abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 januari 2014 @ 11:39:19 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135842597
Welkom 'in het vernieuwde' woningmarkt topic van ons land!

Praat hier over het wel en wee van de Nederlandse woningmarkt!

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder

CBS huizenprijsindex

Aantal huizen verkocht (lopend gemiddelde over 12 maanden)

Bronnen: CBS 1, CBS 2, inflation.eu, CBS 3

Wat wel is toegestaan
Slowchat

Wat niet is toegestaan
Getreiter, gezeik op de man spelen is in de prullenbak verdwijnen.
Dom gelul zoals Stef Blok zal ook verdwijnen.

Heb respect voor de ander, of hij nu aan het huren is, een koophuis heeft of hypotheek aan zichelf wat dan ook!

Keine gewahr voor de grafieken, want ze zijn nogal subjectief eenzijdig ingestoken zeg maar. Statistiek is ondergeschikt aan leugens, en gezien de contribuant...... gaan ze zelfs daarachter ;)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_135857902
Het is hier al vaker langs gekomen, de keuze tussen huren en kopen is afhankelijk van vele factoren.
Allemaal afwegingen die ieder voor zich moet maken.
Maar puur naar het financiele aspect, lekker thuis bij moeders blijven wonen.
Voor de rest is het in het algemeen aantrekkelijker te kopen, ook nu.
De keus is groter, zowel huis als buurt.
Je krijgt meer woning voor je geld.
Je bent meer gebonden.
Je loopt een groter financieel risico.
Je gaat er misschien geld aan over houden.
De nevenkosten zijn hoger.
En zo zijn er nog wel meer afwegingen, als je niet honkvast bent kun je beter huren.
Etc.
In de discussies is het beter op de specifieke omstandigheden in te gaan en niet algemeniteiten te spuien (alhoewel het bovenstaande daar eigenlijk ook onder valt).
En niet zo op de persoon spelen, dat heeft geen meerwaarde.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_135875201
Zijn de laatste cijfers van het CBS al besproken?
Helaas niet hoopgevend.

Linkje: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)014/2014-4023-wm.htm
KOOP NU EEN HUIS, ANDERS BEN JE TE LAAT!!!
pi_135875811
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 23:12 schreef FrankElst het volgende:
Zijn de laatste cijfers van het CBS al besproken?
Yup.

quote:
Helaas niet hoopgevend.
Die van de NVM wel. En laat nou juist de NVM vaak maanden voorlopen op de CBS cijfers.... Dus even afwachten wat het CBS over een maand of drie rapporteert.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_135876980
Nouja, die stijgende werkloosheid helpt de woningmarkt helaas ook niet.
Weer potentiële huizenkopers minder.

Linkje: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)2014/2014-005-pb.htm
pi_135877170
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2014 23:47 schreef FrankElst het volgende:
Nouja, die stijgende werkloosheid helpt de woningmarkt helaas ook niet.
Weer potentiële huizenkopers minder.
Wel weer potentiële huurders erbij. Huurwoningen zijn er immers toch genoeg... c_/
pi_135879414
Maar, ik heb gelezen in het vorige topic de verschillen tussen vrije sector en sociale woningbouw.
Vaak zie ik terug komen dat sociale huurwoningen (huizen) 400,- per maand kosten, uit reacties.

Zelf vind ik het vreemd dat ik dit nergens tegen kom in middelgrote steden in Nederland Arnhem, Hengelo, Zwolle, Nijmegen, Amersfoort, heb allemaal op hun websites gekeken.
Bestaande huurcontracten kan je eigenlijk niet mee vergelijken, je moet nieuwe aanbiedingen vergelijken met elkaar, dus online kijken wat kosten ze op dit moment zodra ze vrij komen.

Verder lees ik 2 kamer appartement 750,- per maand, dit is gewoon veel en veels te veel waar het ook ligt, tenzij het 2 extreem grote kamers zijn (40m2 per stuk?)

Sociale huurwoningen (eengezinswoningen) zijn tegenwoordig bijna 700,- per maand, vrije sector huurwoningen vind ik erg meevallen tegenwoordig omdat deze niet echt in prijs stijgen. bij makelaars zie ik ze ook staan deze kosten vaak rond de 800,- a 1000,- pm maar er zit dan een luxe badkamer met ligbad, luxe toilet, luxe keuken met inbouw apparatuur, woningen van 100 tot 150m2 ruimte, een goede buurt, goed geïsoleerd en goed onderhouden. Wel eisen ze vreemde inkomsten eisen 3 tot 5x maandhuur bijv ja dan moet je wel heel veel verdienen.

Aantal voorbeelden in Zwolle en Hengelo, gemeentes waar ik veel connecties heb :

Zwolle :

Noemen jullie dit goedkoop sociale huur ?
De eengezinswoningen hebben allemaal te koop gestaan trouwens prijzen tussen de 150 en de 167.00 euro!

Ik vind de huurprijzen tegenwoordig asociaal hoog, ja er bestaat huurtoeslag maar die vervalt al bij rond de 21.000 euro en 26.000 euro als je een partner hebt... zit je boven dat inkomen dan vind ik het een flinke duit geld.
Interessant he ?
pi_135879532
Ik heb dat al eerder gemeld, Zwolsboy. Het fabel gaat dat sociale huur heel en heel goedkoop is. Misschien voor mensen die 30 jaar in dezelfde woning zitten, maar sociale huur voor starters is nog best aan de prijs voor de kwaliteit die je krijgt.

Dus wat lagere huur maar ook lagere kwaliteit met huizen in de slechtere buurten.
pi_135879675

¤ 388,28

Type: Etagewoning met lift
Verdieping: N.v.t.
Aantal slaapkamers: 1
Oppervlakte woonkamer: 23,7 m2
Oppervlakte slaapkamer 1: 10,9 m2
Verhuurder: QuaWonen
Voorwaarden: Inkomen Eenpersoons, 65-: t/m ¤ 21600,-
Inkomen Meerpersoons, 65-: t/m ¤ 29325,-

Doelgroep: Jongeren (tot 23 jaar)
Bijzonderheden: open keuken, cv combi, berging, tuin. woning heeft één slaapkamer
pi_135879719
Doe er nog ff de huursubsidie overheen, en je betaalt een habbekrats.
pi_135879729

¤ 468,77

rijtjeshuis 3 slaapkamers
pi_135879802
Vorig jaar hadden ze er zelfs een paar met een huur van 200,-
komen vrijwel nooit vrij , iedereen blijft daar zitten natuurlijk
en ook slechte isolatie, hoge energie rekening.
pi_135879807
Wonen moet nou eenmaal exorbitant duur zijn, dat is blijkbaar goed voor de economie of iets dergelijks.
pi_135879814
Heel goedkoop zeg :')
34 m2 en bijna 400,- Euro...

Ja, met huurtoeslag loont het maar het huis is zo klein.

Ik zie trouwens, steeds meer sociale huurwoningen naar makelaars verdwijnen die hem opnieuw verhuren.

http://www.funda.nl/huur/(...)eldsnijderstraat-96/

Deze was vroeger van Woningstichting Openbaar Belang.
Nu verhuurt een makelaar deze woningen, prijs vind ik niet slecht in een prima Vinex wijk.

Nu duur is vrije sector zeg...
Interessant he ?
pi_135879872
Wat 'n mistroostige woning ook nog eens, Zwolsboy.
Tering, he :D
pi_135879887
de woningbouwvereniging hier bezit 7000 woningen.

2000 daarvan hebben een huur van 400-450 euro

700 lager dan 300 euro

280 hoger dan 600 euro

dit huis kost 167,- ( hebben ze er 3 van en is het goedkoopste huis dat ze hebben )

pi_135879901
Ik vind sociale huur in deze omgeving (Den Haag) echt niet exhorbitant goedkoop. Echt niet. Het voordeel is wel dat er veel kleine woningen te huur zijn, handig voor starters en/of alleenstaanden. Ja, dan kun je voor 400 euro per maand nog wat krijgen, dat klopt.

Maar dan krijg je ook echt niet meer dan een vierkante meter of 30 in een niet te beste buurt.
pi_135879934
@ arjan1112

Waar staan deze woningen ?
Interessant he ?
pi_135879944
Wat vooral word aangeboden is vanaf 550 euro dat wel, ja die raken ze niet kwijt.. en die onder de 400 zie je vrijwel nooit, logisch ook
pi_135880064
Dat 3e huis van Zwolsboy, het verzamelinkomen mag niet meer dan 34k zijn, zo'n 1800 euro netto, tegenover een huur van 657 euro. Dat is al meer dan 1/3 van het inkomen wat opgaat aan huur :')

edit: 2e voorbeeld is nog duurder :') Gaat toch nergens over dit soort prijzen/inkomenseisen.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2014 01:25:42 ]
pi_135880142
er was iets met liberalisatie gebieden bepaalde regio's waar naar verhouding te veel sociale huurwoningen zijn, en dat word nu rechtgetrokken misschien hoort zwolle daar ook bij?

kan het even niet vinden
pi_135880152
2e huis staat trouwens in een pauperbuurt en is niet echt groot 80m2, 3e slaapkamer zit zelfs op zolder.
Het is schaarste regio, Zwolle is dat zeker niet.
Het is juist zo, in regio's waar weinig huurwoningen te vinden zijn krijgen 20 donner punten erbij.
Maar zie het voor je, je hebt een inkomen van bijv 25.000 per jaar, en je vrouwtje 5000,- per jaar en je wilt een (klein) eengezinswoning mag je dik 650,- a 700,- per maand aftikken, dan hou je niet veel over hoor, huurtoeslag kan je op je buik schrijven.

Hier een mooi vrije sector voorbeeld :

Te huur: Riante eengezinswoningen met natuur en stad om de hoek in de wijk De Rietkraag' te Stadshagen.

3 of 4 slaapkamers, woonoppervlakte 124 m2

Tussenwoning : ¤ 810.-
Hoekwoning : ¤ 940,-

[ Bericht 23% gewijzigd door Zwolsboy op 24-01-2014 01:38:40 ]
Interessant he ?
pi_135880184
Verhuis naar Duitsland
pi_135880281
Of naar Zuid-Oost Drenthe en ga vanuit huis werken :D
pi_135884779
Of koop een stacaravan.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')