Gele borden verdwijnen van NS-stationsquote:De meeste gele overzichtsborden met vertrektijden verdwijnen vanaf april volgend jaar van de stations. Elk station houdt voorlopig nog één set over, bevestigt een woordvoerder van de NS woensdag.
De gele borden zijn volgens de NS niet meer van deze tijd. Reizigers zouden hun reis vooral online plannen en op de stations wordt vooral naar de digitale borden gekeken. Van de 3400 informatieborden die er nu landelijk zijn blijven er aanvankelijk zevenhonderd over. Uiteindelijk moeten alle borden verdwijnen.
Van de reizigers gebruikt slechts twee tot vier procent de borden nog om de reis te plannen, stelt de NS op basis van klantonderzoek. Wel zou 79 procent de borden nog raadplegen om de vertrektijden te controleren. Iets meer dan de helft gebruikt ze om het perron van vertrek op te zoeken.
Bij verstoringen of werkzaamheden zouden de borden reizigers echter op het verkeerde been zetten. Als een trein later vertrekt of vanaf een ander perron staat dat er namelijk niet. De digitale schermen die nu op bijna alle stations hangen geven ook actuele wijzigingen weer.
Verder hebben steeds meer reizigers een smartphone, waardoor ze de reisinformatie ook online kunnen opvragen. De NS erkent wel dat de huidige digitale informatie geen volwaardig alternatief voor de gele borden is. Daarom wordt overlegd met het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) over een alternatief.
In een brief aan het Lovoc staat dat bijvoorbeeld meer digitale informatie op de grote stations kan worden gegeven. Die alternatieven moeten er begin 2015 zijn. Het Locov verwacht in januari met een advies over het verzoek te komen.
ja, want we weten allemaal hoe goed storingspagina's van bedrijven werkenquote:Op woensdag 4 december 2013 11:18 schreef TARDIS. het volgende:
Ik zag er laatst een op Amsterdam en ik was verbaasd dat ze blijkbaar nog bestondn dus ik vind het niet zo erg allemaal. Daar hebben we een smartphone voor toch?
Ach ja weet je, die gele borden bekeek ik zelf toch al niet, en ik kan me inderdaad niet voorstellen dat de meute daar nog wel gebruik van maakt. De NS heeft niet alles goed voor elkaar maar ik denk niet dat ze die dingen lukraak weg gaan halen.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:20 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, want we weten allemaal hoe goed storingspagina's van bedrijven werken.
Vertraging staat toch helemaal niet op die gele borden? Dat zijn gewoon posters met alle vertrektijden. Als er vertraging is dan staat dat op de borden bij de perrons zelf.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:15 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Gele borden verdwijnen van NS-stations
Dus de NS heeft kennelijk liever niet dat de reiziger wéét dat zijn trein vertraagd is en verkoopt graag huiden voor de beer geschoten is? In elk geval weer een fraai staaltje "dienstverlening" van de NS...
De gele borden geven de vertrektijd volgens dienstregeling aan.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:35 schreef VitaminWater het volgende:
[..]
Vertraging staat toch helemaal niet op die gele borden? Dat zijn gewoon posters met alle vertrektijden. Als er vertraging is dan staat dat op de borden bij de perrons zelf.
Mijn oma maakt er nog steeds vaak gebruik van. Idd ikzelf gebruikt ook liever mijn mobiel maar voor een grote groep mensen is dat niet zo makkelijk.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef zarGon het volgende:
Tegenwoordig gebruiken we het internet om van tevoren alles te plannen, dus die vertrekstaten voegen op zich weinig toe.
De vertraging worden omgeroepen en op de blauwe (digitale) borden weergegeven, dus de reizigers worden nog steeds geïnformeerd over eventuele vertragingen.
Ik herinner de laatste keer dat ik naar zo'n vertrekstaat heb gekeken niet eens.
Ja, voor de ouderen kan het inderdaad een probleem vormen. Die moeten dan ergens naartoe kunnen op het station (informatiepunt en zo).quote:Op woensdag 4 december 2013 11:48 schreef themole het volgende:
[..]
Mijn oma maakt er nog steeds vaak gebruik van. Idd ikzelf gebruikt ook liever mijn mobiel maar voor een grote groep mensen is dat niet zo makkelijk.
Hij is even een fapje aan het doen.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:29 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Socios waar ben je als we je nodig hebben?
Hij maakt tegenwoordig hits.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:29 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Socios waar ben je als we je nodig hebben?
Maar die mensen kunnen dan toch kijken op die ene set die overblijft op het station?quote:Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef Aanstootgevend het volgende:
De digitale informatie borden zijn om de haverklap stuk. Smartphone helpt; maar zeker ouderen hebben die niet. Toeristen wellicht wel, maar die komen vast niet spontaan op ns.nl of 9292.
quote:Elk station houdt voorlopig nog één set over
1 set op Amsterdam, Rotterdam, Schiphol, Zwolle etc ?quote:Op woensdag 4 december 2013 12:13 schreef DaMart het volgende:
[..]
Maar die mensen kunnen dan toch kijken op die ene set die overblijft op het station?
[..]
Achterdochtigquote:Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
De gele borden geven de vertrektijd volgens dienstregeling aan.
Mensen vermoeden dat als er alleen maar digitale informatie verstrekt wordt de vertrektijden gewoon realtime worden aangepast zodat vertraging (en recht op vergoeding) een stuk lastiger te zien wordt.
Persoonlijk vind ik dat een beetje te achterdochtig jegens de NS, maar het storingsargument is wel valide. De digitale informatie borden zijn om de haverklap stuk. Smartphone helpt; maar zeker ouderen hebben die niet. Toeristen wellicht wel, maar die komen vast niet spontaan op ns.nl of 9292.
Dit. Ik kom zelf niet vaak in het Noorden en Westen van Nederland, maar als ik die kant op ga met het OV vind ik het altijd wel fijn om op overstap stations eens te kijken wat de exacte route is. Ivm storingen zeg maar.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:32 schreef Andromache het volgende:
Ik hoop dat ze blijven. Met de gele borden heb ik veel beter overzicht over op welke tijden in het uur een trein doorgaans vertrekt, wat de route precies is, etc. En ten tijde van digitale storingen zijn de gele papieren borden onmisbaar.
Ik vind 79% van de reizigers niet weinig eigenlijk.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:38 schreef Nielsch het volgende:
Logische stap; die dingen worden steeds minder gebruikt en kosten veel geld qua onderheid en het updaten van de vertrekstaten.
Die zullen ze volgens de NS natuurlijk "verkeerd" gebruiken.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:39 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ik vind 79% van de reizigers niet weinig eigenlijk.
Borden werken een stuk sneller, zeker als je een overzicht wil krijgen van welke verder reismogelijkheden er zijn. Zeker bij storingen, waar NS regelmatig last van heeft, handiger dan via de smartphone. Ook is de reisplanner niet altijd even betrouwbaar bij storingen.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:18 schreef TARDIS. het volgende:
Ik zag er laatst een op Amsterdam en ik was verbaasd dat ze blijkbaar nog bestondn dus ik vind het niet zo erg allemaal. Daar hebben we een smartphone voor toch?
Hm ja hmquote:Op woensdag 4 december 2013 12:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Borden werken een stuk sneller, zeker als je een overzicht wil krijgen van welke verder reismogelijkheden er zijn. Zeker bij storingen, waar NS regelmatig last van heeft, handiger dan via de smartphone. Ook is de reisplanner niet altijd even betrouwbaar bij storingen.
Die omroepen heb je helemaal niks aan als het weer eens flink mis loopt. Te laat, onjuist en NS geeft ook nog wel eens gare adviezen.quote:Op woensdag 4 december 2013 11:42 schreef zarGon het volgende:
Tegenwoordig gebruiken we het internet om van tevoren alles te plannen, dus die vertrekstaten voegen op zich weinig toe.
De vertraging worden omgeroepen en op de blauwe (digitale) borden weergegeven, dus de reizigers worden nog steeds geïnformeerd over eventuele vertragingen.
Ja, als het flink misloopt heb je letterlijk nergens iets aan. Het enige wat je dan kunt doen is afwachten of alternatief vervoer regelen.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:52 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Die omroepen heb je helemaal niks aan als het weer eens flink mis loopt. Te laat, onjuist en NS geeft ook nog wel eens gare adviezen.
Ik geloof het graag.quote:
Ik vind het vooral een onduidelijk verhaal, maar ik heb me er ook nog nooit in verdieptquote:Op woensdag 4 december 2013 12:49 schreef chroestjov het volgende:
Vooral bij haast zijn de borden erg handig aangezien je er sneller alle noodzakelijke informatie op vindt dan met al die apps.
Voor mensen die geregeld een lege accu hebben is deze actie ook niet geweldig, al zal het misschien wel leuke speurtochten opleveren naar dat ene overgebleven gele bord op het hele station.
Ik hou niet van afwachten, en zeker niet als ik dan afhankelijk ben van de gare adviezen van NS. Ik ken het treinennet goed genoeg om mijn eigen route te plannen. Toegegeven, dat type reiziger zal in de minderheid zijn. Maar de borden geven snel een totaaloverzicht. De smartphone zal dat nooit kunnen omdat het scherm domweg te klein is. En nee, ik ben geen digibeet ofzo.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:53 schreef zarGon het volgende:
Ja, als het flink misloopt heb je letterlijk nergens iets aan. Het enige wat je dan kunt doen is afwachten of alternatief vervoer regelen.
The fuck.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:56 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik hou niet van afwachten, en zeker niet als ik dan afhankelijk ben van de gare adviezen van NS. Ik ken het treinennet goed genoeg om mijn eigen route te plannen. Toegegeven, dat type reiziger zal in de minderheid zijn. Maar de borden geven snel een totaaloverzicht. De smartphone zal dat nooit kunnen omdat het scherm domweg te klein is.
Schermgrootte en het vermogen om een grote hoeveelheid data weer te geven hangt wel degelijk samen. Daarom heeft een beetje beurshandelaar ook 4 of 6 schermen hangen. Zelf werk ik ook veel met grote hoeveelheden data, een groot scherm is echt onontbeerlijk voor een goed overzicht.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:57 schreef zarGon het volgende:
Wat heeft de schermgrootte te maken met de hoeveelheid info (waar je iets aan hebt) die je binnenkrijgt?
Mijn ervaring is dat dat niet het geval is. Bij storingen staan er regelmatig fouten in de NS Reisplanner.quote:Een smartphone is gemakkelijker om van bord naar bord te gaan. En meestal ook nog eens actueler.
Waarom vergelijk je handelen op de beurs met inzien van actuele treintijden?quote:Op woensdag 4 december 2013 13:01 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Schermgrootte en het vermogen om een grote hoeveelheid data weer te geven hangt wel degelijk samen. Daarom heeft een beetje beurshandelaar ook 4 of 6 schermen hangen. Zelf werk ik ook veel met grote hoeveelheden data, een groot scherm is echt onontbeerlijk voor een goed overzicht.
[..]
Fouten die wel goed getoond worden op de borden?quote:Mijn ervaring is dat dat niet het geval is. Bij storingen staan er regelmatig fouten in de NS Reisplanner.
Fouten die niet voorkomen op de borden. Of beter gezegd zelden. Bij de gele borden heb ik ongeveer 10 seconden nodig om exact te weten waar ik ben, waar ik moet zijn en wat de alternatieven zijn.quote:Op woensdag 4 december 2013 13:04 schreef zarGon het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je handelen op de beurs met inzien van actuele treintijden?
Heb zelf een 4,7"-scherm, voldoet prima.
[..]
Fouten die wel goed getoond worden op de borden?
Omdat het in beide gevallen om het weergeven van veel data gaat. Bekijk die borden maar eens goed, er staat meer op dan je in het eerst gezicht denkt terwijl toch het overzicht behouden blijft.quote:Op woensdag 4 december 2013 13:04 schreef zarGon het volgende:
Waarom vergelijk je handelen op de beurs met inzien van actuele treintijden?
Dat niet natuurlijk, maar je kunt beter uitzoeken welke treinen er normaliter rijden. In combinatie met een digitaal bord waarop de actuele vertrektijden staan werkt dat sneller dan een smartphone. Maar goed iedereen heeft zijn eigen manier van plannen.quote:Fouten die wel goed getoond worden op de borden?
Er komt weinig verdieping bij kijken, als je weet hoe laat het is en waar je heen moet dan kan je binnen enkele seconden een overzicht vinden van alle treinen die jij het komende uur kan pakken, de perrons waar ze vertrekken en op welke stations ze zullen gaan stoppen.quote:Op woensdag 4 december 2013 12:55 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik vind het vooral een onduidelijk verhaal, maar ik heb me er ook nog nooit in verdiept
Hier hangen iig een hoop van die gele borden en als ik aankom op het station, ga ik me daar niet even voor de lol in verdiepen
Hm, het zou ook goed kunnen dat het andere borden zijn waar ik aan denk. In eindhoven hangt een hele lading van die gele borden met (volgens mij) een overzicht van routes. Ik heb er verder nooit echt naar gekeken, maar ik zal de volgende keer eens checken wazzupquote:Op woensdag 4 december 2013 13:45 schreef chroestjov het volgende:
[..]
Er komt weinig verdieping bij kijken, als je weet hoe laat het is en waar je heen moet dan kan je binnen enkele seconden een overzicht vinden van alle treinen die jij het komende uur kan pakken, de perrons waar ze vertrekken en op welke stations ze zullen gaan stoppen.
De kleine gele borden hebben meestal alleen vertrektijden. De grote gele borden geven ook de route weer (begin station/ eind station/ alle tussenliggende stations op de route).quote:Op woensdag 4 december 2013 13:46 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hm, het zou ook goed kunnen dat het andere borden zijn waar ik aan denk. In eindhoven hangt een hele lading van die gele borden met (volgens mij) een overzicht van routes. Ik heb er verder nooit echt naar gekeken, maar ik zal de volgende keer eens checken wazzup
Aightquote:Op woensdag 4 december 2013 14:16 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
De kleine gele borden hebben meestal alleen vertrektijden. De grote gele borden geven ook de route weer (begin station/ eind station/ alle tussenliggende stations op de route).
Je kan dan vanaf daar zien welke stations je allemaal langs gaat, eventueel welke stations je overslaat ivm intercity. Zo kan je, als er ergens op die route een storing is, heel makkelijk zien vanaf welk station je wel een trein kan nemen die uiteindelijk aankomt bij jouw bestemming.
Als je er nog nooit aandacht aan besteed hebt duurt het ongeveer 30 seconden voordat je er handigheid in hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |