Het scheelt natuurlijk ook wel dat jij waarschijnijk met 16 al begon met werken, en verrekte handig bent.quote:Op zondag 29 december 2013 21:10 schreef betyar het volgende:
[..]
2004, toen was ik 24. Op dat huisje hebben wij enkel een verbouwingshypotheek van 145K.![]()
Je moet niet vergeten dat armoede ook betekent dat je kind niet op hockey kan ivm financien. als de buurkinderen dan wel kunnen.quote:Op maandag 30 december 2013 00:17 schreef Strani het volgende:
Hm. 1 op 9 kinderen? Dat lijkt mij wel heel veel.
En ouders die hun kinderen thuishouden op verjaardagen wegens de kosten van een traktatie? Ze zouden ook zelf koekjes kunnen bakken. Hoeft allemaal niet veel te kosten.
Ligt aan de situatie vind ik. Er zijn ook mensen die al jaren geen vakantie kunnen betalen, ondanks dat ze toch een inkomen uit arbeid hebben, maar daar onvoldoende inkomen uit krijgen.quote:Op maandag 30 december 2013 19:01 schreef Fera het volgende:
Mensen die huilen omdat ze een jaar niet op vakantie kunnen. Dat vind ik wel heel erg.
Inderdaad ja, maar er zijn ook rijke mensen die huilen omdat ze een jaartje langer in hun lease BMW moeten rijdenquote:Op maandag 30 december 2013 19:01 schreef Fera het volgende:
Mensen die huilen omdat ze een jaar niet op vakantie kunnen. Dat vind ik wel heel erg.
Jezus.quote:Op maandag 30 december 2013 19:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ligt aan de situatie vind ik. Er zijn ook mensen die al jaren geen vakantie kunnen betalen, ondanks dat ze toch een inkomen uit arbeid hebben, maar daar onvoldoende inkomen uit krijgen.
Persoonlijk vind ik het erger dat er mensen zijn die huilen als ze niet meer 2 of 3 keer per jaar op vakantie kunnen. Ja, die bestaan ook.
quote:Op maandag 30 december 2013 19:08 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Inderdaad ja, maar er zijn ook rijke mensen die huilen omdat ze een jaartje langer in hun lease BMW moeten rijden
Dan vraag ik me af waarop dat gebaseerd is. Ik geloof best dat er armoede in Nederland is, maar dat gaat toch wel verder dan een jaartje niet op vakantie.quote:Op maandag 30 december 2013 10:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je moet niet vergeten dat armoede ook betekent dat je kind niet op hockey kan ivm financien. als de buurkinderen dan wel kunnen.
Daarnaast is armoede ook als je niet op vakantie kan.
Deze definitie komt rechtstreeks uit het rapport.
Ik vind dan 1 op 9 nog weinig eigenlijk.
Koekjes bakken?![]()
weet je wel hoeveel tijd dat kost.....
De mensen die geen geld hebben voor traktaties gaan dit nooit en te nimmer doen.
Dat kan je vergeten.
Vakantie nemen is niet alleen een luxe maar ook gezond.quote:Op maandag 30 december 2013 19:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ligt aan de situatie vind ik. Er zijn ook mensen die al jaren geen vakantie kunnen betalen, ondanks dat ze toch een inkomen uit arbeid hebben, maar daar onvoldoende inkomen uit krijgen.
Persoonlijk vind ik het erger dat er mensen zijn die huilen als ze niet meer 2 of 3 keer per jaar op vakantie kunnen. Ja, die bestaan ook.
Die mensen leven dan weliswaar niet in armoede, maar klagers heb je onder alle lagen van de bevolking. Mensen in armoede hebben in ieder geval nog een fatsoenlijke reden om te klagen.
In grote steden leeft 1 op de 6 huishoudens in armoede. Het verschilt wel per gemeente, maar 1 op 9 kinderen is zo gek nog niet.quote:Op maandag 30 december 2013 00:17 schreef Strani het volgende:
Hm. 1 op 9 kinderen? Dat lijkt mij wel heel veel.
En ouders die hun kinderen thuishouden op verjaardagen wegens de kosten van een traktatie? Ze zouden ook zelf koekjes kunnen bakken. Hoeft allemaal niet veel te kosten.
Neen, er zijn ook goede middenklassers in de ICT wereld en financiële dienstverlening die ernaar tenderen om nooit op vakantie te gaan. Vandaar dat in sommige bedrijven dit zelfs verplicht is (voor geschoold personeel waar per slot van rekening ook kapitaal in is gestopt).quote:Op maandag 30 december 2013 20:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
ik ben nog nooit op vakantie geweestik moet wel heel arm zijn
toch vindt het scp dat wel... die heeft dat als criteria in wie arm is en wie niet.quote:Op maandag 30 december 2013 22:36 schreef Zwolsboy het volgende:
Er zijn ook zat gezinnen dat al jaren niet op vakantie gaat omdat ze sparen voor de studies voor hun kinderen, of ze willen een andere auto of een nieuw interieur.
Aan vakantie kan je niet echt zien of iemand arm is, er zijn ook mensen met weinig inkomen maar een gigantisch vermogen hebben... wat zijn die dan ?
Dit is in mijn ogen een dubieus staaltje politiek bedrijven. In mijn ogen draait armoede om echt niet de touwtjes meer aan elkaar kunnen knopen en eerste levensbehoeften. Nu kun je dat iets afzwakken, maar dan nog valt vakantie (in de zin van er echt op uit) daar mijns inziens niet onder.quote:Op dinsdag 31 december 2013 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
toch vindt het scp dat wel... die heeft dat als criteria in wie arm is en wie niet.
Daarom vind ik die 1 op de 9 kinderen en die 1,5 miljoenhuishoudens eigenlijk nog weinig.
er zijn meer criteria... bv je kind kan niet op sport omdat de ouders dat niet kunnen betalen. Het gaat niet zozeer dat je niet op vakantie bent gegaan, maar meer dat je een vakantie 1x per jaar niet kan betalen. Dan ben je volgens het scp arm.quote:Op dinsdag 31 december 2013 12:36 schreef pfaf het volgende:
Maar als ik een jaar niet op vakantie ga ben ik voor het SCP toch niet arm, dat kan toch niet het enige criterium zijn?
Dat is geen criterium, maar een indicator voor een mogelijke armoedige situatie. Het SCP hanteert in dat opzicht twee verschillende definities. Een lage inkomensgrens waar gekeken wordt naar het absolute bestaansminimum en een hoge inkomensgrens waar ook mogelijkheden tot recreatie en participatie in mee genomen wordt.quote:Op dinsdag 31 december 2013 15:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
er zijn meer criteria... bv je kind kan niet op sport omdat de ouders dat niet kunnen betalen. Het gaat niet zozeer dat je niet op vakantie bent gegaan, maar meer dat je een vakantie 1x per jaar niet kan betalen. Dan ben je volgens het scp arm.
Dat je overdreef wist ik al, maar zo erg....quote:Op woensdag 1 januari 2014 11:17 schreef Klopkoek het volgende:
In de huidige stressmaatschappij (met 24/7 bereikbaar, keuzevrijheid en -stress alom) is vakantie nemen beslist geen luxe. Vroeger lag dat wat anders, omdat het leven langzamer ging en het besef van tijd en ruimte anders lag, maar nu is dat zeker niet zo.
Terzijde, er wordt vaak geklaagd over luiheid maar het is natuurlijk altijd de ander die harder moet werken, nooit jezelf.
NB: mensen zullen wel zeggen dat 24/7 niet voor uitkeringsslurpers geldt maar dat is niet waar. Instanties verwachten en eisen ook van hen dat ze 24/7 paraat staan (hoort ook bij het treiteren).
Bron?quote:Op woensdag 1 januari 2014 13:00 schreef Klopkoek het volgende:
Ik overdrijf beslist niet. Er zijn rechtszaken over gevoerd.
Ja joh, dat doe je even van de bijstand. Jij denkt werkelijk dat dat wel overblijft na gestegen huur, gedaalde huur en zorgtoeslag, gestegen voedselprijzen, gas/water/electra, strengere regels dit en dat, enz.quote:Op woensdag 1 januari 2014 16:15 schreef Zwolsboy het volgende:
Vakantie?
In Nederland kan je in september/oktober voor rond de 200,- naar Zuid-Limburg 5 dagen lang een huisje met alles erop en eraan... voor 4 personen totaal.
Dat is 50,- per persoon voor 5 dagen, dat kan je echt wel betalen hoor, ook met een Bijstand krijg je vakantiegeld alleen dit krijg je direct erbij, dat hoor je apart te leggen dat gebeurd niet altijd.
Een vakantie naar het buiteland dat zal niet mogelijk zijn maar dat hoeft toch ook niet?
Een eenvoudigere leven leiden is toch niks mis mee ? het scheelt echt bakken met geld.
En ja, in 2013 hadden we voor het eerst een 2e hands mini vaatwassertje gekocht, we voelden verwend echt luxe![]()
je hebt ook eten nodig en je moet er naartoe, maak er maar minimaal 400 vanquote:Op woensdag 1 januari 2014 16:15 schreef Zwolsboy het volgende:
Vakantie?
In Nederland kan je in september/oktober voor rond de 200,- naar Zuid-Limburg 5 dagen lang een huisje met alles erop en eraan... voor 4 personen totaal.
Dat is 50,- per persoon voor 5 dagen, dat kan je echt wel betalen hoor, ook met een Bijstand krijg je vakantiegeld alleen dit krijg je direct erbij, dat hoor je apart te leggen dat gebeurd niet altijd.
Een vakantie naar het buiteland dat zal niet mogelijk zijn maar dat hoeft toch ook niet?
Een eenvoudigere leven leiden is toch niks mis mee ? het scheelt echt bakken met geld.
En ja, in 2013 hadden we voor het eerst een 2e hands mini vaatwassertje gekocht, we voelden verwend echt luxe![]()
Dan huil ik ook, ik ben dol op vakantie!quote:Op maandag 30 december 2013 19:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Eten doe je toch sowieso? Naar een huisje kan je prima met het ov. Of nog goedkoper, een fietsvakantie met tentjes mee. Heb ik me prima mee vermaakt hoor.quote:Op woensdag 15 januari 2014 22:02 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
je hebt ook eten nodig en je moet er naartoe, maak er maar minimaal 400 van
http://nos.nl/artikel/624391-nibud-slaat-alarm-om-bijstand.htmlquote:Geld voor cadeautjes, sporten en uitjes was er sowieso al niet. Maar nu blijkt uit cijfers van het Nibud dat gezinnen met een bijstandsuitkering iedere maand ook te weinig geld hebben voor noodzakelijke uitgaven, zoals eten en woonkosten.
Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks een tekort van 50 euro. Een gezin met drie kinderen zelfs 150 euro.
Warme maaltijd
Het is voor het eerst dat het instituut voor budgetvoorlichting vaststelt dat deze gezinnen maandelijks geld tekort komen. Het Nibud verwacht dat deze gezinnen waarschijnlijk zullen bezuinigen op posten als kleding en voeding. Dat kan voor sommige huishoudens een keuze betekenen tussen een warme maaltijd of de aanschaf van een paar schoenen.
Eind 2013 waren er ruim 413.000 mensen met een bijstandsuitkering. Negen procent daarvan zijn gezinnen met kinderen.
12% van de niet westerse allochtonen. Als die terug naar huis gaan houden jullie geld over om die 2% van de autochtonen er wat bij te geven.quote:Op maandag 17 maart 2014 19:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/624391-nibud-slaat-alarm-om-bijstand.html
En dan gaat dit kabinet nog 2000 euro per persoon korten op de bijstand... de bijstand verlagen.... een schande.
Ondanks alle showverhaaltjes is het zeker geen vetpot. Maar hoe wordt dit opgelost? We gaan wat met definities schuiven, zoals altijd (wat het Nibud ook al vaker heeft gedaan).
quote:Op maandag 17 maart 2014 21:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
12% van de niet westerse allochtonen. Als die terug naar huis gaan houden jullie geld over om die 2% van de autochtonen er wat bij te geven.
Ik viel i.d.d. ook niet van mijn stoel.quote:
Past aardig bij dit artikeltje dat vandaag in de Volkskrant stond:quote:Op maandag 17 maart 2014 21:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik viel i.d.d. ook niet van mijn stoel.
Bij de keuring wordt je niet getest op geschiktheid als jihadstrijder.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:58 schreef roadrats het volgende:
[..]
Past aardig bij dit artikeltje dat vandaag in de Volkskrant stond:
Vijf afgehakte hoofden
Khalid K, staat als jihadstrijder uit Almere mogelijk met 5 afgehakte hoofden op internet. Voor zijn vertrek naar Syrie woonde hij ruim 10 jaar in Nederland, genoot een uitkering omdat hij volledig afgekeurd was.( Ja, het staat er echt Khadid K. is volledig afgekeurd)
Maar hij blijkt dus schijnbaar uitstekend te kunnen functioneren als jihadstrijder. Zou er dan toch iets aan onze keuringseisen mankeren.
Als je in Nederland af en toe een griepje hebt wordt je al afgekeurd zodat de hele zieligheidsindustrie zich over je kan ontfermen.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:58 schreef roadrats het volgende:
[..]
Past aardig bij dit artikeltje dat vandaag in de Volkskrant stond:
Vijf afgehakte hoofden
Khalid K, staat als jihadstrijder uit Almere mogelijk met 5 afgehakte hoofden op internet. Voor zijn vertrek naar Syrie woonde hij ruim 10 jaar in Nederland, genoot een uitkering omdat hij volledig afgekeurd was.( Ja, het staat er echt Khadid K. is volledig afgekeurd)
Maar hij blijkt dus schijnbaar uitstekend te kunnen functioneren als jihadstrijder. Zou er dan toch iets aan onze keuringseisen mankeren.
Hier zie je dus hoe de vrijheidlievende libertarier een latente racist is. En anderen wil onderdrukken.quote:Op maandag 17 maart 2014 21:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
12% van de niet westerse allochtonen. Als die terug naar huis gaan houden jullie geld over om die 2% van de autochtonen er wat bij te geven.
Tja, de pvda moet toch zijn macht behouden. Als je namelijk dingen wat eerlijker verdeeld hebben zij geen macht meer.quote:Op maandag 17 maart 2014 22:55 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Als je in Nederland af en toe een griepje hebt wordt je al afgekeurd zodat de hele zieligheidsindustrie zich over je kan ontfermen.
Stem jij op de paritj die de hele wereldbevolking van gratis wilt geven van NLse belastinggeld?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hier zie je dus hoe de vrijheidlievende libertarier een latente racist is. En anderen wil onderdrukken.
Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe ze dit voor elkaar krijgen. Want als niet-westerse allochtoon moet je in NL een visum/verblijfsvergunning hebben om hier te mogen blijven wonen, en een toeristenvisum telt niet. En zo'n visum krijg je niet als je werkloos bent. ALs je eerst werk hebt en daarna werkloos wordt, wordt dit visum weer ingetrokken en moet je het land verlaten en kan je geen uitkreing aanvragen. Iemand een idee hoe dit werkt en kan?quote:Op maandag 17 maart 2014 21:20 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Zal wel door de PvdA komen, meer stemmers voor hun.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe ze dit voor elkaar krijgen. Want als niet-westerse allochtoon moet je in NL een visum hebben om hier te mogen blijven wonen, en een toeristenvisum telt niet. En zo'n visum krijg je niet als je werkloos bent. ALs je eerst werk hebt en daarna werkloos wordt, wordt dit visum weer ingetrokken en moet je het land verlaten en kan je geen uitkreing aanvragen. Iemand een idee hoe dit werkt en kan?
Ik som gewoon op uit de statistieken. Bram van Loon noemt het mensen met een vlekje. Ik wil niemand onderdrukken. Is het opnoemen van feiten opeens onderdrukken en racisme?quote:Op dinsdag 18 maart 2014 08:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hier zie je dus hoe de vrijheidlievende libertarier een latente racist is. En anderen wil onderdrukken.
Dus volgens jou defenitie is iemand die 10.000 euro per maand verdiend een enorme sloeber want hij woont in Beverly hills en kan is relatief gezien vreselijk arm tov zijn naasten. Hij kan niet eens een bentley betalenquote:Op zondag 29 december 2013 22:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
nu krijgen we natuurlijk weer zo'n discussie wat armoede is.
meestal een hoop meningen die in de richting wijzen dat armoede niet echte armoede is. (als je het vergelijkt met Afrika)
Maar daarmee moet je het dan ook niet vergelijken, we wonen er niet, appels en peren.
Je moet ieders welvaart meten met diegene die het dichtst bij je staan.
In dit geval je mede Nederlanders.
De grap is dat de 'rijken' hier helemaal geen last van hebben. Die hebben hun geld in BVtjes ed zitten . Het geld wordt meer en meer gehaald bij de middeklasse terwijl de middeklasse steeds harder roept om hogere belastingen voor de rijken snijden ze zichzelf hier uiteindelijk mee in de vingers aangezien die belastingen voor 'rijken' uiteindelijk door hunzelf moeten worden betaald.quote:Op maandag 30 december 2013 20:21 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Als je geen kaviaar eet, 3 keer per jaar op vakantie kunt , geen Nike's kan kopen etc dan noemen ze het armoede in NL. Laten we ondernemers nog maar meer belasten zodat we gratis geld kunnen geven aan zielige mensen.
Ja, idd voor de belasting heet je al heeeeel gauw 'rijk'quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:48 schreef Metro2005 het volgende:
De grap is dat de 'rijken' hier helemaal geen last van hebben. Die hebben hun geld in BVtjes ed zitten . Het geld wordt meer en meer gehaald bij de middeklasse terwijl de middeklasse steeds harder roept om hogere belastingen voor de rijken snijden ze zichzelf hier uiteindelijk mee in de vingers aangezien die belastingen voor 'rijken' uiteindelijk door hunzelf moeten worden betaald.
Ik kan me hier wel in vinden.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:48 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dus volgens jou defenitie is iemand die 10.000 euro per maand verdiend een enorme sloeber want hij woont in Beverly hills en kan is relatief gezien vreselijk arm tov zijn naasten. Hij kan niet eens een bentley betalen![]()
Iedereen heeft in dit land te eten, een dak boven zijn hoofd , warm en schoon stromend water uit de kraan, geld voor dagelijkse verzorging en verwarming en kan zelfs van een uitkering best een keer een ijsje kopen. Dingen die 80% van de wereldbevolking niet kunnen zeggen dat ze hebben en die werken er nog hard voor ook.
Dus leuk dat je zegt dat armoe relatief is maar dat is maar tot op zekere hoogte waar. tel je zegeningen ipv te kijken naar mensen die het beter hebben anders blijf je geestelijk altijd arm.
[..]
De grap is dat de 'rijken' hier helemaal geen last van hebben. Die hebben hun geld in BVtjes ed zitten . Het geld wordt meer en meer gehaald bij de middeklasse terwijl de middeklasse steeds harder roept om hogere belastingen voor de rijken snijden ze zichzelf hier uiteindelijk mee in de vingers aangezien die belastingen voor 'rijken' uiteindelijk door hunzelf moeten worden betaald.
Aanrader voor mensen in dit topic, lees het boek rich dad, poor dad eens (desnoods als audioboek) , geeft een hele andere kijk op het begrip 'mindset'
Dat armoede relatief is tot op een zekere hoogte is waar, maar niet op de hoogte die jij stelt. Inderdaad verschillen aan de top (zoals jij schetst, mensen die 10.000 per maand verdienen) zullen niet zo problematisch zijn, het zal af en toe wel tot wat jaloezie leiden, maar verder geen erge gevolgen. Dat komt echter alleen omdat die mensen ten eerste al aan de top van de maatschappij zitten (dan ga je inderdaad niet morren, ook al hebben anderen het beter) en ten tweede omdat deze niet-morrende mensen ook nog eens een héle kleine minderheid zijn in de samenleving (de kans op problematische gevallen is dan inderdaad miniem).quote:Op dinsdag 18 maart 2014 14:48 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dus volgens jou defenitie is iemand die 10.000 euro per maand verdiend een enorme sloeber want hij woont in Beverly hills en kan is relatief gezien vreselijk arm tov zijn naasten. Hij kan niet eens een bentley betalen![]()
Iedereen heeft in dit land te eten, een dak boven zijn hoofd , warm en schoon stromend water uit de kraan, geld voor dagelijkse verzorging en verwarming en kan zelfs van een uitkering best een keer een ijsje kopen. Dingen die 80% van de wereldbevolking niet kunnen zeggen dat ze hebben en die werken er nog hard voor ook.
Dus leuk dat je zegt dat armoe relatief is maar dat is maar tot op zekere hoogte waar. tel je zegeningen ipv te kijken naar mensen die het beter hebben anders blijf je geestelijk altijd arm.
Die ja.quote:Op dinsdag 18 maart 2014 16:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik kan me hier wel in vinden.
Is dit wat je bedoeld? paulasset.com/wp-content/uploads/2012/11/RICH-DAD-POOR-DAD.pdf
neequote:Op dinsdag 18 maart 2014 18:58 schreef GSbrder het volgende:
Is die scheiding tussen arm en rijk iets nieuws?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |