Nee ik heb geen auto nodig en heb ook geen geld. Ben nog 17 ook nog dus heeft niet veel zin ookquote:Op donderdag 20 februari 2014 11:02 schreef dick_laurent het volgende:
Hey Chevycaprice, ga jij nu eigenlijk ook een auto kopen nu je je rijbewijs hebt? Of geen geld/geen behoefte oid?
NEE GEEN SCOOTER!!!!!quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:10 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Nee ik heb geen auto nodig en heb ook geen geld. Ben nog 17 ook nog dus heeft niet veel zin ook
Misschien dat ik nog een scooter koop, is iets goedkoper gezien ik ook geen geld aan een auto wil besteden als ik die niet nodig heb
Wat ik in het begin deed, toen ik de 3 niet goed kon vinden, was hem eerst met de rug van mijn hand uit de 2 duwen en dan pas verder doorduwen. Hij schiet namelijk terug naar het midden (ten minste, de meeste auto's doen dat) en dan duw je hem zo door zijn 3 in. Doe het nog steeds wel eens met 3 naar 4, gewoon met 2 vingers naar beneden duwen.quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:30 schreef alors het volgende:
En bij het schakelen ging hij twee keer toen ik hem in zijn 3 wilde zetten per ongeluk in zijn 1,
Ah bummerquote:Op donderdag 20 februari 2014 13:30 schreef alors het volgende:
Nou ik ben gezakt. Voelde het al aankomen, rijden ging wel goed maar bijzondere verrichtingen die altijd goed gaan faalden nu opeensEn bij het schakelen ging hij twee keer toen ik hem in zijn 3 wilde zetten per ongeluk in zijn 1, gebeurt me anders echt nooit
En verder vond hij dat ik twee keer had moeten remmen waar ik vond dat ik er nog wel langs kon (waarvan ik een nog wel begrijp maar die andere vond ik prima ingeschat, mijn instructeur die meereed ook). Ik reed sowieso wat vlotter dan normaal, geen idee waarom, maar het faalde dus.
Ja dat gaf hij ook aan, snap ik zelf ook wel, alleen het gaat normaal altijd wel goed, tsja wat doe je er dan aan?quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:55 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ah bummer
Ai, ja dat is wel beetje link als je van z'n 3 per ongeluk naar de 1 gaat... één keer zou je dat misschien nog wel vergeven worden, maar als je dat 2X doet geef je de indruk aan de examinator dat je het voertuig niet voldoende beheerst...
Examen blijft een lastig iets. Wat faalde er dan aan de bijzondere verrichtingen? Moest je omkeren? Fileparkeren?
4 takt maken inderdaad veel minder lawaai en stinken ook minderquote:Op donderdag 20 februari 2014 11:13 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
NEE GEEN SCOOTER!!!!!
sorry, ik had toevallig net dit topic geopend
KLB / Scooters
erg vervelend voor je.quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:30 schreef alors het volgende:
Nou ik ben gezakt. Voelde het al aankomen, rijden ging wel goed maar bijzondere verrichtingen die altijd goed gaan faalden nu opeensEn bij het schakelen ging hij twee keer toen ik hem in zijn 3 wilde zetten per ongeluk in zijn 1, gebeurt me anders echt nooit
En verder vond hij dat ik twee keer had moeten remmen waar ik vond dat ik er nog wel langs kon (waarvan ik een nog wel begrijp maar die andere vond ik prima ingeschat, mijn instructeur die meereed ook). Ik reed sowieso wat vlotter dan normaal, geen idee waarom, maar het faalde dus.
Bij je eerste examen word je met dit soort schoonheidsfoutjes genaaid. Volgende keer slaag je met vlag en wimpel.quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:30 schreef alors het volgende:
Nou ik ben gezakt. Voelde het al aankomen, rijden ging wel goed maar bijzondere verrichtingen die altijd goed gaan faalden nu opeensEn bij het schakelen ging hij twee keer toen ik hem in zijn 3 wilde zetten per ongeluk in zijn 1, gebeurt me anders echt nooit
En verder vond hij dat ik twee keer had moeten remmen waar ik vond dat ik er nog wel langs kon (waarvan ik een nog wel begrijp maar die andere vond ik prima ingeschat, mijn instructeur die meereed ook). Ik reed sowieso wat vlotter dan normaal, geen idee waarom, maar het faalde dus.
Balen!quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:30 schreef alors het volgende:
Nou ik ben gezakt. Voelde het al aankomen, rijden ging wel goed maar bijzondere verrichtingen die altijd goed gaan faalden nu opeensEn bij het schakelen ging hij twee keer toen ik hem in zijn 3 wilde zetten per ongeluk in zijn 1, gebeurt me anders echt nooit
En verder vond hij dat ik twee keer had moeten remmen waar ik vond dat ik er nog wel langs kon (waarvan ik een nog wel begrijp maar die andere vond ik prima ingeschat, mijn instructeur die meereed ook). Ik reed sowieso wat vlotter dan normaal, geen idee waarom, maar het faalde dus.
Nee totaal niet, de enige versnelling waar je kracht bij moet zetten is de 5, bij de auto waarin ik rijdt.quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:35 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Balen!
(Moest je het schakelen niet heel erg forceren om hem in zijn 1 te zetten? In de auto's waar ik tot nu toe in gereden heb, moet dat namelijk wel.)
Oké, apart. Iemand anders die dit kan bevestigen of ontkennen?quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:37 schreef alors het volgende:
[..]
Nee totaal niet, de enige versnelling waar je kracht bij moet zetten is de 5, bij de auto waarin ik rijdt.
Met mijn eigen auto heb ik dat ook bij het terugschakelen (bijv stoplicht op rood) dat ie moeilijk in zijn 1 ging. Schijnbaar een hint of beveiliging denk ik? Lijkt me niet prettig als je zijn 4 zit en wil terugschakelen naar zijn 1 met de gedacht de ie in zijn 3 zitquote:Op donderdag 20 februari 2014 23:38 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Oké, apart. Iemand anders die dit kan bevestigen of ontkennen?
De auto waarin ik les gaat ook alleen lastig(er) in de 5, niet in de één.quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:38 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Oké, apart. Iemand anders die dit kan bevestigen of ontkennen?
En dan minutenlang met je koppeling ingetrapt blijven wachten voor het verkeerslicht? Lekker voor je druklager. Of, als je als eerste aan komt rijden bij een verkeerslicht en hij toch op groen schiet, op laten komen en met je gezicht tegen de voorruit hangen omdat je zo remt op de motor? Beter zet je hem in zijn 2, zodra je rolt kan je zo'n beetje in zijn 2 terecht, zeker bij een diesel. Het duurt heel lang voordat die gaat bokken.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 00:45 schreef OudeBok het volgende:
Kut in z'n 1 merk ik ook vaak. Tijdens het remmen leg ik 'm vaak al terug en dan wil 'ie nog wel eens bokken.
Leg eens 2 tandwielen tegen elkaar op 2 assen, til er nu eentje hoog op en laat de ander heel snel draaien. Probeer die opgetilde er nu eens in 1x in te krijgen, dan al niet heel zacht draaiend.quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:43 schreef Doublepain het volgende:
[..]
Met mijn eigen auto heb ik dat ook bij het terugschakelen (bijv stoplicht op rood) dat ie moeilijk in zijn 1 ging. Schijnbaar een hint of beveiliging denk ik? Lijkt me niet prettig als je zijn 4 zit en wil terugschakelen naar zijn 1 met de gedacht de ie in zijn 3 zit
Met terugschakelen zeker?quote:Op donderdag 20 februari 2014 23:35 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Balen!
(Moest je het schakelen niet heel erg forceren om hem in zijn 1 te zetten? In de auto's waar ik tot nu toe in gereden heb, moet dat namelijk wel.)
Je zet hem tijdens een stoplicht in z'n vrij? Ik rijd in een benzineauto, trouwens.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 01:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En dan minutenlang met je koppeling ingetrapt blijven wachten voor het verkeerslicht? Lekker voor je druklager. Of, als je als eerste aan komt rijden bij een verkeerslicht en hij toch op groen schiet, op laten komen en met je gezicht tegen de voorruit hangen omdat je zo remt op de motor? Beter zet je hem in zijn 2, zodra je rolt kan je zo'n beetje in zijn 2 terecht, zeker bij een diesel. Het duurt heel lang voordat die gaat bokken.
Jups. In benzineauto's, in diesels, alles. En nog ben ik eerder van mijn plaats af dan de andere weggebruikers. Je moet alleen even op blijven letten. Overigens doe ik het ook in een automaat, het moment dat ik tot stilstand kom voor een stoplicht, zet ik hem in zijn neutraal, gaat het op groen dan is het een tikje naar achter en gas geven.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 01:17 schreef OudeBok het volgende:
Je zet hem tijdens een stoplicht in z'n vrij? Ik rijd in een benzineauto, trouwens.
Hmm... Ik kreeg van mijn instructeur geleerd dat ik 'm nooit neutraal mocht zetten voor een stoplicht.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 01:23 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Jups. In benzineauto's, in diesels, alles. En nog ben ik eerder van mijn plaats af dan de andere weggebruikers. Je moet alleen even op blijven letten. Overigens doe ik het ook in een automaat, het moment dat ik tot stilstand kom voor een stoplicht, zet ik hem in zijn neutraal, gaat het op groen dan is het een tikje naar achter en gas geven.
En dat is waarop gebaseerd?quote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:17 schreef delano.888 het volgende:
Het beste voor je auto schijnt te zijn, bij het stoplicht in de vrij, koppeling los, en handrem erop.
Voetrem dus los, zodat je schijven niet buigen (na een flinke rempartij ingedrukt houden is slecht).
Maar dat doe ik niet als ik eerste sta bij het stoplicht anders ben ik veel te traag weg.
Gewone fysica en gewoon logisch nadenken. Een lager is in de fabriek gesmeerd, zeker je druklager. Daarna wordt hij niet meer gesmeerd. Vet is dikkig en als je hem lang rond laat draaien, wordt het warmer. Warm vet loopt eruit en een ongesmeerd lager gaat herrie maken en loopt uiteindelijk aan puin. Kan je je bak eraf halen en je koppeling vervangen, aangezien je, als het toch open ligt, niet alleen een lagertje vervangt, maar ook meteen de koppelingset mee neemt.quote:
Ik laat hem, zeker bij een automaat, altijd langzaam doorrollen. Dus eerst wat harder remmen en dan de laatste paar meter langzaam laten rollen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:17 schreef delano.888 het volgende:
Het beste voor je auto schijnt te zijn, bij het stoplicht in de vrij, koppeling los, en handrem erop.
Voetrem dus los, zodat je schijven niet buigen (na een flinke rempartij ingedrukt houden is slecht).
Maar dat doe ik niet als ik eerste sta bij het stoplicht anders ben ik veel te traag weg.
Hij vraagt waarop het gebaseerd is en ik leg het uit. Stukje achtergrond weten van een auto is ook wel prettig. En je hoeft echt niet, zoals ik, dat allemaal lekker zelf te gaan vervangen (ik heb in januari nog een kop eraf gehad), maar beseffen wat een bepaalde handeling als effect heeft op de technische staat van de auto kan geen kwaad.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 09:58 schreef dick_laurent het volgende:
Damn, gasten is dit niet iets té technisch voor een rijles topic?
En dat noem je een ramp? Voor een tweede les is dat gewoon normaal.quote:
Niks rampzaligs aan.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:58 schreef BazZz2 het volgende:
net weer terug van 2e rijles, WAT EEN RAMP!!![]()
de eerste les had ik de motor 1 keer af laten slaan, en nu wel 4 of 5 keer ofzo. ook nog even snelweg gereden, ging wel redelijk, niks ergs gebeurd.
hopelijk gaat het de volgende lessen weer wat beter.
fijn om te horen dat het nog niet zo rampzalig is. volgens mij instructeur moet ik me gaan focussen op de koppeling en het sturen. voor de rest ging het wel goed zei hij, goed gekeken enzo. en de handelingen mogen volgens hem nog wel iets sneller, maar dat komt later nog wel.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:03 schreef Braddie het volgende:
[..]
Niks rampzaligs aan.
Gebeurde mij tot m`n 5e-6e les
Mijn een na laatste rijles van m`n pakket ging echt perfect, niet laten afslaan, perfect bochten nemen, goed kijken.
En de laatste les van het pakket ging rampzalig, 3x laten afslaan, vaak stoepjes mee pakken, kijken niet goed afmaken enzo.
(Al lag dat ook aan het feit dat ik een oude bril op had met de verkeerde glazen de laatste les, waardoor ik zenuwachtiger werd en meer foutjes ging maken omdat ik het in de verte niet super goed kon zien)
Dat komt allemaal wel goed, heeft gewoon tijd nodig, en gewenning voornamelijk.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:10 schreef BazZz2 het volgende:
[..]
fijn om te horen dat het nog niet zo rampzalig is. volgens mij instructeur moet ik me gaan focussen op de koppeling en het sturen. voor de rest ging het wel goed zei hij, goed gekeken enzo. en het moet volgens hem nog wel iets sneller, maar dat komt later nog wel meer.
Psies, het overkomt echt iedereen wel. Zelfs ervaren chauffeurs nog.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom vinden mensen het altijd zo'n big deal of je auto afslaat of niet? Als hij afslaat ga je gewoon weer verder, oh jeeee wat een ramp zeg
Alleen als hij continu afslaat is het een probleem, maar één of twee keer is echt niet erg.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom vinden mensen het altijd zo'n big deal of je auto afslaat of niet? Als hij afslaat ga je gewoon weer verder, oh jeeee wat een ramp zeg
Alleen als hij continu afslaat is het een probleem, maar één of twee keer is echt niet erg.
Als je opschakelt moet je de koppeling snel oplaten komen tot het aangrijp punt natuurlijk, als je in een keer de koppeling los laat slaat de motor 99% zeker af.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:33 schreef BazZz2 het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje. bij het opschakelen, moet je dan eerst de koppeling tot de helft op laten komen, gassen en dan de koppeling los. of eerst zorgen dat de koppeling helemaal los is en dan pas gassen?
Ik snap het niet helemaal... Als ik stilsta en de koppeling eerst helemaal op laat komen en dan pas gas wil geven is m'n motor allang afgeslagen, hoe voorzichtig ik het ook probeer. Ja, in een diesel (en dus de meeste lesauto's) lukt het vaak nog wel, maar in een benzine-auto moet je echt wat gas bijgeven voordat je de koppeling helemaal op hebt laten komen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:56 schreef sirdanilot het volgende:
Volgens mij heeft hij het over opschakelen terwijl je al rijdt, en of je al gas moet geven terwijlj je hem op laat komen.
Ook bij het wegrijden geldt dat je al gas kunt geven erwijl je de koppeling op laat komen, dan rijd je sneller weg.
Ik doe dat zelf nooit, maar tijdens mijn rijlessen heb ik dat wel eens gedaan, en daarom stel ik nu mijn vraag hier. Ik weet heus wel, dat als je iets forceert, er iets niet goed gaat.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 01:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Leg eens 2 tandwielen tegen elkaar op 2 assen, til er nu eentje hoog op en laat de ander heel snel draaien. Probeer die opgetilde er nu eens in 1x in te krijgen, dan al niet heel zacht draaiend.
[..]
Met terugschakelen zeker?
En je denkt dan niet? Ik moet heel veel kracht zetten, wellicht is dat niet goed voor de auto?
Dat verbaasde mij ook al ja.... ik ben geloof ik ergens pas rond les numero 10 voor 't eerst de snelweg op gegaan.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 20:59 schreef LintuxCx het volgende:
In je tweede les al op de snelweg, dat mag ik zelfs mijn laatste les nog niet.
Oepsquote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:58 schreef BazZz2 het volgende:
net weer terug van 2e rijles, WAT EEN RAMP!!![]()
de eerste les had ik de motor 1 keer af laten slaan, en nu wel 4 of 5 keer ofzo. ook nog even snelweg gereden, ging wel redelijk, niks ergs gebeurd.
hopelijk gaat het de volgende lessen weer wat beter.
De snelweg is ook een beetje verspilling van je lestijd imo, het is handig om een keer te doen maar ik zou er niet al te zwaar over in zitten.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 20:59 schreef LintuxCx het volgende:
In je tweede les al op de snelweg, dat mag ik zelfs mijn laatste les nog niet.
het is wel handig als je rijdt, dat je al een beetje het overzicht op de weg hebt.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 12:13 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Oeps
Ik mag donderdag weer, heb er zin in
Maar moet jij gelijk al kijken dan? Bij mij gaat het nu eerst nog om het rijden zelf.
Doe je dat uit jezelf? Want ik ben ook nog helemaal niet op het kijken gewezen.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:00 schreef BazZz2 het volgende:
[..]
het is wel handig als je rijdt, dat je al een beetje het overzicht op de weg hebt.
ja, beetje uit mezelf, beetje aangeleerd van de instructeurquote:Op zaterdag 22 februari 2014 13:12 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Doe je dat uit jezelf? Want ik ben ook nog helemaal niet op het kijken gewezen.
Een eigen auto kopen, ben je meteen wat voorzichtigerquote:Op zondag 23 februari 2014 22:23 schreef Roadtrip het volgende:
Ik ga het hier maar posten want ik weet niet waar anders.
Ik heb mijn rijbewijs al een jaar ofzo geleden gehaald, maar eigenlijk rij ik vrij slecht. Extreem slecht. Er gaat van alles mis tijdens het autorijden. Ik val regelmatig in slaap dat ik wakker schrik omdat ik voorover zak of ineens de vangrail rap dichterbij komt. En ik moet heel vaak een noodstop maken omdat er iets gebeurd waar ik niet op anticipeerde. En ik kan niet parkeren en mol daarbij de velgen.
Hebben jullie tips om wat beter en geconcentreerder te rijden?
Ga naar de huisarts. Kan duiden op slaapproblemen (slaapapneu?) of een stoornis zoals ADHD, ADD, etc. Want vroeg of laat zagen ze je dood uit het wrak en dan is het te laat...quote:Op zondag 23 februari 2014 22:23 schreef Roadtrip het volgende:
Ik ga het hier maar posten want ik weet niet waar anders.
Ik heb mijn rijbewijs al een jaar ofzo geleden gehaald, maar eigenlijk rij ik vrij slecht. Extreem slecht. Er gaat van alles mis tijdens het autorijden. Ik val regelmatig in slaap dat ik wakker schrik omdat ik voorover zak of ineens de vangrail rap dichterbij komt.
Hoe vaak rij je?quote:En ik moet heel vaak een noodstop maken omdat er iets gebeurd waar ik niet op anticipeerde. En ik kan niet parkeren en mol daarbij de velgen.
http://over.bnn.nl/formulieren/21quote:Hebben jullie tips om wat beter en geconcentreerder te rijden?
Ik hoop dat ik jou niet tegen kom op de weg..quote:Op zondag 23 februari 2014 22:23 schreef Roadtrip het volgende:
Ik ga het hier maar posten want ik weet niet waar anders.
Ik heb mijn rijbewijs al een jaar ofzo geleden gehaald, maar eigenlijk rij ik vrij slecht. Extreem slecht. Er gaat van alles mis tijdens het autorijden. Ik val regelmatig in slaap dat ik wakker schrik omdat ik voorover zak of ineens de vangrail rap dichterbij komt. En ik moet heel vaak een noodstop maken omdat er iets gebeurd waar ik niet op anticipeerde. En ik kan niet parkeren en mol daarbij de velgen.
Hebben jullie tips om wat beter en geconcentreerder te rijden?
Klopt, ik heb ook wel veel slaapproblemen. Ik werk op onregelmatige tijden en moet het met de universiteit combineren. Daardoor slaap ik vaak maar 4 uur per nacht.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:31 schreef sirdanilot het volgende:
Ga naar de huisarts. Kan duiden op slaapproblemen (slaapapneu?) of een stoornis zoals ADHD, ADD, etc. Want vroeg of laat zagen ze je dood uit het wrak en dan is het te laat...
Korte termijn oplossing: energydrink drinken, fruit eten, banaan helpt bijvoorbeeld, koffie drinken.
Best vaak en ook ver. Dit weekend nog 2400 kilometer. Halvewege sloeg de tripcomputer om naar 0quote:
Dat lijkt me stiekem best grappig.quote:
Ik neem meestal na 3 of 4 uur ofzo een pauze. Maar ik heb dat rijbewijs ook al best lang....quote:Op zondag 23 februari 2014 22:34 schreef sirdanilot het volgende:
Wat slaap achter het stuur betreft: ik heb hier eigenlijk maar weinig last van. Ja, soms als ik halverwege de les lang voor het stoplicht moet wachten, voel ik wel even van 'pfoe ben wel moe zeg nu'. Maar dan rijd ik weer verder en is het weg. Als ik thuis kom ben ik vaak wel echt kapot, maar vooral een mentale moeheid is dat.
Ik denk dat je in het begin sowieso niet langer dan 2 uur achter elkaar moet rijden. Mijn vader is heel ervaren en rijdt in één keer van Gdansk (noorden van Polen) naar de Nederlandse grens, maar dat moet je in het begin nog niet willen.
Ik ben er al eens eerder geweest omdat mijn gezondheid onder mijn slaapproblemen leed.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:35 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik jou niet tegen kom op de weg..![]()
Maar ik zou inderdaad even langs de huisarts gaan.
Ik kan inderdaad nog wel wat extra rijlessen nemen.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:37 schreef sirdanilot het volgende:
Verder: zodra je slaapprobleem verholpen is, moet je eens kijken naar je rijvaardigheid (anticiperen en parkeren). Ga eens oefenen met een vriend die wél kan rijden. In het ernstigste geval neem je gewoon extra rijlessen. Er zijn genoeg mensen met rijbewijs die toch nog rijles nemen omdat ze het niet zo goed kunnen.
Nee natuurlijk niet. Ik maak bijna meerdere ongelukken en probeer ervoor te zorgen dat het niet afloopt fataal of met zware verwondingen afloopt.quote:Op zondag 23 februari 2014 22:40 schreef dick_laurent het volgende:
Volgens mij loopt deze gast gewoon te trollen
KLB / Geleende auto in berm zwarte woud Duitsland
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |