abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135443790
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:25 schreef ems. het volgende:

[..]

Hoezo is het oog complex?
Ik geloof dr gewoon geen klote in dat zoiets ontstaat bij een micro organisme om licht op te vangen en dat uiteindelijk het evolueert tot het hedendaadse oog, maja
  maandag 13 januari 2014 @ 17:41:32 #202
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135443900
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

http://www.kennislink.nl/publicaties/ogen-in-de-evolutie

Had je ook zelf op kunnen zoeken natuurlijk
Verdomme ik wilde net die link gaan plaatsen. :D Deed je, er net als ik, ook zo'n 30 seconden over om deze te vinden? :') Met anderen woorden BechirPSV doe eens even wat moeite gast! :{

Nou ja, dan maar een plaatje.

Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_135443926
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:37 schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Ik geloof dr gewoon geen klote in dat zoiets ontstaat bij een micro organisme om licht op te vangen en dat uiteindelijk het evolueert tot het hedendaadse oog, maja
En het bestaan van een superwezen vind je wel geloofwaardig?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_135443930
quote:

[..]

een variant van alle stappen die nodig zijn om tot een oog als dat van ons te komen bestaan in de natuur, dus waarom zou het niet kunnen?
  maandag 13 januari 2014 @ 17:43:11 #205
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135443956
quote:

[..]

Je bedoelt, je begrijpt het niet en vind een verhaal van 'Harry-potter-achtige-tovenarij-praktijken' wat dichter bij je belevingswereld staan? :?

[ Bericht 0% gewijzigd door Semisane op 13-01-2014 17:49:42 ]
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  maandag 13 januari 2014 @ 17:43:22 #206
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_135443965
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:42 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

een variant van alle stappen die nodig zijn om tot een oog als dat van ons te komen bestaan in de natuur, dus waarom zou het niet kunnen?
Zelfs al zouden die varianten niet meer bestaan, dan zou het nog steeds kunnen.
pi_135444407
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:08 schreef BechirPSV het volgende:
Nog een ding dan: Iets complex/moois als het oog.... Hoe verklaar je dat dan door evolutie
Voila:

Overigens betreft dit een vraag waar we gewoon een goed antwoord op hebben.

Het verdient echter wel vermelding hier: zelfs als we dat antwoord niet hebben dan zegt dat niets over het bestaan van goden. Zoals gezegd: dat is een argumentum ad ignorantiam.

Het feit dat je niet weet of niet begrijpt hoe iets is ontstaan wil niet zeggen dat de godshypothese enig hout snijdt. Dus "hoe zou jij dit of dat anders verklaren?" kan nooit een argument zijn voor jouw hypothese, wat die ook is.

Wellicht dat er goede argumenten denkbaar zijn voor het bestaan van feitelijke goden. Maar die zullen wel verder moeten gaan dan jouw persoonlijke onbegrip van de wereld.

[ Bericht 13% gewijzigd door Molurus op 13-01-2014 18:32:47 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_135444442
quote:

[..]

Zoals je ook ziet in het eerste filmpje in de vorige post: slechts 1 of enkele lichtgevoelige cellen kunnen al een groot voordeel zijn ten opzichte van helemaal geen lichtgevoelige cellen. Lang niet zo goed als ogen zoals mensen die hebben, maar zeker functioneel en nuttig.

Je kent het gezegde wel: "in het land der blinden is eenoog koning." Dankzij de evolutietheorie weten we nu beter: "in het land der blinden is het wezen met 1 of 2 lichtgevoelige cellen koning."

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 13-01-2014 18:36:47 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_135445511
quote:

[..]

Je hoeft het ook niet te geloven. Als het je interesseert kan je het onderzoeken.
Conscience do cost.
pi_135445612
Als het ook door god gemaakt was, hadden wij geen blinde vlek gehad. Deze is door de evolutie heen ontstaan, en doordat we er geen last van hebben, niet veranderd.
Ik denk dat dit een van de beste argumenten tegen de schepping is.
  maandag 13 januari 2014 @ 20:03:43 #211
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135450741
pi_135453828
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bij mijn weten was een door zuurstof verzadigde atmosfeer een voorwaarde voor meercellig leven. Maar ik kan me vergissen. :) Sowieso lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat meercellig leven vaker dan 1 keer is ontstaan, aangezien dat gewoon 2 miljard jaar heeft geduurd. Kennelijk was dat een vrij lastige stap.
Volgens deze publicatie is het minstens 25 keer onafhankelijk van elkaar ontwikkeld :)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_135454694
quote:
10s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:43 schreef Semisane het volgende:

[..]

Je bedoelt, je begrijpt het niet en vind een verhaal van 'Harry-potter-achtige-tovenarij-praktijken' wat dichter bij je belevingswereld staan? :?
Nee, ik heb het gelezen en ik begrijp het wel maar ik wou zeggen: Jullie nemen alles klakkeloos over van de wetenschap. Over 10 jaar klopt er weer geen snars van en is het maar weerlegd. En weet je wat ik tovenarij-praktijken vind, een knal en poef alles was er..
pi_135455473
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:13 schreef bechirty het volgende:

[..]

Nee, ik heb het gelezen en ik begrijp het wel maar ik wou zeggen: Jullie nemen alles klakkeloos over van de wetenschap. Over 10 jaar klopt er weer geen snars van en is het maar weerlegd. En weet je wat ik tovenarij-praktijken vind, een knal en poef alles was er..
Verdiep je er eens in, nee maar serieus, je kan toch niet serieus zijn over wat je nu zegt? De evolutietheorie is er al sinds Darwin en die werd langer dan 200 jaar geleden geboren. Dus hoezo met 10 jaar weerlegt? Het enige is dat we steeds meer te weten komen, waardoor sommige theorieën inderdaad niet blijken te kloppen. Er is één theorie die we sowieso kunnen weerleggen, heeft wel even geduurd, maar dat is de bijbel...
pi_135455805
quote:

[..]

Dit soort uitspraken worden alleen gedaan door mensen die geen snars snappen van wetenschap. Ons huidig wereldbeeld is gebaseerd op natuurkunde die al 100 jaar geleden ontdekt is, in de afgelopen eeuw is ons begrip wel uitgebreid natuurlijk, en af en toe wordt er een stukje aan geschaafd, maar de kern is al vrij lang hetzelfde.

Waarom is die kern zo standvastig? Omdat het de huidige waarnemingen heel erg succesvol kan verklaren.

Een nieuwe theorie die alles omgooit, daar wordt al decennia naar gezocht (natuurkundige willen graag simpelheid en zoeken naar een universele theorie die alles in zich verenigt.) Maar dat is heel erg moeilijk, want zo'n theorie moet niet alleen iets nieuws toevoegen, maar ook nog eens alles wat de huidige theorieën al goed verklaren óók kunnen verklaren.
pi_135457090
quote:

[..]

oftewel creationisme?
dat zijn degene die zeggen dat alles er knal en poef was.
pi_135460659
Beetje rare discussie terwijl wij niet eens weten wat god is, het is een leeg concept dat alleen gevuld kan worden dmv ik denk "afspraken"

dus ik vraag eerst wat is god of wat denken jullie wat god is?

Ik persoonlijk denk dat Spinoza gelijk had om de Natuur gelijk te stellen aan god,maar wat denkenjullie eigenlijk
Ik wilde naamloos geboren worden
en naamloos sterven
niets anders dan een zucht
en een vonk is mn ziel
pi_135461127
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:46 schreef siddha het volgende:
Beetje rare discussie terwijl wij niet eens weten wat god is, het is een leeg concept dat alleen gevuld kan worden dmv ik denk "afspraken"

dus ik vraag eerst wat is god of wat denken jullie wat god is?

Ik persoonlijk denk dat Spinoza gelijk had om de Natuur gelijk te stellen aan god,maar wat denkenjullie eigenlijk
Ik geloof niet in een god, en gebruik de term zelf per definitie niet vanwege de zware claim die religies erop hebben gelegd met hun goden uit hun 'heilige' boeken.

Aangezien ik zelf geen god heb gebruik ik in discussies dan ook de definitie van mijn debat-partner. In het geval van bechirPSV/bechirty is dat een schepper, naar ik vermoed die uit een religieus boek (bijbel/koran).
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_135461134
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals je ook ziet in het eerste filmpje in de vorige post: slechts 1 of enkele lichtgevoelige cellen kunnen al een groot voordeel zijn ten opzichte van helemaal geen lichtgevoelige cellen. Lang niet zo goed als ogen zoals mensen die hebben, maar zeker functioneel en nuttig.

Je kent het gezegde wel: "in het land der blinden is eenoog koning." Dankzij de evolutietheorie weten we nu beter: "in het land der blinden is het wezen met 1 of 2 lichtgevoelige cellen koning."
Ik zie evolutie eerlijk gezegd dubbelzijdig zoals Teilhard de Chardin het ook zag. Ik denk dat er dus ook een "spirituele"evolutie bestaat waar dus niet alleen de materie maar ook onze geest aan evolutie onderhevig is.Dus dat het uiteindelijk ook empirisch bewijsbaar moet zijn. Misschien dus dat natuur wel een doel heeft(teleologisch) dat alles dan zichzelf naar een omega punt evolueert bewustzijn en de materie. Is evolutie eigenlijk niets anders dan complexificatie van materie en indirect van ons bewustzijn? :P

hey Molurus :W
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_135461418
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:56 schreef UltraR het volgende:

[..]

Ik geloof niet in een god, en gebruik de term zelf per definitie niet vanwege de zware claim die religies erop hebben gelegd met hun goden uit hun 'heilige' boeken.

Aangezien ik zelf geen god heb gebruik ik in discussies dan ook de definitie van mijn debat-partner. In het geval van bechirPSV/bechirty is dat een schepper, naar ik vermoed die uit een religieus boek (bijbel/koran).
Oeh dan ben ik denk ik een hardcore atheist, die antropomorfische goden, vergelijk ik bv met een zeus een isis e.d. O~)
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  dinsdag 14 januari 2014 @ 00:06:16 #221
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135464667
quote:
0s.gif Op maandag 13

januari 2014 17:37
schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Ik geloof dr gewoon geen klote in dat zoiets ontstaat bij een micro organisme om licht op te vangen en dat uiteindelijk het

evolueert tot het hedendaadse oog, maja
Nou jongeman, het is hoog tijd voor een korte natuurwetenschappelijke les.

Of kan ik beter stoppen met typen omdat je je toch vastklampt aan dat onhoudbare standpunt?
pi_135466450
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:56 schreef UltraR het volgende:

[..]

Jup, ik ben moslim, niet praktiserend, maar geloof in een schepper. Ben heel flexibel en geloof echt niet dat de aarde 6000 jaar oud is ofzo. Alleen dat mensen afstammen van apen kan ik niet bij. Dan zouden er alleen mensen moeten zijn en niet ook nog apen aangezien volgens de evolutie het zwakste(minst ontwikkelde) soort nooit overblijft.Waar zijn de neanderthalers nu dan? Ik geloof in de evolutie van dieren en bacteriën, maar de mensen hebben een lichaam en ziel, die naar mijn mening door een schepper gegeven is en waar iedereen het beste van moet maken.

pfoe, en stop nou eens met die reacties van dat ik me moet gaan verdiepen in de wetenschap, want dat doe ik echt wel, alleen het bestaan van een GOD is bij de atheïsten zo not done dat je altijd als onwetend afgeschilderd wordt.
pi_135466832
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 01:09 schreef bechirty het volgende:

[..]

Jup, ik ben moslim, niet praktiserend, maar geloof in een schepper. Ben heel flexibel en geloof echt niet dat de aarde 6000 jaar oud is ofzo. Alleen dat mensen afstammen van apen kan ik niet bij. Dan zouden er alleen mensen moeten zijn en niet ook nog apen aangezien volgens de evolutie het zwakste(minst ontwikkelde) soort nooit overblijft.
fittest betekend best aangepaste
quote:
Waar zijn de neanderthalers nu dan? Ik geloof in de evolutie van dieren en bacteriën, maar de mensen hebben een lichaam en ziel, die naar mijn mening door een schepper gegeven is en waar iedereen het beste van moet maken.
dus de schepper heeft op een gegeven moment toen er op de aarde al vele miljoenen jaren aan andere dieren aan het evolueren waren ineens de mens op de aarde geplant.
Een mens met alle alle afwijkingen in het DNA en opbouw die je zou moeten verwachten als de mens gerelateerd is aan de rest van het dierenrijk.
quote:
pfoe, en stop nou eens met die reacties van dat ik me moet gaan verdiepen in de wetenschap, want dat doe ik echt wel, alleen het bestaan van een GOD is bij de atheïsten zo not done dat je altijd als onwetend afgeschilderd wordt.
pi_135466947
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 01:28 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

fittest betekend best aangepaste

[..]

dus de schepper heeft op een gegeven moment toen er op de aarde al vele miljoenen jaren aan andere dieren aan het evolueren waren ineens de mens op de aarde geplant.
Een mens met alle alle afwijkingen in het DNA en opbouw die je zou moeten verwachten als de mens gerelateerd is aan de rest van het dierenrijk.

[..]

Waarom in godsnaam heeft geen dier een ziel en geweten,en is alleen bij de mens een ziel ontwikkeld?
pi_135466998
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 01:35 schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Waarom in godsnaam heeft geen dier een ziel en geweten,en is alleen bij de mens een ziel ontwikkeld?
Waarom denk je dat de mens een ziel heeft?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 14 januari 2014 @ 01:38:52 #226
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135467017
quote:

[..]

Het gaat wel even duren namelijk om dit enigszins begrijpelijk op te stellen.

Hier alvast de samenvatting:

Tovertruuk van Hans Klok --> Ontstaan materie --> Accretie kleinste deeltjes --> Formatie grootste klomp deeltjes / zonnenevel --> Formatie proto-ster --> Ontwikkeling tot de zon (ster) --> Max proton-proton reacties --> Planeet- en sattelietformatie --> Ultraviolet A, B, C irradiatie --> Ontwikkeling pre-chlorofyl en pre-fotosystemen <--> Cyanobacteria --> Generatie zuurstof (O2) --> Blokkade UV-C en korte golflengte levensbedreigende straling (geabsorbeerd in de fotolyse van atmosferisch O2) --> Via fotolyse onstane enkel radicale zuurstof atomen --> Binding hiervan aan atmosferisch O2 --> Accumulatie O3 en generatie ozonlaag (O3) --> Ontstaan biosfeer --> Symbiotische endocytose pre-chlorofyl naar vegetatie --> Verspreiding en ontwikkeling plant- en bladchlorofyl --> Generatie rechtsdraaiend glucose via ATP, atmosferisch koolstofdioxide en water (Calvin cyclus) --> Globale massale verspreiding heterotroof leven (glucosejagers) --> Ontwikkeling leven tot complexere vormen --> Verdere ontwikkeling chlorofyl- en fotosysteemderivaten --> Ontstaan complexere fotoreactieve moleculen (calciferol/vitamine d, retinol/vitamine a, etc) en fotoprotectieve moleculen (melaninederivaten) in o.a. fytoplanktonsoorten en complex landleven --> Functionele ontwikkeling fotomoleculen --> Adaptie / mutatie fotomoleculen aan stabielere omgevingsfactoren --> Toename mogelijke mutaties --> Verdere functionele ontwikkeling fotomoleculen o.a. steeds specifiekere fotoreceptoren --> Mutaties --> Mutaties --> Mutaties...

Gvd, dan ben ik nog 99,99% vergeten en heb ik nog 500 miljoen jaar te gaan.

Samengevat:

Mutaties, evolutie, Hans Klok.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 01:46:36 #227
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135467160
Dit is trouwens mijn proefschrift ik ben dr. mult.² Bakker md gelieve naar mij te luisteren.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 01:49:21 #228
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135467217
Of je zou bijvoorbeeld even de zakbijbel aan de kant kunnen leggen en echte literatuur gaan doorspitten.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3143066/
  dinsdag 14 januari 2014 @ 01:54:49 #229
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135467313
Maar serieus mensen het is 2014. Dat men de dag van vandaag nog dergelijke godsgeleerde lariekoek aanneemt als de opperste waarheid doet mij medeleven met diegenen.

Want wat zul je als religieuze een spijt hebben dat je nooit echt zelf hebt geleefd als je later oud en bejaard bent.

En wat zal het Spaghettimonster lachen.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 01:59:57 #230
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135467406
quote:

[..]

Jup, ik ben moslim, niet praktiserend, maar geloof in een schepper. Ben heel flexibel en geloof echt niet dat de aarde 6000 jaar oud is ofzo. Alleen dat mensen afstammen van apen kan ik niet bij. Dan zouden er alleen mensen moeten zijn en niet ook nog apen aangezien volgens de evolutie het zwakste(minst ontwikkelde) soort nooit overblijft.Waar zijn de neanderthalers nu dan? Ik geloof in de evolutie van dieren en bacteriën, maar de mensen hebben een lichaam en ziel, die naar mijn mening door een schepper gegeven is en waar iedereen het beste van moet maken.

Het bestaan van god is dan ook helemaal geen discussie, omdat zowel voor als tegen beide niks hard kunnen maken. Waar het om draait is dat het geloof in een opperwezen een persoonlijke zaak is, die door aanhangers van dat geloof wordt opgedrongen in het dagelijks leven van ontelbare anderen die daar niet in geloven.

En voor degene die denken dat religieuzen onwetend zijn, visiteer eens de WUR, daar lopen de genetici met de bijbel in de ene hand en met The Selfish Gene in de ander (wat ik de dag van vandaag nog steeds niet begrijp).
pi_135467724
quote:

[..]

Dus je kan niet zien dat de mens verwant is aan de mensapen maar als er dus verwantschap bestaat (99%) betekent dus ook wij het zelfde voorouders hebben, heel simpel toch?
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  dinsdag 14 januari 2014 @ 02:39:05 #232
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135467916
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 02:23 schreef siddha het volgende:

[..]

Dus je kan niet zien dat de mens verwant is aan de mensapen maar als er dus verwantschap bestaat (99%) betekent dus ook wij het zelfde voorouders hebben, heel simpel toch?
Maar dan komt de mens op hetzelfde plaatje in het boek als de aap, en dat kan god nooit bedoelt hebben.

De aap is in feite niks meer dan de nieuwe neger voor een gelovige.
pi_135467974
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 02:39 schreef Keith_Bakker het volgende:

[..]

Maar dan komt de mens op hetzelfde plaatje in het boek als de aap, en dat kan god nooit bedoelt hebben.

De aap is in feite niks meer dan de nieuwe neger voor een gelovige.
Uiteindelijk zijn mensapen gewoon onze neven, we horen allemaal bij het zelfde ondersoort maar ook geestelijk lijken we op elkaar, alleen die dingen spelen op andere niveaus af een moeder aap houdt net zoveel van haar jonk als een menselijke moeder, ik zie geen verschil in
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  dinsdag 14 januari 2014 @ 07:15:57 #234
390765 TheBurnerMan
Live, Laugh, Love
pi_135468479
Een moslim relatie van mij die in Abu Dhabi woont, die weet dat ik ongelovig ben, heeft mij ook al eens proberen te beïnvloeden(tot bekering ofcourse) via FB dat Allah wel bestaat aan de hand van deze argumenten.
Mellow Moenie Mauwe, ouwe, ouwe, ouwe
  dinsdag 14 januari 2014 @ 07:21:43 #235
390765 TheBurnerMan
Live, Laugh, Love
pi_135468498
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 01:54 schreef Keith_Bakker het volgende:
Maar serieus mensen het is 2014. Dat men de dag van vandaag nog dergelijke godsgeleerde lariekoek aanneemt als de opperste waarheid doet mij medeleven met diegenen.

Want wat zul je als religieuze een spijt hebben dat je nooit echt zelf hebt geleefd als je later oud en bejaard bent.

En wat zal het Spaghettimonster lachen.
Spijt krijgen ze niet Keith. Je moet je beter inleven tot een gelovige. Dit leven is tijdelijk. Het volgende leven is voor eeuwig zaligmakend.

Probleem is dat wanneer ze erachter komen dat er geen volgend leven is, nou ja, dan zijn ze technisch gezien niet meer in staat om 'ergens achter te komen'. Dat gaat nogal lastig als je dood bent.

Ik zag ooit een docu over een grefo gezin. Iets van 6 kinderen. The usual. Toen men vroeg aan de kinderen: "Kies je voor je familie of voor God?"
Ze kozen allemaal God. Ze vertelden dat ze het minder erg vinden als er één (of allen) vroegtijdig kwam te overlijden dan dat ze God verlaten. Want als je bij God blijft zul je alle je dode familieleden uiteraard wel weer terugzien in de hemel.

Zo zitten de gedachtes van (streng) gelovigen in elkaar.
Mellow Moenie Mauwe, ouwe, ouwe, ouwe
  dinsdag 14 januari 2014 @ 07:25:36 #236
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_135468520
quote:
Als je denkt dat dieren geen geweten hebben heb je nog nooit een hond gehad die iets heeft geflikt waarvan 'ie donders goed wist dat het niet mocht.
Ik ga naar huis.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 07:35:16 #237
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135468548
quote:

[..]

Jup, ik ben moslim, niet praktiserend, maar geloof in een schepper. Ben heel flexibel en geloof echt niet dat de aarde 6000 jaar oud is ofzo. Alleen dat mensen afstammen van apen kan ik niet bij. Dan zouden er alleen mensen moeten zijn en niet ook nog apen aangezien volgens de evolutie het zwakste(minst ontwikkelde) soort nooit overblijft.
Dat zegt de evolutietheorie helemaal niet. De best aangepaste soorten hebben de beste kans om te overleven en de overige mensapen zijn het best aangepast op de leefomgeving waarin ze zich bevinden. Het is dus geen enkel probleem dat er nog mensapen bestaan.

quote:
Waar zijn de neanderthalers nu dan?
Neanderthalers zijn niet "vervangen" door de Homo sapiens sapiens, maar zijn net als de overige hominide, er waren er zo'n 5 sub-soorten waaronder de Homo sapiens idaltu, uitgestorven.

quote:
Ik geloof in de evolutie van dieren en bacteriën, maar de mensen hebben een lichaam en ziel, die naar mijn mening door een schepper gegeven is en waar iedereen het beste van moet maken.
Wat is een ziel? Geef daar eens een algemeen geaccepteerde beschrijving van? Waar zit de ziel en wat doet het (na de dood)? Er zijn verschillende diersoorten die zelfbewust zijn, emoties, zoals empathie, tonen (of rouwen om gestorven soortgenoten) en complex gedrag kunnen aanleren. (Olifanten, raven, dolfijnen en chimpansee)

quote:
Ik geef niet aan dat je je moet verdiepen in de onderwerpen waar je het over hebt omdat je in god gelooft. Ik heb er zelfs totaal geen problemen mee dat jij dat doet. Ik geef aan dat je je in de onderwerpen moet verdiepen omdat je uitspraken doet die gewoon weg niet kloppen.

Het is mooi dat je je wilt verdiepen in wetenschappelijke onderwerpen, maar ik zou willen adviseren om dan bij andere plekken te beginnen dan waar je nu je informatie vandaan haalt, want je doet uitspraken die echt nergens om slaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Semisane op 14-01-2014 11:26:15 ]
  dinsdag 14 januari 2014 @ 11:23:20 #238
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135472344
Dubbel
  dinsdag 14 januari 2014 @ 11:24:22 #239
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135472376
Dubbel
pi_135475682
quote:

[..]

Tja, het spijt me, maar je kennis klopt gewoon niet.
Wij mensen stammen niet af van de huidige apen. We delen een gezamenlijke voorouder. En die voorouder is inmiddels uitgestorven.

Andermaal iets wat je zo ontzettend makkelijk zelf kunt vinden. Type op Google maar eens in: "why are there still monkeys?"

quote:

[..]

Er bestaat geen enkel bewijs voor de ziel.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_135479570
quote:
Als je denkt dat dieren geen geweten hebben heb je nog nooit een hond gehad die iets heeft geflikt waarvan 'ie donders goed wist dat het niet mocht.
dit is geen geweten, dit is iets fouts doen en weten dat je gestraft word.

en dit is echt geen gevoel voor wat goed en kwaad is ( definetie van geweten)
  dinsdag 14 januari 2014 @ 16:41:24 #242
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135483435
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 07:21 schreef TheBurnerMan het volgende:

[..]

Spijt krijgen ze niet Keith. Je moet je beter inleven tot een gelovige. Dit leven is tijdelijk. Het volgende leven is voor eeuwig zaligmakend.

Probleem is dat wanneer ze erachter komen dat er geen volgend leven is, nou ja, dan zijn ze technisch gezien niet meer in staat om 'ergens achter te komen'. Dat gaat nogal lastig als je dood bent.

Ik zag ooit een docu over een grefo gezin. Iets van 6 kinderen. The usual. Toen men vroeg aan de kinderen: "Kies je voor je familie of voor God?"
Ze kozen allemaal God. Ze vertelden dat ze het minder erg vinden als er één (of allen) vroegtijdig kwam te overlijden dan dat ze God verlaten. Want als je bij God blijft zul je alle je dode familieleden uiteraard wel weer terugzien in de hemel.

Zo zitten de gedachtes van (streng) gelovigen in elkaar.
Dat begrijp ik wel, maar er is toch enige discrepantie tussen dat geloof in god / hiernamaals en hun instelling in het leven zelf. Want zelfs de grootste reli's doen ze er alles aan om maar zo lang mogelijk in leven te blijven, zelfs degene die vaccinatie en transplantatie weigeren om religieuze redenen, ze proberen gewoon een andere weg te vinden die strookt met hun boek om maar zo lang mogelijk te blijven leven, om maar zo lang mogelijk te blijven leven².

Ik ken geen religieuze die graag sterft, terwijl dat toch juist het hoogste goed moet zijn? Willen ze god niet ontmoeten?

De aard van de natuur strookt gewoon niet met het woord van god, waardoor ik het des te opmerkelijker blijf vinden dat men dergelijke sprookjes nog steeds blijft verspreiden, zeker in deze eeuw, en zeker in Nederland.
pi_135483871
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 16:41 schreef Keith_Bakker het volgende:

[..]

Dat begrijp ik wel, maar er is toch enige discrepantie tussen dat geloof in god / hiernamaals en hun instelling in het leven zelf. Want zelfs de grootste reli's doen ze er alles aan om maar zo lang mogelijk in leven te blijven, zelfs degene die vaccinatie en transplantatie weigeren om religieuze redenen, ze proberen gewoon een andere weg te vinden die strookt met hun boek om maar zo lang mogelijk te blijven leven, om maar zo lang mogelijk te blijven leven².

Ik ken geen religieuze die graag sterft, terwijl dat toch juist het hoogste goed moet zijn? Willen ze god niet ontmoeten?

De aard van de natuur strookt gewoon niet met het woord van god, waardoor ik het des te opmerkelijker blijf vinden dat men dergelijke sprookjes nog steeds blijft verspreiden, zeker in deze eeuw, en zeker in Nederland.
monkey see monkey do. Als je zelf niet in een religieus gezin bent opgegroeid is het vast moeilijk voor te stellen....
  dinsdag 14 januari 2014 @ 16:56:19 #244
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135484003
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 16:53 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

monkey see monkey do. Als je zelf niet in een religieus gezin bent opgegroeid is het vast moeilijk voor te stellen....
Nee hoor, mijn halve familie is christelijker dan menig mens zich kan voorstellen, ze hebben zelfs een eigen evangelische gemeente opgericht in Limburg :')

Bijzonder aardige lui, maar toen de stamoudste (broer van mijn opa) daar enorm ziek werd koos hij er toch voor om volgepompt te worden met medicatie om toch nog even te blijven leven, terwijl hij in principe echt niks meer kon, totaal niks. Ik kan dat niet begrijpen, god is zo dichtbij, en toch probeer je afstand te blijven nemen en je lijden langer te laten duren.

En die begrafenis was ook zo droevig (letterlijk), terwijl je toch blij moet zijn als iemand naar god gaat? Maar misschien heb je gelijk en zal ik het gewoon nooit begrijpen.
pi_135485140
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 16:56 schreef Keith_Bakker het volgende:

[..]

Nee hoor, mijn halve familie is christelijker dan menig mens zich kan voorstellen, ze hebben zelfs een eigen evangelische gemeente opgericht in Limburg :')

Bijzonder aardige lui, maar toen de stamoudste (broer van mijn opa) daar enorm ziek werd koos hij er toch voor om volgepompt te worden met medicatie om toch nog even te blijven leven, terwijl hij in principe echt niks meer kon, totaal niks. Ik kan dat niet begrijpen, god is zo dichtbij, en toch probeer je afstand te blijven nemen en je lijden langer te laten duren.

En die begrafenis was ook zo droevig (letterlijk), terwijl je toch blij moet zijn als iemand naar god gaat? Maar misschien heb je gelijk en zal ik het gewoon nooit begrijpen.
Ik heb het ook nooit zo goed begrepen. De ene kant van mijn familie is al 80 jaar atheïstisch, de andere kant is gelovig, zelfs een familie van dominees. Die gelovige kant, daar zie ik heel erg de 'van vader op zoon' traditie in terug. Overigens is dat wel gestopt in mijn generatie, van mijn neven en nichten gelooft vrijwel niemand meer. Maar van daarvoor was het heel erg het voorbeeld van de ouders volgens mij.

Overigens vond ik het geloof van mijn opa wel mooi, Hij verloor zijn 1ste vrouw op jonge leeftijd en daarna nog 2 volwassen kinderen. Hij is zelf 93 geworden en heeft een mooi en rijk leven gehad, met dus ook die verdrietige elementen, waarbij ik kon zien dat het geloof voor hem de kracht was om daar door te komen. Is het allemaal even logisch? Nee.
pi_135485618
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 16:53 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Gereformeerd opgevoed, 20 jaar diepgelovig geweest. En ik snap er werkelijk geen barst van. Ja, het enige antwoord dat ik kan bedenken, en wat ik ook om me heen bij mijn religieuze familieleden zie is het simpelweg niet kritisch erover nadenken.
pi_135486199
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 17:41 schreef UltraR het volgende:

[..]

Gereformeerd opgevoed, 20 jaar diepgelovig geweest. En ik snap er werkelijk geen barst van. Ja, het enige antwoord dat ik kan bedenken, en wat ik ook om me heen bij mijn religieuze familieleden zie is het simpelweg niet kritisch erover nadenken.
Toen je nog gelovig was in je jeugd, voelde je daar ook enige emotie bij? Ik ben van mezelf vrij rationeel en ook gelovig opgevoed, maar voelde eigenlijk nooit iets, en daardoor heeft het geloof nooit wortel kunnen schieten. Maar dat kritisch denken kwam pas later bij mij. (Oh, en het feit dat ik met een jaar of 11 'In de ban van de Ring' ontdekte in onze boekenkast en nadat ik dat gelezen had verloor ik elke belangstelling voor de bijbel, die verhalen verbleekten bij die van moderne fantasy schrijvers...)
pi_135487524
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 07:35 schreef Semisane het volgende:

[..]

Dat zegt de evolutietheorie helemaal niet. De best aangepaste soorten hebben de beste kans om te overleven en de overige mensapen zijn het best aangepast op de leefomgeving waarin ze zich bevinden. Het is dus geen enkel probleem dat er nog mensapen bestaan.

[..]

Neanderthalers zijn niet "vervangen" door de Homo sapiens sapiens, maar zijn net als de overige hominide, er waren er zo'n 5 sub-soorten waaronder de Homo sapiens idaltu, uitgestorven.

[..]

Wat is een ziel? Geef daar eens een algemeen geaccepteerde beschrijving van? Waar zit de ziel en wat doet het (na de dood)? Er zijn verschillende diersoorten die zelfbewust zijn, emoties, zoals empathie, tonen (of rouwen om gestorven soortgenoten) en complex gedrag kunnen aanleren. (Olifanten, raven, dolfijnen en chimpansee)

[..]

Ik geef niet aan dat je je moet verdiepen in de onderwerpen waar je het over hebt omdat je in god gelooft. Ik heb er zelfs totaal geen problemen mee dat jij dat doet. Ik geef aan dat je je in de onderwerpen moet verdiepen omdat je uitspraken doet die gewoon weg niet kloppen.

Het is mooi dat je je wilt verdiepen in wetenschappelijke onderwerpen, maar ik zou willen adviseren om dan bij andere plekken te beginnen dan waar je nu je informatie vandaan haalt, want je doet uitspraken die echt nergens om slaan.
Mooi gezegd
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  dinsdag 14 januari 2014 @ 19:05:38 #249
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135488442
Tijd voor een plaatje:

"The Tree of Life, of which humans are but one twig. The bit from 12:00 to 9:00 is bacteria, 9:00 to 10:00 is archaea and 10:00 to 12:00 is eukaryotes, including all plants and animals."
  dinsdag 14 januari 2014 @ 19:08:11 #250
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135488564
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 07:35 schreef Semisane het volgende:

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. De neanderthaler was evenals de homo sapiens in Europa aanwezig in hetzelfde tijdsbestek. Het gebrek aan degelijke fossielen maakt het moeilijk tot soms onmogelijk om een goed chronologisch beeld te krijgen van de verspreidingsroute van de homo sapiens en over de dingen die zij hebben uitgevoerd gedurende de periode dat zij Europa deelden met de neanderthaler. Natuurlijke selectie sluit daarom niet uit dat de homo sapiens deze tak van de hominiden heeft uitgemoord.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 19:13:12 #251
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135488853
quote:

[..]

Mensen stammen in feite ook niet af van de apen, maar als je ver genoeg terug gaat in de tijd delen zij wel eenzelfde voorouder (een hominide). Net als dat jij en ik eenzelfde voorouder delen, als je maar ver genoeg terug gaat.

Mijn vraag dan aan jou: Als er een schepper bestaat, waarom zijn er dan uitgestorven diersoorten en fossielen, en in het specifiek die genetisch grote vergelijkingen tonen met de huidige mens? Waarom vinden er mutaties plaats, in het specifiek bij de mens? Met name dat laatste spreekt toch van menselijke een ontwikkeling die losstaat van de schepping?

Niet dat ik een sluitend antwoord heb op de volgende vraag, maar ben wel benieuwd hoe jij dit zit. Waar komt de mens dan vandaan volgens jou? En sinds wanneer is de mens aanwezig?
  dinsdag 14 januari 2014 @ 19:30:18 #252
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135489816
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:08 schreef Keith_Bakker het volgende:

[..]

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. De neanderthaler was evenals de homo sapiens in Europa aanwezig in hetzelfde tijdsbestek. Het gebrek aan degelijke fossielen maakt het moeilijk tot soms onmogelijk om een goed chronologisch beeld te krijgen van de verspreidingsroute van de homo sapiens en over de dingen die zij hebben uitgevoerd gedurende de periode dat zij Europa deelden met de neanderthaler. Natuurlijke selectie sluit daarom niet uit dat de homo sapiens deze tak van de hominiden heeft uitgemoord.
Zover ik weet vermoed men dat het al niet heel goed ging met de populatie van de neanderthaler nog voordat er erg veel contact was tussen de Homo sapiens en neanderthalers.

Als ze al zijn "uitgemoord" door de Homo sapiens dan valt dat, mijn ziens, nog steeds niet onder "vervangen door", dat suggereert namelijk dat op het moment dat we kunnen spreken van een soort Homo sapiens er op eens geen neanderthaler of andere soort hominid werd geboren.

Neanderthalers en Homo sapiens (sapiens) hebben zover ik weet duizenden jaren naast elkaar geleefd, men is er zelfs zeker van dat de twee soorten nakomelingen met elkaar hebben gehad.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 19:50:03 #254
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135491023
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:30 schreef Semisane het volgende:

[..]

Zover ik weet vermoed men dat het al niet heel goed ging met de populatie van de neanderthaler nog voordat er erg veel contact was tussen de Homo sapiens en neanderthalers.

Als ze al zijn "uitgemoord" door de Homo sapiens dan valt dat, mijn ziens, nog steeds niet onder "vervangen door", dat suggereert namelijk dat op het moment dat we kunnen spreken van een soort Homo sapiens er op eens geen neanderthaler of andere soort hominid werd geboren.

Neanderthalers en Homo sapiens (sapiens) hebben zover ik weet duizenden jaren naast elkaar geleefd, men is er zelfs zeker van dat de twee soorten nakomelingen met elkaar hebben gehad.
Onderzoek naar mitochondriaal dna sluit juist uit dat er continuo vermenging heeft plaatsgevonden. Incidenteel zal dat vast zijn voorgekomen, maar dat is niet in de genetische makeup van de huidige mens terug te zien.

http://www.plosbiology.or(...)20221E811EF92892E201

edit: Zal jouw artikel zo even lezen, vrij recent zie ik net.

edit 2: Interesting !

edit 3: Met vervangen door zal denk ik bedoeld worden de positie in de voedselketen.

edit 4: Alleen al hierdoor blijf ik van de wetenschap houden O+ Het gaat altijd verder

[ Bericht 3% gewijzigd door Keith_Bakker op 14-01-2014 19:56:48 ]
  dinsdag 14 januari 2014 @ 19:55:22 #255
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135491351
Even iets anders.

The Madness of Adam and Eve van Horrobin is ook bijzonder interessant als je van evolutie van de mens houdt :)
pi_135495721
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:13 schreef RegularShow het volgende:
Meisje: "Nu naar aanleiding van wat we vandaag geleerd hebben, moet hij geen hersenen hebben.....!
Ik ben bang dat je de les hier niet in ziet, het punt is dat geen van de 'leerlingen' de hemel kunnen zien. Sterker nog, er is niemand op de wereld die de hemel gezien heeft, deze is enkel beschreven op basis van verhalen. Het tweede voorbeeld raakt kant noch wal, als eerste wordt een kapper met god vergeleken en ten tweede wordt het bestaansrecht de kapper ontnomen op basis van het protocol van zijn beroep.
Op maandag 13 januari 2014 13:13 schreef BechirPSV het volgende:
Ga dit eens na:Draait de aarde ook maar 0,00001 cm verkeerd om de zon dan kunnen wij al niet meer leven.
pi_135495821
Overigens kun je 'God' vervangen door 'Harry Potter' en dan komt hetzelfde moraal van het verhaal eruit gerold.
Op maandag 13 januari 2014 13:13 schreef BechirPSV het volgende:
Ga dit eens na:Draait de aarde ook maar 0,00001 cm verkeerd om de zon dan kunnen wij al niet meer leven.
pi_135499634
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 19:13 schreef Keith_Bakker het volgende:

[..]

Mensen stammen in feite ook niet af van de apen, maar als je ver genoeg terug gaat in de tijd delen zij wel eenzelfde voorouder (een hominide). Net als dat jij en ik eenzelfde voorouder delen, als je maar ver genoeg terug gaat.

Mijn vraag dan aan jou: Als er een schepper bestaat, waarom zijn er dan uitgestorven diersoorten en fossielen, en in het specifiek die genetisch grote vergelijkingen tonen met de huidige mens? Waarom vinden er mutaties plaats, in het specifiek bij de mens? Met name dat laatste spreekt toch van menselijke een ontwikkeling die losstaat van de schepping?

Niet dat ik een sluitend antwoord heb op de volgende vraag, maar ben wel benieuwd hoe jij dit zit. Waar komt de mens dan vandaan volgens jou? En sinds wanneer is de mens aanwezig?
Wat boeit het nou dat er uitgestorven dieren zijn?, De mens is geschapen door God, dat geloof k. Wanneer weet ik niet en waar ze precies vandaan komen ook niet. Jullie baseren de evolutie van de mens op basis van fossielen die tussen apen en mensen zitten. 1. Daar zijn er niet bijster veel van gevonden 2. Alles wat voor de homo sapien, Adam zat, neandertalers homo habilis noem maar op als ze al bestaan hebben zijn het geen mensen die zo ontwikkeld zijn als wij nu. Wel is het zeker dat er n behoorlijke tijd tussen het scheppen van de aarde en de mens is en dat er voor de mens al duizenden diersoorten rondzwierven
pi_135502564
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:23 schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Wat boeit het nou dat er uitgestorven dieren zijn?, De mens is geschapen door God, dat geloof k. Wanneer weet ik niet en waar ze precies vandaan komen ook niet. Jullie baseren de evolutie van de mens op basis van fossielen die tussen apen en mensen zitten. 1. Daar zijn er niet bijster veel van gevonden 2. Alles wat voor de homo sapien, Adam zat, neandertalers homo habilis noem maar op als ze al bestaan hebben zijn het geen mensen die zo ontwikkeld zijn als wij nu. Wel is het zeker dat er n behoorlijke tijd tussen het scheppen van de aarde en de mens is en dat er voor de mens al duizenden diersoorten rondzwierven
Dat was de vraag niet en op 1. jawel, we kunnen zelfs de hele tijdlijn uitstippelen over hoe ongeveer de evolutie heeft plaatsgevonden, meer dan genoeg dus.

De vraag was, hoe verklaar je de extreme overeenkomsten tussen alle dieren, een God zou toch niet een one trick horse zijn? Daarbij hoe verklaar je een staartbotje waar bij ons geen staart meer uitgroeit? Foutje van God? Die zouden toch niet bestaan? Niet meer gebruikende blinde darm etc...
pi_135502725
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:03 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Dat was de vraag niet en op 1. jawel, we kunnen zelfs de hele tijdlijn uitstippelen over hoe ongeveer de evolutie heeft plaatsgevonden, meer dan genoeg dus.

De vraag was, hoe verklaar je de extreme overeenkomsten tussen alle dieren, een God zou toch niet een one trick horse zijn? Daarbij hoe verklaar je een staartbotje waar bij ons geen staart meer uitgroeit? Foutje van God? Die zouden toch niet bestaan? Niet meer gebruikende blinde darm etc...
Waarom probeer je het nog?
pi_135502937
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:05 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Waarom probeer je het nog?
Good question...
pi_135503498
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:03 schreef Thttp://www.blindedarm.org/functie/ het volgende:

[..]

Weet jij veel waar die staartbot voor dient.maybe komen we er weer over 10 jaar achter dat het hier/daarvoor is. 5 jaar geleden is er onderzoek geweest waar weldegelijk functie voor blinde darm werd gevonden google maar dus dit is niet heel sterk vewijs van je
pi_135503786
quote:
Wat doet die grote falende appendix dan in onze buik, als je het op medische termen wilt gooien.
pi_135503886
quote:
Dus je wilt het hele evolutie leer onderuithalen door dat nu wel een (secundaire) functie aan blindedarm gegeven wordt?Dus de hele complificatieproces wat uiteindelijk evolutie leer inhoudt :D is dus op losse schroeven staan?
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_135503893
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:18 schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Weet jij veel waar die staartbot voor dient.maybe komen we er weer over 10 jaar achter dat het hier/daarvoor is. 5 jaar geleden is er onderzoek geweest waar weldegelijk functie voor blinde darm werd gevonden google maar dus dit is niet heel sterk vewijs van je
Heb je nu trouwens de hele tijd hierop zitten wachten? Dit is de eerste keer dat ik je ergens mee terug zie komen dat hout snijdt, in plaats dat je een geheel ander onderwerp aansnijdt.
pi_135503916
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:25 schreef siddha het volgende:

[..]

Dus je wilt het hele evolutie leer onderuithalen door dat nu wel een (secundaire) functie aan blindedarm gegeven wordt?Dus de hele complificatieproces wat uiteindelijk evolutie leer inhoudt :D is dus op losse schroeven staan?
Hij heeft mij bijna overtuigd, nog een klein zetje en ik ga bijna in het mormoonse geloof in (dumb dumb dumb dumb dumb)
pi_135504195
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:25 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Hij heeft mij bijna overtuigd, nog een klein zetje en ik ga bijna in het mormoonse geloof in (dumb dumb dumb dumb dumb)
Ik ben geen moslim maar kom wel uit een islamitische achtergrond en echt, als ik over Darwin begin kijken ze naar mij alsof ik een mongool ben of iets in chinees heb gezegd. Het is een heel precair zaak voor de moslims. En altijd beginnen ze van dat hun voorvaders iig geen apen zijn geweest :P
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_135504321
Lol k reageer gewoon, falende aprrendix is er nog iets om af te snijden, zie het maar als een geruststelligg nog iets hoe verklaren jullie het onstaan van vruchten als sinaasappels en druiven,ook door evolutie das bijna lachwekkend. Ergens otstaat een pit en er groeien plots stapsgewijs rode prachtige schillen eromheen
pi_135504511
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:33 schreef BechirPSV het volgende:
Lol k reageer gewoon, falende aprrendix is er nog iets om af te snijden, zie het maar als een geruststelligg nog iets hoe verklaren jullie het onstaan van vruchten als sinaasappels en druiven,ook door evolutie das bijna lachwekkend. Ergens otstaat een pit en er groeien plots stapsgewijs rode prachtige schillen eromheen
Je kan toch ÈN spiritueel zijn ÈN evolutieleer aanhangen? Wat is je probleem denk je echt dat je een hoger wezen ben dan een gorilla? Dus njet.
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_135505351
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:37 schreef siddha het volgende:

[..]

Je kan toch ÈN spiritueel zijn ÈN evolutieleer aanhangen? Wat is je probleem denk je echt dat je een hoger wezen ben dan een gorilla? Dus njet.
Jij voelt je blijkbaar hoger omdat je van je geloof af ben gestapt,mag je vinden hoor. Je bent niet de enige lopen genoeg kaasturken rond in dit land. Ik voel nu eigenlijk de behoefte niemeer te reageren. Een troll is begonnen met dit topic en k merk dat k t schild over heb genomen tegen een massa semi wetenschappers die maar al te graag hun atheisme willen opdienen. We gaan elkaar toch nie meer overtuigen dus laten we maar stoppen: dus ksluit maar af met een belangrijke surah: 1. "O gij ongelovigen, 2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt, 3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid. 4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt, 5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid. 6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
pi_135505614
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:52 schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Jij voelt je blijkbaar hoger omdat je van je geloof af ben gestapt,mag je vinden hoor. Je bent niet de enige lopen genoeg kaasturken rond in dit land. Ik voel nu eigenlijk de behoefte niemeer te reageren. Een troll is begonnen met dit topic en k merk dat k t schild over heb genomen tegen een massa semi wetenschappers die maar al te graag hun atheisme willen opdienen. We gaan elkaar toch nie meer overtuigen dus laten we maar stoppen: dus ksluit maar af met een belangrijke surah: 1. "O gij ongelovigen, 2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt, 3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid. 4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt, 5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid. 6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
Een rare respons :|W Ik vind me helemaal niet hoger dan jou of een ander levende wezen.Trouwens ik ben nooit moslim geweest Ik werd nl vrij gelaten om mijn eigen mening te vormen,al waren mn ouders wel moslims, ik ben juist helemaal niet aan trollen, ik val jou niet aan maar jouw mening, jij bent geen slachtoffer, al voel je wel èèn volgens mij
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_135505670
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 22:23 schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Wat boeit het nou dat er uitgestorven dieren zijn?, De mens is geschapen door God, dat geloof k. Wanneer weet ik niet en waar ze precies vandaan komen ook niet. Jullie baseren de evolutie van de mens op basis van fossielen die tussen apen en mensen zitten.
en belangrijker op de overeenkomsten tussen apen en mensen, en vooral ons DNA.
fossielen zijn leuk om te zien hoe de evolutie gelopen is maar is niet nodig om te bewijzen dat mensen en chimpansees aan elkaar gerelateerd zijn, wat van de mens een aap maakt(en een zoogdier, gewerveld, eukaryoot..." .
quote:
1. Daar zijn er niet bijster veel van gevonden 2. Alles wat voor de homo sapien, Adam zat, neandertalers homo habilis noem maar op als ze al bestaan hebben zijn het geen mensen die zo ontwikkeld zijn als wij nu. Wel is het zeker dat er n behoorlijke tijd tussen het scheppen van de aarde en de mens is en dat er voor de mens al duizenden diersoorten rondzwierven
pi_135506007
Ik zie evolutie eerlijk gezegd dubbelzijdig zoals Teilhard de Chardin het ook zag. Ik denk dat er dus ook een "spirituele"evolutie bestaat waar dus niet alleen de materie maar ook onze geest aan evolutie onderhevig is.Dus dat het uiteindelijk ook empirisch bewijsbaar moet zijn. Misschien dus dat natuur wel een doel heeft(teleologisch) dat alles dan zichzelf naar een omega punt evolueert bewustzijn en de materie. Is evolutie eigenlijk niets anders dan complexificatie van materie en indirect van ons bewustzijn? :P

Ik gooi het nog een keer in om de lezers te vragen of jullie ook in "mentale"evolutie geloven? Het isheel wat abstracter dan de fysische evolutie maar ik geloof erin, wat denken jullie?
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_135506435
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:33 schreef BechirPSV het volgende:
Als we nu even aannemen dat er een god bestaat en de aarde miljoenen jaren oud is.

Wat is logischer... God die zo nu en dan een nieuwe soort op de aarde neerzet vanuit het niets of God die evolutie stuurt.
pi_135506566
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:23 schreef Targaryen het volgende:

[..]

Wat doet die grote falende appendix dan in onze buik, als je het op medische termen wilt gooien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Recurrent_laryngeal_nerve

Dit is een vee beter geval van waarom zou een ontwerper ons(en alle gewervelde landdieren bij vissen is dit een vrij logische weg voor de zenuw) zo in elkaar zetten dat die zenuw op die manier loopt.
pi_135506782
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:52 schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Het zijn altijd de gelovigen die hier vrij snel maar ophouden met reageren. Hoe zou dat nou toch komen? Misschien omdat zij ongelijk hebben? Dan is het lastig een discussie voeren ja, vanuit niet te verdedigen positie.
Overigens ben ik, als ik even voor mezelf mag spreken, geen semi-wetenschapper maar een echte. :)
pi_135507392
Jammer, ik dacht dat we allen in een leuk discussie terecht was gekomen maar het isdan wel stil geworden, die sura`s van die vent heeft dus gewerkt :+
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
  woensdag 15 januari 2014 @ 00:53:20 #279
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_135507416
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:29 schreef UltraR het volgende:

[..]

Het zijn altijd de gelovigen die hier vrij snel maar ophouden met reageren. Hoe zou dat nou toch komen? Misschien omdat zij ongelijk hebben? Dan is het lastig een discussie voeren ja, vanuit niet te verdedigen positie.
Overigens ben ik, als ik even voor mezelf mag spreken, geen semi-wetenschapper maar een echte. :)
Gelovigen zijn in de minderheid hier op Fok! Je bent nu eenmaal veel sneller klaar met discusseren als je in je eentje tegen tien man discusseert, dan andersom.
pi_135507462
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:53 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Gelovigen zijn in de minderheid hier op Fok! Discusseren is nu eenmaal veel sneller klaar als je in je eentje tegen tien man discusseert, dan andersom.
Dat lijkt me toch niet, aangezien je kracht in een discussie te maken zou moeten hebben met de kracht van je argumenten, niet de grootte van je groep.
Uiteraard zijn de ongelovigen hier in het voordeel omdat meer mensen met meer goede argumenten kunnen komen. Maar de gelovigen bieden wel uiterst weinig kwalitatief weerwoord. Mijns inziens omdat dat goede weerwoord vanuit gelovige hoek simpelweg niet bestaat. En als ze al bestaan dan kent >95% van de gelovigen ze niet aangezien zij nog nooit dermate kritisch en rationeel over dit soort vraagstukken hebben nagedacht. Logisch ook, aangezien dat een weg is die voor velen naar ongeloof voert, ondertekende incluis.
pi_135507625
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:53 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Gelovigen zijn in de minderheid hier op Fok! Je bent nu eenmaal veel sneller klaar met discusseren als je in je eentje tegen tien man discusseert, dan andersom.
Zelf vind ik juist het discussiëren leukst, wanneer ik in minderheid ben maar zoals Ultrar het ook zegt als je geen zinnige argumenten meer hebt dan dat het uiteindelijk eindigt in bijbel citaten of in dit geval koran
en naamloos sterven
en een vonk is mn ziel
pi_135508374
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:31 schreef siddha het volgende:

[..]

Ik ben geen moslim maar kom wel uit een islamitische achtergrond en echt, als ik over Darwin begin kijken ze naar mij alsof ik een mongool ben of iets in chinees heb gezegd. Het is een heel precair zaak voor de moslims. En altijd beginnen ze van dat hun voorvaders iig geen apen zijn geweest :P
Het principe van evolutie of de evolutietheorie is niet noodzakelijkerwijs in strijd met de leer van de Islam, maar omdat de meeste moslims niet belezen zijn in de evolutieleer (waaronder ook theologen) en hierdoor de terminologie hun bevatting te boven gaat of dat ze aan de andere kant niet voldoende op de hoogte zijn van het standpunt van hun geloof wat dit onderwerp betreft, weten ze zich er vaak geen raad mee en kiezen ze automatisch voor de traditionele opvatting waarin evolutie onverenigbaar is met de leer van hun geloof.

Vanaf 7:40...

[ Bericht 1% gewijzigd door TheMagnificent op 15-01-2014 02:46:54 ]
pi_135508471
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 00:07 schreef siddha het volgende:

Ik gooi het nog een keer in om de lezers te vragen of jullie ook in "mentale"evolutie geloven? Het isheel wat abstracter dan de fysische fysieke evolutie maar ik geloof erin, wat denken jullie?
Hier maak je al een onderscheid tussen "mentaal" en "fysiek"! Daar kun je niet bij voorbaat van uitgaan. Het mentale is naar mijn idee het produkt van ons (fysieke) brein. En ja ons brein evolueert.
  PR en moderator woensdag 15 januari 2014 @ 03:14:20 #284
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_135508501
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2014 23:13 schreef RegularShow het volgende:
succes atheisten :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fuck the EBU.
pi_135508526
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:31 schreef siddha het volgende:

[..]

De evolutietheorie van Darwin is toch gewoon examenstof en wordt neem ik aan ook aan moslims onderwezen op scholen? Begrijp ik nu uit jouw verhaal dat dit min of meer voor kennisgeving wordt aangenomen maar dat de meeste moslims het verwerpen als geloofwaardig? In dat geval heb ik ernstige twijfels over de kwaliteit van de leraar biologie!
En niet alleen hebben mensapen en wij als mens een gemeenschappelijke voorouder: wij zijn gewoon één van de apensoorten! Wat is daar mis mee?

[ Bericht 3% gewijzigd door Kijkertje op 15-01-2014 03:33:45 ]
pi_135518224
quote:
wij zijn gewoon één van de apensoorten! Wat is daar mis mee?
het spijt me maar, ik wil niet geassocieerd worden met een apensoorten, misschien jij wel. Maar dat is jou keuze.
ok wij zijn wel een product van de wereld, als je naar een mens kijkt en vergelijkt met andere diersoorten, hebben we inderdaad veel overeenkomsten, maar nogmaals dit wil nog niet zeggen dat wij uit een evolutie zijn ontstaan, ze vinden her en der botten en schedels van een aap-mens-soort en omdat we niet voldoende bewijs hebben, nemen we dit maar aan dat we waarschijnlijk uit een evolutie zijn ontstaan ( agnost).
tot nu toe zijn er geen bewijzen, en huidige theorieën zijn zo instabiel als het maar kan, vandaag is het zo tot morgen weer anders omdat ze wat anders vinden wat de theorie weer omgooit.
pi_135518442
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:52 schreef kaltun het volgende:

[..]

het spijt me maar, ik wil niet geassocieerd worden met een apensoorten, misschien jij wel. Maar dat is jou keuze.
ok wij zijn wel een product van de wereld, als je naar een mens kijkt en vergelijkt met andere diersoorten, hebben we inderdaad veel overeenkomsten, maar nogmaals dit wil nog niet zeggen dat wij uit een evolutie zijn ontstaan, ze vinden her en der botten en schedels van een aap-mens-soort en omdat we niet voldoende bewijs hebben, nemen we dit maar aan dat we waarschijnlijk uit een evolutie zijn ontstaan ( agnost).
tot nu toe zijn er geen bewijzen, en huidige theorieën zijn zo instabiel als het maar kan, vandaag is het zo tot morgen weer anders omdat ze wat anders vinden wat de theorie weer omgooit.
Wat jij wel of niet wilt of prettig vindt heeft natuurlijk niets te maken met of iets nu feitelijk wel of niet zo is.

Verder is wat je zegt over de evolutietheorie simpelweg onjuist. Het is 1 van de best onderbouwde en bewezen wetenschappelijke theorieën (dat is wat anders dan een gewone theorie) die er bestaan.
  woensdag 15 januari 2014 @ 14:07:21 #288
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_135518793
quote:
tot nu toe zijn er geen bewijzen,
Als je je vingers in je oren stopt, je ogen sluit en heel erg hard 'LALALALALALAAAA' gaat lopen roepen zijn er inderdaad geen bewijzen.
Ik ga naar huis.
pi_135518801
quote:

[..]

Dat is geen keuze het is een feit
ontkennen dat jij een aap bent is gelijk aan ontkennen dat de aarde om de zon heen draait
quote:
tot nu toe zijn er geen bewijzen,
behalve bijvoorbeeld het DNA wat overeenkomt.
Denk aan retrovirussen als een retrovirus bij een voorouder in het DNA komt waarmee wordt voortgeplant (sperma, eicel) dan zal dat stukje DNA door worden gegeven aan de nakomelingen.
Als zo'n stukje DNA bij verschillende soorten op dezelfde plek in het DNA zit kan dat enkel komen omdat er een gemeenschappelijke voorouder is.
http://www.talkorigins.or(...)n4.html#retroviruses
en wij en de andere apen hebben van die stukjes retrovirus in ons DNA zitten op overeenkomende locaties.
Hiervoor zijn maar twee verklaringen, we hebben een gemeenschappelijke voorouder of een hogere macht zit een spelletje met ons te spelen en wil ons laten geloven dat we een gemeenschappelijke voorouder hebben.
quote:
en huidige theorieën zijn zo instabiel als het maar kan, vandaag is het zo tot morgen weer anders omdat ze wat anders vinden wat de theorie weer omgooit.
  woensdag 15 januari 2014 @ 14:11:04 #290
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_135518944
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:07 schreef Mr.44 het volgende:
Hiervoor zijn maar twee verklaringen, we hebben een gemeenschappelijke voorouder of een hogere macht zit een spelletje met ons te spelen en wil ons laten geloven dat we een gemeenschappelijke voorouder hebben.
Die God heeft natuurlijk gewoon lekker zitten copy-pasten. Die man gaat natuurlijk niet twee keer het wiel uitvinden he.
Ik ga naar huis.
pi_135519044
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:11 schreef nietzman het volgende:

[..]

Die God heeft natuurlijk gewoon lekker zitten copy-pasten. Die man gaat natuurlijk niet twee keer het wiel uitvinden he.
ik zou er dan vanuit gaan dat god nog ergens een backup van de source code heeft en niet een random chimp heeft genomen om van daaruit te copy-pasten :P
pi_135519357
quote:

het spijt me maar, ik wil niet geassocieerd worden met een apensoorten,
De arrogantie van "de naakte aap" :')

http://www.wetenschap24.n(...)co-van-straalen.html

[ Bericht 13% gewijzigd door Kijkertje op 15-01-2014 15:02:47 ]
pi_135519718
Ik reageer nooit direct op creationisten (althans dat is mijn streven) Ik ga ook niet in discussie met kleuters en op dat niveau zitten ze als het over biologie gaat. Het heeft geen zin, het is beter om ze te negeren. Ik hoop dan altijd maar dat ze op andere gebieden wel wat meer intellectuele vermogens hebben, anders lijkt het leven me wel heel moeilijk.
pi_135521157
quote:
10s.gif Op woensdag 15 januari 2014 03:14 schreef Moira. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geniaal :D
  woensdag 15 januari 2014 @ 15:44:02 #295
354273 Keith_Bakker
Wil je een snoepje?
pi_135522329
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 23:18 schreef BechirPSV het volgende:

[..]

Blindedarm is een schuilplaats voor de intestinale bacteriële flora in geval van invasie.
pi_135522517
quote:
Ik reageer nooit direct op creationisten (althans dat is mijn streven) Ik ga ook niet in discussie met kleuters en op dat niveau zitten ze als het over biologie gaat. Het heeft geen zin, het is beter om ze te negeren. Ik hoop dan altijd maar dat ze op andere gebieden wel wat meer intellectuele vermogens hebben, anders lijkt het leven me wel heel moeilijk.
- wat goed van u dat u niet met kleuters in discussie gaat ^O^ , zielig dit, dat je al vanuit gaat dat ik het niveau heb van een kleuter, terwijl je mij niet eens kent. maar ja zo zijn ongelovigers die weten het altijd beter.

geen enkele wetenschapper kan mij 100% zeggen dat we ontstaan zijn uit evolutie of dat er geen bestaat maar kan geen enkele mens het tegenbewijs leveren.
dus ik heb de keuze, dus kies ik creatisme.
  woensdag 15 januari 2014 @ 15:58:48 #297
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_135522912
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 15:48 schreef kaltun het volgende:
Je kiest er inderdaad voor om een overweldigende hoeveelheid aan bewijs naast je neer te leggen. Evolutie is een wetenschappelijke zekerheid.
Ik ga naar huis.
pi_135522917
quote:

[..]

- wat goed van u dat u niet met kleuters in discussie gaat ^O^ , zielig dit, dat je al vanuit gaat dat ik het niveau heb van een kleuter, terwijl je mij niet eens kent. maar ja zo zijn ongelovigers die weten het altijd beter.

geen enkele wetenschapper kan mij 100% zeggen dat we ontstaan zijn uit evolutie of dat er geen bestaat maar kan geen enkele mens het tegenbewijs leveren.
geen enkele wetenschapper kan 100% bewijzen dat zwaartekracht echt bestaat of dat jij bestaat.
dit is simpelweg iets negeren omdat je iets niet leuk vindt.
pi_135523309
quote:

[..]

Als dat het enige argument is waarop jij je keuze baseert, is dat een heel slecht argument. Immers het percentage dat er een god zou bestaan is vele malen kleiner
  woensdag 15 januari 2014 @ 16:14:03 #300
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_135523480
Kiezen voor creationisme... :') Denken dat de realiteit afhangt van persoonlijke voorkeuren. :') x infinitus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')