abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 21 februari 2014 @ 08:14:21 #26
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_136962280
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 01:23 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Jups. In benzineauto's, in diesels, alles. En nog ben ik eerder van mijn plaats af dan de andere weggebruikers. Je moet alleen even op blijven letten. Overigens doe ik het ook in een automaat, het moment dat ik tot stilstand kom voor een stoplicht, zet ik hem in zijn neutraal, gaat het op groen dan is het een tikje naar achter en gas geven.
Hmm... Ik kreeg van mijn instructeur geleerd dat ik 'm nooit neutraal mocht zetten voor een stoplicht.
Dus ik zat dan idd soms tijden lang met mn voet krampachtig die koppeling in te houden.

Nu doe ik het 50/50
Soms hou ik m gewoon in zijn 1 en soms ben ik lui en dan doe ik m neutraal.
Ben overigens sowieso niet de snelste met optrekken, of ik m nu in de 1 heb staan of neutraal :')
pi_136962302
Ik zet hem in z'n vrij als ik niet vooraan in de rij sta. Verder op sommige kruispunten waarvan ik de de stoplichtenregeling (dus nu X groen, dan Y, dan wij etc) weet, en er al rekening mee kan houden (dus dan ook als ik vooraan sta).
pi_136962324
Het beste voor je auto schijnt te zijn, bij het stoplicht in de vrij, koppeling los, en handrem erop.
Voetrem dus los, zodat je schijven niet buigen (na een flinke rempartij ingedrukt houden is slecht).

Maar dat doe ik niet als ik eerste sta bij het stoplicht anders ben ik veel te traag weg.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Moderator vrijdag 21 februari 2014 @ 09:28:22 #29
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_136963521
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 08:17 schreef delano.888 het volgende:
Het beste voor je auto schijnt te zijn, bij het stoplicht in de vrij, koppeling los, en handrem erop.
Voetrem dus los, zodat je schijven niet buigen (na een flinke rempartij ingedrukt houden is slecht).

Maar dat doe ik niet als ik eerste sta bij het stoplicht anders ben ik veel te traag weg.
En dat is waarop gebaseerd?
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  FOK!fotograaf vrijdag 21 februari 2014 @ 09:55:26 #30
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_136964202
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 09:28 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

En dat is waarop gebaseerd?
Gewone fysica en gewoon logisch nadenken. Een lager is in de fabriek gesmeerd, zeker je druklager. Daarna wordt hij niet meer gesmeerd. Vet is dikkig en als je hem lang rond laat draaien, wordt het warmer. Warm vet loopt eruit en een ongesmeerd lager gaat herrie maken en loopt uiteindelijk aan puin. Kan je je bak eraf halen en je koppeling vervangen, aangezien je, als het toch open ligt, niet alleen een lagertje vervangt, maar ook meteen de koppelingset mee neemt.

Je remschijven trekken niet echt krom, maar kunnen niet afkoelen waardoor de warmte in de remblokken trekt, waardoor die boven bedrijfstemperatuur gaan. Hierdoor krijg je een materiaaloverdracht tussen remschijf en remblok Je remschijf hier krijgt dus meer koolstof en wordt op het oppervlakte harder (gehard staal bevat meer koolstof), waardoor je slijtageverschillen gaat voelen. En dat, dát is gevaarlijk, want je krijgt trilling in je stuur.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 08:17 schreef delano.888 het volgende:
Het beste voor je auto schijnt te zijn, bij het stoplicht in de vrij, koppeling los, en handrem erop.
Voetrem dus los, zodat je schijven niet buigen (na een flinke rempartij ingedrukt houden is slecht).

Maar dat doe ik niet als ik eerste sta bij het stoplicht anders ben ik veel te traag weg.
Ik laat hem, zeker bij een automaat, altijd langzaam doorrollen. Dus eerst wat harder remmen en dan de laatste paar meter langzaam laten rollen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  Moderator vrijdag 21 februari 2014 @ 09:58:58 #31
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_136964295
Damn, gasten is dit niet iets té technisch voor een rijles topic? :P
  FOK!fotograaf vrijdag 21 februari 2014 @ 10:06:14 #32
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_136964483
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 09:58 schreef dick_laurent het volgende:
Damn, gasten is dit niet iets té technisch voor een rijles topic? :P
Hij vraagt waarop het gebaseerd is en ik leg het uit. Stukje achtergrond weten van een auto is ook wel prettig. En je hoeft echt niet, zoals ik, dat allemaal lekker zelf te gaan vervangen (ik heb in januari nog een kop eraf gehad), maar beseffen wat een bepaalde handeling als effect heeft op de technische staat van de auto kan geen kwaad.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_136970208
net weer terug van 2e rijles, WAT EEN RAMP!! :P
de eerste les had ik de motor 1 keer af laten slaan, en nu wel 4 of 5 keer ofzo. ook nog even snelweg gereden, ging wel redelijk, niks ergs gebeurd.

hopelijk gaat het de volgende lessen weer wat beter.
"Get busy living, or get busy dying"
  FOK!fotograaf vrijdag 21 februari 2014 @ 13:07:56 #34
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_136970541
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 12:58 schreef BazZz2 het volgende:
en nu wel 4 of 5 keer ofzo
En dat noem je een ramp? Voor een tweede les is dat gewoon normaal.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_136975468
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 12:58 schreef BazZz2 het volgende:
net weer terug van 2e rijles, WAT EEN RAMP!! :P
de eerste les had ik de motor 1 keer af laten slaan, en nu wel 4 of 5 keer ofzo. ook nog even snelweg gereden, ging wel redelijk, niks ergs gebeurd.

hopelijk gaat het de volgende lessen weer wat beter.
Niks rampzaligs aan.
Gebeurde mij tot m`n 5e-6e les :')
Mijn een na laatste rijles van m`n pakket ging echt perfect, niet laten afslaan, perfect bochten nemen, goed kijken.
En de laatste les van het pakket ging rampzalig, 3x laten afslaan, vaak stoepjes mee pakken, kijken niet goed afmaken enzo.

(Al lag dat ook aan het feit dat ik een oude bril op had met de verkeerde glazen de laatste les, waardoor ik zenuwachtiger werd en meer foutjes ging maken omdat ik het in de verte niet super goed kon zien :') )
pi_136975744
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:03 schreef Braddie het volgende:

[..]

Niks rampzaligs aan.
Gebeurde mij tot m`n 5e-6e les :')
Mijn een na laatste rijles van m`n pakket ging echt perfect, niet laten afslaan, perfect bochten nemen, goed kijken.
En de laatste les van het pakket ging rampzalig, 3x laten afslaan, vaak stoepjes mee pakken, kijken niet goed afmaken enzo.

(Al lag dat ook aan het feit dat ik een oude bril op had met de verkeerde glazen de laatste les, waardoor ik zenuwachtiger werd en meer foutjes ging maken omdat ik het in de verte niet super goed kon zien :') )
fijn om te horen dat het nog niet zo rampzalig is. volgens mij instructeur moet ik me gaan focussen op de koppeling en het sturen. voor de rest ging het wel goed zei hij, goed gekeken enzo. en de handelingen mogen volgens hem nog wel iets sneller, maar dat komt later nog wel.
"Get busy living, or get busy dying"
pi_136975866
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:10 schreef BazZz2 het volgende:

[..]

fijn om te horen dat het nog niet zo rampzalig is. volgens mij instructeur moet ik me gaan focussen op de koppeling en het sturen. voor de rest ging het wel goed zei hij, goed gekeken enzo. en het moet volgens hem nog wel iets sneller, maar dat komt later nog wel meer.
Dat komt allemaal wel goed, heeft gewoon tijd nodig, en gewenning voornamelijk.
Dacht m`n eerste les ook dat ik het niet zou kunnen, en nu voel ik me al zo zelfverzekerd dat als mijn moeder mij nu de auto sleutels zou geven en zou zeggen "Rij even naar Almere met de Tom Tom "Dat ik het zo doe :)
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 21 februari 2014 @ 15:14:58 #38
414785 sirdanilot
pi_136975951
Waarom vinden mensen het altijd zo'n big deal of je auto afslaat of niet? Als hij afslaat ga je gewoon weer verder, oh jeeee wat een ramp zeg :')

Alleen als hij continu afslaat is het een probleem, maar één of twee keer is echt niet erg.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136976504
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom vinden mensen het altijd zo'n big deal of je auto afslaat of niet? Als hij afslaat ga je gewoon weer verder, oh jeeee wat een ramp zeg :')

Alleen als hij continu afslaat is het een probleem, maar één of twee keer is echt niet erg.
Psies, het overkomt echt iedereen wel. Zelfs ervaren chauffeurs nog.
Liet een tijdje terug zelfs nog een vrachtwagen afslaan terwijl ik dat toch écht al een tijdje doe. :+
  Moderator vrijdag 21 februari 2014 @ 15:31:23 #40
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_136976703
Ik heb mijn eigen auto ook een aantal keer laten afslaan in de eerste week dat ik er in reed.

Nu al een tijdje niet meer gebeurd, ik 'voel' hem nu wel. Afslaan is idd geen big deal, het zit 'm vooral in wanneer het gebeurt. Als het bij 't optrekken voor een stoplicht gebeurt is het lullig, maar zelden gevaarlijk.

Bij het optrekken om een druk kruispunt over te steken echter kan het wel eens heel link worden als je 'm dan laat afslaan.
pi_136976797
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom vinden mensen het altijd zo'n big deal of je auto afslaat of niet? Als hij afslaat ga je gewoon weer verder, oh jeeee wat een ramp zeg :')

Alleen als hij continu afslaat is het een probleem, maar één of twee keer is echt niet erg.
Inderdaad.
M`n instructeur liet hem vorige week nog afslaan _O-
M`n moeder liet de auto ook een paar keer afslaan toen ze hem ophaalde..

Het kan iedereen overkomen.
pi_136976803
Ik heb nog wel een vraagje. bij het opschakelen, moet je dan eerst de koppeling tot de helft op laten komen, gassen en dan de koppeling los. of eerst zorgen dat de koppeling helemaal los is en dan pas gassen?
"Get busy living, or get busy dying"
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 21 februari 2014 @ 15:35:42 #43
414785 sirdanilot
pi_136976883
Je mag volgens mij inderdaad al gassen terwijl de koppeling aan het opkomen is. Eerlijk gezegd doe ik dit automatisch, dus ik weet niet welke van de twee ik doe. Je moet niet gassen tijdens het schakelen zelf natuurlijk.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136976885
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:33 schreef BazZz2 het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje. bij het opschakelen, moet je dan eerst de koppeling tot de helft op laten komen, gassen en dan de koppeling los. of eerst zorgen dat de koppeling helemaal los is en dan pas gassen?
Als je opschakelt moet je de koppeling snel oplaten komen tot het aangrijp punt natuurlijk, als je in een keer de koppeling los laat slaat de motor 99% zeker af.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 21 februari 2014 @ 15:56:02 #45
414785 sirdanilot
pi_136977672
Volgens mij heeft hij het over opschakelen terwijl je al rijdt, en of je al gas moet geven terwijlj je hem op laat komen.

Ook bij het wegrijden geldt dat je al gas kunt geven erwijl je de koppeling op laat komen, dan rijd je sneller weg.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136979053
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:56 schreef sirdanilot het volgende:
Volgens mij heeft hij het over opschakelen terwijl je al rijdt, en of je al gas moet geven terwijlj je hem op laat komen.

Ook bij het wegrijden geldt dat je al gas kunt geven erwijl je de koppeling op laat komen, dan rijd je sneller weg.
Ik snap het niet helemaal... Als ik stilsta en de koppeling eerst helemaal op laat komen en dan pas gas wil geven is m'n motor allang afgeslagen, hoe voorzichtig ik het ook probeer. Ja, in een diesel (en dus de meeste lesauto's) lukt het vaak nog wel, maar in een benzine-auto moet je echt wat gas bijgeven voordat je de koppeling helemaal op hebt laten komen.

Ook bij het (al rijdend) doorschakelen naar 2, 3 en verder gaat stukken minder schokkerig als je al wat gas bijgeeft.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 21 februari 2014 @ 16:38:28 #47
414785 sirdanilot
pi_136979236
Lesauto's zijn dan ook diesel hè ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136979894
Bij een nieuwe auto laat ik ook nog wel eens afslaan, puur om het aangrijppunt te vinden.

De eerste keer in een benzinewagen is sowieso een crime.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 21 februari 2014 @ 16:59:19 #49
414785 sirdanilot
pi_136980006
Ik reed een keer om te oefenen op een parkeerterrein, in een benzinewagentje. Op een gegeven moment kwam ik soort van vast te zitten in een kuil, ik liet hem steeds afslaan en kwam er niet meer uit :') Lukte uiteindelijk alleen met een goed uitgevoerde hellingproef, maar dat kon ik toen niet zo goed.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_136983019
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 01:11 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Leg eens 2 tandwielen tegen elkaar op 2 assen, til er nu eentje hoog op en laat de ander heel snel draaien. Probeer die opgetilde er nu eens in 1x in te krijgen, dan al niet heel zacht draaiend.

[..]

Met terugschakelen zeker?
En je denkt dan niet? Ik moet heel veel kracht zetten, wellicht is dat niet goed voor de auto?
Ik doe dat zelf nooit, maar tijdens mijn rijlessen heb ik dat wel eens gedaan, en daarom stel ik nu mijn vraag hier. Ik weet heus wel, dat als je iets forceert, er iets niet goed gaat. :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')