Hmm... Ik kreeg van mijn instructeur geleerd dat ik 'm nooit neutraal mocht zetten voor een stoplicht.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 01:23 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Jups. In benzineauto's, in diesels, alles. En nog ben ik eerder van mijn plaats af dan de andere weggebruikers. Je moet alleen even op blijven letten. Overigens doe ik het ook in een automaat, het moment dat ik tot stilstand kom voor een stoplicht, zet ik hem in zijn neutraal, gaat het op groen dan is het een tikje naar achter en gas geven.
En dat is waarop gebaseerd?quote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:17 schreef delano.888 het volgende:
Het beste voor je auto schijnt te zijn, bij het stoplicht in de vrij, koppeling los, en handrem erop.
Voetrem dus los, zodat je schijven niet buigen (na een flinke rempartij ingedrukt houden is slecht).
Maar dat doe ik niet als ik eerste sta bij het stoplicht anders ben ik veel te traag weg.
Gewone fysica en gewoon logisch nadenken. Een lager is in de fabriek gesmeerd, zeker je druklager. Daarna wordt hij niet meer gesmeerd. Vet is dikkig en als je hem lang rond laat draaien, wordt het warmer. Warm vet loopt eruit en een ongesmeerd lager gaat herrie maken en loopt uiteindelijk aan puin. Kan je je bak eraf halen en je koppeling vervangen, aangezien je, als het toch open ligt, niet alleen een lagertje vervangt, maar ook meteen de koppelingset mee neemt.quote:
Ik laat hem, zeker bij een automaat, altijd langzaam doorrollen. Dus eerst wat harder remmen en dan de laatste paar meter langzaam laten rollen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 08:17 schreef delano.888 het volgende:
Het beste voor je auto schijnt te zijn, bij het stoplicht in de vrij, koppeling los, en handrem erop.
Voetrem dus los, zodat je schijven niet buigen (na een flinke rempartij ingedrukt houden is slecht).
Maar dat doe ik niet als ik eerste sta bij het stoplicht anders ben ik veel te traag weg.
Hij vraagt waarop het gebaseerd is en ik leg het uit. Stukje achtergrond weten van een auto is ook wel prettig. En je hoeft echt niet, zoals ik, dat allemaal lekker zelf te gaan vervangen (ik heb in januari nog een kop eraf gehad), maar beseffen wat een bepaalde handeling als effect heeft op de technische staat van de auto kan geen kwaad.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 09:58 schreef dick_laurent het volgende:
Damn, gasten is dit niet iets té technisch voor een rijles topic?
En dat noem je een ramp? Voor een tweede les is dat gewoon normaal.quote:
Niks rampzaligs aan.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 12:58 schreef BazZz2 het volgende:
net weer terug van 2e rijles, WAT EEN RAMP!!
de eerste les had ik de motor 1 keer af laten slaan, en nu wel 4 of 5 keer ofzo. ook nog even snelweg gereden, ging wel redelijk, niks ergs gebeurd.
hopelijk gaat het de volgende lessen weer wat beter.
fijn om te horen dat het nog niet zo rampzalig is. volgens mij instructeur moet ik me gaan focussen op de koppeling en het sturen. voor de rest ging het wel goed zei hij, goed gekeken enzo. en de handelingen mogen volgens hem nog wel iets sneller, maar dat komt later nog wel.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:03 schreef Braddie het volgende:
[..]
Niks rampzaligs aan.
Gebeurde mij tot m`n 5e-6e les
Mijn een na laatste rijles van m`n pakket ging echt perfect, niet laten afslaan, perfect bochten nemen, goed kijken.
En de laatste les van het pakket ging rampzalig, 3x laten afslaan, vaak stoepjes mee pakken, kijken niet goed afmaken enzo.
(Al lag dat ook aan het feit dat ik een oude bril op had met de verkeerde glazen de laatste les, waardoor ik zenuwachtiger werd en meer foutjes ging maken omdat ik het in de verte niet super goed kon zien )
Dat komt allemaal wel goed, heeft gewoon tijd nodig, en gewenning voornamelijk.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:10 schreef BazZz2 het volgende:
[..]
fijn om te horen dat het nog niet zo rampzalig is. volgens mij instructeur moet ik me gaan focussen op de koppeling en het sturen. voor de rest ging het wel goed zei hij, goed gekeken enzo. en het moet volgens hem nog wel iets sneller, maar dat komt later nog wel meer.
Psies, het overkomt echt iedereen wel. Zelfs ervaren chauffeurs nog.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom vinden mensen het altijd zo'n big deal of je auto afslaat of niet? Als hij afslaat ga je gewoon weer verder, oh jeeee wat een ramp zeg
Alleen als hij continu afslaat is het een probleem, maar één of twee keer is echt niet erg.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:14 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom vinden mensen het altijd zo'n big deal of je auto afslaat of niet? Als hij afslaat ga je gewoon weer verder, oh jeeee wat een ramp zeg
Alleen als hij continu afslaat is het een probleem, maar één of twee keer is echt niet erg.
Als je opschakelt moet je de koppeling snel oplaten komen tot het aangrijp punt natuurlijk, als je in een keer de koppeling los laat slaat de motor 99% zeker af.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:33 schreef BazZz2 het volgende:
Ik heb nog wel een vraagje. bij het opschakelen, moet je dan eerst de koppeling tot de helft op laten komen, gassen en dan de koppeling los. of eerst zorgen dat de koppeling helemaal los is en dan pas gassen?
Ik snap het niet helemaal... Als ik stilsta en de koppeling eerst helemaal op laat komen en dan pas gas wil geven is m'n motor allang afgeslagen, hoe voorzichtig ik het ook probeer. Ja, in een diesel (en dus de meeste lesauto's) lukt het vaak nog wel, maar in een benzine-auto moet je echt wat gas bijgeven voordat je de koppeling helemaal op hebt laten komen.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 15:56 schreef sirdanilot het volgende:
Volgens mij heeft hij het over opschakelen terwijl je al rijdt, en of je al gas moet geven terwijlj je hem op laat komen.
Ook bij het wegrijden geldt dat je al gas kunt geven erwijl je de koppeling op laat komen, dan rijd je sneller weg.
Ik doe dat zelf nooit, maar tijdens mijn rijlessen heb ik dat wel eens gedaan, en daarom stel ik nu mijn vraag hier. Ik weet heus wel, dat als je iets forceert, er iets niet goed gaat.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 01:11 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Leg eens 2 tandwielen tegen elkaar op 2 assen, til er nu eentje hoog op en laat de ander heel snel draaien. Probeer die opgetilde er nu eens in 1x in te krijgen, dan al niet heel zacht draaiend.
[..]
Met terugschakelen zeker?
En je denkt dan niet? Ik moet heel veel kracht zetten, wellicht is dat niet goed voor de auto?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |