abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 januari 2014 @ 14:14:20 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135144024
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 14:12 schreef dimmak het volgende:

[..]

Ik ben niet zo'n fan van Sushi. ;)
Ik ook niet, maar rauwe tonijn is verschrikkelijk lekker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 6 januari 2014 @ 14:21:48 #202
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_135144297
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 14:05 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom wil je het niet rauw eten? Ik zou namelijk zeggen: sushi.

Sashimi. Veel lekkerder dan sushi.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 6 januari 2014 @ 14:37:26 #203
45206 Pietverdriet
pi_135144961
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 14:21 schreef golfer het volgende:

[..]

Sashimi. Veel lekkerder dan sushi.
Bijvoorbeeld. Ik vind Nori niet te hachelen,
  maandag 6 januari 2014 @ 14:40:34 #204
256666 leeell
I know you're lonely
pi_135145095
Piet / Robin,

ik heb vandaag de opdracht gekregen om de bouillonfondue te regelen, hebben jullie een goede bouillonbasis om mee te beginnen ? ik trek bouillon van de afsnijdsels van het rundvlees dat ik heb, maar wat kan ik er nog meer bij doen , internet gaf vooral pakjesadvies?

en er is ook zoiets als oosterse bouillonfondue , misschien weer Robin daar het fijne van ?
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_135145099
Piet, ik heb in de koelkast pasta met champignon-truffelcremevulling (die van de Lidl) liggen.
Wat voor saus kan ik hier bij serveren?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  maandag 6 januari 2014 @ 15:01:57 #206
45206 Pietverdriet
pi_135145941
quote:
2s.gif Op maandag 6 januari 2014 14:40 schreef leeell het volgende:
Piet / Robin,

ik heb vandaag de opdracht gekregen om de bouillonfondue te regelen, hebben jullie een goede bouillonbasis om mee te beginnen ? ik trek bouillon van de afsnijdsels van het rundvlees dat ik heb, maar wat kan ik er nog meer bij doen , internet gaf vooral pakjesadvies?
Prei, ui, knoflook, peen, tomaat, peper, zout, laurierblad, foelie, groene kruiden, kip, etc.
pi_135146020
Heb je wel eens goede sushi gehad? Over smaak valt niet te twisten hoor, maar er is nogal een kwaliteitsverschil.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 6 januari 2014 @ 15:11:23 #208
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_135146309
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:04 schreef sirdanilot het volgende:
Heb je wel eens goede sushi gehad? Over smaak valt niet te twisten hoor, maar er is nogal een kwaliteitsverschil.
Ja hoor. Vers voor mijn neus gerold door een echte Japanner i een susibar. Maar de rijst maakt het machtig en die nori vind ik ook niet lekker.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 6 januari 2014 @ 15:12:16 #209
45206 Pietverdriet
pi_135146349
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 14:40 schreef roos85 het volgende:
Piet, ik heb in de koelkast pasta met champignon-truffelcremevulling (die van de Lidl) liggen.
Een bechamel basis, met room, wat blauwe kaas?
  maandag 6 januari 2014 @ 15:12:45 #210
45206 Pietverdriet
pi_135146365
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:04 schreef sirdanilot het volgende:
is voor mij vooral de Nori
pi_135146512
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een bechamel basis, met room, wat blauwe kaas?
Ik heb ook nog geitenkaas, zou het daar ook mee kunnen?
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_135148058
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 14:12 schreef dimmak het volgende:

[..]

Ik ben niet zo'n fan van Sushi. ;)
Door de combinatie met rijst en/of nori? Of hou je uberhaupt niet van rauwe vis.

Je kan er natuurlijk ook shashimi van snijden, en dan lakken met een beetje ingekookte sojasaus.

Ik heb dit recept van Jamie Oliver een aantal keer gemaakt en dat was heel erg lekker, maar als ik zulke mooie tonijn zou hebben zou ik er liefst zo min mogelijk mee doen. http://www.okokorecepten.(...)-tonijn-kruidenkorst
pi_135148335
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:48 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Door de combinatie met rijst en/of nori? Of hou je uberhaupt niet van rauwe vis.

Je kan er natuurlijk ook shashimi van snijden, en dan lakken met een beetje ingekookte sojasaus.

Ik heb dit recept van Jamie Oliver een aantal keer gemaakt en dat was heel erg lekker, maar als ik zulke mooie tonijn zou hebben zou ik er liefst zo min mogelijk mee doen. http://www.okokorecepten.(...)-tonijn-kruidenkorst
Goedemorgen, dat ziet er heerlijk uit.

Maar meer rauwe vis. Ik vind vis echt heel lekker, maar rauwe vis dus niet. Ik werk trouwens bij een vis leverancier als sales manager en krijg vraag mooie tonijn mee. Dus zonde vind ik het niet. :)
Uitvinder van de biersmiley.
pi_135148633
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:54 schreef dimmak het volgende:

[..]

Goedemorgen, dat ziet er heerlijk uit.

Maar meer rauwe vis. Ik vind vis echt heel lekker, maar rauwe vis dus niet. Ik werk trouwens bij een vis leverancier als sales manager en krijg vraag mooie tonijn mee. Dus zonde vind ik het niet. :)
Haha, dat meen je niet. Wat is dat toch met mensen in de vis. Ik heb eens een week samengewerkt met vissers en handelaren in IJmuiden voor een project en zeker tien mensen gesproken die geen vis lustten _O-
pi_135149011
Ik heb een pak met 2 runderhamburgers in de koelkast liggen. Moet ik dit perse bakken of kan dat ook in de oven klaargemaakt worden? Zo ja, moet ik er dan olie bij doen?

Ben een leek op dit gebied, dus jip en janneke taal is top.
  maandag 6 januari 2014 @ 16:16:29 #216
45206 Pietverdriet
pi_135149402
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 15:16 schreef roos85 het volgende:

[..]

Ik heb ook nog geitenkaas, zou het daar ook mee kunnen?
Lijkt mij nogal overheersen
  maandag 6 januari 2014 @ 16:17:47 #217
45206 Pietverdriet
pi_135149464
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:08 schreef Peunage het volgende:
Ik heb een pak met 2 runderhamburgers in de koelkast liggen. Moet ik dit perse bakken of kan dat ook in de oven klaargemaakt worden? Zo ja, moet ik er dan olie bij doen?

Je kan ze in de oven klaarmaken, maar dat wordt niet lekker, ze koken dan meer. Gewoon wat vet in een koekenpan en ze even bakken. vuur niet te hoog zetten
pi_135149534
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 14:40 schreef roos85 het volgende:
pompoen met mascarpone, salie, peper, wat parmazaan. :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_135149628
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:08 schreef Peunage het volgende:

In de pan lijkt mij beter, ik heb het gevoel dat je hem anders niet mooi bruin gaat krijgen en dat alle sap eruit is gelopen voor die gaar is. (Correct me if i'm wrong.)
Als je liever geen olie gebuikt kan het ook met een grillpan, dat geeft meteen een leuk ruitjeseffect :)
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_135149784
Inderdaad, zo heel vet wordt het niet als je ze in olie bakt.

Op een grillpan kan wel maar zelfs dan zou ik er een klein beetje olie op smeren zodat het niet plakt. Maar dan heb je inderdaad minder olie nodig.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 6 januari 2014 @ 16:26:35 #221
256666 leeell
I know you're lonely
pi_135149875
kan wel in de oven, spek eromheen binden.
pi_135149927
Ik gebruik zelf ook olie, daar worden ze lekker stevig en donker van. Als je 'm zachter wilt bakken is boter beter omdat dat dat minder warm kan worden dan olie. Maar ik heb het gevoel dat je met een in boter gebakken hamburger wel meer vet binnenkrijgt
  maandag 6 januari 2014 @ 16:32:54 #223
256666 leeell
I know you're lonely
pi_135150191
het lekkerste vind ik als je mooie dikke patty's draait van rundergehakt, een beetje harissa , look en ui poeder er doorheen , dan inwikkelen met mooie spek en dan buiten mooie crisp bakken en van binnen nog sappig en rood :9 , serveren op een broodje met eigen gemaakte bbq saus en wat opmaken.
pi_135150342
Ik heb echt een hekel aan dingen in olie/boter bakken. In de oven zetten heeft altijd de voorkeur. Maar ik zal het wel even in de koekenpan bakken, kijken of het wat wordt.
pi_135151166
Dan moet je dus voor de grill gaan :) dan heb je nog niet eens een theelepel olie nodig. En met olie (en boter) is trouwens niks mis, zolang je de fles niet aan je mond zet ;)
  maandag 6 januari 2014 @ 17:25:51 #226
256666 leeell
I know you're lonely
pi_135152329
quote:
8s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:36 schreef Peunage het volgende:
Ik heb echt een hekel aan dingen in olie/boter bakken. In de oven zetten heeft altijd de voorkeur. Maar ik zal het wel even in de koekenpan bakken, kijken of het wat wordt.
Roomboter O+
pi_135152381
Ik wil één deze dagen mayo gaan maken, maar hoe lang is dat in de koelkast houdbaar? Want ik ben maar in m'n eentje en zelfs als je maar één ei gebruikt maak je toch meteen een flinke hoeveelheid.
pi_135152606
Denk dat het wel gelukt is. Klein druppeltje olie gebruikt.

pi_135152912
De foto van het vlees in de pan ziet er niet erg goed uit, een beetje grauwig. Maar het eindproduct wél. Wellicht heeft het te maken met de lichtinval of zo.
pi_135153168
Dat komt door 2 dingen. Lichtinval inderdaad, en omdat ik de hamburgers heel snel omgedraaid heb. Ik was even bang dat het vuur te hoog stond.
  maandag 6 januari 2014 @ 18:08:37 #231
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135153934
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:27 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ik gebruik zelf ook olie, daar worden ze lekker stevig en donker van. Als je 'm zachter wilt bakken is boter beter omdat dat dat minder warm kan worden dan olie. Maar ik heb het gevoel dat je met een in boter gebakken hamburger wel meer vet binnenkrijgt
Extra lekker dus, vet=smaak. Geklaarde boter heeft een rookpunt vergelijkbaar met de meeste bakoliën.
pi_135157931
Vandaag stoofpeertjes gemaakt. Was totaal vergeten dat ze op het vuur stonden :'). Langer gekookt dan ik normaal zou doen dus, maar ze zijn wel goed gelukt. Zolang het geen moes is is het goed zullen we maar zeggen.

Ze zijn mooi rood omdat ik bij wijze van experiment een paar grote stukken schil heb meegekookt. Dat ga ik vaker doen ! De stukken schil waren er makkelijk uit te vissen omdat ik de grootste stukken erin heb gedaan. Verder is het alleen peer, perenschil, kaneel, suiker, water. Niks meer, niks minder.

Misschien dat ik ook ga rotzooien met de perensiroop; misschien indampen of zo, en dan met ijs?

[ Bericht 9% gewijzigd door sirdanilot op 06-01-2014 19:41:47 ]
pi_135159228
Indampen en dan met ijs ja, dat doe ik ook altijd. Je kan er ook nog een scheut port bij gooien en wat sinaasappelschil tijdens het inkoken.
pi_135159237
quote:
8s.gif Op maandag 6 januari 2014 17:32 schreef Peunage het volgende:
Denk dat het wel gelukt is. Klein druppeltje olie gebruikt.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Brrr....een tefalpan. In een RVS pan kan je de burgers gewoon zonder vetstof bakken. Komt vanzelf uit het vlees. Zelfs kipfilet kan je hierin zonder vetstof bakken.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  maandag 6 januari 2014 @ 20:19:19 #235
45206 Pietverdriet
pi_135160892
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 19:34 schreef sirdanilot het volgende:
Vandaag stoofpeertjes gemaakt. Was totaal vergeten dat ze op het vuur stonden :'). Langer gekookt dan ik normaal zou doen dus, maar ze zijn wel goed gelukt. Zolang het geen moes is is het goed zullen we maar zeggen.

Ze zijn mooi rood omdat ik bij wijze van experiment een paar grote stukken schil heb meegekookt. Dat ga ik vaker doen ! De stukken schil waren er makkelijk uit te vissen omdat ik de grootste stukken erin heb gedaan. Verder is het alleen peer, perenschil, kaneel, suiker, water. Niks meer, niks minder.

Misschien dat ik ook ga rotzooien met de perensiroop; misschien indampen of zo, en dan met ijs?

[ afbeelding ]
Ik schil ze alleen maar, haal het roosje eruit, maar laat het steeltje zitten, ziet er zo feestelijk uit, ipv water gebruik ik rode wijn (hele goedkope).
  maandag 6 januari 2014 @ 20:19:48 #236
45206 Pietverdriet
pi_135160926
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 19:52 schreef RoofingBurner het volgende:

[..]

Brrr....een tefalpan. In een RVS pan kan je de burgers gewoon zonder vetstof bakken. Komt vanzelf uit het vlees. Zelfs kipfilet kan je hierin zonder vetstof bakken.
Waarom zou je zonder vet willen bakken, vet geeft smaak.
pi_135161478
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 20:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zou je zonder vet willen bakken, vet geeft smaak.
quote:
8s.gif Op maandag 6 januari 2014 16:36 schreef Peunage het volgende:
Daarom dus.
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_135161885
Waarom wil je zonder vet bakken? Omdat ik zonder vet wil bakken.

:')
  maandag 6 januari 2014 @ 21:02:18 #239
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_135163292

Is dit wat denk jij? Moet nog een extra pan hebben, heb nu 1 koekenpan, 1 hapjespan, 1 slechte wok(kleine bodem dus wordt niet goed heet op inductie) en 1 kookpan..
Ergernis hier dus als ik pasta én boontjes moet maken, dat lukt nu dus niet tegelijk.

Zou ik 1 van de 2 kunnen koken in de braadpan?

En kan ik ook groenten 'wokken' in de braadpan (voor zover dat wil op inductie ;( )
  maandag 6 januari 2014 @ 21:05:17 #240
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135163447
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2014 19:34 schreef sirdanilot het volgende:

[ afbeelding ]
Wat echt ideaal is voor zulke gerechten is het grote broertje van het thee-ei:
pi_135168815
Zo'n ding zoek ik nog inderdaad.
pi_135171289
Ok, ik dacht, goed idee, siroop van stoofpeertjes indampen.
Helaas iets te ver ingedampt, ik kreeg een dikke perenstroop die nu helemaal is gestold en vastzit op de bodem van de pan :'). Het was zelfs nog best lekker, maar ja, hoe krijg ik mijn pan nu ooit schoon?
Ik vond het wel knap van mezelf, helemaal ingedampt maar geen sprake van verbranding/karamelvorming.
  † In Memoriam † maandag 6 januari 2014 @ 23:32:14 #243
91830 MaximusTG
pi_135171679
Dan doe je er toch gewoon weer wat water bij?
pi_135172109
Oh ja, natuurlijk :')
Nu is de pan in ieder geval weer schoon.
pi_135183309
Piet, eergister heb ik yoghurt gemaakt (1 liter Volle melk en 1 cup slagroom in een gietijzeren pan, verhit tot 40 graden, twee eetlepels Turkse yoghurt, oven in, daar +/- 12 uur gestaan, vervolgens in de koelkast).

De yoghurt was iets dikker dan Hollandse yoghurt geworden (wel veel zoeter). Maar wat moet ik doen als ik meer richting Turks/grieks/bulgaars wil? Dus een stuk dikker...

Langer laten staan? Andere temperatuur? Melk eerst inkoken en/of meer slagroom toevoegen?
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_135184061
^ Ik zou het in een kaasdoek doen en even laten uitlekken, een soort hangop maken dus. Maar goed ik heb nog nooit yoghurt gemaakt verder, dit zegt mijn 'kookinstinct' :D
  dinsdag 7 januari 2014 @ 12:39:00 #247
45206 Pietverdriet
pi_135184669
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 11:58 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Piet, eergister heb ik yoghurt gemaakt (1 liter Volle melk en 1 cup slagroom in een gietijzeren pan, verhit tot 40 graden, twee eetlepels Turkse yoghurt, oven in, daar +/- 12 uur gestaan, vervolgens in de koelkast).

De yoghurt was iets dikker dan Hollandse yoghurt geworden (wel veel zoeter). Maar wat moet ik doen als ik meer richting Turks/grieks/bulgaars wil? Dus een stuk dikker...

Langer laten staan? Andere temperatuur? Melk eerst inkoken en/of meer slagroom toevoegen?
Langer laten rijpen bij ongeveer 35 graden
pi_135269525
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 12:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Langer laten rijpen bij ongeveer 35 graden
Ik ga het proberen :)

De huidige batch heeft, nadat ik de melk tot 40 graden had verhit, eerst 4 uur in een oven gestaan op 39 graden. Vervolgens s'nachts de oven uitgezet en fleecedeken om de -op pizzastenen geplaatste- pan (ik heb de oven nog niet eerder zo laag gehad, dat wil ik eerst een keer proberen als ik er bij ben, geen idee hoe stabiel de temperatuur dan is. In die 4 uur is er weinig schommeling geweest).

S'ochtends was de yoghurt nog 27 graden. Volgende keer doe ik het in een weekend, overdag hele dag oven op 39, en als dat stabiel is de nacht ook, en anders s'nachts een deken om de pan :)
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:31:58 #249
45206 Pietverdriet
pi_135271053
quote:
2s.gif Op donderdag 9 januari 2014 12:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ik ga het proberen :)

De huidige batch heeft, nadat ik de melk tot 40 graden had verhit, eerst 4 uur in een oven gestaan op 39 graden. Vervolgens s'nachts de oven uitgezet en fleecedeken om de -op pizzastenen geplaatste- pan (ik heb de oven nog niet eerder zo laag gehad, dat wil ik eerst een keer proberen als ik er bij ben, geen idee hoe stabiel de temperatuur dan is. In die 4 uur is er weinig schommeling geweest).

S'ochtends was de yoghurt nog 27 graden. Volgende keer doe ik het in een weekend, overdag hele dag oven op 39, en als dat stabiel is de nacht ook, en anders s'nachts een deken om de pan :)
40 graden is te warm volgens mij
pi_135271212
Voor een dikke structuur, of in het algemeen?

"Allow the yogurt bacteria to incubate. Keep the yogurt warm and still to encourage bacterial growth, while keeping the temperature as close to 100ºF (38ºC) as possible. The longer the mixture incubates, the thicker and more tangy the yogurt will be."

Ik had de pieper van de kernthermometer die er in hing ingesteld op 39..
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:40:01 #251
45206 Pietverdriet
pi_135271348
quote:
2s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Voor een dikke structuur, of in het algemeen?

"Allow the yogurt bacteria to incubate. Keep the yogurt warm and still to encourage bacterial growth, while keeping the temperature as close to 100ºF (38ºC) as possible. The longer the mixture incubates, the thicker and more tangy the yogurt will be."

Ik had de pieper van de kernthermometer die er in hing ingesteld op 39..
De bacterien vermenigvuldigen zich op een lagere temperatuur wat langzamer, op een wat hogere gaan ze dood, daarom koorts, je lichaam probeert de bacterien in een infectie te doden.
Mij advies, niet warmer dan 37 graden celsius, blijf je ook safe tov afwijkingen van huis tuin en keuken thermometers
  donderdag 9 januari 2014 @ 13:56:52 #252
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_135272040
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2013 01:23 schreef SiGNe het volgende:

Slijpen doe ik sinds een tijdje zelf met een goede slijpsteen (Wüsthoff 3000/8000 grit) en Global slijphulpjes (over een tijdje hoop ik die hulpjes niet meer nodig te hebben, blijven oeffenen).
Sinds ik m'n messen zelf slijp zijn ze echt superscherp, scherper dan toen ik ze kocht.

Kan je daar een beschijvend topic over openen? Ik wil dit ook leren, maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat moet aanpakken. Láten slijpen is een relatief kostbare aangelegenheid en ik ben het mes een tijdje kwijt (de winkel schijnt het weer op te sturen naar een slijper, gaat zo een week over heen...)
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_135273335
Op vakantie in Tsjechië stond er bij de barbeque buiten zo'n slijpsteen met water. Een ronde 'molensteen' die verticaal stond, met een bakje voor water erbij. We hebben hem niet gebruikt volgens mij, maar zo'n ding lijkt me toch wel effectief en een goedkope manier om je mes te slijpen? En staat ook leuk in de tuin.
pi_135273378

Het leek een beetje hierop maar je kon hem dus ook natmaken en hij was kleiner en ruwer dan dit.
pi_135275309
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 14:30 schreef sirdanilot het volgende:
Op vakantie in Tsjechië stond er bij de barbeque buiten zo'n slijpsteen met water. Een ronde 'molensteen' die verticaal stond, met een bakje voor water erbij. We hebben hem niet gebruikt volgens mij, maar zo'n ding lijkt me toch wel effectief en een goedkope manier om je mes te slijpen? En staat ook leuk in de tuin.
Die dingen worden meestal gebruikt om bijlen mee te slijpen, niet voor keukenmessen.
Als je keukenmessen wil slijpen kan je dat bet best doen op een kleine vlakke steen, mogen ook geen butsen inzitten.

Slijpen zelf is vrij makkelijk, genoeg youtube-filmpjes met instructies en je hebt speciale slijphulpjes zodat je de slijphoek over het hele mes hetzelfde houdt (als je genoeg geoeffend hebt kan het ook zonder die slijphulpjes)
pi_135276097
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 13:56 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Kan je daar een beschijvend topic over openen? Ik wil dit ook leren, maar heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik dat moet aanpakken. Láten slijpen is een relatief kostbare aangelegenheid en ik ben het mes een tijdje kwijt (de winkel schijnt het weer op te sturen naar een slijper, gaat zo een week over heen...)
Zoals ik hierboven ook typte, het is niet zo heel moeilijk, je hebt slijphulpjes en veel filmpjes.
Deze heeft mij veel geholpen:

Mijn messen waren al een keer door een slijpservice geslepen, daardoor hoefde ik ze zelf later alleen nog maar bij te slijpen/polijsten.
Zelf heb ik een slijpsteen van Wüsthof 3000/8000 grit, ik weet alleen niet zeker of dat de Japanse of de Europese grit-schaal is, bij Japanse stenen moet je het getal door 2 delen om op de Europese grit-standaard uit te komen.
3000 is namelijk al een redelijke polijststeen en 8000 helemaal, je zou dus kunnen zeggen dat ik m'n messen niet slijp maar polijst.

Ik kan er wel een keer een topic over maken, dat gaat me alleen wat langer duren want als ik dat doe wil ik het wel goed doen met alle info en filmpjes erbij.
Kost even om uit te zoeken maar wel een leuk idee.

Handige tip als je zelf gaat slijpen: eerst op goedkope messen oeffenen voor je je goede messen onder handen neemt.
Tip 2: als je eenmaal je eigen goede messen slijpt, geef het door aan vrienden en slijp hun messen ook, leer je van (heb je op een gegeven moment ook geen slijphulpjes meer nodig maar doe je het op gehoor)
  donderdag 9 januari 2014 @ 16:03:18 #257
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_135277202
Leuk filmpje met die Japanner. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_135278192
Ik heb opeens ook door waarom die slijphulpjes van Global "Mino Sharp" als merk hebben.
Ik heb de verpakking hier nog liggen (heb ze nog niet zo lang) en op de achterkant staat ook "Design: Mino Tsuchida"
Die vent uit het filmpje dus.

Ik heb enrom veel van dat soort filmpjes gekeken, ook over het maken van (damast)messen, erg interessant en lijkt me eigenlijk ook wel tof om zelf te doen: een damastmes smeden.
Gaat me verder niet lukken en ik heb er de mogelijkheden ook niet voor maar toch.. :P
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:00:00 #259
378192 -mandy-
I am who I am
pi_135333631
Piet, ik heb onlangs een chipsmaker gekregen voor in de magnetron (deze).
Ondanks het droogdeppen, wel of niet kruiden, en het bijgeleverde boekje volgen met de kooktijden krijg ik mijn groentechips niet krokant.
Heb jij tips of ideeën om het alsnog krokant uit de magnetron te doen komen?
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:04:25 #260
45206 Pietverdriet
pi_135333901
Geen idee, chips bak je, dit lijkt meer op drogen
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:06:20 #261
378192 -mandy-
I am who I am
pi_135334011
dus toch maar in de oven proberen op een bakplaat of rooster. dank je
Mijn leven begon voor de 2de keer toen ik Djeez ontmoette en werd compleet op 26 april 2013 met de geboorte van onze zoon.
  vrijdag 10 januari 2014 @ 21:06:51 #262
45206 Pietverdriet
pi_135334041
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 16:27 schreef SiGNe het volgende:
Ik heb opeens ook door waarom die slijphulpjes van Global "Mino Sharp" als merk hebben.
Ik heb de verpakking hier nog liggen (heb ze nog niet zo lang) en op de achterkant staat ook "Design: Mino Tsuchida"
Die vent uit het filmpje dus.

Ik heb enrom veel van dat soort filmpjes gekeken, ook over het maken van (damast)messen, erg interessant en lijkt me eigenlijk ook wel tof om zelf te doen: een damastmes smeden.
Gaat me verder niet lukken en ik heb er de mogelijkheden ook niet voor maar toch.. :P
Dat lijkt mij ook erg tof, en dan meteoorijzer gebruiken, heb je een mooi verhaal over een sterrenmes uit een supernova (alle ijzer is trouwens onstaan in nova's )
  vrijdag 10 januari 2014 @ 22:02:02 #263
378192 -mandy-
I am who I am
pi_135337017
Hoi piet, ze zijn toch nog gelukt en lekker krokant intussen na wat uitproberen. De truc is nog beter droogdeppen en langer in de magnetron.
Echt een aanrader!
pi_135359406
Ik heb nu linzensoep op het vuur staan, alleen 1 probleem. Er zit geen smaak aan. Ik heb geen idee wat voor kruiden ik er aan moet toevoegen en zo. Iemand die het wel weet?
pi_135360426
^ Je moet dan ook met een goede bouillon beginnen. Bij gebrek aan beter maar een bouillonblokje erdoor; zeker niet ideaal, maar beter dan niks lijkt me.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 17:54:27 #266
45206 Pietverdriet
pi_135361723
quote:
8s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 16:50 schreef Peunage het volgende:
Ik heb nu linzensoep op het vuur staan, alleen 1 probleem. Er zit geen smaak aan. Ik heb geen idee wat voor kruiden ik er aan moet toevoegen en zo. Iemand die het wel weet?
Wat heb je er in gedaan?
pi_135362505
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat heb je er in gedaan?
Kwa kruiden? Eerst niks. Daarna heb k er maar 1 of andere kruidenmix in gedaan die ik in de kast vond _O-
Maar ik heb dus geen bouillon gebruikt. Gewoon water.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:18:43 #268
45206 Pietverdriet
pi_135362670
quote:
8s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:14 schreef Peunage het volgende:

[..]

Kwa kruiden? Eerst niks. Daarna heb k er maar 1 of andere kruidenmix in gedaan die ik in de kast vond _O-
Dan heb je dus gewoon gekookte linzen.
Volgende keer gewoon een krachtige rundvlees, groente of kippenbouillon maken.
pi_135362733
Er zat ook ui, tomaat, selderij en winterpeen in. Maar nu ik die kruidenmix erin heb gegooid heeft het wel meer smaak gekregen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:23:57 #270
45206 Pietverdriet
pi_135362862
Wat sojasaus ( niet de zoete) wil ook helpen, wat gerookt spek, knofje look, ansjovisfiletje, Worcestershire Sauce (lea&perrins)
pi_135362989
quote:
8s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:14 schreef Peunage het volgende:

[..]

Aardappelen, wortels, uien, zout, bouillon en koken maar. Daarna pureren en paprika vlokken, zwarte peper en citroen. Zo maken wij t. Oh en paprika en tomatenpuree :9
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:29:31 #272
45206 Pietverdriet
pi_135363044
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:27 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Aardappelen, wortels, uien, zout, bouillon en koken maar. Daarna pureren en paprika vlokken, zwarte peper en citroen. Zo maken wij t. Oh en paprika en tomatenpuree :9
Wat maak je hier?
pi_135363145
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat maak je hier?
Linzensoep?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 18:37:13 #274
45206 Pietverdriet
pi_135363364
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:31 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Linzensoep?
Lijkt wel hutspot.
Maar goed, de combi van peen en ui maakt het mij te zoet.
pi_135363509
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lijkt wel hutspot.
Maar goed, de combi van peen en ui maakt het mij te zoet.
Het smaakt niet zoet hoor :) men eet het met citroensap.
Ik weet niet wat hutspot is, maar deze manier is echt yummie. Hierbij mijn bijdrage :P
pi_135363840
De linzensoep die ik af en toe maak;

Runderbouillon, gebruind gekruid vlees, linzen, wortels, ui, selderij, salie, tomaat, zout, bij het serveren een klein beetje olijfolie erover.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
  zondag 12 januari 2014 @ 10:02:56 #277
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_135387766
Wanneer je bij bakrecepten het materiaal wijzigt, bijvoorbeeld cakevorm gebruiken in plaats van bakplaat, of cupcakes in plaats van springvorm, hoe weet je dan of (en hoeveel) je de baktijd moet aanpassen?

Ik maakte gisteren deze http://www.24kitchen.nl/recepten/easy-traycake. Geweldig lekker gelukt, overigens. Maar wanneer ik ermee wil gaan variëren, wil ik ook andere vormen gaan gebruiken.
... ♥ ik mis je ♥
  zondag 12 januari 2014 @ 10:11:45 #278
45206 Pietverdriet
pi_135387887
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 10:02 schreef phluphy het volgende:
Wanneer je bij bakrecepten het materiaal wijzigt, bijvoorbeeld cakevorm gebruiken in plaats van bakplaat, of cupcakes in plaats van springvorm, hoe weet je dan of (en hoeveel) je de baktijd moet aanpassen?

Ik maakte gisteren deze http://www.24kitchen.nl/recepten/easy-traycake. Geweldig lekker gelukt, overigens. Maar wanneer ik ermee wil gaan variëren, wil ik ook andere vormen gaan gebruiken.
Buikgevoel/ervaring maar dat werkt niet 100%
Maar veel recepten zijn sowieso bagger, hoe meer koffietafel het kookboek, hoe slechter de recepten is mijn vuistregel.
Bij pattiserie is het precies volgen van het recept veel belangrijker dan bij koken.
Zo een traycake, hier in D noemen ze dat Blechkuchen is idd eenvoudig en makkelijk. In plaats van cakebeslag kan je ook (licht) gezoet brooddeeg gebruiken en dan beleggen met bv halve pruimen of appelschijfjes.
pi_135391539
Piet, ik heb mayo gemaakt. Hoe lang kan ik het bewaren? Hij is relatief zuur/zout dus wellicht iets langer dan gebruikelijk. Maar moet ik aan een paar dagen, of aan een week denken?
  zondag 12 januari 2014 @ 13:22:09 #280
45206 Pietverdriet
pi_135391825
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:13 schreef sirdanilot het volgende:
Piet, ik heb mayo gemaakt. Hoe lang kan ik het bewaren? Hij is relatief zuur/zout dus wellicht iets langer dan gebruikelijk. Maar moet ik aan een paar dagen, of aan een week denken?
Paar dagen
pi_135391896
Oh dat wordt lekker snoepen dan, in m'n eentje. Lepeltje mayo puur naar binnen werken... :D
  zondag 12 januari 2014 @ 13:34:33 #282
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135392254
Beetje knoflook doorheen mikken en op stokbrood eten.
Bij gebakken aardappels, of een aardappelsalade mee maken?

Mayo komt hier altijd wel op, dat is niet zo'n probleem :@
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_135392665
Ja, vanavond gebakken aardappeltjes met een hele klodder mayo :D :D :D

Het is zondag, dus dan mag het vet, ongezond en lekker zijn. Niet dat het doordeweeks niet mag, maar nu heb ik voor mezelf een excuus :')
pi_135394386
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:44 schreef sirdanilot het volgende:
Ja, vanavond gebakken aardappeltjes met een hele klodder mayo :D :D :D

Het is zondag, dus dan mag het vet, ongezond en lekker zijn. Niet dat het doordeweeks niet mag, maar nu heb ik voor mezelf een excuus :')
Vet en ongezond is ook niet erg, alleen als je er niet dik door wil worden moet je wel op je calorie-inname letten.
Er was laatst nog een Amerikaan 17kilo afgevallen door alleen nog maar bij de MacDonalds te eten.
Alleen ipv zoals bij Supersize me bestelde deze man meer de gezondere dingen en lette op de calorie-inname (2500kcal max per dag).
http://www.nu.nl/opmerkel(...)-mcdonalds-eten.html
pi_135394729
Vorige keer had mijn vriendin kaasfondue (proberen) te maken. Witte wijn in de pan en dan, beetje bij beetje, de geraspte kaas erbij (Gruyere en Emmetahl). Maar het wilde maar niet binden, het was een soort soep. Uiteindelijk deed ze er allesbinder in, maar het resultaat was dat die hele kaasfondue smaakte naar die allesbinder.... what went wrong???
pi_135394898
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:37 schreef Freak188 het volgende:
Vorige keer had mijn vriendin kaasfondue (proberen) te maken. Witte wijn in de pan en dan, beetje bij beetje, de geraspte kaas erbij (Gruyere en Emmetahl). Maar het wilde maar niet binden, het was een soort soep. Uiteindelijk deed ze er allesbinder in, maar het resultaat was dat die hele kaasfondue smaakte naar die allesbinder.... what went wrong???
Teveel wijn?
En maizena bindt net wat beter zonder smaak dan allesbinder (aardappelzetmeel)

Zelf koop ik het gewoon kant en klaar, wel altijd Tiger (van gerber)

Van de kant en klare vind ik deze het lekkerst.
Alleen nog een extra scheutje kirsch en wat peper of nootmuskaat nodig.
(meestal alleen bij de echte kaasboer te verkrijgen)
  zondag 12 januari 2014 @ 14:44:56 #287
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_135394976
Kaasfondue is ook dunne soep.
  zondag 12 januari 2014 @ 15:08:40 #288
45206 Pietverdriet
pi_135395866
quote:
Een recept gevolgd?
pi_135396084
quote:
Je moet de wijn en kaas gewoon tegelijk toevoegen totdat de kaas is gesmolten. Dan voeg je een mengsel van kirsch (of, als je dat niet hebt, gewoon wat extra wijn) en MAIZENA (geen allesbinder !!) toe. Twee theelepeltjes maizena op een kwart kopje. Daarna blijf je TWINTIG MINUTEN lang roeren op niet al te hoog vuur.

Wat ook kan helpen is iets toevoegen waar smeltzout in zit (E-huppeldepup). Bijvoorbeeld een la vache qui rit kaasje. Maar dat is natuurlijk wel een beetje 'cheaten' :')
  zondag 12 januari 2014 @ 15:15:44 #290
45206 Pietverdriet
pi_135396210
Bij mij mislukt ook wel eens wat, net een cake gebakken die mislukte, was groenig en rook onaangenaam
  zondag 12 januari 2014 @ 15:36:16 #291
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135397148
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij mij mislukt ook wel eens wat, net een cake gebakken die mislukte, was groenig en rook onaangenaam
Eieren bedorven?? :o
Al had je dat natuurlijk wel geroken, maar groen??? huuuh :X

Appeltaartdeeg, heb je daar nog een leuk idee voor? Ik heb van alles wel in huis en de Goudreinetten net al in stukjes gesneden.
  zondag 12 januari 2014 @ 15:38:42 #292
45206 Pietverdriet
pi_135397251
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:36 schreef Molo het volgende:

[..]

Eieren bedorven?? :o
Al had je dat natuurlijk wel geroken, maar groen??? huuuh :X

Appeltaartdeeg, heb je daar nog een leuk idee voor? Ik heb van alles wel in huis en de Goudreinetten net al in stukjes gesneden.
Harde wener
http://passie.horeca.nl/content/15590/Hard_Wenerdeeg_zetten.html
pi_135397970
Phluphy waarom wil je voor een traycake een andere vorm gebruiken? Ik kan me wel voorstellen, dat je bijvoorbeeld in plaats van een gewone cake minicakejes/ cupcakes maakt of andersom. Mijn zoon wil graag een rode cake voor zijn verjaardag en ik had onlangs rode cupcakes gemaakt met frambozen door het beslag en daar kan ik prima een grote cake van maken denk ik. Ik neem dan wel minimaal 2 keer het recept.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zondag 12 januari 2014 @ 16:01:11 #294
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135398192
  zondag 12 januari 2014 @ 16:12:48 #295
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_135398550
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:55 schreef Tinuviel het volgende:
Phluphy waarom wil je voor een traycake een andere vorm gebruiken? Ik kan me wel voorstellen, dat je bijvoorbeeld in plaats van een gewone cake minicakejes/ cupcakes maakt of andersom. Mijn zoon wil graag een rode cake voor zijn verjaardag en ik had onlangs rode cupcakes gemaakt met frambozen door het beslag en daar kan ik prima een grote cake van maken denk ik. Ik neem dan wel minimaal 2 keer het recept.
Ik wil het basisrecept ook kunnen gebruiken voor andere varianten. En dan elke keer andere topping gebruiken. Ander vruchten, andere noten, etc. Maar ik weet niet hoe lang het dan in de oven moet.

Mischien kan ik wel de tijden (en temperatuur) gebruiken die normaal gesproken standaard zijn, maar omdat ik nog niet zoveel ervaring heb, ben ik daar nogal onzeker over.
... ♥ ik mis je ♥
  zondag 12 januari 2014 @ 16:14:23 #296
45206 Pietverdriet
pi_135398601
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:12 schreef phluphy het volgende:

[..]

Ik wil het basisrecept ook kunnen gebruiken voor andere varianten. En dan elke keer andere topping gebruiken. Ander vruchten, andere noten, etc. Maar ik weet niet hoe lang het dan in de oven moet.
Tot deeg gaar is, checken met een sate prikker
  zondag 12 januari 2014 @ 22:41:34 #297
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135418547
Taart is erg lekker :9~
  zondag 12 januari 2014 @ 23:04:40 #298
45206 Pietverdriet
pi_135420055
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 22:41 schreef Molo het volgende:
Taart is erg lekker :9~
mooi zo
Maakt me blij, veel mensen geven geen feedback
  zondag 12 januari 2014 @ 23:08:36 #299
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_135420306
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

mooi zo
volgens mij vragen veel mensen maar wat en maken dan óf heel wat anders, óf helemaal niks :')
pi_135424662
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 23:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

mooi zo
Erger is als mensen tips vragen en vervolgens melden dat ze toch hun eigen gang zijn gegaan en klagen dat het niet lekker was... hou je dan ook aan de tips!! |:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')