abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 januari 2014 @ 11:39:19 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135842597
Welkom 'in het vernieuwde' woningmarkt topic van ons land!

Praat hier over het wel en wee van de Nederlandse woningmarkt!

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder

CBS huizenprijsindex

Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden)

Bronnen: CBS 1, CBS 2, inflation.eu, CBS 3

Wat wel is toegestaan
Slowchat

Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Dom gelul zoals Stef Blok zal ook verdwijnen.

Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of hypotheek aan zichelf wat dan ook!

Keine gewahr voor de grafieken, want ze zijn nogal subjectief eenzijdig ingestoken zeg maar. Statistiek is ondergeschikt aan leugens, en gezien de contribuant...... gaan ze zelfs daarachter ;)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_135857902
Het is hier al vaker langs gekomen, de keuze tussen huren en kopen is afhankelijk van vele factoren.
Allemaal afwegingen die ieder voor zich moet maken.
Maar puur naar het financiele aspect, lekker thuis bij moeders blijven wonen.
Voor de rest is het in het algemeen aantrekkelijker te kopen, ook nu.
De keus is groter, zowel huis als buurt.
Je krijgt meer woning voor je geld.
Je bent meer gebonden.
Je loopt een groter financieel risico.
Je gaat er misschien geld aan over houden.
De nevenkosten zijn hoger.
En zo zijn er nog wel meer afwegingen, als je niet honkvast bent kun je beter huren.
Etc.
In de discussies is het beter op de specifieke omstandigheden in te gaan en niet algemeniteiten te spuien (alhoewel het bovenstaande daar eigenlijk ook onder valt).
En niet zo op de persoon spelen, dat heeft geen meerwaarde.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_135875201
Zijn de laatste cijfers van het CBS al besproken?
Helaas niet hoopgevend.

Linkje: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)014/2014-4023-wm.htm
KOOP NU EEN HUIS, ANDERS BEN JE TE LAAT!!!
pi_135875811
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 23:12 schreef FrankElst het volgende:
Zijn de laatste cijfers van het CBS al besproken?
Yup.

quote:
Helaas niet hoopgevend.
Die van de NVM wel. En laat nou juist de NVM vaak maanden voorlopen op de CBS cijfers.... Dus even afwachten wat het CBS over een maand of drie rapporteert.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135876980
Nouja, die stijgende werkloosheid helpt de woningmarkt helaas ook niet.
Weer potentiële huizenkopers minder.

Linkje: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2014/2014-005-pb.htm
pi_135877170
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 23:47 schreef FrankElst het volgende:
Nouja, die stijgende werkloosheid helpt de woningmarkt helaas ook niet.
Weer potentiële huizenkopers minder.
Wel weer potentiële huurders erbij. Huurwoningen zijn er immers toch genoeg... c_/
pi_135879414
Maar, ik heb gelezen in het vorige topic de verschillen tussen vrije sector en sociale woningbouw.
Vaak zie ik terug komen dat sociale huurwoningen (huizen) 400,- per maand kosten, uit reacties.

Zelf vind ik het vreemd dat ik dit nergens tegen kom in middelgrote steden in Nederland Arnhem, Hengelo, Zwolle, Nijmegen, Amersfoort, heb allemaal op hun websites gekeken.
Bestaande huurcontracten kan je eigenlijk niet mee vergelijken, je moet nieuwe aanbiedingen vergelijken met elkaar, dus online kijken wat kosten ze op dit moment zodra ze vrij komen.

Verder lees ik 2 kamer appartement 750,- per maand, dit is gewoon veel en veels te veel waar het ook ligt, tenzij het 2 extreem grote kamers zijn (40m2 per stuk?)

Sociale huurwoningen (eengezinswoningen) zijn tegenwoordig bijna 700,- per maand, vrije sector huurwoningen vind ik erg meevallen tegenwoordig omdat deze niet echt in prijs stijgen. bij makelaars zie ik ze ook staan deze kosten vaak rond de 800,- a 1000,- pm maar er zit dan een luxe badkamer met ligbad, luxe toilet, luxe keuken met inbouw apparatuur, woningen van 100 tot 150m2 ruimte, een goede buurt, goed geïsoleerd en goed onderhouden. Wel eisen ze vreemde inkomsten eisen 3 tot 5x maandhuur bijv ja dan moet je wel heel veel verdienen.

Aantal voorbeelden in Zwolle en Hengelo, gemeentes waar ik veel connecties heb :

Zwolle :

Noemen jullie dit goedkoop sociale huur ?
De eengezinswoningen hebben allemaal te koop gestaan trouwens prijzen tussen de 150 en de 167.00 euro!

Ik vind de huurprijzen tegenwoordig asociaal hoog, ja er bestaat huurtoeslag maar die vervalt al bij rond de 21.000 euro en 26.000 euro als je een partner hebt... zit je boven dat inkomen dan vind ik het een flinke duit geld.
Interessant he ?
pi_135879532
Ik heb dat al eerder gemeld, Zwolsboy. Het fabel gaat dat sociale huur heel en heel goedkoop is. Misschien voor mensen die 30 jaar in dezelfde woning zitten, maar sociale huur voor starters is nog best aan de prijs voor de kwaliteit die je krijgt.

Dus wat lagere huur maar ook lagere kwaliteit met huizen in de slechtere buurten.
pi_135879675

¤ 388,28

Type: Etagewoning met lift
Verdieping: N.v.t.
Aantal slaapkamers: 1
Oppervlakte woonkamer: 23,7 m2
Oppervlakte slaapkamer 1: 10,9 m2
Verhuurder: QuaWonen
Voorwaarden: Inkomen Eenpersoons, 65-: t/m ¤ 21600,-
Inkomen Meerpersoons, 65-: t/m ¤ 29325,-

Doelgroep: Jongeren (tot 23 jaar)
Bijzonderheden: open keuken, cv combi, berging, tuin. woning heeft één slaapkamer
pi_135879719
Doe er nog ff de huursubsidie overheen, en je betaalt een habbekrats.
pi_135879729

¤ 468,77

rijtjeshuis 3 slaapkamers
pi_135879802
Vorig jaar hadden ze er zelfs een paar met een huur van 200,-
komen vrijwel nooit vrij , iedereen blijft daar zitten natuurlijk
en ook slechte isolatie, hoge energie rekening.
pi_135879807
Wonen moet nou eenmaal exorbitant duur zijn, dat is blijkbaar goed voor de economie of iets dergelijks.
pi_135879814
Heel goedkoop zeg :')
34 m2 en bijna 400,- Euro...

Ja, met huurtoeslag loont het maar het huis is zo klein.

Ik zie trouwens, steeds meer sociale huurwoningen naar makelaars verdwijnen die hem opnieuw verhuren.

http://www.funda.nl/huur/(...)eldsnijderstraat-96/

Deze was vroeger van Woningstichting Openbaar Belang.
Nu verhuurt een makelaar deze woningen, prijs vind ik niet slecht in een prima Vinex wijk.

Nu duur is vrije sector zeg...
Interessant he ?
pi_135879872
Wat 'n mistroostige woning ook nog eens, Zwolsboy.
Tering, he :D
pi_135879887
de woningbouwvereniging hier bezit 7000 woningen.

2000 daarvan hebben een huur van 400-450 euro

700 lager dan 300 euro

280 hoger dan 600 euro

dit huis kost 167,- ( hebben ze er 3 van en is het goedkoopste huis dat ze hebben )

pi_135879901
Ik vind sociale huur in deze omgeving (Den Haag) echt niet exhorbitant goedkoop. Echt niet. Het voordeel is wel dat er veel kleine woningen te huur zijn, handig voor starters en/of alleenstaanden. Ja, dan kun je voor 400 euro per maand nog wat krijgen, dat klopt.

Maar dan krijg je ook echt niet meer dan een vierkante meter of 30 in een niet te beste buurt.
pi_135879934
@ arjan1112

Waar staan deze woningen ?
Interessant he ?
pi_135879944
Wat vooral word aangeboden is vanaf 550 euro dat wel, ja die raken ze niet kwijt.. en die onder de 400 zie je vrijwel nooit, logisch ook
pi_135880064
Dat 3e huis van Zwolsboy, het verzamelinkomen mag niet meer dan 34k zijn, zo'n 1800 euro netto, tegenover een huur van 657 euro. Dat is al meer dan 1/3 van het inkomen wat opgaat aan huur :')

edit: 2e voorbeeld is nog duurder :') Gaat toch nergens over dit soort prijzen/inkomenseisen.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2014 01:25:42 ]
pi_135880142
er was iets met liberalisatie gebieden bepaalde regio's waar naar verhouding te veel sociale huurwoningen zijn, en dat word nu rechtgetrokken misschien hoort zwolle daar ook bij?

kan het even niet vinden
pi_135880152
2e huis staat trouwens in een pauperbuurt en is niet echt groot 80m2, 3e slaapkamer zit zelfs op zolder.
Het is schaarste regio, Zwolle is dat zeker niet.
Het is juist zo, in regio's waar weinig huurwoningen te vinden zijn krijgen 20 donner punten erbij.
Maar zie het voor je, je hebt een inkomen van bijv 25.000 per jaar, en je vrouwtje 5000,- per jaar en je wilt een (klein) eengezinswoning mag je dik 650,- a 700,- per maand aftikken, dan hou je niet veel over hoor, huurtoeslag kan je op je buik schrijven.

Hier een mooi vrije sector voorbeeld :

Te huur: Riante eengezinswoningen met natuur en stad om de hoek in de wijk De Rietkraag' te Stadshagen.

3 of 4 slaapkamers, woonoppervlakte 124 m2

Tussenwoning : ¤ 810.-
Hoekwoning : ¤ 940,-

[ Bericht 23% gewijzigd door Zwolsboy op 24-01-2014 01:38:40 ]
Interessant he ?
pi_135880184
Verhuis naar Duitsland
pi_135880281
Of naar Zuid-Oost Drenthe en ga vanuit huis werken :D
pi_135884779
Of koop een stacaravan.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 11:31:56 #26
165633 eriksd
The grand facade...
pi_135886473
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 01:28 schreef Zwolsboy het volgende:
2e huis staat trouwens in een pauperbuurt en is niet echt groot 80m2, 3e slaapkamer zit zelfs op zolder.
Het is schaarste regio, Zwolle is dat zeker niet.
Het is juist zo, in regio's waar weinig huurwoningen te vinden zijn krijgen 20 donner punten erbij.
Maar zie het voor je, je hebt een inkomen van bijv 25.000 per jaar, en je vrouwtje 5000,- per jaar en je wilt een (klein) eengezinswoning mag je dik 650,- a 700,- per maand aftikken, dan hou je niet veel over hoor, huurtoeslag kan je op je buik schrijven.

Hier een mooi vrije sector voorbeeld :

Te huur: Riante eengezinswoningen met natuur en stad om de hoek in de wijk De Rietkraag' te Stadshagen.

3 of 4 slaapkamers, woonoppervlakte 124 m2

Tussenwoning : ¤ 810.-
Hoekwoning : ¤ 940,-

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ja, en? In Amsterdam mag je vrije sector binnen de ring voor 124m gerust het drievoudige afrekenen. Wonen is duur, alleen heb je een ridicuul spreidingsbeleid vanuit de overheid waardoor mensen die het inkomen niet hebben gesubsidieerd op a-locaties moeten kunnen wonen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_135887179
Alsof verhuizen naar het buitenland of naar schuttekutteveen een optie is...

De overheid moet gewoon ingrijpen, en huren naar WOZ invoeren zodat iedereen een huurprijs betaald naar waarde van de WOZ, ofwel bestaande goedkope scheefhuurders gaan fors meer betalen, nieuwe huurders gaan weer fors minder betalen, zo betaald iedereen even veel voor hetzelfde type woning.

Kooprijzen dalen al jaren (langzaam) de huur hoort mee te dalen, dit gebeurd niet door kunstmatige schaarste en het VVD en PVDA vinden het leuk om mensen helemaal leeg te zuigen.
Interessant he ?
pi_135890397
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:31 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ja, en? In Amsterdam mag je vrije sector binnen de ring voor 124m gerust het drievoudige afrekenen. Wonen is duur, alleen heb je een ridicuul spreidingsbeleid vanuit de overheid waardoor mensen die het inkomen niet hebben gesubsidieerd op a-locaties moeten kunnen wonen.
Die mensen moeten toch ook werken? We kunnen moeilijk iedereen met een inkomen onder de 34k in Delfzijl stoppen.
pi_135892424
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:53 schreef Zwolsboy het volgende:
Alsof verhuizen naar het buitenland of naar schuttekutteveen een optie is...

De overheid moet gewoon ingrijpen, en huren naar WOZ invoeren zodat iedereen een huurprijs betaald naar waarde van de WOZ, ofwel bestaande goedkope scheefhuurders gaan fors meer betalen, nieuwe huurders gaan weer fors minder betalen, zo betaald iedereen even veel voor hetzelfde type woning.

Kooprijzen dalen al jaren (langzaam) de huur hoort mee te dalen, dit gebeurd niet door kunstmatige schaarste en het VVD en PVDA vinden het leuk om mensen helemaal leeg te zuigen.
Ik zie toch liever dat de overheid niet ingrijpt, niet met subsidies, niet met HRA, niet met huur/inkomsten grenzen en al zeker niet met woningbouwplannen.
Vrije markt, ook voor goedkope huisvesting in "pauper" buurten en trailerparks.
pi_135892804
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 11:53 schreef Zwolsboy het volgende:
[...]

De overheid moet gewoon ingrijpen, [...]
JUIST niet! Daar is alles mee begonnen! :{w
Ik ken geen voorbeeld waarin overheidsingrijpen goed heeft uitgepakt!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135893361
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 10:39 schreef sorcees het volgende:
Of koop een stacaravan.
Kartonnen doos
pi_135901137
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 13:26 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Die mensen moeten toch ook werken? We kunnen moeilijk iedereen met een inkomen onder de 34k in Delfzijl stoppen.
In het buitenland is het heel normaal als je bijvoorbeeld naar de VS kijkt dat de huizen in het centrum veel kosten en daarbuiten goedkoper. In Nederland zorgen we ervoor dat op de meest dure locaties goedkope woningen neergezet worden. Het is meer gespreid. Zijn zowel voor en nadelen voor dit systeem te bedenken.
  vrijdag 24 januari 2014 @ 18:06:06 #33
165633 eriksd
The grand facade...
pi_135901177
quote:

[..]

Goede vergelijking ook. Buiten de ring kan prima. Osdorp, nieuw-west, whatsoever. Maar binnen de ring is het wat mij betreft gewoon naar inkomen.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_135906518
Eindelijk een nieuwbouwhuisje gevonden waar ik wel wat in zag, zijn er 6x meer inschrijvingen dan woningen en heb ik in eerste instantie geen woning toebedeeld gekregen. Sta nu op de reservelijst.
-O-

Blijkbaar is er nog wel markt voor relatief goedkope, maar complete nieuwbouwwoningen.
pi_135916824
In 2014 slim en gelukkig met een eigen huis :)

http://biflatie.nl/artike(...)-met-een-eigen-huis/
  zaterdag 25 januari 2014 @ 00:22:39 #36
165633 eriksd
The grand facade...
pi_135917305
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 00:07 schreef FrankElst het volgende:
In 2014 slim en gelukkig met een eigen huis :)

http://biflatie.nl/artike(...)-met-een-eigen-huis/
Tendentieus stukje.
Bis bis bis
pi_135960792
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2014 01:31 schreef arjan1112 het volgende:
Verhuis naar Duitsland
duitsland is nu al duurder dan perifeer Nederland hoor.
  zondag 26 januari 2014 @ 14:55:25 #38
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_135967112
quote:
10s.gif Op zondag 26 januari 2014 14:55 schreef pfaf het volgende:

[..]

Understatement. :') Wat een onzin zeg.
Ne prima stukje. Op 1 ding na:

Hoe anders is het bij iemand die in een huurhuis woont, elk jaar met vakantie is geweest en die al zijn geld heeft opgemaakt. Diegene kan bij problemen naar de gemeente gaan voor bijstand. Bij ernstige ziekte en zorgbehoefte kan er een beroep worden gedaan op een verzorgings- of verpleeghuis. De portemonnee waar niets in zit kan dicht blijven.

Die huurders hebben vaak stiekem veel bezittingen opgebouwd in andere (heimwee) landen.

De portemmonnee is wel gevuld, maar de Nederlandse overheid weet van niets... Dat is het leuke
pi_135978009
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 16:38 schreef Metaan het volgende:
Ne prima stukje. Op 1 ding na:

Hoe anders is het bij iemand die in een huurhuis woont, elk jaar met vakantie is geweest en die al zijn geld heeft opgemaakt. Diegene kan bij problemen naar de gemeente gaan voor bijstand. Bij ernstige ziekte en zorgbehoefte kan er een beroep worden gedaan op een verzorgings- of verpleeghuis. De portemonnee waar niets in zit kan dicht blijven.

Die huurders hebben vaak stiekem veel bezittingen opgebouwd in andere (heimwee) landen.

De portemmonnee is wel gevuld, maar de Nederlandse overheid weet van niets... Dat is het leuke
Onzin. Dat kon vroeger als woningeigenaar ook prima. (Door niet of weinig af te lossen). Inmiddels heeft de overheid daar een stokje voor gestoken, het mag nog steeds, maar dan heb je geen recht meer op HRA.

Oftewel... Als je een paar jaar terug de kans had om een woning te kopen en zelf apart voor de aflossing te sparen, en het niet gedaan hebt, dan wordt je als je nu alsnog koopt op termijn genaaid. Maar goed, wie het onderste uit de kan wil...
pi_135992276
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2014 16:38 schreef Metaan het volgende:

[..]

Weasel words. Bron? Bij voorkeur iets dat in het publieke domein te cross-referencen is.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_135993582
Vergeet niet dat huurders over het algemeen veel minder inkomen hebben!
Anders hadden ze allang een huis gekocht...

Ja, dan heb je nog scheefhuurders maar die kopen geen huis omdat ze de prijzen onrealistisch hoog vinden, en geen zin in hebben om 2 ton te lenen en een groot risico lopen dat het straks 30% minder waard is. De scheefhuurdersverhoging van vorig jaar heeft niet echt geleid tot dwang tot koop.

Het zal wel net als met autorijden te maken hebben, je krijgt ze niet uit hun auto hoe hoog de benzine / belasting ook is.
Interessant he ?
pi_136009059
Verder wordt er nog even voor het gemak over het hoofd gezien dat de "huurvrijheid" alleen maar kan opgaan bij voldoende geschikte en betaalbare huurwoningen.
Maar die zijn er niet.
  Moderator maandag 27 januari 2014 @ 16:06:27 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_136010165
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 15:35 schreef sorcees het volgende:
Verder wordt er nog even voor het gemak over het hoofd gezien dat de "huurvrijheid" alleen maar kan opgaan bij voldoende geschikte en betaalbare huurwoningen.
Maar die zijn er niet.
Die huurvrijheid, wat Xeno altijd als stokpaardje had, is dan ook bullshit. Als jij ergens sociaal huurt en je wil naar een andere locatie, dan is dat prima, maar moet je vaak wel veel meer betalen dan waar je eerst zat, en dat is dan vaak voor zo iemand onbetaalbaar. Dus niks vrijheid, je zit dan gewoon vast.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_136011284
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Die huurvrijheid, wat Xeno altijd als stokpaardje had, is dan ook bullshit. Als jij ergens sociaal huurt en je wil naar een andere locatie, dan is dat prima, maar moet je vaak wel veel meer betalen dan waar je eerst zat, en dat is dan vaak voor zo iemand onbetaalbaar. Dus niks vrijheid, je zit dan gewoon vast.
Plus dat je je moet inschrijven en zeker een jaar of vijf moet wachten op die vrijheid. Nog los van de vraag of je dan nog wel ergens voor in aanmerking komt.
pi_136011822
Momenteel is dan ook het motto: blijf zitten waar je zit, huur of koop, veranderen kost een hoop.
( ;) dat rijmt)
pi_136013489
Sociale huur in mijn stad betekent:

- Veel witte tuinmeubelen voor de deur in de zomer, met bierdrinkenende werklozen
- Hoge schoteldichtheid
- Verpauperde buurt
- Veel overlast 's-nachts
- In de buurt van junks

Of je moet geluk hebben en je zit in een wijk wat totaal gerenoveerd wordt, dan is punt 3 niet aan de orde :')
pi_136014169
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 16:49 schreef sorcees het volgende:
Momenteel is dan ook het motto: blijf zitten waar je zit, huur of koop, veranderen kost een hoop.
( ;) dat rijmt)
Gelukkig zijn er rondom wonen meer factoren van belang dan enkel de kosten :P
pi_136015209
www.nu.nl/economie/368610(...)ge-grondprijzen.html
quote:
Bouwend Nederland wil af van hoge grondprijzen

Gemeenten zouden hun grondprijzen met 40 tot 50 procent moeten verlagen, om de woningmarkt verder te stimuleren. Dat zei Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, maandag in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart.

Foto: ANP
Voor de branchevereniging is verlaging van de grondprijzen een belangrijk thema voor de verkiezingen. Huizenprijzen zijn de laatste jaren met gemiddeld 20 procent gedaald.

Grondprijzen dalen echter niet mee. Met name gemeenten houden vast aan oude grondprijzen. Zo blijft nieuwbouw een stuk duurder, stelt Verhagen.

Hij wees er ook op dat de grondprijzen in de periode 1995-2002 wel met 400 procent zijn gestegen. Volgens hem een 'onevenredige' prijstoename.
''Als de gemeente ondernemer wil spelen en winst wil maken op zijn grond, moet je ook ondernemer zijn in slechte tijden en je verlies nemen. Net zoals echte bedrijven dat doen", aldus de oud-minister van Economische Zaken.
Beste meneer verhagen u heeft van 1994 in de 2e kamer gezeten en het stijgen van de grondprijzen onder u neus zien gebeuren. Als we wat gaan researchen zullen er vast genoeg CDA voorstellen te vinden zijn die dit ook mogelijk gemaakt / veroorzaakt hebben. Nu u opeens aan de andere kabt staat moet het anders. Vroeger was regeren langjarig beleid maken, hebben jullie dat niet gedaan?
  maandag 27 januari 2014 @ 18:48:11 #50
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136016391
Hoe schijnheilig het ook is als ex-politicus, hij heeft wel gelijk. De hele "residuele grondprijsberekening" is opgegeven op het moment dat prijzen daalden. Als dat niet zo was, zou er gewoon nog net zoveel gebouwd en verkocht kunnen worden. Na 20% woningprijsdaling en grofweg 50% grondquote zou 40-50% prijsdaling van grond er inderdaad voor zorgen dat nieuwbouw weer verkocht wordt. En wellicht is het dan ook niet meer nodig om op kaveltjes van 78 vierkante meter te priegelen.
censuur :O
pi_136016784
Hoeveel lost dat op? Voor hoeveel gaat de grondprijs nu, ¤650 per m2 in een gewilde gemeente centraal in Nederland? Als je de prijs hard (>40%) laat dalen, dan wordt voor een hoop doelgroepen de bestaande woningen veel te duur, toch?
  maandag 27 januari 2014 @ 19:00:14 #52
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136017069
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 18:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe schijnheilig het ook is als ex-politicus, hij heeft wel gelijk. De hele "residuele grondprijsberekening" is opgegeven op het moment dat prijzen daalden. Als dat niet zo was, zou er gewoon nog net zoveel gebouwd en verkocht kunnen worden. Na 20% woningprijsdaling en grofweg 50% grondquote zou 40-50% prijsdaling van grond er inderdaad voor zorgen dat nieuwbouw weer verkocht wordt. En wellicht is het dan ook niet meer nodig om op kaveltjes van 78 vierkante meter te priegelen.
Kavels zullen er eerder kleiner dan groter door worden. Je moet het percentage uitgeefbare grond namelijk flink verhogen om zoiets mogelijk te maken. Dus compleet rechttoe, rechtaan volbouwen waar het kan en bv geen openbaar groen.
pi_136017280
quote:
Als je nou prioriteit geeft aan mensen met een baan of ZZP-ers bij toewijzing van huurwoningen op gewilde locaties dicht bij hun werk, en de werkelozen, de bijstandvangers en het werkschuw tuig laat kiezen tussen Schubbekutteveen of Delfzijl...wel zo eerlijk. Waarom moet iemand niet werkt, wel op een mooie locatie in de Amsterdamse binnenstad gesubsidieerd huren, terwijl een hardwerkende starter op de arbeidsmarkt ook nog eens in zo'n geel goor ding (trein genaamd) moet stappen op van z'n VINIX-locatie naar z'n werk te komen?

Geef dan de werkenden prioriteit bij de toewijzing en zet de uitkeringsgerechtigden in de klei. Maakt die laatste groep toch niks uit; liggen de Godganse dag in hun nest.

quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 17:31 schreef antfukker het volgende:
Sociale huur in mijn stad betekent:

- Veel witte tuinmeubelen voor de deur in de zomer, met bierdrinkenende werklozen
- Hoge schoteldichtheid
- Verpauperde buurt
- Veel overlast 's-nachts
- In de buurt van junks

Dat kunnen ze mooi in de Groningse klei doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 27 januari 2014 @ 19:07:58 #55
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136017516
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 19:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je nou prioriteit geeft aan mensen met een baan of ZZP-ers bij toewijzing van huurwoningen op gewilde locaties dicht bij hun werk, en de werkelozen, de bijstandvangers en het werkschuw tuig laat kiezen tussen Schubbekutteveen of Delfzijl...wel zo eerlijk. Waarom moet iemand niet werkt, wel op een mooie locatie in de Amsterdamse binnenstad gesubsidieerd huren, terwijl een hardwerkende starter op de arbeidsmarkt ook nog eens in zo'n geel goor ding (trein genaamd) moet stappen op van z'n VINIX-locatie naar z'n werk te komen?

Geef dan de werkenden prioriteit bij de toewijzing en zet de uitkeringsgerechtigden in de klei. Maakt die laatste groep toch niks uit; liggen de Godganse dag in hun nest.
Laat Amsterdam dit maar lekker zelf oplossen, in de jaren 80 wilde niemand in de stad wonen en nu moeten diegenen die er destijds weggestopt worden weg? Prima, maar betrek de rest van het land niet bij die gemeentepolitiek.
pi_136018495
De maakbare samenleving volgens blomke filosofie. In 1820 heeft men daar ook al mee geëxperimenteerd.

nl.wikipedia.org/wiki/Maatschappij_van_Weldadigheid
pi_136020637
Amsterdam :

Maar de huur/koop prijzen zijn niet alleen in Amsterdam hoog, maar dat is in veel dorpen/steden zo, bijv in Deventer, Arnhem, Nijmegen, Amersfoort, Tilburg, Den Bosch, etc zijn de prijzen hoog.

Hoog noem ik dat je met een modaal inkomen geen rijtjeshuis (100/120m2) kan kopen/huren op 1 inkomen.
Interessant he ?
pi_136020998
Het is juist zo dat in omliggende dorpen de huizen veel duurder zijn vaak

Zeker in de regio rotterdam
pi_136021462
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 19:58 schreef Zwolsboy het volgende:
Hoog noem ik dat je met een modaal inkomen geen rijtjeshuis (100/120m2) kan kopen/huren op 1 inkomen.
Wanneer kon dat wel dan?
  maandag 27 januari 2014 @ 20:33:19 #60
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136022346
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 19:58 schreef Zwolsboy het volgende:
Amsterdam :

[ afbeelding ]

Maar de huur/koop prijzen zijn niet alleen in Amsterdam hoog, maar dat is in veel dorpen/steden zo, bijv in Deventer, Arnhem, Nijmegen, Amersfoort, Tilburg, Den Bosch, etc zijn de prijzen hoog.

Van die overige weet ik het niet, maar Deventer en Arnhem zijn echt niet duur hoor.
Het probleem Amsterdam is dat het én gewild is én er veel sociale huur is.
pi_136022379
Dat was al jaren mogelijk, voor de jaren 80 was het doodnormaal dat je op 1 inkomen een gezin met 2 a 4 kinderen met gemak kon onderhouden.

Zelfs eind jaren 90 was het fors voordeliger.

Vergelijk dat maar eens met een modaal inkomen van de aflopende 30 jaar.
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970.php

Gemiddelde woningprijs 2013 is : ¤ 230.075,-
Gemiddeld inkomen 2013 : ¤ 33.000

Gemiddeld woningprijs 1982 : ¤ 57.837
Gemiddeld inkomen 1982 : ¤ 16.336
Interessant he ?
pi_136022644
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:33 schreef Zwolsboy het volgende:
Gemiddeld != modaal...

Enne in 1982 een modaal jaarinkomen van omgerekend 35999,- gulden? Geloof je het zelf? En wat was de maandlast t.g.v de rente toen?

En die 'gemiddelde' huizen waren echt geen 100 a 120m2 hoor....

OH:

quote:
voor de jaren 80 was het doodnormaal dat je op 1 inkomen een gezin met 2 a 4 kinderen met gemak kon onderhouden.
Ghehehe, dat waren de jaren dat je nog een kniestuk op je kapotte broek kreeg, je geen tv had, geen gsm abbo, en de kleren van je oudere broer naar jou doorgeschoven werden. Ja man, toen was alles beter.. 8)7
  maandag 27 januari 2014 @ 20:38:30 #63
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136022655
quote:
Dat was al jaren mogelijk, voor de jaren 80 was het doodnormaal dat je op 1 inkomen een gezin met 2 a 4 kinderen met gemak kon onderhouden.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Je weet dat in diezelfde periode het aantal werkende vrouwen iets van verdubbeld is?
pi_136022802
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

dit is wat jij wilt hebben

pi_136022948
nog een

pi_136023026
nog een

in '86 was je spekkoper
pi_136023079
een huis kopen is nu goedkoper als in 1990 ... toen was de rente namelijk nog 10%
pi_136023451
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Gemiddeld != modaal...

Enne in 1982 een modaal jaarinkomen van omgerekend 35999,- gulden? Geloof je het zelf? En wat was de maandlast t.g.v de rente toen?

En die 'gemiddelde' huizen waren echt geen 100 a 120m2 hoor....

OH:

[..]

Ghehehe, dat waren de jaren dat je nog een kniestuk op je kapotte broek kreeg, je geen tv had, geen gsm abbo, en de kleren van je oudere broer naar jou doorgeschoven werden. Ja man, toen was alles beter.. 8)7
Sorry, modaal ja :')
Kleding doorschuiven dat gebeurd al jaren, wie doet dat niet ? nu verkopen ze het op Marktplaats/Ebay, Gsm abbo hadden we toen niet, maar wie zegt als je geen of een simpele gsm abbo hebt dat je geen huis kan betalen ?
Tv, in de jaren 80 was dat doodnormaal, een slaapkamer tv deed zijn intrede.
Stookkosten waren veel en veel lager, kan ik ook zeggen.
Hoge rente, klopt! maar ook hoge renteaftrek...

ik zeg niet dat het toen beter was, maar waarom was een huis kopen toen veel makkelijker ?
Ja, vrouwtjelief is erbij gaan werken maar moet dit dan doorberekend worden in de woonlasten? niet alle partners werken fulltime erbij... en er zijn steeds meer singles of mensen die gescheiden zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:45 schreef arjan1112 het volgende:
een huis kopen is nu goedkoper als in 1990 ... toen was de rente namelijk nog 10%
Hoge renteaftrek.
Spaarrente was toen al gauw 8% nu met moeite 2%
Spaargeld loonde toen, nu lachen ze als je met 25.000 aankomt op een soms van 150.000
Rente is nu gauw 5 % (bij 30 jaar hypotheek) dus de helft, de prijzen waren in 1990 veel minder dan de helft.
Interessant he ?
pi_136023665
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:51 schreef Zwolsboy het volgende:
ik zeg niet dat het toen beter was, maar waarom was een huis kopen toen veel makkelijker ?
Indirect zeg je dat wel. Jij stelt dat vroeger iedereen met een modaal inkomen als hij dat zou willen een fatsoenlijk huis met een woonoppervlak van 100 a 120m2 kon kopen. Nou vergeet het maar. Toen niet, en nu lastig.
pi_136024734
Ik heb het niet specifiek over 100 a 120m2, ook kleine huizen zijn idioot duur, 80m2 170.000 euro, heel voordelig zeg! Jaren 60 woningen hebben prijskaartjes tussen de 150 en de 180.000 euro, onbetaalbaar voor een startend modaal inkomen (30 jaar) voormalige huurwoningen vragen ze al gauw 140K voor en mag je alles vervangen, omdat alles 50 jaar oud is.

Je kan de hebbigheid dingetjes ook niet vergelijken met toen, in 1950 hadden we geen tv een simpele buizenradio, gaskachels, geisertje, ja ook toen was het goedkoper. We ontwikkelen ook, diverse sites geven aan dat huizen nog steeds heel duur en onbetaalbaar zijn. Zoals begin 80 30 tot 60% in een paar jaar tijd!

Oude mensen hoor je ook zeggen wat hadden we in de jaren 60, heel weinig.
Maar oude mensen van TOEN hadden ook veel en veel minder dan de 55+ generatie van nu, wel eerlijk vergelijken he.
Interessant he ?
pi_136025823
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:10 schreef Zwolsboy het volgende:
Ik heb het niet specifiek over 100 a 120m2, ook kleine huizen zijn idioot duur, 80m2 170.000 euro, heel voordelig zeg!
Er zijn 100 a 120m2 huizen in normale buurten voor minder te vinden hoor. Niet binnen de ring van A'dam, maar dat was vroeger ook niet. (Nee, echt niet)

Vroeger bestonden met een modaal inkomen je vaste lasten uit je huur, beetje energie, en ziekenfondsbijdrage. De rest kon je spenderen.

Tegenwoordig komt er een veelvoud aan vaste lasten bij.
pi_136025969
Klopt, maar als je die (luxe) vasten lasten niet gebruikt, en dit aantoont bij de bank krijg je niet meer hypotheek...
1 jaartje niet op vakantie gaan bespaar je zo 1000,- per persoon aan :P
Interessant he ?
pi_136026191
quote:
Bouwend Nederland wil af van hoge grondprijzen
Gemeenten zouden hun grondprijzen met 40 tot 50 procent moeten verlagen, om de woningmarkt verder te stimuleren. Dat zei Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland, maandag in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart.

Voor de branchevereniging is verlaging van de grondprijzen een belangrijk thema voor de verkiezingen. Huizenprijzen zijn de laatste jaren met gemiddeld 20 procent gedaald.

Grondprijzen dalen echter niet mee. Met name gemeenten houden vast aan oude grondprijzen. Zo blijft nieuwbouw een stuk duurder, stelt Verhagen.

Hij wees er ook op dat de grondprijzen in de periode 1995-2002 wel met 400 procent zijn gestegen. Volgens hem een 'onevenredige' prijstoename.

''Als de gemeente ondernemer wil spelen en winst wil maken op zijn grond, moet je ook ondernemer zijn in slechte tijden en je verlies nemen. Net zoals echte bedrijven dat doen", aldus de oud-minister van Economische Zaken.
Maxime.. zweetlul. Nu hij op een andere positie zit is hij opeens tegen het beleid wat hij zelf jaren uitgevoerd heeft.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_136026907
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:29 schreef Zwolsboy het volgende:
Klopt, maar als je die (luxe) vasten lasten niet gebruikt, en dit aantoont bij de bank krijg je niet meer hypotheek...
1 jaartje niet op vakantie gaan bespaar je zo 1000,- per persoon aan :P
Dat komt omdat de rest eromheen schreeuwend duur is geworden. Voor het jaar 2000 betaalde je voor 1kWh 16 guldencent overdag, 14 guldencent nacht. Tegenwoordig is dat 23 om 21 eurocent.
Gemiddeld is een energiemaandtermijn incl verwarming voor een eengezinswoning toch echt wel boven de 300 gulden (¤ 136,-)

Toen ik mijn eerste dieselauto kocht in 1995 was de diesel 86 guldencent. Ik betaal nu omgerekend 3 gulden en 15ct per liter.

Wegenbelasting kost me inmiddels voor ongeveer hetzelfde gewicht (1360Kg) auto ¤ 342,- per kwartaal, dat is omgerekend 251,- gulden per maand. (Was 80,- gulden dacht ik)

Om over de ziektekostenverzekering nog maar niet te spreken, die was (als ik het me goed herinner) 30,- gulden per maand.
pi_136027355
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat komt omdat de rest eromheen schreeuwend duur is geworden. Voor het jaar 2000 betaalde je voor 1kWh 16 guldencent overdag, 14 guldencent nacht. Tegenwoordig is dat 23 om 21 eurocent.
Gemiddeld is een energiemaandtermijn incl verwarming voor een eengezinswoning toch echt wel boven de 300 gulden (¤ 136,-)

Toen ik mijn eerste dieselauto kocht in 1995 was de diesel 86 guldencent. Ik betaal nu omgerekend 3 gulden en 15ct per liter.

Wegenbelasting kost me inmiddels voor ongeveer hetzelfde gewicht (1360Kg) auto ¤ 342,- per kwartaal, dat is omgerekend 251,- gulden per maand. (Was 80,- gulden dacht ik)

Om over de ziektekostenverzekering nog maar niet te spreken, die was (als ik het me goed herinner) 30,- gulden per maand.
Als je een beetje budgetteert kan je prima comfortabel leven met modaal, het probleem is dat hele volksstammen dat niet kunnen en ongemerkt boven bun stand gaan leven. Dan beginnen de problemen en begint het gejank dat alles te duur is.
pi_136027772
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een beetje budgetteert kan je prima comfortabel leven met modaal, het probleem is dat hele volksstammen dat niet kunnen en ongemerkt boven bun stand gaan leven. Dan beginnen de problemen en begint het gejank dat alles te duur is.
Daar ging het dan ook niet over... Het ging erover dat er gesteld werd dat huizen te duur zouden zijn aangezien je met 1 modaal inkomen geen huis van 100 a 120m2 kan kopen. (NB: Dat kan wel, maar niet op een A-locatie)
pi_136028179
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Daar ging het dan ook niet over... Het ging erover dat er gesteld werd dat huizen te duur zouden zijn aangezien je met 1 modaal inkomen geen huis van 100 a 120m2 kan kopen. (NB: Dat kan wel, maar niet op een A-locatie)
Klopt.
Waarom moet je met 1x modaal een eengezinswoning kunnen betalen? Dat is op goede locaties nooit het geval geweest en dat is ook in het buitenland niet het geval. Hell... in Nederland hebben we tov bet buitenland veel vaker een huis met tuin waar dit in het buitenland vaak appartementen zijn.

Wat natuurlijk wel zuur is, dat je als werkende Nederlander dan in een kut appartementje zit terwijl een moelander voor minder geld een eengezinswoning krijgt met huursubsidie.
pi_136029842
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2014 21:59 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat natuurlijk wel zuur is, dat je als werkende Nederlander dan in een kut appartementje zit terwijl een moelander voor minder geld een eengezinswoning krijgt met huursubsidie.
Flikker toch op joh dwaas
pi_136030221
Eengezinswoningen met huursubsidie bestaan niet eens, huurtoeslag bedoel jij.
Dat krijg je alleen als je een uitkering hebt of een heel laag loon en parttime werkt.

Een eengezinswoning is gauw 650 a 700 per maand en dan heb je 2 of 3 slaapkamers en een totaaloppervlakte van zon 75 m2... met ultra simpel keukenblok en sanitair of dat zo goedkoop is... ja dan krijg je 200,- huurtoeslag overheen ja. dan maakt het weer goedkoop maar ga je werken ben je dat direct kwijt!
Ja, in Amsterdam staan veel sociale huurwoningen die in verhouding met de koopwoningen in die regio best goedkoop. Maar je moet niet alleen naar de prijs kijken ook comfort en luxe en oppervlakte.

In nederland een tuin? een postzegel bedoel je, kijk eens naar Duitsland... hoeveel grond je vaak krijgt.

Sociale woningen goedkoop in Amsterdam _O-

Huur: ¤ 604,54 p.m.

Gravestein 405
1103BH Amsterdam Zuidoost
Zuidoost /Bijlmer-Oost E,G,K
Type woning Galerijwoning
Oppervlakte 33 m²
Aantal kamers 2 (1 Slaapkamer(s))
Te huur per 31-01-2014 (o.v.)

[ Bericht 10% gewijzigd door Zwolsboy op 27-01-2014 22:46:15 ]
Interessant he ?
pi_136037089
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 20:44 schreef arjan1112 het volgende:

in '86 was je spekkoper
Dat klopt.
Slapend rijk worden met een jaren 30 huis 2 onder 1 kap met 450 vierkante meter grond van 125.000 gulden.
Doet nu rond de 260.000 Euro.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2014 00:38:10 ]
pi_136037187
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 00:36 schreef sig000 het volgende:

[..]

Dat klopt.
Slapend rijk worden met een jaren 30 huis 2 onder 1 kap met 450 vierkante meter grond van 125.000 gulden.
Doet nu rond de 260.000 Euro.
Dat zal niet gauw opnieuw gebeuren, vrees ik.
Of al die Oost-Europeanen gaan een huis kopen :D
pi_136037325
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 00:39 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Dat zal niet gauw opnieuw gebeuren, vrees ik.
Of al die Oost-Europeanen gaan een huis kopen :D
Die Oost-Europeanen verstoren de huurmarkt hoogstens.
En tsja zo een stijging is wel beetje absurd toch?
Zonder verbouwingen of aanpassingen met 100% winst na 10 jaar verkocht en nieuwe eigenaar heeft ook nog weinig veranderd en kan er zo nog een keer dik 100% op pakken.
Zelfde grond, zelfde stapel stenen op wel een centrale plek met veel natuur.

Ik gok dat het op het hoogtepunt van de gekte zelfs rond de 320K Euro waard was.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2014 00:55:39 ]
pi_136037594
Ik verwacht het ook niet, vooral door de vergrijzing.
Als die babyboomers massaal het loodje gaan leggen, zo rond 2030, komen er veel woningen in de verkoop.
pi_136037663
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2014 22:30 schreef Zwolsboy het volgende:

Sociale woningen goedkoop in Amsterdam _O-

Huur: ¤ 604,54 p.m.

Gravestein 405
1103BH Amsterdam Zuidoost
Zuidoost /Bijlmer-Oost E,G,K
Type woning Galerijwoning
Oppervlakte 33 m²
Aantal kamers 2 (1 Slaapkamer(s))
Te huur per 31-01-2014 (o.v.)

Dat is incl. servicekosten waarschijnlijk met verwarming.
pi_136038599
quote:

[..]

dat kun je wel kopen, maar het hangt ervan af WAAR.

Kijk eens in Emmen of Heerlen. Koop je gewoon voor rond de 50 k een eensgezinswoning met tuin.
Terwijl je daar in amsterdam binnenring gewoon eenj ton of 8 voor neer mag leggen. Nog steeds ja.
pi_136038610
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 00:55 schreef FrankElst het volgende:
Ik verwacht het ook niet, vooral door de vergrijzing.
Als die babyboomers massaal het loodje gaan leggen, zo rond 2030, komen er veel woningen in de verkoop.
acht vergrijzing...

Hangt vooral van de immigratie af.

Als Nederland nog tien jaar zo weinig migranten aantrekt zullen de prijzen zeker verder instorten buiten de Randstad....zoveel is zeker.
pi_136039321
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 02:09 schreef Metaan het volgende:

[..]

acht vergrijzing...

Hangt vooral van de immigratie af.

Als Nederland nog tien jaar zo weinig migranten aantrekt zullen de prijzen zeker verder instorten buiten de Randstad....zoveel is zeker.
Waarom is dit zeker? Kan je ook met een goed verhaal een en ander onderbouwen?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 09:02:10 #88
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136040071
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 02:07 schreef Metaan het volgende:
Kijk eens in Emmen of Heerlen. Koop je gewoon voor rond de 50 k een eensgezinswoning met tuin.
De goedkoopste woning in de ruime omgeving van Emmen kost 74k5. Tenzij je 33% korting krijgt, is je stelling onjuist.
En aan de keuken te zien is het uitgeleefde sociale huur.
pi_136046751
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 07:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom is dit zeker? Kan je ook met een goed verhaal een en ander onderbouwen?
Omdat met de vergrijzing + lage geboortencijfers de bevolking simpelweg uitsterft.

Wat dit voor huizenprijzen betekent kun je in extreme vorm zien in gebieden in Roemenie, Bulgarije en Rusland waar je voor minder dan 10.000 euro een huis met tuin kunt kopen.
Maar ook in delen van Oost Duitsland kun je al voor 25k ''instappen'' op de huizenmarkt..

Immigratie kan een effectief middel zijn om deze prijzen weer op te krikken.

Maar ja...als je de deur dicht doet.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 12:53:03 #90
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_136046926
quote:

[..]

http://www.funda.nl/koop/heerlen/0-50000/

http://www.funda.nl/koop/emmen/0-50000/
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:07:24 #91
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_136047487
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_136047652
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:48 schreef Metaan het volgende:

[..]

Omdat met de vergrijzing + lage geboortencijfers de bevolking simpelweg uitsterft.

Wat dit voor huizenprijzen betekent kun je in extreme vorm zien in gebieden in Roemenie, Bulgarije en Rusland waar je voor minder dan 10.000 euro een huis met tuin kunt kopen.
Maar ook in delen van Oost Duitsland kun je al voor 25k ''instappen'' op de huizenmarkt..

Hoe werkt dit precies door binnen tien jaar voor de verschillende gebieden buiten de randstad?
pi_136050345
quote:

[..]

dat kun je wel kopen, maar het hangt ervan af WAAR.

Terwijl je daar in amsterdam binnenring gewoon eenj ton of 8 voor neer mag leggen. Nog steeds ja.
Maak er maar 100.000 van
http://www.funda.nl/koop/(...)is/sorteer-prijs-op/
pi_136050463
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoe werkt dit precies door binnen tien jaar voor de verschillende gebieden buiten de randstad?
Zeeuws Vlaanderen bv word opgekocht door Belgen omdat de huizen daar goedkoper zijn dan in Belgie
pi_136050554
Tot 2, 3 jaar geleden kreeg je als je ging zoeken op appartementen onder de 50.000 in Duitse grootsteden ( Berlijn , Roergebied ) lijsten van 100den appartementen.. tegenwoordig niet meer, de huizenprijzen in Duitsland zijn flink gestegen. In Zuid-Duitsland was het altijd al duur.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 14:35:09 #96
325863 Krisp
Like.no.other
pi_136050894
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:48 schreef Metaan het volgende:

[..]

En naast bovenstaande vraag, ben ik ook benieuwd naar een onderbouwing waarom de bevolking uitsterft. Volgens statistici gaat onze bevolking stijgen naar 10-11 mensen wereldwijd en groeit de NL bevolking nog tot 2050. Ik heb geen idee waarom de prijzen voor 2050 op 10.000 euro zullen staan.
pi_136055001
ik denk wel dat in 2040 een vrijstaand huis 60.000 euro kost en een luxe appartement een miljoen
dan is de helft bejaard
pi_136055443
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 14:26 schreef arjan1112 het volgende:
Tot 2, 3 jaar geleden kreeg je als je ging zoeken op appartementen onder de 50.000 in Duitse grootsteden ( Berlijn , Roergebied ) lijsten van 100den appartementen.. tegenwoordig niet meer, de huizenprijzen in Duitsland zijn flink gestegen. In Zuid-Duitsland was het altijd al duur.
Logisch.

Its the immigration, stupid!

Duitsland heeft de deuren opengezet, en dat ga je merken in de prijzen in de steden.
pi_136055458
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 15:54 schreef arjan1112 het volgende:
ik denk wel dat in 2040 een vrijstaand huis 60.000 euro kost en een luxe appartement een miljoen
dan is de helft bejaard
Bejaarden zijn ook steeds langer vitaal. Geloof er niks van dat die massaal naar appartementjes gaan verhuizen.
pi_136055510
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 16:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

Logisch.

Its the immigration, stupid!

Duitsland heeft de deuren opengezet, en dat ga je merken in de prijzen in de steden.
kan je je verhaal ook op enige wijze wat uitgebreider onderbouwen? cijfermatig bijvoorbeeld?
pi_136056419
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 16:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bejaarden zijn ook steeds langer vitaal. Geloof er niks van dat die massaal naar appartementjes gaan verhuizen.
Geloof je dat of wil je dat geloven?
Graag je reactie.
pi_136056683
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 16:24 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Geloof je dat of wil je dat geloven?
Graag je reactie.
Oh, de voorspelling lijkt me totaal onrealistisch. Ik geloof er dus niks van dat het zo uitkomt.
Al zal je best luxe appartementen voor een miljoen vinden en woningen voor 60.000 dat kan nu ook al met wat geluk namelijk.
pi_136058472
quote:

[..]

Overal in de wereld verhuizen ''senioren'', mits een ruime portemonnee, naar leuke urbane gebieden. Appartementen dus. Geen gezeur met een tuin, deur dicht en vliegtuig in, dicht bij de metro , theaters ,bioscopen etc.

Maar in Nederland zal dat wel anders zijn toch?......toch?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 17:34:40 #104
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136059073
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 17:19 schreef Metaan het volgende:
Overal in de wereld verhuizen ''senioren'', mits een ruime portemonnee, naar leuke urbane gebieden. Appartementen dus. Geen gezeur met een tuin, deur dicht en vliegtuig in, dicht bij de metro , theaters ,bioscopen etc.

Overal in de wereld hebben senioren niet de ruimste portemonnee zoals in Nederland. En die tuin waar je je hele leven gewoond hebt, heeft niet meer nodig dan af en toe de heg knippen en het gras maaien. Vast wel een buurjongen die dat doet voor weinig, of anders gewoon een tuinman 2 halve dagen per jaar.
pi_136059362
quote:

[..]

Klopt, en ze nemen gewoon een Bulgaars echtpaar in huis, de man kan buitenshuis gaan werken en thuis de klusjes doen, de vrouw poetst, kookt, verzorgt en is gezelschapsdame.
pi_136059896
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 17:19 schreef Metaan het volgende:

[..]

Klopt. Hoogbouw slaat hier altijd matig aan. Mensen een huisje met een tuintje. Ook als ze wat ouder worden. Dan maar een traplift en klusjesman.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 17:58:43 #107
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136059942
Ik geloof ook niet dat de Nederlandse bejaarden massaal naar appartementen willen. Waarom zou je ook?
pi_136060218
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 17:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Klopt. Hoogbouw slaat hier altijd matig aan. Mensen een huisje met een tuintje. Ook als ze wat ouder worden. Dan maar een traplift en klusjesman.
Waarom is dat eigenlijk dat hoogbouw in de rest van de wereld in urbane gebieden wel gewoon werkt, maar hier in NL we aan de dorpse kneuterigheid van huis met tuin willen vast houden.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 18:14:20 #109
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136060409
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom is dat eigenlijk dat hoogbouw in de rest van de wereld in urbane gebieden wel gewoon werkt, maar hier in NL we aan de dorpse kneuterigheid van huis met tuin willen vast houden.
:D
pi_136060431
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat dat gewoon een aantrekkelijker alternatief is. En Als het eens lekker weer is in Nederland wil je ook lekker naar buiten kunnen.
pi_136060651
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Omdat dat gewoon een aantrekkelijker alternatief is. En Als het eens lekker weer is in Nederland wil je ook lekker naar buiten kunnen.
Wat is er nu mooier als grote stadsparken waar mensen samen komen en de maatschappij tot leven komt ipv het egocentrische eigen achtertuin verhaal.
pi_136060678
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat is er nu mooier als grote stadsparken waar mensen samen komen en de maatschappij tot leven komt ipv het egocentrische eigen achtertuin verhaal.
Een veel lagere drempel. En we hebben hier beide in de aanbieding.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 18:36:07 #113
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136061158
quote:

[..]

Een tuin, bijvoorbeeld. :D
pi_136061200
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:36 schreef pfaf het volgende:

[..]

Het gebrek daaraan is voor mij ook de voornaamste reden dat ik eigenlijk ook wel verder aan het kijken ben.
pi_136061323
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:36 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik moet er zelf niet aan denken om een tuin te moeten bijhouden, ben blij met een redelijk groot balkon op het zuiden. Alhoewel als de zon een beetje schijnt je na 30 minuten wel weggebrand bent.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 18:44:49 #116
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136061551
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik moet er zelf niet aan denken om een tuin te moeten bijhouden, ben blij met een redelijk groot balkon op het zuiden. Alhoewel als de zon een beetje schijnt je na 30 minuten wel weggebrand bent.
Ik heb 11 maanden van mn leven in een flat gewoond en wil er nooit weer in belanden, zéker niet als ik oud ben. Verschrikkelijk; opgesloten, geen eten in de tuin, geen bbq en bierfeesten, niet even buiten zitten als het te warm wordt... Gelukkig verschillen mensen blijkbaar, want ik kan me niet voorstellen dat iemand in een flat wil wonen, nog los van geluidsoverlast en liften en dergelijke.
pi_136063647
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik heb 11 maanden van mn leven in een flat gewoond en wil er nooit weer in belanden, zéker niet als ik oud ben. Verschrikkelijk; opgesloten, geen eten in de tuin, geen bbq en bierfeesten, niet even buiten zitten als het te warm wordt... Gelukkig verschillen mensen blijkbaar, want ik kan me niet voorstellen dat iemand in een flat wil wonen, nog los van geluidsoverlast en liften en dergelijke.
Ach, woon er al een tijdje en het bevalt best goed hoor :). Maar ben nu wel toe aan wat anders.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 19:33:22 #118
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136063957
quote:
In de rest van de wereld ligt niet elk stukje park volgescheten met hondenstront...
Daarbij zijn er niet veel mensen die het park daadwerkelijk gebruiken, slechts een paar dagen per jaar is een stadspark druk in Nederland, en dan heb je het over misschien een paar procent van de inwoners als er concerten zijn.
pi_136064816
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

In de rest van de wereld ligt niet elk stukje park volgescheten met hondenstront...
Daarbij zijn er niet veel mensen die het park daadwerkelijk gebruiken, slechts een paar dagen per jaar is een stadspark druk in Nederland, en dan heb je het over misschien een paar procent van de inwoners als er concerten zijn.
Als ik in amsterdam kom vind ik het meestal in het vondelpark toch wel redelijk druk en dan kom ik er niet op dagen dat er evenementen zijn.

Als we central park in newyork bekijken dan heeft men daar ook genoeg koud en slecht weer, waardoor de tijd dat het park benut kan worden volgens mij best vergelijkbaar met nederland zal zijn.

Hondestront daar weet men in china wel raad mee, die beesten worden gewoon gegeten, dus bijna niet als huisdier beschouwd. Alhoewel ik weinig parken gezien heb in china. Ook niet veel tijd gehad in steden om die te ontdekken.
pi_136067621
quote:

[..]

Zeker in Delfzijl?

In de randstad is het vrijwel onmogelijk.

Met een modaal inkomen van 34k kun je een hypotheek krijgen van zo'n 150k. Het lijkt me verstandig om niet maximaal te lenen rekening houdend met eventuele werkloosheid en daarom maximaal 70% van het inkomen te lenen. Dan kom je op een hypotheek van zo'n 100k uit.

Als ik dan in de randstad ga zoeken op een woonhuis/eengezinswoning van 100+ m2 kom ik op welgeteld 27 woningen uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2014 20:32:20 ]
pi_136068629
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 19:27 schreef 99.999 het volgende:
Ach, woon er al een tijdje en het bevalt best goed hoor :). Maar ben nu wel toe aan wat anders.
Ha, dat is je verdiende straf. Hoop ja je nog jarenlang in je appartement opgesloten zult zitetn, met een torenhoge hypotheek. Veel hoger dan de restwaarde van je hok lucht te midde van andere slachtoffers, genaamd "flatbewoners".

quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 18:15 schreef 99.999 het volgende:
Dus blij met je eigen achtertuin. I.p.v. met een stuk plantsoen die als "openbare ruimte" is bestempeld door de salonsocialisten en dus wordt misbruikt door blèrende jongeren, krijsende kinderen en strontproducrende monsters, ook wel honden genoemd.

[ Bericht 23% gewijzigd door blomke op 28-01-2014 20:55:13 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_136072044
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 20:49 schreef blomke het volgende:

Dus blij met je eigen achtertuin. I.p.v. met een stuk plantsoen die als "openbare ruimte" is bestempeld door de salonsocialisten en dus wordt misbruikt door blèrende jongeren, krijsende kinderen en strontproducrende monsters, ook wel honden genoemd.
Weer een gevalletje : De rest van de wereld ziet het verkeer, de Hollander ziet het goed''

Tuuuurlijk.

Misschien moet je eens op het platteland van veel Europese regio's gaan kijken waar een huis met tuin geen reet meer kost. Dorp loopt leeg. Geen banen. Winkels weg. Benzine duurder.
pi_136076974
Ik snap niet dat de politiek de huizenprijzen blijft opdrijven, want wonen is al duur zat.
Zoals de meneer of mevrouw van de eerste reactie samenvat:

'Alleen politici kunnen zoiets wanstaltigs als de 'sloopkorting' bedenken; woningen slopen om zo de huizenprijs op te drijven.'

Alles moet goedkoper worden, behalve huizen. Die moeten juist duurder worden.
Wat een onzin, Stef Blok. Je creëert op deze manier nieuwe problemen. Gelukkig is het 'slooppotje' alweer bijna leeg.

http://daskapital.nl/2014/01/huizen_slopen_de_redding_voor.html
  dinsdag 28 januari 2014 @ 23:14:44 #124
344884 monkyyy
pi_136077321
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 23:07 schreef FrankElst het volgende:
Ik snap niet dat de politiek de huizenprijzen blijft opdrijven, want wonen is al duur zat.
Omdat balansen onder water staan, als reactie daarop zal private sector alles eraan doen om schuld af te lossen ipv winst en consumptie te maximaliseren zolang dat het geval is, wat als gevolg heeft dat de economie stagneert of zelfs krimpt.

Het is eigenlijk vrij simpel als je er over nadenkt.
pi_136077802
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 23:14 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Omdat balansen onder water staan, als reactie daarop zal private sector alles eraan doen om schuld af te lossen ipv winst en consumptie te maximaliseren zolang dat het geval is, wat als gevolg heeft dat de economie stagneert of zelfs krimpt.

Het is eigenlijk vrij simpel als je er over nadenkt.
Waarom veranderen ze de wet dan niet zo, dat een bank een huis tegen de waarde van de uitstaande hypotheek op de balans mag zetten en gaat verhuren ?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 23:44:25 #126
344884 monkyyy
pi_136078588
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 23:25 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Waarom veranderen ze de wet dan niet zo, dat een bank een huis tegen de waarde van de uitstaande hypotheek op de balans mag zetten en gaat verhuren ?
Omdat je niet de regels om kunt gooien omdat dat nu eventjes goed uitkomt.

Activa waardeer je tegen reële waarde.
pi_136078636
Gelul, dat de fed alles opkoopt was ook ondenkbaar, regels kan je altijd veranderen
  woensdag 29 januari 2014 @ 00:02:26 #128
344884 monkyyy
pi_136079275
Misschien heb ik het wel mis en is dat inderdaad de oplossing.
pi_136080955
quote:
Die stadsparken zijn een beunhaas-oplossing voor het gebrek aan tuin voor het merendeel van de inwoners. Je moet die mensen immers ook af en toe de kans geven om te luchten.

Dat dat in andere steden in het buitenland wel werkt, komt omdat daar een huis met een tuin onbetaalbaar is, en de mensen ook wel eens hun appartement uit willen natuurlijk.
pi_136081018
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 20:30 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Met een modaal inkomen van 34k kun je een hypotheek krijgen van zo'n 150k. Het lijkt me verstandig om niet maximaal te lenen rekening houdend met eventuele werkloosheid en daarom maximaal 70% van het inkomen te lenen. Dan kom je op een hypotheek van zo'n 100k uit.
Mja, zo kun je iets wat recht is ook krom lullen natuurlijk. En als je nu met een inkomen van die 34K zo'n 215K zou kunnen lenen? Is dan die 150K (70% daarvan) wel ineens verantwoord?

Feit is dat je voor 150K best leuke en nette woningen kunt vinden, voor een maandlast die je anders qua huur ook kwijt bent.
pi_136081593
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 01:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Feit is dat je voor 150K best leuke en nette woningen kunt vinden, voor een maandlast die je anders qua huur ook kwijt bent.
Feit is ook, dat als Nederland écht gaat krimpen ,met de bevolking, die woning, als hij ergens in de periferie staat, geen reet meer waard is. Dan verlies je zo nog eens een ton erbij.
pi_136081764
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 02:00 schreef Metaan het volgende:
Feit is ook, dat als Nederland écht gaat krimpen ,met de bevolking, die woning, als hij ergens in de periferie staat, geen reet meer waard is. Dan verlies je zo nog eens een ton erbij.
En als de dijken doorbreken, en hij staat wat hoger dan de rest win je er zo 3 ton bij. Je punt is?

UIt niks blijkt dat NL qua bevolking gaat krimpen, dus leuk dat je dat erbij haalt, maar als jij dat stelt dan graag een bron erbij.
pi_136082724
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 02:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En als de dijken doorbreken, en hij staat wat hoger dan de rest win je er zo 3 ton bij. Je punt is?

UIt niks blijkt dat NL qua bevolking gaat krimpen, dus leuk dat je dat erbij haalt, maar als jij dat stelt dan graag een bron erbij.
Bepaalde regio's in Nederland zijn wel degelijk aan het krimpen.
Dus ja, als je daar een huis koopt, is de kans helemaal groot dat de waarde van je huis daalt.
pi_136082880
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 08:17 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Bepaalde regio's in Nederland zijn wel degelijk aan het krimpen.
Dus ja, als je daar een huis koopt, is de kans helemaal groot dat de waarde van je huis daalt.
Krimp in aantal inwoners correleert niet direct 1 op 1 met het aantal huishoudens, dat weet je?
pi_136085904
quote:
1s.gif Op woensdag 29 januari 2014 08:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Krimp in aantal inwoners correleert niet direct 1 op 1 met het aantal huishoudens, dat weet je?
proces van gezinsverdunning is wel voorbij hoor hoor.
Sterker in een aantal landen als Frankrijk zie je al het omgekeerde. Ergo nog minder druk op de huizenmarkt.
pi_136086057
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 02:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

UIt niks blijkt dat NL qua bevolking gaat krimpen,
Nederland heeft al jaren een tfr van rond de 1,6. We hebben recentelijk , als enige westeuropese land, een aantal jaren met negatieve migratie achter de rug. De CBS voorspelt bevolkingsdaling vanaf 2030. Maar nu al daalt de bevolking in 25 % van de gemeentes.

In gemeenten in de randen van ons land is die krimp al begonnen. Een probleem: met wegtrekkende bevolking, vallen ook faciliteiten weg. Scholen sluiten wanneer ze te klein zijn, sportclubs tellen te weinig leden en de lokale supermarkt gaat failliet.

Die ontwikkeling maakt dat gemeentes opvallende initiatieven tegen leegstand lanceren om nieuwe, jonge mensen aan te trekken. Het ruim 1800 koppen tellende Barchem zette zichzelf in de etalage door een open dag te organiseren voor de ruim vijftig te koopstaande huizen in het gehucht. Dit is zo goed bevallen dat de gemeente dit najaar opnieuw al zijn deuren opent.

De gemeente Lelystad ziet dat de bevolkingsgroei de komende jaren stagneert en looft een finders fee uit voor diegene die ervoor zorgt dat er kopers komen voor kavels. Campagnes waar het Friese eiland Schiermonnikoog niet (meer) in gelooft.
pi_136086105
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:51 schreef Metaan het volgende:

[..]

proces van gezinsverdunning is wel voorbij hoor hoor.
Sterker in een aantal landen als Frankrijk zie je al het omgekeerde. Ergo nog minder druk op de huizenmarkt.
Waaruit blijkt precies dat dat proces gestopt is?
  woensdag 29 januari 2014 @ 18:14:23 #138
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136103075
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:46 schreef Metaan het volgende:

[..]

Weer een gevalletje : De rest van de wereld ziet het verkeer, de Hollander ziet het goed''

Tuuuurlijk.

Misschien moet je eens op het platteland van veel Europese regio's gaan kijken waar een huis met tuin geen reet meer kost. Dorp loopt leeg. Geen banen. Winkels weg. Benzine duurder.
:D De Hollander ziet het niet goed of verkeerd, maar is gewoon rijk. Mensen die genoegen nemen met een tuinloze flat zijn of derdewereld-boeren die in de stad een beter leven zoeken, wannabee-miljonairs in wereldsteden of mensen die geen tuin kunnen betalen.
En de tuin-park vergelijking is wel het optimum van jezelf wat wijsmaken. Die dinfen zijn niet tegenstrijdig, maar supplementair. Maar wellicht moet je af en toe wat frisse buitenlucht ruiken om je zulke dingen te realiseren...
pi_136103804
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 10:56 schreef Metaan het volgende:

[..]

Nederland heeft al jaren een tfr van rond de 1,6. We hebben recentelijk , als enige westeuropese land, een aantal jaren met negatieve migratie achter de rug. De CBS voorspelt bevolkingsdaling vanaf 2030. Maar nu al daalt de bevolking in 25 % van de gemeentes.

In gemeenten in de randen van ons land is die krimp al begonnen. Een probleem: met wegtrekkende bevolking, vallen ook faciliteiten weg. Scholen sluiten wanneer ze te klein zijn, sportclubs tellen te weinig leden en de lokale supermarkt gaat failliet.

Die ontwikkeling maakt dat gemeentes opvallende initiatieven tegen leegstand lanceren om nieuwe, jonge mensen aan te trekken. Het ruim 1800 koppen tellende Barchem zette zichzelf in de etalage door een open dag te organiseren voor de ruim vijftig te koopstaande huizen in het gehucht. Dit is zo goed bevallen dat de gemeente dit najaar opnieuw al zijn deuren opent.

De gemeente Lelystad ziet dat de bevolkingsgroei de komende jaren stagneert en looft een finders fee uit voor diegene die ervoor zorgt dat er kopers komen voor kavels. Campagnes waar het Friese eiland Schiermonnikoog niet (meer) in gelooft.

Natuurlijk, Nederland vergrijst en het aantal alleenstaanden neemt toe, dus er worden minder kinderen geproduceerd.
Nederland krimpt dus.
pi_136111347
quote:
10s.gif Op woensdag 29 januari 2014 18:14 schreef pfaf het volgende:

[..]

:D De Hollander ziet het niet goed of verkeerd, maar is gewoon rijk. Mensen die genoegen nemen met een tuinloze flat zijn of derdewereld-boeren die in de stad een beter leven zoeken,
Dan zijn al de rijken die naar steden als Londen, Rome , Moskou en Parijs bv vluchten en daar vermogens voor betalen zeker ''derdewereld-boeren''?

Gek dan dat zo n appartement in de Parijse binnenstad snel 20.000 per m2 kost en een huis met tuin op het platteland geen drol meer waard is.

Of heeft de markt geen gelijk?
  woensdag 29 januari 2014 @ 22:24:18 #141
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136117401
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 20:52 schreef Metaan het volgende:

[..]

Dan zijn al de rijken die naar steden als Londen, Rome , Moskou en Parijs bv vluchten en daar vermogens voor betalen zeker ''derdewereld-boeren''?

Gek dan dat zo n appartement in de Parijse binnenstad snel 20.000 per m2 kost en een huis met tuin op het platteland geen drol meer waard is.

Of heeft de markt geen gelijk?
Je kunt niet lezen?
pi_136119595
quote:
10s.gif Op woensdag 29 januari 2014 22:24 schreef pfaf het volgende:

[..]

Je kunt niet lezen?
Dan hebben jullie wat gemeen.
pi_136124395
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

http://www.funda.nl/koop/bocholtz/huis-47240944-stevensweg-14/
  donderdag 30 januari 2014 @ 06:44:52 #144
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136124935
quote:
http://www.nu.nl/economie(...)-verder-in-2014.html

Woningbouw daalt verder in 2014'
Het aantal nieuwe woningen daalt in 2014 verder met ongeveer 7 procent. Een kleine opsteker voor dit jaar is de kleine stijging van renovatie en onderhoud aan woningen.

Foto: NU.nl/Dimitri Janowitz
Dat stelt het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) donderdag in een rapport over de bouwproductie en werkgelegenheid in 2014.
Omdat de utiliteitsbouw (bouw zonder woonbestemming) de grond-, water- en wegenbouw naar verwachting stabiliseert, beschouwd het EIB 2014 als een overgangsjaar.
Vorig jaar is met name de nieuwbouw zwaar getroffen. Nadat er in 2012 10 procent minder nieuwe woningen bijkwamen vergeleken het jaar ervoor, kromp het aantal in 2013 met hetzelfde percentage. Sinds het uitbreken van de crisis is de markt in totaal met 35 procent kleiner geworden.
Herstel
Dankzij de kabinetsmaatregel om het btw-tarief tijdelijk te verlagen van 21 naar 6 procent op rennovatie en verbouwingen, kon de sector zich het afgelopen jaar nog redelijk redden. De maatregel, oorspronkelijk een jaar geldig vanaf 1 maart 2013, is verlengd tot en met december 2014.
Het instituut ziet wel tekenen van herstel voor komend jaar. "De verkopen trekken aan, de woningprijzen stabiliseren en eind 2013 was voor het eerst ook een duidelijke stijging te zien bij de woningbouwvergunningen bij de bouwers voor de markt", schrijft het EIB.
Met het verdwijnen van 27 duizend banen was 2013 het zwaarste jaar voor de bouwsector sinds het uitbreken van de financële crisis in 2008. Komend jaar zit daar niet veel verbetering in, het EIB verwacht een krimp van tienduizend arbeidsplaatsen.
Sterke groei
Hoewel 2014 dus nog als overgangsjaar wordt betiteld, voorspelt het EIB voor 2015 tot en met 2019 een sterke groei voor de woningmarkt met gemiddeld 4 procent per jaar.
Met name de nieuwbouw is hierin de stuwende kracht. De onderzoekers verwachten zelfs een toename van jaarlijks meer dan tien procent. Dit heeft ook effect op de werkgelegenheid, want die zou met in totaal 60.000 arbeidsplaatsen toenemen.
In ieder geval neemt het aanbod van huizen niet zoveel toe als men een paar jaar geleden nog graag wou. Jammer dat in het artikel geen cijfer staat hoeveel nieuwbouw nog maar gebouwd wordt. Er was ooit een doelstelling van een kabinet om 100.000 nieuwbouw woningen per jaar op te laten leveren. Dit is al nooit gehaald en daarna is de crisis uitgebroken.
  donderdag 30 januari 2014 @ 08:06:38 #146
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136125187
Waarom geldt die BTW-verlaging eigenlijk niet op nieuwbouw?

quote:
Er was ooit een doelstelling van een kabinet om 100.000 nieuwbouw woningen per jaar op te laten leveren.
Als het daadwerkelijk een doelstelling was geweest, had het kabinet er voor moeten zorgen dat grondprijzen niet dusdanig hoog werden dat het niet haalbaar werd.
Bouwgrond is net als olie: verkoop 10% minder, en je prijzen verdubbelen.
pi_136157161
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 08:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom geldt die BTW-verlaging eigenlijk niet op nieuwbouw?
Waarom is de BTW überhaupt verhoogd van 19% naar 21% i.p.v. verlaagd naar bv 17%? (Overigens een volstrekt achterlijke belasting, heel die BTW.
pi_136157686
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 23:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom is de BTW überhaupt verhoogd van 19% naar 21% i.p.v. verlaagd naar bv 17%? (Overigens een volstrekt achterlijke belasting, heel die BTW.
Iets met begrotingstekort.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_136158235
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 23:57 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Iets met begrotingstekort.
Ja man. Dus zet je middels een BTW verhoging een rem op de economie, steekt je kop in het zand en hoopt dat het wel overwaait... :?
pi_136159483
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 00:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja man. Dus zet je middels een BTW verhoging een rem op de economie, steekt je kop in het zand en hoopt dat het wel overwaait... :?
Hopen dat mensen gaan consuminderen, dat speekt bepaalde mensen ideologisch ook wel aan.

De grootste rem is MI het gebrek aan visie, daadkracht en communicatie vanuit Den Haag.
  vrijdag 31 januari 2014 @ 07:49:28 #151
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136160974
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 23:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Rupsje Nooitgenoeg in Den Haag he, streven naar belastingmaximalisatie i.p.v. minder uit te geven.
pi_136163088
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 01:25 schreef WammesWaggel het volgende:

Hopen dat mensen gaan consuminderen, dat speekt bepaalde mensen ideologisch ook wel aan.

De grootste rem is MI het gebrek aan visie, daadkracht en communicatie vanuit Den Haag.
Dat dus. Ik hoor Woutertje Bos in 2008 nog voor de camera zeggen: "ach die financiële toestanden in de VS (LB in problemen) daar zullen wij niet zo'n last mee krijgen, dat is ver weg en gaat ons voorbij".
pi_136163364
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 00:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is de eeuwig durende discussie tussen het klassieke model en het Keynesiaanse model. Jij bent dus in ieder geval aanhanger van Keynes.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_136186415
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 januari 2014 10:25 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Dat is de eeuwig durende discussie tussen het klassieke model en het Keynesiaanse model. Jij bent dus in ieder geval aanhanger van Keynes.
Ik ben meer een aanhanger van gezond verstand. Net als dat iedere boerenlul weet dat de recente accijnsverhogingen averechts werken (er 'lekte' al voor die verhoging naar schatting 1,3 miljard aan accijns over de grens, tel daar nog even het banenverlies en de bijbehorende kosten bij op), zo snapt ook een ieder dat domweg belastingen maar blijven verhogen niet werkt.

Ik heb het er dus niet over dat de overheid de staatsschuld moet laten groeien teneinde de economie op gang te helpen, maar over het feit dat sommige verhogingen in het totaalplaatje veel meer kosten dan ze ooit nog gaan opleveren.
pi_136208326
Blijft zo, hoe minder er van je geld overblijft/kwijt bent aan dezelfde producten (btw/inflatie/whatsoever)
Er over het algemeen minder geconsumeerd wordt natuurlijk.

Zou de gemiddelde Jan Modaal, er 100-200 netto per maand meer overhouden, grote kans dat er dan ook weer meer besteed wordt.
pi_136211165
Of dat de belastingen verhoogd worden om de staatsschuld beter te kunnen betalen (bij deflatie)
pi_136229227
Het lijkt er toch op dat meer gemeenten het voorbeeld van de gemeente Apeldoorn zullen volgen en hun verlies op de aankoop van grond gaan nemen:

pi_136229461
NVM: eerste maand 2014 dramatisch

De woningmarkt heeft in de eerste maand van 2014 een opmerkelijke dip laten zien, want de verkoop van woningen is ten opzichte van december 2013 méér dan gehalveerd. In januari 2014 zijn door NVM-makelaars 8000 woningen verkocht (naar schatting 10000 in de totale markt). Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) vandaag in haar (voorlopige) analyse van de woningmarkt over de eerste maand van 2014.
  zondag 2 februari 2014 @ 08:56:02 #159
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136229955
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 05:57 schreef FrankElst het volgende:
Het lijkt er toch op dat meer gemeenten het voorbeeld van de gemeente Apeldoorn zullen volgen en hun verlies op de aankoop van grond gaan nemen:
Linkje naar wat Apeldoorn als voorbeeld doet? Dat is de gemeenten die (uit m'n hoofd) 200 miljoen euro speculatieverlies heeft te verwerken... Dan zou ik enkele duizenden kavels verwachten.
Wat staat er op de website:
19 + 16 + "onbekend aantal" kavels te koop. Ze proberen dus de markt krap te houden door niet gewoon alles aan te bieden.
http://www.apeldoorn.nl/Zuidbroek---Mozaiek : 44 kavels, 26 verkocht, 18 te koop. Het wil er bij mij niet in dat ze 200 miljoen verloren hebben op zo weinig kavels, dus er moet nog veel meer zijn.
En de prijsverlaging mis ik nog... 500 vierkante meter voor 2 ton, 800 vierkante meter voor 3 ton. Plus 21% BTW natuurlijk...

En dat voor stukjes zand die niet zo lang geleden 2000 euro waard waren als weiland. Nu worden er billboards voor gemaakt, complete websites, glimmende brochures, de gemeente heeft "een verkoopteam" van 3 oude ambtenaren, etc. etc. Dat alles zou compleet onzinnig zijn zonder de prijs 100 keer over de kop te laten gaan.
  zondag 2 februari 2014 @ 09:06:11 #160
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136230017
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 07:07 schreef FrankElst het volgende:
NVM: eerste maand 2014 dramatisch

De woningmarkt heeft in de eerste maand van 2014 een opmerkelijke dip laten zien, want de verkoop van woningen is ten opzichte van december 2013 méér dan gehalveerd. In januari 2014 zijn door NVM-makelaars 8000 woningen verkocht (naar schatting 10000 in de totale markt). Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) vandaag in haar (voorlopige) analyse van de woningmarkt over de eerste maand van 2014.
Bron?
pi_136230119
in principe; de gemeente dacht elk jaar 900 woningen te bouwen, dat werden er 500
  zondag 2 februari 2014 @ 09:57:33 #163
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136230595
quote:

Je hebt nog een vraag open staan, waarom ik niet goed zou lezen..
  FOK!fotograaf zondag 2 februari 2014 @ 10:09:47 #164
13368 NiGeLaToR
pi_136230778
Gemeente Hoorn doet vrije kavels momenteel -20%. Dat ze daarmee nog steeds 20-30% te duur zijn om er momenteel een huis op te zetten zien we dan maar even door de vingers ;) Tussenwoningen conform huidige bouwkwaliteit gaan voor 160k von weg. Oke, 120m2 woonopp en 170m2 grond, maar wel > 300m3 inhoud, 3 verdiepingen 2,60m. Kan geen jaren 70 woning qua comfort tegenop met die prijs.
  zondag 2 februari 2014 @ 10:17:13 #165
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136230884
quote:
300 pagina's zonder samenvatting, zie daar waar het mis gaat met de simpele doorverkoop van stukjes zand.

quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 10:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Gemeente Hoorn doet vrije kavels momenteel -20%. Dat ze daarmee nog steeds 20-30% te duur zijn om er momenteel een huis op te zetten zien we dan maar even door de vingers ;)
Zouden gemeenten ooit op prijs met elkaar gaan concurreren? De eerste gemeente die bouwen weer rendabel maakt kan heel veel kavels verkopen. Ook in Apeldoorn is het prima te doen om meer dan 900 woningen te verkopen, alleen moeten ze dan af van de huidige belanghebbenden die rapporten van 300 pagina's schrijven...
pi_136234197
De waarde van persberichten - de NVM versus het CBS -

pi_136234330
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 10:09 schreef NiGeLaToR het volgende:
Gemeente Hoorn doet vrije kavels momenteel -20%. Dat ze daarmee nog steeds 20-30% te duur zijn om er momenteel een huis op te zetten zien we dan maar even door de vingers ;) Tussenwoningen conform huidige bouwkwaliteit gaan voor 160k von weg. Oke, 120m2 woonopp en 170m2 grond, maar wel > 300m3 inhoud, 3 verdiepingen 2,60m. Kan geen jaren 70 woning qua comfort tegenop met die prijs.
Hoezo is dat nog 20-30% te duur?
Wat is de m² prijs voor het perceel?
  zondag 2 februari 2014 @ 13:21:21 #168
344884 monkyyy
pi_136235507
Het lijkt me wel wat hoor, een mooie grote kavel kopen ergens aan het markermeer en er een mooi pand opzetten. :9
pi_136235594
quote:

Dat hebben heel veel gemeenten ook al gedaan. Al is het lang niet overal zo beroerd als in. Apeldoorn gelukkig.
pi_136235633
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 12:44 schreef KneeDeep het volgende:

[ afbeelding ]
weer even een stabilisatie periode net zoals in 2010 ?
pi_136237394
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 13:24 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

weer even een stabilisatie periode net zoals in 2010 ?
Goed mogelijk. Koersen in een bearmarkt gaan nooit in 1 keer naar beneden.
pi_136244282
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 08:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Linkje naar wat Apeldoorn als voorbeeld doet? Dat is de gemeenten die (uit m'n hoofd) 200 miljoen euro speculatieverlies heeft te verwerken... Dan zou ik enkele duizenden kavels verwachten.
Wat staat er op de website:
19 + 16 + "onbekend aantal" kavels te koop. Ze proberen dus de markt krap te houden door niet gewoon alles aan te bieden.
http://www.apeldoorn.nl/Zuidbroek---Mozaiek : 44 kavels, 26 verkocht, 18 te koop. Het wil er bij mij niet in dat ze 200 miljoen verloren hebben op zo weinig kavels, dus er moet nog veel meer zijn.
En de prijsverlaging mis ik nog... 500 vierkante meter voor 2 ton, 800 vierkante meter voor 3 ton. Plus 21% BTW natuurlijk...
Dit is in de VS toch niet anders? Daar zijn zoveel woningen eigendom geworden van banken, dat men ze maar mondjesmaat vrijgeeft. Dat we nu even een opleving hebben door buy-to-rent (met grote partijen die huisjesmelker worden) doet daar niets aan af.
pi_136247089
quote:

[ afbeelding ]
Prachtig, prachtig. Je ziet begin '14 een bodem ontstaan zoals ie daar ook kwam in jan '10. We kunnen handenwrijvend toezien hoe de prijsindex verderop in '14, weer een duikvlucht neemt. Ik schat de bodem bij 60.
pi_136247291
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 09:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bron?
Dat bericht heb ik niet op de NVM site gevonden, wel deze:

http://www.nvm.nl/actual/(...)_op_woningmarkt.aspx
  zondag 2 februari 2014 @ 18:43:07 #175
165633 eriksd
The grand facade...
pi_136249181
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Prachtig, prachtig. Je ziet begin '14 een bodem ontstaan zoals ie daar ook kwam in jan '10. We kunnen handenwrijvend toezien hoe de prijsindex verderop in '14, weer een duikvlucht neemt. Ik schat de bodem bij 60.
Met dien verstande dat het toen om overwaarde ging en dus relatief pijnloos. Als jouw voorspelling uitkomt ontstaat er een scenario waar niemand baat bij heeft. Ik moet het dus nog zien.
Bis bis bis
pi_136249575
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 18:43 schreef eriksd het volgende:

[..]

Met dien verstande dat het toen om overwaarde ging en dus relatief pijnloos. Als jouw voorspelling uitkomt ontstaat er een scenario waar niemand baat bij heeft. Ik moet het dus nog zien.
Zou ook wel heel bizar uitpakken, huren onbetaalbaar, kopen spotgoedkoop maar verschuiving tussen beide markten zit er niet in. Dat gecombineerd met een nog verder stilgevallen bouwproductie zodat er ook een flinke krapte ontstaat. Ik zie het nog niet op die manier gebeuren
pi_136254619
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 18:43 schreef eriksd het volgende:
Er is nu ook nog sprake van heel veel overwaarde. En dat 't een scenario betreft waar niemand baat bij heeft, wil niet zeggen dat 't niet gebeurt. Sterker nog: "verwacht het onverwachte".

quote:
2s.gif Op zondag 2 februari 2014 18:52 schreef 99.999 het volgende:
Zou ook wel heel bizar uitpakken, huren onbetaalbaar, kopen spotgoedkoop maar verschuiving tussen beide markten zit er niet in. Dat gecombineerd met een nog verder stilgevallen bouwproductie zodat er ook een flinke krapte ontstaat. Ik zie het nog niet op die manier gebeuren
Er is sprake van het leeglopen van een bubble, dat heeft niet met vrije markt vraag&aanbod te maken. Het gebeurt onder je ogen.

[ Bericht 17% gewijzigd door blomke op 02-02-2014 21:16:34 ]
pi_136255522
Oh, maar het heeft wel invloed op de woningmarkt als jouw verhaaltje uitkomt. Dan heeft bijna iedere Nederlander een groot probleem. Maar goed, erg realistisch is het ook niet.
pi_136255820
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:29 schreef blomke het volgende:
Sterker nog: "verwacht het onverwachte".
Dat gezegde werkt echter 2 kanten op. Heb je daar rekening mee gehouden, of is die optie 'te' onverwacht?
pi_136256392
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:38 schreef 99.999 het volgende:
Oh, maar het heeft wel invloed op de woningmarkt als jouw verhaaltje uitkomt. Dan heeft bijna iedere Nederlander een groot probleem.
Hoe kom je daar nou bij? 40% van de huishoudens heeft een huurwoning dus die zal het "aan hun aars oxideren" dat de index op 60 eindigt. Van de koopwoningbezitters is een deel zonder of met een lage hypotheek. Ook geen directe problemen voor hen.

Blijft over de groep knurften die in een koopflat woont, in een buitenwijk van Ede óf in de afgelopen 10 jaar 't eerste huis met max. hypotheek heeft gekocht en zich in de luren heeft laten leggen met een spaarhypotheek of afgeleide gedrocht met hoge kosten, weinig opbouw en gelijkblijvende schuld.
pi_136257249
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:46 schreef blomke het volgende:
Hoe kom je daar nou bij? 40% van de huishoudens heeft een huurwoning dus die zal het "aan hun aars oxideren" dat de index op 60 eindigt.
Zeg dat maar tegen het deel van de mensen in NL die in de bouwsector werkzaam (direct, danwel indirect) zijn. Trek wel vooraf je gympies aan...
  zondag 2 februari 2014 @ 20:56:58 #182
165633 eriksd
The grand facade...
pi_136257315
quote:

[..]

Hoe kom je daar nou bij? 40% van de huishoudens heeft een huurwoning dus die zal het "aan hun aars oxideren" dat de index op 60 eindigt. Van de koopwoningbezitters is een deel zonder of met een lage hypotheek. Ook geen directe problemen voor hen.

Blijft over de groep knurften die in een koopflat woont, in een buitenwijk van Ede óf in de afgelopen 10 jaar 't eerste huis met max. hypotheek heeft gekocht en zich in de luren heeft laten leggen met een spaarhypotheek of afgeleide gedrocht met hoge kosten, weinig opbouw en gelijkblijvende schuld.
En hoe groot denk je dat die laatste groep is? :D

Wat is je opleidingsniveau eigenlijk?
Bis bis bis
pi_136257737
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:56 schreef eriksd het volgende:

1. En hoe groot denk je dat die laatste groep is? :D

2. Wat is je opleidingsniveau eigenlijk?
1. Aanzienlijk. De laatste jaren was de spaarhypotheek de meest afgesloten hypotheeksoort, om moverende redenen en vooral de zak van de hypotheekadviseur.

2. Universitair, dat blijkt toch wel?
  zondag 2 februari 2014 @ 21:02:42 #184
165633 eriksd
The grand facade...
pi_136257859
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 21:01 schreef blomke het volgende:

[..]

1. Aanzienlijk. De laatste jaren was de spaarhypotheek de meest afgesloten hypotheeksoort, om moverende redenen en vooral de zak van de hypotheekadviseur.

En wie heeft er dan belang bij dat zo'n groep de sjaak is? Bouwend Nederland niet, pensioenfondsen niet, de overheid niet, helemaal niemand.

Eh, niet echt. Het is vooral veel wensdenken dat je over het voetlicht brengt.
Bis bis bis
pi_136257935
quote:

[..]

Je leutert dat die index naar 60 zou gaan, dus ongeveer een vijfde van de huidige prijzen, daar hebben wel iets meer mensen last van dan de groep die jij omschrijft ;). En huurders hebben er last van in de zin dat ze steeds meer moeten betalen voor hun huis maar toch niet de mogelijkheid krijgen om te kopen.
pi_136258038
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 21:02 schreef eriksd het volgende:

En wie heeft er dan belang bij dat zo'n groep de sjaak is? Bouwend Nederland niet, pensioenfondsen niet, de overheid niet, helemaal niemand.

Die lieden hebben er inderdaad geen baat bij, dat stel ik toch ook nergens? Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Het leven zit nou eenmaal vol kloterigheid die niemand wenst. Maar neem van deze ouwe lul aan dat de dingen anders lopen dan je wilt.
pi_136258058
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 21:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Niet bepaald, eerlijk gezegd :X.
pi_136258277
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 21:03 schreef 99.999 het volgende:

Je leutert dat die index naar 60 zou gaan, dus ongeveer een vijfde van de huidige prijzen,
Dan moet je toch echt eens naar de Y-as v/d grafiek kijken (als je weet wat dat is).
pi_136262755
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 21:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je leutert dat die index naar 60 zou gaan, dus ongeveer een vijfde van de huidige prijzen, daar hebben wel iets meer mensen last van dan de groep die jij omschrijft ;). En huurders hebben er last van in de zin dat ze steeds meer moeten betalen voor hun huis maar toch niet de mogelijkheid krijgen om te kopen.
Wablief? Leg mij eens uit hoe een index van 60 (tegenover nu 85, dus daling van 25 punten) betekent dat de prijzen 80 % dalen t.o.v. nu? Heb ik iets gemist bij de stof over indexeren destijds op de middelbare?

Daling tot 60 (30 % er vanaf volgens mij, maar ja, ik kan het fout hebben) lijkt mij echter wel onwaarschijnlijk. Er zijn te veel belangen mee gestoeid en vraag/aanbod gaat op een gegeven moment weer werken, ondanks restschulden her en der. Niet iedereen bekijkt het puur mathematisch gezien, maar als de huren nog eens 10 % omhoog gaan in de aankomende 3 jaar en de prijzen nog eens 10 % dalen in diezelfde tijd dan zit wordt het wel aantrekkelijk om te gaan kopen.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  zondag 2 februari 2014 @ 21:57:10 #190
165633 eriksd
The grand facade...
pi_136262896
Hoe kom jij nou op 80? Hij zegt toch 1/5e?
Bis bis bis
pi_136263969
quote:
5s.gif Op zondag 2 februari 2014 21:57 schreef eriksd het volgende:
Hoe kom jij nou op 80? Hij zegt toch 1/5e?
1/5e van de huidige prijzen = 20 % van de huidige prijzen = 80 % daling t.o.v. de huidige prijzen? Dat is iig mijn lezing. Alternatief zegt hij dat de daling nog eens 1/5e van de huidige prijzen afhaalt. Beter, maar alsnog way off.

Of is er een derde interpretatie die ik zo snel niet zie?
  zondag 2 februari 2014 @ 22:11:15 #192
165633 eriksd
The grand facade...
pi_136264034
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 22:10 schreef Omentuva het volgende:

[..]

1/5e van de huidige prijzen = 20 % van de huidige prijzen = 80 % daling t.o.v. de huidige prijzen? Dat is iig mijn lezing. Alternatief zegt hij dat de daling nog eens 1/5e van de huidige prijzen afhaalt. Beter, maar alsnog way off.

Of is er een derde interpretatie die ik zo snel niet zie?
Ik lees het als 1/5e eraf. :P
Bis bis bis
pi_136264283
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 22:11 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik lees het als 1/5e eraf. :P
Ik mis het woordje 'af' (of iets dergelijks) in zijn zin daarvoor, dus vandaar dat ik de eerste lezing nam. Either way: het is nu een iets minder grove fout, maar het verschil tussen 20 of 30 % eraf vind ik alsnog eigenlijk wel een beetje veel.
pi_136264616
Als de gemeenten na de verkiezingen hun grond gaan dumpen, en die kans is aannemelijk, dan kunnen er eindelijk weer goedkope nieuwbouwwoningen worden gebouwd.
Dat zal ervoor zorgen dat de huizenprijzen verder zullen dalen, maar echt niemand is dan ook gebaat bij stijgende huizenprijzen.
  zondag 2 februari 2014 @ 22:27:27 #195
165633 eriksd
The grand facade...
pi_136265328
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
Als de gemeenten na de verkiezingen hun grond gaan dumpen, en die kans is aannemelijk, dan kunnen er eindelijk weer goedkope nieuwbouwwoningen worden gebouwd.
Dat zal ervoor zorgen dat de huizenprijzen verder zullen dalen, maar echt niemand is dan ook gebaat bij stijgende huizenprijzen.
Behalve pensioenfondsen, de overheid en huizenbezitters.
Bis bis bis
pi_136265542
Waarom is de kans aannamelijk derde gemeenten hun grond gaan dumpen? Het is hun strop
pi_136268165
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 22:31 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom is de kans aannamelijk derde gemeenten hun grond gaan dumpen? Het is hun strop
Die kans is niet aannemelijk, dat is slechts wishfull thinking van 'FrankElst'.
pi_136268296
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 21:02 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dus moeten starters maar veel te veel voor huizen betalen om die lui in bescherming te nemen?
pi_136268490
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 23:20 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Dus moeten starters maar veel te veel voor huizen betalen om die lui in bescherming te nemen?
Moeten? Hoe dat zo? Je kunt toch altijd nog de goedkopere (en een immense vrijheid belovende) optie van huren kiezen?

(Als dat niet kan, dan betaal je dus kennelijk niet teveel...)
  maandag 3 februari 2014 @ 07:27:13 #200
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136274510
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 22:18 schreef FrankElst het volgende:
Waarom negeer je mijn posts nadat je eerst zelf zulke boute uitspaken deed? Erg zwak van je.
  maandag 3 februari 2014 @ 08:37:28 #201
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136274955
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 23:20 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Yep. Dat ging toch al 20 jaar zo goed?
pi_136275140
quote:

[ afbeelding ]
Zoiets had ik ook al in mijn hoofd.
Ik kon mij een persbericht van ze herinneren van vorige maand dat het weer omhoog gaat.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  FOK!fotograaf dinsdag 4 februari 2014 @ 11:52:17 #203
13368 NiGeLaToR
pi_136317046
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 12:48 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Hoezo is dat nog 20-30% te duur?
Wat is de m² prijs voor het perceel?
400-600m2 voor 210-230k euro, na aftrek van de korting. Dan moet er nog een huis op en het zijn stuk voor stuk de kavels die niemand wilde, tussen bestaande bouw van mensen die de kavels eromheen wel wilden.
pi_136328940
hoezo maar 20% te duur?

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 11:52 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

400-600m2 voor 210-230k euro, na aftrek van de korting. Dan moet er nog een huis op en het zijn stuk voor stuk de kavels die niemand wilde, tussen bestaande bouw van mensen die de kavels eromheen wel wilden.
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 08:56 schreef RemcoDelft het volgende:
En dat voor stukjes zand die niet zo lang geleden 2000 euro waard waren als weiland. Nu worden er billboards voor gemaakt, complete websites, glimmende brochures, de gemeente heeft "een verkoopteam" van 3 oude ambtenaren, etc. etc. Dat alles zou compleet onzinnig zijn zonder de prijs 100 keer over de kop te laten gaan.
Een weiland van 1 hectare (10 000 m2) kost iets van 20-30 duizend in NH.
omgerekend voor 600 m2 is dat 1500 per kavel.

Waar gaat dat verschil heen? Naar de boer van wie dat weiland was en jaaa naar de gemeente die ook winst opstreek.
Jarenlang gaat het al zo. Bij bijna elke nieuwbouw
seduco sum.en ben erg stout
pi_136329168
Straten aanleggen, riolering stroomkabels groene parkjes enz kost ook geld he
  dinsdag 4 februari 2014 @ 17:54:59 #206
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136329359
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 17:49 schreef arjan1112 het volgende:
Straten: 3 tientjes per vierkante meter?
Riolering: betaal je apart
Stroomkabels: betaal je apart
Groene parkjes: betaal je al je hele leven belasting voor
enz.
Plus: al deze dingen kosten echt niet meer in de Randstad dan 200 km naar het oosten.
pi_136329360
quote:
1500 euro + gedeelte van de kosten om er een wijk van te maken(maar nog niet het huis bouwen) is kleiner dan 230 000
pi_136329665
quote:
landbouwgrond is 4.000 e per ha. Nog geen 2 kwartjes de meter dus.
pi_136329795
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

Waar koop je landbouwgrond voor 4.000 per hectare? Bulgarije?
pi_136329819
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:02 schreef Metaan het volgende:

[..]

Ook in noord-holland?
sorry ik weet niet of het 20000 is. Het was wel 20-30 duizend voor de crisis(in nh).
pi_136329886
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:06 schreef SergeantFluffy het volgende:

[..]

sorry ik weet niet of het 20000 is. Het was wel 20 000 voor de crisis(in nh).
Ook in noord-holland?
Voor 20.000 per hectare koop je ook niet veel. De landbouwwaarde is het Noordoosten vaak al 40-60.000 per hectare maar zodra je wilt kopen met enige kans op ruimtelijke ontwikkeling verdubbelt dat minstens.
pi_136330083
Riolering betaal je apart? Bedoel je middels de afvalstoffenheffing? Dus mensen die gestapeld wonen moeten de vrijstaande huizen maar subsidieren met de afvalstoffenheffing die alleen afhankelijk is van het inwoners per wooneenheid?
pi_136330245
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:14 schreef Basp1 het volgende:
Riolering betaal je apart? Bedoel je middels de afvalstoffenheffing? Dus mensen die gestapeld wonen moeten de vrijstaande huizen maar subsidieren met de afvalstoffenheffing die alleen afhankelijk is van het inwoners per wooneenheid?
Over het algemeen zit de aanleg van voorzieningen als riolering, plantsoenen en wegen verwekt in de grondexploitatie van een nieuwe wijk. Dat is een goed te verdedigen keuze maar ik vermoed dat bepaalde mensen hier graag subsidie van alle inwoners van een stad willen voor de inwoners van nieuwbouwwijken :).
In de praktijk dus vooral de projectontwikkelaars voorzien van steun.
pi_136330271
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:14 schreef Basp1 het volgende:
Ja om zoveel mogelijk ge(mis)bruik te maken van het systeem, moet je een huis zo afgelegen mogelijk kopen met een rioolaansluiting.
En dan heb je voor dezelfde afvalstofheffing, heel wat meer door de gemeente onderhouden riool voor de deur dan die flatbewoners. :)
pi_136330428
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:06 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waar koop je landbouwgrond voor 4.000 per hectare? Bulgarije?
1100, 1200 eerder

Die prijzen kunnen iets omhoog nu andere eu ers sinds 1 jan ook mogen kopen.
pi_136331596
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:23 schreef Metaan het volgende:

[..]

1100, 1200 eerder

Die prijzen kunnen iets omhoog nu andere eu ers sinds 1 jan ook mogen kopen.
Maar niet in Nederland dus?
Ofwel kom je in Nederland dergelijke prijzen tegen? En zo ja, waar?
pi_136338675
Aangezien hier toch volop gespeculeerd wordt over woningprijzen e.d:
Heeft er iemand zin om een paar scenarios te bedenken die realistisch zijn voor de komende 30 jaar? Ik wil bekijken in welke scenarios kopen of huren gunstiger is in mijn geval (huidige huurwoning of beoogde koopwoning).

Ik heb deze input nodig:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
jaar    inflatie     salaris      woningprijs  huurprijs
2014    1,015        1,015        1,015        1,015
2015    1,015        1,015        1,015        1,015
2016    1,015        1,015        1,015        1,015
2017    1,015        1,015        1,015        1,015
2018    1,015        1,015        1,015        1,015
2019    1,015        1,015        1,015        1,015
2020    1,015        1,015        1,015        1,015
2021    1,015        1,015        1,015        1,015
2022    1,015        1,015        1,015        1,015
2023    1,015        1,015        1,015        1,015
2024    1,015        1,015        1,015        1,015
2025    1,015        1,015        1,015        1,015
2026    1,015        1,015        1,015        1,015
2027    1,015        1,015        1,015        1,015
2028    1,015        1,015        1,015        1,015
2029    1,015        1,015        1,015        1,015
2030    1,015        1,015        1,015        1,015
2031    1,015        1,015        1,015        1,015
2032    1,015        1,015        1,015        1,015
2033    1,015        1,015        1,015        1,015
2034    1,015        1,015        1,015        1,015
2035    1,015        1,015        1,015        1,015
2036    1,015        1,015        1,015        1,015
2037    1,015        1,015        1,015        1,015
2038    1,015        1,015        1,015        1,015
2039    1,015        1,015        1,015        1,015
2040    1,015        1,015        1,015        1,015
2041    1,015        1,015        1,015        1,015
2042    1,015        1,015        1,015        1,015
2043    1,015        1,015        1,015        1,015
2044    1,015        1,015        1,015        1,015

Spaarrentes en hypotheekrente heb ik nog niet meegenomen in het model. Die vind zijn lastig mee te nemen omdat het afhangt van keuzes: 5 jaar vast, 10 jaar vast etc. Ik ga nog nadenken hoe ik dit mee kan nemen.
pi_136339686
In het geval de woningprijzen de komende 8 jaar nog eens 25% dalen (absolute daling) en vanaf dan met de inflatie (2%) meestijgen, dan zou m'n huis de eerste 3 jaar licht onder water komen, daarna is er overwaarde. Kopen is in dat geval na 15 jaar gunstiger dan huren (qua totaal vermogen). Op zich lijkt me dit een vrij zwart, maar nog steeds denkbaar scenerio.

De gevolgen zijn beperkt. Ik kan nog steeds relatief snel verhuizen. De onderwaarde wordt de eerste paar jaar grotendeels afgedekt door spaargeld. In zo'n geval zitten veel anderen in veel grotere problemen lijkt me.

Wat denken jullie?
pi_136360274
Hangt er van af wat ze in De Haag doen mbt immigratie.
Gaat de deur nog verder op slot en blijft de economie krimpen dan gaat Nederland gewoon vlotjes leeglopen en neemt de druk , vooral buiten de Randstad, op de woningmarkt verder af en zullen de prijzen elk jaar iets dalen. Buiten Amsterdam natuurlijk.

Andere krimpstaten in Europa laten dat patroon ook al zien. Continue daling van de woningprijzen buiten de hoofdstad.

Zetten we de deur voor immigratie wijd open zoals Zweden, Canada en Belgi bve dan kun je weer sterke stijgingen van de huizenprijzen verwachten.
pi_136422503
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:21 schreef Metaan het volgende:
Hangt er van af wat ze in De Haag doen mbt immigratie.
Krijg nou niet de indruk dat de gemiddelde immigrant zich op de koopwoningenmarkt stort.
pi_136424704
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 22:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Krijg nou niet de indruk dat de gemiddelde immigrant zich op de koopwoningenmarkt stort.
Jij dacht dat medische specialisten uit India bv een flatje gaan huren?

Verder kun je de huurmarkt en koopmarkt niet bepaald los zien van elkaar.
Wat dacht je dat er met de kooprijzen van huizen in Emmen gebeurt als je een huis voor 200e per maand kunt huren?
pi_136433993
http://www.iex.nl/Column/116042/Hypotheekcijfers.aspx

quote:
De cijfers zeggen voldoende. De huizenmarkt staat er heel slecht voor. Ik verwacht dat hier de komende jaren geen verbetering in komt. Het aantal onderwaterhypotheken zal verder stijgen. Dit scenario is - behalve voor de huiseigenaren - ook niet goed voor politiek Den Haag en ook niet voor de banken.
Het is beter voor de banken als de huizenprijzen juist weer gaan stijgen. Bovendien mag de hypotheekrente niet teveel stijgen. Ik verwacht de komende maanden dus vooral positieve berichten vanuit Den Haag over de huizenmarkt. U weet waarom.
pi_136436064
quote:
Tja...

http://online.wsj.com/new(...)e_hpp_LEFTTopStories

quote:
The Netherlands—The most debt-burdened households in the euro zone aren't in Portugal, Ireland or Greece, the currency bloc's trio of bailed-out countries. Spanish households—which borrowed heavily in the boom years to build and buy houses—aren't even close to the top.

The title of most indebted goes to households in the Netherlands, and the main reason is the enormous mortgages that the Dutch—though frugal by reputation—take out.
Individuele schuld is zelfs hoger in NL dan de VS.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:40:25 #224
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136436221
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:36 schreef DeRakker. het volgende:
"Maar daar staat waarde tegenover" :')
Want je kan beter 300.000 euro schuld hebben voor een klein rijtjeshuis, dan 15.000 dollar schuld voor een auto.
pi_136436398
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Want je kan beter 300.000 euro schuld hebben voor een klein rijtjeshuis, dan 15.000 dollar schuld voor een auto.
Dat hangt ervan af waar dat huis staat.

Nederland is op weg een krimpstaat te worden, de VS groeien nog hard.
Een significant deel van de Nederlandse woningvoorraad zal nog te maken krijgen met substantiele prijsverlagingen. Als je het al aan de straatstenen kwijt kunt....
pi_136436520
quote:

[..]

Tja...

[ afbeelding ]

[..]

cijfers uit 2010?

het is 2014 nu
pi_136436910
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het probleem is dat veel waarde is verdwenen door de grote daling in huizen prijzen.
Veel hypotheek schulden zijn hoger dan de huizenprijzen.
pi_136436974
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:48 schreef Metaan het volgende:

[..]

cijfers uit 2010?

het is 2014 nu

Weinig verschil, beetje hoger.

Wel een positieve ontwikkeling mede door de lage rente is dat veel hypotheekschuld nu wordt afgelost.
pi_136437417
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:45 schreef Metaan het volgende:

[..]

Dat hangt ervan af waar dat huis staat.

Nederland is op weg een krimpstaat te worden, de VS groeien nog hard.
Een significant deel van de Nederlandse woningvoorraad zal nog te maken krijgen met substantiele prijsverlagingen. Als je het al aan de straatstenen kwijt kunt....
Per wanneer gaat het aantal huishoudens in Nederland eigenlijk flink dalen?
pi_136439643
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 14:14 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Per wanneer gaat het aantal huishoudens in Nederland eigenlijk flink dalen?
In de perifere regios is dat al het geval.

Voor de rest hangt er er gewoon vanaf wat ''Den Haag'' besluit omtrent immigratie. Blijft het moeilijk om Nederland binnen te komen (zelfs voor huwelijkspartners van autochtonen) zoals nu, dan zullen we vlot een krimpstaat worden.

Muv Amsterdam.

Dat sie je ook in andere krimpstaten (Roemenie, Bulgarije) : De hoofdstad groeit door , de rest zieltoogt.
pi_136441630
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 15:22 schreef Metaan het volgende:

[..]

In de perifere regios is dat al het geval.

Voor de rest hangt er er gewoon vanaf wat ''Den Haag'' besluit omtrent immigratie. Blijft het moeilijk om Nederland binnen te komen (zelfs voor huwelijkspartners van autochtonen) zoals nu, dan zullen we vlot een krimpstaat worden.

Muv Amsterdam.

Dat sie je ook in andere krimpstaten (Roemenie, Bulgarije) : De hoofdstad groeit door , de rest zieltoogt.
Komop iets concreter, steunt het CBS bijvoorbeeld je gedachten over de demografische ontwikkelingen?
pi_136443971
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 23:39 schreef Metaan het volgende:
Jij dacht dat medische specialisten uit India bv een flatje gaan huren?
Die zijn hier meestal tijdeljk en krijgen vaak via de universiteit een huurflat ja.
pi_136444029
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 17:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Die zijn hier meestal tijdeljk en krijgen vaak via de universiteit een huurflat ja.
Ga eens in het AMC kijken zou ik zeggen. 20 % van de specialisten zijn buitenlanders.
Die pakken gemiddeld 350.000 euri per jaar.
Wat moeten die op de huurmarkt?
pi_136449272
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 16:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Komop iets concreter, steunt het CBS bijvoorbeeld je gedachten over de demografische ontwikkelingen?
pi_136450291
quote:
Geen goeie vergelijking. Zet daar de spaartegoeden en pensioenfondsen eens tegenover
  vrijdag 7 februari 2014 @ 20:44:13 #236
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136450687
quote:

[..]

Tja...

[ afbeelding ]

[..]

Goh, verrassend dat in landen die compleet onbevolkt zijn de grond goedkoper is!!!! :o
  vrijdag 7 februari 2014 @ 20:49:06 #237
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136450899
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 17:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom weet je dat? Heb je daar argumenten voor?
pi_136452385
quote:
5s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 20:49 schreef pfaf het volgende:
Waarom weet je dat? Heb je daar argumenten voor?
Omdat AGIO's en AGNIO's in VUMC mijn collega's waren en echt niet op de 3,5 ¤ton zaten.

Overigens ben ik het wel met metaan eens dat een groot deeel van Nederland ontvolkt en een spookgebied wordt, . Buiten de Randstad heb je niets te zoeken, behalve natuurschoon zoals aardbevingen.
pi_136455638
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:58 schreef Metaan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
-0.04% voor de gehele provincie dus?
  vrijdag 7 februari 2014 @ 23:05:15 #240
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136456013
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 21:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Omdat AGIO's en AGNIO's in VUMC mijn collega's waren en echt niet op de 3,5 ¤ton zaten.

Overigens ben ik het wel met metaan eens dat een groot deeel van Nederland ontvolkt en een spookgebied wordt, . Buiten de Randstad heb je niets te zoeken, behalve natuurschoon zoals aardbevingen.

Mijn buren zijn dan weer Indische academici die wel genoeg krijgen voor een goed huis. Staan we nu weer gelijk in verhaaltjes en kan het weer objectief worden?

Oh ja, ik wil nog niet dood in de Randstad gevonden worden, maar dat zal voor jou ook wel te veel zijn om te begrijpen he... :D
pi_136456382
quote:
13s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:05 schreef pfaf het volgende:
Oh ja, ik wil nog niet dood in de Randstad gevonden worden
Ik begrijp daar ook geen reet van he... Je scheel betalen om hutje mutje te kunnen wonen, overal betaald parkeren, teringdrukte en file's om je heen, en er nog trots op zijn ook dat je daar een miniscuul plekje hebt kunnen vinden.... :D 8)7
pi_136456790
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik begrijp daar ook geen reet van he... Je scheel betalen om hutje mutje te kunnen wonen, overal betaald parkeren, teringdrukte en file's om je heen, en er nog trots op zijn ook dat je daar een miniscuul plekje hebt kunnen vinden.... :D 8)7
In Nederland heb je geen grote steden...
pi_136456913
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:31 schreef DeRakker. het volgende:
In Nederland heb je geen grote steden...
Dat is uiteraard relatief, maar het heeft sowieso geen fuck te maken met wat ik zei....
pi_136457117
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is uiteraard relatief, maar het heeft sowieso geen fuck te maken met wat ik zei....
Jawel want de 'problemen' die je post zijn ook relatief en vallen wel mee.... het blijft NL en dus weinig drukte oid.

Je kan prima betaalbaar wonen in de Randstad...niet overal is het betaald parkeren...drukte valt mee, NL heeft geen grote steden... files heb je op bepaalde plekken in de spits, maar dat heb je ook buiten de Randstad.... je hoef niet minuscuul te wonen.

Ik zou niet meer terug willen buiten de Randstad... de Randstad heeft gelukkig veel te bieden.
Sommige mensen zien dat niet, prima... blijf waar je zit :)
pi_136457310
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:39 schreef DeRakker. het volgende:
Ik zou niet meer terug willen buiten de Randstad... de Randstad heeft gelukkig veel te bieden.
Sommige mensen zien dat niet, prima... blijf waar je zit :)
Ik zal het kort houden: Ik heb er 35 jaar gewoond. Ben blij dat ik weg ben, meer huis voor minder geld, parkeerplek zat en geen teringherrie om me heen (scooters/brommers enzo) heb. Maar betaal jij gerust de hoofdprijs (huur of koop) voor die meuk. Mijn zegen heb je.
pi_136457526
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik zal het kort houden: Ik heb er 35 jaar gewoond. Ben blij dat ik weg ben, meer huis voor minder geld, parkeerplek zat en geen teringherrie om me heen (scooters/brommers enzo) heb. Maar betaal jij gerust de hoofdprijs (huur of koop) voor die meuk. Mijn zegen heb je.
Niet voor niks dat er miljoenen mensen in de Randstad wonen, het heeft een reden.
Ik zoek juist graag het vermaak op en niet de rust...
Mijn ouders zijn toen we klein waren verhuisd naar het Oosten van het land, zodat we meer ruimte hadden als kind enz... maar daarna weer snel terug.

Bedankt, jij hebt mijn zegen ook.
Voor ieder wat wils ^O^

Maar dat je niet snapt waarom mensen in de Randstad wonen vind ik apart... want ik begrijp wel waarom mensen er buiten willen wonen. Ook al zou ik dat zelf nu niet willen.
pi_136457533
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 21:28 schreef blomke het volgende:

ik denk dat de ontvolking de komende 30 jaar wel gaat meevallen en ook de steden in brabant en gelderland nog wel meer inwoners gaan krijgen. Ik denk zelfs dat het met al die miljoenairs dorpen in de omgeving van de steden nog wel goed blijft gaan.
pi_136457914
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:50 schreef DeRakker. het volgende:
Maar dat je niet snapt waarom mensen in de Randstad wonen vind ik apart... want ik begrijp wel waarom mensen er buiten willen wonen. Ook al zou ik dat zelf nu niet willen.
Zo apart is dat niet denk ik, ik ben er geboren en getogen. En heb er aaneengesloten 35 jaar gewoond: 'Ik wist dus niet beter'

(Feitelijk wel natuurlijk, maar je bent het nu eenmaal zo gewend, dus is het goed)

Ik heb er overigens best een goede tijd gehad (ik wist immers niet beter), maar toen in Rotterdam de betaald parkeerzone's nog harder uitgebreid werden (en de tarieven in prijs stegen) was ik er klaar mee. Sterf maar af met die 'Randstad', ik ga niet voor elke keer dat ik boodschappen ga doen een parkeerkaartje halen hoor.. Ik ben weg. :D

Daar heb ik overigens nog nooit een microseconde spijt van gehad. ^O^
  zaterdag 8 februari 2014 @ 08:24:08 #249
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136461465
quote:
Oh ja, ik wil nog niet dood in de Randstad gevonden worden, maar dat zal voor jou ook wel te veel zijn om te begrijpen he... :D
Rare uitdrukking. Zijn er dan plaatsen waar je wel graag dood gevonden wil worden?

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 23:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Een soort oerinstinct naar kuddedrang? Ik heb ook nooit begrepen dat mensen meer willen betalen voor een kleiner huis met een kleinere tuin, simpelweg omdat de buren dan dichterbij wonen.
Dus: 1 kavel afgelegen van 100.000 vierkante meter: bedrag X. Verander je datzelfde kavel in 1000 kavels van 100 vierkante meter (en dan is het per definitie niet meer afgelegen), betalen mensen per kavel nog steeds bedrag X!
pi_136461836
quote:

Mijn buren zijn dan weer Indische academici die wel genoeg krijgen voor een goed huis. Staan we nu weer gelijk in verhaaltjes en kan het weer objectief worden?
Vraag me af of het een goed huis is.., en jouw buren zijn representatief voor de immigratie naar Nederland? Zal Wilders leuk vinden....
pi_136463399
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 19:58 schreef Metaan het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Geef eens antwoord op mijn vraag...
Je beseft ook dat het aantal inwoners niet 1 op 1 correleert met het aantal huishoudens?
  zaterdag 8 februari 2014 @ 11:43:23 #252
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_136464120
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 09:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Vraag me af of het een goed huis is.., en jouw buren zijn representatief voor de immigratie naar Nederland? Zal Wilders leuk vinden....
Tuurlijk zijn mijn buren niet representatief. Daarom zei ik het juist. :D
pi_136512984
Precies.

Een aantal perifere gebieden in Nederland zit op het omslagpunt dus.

Maar misschien dat jij denkt dat mysterieuze kaboutertjes de krimp in veel Nederlandse regios zullen tegengaan.....
pi_136513073
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 11:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Geef eens antwoord op mijn vraag...
Je beseft ook dat het aantal inwoners niet 1 op 1 correleert met het aantal huishoudens?
Proces van gezinsverdunning is al voorbij hoor
pi_136513097
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:36 schreef Metaan het volgende:

[..]

Proces van gezinsverdunning is al voorbij hoor
Dan kan je mijn vraag dus gewoon onderbouwd beantwoorden?
pi_136513138
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:36 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan kan je mijn vraag dus gewoon onderbouwd beantwoorden?
Je wil straks ook onderbouwing dat Parijs de hoofdstad is van Frankrijk?
pi_136513185
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:37 schreef Metaan het volgende:

[..]

Neuh, jij stelt een aantal zaken waar ik erg aan twijfel en weigert keer op keer dat te onderbouwen of je komt met plaatjes of dingen die je stelling niet onderbouwen. Daarom vraag ik door.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2014 17:39:05 ]
pi_136513230
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:37 schreef Metaan het volgende:
Zodra jij als waarheid verkondigt dat Milaan de hoofdstad van Frankrijk is, dan moet je niet gek opkijken als er om een onderbouwing wordt gevraagd.
pi_136513296
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Neuh, jij stelt een aantal zaken waar ik erg aan twijfel en weigert keer op keer dat te onderbouwen of je komt met plaatjes of dingen die je stelling niet onderbouwen. Daarom vraag ik door.
Je bestrijdt dat Nederland als enige westeuropese land de laatste 6 jaar in 3 jaar een migratietekort had? Dat de tfr daalt in Nederland? Dat perifere regio s NU al hun bevolking zien dalen?
pi_136513519
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:41 schreef Metaan het volgende:

[..]

Je bestrijdt dat Nederland als enige westeuropese land de laatste 6 jaar in 3 jaar een migratietekort had? Dat de tfr daalt in Nederland? Dat perifere regio s NU al hun bevolking zien dalen?
Ik bestrijd de conclusies die jij blijkbaar denkt te kunnen trekken op basis van bepaalde gegevens.
pi_136513619
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik bestrijd de conclusies die jij blijkbaar denkt te kunnen trekken op basis van bepaalde gegevens.
Neem gewoon een land/regio met een (buitenlands) immigratietekort, een wegtrekkende bevolking een lage fertiliteit een voltooid proces van gezinsverdunnung en een constante sterfte.

> huizenprijzen DALEN
pi_136513694
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:51 schreef Metaan het volgende:

[..]

Neem gewoon een land/regio met een (buitenlands) immigratietekort, een wegtrekkende bevolking een lage fertiliteit een voltooid proces van gezinsverdunnung en een constante sterfte.

> huizenprijzen DALEN
Vooralsnog stijgt zowel de bevolking als het aantal huishoudens in Nederland nog. Dus kom nu eens met fatsoenlijke bronnen voor je hele verhaal of trek je keutel in...
pi_136534231
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:51 schreef Metaan het volgende:

[..]

> huizenprijzen DALEN

De totale bevolking groeit nog steeds zoals in de 1e afbeelding is te zien.
Het aantal huishoudens en één persoon huishoudens groeien ook nog steeds zoals in de 2e afbeelding is te zien.
pi_136535711
quote:
6s.gif Op maandag 10 februari 2014 00:09 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het aantal huishoudens en één persoon huishoudens groeien ook nog steeds zoals in de 2e afbeelding is te zien.
dus er zijn wél 100.000 woningen per jaar bijgebouwd ?
pi_136536289
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Want omdat Nederland vergrijst , en niet zo n beetje ook, kom jij beweren dat al die bejaarde eenpersoonshuishoudens extra druk op de woningmarkt uitoefenen?

Nee toch?
pi_136536337
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 01:55 schreef Metaan het volgende:
Want omdat Nederland vergrijst , en niet zo n beetje ook, kom jij beweren dat al die bejaarde eenpersoonshuishoudens extra druk op de woningmarkt uitoefenen?

Nee toch?
Het komt wellicht als een complete verrassing voor je, maar ook die mensen moeten ergens wonen... Dus ja, die oefenen ook extra druk uit op de woningmarkt, met name op het huursegment schat ik zo. En dus indirect op het koopsegment.
pi_136536529
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 01:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het komt wellicht als een complete verrassing voor je, maar ook die mensen moeten ergens wonen... Dus ja, die oefenen ook extra druk uit op de woningmarkt, met name op het huursegment schat ik zo. En dus indirect op het koopsegment.
De oudjes verwonen veel minder m2's. DUS minder druk op de woningmarkt.
pi_136536589
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 02:14 schreef Metaan het volgende:
De oudjes verwonen veel minder m2's. DUS minder druk op de woningmarkt.
Die oudjes gaan dus (volgens jouw redenering) juist voor de woningruimte met de laagste kosten... Driemaal raden wat daar uiteindelijk het gevolg van is....
pi_136536607
Dat Jan Modaal zijn sociale huurwoning verlaat en een huis koopt op 9 keer zijn jaarinkomen met een hypotheek van 130% van de waarde ?

Ow nee dat gaat niet meer
pi_136536620
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 02:21 schreef arjan1112 het volgende:
Dat Jan Modaal zijn sociale huurwoning verlaat en een huis koopt op 9 keer zijn jaarinkomen met een hypotheek van 130% van de waarde ?

Ow nee dat gaat niet meer
Is ook nooit werkelijkheid geweest... Maar het doet het wel leuk op Fora en verjaardagen, dat dan weer wel.
pi_136536649
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 02:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Is ook nooit werkelijkheid geweest... Maar het doet het wel leuk op Fora en verjaardagen, dat dan weer wel.
Wat was dan wel de werkelijkheid Jan anderhalf modaal kreeg op 7 keer zijn jaarsalaris een aflossingsvrije beleggingshypotheek op 115% van de waarde ?
pi_136537413
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 02:25 schreef
arjan1112 het volgende:

[..]

Wat was dan wel de werkelijkheid Jan anderhalf modaal kreeg op 7 keer zijn jaarsalaris een aflossingsvrije beleggingshypotheek op 115% van de waarde ?
Ook dat niet.
pi_136537436
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 02:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die oudjes gaan dus (volgens jouw redenering) juist voor de woningruimte met de laagste kosten... Driemaal raden wat daar uiteindelijk het gevolg van is....
die oudjes gaan volgens de nieuwe kloon waarschijnlijk allemaal naar......

Even de spanning opbouwen.........

Bulgarije .....

:)
pi_136537852
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat zal er met de omvang van de totale bevolking gebeuren als die vele babyboomers het loodje gaan leggen (gaat toch een keer gebeuren) en de immigratie laag blijft?
Juist, dan krimpt de bevolking.
pi_136537864
quote:
2s.gif Op maandag 10 februari 2014 07:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook dat niet.
Wat dan wel? Kun je, indien mogelijk, je nieuwe reactie onderbouwen?
pi_136538076
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 01:05 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

dus er zijn wél 100.000 woningen per jaar bijgebouwd ?
Waar staat dat?
Kan ook in bestaande bouw enz.
  maandag 10 februari 2014 @ 09:04:06 #277
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_136538126
Fokkers! Hebben hier meer mensen de ervaring dat het in de Randstad duur is geworden om te huren? Huizen van 600 tot 800 euro waar alsnog in verbouwd moet worden tot 2000,- om een goed huis te hebben?

Ik woon al wat jaren alleen en zit nu in een prima huis voor 650,- maar dat kan ik nergens meer vinden. Ik wil namelijk gaan samenwonen met mijn vriendin maar niet in die wijk.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_136538140
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 01:55 schreef Metaan het volgende:

[..]

Nee toch?
Klopt maar op dit moment valt dat nog mee qua sterfte, de bevolking kent nog geen krimp.
Je beweerde steeds dat Nederland qua bevolking krimpt, dit is niet waar.
In de toekomst zou dat kunnen maar daar kan je geen uitspraken over doen omdat dit ook afhankelijk is van de politiek. Hoeveel buitenlanders ze binnen laten enz.

Ja eenpersoonshuishoudens zorgen voor extra druk op de woningmarkt.
Net als de vele singles, het zijn niet alleen maar ouderen.
pi_136538175
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 08:39 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Wat zal er met de omvang van de totale bevolking gebeuren als die vele babyboomers het loodje gaan leggen (gaat toch een keer gebeuren) en de immigratie laag blijft?
Juist, dan krimpt de bevolking.
Dat zou kunnen, afhankelijk van de politiek.
Hoeveel buitenlanders ze toelaten enz.

Maar hij beweerde dat het nu al bezig was, dat is niet waar.
pi_136540051
Ik beweer nergens dat de NEDERLANDSE bevolking krimpt.

Ik stelde vast dat de bevolking in de perifere gebieden NU al krimpt, e
quote:
6s.gif Op maandag 10 februari 2014 09:05 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Klopt maar op dit moment valt dat nog mee qua sterfte, de bevolking kent nog geen krimp.
In de toekomst zou dat kunnen maar daar kan je geen uitspraken over doen omdat dit ook afhankelijk is van de politiek. Hoeveel buitenlanders ze binnen laten enz.

quote:

[..]

quote:
n als we doortgaan met het dichthouden van de immigratiedeuren dit dra ook het geval gaat zijn in veel andere regios van NL.

En dat heeft tevens een krimpend effect op de woningprijzen ja.

Maar misschien willen de kiezers dat, dat hun huis NOG minder waard wordt.
pi_136543755
quote:
6s.gif Op maandag 10 februari 2014 08:59 schreef DeRakker. het volgende:

[..]

Waar staat dat?
Kan ook in bestaande bouw enz.
Ja er staat toch duidelijk dat het aantal huishoudens van 1995 tot 2014 met 2 miljoen is toegenomen?
pi_136558209
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:45 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Ja er staat toch duidelijk dat het aantal huishoudens van 1995 tot 2014 met 2 miljoen is toegenomen?
Dus?
Huishoudens =/= nieuwbouw.
Het hoeft niet zo te zijn dat wanneer er 1 huishouden bij komt, dat er ook 1 nieuwe woning wordt gebouwd.
pi_136558364
Tuurlijk wel, tenzij jij denkt dat er een miljoen huizen leegstonden in 1995 ofzo
pi_136558435
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 10:50 schreef Metaan het volgende:
Ik beweer nergens dat de NEDERLANDSE bevolking krimpt.

Ik stelde vast dat de bevolking in de perifere gebieden NU al krimpt, e

[..]

[..]

[..]

n als we doortgaan met het dichthouden van de immigratiedeuren dit dra ook het geval gaat zijn in veel andere regios van NL.

En dat heeft tevens een krimpend effect op de woningprijzen ja.

Maar misschien willen de kiezers dat, dat hun huis NOG minder waard wordt.
Er zijn bepaalde gebieden waar er krimp is idd.
Maar niks schokkends tot nu toe.

Ach immigratie is niet het enige wat belangrijk is.
De geboortecijfers zijn ook erg gedaald door de crisis, welvaartsniveau en geloofsovertuiging enz.

Zolang je in grote steden woont zit je naar mijn mening wel aardig veilig qua krimp van de bevolking.
pi_136558445
Vandaag in het AD pagina 2

Gozer ( 24 ) spaart 30.000 euro koop vervolgens een huis van 212.000

Trend: jongeren sparen meer en kopen gelijk een wat verouderd rijtjeshuis wat ze dan in de loop der jaren langzaam verbouwen, aldus ING
pi_136558477
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 18:35 schreef arjan1112 het volgende:
Tuurlijk wel, tenzij jij denkt dat er een miljoen huizen leegstonden in 1995 ofzo
Ooit van herbestemmen gehoord?
En ja leegstand is ook een belangrijke factor.
  maandag 10 februari 2014 @ 20:36:57 #287
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136564162
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 18:37 schreef arjan1112 het volgende:
Vandaag in het AD pagina 2

Gozer ( 24 ) spaart 30.000 euro koop vervolgens een huis van 212.000

Trend: jongeren sparen meer en kopen gelijk een wat verouderd rijtjeshuis wat ze dan in de loop der jaren langzaam verbouwen, aldus ING
Trend: jongeren betalen prijs van een gloednieuw groot luxe huis voor een verouderd rijtjeshuis...
pi_136564317
Ja dat voorbeeld klopte niet echt met het verhaal van ING
pi_136577234
Edit

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2014 08:01:29 ]
pi_136577239
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 08:40 schreef FrankElst het volgende:

[..]

Wat dan wel? Kun je, indien mogelijk, je nieuwe reactie onderbouwen?
Jahoor, wat Arjan suggereerde was nu niet bepaald de standaard. Het zal best een enkele keer zijn voorgekomen maar er was bijvoorbeeld ook al de NHG die veel werd gebruikt, die had een stuk strengere normen.

Daarnaast, een aan een hypotheek gekoppelde beleggingsportefeuille lijkt me toch bedoeld om die hypotheek af te lossen dus geheel aflossingsvrij is het ook niet.
pi_136610439
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2014 08:00 schreef 99.999 het volgende:
Daarnaast, een aan een hypotheek gekoppelde beleggingsportefeuille lijkt me toch bedoeld om die hypotheek af te lossen dus geheel aflossingsvrij is het ook niet.
Sowieso, als je de term 'aflossingsvrije beleggingshypotheek' hanteert, heb je ergens iets niet begrepen. :D
pi_136610633
Dan werd er met de rente gespeculeerd om een lagere rente te krijgen hé

Weheheh
pi_136610809
Huh?
pi_136610897
De bank verkocht vervolgens je hypotheek aan China, ow nee, zo erg was het niet hier.
pi_136806367
Vandaag in het nieuws: Het gaat weer goed in de bouwwereld. Ten opzichte van het 4de kwartaal van vorig jaar is er meer gebouwd. HET IS TIJD OM TE KOPEN KOPEN KOPEN.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 17 februari 2014 @ 16:46:39 #296
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_136816859
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2014 12:12 schreef antfukker het volgende:
Vandaag in het nieuws: Het gaat weer goed in de bouwwereld. Ten opzichte van het 4de kwartaal van vorig jaar is er meer gebouwd. HET IS TIJD OM TE KOPEN KOPEN KOPEN.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Precies. Er gaat nog minstens 20% van af!!!

:')
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_136816883
quote:
10s.gif Op maandag 17 februari 2014 16:46 schreef Jackie-Treehorn het volgende:

[..]

Precies. Er gaat nog minstens 20% van af!!!

:')
60%!!!! :')
  vrijdag 21 februari 2014 @ 10:21:32 #298
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_136964894
quote:
Vergunningverlening woningbouw in 2013 historisch laag

In 2013 is voor ruim 26 duizend nieuwe woningen een bouwvergunning verleend. Dat is 30 procent minder dan in 2012. De daling is in het laatste kwartaal minder sterk.

Sinds het begin van de crisis in 2008 is het aantal woningen waarvoor een vergunning is verleend met 70 procent afgenomen.

Vanaf 1953 is dit aantal nog niet zo laag geweest.

[ Bericht 14% gewijzigd door Perrin op 21-02-2014 10:27:37 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_136966800
"Huizenprijzen half procent lager dan jaar geleden
De huizenprijzen zijn in januari 2014 met 0,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder."

ff het meest rooskleurige uit het artikel quoten ;)
quote:
Ten opzichte van de voorgaande maand stegen de prijzen met 0,4 procent.
http://www.nu.nl/economie(...)an-jaar-geleden.html
pi_136981733
quote:
AMSTERDAM (Dow Jones)--In 2013 is in Nederland voor ruim 26.000 nieuwe woningen een bouwvergunning verleend, 30% minder dan in 2012. Sinds het begin van de crisis in 2008 is het aantal woningen waarvoor een vergunning is verleend met 70% afgenomen. Vanaf 1953 is het aantal vergunningen nog niet zo laag geweest, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De sterkste daling in 2013 deed zich voor bij corporaties, met een afname van 43%. De daling bij huurwoningen was iets groter dan bij koopwoningen. Het aantal vergunningen voor een verbouwing is in 2013 nagenoeg gelijk gebleven.

Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst
pi_137041885
lp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')