Het zat toch heel diep in de christelijke cultuur ? Vandaar dat die christelijke partijen zo pro-israel doen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 00:52 schreef Ryan3 het volgende:
Maar de these van Goldhagen, dat dat antisemitisme in Duitsland heel diep zat, neem ik nog steeds wel serieus, en dat was wel een voedingsbodem. Nu krijg ik ruzie met Lordie_V.
Nee... je herhaalt de visie van antisemieten.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, ik haal enkel de geschiedenis aan, ben ik dan antisemitisch bezig? Lijkt me niet.
Dat weet ik niet. dat kun jij me vast vertellen. De christenen wilden maar een ding en dat was dat de Joden zich tot het christendom zouden bekeren om zo groter te worden dan de katholieken. Waaruit de strijdmacht is ontstaan tussen de christenen en de katholieken is mij een raadsel, wat wel weer is is dat de Joden daar gretig gebruik van maakten. Hun goed recht? Uiteraard. De gevolgen? Tja, iemand moest verliezen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, de Joden werden GB uit gezet op gegeven moment idd.
Waaruit?
Adolf was ook gewoon goed in zijn monologenquote:Op woensdag 15 januari 2014 01:01 schreef betyar het volgende:
[..]
Shylock is daar een voorbeeld van. Is Shakespeare een antisemiet? Nee, want de monoloog van Shylock is gewoon goed.
Grappige is wel weer dat de Nederlanden een christendom ontwikkelden, je kunt het lezen bij Schama, waarin Israël wel weer werd verheerlijkt.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het zat toch heel diep in de christelijke cultuur ? Vandaar dat die christelijke partijen zo pro-israel doen.
Men schrok zich rot na de oorlog en sloegen door naar de andere zijde.
En wat je eerder zei is natuurlijk ook waar. De verschillen in uiterlijk, taal, doen en laten , vielen op naast de cultuur van de monoculturele dominante meerderheid.
quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee... je herhaalt de visie van antisemieten.
Natuurlijk is er rook en er moet een vuur zijn. Dat is vaak bij haatstereotyperingen en vijandsbeelden.
Adolf had iets te weinig communicerende hersendelen.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Adolf was ook gewoon goed in zijn monologen
Ben je protestants opgevoed?quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:09 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. dat kun jij me vast vertellen. De christenen wilden maar een ding en dat was dat de Joden zich tot het christendom zouden bekeren om zo groter te worden dan de katholieken. Waaruit de strijdmacht is ontstaan tussen de christenen en de katholieken is mij een raadsel, wat wel weer is is dat de Joden daar gretig gebruik van maakten. Hun goed recht? Uiteraard. De gevolgen? Tja, iemand moest verliezen.
hummmmm iets met zijn ziel.... grote fout zat daar...bevroren hartquote:Op woensdag 15 januari 2014 01:11 schreef betyar het volgende:
[..]
Adolf had iets te weinig communicerende hersendelen.
Je stelt wel een goede vraag.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb zelf dat boek nog niet gelezen, vooral omdat het nogal oninteressant schijnt te zijn, maar zoals ik al dacht, eventjes de naam intypen op een proxy van The Piratebay of een andere torrentsite en je hebt direct tig links waarmee je het boek kan downloaden, ook de originele versie (Duits). Ik ben altijd nog nieuwsgierig naar de voedingsbodem voor het antisemitisme, om de een of andere mysterieuze reden hebben wij daarover niets geleerd tijdens de geschiedenislesjes. Waarom waren er al bepaalde sentimenten tegen de joden in die tijd? Wat waren die sentimenten precies? Als je echt WOII wil begrijpen en wil begrijpen hoe je heel misschien kan voorkomen dat er ooit weer zoiets gebeurt dan zal je dit soort vragen moeten beantwoorden.
Nee, ik ben rooms-katholiek. Maar niet gelovig opgevoed. Doet dat er aan toe? Wat wil je hiermee zeggen?quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:11 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ben je protestants opgevoed?
Je maakt een raar onderscheid christenen versus katholieken.
Alsof katholieken geen christenen zijn .
En hoezo maakten Joden gebruik van protestants-katholieke ruzies ?
Njah, eerder wat storingen in zijn pan.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
hummmmm iets met zijn ziel.... grote fout zat daar...bevroren hart
Wat een onzin!quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:42 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Antisemitisme heeft zijn bron volledig in het jezus verhaaltje afgezien van mensen die joden haten omdat ze ooit een joodse buurman hadden die hun hond heeft overreden of iets dergelijks.
Jawel, dat was de algemene houding van het volk waarmee de nazi's werkten, hoe denk je dat ze überhaupt op het idee kwamen, het was een in- en in-christelijk/katholieke natie. Het klankbord.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat een onzin!
Alsof de nazi's hun oren lieten hangen naar dat verhaal uit christelijke (met name katholieke) hoek!
Was Hitler geen Oostenrijker? Wat had hij dan te maken met de in Duitsland gevestigde Joodse medemens.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 14:56 schreef Ryon het volgende:
Het eerste deel van Mijn Strijd behandelt uitgebreid Hitlers ervaringen met de in Duitse gevestigde Joodse medemens.
Het stukje onderbuik dat Hitler daar ter toon spreid is praktisch tijdloos. Alleen om die reden is het al de moeite van het lezen waard. Maar het is ook een stukje onderbuik dat als zeer tot extreem kwetsend ervaren kan worden als je tot de bevolkingsgroep behoort op wie het gericht is, zeker als je het onnoembare leed dat het stukje onderbuik als gevolg had mee in ogenschouw neemt.
Je maakt een raar onderscheid . Je zegt eigenlijk dat katholieken geen christenen zijn.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:13 schreef betyar het volgende:
[..]
Nee, ik ben rooms-katholiek. Maar niet gelovig opgevoed. Doet dat er aan toe? Wat wil je hiermee zeggen?
Christenen hoeven geen katholieken te zijn. Christenen bidden bijvoorbeeld direct tot God die hebben geen tussenpersoon. Katholieken doen dat ook via Jezus, maria, etc. etc.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je maakt een raar onderscheid . Je zegt eigenlijk dat katholieken geen christenen zijn.
Luisteren, lezen en nadenken zou misschien beter helpen.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 15:17 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
[..]
Als het voor Ryon en Lord Vetinari wel zo duidelijk is, dan mogen jullie het Bram v Loon en mij uitleggen.
Onze protestanten stonden positief tav Israël, de RK'ers niet. In Duitsland waren de protestanten Luthers en die stonden er ook niet positief tegenover net als de RK'ers daar.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je maakt een raar onderscheid . Je zegt eigenlijk dat katholieken geen christenen zijn.
Voor een rooms katholiek zeg je opvallend rare dingen over katholieken.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:26 schreef betyar het volgende:
[..]
Christenen hoeven geen katholieken te zijn. Christenen bidden direct tot God die hebben geen tussenpersoon. Katholieken doen dat ook via Jezus, maria, etc. etc.
Ik vind mezelf zoals ik ben, daar heb ik geen geloof voor nodig.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Voor een rooms katholiek zeg je opvallend rare dingen over katholieken.
Maar jij vind jezelf als rk-mens dus geen christen ?
Dat was niet wat ik meekreeg in mijn katholieke jeugd. Katholieken waren ook in meerderheid pro-israelquote:Op woensdag 15 januari 2014 01:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Onze protestanten stonden positief tav Israël, de RK'ers niet, In Duitsland waren de protestanten Luthers en die stonden er ook niet positief tegenover net als de RK'ers daar.
Na de oorlog ja.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat was niet wat ik meekreeg in mijn katholieke jeugd. Katholieken waren ook in meerderheid pro-israel
Prima..ik ook niet.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:34 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik vind mezelf zoals ik ben, daar heb ik geen geloof voor nodig.
Correct. Ik heb me niet laten uitschrijven.quote:Op woensdag 15 januari 2014 01:36 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Prima..ik ook niet.
Mar je zei net dat je rooms katholiek bent
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |