abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135247769
Een bijna een kwart eeuw geleden opgezet Noors spaarfonds beschikt inmiddels over omgerekend 605 miljard euro. Dat uit olie- en gasinkomsten opgebouwde nationale spaarpotje bevat dus nu ruim 5,1 biljoen Noorse kronen. Dat is volgens meldingen van de centrale bank in Oslo vanaf woensdag een miljoen keer het aantal inwoners van het land.

Als het fonds zou worden verdeeld over de inwoners, waren alle ruim 5 miljoen Noren nu gerekend in Noorse kronen miljonair (één euro is ongeveer 8,4 Noorse kronen). De directeur van de centrale bank, Thomas Sevang, zei woensdag dat het nog niet eerder was voorgekomen dat het spaarpotje in kronen een miljoen keer het aantal inwoners bevat.

Uitgeven mogen de 'miljonairs' het geld echter niet. Het Scandinavische land heeft na de ontdekking van de waardevolle delfstoffen in 1969 besloten dat er gespaard moet worden voor magere jaren. De minister van Financiën, Siv Jensen, wijst erop dat veel landen met tijdelijke grote inkomsten uit natuurlijke hulpbronnen relatief korte tijden van voorspoed beleven, gevolgd door een erg moeilijke aanpassing aan minder voorspoed. Dat mag de Noorse miljonairs niet overkomen.

http://www.telegraaf.nl/b(...)ken_miljonair__.html

Ik kom er iedere maand en dit beeld past exact in het beleid van de serieuze overheid en de goed geschoolde en betrouwbare politici.

Noorwegen is geen EU land.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_135247957
Dat is niet moeilijk met heel weinig inwoners en heel veel olie , kijk maar naar het midden-oosten.
pi_135247993
quote:
Ik kom er iedere maand en dit beeld past exact in het beleid van de serieuze overheid en de goed geschoolde en betrouwbare politici.
Dat is gelul. Ze hebben gewoon geluk dat ze al die grondstoffen tot hun beschikking hebben. Als Nederland vol lag met grondstoffen zouden de politici ook niet beter zijn.
pi_135248141
Nederland heeft heel veel gas.
  woensdag 8 januari 2014 @ 20:38:52 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135248193
Ah weer een typisch cempexo topic

Ben je Denemarken al weer beu ofzo?
pi_135248227
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:38 schreef cempexo het volgende:
Nederland heeft heel veel gas.
Dat valt ook wel mee.
pi_135248388
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:38 schreef Hexagon het volgende:

Mijn kantoor/huis In Denemarken en Noorwegen
pi_135248444
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:38 schreef Hexagon het volgende:

Denemarken is hem beu. Hij is nu aan het uitwijken naar noorwegen.
pi_135248558
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:42 schreef cempexo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ziet er gezellig uit man :')
  woensdag 8 januari 2014 @ 20:53:05 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135249042
Zullen we anders gezellig met zijn allen illegaal naar Noorwegen/Denemarken toe komen. Lekker meeprofiteren.
pi_135249210
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Zullen we anders gezellig met zijn allen illegaal naar Noorwegen/Denemarken toe komen. Lekker meeprofiteren.
Nee dank je... http://www.volkskrant.nl/(...)olk-van-Europa.dhtml
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 20:56:49 #12
45833 crew  Fogel
pi_135249241
"Ik kom er iedere maand en dit beeld past exact in het beleid van de serieuze overheid en de goed geschoolde en betrouwbare politici"

Uhhh, probeer je grappig te zijn? Of heb je het niet over de Noorse regering?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 8 januari 2014 @ 20:57:16 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135249259
quote:
Dat krijg je met die promotie. We komen die miljoenen daar eens lekker verbrassen.
pi_135249443
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat krijg je met die promotie. We komen die miljoenen daar eens lekker verbrassen.
Ik ben een zelfstandige onafhankelijke ondernemer. Zeg maar het soort dat door politiek Nederland er uitgetrapt wordt. http://www.werkloosheidsmeter.nl/

[ Bericht 7% gewijzigd door cempexo op 08-01-2014 21:21:06 ]
pi_135250629
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:42 schreef cempexo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Beetje een klein allegaartje in the middle of nowhere...

Ach, als jij er maar gelukkig mee bent. Maarre, wat doe je hier nog als je NL zo beu bent?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_135250848
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Beetje een klein allegaartje in the middle of nowhere...

Ach, als jij er maar gelukkig mee bent. Maarre, wat doe je hier nog als je NL zo beu bent?
Ik heb goed nieuws voor je...dit is voor dit jaar mijn laatste bijdrage op Fok...teveel meer van het zelfde qua mensen en kwaliteit van de inhoud.
pi_135250948
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:27 schreef cempexo het volgende:

Ik heb goed nieuws voor je...dit is voor dit jaar mijn laatste bijdrage op Fok...teveel meer van het zelfde qua mensen en kwaliteit van de inhoud.
Ok, dag!
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 21:29:58 #18
45833 crew  Fogel
pi_135250950
quote:

[..]

Voordat je gaat: kan je nog even reageren op mijn eerdere vraag?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_135251153
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:29 schreef Fogel het volgende:

[..]

Voordat je gaat: kan je nog even reageren op mijn eerdere vraag?
Noorse regering.
pi_135251238
quote:
14s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ok, dag!
Veel plezier met het uitgebalanceerde nederlandse leven http://i.imgur.com/HgmfOCi.png
En ik voorspel je dat Nederland in 2014 van de AA+ naar A++ status zal gaan.
pi_135251314
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:35 schreef cempexo het volgende:

[..]

Veel plezier met het uitgebalanceerde nederlandse leven http://i.imgur.com/HgmfOCi.png
Dat is al twee keer dat je je eigen voornemen binnen enkele minuten laat voor wat het is...

Mijn leven is prima verder, thank you for caring!
  woensdag 8 januari 2014 @ 21:38:09 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_135251379
quote:

[..]

Ik zie je toch door posten?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 21:39:02 #23
45833 crew  Fogel
pi_135251428
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 21:33 schreef cempexo het volgende:

[..]

Noorse regering.
De huidige regering is verre van wat je beschrijft. Blauw-blauw. Ze hebben nog maar net de macht en er is nu al een hele waslijst van beloftes die ze niet na gaan komen, schandalen wegens vriendjespolitiek, steken onder water, mensen die aftreden omdat ze onserieus zijn (zelfs voor populisten), en ga zo maar door.
De "morna Jens" van Siv Jensen getuigt ook niet echt van hoge intelligentie.

Op basis van wat meen je dat jouw beschrijving past bij de huidige regering?
  woensdag 8 januari 2014 @ 22:10:16 #24
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_135253263
Nederlanders zijn via pensioenfondsen ook miljonair in Noorse kronen. In Zimbabwaanse dollars zelfs miljardair.
  woensdag 8 januari 2014 @ 22:36:24 #25
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135254830
1 euro is 8,4 Noorse Kronen

1 Noors miljoen = 119.047,62 euro per Noor.

Best aardig, maar verre van een vetpot.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_135255236
Snap niet echt waarom Cempexo net doet alsof Denemarken en Noorwegen geweldig zijn en Nederland kut.
Het zijn vergelijkbare landen.
Belasting en economisch en cultureel
..

Als ie nou in Oost-Azie of Zuid-Amerika zou wonen ok... dat is een andere wereld..
pi_135255471
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 22:43 schreef arjan1112 het volgende:
Snap niet echt waarom Cempexo net doet alsof Denemarken en Noorwegen geweldig zijn en Nederland kut.
Het zijn vergelijkbare landen.
Belasting en economisch en cultureel
..

Als ie nou in Oost-Azie of Zuid-Amerika zou wonen ok... dat is een andere wereld..
Ach gewoon een dertien in een dozijn zure expat. Dat zijn een soort herboren christenen die aan iedereen die het wil horen hun nieuwe geloof verkondigen en hel en verdoemenis preken over hun oude levensstijl.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 22:51:28 #28
45833 crew  Fogel
pi_135255619
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2014 22:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ach gewoon een dertien in een dozijn zure expat. Dat zijn een soort herboren christenen die aan iedereen die het wil horen hun nieuwe geloof verkondigen en hel en verdoemenis preken over hun oude levensstijl.
Ik woon in "het nieuwe geloof" (Noorwegen) en ik herken deze uitspraak van TS helemaal niet "Ik kom er iedere maand en dit beeld past exact in het beleid van de serieuze overheid en de goed geschoolde en betrouwbare politici.". Maar ik vrees dat TS me een antwoord op mijn vorige post schuldig moet blijven, want het is domweg niet op feiten gebaseerd.
pi_135256132
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 22:51 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik woon in "het nieuwe geloof" (Noorwegen) en ik herken deze uitspraak van TS helemaal niet "Ik kom er iedere maand en dit beeld past exact in het beleid van de serieuze overheid en de goed geschoolde en betrouwbare politici.". Maar ik vrees dat TS me een antwoord op mijn vorige post schuldig moet blijven, want het is domweg niet op feiten gebaseerd.
Ik heb het ook niet over elke expat, maar over het zure type dat een enorme weerzin heeft tegen Nederland om wat voor reden dan ook en blijkbaar niets liever doet dan constant zijn of haar gal spuwen op een Nederlands internetforum. Daar lopen er hier wel een aantal van rond.
pi_135256245
Deze discussie is veel interessanter:
NWS / Alle Noren zijn miljonair!
pi_135256265
Ook wel een hoop die wel in Nederland wonen.
hi ha ho
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 23:02:50 #32
45833 crew  Fogel
pi_135256287
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over elke expat, maar over het zure type dat een enorme weerzin heeft tegen Nederland om wat voor reden dan ook en blijkbaar niets liever doet dan constant zijn of haar gal spuwen op een Nederlands internetforum. Daar lopen er hier wel een aantal van rond.
Begrijp me niet verkeerd, ik zag het niet als "aanval" ofzo. In alle landen is er wel ergens wat op aan te merken. De huidige regering van Noorwegen is een voorbeeld van iets slechts wat mij betreft :P
pi_135256365
Die dikke mevr. is nu toch de Premier?

De noorse VVD ?
pi_135256404
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:02 schreef Kowloon het volgende:
Ja maar jij gaat graag in discussie met simpele zielen zoals ik.
  Moderator woensdag 8 januari 2014 @ 23:06:34 #35
45833 crew  Fogel
pi_135256507
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:04 schreef arjan1112 het volgende:
Die dikke mevr. is nu toch de Premier?

De noorse VVD ?
Erna Solberg, van Høyre (wat simpelweg "rechts" betekend).
pi_135256601
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:02 schreef Fogel het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik zag het niet als "aanval" ofzo. In alle landen is er wel ergens wat op aan te merken. De huidige regering van Noorwegen is een voorbeeld van iets slechts wat mij betreft :P
Oh zeker en Nederland is verre van perfect. Het is echter wat lachwekkend om te doen alsof Denemarken of Noorwegen het paradijs op aarde zijn en Nederland het Sodom en Gomorrah. De landen verschillen eigenlijk alleen op nuances.
Dit olie versus Nederlands gas verhaal komt ook in een iets ander perspectief te staan als je kijkt naar de relatieve grootte tov de totale export. In het NWS topic staat wel een aardige schematische weergave.
pi_135256639
Van het cia world fact boek via wikipedia
pi_135257406
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:02 schreef Kowloon het volgende:
Ben halverwege de eerste pagina maar tot nu toe is het vergelijkbaar triest ;(. Twee keer een TS die graag liegt en draait omdat ze een hekel hebben aan Nederland.
pi_135257504
Ten eerste heeft Noorwegen veel meer voorraden.
Ten tweede heeft Noorwegen vooral olie, wat veel meer waard is. (energetisch en financieel)
Ten derde heeft Noorwegen de voorraden zelf niet nodig, ze hebben waterkrachtcentrales voor elektriciteit en ze hebben hout om te stoken. De olie en het gas exporteren ze.

Nederland heeft bijna alles zelf moeten verstoken.
pi_135261316
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:31 schreef cempexo het volgende:
in 1969 besloten dat er gespaard moet worden voor magere jaren.
Dat is een mentaliteit die de meeste politici hier niet kennen.
  donderdag 9 januari 2014 @ 08:48:12 #41
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_135263321
quote:

[..]

Nu al de post van het jaar _O_ _O_
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 08:53:40 #42
45833 crew  Fogel
pi_135263402
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 01:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Dat is een mentaliteit die de meeste politici hier niet kennen.
Het fonds is wel pas in 1990 opgestart. 21 jaar later...
pi_135263616
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 23:02 schreef Fogel het volgende:

[..]

En in vergelijking met de politiek in Nederland. Vind je die in Noorwegen dan hetzelfde, slechter of toch iets beter?
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 09:14:02 #44
45833 crew  Fogel
pi_135263642
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 09:11 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

En in vergelijking met de politiek in Nederland. Vind je die in Noorwegen dan hetzelfde, slechter of toch iets beter?
Ik volg de Nederlandse politiek niet omdat het al vele jaren totaal irrelevant is voor mijn leefsituatie. Ik kan er dus helaas geen nuttige uitspraak over doen.
pi_135263669
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 09:14 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik volg de Nederlandse politiek niet omdat het al vele jaren totaal irrelevant is voor mijn leefsituatie. Ik kan er dus helaas geen nuttige uitspraak over doen.
Maar je hebt de Nederlandse politiek toch wel gevolgd toen je nog in Nederland woonde?
Maar ja, volgens mij zie je dat je al lang in Noorwegen woont. Dus als het lang geleden was toen was er nog vrijheid-blijheid en geen zorgen.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 09:25:25 #46
45833 crew  Fogel
pi_135263846
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 09:15 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Maar je hebt de Nederlandse politiek toch wel gevolgd toen je nog in Nederland woonde?
Maar ja, volgens mij zie je dat je al lang in Noorwegen woont. Dus als het lang geleden was toen was er nog vrijheid-blijheid en geen zorgen.
Deels. Mijn eerste verkiezingsjaar met stemrecht was 1998, en dat was meteen ook de laatste tweede kamerverkiezing die plaatsvond voordat ik emigreerde.
pi_135269857
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2014 09:14 schreef Fogel het volgende:

[..]

Maar je kan wel een nuttig spreken over Noorwegen :)

Kan je 3 politieke thema's noemen waarvan je vindt dat Noorwegen daar erg goed mee omgaat en 3 politieke thema's waar Noorwegen beter mee om zou kunnen gaan (of gewoon slecht mee omgaat?).
pi_135270861
Cempexo topic "In Nederland is alles kut en in Denemarken is alles geweldig" *O*
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_135271714
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:26 schreef Barbusse het volgende:
Cempexo topic "In Nederland is alles kut en in Denemarken is alles geweldig" *O*
En dat zelfs terwijl het over Noorwegen gaat. :P
pi_135272546
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]

En dat zelfs terwijl het over Noorwegen gaat. :P
Dat is zijn logica, niet de mijne :P Dat gezeik van hem op Nederland begint lachwekkend te worden.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 14:10:03 #51
45833 crew  Fogel
pi_135272558
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Maar je kan wel een nuttig spreken over Noorwegen :)

Kan je 3 politieke thema's noemen waarvan je vindt dat Noorwegen daar erg goed mee omgaat en 3 politieke thema's waar Noorwegen beter mee om zou kunnen gaan (of gewoon slecht mee omgaat?).
Het is nog even afwachten hoe ze er mee omgaan want er pas sinds kort een nieuwe regering ("blauw-blauw" ipv "rood-groen") en ze zijn nog niet goed op gang zeg maar. Ze hebben per 1/1 de erfbelasting opgeheven, dat vond ik wel een goede actie (niet dat ik verwacht een erfenis te krijgen, maar ik heb het altijd al een idiote vorm van belasting gevonden).
Dat ze hun meerderheidspost van Statoil, SAS en wat andere bedrijven willen verkopen om zo aan enkele van hun beloftes te kunnen voldoen vind ik dan weer niet zo'n goed plan.

Het is de balans tussen natuur en olie (maar ook visserij) die voor de grote issues zorgt eigenlijk. Noorwegen wil "zo groen mogelijk" zijn, maar ondertussen wel een enorme petroindustrie.

Infrastructuur is een punt waar veel beloftes zijn, maar waarschijnlijk niks van waargemaakt gaat worden. Voor "'s werelds rijkste land" (zoals Noorwegen zich graag noemt) is de infrastructuur bijzonder slecht. Het argument dat het een lastig klimaat is om in te bouwen is maar deels waar, in Finland en Zweden krijgen ze het allemaal veel beter voor elkaar en dat zelfs zonder (of nauwelijks) gebruikmaking van tolwegen. In Noorwegen zijn er idioot veel tolwegen, het opheffen daarvan was een van de hoofdpunten op de agenda van een van de partijen die nu aan de macht is, maar de komende jaren komen er alleen maar meer tolwegen bij ipv dat ze verdwijnen.
Slechte wegen en daar ook nog eens (veel) geld voor moeten betalen vind ik iets wat niet hoort. Zorg voor een goede betaalde weg en een alternatief met gaten maar wel gratis ofzo. Maar nu krijg je betaalde gaten :P
  donderdag 9 januari 2014 @ 14:11:59 #52
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_135272643
Toch zou het een goed idee zijn geweest om bijv. elk jaar de helft van de Nederlandse aardgasbaten ook in een dergelijk fonds te stoppen.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
pi_135277188
Mag je stellen dat Noorwegen verstandiger is omgegaan met haar bodemschat dan Nederland met de hare (weliswaar veel kleiner maar toch)?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_135277263
quote:
3s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:11 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Toch zou het een goed idee zijn geweest om bijv. elk jaar de helft van de Nederlandse aardgasbaten ook in een dergelijk fonds te stoppen.
Of het op zijn minst zinvol te investeren, bijvoorbeeld in de bètawetenschap en de technologie (goed rendement op de lange termijn).
#NoDAPL
pi_135277768
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mag je stellen dat Noorwegen verstandiger is omgegaan met haar bodemschat dan Nederland met de hare (weliswaar veel kleiner maar toch)?
Dat mag je zeker stellen. :)

Uit hetzelfde topic in NWS (gepost door waht):
quote:
Flip de Kam, emeritus hoogleraar openbare financiën aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft samen met NRC Handelsblad berekend dat in de periode 1959-2009 slechts 15,4% (EUR 32,5 miljard) van de totale aardgasbaten van EUR 211,1 miljard bij infrastructuur terecht is gekomen.

De rest is allemaal uitgegeven aan:
Sociale zekerheid: 24,8% (EUR 52,3 miljard)
Openbaar bestuur en veiligheid: 20,1% (EUR 42,5 miljard)
Collectieve zorg: 10,4% (EUR 21,9 miljard)
Onderwijs: 9,2% (EUR 19,5 miljard)
Rente: 7% (EUR 14,8 miljard)
Overdracht aan bedrijven: 6,2% (EUR 13,1 miljard)
Internationale samenwerking: 3,5% (EUR 13,1 miljard)
Defensie: 3,4% (EUR 7,2 miljard)
Toevoeging van mijn zijde:
quote:
7s.gif Op woensdag 8 januari 2014 22:27 schreef Kowloon het volgende:
Eigenlijk moeten opbrengsten uit het winnen van grondstoffen altijd in een fonds gestopt worden. Neem aardgas. Dat is in de loop van miljoenen jaren in de bodem gevormd. Langzaam heeft zich een grote bel met geld gevormd. Nu wordt die bel met geld in bijvoorbeeld 75 jaar gewonnen. Geef je dit geld uit aan consumptie of beperkt duurzame investeringen, dan profiteren de mensen die toevallig tijdens die 75 jaar dat het gas gewonnen wordt leven enorm van deze bel met geld. Dit terwijl de mensen die over laten we zeggen over 200 jaar leven daar niets van terug zien.

Welvaart die in de loop van miljoenen jaren in de bodem gekomen is levert dus slechts voor een zeer beperkte groep mensen welvaart op. Moreel gezien is dat volledig onacceptabel vind ik. Het is dan ook schandalig dat de Nederlandse overheid niet alle aardgasbaten in een fonds heeft gestopt zoals de Noren dat wel gedaan hebben. Welvaart is van de toekomstige mensen weggeroofd.
pi_135278265
Het lijkt mij dat er een nog veel belangrijkere reden is om zulke extra's duurzaam te investeren, als je dat niet doet dan ga je er naar leven en er naar handelen met als gevolg dat je een probleem kan hebben wanneer die extra inkomstenbron opdroogt.
#NoDAPL
pi_135278900
Slimme mensen die Noren over het algemeen.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_135289299
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:10 schreef Fogel het volgende:
Het is nog even afwachten hoe ze er mee omgaan want er pas sinds kort een nieuwe regering ("blauw-blauw" ipv "rood-groen") en ze zijn nog niet goed op gang zeg maar. Ze hebben per 1/1 de erfbelasting opgeheven, dat vond ik wel een goede actie (niet dat ik verwacht een erfenis te krijgen, maar ik heb het altijd al een idiote vorm van belasting gevonden).
Ik vind het pure diefstal, dus dit is een dikke plus voor Noorwegen

quote:
Dat ze hun meerderheidspost van Statoil, SAS en wat andere bedrijven willen verkopen om zo aan enkele van hun beloftes te kunnen voldoen vind ik dan weer niet zo'n goed plan.
En daar heb je die Hollandse PrutsPoliticus-mentaliteit, dus dat is weer een vette min voor Noorwegen :)

quote:
Het is de balans tussen natuur en olie (maar ook visserij) die voor de grote issues zorgt eigenlijk. Noorwegen wil "zo groen mogelijk" zijn, maar ondertussen wel een enorme petroindustrie.
Hahaha, ookal een land van hypocrisie?

quote:
Infrastructuur is een punt waar veel beloftes zijn, maar waarschijnlijk niks van waargemaakt gaat worden. Voor "'s werelds rijkste land" (zoals Noorwegen zich graag noemt) is de infrastructuur bijzonder slecht. Het argument dat het een lastig klimaat is om in te bouwen is maar deels waar, in Finland en Zweden krijgen ze het allemaal veel beter voor elkaar en dat zelfs zonder (of nauwelijks) gebruikmaking van tolwegen. In Noorwegen zijn er idioot veel tolwegen, het opheffen daarvan was een van de hoofdpunten op de agenda van een van de partijen die nu aan de macht is, maar de komende jaren komen er alleen maar meer tolwegen bij ipv dat ze verdwijnen.
Slechte wegen en daar ook nog eens (veel) geld voor moeten betalen vind ik iets wat niet hoort. Zorg voor een goede betaalde weg en een alternatief met gaten maar wel gratis ofzo. Maar nu krijg je betaalde gaten :P
Pijnlijk, dat is weer een dikke min voor Noorwegen, want zo verstandig zijn ze dus helemala niet, ze hadden gewoon geluk :)
  Moderator donderdag 9 januari 2014 @ 21:07:18 #59
45833 crew  Fogel
pi_135290775
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 20:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik vind het pure diefstal, dus dit is een dikke plus voor Noorwegen

[..]

En daar heb je die Hollandse PrutsPoliticus-mentaliteit, dus dat is weer een vette min voor Noorwegen :)

[..]

Hahaha, ookal een land van hypocrisie?

[..]

Pijnlijk, dat is weer een dikke min voor Noorwegen, want zo verstandig zijn ze dus helemala niet, ze hadden gewoon geluk :)
Ach, ieder land heeft zo zijn plussen en minnen. Het is hier prima wonen op zich.
Nederland is ook geen vervelend land, ik kom er graag, maar ik zie mezelf niet terugverhuizen.
pi_135297003
Jongens toch, erfbelasting is volstrekt logisch. Leuk? Nee. Logisch en rechtvaardig? Ja. Ik heb het zelf ook moeten betalen en mij zal je er niet over horen zeuren. De kern van een erfenis - in het geval er niet netto een schuld wordt achter gelaten - is dat je onverwachts een leuke som geld krijgt. Het betekent dus dat je in staat bent om tijdelijk wat meer bij te dragen, zo gek is het niet dat de overheid dan even een wat grotere bijdrage vraagt.
#NoDAPL
pi_135303078
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens toch, erfbelasting is volstrekt logisch. Leuk? Nee. Logisch en rechtvaardig? Ja. Ik heb het zelf ook moeten betalen en mij zal je er niet over horen zeuren. De kern van een erfenis - in het geval er niet netto een schuld wordt achter gelaten - is dat je onverwachts een leuke som geld krijgt. Het betekent dus dat je in staat bent om tijdelijk wat meer bij te dragen, zo gek is het niet dat de overheid dan even een wat grotere bijdrage vraagt.
Oh gelukkig, ze vragen je slechts om een bijdrage, je kunt altijd 'nee' zeggen. Of bedoel je dat ze jouw 'bijdrage' gewoon onder bedreiging van geweld komen opeisen? Zie je direct met wat voor criminele bende je te maken hebt, ze roven alles wat los en vast zit. Net een dierbare verloren, niks mee te maken, nauwelijks een dag later krijg je alweer een dreigbrief dat je moet betalen. Bah

Nog erger zijn de mensen die het goedpraten.
pi_135305182
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Geld dat jouw voorouders met hard werken verdiend hebben, mensen voor wie je gezorgd hebt, aan jou overlaten zou je weg moeten geven aan een corrupt, incapabel, visieloos, niet innoverend, ambtenaartjes in stand houdend instituut schenken??

Bram... :N
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 10 januari 2014 @ 07:58:10 #63
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135305651
quote:
13s.gif Op vrijdag 10 januari 2014 04:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Geld dat jouw voorouders met hard werken verdiend hebben, mensen voor wie je gezorgd hebt, aan jou overlaten zou je weg moeten geven aan een corrupt, incapabel, visieloos, niet innoverend, ambtenaartjes in stand houdend instituut schenken??

Bram... :N
En al inkomstenbelasting en vermogensbelasting over betaald hebben.. En als je het uitgeeft betaal je BTW en misschien accijnzen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_135305813
Laten we het een beetje bij het onderwerp houden aub.
pi_135347514
Ik snap nog steeds niet waarom Nederland niet hetzelfde voorbeeld heeft gevolgd? Dit was toch duidelijk het meest logisch om te doen?

En ja, ik weet dat verhouding grondstoffen/bewoner in Noorwegen veel hoger is. Maar zoals Nederland het heeft gedaan? Zo snel mogelijk het geld er doorheen proberen te jagen is bijna misdadig te noemen.
pi_135362578
Nederland deed dat wel tot op zekere hoogte door een deel van de opbrengsten direct in de wetenschap te investeren, waarbij wel de vraag gesteld moet worden of dat hierdoor niet tegelijkertijd het resterende vaste budget werd aangepast, maar Rutte I (vooral de VVD dus) besloot om hier een einde aan te maken. Deze bezuiniging werd dan ook nog eens gekoppeld aan twee andere bezuinigingen op de Nederlandse wetenschap in dezelfde periode. Een collega en partijgenoot van Mark Rutte noemde dit de grootste fout die Rutte I heeft gemaakt, ik ben er vrij zeker van dat hij gelijk had.
#NoDAPL
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:46:53 #67
104871 remlof
Europees federalist
pi_135363810
Miljonair in Noorse kronen ja, oftewel nog geen ¤120.000 per inwoner.

Het zou me niets verbazen als in de Nederlandse pensioenfondsen een gelijk bedrag per Nederlander zit.
pi_135364417
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:46 schreef remlof het volgende:
Miljonair in Noorse kronen ja, oftewel nog geen ¤120.000 per inwoner.

Het zou me niets verbazen als in de Nederlandse pensioenfondsen een gelijk bedrag per Nederlander zit.
Noren hebben geen spaarpotje voor hun pensioenen?
pi_135370023
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 19:00 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Noren hebben geen spaarpotje voor hun pensioenen?
Volgens wikipedia pas sinds kort enigszins, en is het Noorse pensioenstelsel in principe een omslagstelsel. Het Noorse oliefonds heet daarentegen "overheidspensioenfonds" ofzo, al worden er als ik het goed begrijp niet daadwerkelijk pensioenen uit betaald.
pi_135370918
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens wikipedia pas sinds kort enigszins, en is het Noorse pensioenstelsel in principe een omslagstelsel. Het Noorse oliefonds heet daarentegen "overheidspensioenfonds" ofzo, al worden er als ik het goed begrijp niet daadwerkelijk pensioenen uit betaald.r
Hmm, dat valt me dan weer tegen van ze eigenlijk. Hebben Noren wel particuliere fondsen hierin dan?
  Moderator zaterdag 11 januari 2014 @ 21:00:53 #71
45833 crew  Fogel
pi_135371093
Staatspenioenfond is voor werknemers van de staat. Er zijn ook vele andere fondsen.
Ik zit geloof ik bij Nordea.
pi_135384842
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:16 schreef Kowloon het volgende:
Sociale zekerheid: 24,8% (EUR 52,3 miljard)
Openbaar bestuur en veiligheid: 20,1% (EUR 42,5 miljard)
Wat een verkwisting :{
De Noren zullen Nederland ongetwijfeld als voorbeeld nemen van hoe het niet moet.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  zondag 12 januari 2014 @ 08:13:47 #73
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_135387159
Ik vind dat TS gelijk heeft. Onze leiders verkwanselen iedere cent die ze in hun handen krijgen en je wordt als ondernemer i.d.d. flink getreiterd in dit land.
a man convinced against his will is of the same opinion still
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')