunnen opvangen, zonder tools vallen is een ramp:
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:52 schreef Typisch het volgende:
[..]
Maakt het nog uit waar je gaat zitten met je vissers trouwens (groter meer = meer vissen?)? Aangezien je je trading post ook niet aan open wateren hoeft te zetten.
Jep en houd er rekening mee dat die cirkels elkaar niet overlappen. Had eens 2 visserijen (8 vissers) naast elkaar gezet met elk een productie van 400 vissen. Toen heb ik één van die visserijen verplaatst en toen hadden ze afzonderlijk 1k+ productie, soms net eronder, soms rond de 1.2k.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 16:56 schreef Jump het volgende:
[..]
Voor je vissers geldt de regel dat hoe meer water in de cirkel hoe meer vangst, je kan een visser plaatsen op een kleine rivier, maar verwcht geen grote vangst.
nog geen lege pasture waar cattle of sheep geselecteerd staat?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:20 schreef Bart het volgende:
Waarom kan ik mijn cattle en sheep niet splitten? Kippies wel gewoon gesplit, maar de andere lukt niet.
Uiteraard. En ook al een poppetje eraan toegewezen. En gewoon 5/5 koeien in een wei, en 7/7 schapen in een wei. Lege wei is ook groot genoeg. Maar split-knop blijft onklikbaar.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:21 schreef Furdinand het volgende:
[..]
nog geen lege pasture waar cattle of sheep geselecteerd staat?
Laborers zetten alle spullen klaar, builders bouwen alleen maar. Dus ik snap je tip niet.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:32 schreef JCPepino het volgende:
Dikke tip trouwens, als je geen builders vrijgeeft zetten ze wel alle spullen klaar zoals stone en logs
Koeien kan ik ook niet splitten.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:20 schreef Bart het volgende:
Waarom kan ik mijn cattle en sheep niet splitten? Kippies wel gewoon gesplit, maar de andere lukt niet.
schapen wel?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:37 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Laborers zetten alle spullen klaar, builders bouwen alleen maar. Dus ik snap je tip niet.
[..]
Koeien kan ik ook niet splitten.
Die heb ik nog niet, maar m'n kippen kon ik wel splitten maar de koeien (even gekeken na je klacht) kan ik ook niet splitten. Geen idee of dat bug is of dat ik iets vergeet (size van field oid) maar knopje is zwart.quote:
Kan met DX11 te maken hebben, las gisteren daar iets over op hun forum inclusief de oplossing om te switchen naar DX9.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:49 schreef Q. het volgende:
Hij wil niet meer opstarten.
[ afbeelding ]
Misschien moet je eerst een bepaald aantal hebben ofzo.. Ik heb net nog 25 schapen verdeeld over twee pastures.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 18:25 schreef Bart het volgende:
[..]
Uiteraard. En ook al een poppetje eraan toegewezen. En gewoon 5/5 koeien in een wei, en 7/7 schapen in een wei. Lege wei is ook groot genoeg. Maar split-knop blijft onklikbaar.
Het verwijderen van Menu.msc heeft het crash-probleem opgelost maar nu kan ik mn savegame (50+ jaarquote:Op zaterdag 22 februari 2014 19:03 schreef Chef_M het volgende:
[..]
Kan met DX11 te maken hebben, las gisteren daar iets over op hun forum inclusief de oplossing om te switchen naar DX9.
EDIT: http://www.shiningrocksof(...)l-error-has-occured-
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |