Het is nog even afwachten hoe ze er mee omgaan want er pas sinds kort een nieuwe regering ("blauw-blauw" ipv "rood-groen") en ze zijn nog niet goed op gang zeg maar. Ze hebben per 1/1 de erfbelasting opgeheven, dat vond ik wel een goede actie (niet dat ik verwacht een erfenis te krijgen, maar ik heb het altijd al een idiote vorm van belasting gevonden).quote:Op donderdag 9 januari 2014 12:59 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Maar je kan wel een nuttig spreken over Noorwegen
Kan je 3 politieke thema's noemen waarvan je vindt dat Noorwegen daar erg goed mee omgaat en 3 politieke thema's waar Noorwegen beter mee om zou kunnen gaan (of gewoon slecht mee omgaat?).
Of het op zijn minst zinvol te investeren, bijvoorbeeld in de bètawetenschap en de technologie (goed rendement op de lange termijn).quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:11 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Toch zou het een goed idee zijn geweest om bijv. elk jaar de helft van de Nederlandse aardgasbaten ook in een dergelijk fonds te stoppen.
Dat mag je zeker stellen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 16:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mag je stellen dat Noorwegen verstandiger is omgegaan met haar bodemschat dan Nederland met de hare (weliswaar veel kleiner maar toch)?
Toevoeging van mijn zijde:quote:Flip de Kam, emeritus hoogleraar openbare financiën aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft samen met NRC Handelsblad berekend dat in de periode 1959-2009 slechts 15,4% (EUR 32,5 miljard) van de totale aardgasbaten van EUR 211,1 miljard bij infrastructuur terecht is gekomen.
De rest is allemaal uitgegeven aan:
Sociale zekerheid: 24,8% (EUR 52,3 miljard)
Openbaar bestuur en veiligheid: 20,1% (EUR 42,5 miljard)
Collectieve zorg: 10,4% (EUR 21,9 miljard)
Onderwijs: 9,2% (EUR 19,5 miljard)
Rente: 7% (EUR 14,8 miljard)
Overdracht aan bedrijven: 6,2% (EUR 13,1 miljard)
Internationale samenwerking: 3,5% (EUR 13,1 miljard)
Defensie: 3,4% (EUR 7,2 miljard)
quote:Op woensdag 8 januari 2014 22:27 schreef Kowloon het volgende:
Eigenlijk moeten opbrengsten uit het winnen van grondstoffen altijd in een fonds gestopt worden. Neem aardgas. Dat is in de loop van miljoenen jaren in de bodem gevormd. Langzaam heeft zich een grote bel met geld gevormd. Nu wordt die bel met geld in bijvoorbeeld 75 jaar gewonnen. Geef je dit geld uit aan consumptie of beperkt duurzame investeringen, dan profiteren de mensen die toevallig tijdens die 75 jaar dat het gas gewonnen wordt leven enorm van deze bel met geld. Dit terwijl de mensen die over laten we zeggen over 200 jaar leven daar niets van terug zien.
Welvaart die in de loop van miljoenen jaren in de bodem gekomen is levert dus slechts voor een zeer beperkte groep mensen welvaart op. Moreel gezien is dat volledig onacceptabel vind ik. Het is dan ook schandalig dat de Nederlandse overheid niet alle aardgasbaten in een fonds heeft gestopt zoals de Noren dat wel gedaan hebben. Welvaart is van de toekomstige mensen weggeroofd.
Ik vind het pure diefstal, dus dit is een dikke plus voor Noorwegenquote:Op donderdag 9 januari 2014 14:10 schreef Fogel het volgende:
Het is nog even afwachten hoe ze er mee omgaan want er pas sinds kort een nieuwe regering ("blauw-blauw" ipv "rood-groen") en ze zijn nog niet goed op gang zeg maar. Ze hebben per 1/1 de erfbelasting opgeheven, dat vond ik wel een goede actie (niet dat ik verwacht een erfenis te krijgen, maar ik heb het altijd al een idiote vorm van belasting gevonden).
En daar heb je die Hollandse PrutsPoliticus-mentaliteit, dus dat is weer een vette min voor Noorwegenquote:Dat ze hun meerderheidspost van Statoil, SAS en wat andere bedrijven willen verkopen om zo aan enkele van hun beloftes te kunnen voldoen vind ik dan weer niet zo'n goed plan.
Hahaha, ookal een land van hypocrisie?quote:Het is de balans tussen natuur en olie (maar ook visserij) die voor de grote issues zorgt eigenlijk. Noorwegen wil "zo groen mogelijk" zijn, maar ondertussen wel een enorme petroindustrie.
Pijnlijk, dat is weer een dikke min voor Noorwegen, want zo verstandig zijn ze dus helemala niet, ze hadden gewoon gelukquote:Infrastructuur is een punt waar veel beloftes zijn, maar waarschijnlijk niks van waargemaakt gaat worden. Voor "'s werelds rijkste land" (zoals Noorwegen zich graag noemt) is de infrastructuur bijzonder slecht. Het argument dat het een lastig klimaat is om in te bouwen is maar deels waar, in Finland en Zweden krijgen ze het allemaal veel beter voor elkaar en dat zelfs zonder (of nauwelijks) gebruikmaking van tolwegen. In Noorwegen zijn er idioot veel tolwegen, het opheffen daarvan was een van de hoofdpunten op de agenda van een van de partijen die nu aan de macht is, maar de komende jaren komen er alleen maar meer tolwegen bij ipv dat ze verdwijnen.
Slechte wegen en daar ook nog eens (veel) geld voor moeten betalen vind ik iets wat niet hoort. Zorg voor een goede betaalde weg en een alternatief met gaten maar wel gratis ofzo. Maar nu krijg je betaalde gaten
Ach, ieder land heeft zo zijn plussen en minnen. Het is hier prima wonen op zich.quote:Op donderdag 9 januari 2014 20:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik vind het pure diefstal, dus dit is een dikke plus voor Noorwegen
[..]
En daar heb je die Hollandse PrutsPoliticus-mentaliteit, dus dat is weer een vette min voor Noorwegen
[..]
Hahaha, ookal een land van hypocrisie?
[..]
Pijnlijk, dat is weer een dikke min voor Noorwegen, want zo verstandig zijn ze dus helemala niet, ze hadden gewoon geluk
Oh gelukkig, ze vragen je slechts om een bijdrage, je kunt altijd 'nee' zeggen. Of bedoel je dat ze jouw 'bijdrage' gewoon onder bedreiging van geweld komen opeisen? Zie je direct met wat voor criminele bende je te maken hebt, ze roven alles wat los en vast zit. Net een dierbare verloren, niks mee te maken, nauwelijks een dag later krijg je alweer een dreigbrief dat je moet betalen. Bahquote:Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens toch, erfbelasting is volstrekt logisch. Leuk? Nee. Logisch en rechtvaardig? Ja. Ik heb het zelf ook moeten betalen en mij zal je er niet over horen zeuren. De kern van een erfenis - in het geval er niet netto een schuld wordt achter gelaten - is dat je onverwachts een leuke som geld krijgt. Het betekent dus dat je in staat bent om tijdelijk wat meer bij te dragen, zo gek is het niet dat de overheid dan even een wat grotere bijdrage vraagt.
Geld dat jouw voorouders met hard werken verdiend hebben, mensen voor wie je gezorgd hebt, aan jou overlaten zou je weg moeten geven aan een corrupt, incapabel, visieloos, niet innoverend, ambtenaartjes in stand houdend instituut schenken??quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jongens toch, erfbelasting is volstrekt logisch. Leuk? Nee. Logisch en rechtvaardig? Ja. Ik heb het zelf ook moeten betalen en mij zal je er niet over horen zeuren. De kern van een erfenis - in het geval er niet netto een schuld wordt achter gelaten - is dat je onverwachts een leuke som geld krijgt. Het betekent dus dat je in staat bent om tijdelijk wat meer bij te dragen, zo gek is het niet dat de overheid dan even een wat grotere bijdrage vraagt.
En al inkomstenbelasting en vermogensbelasting over betaald hebben.. En als je het uitgeeft betaal je BTW en misschien accijnzen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 04:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Geld dat jouw voorouders met hard werken verdiend hebben, mensen voor wie je gezorgd hebt, aan jou overlaten zou je weg moeten geven aan een corrupt, incapabel, visieloos, niet innoverend, ambtenaartjes in stand houdend instituut schenken??
Bram...
Noren hebben geen spaarpotje voor hun pensioenen?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 18:46 schreef remlof het volgende:
Miljonair in Noorse kronen ja, oftewel nog geen ¤120.000 per inwoner.
Het zou me niets verbazen als in de Nederlandse pensioenfondsen een gelijk bedrag per Nederlander zit.
Volgens wikipedia pas sinds kort enigszins, en is het Noorse pensioenstelsel in principe een omslagstelsel. Het Noorse oliefonds heet daarentegen "overheidspensioenfonds" ofzo, al worden er als ik het goed begrijp niet daadwerkelijk pensioenen uit betaald.quote:Op zaterdag 11 januari 2014 19:00 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Noren hebben geen spaarpotje voor hun pensioenen?
Hmm, dat valt me dan weer tegen van ze eigenlijk. Hebben Noren wel particuliere fondsen hierin dan?quote:Op zaterdag 11 januari 2014 20:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens wikipedia pas sinds kort enigszins, en is het Noorse pensioenstelsel in principe een omslagstelsel. Het Noorse oliefonds heet daarentegen "overheidspensioenfonds" ofzo, al worden er als ik het goed begrijp niet daadwerkelijk pensioenen uit betaald.r
Wat een verkwistingquote:Op donderdag 9 januari 2014 16:16 schreef Kowloon het volgende:
Sociale zekerheid: 24,8% (EUR 52,3 miljard)
Openbaar bestuur en veiligheid: 20,1% (EUR 42,5 miljard)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |