abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137007607


Release datum: 18 februari 2014 --> het is uit

Wat is Banished?

Welkom in de wereld van Banished. In deze city-building strategy game beheer jij een groep verbannen reizigers die beslissen een nieuw leven te starten in een nieuw land. Ze hebben enkel wat kleren en een kar gevuld met een beperkte voorraad van hun thuisland.

Het doel van het spel is om de groep in leven te houden en te laten groeien in een succesvolle stad. Mogelijkheden om het verzamelen van voedsel zijn jagen, traden, vissen en landbouw. Duurzame praktijken zijn nodig om op lange termijn te kunnen overleven.

Overleven

De winter overleven is een van de grootste uitdagingen. Je kleermakers kunnen kleding maken, je mensen kunnen huizen bouwen en brandhout gebruiken om het warm te houden. Maar die noodzakelijkheden hebben een prijs: bossen kappen verminderd het aantal herten waar je kan op jagen. Al kunnen je boswachters nieuwe bomen planten, genezende kruiden voor verschillende ziekten kunnen enkel gevonden worden in bossen dat al jaren bestaan.

Landbouw voor vele seizoenen op dezelfde plaats zal de grond ruïneren. Te veel vissen zorgt dat het visaantal naar beneden gaat en zal zorgen voor uithongering.

Ronddwalende nomaden kunnen je dorp snel te helpen groeien, maar hen toelaten worgt voor een grotere kans op ziektes van verre landen!

Gameplay

De inwoners van Banished zijn je voornaamste bron. Ze worden geboren, worden ouder, werken, hebben zelf kinderen, en sterven uiteindelijk. Ze gezond, gelukkig en goed gevoed houden zijn essentieel om je dorp te laten groeien. Nieuwe huizen bouwen op zich is niet genoeg, er moeten genoeg mensen zijn om er in te trekken en een gezin te starten.

Banished heeft geen skill trees. Elk gebouw kan op elk moment gebouwd worden, op voorwaarde dat je genoeg voorraden hebt. De economie werkt niet met geld. In plaats daarvan kunnen je zuurverdiende voorraden verruild worden met handelaars die via handelsschepen je dorp bezoeken. Deze handelaars zijn de sleutel tot het toevoegen van vee en eenjarige gewassen tot het dieet van je inwoners. Maar de lange handelsroutes kunnen ook ziektes meebrengen.

Er zijn 20 verschillende beroepen dat de inwoners kunnen uitoefenen. Van boeren, jagen en smeden tot onderwijs en genezing. Er bestaat geen simpele strategie die voor elk dorp gelijk is. Op elke map zijn de grondstoffen meer of minder aanwezig en zal je je strategie daarop moeten aanpassen. Je kan er voor kiezen om bossen opnieuw aan te planten, ijzer te mijnen of een steengroeve voor steen te maken. Maar al deze keuzes vereisen ruimte waarin je je dorp niet kan uitbreiden.

Het succes of falen van een dorp hangt volledig af van het juist beheer van je grondstoffen en risico's.

Screenshots

Januari 2014







September 2013









Meer op: http://www.shiningrocksoftware.com/?page_id=48

Filmpjes




Let's Plays

Hier heb je een aantal let's plays van een aantal bekende youtubers:
Quill18
Biffa2001
GamersDissent
Arumba

Meer informatie

Officiële website: http://www.shiningrocksoftware.com/
Steam: http://store.steampowered.com/app/242920/
Ontwikkelaar: Shining Rock Software (one man project)
Twitter: https://twitter.com/ShiningRockSoft
Facebook: https://www.facebook.com/ShiningRockSoftware
Reddit: http://www.reddit.com/r/banished
YouTube: https://www.youtube.com/user/ShiningRockSoftware/

Prijs: vermoedelijk 20 ¤.
Release date: 18 februari 2014

[ Bericht 2% gewijzigd door dekkered op 22-02-2014 10:54:33 ]
Every war is different, every war is the same.
pi_137007700
FOK!seed:
quote:
Seed: 11041979
Terrain type: Valleys
Terrain size: Large
Climate: Fair
Disasters: On
Starting Conditions: Hard


Als je deze map speelt is het leuk om om de 5 jaar een update te posten zodat we elkaars stadje kunnen vergelijken :+
In the coolest little capital of the world
pi_137007820
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:49 schreef Drebbelman het volgende:
FOK!seed:

[..]

[ afbeelding ]

Als je deze map speelt is het leuk om om de 5 jaar een update te posten zodat we elkaars stadje kunnen vergelijken :+
Zal ik als ik thuis kom wel even in de OP zetten. (als je dat wilt)
Every war is different, every war is the same.
pi_137007840
Hoe goed te beginnen telkens te weinig voedsel of te weinig babys....
En hoe krijg je nomads??
Geniet van het leven:):)
pi_137007917
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:56 schreef prefix1 het volgende:
Hoe goed te beginnen telkens te weinig voedsel
meer gatherers/vissers/hunters
quote:
of te weinig babys....
meer strenge winters? :+
huizen bouwen help wel :)
quote:
En hoe krijg je nomads??
die komen vanzelf aanwaaien volgens mij
pi_137007921
Dank voor de antwoorden mschol!
Geniet van het leven:):)
  zaterdag 22 februari 2014 @ 11:00:05 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137007937
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:39 schreef SuperHarregarre het volgende: nu even eerste dorp bouwen. :P
:D, :D, :D! _O-!
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_137007944
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:59 schreef mschol het volgende:

[..]

die komen vanzelf aanwaaien volgens mij
Maar je moet wel een Town Hall hebben.
I love my mispoken words.
pi_137007965
Ik durf het niet te kopen.. *verslavingsalert*
pi_137007983
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:00 schreef Sejt het volgende:

[..]

Maar je moet wel een Town Hall hebben.
dat ook idd :P
  zaterdag 22 februari 2014 @ 11:04:31 #11
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137008028
Nomads zijn absoluut niet noodzakelijk, ik heb 300 inwoners gehaald zonder gebruik te maken van nomads.
Langzame groei vermindert eerder de kans op voedseltekorten.

Ik gebruik overigens vissers puur als reserve, is er dan een tekort aan voedsel dan kan ik direct 20 vissers aan het werk zetten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137008546
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:04 schreef BlaZ het volgende:
Nomads zijn absoluut niet noodzakelijk, ik heb 300 inwoners gehaald zonder gebruik te maken van nomads.
Langzame groei vermindert eerder de kans op voedseltekorten.

Ik gebruik overigens vissers puur als reserve, is er dan een tekort aan voedsel dan kan ik direct 20 vissers aan het werk zetten.
Niet noodzakelijk, maar soms wel erg fijn. Ik heb nu bijvoorbeeld in jaar 18 een overschot aan voedsel en kan een groep nomads heel goed gebruiken voor m'n mijnen en quarry. En toevallig komen ze er net aan. :)
I love my mispoken words.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 11:30:34 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137008605
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  zaterdag 22 februari 2014 @ 11:35:41 #14
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137008717
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:28 schreef Sejt het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk, maar soms wel erg fijn. Ik heb nu bijvoorbeeld in jaar 18 een overschot aan voedsel en kan een groep nomads heel goed gebruiken voor m'n mijnen en quarry. En toevallig komen ze er net aan. :)
Ja dat klopt. Als je een ruim overschot hebt is er ook weinig aan de hand. Hou er alleen ook rekening mee dat nomads zich ook voortplanten. Dus 20 man extra +15 kinderen.

Een 20 extra werkplekken in de voedselproductie is dus een noodzakelijke buffer.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137009097
Die beekeeper-mod waarmee ze bezig zijn denk ik altijd gelijk aan

een tangerine is gewoon een mandarijn met kapsones
pi_137009113
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:46 schreef dekkered het volgende:

[..]

Succes :P. Hoop voor jou dat het beter gaat met je dorp dan met mijn eerste 5/10 :P
Whut? lol. Ik ben nog steeds bezig met dorp 1/1. Het gaat nu fantastisch, al duurde het 25 jaar voordat het eindelijk beter ging en nog een 25 jaar voordat ik een goed voedseloverschot had opgebouwd. :)

Zit nu wel met het volgende, ik probeer steel tools te maken en moet dus coal mijnen. Maar mijn citizens gebruiken het gewoon als fuel :/ Weet iemand hoe je dat kan voorkomen? Mijn blacksmith is hierdoor werkloos!

-Edit-
Er schijnt geen andere manier te zijn volgens le interwebz. Het is óf je blacksmith naast je mijn plaatsen, óf een bulk coal traden en hopen dat je blacksmith genoeg heeft :')

[ Bericht 10% gewijzigd door Kikopuz op 22-02-2014 12:14:35 (google) ]
pi_137009725
is er ook een manier om te zorgen dat de juiste personen in het juiste huisje gaan wonen?

ik heb bijvoorbeeld wat afgelegen farms en wil dat de boeren dicht bij huis gaan wonen, maar nu zijn er 'stadsmensen' erin gaan wonen, die dus ver van hun werk wonen.. en de boeren wonen nog in de stad :(
In the coolest little capital of the world
  zaterdag 22 februari 2014 @ 12:20:59 #18
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137009864
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:51 schreef Kikopuz het volgende:

-Edit-
Er schijnt geen andere manier te zijn volgens le interwebz. Het is óf je blacksmith naast je mijn plaatsen, óf een bulk coal traden en hopen dat je blacksmith genoeg heeft :')
Zorgen voor een overschot aan stookhout?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137010028
Binnen één minuut drie mannetjes crushed by a rock :')
ik had nog zo gezegd dat ze niet moesten spelen emt die dynamite

edit: en een paar minuten later nog een... meh
In the coolest little capital of the world
pi_137010125
Beans zijn overpowered!



15 daklozen zijn net geaccepteerde nomads.
I love my mispoken words.
pi_137010347
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:56 schreef prefix1 het volgende:
Hoe goed te beginnen telkens te weinig voedsel of te weinig babys....
En hoe krijg je nomads??
Je moet wel zorgen dat je een stadhuis hebt voordat je nomads kan krijgen

Dat je geen nieuwe babys krijgt komt omdat je je nieuwe adults in een eigen huis moeten. Als ze "thuis" blijven wonen dan neuken ze niet.
Every war is different, every war is the same.
pi_137010497
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:51 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

Whut? lol. Ik ben nog steeds bezig met dorp 1/1. Het gaat nu fantastisch, al duurde het 25 jaar voordat het eindelijk beter ging en nog een 25 jaar voordat ik een goed voedseloverschot had opgebouwd. :)

Zit nu wel met het volgende, ik probeer steel tools te maken en moet dus coal mijnen. Maar mijn citizens gebruiken het gewoon als fuel :/ Weet iemand hoe je dat kan voorkomen? Mijn blacksmith is hierdoor werkloos!

-Edit-
Er schijnt geen andere manier te zijn volgens le interwebz. Het is óf je blacksmith naast je mijn plaatsen, óf een bulk coal traden en hopen dat je blacksmith genoeg heeft :')
wat problemen met te snel groeien of te langzaam. 1 keer in 1 keer geen tools meer zodoende dat ze te weinig eten kregen. Een keer perongeluk aan laten staan waardoor mijn markt plus huizen in de fik gingen, waardoor ook problemen ontstonden.

Gebruiken je mensen ook coal? Heb ik nog geen last van gehad geloof ik.
Every war is different, every war is the same.
pi_137010525
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:14 schreef Drebbelman het volgende:
is er ook een manier om te zorgen dat de juiste personen in het juiste huisje gaan wonen?

ik heb bijvoorbeeld wat afgelegen farms en wil dat de boeren dicht bij huis gaan wonen, maar nu zijn er 'stadsmensen' erin gaan wonen, die dus ver van hun werk wonen.. en de boeren wonen nog in de stad :(
Dan moet je kijken waarof die stadsmensen werken en daar een huis maken. Als het goed is wisselen ze van plek (gaat de 1ne gast in de stad werken en de andere als boer)

quote:
10s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:31 schreef Sejt het volgende:
Beans zijn overpowered!

[ afbeelding ]

15 daklozen zijn net geaccepteerde nomads.
Niet alleen beans zijn goed. Aardappels zijn ook best goed ben ik achter gekomen.
Every war is different, every war is the same.
pi_137010573
M'n aardappelen zijn echt waardeloos. Iemand een idee waarom? Vorige winter heb ik de bonen en aardappels al verwisseld qua veld, maar de bonen doen het overal goed.

I love my mispoken words.
pi_137010609
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:47 schreef Sejt het volgende:
M'n aardappelen zijn echt waardeloos. Iemand een idee waarom? Vorige winter heb ik de bonen en aardappels al verwisseld qua veld, maar de bonen doen het overal goed.

[ afbeelding ]
Wonen je boeren te ver weg? Dit zorgt er voor dat ze te ver moeten lopen en dat ze dan minder productief zijn.
Every war is different, every war is the same.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 12:49:33 #26
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137010618
Meestal woont dan 1 van de farmers wat verder weg. Geen idee verder, ik gebruik gewoon een paar honderd schapen als voedselvoorziening.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137010671
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef BlaZ het volgende:
Meestal woont dan 1 van de farmers wat verder weg. Geen idee verder, ik gebruik gewoon een paar honderd schapen als voedselvoorziening.
Ik combineer het gewoon heel goed.

2 velden beans, 2 velden aardappels (nog geen andere seeds)
Een veld met 16 schapen, 2 gatherers. 2 hunters

beide hunters en velden beans en aardappels op half capasiteit


oh ja en nog een orchard met peren maar die zijn nog niet oud genoeg.
Every war is different, every war is the same.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:01:32 #28
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137010894
Dat kan ook, ik gebruik 20x20 velden met 25 schapen die dan wol produceren voor een tiental kledingmakers.
Wol trade ik dan weer voor vanalles.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137011014
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef dekkered het volgende:

[..]

Wonen je boeren te ver weg? Dit zorgt er voor dat ze te ver moeten lopen en dat ze dan minder productief zijn.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef BlaZ het volgende:
Meestal woont dan 1 van de farmers wat verder weg. Geen idee verder, ik gebruik gewoon een paar honderd schapen als voedselvoorziening.
Nee, m'n farmers wonen allemaal even dichtbij in huizen die ik rond m'n akkergebied heb gebouwd.
Dit jaar gaat het echter iets beter. Bonen doen het nog steeds erg goed.

I love my mispoken words.
pi_137011040
Heb ik is ff mazzel. denet een ziekenhuis gemaakt omdat ik er aan herinnert werd door iemand hier. Krijg ik nu net iemand die ziek wordt.
Every war is different, every war is the same.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:08:11 #31
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137011068
Maakt het nou nog uit wat je verbouwt? Graan/aardappels/mais, boeit het wat?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137011099
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:08 schreef Bart het volgende:
Maakt het nou nog uit wat je verbouwt? Graan/aardappels/mais, boeit het wat?
Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.
Every war is different, every war is the same.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:10:08 #33
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137011115
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:09 schreef dekkered het volgende:

[..]

Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.
met één soort voedsel worden ze sneller ziek of zo?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137011144
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:10 schreef Bart het volgende:

[..]

met één soort voedsel worden ze sneller ziek of zo?
gaat hun health van omlaag ja. Kan je vooral goed zien als je net begint.
Every war is different, every war is the same.
pi_137011206
Echt irritant die merchants. Wanneer je niets hebt komen ze met goede dingen. Heb je een shitload aan zooi in die tradepost zitten komen ze met crap constant.
Every war is different, every war is the same.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:15:03 #36
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137011230
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:06 schreef Sejt het volgende:

Nee, m'n farmers wonen allemaal even dichtbij in huizen die ik rond m'n akkergebied heb gebouwd.
Dit jaar gaat het echter iets beter. Bonen doen het nog steeds erg goed.

Dit ziet er wel efficiënt uit. Dat is inderdaad een goed idee om huis dichtbij de velden te plaatsen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137011286
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:09 schreef dekkered het volgende:

[..]

Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.
Naar mijn weten zijn je mensen gelukkiger als ze meer afwisseling in eten hebben.
I love my mispoken words.
pi_137011300
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:17 schreef Sejt het volgende:

[..]

Naar mijn weten zijn je mensen gelukkiger als ze meer afwisseling in eten hebben.
Heeft ook met je health te maken.


voedsel teller staat op over de 17k (en dan zit er waarschijnlijk nog een 5000 in men tradepost).
Gaat er net een gast dood door honger... Geen idee wat of die gedaan heeft. (ergeste is nog dat hij naast de beans velden zit ook nog ook..
Every war is different, every war is the same.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:19:02 #39
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137011336
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:11 schreef dekkered het volgende:

[..]

gaat hun health van omlaag ja. Kan je vooral goed zien als je net begint.
tnx!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137011343
Hebben ze eigenlijk behoefte aan een markt als er een storage barn en firewood-veldje dichterbij is?
In the coolest little capital of the world
pi_137011363
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:19 schreef Drebbelman het volgende:
Hebben ze eigenlijk behoefte aan een markt als er een storage barn en firewood-veldje dichterbij is?
Een markt zorgt er voor dat hij alles binnen krijgt (de vendor gaat naar alle barns toe met zijn kruiwagen (kan ook meer mee nemen) zodoende dat je mensen zelf dat niet hoeven te doen.


edit: Als je omdenduur een groot oppervlakte bedekt is dat dus handiger want dan zorgen hun dat mensen niet helemaal ergens naar toe hoeven te lopen om iets te halen.
Every war is different, every war is the same.
pi_137011425
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:20 schreef dekkered het volgende:

[..]

Een markt zorgt er voor dat hij alles binnen krijgt (de vendor gaat naar alle barns toe met zijn kruiwagen (kan ook meer mee nemen) zodoende dat je mensen zelf dat niet hoeven te doen.
dat weet ik, maar gaan mensen ook echt naar de markt als ze ook eten uit de storage barn kunnen halen?
ofwel, als ik een paar huisjes bij verafgelegen boerderijen en forester hut/woodcutter heb, zijn die mensen dan zelfvoorzienend of gaan ze alsnog een extreem lange wandeling naar de markt maken dan?
In the coolest little capital of the world
pi_137011457
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:22 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

dat weet ik, maar gaan mensen ook echt naar de markt als ze ook eten uit de storage barn kunnen halen?
ofwel, als ik een paar huisjes bij verafgelegen boerderijen en forester hut/woodcutter heb, zijn die mensen dan zelfvoorzienend of gaan ze alsnog een extreem lange wandeling naar de markt maken dan?
Waarom denk je dat je Markt een radius heeft? Die radius gaat naar die markt toe.
Every war is different, every war is the same.
pi_137011541
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:17 schreef dekkered het volgende:

[..]

Heeft ook met je health te maken.

voedsel teller staat op over de 17k (en dan zit er waarschijnlijk nog een 5000 in men tradepost).
Gaat er net een gast dood door honger... Geen idee wat of die gedaan heeft. (ergeste is nog dat hij naast de beans velden zit ook nog ook..
Nu weet ik wat of die herdsman aan het doen was. Helemaal aan de zijkant van de map ligt er iets. En de 2 nieuwe herdsman zijn er ook helemaal naar toe gelopen...
Every war is different, every war is the same.
pi_137011603
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:24 schreef dekkered het volgende:

[..]

Waarom denk je dat je Markt een radius heeft? Die radius gaat naar die markt toe.
goed punt lol.
ik ga dit binnenkort eens uittesten door de mensen die stinken te verbannen naar een geisoleerde uithoek van de map en dan hopen dat ze daarblijven.
In the coolest little capital of the world
pi_137011673
Eerste 2 dorpen zijn grandioos gefaald, eens kijken of ik het deze keer wat langer vol houd dan jaar 5. :+
pi_137011967
pfffff bouw ik net lekker op 60+ mensen voedsel tekort iedereen zowat dood... je moet wel heel goed opletten wat je bouwt volgens mij want binne 5 mins kan het zo omgekeerd zijn..
Geniet van het leven:):)
pi_137012236
Waarom bouwen mijn inwoners in het begin niks? :')
Ik zuig er blijkbaar heel hard in, ze bouwen niet eens een huisje als ik ze dat vraag.
pi_137012278
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:52 schreef Typisch het volgende:
Waarom bouwen mijn inwoners in het begin niks? Ik zuig er blijkbaar heel hard in, ze bouwen niet eens een huisje als ik ze dat vraag.
je moet ze wel indelen als bouwers;)
Geniet van het leven:):)
pi_137012287
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:53 schreef prefix1 het volgende:

[..]

je moet ze wel indelen als bouwers;)
Dat doe ik uiteraard :+.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 14:01:38 #51
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_137012500
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:43 schreef prefix1 het volgende:
pfffff bouw ik net lekker op 60+ mensen voedsel tekort iedereen zowat dood... je moet wel heel goed opletten wat je bouwt volgens mij want binne 5 mins kan het zo omgekeerd zijn..
Dit. Ging wel redelijk, hoor ik ineens dat pop up geluid. Halve stad dood. :+ :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_137012583
Ze bouwen niet. Op hard krijg je natuurlijk geen stone, dus ik heb ze alles in de omgeving laten mijnen. Maar ze laten het gewoon liggen en gaan er niet mee bouwen. ;(

Zelfs de bomen e.d. laten ze gewoon op de bouwvelden staan.

Wat is deze?
pi_137012676
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:04 schreef Typisch het volgende:
Ze bouwen niet. Op hard krijg je natuurlijk geen stone, dus ik heb ze alles in de omgeving laten mijnen. Maar ze laten het gewoon liggen en gaan er niet mee bouwen. ;(

Zelfs de bomen e.d. laten ze gewoon op de bouwvelden staan.

Wat is deze?
wat staan ze dan wel te doen?

mijn ervaring is dat als je over een te groot gebied zegt dat ze resources moeten weghalen dat dat altijd prioriteit krijgt.. ook bouwers gaan dan soms bomen kappen op andere plaatsen in plaats van te bouwen.
In een van mijn eerste games kostte het me een paar jaar om een fishing dock te bouwen. Er stond welgeteld één boompje op het perceel dat weggehaald moest worden. Ik had echter ook gezegd dat ze het hele gebied eromheen moesten leeghalen. Na een paar jaar was alles eromheen gekapt en weggehaald, maar dat ene boompje op het fishing dock perceel stond nog steeds overeind.

Dat priority pijltje haalt ook echt niets uit.
In the coolest little capital of the world
pi_137012710
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:08 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

wat staan ze dan wel te doen?

mijn ervaring is dat als je over een te groot gebied zegt dat ze resources moeten weghalen dat dat altijd prioriteit krijgt.. ook bouwers gaan dan soms bomen kappen op andere plaatsen in plaats van te bouwen.
In een van mijn eerste games kostte het me een paar jaar om een fishing dock te bouwen. Er stond welgeteld één boompje op het perceel dat weggehaald moest worden. Ik had echter ook gezegd dat ze het hele gebied eromheen moesten leeghalen. Na een paar jaar was alles eromheen gekapt en weggehaald, maar dat ene boompje op het fishing dock perceel stond nog steeds overeind.
Ze doen helemaal niks, het is helemaal aan het begin van de game (met de FOK!seed).
Dat resources weghalen doen ze dus wel, maar bouwen niet. :') _O-
  zaterdag 22 februari 2014 @ 14:11:16 #55
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137012770
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:09 schreef Typisch het volgende:

[..]

Ze doen helemaal niks, het is helemaal aan het begin van de game (met de FOK!seed).
Dat resources weghalen doen ze dus wel, maar bouwen niet. :') _O-
Bij start, spatiebalk > pauze.
Eerst gebouwen plaatsen en dan pas resources weg laten halen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137012841
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:09 schreef Typisch het volgende:

[..]

Ze doen helemaal niks, het is helemaal aan het begin van de game (met de FOK!seed).
Dat resources weghalen doen ze dus wel, maar bouwen niet. :') _O-
zorg wel dat je een stockpile hebt. Anders telt het niet als dat het van je zelf is. En doe niet te veel kappen/minen
Every war is different, every war is the same.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 14:29:03 #57
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_137013259
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:14 schreef dekkered het volgende:

[..]

zorg wel dat je een stockpile hebt. Anders telt het niet als dat het van je zelf is. En doe niet te veel kappen/minen
Hoezo niet te veel kappen?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 14:33:56 #58
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137013400
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:52 schreef Typisch het volgende:
Waarom bouwen mijn inwoners in het begin niks? :')
Ik zuig er blijkbaar heel hard in, ze bouwen niet eens een huisje als ik ze dat vraag.
Je moet wel builders aanwijzen he. :P. Daar ben ik ook mee op mijn bek gegaan in het begin :').

En doe de tutorial!



Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  Lieve Belg zaterdag 22 februari 2014 @ 14:52:46 #59
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_137014038
Via reddit:



:')
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_137014166
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:09 schreef Typisch het volgende:

[..]

Ze doen helemaal niks, het is helemaal aan het begin van de game (met de FOK!seed).
Dat resources weghalen doen ze dus wel, maar bouwen niet. :') _O-
Blijf dus maar lekker bij FM :P :+

quote:
7s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 14:52 schreef Jump het volgende:
Via reddit:

[ afbeelding ]

:')
_O-
Children of the night. What music they make.
pi_137015402
Builders werken bij mij echt totaal niet...
"the greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge." -Stephen W. Hawking
pi_137015575
quote:
mijn ervaring is dat als je over een te groot gebied zegt dat ze resources moeten weghalen dat dat altijd prioriteit krijgt.. ook bouwers gaan dan soms bomen kappen op andere plaatsen in plaats van te bouwen.
Klopt, gaan ze bomen kappen voor wat ze gaan bouwen terwijl ze het ook van een stapel kunnen halen. Aan het begin deed ik ook veel gebieden selecteren om bomen te kappen, iron en stone te minen, maar dat krijgt een veels te hoge prioriteit. Kleine gebieden selecteren om wat mee te doen en let ook hoever ze moeten lopen icm winter.
een tangerine is gewoon een mandarijn met kapsones
pi_137015686


Ben nu wel aardig op weg volgens mij. Alleen die pasture kan ik nog niet gebruiken, want heb nog geen trade post. :+ Is er nog een manier om mensen sneller kinderen te laten krijgen?
pi_137015780
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 15:42 schreef Typisch het volgende:
[ afbeelding ]

Ben nu wel aardig op weg volgens mij. Alleen die pasture kan ik nog niet gebruiken, want heb nog geen trade post. :+ Is er nog een manier om mensen sneller kinderen te laten krijgen?
een pasture heb je inderdaad nog niets aan zo vroeg in het spel.

wat betreft kinderen.. ik hou in het begin gewoon één huisje per twee volwassenen aan, dan gaat het best rap.
In the coolest little capital of the world
pi_137015854
alcohol ^O^ ---> kinderen
een tangerine is gewoon een mandarijn met kapsones
pi_137015906
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 15:47 schreef JCPepino het volgende:
alcohol ^O^ ---> kinderen
Maar mijn hapiness is nog goed, is het dan niet beter om pas later zo'n tavern neer te knallen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 15:45 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

een pasture heb je inderdaad nog niets aan zo vroeg in het spel.

wat betreft kinderen.. ik hou in het begin gewoon één huisje per twee volwassenen aan, dan gaat het best rap.
Ja, dat idee had ik ook. Kwam één huis tegen met 6 volwassenen, dat is niet helemaal de bedoeling denk ik. :D
  zaterdag 22 februari 2014 @ 16:01:06 #67
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_137016308
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 15:49 schreef Typisch het volgende:

[..]

Maar mijn hapiness is nog goed, is het dan niet beter om pas later zo'n tavern neer te knallen?

[..]

Tavern ook alleen later bouwen voor de happiness, kinderen krijgen is 1 van de makkelijkste dingen in het spel zonder hulp.
pi_137016650
Tavern werden ze bij mij in ieder geval erg blij van, maar kan zijn dat mijn voedsel zo eenzijdig was dat alcohol DE oplossing was bij mij
een tangerine is gewoon een mandarijn met kapsones
pi_137016656
Jaar 25 van de FOK!seed

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_137016699
Yay ik heb een achievement!

Healthy
Maintain high health for 10 years in a town with at least 100 citizens!
  Lieve Belg zaterdag 22 februari 2014 @ 16:10:47 #71
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_137016767
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:08 schreef Kikopuz het volgende:
Yay ik heb een achievement!

Healthy
Maintain high health for 10 years in a town with at least 100 citizens!
Hier hebben ze just Scarlet Fever gekregen door stomme nomads :') Gelukkig had ik al een hospitaal gebouwd, maar liet er niemand werken. In het geval dat...

Toch twee kinderen gestorven er door.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_137016863
Zit aan mannetje vast, kan niet weg. En hij heeft het al koud en heeft ook al honger. :')
pi_137017995
hoe krijg je nomads? me stad heeft nu genoeg voedsel en ben flink babys aant fixe haha
Geniet van het leven:):)
  zaterdag 22 februari 2014 @ 16:38:58 #74
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_137018131
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:09 schreef dekkered het volgende:

[..]

Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.
Je moet veldjes ook afwisselen met elkaar, dus geen 3 aardappelvelden naast elkaar want als je dan in 1 een disease krijgt is alles raak.
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_137018490
Ik heb vissen en food in mijn trading dock, nu komt de merchant met 6 schapen maar kan ik de vissen en food niet selecteren om ervoor in te ruilen. :(

Wat moet ik dan doen?
pi_137018582
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:07 schreef JCPepino het volgende:
Tavern werden ze bij mij in ieder geval erg blij van, maar kan zijn dat mijn voedsel zo eenzijdig was dat alcohol DE oplossing was bij mij
Alcohol is altijd de oplossing.
For great justice!
pi_137018593
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:35 schreef prefix1 het volgende:
hoe krijg je nomads? me stad heeft nu genoeg voedsel en ben flink babys aant fixe haha
Townhall bouwen en wachten. Meer is het niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:46 schreef einschtein het volgende:
Ik heb vissen en food in mijn trading dock, nu komt de merchant met 6 schapen maar kan ik de vissen en food niet selecteren om ervoor in te ruilen. :(

Wat moet ik dan doen?
Dan accepteert die merchant geen food (vissen valt ook onder food) dus dan zal je een ander soort goederen aan moeten bieden, zoals tools, firewood e.d.
I love my mispoken words.
pi_137018725
Trading post neer gezet, nu maar wachten op een merchant dan. :)
Maakt het nog uit waar je gaat zitten met je vissers trouwens (groter meer = meer vissen?)? Aangezien je je trading post ook niet aan open wateren hoeft te zetten.
  Lieve Belg zaterdag 22 februari 2014 @ 16:56:02 #79
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_137018856
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:52 schreef Typisch het volgende:
Trading post neer gezet, nu maar wachten op een merchant dan. :)
Maakt het nog uit waar je gaat zitten met je vissers trouwens (groter meer = meer vissen?)? Aangezien je je trading post ook niet aan open wateren hoeft te zetten.
Je trading post moet aan water zitten dat verbonden is met de grote rivier. Ook al is dat via een kleine rivier ertussen. Een rivier dat niet aan de grote rivier hangt gaat niet werken.

Voor je vissers geldt de regel dat hoe meer water in de cirkel hoe meer vangst, je kan een visser plaatsen op een kleine rivier, maar verwcht geen grote vangst.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_137019026
Eerste dorpje gebouwd. Ze zijn nog steeds in leven na zes jaar. :P Wel is het inderdaad erg goed opletten dat er elk moment een omslag kan zijn. Ik zat een tijd rond de 15 villagers, alles ging lekker. Verzamelen van vruchten, walnoten, aardappelveldje en een jagershut. Paar huizen erbij en langzaam uitgebouwd naar 30 villagers, vissershut erbij op een afstandje (achteraf gezien had ik dat beter later kunnen doen denk ik) en dat ging nog steeds goed. Toen was er echter een slecht jaar met de aardappelvelden met yield van 30% minder dan jaar daarvoor maar wel met meer villagers dus.

Had ook niet door dat onze tools bijna op waren. Liepen ze dus allemaal zonder tools, nu net snel een blacksmith gemaakt.

Denk dat ik een nieuwe village begin volgende keer. Op zich ging het allemaal wel goed maar zou toch paar dingen anders plannen nu. Die hutjes voor jager/bomen/verzamelaar moeten echt een stuk verder uit het centrum.

Edit: Moet ook nog maar eens kijken hoe het allemaal precies zit met de voedselvoorziening want ik heb niet echt een idee hoe dat precies werkt. Bijna een orchard had ik alleen keuze voor walnoten. Bij farm had ik keuze voor aardappel of cabbage. In eerste twee jaar afgewisseld (crop rotation?) maar de cabbage had echt een slechte yield dus gewoon weer potatoes gedaan die 90-100% opleverden.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_137019121
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:49 schreef Sejt het volgende:

[..]

Townhall bouwen en wachten. Meer is het niet.

[..]

Dan accepteert die merchant geen food (vissen valt ook onder food) dus dan zal je een ander soort goederen aan moeten bieden, zoals tools, firewood e.d.
Hm, daar had ik niet zoveel van. :D Yay, 2 schapen. :{
  Lieve Belg zaterdag 22 februari 2014 @ 17:04:35 #82
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_137019138
Crisis juist op tijd kunnen opvangen, zonder tools vallen is een ramp:

Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_137019149
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 17:04 schreef Jump het volgende:
Crisis juist op tijd kunnen opvangen, zonder tools vallen is een ramp:

[ afbeelding ]
Ja, dan kan het hard gaan.
For great justice!
  zaterdag 22 februari 2014 @ 17:08:36 #84
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_137019278
Die production tab is ook heel handig, kun je precies je productie afstemmen met je verbruik, Dat is wel iets wat ik mis namelijk, niet kunnen zien wat een gebouw gebruikt heeft, je kunt alleen zien wat ze het afgelopen seizoen gemaakt hebben.
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_137019366
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 17:04 schreef Jump het volgende:
Crisis juist op tijd kunnen opvangen, zonder tools vallen is een ramp:

[ afbeelding ]
Been there. :P
pi_137019741
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:52 schreef Typisch het volgende:
[..]
Maakt het nog uit waar je gaat zitten met je vissers trouwens (groter meer = meer vissen?)? Aangezien je je trading post ook niet aan open wateren hoeft te zetten.
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 16:56 schreef Jump het volgende:
[..]
Voor je vissers geldt de regel dat hoe meer water in de cirkel hoe meer vangst, je kan een visser plaatsen op een kleine rivier, maar verwcht geen grote vangst.
Jep en houd er rekening mee dat die cirkels elkaar niet overlappen. Had eens 2 visserijen (8 vissers) naast elkaar gezet met elk een productie van 400 vissen. Toen heb ik één van die visserijen verplaatst en toen hadden ze afzonderlijk 1k+ productie, soms net eronder, soms rond de 1.2k.
pi_137021392


Hongersnood jaar 46... WE WILL REBUILD.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 18:20:48 #88
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137021539
Waarom kan ik mijn cattle en sheep niet splitten? Kippies wel gewoon gesplit, maar de andere lukt niet :?.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137021564
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:20 schreef Bart het volgende:
Waarom kan ik mijn cattle en sheep niet splitten? Kippies wel gewoon gesplit, maar de andere lukt niet :?.
nog geen lege pasture waar cattle of sheep geselecteerd staat?
pi_137021613
Gebrek aan hout en dus logs. :(
  zaterdag 22 februari 2014 @ 18:25:57 #91
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137021689
quote:
99s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:21 schreef Furdinand het volgende:

[..]

nog geen lege pasture waar cattle of sheep geselecteerd staat?
Uiteraard. En ook al een poppetje eraan toegewezen. En gewoon 5/5 koeien in een wei, en 7/7 schapen in een wei. Lege wei is ook groot genoeg. Maar split-knop blijft onklikbaar.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137021872
Zo, laten we nu eens de bevolking uitbreiden :P Dikke tip trouwens, als je geen builders vrijgeeft zetten ze wel alle spullen klaar zoals stone en logs :)

een tangerine is gewoon een mandarijn met kapsones
  zaterdag 22 februari 2014 @ 18:37:39 #93
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_137021995
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:32 schreef JCPepino het volgende:
Dikke tip trouwens, als je geen builders vrijgeeft zetten ze wel alle spullen klaar zoals stone en logs :)
Laborers zetten alle spullen klaar, builders bouwen alleen maar. Dus ik snap je tip niet. :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:20 schreef Bart het volgende:
Waarom kan ik mijn cattle en sheep niet splitten? Kippies wel gewoon gesplit, maar de andere lukt niet :?.
Koeien kan ik ook niet splitten. :(
  zaterdag 22 februari 2014 @ 18:38:11 #94
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137022009
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:37 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Laborers zetten alle spullen klaar, builders bouwen alleen maar. Dus ik snap je tip niet. :P

[..]

Koeien kan ik ook niet splitten. :(
schapen wel?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 18:40:14 #95
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_137022065
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:38 schreef Bart het volgende:

[..]

schapen wel?
Die heb ik nog niet, maar m'n kippen kon ik wel splitten maar de koeien (even gekeken na je klacht) kan ik ook niet splitten. Geen idee of dat bug is of dat ik iets vergeet (size van field oid) maar knopje is zwart.
pi_137022319
Hij wil niet meer opstarten. :(

For great justice!
  zaterdag 22 februari 2014 @ 19:03:27 #97
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_137022711
quote:
8s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:49 schreef Q. het volgende:
Hij wil niet meer opstarten. :(

[ afbeelding ]
Kan met DX11 te maken hebben, las gisteren daar iets over op hun forum inclusief de oplossing om te switchen naar DX9.

EDIT: http://www.shiningrocksof(...)l-error-has-occured-
pi_137022961
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 18:25 schreef Bart het volgende:

[..]

Uiteraard. En ook al een poppetje eraan toegewezen. En gewoon 5/5 koeien in een wei, en 7/7 schapen in een wei. Lege wei is ook groot genoeg. Maar split-knop blijft onklikbaar.
Misschien moet je eerst een bepaald aantal hebben ofzo.. Ik heb net nog 25 schapen verdeeld over twee pastures.
pi_137023012
Heeft het trouwens veel nut om de paden te upgraden naar steen? Of is het meer esthetisch
pi_137023099
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 19:03 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Kan met DX11 te maken hebben, las gisteren daar iets over op hun forum inclusief de oplossing om te switchen naar DX9.

EDIT: http://www.shiningrocksof(...)l-error-has-occured-
Het verwijderen van Menu.msc heeft het crash-probleem opgelost maar nu kan ik mn savegame (50+ jaar :') ) niet meer openen. ;(
For great justice!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')