quote:Op vrijdag 20 december 2013 14:55 schreef ShadyLane het volgende:
Op mijn school circuleerde jaren geleden al de uitspraak dat de C in CNVO staat voor collaborateurs
Ik gok dat iedereen hier vandaag vakantie krijgt en wens jullie heerlijke oplaad-weken.
quote:Groot alarm om uittocht leraren
AMSTERDAM - De overheid moet geld op tafel leggen om duizenden jonge leerkrachten direct aan een baan in het basisonderwijs te helpen. Dat stelt CNV Onderwijs, die groot alarm slaat omdat er sprake is van een dramatische leegloop.
Vanaf 2014 verdwijnen opnieuw duizenden banen als gevolg van bezuinigingen, vergrijzing en toename van krimpgebieden.
„De uitstroom van docenten is ongekend fors. Daarom vragen wij de overheid om geld uit te trekken voor zogeheten bovenformatief aannamebeleid. Dat plan behelst om toch jonge leerkrachten te benoemen, ondanks het feit dat scholen geen geld meer hebben. Op die manier zitten we straks niet zonder docenten en help je pabostudenten direct aan een baan”, zegt bestuurder Joany Krijt.
De onderwijsbond spreekt van een zeer ’zorgwekkende’ situatie. „De afgelopen vijf jaar zijn er al 10.000 banen verloren gegaan in het primair onderwijs. De komende twee jaren komen daar nog eens 6000 bij”, zegt Krijt.
De PO Raad, de werkgeversorganisatie van basisscholen, en de Algemene Vereniging van Schoolleiders, zijn eveneens doordrongen van de hachelijke situatie.
Vanaf 2017 worden de grootste problemen verwacht, omdat als gevolg van de vergrijzing duizenden leerkrachten met de vut zullen gaan. In dat jaar is er een tekort aan leraren van bijna 2000 banen. „En rondom dat keerpunt zullen schoolleiders schreeuwen om nieuw personeel dat er dan niet is. Pabo’s lopen leeg omdat jongeren merken dat er in het onderwijs steeds minder werk is. Afgestudeerde pabostudenten laten zich nu massaal omscholen”, zegt Krijt.
Een whiskeyfles of een fles whiskey?quote:Op zaterdag 21 december 2013 03:52 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb een whiskeyfles als kerstpakket. Single malt scotch. Een prima score.
Op dit moment wil ik echt heel graag het docentenvak in, maar dit zijn nou typisch de dingen die mij enorm afschrikken.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:35 schreef Friek_ het volgende:
Jawel, het is zover: ik mag een extreem vermoeiend lulverhaal gaan ophangen over hoe ik werk aan mijn ICL-competenties.Echt, wie dat competentiegericht leren heeft verzonnen mogen ze ophangen aan de hoogste boom.
Het mooiste is ook dat de tuthola die het proces overziet, mij als filosofie-alumnus zonder enig spoor van ironie vraagt of ik wel voldoende gebruik maak van de 'reflectieinstrumenten'. Ik moet er een beetje van huilen.
Bereid je maar voor dat het op het hbo nog een stuk erger is. Daar bepaalt een wazig stukje tekst over jezelf of je door mag met de opleiding of niet. Je moet vooral ouwehoeren dat je zo'n 'gevoelige jongen' bent die een 'muurtje om zichzelf heen bouwt' tijdens het lesgeven (quote:Op zondag 12 januari 2014 19:46 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Op dit moment wil ik echt heel graag het docentenvak in, maar dit zijn nou typisch de dingen die mij enorm afschrikken.
Haha ja ik vrees het ergste idd. Ik ben eerlijk gezegd als de dood voor reflectieverslagen, teambesprekingen, swot-analyses en al dat soort jeuktermen. Maar goed, het hoort erbij waarschijnlijk.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bereid je maar voor dat het op het hbo nog een stuk erger is. Daar bepaalt een wazig stukje tekst over jezelf of je door mag met de opleiding of niet. Je moet vooral ouwehoeren dat je zo'n 'gevoelige jongen' bent die een 'muurtje om zichzelf heen bouwt' tijdens het lesgeven ().
Echt, als er iets met onmiddellijke ingang de graftyfus mag krijgen is het dat wel. Nutteloos reflecteren om het reflecteren waar enkel wordt gevraagd of je goed naar de mond van de betreffende docent kan lullen. Het is eerder een exercitie in creatief schrijven en goed verwoorden, en hoewel een bepaalde hoeveelheid reflectie toch zeker gewenst is bij een docent (bij iedereen wel, maar goed, dat krijg je er in politiek Den Haag of elders niet doorheen) is de hoeveelheid die wordt gevraagd ten koste van andere vaardigheden/bezigheden te groot.quote:Op zondag 12 januari 2014 19:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bereid je maar voor dat het op het hbo nog een stuk erger is. Daar bepaalt een wazig stukje tekst over jezelf of je door mag met de opleiding of niet. Je moet vooral ouwehoeren dat je zo'n 'gevoelige jongen' bent die een 'muurtje om zichzelf heen bouwt' tijdens het lesgeven ().
Ik vind het ook realistisch overkomen, al ligt de focus wel op individuele leerlingen die niet helemaal de norm zijn voor de gemiddelde leerling. Ach, het moet interessant blijven voor de TV zullen we maar zeggen.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat vinden jullie overigens van "De School" op BNN? Zit er nu naar te kijken en ik vind het wel een goede aflevering tot nu toe. Niet zo sensationeel in elk geval. Maar ziet er wel realistisch uit.
Nou... Een jongen met een vervelende thuissituatie die niet gemotiveerd is en het niet goed kan vinden met zijn docenten, ik kan daar tientallen voorbeelden van opnoemen.quote:Op zondag 12 januari 2014 23:33 schreef YourAsset het volgende:
al ligt de focus wel op individuele leerlingen die niet helemaal de norm zijn voor de gemiddelde leerling.
Jawel, maar in iedere klas ken ik er hooguit 1 die ZO ongemotiveerd is hoor.... en 24 anderen die een heel stuk beter meedoenquote:Op maandag 13 januari 2014 17:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nou... Een jongen met een vervelende thuissituatie die niet gemotiveerd is en het niet goed kan vinden met zijn docenten, ik kan daar tientallen voorbeelden van opnoemen.
Leuk programma. Eens een keer niet zo gescript en een realistisch inkijkje in de werkwijze van een middelbare school en de interactie tussen leerlingen, docenten en jaarcoördinator.quote:Op zondag 12 januari 2014 20:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat vinden jullie overigens van "De School" op BNN? Zit er nu naar te kijken en ik vind het wel een goede aflevering tot nu toe. Niet zo sensationeel in elk geval. Maar ziet er wel realistisch uit.
Basis/kader, ik kan het je aanradenquote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:59 schreef Friek_ het volgende:
Het klinkt wellicht wat apart, maar ik merk dat ik zoveel meer plezier heb ik het lesgeven van havo-klassen dan vwo-klassen. Havo is zoveel meer directer, zoveel meer eerlijker. Bij vwo geef ik les aan jonge studenten, vrij flauw eigenlijk.
Ik zit nu in mijn afstudeerfase voor eerstegraadsbevoegdheid, dus het zullen vooral bovenbouwklassen havo en vwo worden voor nu.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 01:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Basis/kader, ik kan het je aanraden
heb ik ook, het contact met havo-leerlingen is veel leuker over het algemeen. onze vwo'ers zijn niet bijzonder gemotiveerd en worden ook te weinig uitgedaagd dat maakt het moeizaam. met een klein groepje daarvan heb ik wel weer een hele leuke band door het debatteam en de musical, dat maakt een aantal van de klassen alweer heel anders.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:59 schreef Friek_ het volgende:
Het klinkt wellicht wat apart, maar ik merk dat ik zoveel meer plezier heb in het lesgeven van havo-klassen dan vwo-klassen. Havo is zoveel meer directer, zoveel meer eerlijker. Bij vwo geef ik les aan jonge studenten, vrij flauw eigenlijk.
Kun je nagaan hoe leuk het aan VMBO-leerlingen is... Dat is nog een stapje verder dan HAVO.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 00:59 schreef Friek_ het volgende:
Het klinkt wellicht wat apart, maar ik merk dat ik zoveel meer plezier heb in het lesgeven van havo-klassen dan vwo-klassen. Havo is zoveel meer directer, zoveel meer eerlijker. Bij vwo geef ik les aan jonge studenten, vrij flauw eigenlijk.
Ik denk dat dit bij alle lagen zo is. Motivatiegebrek is van alle tijden, maar zeker nu in het smartphone-tijdperk. Wanneer je met leerlingen samen aan iets werkt, krijg je met die leerlingen ook een leuke band. Daarom vind ik die buitenschoolse activiteiten altijd zo leuk. Of dat nu de schoolrevue is of het werken aan een schoolkrantje.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:30 schreef kwakz0r het volgende:
heb ik ook, het contact met havo-leerlingen is veel leuker over het algemeen. onze vwo'ers zijn niet bijzonder gemotiveerd en worden ook te weinig uitgedaagd dat maakt het moeizaam. met een klein groepje daarvan heb ik wel weer een hele leuke band door het debatteam en de musical, dat maakt een aantal van de klassen alweer heel anders.
Ik heb eigenlijk precies het omgekeerde, ik werk vele malen liever op het VWO, vooral de 5e en 6e klassen.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 12:30 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
heb ik ook, het contact met havo-leerlingen is veel leuker over het algemeen. onze vwo'ers zijn niet bijzonder gemotiveerd en worden ook te weinig uitgedaagd dat maakt het moeizaam. met een klein groepje daarvan heb ik wel weer een hele leuke band door het debatteam en de musical, dat maakt een aantal van de klassen alweer heel anders.
Leuke buitenschoolse activiteiten, zolang de sfeer goed is en dit buiten de lesuren gebeurt is het fantastisch als zulke zaken worden georganiseerd en een leuke manier om een andere kant van elkaar te leren kennen en eens een andere rol te hebben.quote:heb ik ook, het contact met havo-leerlingen is veel leuker over het algemeen. onze vwo'ers zijn niet bijzonder gemotiveerd en worden ook te weinig uitgedaagd dat maakt het moeizaam. met een klein groepje daarvan heb ik wel weer een hele leuke band door het debatteam en de musical, dat maakt een aantal van de klassen alweer heel anders.
Verklaar je nader?! Ik krijg nu een beetje de kriebels aangezien ik volgende week begin aan die opleiding en ik toch best wel enthousiast wasquote:Op zondag 19 januari 2014 00:33 schreef thettes het volgende:
Zeer fijn. Van ons groepje van 10 starters bij de 1-jarige ILO eerstegraads master (UvA) heeft nu definitief niemand zonder studievertraging het papiertje binnen. Wat een ongelooflijke hoop ellende is die opleiding toch. Het is met afstand het slechtste onderwijs dat ik in mijn hele leven heb ervaren. Terwijl mijn stage prima verliep en ik me ondertussen redelijk bekwaam acht om les te geven en vakinhoudelijk niet het idee heb onder te doen voor de UvA docenten.
De bestuurderskaste die goed voor zichzelf zorgt, omdat het kan. Wat een shock.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 19:14 schreef Janneke141 het volgende:
De mensen die werkzaam zijn in de sector onderwijs zitten al jaren op de nullijn.
Nou ja, de meesten dan
Laat je niet ontmoedigen hoor. Richt je vooral op de praktijk en doe voor de opleiding wat je moet doen.. en maak je er verder niet te druk over.quote:Op maandag 20 januari 2014 10:39 schreef belliex het volgende:
[..]
Verklaar je nader?! Ik krijg nu een beetje de kriebels aangezien ik volgende week begin aan die opleiding en ik toch best wel enthousiast was
Dat is het ook en zo heb ik me er ook door heen geslagen. Gewoon veel (slap) ouwehoeren.quote:
Ferry Haan, die voor de Volkskrant als journalist werkt, begon als afgestudeerd econoom met een verkorte lerarenopleiding op het moment dat hij columnpjes schreef. Hij heeft gedurende al die tijd geschreven over zijn ervaringen met die opleiding en het onderwijs. Hij begon enthausiast en hij bleef enthausiast over het vak maar hij was niet erg te spreken over de opleiding en hij begreep maar al te goed dat veel studenten en met name de jongens (zijn woorden!) afhaakten. Dat had vooral te maken met al die reflectieverslagjes en al dat andere geneuzel. Ik kan me er wat bij voorstellen.quote:Verklaar je nader?! Ik krijg nu een beetje de kriebels aangezien ik volgende week begin aan die opleiding en ik toch best wel enthousiast was
Ik geloof inderdaad dat dit het enige is wat je kunt doen.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 08:11 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Dat is het ook en zo heb ik me er ook door heen geslagen. Gewoon veel (slap) ouwehoeren.
Derde pas? Wij zitten dit jaar geloof ik al aan nummer 12 ofzo. Drie keer met dezelfde bijzondere oorzaak; een nieuw aangenomen docent voor vervangingsuren die binnen een week besluit het toch niet aan te kunnen/durven met ons type leerling...quote:Op donderdag 23 januari 2014 18:34 schreef Janneke141 het volgende:
Pff. Derde keer dit schooljaar dat er een nieuw rooster gemaakt wordt waar na publicatie zoveel fouten inzitten dat het weer offline wordt gehaald. Lekker handig voor de leerlingen.
Sommige scholen hebben afspraken over tatoeages en piercings en misschien ook wel over kleding.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:07 schreef clavier het volgende:
Wat voor kleding moet je aan als je voor de klas staat? Zijn daar voorschriften voor?
Ligt een beetje aan de cultuur van de school. Ik draag meestal een overhemd, spijkerbroek en gympen. Soms nette schoenen. Als het koud is in het gebouw een jasje of een vest erover. Op mijn vorige school stond ik in de zomer rustig in korte broek en op teenslippers voor de klas, dat is op mijn huidige school echt een no-go.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 14:07 schreef clavier het volgende:
Wat voor kleding moet je aan als je voor de klas staat? Zijn daar voorschriften voor?
Het halve topic volgens mij.quote:Op vrijdag 24 januari 2014 18:49 schreef SecretStoryWous het volgende:
Zijn hier ook docenten Engels aanwezig?
Dat moet ik nog zien.. Zeker in combinatie met de leerlingenkrimp..quote:Op zaterdag 25 januari 2014 13:44 schreef Buitendam het volgende:
over een paar jaar tijdens de grote uitstroom van huidige docenten
Het hangt natuurlijk van je specialisatie af en waar je kan werken maar het is inderdaad in het algemeen momenteel niet gemakkelijk voor mensen die net afgestudeerd zijn als psycholoog. Ik ken er een aantal: eentje deed PhD, een ander werd een soort van maatschappelijk werker en de derde werkt tegen haar zin ('s nachts alleen als frèle meisje terwijl er regelmatig uitbarstingen zijnquote:Op zaterdag 25 januari 2014 02:02 schreef Mopsy het volgende:
Hallo,
Hier ben ik weer met een vraagje, ik zit nog steeds te twijfelen om te stoppen met de pabo. Heb het best naar mijn zin maar het is niet iets wat ik de rest van mijn leven wil doen. Nu lijkt mij psychologie heel erg interessant. Ik kan met mijn hbo p begonnen met psychologie. Of ik maak de pabo af en ga dan beginnen aan psychologie. Wat raden jullie aan? Het schijnt dat de baankans in psychologie noet heel goed is, dus dan zou het goed zijn om de pabo achter de hand te hebben. Maar van de andere kant kun je nu niet in de toekmst kijken.
Precies. Toen ik ruim 10 jaar geleden op de pabo zat, hadden ze het er ook al over dat binnen een paar jaar alle babyboomers met pensioen zouden gaan, en dat de banen dan voor het oprapen zouden liggen. Nou ja, niet dus.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 16:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dat moet ik nog zien.. Zeker in combinatie met de leerlingenkrimp..
Voor psychologie geldt een numerus fixus, volgens mij, en de baankansen zijn wel heel beroerd hoor ik steeds. Is pedagogiek niet iets?quote:Op zaterdag 25 januari 2014 02:02 schreef Mopsy het volgende:
Hallo,
Hier ben ik weer met een vraagje, ik zit nog steeds te twijfelen om te stoppen met de pabo. Heb het best naar mijn zin maar het is niet iets wat ik de rest van mijn leven wil doen. Nu lijkt mij psychologie heel erg interessant. Ik kan met mijn hbo p begonnen met psychologie. Of ik maak de pabo af en ga dan beginnen aan psychologie. Wat raden jullie aan? Het schijnt dat de baankans in psychologie noet heel goed is, dus dan zou het goed zijn om de pabo achter de hand te hebben. Maar van de andere kant kun je nu niet in de toekmst kijken.
Het is volgens mij wel weer zo dat de gemiddelde pensioenleeftijd in het onderwijs in de laatste 5-6 jaar met iets van 2-3 jaar omhoog is gegaan. Dat zal niet mee hebben geholpen.quote:Op zaterdag 25 januari 2014 21:40 schreef Bleie het volgende:
[..]
Precies. Toen ik ruim 10 jaar geleden op de pabo zat, hadden ze het er ook al over dat binnen een paar jaar alle babyboomers met pensioen zouden gaan, en dat de banen dan voor het oprapen zouden liggen. Nou ja, niet dus.
Het scheelde bij mij een kleine 100 euro netto. Een collega van me zei dat er bijna 400 euro op vooruit was gegaan (kleinere aanstelling, lagere schaal/trede), maar dat lijkt me sterk?quote:Op vrijdag 24 januari 2014 20:42 schreef kwakz0r het volgende:
Overigens, ik zag 120 euro netto meer op mijn loonstrookje staan deze maand. hebben meer mensen daar last vandie wassen neus uit t onderwijsakkoord/lente-akkoord voelt toch best prettig.
En ik denk ook dat de opkomende maatregelen rondom het pasend onderwijs ook weer zullen zorgen voor een grotere vraag aan meer docenten. Langzamerhand begint dat de komende jaren ook wat binnen te sluipen.quote:Op zondag 26 januari 2014 17:18 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Het is volgens mij wel weer zo dat de gemiddelde pensioenleeftijd in het onderwijs in de laatste 5-6 jaar met iets van 2-3 jaar omhoog is gegaan. Dat zal niet mee hebben geholpen.
Demografisch (en dus abstract) is het zo dat een fatsoenlijke hoeveelheid docent-FTE nu door 50+ wordt ingenomen - ik schat een % of 40-45 (voor VO) op basis van http://www.trendsinbeeld.minocw.nl/grafieken/3_1_2_16.php . Dat zegt natuurlijk niets over de aantallen - kan best zijn dat er een hoop docenten met 0.4 baantjes (maar die meer willen) tussen hangen aan de andere kant... Leerlinggroei is wel een goed punt, maar ook dat is weer onderhevig aan regio en vak.
Per ongeluk nulletje erbij (40 ipv 400)?quote:Op zondag 26 januari 2014 18:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het scheelde bij mij een kleine 100 euro netto. Een collega van me zei dat er bijna 400 euro op vooruit was gegaan (kleinere aanstelling, lagere schaal/trede), maar dat lijkt me sterk?
Hier!quote:Op vrijdag 24 januari 2014 18:49 schreef SecretStoryWous het volgende:
Zijn hier ook docenten Engels aanwezig?
quote:Op zaterdag 25 januari 2014 23:00 schreef mapima het volgende:
Het gebeurt vaak zat: een leerling krijgt een onvoldoende, en bedreigt dan de juf of meester. Helpt dat niet, dan komen pappa en mamma op school, eventueel met mes erbij. Zo zat ik vorig jaar op een school, waarvan ik weet dat een docente regelmatig dreigmails kreeg van ouders, met dat ze de eentjes uit het systeem moet halen van leerlingen omdat er anders consequenties komen als... Leerlingen halen daar niet altijd pappa en mamma bij. Met name leerlingen van het vmbo-t kunnen alles maken. Ik heb weleens op de gang gezeten waarbij je allemaal gegil en alles hoorde uit een klaslokaal en door het raampje zag hoe de leerlingen boven de leraar stonden. Veel onvoldoendes hebben ze niet, met een beetje leraren bedreigen is het serieus een aantal keer gelukt om die op te halen. En dat zal vast vaker zo zijn dan ik tot zover weet.
Bij mijn broertje op school in het ergste kakdorp, mogen leerlingen met teveel onvoldoendes en slecht gedrag doodleuk over naar de volgende klas, als hun ouders kakkers zijn, of als ze even de directie komen bedreigen.Slagen doen ze alleen uiteindelijk niet. En kids met arme ouders die wel goede cijfers hebben blijven vaker zitten dan kids met slechte cijfers. Dit hebben meerdere mensen bevestigd.
Ik heb ook weleens iets gehoord over dat een leraar die net werkte op een basisschool in Leiden de Kooi (tokkiewijk) een jongetje straf had gegeven, en dat de volgende dag de vader op school kwam, aan die leraar vroeg of hij klappen wilt, en ook bijna de leraar mishandeld heeft.
Dat er examens zijn gejat op Ibn Ghaldoun is bewezen. Maar bewijs jij eens dat dat op geen enkele andere school in Nederland is gebeurd? De citotoets van groep 8 blijkt ook steeds voor de afnamedata op Marktplaats te staan. Met vwo-examens zal er vast ook weleens vaker zoiets gebeurd zijn.
In de tweede klas havo en de derde klas vwo zag bij mij de les er zo uit: (let op, niet alle dingen gebeurden in beide klassen) Als de leraar zich omdraait, gooit iedereen eten naar de leraar. Als een leerling de klas uit moet omdat hij of zij brutaal is, de leerling gaat niet, de leraar gaat naar de leerling toe, krijgt de leraar een klap op de wang. Een stoel oppakken, en daarmee de leraar bedreigen totdat die in elkaar gedoken op de grond zit, heel normaal. Ik heb weleens meegemaakt dat een docent en een leerling met elkaar over de grond heen rolden.Je naam moeten noemen omdat je strafmiddag hebt bij een nieuwe docent, en dan zeggen dat je Adolf Hitler bent gebeurt ook weleens. Overal op tafels, stoelen, muren, en zelf op de gang, staan doodsbedreigingen, scheldpartijen, mailadressen van docenten met een tekstje erbij dat ze zogenaamd seks zoeken etcetera. Ouders komen vervolgens op school klagen over dat hun kind slechte cijfers heeft en vaak de klas uit moet. In plaats van dat ze na met de juf te hebben gepraat dan hun kind een preek geven, gaan ze zelf de leraar zolang intimideren en uitschelden, dat het gesprek gigantisch lang uitloopt, er een hele rij van ouders voor de volgende gesprekken voor de deur staat en zij alles kunnen horen. Yeah, onderwijs in Nederland. En het gaat hier om in de tweede een klas met maar drie of vier van de 32 leerlingen die zichtbaar een beetje getint zijn (armeens, indonesisch 2x en nog een chinees dacht ik, rest Nederlands of Westerse halfbloedjes of zo) en in de derde was ik de enige allochtoon en zat er verder alleen een kwartpool in de klas.
En volgens mij zaten er geen leerlingen uit achterstandwijken in die klas, wel uit normale tot duurdere huizen uit voornamelijk Oegstgeest, Leiden Merenwijk, Noordwijk, Warmond en Voorhout, maar ook nog wel Katwijk, Rijnsburg of Leiderdorp.
Nu heb je een artikel in het AD over het strafdossier van leerlingen van het Ibn Ghaldoun. Hier wordt met name het bedreigen van leerlingen en het sjoemelen met cijfers en examentoetsen genoemd. Oh, gebeurd dat niet op andere scholen? Is het wel in de media omdat hier examens gejat zijn, of omdat het toevallig een islamitische school is? De focus is natuurlijk op 'islamitisch' en 'allochtoon'. De hamvraag is: is alles wat er in dat artikel staat wel zo uniek en typisch voor Islamitische allochtonen? I don't think so. Daarnaast kan je uit het artikel helemaal niet halen of het hier om uitvergrootte incidenten gaat, en hoeveel procent van die leerlingen zulke ongein heeft uitgehaald.
De media, en mensen in Nederland algemeen, moeten eens stoppen met dat moslim bashen en gaan kijken naar individuen.
Edit: nog een voorbeeld. In groep 7 hadden we een juf die met 'lievelingetjes voortrekken' oordeel werkte. Een jochie daar had vwo advies. In groep 8 wilde de meester heb vmbo-t geven, omdat dat jochie zich slecht gedroeg onder andere, en de meester daarom wist dat vwo niks gaat worden. Ik stond erbij, de moeder kwam na schooltijd langs om de meester helemaal uit te schelden en in de grond te boren inclusief een wijzend vingertje.Meester werd bang, gaf havo/vwo advies, kind haalde met moeite uiteindelijk een vmbo-t diploma. TROTS OP NEDERLAND!!!!
Op de basisschool zaten wel meer van die aparte figuren, met als toppunt dat iemand van 16 vorig jaar bij opsporing verzocht kwam wegens een straatroof in Voorschoten. Dat niveau...![]()
Ik heb lesgegeven van vmbo-basis tot gymnasium waarvan de laatste 6 jaar vooral in het vmbo (alle niveau's) en het beeld dat in dit stuk geschetst wordt herken ik absoluut niet.quote:Op maandag 27 januari 2014 15:24 schreef la_perle_rouge het volgende:
Mijn vraag: is het echt zo erg in Nederland? Maken jullie dit inderdaad "vaak zat" mee?
[..]
Haha sorry! Tis ff een poos geleden dat ik hier zat, moet het weer even opnieuw ontdekken :pquote:Op maandag 27 januari 2014 16:14 schreef SecretStoryWous het volgende:
[..]
Mijn vraag is al beantwoordt, maar toch bedankt
Wat hij/zij zegt.quote:Op maandag 27 januari 2014 16:24 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
[..]
Ik heb lesgegeven van vmbo-basis tot gymnasium waarvan de laatste 6 jaar vooral in het vmbo (alle niveau's) en het beeld dat in dit stuk geschetst wordt herken ik absoluut niet.
Natuurlijk is het in een onbewaakt moment wel eens gebeurd dat een leerling een toetsopgave heeft gepikt die op mijn bureau slingerde, of dat er iemand met een laserlampje zit te irriteren terwijl ik iets op het bord aan het schrijven ben. (zomaar 2 voorbeelden uit de praktijk). Maar dit soort incidenten is op een fulltime baan per schooljaar op minder dan 1 hand te tellen en het is mij in 9 jaar fulltime voor de klas nog geen enkele keer gebeurd dat een ouder mij uitschold, of nog extremer, bedreigd heeft of iets van die strekking.
Als ik terugdenk dan is het in al die jaren misschien 2 keer gebeurd dat een leerling echt op de persoon heeft gescholden. Het gebeurt heus wel eens dat ze boos zijn om wat voor reden dan ook, maar dat gaat bij mij altijd nog wel binnen het redelijke. (IK VIND HET ECHT BELACHELIJK!!, stamp stamp, slaat met deur). Dat werk.
Kon je niet weten, is per dm gegaan!quote:Op maandag 27 januari 2014 17:06 schreef mriekz het volgende:
[..]
Haha sorry! Tis ff een poos geleden dat ik hier zat, moet het weer even opnieuw ontdekken :p
Ik heb ook de nodige ervaring met 'lastige' leerlingen en op mijn vorige school heb ik zeer heftige dingen meegemaakt, maar zo extreem als in die post staat omschreven was het niet. Ik heb mijzelf weleens minder veilig gevoeld (bijvoorbeeld toen een leerling met pepperspray mijn les binnenkwam), maar ik heb nooit in elkaar gedoken onder een tafel zitten huilen ofzo.quote:Op maandag 27 januari 2014 18:27 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Wat hij/zij zegt.
Al ben ik op mijn vorige school wel vertrokken o.a. nadat ik op een gegeven moment een leerling met een glasscherf in de klas had staan die medeleerlingen voor de grap bedreigde en toen niet eens geschorst werd. Daar was het wel een aardige janboel, maar niet zo erg als die andere post het schetst.
Nee, nog nooit meegemaakt. Ik geef 12 jaar les op vmbo, maar eigenlijk niks bijzonders qua agressie meegemaakt eigenlijk.quote:Op maandag 27 januari 2014 15:24 schreef la_perle_rouge het volgende:
Mijn vraag: is het echt zo erg in Nederland? Maken jullie dit inderdaad "vaak zat" mee?
3e/4e klassen na 2 tussenuren (voor de leerlingen, niet voor jou) op het 8e/9e constant?quote:Op woensdag 29 januari 2014 17:00 schreef mriekz het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Even een klaagmomentje. Argh! Grr! Bleh!
Zo. Dat is er ook weer uit.
Mn rooster is drastisch en ten negatieve veranderd...
Bij ons ook... en dan t negende toto half vijf... GAH!quote:Op woensdag 29 januari 2014 22:13 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Wat een onchristelijk vroeg tijdstip..Wat is de reden daarvan?
Uhuh. Maar ik werk vnl in de onderbouw, dus alleen de vergaderingen eindigen later dan 15:35u.quote:Op woensdag 29 januari 2014 22:20 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Bij ons ook... en dan t negende toto half vijf... GAH!
Heb een keer een vader op een ouderavond gehad. "Hij is altijd zo moe als ie thuiskomt, want doen jullie daar toch allemaal op die school".quote:Op woensdag 29 januari 2014 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, en dat wordt nog al eens vergeten. Ook als leerlingen bijv. na school nog een uur naar huis moeten fietsen. Dan zou ik zelf ook niet veel puf meer hebben om aan mijn huiswerk te gaan zitten..
Het 9e uur in het algemeen stinkt. Noodzakelijk roostertechnisch kwaad ongetwijfeld, maar het is gewoon shit in een 50-minuten rooster. 45 is nog nét te doen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 22:20 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Bij ons ook... en dan t negende toto half vijf... GAH!
quote:Op woensdag 29 januari 2014 22:31 schreef mriekz het volgende:
Klopt! Ik heb echt leerlingen die om kwart voor zeven al op hun fiets zitten!
Misschien is het te vroege tijdstip waarop ze op moeten staan veel meer het probleem dan de afstand die ze moeten fietsen? Als je dagelijks zo'n afstand fietst dan went je lichaam daar wel aan, dat is bij zulke afstanden gewoon een kwestie van een beetje conditie opbouwen. Dat vroege opstaan blijkt wel een probleem te zijn voor tieners. Zie o.a. dit artikeltje: http://www.dokterdokter.n(...)8/laat-pubers-slapenquote:Op woensdag 29 januari 2014 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, en dat wordt nog al eens vergeten. Ook als leerlingen bijv. na school nog een uur naar huis moeten fietsen. Dan zou ik zelf ook niet veel puf meer hebben om aan mijn huiswerk te gaan zitten..
Dat klopt inderdaad, althans: ik heb dat in meerdere onderzoeken gelezen. Daar komt bij dat het bioritme van jongeren (puberleeftijd) zo in elkaar zit dat ze pas vanaf een uur of tien volledig functionerenquote:Op donderdag 30 januari 2014 10:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Misschien is het te vroege tijdstip waarop ze op moeten staan veel meer het probleem dan de afstand die ze moeten fietsen? Als je dagelijks zo'n afstand fietst dan went je lichaam daar wel aan, dat is bij zulke afstanden gewoon een kwestie van een beetje conditie opbouwen. Dat vroege opstaan blijkt wel een probleem te zijn voor tieners. Zie o.a. dit artikeltje: http://www.dokterdokter.n(...)8/laat-pubers-slapen
Laat pubers slapen
Een puber heeft gemiddeld 9 uur slaap nodig. Toch krijgen maar weinig tieners hun benodigde uurtjes rust per nacht. Te weinig slaap heeft een nadelig effect op schoolprestaties en vergroot de kans op depressie.
Yep, dat tijdstip wordt steeds gemeld. Dan denk ik pragmatisch: waarom de school niet wat later laten starten en dan maar wat later stoppen? Dan maar iets minder conventionele werktijden, er moet toch rekening mee worden gehouden dat het slaap- en waakritme wijzigt in functie van je leeftijd? In principe zou je ook het lesrooster wat korter kunnen maken indien de leraar minder zou voorkauwen en de leerling wat meer zelf zou moeten lezen (misschien ook wel een goede voorbereiding voor de latere opleiding?) maar dan loop je het risico dat de toetsen hierop worden aangepast omdat de scholen vaststellen dat er in eerste instantie meer onvoldoendes zijn.quote:Op donderdag 30 januari 2014 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, althans: ik heb dat in meerdere onderzoeken gelezen. Daar komt bij dat het bioritme van jongeren (puberleeftijd) zo in elkaar zit dat ze pas vanaf een uur of tien volledig functioneren
quote:Op donderdag 30 januari 2014 12:34 schreef Friek_ het volgende:
Wacht even, maar de middelbare school is toch juist een verkapte crèche?
Maar dan nóg... als je na een lange lesdag van 8 lesuren ook nog een uur naar huis moet fietsen, ga je mij niet vertellen dat je dan niet bekaf bent.quote:Op donderdag 30 januari 2014 10:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien is het te vroege tijdstip waarop ze op moeten staan veel meer het probleem dan de afstand die ze moeten fietsen? Als je dagelijks zo'n afstand fietst dan went je lichaam daar wel aan, dat is bij zulke afstanden gewoon een kwestie van een beetje conditie opbouwen
In alle ernst, als je dat 5 keer per week doet voor die afstand, nee. Dan ben je niet bekaf als het goed is. Je zal extra eten maar je kan direct na het terugkomen of zo goed als direct na het terugkomen bijvoorbeeld huiswerk gaan maken of voetballen of wat dan ook. Ik doe zelf aan sportief fietsen, dat doe ik al van jongs af aan, eerst enkel op de stadsfiets door de polder, later ook op andere manieren (veel spinervaring). Zo'n 20 km. is een afstand die je nog best wel dagelijks kan afleggen als je er eenmaal aan gewend bent, de eerste maanden kan het natuurlijk wel een tol vergen omdat de conditie dan nog te slecht is. Mijn moeder had dezelfde ervaring, zij moest met haar dorpsgenoten vroeger altijd 15 km. heen fietsen, het was geen probleem voor haar en haar dorpsgenoten, je lichaam went hier wel aan zo lang de afstand niet al te groot wordt.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 18:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Maar dan nóg... als je na een lange lesdag van 8 lesuren ook nog een uur naar huis moet fietsen, ga je mij niet vertellen dat je dan niet bekaf bent.
Voor wat het waard is, ik denk dat ook en dit kan best zonder een groot offer te brengen. Ik denk aan iets meer zelfstudie (wel toetsen!) en het schrappen van een enkel buitenschools vak.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 19:42 schreef ShadyLane het volgende:
Dat vroege opstaan schijnt voor pubers inderdaad niet goed te zijn, maar 's middags langer doorgaan zal ook wel niet gewenst zijn ivm sportclubs, muziekles en bijbaantjes. Misschien maar eens inzetten op minder lesuren, maar dan wel van betere kwaliteit.
Hopelijk ben je inmiddels zelf al erachter gekomen hoe je antwoorden kan toevoegen.quote:Op zondag 26 januari 2014 10:09 schreef Farflaps het volgende:
Hey!
Wie van jullie gebruikt het programma Quayn om digitaal toetsen af te nemen?
Ik wil via "matching" een vraag maken waarbij 12 woorden met 12 andere woorden moeten worden gecombineerd, maar ik kan maar tot 6 woorden gaan. Iemand enig idee hoe ik antwoorden toe kan voegen? Bvd
Goede keuze! Ik heb geen idee hoe het in jouw omgeving gesteld is, maar ik woon in het oosten en daar worden veel mensen vrij flexibel aangenomen...quote:Op zondag 2 februari 2014 18:42 schreef Eco19 het volgende:
Beste FOK!kers,
Ik zie het helemaal zitten; leraar in het vo!
Wat zijn de vooruitzichten m.b.t. werkgelegenheid? Ik woon in Zuid-Limburg; aan de ene kant is er een leegloop voorspeld, aan de andere kant gaan er babyboomers met pensioen.
En hoe zit het met de vakken Economie en M&O in het algemeen? Deze vakken worden met name in de bovenbouw gedoceerd. In hoeverre is mijn tweedegraads bevoegdheid iets waard?
Weinig. Docenten in de bovenbouw met een tweedegraads bevoegdheid zullen nog niet direct verdwijnen, maar ze aannemen in dat gebied zal minder worden door de voorgenomen wetgeving.quote:Op zondag 2 februari 2014 18:42 schreef Eco19 het volgende:
En hoe zit het met de vakken Economie en M&O in het algemeen? Deze vakken worden met name in de bovenbouw gedoceerd. In hoeverre is mijn tweedegraads bevoegdheid iets waard?
Zijn er überhaupt docenten met een tweedegraads bevoegdheid die lesgeven in de bovenbouw?quote:Op zondag 2 februari 2014 19:51 schreef -J-D- het volgende:
Weinig. Docenten in de bovenbouw met een tweedegraads bevoegdheid zullen nog niet direct verdwijnen, maar ze aannemen in dat gebied zal minder worden door de voorgenomen wetgeving.
Genoeg. Ik zou de cijfers er op na moeten slaan (heb ze niet bij de hand en geen zin om -tig dingen door te zoeken), maar uit mijn hoofd was slechts ~80 % van alle eerstegraadslessen ook volledig bevoegd uitgevoerd. De rest wordt dus uitgevoerd door mensen die voor een ander vak wel bevoegd zijn en hier niet voor (de geschiedenisdocent die ook AK er bij geeft), tweedegraders, zij-instromers, compleet onbevoegden, of een combinatie van het hiervoorgaande, al dan weer niet in combinatie met het volgen van een studie tot die bevoegdheid.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:17 schreef Eco19 het volgende:
[..]
Zijn er überhaupt docenten met een tweedegraads bevoegdheid die lesgeven in de bovenbouw?
Dat is bij mijn weten toch juist het verschil tussen eerste- en tweedegraads bevoegdheid?
Universitaire lerarenopleidingen (op master niveau) leveren een eerstegraads bevoegdheid op. Hiervoor hoef je niet voor de klas te hebben gestaan voordat je de lerarenopleiding start. (Het wordt wel aangeraden om je al in het vak te hebben verdiept, door bijvoorbeeld relevante cursussen te volgen. Of zo is het op de UU.)quote:Indien ik aan havo of vwo deze vakken zou willen doceren, dien ik dus in principe een eerstegraads bevoegdheid te bemachtigen. Immers hebben zij pas vanaf het derde jaar economie. Om nog maar te zwijgen over M&O.
Maar komt het vaak voor, dat vóórdat je al ergens lesgeeft een eerstegraads bevoegdheid behaald? Lijkt me niet.. Dat wordt namelijk een duur grapje.
Eh, ik neem aan dat je ook op de UU een relevante master moet hebben gevolgd?quote:Op zondag 2 februari 2014 22:26 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Universitaire lerarenopleidingen (op master niveau) leveren een eerstegraads bevoegdheid op. Hiervoor hoef je niet voor de klas te hebben gestaan voordat je de lerarenopleiding start. (Het wordt wel aangeraden om je al in het vak te hebben verdiept, door bijvoorbeeld relevante cursussen te volgen. Of zo is het op de UU.)
Ik ging er van uit dat de relevante vooropleiding een gegeven was.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Eh, ik neem aan dat je ook op de UU een relevante master moet hebben gevolgd?
Op de RU hebben alleen technische richtingen dat geloof ik. Ik heb wel twee masters.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:30 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Ik ging er van uit dat de relevante vooropleiding een gegeven was.
Als je helemaal technisch wil zijn: de UU (en ik meen ook andere unis) hebben ook een tweejarige educatieve master rondhangen. (Eerste jaar theorie, tweede jaar praktijk). Ik heb straks één MA-diploma, niet twee, terwijl ik toch eerstegraads ben dan.
Wat Omentuva zei. Ze zijn er wel, en het is momenteel juist goedkoop (LB salarissen in lage tredes ipv LC/LD). maar er komt dus wetgeving aan die het lastiger maakt.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:17 schreef Eco19 het volgende:
[..]
Zijn er überhaupt docenten met een tweedegraads bevoegdheid die lesgeven in de bovenbouw?
Dat is bij mijn weten toch juist het verschil tussen eerste- en tweedegraads bevoegdheid?
Indien ik aan havo of vwo deze vakken zou willen doceren, dien ik dus in principe een eerstegraads bevoegdheid te bemachtigen. Immers hebben zij pas vanaf het derde jaar economie. Om nog maar te zwijgen over M&O.
Maar komt het vaak voor, dat vóórdat je al ergens lesgeeft een eerstegraads bevoegdheid behaald? Lijkt me niet.. Dat wordt namelijk een duur grapje.
Of is het zo dat docenten economie geacht worden eerst les te geven op het vmbo, om vervolgens in aanmerking te komen voor een eerstegraads bevoegdheid?
Eerstegraads bevoegd ligt inderdaad rond de 80%, maar het aantal mensen met een universitaire opleiding + eerstegraads bevoegdheid ligt een heel stuk lager, al is de nieuwe eis rondom lesgeven in bovenbouw vwo weer wat versoepeld ten opzichte van de eerste berichtgeving.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:26 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Genoeg. Ik zou de cijfers er op na moeten slaan (heb ze niet bij de hand en geen zin om -tig dingen door te zoeken), maar uit mijn hoofd was slechts ~80 % van alle eerstegraadslessen ook volledig bevoegd uitgevoerd. De rest wordt dus uitgevoerd door mensen die voor een ander vak wel bevoegd zijn en hier niet voor (de geschiedenisdocent die ook AK er bij geeft), tweedegraders, zij-instromers, compleet onbevoegden, of een combinatie van het hiervoorgaande, al dan weer niet in combinatie met het volgen van een studie tot die bevoegdheid.
Zoals -J-D- zegt - ze willen hier e.e.a aan banden leggen via wetten, maar eerst zien en dan geloven.
[..]
Universitaire lerarenopleidingen (op master niveau) leveren een eerstegraads bevoegdheid op. Hiervoor hoef je niet voor de klas te hebben gestaan voordat je de lerarenopleiding start. (Het wordt wel aangeraden om je al in het vak te hebben verdiept, door bijvoorbeeld relevante cursussen te volgen. Of zo is het op de UU.)
Ik studeer op het HBO. Dus die vlieger gaat helaas niet op.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:45 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Het lijkt me baantechnisch handiger als je je studie bedrijfseconomie afmaakt (BA + MA) en vervolgens een éénjarige master voor eerstegraads doet (neem aan dat je nu op de uni zit?) of een tweejarige MA incl. lerarenopleiding (kan aan een aantal universiteiten volgens mij).
ah, dan moet je idd sowieso stapelen. je hoeft geen baan te hebben, maar ik gok dat je dat wel graag wilt naast je studie. tegenwoordig is er ook een tweede kopopleiding op hbo, dan ben je toch minder lang bezig dan met een pre-master, master en master VO volgens mij...quote:Op zondag 2 februari 2014 23:17 schreef Eco19 het volgende:
[..]
Ik studeer op het HBO. Dus die vlieger gaat helaas niet op.
De bedoeling is om de studie af te maken, en vervolgens de eenjarige kopopleiding te doen.
Als ik daarna meteen de master ga doen, is die master in deeltijd én duurt 'ie bovendien drie jaar.
Ik neem aan dat ik daarnaast wel een baan als leraar dien te hebben.
En hoe was het? Veel succes/plezier vastquote:Op maandag 3 februari 2014 06:52 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Straks mijn eerste stage, ben benieuwd
Is er in de toekomst het plan ook een eerstegraads bevoegdheid te halen?quote:Op zondag 2 februari 2014 18:47 schreef mriekz het volgende:
[..]
Ik geef zelf les in de onderbouw, met een 2egraads bevoegdheid,
Nee, ik heb op het moment een vast contract in de onderbouw en aangezien er veel vraag is naar docenten Engels, zit ik nog wel even gebakken.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:25 schreef Eco19 het volgende:
[..]
Is er in de toekomst het plan ook een eerstegraads bevoegdheid te halen?
Dan is de keuze inderdaad snel gemaakt.quote:Op maandag 3 februari 2014 17:34 schreef mriekz het volgende:
[..]
Vind zelf de VMBO-leerlingen ook echt de leukste doelgroep, dus zie daar voor mij, vooralsnog, geen toegevoegde waarde in.
Bedankt, was erg interessant om mee te maken.quote:Op maandag 3 februari 2014 16:11 schreef mriekz het volgende:
[..]
En hoe was het? Veel succes/plezier vast
quote:Op maandag 3 februari 2014 20:46 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Bedankt, was erg interessant om mee te maken.
De school zelf is een vestiging met 200 onderbouwleerlingen die nog maar nét aan levensvatbaar is, maar onderdeel van een vrij grote school is.
Heeft als voordeel dat de infrastructuur gewoon klopt, maar alles kleinschalig genoeg is om alle personeelsleden bij naam en toenaam te kennen.
Heb een HAVO-2 en een VWO-1 klas bijgewoond, daarna allerhande andere taken en dergelijke binnen de school bekeken/gedaan.
Vermoeiend maar wel leerzaam!
Nja, op de eerste dag ook?quote:Op maandag 3 februari 2014 21:07 schreef kwakz0r het volgende:
[..]dat kan ik op onze school van 1300 ook wel hoor
En ondertussen schreeuwen diezelfde politici tijdens de verkiezingscampagnes van de daken dat ze een kenniseconomie willen hebben...totdat ervoor geïnvesteerd moet worden.quote:Op zondag 2 februari 2014 23:01 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Eerstegraads bevoegd ligt inderdaad rond de 80%, maar het aantal mensen met een universitaire opleiding + eerstegraads bevoegdheid ligt een heel stuk lager, al is de nieuwe eis rondom lesgeven in bovenbouw vwo weer wat versoepeld ten opzichte van de eerste berichtgeving.
daar zijn ze bij ons idd al langer mee bezig. maar is het niet zo dat entreerecht alleen geldt als de functiemix nog niet is vervuld? dat is hij bij ons namelijk wel...quote:Op woensdag 12 februari 2014 08:44 schreef ShadyLane het volgende:
De creativiteit van wie geld wil besparen is groot: ik hoor van scholen die de geesten rijp aan het maken zijn om -vermoedelijk ter voorkoming van het moeten uitbetalen van het entreerecht- per volgend schooljaar eerstegraders deels naar de onderbouw te verplaatsen. Met het gewiekste argument "onderbouw VWO verdient eerstegraders", waarop men geestig kan antwoorden: "bovenbouw VWO dan niet?".
Vertel me asjeblieft dat het eerlijke antwoord dan wel iets van "De huidige vorm hiervan is bullshit, kunnen we iets meer verdieping krijgen tijdens de intervisie?" was.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 07:18 schreef Friek_ het volgende:
Wéér de beginnersfout gemaakt van het eerlijk antwoorden, in plaats van het sociaal wenselijke antwoord te geven tijdens reflectie en intervisie.Ik blijf er maar in trappen.
When life gives you lemons...quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:02 schreef ShadyLane het volgende:
Verder herinner ik me hoe we met een groepje een opdracht zaten te maken en er plezier in hadden te constateren dat we na een paar maanden bijzonder bedreven waren geworden in opschrijven wat de opleiders wilden horen.
Wat een ellende is dat he. Volwassen mensen die opeens naar een amateurpsycholoog moeten. Ik heb de eerst paar bijeenkomsten alleen maar gezeurd wat een onzin ik het vond om daarna inderdaad maar braaf mee te doen.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 07:18 schreef Friek_ het volgende:
Wéér de beginnersfout gemaakt van het eerlijk antwoorden, in plaats van het sociaal wenselijke antwoord te geven tijdens reflectie en intervisie.Ik blijf er maar in trappen.
Als satire en werkelijkheid beginnen te vervagen.quote:Basisschool De Vlieger uit Valkenswaard heeft opnieuw de Citotoets gewonnen. De leerlingen uit groep 8 behaalden met een gemiddelde score van 545,04 een nieuw Nederlands record. Nooit eerder werd de barrière van 545 punten klassikaal doorbroken.
Volgens directeur Ganzenbroek waren de leerlingen van groep acht optimaal voorbereid op de toets: “Afgelopen maand zijn we met z’n allen een maand op trainingskamp geweest op de Technische Universiteit van Eindhoven. Daar hebben we een goede basis gelegd, waardoor we met veel vertrouwen aan de toets zijn begonnen. We denken dat bijna iedereen nu naar het gymnasium kan.”
Oh nee, ik zei doodleuk dat intervisie voor mij niet zoveel nut had. Ik leer het vak van experts, niet via een lading tips van mensen die ook maar wat proberen (in dit geval hbo-stagiairs).quote:Op vrijdag 14 februari 2014 10:00 schreef Omentuva het volgende:
[..]
Vertel me asjeblieft dat het eerlijke antwoord dan wel iets van "De huidige vorm hiervan is bullshit, kunnen we iets meer verdieping krijgen tijdens de intervisie?" was.
Dat is behóórlijk lastig wanneer je net een universitaire opleiding (filosofie) hebt afgerond welke in het teken stond van kritisch zijn en zelfstandig denken.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:02 schreef ShadyLane het volgende:
Dom hoor, leer dat nou toch eens af?
Ongetwijfeld leer je van iedereen, maar of het ook door de kosten/baten-analyse heenkomt is een tweede.quote:
En dan niet als alternatief voor god weet hoeveel scholingsuren een vak volgen op de universiteit waar je echt wat aan zou hebben? Door dezelfde partij betaald natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:38 schreef ShadyLane het volgende:
Hahahaha, ja, een verplichte scholingsmiddag van bedenkelijk niveau en vol open deuren verantwoorden met de leus: "je kunt er altijd wat uithalen".
Ik ben persoonlijk niet onder de indruk van de kwaliteit van het CITO. Dat gezegd hebbende, ook het CITO slaagt er natuurlijk in om minder vals positieven en vals negatieven te hebben dan dat het geval zou zijn als louter op subjectieve gronden zou worden gekozen. In mijn ogen is het fundamentele probleem niet zo zeer dat er wordt geselecteerd - ook al mag dat niet zo worden genoemdquote:Wat betreft CITO: ik ben een voorstander van objctieve metingen (niet per se door CITO) om te voorkomen dat kinderen enkel afhankelijk zijn van de indruk van de juf/school. Tevens kan zo'n objectieve meting ook de juf beschermen, ouders gaan nl. soms vrij ver in aandringen op een hoger advies.
De CITO is het probleem niet, VMBO-angst (of soms zelfs 'alles wat niet categoraal gymnasium is'-angst) is het probleem. Het doet er dus niet zoveel toe of die toets blijft of niet, het probleem haal je er niet mee weg.
Vandaar dat we ineens tijdens een examen (ook nog een van de lastigste examens wegens tijdsdruk) werden gestoord door tientallen lawaaierige kindjes op een gang van het Paviljoen (2 of 3 weken geleden). Mysterie opgehelderd.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als satire en werkelijkheid beginnen te vervagen.
“Afgelopen maand zijn we met z’n allen een maand op trainingskamp geweest op de Technische Universiteit van Eindhoven. Daar hebben we een goede basis gelegd, waardoor we met veel vertrouwen aan de toets zijn begonnen. We denken dat bijna iedereen nu naar het gymnasium kan.”
Ik woon en werk in België dus dit zegt me niets... Ik heb gewoon een voltijdse lesopdracht zoals een oude 'rot' dat heeft met springuren (tussenuren) en wachturen (invallen voor opvoeders). Wel enorm veel pech met het rooster.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 22:01 schreef Sloggi het volgende:
Er is niet voor niets een regeling voor beginners (0,9 FTE een uren bij een aanstelling van 1 FTE), denk ik dan.
Je hebt niet al te veel moeite gedaan om de bron te bekijken, of wel?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 21:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vandaar dat we ineens tijdens een examen (ook nog een van de lastigste examens wegens tijdsdruk) werden gestoord door tientallen lawaaierige kindjes op een gang van het Paviljoen (2 of 3 weken geleden). Mysterie opgehelderd.
Wat universiteiten tegenwoordig niet doen voor wat extra geld. Al kan je het ze bijna niet kwalijk nemen met dank aan Rutte.
Het moet toch vraagtekens oproepen bij de kwaliteit van de CITO-toets als je zo gemakkelijk een zeer hoge score kan halen met wat extra training.
Ik heb toevallig afgelopen week de wensenlijst voor komend schooljaar ingevuld. Wederom gekozen voor 0,8, alhoewel dat financieel wel een beetje op het randje is. Maar ik zie mezelf nu (als beginnend docent, dit is mijn tweede schooljaar) echt geen vijf dagen voor de klas staan. Ik zit nu ook al boven de 40 uur per week, en deze week (met 2 ouderavonden én een open dag) doe ik niet eens moeite om te tellen.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:59 schreef ShadyLane het volgende:
...
In het Nederlands voortgezet onderwijs wordt 0,8 FTE zo ongeveer als een fulltime baan beschouwd, heb ik de indruk.
...
Dat is ook een probleem, maar nu juist niet hét probleem. Er zijn twee duidelijke nadelen aan de Cito-toets, en een ervan zit in de toets zelf en de ander in het gebruik van de toets. Wat dat laatste betreft: de Cito-toets is een uitstekend middel om doorlopend informatie te verzamelen over leerresultaten van individuele leerlingen en die te gebruiken om hun leerproces te ondersteunen. Wat vaak gebeurt, zoals het scherpe stukje van De Speld treffend verwoordt, is dat de toets gebruikt wordt om de kwaliteit van het onderwijs geboden op een school te meten. In het laatste geval hebben scholen er belang bij om kinderen te trainen opdat ze hoge scores halen en dat maakt het onderwijs eenzijdig en uitkomstgericht, met alle druk en stress van dien voor zowel leerlingen als leraren.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 19:38 schreef ShadyLane het volgende:
De CITO is het probleem niet, VMBO-angst (of soms zelfs 'alles wat niet categoraal gymnasium is'-angst) is het probleem. Het doet er dus niet zoveel toe of die toets blijft of niet, het probleem haal je er niet mee weg.
Fout. Het eerste gebod van de lerarenopleidingbijbel luidt immers: gij zult activerende didactiek bedrijven. Uitleggen is passé, leerlingen moeten zelf ontdekken.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 13:01 schreef Franny_G het volgende:
Leuk Claudia.
Activeren is inderdaad erg belangrijk. Toch weet ik uit eigen ervaring als student dat het soms ook erg prettig kan zijn om te luisteren naar iemand die de theorie gewoon erg goed kan uitleggen. Ik merk het ook aan mijn leerlingen. Als je in staat bent om complexe materie duidelijk te maken, en dat ook levendig en gepassioneerd te doen, dan is het op zich helemaal niet erg als studenten (of leerlingen) ogenschijnlijk passief die stof tot zich nemen. Als je dat kunt afwisselen met wel echt activerende didactiek dan lijkt me dat ideaal.
Ik heb dezelfde ervaringen met hoorcolleges als jij. Ik zal niet stellen dat het instrument nooit werkt en voor niemand werkt (er zijn studenten die er baat bij hebben) maar inderdaad, als je zelf de stof kan lezen waarom het dan niet zelf doen? Als een docent toevallig wat talent heeft voor het spreken dan kan het wel aangenaam zijn om de lastigere concepten ook op een andere manier uitgelegd te krijgen maar helaas blijken maar weinig mensen dat talent te hebben. Je moet zowel een acteur/presentator en gepromoveerde zijn. Maar ja, om dan maar het hoorcollege af te schaffen schiet ook niet echt op aangezien we in Nederland te weinig geld over hebben voor het onderwijs om dan nog goed onderwijs te verzorgen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 14:39 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf dus altijd een hekel aan lezingen gehad. Tijdens mijn studie sloeg ik de hoorcolleges steevast over - ik kon zelf wel de te leren stof lezen - en nog steeds ga ik liever niet naar lezingen. Ik word gek van de passiviteit en val vrijwel altijd bijna in slaap. Het is een kunstvorm op zich, een groot (onpersoonlijk) publiek langere tijd vermaken. Er zijn zo weinig mensen die het vak verstaan. Let wel, ik heb bijvoorbeeld colleges gehad van de door Matthijs van Nieuwkerk geprezen Herman Pleij. Laatstgenoemde hoorde vooral zichzelf graag praten, had lak aan hoe hij zijn publiek geboeid kon houden en daarom waren zijn colleges saai.
Er zijn wel wat uitzonderingen op de regel. Vaak zijn het Amerikanen trouwens. Dat zijn bovengemiddeld begenadigde sprekers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |