Net van start. Kan een latertje worden.quote:Oppositie op ramkoers; debat over Plasterk vandaag
Ruim twee maanden lang verzweeg het kabinet dat minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken de Tweede Kamer verkeerd heeft ingelicht over de onderschepping van telefoongesprekken door de inlichtingendiensten AIVD en MIVD.
Vandaag moeten de regeringspartijen PvdA en VVD beslissen of zij Plasterk en zijn collega Jeanine Hennis van Defensie daarmee laten wegkomen. De oppositie ligt op ramkoers.
De brief over het afluisterschandaal, die de ministers maandag aan de Kamer stuurden, leverde ongekend felle kwalificaties op, zoals 'zielig' (CDA), 'een flutbrief' (SP), 'onvoldoende en onbegrijpelijk' (GroenLinks), 'een touw om de nek van Plasterk' (PVV) en 'niet erg geloofwaardig' (D66). Alleen de PvdA en de VVD reageerden positief.
De oppositie neemt geen genoegen met de antwoorden die de bewindspersonen geven op de 65 vragen die ze hun voor het weekeinde meegaven. 'Uiteraard krijgt Plasterk tijdens het debat nog de kans om met echte antwoorden te komen, maar dat is in blessuretijd', zegt Ronald van Raak van de SP, de grootste oppositiepartij.
Alleen Plasterk
Vooralsnog is vooral Plasterk het mikpunt van de Kamerleden. 'Hennis had van mij niet naar het debat hoeven komen', zegt het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. Ook voor Van Raak staat vooral de positie van de minister van Binnenlandse Zaken op het spel. Schouw heeft wel twijfels bij het optreden van Hennis: 'Heeft ze Plasterk nu wel of niet gewaarschuwd? Op die vraag is geen antwoord gekomen. En waarom heeft ze hem niet voor die misstap behoed?'
Aannemelijk is dat ook premier Rutte wist dat verkeerde informatie was verschaft. De Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) worden gecoördineerd door de Raad voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (RIV), die onder het ministerie van Algemene Zaken valt. Rutte is waarschijnlijk van de ware gang van zaken op de hoogte geweest: dat deze diensten gespreksgegevens hebben doorgegeven aan de Amerikaanse inlichtingendienst NSA.
Nooit opheldering
Als de actiegroep 'Burgers tegen Plasterk' geen rechtszaak zou hebben aangespannen, zouden de ministers nooit opheldering hebben gegeven over het feit dat niet de NSA maar de Nederlandse inlichtingendiensten die telefoondata over Nederlandse onderdanen verzamelden, zo blijkt uit de brief. In die rechtszaak zou de lezing van Plasterk 'voor waar kunnen worden aangenomen'. Oftewel: de regering zegt iets dat niet klopt, maar neemt dat pas terug als dat tegen haar kan worden gebruikt.
Plasterk zei op 30 oktober in Nieuwsuur en een week later in het parlement dat de NSA 1,8 miljoen Nederlandse telefoongesprekken had onderschept. Hij schrijft nu dat hij 'die verklaring achterwege had moeten laten'.
Belang van de Staat
Toen Plasterk en Hennis op 22 november te horen kregen dat het de Nederlandse diensten zelf waren die buitenlandse gespreksgegevens hadden doorgespeeld aan de NSA, hielden zij dat 'in het belang van de Staat' geheim, zo schrijven ze. De vraag is wat dat belang is geweest.
De Nederlandse diensten hebben zelf erkend dat zij in het buitenland metadata verzamelen. Alleen dat er in één maand 1,8 miljoen gespreksgegevens zijn verzameld, is nieuw. De Noorse geheime dienst zag er in november geen enkel probleem in vergelijkbare gegevens openbaar te maken.
In de brief wordt de schuld voor de blunder van Plasterk gelegd bij de 'publieke beeldvorming'. 'Daardoor ontstond de suggestie dat het om het aftappen van 1,8 miljoen Nederlandse gesprekken zou gaan.'
De AIVD en Plasterk hebben die suggestie zonder verder nadenken gevolgd, blijkt uit de brief. Wonderlijk blijft dat zelfs de geheime dienst de andere optie (dat de NSA de data had gekregen) niet voor mogelijk hield, een optie die in elk geval door de Volkskrant expliciet is genoemd.
http://www.volkskrant.nl/(...)asterk-vandaag.dhtml
In theorie heb je gelijk, maar zo simpel ligt het niet hier.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:22 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Die kans was voorafgaand aan het debat 5% en is nu niet groter geworden. VVD zal Plasterk niet laten vallen, samen met PvdA hebben ze een meerderheid in de Tweede Kamer. De oppositie kan op hun hoofd staan, maar die motie van wantrouwen wordt haalt wellicht geen meerderheid en wordt dus verworpen.
Weekers had geen ruggengraatquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
In theorie heb je gelijk, maar zo simpel ligt het niet hier.Kijk naar Weekers.
Ik geloof er niets van dat de gehele oppositie een motie van wantrouwen steunt.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:28 schreef Tchock het volgende:
Ik denk trouwens ook niet dat Plasterk opstapt hoor, maar mócht het zo zijn dat de gehele oppositie een MvW steunt, dan schat ik de kans groot in dat Plasterk opstapt, vrijwillig of met druk vanuit de PvdA.
Goede zaakquote:
Dat geloof ik ook niet, ik reageerde op de post waarin gesteld werd dat er niets aan de hand is omdat een motie toch geen meerderheid haalt. Vandaar mijn 'mócht het zo zijn'.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik geloof er niets van dat de gehele oppositie een motie van wantrouwen steunt.
Niet echt, ik moet echt op bed eigenlijk..quote:
Ze hebben inderdaad geen 9 tot 5 baan, toch hebben veel burgers kritiek op de politiciquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
schorsen tot 2 uur. wat denken ze zelf.
Oh ja, dit debat wordt voornamelijk voor jou gehouden natuurlijk....oh wachtquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:29 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Niet echt, ik moet echt op bed eigenlijk..
Weekers deed het debat ook minder soepel o.a. door gebrek aan steun van zijn eigen ambtenaren.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Kansenjongere het volgende:
Weekers was een voortdurende optelsom van falen, bovendien was Weekers "slechts" staatssecretaris.
Daar staat dan weer tegenover dat het aantal spijbelaars nog hoger is dan in de gemiddelde VMBO-klasquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad geen 9 tot 5 baan, toch hebben veel burgers kritiek op de politici
quote:
Lees nou mijn puntquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Kansenjongere het volgende:
Weekers was een voortdurende optelsom van falen, bovendien was Weekers "slechts" staatssecretaris.
zet um gelijk op ned3.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Kan je zo om 1:40 nog even Pownews kijken
Veel Kamerleden maken belachelijk veel uren. Al lopen sommigen de kantjes er vanaf.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad geen 9 tot 5 baan, toch hebben veel burgers kritiek op de politici
Weekers met Plasterk vergelijken. Weekers was maar een jurist hoor.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
In theorie heb je gelijk, maar zo simpel ligt het niet hier.Kijk naar Weekers.
quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:31 schreef Be-Smart het volgende:
[..]
Weekers met Plasterk vergelijken. Weekers was maar een jurist hoor.
quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
[..]
Lees nou mijn puntIk bedoel Plasterk niet te vergelijken met Weekers en de kans dat Plasterk dit overleeft is duizend keer groter dan dat voor Weekers gold. Het enige wat ik probeerde uit te leggen is dat geen meerderheid = geen probleem niet per se geldt.
Maar een jurist? Dus die zijn incompetent ofzo?quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:31 schreef Be-Smart het volgende:
[..]
Weekers met Plasterk vergelijken. Weekers was maar een jurist hoor.
Ik heb college om 11, kijken hoe lang ik dit nog volhoudquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:32 schreef tofastTG het volgende:
Morgen 8:45 college Binnenlands Bestuur, en de prof zou het debat ook afkijken. Ben benieuwd of dat nog wat gaat worden morgen
Hij had niet naar Nieuwsuur hoeven te gaan. Hij had ook een persbericht kunnen laten opstellen, dat laten verifiëren door alle betrokken diensten en aan de hand van dat bericht een korte persconferentie kunnen geven.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:31 schreef n00b13 het volgende:
In dit geval heeft Plasterk gewoon redelijk gehandeld. Als ik 1,8 en 1,8 zie dan neem ik ook aan dat het hetzelfde getal is.
Dat er dan toevallig ook nog ergens anders 1,8 vandaan komt is natuurlijk enorm stom toeval.
Daar komt nog bij dat de druk om te reageren natuurlijk immens was in die enorme shitstorm...
Dat kan bijna alleen bij de nummers 15 t/m zoveel bij de echt grote partijen, de rest werkt (zeker bij kleine partijen) inderdaad keihard.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Veel Kamerleden maken belachelijk veel uren. Al lopen sommigen de kantjes er vanaf.
Overigens zijn er ook zat ambtenaren met dezelfde werktijden hoor. Maar daar wordt door veel burgers ook honend over gedaan.
Om 11, dan mag je niet zeuren hoor! Dan ben ik volgens mij weer begonnen aan mijn tweede collegequote:Op woensdag 12 februari 2014 01:33 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik heb college om 11, kijken hoe lang ik dit nog volhoud
Ik zal het je sterker vertellen. Als Timmermans zelf wil opstappen en de hele Kamer wil dat hij blijft, stapt hij toch op. Zo was het ook bij Weekers, die wilde zelf opstappen.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
[..]
Lees nou mijn puntIk bedoel Plasterk niet te vergelijken met Weekers en de kans dat Plasterk dit overleeft is duizend keer groter dan dat voor Weekers gold. Het enige wat ik probeerde uit te leggen is dat geen meerderheid = geen probleem niet per se geldt.
Alsnog is dat behoorlijk vroeg als dit debat een latertje wordt (sprak hij om half 2quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:34 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Om 11, dan mag je niet zeuren hoor! Dan ben ik volgens mij weer begonnen aan mijn tweede college:P
We zijn nog jong zullen we maar zeggen!quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:34 schreef Tchock het volgende:
[..]
Alsnog is dat behoorlijk vroeg als dit debat een latertje wordt (sprak hij om half 2). Daarna heb ik trouwens wel weekend.
Ja, nadat hem was 'verteld' dat het toch geen zin meer hadquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:34 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik zal het je sterker vertellen. Als Timmermans zelf wil opstappen en de hele Kamer wil dat hij blijft, stapt hij toch op. Zo was het ook bij Weekers, die wilde zelf opstappen.
Natuurlijk is dat zo. Maar een bewindspersoon die een MvW tegen zich krijgt gesteund door elke oppositiepartij weet wel wat dat inhoudt, hoor. Zeker als je minister bent in een kabinet dat de steun van de oppositiepartijen nodig heeft om te regeren. Hoe denk je dat er nog akkoorden gesloten worden als (stel dat) D66, CU en Groenlinks een motie steunen? Precies: niet.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:34 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik zal het je sterker vertellen. Als Timmermans zelf wil opstappen en de hele Kamer wil dat hij blijft, stapt hij toch op. Zo was het ook bij Weekers, die wilde zelf opstappen.
Klopt.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Oh ja, dit debat wordt voornamelijk voor jou gehouden natuurlijk....oh wacht
Nee, dat zijn jouw speculaties. Weekers hechte er kennelijk waarde aan dat hij in de Kamer voldoende draagvlak had, met andere woorden dat hij ook steun van de oppositie had. Dat had hij natuurlijk ook aan z'n laars kunnen lappen.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:35 schreef Szura het volgende:
[..]
Ja, nadat hem was 'verteld' dat het toch geen zin meer had
Dat zijn niet mijn speculaties hoor.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:37 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee, dat zijn jou speculaties. Weekers hechte er kennelijk waarde aan dat hij in de Kamer voldoende draagvlak had, met andere woorden dat hij ook steun van de oppositie had. Dat had hij natuurlijk ook aan z'n laars kunnen lappen.
En dat zijn dan weer jouw speculaties.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:37 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee, dat zijn jou speculaties. Weekers hechte er kennelijk waarde aan dat hij in de Kamer voldoende draagvlak had, met andere woorden dat hij ook steun van de oppositie had. Dat had hij natuurlijk ook aan z'n laars kunnen lappen.
Juist die 3 partijen zullen niet zo onverstandig zijn op ook alle andere punten die niets met Plasterk te maken hebben te boycotten.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo. Maar een bewindspersoon die een MvW tegen zich krijgt gesteund door elke oppositiepartij weet wel wat dat inhoudt, hoor. Zeker als je minister bent in een kabinet dat de steun van de oppositiepartijen nodig heeft om te regeren. Hoe denk je dat er nog akkoorden gesloten worden als (stel dat) D66, CU en Groenlinks een motie steunen? Precies: niet.
Theoretisch? Ja. Praktisch? Nee.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:37 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je mist weer volledig mijn punt. Ik zeg er nog extra STEL DAT bij.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:38 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Juist die 3 partijen zullen niet zo onverstandig zijn op ook alle andere punten die niets met Plasterk te maken hebben te boycotten.
Neequote:Op woensdag 12 februari 2014 01:38 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
En dat zijn dan weer jouw speculaties.
Aan dit soort speculaties heb je dus niets.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je mist weer volledig mijn punt. Ik zeg er nog extra STEL DAT bij.
En jouw bron is?quote:
Aha, omdat hij het zegt is het zo, want er is nog nooit een politicus geweest die bepaalde informatie heeft verzwegen of gemanipuleerd?quote:
Ehm, jij begon er mee:quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Aan dit soort speculaties heb je dus niets.
quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:22 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Die kans was voorafgaand aan het debat 5% en is nu niet groter geworden. VVD zal Plasterk niet laten vallen, samen met PvdA hebben ze een meerderheid in de Tweede Kamer. De oppositie kan op hun hoofd staan, maar die motie van wantrouwen wordt haalt wellicht geen meerderheid en wordt dus verworpen.
Over zijn motivatie om zelf op te stappen kan veel worden gespeculeerd en die speculaties hangen er af van degene die speculeert. Zo zal Wilders een andere speculatie hebben dan Rutte. Maar dit is dus wat hij er zelf over heeft gezegd. In ieder geval denk ik niet dat een random user hier op Fok! het beter weer of een speculatie heeft die dichter ligt bij de waarheid.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:40 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Aha, omdat hij het zegt is het zo, want er is nog nooit een politicus geweest die bepaalde informatie heeft verzwegen of gemanipuleerd?
Ik meen dat we nu net in de pauze zitten van een debat over een dergelijke kwestie
Het werd toen gevraagd door iemand, het was een reactie. Als iemand vraagt om een speculatie reageer ik erop. Natuurlijk mag de rest hier daar heel anders over denken.quote:
Wie zegt dat iedereen hier een "random users op Fok" is?quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:41 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Over zijn motivatie om zelf op te stappen kan veel worden gespeculeerd en die speculaties hangen er af van degene die speculeert. Zo zal Wilders een andere speculatie hebben dan Rutte. Maar dit is dus wat hij er zelf over heeft gezegd. In ieder geval denk ik niet dat een random user hier op Fok! het beter of een speculatie heeft die dichter ligt bij de waarheid.
Dat is zo, tot het tegendeel is bewezen.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:42 schreef Szura het volgende:
[..]
Wie zegt dat iedereen hier een "random users op Fok" is?
En heel toevallig is dat tevens de verklaring die alle partijen het beste uitkomt. De "speculatie" van een "random user op Fok!" kwam overigens aardig overeen met de analyses van diverse politieke journalisten die over het algemeen best goed op de hoogte zijn van wat er zich achter de schermen afspeelt in Den Haag.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:41 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Over zijn motivatie om zelf op te stappen kan veel worden gespeculeerd en die speculaties hangen er af van degene die speculeert. Zo zal Wilders een andere speculatie hebben dan Rutte. Maar dit is dus wat hij er zelf over heeft gezegd. In ieder geval denk ik niet dat een random user hier op Fok! het beter of een speculatie heeft die dichter ligt bij de waarheid.
Dat is al zo.. Alleen mogen die "random users" niks zeggenquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:43 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat is zo, tot het tegendeel is bewezen.
* Doet mee*, al slaap ik nu al bijnaquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:46 schreef Tchock het volgende:
Ik schenk er maar een slaapmutsje bij in.
Van mij mogen die alles zeggen, alleen ik hecht er niet al te veel waarde aanquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is al zo.. Alleen mogen die "random users" niks zeggen
Exact dit.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:46 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
En heel toevallig is dat tevens de verklaring die alle partijen het beste uitkomt. De "speculatie" van een "random user op Fok!" kwam overigens aardig overeen met de analyses van diverse politieke journalisten die over het algemeen best goed op de hoogte zijn van wat er zich achter de schermen afspeelt in Den Haag.
Het draait hier niet om jouquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:47 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Van mij mogen die alles zeggen, alleen ik hecht er niet al te veel waarde aan
Die mening deel ik nietquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:46 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
En heel toevallig is dat tevens de verklaring die alle partijen het beste uitkomt. De "speculatie" van een "random user op Fok!" kwam overigens aardig overeen met de analyses van diverse politieke journalisten die over het algemeen best goed op de hoogte zijn van wat er zich achter de schermen afspeelt in Den Haag.
Waar beweer ik dat?quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het draait hier niet om jou
Owh hell, was NIET provocerend bedoeld, excuus.quote:
Ik kom niet uit Amsterdam, maar ik ben wel voor Ajaxquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:49 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Ik lees het ook terug in al je posts hier.Amsterdamse trekjes...
Excuus geaccepteerdquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Owh hell, was NIET provocerend bedoeld, excuus.
Amsterdammer over de zeikquote:
Is wel meer dan Startupquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:50 schreef arjan1112 het volgende:
Gaan ze in de social club Pauw en Witteman afkraken! weeheheh ze hebben zelf 60.000 kijkers..
Welke mening deel je niet?quote:
Ik denk niet dat het alle partijen het beste uitkwam dus die mening deel ik niet.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:51 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Welke mening deel je niet?
De mening dat de verklaring van Weekers alle partijen het beste uitkwam, of de stelling (van een mening is in dit geval volgens mij geen sprake, het is immers zwart op wit na te lezen) dat in de analyses van diverse politieke journalisten werd gesproken over druk op Weekers om af te treden?
Ick weigert.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:53 schreef arjan1112 het volgende:
Gewoon ff naar Pownews kijken.. is het zo om.
Zij doet me denken aan een klein, stampvoetend kind in de supermarkt dat ik vandaag zag.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:53 schreef Kansenjongere het volgende:
Was die vraag om die brief door het CDA eigenlijk alleen maar om haar mediamomentje in het journaal te halen? Ze reageerde niet eens meer op het antwoord van Plasterk waarin hij haar stelling onderuithaalde.
Ik woon in Rotterdam en ben voor Ajaxquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:50 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik kom niet uit Amsterdam, maar ik ben wel voor Ajax
Kan toch, niet iedere Rotterdammer is dom zo blijkt maar weerquote:Op woensdag 12 februari 2014 01:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik woon in Rotterdam en ben voor Ajax
Er is nog geen motie.. Maar in principe een goed ideequote:Op woensdag 12 februari 2014 01:56 schreef n00b13 het volgende:
Ik ben vast in bed gekropen, laptop aangezet op livestream. En zo, als de motie verworpen is, snel omdraaien en slapen...
Geeft niet, we hebben allemaal wel wat joh.quote:Op woensdag 12 februari 2014 01:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik woon in Rotterdam en ben voor Ajax
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |