FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / NS: Gele informatieborden grotendeels weggehaald
Ferdowoensdag 4 december 2013 @ 11:15
quote:
De meeste gele overzichtsborden met vertrektijden verdwijnen vanaf april volgend jaar van de stations. Elk station houdt voorlopig nog één set over, bevestigt een woordvoerder van de NS woensdag.

De gele borden zijn volgens de NS niet meer van deze tijd. Reizigers zouden hun reis vooral online plannen en op de stations wordt vooral naar de digitale borden gekeken. Van de 3400 informatieborden die er nu landelijk zijn blijven er aanvankelijk zevenhonderd over. Uiteindelijk moeten alle borden verdwijnen.

Van de reizigers gebruikt slechts twee tot vier procent de borden nog om de reis te plannen, stelt de NS op basis van klantonderzoek. Wel zou 79 procent de borden nog raadplegen om de vertrektijden te controleren. Iets meer dan de helft gebruikt ze om het perron van vertrek op te zoeken.

Bij verstoringen of werkzaamheden zouden de borden reizigers echter op het verkeerde been zetten. Als een trein later vertrekt of vanaf een ander perron staat dat er namelijk niet. De digitale schermen die nu op bijna alle stations hangen geven ook actuele wijzigingen weer.

Verder hebben steeds meer reizigers een smartphone, waardoor ze de reisinformatie ook online kunnen opvragen. De NS erkent wel dat de huidige digitale informatie geen volwaardig alternatief voor de gele borden is. Daarom wordt overlegd met het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) over een alternatief.

In een brief aan het Lovoc staat dat bijvoorbeeld meer digitale informatie op de grote stations kan worden gegeven. Die alternatieven moeten er begin 2015
zijn. Het Locov verwacht in januari met een advies over het verzoek te komen.
Gele borden verdwijnen van NS-stations

Dus de NS heeft kennelijk liever niet dat de reiziger wéét dat zijn trein vertraagd is en verkoopt graag huiden voor de beer geschoten is? In elk geval weer een fraai staaltje "dienstverlening" van de NS...
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 11:17
:'(
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 11:18
Ik zag er laatst een op Amsterdam en ik was verbaasd dat ze blijkbaar nog bestondn dus ik vind het niet zo erg allemaal. Daar hebben we een smartphone voor toch?
HeatWavewoensdag 4 december 2013 @ 11:20
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:18 schreef TARDIS. het volgende:
Ik zag er laatst een op Amsterdam en ik was verbaasd dat ze blijkbaar nog bestondn dus ik vind het niet zo erg allemaal. Daar hebben we een smartphone voor toch?
ja, want we weten allemaal hoe goed storingspagina's van bedrijven werken :').
Plantagehouderwoensdag 4 december 2013 @ 11:21
Ik vind die borden anders erg fijn bij storingen
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 11:22
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:20 schreef HeatWave het volgende:

[..]

ja, want we weten allemaal hoe goed storingspagina's van bedrijven werken :').
Ach ja weet je, die gele borden bekeek ik zelf toch al niet, en ik kan me inderdaad niet voorstellen dat de meute daar nog wel gebruik van maakt. De NS heeft niet alles goed voor elkaar maar ik denk niet dat ze die dingen lukraak weg gaan halen.
Brembowoensdag 4 december 2013 @ 11:23
Die dingen heten toch vertrekstaten, als ze zelf al niet eens meer de term voor weten is het tijd om ze weg te halen. Ze maken dan wel ruimte voor een $NS-concern [Vul hier in: Julia's, Burger King, AH To Go].
ZwartmetSuikerwoensdag 4 december 2013 @ 11:29
Socios waar ben je als we je nodig hebben?
VitaminWaterwoensdag 4 december 2013 @ 11:35
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:15 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Gele borden verdwijnen van NS-stations

Dus de NS heeft kennelijk liever niet dat de reiziger wéét dat zijn trein vertraagd is en verkoopt graag huiden voor de beer geschoten is? In elk geval weer een fraai staaltje "dienstverlening" van de NS...
Vertraging staat toch helemaal niet op die gele borden? Dat zijn gewoon posters met alle vertrektijden. Als er vertraging is dan staat dat op de borden bij de perrons zelf.
Aanstootgevendwoensdag 4 december 2013 @ 11:42
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:35 schreef VitaminWater het volgende:

[..]

Vertraging staat toch helemaal niet op die gele borden? Dat zijn gewoon posters met alle vertrektijden. Als er vertraging is dan staat dat op de borden bij de perrons zelf.
De gele borden geven de vertrektijd volgens dienstregeling aan.
Mensen vermoeden dat als er alleen maar digitale informatie verstrekt wordt de vertrektijden gewoon realtime worden aangepast zodat vertraging (en recht op vergoeding) een stuk lastiger te zien wordt.

Persoonlijk vind ik dat een beetje te achterdochtig jegens de NS, maar het storingsargument is wel valide. De digitale informatie borden zijn om de haverklap stuk. Smartphone helpt; maar zeker ouderen hebben die niet. Toeristen wellicht wel, maar die komen vast niet spontaan op ns.nl of 9292.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 11:42
Tegenwoordig gebruiken we het internet om van tevoren alles te plannen, dus die vertrekstaten voegen op zich weinig toe.

De vertraging worden omgeroepen en op de blauwe (digitale) borden weergegeven, dus de reizigers worden nog steeds geïnformeerd over eventuele vertragingen.

Ik herinner de laatste keer dat ik naar zo'n vertrekstaat heb gekeken niet eens.
themolewoensdag 4 december 2013 @ 11:48
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef zarGon het volgende:
Tegenwoordig gebruiken we het internet om van tevoren alles te plannen, dus die vertrekstaten voegen op zich weinig toe.

De vertraging worden omgeroepen en op de blauwe (digitale) borden weergegeven, dus de reizigers worden nog steeds geïnformeerd over eventuele vertragingen.

Ik herinner de laatste keer dat ik naar zo'n vertrekstaat heb gekeken niet eens.
Mijn oma maakt er nog steeds vaak gebruik van. Idd ikzelf gebruikt ook liever mijn mobiel maar voor een grote groep mensen is dat niet zo makkelijk.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 11:49
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:48 schreef themole het volgende:

[..]

Mijn oma maakt er nog steeds vaak gebruik van. Idd ikzelf gebruikt ook liever mijn mobiel maar voor een grote groep mensen is dat niet zo makkelijk.
Ja, voor de ouderen kan het inderdaad een probleem vormen. Die moeten dan ergens naartoe kunnen op het station (informatiepunt en zo).
Kapt-Ruigbaardwoensdag 4 december 2013 @ 11:50
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:29 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Socios waar ben je als we je nodig hebben?
Hij is even een fapje aan het doen.
hugecoollwoensdag 4 december 2013 @ 11:51
Ik kijk sowieso al nooit op die borden. .ls er ergens een storing is, dan trek ik zo'n NS-figuur aan z'n jassie
Aanstootgevendwoensdag 4 december 2013 @ 11:51
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:29 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Socios waar ben je als we je nodig hebben?
Hij maakt tegenwoordig hits.
DriekOploperswoensdag 4 december 2013 @ 11:55
Radiocommentaar van de man achter DriekOplopers hierrrr:

http://www.bnr.nl/?player=archief&fragment=20131204113100480
DaMartwoensdag 4 december 2013 @ 12:13
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef Aanstootgevend het volgende:


De digitale informatie borden zijn om de haverklap stuk. Smartphone helpt; maar zeker ouderen hebben die niet. Toeristen wellicht wel, maar die komen vast niet spontaan op ns.nl of 9292.
Maar die mensen kunnen dan toch kijken op die ene set die overblijft op het station?

quote:
Elk station houdt voorlopig nog één set over
Aanstootgevendwoensdag 4 december 2013 @ 12:14
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:13 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar die mensen kunnen dan toch kijken op die ene set die overblijft op het station?

[..]

1 set op Amsterdam, Rotterdam, Schiphol, Zwolle etc ?
Succes met vinden.
Lyrebirdwoensdag 4 december 2013 @ 12:19
Op zich vind ik die borden wel handig, Maar ja, ik ben dan ook een info-junk, kan me goed voorstellen dat er heel wat reizigers zijn die de borden niet gebruiken.

In Japan hebben ze trouwens ook geen borden. Je kunt centraal zien wanneer de volgende trein vertrekt, en ook op ieder perron staat aangegeven wanneer de volgende 2 tot 3 treinen vertrekken.

Het kan dus ook zonder borden, en dat werkt prima.
Andromachewoensdag 4 december 2013 @ 12:32
Ik hoop dat ze blijven. Met de gele borden heb ik veel beter overzicht over op welke tijden in het uur een trein doorgaans vertrekt, wat de route precies is, etc. En ten tijde van digitale storingen zijn de gele papieren borden onmisbaar.
zerakwoensdag 4 december 2013 @ 12:33
Kijk er eigenlijk nooit op, dus wat mij betreft mogen ze wel weg.
TheThirdMarkwoensdag 4 december 2013 @ 12:33
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

De gele borden geven de vertrektijd volgens dienstregeling aan.
Mensen vermoeden dat als er alleen maar digitale informatie verstrekt wordt de vertrektijden gewoon realtime worden aangepast zodat vertraging (en recht op vergoeding) een stuk lastiger te zien wordt.

Persoonlijk vind ik dat een beetje te achterdochtig jegens de NS, maar het storingsargument is wel valide. De digitale informatie borden zijn om de haverklap stuk. Smartphone helpt; maar zeker ouderen hebben die niet. Toeristen wellicht wel, maar die komen vast niet spontaan op ns.nl of 9292.
Achterdochtig :D
In 9 van de 10 gevallen tegenwoordig wordt een trein met vertraging aangeduid als een aangepaste trein. En dan vervalt je recht op vergoeding.
TheThirdMarkwoensdag 4 december 2013 @ 12:36
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:32 schreef Andromache het volgende:
Ik hoop dat ze blijven. Met de gele borden heb ik veel beter overzicht over op welke tijden in het uur een trein doorgaans vertrekt, wat de route precies is, etc. En ten tijde van digitale storingen zijn de gele papieren borden onmisbaar.
Dit. Ik kom zelf niet vaak in het Noorden en Westen van Nederland, maar als ik die kant op ga met het OV vind ik het altijd wel fijn om op overstap stations eens te kijken wat de exacte route is. Ivm storingen zeg maar.
Aan de andere kant zijn de hoofd conducteurs altijd erg behulpzaam met het geven van andere route mogelijkheden.
Nielschwoensdag 4 december 2013 @ 12:38
Logische stap; die dingen worden steeds minder gebruikt en kosten veel geld qua onderheid en het updaten van de vertrekstaten.
Aanstootgevendwoensdag 4 december 2013 @ 12:39
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:38 schreef Nielsch het volgende:
Logische stap; die dingen worden steeds minder gebruikt en kosten veel geld qua onderheid en het updaten van de vertrekstaten.
Ik vind 79% van de reizigers niet weinig eigenlijk.
Ferdowoensdag 4 december 2013 @ 12:41
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:39 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Ik vind 79% van de reizigers niet weinig eigenlijk.
Die zullen ze volgens de NS natuurlijk "verkeerd" gebruiken. :')
Kowloonwoensdag 4 december 2013 @ 12:49
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:18 schreef TARDIS. het volgende:
Ik zag er laatst een op Amsterdam en ik was verbaasd dat ze blijkbaar nog bestondn dus ik vind het niet zo erg allemaal. Daar hebben we een smartphone voor toch?
Borden werken een stuk sneller, zeker als je een overzicht wil krijgen van welke verder reismogelijkheden er zijn. Zeker bij storingen, waar NS regelmatig last van heeft, handiger dan via de smartphone. Ook is de reisplanner niet altijd even betrouwbaar bij storingen.
chroestjovwoensdag 4 december 2013 @ 12:49
Vooral bij haast zijn de borden erg handig aangezien je er sneller alle noodzakelijke informatie op vindt dan met al die apps.
Voor mensen die geregeld een lege accu hebben is deze actie ook niet geweldig, al zal het misschien wel leuke speurtochten opleveren naar dat ene overgebleven gele bord op het hele station.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 12:52
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Borden werken een stuk sneller, zeker als je een overzicht wil krijgen van welke verder reismogelijkheden er zijn. Zeker bij storingen, waar NS regelmatig last van heeft, handiger dan via de smartphone. Ook is de reisplanner niet altijd even betrouwbaar bij storingen.
Hm ja hm
Kowloonwoensdag 4 december 2013 @ 12:52
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef zarGon het volgende:
Tegenwoordig gebruiken we het internet om van tevoren alles te plannen, dus die vertrekstaten voegen op zich weinig toe.

De vertraging worden omgeroepen en op de blauwe (digitale) borden weergegeven, dus de reizigers worden nog steeds geïnformeerd over eventuele vertragingen.
Die omroepen heb je helemaal niks aan als het weer eens flink mis loopt. Te laat, onjuist en NS geeft ook nog wel eens gare adviezen.
Kowloonwoensdag 4 december 2013 @ 12:53
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:52 schreef TARDIS. het volgende:

[..]

Hm ja hm
Het is echt waar hoor. :P
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 12:53
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:52 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Die omroepen heb je helemaal niks aan als het weer eens flink mis loopt. Te laat, onjuist en NS geeft ook nog wel eens gare adviezen.
Ja, als het flink misloopt heb je letterlijk nergens iets aan. Het enige wat je dan kunt doen is afwachten of alternatief vervoer regelen.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 12:54
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:53 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Het is echt waar hoor. :P
Ik geloof het graag.
Persoonlijk gebruik ik ze niet maar ik ben niet honderd procent van de ondervraagden natuurlijk.
hugecoollwoensdag 4 december 2013 @ 12:55
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:49 schreef chroestjov het volgende:
Vooral bij haast zijn de borden erg handig aangezien je er sneller alle noodzakelijke informatie op vindt dan met al die apps.
Voor mensen die geregeld een lege accu hebben is deze actie ook niet geweldig, al zal het misschien wel leuke speurtochten opleveren naar dat ene overgebleven gele bord op het hele station.
Ik vind het vooral een onduidelijk verhaal, maar ik heb me er ook nog nooit in verdiept :P
Hier hangen iig een hoop van die gele borden en als ik aankom op het station, ga ik me daar niet even voor de lol in verdiepen
Kowloonwoensdag 4 december 2013 @ 12:56
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:53 schreef zarGon het volgende:
Ja, als het flink misloopt heb je letterlijk nergens iets aan. Het enige wat je dan kunt doen is afwachten of alternatief vervoer regelen.
Ik hou niet van afwachten, en zeker niet als ik dan afhankelijk ben van de gare adviezen van NS. Ik ken het treinennet goed genoeg om mijn eigen route te plannen. Toegegeven, dat type reiziger zal in de minderheid zijn. Maar de borden geven snel een totaaloverzicht. De smartphone zal dat nooit kunnen omdat het scherm domweg te klein is. En nee, ik ben geen digibeet ofzo.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 12:57
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:56 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik hou niet van afwachten, en zeker niet als ik dan afhankelijk ben van de gare adviezen van NS. Ik ken het treinennet goed genoeg om mijn eigen route te plannen. Toegegeven, dat type reiziger zal in de minderheid zijn. Maar de borden geven snel een totaaloverzicht. De smartphone zal dat nooit kunnen omdat het scherm domweg te klein is.
The fuck. :').

Wat heeft de schermgrootte te maken met de hoeveelheid info (waar je iets aan hebt) die je binnenkrijgt? (En anders scroll je maar omlaag. :').)

Een smartphone is gemakkelijker om van bord naar bord te gaan. En meestal ook nog eens actueler.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2013 12:58:17 ]
Kowloonwoensdag 4 december 2013 @ 13:01
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:57 schreef zarGon het volgende:
Wat heeft de schermgrootte te maken met de hoeveelheid info (waar je iets aan hebt) die je binnenkrijgt?
Schermgrootte en het vermogen om een grote hoeveelheid data weer te geven hangt wel degelijk samen. Daarom heeft een beetje beurshandelaar ook 4 of 6 schermen hangen. Zelf werk ik ook veel met grote hoeveelheden data, een groot scherm is echt onontbeerlijk voor een goed overzicht.

quote:
Een smartphone is gemakkelijker om van bord naar bord te gaan. En meestal ook nog eens actueler.
Mijn ervaring is dat dat niet het geval is. Bij storingen staan er regelmatig fouten in de NS Reisplanner.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 13:04
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:01 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Schermgrootte en het vermogen om een grote hoeveelheid data weer te geven hangt wel degelijk samen. Daarom heeft een beetje beurshandelaar ook 4 of 6 schermen hangen. Zelf werk ik ook veel met grote hoeveelheden data, een groot scherm is echt onontbeerlijk voor een goed overzicht.

[..]
Waarom vergelijk je handelen op de beurs met inzien van actuele treintijden?

Heb zelf een 4,7"-scherm, voldoet prima.

quote:
Mijn ervaring is dat dat niet het geval is. Bij storingen staan er regelmatig fouten in de NS Reisplanner.
Fouten die wel goed getoond worden op de borden?
TheThirdMarkwoensdag 4 december 2013 @ 13:09
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:04 schreef zarGon het volgende:

[..]

Waarom vergelijk je handelen op de beurs met inzien van actuele treintijden?

Heb zelf een 4,7"-scherm, voldoet prima.

[..]

Fouten die wel goed getoond worden op de borden?
Fouten die niet voorkomen op de borden. Of beter gezegd zelden. Bij de gele borden heb ik ongeveer 10 seconden nodig om exact te weten waar ik ben, waar ik moet zijn en wat de alternatieven zijn.
Bij een smartphone ben je al 40 seconden aan het wachten voordat een scherm geladen is.
Kowloonwoensdag 4 december 2013 @ 13:11
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:04 schreef zarGon het volgende:
Waarom vergelijk je handelen op de beurs met inzien van actuele treintijden?
Omdat het in beide gevallen om het weergeven van veel data gaat. Bekijk die borden maar eens goed, er staat meer op dan je in het eerst gezicht denkt terwijl toch het overzicht behouden blijft.

quote:
Fouten die wel goed getoond worden op de borden?
Dat niet natuurlijk, maar je kunt beter uitzoeken welke treinen er normaliter rijden. In combinatie met een digitaal bord waarop de actuele vertrektijden staan werkt dat sneller dan een smartphone. Maar goed iedereen heeft zijn eigen manier van plannen.
Markeerstiftwoensdag 4 december 2013 @ 13:43
Mogen ze wel eens wat doen aan de internetverbindingen op het station ook want ik weet dat dat bij verschillende providers op Utrecht centraal niet aanwezig is of maar minimaal. Dan hebben we het nog niet gehad over lege telefoons..
chroestjovwoensdag 4 december 2013 @ 13:45
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:55 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ik vind het vooral een onduidelijk verhaal, maar ik heb me er ook nog nooit in verdiept :P
Hier hangen iig een hoop van die gele borden en als ik aankom op het station, ga ik me daar niet even voor de lol in verdiepen
Er komt weinig verdieping bij kijken, als je weet hoe laat het is en waar je heen moet dan kan je binnen enkele seconden een overzicht vinden van alle treinen die jij het komende uur kan pakken, de perrons waar ze vertrekken en op welke stations ze zullen gaan stoppen.
hugecoollwoensdag 4 december 2013 @ 13:46
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:45 schreef chroestjov het volgende:

[..]

Er komt weinig verdieping bij kijken, als je weet hoe laat het is en waar je heen moet dan kan je binnen enkele seconden een overzicht vinden van alle treinen die jij het komende uur kan pakken, de perrons waar ze vertrekken en op welke stations ze zullen gaan stoppen.
Hm, het zou ook goed kunnen dat het andere borden zijn waar ik aan denk. In eindhoven hangt een hele lading van die gele borden met (volgens mij) een overzicht van routes. Ik heb er verder nooit echt naar gekeken, maar ik zal de volgende keer eens checken wazzup
TheThirdMarkwoensdag 4 december 2013 @ 14:16
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 13:46 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Hm, het zou ook goed kunnen dat het andere borden zijn waar ik aan denk. In eindhoven hangt een hele lading van die gele borden met (volgens mij) een overzicht van routes. Ik heb er verder nooit echt naar gekeken, maar ik zal de volgende keer eens checken wazzup
De kleine gele borden hebben meestal alleen vertrektijden. De grote gele borden geven ook de route weer (begin station/ eind station/ alle tussenliggende stations op de route).
Je kan dan vanaf daar zien welke stations je allemaal langs gaat, eventueel welke stations je overslaat ivm intercity. Zo kan je, als er ergens op die route een storing is, heel makkelijk zien vanaf welk station je wel een trein kan nemen die uiteindelijk aankomt bij jouw bestemming.
Als je er nog nooit aandacht aan besteed hebt duurt het ongeveer 30 seconden voordat je er handigheid in hebt.
hugecoollwoensdag 4 december 2013 @ 14:17
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 14:16 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

De kleine gele borden hebben meestal alleen vertrektijden. De grote gele borden geven ook de route weer (begin station/ eind station/ alle tussenliggende stations op de route).
Je kan dan vanaf daar zien welke stations je allemaal langs gaat, eventueel welke stations je overslaat ivm intercity. Zo kan je, als er ergens op die route een storing is, heel makkelijk zien vanaf welk station je wel een trein kan nemen die uiteindelijk aankomt bij jouw bestemming.
Als je er nog nooit aandacht aan besteed hebt duurt het ongeveer 30 seconden voordat je er handigheid in hebt.
Aight :7
Cracka-asswoensdag 4 december 2013 @ 14:17
Wat sneu voor oma. ;(
.PRISMwoensdag 4 december 2013 @ 14:19
Ik ben hier beduusd van.
Pandoradowoensdag 4 december 2013 @ 15:05
Nou ja, begrijpelijk. Daar valt op te bezuinigen.

Jammer wel, want het is toch een nuttige aanvullig op de beschikbare informatie.

Waren de spoorboekjes trouwens ook. Heb nooit begrepen waarom dergelijke tabellen niet (of als ze er zijn, dan ieder geval niet gemakkelijk) op de NS-site zijn terug te vinden. Zo moeilijk moet het niet zijn om een dergelijke functionaliteit te implementeren op de website, want alle vertrekgegevens van de treinen zijn er toch al terug te vinden. Herstel, het lijkt erop dat deze tabellen nog wel bestaan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Pandorado op 04-12-2013 15:15:34 ]
Doedezemaarwoensdag 4 december 2013 @ 16:35
Idiote actie van de NS. Ik heb geen smartphone, verwacht ook niet dat ik er binnen een paar jaar een zal hebben en die gele borden zijn onmisbaar om uit te vogelen welke trein nu wel op mijn station (geen intercitystation, maar sommige intercity's stoppen er wel) stopt en op welk perron ik dan moet zijn. En dan heb ik het nog niet eens over alternatieve routes bij vertragingen en verstoringen.
nikkwoensdag 4 december 2013 @ 16:40
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Idiote actie van de NS. Ik heb geen smartphone, verwacht ook niet dat ik er binnen een paar jaar een zal hebben en die gele borden zijn onmisbaar om uit te vogelen welke trein nu wel op mijn station (geen intercitystation, maar sommige intercity's stoppen er wel) stopt en op welk perron ik dan moet zijn. En dan heb ik het nog niet eens over alternatieve routes bij vertragingen en verstoringen.
Zoals in het stuk al staat: er wordt gekeken naar alternatieven (die beter aansluiten op de realiteit).
Aanstootgevendwoensdag 4 december 2013 @ 16:43
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:40 schreef nikk het volgende:

[..]

Zoals in het stuk al staat: er wordt gekeken naar alternatieven (die beter aansluiten op de realiteit).
Werkende alternatieven hebben voordat je een systeem dat door 79% van je klanten gebruikt wordt weggooid klinkt mij persoonlijk logischer.
Maar ik ben helaas geen overbetaalde manager.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 16:44
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:35 schreef Doedezemaar het volgende:
Idiote actie van de NS. Ik heb geen smartphone, verwacht ook niet dat ik er binnen een paar jaar een zal hebben en die gele borden zijn onmisbaar om uit te vogelen welke trein nu wel op mijn station (geen intercitystation, maar sommige intercity's stoppen er wel) stopt en op welk perron ik dan moet zijn. En dan heb ik het nog niet eens over alternatieve routes bij vertragingen en verstoringen.
Jij gaat dus eerst op pad en gaat dan pas uitzoeken waar je precies moet zijn?

Bij vertragingen en verstoringen heb je toch niets aan die gele borden?!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2013 16:45:22 ]
Doedezemaarwoensdag 4 december 2013 @ 16:47
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:44 schreef zarGon het volgende:

[..]

Jij gaat dus eerst op pad en gaat dan pas uitzoeken waar je precies moet zijn?
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:44 schreef zarGon het volgende:

[..]

Jij gaat dus eerst op pad en gaat dan pas uitzoeken waar je precies moet zijn?
Als ik weer naar huis ga dan kijk ik op dat moment op het station welke trein ik op welk perron moet hebben.

En bij verstoringen is het heel handig om op zo'n bord te zien welke alternatieven ik heb om alsnog op mijn bestemming te komen.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 16:50
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:47 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Als ik weer naar huis ga dan kijk ik op dat moment op het station welke trein ik op welk perron moet hebben.
- Kun je dat niet van tevoren doen? (Met behulp van het internet.)
- Verandert je instaptreinstation elke dag? (Na een paar keer weet je waar je moet zijn, no?)

- Helpen de blauwe borden en de informatieschermen niet om het juiste perron te vinden?
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 16:53
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:47 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

En bij verstoringen is het heel handig om op zo'n bord te zien welke alternatieven ik heb om alsnog op mijn bestemming te komen.
- Alternatieven worden omgeroepen.
- Alternatieven kun je aflezen op de blauwe borden. En op de informatieschermen (tv's).

- Op de gele borden staat geen actuele info, het kan voorkomen dat alternatieve routes niet overeenkomen met de werkelijkheid.
- Je weer min of meer wat de alternatieven zijn als je regelmatig met de trein gaat, no?

(Ja, ouderen zijn een uitzondering.)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-12-2013 16:54:28 ]
Doedezemaarwoensdag 4 december 2013 @ 16:54
Ik reis niet vaak met de trein en het ligt echt aan het tijdstip en de dag van de week op welk perron de juiste trein vertrekt, dat ga ik echt niet allemaal onthouden. En nee, die schermen geven mij helaas niet de juiste informatie.
#ANONIEMwoensdag 4 december 2013 @ 16:55
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:54 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik reis niet vaak met de trein en het ligt echt aan het tijdstip en de dag van de week op welk perron de juiste trein vertrekt, dat ga ik echt niet allemaal onthouden. En nee, die schermen geven mij helaas niet de juiste informatie.
De digitale schermen zijn minder accuraat dan de papieren vertrekstaten?!

hueee
TheThirdMarkwoensdag 4 december 2013 @ 17:01
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:55 schreef zarGon het volgende:

[..]

De digitale schermen zijn minder accuraat dan de papieren vertrekstaten?!

hueee
Ja eigenlijk wel. Dezelfde tijden als die op de gele borden weergeven doen ze wel. Maar vooral met vertragingen en uitval van treinen loopt dat hele systeem compleet scheef.
Zelfde geldt voor het omroepen van die informatie. Heb vaker wel dan niet meegemaakt dat treinen gewoon reden en dan ook nog eens van het correcte spoor itt wat de miep met de mic rondroept.
Vooral leuk op Arnhem centraal waar ze minimaal 2x per week omroepen dat de trein naar Utrecht 10minuten vertraging heeft en vertrekt van de andere kant van het station. Waarop je doodleuk de trein richting Utrecht op zijn oorspronkelijke station ziet aankomen, op tijd.
Litphowoensdag 4 december 2013 @ 17:10
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:01 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ja eigenlijk wel. Dezelfde tijden als die op de gele borden weergeven doen ze wel. Maar vooral met vertragingen en uitval van treinen loopt dat hele systeem compleet scheef.
Zelfde geldt voor het omroepen van die informatie. Heb vaker wel dan niet meegemaakt dat treinen gewoon reden en dan ook nog eens van het correcte spoor itt wat de miep met de mic rondroept.
Vooral leuk op Arnhem centraal waar ze minimaal 2x per week omroepen dat de trein naar Utrecht 10minuten vertraging heeft en vertrekt van de andere kant van het station. Waarop je doodleuk de trein richting Utrecht op zijn oorspronkelijke station ziet aankomen, op tijd.
Maar dat ligt niet aan de gele borden. Juist als er wél vertragingen of perronwijzigingen zijn, zijn ze zinloos. Waar ze goed voor zijn is wanneer de dienstregeling gewoon wordt uitgevoerd (dat gebeurt best vaak) en de digitale bakken er weer eens uit liggen (dat gebeurt iets minder vaak).
TheThirdMarkwoensdag 4 december 2013 @ 22:35
quote:
6s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:10 schreef Litpho het volgende:

[..]

Maar dat ligt niet aan de gele borden. Juist als er wél vertragingen of perronwijzigingen zijn, zijn ze zinloos. Waar ze goed voor zijn is wanneer de dienstregeling gewoon wordt uitgevoerd (dat gebeurt best vaak) en de digitale bakken er weer eens uit liggen (dat gebeurt iets minder vaak).
En er is nog geen fatsoenlijk alternatief (websites met een load time van een kwartier, downtime van 25%), audio apparatuur die niet of nauwelijks functioneerd. Zelfs wanneer er vertraging is, perronwijzigingen en al kan ik met de gele borden een heel eind komen.
yulianwoensdag 4 december 2013 @ 22:36
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:18 schreef TARDIS. het volgende:
Ik zag er laatst een op Amsterdam en ik was verbaasd dat ze blijkbaar nog bestondn dus ik vind het niet zo erg allemaal. Daar hebben we een smartphone voor toch?
Heb dus geen smartphone en ben ook niet van plan om er een te kopen. Dus die borden waren voor mij verrekte handig.
marcodejwoensdag 4 december 2013 @ 22:45
Prima dat ze die borden weghalen, maar zorg dan wel voor goed wifi in de trein en een goeie mobiele website.
Kansenjongerewoensdag 4 december 2013 @ 22:49
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:33 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Achterdochtig :D
In 9 van de 10 gevallen tegenwoordig wordt een trein met vertraging aangeduid als een aangepaste trein. En dan vervalt je recht op vergoeding.
Nonsens.
Kansenjongerewoensdag 4 december 2013 @ 22:54
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:55 schreef zarGon het volgende:

[..]

De digitale schermen zijn minder accuraat dan de papieren vertrekstaten?!

hueee
Mensen zonder smartphone kunnen bij aankomstkijken hoe laat hun trein terug naar huis vertrekt. De digitale schermen bieden slechts informatie over een korte periode en zijn hiervoor dus niet geschikt. Natuurlijk kan dat nog steeds op dat ene resterende bord (tot ook dat verdwijnt) maar het is op de grote stations niet echt prettig als je daarvoor eerst naar de andere kant van het station moet lopen.
Chernawoensdag 4 december 2013 @ 23:00
quote:
6s.gif Op woensdag 4 december 2013 17:10 schreef Litpho het volgende:

[..]

Maar dat ligt niet aan de gele borden. Juist als er wél vertragingen of perronwijzigingen zijn, zijn ze zinloos. Waar ze goed voor zijn is wanneer de dienstregeling gewoon wordt uitgevoerd (dat gebeurt best vaak) en de digitale bakken er weer eens uit liggen (dat gebeurt iets minder vaak).
Dit. En voor de buitenlandse reiziger ook wel handig.
MouzurXwoensdag 4 december 2013 @ 23:06
In België gebruik ik zulke borden nog veelvuldig. Dus voor buitenlanders in nederland lijkt het me niet zo handig.

Gelukkig zorgt neelie ervoor dat we over een paar jaar een Europees telefoonnetwerk hebben, scheelt weer met de "oh ik ben voorbij roosendaal nu heb ik alleen roaming" praktijken.
KreKkeRwoensdag 4 december 2013 @ 23:06
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:18 schreef TARDIS. het volgende:
Ik zag er laatst een op Amsterdam en ik was verbaasd dat ze blijkbaar nog bestondn dus ik vind het niet zo erg allemaal. Daar hebben we een smartphone voor toch?
quote:
14s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef zarGon het volgende:
Tegenwoordig gebruiken we het internet om van tevoren alles te plannen, dus die vertrekstaten voegen op zich weinig toe.

Ik herinner de laatste keer dat ik naar zo'n vertrekstaat heb gekeken niet eens.
Spreken jullie eens even lekker voor jezelf. Dat jullie het op die manier doen wil niet zeggen iedereen dan maar op zo'n manier afhankelijk moet worden gemaakt van planning via het internet/smartphone.

Alsof je elke reis kan plannen. Vaak genoeg situaties dat je niet achter het internet zit en wel van a naar b moet. Dan is het enige alternatief dus de smartphone, die niet iedereen heeft of altijd gebruikt. Mensen op zo'n manier bijna dwingen hun smartphone te gebruiken vind ik echt schandalig.

Dat een deel v/d mensen hun reis thuis kan plannen / een smartphone gebruikt, wil niet zeggen dat de NS dan maar haar dienstverlening verder kan verslechteren door het voor passagiers moeilijk te maken even snel te verifiëren welke trein hij/zij moet hebben.

En dan heb ik het nog niet eens over toeristen die vaak geen internet hebben op hun smartphone. Of ouderen, of mensen die geen smartphone hebben of alleen internet gebruiken met wifi.

Waarbij je ook nog eens hebt dat het internet van de smartphone soms niet werkt, de accu leeg is, etc.

Beetje net zoiets als dat we de bewegwijzering langs de wegen gaan verwijderen omdat veel mensen toch hun navigatiesysteem in de auto gebruiken :')
KreKkeRwoensdag 4 december 2013 @ 23:08
quote:
15s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:06 schreef MouzurX het volgende:
In België gebruik ik ze nog veelvuldig. Dus voor buitenlanders in nederland lijkt het me niet zo handig.

Gelukkig zorgt neelie ervoor dat we over een paar jaar een Europees telefoonnetwerk hebben, scheelt weer met de "oh ik ben voorbij roosendaal nu heb ik alleen roaming" praktijken.
Ware het dat we niet alleen toeristen hebben uit Europa. Ik heb echt nog geen enkel land gezien waar je op de treinstations geen duidelijke borden had, belachelijk... (En ja er zal vast wel een achterlijk land of plaatsje te vinden zijn, maar gebruikelijk is het niet).
KreKkeRwoensdag 4 december 2013 @ 23:10
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:36 schreef yulian het volgende:

[..]

Heb dus geen smartphone en ben ook niet van plan om er een te kopen. Dus die borden waren voor mij verrekte handig.
Daarnaast is zo'n bord vaak ook veel sneller dan het raadplegen van zo'n site op de smartphone. Zeker op het moment dat je (bijv. na vertraging van een andere bus/tram/trein) snel de trein wil halen en geen tijd of kans hebt gehad (in een overvolle bus/tram, of trein) de smartphone te raadplegen.
Chernawoensdag 4 december 2013 @ 23:11
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ware het dat we niet alleen toeristen hebben uit Europa. Ik heb echt nog geen enkel land gezien waar je op de treinstations geen duidelijke borden had, belachelijk... (En ja er zal vast wel een achterlijk land of plaatsje te vinden zijn, maar gebruikelijk is het niet).
Als ik in Parijs met de RER op pad ga zijn die papieren vertrekstaten toch wel erg handig. Desnoods een papieren versie bij een balie afhalen.
MouzurXwoensdag 4 december 2013 @ 23:12
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ware het dat we niet alleen toeristen hebben uit Europa. Ik heb echt nog geen enkel land gezien waar je op de treinstations geen duidelijke borden had, belachelijk... (En ja er zal vast wel een achterlijk land of plaatsje te vinden zijn, maar gebruikelijk is het niet).
Tsja je hebt natuurlijk wel nog iig 1 bord op het station (grote stations wrs op meerdere plekken), maar geen borden meer op de perrons.

Weet je wat het is, als dit zou leiden tot lagere prijzen voor de kaartjes dan zou ik het toejuichen, maar deze kostenbesparing gaat of in de pocket van de werknemers van de NS(hoger loon/minder ontslagen) of van de CEO's (hogere bonussen) of van de overheid(waarna het naar nutteloze projecten gaat of andere onzin)
Chernawoensdag 4 december 2013 @ 23:12
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:06 schreef KreKkeR het volgende:
Beetje net zoiets als dat we de bewegwijzering langs de wegen gaan verwijderen omdat veel mensen toch hun navigatiesysteem in de auto gebruiken
Het is niet te hopen, want ik gebruik geen navigatie systeem.
macca728woensdag 4 december 2013 @ 23:17
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 22:54 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Mensen zonder smartphone kunnen bij aankomstkijken hoe laat hun trein terug naar huis vertrekt. De digitale schermen bieden slechts informatie over een korte periode en zijn hiervoor dus niet geschikt. Natuurlijk kan dat nog steeds op dat ene resterende bord (tot ook dat verdwijnt) maar het is op de grote stations niet echt prettig als je daarvoor eerst naar de andere kant van het station moet lopen.
Dit dus, ik kijk regelmatig wanneer de laatste trein gaat bv.

Met een smartphone duurt het veel langer.

Arme toeristen, wat moeten die wel niet van Nederland denken....
Leandrawoensdag 4 december 2013 @ 23:19
quote:
12s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:11 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als ik in Parijs met de RER op pad ga zijn die papieren vertrekstaten toch wel erg handig. Desnoods een papieren versie bij een balie afhalen.
Dat.
En de kaarten van de metro in Parijs O+
Je kunt bij connexxion online amper een kaart van de buslijnen vinden, en straks kun je dus ook niet meer zien welke trein uit Rotterdam/Den Haag naar Groningen/Leeuwarden gaat en welke naar Apeldoorn.
macca728woensdag 4 december 2013 @ 23:19
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 16:43 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Werkende alternatieven hebben voordat je een systeem dat door 79% van je klanten gebruikt wordt weggooid klinkt mij persoonlijk logischer.
Maar ik ben helaas geen overbetaalde manager.
Nee niet bij de NS, kijk maar met de invoering van de OV chipkaart i.c.m. diverse abonnementen.
En wat zal het alternatief zijn ? Doet elk land het verkeerd dan ?
Morriganwoensdag 4 december 2013 @ 23:19
quote:
10s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:12 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Tsja je hebt natuurlijk wel nog iig 1 bord op het station (grote stations wrs op meerdere plekken), maar geen borden meer op de perrons.

Weet je wat het is, als dit zou leiden tot lagere prijzen voor de kaartjes dan zou ik het toejuichen, maar deze kostenbesparing gaat of in de pocket van de werknemers van de NS(hoger loon/minder ontslagen) of van de CEO's (hogere bonussen) of van de overheid(waarna het naar nutteloze projecten gaat of andere onzin)
Bij de perrons is het juist handig wanneer je wilt overstappen. Ik vind het ook bij de service van de NS horen.
MouzurXwoensdag 4 december 2013 @ 23:21
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:19 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Bij de perrons is het juist handig wanneer je wilt overstappen. Ik vind het ook bij de service van de NS horen.
Mjah hoe nuttig zijn die borden dan vergeleken met de elektronische borden?
Je kan nog steeds alleen de treinen op die twee sporen zien, geen anderen.
Dan is 3 treinen vooruit zien zoals op de elektronische borden toch genoeg?
macca728woensdag 4 december 2013 @ 23:25
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:21 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Mjah hoe nuttig zijn die borden dan vergeleken met de elektronische borden?
Je kan nog steeds alleen de treinen op die twee sporen zien, geen anderen.
Dan is 3 treinen vooruit zien zoals op de elektronische borden toch genoeg?
Je stapt toch niet altijd op hetzelfde perron over ?? Op de gele borden zie je alle treinen, op de elektronische hooguit 3 per bestemming waar ook nog niet alle tussenstations vermeld staan.
Chernawoensdag 4 december 2013 @ 23:26
quote:
1s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat.
En de kaarten van de metro in Parijs O+
Je kunt bij connexxion online amper een kaart van de buslijnen vinden, en straks kun je dus ook niet meer zien welke trein uit Rotterdam/Den Haag naar Groningen/Leeuwarden gaat en welke naar Apeldoorn.
Breek me de bek niet open. Zelfs online is het een hele klus om uit te zoeken welke buslijnen je moet nemen om van A naar B te gaan. In het verleden had je een papieren versie die een beter overzicht gaven dan die hele online warboel ,die slecht onderhouden word.
macca728woensdag 4 december 2013 @ 23:28
quote:
12s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:26 schreef Cherna het volgende:

[..]

Breek me de bek niet open. Zelfs online is het een hele klus om uit te zoeken welke buslijnen je moet nemen om van A naar B te gaan. In het verleden had je een papieren versie die een beter overzicht gaven dan die hele online warboel ,die slecht onderhouden word.
Het grappige is dat de NS zegt dat de gele borden mensen in de war brengen bij vertragingen, maar die staan online ook niet altijd vermeld. Ja vlak voor vertrek. Maar bij veel vertragingen verandert het perron niet.
MouzurXwoensdag 4 december 2013 @ 23:30
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:25 schreef macca728 het volgende:

[..]

Je stapt toch niet altijd op hetzelfde perron over ?? Op de gele borden zie je alle treinen, op de elektronische hooguit 3 per bestemming waar ook nog niet alle tussenstations vermeld staan.
Als je weinig tijd hebt loop je naar de algemene elektronische borden toe in de lobby/tunnel.
Als je veel tijd hebt kan je ook naar de algemene elektronische borden lopen, of op de gele borden kijken in de lobby/tunnel.

Hoe kan je in de huidige situatie, als je weinig tijd hebt,gebruik maken van de gele borden op de perrons? Die geven alleen de treinen aan op de twee perrons waar je staat. Voor andere perrons moet je nog steeds naar de gele borden in de lobby/tunnel lopen.
Janneke141woensdag 4 december 2013 @ 23:35
quote:
5s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:30 schreef MouzurX het volgende:
Hoe kan je in de huidige situatie, als je weinig tijd hebt,gebruik maken van de gele borden op de perrons? Die geven alleen de treinen aan op de twee perrons waar je staat. Voor andere perrons moet je nog steeds naar de gele borden in de lobby/tunnel lopen.
Niet op de stations waar ik kom.

Ik hoop trouwens niet dat de NS echt denkt dat mijn oma haar reis via internet gaat plannen.
macca728woensdag 4 december 2013 @ 23:35
quote:
5s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:30 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Als je weinig tijd hebt loop je naar de algemene elektronische borden toe in de lobby/tunnel.
Als je veel tijd hebt kan je ook naar de algemene elektronische borden lopen, of op de gele borden kijken in de lobby/tunnel.

Hoe kan je in de huidige situatie, als je weinig tijd hebt,gebruik maken van de gele borden op de perrons? Die geven alleen de treinen aan op de twee perrons waar je staat. Voor andere perrons moet je nog steeds naar de gele borden in de lobby/tunnel lopen.
Wat ? Die gele borden geven alle treinen aan.

En de gele borden in de stationshal zijn vaak dichterbij dan de blauwe elektronische borden, bv in Amsterdam en Rotterdam. Bij de elektronische borden staan ook niet alle tussenstations aangegeven, ook wel handig als je bv van Den Haag naar Delft moet, waar de ene trein wel en de andere niet stopt.
MouzurXwoensdag 4 december 2013 @ 23:36
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Wat ? Die gele borden geven alle treinen aan.
Hmm toch eens nog een keer kijken, dacht dat ze alleen de treinen op dat spoor aangaven.
Chernawoensdag 4 december 2013 @ 23:47
quote:
5s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:30 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Als je weinig tijd hebt loop je naar de algemene elektronische borden toe in de lobby/tunnel.
Als je veel tijd hebt kan je ook naar de algemene elektronische borden lopen, of op de gele borden kijken in de lobby/tunnel.

Hoe kan je in de huidige situatie, als je weinig tijd hebt,gebruik maken van de gele borden op de perrons? Die geven alleen de treinen aan op de twee perrons waar je staat. Voor andere perrons moet je nog steeds naar de gele borden in de lobby/tunnel lopen.
Je moet de vertrekstaten maar eens goed bekijken. Daar is zelfs op aangegeven wat op zon en feestdagen wel en niet rijd. En bovenaan staat het traject vermeld met alle stations waar het spul een halt maakt. Je kunt alle treinen mbt vertrektijden voor een gehele dag overzien. Sterker nog, zolang de dienstregeling niet wijzigt kun je dit hanteren en zijn ze geldig.
Blue_Panther_Ninjadonderdag 5 december 2013 @ 00:02
NS :')
KreKkeRdonderdag 5 december 2013 @ 00:42
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:21 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Mjah hoe nuttig zijn die borden dan vergeleken met de elektronische borden?
Je kan nog steeds alleen de treinen op die twee sporen zien, geen anderen.
Dan is 3 treinen vooruit zien zoals op de elektronische borden toch genoeg?
De gele borden? Nee daar zie je alle treinen die rijden op alle dagen. Als je daarvoor op de grotere stations alle perrons lang moet lopen (ivm de elektronische borden waar de vertrekkende trein staat) ben je weet ik veel hoe lang op zoek en kom je er nooit uit wanneer je 1 of 2 treinen later moet.
KreKkeRdonderdag 5 december 2013 @ 00:44
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:28 schreef macca728 het volgende:

[..]

Het grappige is dat de NS zegt dat de gele borden mensen in de war brengen bij vertragingen, maar die staan online ook niet altijd vermeld. Ja vlak voor vertrek. Maar bij veel vertragingen verandert het perron niet.
Het is ook gewoon een bullshitargument.

De gele borden brengen je naar het juiste spoor en bij vertraging staat dat doorgaans op het elektronische bord bij het spoor. De gele borden zijn een soort van richtingwijzer in de chaos van alle perrons (op de grotere stations).

En bij aangepaste dienstregelingen wordt het omgeroepen en/of zou je in ieder geval aan de elektronische borden kunnen zien dat die trein blijkbaar niet rijdt.
Eenskijkendonderdag 5 december 2013 @ 01:23
Ik reis dagelijks met de trein ()dubbele overstap() en ik zie werkelijk elke dag mensen op de gele borden kijken, daar in de buurt hangen.

Wtf NS, het hangt toch niet in de weg? laat het lekker, genoeg mensen die het nog gebruiken.
KreKkeRdonderdag 5 december 2013 @ 01:28
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 01:23 schreef Eenskijken het volgende:
Ik reis dagelijks met de trein ()dubbele overstap() en ik zie werkelijk elke dag mensen op de gele borden kijken, daar in de buurt hangen.

Wtf NS, het hangt toch niet in de weg? laat het lekker, genoeg mensen die het nog gebruiken.
Same, er staan altijd behoorlijk veel mensen voor die borden op de grote stations. Vandaar dat ik de maatregel gewoon echt niet kan bevatten.

En ja, op zo'n station met 1 perron waar sowieso nauwelijks mensen staan, kan ik me voorstellen dat de reiziger die thuis zijn reis plant of zijn smartphone gebruikt, geen idee heeft dat de andere reizigers die ook gebruik maken van dat station, maar die hij op dat moment niet ziet, wel degelijk gebruik maken van dat bord.
Tchockdonderdag 5 december 2013 @ 01:28
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 01:23 schreef Eenskijken het volgende:
Wtf NS, het hangt toch niet in de weg? laat het lekker, genoeg mensen die het nog gebruiken.
Beeld je eens in hoe veel geld het kost om alle 3400 borden bij te houden bij elke wijziging. 'Het hangt toch niet in de weg' zou een leuk argument zijn als de borden daadwerkelijk langer dan een paar maanden mee gingen :')

Overigens totaal geen moeite mee, maar dan moeten de elektronische borden op elk station wel zo aangepast worden dat je elke trein (dus tot meer dan een uur vooruit + treinen die minder dan één keer per uur rijden) er op kunt zien. Het is bijzonder irritant als je niet weet waar je heen moet voor een trein die over een half uur vertrekt en hij staat (nog) niet op de borden.
icecreamfarmer_NLdonderdag 5 december 2013 @ 09:43
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 01:28 schreef Tchock het volgende:

[..]

Beeld je eens in hoe veel geld het kost om alle 3400 borden bij te houden bij elke wijziging. 'Het hangt toch niet in de weg' zou een leuk argument zijn als de borden daadwerkelijk langer dan een paar maanden mee gingen :')

Overigens totaal geen moeite mee, maar dan moeten de elektronische borden op elk station wel zo aangepast worden dat je elke trein (dus tot meer dan een uur vooruit + treinen die minder dan één keer per uur rijden) er op kunt zien. Het is bijzonder irritant als je niet weet waar je heen moet voor een trein die over een half uur vertrekt en hij staat (nog) niet op de borden.
Het wordt in NL 2x per jaar gewijzigd en de kosten zullen nihil zijn.
Ze hebben er ook geen problemen mee om 5x per week de reclameposters te vervangen.

IK gebruik ze trouwens ook zelden maar als er stront aan de knikker is dan ligt dat gehele digitale systeem er 9 van de 10x uit en is het gsm netwerk overbelast.
Postbus100donderdag 5 december 2013 @ 10:43
Gele borden zijn fijn voor de totaaloverzichten, voor de frequentie van treinen, de routes en informatie over de allerlaatste reismogelijkheid.
Jammer dat ze weggaan. Ik gebruikte ze niet heel vaak, maar vooral op vreemde routes en voor bovenstaande informatie keek ik toch nog wel even op de gele borden. Ze zijn overzichtelijker dan een 9292-site. En ik heb geen smartphone.
BlueJeansdonderdag 5 december 2013 @ 10:53
En de kaartjes uit de kaartautomaat gaan ook verdwijnen. Poep NS :(
Metalfreakdonderdag 5 december 2013 @ 12:57
Leuk dat iedereen het over die elektronische borden heeft, leuk dat die in de Randstad hangen, maar daarbuiten zijn die nog lang niet overal aanwezig. En ik heb dan wel een smartphone en ben nota bene zelf IT-er, maar dat digitaliseren van alles gaat echt wel te ver op veel gebieden. Als ik op een treinstation ben, heb ik geen zin om mijn smartphone uit te moeten halen, de browser op te starten, naar de site van ns gaan, erachter komen dat die niet helemaal goed werkt, nog een keer proberen, uiteindelijk reisinformatie zien, maar verder geen alternatieven kunnen vinden in één oogopzicht. Nee, dan loop ik liever even naar zo'n geel bord en kijk wat daar de opties zijn, veel makkelijker en overzichtelijker.

Maar goed, OV, er is een reden waarom ik dat zoveel mogelijk probeer te vermijden...
Litphodonderdag 5 december 2013 @ 13:11
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 12:57 schreef Metalfreak het volgende:
Als ik op een treinstation ben, heb ik geen zin om mijn smartphone uit te moeten halen, de browser op te starten, naar de site van ns gaan
There's an app for that :+.
Metalfreakdonderdag 5 december 2013 @ 16:11
quote:
12s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:11 schreef Litpho het volgende:

[..]

There's an app for that :+.
Ja, dan je smartphone uit je zak halen, erachter komen dat je die app niet hebt, naar de play store gaan, downloaden via een brakke verbinding die drie keer verbroken wordt, uiteindelijk de app opstarten en met zo'n kut onscreen toetsenbord met verkeerde autocorrects alles weer opzoeken. Oftewel: ik geef nog steeds voorkeur aan een geel bord.
Aanstootgevenddonderdag 5 december 2013 @ 16:21
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 16:11 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ja, dan je smartphone uit je zak halen, erachter komen dat je die app niet hebt, naar de play store gaan, downloaden via een brakke verbinding die drie keer verbroken wordt, uiteindelijk de app opstarten en met zo'n kut onscreen toetsenbord met verkeerde autocorrects alles weer opzoeken. Oftewel: ik geef nog steeds voorkeur aan een geel bord.
Nu overdrijf je. De app weet zelfs waar je bent. En gokt waar je heen wil op basis van je google en NSA dossier met een 97% nauwkeurigheidsgraad ;)
BaajGuardiandonderdag 5 december 2013 @ 16:23
Ja leuk joh hoe de fuck moet ik nu straks weten hoelaat mn trein gaat dan 8)7
zijn die lui helemaal achterlijk bij de NS...
Life2.0donderdag 5 december 2013 @ 16:58
8)7
MichaelScottdonderdag 5 december 2013 @ 17:02
Dat gaat leuk worden bij de eerste grote stroom- of netwerkstoring.
Ferdodonderdag 5 december 2013 @ 17:19
quote:
12s.gif Op donderdag 5 december 2013 13:11 schreef Litpho het volgende:

[..]

There's an app for that :+.
Treinbord? Rijden de Treinen? :P
BaajGuardiandonderdag 5 december 2013 @ 17:54
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:53 schreef BlueJeans het volgende:
En de kaartjes uit de kaartautomaat gaan ook verdwijnen. Poep NS :(
Hoe moet je dan een kaartje kopen?
eightdonderdag 5 december 2013 @ 18:01
Mooi voorbeeld van de werkwijze van de NS.
__Saviour__donderdag 5 december 2013 @ 18:09
De zeer zeldame keer dat ik ooit een trein pak in NL gebruik ik ook wel zo'n geel bord.
Eenskijkendonderdag 5 december 2013 @ 18:20
En het is sowieso handig om te checken hoe laat de laatste trein gaat zodat je weet tot hoe laat je bezopen kan worden en nog op tijd naar huis kan gaan.
Geflipte-Koelkastdonderdag 5 december 2013 @ 18:38
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 17:54 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Hoe moet je dan een kaartje kopen?
Staat op een wegwerp OV kaart.
Geflipte-Koelkastdonderdag 5 december 2013 @ 18:39
Vandaag genoeg vertraging, wat nu met dat gele bord?
BaajGuardiandonderdag 5 december 2013 @ 19:24
quote:
99s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:38 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:

[..]

Staat op een wegwerp OV kaart.
Wat?
Ik heb geen ov kaart
2cvdonderdag 5 december 2013 @ 19:29
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:18 schreef TARDIS. het volgende:
Ik zag er laatst een op Amsterdam en ik was verbaasd dat ze blijkbaar nog bestondn dus ik vind het niet zo erg allemaal. Daar hebben we een smartphone voor toch?
'We' ? Ik hoor niet bij die 'we'. En ik durf te wedden dat dat ook geld voor heel wat andere mensen die een paar generaties ouder zijn.
Disorderdonderdag 5 december 2013 @ 19:31
Ik heb een smartphone maar ik vind die borden erg handig.
niels0donderdag 5 december 2013 @ 19:52
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:53 schreef BlueJeans het volgende:
En de kaartjes uit de kaartautomaat gaan ook verdwijnen. Poep NS :(
Voor internationaal reizen blijven papieren kaartjes gewoon bestaan hoor. In België en Duitsland doen ze niet aan de OV-chip.
KreKkeRdonderdag 5 december 2013 @ 19:53
quote:
15s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:31 schreef Disorder het volgende:
Ik heb een smartphone maar ik vind die borden erg handig.
Same.
2cvdonderdag 5 december 2013 @ 19:54
Maar los van het feit dat het beter is dat die borden niet weggaan: ik heb begrepen dat je die borden kan kopen. Weet iemand waar en hoe ? Lijkt me wel tof'zo'n bord.
Red_85donderdag 5 december 2013 @ 21:39
Hoe kunnen we het voor de reiziger moeilijker maken en minder klantvriendelijk?? Hmm, maar als dat zo is, direct doen!
Samsondonderdag 5 december 2013 @ 21:52
Los van het feit dat je idd smartphone etc kan gebruiken, maar wat wint de NS hier nu mee? Die borden staan toch niet in de weg of zo? En idd, als je smartphone leeg is of zo dan blijft een fysiek bord toch nog handig om te hebben?
timmmmmdonderdag 5 december 2013 @ 22:15
Het rare vind ik dat die borden helemaal niemand in de weg zitten. Waarom moeten ze dan in vredesnaam weggehaald worden?
BaajGuardiandonderdag 5 december 2013 @ 22:15
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 21:52 schreef Samson het volgende:
Los van het feit dat je idd smartphone etc kan gebruiken, maar wat wint de NS hier nu mee? Die borden staan toch niet in de weg of zo? En idd, als je smartphone leeg is of zo dan blijft een fysiek bord toch nog handig om te hebben?
Niet iedereen heeft of wil een mobiele telefoon he.
BlueJeansdonderdag 5 december 2013 @ 22:15
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:52 schreef niels0 het volgende:

[..]

Voor internationaal reizen blijven papieren kaartjes gewoon bestaan hoor. In België en Duitsland doen ze niet aan de OV-chip.
Ik wil gewoon in mijn eigen land het old-skool papieren treinkaartje kunnen kopen. Dikke vinger Duitsland en Belgie, kom daar nooit.
Samsondonderdag 5 december 2013 @ 22:19
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:15 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft of wil een mobiele telefoon he.
Of je doet je ogen open en merkt dat het intussen 2013 is.....
Samsondonderdag 5 december 2013 @ 22:19
quote:
9s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:15 schreef timmmmm het volgende:
Het rare vind ik dat die borden helemaal niemand in de weg zitten. Waarom moeten ze dan in vredesnaam weggehaald worden?
Dat zeg ik
Postbus100donderdag 5 december 2013 @ 22:56
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:54 schreef 2cv het volgende:
Maar los van het feit dat het beter is dat die borden niet weggaan: ik heb begrepen dat je die borden kan kopen. Weet iemand waar en hoe ? Lijkt me wel tof'zo'n bord.
Je zou het eens kunnen proberen bij het spoorwegmuseum in Utrecht. Volgens mij heb ik ze daar eeeeeh... acht jaar geleden zien staan.
Geflipte-Koelkastdonderdag 5 december 2013 @ 22:58
quote:
9s.gif Op donderdag 5 december 2013 22:15 schreef timmmmm het volgende:
Het rare vind ik dat die borden helemaal niemand in de weg zitten. Waarom moeten ze dan in vredesnaam weggehaald worden?
Printbesparing en aanpassingsbesparing. (Papier, inkt, personeel e.c.t.)
Geflipte-Koelkastdonderdag 5 december 2013 @ 22:58
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:24 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Wat?
Ik heb geen ov kaart
Er komen papieren ov kaarten uit de automaat vallen.
Pvoesssvrijdag 6 december 2013 @ 09:21
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 11:35 schreef VitaminWater het volgende:
Vertraging staat toch helemaal niet op die gele borden? Dat zijn gewoon posters met alle vertrektijden. Als er vertraging is dan staat dat op de borden bij de perrons zelf.
Als er meerdere routes naar je bestemming zijn kan je zo wel kiezen om even om te rijden.
Moet je wel de vertrektijden enzo weten :D
niels0vrijdag 6 december 2013 @ 09:26
Ik vind het maar een goedkope bezuiniging. Ik gebruik die posters echt altijd als ik met de trein reis.
Eerst kwamen ze met onbemande stations, toen werden de toiletten uit de Sprinters wegbezuinigd en nu weer die posters. Wat is het volgende? Besparen op verlichting?
Metalfreakvrijdag 6 december 2013 @ 13:04
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:20 schreef Eenskijken het volgende:
En het is sowieso handig om te checken hoe laat de laatste trein gaat zodat je weet tot hoe laat je bezopen kan worden en nog op tijd naar huis kan gaan.
En dat is misschien nog wel de handigste functie van die borden...
#ANONIEMvrijdag 6 december 2013 @ 13:55
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:52 schreef niels0 het volgende:

[..]

Voor internationaal reizen blijven papieren kaartjes gewoon bestaan hoor. In België en Duitsland doen ze niet aan de OV-chip.
Die papieren kaartjes worden overigens gewoon wegwerp ov-chipkaarten, dus je kan nog steeds een kaartje kopen bij de automaat. Iedereen huilt om niks.

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 06-12-2013 13:56:19 ]
macca728vrijdag 6 december 2013 @ 15:14
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 13:55 schreef o.us2.0 het volgende:

[..]

Die papieren kaartjes worden overigens gewoon wegwerp ov-chipkaarten, dus je kan nog steeds een kaartje kopen bij de automaat. Iedereen huilt om niks.
Kost alleen een stuk duurder, dus nee mensen huilen niet om niets.
xzazvrijdag 6 december 2013 @ 15:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Kost alleen een stuk duurder, dus nee mensen huilen niet om niets.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/235/
#ANONIEMvrijdag 6 december 2013 @ 15:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 15:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Kost alleen een stuk duurder, dus nee mensen huilen niet om niets.
Dan moet je als frequente reiziger gewoon een OV-Chipkaart bij je hebben. Ik huil ook niet als ik een wegwerpkaart in de tram of bij de metro (beiden RET) moet kopen als ik mijn kaart vergeten ben.

En de eendagsreizgers en toeristen merken het toch niet.
HetKlusKonijnvrijdag 6 december 2013 @ 18:33
quote:
12s.gif Op woensdag 4 december 2013 23:47 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je moet de vertrekstaten maar eens goed bekijken. Daar is zelfs op aangegeven wat op zon en feestdagen wel en niet rijd. En bovenaan staat het traject vermeld met alle stations waar het spul een halt maakt. Je kunt alle treinen mbt vertrektijden voor een gehele dag overzien. Sterker nog, zolang de dienstregeling niet wijzigt kun je dit hanteren en zijn ze geldig.
Oftewel superhandig, klantvriendelijk, toegankelijk en begrijpelijk voor iedereen.... dus wat doet onze NS? Weghalen, natuurlijk!

8)7 |:( :') :r
Adomasvrijdag 6 december 2013 @ 18:48
Ik heb geen smartphone ;(