abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135507611
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:52 schreef Ryan3 het volgende:
Maar de these van Goldhagen, dat dat antisemitisme in Duitsland heel diep zat, neem ik nog steeds wel serieus, en dat was wel een voedingsbodem. Nu krijg ik ruzie met Lordie_V.
Het zat toch heel diep in de christelijke cultuur ? Vandaar dat die christelijke partijen zo pro-israel doen.
Men schrok zich rot na de oorlog en sloegen door naar de andere zijde.
En wat je eerder zei is natuurlijk ook waar. De verschillen in uiterlijk, taal, doen en laten , vielen op naast de cultuur van de monoculturele dominante meerderheid.
pi_135507650
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:00 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee, ik haal enkel de geschiedenis aan, ben ik dan antisemitisch bezig? Lijkt me niet.
Nee... je herhaalt de visie van antisemieten.
Natuurlijk is er rook en er moet een vuur zijn. Dat is vaak bij haatstereotyperingen en vijandsbeelden.
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:09:04 #103
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135507688
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, de Joden werden GB uit gezet op gegeven moment idd.
Waaruit?
Dat weet ik niet. dat kun jij me vast vertellen. De christenen wilden maar een ding en dat was dat de Joden zich tot het christendom zouden bekeren om zo groter te worden dan de katholieken. Waaruit de strijdmacht is ontstaan tussen de christenen en de katholieken is mij een raadsel, wat wel weer is is dat de Joden daar gretig gebruik van maakten. Hun goed recht? Uiteraard. De gevolgen? Tja, iemand moest verliezen.
pi_135507689
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:01 schreef betyar het volgende:

[..]

Shylock is daar een voorbeeld van. Is Shakespeare een antisemiet? Nee, want de monoloog van Shylock is gewoon goed.
Adolf was ook gewoon goed in zijn monologen
pi_135507691
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het zat toch heel diep in de christelijke cultuur ? Vandaar dat die christelijke partijen zo pro-israel doen.
Men schrok zich rot na de oorlog en sloegen door naar de andere zijde.
En wat je eerder zei is natuurlijk ook waar. De verschillen in uiterlijk, taal, doen en laten , vielen op naast de cultuur van de monoculturele dominante meerderheid.
Grappige is wel weer dat de Nederlanden een christendom ontwikkelden, je kunt het lezen bij Schama, waarin Israël wel weer werd verheerlijkt.
In de Nederlanden, alhoewel hier ook met name RK-antisemitisme bestond, zaten de Joden relatief veilig.
Veel Joden verdreven uit Spanje, kwamen met tussenstop Antwerpen na 1585 in Amsterdam, Den Haag, Middelburg, Kampen e.o. terecht. Dit worden de Sefardische Joden genoemd, want ze hadden zelf ooit een tijdje een vrijstaatje gehad in Spanje: Sefardië.
Uit het oosten kwamen de armoedzaaiers (Azkenasjiem), doordat ze via pogom op pogrom steeds verder naar het westen werden gedrukt, in Duitsland en Oostenrijk-Hongarije wel asiel gekregen rond 1800 (meen ik).
I´m back.
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:10:30 #106
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135507707
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee... je herhaalt de visie van antisemieten.
Natuurlijk is er rook en er moet een vuur zijn. Dat is vaak bij haatstereotyperingen en vijandsbeelden.
:') Het middelpunt zijn om er persoonlijk gewin uit te slaan leidt vaak tot twee vijanden.
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:11:22 #107
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135507718
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Adolf was ook gewoon goed in zijn monologen
Adolf had iets te weinig communicerende hersendelen.
pi_135507720
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:09 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. dat kun jij me vast vertellen. De christenen wilden maar een ding en dat was dat de Joden zich tot het christendom zouden bekeren om zo groter te worden dan de katholieken. Waaruit de strijdmacht is ontstaan tussen de christenen en de katholieken is mij een raadsel, wat wel weer is is dat de Joden daar gretig gebruik van maakten. Hun goed recht? Uiteraard. De gevolgen? Tja, iemand moest verliezen.
Ben je protestants opgevoed?
Je maakt een raar onderscheid christenen versus katholieken.
Alsof katholieken geen christenen zijn .

En hoezo maakten Joden gebruik van protestants-katholieke ruzies ?
pi_135507740
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:11 schreef betyar het volgende:

[..]

Adolf had iets te weinig communicerende hersendelen.
hummmmm iets met zijn ziel.... grote fout zat daar...bevroren hart
pi_135507744
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 14:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb zelf dat boek nog niet gelezen, vooral omdat het nogal oninteressant schijnt te zijn, maar zoals ik al dacht, eventjes de naam intypen op een proxy van The Piratebay of een andere torrentsite en je hebt direct tig links waarmee je het boek kan downloaden, ook de originele versie (Duits). Ik ben altijd nog nieuwsgierig naar de voedingsbodem voor het antisemitisme, om de een of andere mysterieuze reden hebben wij daarover niets geleerd tijdens de geschiedenislesjes. Waarom waren er al bepaalde sentimenten tegen de joden in die tijd? Wat waren die sentimenten precies? Als je echt WOII wil begrijpen en wil begrijpen hoe je heel misschien kan voorkomen dat er ooit weer zoiets gebeurt dan zal je dit soort vragen moeten beantwoorden.
Je stelt wel een goede vraag.
Ik las laatst een recensie van een pas verschenen boek over de geschiedenis van joden in Europa. Deel 1, geloof ik. Geschreven door een joodse, als ik mij goed herinner Annet Bleich.
Grappig vond ik de terloopse opmerking dat de Grieken de joden al heel vervelend vonden omdat die zich zo lieten voorstaan op hun verschillend-zijn.
Ik vraag me trouwens wel af of je dan met Mein Kampf een goed beeld krijgt van wat jij wilt zien.
Nou we het er toch over hebben: ik las van de zomer "In de ban van de tegenstander" van Hans Keilson. Lastig leesbaar, maar wel leerzaam.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:13:10 #111
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135507756
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ben je protestants opgevoed?
Je maakt een raar onderscheid christenen versus katholieken.
Alsof katholieken geen christenen zijn .

En hoezo maakten Joden gebruik van protestants-katholieke ruzies ?
Nee, ik ben rooms-katholiek. Maar niet gelovig opgevoed. Doet dat er aan toe? Wat wil je hiermee zeggen?
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:13:35 #112
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135507762
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

hummmmm iets met zijn ziel.... grote fout zat daar...bevroren hart
Njah, eerder wat storingen in zijn pan.
pi_135507869
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 14:42 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]
Antisemitisme heeft zijn bron volledig in het jezus verhaaltje afgezien van mensen die joden haten omdat ze ooit een joodse buurman hadden die hun hond heeft overreden of iets dergelijks.

Wat een onzin!
Alsof de nazi's hun oren lieten hangen naar dat verhaal uit christelijke (met name katholieke) hoek!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_135507920
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat een onzin!
Alsof de nazi's hun oren lieten hangen naar dat verhaal uit christelijke (met name katholieke) hoek!
Jawel, dat was de algemene houding van het volk waarmee de nazi's werkten, hoe denk je dat ze überhaupt op het idee kwamen, het was een in- en in-christelijk/katholieke natie. Het klankbord.
I´m back.
pi_135507945
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 14:56 schreef Ryon het volgende:
Het eerste deel van Mijn Strijd behandelt uitgebreid Hitlers ervaringen met de in Duitse gevestigde Joodse medemens.

Het stukje onderbuik dat Hitler daar ter toon spreid is praktisch tijdloos. Alleen om die reden is het al de moeite van het lezen waard. Maar het is ook een stukje onderbuik dat als zeer tot extreem kwetsend ervaren kan worden als je tot de bevolkingsgroep behoort op wie het gericht is, zeker als je het onnoembare leed dat het stukje onderbuik als gevolg had mee in ogenschouw neemt.
Was Hitler geen Oostenrijker? Wat had hij dan te maken met de in Duitsland gevestigde Joodse medemens.
Hoe zeggen we dat nou netjes: is het religieus of juist ethnisch uitgedaagde medemens?
pi_135507956
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:13 schreef betyar het volgende:

[..]

Nee, ik ben rooms-katholiek. Maar niet gelovig opgevoed. Doet dat er aan toe? Wat wil je hiermee zeggen?
Je maakt een raar onderscheid . Je zegt eigenlijk dat katholieken geen christenen zijn.
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:26:59 #117
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135507993
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je maakt een raar onderscheid . Je zegt eigenlijk dat katholieken geen christenen zijn.
Christenen hoeven geen katholieken te zijn. Christenen bidden bijvoorbeeld direct tot God die hebben geen tussenpersoon. Katholieken doen dat ook via Jezus, maria, etc. etc.
pi_135508027
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 15:17 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

[..]

Als het voor Ryon en Lord Vetinari wel zo duidelijk is, dan mogen jullie het Bram v Loon en mij uitleggen.
Luisteren, lezen en nadenken zou misschien beter helpen.
pi_135508035
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Onze protestanten stonden positief tav Israël, de RK'ers niet. In Duitsland waren de protestanten Luthers en die stonden er ook niet positief tegenover net als de RK'ers daar.
I´m back.
pi_135508051
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:26 schreef betyar het volgende:

[..]

Christenen hoeven geen katholieken te zijn. Christenen bidden direct tot God die hebben geen tussenpersoon. Katholieken doen dat ook via Jezus, maria, etc. etc.
Voor een rooms katholiek zeg je opvallend rare dingen over katholieken.
Maar jij vind jezelf als rk-mens dus geen christen ?
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:34:26 #121
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135508077
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Voor een rooms katholiek zeg je opvallend rare dingen over katholieken.
Maar jij vind jezelf als rk-mens dus geen christen ?
Ik vind mezelf zoals ik ben, daar heb ik geen geloof voor nodig.
pi_135508078
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Onze protestanten stonden positief tav Israël, de RK'ers niet, In Duitsland waren de protestanten Luthers en die stonden er ook niet positief tegenover net als de RK'ers daar.
Dat was niet wat ik meekreeg in mijn katholieke jeugd. Katholieken waren ook in meerderheid pro-israel
pi_135508092
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat was niet wat ik meekreeg in mijn katholieke jeugd. Katholieken waren ook in meerderheid pro-israel
Na de oorlog ja.
I´m back.
pi_135508093
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:34 schreef betyar het volgende:

[..]

Ik vind mezelf zoals ik ben, daar heb ik geen geloof voor nodig.
Prima..ik ook niet.
Marar je zei net dat je rooms katholiek bent
  woensdag 15 januari 2014 @ 01:37:07 #125
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135508099
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 01:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Prima..ik ook niet.
Mar je zei net dat je rooms katholiek bent
Correct. Ik heb me niet laten uitschrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')