abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134644579
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 11:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens dat er teveel mensen in een uitkering zitten. In vergelijking met de jaren 60 en 70 is het contrast schrijnend (en toen lag de koopkracht hoger dus het is niet zo dat het zoveel aantrekkelijker is geworden).

Maar hoe dit op te lossen? Dat is de vraag. Ik geloof iig niet (meer) in de geijkte VVD recepten.
Ik geloof ook niet meer in het SP recept om meer belasting te heffen. De bereidheid om nog meer belasting te betalen is er niet. Zelf mijn PvdA-stemmende vader begint nu zelfs in protest te komen.
pi_134644680
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 11:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens dat er teveel mensen in een uitkering zitten. In vergelijking met de jaren 60 en 70 is het contrast schrijnend (en toen lag de koopkracht hoger dus het is niet zo dat het zoveel aantrekkelijker is geworden).

Maar hoe dit op te lossen? Dat is de vraag. Ik geloof iig niet (meer) in de geijkte VVD recepten.
Ik vraag mij ook af hoor hoe je die mensen wilt gaan activeren. Ik hou er persoonlijk niet van om mensen op te sluiten in hun uitkering, maar ik ben het met je eens dat 32 uur per week nietjes uit papiertjes halen nou niet echt een gedegen oplossing is. Ik vind het sowieso kortzichtig en populistisch (VVD) beleid dat Klijnsma op deze manier denkt mensen uit de bijstand te krijgen.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:10:32 #123
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_134645816
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 december 2013 11:21 schreef pfaf het volgende:

[..]

Bizar inderdaad, 3200 netto per maand is echt een luxe man. Dat is met z'n vieren twee keer per jaar op vakantie en biologisch vlees eten.
Je zal wel sarcastisch zijn maar inderdaad, met 3200 euro netto is dat inderdaad uitstekend te doen. En als je dat met zoveel geld per maand niet kan dan moet je eens op budgetcursus.
Als ik alle uitgaven van mij en mijn vriendin x 2 doe (slaat nergens op want met 4 man heb je niet ineens 2 huizen nodig) dan zouden we 2800 euro kwijt zijn per maand dus ja ik vind 3200 euro veel . Zeker als je bedenkt dat er 0 arbeid tegenover staat.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 24 december 2013 @ 12:25:25 #124
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  dinsdag 24 december 2013 @ 15:22:19 #125
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134652845
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 09:04 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

:')!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik blijf er bij hoor, genoeg gezinnen die van veel minder moeten rondkomen. Misschien eens even de harde realiteit van de echte wereld bekijken en niet vanuit je studentenleven blik.

Ja, de andere post ook gelezen? Dat er gezinnen zijn die van minder moeten rondkomen geloof ik zo. Het gaat nu om een huishouden met vier volwassenen.

Zouden die allemaal een minimumloon baan hebben dan zouden zij al veel meer binnen halen dan die 3200 euro per maand, en nee dan ben je nog steeds niet rijk :')
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134654092
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:22 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, de andere post ook gelezen? Dat er gezinnen zijn die van minder moeten rondkomen geloof ik zo. Het gaat nu om een huishouden met vier volwassenen.

Zouden die allemaal een minimumloon baan hebben dan zouden zij al veel meer binnen halen dan die 3200 euro per maand, en nee dan ben je nog steeds niet rijk :')
Je bent ook niet rijk als je als gemeenschap van 4 volwassen personen 3200 netto per maand binnenharkt. Arm ben je ook niet en je zou er prima van moeten kunnen rondkomen. En het is teveel als het om gratis geld gaat.

Het punt met bijstand is het volgende:
als je als ouders samen bent dan kunnen beide een bijstanduitkering aanvragen, zodat gezamenlijk er 1 minimumloon inkomt zonder toeslagen. Als 1 van die nu een baan krijgt tegen minimumloon dan vervallen beiden uitkeringen, dus schiet je er nadda noppes niks meer op als die ander maar geen werk kan vinden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:07:25 #127
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_134654214
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:22 schreef Ryon het volgende:

[..]

Hoe vaak heb je een gezin met 4 volwassenen die én allemaal werken én allemaal mee bijdragen in het huishouden? Ik denk ongeveer nooit. In de praktijk betalen er vaak 2 man het huishouden, namelijk de ouders en dan kom je vaak stukken lager uit netto.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_134654800
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Hoe vaak heb je een gezin met 4 volwassenen die én allemaal werken én allemaal mee bijdragen in het huishouden? Ik denk ongeveer nooit. In de praktijk betalen er vaak 2 man het huishouden, namelijk de ouders en dan kom je vaak stukken lager uit netto.
Dat is het punt niet. Het gaat erom of 3200 netto veel is voor 2 ouders en 2 van hun volwassen kinderen in 1 huis. Ik en vele met mij zeggen ja en sommige zeggen nee.
Een vergelijking met een gezin met jongere kinderen gaat mank omdat kinderen geen geld krijgen en zowiezo goedkoper zijn dan volwassen mensen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:58:20 #129
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134655879
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

De tumult is dus ontstaan over een vrij zeldzaam huishouden. In 'normale' bijstandsgezinnen krijgt het huishouden aanzienlijk minder binnen omdat de kinderen geen zelfstandige bijstand krijgen. Pas als die op hogere leeftijd nog steeds thuiswonend zijn kunnen zij in aanmering komen (mits zij aan de voorwaarden voldoen) voor een uitkering. Deze uitkering wordt dan niet op de rekening van papa gestort, maar direct op de rekening van de kinderen die hun eigen leefpatroon hebben. In mijn vorige voorbeeld van de broer en de zus is het goed mogelijk dat deze leefpatronen sterk afwijken. De broer kan in een situatie verkeren van schrijnende armoede vanwege schulden, terwijl de zus het relatief goed doet.

Ik heb ook meerdere voorbeelden gegeven van andere 4 volwassen huishoudens. Denk dan aan vier studenten, vier starters, vier ZZP'rs, vier minimiumloners of vier kunstenaars die een woning delen. Al deze voorbeelden staan niet bekend als welvarende huishoudens, toch komt er in totaal aanzienlijk meer binnen per maand per voorbeeld dan die 3200 van een bijstandsgezin.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:22:44 #130
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134656709
Dan moeten al die bovenstaande voorbeelden eens snel bij het Nibud langs voor budgethulp, want als je niet heel welvarend bent met 3200 per maand doe je iets verschrikkelijk mis.
pi_134656862
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:22 schreef pfaf het volgende:
Dan moeten al die bovenstaande voorbeelden eens snel bij het Nibud langs voor budgethulp, want als je niet heel welvarend bent met 3200 per maand doe je iets verschrikkelijk mis.
Of jij moet even weer op de wereld landen. 3200 euro is voldoende maar om dat nu welvarend te noemen, dat gaat mij te ver. Echter als je het gratis krijgt dan is er echt iets mis met het systeem, omdat gratis geld ivm levensonderhoud, ook alleen het levensonderhoud moet kunnen dekken.
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:27:58 #132
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134656917
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:22 schreef pfaf het volgende:
Oh ja, Nederland is gewoon een stuk welvarender dan het lijkt. Als wij iedereen zijn afzonderlijke inkomens bij elkaar optellen komen wij er vanzelf wel.
--
pi_134656983
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh ja, Nederland is gewoon een stuk welvarender dan het lijkt. Als wij iedereen zijn afzonderlijke inkomens bij elkaar optellen komen wij er vanzelf wel.
Nou ja kijk als je samen woont kan je de huur delen. Als dat sociale huur is dan is dat bv 600 euro p/m. Als je met zijn 4en bent dan is dat 150 euro p/m aan huur. Een bijstand is niet op dat bedrag bedacht, dus je hebt het dan gewoon rijker.
Het lijkt mij dat kinderen gewoon kostgeld betalen, zo niet dan heb je geluk.
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:33:36 #134
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134657130
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nou ja kijk als je samen woont kan je de huur delen. Als dat sociale huur is dan is dat bv 600 euro p/m. Als je met zijn 4en bent dan is dat 150 euro p/m aan huur. Een bijstand is niet op dat bedrag bedacht, dus je hebt het dan gewoon rijker.
Ja, maar iedereen die samenwoont kan de huur delen, dat is niet een mogelijkheid die alleen mensen in de bijstand hebben ;) Ik begrijp om die reden ook de zieligheidsfator niet van de ZZP'r die 1500 netto verdient maar wel een eigen studio wil van 800 euro per maand. Als je een te laag inkomen hebt voor een eigen plek ga je gewoon weer lekker samenwonen met anderen.
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 17:58:43 #135
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134658055
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Of jij moet even weer op de wereld landen. 3200 euro is voldoende maar om dat nu welvarend te noemen, dat gaat mij te ver. Echter als je het gratis krijgt dan is er echt iets mis met het systeem, omdat gratis geld ivm levensonderhoud, ook alleen het levensonderhoud moet kunnen dekken.
Mij gaat dat niet te ver, met 3200 kun je als een yup leven man. Ik ben wel benieuwd hoe jij 3200 euro op wilt maken zonder in overbodige luxe te vervallen..
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:00:09 #136
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134658114
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het is toch één huishouden, dus één keer huur, één keer gem. belasting, één keer g.w.l en internet, et cetera..
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:03:06 #137
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134658225
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 december 2013 17:58 schreef pfaf het volgende:

[..]

Mij gaat dat niet te ver, met 3200 kun je als een yup leven man. Ik ben wel benieuwd hoe jij 3200 euro op wilt maken zonder in overbodige luxe te vervallen..
Simpel. 2400 euro daarvan weggeven aan mijn andere huisgenoten. Van het deel dat overblijft mijn zorgverzekering betalen. mijn deel van de huur, g/w/l en het internet. Dan heb ik nog een paar honderd euro over om als 'een yup van te leven'. Hoewel dat snel gaat als ik besluit meteen naar de Marqt te gaan voor een goed stuks wijn, biologisch lapje vlees en seizoensgroente. Dan haal ik denk ik het einde van de eerste week niet met mijn resterend budget.
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:07:45 #138
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134658383
quote:
15s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:03 schreef Ryon het volgende:

[..]

Simpel. 2400 euro daarvan weggeven aan mijn andere huisgenoten. Van het deel dat overblijft mijn zorgverzekering betalen. mijn deel van de huur, g/w/l en het internet. Dan heb ik nog een paar honderd euro over om als 'een yup van te leven'. Hoewel dat snel gaat als ik besluit meteen naar de Marqt te gaan voor een goed stuks wijn, biologisch lapje vlees en seizoensgroente. Dan haal ik denk ik het einde van de eerste week niet met mijn resterend budget.
Gelukkig kunnen de andere drie die andere drie weken van de maand de boodschappen doen.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:10:12 #139
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134658474
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:07 schreef pfaf het volgende:

[..]

Gelukkig kunnen de andere drie die andere drie weken van de maand de boodschappen doen.
Dat kan. Maar waarom zouden ze? Goed mogelijk dat de zoon liever zijn geld uitgeeft aan stoommaaltijden van de Aldi en de rest van zijn centen aan de hond. Zijn leven, zijn keuze ;)
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:13:03 #140
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_134658575
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat kan. Maar waarom zouden ze? Goed mogelijk dat de zoon liever zijn geld uitgeeft aan stoommaaltijden van de Aldi en de rest van zijn centen aan de hond. Zijn leven, zijn keuze ;)
Zijn geld :')
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:13:59 #141
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134658618
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dus jouw vergelijking tussen een gezin en een bijstandsgezin gaat mank? :o
Ok, volgende van de voorbeelden...
Je krijgt het er bij mij niet in dat je als gezin niet luxe kunt leven van 3200 netto.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:14:14 #142
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134658626
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:13 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Zijn geld :')
Ja, gegeven is gegeven. Kan je vervelend vinden, maar zo werkt het. Maar goed, een paternalistisch ingestelde overheid is toch sowieso het libertaritische kwaad?
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:17:47 #143
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134658751
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:13 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dus jouw vergelijking tussen een gezin en een bijstandsgezin gaat mank? :o
Ok, volgende van de voorbeelden...
Je krijgt het er bij mij niet in dat je als gezin niet luxe kunt leven van 3200 netto.
Met jonge kinderen dus wel. Maar bijstandsgezinnen krijgen dan ook geen 3200 netto ;) Men heeft gezocht naar een zeer uitzonderlijk voorbeeld waarin vier volwassen een huishouden delen en allemaal bijstandsgerechtigd zijn. Dat zijn dus vier volwassen mensen, met vier eigen volwassen levens en de bijbehorende kosten en verplichtingen die allemaal moeten rondkomen van een klein bedrag per maand.

Een studentikoos huishouden of een minimumloon huishouden harkt in dat geval al aanzienlijk meer geld binnen. Straks gaan wij nog beweren dat je als minimumloner zeer welvarend bent. :{ Dat zien mensen in de praktijk dus anders.
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:24:20 #144
379943 Paper_Tiger
pi_134658968
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:14 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, gegeven is gegeven. Kan je vervelend vinden, maar zo werkt het. Maar goed, een paternalistisch ingestelde overheid is toch sowieso het libertaritische kwaad?
Het is maatschappelijke kanker.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:29:17 #145
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134659174
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Met jonge kinderen dus wel. Maar bijstandsgezinnen krijgen dan ook geen 3200 netto ;) Men heeft gezocht naar een zeer uitzonderlijk voorbeeld waarin vier volwassen een huishouden delen en allemaal bijstandsgerechtigd zijn. Dat zijn dus vier volwassen mensen, met vier eigen volwassen levens en de bijbehorende kosten en verplichtingen die allemaal moeten rondkomen van een klein bedrag per maand.

Een studentikoos huishouden of een minimumloon huishouden harkt in dat geval al aanzienlijk meer geld binnen. Straks gaan wij nog beweren dat je als minimumloner zeer welvarend bent. :{ Dat zien mensen in de praktijk dus anders.
Dat het een uitzonderlijk voorbeeld is weet ik wel, maar dat is het onderwerp nu niet. Binnen die uitzonderlijke situatie is het namelijk heerlijk leven met 3200 p/m.
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:30:29 #146
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134659217
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:29 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat het een uitzonderlijk voorbeeld is weet ik wel, maar dat is het onderwerp nu niet. Binnen die uitzonderlijke situatie is het namelijk heerlijk leven met 3200 p/m.
En dat betwijfel ik dus. Zo heerlijk leven minimumloners ook niet, terwijl die aanzienlijk meer te besteden hebben in dezelfde situatie.
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 18:55:58 #147
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134660079
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:30 schreef Ryon het volgende:

[..]

En dat betwijfel ik dus. Zo heerlijk leven minimumloners ook niet, terwijl die aanzienlijk meer te besteden hebben in dezelfde situatie.
Kun je mij even uitleggen hoe je minimumloongezin van 3200 netto krijgt? Vier werkende volwassenen? Dan ben ik er van overtuigd van dat die dan ook makkelijk kunnen rondkomen. Heb jij wel enig besef van hoeveel 3200 netto voor een huishouden is, en hoeveel mensen dat niet hebben?
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:06:07 #148
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134660403
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:17 schreef Ryon het volgende:

[..]

Juistem, dat is de volgende stap. Het minimumloon nog verder kapot maken. Dát als verwend neerzetten. En zo gaat dat maar door. Vindt iedereen prima.

Ondertussen kunnen de voedselbanken de vraag amper meer aan (zie bericht van vandaag).

In de hele westerse wereld is er een soort afrekening gaande. In de VS zijn 50 miljoen personen afhankelijk van voedselbonnen. Maar de rancuneuze graai-Republikeinen hebben een forse bezuiniging daarop weten door te drukken. Met allerlei rampverhalen over fraude en luxe enzo.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:12:49 #149
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134660682
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:55 schreef pfaf het volgende:

[..]

Kun je mij even uitleggen hoe je minimumloongezin van 3200 netto krijgt? Vier werkende volwassenen? Dan ben ik er van overtuigd van dat die dan ook makkelijk kunnen rondkomen. Heb jij wel enig besef van hoeveel 3200 netto voor een huishouden is, en hoeveel mensen dat niet hebben?
http://www.rijksoverheid.(...)het-minimumloon.html

Minimumloon voor 23+ is 1.477,80 x 4 = 5911,2 en dan maakt men nog aanspraak op zorg en huurtoeslag ook. Mag jezelf uitvogelen waarom dat meer dan 3200 netto is ;) En waarom deze mensen alsnog niet leven 'als een yup' ondanks dat zij allemaal elke dag hard werken voor het geld.
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 19:33:20 #150
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_134661488
Goed verhaal over de VS, en hoe de rijken het debat manipuleren
http://www.rollingstone.c(...)on-the-poor-20131024
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 24 december 2013 @ 20:06:54 #151
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134662766
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:12 schreef Ryon het volgende:

[..]

Minimumloon voor 23+ is 1.477,80 x 4 = 5911,2 en dan maakt men nog aanspraak op zorg en huurtoeslag ook. Mag jezelf uitvogelen waarom dat meer dan 3200 netto is ;) En waarom deze mensen alsnog niet leven 'als een yup' ondanks dat zij allemaal elke dag hard werken voor het geld.
Kom jij nu eens met een voorbeeld van hoe je als gezin bestaande uit vier volwassenen 3200 uit kan geven, zonder luxe. Want een gezin van vier minima zal het inderdaad ook ruim hebben.
  dinsdag 24 december 2013 @ 20:55:56 #152
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_134665279
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 18:55 schreef pfaf het volgende:

[..]

Hij denkt volgens mij inderdaad dat het een enorm laag inkomen is ofzo -O-

Het punt is dat het een gezin is met 1 huur 1 energierekening etc. Stel dat de huur 600 euro is, de energierekening 150 euro en de boodschappen 600 euro (even behoorlijk ruim gerekend) dan kom ik op 1350 euro, dan hebben we nog 4x zorgverzekering en je zit op 1750 euro, reken nog een internet abbo erbij van 50 euro en ik kom op 1800 euro. Dan heb je dus nog altijd 1400 euro over per maand, dat is 350 euro per persoon OVER. Voor niks doen! Zou ik ook wel willen hoor!
Dan kunnen ze zelfs nog PER PERSOON een telefoonabbo afsluiten, autorijden etc.
Allemaal dingen die een minimumloner zich eigenlijk al niet eens kan veroorloven, en dat is dus vreselijk krom.
  dinsdag 24 december 2013 @ 20:58:09 #153
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134665421
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 20:55 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Hij denkt volgens mij inderdaad dat het een enorm laag inkomen is ofzo -O-

Het punt is dat het een gezin is met 1 huur 1 energierekening etc. Stel dat de huur 600 euro is, de energierekening 150 euro en de boodschappen 600 euro (even behoorlijk ruim gerekend) dan kom ik op 1350 euro, dan hebben we nog 4x zorgverzekering en je zit op 1750 euro, reken nog een internet abbo erbij van 50 euro en ik kom op 1800 euro. Dan heb je dus nog altijd 1400 euro over per maand, dat is 350 euro per persoon OVER. Voor niks doen! Zou ik ook wel willen hoor!
Dan kunnen ze zelfs nog PER PERSOON een telefoonabbo afsluiten, autorijden etc.
Allemaal dingen die een minimumloner zich eigenlijk al niet eens kan veroorloven, en dat is dus vreselijk krom.
Nou, en het enige wat je ervoor hoeft te doen is met zijn vieren te gaan samenwonen. Ik zou zeggen: sla je slag en ervaar het zelf ;)
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:02:57 #154
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_134665684
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 19:12 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat is bruto ja, huurtoeslag krijg je niet meer als je het minimumloon verdient. Ongeveer 4400 euro netto en dan nog zo'n 300 euro zorgtoeslag. ofwel 4700 euro. Er worden dus 4x160=640 uur per maand ingeruild voor 375 euro per persoon extra. Kortom: Je werkt dus voor 2,40 euro per uur. Goeie deal! Dan zou ik ook in mijn nest blijven.

quote:
14s.gif Op dinsdag 24 december 2013 20:58 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nou, en het enige wat je ervoor hoeft te doen is met zijn vieren te gaan samenwonen. Ik zou zeggen: sla je slag en ervaar het zelf ;)
Ik ben geen parasiet dus dat zit er niet in helaas maar door dit kankergezwel dat we socialistische staat noemen heb ik wel een aantal wijzigingen doorgevoerd in mijn financiele planning.

Zo ga ik bv mijn hypotheek niet aflossen want stel je voor dat je ooit werkeloos raakt en in de bijstand komt, dan mag je op eigen kosten een hypotheek af gaan sluiten voor het deel dat je al afgelost hebt of aan overwaarde hebt. Heb je niks afgelost /alles vergokt / elke dag een crackhoer genomen dan krijg je wel direct bijstand.

Ik ga geen enorme bedragen meer sparen, is mijn geld op dan kom ik wel even geld halen bij de uitkeringsinstanties. Als je immers zelf spaargeld hebt moet je dat eerst opmaken.

Sparen voor een pensioen? amehoela, dan mag ik straks mijn zuurverdiende spaarcenten eerst opmaken terwijl koos drinktbierenbezoekthoeren direct geld krijgt.

Het loont in dit land om klaploper te zijn. :r walgelijk.

[ Bericht 19% gewijzigd door Metro2005 op 24-12-2013 21:10:28 ]
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:11:50 #155
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134666360
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:02 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat is bruto ja, huurtoeslag krijg je niet meer als je het minimumloon verdient. Ongeveer 4400 euro netto en dan nog zo'n 300 euro zorgtoeslag. ofwel 4700 euro. Er worden dus 4x160=640 uur per maand ingeruild voor 375 euro per persoon extra. Kortom: Je werkt dus voor 2,40 euro per uur. Goeie deal! Dan zou ik ook in mijn nest blijven.
Ik ben nu helemaal confuus. Niet alleen blijkt werken (al is het maar voor het minimumloon) inderdaad te lonen. Ook gaat het maar om een lousy 375 euro vrij te besteden per maand meer (fooi in het restaurant als je als een yup gaat leven), terwijl wij net gezien hebben dat bijstanders een schandalige 350 euro mogen uitgeven per maand. Aan een telefoon nota bene! Of aan hun auto!!!! Of aan het openbaar vervoer!!!!!! Schande!
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:15:00 #156
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134666574
quote:
[..]

Ik ben geen parasiet dus dat zit er niet in helaas maar door dit kankergezwel dat we socialistische staat noemen heb ik wel een aantal wijzigingen doorgevoerd in mijn financiele planning.

Zo ga ik bv mijn hypotheek niet aflossen want stel je voor dat je ooit werkeloos raakt en in de bijstand komt, dan mag je op eigen kosten een hypotheek af gaan sluiten voor het deel dat je al afgelost hebt of aan overwaarde hebt. Heb je niks afgelost /alles vergokt / elke dag een crackhoer genomen dan krijg je wel direct bijstand.

Ik ga geen enorme bedragen meer sparen, is mijn geld op dan kom ik wel even geld halen bij de uitkeringsinstanties. Als je immers zelf spaargeld hebt moet je dat eerst opmaken.

Sparen voor een pensioen? amehoela, dan mag ik straks mijn zuurverdiende spaarcenten eerst opmaken terwijl koos drinktbierenbezoekthoeren direct geld krijgt.

Het loont in dit land om klaploper te zijn. :r walgelijk.

Ik zou zeggen: doe dat vooral en ga lekker op de blaren zitten op het moment dat het inderdaad misgaat.

Paradijs Nederland blijkt opeens een stuk minder zonnig te zijn wanneer je geen baan meer hebt en je onderwater hypotheek mag aflossen. De mevrouw van DWI blijkt ook een stuk aanzienlijk minder vrijgevig te zijn dan de telegraaf doet voorkomen, ook het papiertjes rapen in het Amsterdamse bos om werkervaring op te doen (zodat je met je hbo diploma gezag leert te respecteren en leren op tijd te komen) is wellicht niet het feest dat de Volkskrant er wel van maakt.

Wel gratis geld. En veel ook! Living the good life.
--
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:17:14 #157
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_134666735
quote:
15s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:11 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik ben nu helemaal confuus. Niet alleen blijkt werken (al is het maar voor het minimumloon) inderdaad te lonen. Ook gaat het maar om een lousy 375 euro vrij te besteden per maand meer (fooi in het restaurant als je als een yup gaat leven), terwijl wij net gezien hebben dat bijstanders een schandalige 350 euro mogen uitgeven per maand. Aan een telefoon nota bene! Of aan hun auto!!!! Of aan het openbaar vervoer!!!!!! Schande!
Inderdaad, het is namelijk DE BIJSTAND. Snap je het nou niet of ? Die mensen werken er niet voor. Dus voor géén werk krijg je én een huis, voedsel én internet én energie én je mag ook nog elke maand 375 euro vrij besteden en aangezien je behoorlijk zielig bent krijg je ook nog de gemeentelijke belastingen kwijtgescholden (was ik nog vergeten in de berekening, daar gaat weer 60 euro per maand) en mag je in veel gemeenten gratis witgoed uitzoeken als het stuk is en in sommige gemeentes krijg je zelf gratis een televisie want dat schijnt een basisbehoefte te zijn.

Dit vind ik trouwens alvast een goed begin:

Bijstandtrekkers niet blij met onbetaald werk

Nu nog beter / nuttigere werkzaamheden bedenken.
pi_134674858
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:17 schreef Metro2005 het volgende:

Je kunt het geld wat dergelijke trajecten opeisen aan kosten nog beter gewoon op straat gooien. Dan gebeurt er wellicht nog iets nuttigs mee.
pi_134678420
quote:

[..]

Dat is bruto ja, huurtoeslag krijg je niet meer als je het minimumloon verdient. [...]

Sorry ik hield op met je serieus te nemen toen ik las dat mensen met het minimumloon geen huurtoeslag meer krijgen. Dat is pertinent onwaar!

Over je verhaal dat je niks meer spaart en aflost ben ik eigenlijk wel met je eens.
pi_134678959
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:17 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Onbetaald werk = slavernij.

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2013 10:47:43 ]
pi_134679314
quote:
Het opeten van je eigen (verborgen) vermogen is nochtans geen socialistische wens maar iets dat de liberalen (VVD) hebben doorgedrukt.
Dat hoort ook gewoon bij een minimale, means-tested, verzorgingsstaat.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134680544
quote:
14s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:47 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee gedwongen werk is slavernij. En met gedwongen bedoel ik met geweld dwingen met agressie als straf.
Niemand in NL dwingt je tot werk. Hooguit je buik die honger krijgt, maar verder niemand.
Juist met gratis geld weggeven dwing je de werkende mensen om iemand anders te onderhouden zonder tegenprestatie.
Een bijstand hoef je niet aan te vragen, dat mag je doen.
pi_134680700
Semantiek. Werk hoort beloond te worden, en niet met een bijstandsuitkering. Die uitkering krijg je namelijk omdat je geen werk kunt vinden. Het is dus van de zotte om mensen die een uitkering krijgen omdat ze geen werk kunnen vinden te laten werken voor deze uitkering. Dan neem je ze maar in loondienst, zijn ze meteen van die uitkering af.
  woensdag 25 december 2013 @ 12:08:46 #164
379943 Paper_Tiger
pi_134680783
quote:
14s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:05 schreef Sloggi het volgende:
Semantiek. Werk hoort beloond te worden, en niet met een bijstandsuitkering. Die uitkering krijg je namelijk omdat je geen werk kunt vinden. Het is dus van de zotte om mensen die een uitkering krijgen omdat ze geen werk kunnen vinden te laten werken voor deze uitkering. Dan neem je ze maar in loondienst, zijn ze meteen van die uitkering af.
Misschien moet het begrip uitkering verdwijnen. Als je nergens anders werk kan vinden dan kan je de gemeente om werk vragen en krijg je er een loon op bijstandsniveau voor in de plaats. Vanuit die 'baan' is het dan makkelijker om door te stromen naar beter betaald werk. Probleem opgelost.
pi_134680917
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:08 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Misschien moet het begrip uitkering verdwijnen. Als je nergens anders werk kan vinden dan kan je de gemeente om werk vragen en krijg je er een loon op bijstandsniveau voor in de plaats. Vanuit die 'baan' is het dan makkelijker om door te stromen naar beter betaald werk. Probleem opgelost.
Maak van het bijstandsniveau maar het minimumloon.

Zo´n systeem hebben we trouwens gehad, dat noemden ze Melkertbanen.
  woensdag 25 december 2013 @ 12:13:51 #166
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_134680926
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Sorry ik hield op met je serieus te nemen toen ik las dat mensen met het minimumloon geen huurtoeslag meer krijgen. Dat is pertinent onwaar!

Over je verhaal dat je niks meer spaart en aflost ben ik eigenlijk wel met je eens.
Sorry je hebt helemaal gelijk, je krijgt huurtoeslag tot een bedrag van 1600 euro bruto. Je zit dus zelfs met het minimumloon al wel op het randje en krijg je al bijna niks meer.

quote:
14s.gif Op woensdag 25 december 2013 10:47 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het is niet onbetaald, ze krijgen er geld voor in de vorm van een uitkering.
pi_134682433
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:13 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Sorry je hebt helemaal gelijk, je krijgt huurtoeslag tot een bedrag van 1600 euro bruto. Je zit dus zelfs met het minimumloon al wel op het randje en krijg je al bijna niks meer.

[..]

Het is niet onbetaald, ze krijgen er geld voor in de vorm van een uitkering.

Het minumum loon is afgerond 1400 euro en de grens is 1600 is 15% stijging. Dat noem ik niet dichtbij een grens
  woensdag 25 december 2013 @ 13:06:22 #168
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_134682519
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het minumum loon is afgerond 1400 euro en de grens is 1600 is 15% stijging. Dat noem ik niet dichtbij een grens
Het minimumloon is 1477 euro, ik weet niet waar jij hebt leren afronden maar ik zou het toch naar 1500 euro afronden. maar vooruit als we het echt netjes willen doen : 1477 en 1620 dus 9% hoger. Bruto.
pi_134682546
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het minimumloon is 1477 euro, ik weet niet waar jij hebt leren afronden maar ik zou het toch naar 1500 euro afronden. maar vooruit als we het echt netjes willen doen : 1477 en 1620 dus 9% hoger. Bruto.
Oh ik zie het inderdaad. In mijn gedachte was het iets van 1375 euro....
9% is trouwens nog steeds veel.
pi_134683848
Koning gebruikt zijn toespraak voor neoliberale propaganda.
http://nos.nl/koningshuis(...)inding-centraal.html

Verkapte 'participatiesamenleving' verkooppraat.

Dit vond ik wel een goed stuk:
http://politiek.theposton(...)oe-democratie-bloot/
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 25 december 2013 @ 13:47:18 #171
321876 Cherna
Fuck the System
pi_134683990
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 december 2013 20:58 schreef Ryon het volgende:

[..]

Laat maar zitten.
quote:
15s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: doe dat vooral en ga lekker op de blaren zitten op het moment dat het inderdaad misgaat.

Paradijs Nederland blijkt opeens een stuk minder zonnig te zijn wanneer je geen baan meer hebt en je onderwater hypotheek mag aflossen. De mevrouw van DWI blijkt ook een stuk aanzienlijk minder vrijgevig te zijn dan de telegraaf doet voorkomen, ook het papiertjes rapen in het Amsterdamse bos om werkervaring op te doen (zodat je met je hbo diploma gezag leert te respecteren en leren op tijd te komen) is wellicht niet het feest dat de Volkskrant er wel van maakt.

Wel gratis geld. En veel ook! Living the good life.
Dit.
Maar dan wel als je ooit gewerkt hebt en werkloos geraakt midden in je looppad.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_134694774
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/02/130225162231.htm

Dit is iets wat vele liberalen en libertariërs niet met geweld associëren maar ik vind dus van wel. Het profijt van de één is een last voor de ander.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_134714073
Armoede bestaat niet in Nederland. Klaar.
pi_134725203
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 14:12 schreef Friek_ het volgende:
Armoede bestaat niet in Nederland. Klaar.
Zeker wel, klopkoek demonstreert dagelijks geestelijke armoede.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_134734245
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:06 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dan heb je het over de maximale huurtoeslag op een huur van ruim 650,-
Heb je een huur van bijv 450,- krijg je geen cent, een maat van me heeft het minimumloon, niks mis mee maar vorig jaar was hij werkloos en netto is hij zon 65,- per maand op vooruit gegaan bij een 38 uur werkweek, je vergeet als je meer inkomen hebt betaal je meer belasting, werk je dan betaal je meestal ook pensioenpremie dat is gauw 4/5% van je inkomen afslaan.

Huurtoeslag koppelen aan het *soort* inkomen vind ik eerlijker, een basis bedrag en een extra bedrag als je werkt en een lagere inkomen hebt.
Interessant he ?
pi_134735169
en heb je dan de reiskosten er al afgehaald zwolsboy ?
  vrijdag 27 december 2013 @ 09:11:06 #177
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_134737240
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 13:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Oh ik zie het inderdaad. In mijn gedachte was het iets van 1375 euro....
9% is trouwens nog steeds veel.
Dat scheelt netto maar iets van 4~5% , dat is 2 tientjes netto.
Vind ik geen enorm verschil ;)
  vrijdag 27 december 2013 @ 09:13:41 #178
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_134737265
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 01:12 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Dan heb je het over de maximale huurtoeslag op een huur van ruim 650,-
Heb je een huur van bijv 450,- krijg je geen cent, een maat van me heeft het minimumloon, niks mis mee maar vorig jaar was hij werkloos en netto is hij zon 65,- per maand op vooruit gegaan bij een 38 uur werkweek, je vergeet als je meer inkomen hebt betaal je meer belasting, werk je dan betaal je meestal ook pensioenpremie dat is gauw 4/5% van je inkomen afslaan.

Huurtoeslag koppelen aan het *soort* inkomen vind ik eerlijker, een basis bedrag en een extra bedrag als je werkt en een lagere inkomen hebt.
Als je mensen met minimumloon een huur- of zorgtoeslag moet geven is gewoon het minimumloon te laag..
pi_134737870
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2013 09:13 schreef pfaf het volgende:

[..]

Als je mensen met minimumloon een huur- of zorgtoeslag moet geven is gewoon het minimumloon te laag..
Klopt, alleen als de leefkosten in NL hoog zijn dan zal het minimumloon omhoog moeten volgens jou en dan gaan die banen naar het buitenland, zodat die mensen werkloos worden.
Nivelleren, dus minimumloon laag, zodat NL concurrerend blijft, en met verhoging van de meerverdieners is dan goedkoper.
Mede hierdoor is het minimumloon in reeele waarde 15-20% gezakt in de afgelopen 30 jaar en is er een enorme hoeveelheid aan toeslagen hier in NL. Tevens is het modale inkomen 5% gezakt in reeele waarde de afgelopen 30 jaar en krijgen zelfs gezinnen met modaal inkomen nog toeslagen.
Deze daling is door het SCP ook bepaald en staat gewoon in officiele rapporten. Het SCP vergelijkt alleen standaard gezinnen. 30 jaar geleden was het standaard gezin 1 modaal inkomen met 1 kostwinnaar met ongeveer 3 kinderen. Nu is het 1,5 kostwinnaar beide modaal met ongeveer 2 kinderen. Daarom stelt het SCP dat het inkomen is gestegen per gezin, dus is de welvaart gestegen.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 27-12-2013 10:06:15 ]
pi_134739335
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 10:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt, alleen als de leefkosten in NL hoog zijn dan zal het minimumloon omhoog moeten volgens jou en dan gaan die banen naar het buitenland, zodat die mensen werkloos worden.
Nivelleren, dus minimumloon laag, zodat NL concurrerend blijft, en met verhoging van de meerverdieners is dan goedkoper.
Dat is de kern van het probleem; helaas is de politiek te dom (of is het moedwillig?) om daar iets aan te doen. Het zou toch helemaal niet zo moeilijk moeten zijn om de vaste lasten en dergelijke flink te reduceren. Maar dan moet je in de roverheid gaan snijden en dat gaat niet plaatsvinden.

Ga maar eens rekenen hoeveel (indirecte) belasting en prijsverhogende effecten er vrijwel overal op van toepassing zijn:
- Energie, nu met extra windmolenheffing.
- Hogere BTW tarieven.
- Brandstof en auto in het algemeen.
- Ziektekosten.
- Woonlasten.

Het ergste van dit alles is dat je steeds meer kwijtbent, maar er steeds minder voor terugkrijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')