abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 februari 2014 @ 01:27:06 #1
104871 remlof
Europees federalist
pi_136614052

quote:
Oppositie op ramkoers; debat over Plasterk vandaag

Ruim twee maanden lang verzweeg het kabinet dat minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken de Tweede Kamer verkeerd heeft ingelicht over de onderschepping van telefoongesprekken door de inlichtingendiensten AIVD en MIVD.

Vandaag moeten de regeringspartijen PvdA en VVD beslissen of zij Plasterk en zijn collega Jeanine Hennis van Defensie daarmee laten wegkomen. De oppositie ligt op ramkoers.

De brief over het afluisterschandaal, die de ministers maandag aan de Kamer stuurden, leverde ongekend felle kwalificaties op, zoals 'zielig' (CDA), 'een flutbrief' (SP), 'onvoldoende en onbegrijpelijk' (GroenLinks), 'een touw om de nek van Plasterk' (PVV) en 'niet erg geloofwaardig' (D66). Alleen de PvdA en de VVD reageerden positief.

De oppositie neemt geen genoegen met de antwoorden die de bewindspersonen geven op de 65 vragen die ze hun voor het weekeinde meegaven. 'Uiteraard krijgt Plasterk tijdens het debat nog de kans om met echte antwoorden te komen, maar dat is in blessuretijd', zegt Ronald van Raak van de SP, de grootste oppositiepartij.

Alleen Plasterk
Vooralsnog is vooral Plasterk het mikpunt van de Kamerleden. 'Hennis had van mij niet naar het debat hoeven komen', zegt het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg. Ook voor Van Raak staat vooral de positie van de minister van Binnenlandse Zaken op het spel. Schouw heeft wel twijfels bij het optreden van Hennis: 'Heeft ze Plasterk nu wel of niet gewaarschuwd? Op die vraag is geen antwoord gekomen. En waarom heeft ze hem niet voor die misstap behoed?'

Aannemelijk is dat ook premier Rutte wist dat verkeerde informatie was verschaft. De Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) worden gecoördineerd door de Raad voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (RIV), die onder het ministerie van Algemene Zaken valt. Rutte is waarschijnlijk van de ware gang van zaken op de hoogte geweest: dat deze diensten gespreksgegevens hebben doorgegeven aan de Amerikaanse inlichtingendienst NSA.

Nooit opheldering
Als de actiegroep 'Burgers tegen Plasterk' geen rechtszaak zou hebben aangespannen, zouden de ministers nooit opheldering hebben gegeven over het feit dat niet de NSA maar de Nederlandse inlichtingendiensten die telefoondata over Nederlandse onderdanen verzamelden, zo blijkt uit de brief. In die rechtszaak zou de lezing van Plasterk 'voor waar kunnen worden aangenomen'. Oftewel: de regering zegt iets dat niet klopt, maar neemt dat pas terug als dat tegen haar kan worden gebruikt.

Plasterk zei op 30 oktober in Nieuwsuur en een week later in het parlement dat de NSA 1,8 miljoen Nederlandse telefoongesprekken had onderschept. Hij schrijft nu dat hij 'die verklaring achterwege had moeten laten'.

Belang van de Staat
Toen Plasterk en Hennis op 22 november te horen kregen dat het de Nederlandse diensten zelf waren die buitenlandse gespreksgegevens hadden doorgespeeld aan de NSA, hielden zij dat 'in het belang van de Staat' geheim, zo schrijven ze. De vraag is wat dat belang is geweest.
De Nederlandse diensten hebben zelf erkend dat zij in het buitenland metadata verzamelen. Alleen dat er in één maand 1,8 miljoen gespreksgegevens zijn verzameld, is nieuw. De Noorse geheime dienst zag er in november geen enkel probleem in vergelijkbare gegevens openbaar te maken.

In de brief wordt de schuld voor de blunder van Plasterk gelegd bij de 'publieke beeldvorming'. 'Daardoor ontstond de suggestie dat het om het aftappen van 1,8 miljoen Nederlandse gesprekken zou gaan.'
De AIVD en Plasterk hebben die suggestie zonder verder nadenken gevolgd, blijkt uit de brief. Wonderlijk blijft dat zelfs de geheime dienst de andere optie (dat de NSA de data had gekregen) niet voor mogelijk hield, een optie die in elk geval door de Volkskrant expliciet is genoemd.

http://www.volkskrant.nl/(...)asterk-vandaag.dhtml
Net van start. Kan een latertje worden.

Live @ Politiek 24 en NOS.nl

Sprekerstijd
pi_136614054
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:22 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Die kans was voorafgaand aan het debat 5% en is nu niet groter geworden. VVD zal Plasterk niet laten vallen, samen met PvdA hebben ze een meerderheid in de Tweede Kamer. De oppositie kan op hun hoofd staan, maar die motie van wantrouwen wordt haalt wellicht geen meerderheid en wordt dus verworpen.
In theorie heb je gelijk, maar zo simpel ligt het niet hier. :P Kijk naar Weekers.
pi_136614061
Ik denk trouwens ook niet dat Plasterk opstapt hoor, maar mócht het zo zijn dat de gehele oppositie een MvW steunt, dan schat ik de kans groot in dat Plasterk opstapt, vrijwillig of met druk vanuit de PvdA.
pi_136614066
Schorsen tot 2 uur :')
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_136614068
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:27 schreef Tchock het volgende:

[..]

In theorie heb je gelijk, maar zo simpel ligt het niet hier. :P Kijk naar Weekers.
Weekers had geen ruggengraat
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  woensdag 12 februari 2014 @ 01:29:06 #6
104871 remlof
Europees federalist
pi_136614070
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:28 schreef Tchock het volgende:
Ik denk trouwens ook niet dat Plasterk opstapt hoor, maar mócht het zo zijn dat de gehele oppositie een MvW steunt, dan schat ik de kans groot in dat Plasterk opstapt, vrijwillig of met druk vanuit de PvdA.
Ik geloof er niets van dat de gehele oppositie een motie van wantrouwen steunt.
pi_136614072
Toch wel weer respect voor die politici. Van Torenburg, hoewel CDA'ster, komt met een op het eerste gezicht een goed punt, en binnen no-time is het onherroepelijk weerlegd.
pi_136614074
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:28 schreef venomsnake het volgende:
Goede zaak
pi_136614075
Ik ga toch maar slapen denk ik :{w
pi_136614079
schorsen tot 2 uur. wat denken ze zelf. :')
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  woensdag 12 februari 2014 @ 01:29:54 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_136614083
Half uur
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_136614084
quote:
7s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:29 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik geloof er niets van dat de gehele oppositie een motie van wantrouwen steunt.
Dat geloof ik ook niet, ik reageerde op de post waarin gesteld werd dat er niets aan de hand is omdat een motie toch geen meerderheid haalt. Vandaar mijn 'mócht het zo zijn'.
pi_136614086
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:29 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Goede zaak
Niet echt, ik moet echt op bed eigenlijk..
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_136614088
Weekers was een voortdurende optelsom van falen, bovendien was Weekers "slechts" staatssecretaris.
pi_136614090
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
schorsen tot 2 uur. wat denken ze zelf. :')
Ze hebben inderdaad geen 9 tot 5 baan, toch hebben veel burgers kritiek op de politici :')
  woensdag 12 februari 2014 @ 01:30:28 #16
104871 remlof
Europees federalist
pi_136614094
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:28 schreef venomsnake het volgende:
Kan je zo om 1:40 nog even Pownews kijken :P
pi_136614096
quote:
16s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:29 schreef venomsnake het volgende:

[..]

Niet echt, ik moet echt op bed eigenlijk..
Oh ja, dit debat wordt voornamelijk voor jou gehouden natuurlijk....oh wacht
  woensdag 12 februari 2014 @ 01:30:35 #18
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_136614097
Nog wat bitterballen naar binnen gooien.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_136614101
Nu ga ik echt slapen. Veel plezier nog
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_136614102
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Kansenjongere het volgende:
Weekers was een voortdurende optelsom van falen, bovendien was Weekers "slechts" staatssecretaris.
Weekers deed het debat ook minder soepel o.a. door gebrek aan steun van zijn eigen ambtenaren.
pi_136614103
Paar lijntjes pep en ze kunnen om 2 uur weer verder.
pi_136614105
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ze hebben inderdaad geen 9 tot 5 baan, toch hebben veel burgers kritiek op de politici :')
Daar staat dan weer tegenover dat het aantal spijbelaars nog hoger is dan in de gemiddelde VMBO-klas ;)
pi_136614106
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:29 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Weekers had geen ruggengraat
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Kansenjongere het volgende:
Lees nou mijn punt :') Ik bedoel Plasterk niet te vergelijken met Weekers en de kans dat Plasterk dit overleeft is duizend keer groter dan dat voor Weekers gold. Het enige wat ik probeerde uit te leggen is dat geen meerderheid = geen probleem niet per se geldt.
pi_136614108
quote:
7s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef remlof het volgende:

[..]

Kan je zo om 1:40 nog even Pownews kijken :P
zet um gelijk op ned3.
pi_136614109
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 01:30 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Veel Kamerleden maken belachelijk veel uren. Al lopen sommigen de kantjes er vanaf.
Overigens zijn er ook zat ambtenaren met dezelfde werktijden hoor. Maar daar wordt door veel burgers ook honend over gedaan.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')