Goh... Dat zag ongeveer iedereen aankomen... Heb vantevoren al gezegd dat het kabinet zich rijk rekende...quote:ma 01 sep 2014, 08:2424
Kabinet verrekent zich met oldtimerregeling
DEN HAAG -
Een flinke tegenvaller voor het kabinet: de oldtimerregeling levert veel minder op dan was voorzien. En dat is niet de eerste keer dat het kabinet belastingeffecten uit de duim zuigt, zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt bij BNR. „Ze zitten er zowel bij de accijnzen als bij de oldtimerregeling een factor drie tot vier naast.”
Van de 120 miljoen euro die de regeling zou moeten opleveren, komt dit jaar slechts 35 miljoen euro binnen. Minder dan een derde van de oorspronkelijk begrote 140 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van Stichting Autobelangen. Dat kan geen verrassing zijn, zegt Omtzigt. „Dat roepen we in de Kamer van tevoren: als je dit doet, weet je dat mensen die zomaar drieduizend euro per jaar moeten betalen terwijl ze nog geen duizend kilometer per jaar rijden hun auto gaan schorsen, want dan word je hobby onbetaalbaar. En daar is niet naar geluisterd.”
Per 1 januari dit jaar moeten oldtimers weer wegenbelasting betalen als ze onder de 40 jaar oud zijn, in plaats van de 25 jaar die daarvoor gangbaar was.
Bron: Telegraaf
Ja, echt verrassend dit...quote:Op maandag 1 september 2014 09:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Goh... Dat zag ongeveer iedereen aankomen... Heb vantevoren al gezegd dat het kabinet zich rijk rekende...
Een hele branch kapot gemaakt om 35 Miljoen per jaar extra binnen te krijgen.
De schade is vele malen groter...
Om het in perspectief te plaatsen: de automobilist brengt jaarlijks 20 Miljard op, waarvan slechts 7-8 Miljard ook echt gebruikt wordt voor de automobilist.
Wat? Die politietrainingsmissie in Afghanistaan kost al 105 Miljoen Euro.
En dan hebben ze met deze regeling 35 Miljoen "verdiend"...
Mijn 740 staat ook geschorst, ga echt geen 1448 Euro wegenbelasting aftikken per jaar voor die 2,000 kilometers die ik er mee maak. (zit een originele Volvo / Vialle LPG installatie in).
tada nieuwequote:Op woensdag 20 augustus 2014 07:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, dat was vlak na de invoering, maar nu zijn we een dik half jaar verder en dan kunnen de cijfers weer anders zijn.
Had het al gelezen. Thanks anyway.quote:Op maandag 1 september 2014 14:38 schreef T42 het volgende:
[..]
tada nieuwe
http://www.telegraaf.nl/a(...)_voor_kabinet__.html
wat denk je van ff tanken voor de meeting? een frietje eten op die meeting? de bedrijven idd dit kost geld.quote:Op maandag 1 september 2014 09:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Goh... Dat zag ongeveer iedereen aankomen... Heb vantevoren al gezegd dat het kabinet zich rijk rekende...
Een hele branch kapot gemaakt om 35 Miljoen per jaar extra binnen te krijgen.
De schade is vele malen groter...
Om het in perspectief te plaatsen: de automobilist brengt jaarlijks 20 Miljard op, waarvan slechts 7-8 Miljard ook echt gebruikt wordt voor de automobilist.
Wat? Die politietrainingsmissie in Afghanistaan kost al 105 Miljoen Euro.
En dan hebben ze met deze regeling 35 Miljoen "verdiend"...
Mijn 740 staat ook geschorst, ga echt geen 1448 Euro wegenbelasting aftikken per jaar voor die 2,000 kilometers die ik er mee maak. (zit een originele Volvo / Vialle LPG installatie in).
excl ze rekenen ook niet de extra ww enzo, aanpassen systemen enzquote:Op maandag 1 september 2014 15:35 schreef virl3 het volgende:
Zou die 35 miljoen excl. of incl. alle kosten zijn die de belastingdienst heeft moeten maken voor die stroom aan bezwaren en rechtzaken van www.vrijstellingoldtimer.nl?
Da's natuurlijk ook waar ..quote:UPDATE: Dat er veel oldtimers omgebouwd rijden is bekend. Maar de “gemiddelde’ oldtimerbezitter (lees belastingontduikers) hebben wel nog steeds een dagelijks vervoersmiddel nodig. Dus het grootste gedeelte hiervan heeft nu gewoon een auto -al dan niet nieuw of tweedehands gekocht- om van A naar B te komen. Deze extra opbrengsten hiervan (accijns en motorrijtuigenbelasting) horen ook bij de inkomsten van deze regeling geteld te worden. Het is dus niet alleen de accijnsvermindering van oldtimer-gebruiker aftrekken van de extra motorrijtuigenbelasting die nu betaald moet worden.
De meeste oldtimerbezitters die ik ken gebruikten hun oldtimer niet als daily auto hoor. Die hadden allang een 2de of 3de auto er bij.quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:18 schreef virl3 het volgende:
Wat ik trouwens zag staan op autoblog http://www.autoblog.nl/ni(...)alt-jammerlijk-69709
[..]
Da's natuurlijk ook waar ..
Die oldtimerbezitters worden ook niet bedoeld met deze quote. Onder die groep val ik zelf ook. Ik rij toch niet met dat ouwe ding in de winter, en 101 euro per jaar is prima te overzien.. Men bedoelt de hiermee de mercedes 190 op diesel bezitters mee, die dus hun auto eruit gedaan hebben en nu een nieuwere auto rijden wellicht op benzine waar normaal belasting betaald voor moet worden..quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:47 schreef penny-wise het volgende:
[..]
De meeste oldtimerbezitters die ik ken gebruikten hun oldtimer niet als daily auto hoor. Die hadden allang een 2de of 3de auto er bij.
Oke, maar ze dachten in DH dat een grote groep ook wel belasting ging betalen voor hun oude MB190...quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:52 schreef virl3 het volgende:
[..]
Die oldtimerbezitters worden ook niet bedoeld met deze quote. Onder die groep val ik zelf ook. Ik rij toch niet met dat ouwe ding in de winter, en 101 euro per jaar is prima te overzien.. Men bedoelt de hiermee de mercedes 190 op diesel bezitters mee, die dus hun auto eruit gedaan hebben en nu een nieuwere auto rijden wellicht op benzine waar normaal belasting betaald voor moet worden..
dat was uiteindelijk maar de smoes om het er doorheen te krijgen. Als je kijkt naar de drijfveren was het een combi van ideologie stinkdiesels met een sausje van rechtvaardigheidsgevoel. En het feit dat een mooi uitziend rekensommetje het goed deed bij het halen van de 3% norm.quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:54 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Oke, maar ze dachten in DH dat een grote groep ook wel belasting ging betalen voor hun oude MB190...
Die rijdt nu in Noord Afrika of Turkije.quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:54 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Oke, maar ze dachten in DH dat een grote groep ook wel belasting ging betalen voor hun oude MB190...
Sneller als jouw Passat....quote:Op dinsdag 2 september 2014 23:05 schreef MarokkaanseHeld het volgende:
Mercedes 190, 2.5 Turbo Diesel.
Dat, ik ben ook van 2 naar 1 auto gegaan.quote:Op dinsdag 2 september 2014 22:47 schreef penny-wise het volgende:
[..]
De meeste oldtimerbezitters die ik ken gebruikten hun oldtimer niet als daily auto hoor. Die hadden allang een 2de of 3de auto er bij.
Ben benieuwd wat dit voor de -inmiddels gedecimeerde- groep oldtimer bezitters gaat betekenen. Hopelijk niets!quote:Telegraaf: wo 03 sep 2014, 20:17
Meer belasting voor vervuilende auto's
Mensen met vervuilende auto's gaan meer belasting betalen en het systeem van bijtelling voor auto's van de zaak verandert.
Dat meldt de NOS op basis van Haagse bronnen. De plannen zouden op Prinsjesdag bekend worden. De maatregelen moeten in 2016 ingaan.
Er zou een veel strenger systeem komen voor bijtelling, met meer tarieven voor verschillende zuinige auto's. In de praktijk zijn auto's vaak een stuk minder zuinig dan de fabrikant belooft, terwijl bestuurders er wel belastingkorting voor krijgen.
Dit zal alleen voor nieuwe auto's gelden.quote:Op donderdag 4 september 2014 10:51 schreef Nucky het volgende:
Ik houd mijn hart maar weer vast. Het hele stelsel omtrent belastingen op motorvoertuigen gaat op de schop.
[..]
Ben benieuwd wat dit voor de -inmiddels gedecimeerde- groep oldtimer bezitters gaat betekenen. Hopelijk niets!
hi ha hoquote:Op donderdag 4 september 2014 11:18 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dit zal alleen voor nieuwe auto's gelden.
zo lees ik het niet. Alleen van het bijtellingsdeel zijn de details bekend, de rest moet nog komen. Het gaat om de wegenbelasting. Het zal mij benieuwen of met dan eurinormen , of CO2 uitstoot als basis neemt. Ik verwacht dat iedereen met een auto ouder dan pakweg 5 jaar, een stuk meer gaat betalen dan nu.quote:Op donderdag 4 september 2014 11:18 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dit zal alleen voor nieuwe auto's gelden.
En dat is juist de groep die vaak ook geen geld heeft voor wat nieuwers.quote:Op vrijdag 5 september 2014 08:01 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
zo lees ik het niet. Alleen van het bijtellingsdeel zijn de details bekend, de rest moet nog komen. Het gaat om de wegenbelasting. Het zal mij benieuwen of met dan eurinormen , of CO2 uitstoot als basis neemt. Ik verwacht dat iedereen met een auto ouder dan pakweg 5 jaar, een stuk meer gaat betalen dan nu.
Klopt helemaal. Het gaat ook niet om het milieu,maar om meer belastinginkomsten en een geste naar de bovag lobby(in ruil voor bv minder gezeur over de accijnsverhoging), want het wordt lonender een nieuwe auto te kopen. We moeten maar afwachten wat de maatregelen nu echt gaan inhouden, misschien valt het mee.quote:Op vrijdag 5 september 2014 08:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En dat is juist de groep die vaak ook geen geld heeft voor wat nieuwers.
Door die hogere belasting zal het nog langer duren voor je een nieuwere, zuinigere auto bijelkaar hebt gespaard dus feitelijk is deze maatregel slecht voor het milieu.
Tot nu toe is er weinig meegevallen.quote:Op vrijdag 5 september 2014 08:07 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Het gaat ook niet om het milieu,maar om meer belastinginkomsten en een geste naar de bovag lobby(in ruil voor bv minder gezeur over de accijnsverhoging), want het wordt lonender een nieuwe auto te kopen. We moeten maar afwachten wat de maatregelen nu echt gaan inhouden, misschien valt het mee.
Niet om lullig te doen, en dat meen ik... maar je reactie klinkt wat naïef. Het is breed uitgemeten in de media.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Vandaag maarliefst 3! blauwe enveloppen gevonden op de deurmat. Met jawel... de acceptgiro's voor 3 kwartalen MRB.
Maar nog nooit heb ik een begeleidend schrijven ontvangen dat de brief die ik eerder heb ontvangen met betrekking tot de vrijstelling (25 jaar en ouder) door een wetswijziging niet meer van toepassing is.
Ook heb ik nooit een schrijven gehad hoeveel MRB ik moet gaan betalen.
Enige wat ik tot op heden heb gezien is een brief met de keuze om deel te nemen aan de overgangsregeling (zonder duidelijke uitleg). Dat wil ik niet, en als ik dat niet wilde mocht ik negeren.
En onlangs de een brief met de keuze voor per jaar betalen of niet. Wederom nergens fatsoenlijke uitleg.
Kan zijn, maar enige persoonsgebonden informatie die ietwat sneller verstrekt was, was toch wel op zijn plaats geweest.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Niet om lullig te doen, en dat meen ik... maar je reactie klinkt wat naïef. Het is breed uitgemeten in de media.
Slordig is het wel idd.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Kan zijn, maar enige persoonsgebonden informatie die ietwat sneller verstrekt was, was toch wel op zijn plaats geweest.
Ik krijg nu in één keer de facturen van 3 kwartalen, en waarschijnlijk krijg ik deze maand ook nog de factuur van het vierde kwartaal. Terwijl ik NIET wens om jaarlijks het bedrag in één keer te betalen.
Het is ronduit onprofessioneel en slordig dat de zaken zo ontzettend traag gaan en er vervolgens wel verwacht wordt dat je alles in één keer ophoest. Voor hetzelfde geld had ik een paar maanden in het buitenland gezeten (zoals in het jaar een jaar voor de discussie plaatsvond) en nauwelijks iets van de kwestie meegekregen. De staat mag er niet van uitgaan dat wanneer iets uitgebreid in de media geweest is, alle betrokken burgers van de details op de hoogte zijn.
Slordig is nogal zacht uitgedrukt. Wanneer een commercieel bedrijf op een dergelijke wijze met me om zou gaan, had ik ze al lang gemeld dat ik geen klant meer ben. Ongeacht de prijs ten opzichte van de concurrentie.quote:
dat kan altijd.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 14:06 schreef 2cv het volgende:
Kan je een kwattarief-oldtimer nog schorsen zodat je van de APK-plicht af bent ?
Oefquote:
quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:43 schreef Ivo1985 het volgende:
Enige wat ik tot op heden heb gezien is een brief met de keuze om deel te nemen aan de overgangsregeling (zonder duidelijke uitleg). Dat wil ik niet, en als ik dat niet wilde mocht ik negeren.
En onlangs de een brief met de keuze voor per jaar betalen of niet. Wederom nergens fatsoenlijke uitleg.
Ik heb sinds vorige maand ook een extra autootje die onder de kwarttariefregeling valt, maar ik google me suf om alle relevante info te bemachtigen. Die verwacht je bij de belastingdienst te vinden, maar dat wordt slechts deels ingelost.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Niet om lullig te doen, en dat meen ik... maar je reactie klinkt wat naïef. Het is breed uitgemeten in de media.
BelastingTelefoon Autoquote:Op maandag 1 december 2014 14:22 schreef Mark het volgende:
[..]
[..]
Ik heb sinds vorige maand ook een extra autootje die onder de kwarttariefregeling valt, maar ik google me suf om alle relevante info te bemachtigen. Die verwacht je bij de belastingdienst te vinden, maar dat wordt slechts deels ingelost.
Hoe kan ik aangeven dat ik niet mee wil doen aan de overgangsregeling en 12 maanden per jaar wil rijden??
quote:Op maandag 1 december 2014 21:43 schreef D-super het volgende:
[..]
BelastingTelefoon Auto
0800 - 0749 (gratis). Voor vragen over de auto en belastingen.
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
Voor vragen over motorrijtuigenbelasting (mrb) en belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm), bijvoorbeeld bij import van auto's. Houd kenteken/burgerservicenummer bij de hand.
De rekening niet betalen die je straks krijgt.quote:
Nou, ik heb toch maar even gebeld zodat het in de administratie aangepast wordt. Bovendien kan ik nu per direct blijven rijden, dat was anders volgens mij een overtreding geweest.quote:Op dinsdag 2 december 2014 08:56 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
De rekening niet betalen die je straks krijgt.
Betaal je niet voor de datum die er op staat, doe je niet mee aan de overgangsregeling
Ik heb ze ook voor beide voortuigen binnen. Hoewel ze beiden al ruim een maand binnen staan te overwinteren en ik de motor in de herfst/winter überhaupt nooit gebruik, vond ik het gisteren toch wel een gek idee dat ze nu echt 3 maanden niet de openbare weg op mogen...quote:Op dinsdag 2 december 2014 18:33 schreef Dingest het volgende:
Ik heb die rekening van de belastingdienst al liggen. Maar zo werkt het, jaKwarttarief voor 1 januari lappen = gebruikmaken van overgangsregeling in het nieuwe jaar. Niet lappen is volop gebruik en volle mep MRB betalen in het nieuwe jaar (en dus per 1 januari mogen rijden).
Ik heb de 96 achter het huis gezet, helaas heb ik geen binnen. Voor mij had het weinig uitgemaakt, want de carburateur ervan (althans, ik vermoed het acceleratiemembraam ervan) staat op het punt het te begevenquote:Op dinsdag 2 december 2014 21:07 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik heb ze ook voor beide voortuigen binnen. Hoewel ze beiden al ruim een maand binnen staan te overwinteren en ik de motor in de herfst/winter überhaupt nooit gebruik, vond ik het gisteren toch wel een gek idee dat ze nu echt 3 maanden niet de openbare weg op mogen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |