Als het zover komt dat je voor de rechter staat kan er idd een ontslagvergoeding uitgekeerd worden.quote:Op woensdag 1 januari 2014 23:32 schreef Patroon het volgende:
Alles schriftelijk nu. Met beetje mazzel kan ze er mooie ontslagvergoeding uitslepen omdat de arbeidsrelatie door hem dusdanig is verstoord dat doorwerken bij hem in de toekomst geen optie meer is.
Google maar eens op kantonrechters formule.
Ten koste van wat allemaal? Hoever laat je je chanteren?quote:Op donderdag 2 januari 2014 05:13 schreef Ouder1 het volgende:
Is behoud van de baan dan niet financieel beter?
quote:Op donderdag 2 januari 2014 08:28 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
het is toch aantal dienstjaren x jaarsalaris x correctiefactor ??
Gezien het feit dat de werkgever volledig verwijtbaar is zal die factor 2 zijn, dat betekent dan bij een modaal salarais 30.000 x 9 x 2 = 540.000 euro die hij haar zal moeten betalen bij ontslag als ik het goed heb berekend,
Dit ontslagrecht wordt per 1 juli 2015 enorm verslechterd, dus je kunt beter nu ontslag krijgen dan na die datum.
Maar word je daar rijk van? Het is een bruto bedrag. WW is geloof ik 70% van je bruto loon. Dat kost haar 9 maanden (want recht op 9 maanden) lang ¤450.- is ¤4050.-. Dan blijft er dus ¤9450.- over. Wanneer zij met TS samenwoont en hij heeft inkomen boven bijstandsniveau dan heeft zij geen recht op bijstand. Na 6,3 maanden geen bijstand is de poet dus op. Zij zal dus binnen 15,3 maanden een nieuwe baan moeten vinden wil ze er iets aan overhouden. Daarbij krijgt zij na ontslag dus al helemaal geen pensioenopbouw meer.quote:Op donderdag 2 januari 2014 08:48 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Oeps!! ik vond het bedrag al erg hoog![]()
![]()
die factor 2 lijkt me wel van toepassing bij deze zaak, maargoed het is natuurlijk aan de rechter. Hoe dan ook zal hij flink moeten dokken als hij haar zomaar wil ontslaan.
volgens mij kun je hier ook een compensatie voor vragen. Trouwens je krijgt gewoon WW hoor, ook met een ontslagvergoeding!!!!!!quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Maar word je daar rijk van? Het is een bruto bedrag. WW is geloof ik 70% van je bruto loon. Dat kost haar 9 maanden (want recht op 9 maanden) lang ¤450.- is ¤4050.-. Dan blijft er dus ¤9450.- over. Wanneer zij met TS samenwoont en hij heeft inkomen boven bijstandsniveau dan heeft zij geen recht op bijstand. Na 6,3 maanden geen bijstand is de poet dus op. Zij zal dus binnen 15,3 maanden een nieuwe baan moeten vinden wil ze er iets aan overhouden. Daarbij krijgt zij na ontslag dus al helemaal geen pensioenopbouw meer.
Het wordt in de wandelgangen mooier voorgesteld dan het is.
Compensatie voor wat?quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:17 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
volgens mij kun je hier ook een compensatie voor vragen. Trouwens je krijgt gewoon WW hoor, ook met een ontslagvergoeding!!!!!!
Klinkt stúkken beter, maar zeer ver van het haalbare. Echt, je zit er helemaal naastquote:Op donderdag 2 januari 2014 09:17 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
volgens mij kun je hier ook een compensatie voor vragen. Trouwens je krijgt gewoon WW hoor, ook met een ontslagvergoeding!!!!!!
en 1500 lijkt me wel een erg karig loon en 9 jaar ervaring. lijkt meniet reeel. Laten we uitgaan van een meer normale 2000 euro voor haar leeftijd.
Dan 9x2000x2=36.000 euro klinkt al beter , en uiteraard gewoon WW.
TS zegt dat ze net boven het minimumloon zit. Voor iemand die ouder is dan 23 jaar is het bruto minimumloon ¤ 1.477,80. Uitgaan van ¤2000.- lijkt me dus niet reëel, ¤1500.- eerder.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:17 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
en 1500 lijkt me wel een erg karig loon en 9 jaar ervaring. lijkt meniet reeel. Laten we uitgaan van een meer normale 2000 euro voor haar leeftijd.
Dan 9x2000x2=36.000 euro klinkt al beter , en uiteraard gewoon WW.
En het is geen 9 want de jaren tellen maar half mee omdat ze nog geen 34 jaar oud is. Dus dat zou dan 4,5 moeten zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:17 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Dan 9x1500x2=27.000 euro klinkt al beter , en uiteraard gewoon recht op WW !!!
ah zo maar dat is aan jezelf natuurlijk. Je krijgt die WW maar, het is gratis geld. Je hebt tijd te solliciteren en de tijd te overbruggen. Jullie hebben toch 2 inkomens.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Compensatie voor wat?
Ja, je krijgt WW klopt. Wat ik in die berekening laat zien is echter wat het kost als je uit die ontslagvergoeding je inkomen stabiel wilt houden. Omdat WW 70% (geloof ik) van je loon is moet je dan dus elke maand 30% bij leggen uit die vergoeding. Omdat ze 9 jaar heeft gewerkt heeft e recht op 9 maanden WW, niet meer. Wie samenwoont met iemand die een inkomen boven bijstand heeft, heeft geen recht op bijstand als de WW periode afloopt. Vanaf dat moment moet je de 100% bijleggen uit je vergoeding om een stabiel inkomen te houden.
Ik? Ik ben kostwinner en alleenstaande moeder.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:25 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
ah zo maar dat is aan jezelf natuurlijk. Je krijgt die WW maar, het is gratis geld. Je hebt tijd te solliciteren en de tijd te overbruggen. Jullie hebben toch 2 inkomens.
Newsflash: Het gaat NIET om jou!quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik? Ik ben kostwinner en alleenstaande moeder.
Maar dan nog gaat jouw visie mank. Enerzijds doe je alsof je rijk wordt van een ontslag(vergoeding) anderzijds zeg je dat je die 30% inkomensdaling maar moet accepteren? Dat is krom.
Het ging mij erom dat het in jouw post net leek of je geen WW kreeg bij een ontslagvergoeding. Dat is niet waar. Het gaat me verder over TS , die is wel 2 verdiener. Natuurlijk is ontslag niet ideaal, maar als de situatie verstoord is krijg je best nog een redelijke vrgoeding.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik? Ik ben kostwinner en alleenstaande moeder.
Maar dan nog gaat jouw visie mank. Enerzijds doe je alsof je rijk wordt van een ontslag(vergoeding) anderzijds zeg je dat je die 30% inkomensdaling maar moet accepteren? Dat is krom. Daarnaast kan je zover ik weet van gratis geld niet 30% meer besteden dan vn 'verdiend geld'. Enne.. voor die WW heeft ze gewoon 9 jaar premie betaald hoor.
Nieuws voor jou: Dat geef ik nu net aan. *&(&^*$#(^&*quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Newsflash: Het gaat NIET om jou!
Laten we dat zo houden.
daar heb je wel gelijk in. dus dan 4.5x1500x2 =13500 + dan de WWquote:Op donderdag 2 januari 2014 09:24 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En het is geen 9 want de jaren tellen maar half mee omdat ze nog geen 34 jaar oud is. Dus dat zou dan 4,5 moeten zijn.
Daarom zeg ik ook de hele tijd dat zij geen recht heeft op bijstand. Zucht. Pfffff..quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het ging mij erom dat het in jouw post net leek of je geen WW kreeg bij een ontslagvergoeding. Dat is niet waar. Het gaat me verder over TS , die is wel 2 verdiener. Natuurlijk is ontslag niet ideaal, maar als de situatie verstoord is krijg je best nog een redelijke vrgoeding.
Waarom "+ WW"? Wat wil je daarmee zeggen?quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
daar heb je wel gelijk in. dus dan 4.5x1500x2 =13500 + dan de WW
als je zelf ontslag neemt krijg je geen WW.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:43 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom "+ WW"? Wat wil je daarmee zeggen?
Het is gewoon je normale loon tot 'when ever' of die ontslagvergoeding, 9 maanden WW (is 70% van loon geloof ik) en dan noppes tot een andere baan is gevonden.
Waarom zou ze ontslag nemen? Aan welke haren trek je dat er nu weer bij?quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:43 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
als je zelf ontslag neemt krijg je geen WW.
ze moet dus niet in een vlaag van verstandsverbijstering, of onder druk iets tekenen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom zou ze ontslag nemen? Aan welke haren trek je dat er nu weer bij?
Met een goede (ook een standaard) overeenkomst heb je gewoon recht op WW.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
ze moet dus niet in een vlaag van verstandsverbijstering, of onder druk iets tekenen.
Zeg.... heb je een bord voor je kop of zo??quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
daar heb je wel gelijk in. dus dan 4.5x1500x2 =13500 + dan de WW
niet als je je eigen ontslagbrief tekent.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Met een goede (ook een standaard) overeenkomst heb je gewoon recht op WW.
Hoezo, er is sprake van ernstige verwijtbaarheid, veel ernstiger kan het niet worden!quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:54 schreef Queller het volgende:
[..]
Zeg.... heb je een bord voor je kop of zo??
Ga je eens inlezen. Factor 2 is utopie.
Lieve schat, je praat over dingen waar je duidelijk geen verstand van hebt. Je maakt het topic daardoor niet overzichtelijker. Hou ermee op alsjeblieft. Oke?quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
niet als je je eigen ontslagbrief tekent.
Wanneer ben jij rechter gewordenquote:Op donderdag 2 januari 2014 09:56 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Hoezo, er is sprake van ernstige verwijtbaarheid, veel ernstiger kan het niet worden!
Die sneer is niet terecht als je goed leest. Ik schep juist duidelijkheid in het topic door onduidelijkheden van anderen weg te nemen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:56 schreef Queller het volgende:
[..]
Lieve schat, je praat over dingen waar je duidelijk geen verstand van hebt. Je maakt het topic daardoor niet overzichtelijker. Hou ermee op alsjeblieft. Oke?
Zucht. Zie de opmerking van Queller. Waar haal jij al die zogenaamde wijsheden vandaan waarmee je mensen hier van verkeerd advies voorziet?quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:54 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
niet als je je eigen ontslagbrief tekent.
Een sneer is nooit terecht. Daar heb je gelijk in. Maar verder zit je er gewoon écht helemaal naast. Factor 2 wordt niet zomaar toegepast, in het geval van TS is geen sprake van 'ernstige verwijtbaarheid' en je kunt prima akkoord gaan met je eigen ontslag en gewoon recht hebben op WW.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Die sneer is niet terecht als je goed leest. Ik schep juist duidelijkheid in het topic door onduidelijkheden van anderen weg te nemen.
Wááát!?! Je gaat als een olifant door de porseleinkast met volkomen verkeerde informatie! En ik maar trachten om de realiteit hier neer te zetten om te voorkomen dat TS en zijn vriendin jouw idioterie voor waar aan gaan nemen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Die sneer is niet terecht als je goed leest. Ik schep juist duidelijkheid in het topic door onduidelijkheden van anderen weg te nemen.
Hahahaquote:Op donderdag 2 januari 2014 09:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Wat alles wat jij zegt is altijd -zonder enige twijfel- 100% waar?quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:03 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wááát!?! Je gaat als een olifant door de porseleinkast met volkomen verkeerde informatie! En ik maar trachten om de realiteit hier neer te zetten om te voorkomen dat TS en zijn vriendin jouw idioterie voor waar aan gaan nemen.
dan moet dat er wel in staan.... Je neemt maar de hele tijd aan dat mensen dat allemaal weten! En mij maar van onzin betichten?? goed ik zal me wel even uit de discussie onttrekken als meest wijze persoon van het stel zodat de boel niet vertroebelt.quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zucht. Zie de opmerking van Queller. Waar haal jij al die zogenaamde wijsheden vandaan waarmee je mensen hier van verkeerd advies voorziet?
In zo'n overeenkomst ontbinding arbeidscontract hoort iets te staan in de trant van:
• De ontbinding is op initiatief van de werkgever
• Werknemer heeft zich tegen de ontbinding verzet maar ziet ook geen andere mogelijkheden meer tot voortduring van de arbeidsrelatie
• Aan de ontbinding ligt geen dringende reden tot grondslag zoals bedoeld in art. ....
En dan houd je dus gewoon recht op WW terwijl je je eigen "ontslagbrief" hebt getekend.
quote:Op donderdag 2 januari 2014 09:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Onduidelijkheden van wie? Het gaat hier maximaal om ¤13500.- en dat is bij een factor 2 die maar zeer zelden wordt toegekend. In het eggie zal het dus eerder ¤6750.- zijn.quote:Op donderdag 2 januari 2014 08:28 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
het is toch aantal dienstjaren x jaarsalaris x correctiefactor ??
Gezien het feit dat de werkgever volledig verwijtbaar is zal die factor 2 zijn, dat betekent dan bij een modaal salarais 30.000 x 9 x 2 = 540.000 euro die hij haar zal moeten betalen bij ontslag als ik het goed heb berekend,
Dit ontslagrecht wordt per 1 juli 2015 enorm verslechterd, dus je kunt beter nu ontslag krijgen dan na die datum.
Nope, ik doe mijn best maar zit er ook wel eens naast. Hier ben ik echter 100% zeker van mijn zaak. En een ieder die daar aan twijfelt moet maar googlen over de dingen die ik in dit topic heb gezet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:05 schreef Fogel het volgende:
[..]
Wat alles wat jij zegt is altijd -zonder enige twijfel- 100% waar?
Nee hoorquote:Op donderdag 2 januari 2014 09:27 schreef Ouder1 het volgende:
Enne.. voor die WW heeft ze gewoon 9 jaar premie betaald hoor.
beetje flauw om met die quote over de ontslagvergoeding te komen, dit had ik allang gecorrigeerd. Als jij zelf ontslag neemt heb je inderdaad geen recht op WW. Dus ze moet niet zomaar alles tekenen. Jij deed het voorkomen of ze gewoon alles kon tekenen en dan alsnog WW kon krijgen. Zo is het natuurlijk niet. Ik stel voor dat we deze discussie nu beeindigen , zodat het topic op een constructieve manier verder kan.quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:08 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
[..]
Onduidelijkheden van wie? Het gaat hier maximaal om ¤13500.- en dat is bij een factor 2 die maar zeer zelden wordt toegekend. In het eggie zal het dus eerder ¤6750.- zijn.
En dan nog gaan gillen dat als je een overeenkomst tekent je geen recht hebt op WW. Om te janken dit.
Ja, my bad. Feitelijk heeft je werkgever daarvoor betaald.quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee hoor![]()
Wat niet wegneemt dat WW nog steeds geen 'gratis geld' is.
Nee, dat deed ze niet. Jij leest de dingen zoals je ze wilt lezen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:28 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Jij deed het voorkomen of ze gewoon alles kon tekenen en dan alsnog WW kon krijgen.
Tuurlijk die werkgever heeft geen poot om op te staan, als 55 euro al een bedrijfseconomische noodzaak is terwijl die duurdere pensioen wel kunnen blijven bestaan ben ik gek.quote:Op woensdag 1 januari 2014 22:56 schreef Bessensap het volgende:
Nu is het natuurlijk wel zo, dat het contract automatisch omgezet wordt in een vast contract met onbepaalde tijd, aangezien ze er al 9 jaar werkt. Ook het aantal uur dat ze werkte (gewoon fulltime) is gewoon te bewijzen.
Maken we nog kans?
Fixedquote:Op donderdag 2 januari 2014 11:15 schreef Wespensteek het volgende:
en van de vriendin kan niet verwacht worden dat ze het eens is met inleveren van iets wat haar rechtens gewoon toekomt.
Ik zou écht verbaasd zijn. Ik heb wel achterlijke situaties zien langskomen in de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:15 schreef Wespensteek het volgende:
Ik sluit niet uit dat het wel factor 2 wordt als het zover komt.
Er zijn tegenwoordig aardig wat methoden om aan goedkoop personeel te komen. Stagiaires is een bekende maar ook de bijstandsgerechtigden kunnen worden ingezet (hoeveel dierenverzorgers zijn er langdurig werkeloos?). En jongeren onder de 23 jaar natuurlijk. Dat zou een motief kunnen zijn. Of de nieuwe eigenaar gaat dat zelf doen of zijn dochter of zo.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:15 schreef Wespensteek het volgende:
Ik vraag me wel af wat de werkelijke reden is dat de nieuwe eigenaar dit zo vreemd speelt.
Niet echt relevant (if so): alle collega's hebben immers het nieuwe contract onder hun neus gedrukt gekregen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:24 schreef Ouder1 het volgende:
Maar wie weet zit er in het arbeidsverleden van de vriendin van TS ook een addertje onder het gras zoals langdurig of veelvuldig ziekteverzuim of conflicten op de werkvloer.
Klopt.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:26 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet echt relevant: alle collega's hebben immers het nieuwe contract onder hun neus gedrukt gekregen.
Denk ik ook.. en gaan voor goedkoper dan goedkoopst.quote:Ik denk zelf een hoog huftergehalte.
dan is het wel zaak om even de koppen bij elkaar te steken. Samen sta je sterk immers. Collectief deze onzin weigeren is het devies.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:26 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet echt relevant (if so): alle collega's hebben immers het nieuwe contract onder hun neus gedrukt gekregen.
Ik denk zelf een hoog huftergehalte.
Of je leest het topic even doorquote:Op donderdag 2 januari 2014 11:28 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
dan is het wel zaak om even de koppen bij elkaar te steken. Samen sta je sterk immers. Collectief deze onzin weigeren is het devies.
Als je het voor een rechter laat komen is het altijd afwachten.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:24 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik zou écht verbaasd zijn. Ik heb wel achterlijke situaties zien langskomen in de afgelopen jaren.
Maar je kan gelijk hebben hoor
Als jij het verder in je eentje afhandelt, prima. Kan het forum verder op slot. Excuus voor mijn bijdrage.quote:
Zou het aan de MOEderlanders liggen?quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:14 schreef Ouder1 het volgende:
Als ik google op 'vacatures dierenartsassistente' kom ik 3 vacatures tegen, waarvan 2 ouder dan 60 dagen..
Ad Hominem.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:21 schreef Fogel het volgende:
[..]
Zou het aan de MOEderlanders liggen?
De banen voor paraveterinairen liggen niet voor het oprapen nee. In de randstad is er al meer kans (want veel praktijken) maar dierenartsen kunnen nu heel selectief kiezen. Bijvoorbeeld alleen stagiaires met veel ervaring en/of opgeleid in Barneveld. (Bij mijn opleiding werd ook gemeld dat je gewoon je uiterste best moet doen bij je stagebedrijf - en als het niet klikt gelijk een ander bedrijf moet gaan zoeken - omdat je beste kans op een baan binnen dat stagebedrijf ligt. )quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:14 schreef Ouder1 het volgende:
Als ik google op 'vacatures dierenartsassistente' kom ik 3 vacatures tegen, waarvan 2 ouder dan 60 dagen..
Je vergeet het belangrijkste namelijk dat het niet de keuze is tussen ontslag of niet maar het gaat om het tekenen voor de gewijzigde arbeidsvoorwaarden, dat moet ze gewoon niet doen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:05 schreef De-Hamster het volgende:
Opzich denk ik dat Ouder1 en Wespensteek samen wel een goed advies hebben.
- Niet tekenen
- Uitrekenen wat je verwacht aan ontslagvergoeding, 6K - 13K? >13K?
- Uitrekenen hoe snel je weer werk moet vinden om je maandelijks inkomen gelijk te houden
- Inschatten hoe reëel dit is om te vinden
- Risico bepalen dat je wil lopen?
Wellicht het een en ander in overleg met een onafhankelijke arbeidsjurist, je nichtje lijkt me een korte termijn oplossing.
Keuzes die je hebt:
- Onder een hufter werken tegen mindere voorwaarden met een bepaald verlies van vakantiedagen en pensioenopbouw. Tijdens de voortzetting van je nieuwe contract kan je een stuk veiliger op zoek naar een andere baan. Hierdoor sluit je het risico wel uit dat je lang werkloos bent en zodoende géén maandinkomen hebt en dus enkel op die van je man moet teren. Enige nadeel is dat je gedurende die periode een relatief lichter verlies lijdt en wellicht een niet al te prettige werksfeer.
- Poot stijf houden, snel op zoek naar werk en het risico lopen dat je niet binnen XX maanden geen werk hebt en geen maandelijks inkomen meer hebt. Verwacht je dat je met je persoonlijkheid, CV, diploma's en jouw wensen sneller dan die XX maanden werk hebt dan is het geen probleem.
Weinig vernieuwends in mijn post, ben ook geen jurist, probeer alleen samen te vatten wat mij betreft de mogelijkheden lijken te zijn voor TS en vriendin.
Dat tweede hoeft er niet in te staan. Dat eerste en derde wel.quote:Op donderdag 2 januari 2014 10:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zucht. Zie de opmerking van Queller. Waar haal jij al die zogenaamde wijsheden vandaan waarmee je mensen hier van verkeerd advies voorziet?
In zo'n overeenkomst ontbinding arbeidscontract hoort iets te staan in de trant van:
• De ontbinding is op initiatief van de werkgever
• Werknemer heeft zich tegen de ontbinding verzet maar ziet ook geen andere mogelijkheden meer tot voortduring van de arbeidsrelatie
• Aan de ontbinding ligt geen dringende reden tot grondslag zoals bedoeld in art. ....
En dan houd je dus gewoon recht op WW terwijl je je eigen "ontslagbrief" hebt getekend.
Lees de OP nog eens.. ze is feitelijk mondeling al naar huis gestuurd als ze niet tekent. Lijkt mij toch de eerste stap van WG richting ontslag, al is het wel een hele domme.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:30 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je vergeet het belangrijkste namelijk dat het niet de keuze is tussen ontslag of niet maar het gaat om het tekenen voor de gewijzigde arbeidsvoorwaarden, dat moet ze gewoon niet doen.
Als werkgever dan eenzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigt kan ze kiezen om daartegen protest aan te tekenen en evt. naar de rechter te stappen, ze staat in haar recht, of niet naar de rechter en zich erbij neerleggen.
Daarna is het aan werkgever om daar iets mee te doen en als die ontslag gaat aanvragen kan TS zich verweren maar dat of het zover komt is helemaal niet zeker want ook dat gaat werkgever weer geld kosten.
Er is nog een nadeel: dat de werkgever gaat proberen om haar weg te pesten. Als ie het slim speelt kan ie een arbeidsconflict forceren waarbij de werknemer een deel van de schuld in de schoenen geschoven kan worden. Dat gaat dan weer ten koste van de ontslagvergoeding, die nu in ieder geval op minimaal 1 komt te liggen, maar er waarschijnlijk boven zal liggen omdat de werkgever het heel dom speelt.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:05 schreef De-Hamster het volgende:
Opzich denk ik dat Ouder1 en Wespensteek samen wel een goed advies hebben.
- Niet tekenen
- Uitrekenen wat je verwacht aan ontslagvergoeding, 6K - 13K? >13K?
- Uitrekenen hoe snel je weer werk moet vinden om je maandelijks inkomen gelijk te houden
- Inschatten hoe reëel dit is om te vinden
- Risico bepalen dat je wil lopen?
Wellicht het een en ander in overleg met een onafhankelijke arbeidsjurist, je nichtje lijkt me een korte termijn oplossing.
Keuzes die je hebt:
- Onder een hufter werken tegen mindere voorwaarden met een bepaald verlies van vakantiedagen en pensioenopbouw. Tijdens de voortzetting van je nieuwe contract kan je een stuk veiliger op zoek naar een andere baan. Hierdoor sluit je het risico wel uit dat je lang werkloos bent en zodoende géén maandinkomen hebt en dus enkel op die van je man moet teren. Enige nadeel is dat je gedurende die periode een relatief lichter verlies lijdt en wellicht een niet al te prettige werksfeer.
Had ik al gelezen maar dat wil niet zeggen dat werkgever het ook doorzet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Lees de OP nog eens.. ze is feitelijk mondeling al naar huis gestuurd als ze niet tekent. Lijkt mij toch de eerste stap van WG richting ontslag, al is het wel een hele domme.
Maar als zij het slim speelt levert dat een nog grotere vergoeding op. Werkgever is erg dom begonnen als hij van plan is haar te ontslaan. Iemand wegpesten is een erg dure grap als die ander daar het bewijs netjes van bewaard en het goed beantwoordt.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:40 schreef justanick het volgende:
[..]
Er is nog een nadeel: dat de werkgever gaat proberen om haar weg te pesten. Als ie het slim speelt kan ie een arbeidsconflict forceren waarbij de werknemer een deel van de schuld in de schoenen geschoven kan worden. Dat gaat dan weer ten koste van de ontslagvergoeding, die nu in ieder geval op minimaal 1 komt te liggen, maar er waarschijnlijk boven zal liggen omdat de werkgever het heel dom speelt.
Nog even afgezien van de stress die zoiets op kan leveren voor TS en zijn vriendin.
Als ze het slim speelt klopt dat ja.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:48 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Maar als zij het slim speelt levert dat een nog grotere vergoeding op. Werkgever is erg dom begonnen als hij van plan is haar te ontslaan. Iemand wegpesten is een erg dure grap als die ander daar het bewijs netjes van bewaard en het goed beantwoordt.
Ad Hominem.quote:Op donderdag 2 januari 2014 14:28 schreef Ouder1 het volgende:
Is dat jouw Pavlov reactie als iets je boven de pet gaat?
Het maakt het er in elk geval steeds niet echt veel beter op. Negeren lijkt me handigerquote:Op donderdag 2 januari 2014 15:05 schreef _Arthur het volgende:
Ik word een beetje moe van Ad. Kan die niet opzouten uit dit topic?
Met dank. Steeds die persoonlijke aanvallen van bepaalde users die veelal niet eens actief zijn in het topic heeft totaal geen toegevoegde waarde voor welk topic dan ook.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:05 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ik word een beetje moe van Ad. Kan die niet opzouten uit dit topic?
Zeker, zeker. Maar daarvoor is het te laat. Gaat in totaal 4 werknemers, waaronder mijn vriendin. Twee daarvan zijn al achterin 50, en hoeven dus naar eigen zeggen nog maar een paar jaar, dus die tekenden maar uit ellende. De derde werkt maar 5 uur per week en is geen kostwinnaar, dus die vond het ook wel best. Jammer, maar helaas de werkelijkheid.quote:Op donderdag 2 januari 2014 11:28 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
dan is het wel zaak om even de koppen bij elkaar te steken. Samen sta je sterk immers. Collectief deze onzin weigeren is het devies.
Als jij het dan niet elke keer roeptoetert. Daar wordt iedereen ook flauw van...quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:10 schreef Ouder1 het volgende:
Met dank. Steeds die persoonlijke aanvallen van bepaalde users die veelal niet eens actief zijn in het topic heeft totaal geen toegevoegde waarde voor welk topic dan ook.
Advies voor de volgende keer: Bel niet maar doe dit schriftelijk, aangetekend of per mail met ontvangstbevestiging en leesbevestiging. Per mail is het het beste je boodschap in een pdf als bijlage mee te sturen (kan niet mee gerommeld worden dus bewijs). Kans is dan ook groter op een schriftelijke reactie.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:09 schreef Bessensap het volgende:
Ik kan zeggen dat er niets negatiefs in haar arbeidsverleden is gebeurd. Nooit conflicten, het minste ziekteverzuim van alle werknemers.
Update: vanmorgen naar juridisch loket gegaan en bevriende advocaat gebeld om informatie in te winnen. We staan sterk, al kan het beperkte contract wel problemen opleveren, want daarin staat geen verwijziging naar de CAO. Dit gaan we maandag verder uitzoeken, in hoeverre de CAO algemeen bindend is.
Beide zeiden dat zij niet persé hoeft te tekenen, en zeker niet onder druk en persé vandaag. Vriendin heeft dus keurig de nieuwe werkgever opgebeld met de medeling dat zij nu nog niet wilt tekenen omdat zij eerst het e.e.a. wilt uitzoeken. Daarop reageerde hij dat ze dan niet hoeft komen te werken, er is immers geen werk voor haar zonder handtekening. Hij zei letterlijk, "misschien heeft je oude baas nog werk voor je, maar ik in elk geval niet.". Dit gaat hij zwart op wit zetten en wij hebben vervolgens zowel een e-mail als aangetekende brief gestuurd.
Nu maar afwachten, salaris zal hij zeer waarschijnlijk ook niet betalen, dit gaf hij ook al aan. Keep you posted!
Alleen als het relevant is noem ik het en dat is het hier niet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:11 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Als jij het dan niet elke keer roeptoetert. Daar wordt iedereen ook flauw van...
quote:Geachte heer xxx,
18 december jl. heb ik u een aangetekende brief gestuurd waarin ik u verzocht schriftelijk te reageren, maar helaas heb ik hier nooit een reactie op mogen ontvangen. Vervolgens nam u 30 december jl. telefonisch met mij contact op, met het verzoek de door u opgestelde arbeidsovereenkomst te tekenen. Toen gaf ik al aan, dat ik op dat moment nog niet kon tekenen, omdat ik meer wilde uitzoeken omtrent de nieuwe door u gestelde arbeidsvoorwaarden. Hierop reageerde u dat u de arbeidsovereenkomst voor 1 januari 2014 getekend wilde zien. Dit terwijl u mij, en alle andere collega’s, eerder meldde in de vergadering van 6 december 2013 jl. dat het niet dermate urgent was om voor 1 januari 2014 te tekenen, dit zou volgens u ook later kunnen.
Dinsdag 31 december 2013 jl. hebben wij telefonisch afgesproken dat ik u vandaag, 2 januari 2014, zou laten weten wat mijn beslissing aangaande de nieuwe arbeidsovereenkomst zou zijn.
Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vandaag, donderdag 2 januari 2014, bevestig ik bij deze dat u mij sommeert om niet te komen werken, terwijl ik volgens mijn rooster gewoon om 12:00 uur moet beginnen vandaag. Dit nadat ik u mededeelde dat ik uw voorgestelde arbeidsovereenkomst nog niet kon tekenen, omdat ik meer tijd nodig heb om diverse details uit te zoeken, deelde u mij mede dat ik niet mag komen werken, terwijl ik u aangaf mijn verplichtingen te willen uitvoeren volgens mijn huidige arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd met Dierenkliniek xxx. Hierop antwoordde u dat ik in dat geval maar bij Dierenkliniek xxx om werk moet vragen, ik citeer uw opmerking: “Misschien heeft Dierenklinie xxx er nog werk voor je, maar ik niet.” Dit komt op mij over als een intimiderende situatie, wat ik als zeer onprettig ervaar.
Om verdere escalatie te voorkomen, heb ik besloten vandaag dan ook niet te komen werken.
Bij deze deel ik ook mede dat ik per direct beschikbaar ben voor werk, zoals omschreven staat in mijn huidige arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Met de overname van de kliniek heeft u immers, zoals u wellicht weet, alle bestaande overeenkomsten over gekocht en daarmee ook plichten, zoals omschreven staat in artikel 7:662 van het Burgerlijk Wetboek.
Dit schrijven zal ook middels aangetekende brief uw kant op komen.
In vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik.
Hoogachtend,
Ik denk dat de nieuwe werkgever niet eens hoeft te beginnen over wat wel of niet professioneel is..quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:23 schreef Mint_Clansell het volgende:
Nogal een onprofessioneel stuk schrijfsel, vol met spel- en taalfouten.
Klopt, maar je staat sterker als je het gewoon zakelijk houdt.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:24 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Ik denk dat de nieuwe werkgever niet eens hoeft te beginnen over wat wel of niet professioneel is..
Uit de Cao (en nu de juiste LOL)quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:09 schreef Bessensap het volgende:
Dit gaan we maandag verder uitzoeken, in hoeverre de CAO algemeen bindend is.
Dit is dus geen algemeen bindende Cao:quote:Toepassing van de CAO. Deel A van deze CAO is van toepassing op alle werknemers in dienst van die werkgever die met zijn hoofdactiviteit te rangschikken is onder een dierenartspraktijk én die als lid is aangesloten bij de Belangenvereniging Practici Werkgevers. Deel B van deze CAO is van toepassing op werknemers in de functiegroep dierenarts in loondienst, in dienst van die werkgever die met zijn hoofdactiviteit te rangschikken is onder een dierenartspraktijk én die als lid is aangesloten bij de Belangenvereniging Practici Werkgevers. Deel C van deze CAO is van toepassing op werknemers in de functiegroep dierenartsassistent, in dienst van die werkgever die met zijn hoofdactiviteit te rangschikken is onder een dierenartspraktijk én die als lid is aangesloten bij de Belangenvereniging Practici Werkgevers
http://www.flexnieuws.nl/(...)erenartsassistenten/quote:Algemeen verbindend verklaarde cao (AVV)
Partijen die een cao hebben gesloten, kunnen het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) vragen om die cao voor de hele bedrijfstak te laten gelden. Het ministerie beslist doorgaans positief over zo’n verzoek tot algemeenverbindendverklaring (AVV). Daarna geldt de cao voor de hele bedrijfstak. Alle werkgevers binnen die bedrijfstak moeten er dan aan voldoen.
Toepassing cao vaak verplicht
Een werkgever moet de cao in de volgende gevallen toepassen:
• als het bedrijf de cao zelf heeft afgesloten (ondernemings-cao);
• als de onderneming lid is van een werkgeversorganisatie die een bedrijfstak-cao heeft afgesloten;
• als het ministerie van SZW de cao algemeen verbindend heeft verklaard.
quote:Formele naam CAO Dierenartspraktijken
Ook bekend als CAO Dierenartsassistenten
Code loonheffing 2674
SBI Code 750
Soort CAO branche
AVV Ingangsdatum
AVV Expiratiedatum
Algemeen verbindend verklaard nee
Ingangsdatum 01-01-2013
Expiratie datum 31-12-2013
Complete tekst(en) > CAO Dierenartspraktijken 2013 (versie 24-05-13)
> CAO Dierenartspraktijken 2013
> CAO Dierenartspraktijken 2012
> Akkoord CAO Dierenartsassistenten 2012
> CAO Dierenartspraktijken 2010-2011
> CAO Dierenartspraktijken 2008-2009
> CAO Dierenartspraktijken 2007
CAO bepalingen met
betrekking tot flexkrachten
Euhh.. Dit is al verstuurd?quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:24 schreef Bessensap het volgende:
[..]
Ik denk dat de nieuwe werkgever niet eens hoeft te beginnen over wat wel of niet professioneel is..
Jij bent ook een fraaie. Tuurlijk is het verwijtend wat moet je dan "Ik heb alle begrip dat u mij niet meer aan het werk wilt hebben"?quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:23 schreef Mint_Clansell het volgende:
Nogal een onprofessioneel, verwijtend stuk schrijfsel, vol met spel- en taalfouten.
Je kunt ook een brief schrijven zonder persoonlijk te worden en je alleen tot de feiten richten.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij bent ook een fraaie. Tuurlijk is het verwijtend wat moet je dan "Ik heb alle begrip dat u mij niet meer aan het werk wilt hebben"?
quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:39 schreef Bessensap het volgende:
Het wordt steeds grappiger. Net reactie op de e-mail die wij aan hem richtte (we hebben alleen een emailadres van hem van zijn andere eigen bedrijf):
"Tussen u en ons bedrijf bestaat geen arbeidsovereenkomst, derhalve verzoek ik u uw correnspondentie niet aan ons te richten".
Door het beperkte contract moet je op basis van verleden gaan aantonen dat de CAO is gevolgd en wat de arbeidsvoorwaarden waren. Dus zijn loonsverhogingen doorgevoerd conform de CAO, staat ergens in brieven een verwijzing naar de CAO. Zijn de overuren en onregelmatigheidstoeslagen betaalt conform CAO. Vergeet vooral niet dat hij het bedrijf heeft overgenomen en dus de bestaande voorwaarden. Je schreef eerder als nadeel het beperkte contract maar het voordeel is dat de werkgever dus ook dat beperkte contract heeft. De praktijk van de laatste jaren is dus erg belangrijk, zorg dat dat goed in kaart wordt gebracht en verzamel alles wat de rechten duidelijk maakt. Mocht de werkgever inderdaad het loon niet uitbetalen is het van belang daar meteen op te reageren door dat wel te eisen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:09 schreef Bessensap het volgende:
Ik kan zeggen dat er niets negatiefs in haar arbeidsverleden is gebeurd. Nooit conflicten, het minste ziekteverzuim van alle werknemers.
Update: vanmorgen naar juridisch loket gegaan en bevriende advocaat gebeld om informatie in te winnen. We staan sterk, al kan het beperkte contract wel problemen opleveren, want daarin staat geen verwijziging naar de CAO. Dit gaan we maandag verder uitzoeken, in hoeverre de CAO algemeen bindend is.
Beide zeiden dat zij niet persé hoeft te tekenen, en zeker niet onder druk en persé vandaag. Vriendin heeft dus keurig de nieuwe werkgever opgebeld met de medeling dat zij nu nog niet wilt tekenen omdat zij eerst het e.e.a. wilt uitzoeken. Daarop reageerde hij dat ze dan niet hoeft komen te werken, er is immers geen werk voor haar zonder handtekening. Hij zei letterlijk, "misschien heeft je oude baas nog werk voor je, maar ik in elk geval niet.". Dit gaat hij zwart op wit zetten en wij hebben vervolgens zowel een e-mail als aangetekende brief gestuurd.
Nu maar afwachten, salaris zal hij zeer waarschijnlijk ook niet betalen, dit gaf hij ook al aan. Keep you posted!
Brief is al verstuurd ja.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:34 schreef Ouder1 het volgende:
En op 6 december heeft hij hier dus al officieel melding van gemaakt? Waarom hebben jullie nu dan nog steeds tijd nodig om dit uit te zoeken? Waarom hebben jullie nu pas het contract erbij gepakt en gelezen? Waarom nu weer een paar dagen wachten om uit te zoeken of die Cao algemeen bindend is terwijl je dat heel eenvoudig op het web kunt vinden? Ik vind jullie ook wel erg afwachtend hoor.
Maar de kliniek waar zij dus haar contract getekend heeft, is wel lid van de BPW. Verandert dit iets?quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Uit de Cao (en nu de juiste LOL)
[..]
Dit is dus geen algemeen bindende Cao:
http://www.rijksoverheid.(...)eidsovereenkomst-cao
[..]
http://www.flexnieuws.nl/(...)erenartsassistenten/
[..]
Ik kan weinig persoonlijks vinden in het verhaal, alleen dat het intimiderend overkomt die als onprettig wordt ervaren. De eigenaar zelf wordt niet persoonlijk aangevallen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:35 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Je kunt ook een brief schrijven zonder persoonlijk te worden en je alleen tot de feiten richten.
Niet alleen dat.. Er staat ook iets in dat ze beter niet hadden kunnen zeggen, meerdere dingen zelfs.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:32 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Jij bent ook een fraaie. Tuurlijk is het verwijtend wat moet je dan "Ik heb alle begrip dat u mij niet meer aan het werk wilt hebben"?
quote:Geachte heer xxx,
6 december jongstleden heeft u aangegeven dat we wat langer de tijd konden krijgen om het nieuwe contract te tekenen. Ik heb u in reactie op 18 december jongstleden schriftelijk, per aangetekende brief vragen gesteld (??) maar helaas geen reactie mogen ontvangen. Op dinsdag 31 december jongstleden heeft u telefonisch aangegeven dat ik u vandaag, 2 januari 2014, zou moeten laten weten wat mijn beslissing aangaande de nieuwe arbeidsovereenkomst zou zijn.
ik heb echter nog onvoldoende de tijd gehad dit juridisch te laten beoordelen door een advocaat.
Dit heb ik u vandaag 2 januari 2014 telefonisch medegedeeld ruim voor mijn werktijd. U heeft mij daarbij laten weten dat u mij vrijstelt van arbeid zolang ik de nieuwe arbeidsovereenkomst niet onderteken. Tevens heeft u mij daarbij aangegeven mijn loon niet door te betalen.
Ik ben het niet eens met uw beslissing. Ik verzoek u hierbij tot toestemming voor onmiddellijke werkhervatting en houd mij beschikbaar voor arbeid. Uiteraard vorder ik hierbij doorbetaling van loon. Tevens verzoek ik u om enige tijd respijt met het tekenen van de nieuwe arbeidsovereenkomst zodat ik volledig in de gelegenheid ben gesteld deze juridisch door een advocaat te laten beoordelen.
Dit schrijven zal ook middels aangetekende brief uw kant op komen.
In vertrouwen dat wij tot een overeenstemming kunnen komen, verblijf ik.
hoogachtend,
Heeft nu weinig zin meer he..quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:49 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niet alleen dat.. Er staat ook iets in dat ze beter niet hadden kunnen zeggen, meerdere dingen zelfs.
Ik zal even uit de losse pols een poging doen:
[..]
Dat is naar mijn mening helemaal niet grappig want feitelijk schrijft hij dat hij niets met jullie te maken heeft. Op dit punt kun je maar één ding doen en een advocaat het dossier in handen geven en op korte termijn herstel van de normale arbeidsverhouding eisen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:39 schreef Bessensap het volgende:
Het wordt steeds grappiger. Net reactie op de e-mail die wij aan hem richtte (we hebben alleen een emailadres van hem van zijn andere eigen bedrijf):
"Tussen u en ons bedrijf bestaat geen arbeidsovereenkomst, derhalve verzoek ik u uw correnspondentie niet aan ons te richten".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |