Omdat we in een kapitalistisch systeem tenminste de keuze hebben om geld te verdienen en er van te genieten. Daar waar we in jouw systeem voornamelijk op houtjes moeten bijten en elkaar moeten afrukken in steegjes om enigszins nog een boterham bij elkaar te kunnen schooieren.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En waarom de ziekelijke neiging van de rechtsmens om iedereen in het kapitalistische systeem te willen proppen? De ziekelijke neiging om apartheid te verdedigen.
Gelukkig bestaan er gastgezinnen om die kinderen op te vangen en als je ouders niet voor een studie kunnen betalen maakt de overheid het heel gemakkelijk om toch te studeren en wat van je leven te maken.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ideale samenleving, kinderen die toevallig de verkeerde ouders hebben gekregen aan hun lot overlaten, hen geen enkele ontwikkelingskansen geven en hun kinderen ook weer aan hun lot overlaten. Fan-tas-tisch.
Broodje aap.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:59 schreef PaulieWalnuts het volgende:
als je ouders niet voor een studie kunnen betalen maakt de overheid het heel gemakkelijk om toch te studeren en wat van je leven te maken.
Er zijn aardig wat allochtonen die nu een HBO studie afgerond hebben, dus als zij een broodje aap zijn, prima.quote:
Hoe kom je erbij? Ik heb zelf nooit een cent van m'n ouders gekregen en kon toch studeren, omdat de overheid me daarbij helpt. In Nederland is er niemand die niet kan studeren vanwege ontbrekende financiële middelen, niet één persoon.quote:
Relevant is hier de sociale mobiliteit en intergenerationele mobiliteit. Die neemt ontegenzeggelijk af.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 20:13 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Er zijn aardig wat allochtonen die nu een HBO studie afgerond hebben, dus als zij een broodje aap zijn, prima.
broodje aapquote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Relevant is hier de sociale mobiliteit en intergenerationele mobiliteit. Die neemt ontegenzeggelijk af.
Dat ons onderwijssysteem eerder mobiliteit frustreert dan bevordert, om het zo scherp zonder 'mitsen en maren' te stellen, staat ook in de diverse OESO rapporten en andere vergelijkende studies.
Ze heeft altruïsme het kwaad genoemd, in de zin dat een individu te allen tijde moreel gezien zichzelf niet op de eerste plaats mag zetten, maar altijd eerst aan het belang van een ander moet denken. Het klopt dat ze niets tegen vrijwilligheid op zich had, als dit in het eigen belang was (bijvoorbeeld dat het je een goed gevoel geeft of dat je er later iets voor terug verwacht).quote:Op dinsdag 25 maart 2014 23:41 schreef sneakypete het volgende:
Ik denk dat Ayn Rand het altruïsme geen kwaad heeft genoemd, maar als theorie had dat altruïsme en egoïsme uit dezelfde bron voortkomen, namelijk de wens van een individu.
In mijn ogen valt er echter nog wel wat te winnen bij de kinderen die door het lagere milieu waar ze in zitten niet de potentie halen die in hen zit.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 21:51 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij? Ik heb zelf nooit een cent van m'n ouders gekregen en kon toch studeren, omdat de overheid me daarbij helpt. In Nederland is er niemand die niet kan studeren vanwege ontbrekende financiële middelen, niet één persoon.
In de praktijk gaat zo'n kind niet 1-2-3 naar een gastgezin en zelfs als de overheid en de instanties het zouden willen heb je niet 1-2-3 een goed gastgezin gevonden.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:59 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Gelukkig bestaan er gastgezinnen om die kinderen op te vangen en als je ouders niet voor een studie kunnen betalen maakt de overheid het heel gemakkelijk om toch te studeren en wat van je leven te maken.
Wat kraam jij nu toch een onzin uit. Sinds wanneer heeft iedereen de capaciteiten om zoveel geld te verdienen? Om nog maar te zwijgen over de manier waarop je dat geld kan 'verdienen', bijv. met huisjesmelkerij en geld uitlenen. Het is belangrijk voor een maatschappij dat het niet alleen draait om zoveel mogelijk geld verdienen voor jezelf maar dat het ook op een verantwoorde wijze gebeurt.quote:Op dinsdag 25 maart 2014 19:26 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Omdat we in een kapitalistisch systeem tenminste de keuze hebben om geld te verdienen en er van te genieten.
Dat klopt, een onderzoek van 2008 als ik me niet vergis. Nederland eindigt ergens onderaan. Wat betreft dat genoemde HBO, veel HBO-opleidingen van nu hebben het MBO-niveau van vroeger (jaren 80 en 90).quote:Op dinsdag 25 maart 2014 22:10 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Relevant is hier de sociale mobiliteit en intergenerationele mobiliteit. Die neemt ontegenzeggelijk af.
Dat ons onderwijssysteem eerder mobiliteit frustreert dan bevordert, om het zo scherp zonder 'mitsen en maren' te stellen, staat ook in de diverse OESO rapporten en andere vergelijkende studies.
Waar denk je dan aan? Realistisch gezien blijft het merendeel op hetzelfde niveau als de ouders omdat ze simpelweg de capaciteit niet hebben om verder te komen. Het is een mooi utopisch beeld om het volk te verheffen maar in de praktijk komt daar maar een hele kleine groep voor in aanmerking.quote:Op woensdag 26 maart 2014 01:09 schreef Euribob het volgende:
[..]
In mijn ogen valt er echter nog wel wat te winnen bij de kinderen die door het lagere milieu waar ze in zitten niet de potentie halen die in hen zit.
Maar dat is nu net in strijd met altruisme in ware vorm. Altruisme betekent juist dat je niet je eigen belangen en kortzichtige wensen voorop stelt. Het tastbare belang in het hier en nu.quote:Op woensdag 26 maart 2014 00:32 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Ze heeft altruïsme het kwaad genoemd, in de zin dat een individu te allen tijde moreel gezien zichzelf niet op de eerste plaats mag zetten, maar altijd eerst aan het belang van een ander moet denken. Het klopt dat ze niets tegen vrijwilligheid op zich had, als dit in het eigen belang was (bijvoorbeeld dat het je een goed gevoel geeft of dat je er later iets voor terug verwacht).
Ja, en recentere/oudere rapporten stellen dat ook vast.quote:Op woensdag 26 maart 2014 02:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat klopt, een onderzoek van 2008 als ik me niet vergis. Nederland eindigt ergens onderaan.
Een nobele taak. Huizen verhuren is net zo belangrijk als brood bakken en verkopen, het wonen is immers een eerste levensbehoefte.quote:Op woensdag 26 maart 2014 02:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat kraam jij nu toch een onzin uit. Sinds wanneer heeft iedereen de capaciteiten om zoveel geld te verdienen? Om nog maar te zwijgen over de manier waarop je dat geld kan 'verdienen', bijv. met huisjesmelkerij en geld uitlenen. Het is belangrijk voor een maatschappij dat het niet alleen draait om zoveel mogelijk geld verdienen voor jezelf maar dat het ook op een verantwoorde wijze gebeurt.
Graaier in de dopquote:Op woensdag 26 maart 2014 11:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een nobele taak. Huizen verhuren is net zo belangrijk als brood bakken en verkopen, het wonen is immers een eerste levensbehoefte.
gaat je niks aan en is niet relevant.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:18 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
klopkoek hoeveel verdien jij eigenlijk per maand? Wat voor baan doe je?
Bakkers en slagers, die zou Klopkoekje het liefst allemaal willen nationaliseren.quote:
Nonsens.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Bakkers en slagers, die zou Klopkoekje het liefst allemaal willen nationaliseren.
Grondpolitiek is privaat in Nederland?quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nonsens.
De grondpolitiek daarentegen wel. Zeker in dit kleine landje.
Ah, dus als mensen ergens rijk van kunnen worden moet het publiek geregeld worden. Alle profvoetballers en zangers dan maar ambtenaar maken.quote:Op woensdag 26 maart 2014 11:33 schreef Klopkoek het volgende:
Hebben we het al eerder over gehad; het is naar mijn smaak niet publiek genoeg gezien de populatie en samenstelling van de quote500, en de winstmarges in deze sector. Ik ga deze discussie niet over doen, en zelfs jij noemde een (netto) winstmarge van 20-30%, wat vrij fors is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |