abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137007607

Release datum: 18 februari 2014 --> het is uit

Wat is Banished?

Welkom in de wereld van Banished. In deze city-building strategy game beheer jij een groep verbannen reizigers die beslissen een nieuw leven te starten in een nieuw land. Ze hebben enkel wat kleren en een kar gevuld met een beperkte voorraad van hun thuisland.

Het doel van het spel is om de groep in leven te houden en te laten groeien in een succesvolle stad. Mogelijkheden om het verzamelen van voedsel zijn jagen, traden, vissen en landbouw. Duurzame praktijken zijn nodig om op lange termijn te kunnen overleven.

Overleven

De winter overleven is een van de grootste uitdagingen. Je kleermakers kunnen kleding maken, je mensen kunnen huizen bouwen en brandhout gebruiken om het warm te houden. Maar die noodzakelijkheden hebben een prijs: bossen kappen verminderd het aantal herten waar je kan op jagen. Al kunnen je boswachters nieuwe bomen planten, genezende kruiden voor verschillende ziekten kunnen enkel gevonden worden in bossen dat al jaren bestaan.

Landbouw voor vele seizoenen op dezelfde plaats zal de grond ruïneren. Te veel vissen zorgt dat het visaantal naar beneden gaat en zal zorgen voor uithongering.

Ronddwalende nomaden kunnen je dorp snel te helpen groeien, maar hen toelaten worgt voor een grotere kans op ziektes van verre landen!

Gameplay

De inwoners van Banished zijn je voornaamste bron. Ze worden geboren, worden ouder, werken, hebben zelf kinderen, en sterven uiteindelijk. Ze gezond, gelukkig en goed gevoed houden zijn essentieel om je dorp te laten groeien. Nieuwe huizen bouwen op zich is niet genoeg, er moeten genoeg mensen zijn om er in te trekken en een gezin te starten.

Banished heeft geen skill trees. Elk gebouw kan op elk moment gebouwd worden, op voorwaarde dat je genoeg voorraden hebt. De economie werkt niet met geld. In plaats daarvan kunnen je zuurverdiende voorraden verruild worden met handelaars die via handelsschepen je dorp bezoeken. Deze handelaars zijn de sleutel tot het toevoegen van vee en eenjarige gewassen tot het dieet van je inwoners. Maar de lange handelsroutes kunnen ook ziektes meebrengen.

Er zijn 20 verschillende beroepen dat de inwoners kunnen uitoefenen. Van boeren, jagen en smeden tot onderwijs en genezing. Er bestaat geen simpele strategie die voor elk dorp gelijk is. Op elke map zijn de grondstoffen meer of minder aanwezig en zal je je strategie daarop moeten aanpassen. Je kan er voor kiezen om bossen opnieuw aan te planten, ijzer te mijnen of een steengroeve voor steen te maken. Maar al deze keuzes vereisen ruimte waarin je je dorp niet kan uitbreiden.

Het succes of falen van een dorp hangt volledig af van het juist beheer van je grondstoffen en risico's.

Screenshots

Januari 2014

September 2013

Meer op: http://www.shiningrocksoftware.com/?page_id=48

Filmpjes

Let's Plays

Hier heb je een aantal let's plays van een aantal bekende youtubers:
Quill18
Biffa2001
GamersDissent
Arumba

Meer informatie

Officiële website: http://www.shiningrocksoftware.com/
Steam: http://store.steampowered.com/app/242920/
Ontwikkelaar: Shining Rock Software (one man project)
Twitter: https://twitter.com/ShiningRockSoft
Facebook: https://www.facebook.com/ShiningRockSoftware
Reddit: http://www.reddit.com/r/banished
YouTube: https://www.youtube.com/user/ShiningRockSoftware/

Prijs: vermoedelijk 20 ¤.
Release date: 18 februari 2014

[ Bericht 2% gewijzigd door dekkered op 22-02-2014 10:54:33 ]
Every war is different, every war is the same.
pi_137007700
FOK!seed:
quote:
Seed: 11041979
Terrain type: Valleys
Terrain size: Large
Climate: Fair
Disasters: On
Starting Conditions: Hard

Als je deze map speelt is het leuk om om de 5 jaar een update te posten zodat we elkaars stadje kunnen vergelijken :+
In the coolest little capital of the world
pi_137007820
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:49 schreef Drebbelman het volgende:
FOK!seed:

[..]

[ afbeelding ]

Als je deze map speelt is het leuk om om de 5 jaar een update te posten zodat we elkaars stadje kunnen vergelijken :+
Zal ik als ik thuis kom wel even in de OP zetten. (als je dat wilt)
pi_137007840
Hoe goed te beginnen telkens te weinig voedsel of te weinig babys....
En hoe krijg je nomads??
Geniet van het leven:):)
pi_137007917
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:56 schreef prefix1 het volgende:
Hoe goed te beginnen telkens te weinig voedsel
meer gatherers/vissers/hunters
quote:
of te weinig babys....
meer strenge winters? :+
huizen bouwen help wel :)
quote:
En hoe krijg je nomads??
die komen vanzelf aanwaaien volgens mij
pi_137007921
Dank voor de antwoorden mschol!
  zaterdag 22 februari 2014 @ 11:00:05 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137007937
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:39 schreef SuperHarregarre het volgende: nu even eerste dorp bouwen. :P
:D, :D, :D! _O-!
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_137007944
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:59 schreef mschol het volgende:

[..]

die komen vanzelf aanwaaien volgens mij
Maar je moet wel een Town Hall hebben.
I love my mispoken words.
pi_137007965
Ik durf het niet te kopen.. *verslavingsalert*
pi_137007983
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:00 schreef Sejt het volgende:

[..]

Maar je moet wel een Town Hall hebben.
dat ook idd :P
  zaterdag 22 februari 2014 @ 11:04:31 #11
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_137008028
Nomads zijn absoluut niet noodzakelijk, ik heb 300 inwoners gehaald zonder gebruik te maken van nomads.
Langzame groei vermindert eerder de kans op voedseltekorten.

Ik gebruik overigens vissers puur als reserve, is er dan een tekort aan voedsel dan kan ik direct 20 vissers aan het werk zetten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_137008546
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:04 schreef BlaZ het volgende:
Nomads zijn absoluut niet noodzakelijk, ik heb 300 inwoners gehaald zonder gebruik te maken van nomads.
Langzame groei vermindert eerder de kans op voedseltekorten.

Ik gebruik overigens vissers puur als reserve, is er dan een tekort aan voedsel dan kan ik direct 20 vissers aan het werk zetten.
Niet noodzakelijk, maar soms wel erg fijn. Ik heb nu bijvoorbeeld in jaar 18 een overschot aan voedsel en kan een groep nomads heel goed gebruiken voor m'n mijnen en quarry. En toevallig komen ze er net aan. :)
  zaterdag 22 februari 2014 @ 11:30:34 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_137008605
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  zaterdag 22 februari 2014 @ 11:35:41 #14
56749 BlaZ
pi_137008717
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:28 schreef Sejt het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk, maar soms wel erg fijn. Ik heb nu bijvoorbeeld in jaar 18 een overschot aan voedsel en kan een groep nomads heel goed gebruiken voor m'n mijnen en quarry. En toevallig komen ze er net aan. :)
Ja dat klopt. Als je een ruim overschot hebt is er ook weinig aan de hand. Hou er alleen ook rekening mee dat nomads zich ook voortplanten. Dus 20 man extra +15 kinderen.

Een 20 extra werkplekken in de voedselproductie is dus een noodzakelijke buffer.
pi_137009097
Die beekeeper-mod waarmee ze bezig zijn denk ik altijd gelijk aan

een tangerine is gewoon een mandarijn met kapsones
pi_137009113
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:46 schreef dekkered het volgende:

[..]

Succes :P. Hoop voor jou dat het beter gaat met je dorp dan met mijn eerste 5/10 :P
Whut? lol. Ik ben nog steeds bezig met dorp 1/1. Het gaat nu fantastisch, al duurde het 25 jaar voordat het eindelijk beter ging en nog een 25 jaar voordat ik een goed voedseloverschot had opgebouwd. :)

Zit nu wel met het volgende, ik probeer steel tools te maken en moet dus coal mijnen. Maar mijn citizens gebruiken het gewoon als fuel :/ Weet iemand hoe je dat kan voorkomen? Mijn blacksmith is hierdoor werkloos!

-Edit-
Er schijnt geen andere manier te zijn volgens le interwebz. Het is óf je blacksmith naast je mijn plaatsen, óf een bulk coal traden en hopen dat je blacksmith genoeg heeft :')

[ Bericht 10% gewijzigd door Kikopuz op 22-02-2014 12:14:35 (google) ]
pi_137009725
is er ook een manier om te zorgen dat de juiste personen in het juiste huisje gaan wonen?

ik heb bijvoorbeeld wat afgelegen farms en wil dat de boeren dicht bij huis gaan wonen, maar nu zijn er 'stadsmensen' erin gaan wonen, die dus ver van hun werk wonen.. en de boeren wonen nog in de stad :(
  zaterdag 22 februari 2014 @ 12:20:59 #18
56749 BlaZ
pi_137009864
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:51 schreef Kikopuz het volgende:

-Edit-
Er schijnt geen andere manier te zijn volgens le interwebz. Het is óf je blacksmith naast je mijn plaatsen, óf een bulk coal traden en hopen dat je blacksmith genoeg heeft :')
Zorgen voor een overschot aan stookhout?
pi_137010028
Binnen één minuut drie mannetjes crushed by a rock :')
ik had nog zo gezegd dat ze niet moesten spelen emt die dynamite

edit: en een paar minuten later nog een... meh
pi_137010125
Beans zijn overpowered!

15 daklozen zijn net geaccepteerde nomads.
pi_137010347
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 10:56 schreef prefix1 het volgende:
Hoe goed te beginnen telkens te weinig voedsel of te weinig babys....
En hoe krijg je nomads??
Je moet wel zorgen dat je een stadhuis hebt voordat je nomads kan krijgen

Dat je geen nieuwe babys krijgt komt omdat je je nieuwe adults in een eigen huis moeten. Als ze "thuis" blijven wonen dan neuken ze niet.
pi_137010497
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 11:51 schreef Kikopuz het volgende:

[..]

Whut? lol. Ik ben nog steeds bezig met dorp 1/1. Het gaat nu fantastisch, al duurde het 25 jaar voordat het eindelijk beter ging en nog een 25 jaar voordat ik een goed voedseloverschot had opgebouwd. :)

Zit nu wel met het volgende, ik probeer steel tools te maken en moet dus coal mijnen. Maar mijn citizens gebruiken het gewoon als fuel :/ Weet iemand hoe je dat kan voorkomen? Mijn blacksmith is hierdoor werkloos!

-Edit-
wat problemen met te snel groeien of te langzaam. 1 keer in 1 keer geen tools meer zodoende dat ze te weinig eten kregen. Een keer perongeluk aan laten staan waardoor mijn markt plus huizen in de fik gingen, waardoor ook problemen ontstonden.

Gebruiken je mensen ook coal? Heb ik nog geen last van gehad geloof ik.
pi_137010525
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:14 schreef Drebbelman het volgende:
is er ook een manier om te zorgen dat de juiste personen in het juiste huisje gaan wonen?

ik heb bijvoorbeeld wat afgelegen farms en wil dat de boeren dicht bij huis gaan wonen, maar nu zijn er 'stadsmensen' erin gaan wonen, die dus ver van hun werk wonen.. en de boeren wonen nog in de stad :(
Dan moet je kijken waarof die stadsmensen werken en daar een huis maken. Als het goed is wisselen ze van plek (gaat de 1ne gast in de stad werken en de andere als boer)

quote:
10s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:31 schreef Sejt het volgende:
Beans zijn overpowered!

[ afbeelding ]

15 daklozen zijn net geaccepteerde nomads.
Niet alleen beans zijn goed. Aardappels zijn ook best goed ben ik achter gekomen.
pi_137010573
M'n aardappelen zijn echt waardeloos. Iemand een idee waarom? Vorige winter heb ik de bonen en aardappels al verwisseld qua veld, maar de bonen doen het overal goed.

pi_137010609
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:47 schreef Sejt het volgende:
M'n aardappelen zijn echt waardeloos. Iemand een idee waarom? Vorige winter heb ik de bonen en aardappels al verwisseld qua veld, maar de bonen doen het overal goed.

[ afbeelding ]
Wonen je boeren te ver weg? Dit zorgt er voor dat ze te ver moeten lopen en dat ze dan minder productief zijn.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 12:49:33 #26
56749 BlaZ
pi_137010618
Meestal woont dan 1 van de farmers wat verder weg. Geen idee verder, ik gebruik gewoon een paar honderd schapen als voedselvoorziening.
pi_137010671
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef BlaZ het volgende:
Meestal woont dan 1 van de farmers wat verder weg. Geen idee verder, ik gebruik gewoon een paar honderd schapen als voedselvoorziening.
Ik combineer het gewoon heel goed.

2 velden beans, 2 velden aardappels (nog geen andere seeds)
Een veld met 16 schapen, 2 gatherers. 2 hunters

beide hunters en velden beans en aardappels op half capasiteit

oh ja en nog een orchard met peren maar die zijn nog niet oud genoeg.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:01:32 #28
56749 BlaZ
pi_137010894
Dat kan ook, ik gebruik 20x20 velden met 25 schapen die dan wol produceren voor een tiental kledingmakers.
Wol trade ik dan weer voor vanalles.
pi_137011014
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef dekkered het volgende:

[..]

Wonen je boeren te ver weg? Dit zorgt er voor dat ze te ver moeten lopen en dat ze dan minder productief zijn.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 12:49 schreef BlaZ het volgende:
Nee, m'n farmers wonen allemaal even dichtbij in huizen die ik rond m'n akkergebied heb gebouwd.
Dit jaar gaat het echter iets beter. Bonen doen het nog steeds erg goed.

pi_137011040
Heb ik is ff mazzel. denet een ziekenhuis gemaakt omdat ik er aan herinnert werd door iemand hier. Krijg ik nu net iemand die ziek wordt.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:08:11 #31
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_137011068
Maakt het nou nog uit wat je verbouwt? Graan/aardappels/mais, boeit het wat?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_137011099
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:08 schreef Bart het volgende:
Maakt het nou nog uit wat je verbouwt? Graan/aardappels/mais, boeit het wat?
Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:10:08 #33
65252 Bart
pi_137011115
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:09 schreef dekkered het volgende:

[..]

Het gaat meer om de affwisseling die je mensen hebben. Maar dat kan je dan geloof ik weer opvangen met de herbalist. Echt duidelijk is het eigenlijk nog steeds niet.
met één soort voedsel worden ze sneller ziek of zo?
pi_137011144
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:10 schreef Bart het volgende:

[..]

met één soort voedsel worden ze sneller ziek of zo?
gaat hun health van omlaag ja. Kan je vooral goed zien als je net begint.
pi_137011206
Echt irritant die merchants. Wanneer je niets hebt komen ze met goede dingen. Heb je een shitload aan zooi in die tradepost zitten komen ze met crap constant.
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:15:03 #36
56749 BlaZ
pi_137011230
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:06 schreef Sejt het volgende:

Nee, m'n farmers wonen allemaal even dichtbij in huizen die ik rond m'n akkergebied heb gebouwd.
Dit jaar gaat het echter iets beter. Bonen doen het nog steeds erg goed.

Dit ziet er wel efficiënt uit. Dat is inderdaad een goed idee om huis dichtbij de velden te plaatsen.
pi_137011286
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:09 schreef dekkered het volgende:

[..]

Naar mijn weten zijn je mensen gelukkiger als ze meer afwisseling in eten hebben.
pi_137011300
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:17 schreef Sejt het volgende:

[..]

Naar mijn weten zijn je mensen gelukkiger als ze meer afwisseling in eten hebben.
Heeft ook met je health te maken.

voedsel teller staat op over de 17k (en dan zit er waarschijnlijk nog een 5000 in men tradepost).
Gaat er net een gast dood door honger... Geen idee wat of die gedaan heeft. (ergeste is nog dat hij naast de beans velden zit ook nog ook..
  zaterdag 22 februari 2014 @ 13:19:02 #39
65252 Bart
pi_137011336
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:11 schreef dekkered het volgende:

[..]

gaat hun health van omlaag ja. Kan je vooral goed zien als je net begint.
tnx!
pi_137011343
Hebben ze eigenlijk behoefte aan een markt als er een storage barn en firewood-veldje dichterbij is?
pi_137011363
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:19 schreef Drebbelman het volgende:
Hebben ze eigenlijk behoefte aan een markt als er een storage barn en firewood-veldje dichterbij is?
Een markt zorgt er voor dat hij alles binnen krijgt (de vendor gaat naar alle barns toe met zijn kruiwagen (kan ook meer mee nemen) zodoende dat je mensen zelf dat niet hoeven te doen.

edit: Als je omdenduur een groot oppervlakte bedekt is dat dus handiger want dan zorgen hun dat mensen niet helemaal ergens naar toe hoeven te lopen om iets te halen.
pi_137011425
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:20 schreef dekkered het volgende:

[..]

Een markt zorgt er voor dat hij alles binnen krijgt (de vendor gaat naar alle barns toe met zijn kruiwagen (kan ook meer mee nemen) zodoende dat je mensen zelf dat niet hoeven te doen.
dat weet ik, maar gaan mensen ook echt naar de markt als ze ook eten uit de storage barn kunnen halen?
ofwel, als ik een paar huisjes bij verafgelegen boerderijen en forester hut/woodcutter heb, zijn die mensen dan zelfvoorzienend of gaan ze alsnog een extreem lange wandeling naar de markt maken dan?
pi_137011457
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:22 schreef Drebbelman het volgende:

[..]

dat weet ik, maar gaan mensen ook echt naar de markt als ze ook eten uit de storage barn kunnen halen?
ofwel, als ik een paar huisjes bij verafgelegen boerderijen en forester hut/woodcutter heb, zijn die mensen dan zelfvoorzienend of gaan ze alsnog een extreem lange wandeling naar de markt maken dan?
Waarom denk je dat je Markt een radius heeft? Die radius gaat naar die markt toe.
pi_137011541
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:17 schreef dekkered het volgende:

[..]

Heeft ook met je health te maken.

voedsel teller staat op over de 17k (en dan zit er waarschijnlijk nog een 5000 in men tradepost).
Gaat er net een gast dood door honger... Geen idee wat of die gedaan heeft. (ergeste is nog dat hij naast de beans velden zit ook nog ook..
Nu weet ik wat of die herdsman aan het doen was. Helemaal aan de zijkant van de map ligt er iets. En de 2 nieuwe herdsman zijn er ook helemaal naar toe gelopen...
pi_137011603
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:24 schreef dekkered het volgende:

[..]

Waarom denk je dat je Markt een radius heeft? Die radius gaat naar die markt toe.
goed punt lol.
ik ga dit binnenkort eens uittesten door de mensen die stinken te verbannen naar een geisoleerde uithoek van de map en dan hopen dat ze daarblijven.
pi_137011673
Eerste 2 dorpen zijn grandioos gefaald, eens kijken of ik het deze keer wat langer vol houd dan jaar 5. :+
pi_137011967
pfffff bouw ik net lekker op 60+ mensen voedsel tekort iedereen zowat dood... je moet wel heel goed opletten wat je bouwt volgens mij want binne 5 mins kan het zo omgekeerd zijn..
pi_137012236
Waarom bouwen mijn inwoners in het begin niks? :')
Ik zuig er blijkbaar heel hard in, ze bouwen niet eens een huisje als ik ze dat vraag.
pi_137012278
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:52 schreef Typisch het volgende:
Waarom bouwen mijn inwoners in het begin niks? Ik zuig er blijkbaar heel hard in, ze bouwen niet eens een huisje als ik ze dat vraag.
je moet ze wel indelen als bouwers;)
pi_137012287
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2014 13:53 schreef prefix1 het volgende:

[..]

je moet ze wel indelen als bouwers;)
Dat doe ik uiteraard :+.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: