Een ontologische tweedeling is precies de betekenis van dualisme in de filosofie.quote:Op donderdag 9 januari 2014 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou daar nog een stap verder in gaan: dualisme is niet alleen niet wetenschappelijk te verklaren, het is op zichzelf geen wetenschappelijk onderwerp.
Het enige wat mogelijk om een verklaring vraagt is de schijn van dualisme.En die kan in potentie best verklaard worden lijkt me.
[..]
Mja, je kunt ook spreken van links-rechts dualisme, maar zoals gezegd... dan ben je het begrip wel heel breed aan het definieren. Veel breder dan hoe dit woord normaal gesproken in de filosofie wordt gebruikt.
Dit antwoord heb ik in de posten hierboven gegeven:quote:Zoals gezegd, het lijkt me glashelder waar de OP over gaat. En ik heb voor alle duidelijkheid niets tegen een discussie over QM. Ik zie alleen niet waarom dat in dit topic zou thuishoren. Ik heb daar meermalen naar gevraagd en op gewezen, en krijg daar steeds maar geen antwoord op.
Ook voor het lichaam-geest probleem is de QM relevant. Er zijn mensen die stellen dat de neuronen te groot zijn en buiten het kwantummechanische regime vallen. De werking van de hersenen vallen dus gewoon onder de klassieke natuurkunde.quote:Als iemand denkt dat de QM relevant is voor het lichaam-geest probleem, ook prima. Maar dan zal dat beargumenteerd moeten worden. En dat gebeurt alsmaar niet. En dan kunnen de theoretische details me eerlijk gezegd gestolen worden.
			
			
			
			
			
			
			
			Er is in de theorie toch niets dat een onderscheid maakt tussen 'bewuste waarnemer' (een mens) en 'onbewuste waarnemer' (een meetinstrument)?quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:44 schreef deelnemer het volgende:
Het argument waarom QM wel te maken heeft met het lichaam-geest hangen samen de interpretatie van de QM. Omdat er geen overtuigende realistische interpretatie van de QM is, verliest het begrip 'substantie' zelf zijn betekenis. De QM beschrijft de werkelijkheid in termen van golffuncties of operatorvelden in het geval dat niemand kijkt. Als wel iemand kijkt, ziet hij echter iets anders: concrete dingen zoals deeltjes.
De meest fundamentele wetenschappelijke theorie maakt dus een verschil tussen de waargenomen en niet waargenomen werkelijkheid. Dat is niets nieuws. Maar tussen die twee zit een projectie formule, en niet de dynamiek van normale interacties. Dit heeft vanaf het begin geleid tot een interpretatie waarin er geen werkelijkheid kan bestaan zonder een waarnemer (in lijn met de klassieke object - subject dichotomie). Niet in de laatste plaats door degene die de QM ontwikkeld hebben. Je doet het tekort als je het afdoet als de misconcepties van degene die de QM niet begrijpen en het ene mysterie verklaren met met het andere.
Het is niet dat ik de discussie over QM niet interessant vind, in tegendeel. En ik zou graag zien dat die werd voortgezet. Maar het lijkt me wel wenselijk om die te scheiden van de discussie over substantiedualisme, wat in elk geval in mijn beleving een totaal ander onderwerp is. Ik vind het jammer dat die discussie nu ondergesneeuwd lijkt te raken door de ideeen van Penrose en Hameroff. (Die ik eerlijk gezegd niet serieus kan nemen.)quote:Op donderdag 9 januari 2014 15:44 schreef deelnemer het volgende:
De QM kan ook in een nader topic besproken worden. Aangezien niemand daar uitkomt, houdt het meestal snel op.
Verder begrijp ik je irritatie wel. Ik raak ook geïrriteerd als ieder topic gaat over het wel of niet bestaan van God.
Omdat jij de TS van dit topic bent, heb jij een doorslaggevende stem.
Exit QM.
			
			
			
			Het mind-body probleem is dan ook 1 van de meest complexe vragen in ons bestaan. Dus komen er ook behoorlijk complexe wetenschappelijke theorieen om de hoek kijken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:08 schreef Molurus het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat zo'n topic weinig aandacht zou trekken omdat de stof voor de meeste mensen vrijwel niet te volgen is. En ook ik vraag me af of ik daar wel inhoudelijk iets aan kan bijdragen. Maar dat betekent zeker niet dat ik het niet interessant vind!
			
			
			
			Ik vind het wel vreemd eigenlijk. Ik heb nooit een dualistisch wereldbeeld gehad (ook niet als kind). Dat ons bewustzijn het gevolg is van ons complexe brein (wat ik dus eigenlijk betoogde in mijn hele lange post) staat voor mij als een paal boven water.quote:Op donderdag 9 januari 2014 11:14 schreef deelnemer het volgende:
Dat mensen op grond van deze twee ervaringen (onbewust en bewust) een dualistisch mensbeeld hebben in niet zo vreemd.
			
			
			
			Dat ze beide complex zijn is voor mij op zichzelf geen argument om ze met elkaar in verband te brengen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het mind-body probleem is dan ook 1 van de meest complexe vragen in ons bestaan. Dus komen er ook behoorlijk complexe wetenschappelijke theorieen om de hoek kijken.
Ik denk niet dat er ook maar iets, wat dan ook, zonder wetenschap kan worden verklaard. Maar of dat nu een goede reden is om *al* onze wetenschappelijke kennis te betrekken in een zoektocht naar de verklaring voor bewustzijn, dat betwijfel ik. Zo zie ik niet waarom we bijvoorbeeld thermodynamica daarin zouden moeten betrekken, of klimaatwetenschap.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:25 schreef Libertarisch het volgende:
Ik denk dat we bewustzijn niet zonder wetenschap kunnen verklaren, dus dan moeten we wel met al onze wetenschappelijke kennis in het topic komen om tot een nader antwoord te komen. En ja, voor de meeste mensen zal het wel abracadabra zijn
			
			
			
			Bewustzijn is waarschijnlijk nog wel complexer dan QM. Hoe dan ook, veel mystici proberen met behulp van QM tot een soort dualisme te komen (zoals Pim van Lommel), en daarom komt de QM ook in dit topic naar voren.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat ze beide complex zijn is voor mij op zichzelf geen argument om ze met elkaar in verband te brengen.Daar is meer voor nodig, en op dat vlak heb ik nog geen goede argumenten gehoord.
[..]
Ik denk niet dat er ook maar iets, wat dan ook, zonder wetenschap kan worden verklaard. Maar of dat nu een goede reden is om *al* onze wetenschappelijke kennis te betrekken in een zoektocht naar de verklaring voor bewustzijn, dat betwijfel ik. Zo zie ik niet waarom we bijvoorbeeld thermodynamica daarin zouden moeten betrekken, of klimaatwetenschap.
Als we QM daarin betrekken, dan moeten we daar een goede reden voor hebben. En die zie ik eerlijk gezegd niet. (Daarmee is niet gezegd dat die er niet kan zijn natuurlijk.)
			
			
			
			De theorie maakt alleen onderscheidt tussen een meting en geen meting, en behandeld beide gevallen anders. De vraag is: wat bepaald of iets een meting is? Wat is het verschil met een fysisch proces ergens in het heelal dat we geen meting noemen? De theorie zelf is dus vaag.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:08 schreef Molurus het volgende:
Er is in de theorie toch niets dat een onderscheid maakt tussen 'bewuste waarnemer' (een mens) en 'onbewuste waarnemer' (een meetinstrument)?
			
			
			
			Dat heeft te maken met twee dingen:quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:43 schreef Libertarisch het volgende:
Ik denk dat de wetenschap kwantumeffecten in het brein heeft uitgesloten (zeker weten doe ik het niet), maar voorstanders van dualisme kunnen hun visie op QM gebruiken om hun dualisme te verklaren.
			
			
			
			Ik heb nergens gezegd dat QM niet interessant is.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De theorie maakt alleen onderscheidt tussen een meting en geen meting, en behandeld beide gevallen anders. De vraag is: wat bepaald of iets een meting is? Wat is het verschil met een fysisch proces ergens in het heelal dat we geen meting noemen? De theorie zelf is dus vaag.
Zie je, QM is onweerstaanbaar. Je kunt er niet over ophouden.
			
			
			
			Punt 2 neem ik niet serieus.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met twee dingen:
1) hersencellen en de manier waarop die functioneren bevinden zich op een veel grotere schaal dan de schaal waarop quantumeffecten een rol van betekenis (kunnen) spelen. For all practical purposes is de schaal van lichaamscellen de macroschaal, niet de kwantumschaal.
2) de 'microtubuli' die volgens Penrose en Hameroff een brug zouden zijn tussen geest en lichaam bevinden zich niet alleen in de hersenen maar in het hele lichaam. Als daar al iets in zit dan zou je hele lichaam bewust moeten zijn, niet alleen je hersenen. (Het is de pijnappelklier all over again.)
			
			
			
			
			
			
			
			Grappig, 2 januari schreef ik het volgende:quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:13 schreef Molurus het volgende:
Dit is best interessant:
Sowieso geweldige wetenschapper, VS Ramachandran.
PS: dat laatste wat hij zegt, dat hij denkt dat de combinatie qualia-self uniek is voor mensen, lijkt me niet heel plausibel trouwens. Maar wellicht begrijp ik hem verkeerd.
			
			
			
			quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:39 schreef Libertarisch het volgende:
Bottom line: Het is geen kwestie van wel of geen qualia-self, maar een kwestie van gehalte/hoeveelheid.
			
			
			
			Met deelnemer had ik een discussie over het bewustzijn, en we kunnen die onderverdelen (heel dualistisch!) in een onbewust en bewust gedeelte. Ik schreef:quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:43 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Er is absoluut sprake van gradualiteit. En niet alleen in de evolutie en in de verschillen tussen soorten, maar ook in individuen. Als ik net wakker ben is er relatief weinig qualia-self. (Wat gewoon een synoniem lijkt te zijn voor 'bewustzijn'.)
Overigens vraag ik me af of dat vanzelfsprekend samengaat met intelligentie. Zou een wezen bewuster kunnen zijn dan mensen zonder intelligenter te zijn?
			
			
			
			Hm, of ik ons 'onderbewustzijn' zou omschrijven als 'onderdeel van het bewustzijn' weet ik niet. Zelf heb ik de neiging om 'bewustzijn' uit te leggen als alleen het bewuste deel. (Analoog: 'bewustzijn verliezen' gaat ook alleen over het bewuste deel.) Maar ook daar is sprake van gradualiteit vrees ik.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Met deelnemer had ik een discussie over het bewustzijn, en we kunnen die onderverdelen (heel dualistisch!) in een onbewust en bewust gedeelte.
<...>
Qualia-self is dus synoniem voor het bewuste deel van ons bewustzijn
Wellicht zijn die twee helemaal niet van elkaar afhankelijk. Als ik bijvoorbeeld kijk naar een border collie, dan kan ik me niet onttrekken aan de indruk dat zo'n dier zich bewuster is van zichzelf en zijn omgeving dan de meeste mensen. Voor hondenbegrippen relatief slim, maar geen match voor menselijke intelligentie.quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:54 schreef Libertarisch het volgende:
Die vraag van intelligentie is zeer lastig. Het hangt van je definitie van intelligentie af. Computers zijn beter dan mensen in schaken, maar niet bewust. Zijn ze dan intelligenter? Ja en nee. In zekere zin wel, en in zekere zin niet.
Dick Swaab ondersteund dit punt ook.
Mijn voorlopige antwoord zou dus zijn: in zekere zin wel en in zekere zin niet.
			
			
			
			Als het om bewustzijn gaat, lijkt gradualiteit wel het sleutelwoord te zijn. Het punt is, die grens tussen bewust on onbewust voelt wel aan als een harde grens. Tenminste, dat is mijn ervaring.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, of ik ons 'onderbewustzijn' zou omschrijven als 'onderdeel van het bewustzijn' weet ik niet. Zelf heb ik de neiging om 'bewustzijn' uit te leggen als alleen het bewuste deel. (Analoog: 'bewustzijn verliezen' gaat ook alleen over het bewuste deel.) Maar ook daar is sprake van gradualiteit vrees ik.Geen harde grens tussen beide, maar ook processen die 'een beetje bewust' zijn, alles daartussen.
[..]
Wellicht zijn die twee helemaal niet van elkaar afhankelijk. Als ik bijvoorbeeld kijk naar een border collie, dan kan ik me niet onttrekken aan de indruk dat zo'n dier zich bewuster is van zichzelf en zijn omgeving dan de meeste mensen. Voor hondenbegrippen relatief slim, maar geen match voor menselijke intelligentie.
			
			
			
			Dat was dan ook niks meer dan een semantisch puntje. Deze uitleg lijkt me verder tamelijk plausibel.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als het om bewustzijn gaat, lijkt gradualiteit wel het sleutelwoord te zijn. Het punt is, die grens tussen bewust on onbewust voelt wel aan als een harde grens. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Ik zeg dat ons onbewuste bewustzijn essentieel is voor ons bewuste bewustzijn omdat ons bewuste bewustzijn non-existent zou zijn (of in ieder geval heel vreemd of anders?) zonder dat onbewuste bewustzijn. Er zijn veel meer processen in je brein en bewustzijn onbewust dan je je bewust bent
Ik zou stellen dat het bewuste bewustzijn maar een klein onderdeel is van je hele bewustzijn en dat die ook nog is leunt op je onbewuste bewustzijn. Maar daarvoor moet je wat experimenten bekijken die aantonen hoe erg ons brein ons fopt zonder dat we ons er van bewust zijn.
Wat bedoel je precies met 'minder qualia'? Kun je die wel echt tellen?quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:20 schreef Libertarisch het volgende:
Wat betreft de tweede alinea, ik denk niet dat een border collie bewuster is van zijn omgeving. Zijn zintuigen zijn alleen sterker toegespitst op die omgeving maar hij heeft minder qualia. Het lijkt erop alsof het hogere bewuste bewustzijn sterk correleert met een hoger intelligentieniveau, gebaseerd op wat we zien in de natuur.
Je hebt dat bewuste bewustzijn ook nodig om slimme dingen te bedenken, zoals de relativiteitstheorie.....
Dus bewust bewustzijn en intelligentie hebben zeker wel sterke positieve correlatie (denk ik).
			
			
			
			Dat is een hele belangrijke opmerking en iets waar ik in mijn dagelijks leven erg bewust van ben. Een erg belangrijk inzicht in het begrijpen van je bewustzijn!quote:Op donderdag 9 januari 2014 11:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het bewustzijn kan zich maar op een ding tegelijk richten. De rest ontgaat ons.
			
			
			
			Inderdaad redelijk plausibel. Ook gezien de architectuur van de hersenen: het deel van de hersenen dat we associeren met bewustzijn - de cortex - zit als een soort muts bovenop die delen van de hersenen die zich bezighouden met minder bewuste processen. (Ik begeef me nu op glad ijs, maar ik zit er volgens mij niet ver naast.)quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:20 schreef Libertarisch het volgende:
Toevoeging: het onbewuste bewustzijn is dus een voorwaarde voor het bewuste bewustzijn.
			
			
			
			Nee qualia kan je niet tellenquote:Op donderdag 9 januari 2014 22:35 schreef Molurus het volgende:
Wat bedoel je precies met 'minder qualia'? Kun je die wel echt tellen?
Natuurlijk is het menselijke begrip van de wereld complexer en uitgebreider dan dat van een border collie. Maar dan zou het nog steeds kunnen zijn dat een border collie zich intenser bewust is van die wereld.
Nee je zit er niet naast, wat je zegt klopt gewoon.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inderdaad redelijk plausibel. Ook gezien de architectuur van de hersenen: het deel van de hersenen dat we associeren met bewustzijn - de cortex - zit als een soort muts bovenop die delen van de hersenen die zich bezighouden met minder processen. (Ik begeef me nu op glad ijs, maar ik zit er volgens mij niet ver naast.)
Ook worden aangeleerde processen geleidelijk minder bewust. Of dat ook betekent dat andere delen van de hersenen die taken beginnen over te nemen weet ik niet.
			
			
			
			Ik citeer uit je spoiler:quote:Op donderdag 9 januari 2014 11:14 schreef deelnemer het volgende:
Introspectieve zelfwaarneming door William James, heeft hem geleidt tot het concept complementariteit. Je kunt niet tegelijk je boosheid uitleven en je boosheid met het interne geestesoog observeren en daarop reflecteren. Je kunt niet tegelijk in de dingen opgaan en er beschouwend buiten staan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb ervaring dat dat wel kan, althans in wat in computertaal time-sharing wordt genoemd: een stukje boos zijn, even refecteren, doorgaan met boos zijn, even kijken, even recupereren, normaal doen. Of zelfs boos zijn tegen de een en normaal doen tegen de ander.
Niet helemaal tegelijk, maar wel in aparte en elkaar snel opvolgende blokjes.Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
			
			
			
			Het is juist veel moeilijker om aan te tonen dat we niet echt bewust zijn maar dat het alleen maar zo lijkt. De meeste materialisten nemen zo'n extreem standpunt dan ook niet in.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 00:09 schreef Molurus het volgende:
Ik vond dat Patrick Grim (zijn lezingen over philosophy of mind staan helaas niet online) het wel aardig samenvatte:
"The problem for the dualist is: how can there be interaction between the two realms? The problem for the monist is: how can it be that it seems like there are two realms?"
Het lijkt me dat dat laatste probleem, in potentie, veel eenvoudiger is dan de eerste. De eerste levert al direct logische contradicties zonder dat je ook maar iets hebt onderzocht.
			
			
			
			Molurus zit er niet alleen naast, hij zit in een ander melkwegstelsel.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:44 schreef Libertarisch het volgende:
Nee je zit er niet naast, wat je zegt klopt gewoon.
			
			
			
			En ik ook niet. Dat is vooral een uitleg van dualisten: als het niet dualistisch is, dan is het geen "echt bewustzijn". Per definitie niet.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is juist veel moeilijker om aan te tonen dat we niet echt bewust zijn maar dat het alleen maar zo lijkt. De meeste materialisten nemen zo'n extreem standpunt dan ook niet in.
			
			
			
			Wel toevallig, ik kan je verwijzen naar mijn post van een minuut eerder.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
En ik ook niet. Dat is vooral een uitleg van dualisten: als het niet dualistisch is, dan is het geen "echt bewustzijn". Per definitie niet.
"Im writing a book on magic, I explain, and Im asked, Real magic? By real magic people mean miracles, thaumaturgical acts, and supernatural powers. No, I answer: Conjuring tricks, not real magic. Real magic, in other words, refers to the magic that is not real, while the magic that is real, that can actually be done, is not real magic." - Daniel Dennett.
En zo gaat het ook met bewustzijn. Het soort bewustzijn dat werkelijk kan bestaan is in de uitleg van dualisten op de 1 of andere manier "niet echt", een illusie.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik die uitleg niet deel.
			
			
			
			Dat betekent niet dat een dualistische verklaring dús juist is. Wat mij betreft roept een dualistische verklaring van bewustzijn alleen maar nóg meer vragen op.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:16 schreef JerryWesterby het volgende:
Hoe iets fysisch bewust kan zijn blijft dan compleet onduidelijk, maar daar zit de materialist niet mee, die wil alleen vast houden aan zijn geloof durft toe te geven dat er inderdaad nog geen goede materialistische oplossing voor 'the hard problem' is.
			
			
			
			Ik beweer ook niet dat een dualistische verklaring juist is. Ik beweer alleen dat er vragen zijn, en dat een materialistische verklaring het minst plausibel is (understatement).quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat een dualistische verklaring dús juist is. Wat mij betreft roept een dualistische verklaring van bewustzijn alleen maar nóg meer vragen op.
			
			
			
			Ik vind 'm verreweg het plausibelst (daarom ben ik natuurlijk ook materialist).quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:25 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik beweer ook niet dat een dualistische verklaring juist is. Ik beweer alleen dat er vragen zijn, en dat een materialistische verklaring het minst plausibel is (understatement).
			
			
			
			Mooi dat ik jou tref dan. dan mag jij het me nu uitleggen, want volgens mij is hij er helemaal niet.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind 'm verreweg het plausibelst (daarom ben ik natuurlijk ook materialist).
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Kun je mij misschien uitleggen wat het verschil is?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:47 schreef JerryWesterby het volgende:
Monistisch kan heel goed, maar ik vroeg naar een materialistische verklaring. Je zei dat je een materialist was.
			
			
			
			
			
			
			
			Ik ben idd materialistisch. Idd een subgroep van de verzameling monistische verklaringen voor het bewustzijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:56 schreef JerryWesterby het volgende:
Materialistisch betekent dat je denkt dat fysische processen bewust kunnen zijn. Het is een vorm van monisme ja, je zou het materialistisch monisme kunnen noemen.
Monistisch betekent simpel gezegd een van de volgende:
Dat het allebei materie is
Dat het allebei bewustzijn is
Dat het allebei aspecten zijn van iets anders
			
			
			
			Je zet je uitspraken nogal dik aan. Des te storender is het dat je ze niet beargumenteert.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:16 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Molurus zit er niet alleen naast, hij zit in een ander melkwegstelsel.
Het materialisme heeft zelfs geen schijn van een verklaring van hoe fysische processen een bewustzijn zouden moeten produceren.
In tegenstelling tot wat?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:16 schreef JerryWesterby het volgende:
Of 'ja, ik ben bewust en het lijkt 'magie' maar het is eigenlijk iets fysisch omdat er alleen maar fysische dingen mogen bestaan van mijn paradigma.' (meeste materialisten, Molurus).
Hoe is dat voor een dualist anders? "De wereld is dualistisch!" is op geen enkele manier een verklaring. Dit is op zijn best 'pot verwijt de ketel'.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:16 schreef JerryWesterby het volgende:
Hoe iets fysisch bewust kan zijn blijft dan compleet onduidelijk, maar daar zit de materialist niet mee, die wil alleen vast houden aan zijn geloof.
			
			
			
			Allemaal heel mooi, maar wat is nu het verschil?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:56 schreef JerryWesterby het volgende:
Materialistisch betekent dat je denkt dat fysische processen bewust kunnen zijn. Het is een vorm van monisme ja, je zou het materialistisch monisme kunnen noemen.
Monistisch betekent simpel gezegd een van de volgende:
Dat het allebei materie is
Dat het allebei bewustzijn is
Dat het allebei aspecten zijn van iets anders
			
			
			
			Je bedoelt dat je het wil zijn omdat je je geloof wil behouden?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:01 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ben idd materialistisch. Idd een subgroep van de verzameling monistische verklaringen voor het bewustzijn.
Maar waarom zou ik dat alleen kunnen zijn als ik een kant-en-klare verklaring voor handen heb?
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Allemaal heel mooi, maar wat is nu het verschil?
Kun je voorbeelden noemen van monisme die niet onder materialisme vallen, of vice versa?
Inderdaad (en Bishop George Berkeley ook).quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:05 schreef Perrin het volgende:
Spinoza was bijv wel monist maar geen materialist (zie OP)..
			
			
			
			Geen van beide. Kort door de bocht: Juist vanwege het indirecte bewijs (o.a. gebaseerd op wat we weten over hersenen) en het feit dat veel dualistische theorieën geen verklaring voor bewustzijn zijn, maar het probleem een laagje dieper verbergen terwijl er een interactieprobleem bijkomt tussen dat dieperliggende laagje en de materialistische wereld van hersenen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:04 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je het wil zijn omdat je je geloof wil behouden?
			
			
			
			Geef dan een fysische verklaring van het bewustzijn. Dan zijn we klaar toch?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je zet je uitspraken nogal dik aan. Des te storender is het dat je ze niet beargumenteert.
[..]
In tegenstelling tot wat?
[..]
Hoe is dat voor een dualist anders? "De wereld is dualistisch!" is op geen enkele manier een verklaring. Dit is op zijn best 'pot verwijt de ketel'.
			
			
			
			Aangezien jij een zelfverklaarde materialist bent ben jij een materialistische verklaring schuldig. Dan hoeft er ook geen verklaring bij te komen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen van beide. Kort door de bocht: Juist vanwege het indirecte bewijs (o.a. gebaseerd op wat we weten over hersenen) en het feit dat veel dualistische theorieën geen verklaring voor bewustzijn zijn, maar het probleem een laagje dieper verbergen terwijl er een interactieprobleem bijkomst tussen dat dieperliggende laagje en de materialistische wereld van hersenen.
			
			
			
			De kritiek is, dat mensen zich niet kunnen voorstellen hoe het bewustzijn verklaart kan worden met ons concept van materie. Deze discussie is zinloos zonder een concept van materie (mogelijk is de invulling van dit concept daarvoor te mechanistisch).quote:Op vrijdag 10 januari 2014 15:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
En ik ook niet. Dat is vooral een uitleg van dualisten: als het niet dualistisch is, dan is het geen "echt bewustzijn". Per definitie niet.
"Im writing a book on magic, I explain, and Im asked, Real magic? By real magic people mean miracles, thaumaturgical acts, and supernatural powers. No, I answer: Conjuring tricks, not real magic. Real magic, in other words, refers to the magic that is not real, while the magic that is real, that can actually be done, is not real magic." - Daniel Dennett.
En zo gaat het ook met bewustzijn. Het soort bewustzijn dat werkelijk kan bestaan is in de uitleg van dualisten op de 1 of andere manier "niet echt", een illusie.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik die uitleg niet deel.
			
			
			
			Maar we kunnen ons zoveel niet voorstellen (alleen wordt dat wel steeds minder door de voortschrijdende wetenschap).. waarom zou specifiek het bewustzijn zich onttrekken aan materialistische verklaringen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De kritiek is, dat mensen zich niet kunnen voorstellen hoe het bewustzijn verklaart kan worden met ons concept van materie. Deze discussie is zinloos zonder een concept van materie (mogelijk is de invulling van dit concept daarvoor te mechanistisch).
Voor zover ik kan zien wisselen we netjes argumenten uit..quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:38 schreef deelnemer het volgende:
De vraag, of we de minst duidelijke aspecten van werkelijkheid kunnen verduidelijken, heeft zin. De discussie in dit topic lijkt echter meer op een poging om alternatieve zienswijzen ongeldig te verklaren met een spelletje van woorden. Verbaal armpje drukken.
			
			
			
			Punt is: als ik die niet geef impliceert dat twee dingen in elk geval niet:quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:08 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Geef dan een fysische verklaring van het bewustzijn. Dan zijn we klaar toch?
Waar beweer ik dat ik wel een verklaring heb?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:08 schreef JerryWesterby het volgende:
En ik geef tenminste toe dat ik geen verklaring heb. Ook geen dualistische.
Dus geen pot verwijt de ketel.
			
			
			
			De denkfout is, denk ik, dat een eventuele niet-dualistische verklaring zich zou moeten beperken tot verschijnselen die we kennen en begrijpen. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De kritiek is, dat mensen zich niet kunnen voorstellen hoe het bewustzijn verklaart kan worden met ons concept van materie. Deze discussie is zinloos zonder een concept van materie (mogelijk is de invulling van dit concept daarvoor te mechanistisch).
			
			
			
			
			
			
			
			Bij splitbrain patienten is het vermoeden dat er twee bewustzijnen worden gecreëerd aangezien er geen verbinding is tussen hersenhelften. In zekere zin is hierdoor twee bewustzijnen gemaakt die in één lichaam leven. Voor een materialist is dit een sterk voorbeeld van het materialisme van het bewustzijn. Tot wetenschappers kunnen meekijken in het bewustzijn van een persoon, is het niet mogelijk om definitief bewijs te vinden dat andere mensen bewustzijn hebben. Bewustzijn is een persoonlijk fenomeen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
De denkfout is, denk ik, dat een eventuele niet-dualistische verklaring zich zou moeten beperken tot verschijnselen die we kennen en begrijpen. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
			
			
			
			Dergelijke vergelijkingen worden inderdaad vaker gemaakt in de literatuur, meestal om aannemelijk te maken dat bewustzijn een product is van fysische processen, maar het probleem blijft gewoon bestaan. 'Geluid' bestaat namelijk helemaal niet in de fysica. In de fysica is er alleen maar een stemvork en trillende luchtmolekulen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:34 schreef Gray het volgende:
Ooit kwam het idee tot me dat de hersenen en het bewustzijn zijn als een stemvork en geluid. Het is een idee dat ik nooit echt van me af heb kunnen schudden, noch heb kunnen onderbouwen. Toch zegt iets me intuïtief dat het waar is, al mag het evengoed complete larie blijken. Belangrijker dan de bepaling wat bewustzijn is, is bewust zijn.
			
			
			
			Met de laatste zin ben ik het overigens helemaal eens ;-)quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:34 schreef Gray het volgende:
Ooit kwam het idee tot me dat de hersenen en het bewustzijn zijn als een stemvork en geluid. Het is een idee dat ik nooit echt van me af heb kunnen schudden, noch heb kunnen onderbouwen. Toch zegt iets me intuïtief dat het waar is, al mag het evengoed complete larie blijken. Belangrijker dan de bepaling wat bewustzijn is, is bewust zijn.
			
			
			
			In dezelfde lijn zou bewustzijn voortkomen uit de hersenen (en alles dat daar invloed op heeft, dus zowel binnen- en buitenmilieu) en de activiteit hierin.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:29 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dergelijke vergelijkingen worden inderdaad vaker gemaakt in de literatuur, meestal om aannemelijk te maken dat bewustzijn een product is van fysische processen, maar het probleem blijft gewoon bestaan. 'Geluid' bestaat namelijk helemaal niet in de fysica. In de fysica is er alleen maar een stemvork en trillende luchtmolekulen.
Geluid is bewustzijn. Wat dus gewoon weer neerkomt op dezelfde vraag. Wat is dat?
quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:32 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Met de laatste zin ben ik het overigens helemaal eens ;-)
			
			
			
			Mensen hebben door de hele geschiedenis heen de neiging gehad deze twee als verschillend te zien.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar we kunnen ons zoveel niet voorstellen (alleen wordt dat wel steeds minder door de voortschrijdende wetenschap).. waarom zou specifiek het bewustzijn zich onttrekken aan materialistische verklaringen?
Het concept materie is net zo onduidelijk als het concept bewustzijn. Mensen vinden stenen, boomstammen en tafels nog wel duidelijk. Dat harde en zware is echter niet altijd hetzelfde spul (steen, hout, metaal) maar materie is een categorie dat alle varianten omvat. Materie wordt onduidelijker als je het ontleedt in atomen. Waarom vallen die atomen niet uit elkaar? Ze lijken op het zonnestelsel met een kern en satellieten. Maar als je het zonnestelsel een tik geeft, dan schieten alle satellieten uit hun baan. De QM verklaart de stabiliteit van atomen, maar niemand kan de QM interpreteren. Dus wat is nu zo duidelijk aan materie.quote:Daarnaast is het concept materie iedereen toch wel duidelijk? Ik vermoed overigens dat de processen die verantwoordelijk zijn voor bewustzijn, subjectieve beleving en dat alles zich op een veel grotere schaal afspelen dan op de schaal van elementaire deeltjes. Het speelt zich denk ik af op de schaal van cellen en celverbindingen, dat is micrometerwerk. Daar is de precieze aard van materie zelfs nog vele ordes van grootte buiten beeld.
Je zult inderdaad een soort model van materie moeten maken. Maar of je daar mee bewustzijn kunt verklaren, hangt af van het specifieke model dat je maakt. Met name hangt het af van de logische structuur van het model. Deze logische structuur kun je alleen uitdrukken mbv logische concepten, zoals causaliteit. Maar dan moeten die logische concepten wel voldoende duidelijk zijn.quote:Vermoedelijk zijn de processen die bewustzijn veroorzaken dus niet direct gerelateerd aan de eigenschappen van elementaire deeltjes maar meer aan zaken als de rangschikking en eigenschappen van neuronen.
Hoe dan de precieze definitie van materie in de weg zit, snap ik niet.
De materialisten hoeven hun standpunt niet te bewijzen, omdat ze vinden dat hun standpunt evident is. De standpunten van mensen, die het niet eens zijn met de materialisten hier, moeten alles bewijzen. Als dat bewijs niet overtuigend is volgens de materialisten, dan hebben ze geen argumenten. Vervolgens vragen de materialisten aan de andersdenkenden om nu eindelijk eens met een argument te komen voor hun standpunten.quote:Voor zover ik kan zien wisselen we netjes argumenten uit.
			
			
			
			En niet om new age zweverig te worden, maar het is echt ongelofelijk bijzonder om bewust te zijn, in het universum. Misschien dat iedereen het daar eens over kan zijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Belangrijker dan de bepaling wat bewustzijn is, is bewust zijn.
[..]
			
			
			
			Goeie samenvatting. Het is altijd makkelijk om met de heersende geloofsopvatting mee te waaien. Gelukkig blijven er ook altijd mensen die tegendraads zijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:39 schreef deelnemer het volgende:
De materialisten hoeven hun standpunt niet te bewijzen, omdat ze vinden dat hun standpunt evident is. De standpunten van mensen, die het niet eens zijn met de materialisten hier, moeten alles bewijzen. Als dat bewijs niet overtuigend is volgens de materialisten, dan hebben ze geen argumenten. Vervolgens vragen de materialisten aan de andersdenkenden om nu eindelijk eens met een argument te komen voor hun standpunten.
			
			
			
			
			
			
			
			quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:39 schreef deelnemer het volgende:
Ik hoop dat het nu allemaal voldoende onduidelijk is.
			
			
			
			Die 'materialisten' (ik vind het zelf een nogal idiote term) hebben helemaal geen standpunt anders dan dat de dualistische hypothese geen hout snijdt. Materialisme an sich impliceert helemaal niet dat men pretendeert te weten hoe bewustzijn werkt. Het enige dat zij doen is dualisme naar de prullebak verwijzen. Niet omdat zij een oplossing hebben voor het probleem, maar uitsluitend omdat de dualistische hypothese geen hout snijdt, niets oplost en allerlei aanvullende problemen oproept.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:39 schreef deelnemer het volgende:
De materialisten hoeven hun standpunt niet te bewijzen, omdat ze vinden dat hun standpunt evident is. De standpunten van mensen, die het niet eens zijn met de materialisten hier, moeten alles bewijzen. Als dat bewijs niet overtuigend is volgens de materialisten, dan hebben ze geen argumenten. Vervolgens vragen de materialisten aan de andersdenkenden om nu eindelijk eens met een argument te komen voor hun standpunten.
Ik hoop dat het nu allemaal voldoende onduidelijk is.
			
			
			
			Jij moet jezelf losmaken van ideologie. Het heeft niets met atheisme te maken.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die 'materialisten' (ik vind het zelf een nogal idiote term) hebben helemaal geen standpunt anders dan dat de dualistische hypothese geen hout snijdt. Materialisme an sich impliceert helemaal niet dat men pretendeert te weten hoe bewustzijn werkt. Het enige dat zij doen is dualisme naar de prullebak verwijzen.
Wat dat betreft heeft dit veel weg van atheisme vs theisme. Nee, atheisten moeten helemaal niets te bewijzen. Niet zoals theisten dat wel moeten.
			
			
			
			Daarom is het ook een analogie.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Jij moet jezelf losmaken van ideologie. Het heeft niets met atheisme te maken.
			
			
			
			Ik vind eerlijk gezegd het materialisme wel absurd. Het is een achterhaald concept uit de late middeleeuwen dat niet meer strookt met de moderne fysica.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:01 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Ik stel een compromis voor:
Niels Bohr:
Two sorts of truth: profound truths recognized by the fact that the opposite is also a profound truth, in contrast to trivialities where opposites are obviously absurd.
[ afbeelding ]
Bohr designed his own coat of arms which featured a taijitu (symbol of yin and yang) and a motto in Latin: contraria sunt complementa, "opposites are complementary".
			
			
			
			Wat bedoel je hier in godsnaam mee?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:10 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik vind eerlijk gezegd het materialisme wel absurd. Het is een achterhaald concept uit de late middeleeuwen dat niet meer strookt met de moderne fysica.
			
			
			
			Split brain patients zijn inderdaad erg interessant, en for all practical purposes zijn het twee mensen in 1 lichaam. Wat voor mij alleen maar heel sterke indicatie is dat bewustzijn een emergente eigenschap van de hersenen is.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:28 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Bij splitbrain patienten is het vermoeden dat er twee bewustzijnen worden gecreëerd aangezien er geen verbinding is tussen hersenhelften. In zekere zin is hierdoor twee bewustzijnen gemaakt die in één lichaam leven. Voor een materialist is dit een sterk voorbeeld van het materialisme van het bewustzijn. Tot wetenschappers kunnen meekijken in het bewustzijn van een persoon, is het niet mogelijk om definitief bewijs te vinden dat andere mensen bewustzijn hebben. Bewustzijn is een persoonlijk fenomeen.
			
			
			
			Ja hallo zeg, we hebben hier toch niet voor niets hele opstellen zitten schrijven....quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier in godsnaam mee?
			
			
			
			Je zou nog triunisme, quadrisme, etc. kunnen voorstellenquote:Op donderdag 9 januari 2014 17:41 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik heb eerlijk niet al jullie 5 pagina's gelezen, maar er is een 3e weg, hebben jullie die overwogen? an-atman heet dat. wel reincarnatie..geen ziel...wel voortgang...geen ik.
			
			
			
			Nou ja, je lijkt daar te zeggen dat een 'materialistisch wereldbeeld' (wat dat ook precies moge betekenen) strijdig is met de moderne fysica. En dat gaat wel wat verder dan 'ik denk dat...'.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:18 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja hallo zeg, we hebben hier toch niet voor niets hele opstellen zitten schrijven....
Heeft het dan geen zin gehad?
			
			
			
			Twee vragenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die 'materialisten' (ik vind het zelf een nogal idiote term) hebben helemaal geen standpunt anders dan dat de dualistische hypothese geen hout snijdt. Materialisme an sich impliceert helemaal niet dat men pretendeert te weten hoe bewustzijn werkt. Het enige dat zij doen is dualisme naar de prullebak verwijzen. Niet omdat zij een oplossing hebben voor het probleem, maar uitsluitend omdat de dualistische hypothese geen hout snijdt, niets oplost en allerlei aanvullende problemen oproept.
Wat dat betreft heeft dit veel weg van atheisme vs theisme. Nee, atheisten moeten helemaal niets te bewijzen. Niet zoals theisten dat wel moeten.
			
			
			
			100 procent met je eens.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:41 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
En niet om new age zweverig te worden, maar het is echt ongelofelijk bijzonder om bewust te zijn, in het universum. Misschien dat iedereen het daar eens over kan zijn.
			
			
			
			Ik vind het niet zo'n goede samenvatting, maar met de rest van je post ben ik het zeker ook eensquote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:57 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Goeie samenvatting. Het is altijd makkelijk om met de heersende geloofsopvatting mee te waaien. Gelukkig blijven er ook altijd mensen die tegendraads zijn.
			
			
			
			Vandaar de TTquote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die 'materialisten' (ik vind het zelf een nogal idiote term) hebben helemaal geen standpunt anders dan dat de dualistische hypothese geen hout snijdt. Materialisme an sich impliceert helemaal niet dat men pretendeert te weten hoe bewustzijn werkt. Het enige dat zij doen is dualisme naar de prullebak verwijzen. Niet omdat zij een oplossing hebben voor het probleem, maar uitsluitend omdat de dualistische hypothese geen hout snijdt, niets oplost en allerlei aanvullende problemen oproept.
Wat dat betreft heeft dit veel weg van atheisme vs theisme. Nee, atheisten moeten helemaal niets te bewijzen. Niet zoals theisten dat wel moeten.
			
			
			
			Ik ga hier geen invulling geven aan een hypothese die ik niet zelf opwerp, dus als wat ik hier zeg niet klopt... sue me.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Twee vragen
1. Wat is volgens jou dualisme?
Een geestelijke wereld die geheel gescheiden is van de materiele wereld kan nooit verantwoordelijk zijn voor of een samenhang hebben met het gedrag van de materiele wereld.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:21 schreef deelnemer het volgende:
2. Leg uit waarom dit niet kan, zonder gebruikt te maken van een causaal proces model.
			
			
			
			Helemaal mee eens, en vind dat helemaal niet zweverig.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:41 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
En niet om new age zweverig te worden, maar het is echt ongelofelijk bijzonder om bewust te zijn, in het universum. Misschien dat iedereen het daar eens over kan zijn.
			
			
			
			Ja dat heb ik nou ook, maar dat zit toch helemaal niet in het plaatje van het universum zoals we dat nu hebben? Daar zitten alleen maar molekulen en fysische processen in. Een computer. Niks geen verwondering.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
100 procent met je eens.
Te vreemd voor woorden eigenlijk, dat er iets is als een universum dat wezens voortbrengt die zich kunnen verwonderen over datzelfde universum.
			
			
			
			Newsflash: ons beeld van het materiele universum is verre van compleet.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:33 schreef JerryWesterby het volgende:
Ja dat heb ik nou ook, maar dat zit toch helemaal niet in het plaatje van het universum zoals we dat nu hebben? Daar zitten alleen maar molekulen en fysische processen in. Een computer. Niks geen verwondering.
			
			
			
			Geen slechte analogie denk ik. Het 'rondzingen' van neurale activiteit in verschillende frequenties speelt zeker een rol in bewustzijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 17:34 schreef Gray het volgende:
Ooit kwam het idee tot me dat de hersenen en het bewustzijn zijn als een stemvork en geluid. Het is een idee dat ik nooit echt van me af heb kunnen schudden, noch heb kunnen onderbouwen. Toch zegt iets me intuïtief dat het waar is, al mag het evengoed complete larie blijken. Belangrijker dan de bepaling wat bewustzijn is, is bewust zijn.
quote:Brain Waves as Neural Correlates of Consciousness
The normal waken brain has brain activity that fluctuates between 8 and 100 Hz. An alert and active brain will tend to have neural oscillations, roughly, in the 40 Hz range in at least some parts of the brain. These brain waves are also known as gamma waves.
Alpha waves—oscillations in the 8 to 12 Hz frequency range—and beta waves—oscillations in the 12 to 30 Hz range—become more prominent when you are inactive, for example, when you are passively watching television.
Brain dead people and coma patients can have oscillations that approach zero. And in seizure patients the brain oscillates even faster and more regions of the brain vacillate in the same frequency range. In a grand mal seizure large areas of the brain flicker in synchrony at extremely high frequencies.
			
			
			
			Maar wat bedoel je met een beeld van een materieel universum dat niet compleet is? Daar kan alleen maar nog meer materie bij.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Newsflash: ons beeld van het materiele universum is verre van compleet.We begrijpen misschien een paar procent van wat we in potentie zouden kunnen begrijpen.
			
			
			
			Over het algemeen bedoelt men met 'materiele wereld' niet alleen maar materie. Tenminste, je wilt hier toch niet beweren - hoop ik - dat materialisten het bestaan van licht, magnetisme en zwaartekracht enzo ontkennen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:39 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar wat bedoel je met een beeld van een materieel universum dat niet compleet is? Daar kan alleen maar nog meer materie bij.
Nou, gelukkig denkt helemaal niemand dat, dus dan zijn we snel klaar.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:39 schreef JerryWesterby het volgende:
Wat nodig is is een beeld van het universum dat meer dan alleen materie bevat.
			
			
			
			Maar dat is alleen maar het neuronaal correlaat van het bewustzijn.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen slechte analogie denk ik. Het 'rondzingen' van neurale activiteit in verschillende frequenties speelt zeker een rol in bewustzijn.
[..]
			
			
			
			Maar omdat we het nu niet snappen betekent niet dat het niet zo is (dubbele ontkenning-alert!) dat bewustzijn - net als alle andere verschijnselen die we kennen - wel verklaard kan worden uit diezelfde overzichtelijke bouwsteentjes.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:33 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja dat heb ik nou ook, maar dat zit toch helemaal niet in het plaatje van het universum zoals we dat nu hebben? Daar zitten alleen maar molekulen en fysische processen in. Een computer. Niks geen verwondering.
			
			
			
			Niet als hypothese, maar een definitie. Dit mag ik van je verwachten, want je TT begint ermee.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ga hier geen invulling geven aan een hypothese die ik niet zelf opwerp, dus als wat ik hier zeg niet klopt... sue me.
Niet van elkaar gescheiden, maar het ene is niet herleidbaar / reduceerbaar tot het andere.quote:Maar zover ik enig samenhangend verhaal eruit kan opmaken denken dualisten dat 'het bestaan' is onderverdeeld in twee gescheiden werelden: de 'materiele' wereld en de 'geestelijke' wereld. Waarbij ze stellen dat het een geen onderdeel is van het ander en vice versa, en die volledig gescheiden zijn.
Onherleidbaar is niet in tegenspraak met onderlinge beinvloeding. Ik ben niet herleidbaar tot jou, noch andersom, en toch is wederzijdse beinvloeding mogelijk.quote:Een geestelijke wereld die geheel gescheiden is van de materiele wereld kan nooit verantwoordelijk zijn voor of een samenhang hebben met het gedrag van de materiele wereld.
Als een causaal procesmodel ontoereikend is om QM te bevatten, en daar lijkt het op, dan is een causaal procesmodel niet gezaghebbend genoeg om een dualistische model ongeldig te verklaren.quote:En of je dat nu leuk vindt of niet, 'gescheiden' is een uitspraak over (potentiele) causaliteit. Dat is niet mijn idee. Je kunt niet van mij verwachten dat ik uitspraken doe over dualisme als ik het niet mag hebben over fundamentele aspecten daarvan.
			
			
			
			Laten we zeggen dat je er toe in staat bent.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:42 schreef Molurus het volgende:
Tenminste, je wilt hier toch niet beweren - hoop ik - dat materialisten het bestaan van licht, magnetisme en zwaartekracht enzo ontkennen.
			
			
			
			Vandaar dat ik het ook zo formuleer.. 'speelt een rol'quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:42 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Maar dat is alleen maar het neuronaal correlaat van het bewustzijn.
			
			
			
			Het zou zomaar kunnen dat dark matter niet reduceerbaar is tot normale materie. Als dat waar is, is dat dan een bevestiging van het dualistische wereldbeeld zoals de grote dualisten in de OP dat bedoelen? Ik vermoed zelf van niet namelijk.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet van elkaar gescheiden, maar het ene is niet herleidbaar / reduceerbaar tot het andere.
Volgens mij bedoelt men met dualisme toch echt 'gescheiden', niet 'onherleidbaar'. Als dat laatste het criterium is zou het mij niet verbazen als het gaat over meer dan 2. Waarom 2? En wat heeft dat eigenlijk met bewustzijn te maken?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Onherleidbaar is niet in tegenspraak met onderlinge beinvloeding. Ik ben niet herleidbaar tot jou, noch andersom, en toch is wederzijdse beinvloeding mogelijk.
Ik denk dat het inherent onmogelijk is om te bewijzen dat er geen causal procesmodel ten grondslag kan liggen aan de verschijnselen die wij op de kwantumschaal waarnemen. Het oogt non-causaal, en dat is zover ik kan zien het enige dat je ervan kunt zeggen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:45 schreef deelnemer het volgende:
Als een causaal procesmodel ontoereikend is om QM te bevatten, en daar lijkt het op, dan is een causaal procesmodel niet gezaghebbend genoeg om een dualistische model ongeldig te verklaren.
			
			
			
			Is "licht, magnetisme en zwaartekracht enzo" dan immaterieel? Als je onderscheid maakt tussen materie en "licht, magnetisme en zwaartekracht enzo", als niet tot elkaar herleidbare bestanddelen, dan heb je geen monistisch model meer.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:42 schreef Molurus het volgende:
Over het algemeen bedoelt men met 'materiele wereld' niet alleen maar materie. Tenminste, je wilt hier toch niet beweren - hoop ik - dat materialisten het bestaan van licht, magnetisme en zwaartekracht enzo ontkennen.
			
			
			
			Het is in elk geval geen materie.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is "licht, magnetisme en zwaartekracht enzo" dan immaterieel?
Dat aspect van herleidbaarheid lijkt me dan ook een wat vrijzinnige uitleg van dualisme.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:52 schreef deelnemer het volgende:
Als je onderscheid maakt tussen materie en "licht, magnetisme en zwaartekracht enzo", als niet tot elkaar herleidbare bestanddelen, dan heb je geen monistisch model meer.
			
			
			
			Even denken wat een goede analogie is.. Het is niet zoals de steen op eenzelfde manier als deze website niet hetzelfde als een steen is, zoiets?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 18:39 schreef deelnemer het volgende:
Waarom is mij bewust zijn van een steen, net zoiets als de steen zelf?
			
			
			
			Nee, jouw uitleg van dualisme is een specifieke variant. Een uitleg die is toegesneden op het bestrijden van een bepaalde religie.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:54 schreef Molurus het volgende:
Dat aspect van herleidbaarheid lijkt me dan ook een wat vrijzinnige uitleg van dualisme.
			
			
			
			Dat kan zijn. Maar waarom is het evident herleidbaar is tot hetzelfde? Zo evident, dat het opperen van de gedachte dat het verschillende dingen zijn, evident dwaas is.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Even denken wat een goede analogie is.. Het is niet zoals de steen op eenzelfde manier als deze website niet hetzelfde als een steen is, zoiets?
Het lijkt een emergent verschijnsel te zijn in een zeer complex adaptief netwerk van communicerende neuronen. Wat ook opvallend is, is dat (een hoog niveau van) bewustzijn alleen lijkt voor te komen in wezens die in sociale groepen leven.
			
			
			
			Zoals ik eerder al zei:quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, jouw uitleg van dualisme is een specifieke variant. Een uitleg die is toegesneden op het bestrijden van een bepaalde religie.
			
			
			
			Hmm.. volgens mij vlieg je een beetje uit de bocht hier.. Het enige dat de materialistische visie stelt, is dat bewustzijn verklaard kan worden op basis van zaken die we in het fysieke universum aantreffen. Er is geen mysterieuze bovennatuurlijke niet-fysieke aanname voor nodig. Het is in theorie meetbaar en misschien zelfs begrijpbaar.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 19:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, jouw uitleg van dualisme is een specifieke variant. Een uitleg die is toegesneden op het bestrijden van een bepaalde religies.
			
			
			
			Een van de zaken die we in het universum aantreffen is bewustzijn. Als het fysisch is moet er een fysische verklaring voor zijn. Zo niet dan is het iets anders. Dan moeten we verder denken.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hmm.. volgens mij vlieg je een beetje uit de bocht hier.. Het enige dat de materialistische visie stelt, is dat bewustzijn verklaard kan worden op basis van zaken die we in het fysieke universum aantreffen. Er is geen mysterieuze bovennatuurlijke niet-fysieke aanname voor nodig. Het is in theorie meetbaar en misschien zelfs begrijpbaar.
			
			
			
			De vraag of alles in de werkelijk uit hetzelfde hout gesneden is, is een hele oude. Mensen zijn pas later wereldbeelden gaan vergelijken. Daardoor is de metafysica tot bloei gekomen. Binnen de metafysica spreekt men over de ontologie als men bespreekt "wat er bestaat" volgens een bepaald wereldbeeld. Als alles uit hetzelfde hout gesneden is dan spreekt men van monisme (dat hoeft overigens niet materieel te zijn).quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al zei:
"Het zou zomaar kunnen dat dark matter niet reduceerbaar is tot normale materie. Als dat waar is, is dat dan een bevestiging van het dualistische wereldbeeld zoals de grote dualisten in de OP dat bedoelen? Ik vermoed zelf van niet namelijk."
Als er dualisten zijn die dat zo uitleggen, wie zijn dat dan?
En is die uitleg van dualisme niet gewoon ronduit misleidend, omdat men daar over het algemeen iets anders onder verstaat?
Je weet pas wat 'bovennatuurlijk' of 'niet-fysiek' is, als je kunt afbakenen wat wel 'natuurlijk' of 'fysiek' is en wat niet. Als je met 'bovennatuurlijk' of 'niet-fysiek' het niet-bestaande bedoeld, dan is 'natuurlijk' of 'fysiek' een ander woord voor 'het enige dat er is'. Maar dat is de definitie van een monistisch wereldbeeld (alleen het fysieke bestaat).quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hmm.. volgens mij vlieg je een beetje uit de bocht hier.. Het enige dat de materialistische visie stelt, is dat bewustzijn verklaard kan worden op basis van zaken die we in het fysieke universum aantreffen. Er is geen mysterieuze bovennatuurlijke niet-fysieke aanname voor nodig. Het is in theorie meetbaar en misschien zelfs begrijpbaar.
			
			
			
			Nou, voor de meeste religies is hun dualistische visie op bewustzijn zo ongeveer de kern van het verhaal. De onsterfelijke ziel. Goden. Engels en demonen. Allemaal niet-fysieke entiteiten.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:19 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Terwijl religie er op zich helemaal niets mee te maken heeft.
			
			
			
			Als we dit nu eens zo uitleggen... moet ik dan Empedocles een quadrist noemen?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De vraag of alles in de werkelijk uit hetzelfde hout gesneden is, is een hele oude. Mensen zijn pas later wereldbeelden gaan vergelijken. Daardoor is de metafysica tot bloei gekomen. Binnen de metafysica spreekt men over de ontologie als men bespreekt "wat er bestaat" volgens een bepaald wereldbeeld. Als alles uit hetzelfde hout gesneden is dan spreekt men van monisme (dat hoeft overigens niet materieel te zijn).
			
			
			
			Zo heel evident was het nooit. Maar met ontdekkingen in de neurowetenschappen en op andere gebieden lijkt het wel steeds plausibeler te worden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat kan zijn. Maar waarom is het evident herleidbaar is tot hetzelfde? Zo evident, dat het opperen van de gedachte dat het verschillende dingen zijn, evident dwaas is.
			
			
			
			Vandaar mijn toevoeging ter verduidelijking: in theorie (en hopelijk ook in de praktijk - zie de neurowetenschappen voor een voorbeeld) meetbaar.. En hopelijk zelfs begrijpbaar. Dat is de afbakening.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:23 schreef deelnemer het volgende:
Je weet pas wat 'bovennatuurlijk' of 'niet-fysiek' is, als je kunt afbakenen wat wel 'natuurlijk' of 'fysiek' is en wat niet. Als je met 'bovennatuurlijk' of 'niet-fysiek' het niet-bestaande bedoeld, dan is 'natuurlijk' of 'fysiek' een ander woord voor 'het enige dat er is'. Maar dat is de definitie van een monistisch wereldbeeld (alleen het fysieke bestaat).
			
			
			
			http://en.wikipedia.org/wiki/Dualismquote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als we dit nu eens zo uitleggen... moet ik dan Empedocles een quadrist noemen?Dat lijkt me eerlijk gezegd helemaal vreemd.
			
			
			
			Had mijn post inmiddels aangepast (te haastig geweest). Niet religie heeft er niets mee te maken maar de strijd tussen atheisten en religie heeft er niets mee te maken.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:26 schreef Perrin het volgende:
Nou, voor de meeste religies is hun dualistische visie op bewustzijn zo ongeveer de kern van het verhaal. De onsterfelijke ziel. Goden. Engels en demonen. Allemaal niet-fysieke entiteiten.
En dat blinde strijd tegen religie een discussie over monisme/dualisme zou kunnen vertroebelen: zeker.
			
			
			
			Welk fragment doel je op? Het meeste dat daar staat weet ik ongetwijfeld al, en ik zie de relevantie voor mijn vraag niet echt.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Dualism
			
			
			
			Zo'n strijd zou iig geen rol mogen spelen als je de discussie zuiver wilt houden.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 20:33 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Had mijn post inmiddels aangepast (te haastig geweest). Niet religie heeft er niets mee te maken maar de strijd tussen atheisten en religie heeft er niets mee te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |