Waar deden die volkeren (de NSB is geen volk) dan precies aan mee? Aan de Holocaust? Die werd zeker niet alleen door de SS uitgevoerd, maar er deden geen hele volkeren aan mee.quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is nu precies de reden dat ik het belangrijk vind dat ook die voedingsbodem wordt onderwezen. Het was niet alleen de rare Hitler en een paar mensen die hij op sleeptouw nam, hele volkeren deden mee en dit ook buiten Duitsland (onze eigen NSB).
Waarom heb je die indruk?quote:Ik heb de indruk dat historici of in ieder geval de historici die de geschiedenislesboekjes schrijven en die geschiedenisles geven (voor de gelukkigen die het van een historicus krijgen, zeg ik sarcastisch) bang zijn om dit onderwerp te raken terwijl ze het juist wel zouden moeten doen.
Mijn Strijd begint ongeveer met de eigen definitie van Hitler van wat, los van de toenmalige grenzen, wel en geen Duitsland was. Hitler beschouwde zichzelf in ieder geval als Duitser. Als mens beschouwde Hitler de Joden in ieder geval niet. Wel als ongedierte.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Was Hitler geen Oostenrijker? Wat had hij dan te maken met de in Duitsland gevestigde Joodse medemens.
Hoe zeggen we dat nou netjes: is het religieus of juist ethnisch uitgedaagde medemens?
Dat is dus het lastige. Na de oorlog is men flink gaan reflecteren op het hele gebeuren en kwam ook het beschaafde en ontwikkelde deel der natie tot het inzicht in dat het racisme dat de holocaust voedde dichter bij de mens staat dan menig persoon wenselijk acht. Kankeren op bevolkingsgroepen is sinds het begin der tijden namelijk altijd populair geweest. Verschillende bevolkingsgroepen zullen ook tot in het eind der tijden in een kwetsbare positie verkeren. Waardoor het verschijnsel iets van allen tijden is. Ondanks dat genocide anno 2014 in grote delen van de wereld nog steeds een populaire bezigheid is, zal de holocaust daarentegen niet nogmaals plaatsvinden. Het is een combinatie aan een groot aantal factoren die op de juiste manier met elkaar moeten interactioneren voordat een dergelijke operatie van de vloer komt.quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier hebben we wat aan! In feite hadden joden in die tijd dus een soortgelijke status als nu tal van groepen niet-westerse allochtonen in Nederland. Net als nu waren de vooroordelen dus niet uit de lucht komen vallen (statistisch gezien waar voor de groep) maar werd 'slechts' de fout gemaakt om een individu te beoordelen op basis van de groep waar hij toe behoort. Als er nu een soort van tweede Hitler zou opstaan dan zou hij dus de niet-westerse allochtonen gebruiken voor zijn doelstellingen?
Heb je een glazen bol?quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:23 schreef Ryon het volgende:
zal de holocaust daarentegen niet nogmaals plaatsvinden
massa-hysterie? ik weet het niet hoor.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 22:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In het geval nazi-Duitsland is het massa-hysterie geweest.
Wel als je historische leugens aanhaalt, of het op een bepaalde manier verdraait.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, ik haal enkel de geschiedenis aan, ben ik dan antisemitisch bezig? Lijkt me niet.
Verdiep je in Hitler en de Nazi's en je zal ook juist haat jegens het christendom ontdekken. Dat de Duitsers christelijk/katholiek waren, betekent niet dat de nazi's dat dan ook waren. Dus blijf aub niet denken dat dit de algemene houding was.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jawel, dat was de algemene houding van het volk waarmee de nazi's werkten, hoe denk je dat ze überhaupt op het idee kwamen, het was een in- en in-christelijk/katholieke natie. Het klankbord.
Leg eens uit aub?quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Luisteren, lezen en nadenken zou misschien beter helpen.
Hier hebben we helemaal niks aan. Wat Ryon schrijft over een film is totaal niet relevant en maakt totaal geen punt, wanneer je het alleen al naast Mein Kampf legt. Hierin heeft Hitler een hekel aan 'de Jood' als mens. Niet door het crimineel gedrag van 'de Jood', maar door het karakter. Niet door de positie van 'de Jood' in de ghetto's, maar in hoge plaatsen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier hebben we wat aan! In feite hadden joden in die tijd dus een soortgelijke status als nu tal van groepen niet-westerse allochtonen in Nederland. Net als nu waren de vooroordelen dus niet uit de lucht komen vallen (statistisch gezien waar voor de groep) maar werd 'slechts' de fout gemaakt om een individu te beoordelen op basis van de groep waar hij toe behoort. Als er nu een soort van tweede Hitler zou opstaan dan zou hij dus de niet-westerse allochtonen gebruiken voor zijn doelstellingen?
De meeste nazi's (partijleden + aanhangers ) waren christelijk en trouwe kerkgangers.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Verdiep je in Hitler en de Nazi's en je zal ook juist haat jegens het christendom ontdekken. Dat de Duitsers christelijk/katholiek waren, betekent niet dat de nazi's dat dan ook waren. Dus blijf aub niet denken dat dit de algemene houding was.
Het meest schokkende vind ik juist dat er nog meer mensen waren die bewust wegkeken, waardoor het allemaal steeds erger werd. Want ze hadden eerst nog totaal geen meerderheid, maar konden voldoende groeien om vervolgens de macht met geweld te krijgen. En dat terwijl er al groeperingen waren voor 1939 die keihard waarschuwden voor Hitler. Churchill was wel de bekendste 'waarschuwende'. Duitsland liet zich deels in feite gewoon kidnappen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 21:39 schreef Hexagon het volgende:
Wat ik het meest schokkende vind is niet eens Hitler en zijn ideeen zelf maar meer dat er zoveel mensen er klakkeloos aan meegedaan hebben.
Wat was die voedingsbodem dan?quote:Op woensdag 15 januari 2014 02:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is nu precies de reden dat ik het belangrijk vind dat ook die voedingsbodem wordt onderwezen.
Over welke 'volkeren' heb je het dan? En over welke fase/tijd?quote:Het was niet alleen de rare Hitler en een paar mensen die hij op sleeptouw nam, hele volkeren deden mee en dit ook buiten Duitsland (onze eigen NSB).
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 15 januari 2014 06:40 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Het ging wel degelijk ook om religieuze haat.
Ik durf hierbij met een gerust te voorspellen dat het niet nogmaals zal gebeuren. Mochten de Duitsers toch weer opnieuw beginnen dan krijg je van mij een kratje bier.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Heb je een glazen bol?
Dan heb je het punt compleet niet begrepen. Wat ik tot op zekere hoogte schokkend vind. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het ook komt door dat je geen van de genoemde werken echt gelezen of gezien hebt.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:57 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Hier hebben we helemaal niks aan. Wat Ryon schrijft over een film is totaal niet relevant en maakt totaal geen punt, wanneer je het alleen al naast Mein Kampf legt. Hierin heeft Hitler een hekel aan 'de Jood' als mens. Niet door het crimineel gedrag van 'de Jood', maar door het karakter. Niet door de positie van 'de Jood' in de ghetto's, maar in hoge plaatsen.
Zal best. Maar de nazi's onderling waren enorm anti-christelijk.quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:03 schreef Bluesdude het volgende:
De meeste nazi's (partijleden + aanhangers ) waren christelijk en trouwe kerkgangers.
In het algemeen? Tsja, in het algemeen wilden de Duitsers de Joden ook niet uitroeien. What's your point?quote:In het algemeen was er geen haat tegen het christendom ( behoudens uitzonderingen).
Men verwierp wel meerquote:Ook het christendom op zich werd niet verworpen. Maar men had een agressieve mentaliteit en grond daarvan verwierp men ( de een meer dan de ander) het christelijk humanisme.
Van Hitler's Tafelgesprekken (het boek) staat mij niks bij dat er verschil werd gemaakt tussen Christendom en Christelijk humanisme. Het was (vrij vertaald) volgens Hitler een slappe richting, haaks op de wet van de sterkste, waar Hitler niks van moest hebben. Het was overigens ook het Christendom wat volgens Hitler de oorzaak was van de ondergang van het Romeinse Rijk.quote:Of men verwierp het niet openlijk, maar zette het stilzwijgend opzij.
Nazisme verwierp allerlei humanistische uitgangspunten.
Dan kan ik me dus op jouw kosten bezatten wanneer de Duitsers weer opnieuw beginnenquote:Op woensdag 15 januari 2014 23:13 schreef Ryon het volgende:
Ik durf hierbij met een gerust te voorspellen dat het niet nogmaals zal gebeuren. Mochten de Duitsers toch weer opnieuw beginnen dan krijg je van mij een kratje bier.
Het punt niet begrepen? Nou, ik was in de eerste plaats helemaal niet bezig om jouw punt te begrijpen. Ik schrok juist van de verkeerde conclusie van Bram van Loon aan de hand van jouw citaat.quote:Dan heb je het punt compleet niet begrepen. Wat ik tot op zekere hoogte schokkend vind.
Ieder heeft recht op zijn waandenkbeelden, dus denk wat je wilt. Maar ik Mein Kampf toch echt wel gelezen (en Once Upon a Time in America (hoewel erg lang geleden) gezien). Dat zou iedereen die Mein Kampf heeft gelezen, ook moeten weten aan de hand van mijn reactie die jij hebt geciteerd.quote:Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het ook komt door dat je geen van de genoemde werken echt gelezen of gezien hebt.
Dat denk jij dus.. Zo was dat nietquote:Op woensdag 15 januari 2014 23:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zal best. Maar de nazi's onderling waren enorm anti-christelijk.
Dat jouw idee dat de nazi's geen christenen waren niet juist is.quote:In het algemeen? Tsja, in het algemeen wilden de Duitsers de Joden ook niet uitroeien. What's your point?
Juist.. in die gepubliceerde tafelgesprekken wordt duidelijk dat Hitler het humanisme van kerkelijke leiders verwierp.quote:Van Hitler's Tafelgesprekken (het boek) staat mij niks bij dat er verschil werd gemaakt tussen Christendom en Christelijk humanisme. Het was (vrij vertaald) volgens Hitler een slappe richting, haaks op de wet van de sterkste, waar Hitler niks van moest hebben. Het was overigens ook het Christendom wat volgens Hitler de oorzaak was van de ondergang van het Romeinse Rijk.
http://ahquotes.tripod.com/quote:“Hence today I believe that I am acting in accordance with the will of the Almighty Creator: by defending myself against the Jew, I am fighting for the work of the Lord.”
( Adolf Hitler, Mein Kampf, Ralph Mannheim, ed., New York: Mariner Books, 1999, p. 65. )
Ik denk dat BvL juist wel het punt dat ik wilde maken heeft opgepakt.quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Het punt niet begrepen? Nou, ik was in de eerste plaats helemaal niet bezig om jouw punt te begrijpen. Ik schrok juist van de verkeerde conclusie van Bram van Loon aan de hand van jouw citaat.
Dus 'val mij niet aan' omdat ik je punt niet begreep, maar val dan Bram van Loon aan. Ben je het daar niet mee eens, dan lees ik graag je argumenten.
was onderdeel van de nazipropaganda. Het is een subtiel maar belangrijk verschil om het vermeende intrinsieke karakter van een groep niet te verwarren met de maatschappelijke positionering van deze groep. Het verschil is dat je anders niet 'het gevaar' begrijpt waar men wel dagelijks aan bloot gesteld wordt binnen de maatschappij. Mensen geloven namelijk niet dat zij ooit een bevolkingsgroep kunnen minachten en haten op grond van puur het karakter van de bevolkingsgroep. Dat kunnen alleen andere en hele slechte mensen. Ben jij een slecht mens? Ik niet althans.quote:Hierin heeft Hitler een hekel aan 'de Jood' als mens. Niet door het crimineel gedrag van 'de Jood', maar door het karakter. Niet door de positie van 'de Jood' in de ghetto's, maar in hoge plaatsen.
Ja, dan moet je teruggaan naar de eerste eeuw, toen de christenen uitzwermden en de joden verdreven waren. Toen brachten de joden christenen aan bij het Romeinse gezag. Over religieuze haat gesproken. (Maar dit is een ook-jij-argument, dat geef ik toe.)quote:Op woensdag 15 januari 2014 06:40 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Het ging wel degelijk ook om religieuze haat.
Ik heb eens teruggeklikt en kwam er steeds weer op uit, dat je na elke uitleg zegt dat je die niet snapt.quote:
Waar deden ze dat zoal, en op welke gronden?quote:Op donderdag 16 januari 2014 02:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dan moet je teruggaan naar de eerste eeuw, toen de christenen uitzwermden en de joden verdreven waren. Toen brachten de joden christenen aan bij het Romeinse gezag.
Ik had het dan ook over de slachtpartijen tussen Christenen onderling.quote:Religieuze haat kun je niet als anti-semitisme benoemen: dat is ook gewoon van alle tijden. Zelfs christenen onder elkaar, joden onder elkaar, moslims onder elkaar. De een is nog zuiverder in de leer dan de ander en is bereid daarvoor mensen volledig uit te sluiten.
Dat de Kroaten de Serviërs vervolgden, was niet alleen het gevolg van etnische haat, maar ook van religieuze haat. De Kroaten wilden een deel van de Serviërs bekeren. Dit verschilt van het biologische racisme van de Nazi's, die helemaal niet tot doel hadden om de Joden te bekeren.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |