Je bent ook niet rijk als je als gemeenschap van 4 volwassen personen 3200 netto per maand binnenharkt. Arm ben je ook niet en je zou er prima van moeten kunnen rondkomen. En het is teveel als het om gratis geld gaat.quote:Op dinsdag 24 december 2013 15:22 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, de andere post ook gelezen? Dat er gezinnen zijn die van minder moeten rondkomen geloof ik zo. Het gaat nu om een huishouden met vier volwassenen.
Zouden die allemaal een minimumloon baan hebben dan zouden zij al veel meer binnen halen dan die 3200 euro per maand, en nee dan ben je nog steeds niet rijk
Hoe vaak heb je een gezin met 4 volwassenen die én allemaal werken én allemaal mee bijdragen in het huishouden? Ik denk ongeveer nooit. In de praktijk betalen er vaak 2 man het huishouden, namelijk de ouders en dan kom je vaak stukken lager uit netto.quote:Op dinsdag 24 december 2013 15:22 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, de andere post ook gelezen? Dat er gezinnen zijn die van minder moeten rondkomen geloof ik zo. Het gaat nu om een huishouden met vier volwassenen.
Zouden die allemaal een minimumloon baan hebben dan zouden zij al veel meer binnen halen dan die 3200 euro per maand, en nee dan ben je nog steeds niet rijk
Dat is het punt niet. Het gaat erom of 3200 netto veel is voor 2 ouders en 2 van hun volwassen kinderen in 1 huis. Ik en vele met mij zeggen ja en sommige zeggen nee.quote:Op dinsdag 24 december 2013 16:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Hoe vaak heb je een gezin met 4 volwassenen die én allemaal werken én allemaal mee bijdragen in het huishouden? Ik denk ongeveer nooit. In de praktijk betalen er vaak 2 man het huishouden, namelijk de ouders en dan kom je vaak stukken lager uit netto.
De tumult is dus ontstaan over een vrij zeldzaam huishouden. In 'normale' bijstandsgezinnen krijgt het huishouden aanzienlijk minder binnen omdat de kinderen geen zelfstandige bijstand krijgen. Pas als die op hogere leeftijd nog steeds thuiswonend zijn kunnen zij in aanmering komen (mits zij aan de voorwaarden voldoen) voor een uitkering. Deze uitkering wordt dan niet op de rekening van papa gestort, maar direct op de rekening van de kinderen die hun eigen leefpatroon hebben. In mijn vorige voorbeeld van de broer en de zus is het goed mogelijk dat deze leefpatronen sterk afwijken. De broer kan in een situatie verkeren van schrijnende armoede vanwege schulden, terwijl de zus het relatief goed doet.quote:Op dinsdag 24 december 2013 16:07 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Hoe vaak heb je een gezin met 4 volwassenen die én allemaal werken én allemaal mee bijdragen in het huishouden? Ik denk ongeveer nooit. In de praktijk betalen er vaak 2 man het huishouden, namelijk de ouders en dan kom je vaak stukken lager uit netto.
Of jij moet even weer op de wereld landen. 3200 euro is voldoende maar om dat nu welvarend te noemen, dat gaat mij te ver. Echter als je het gratis krijgt dan is er echt iets mis met het systeem, omdat gratis geld ivm levensonderhoud, ook alleen het levensonderhoud moet kunnen dekken.quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:22 schreef pfaf het volgende:
Dan moeten al die bovenstaande voorbeelden eens snel bij het Nibud langs voor budgethulp, want als je niet heel welvarend bent met 3200 per maand doe je iets verschrikkelijk mis.
Oh ja, Nederland is gewoon een stuk welvarender dan het lijkt. Als wij iedereen zijn afzonderlijke inkomens bij elkaar optellen komen wij er vanzelf wel.quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:22 schreef pfaf het volgende:
Dan moeten al die bovenstaande voorbeelden eens snel bij het Nibud langs voor budgethulp, want als je niet heel welvarend bent met 3200 per maand doe je iets verschrikkelijk mis.
Nou ja kijk als je samen woont kan je de huur delen. Als dat sociale huur is dan is dat bv 600 euro p/m. Als je met zijn 4en bent dan is dat 150 euro p/m aan huur. Een bijstand is niet op dat bedrag bedacht, dus je hebt het dan gewoon rijker.quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:27 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh ja, Nederland is gewoon een stuk welvarender dan het lijkt. Als wij iedereen zijn afzonderlijke inkomens bij elkaar optellen komen wij er vanzelf wel.
Ja, maar iedereen die samenwoont kan de huur delen, dat is niet een mogelijkheid die alleen mensen in de bijstand hebbenquote:Op dinsdag 24 december 2013 17:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nou ja kijk als je samen woont kan je de huur delen. Als dat sociale huur is dan is dat bv 600 euro p/m. Als je met zijn 4en bent dan is dat 150 euro p/m aan huur. Een bijstand is niet op dat bedrag bedacht, dus je hebt het dan gewoon rijker.
Mij gaat dat niet te ver, met 3200 kun je als een yup leven man. Ik ben wel benieuwd hoe jij 3200 euro op wilt maken zonder in overbodige luxe te vervallen..quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Of jij moet even weer op de wereld landen. 3200 euro is voldoende maar om dat nu welvarend te noemen, dat gaat mij te ver. Echter als je het gratis krijgt dan is er echt iets mis met het systeem, omdat gratis geld ivm levensonderhoud, ook alleen het levensonderhoud moet kunnen dekken.
Het is toch één huishouden, dus één keer huur, één keer gem. belasting, één keer g.w.l en internet, et cetera..quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:27 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh ja, Nederland is gewoon een stuk welvarender dan het lijkt. Als wij iedereen zijn afzonderlijke inkomens bij elkaar optellen komen wij er vanzelf wel.
Simpel. 2400 euro daarvan weggeven aan mijn andere huisgenoten. Van het deel dat overblijft mijn zorgverzekering betalen. mijn deel van de huur, g/w/l en het internet. Dan heb ik nog een paar honderd euro over om als 'een yup van te leven'. Hoewel dat snel gaat als ik besluit meteen naar de Marqt te gaan voor een goed stuks wijn, biologisch lapje vlees en seizoensgroente. Dan haal ik denk ik het einde van de eerste week niet met mijn resterend budget.quote:Op dinsdag 24 december 2013 17:58 schreef pfaf het volgende:
[..]
Mij gaat dat niet te ver, met 3200 kun je als een yup leven man. Ik ben wel benieuwd hoe jij 3200 euro op wilt maken zonder in overbodige luxe te vervallen..
Gelukkig kunnen de andere drie die andere drie weken van de maand de boodschappen doen.quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Simpel. 2400 euro daarvan weggeven aan mijn andere huisgenoten. Van het deel dat overblijft mijn zorgverzekering betalen. mijn deel van de huur, g/w/l en het internet. Dan heb ik nog een paar honderd euro over om als 'een yup van te leven'. Hoewel dat snel gaat als ik besluit meteen naar de Marqt te gaan voor een goed stuks wijn, biologisch lapje vlees en seizoensgroente. Dan haal ik denk ik het einde van de eerste week niet met mijn resterend budget.
Dat kan. Maar waarom zouden ze? Goed mogelijk dat de zoon liever zijn geld uitgeeft aan stoommaaltijden van de Aldi en de rest van zijn centen aan de hond. Zijn leven, zijn keuzequote:Op dinsdag 24 december 2013 18:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen de andere drie die andere drie weken van de maand de boodschappen doen.
Zijn geldquote:Op dinsdag 24 december 2013 18:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan. Maar waarom zouden ze? Goed mogelijk dat de zoon liever zijn geld uitgeeft aan stoommaaltijden van de Aldi en de rest van zijn centen aan de hond. Zijn leven, zijn keuze
Dus jouw vergelijking tussen een gezin en een bijstandsgezin gaat mank?quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:10 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan. Maar waarom zouden ze? Goed mogelijk dat de zoon liever zijn geld uitgeeft aan stoommaaltijden van de Aldi en de rest van zijn centen aan de hond. Zijn leven, zijn keuze
Ja, gegeven is gegeven. Kan je vervelend vinden, maar zo werkt het. Maar goed, een paternalistisch ingestelde overheid is toch sowieso het libertaritische kwaad?quote:
Met jonge kinderen dus wel. Maar bijstandsgezinnen krijgen dan ook geen 3200 nettoquote:Op dinsdag 24 december 2013 18:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dus jouw vergelijking tussen een gezin en een bijstandsgezin gaat mank?![]()
Ok, volgende van de voorbeelden...
Je krijgt het er bij mij niet in dat je als gezin niet luxe kunt leven van 3200 netto.
Het is maatschappelijke kanker.quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, gegeven is gegeven. Kan je vervelend vinden, maar zo werkt het. Maar goed, een paternalistisch ingestelde overheid is toch sowieso het libertaritische kwaad?
Dat het een uitzonderlijk voorbeeld is weet ik wel, maar dat is het onderwerp nu niet. Binnen die uitzonderlijke situatie is het namelijk heerlijk leven met 3200 p/m.quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Met jonge kinderen dus wel. Maar bijstandsgezinnen krijgen dan ook geen 3200 nettoMen heeft gezocht naar een zeer uitzonderlijk voorbeeld waarin vier volwassen een huishouden delen en allemaal bijstandsgerechtigd zijn. Dat zijn dus vier volwassen mensen, met vier eigen volwassen levens en de bijbehorende kosten en verplichtingen die allemaal moeten rondkomen van een klein bedrag per maand.
Een studentikoos huishouden of een minimumloon huishouden harkt in dat geval al aanzienlijk meer geld binnen. Straks gaan wij nog beweren dat je als minimumloner zeer welvarend bent.Dat zien mensen in de praktijk dus anders.
En dat betwijfel ik dus. Zo heerlijk leven minimumloners ook niet, terwijl die aanzienlijk meer te besteden hebben in dezelfde situatie.quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:29 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat het een uitzonderlijk voorbeeld is weet ik wel, maar dat is het onderwerp nu niet. Binnen die uitzonderlijke situatie is het namelijk heerlijk leven met 3200 p/m.
Kun je mij even uitleggen hoe je minimumloongezin van 3200 netto krijgt? Vier werkende volwassenen? Dan ben ik er van overtuigd van dat die dan ook makkelijk kunnen rondkomen. Heb jij wel enig besef van hoeveel 3200 netto voor een huishouden is, en hoeveel mensen dat niet hebben?quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
En dat betwijfel ik dus. Zo heerlijk leven minimumloners ook niet, terwijl die aanzienlijk meer te besteden hebben in dezelfde situatie.
Juistem, dat is de volgende stap. Het minimumloon nog verder kapot maken. Dát als verwend neerzetten. En zo gaat dat maar door. Vindt iedereen prima.quote:Op dinsdag 24 december 2013 18:17 schreef Ryon het volgende:
[..]
Met jonge kinderen dus wel. Maar bijstandsgezinnen krijgen dan ook geen 3200 nettoMen heeft gezocht naar een zeer uitzonderlijk voorbeeld waarin vier volwassen een huishouden delen en allemaal bijstandsgerechtigd zijn. Dat zijn dus vier volwassen mensen, met vier eigen volwassen levens en de bijbehorende kosten en verplichtingen die allemaal moeten rondkomen van een klein bedrag per maand.
Een studentikoos huishouden of een minimumloon huishouden harkt in dat geval al aanzienlijk meer geld binnen. Straks gaan wij nog beweren dat je als minimumloner zeer welvarend bent.Dat zien mensen in de praktijk dus anders.
http://www.rijksoverheid.(...)het-minimumloon.htmlquote:Op dinsdag 24 december 2013 18:55 schreef pfaf het volgende:
[..]
Kun je mij even uitleggen hoe je minimumloongezin van 3200 netto krijgt? Vier werkende volwassenen? Dan ben ik er van overtuigd van dat die dan ook makkelijk kunnen rondkomen. Heb jij wel enig besef van hoeveel 3200 netto voor een huishouden is, en hoeveel mensen dat niet hebben?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |