Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 15 januari 2014 06:40 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Het ging wel degelijk ook om religieuze haat.
Ik durf hierbij met een gerust te voorspellen dat het niet nogmaals zal gebeuren. Mochten de Duitsers toch weer opnieuw beginnen dan krijg je van mij een kratje bier.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Heb je een glazen bol?
Dan heb je het punt compleet niet begrepen. Wat ik tot op zekere hoogte schokkend vind. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het ook komt door dat je geen van de genoemde werken echt gelezen of gezien hebt.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:57 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Hier hebben we helemaal niks aan. Wat Ryon schrijft over een film is totaal niet relevant en maakt totaal geen punt, wanneer je het alleen al naast Mein Kampf legt. Hierin heeft Hitler een hekel aan 'de Jood' als mens. Niet door het crimineel gedrag van 'de Jood', maar door het karakter. Niet door de positie van 'de Jood' in de ghetto's, maar in hoge plaatsen.
Zal best. Maar de nazi's onderling waren enorm anti-christelijk.quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:03 schreef Bluesdude het volgende:
De meeste nazi's (partijleden + aanhangers ) waren christelijk en trouwe kerkgangers.
In het algemeen? Tsja, in het algemeen wilden de Duitsers de Joden ook niet uitroeien. What's your point?quote:In het algemeen was er geen haat tegen het christendom ( behoudens uitzonderingen).
Men verwierp wel meerquote:Ook het christendom op zich werd niet verworpen. Maar men had een agressieve mentaliteit en grond daarvan verwierp men ( de een meer dan de ander) het christelijk humanisme.
Van Hitler's Tafelgesprekken (het boek) staat mij niks bij dat er verschil werd gemaakt tussen Christendom en Christelijk humanisme. Het was (vrij vertaald) volgens Hitler een slappe richting, haaks op de wet van de sterkste, waar Hitler niks van moest hebben. Het was overigens ook het Christendom wat volgens Hitler de oorzaak was van de ondergang van het Romeinse Rijk.quote:Of men verwierp het niet openlijk, maar zette het stilzwijgend opzij.
Nazisme verwierp allerlei humanistische uitgangspunten.
Dan kan ik me dus op jouw kosten bezatten wanneer de Duitsers weer opnieuw beginnenquote:Op woensdag 15 januari 2014 23:13 schreef Ryon het volgende:
Ik durf hierbij met een gerust te voorspellen dat het niet nogmaals zal gebeuren. Mochten de Duitsers toch weer opnieuw beginnen dan krijg je van mij een kratje bier.
Het punt niet begrepen? Nou, ik was in de eerste plaats helemaal niet bezig om jouw punt te begrijpen. Ik schrok juist van de verkeerde conclusie van Bram van Loon aan de hand van jouw citaat.quote:Dan heb je het punt compleet niet begrepen. Wat ik tot op zekere hoogte schokkend vind.
Ieder heeft recht op zijn waandenkbeelden, dus denk wat je wilt. Maar ik Mein Kampf toch echt wel gelezen (en Once Upon a Time in America (hoewel erg lang geleden) gezien). Dat zou iedereen die Mein Kampf heeft gelezen, ook moeten weten aan de hand van mijn reactie die jij hebt geciteerd.quote:Maar om eerlijk te zijn denk ik dat het ook komt door dat je geen van de genoemde werken echt gelezen of gezien hebt.
Dat denk jij dus.. Zo was dat nietquote:Op woensdag 15 januari 2014 23:25 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zal best. Maar de nazi's onderling waren enorm anti-christelijk.
Dat jouw idee dat de nazi's geen christenen waren niet juist is.quote:In het algemeen? Tsja, in het algemeen wilden de Duitsers de Joden ook niet uitroeien. What's your point?
Juist.. in die gepubliceerde tafelgesprekken wordt duidelijk dat Hitler het humanisme van kerkelijke leiders verwierp.quote:Van Hitler's Tafelgesprekken (het boek) staat mij niks bij dat er verschil werd gemaakt tussen Christendom en Christelijk humanisme. Het was (vrij vertaald) volgens Hitler een slappe richting, haaks op de wet van de sterkste, waar Hitler niks van moest hebben. Het was overigens ook het Christendom wat volgens Hitler de oorzaak was van de ondergang van het Romeinse Rijk.
http://ahquotes.tripod.com/quote:“Hence today I believe that I am acting in accordance with the will of the Almighty Creator: by defending myself against the Jew, I am fighting for the work of the Lord.”
( Adolf Hitler, Mein Kampf, Ralph Mannheim, ed., New York: Mariner Books, 1999, p. 65. )
Ik denk dat BvL juist wel het punt dat ik wilde maken heeft opgepakt.quote:Op woensdag 15 januari 2014 23:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Het punt niet begrepen? Nou, ik was in de eerste plaats helemaal niet bezig om jouw punt te begrijpen. Ik schrok juist van de verkeerde conclusie van Bram van Loon aan de hand van jouw citaat.
Dus 'val mij niet aan' omdat ik je punt niet begreep, maar val dan Bram van Loon aan. Ben je het daar niet mee eens, dan lees ik graag je argumenten.
was onderdeel van de nazipropaganda. Het is een subtiel maar belangrijk verschil om het vermeende intrinsieke karakter van een groep niet te verwarren met de maatschappelijke positionering van deze groep. Het verschil is dat je anders niet 'het gevaar' begrijpt waar men wel dagelijks aan bloot gesteld wordt binnen de maatschappij. Mensen geloven namelijk niet dat zij ooit een bevolkingsgroep kunnen minachten en haten op grond van puur het karakter van de bevolkingsgroep. Dat kunnen alleen andere en hele slechte mensen. Ben jij een slecht mens? Ik niet althans.quote:Hierin heeft Hitler een hekel aan 'de Jood' als mens. Niet door het crimineel gedrag van 'de Jood', maar door het karakter. Niet door de positie van 'de Jood' in de ghetto's, maar in hoge plaatsen.
Ja, dan moet je teruggaan naar de eerste eeuw, toen de christenen uitzwermden en de joden verdreven waren. Toen brachten de joden christenen aan bij het Romeinse gezag. Over religieuze haat gesproken. (Maar dit is een ook-jij-argument, dat geef ik toe.)quote:Op woensdag 15 januari 2014 06:40 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Het ging wel degelijk ook om religieuze haat.
Ik heb eens teruggeklikt en kwam er steeds weer op uit, dat je na elke uitleg zegt dat je die niet snapt.quote:
Waar deden ze dat zoal, en op welke gronden?quote:Op donderdag 16 januari 2014 02:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dan moet je teruggaan naar de eerste eeuw, toen de christenen uitzwermden en de joden verdreven waren. Toen brachten de joden christenen aan bij het Romeinse gezag.
Ik had het dan ook over de slachtpartijen tussen Christenen onderling.quote:Religieuze haat kun je niet als anti-semitisme benoemen: dat is ook gewoon van alle tijden. Zelfs christenen onder elkaar, joden onder elkaar, moslims onder elkaar. De een is nog zuiverder in de leer dan de ander en is bereid daarvoor mensen volledig uit te sluiten.
Dat de Kroaten de Serviërs vervolgden, was niet alleen het gevolg van etnische haat, maar ook van religieuze haat. De Kroaten wilden een deel van de Serviërs bekeren. Dit verschilt van het biologische racisme van de Nazi's, die helemaal niet tot doel hadden om de Joden te bekeren.quote:
Het is fijn dat wij tijdens ons huidige leven zoiets niet zullen meemaken in dit deel van de wereld (ons staat wellicht wel een hele zware energiecrisis en mogelijk als gevolg hiervan een hele zware economische crisis te wachten) maar helaas zal dat westerse denken ook weer op een andere manier worden beïnvloed doordat we een zekere periode niet zoiets hebben meegemaakt en zullen gaan meemaken met mogelijk als gevolg dat die checks and balances worden afgezwakt, nietwaar? Zag je dat niet al de laatste 12 jaar hoe 9/11 werd aangewend om ongewenste ontwikkelingen m.b.t. vrijheden van burgers in gang te zetten? Misschien een begin van het verzwakken van checks and balances?quote:Op woensdag 15 januari 2014 19:23 schreef Ryon het volgende:
Mocht er een tweede Hitler opstaan dan zou deze inderdaad weer over de ruggen van de op dat moment zwakke bevolkingsgroepen steun verwerven. De vraag is alleen of hedendaagse populisten ook meteen om die reden een tweede Hitler zijn en waarom het bijv wenselijk is om die lui tegen te gaan:
-> Onze staatsinrichting is momenteel zeer geavanceerd en kent tientallen waarborgen waardoor een nazistisch bewind niet van de grond meer kan komen.
-> Het Westers denken is door de gebeurtenissen in de WOII extreem beïnvloed. Zelfs de meest revisionistische conservatief kent zo zijn grenzen. Idioten daargelaten, maar idioten zijn altijd een probleem en een relatief kleine groep mensen.
De vraag is durven wij er op te vertrouwen dat er een discussie gevoerd kan worden over wat recentelijk het 'Marokkanenprobleem' gedoopt is, zonder dat dit eindigt met een een enkeltje heropvoedingskamp / werkkamp / concentratiekamp? Daar hebben wij in ieder geval de afgelopen 25 a 35 jaar erg mee geworsteld.
Oeh... sf?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 00:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is fijn dat wij tijdens ons huidige leven zoiets niet zullen meemaken in dit deel van de wereld (ons staat wellicht wel een hele zware energiecrisis en mogelijk als gevolg hiervan een hele zware economische crisis te wachten) maar helaas zal dat westerse denken ook weer op een andere manier worden beïnvloed doordat we een zekere periode niet zoiets hebben meegemaakt en zullen gaan meemaken met mogelijk als gevolg dat die checks and balances worden afgezwakt, nietwaar? Zag je dat niet al de laatste 12 jaar hoe 9/11 werd aangewend om ongewenste ontwikkelingen m.b.t. vrijheden van burgers in gang te zetten? Misschien een begin van het verzwakken van checks and balances?
Op welke gronden is natuurlijk niet bekend. Wel verraadden ze christenen aan de Romeinen, om maar wat te noemen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 09:11 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Waar deden ze dat zoal, en op welke gronden?
[..]
Ik had het dan ook over de slachtpartijen tussen Christenen onderling.
"ze" .quote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:10 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Op welke gronden is natuurlijk niet bekend. Wel verraadden ze christenen aan de Romeinen, om maar wat te noemen.
Na 2000+ jaar werkt dat groepsdenken nog steeds bij flink wat individuen.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
"ze" .![]()
Jaja.... er waren ook Amsterdammers die mensen verraadden aan de nazi's.
Wat een tuig toch ... die "ze", de Amsterdammers.
Het waren ook Rotterdammers .. die Picarno vermoordden... vreselijk die Rotterdammers.
En waren het niet Batavieren in 300 bc.. ?
Je bedoelt de joden?quote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:33 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Na 2000+ jaar werkt dat groepsdenken nog steeds bij flink wat individuen.
Weinig evolutie, als je het mij vraagt.
Dat was het laatste stukje trollen"respect" voor je.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je bedoelt de joden?
Laten ze het maar niet horen: voor je het weet word je voor antisemiet uitgemaakt. Terwijl je gewoon een eigenschap van hen benoemt.
Mja, jij hebt het over weinig evolutie in 2000 jaar van de joden. Daar kan ik het wel mee eens zijn.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat was het laatste stukje trollen"respect" voor je.
Truste Kees, het is al laat voor je.
Nee, dat denk jij dus, maar zo was dat niet.quote:
Dus dan is mijn idee, dat de nazi's geen christenen waren juist. Er waren nazi's met verschillende soorten achtergronden, dus dan kan je ze niet allemaal over één kam scheren en voor het gemak ze allemaal maar christelijk noemen.quote:Dat jouw idee dat de nazi's geen christenen waren niet juist is.
Er waren gedreven nazi's die vanuit een verheerlijking van germaanse stammen tot afwijzing van het geloof in de christelijke god kwamen. Maar dat was een kleine minderheid.
Omdat Hitler in 'een god' geloofde en dacht dat hij een opdracht vervulde, maakt hem dat niet automatisch christelijk, of christelijk-verwaterd. In zijn teksten heb ik nergens ook maar voor een gedeelte de conclusie kunnen trekken dat hij dacht te handelen namens de Christelijke God. Wel heeft hij het vaak over 'De Voorzienigheid'. Hitler verwierp wel meer dan enkel humanisme van kerkelijke leiders. En met het aanvaarden van zijn visie op een god, verwierp hij volledig het Christendom ipv het Christendom te verwateren.quote:Juist.. in die gepubliceerde tafelgesprekken wordt duidelijk dat Hitler het humanisme van kerkelijke leiders verwierp.
Verder was hij christelijk. Weliswaar verwaterd. In Mein kampf schreef Hitler dat het bestrijden van Joden zijn opdracht was, een opdracht van god.
1 klein citaatje uit een dik boekwerk geeft je nog geen gelijk.quote:
Nee, dat heb ik niet.quote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Mja, jij hebt het over weinig evolutie in 2000 jaar van de joden.
Een 'ook-jij-argument'? Die term ken ik niet.quote:Op donderdag 16 januari 2014 02:22 schreef Kees22 het volgende:
Ja, dan moet je teruggaan naar de eerste eeuw, toen de christenen uitzwermden en de joden verdreven waren. Toen brachten de joden christenen aan bij het Romeinse gezag. Over religieuze haat gesproken. (Maar dit is een ook-jij-argument, dat geef ik toe.)
Klopt, maar dit zie ik niet echt bij de nazi'squote:Religieuze haat kun je niet als anti-semitisme benoemen: dat is ook gewoon van alle tijden. Zelfs christenen onder elkaar, joden onder elkaar, moslims onder elkaar. De een is nog zuiverder in de leer dan de ander en is bereid daarvoor mensen volledig uit te sluiten.
Na elke uitleg? Overdrijven is ook een vak.quote:Op donderdag 16 januari 2014 02:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb eens teruggeklikt en kwam er steeds weer op uit, dat je na elke uitleg zegt dat je die niet snapt.
quote:Op vrijdag 17 januari 2014 02:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
"ze" .![]()
Jaja.... er waren ook Amsterdammers die mensen verraadden aan de nazi's.
Wat een tuig toch ... die "ze", de Amsterdammers.
Het waren ook Rotterdammers .. die Picarno vermoordden... vreselijk die Rotterdammers.
En waren het niet Batavieren in 300 bc.. ?
Maar daarmee heb je nog niet gelijk dat alle nazi's religieuze haat hadden.quote:Op donderdag 16 januari 2014 09:17 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Dat de Kroaten de Serviërs vervolgden, was niet alleen het gevolg van etnische haat, maar ook van religieuze haat. De Kroaten wilden een deel van de Serviërs bekeren. Dit verschilt van het biologische racisme van de Nazi's, die helemaal niet tot doel hadden om de Joden te bekeren.
Dus? Hoe je het ook noemt, en vooral als je het nazipropaganda noemt, het was wat ze destijds verkondigden. Daar veranderen jij en ik niks aan.quote:
We hebben het over de nazi's. Dat waren die hele slechte mensen! Hoe haal je het in je hoofd om die gedachtegang/nazipropaganda (en/of woorden van Hitler) van toen op ons te projecteren?quote:Het is een subtiel maar belangrijk verschil om het vermeende intrinsieke karakter van een groep niet te verwarren met de maatschappelijke positionering van deze groep. Het verschil is dat je anders niet 'het gevaar' begrijpt waar men wel dagelijks aan bloot gesteld wordt binnen de maatschappij. Mensen geloven namelijk niet dat zij ooit een bevolkingsgroep kunnen minachten en haten op grond van puur het karakter van de bevolkingsgroep. Dat kunnen alleen andere en hele slechte mensen. Ben jij een slecht mens? Ik niet althans.
Ik begin te twijfelen of jij het wel begrepen hebt. Jij lijkt mij immers die tijd van toen met de logica van nu te willen verklaren. En dat kan gewoon niet.quote:Men zal echter meteen toegeven een hekel te hebben aan criminelen, dieven en verkrachters en er geen traan om laten als deze het veld moeten ruimen. Sterker nog, deze lui worden juist te veel met de fluwelen handschoen aangepakt en mogen wel eens flink met de stok ervan langs krijgen. Dat heeft natuurlijk niets te maken met de etniciteit, ondanks dat het wel heel toevallig is dat de meerderheid van de dieven en verkrachters een bepaald kleurtje heeft. Godvrezende, gezagsgetrouwe, fatsoenlijke mensen doen dat niet. Die trouwens opvallend vaak blank en christelijk zijn. Dat de Staat harder optreed tegen mensen met een bepaald kleurtje is slechts kordaat en realistisch optreden. Sommigen bevolkingsgroepen moeten gewoon opgevoed worden, als zij dat niet van huis meekrijgen, of als zij in hun synagogen alleen maar naar haatzaaiende teksten luisteren.
Die film is ten eerste maar een film. Nu zal ik geen uitspraak doen over die film en de historische juistheid, want daarvoor wil ik die film eerst weer eens zien. En dan nog is het Once Upon A Time In Amerika, dus niet een Europeaans land. Anyway, ik wacht met het kijken van die film, want het was een hele lange film en daar moet ik echt zin an hebben. De eerste en laatste keer dat ik die film zag is... ehm in de vorige eeuw. En ik vond het toen een gigantisch goede film (maar zoals zoveel films uit mijn jeugd, kan het nu zo zijn dat ik er niks meer aan zal vinden - ouder worden is raar). Maar ik ga die film niet verbinden aan WOII of de aanloop naar WOII.quote:Kom ik bij mijn punt van de film:
De meerderheid van de Joden leefden voor de WOII in zowel in Europa als in Amerika in bittere armoede. Niet verwonderlijk aangezien zij van oudsher niet tot de 'overwinnaars' behoorden, maar slachtoffer waren van structurele maatschappelijke uitsluiting. Het gevolg hiervan waren de effecten die armoede vaker met zich meebrengt. Verpaupering, bedelarij, banditerij, en seksuele ongeremdheid gecombineerd met lage hygiënische standaarden. Moeilijk om een voorstelling van te maken anno 2014, maar de wereld zag er anders uit in 1920 dan nu. De film waar ik naar verwees schetst daar een beeld van. Op die manier kan je dat je wel voorstellen.
Ja, dit onderdeel wil ik dus nog onderzoeken. Want in 1 alinea dicht jij aan een Joodse eigenschap meteen een slechte trek, alsof alle Joden zo waren en alsof alle Joden achter alle foute onderhandse leningen zaten. Was dat zo? Het lijkt me sterk. Alsof er geen andere mensen met verschillende nationaliteiten en verschillende geloofsovertuigingen schuldig waren aan deze praktijken. En ja, wat dacht Hitler? Ik weet eigenlijk niet meer of hij wel enkel de Joden hiervan de schuld gaf. isschien een citaatje van Bluesmen?quote:Vanwege een interessante eigenschap binnen de Joodse cultuur (uitgebreid bestudeerd en beschreven) m.b.t het aangaan van vertrouwensbanden en netwerken, hadden een aantal Joodse families wel een belangrijke positie verworven in de handel en in de kapitaalmarkt. Ook binnen de Europese volkswijken vervulden zij vaak de rol van woekeraar. Mensen die onderhands leningen verstrekken aan andere kansarmen tegen abominabele rentes en aflossingsvoorwaarden.
Ja en daar heb je het al. Waar kwam dat anti-semitisme vandaan? Het was er al, lang voordat Hitler geboren was.quote:De verhouding tussen de industriële klasse (een nieuwe vorm van een maatschappelijke elite, omhoog geklommen na de industriele revolutie) en de (voornamelijk Joodse) kapitaalverstrekkers was altijd al gespannen om tal van redenen. Antisemitische sentimenten speelden daar ook heel erg. Belangrijke industriëlen en werkgevers, waarvan de bekendste zonder meer Henry Ford was, waren ook publiekelijk antisemitisch.
Ja, zo herinner ik mij ook de inhoud van Mein Kampf. Dus wat is je punt?quote:Komen wij bij de nazi propaganda: Hitler stelt in Mijn Strijd dat het de Jood is die de touwtjes in handen heeft bij de Duitse arbeiderspartij. De arbeider zelf wordt zand in de ogen gestrooid terwijl de zionist er met de buit vandoor gaat. Dat de Jood onbetrouwbare vlegels zijn weet de doorsnee burger zelf ook wel. De SDAP (de Sociaal-Democraten) komt niet op voor de hardwerkende blanke burger, maar voor de sluwe en rattige Jood.
Deze alinea is cruciaal en zou eigenlijk gesproken moeten worden, zodat ik weet HOE je dit bedoelt. Want je kan het oprecht menen, maar je kan het ook onoprecht moralistisch bedoelen.quote:##
De retoriek speelt in op een herkenbare en maatschappelijk breed gedragen haat. Dat wij ook in 2014 moeten oppassen om niet in dezelfde valkuil te stappen als toen, is iets wat menig Nederlander waarschijnlijk zal beamen. De hele gedachte achter een valkuil is niet dat men daar met open ogen intrapt, maar dat deze kundig verdekt is. Zelfs als men valt is men nog overtuigd van het eigen gelijk. Pas na de klap beseft men dat er een fout is gemaakt en komt er wellicht ook berouw en schaamte op. Maar dan is het dus al te laat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |